![]() | …HFT – cand computerele negociaza banii nostri de capul lorvezi toate articolele de Alin Fumurescu02 Oct 2009 la 20:12 12 comentarii 211 vizualizari. |
…se prea poate ca in lumea specialistilor ceea ce urmeaza sa fie o non-stire, dar eu acum am aflat iar profanul din mine nu poate sa nu se cruceasca: 70% dintre tranzactiile zilnice care au loc pe bursa sunt ceea ce se cheama High Frequency Trading. Asta e cel mai “hot” instrument financiar la ora actuala pe Wall Street. In timpul pe care il veti petrece citind acest text, cateva sute de milioane de dolari se vor fi invartit printre computere si cateva sute de oameni vor fi facut profit de sute de mii sau milioane de dolari fara sa faca practic nimic (ar putea foarte bine citi acest text), lasand doar un computer sa-si faca treaba (pe bune!)
Simplu spus: bursa se bazeaza pe cere si oferta. Agentii de bursa iau decizii pe baza unor trenduri: majoritatea actiunilor se cumpara sau vand in functie de mersul pietii. Dar brokerii sunt oameni. Pana pun ei la cap unu si cu unu, pana iau o decizie, pretul actiunii a urcat sau coborat cu cativa centi. Cativa centi, sau zecimi de cent, la un volum de sute de mii de actiuni, reprezinta o suma frumusica. Si-atunci de ce sa nu lasi pe unul care se pricepe mai bine decat tine? Bunaoara un computer capabil sa analizeze intr-o fractiune de secunda trendul actiunilor pe anumite categorii de stocuri si sa ia decizia sa vanda sau cumpere fara a mai … sta pe ganduri (ca n-are).
Zis si facut: programul, din cate se spune, e simplu, iar folosirea lui la fel de complicata precum utilizarea emailului: introduci in computer categoria de stocuri de care esti interesat, suma de care poate dispune si-apesi “click”. Programul incepe sa-si faca treaba: in fiecare secunda, pe baza imputului de vanzari si cumparari, vinde si cumpara de cateva ori, actiuni. Si-o tine tot asa pana cand proprietarul, plictisit de textul asta, se oseteneste sa dea un alt click si sa-si transfere castigul obtinut in contul bancar. Uf, o alta zi de munca s-a incheiat. Riscurile, conform specialistilor, sunt considerabil mai reduse, pentru ca la statistica si abilitate de computare a informatiilor, computerul se descurca mai bine decat Einstein.
S-a produs ceva in rastimpul asta? Nu! Nici un surub, nici un kilogram de carbune, nici o banitza de grau. Niste bani s-au mutat doar de colo pana colo, speculand viitorul pret al surubului, carbunelui, graului, sau mai stiu eu ce.
Partea cea mai interesanta, insa, vine acum: computerele reactioneaza la trenduri stabilite, in buna masura, de deciziile de vanzare-cumparare luate … de catre alte computere!!! (va reamintesc ca 70% din volumul total al tranzactiilor sunt HFT)
In copliaria mea era un banc: Indienii merg la marele saman sa-l intrebe cum va fi iarna, pentru a sti cate lemne de foc sa stranga. Dupa ce se consulta cu Manitou, samanul declara ferm: va fi o iarna relativ blanda, nu trebuie sa va faceti probleme deosebite. Curios, totusi, ca omul, samanul mai arunca un ochi si pe prognoza meteo. Pare-se ca iarna va fi destul de aspra. Convoaca tribul si il anunta ca Manitou i-a vorbit din nou: iarna va fi destul de aspra, asa ca mai bine sa mai adune niste lemne de foc. Se uita la prognoza meteo. S-a schimbat. Iarna va fi aspra. Iar convocarea tribului, iar lemne de foc. Prognoza meteo anunta o iarna excesiv de aspra. Usurel iritat, samanul pune mana pe telefon si suna la Biroul de prognoze meteo: “Alo! Dar de unde stiti ca iarna va fi deosebit de aspra?” O voce profesionista, de la celalalt capat al firului ii raspunde: “Pai indienii astia au luat-o razna! Strang lemne de foc intr-o veselie!”
Ma consider un om de dreapta. Dar daca asta e capitalismul mult visat, mai bine lipsa. Traim in realitati virtuale. Dar cineva mai trebuie sa si creasca vaca si sa duca gunoiul. Nu mancam virtualitati. Si cand murim, murim de-adevaratelea. Nici un program de computer nu ne mai poate ajuta.


Dan Duca azi la 16:42 |
Lucrurile pe care le spune Viorel Hrebenciuc sunt la fel de interesante ca cele pe care le lasă în [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea azi la 12:19 |
În sfîrşit, Mang a pus capăt suspansului şi şi-a dat demisia. De ce o fi durat atît, în [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 11:28 |
Dacă vrea să n-o mai păţească şi cu următorul ministru al Educaţiei – care va fi acela! [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 07:16 |
Pentru a lămuri niște lucruri încă de la început. În această campanie de alegeri locale nu [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 15 May la 20:42 |
Mi-a spus cîndva un mogul pe un ton secretos: televizorul merge după cîteva teme mari, sex, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 15 May la 19:54 |
Lăsînd la o parte dezacordurile gramaticale și stîngăciile de exprimare din scrisoarea [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 15 May la 14:29 |
Primul comunicat de presă din mandatul ministrului Mang este că România a luat bronzul la [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 14 May la 21:47 |
După ce guvernele precedente ne-au oferit o serie, parcă interminabilă, de semidocți și de [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 14 May la 21:31 |
S-a luat după Ponta, vorba prietenului Alexandre. Francois Hollande a apărut într-un Citroen [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 14 May la 18:39 |
Mi-a arătat un amic cum se face animarea pentru postaci in interiorul unui partid. Se lucrează mai [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 14 May la 10:21 |
Liniştita coabitare dintre Ponta şi Băsescu s-a terminat după o săptămînă. Duminică, noul [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 13 May la 19:02 |
Februarie 2009. La Cluj-Napoca începuse campania electorală pentru funcția de primar. O campanie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 13 May la 16:28 |
E tare ministrul Mang. El n-a plagiat nimic, astea sînt invenţiile duşmanilor guvernului. [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 13 May la 16:17 |
La 23 mai se întruneşte la Bruxelles Consiliul european. Ieri aflat acolo Victor Ponta a fost [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 13 May la 15:22 |
S-a nascut in momentul in care a renuntat la discursul de Opozitie si a preluat responsabilitatea [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 12 May la 13:28 |
Într-o penibilă încercare de a trage de timp în chestiunea demiterii ministrului Mang, [ citeste mai departe ]
Ionel Blănculescu 12 May la 13:09 |
Asistam cu nedumerire si lipsa de reactie la dezvoltarea unei teorii economice de tip mutant, [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 11 May la 18:13 |
”Vino mamă să îi vezi cum distrug la spații verzi”. E unul dintre mesajele celor aproximativ [ citeste mai departe ]
Dan Duca 11 May la 17:38 |
Alin Teodorescu, sociolog, şef IMAS, fost deputat, ministru în Guvernul Năstase, analist [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 11 May la 13:52 |
Update. Gorduz şi-a răspîndit capodopera şi prin Spania, înainte să ajungă [ citeste mai departe ]
Virginia Costeschi 11 May la 12:14 |
Povestea din La Source de femmes (Izvorul femeilor), noul film al lui Radu Mihăileanu, este [ citeste mai departe ]
vox 11 May la 10:33 |
Azi se dau premiile Bun de tipar, premiile industriei de carte. Ar trebui să iasă unul dintre [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 11 May la 10:18 |
Copertă & Copyright 2012 – ION BARBU
Un cititor îmi semnalează că în toate volumele [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 11 May la 09:19 |
Vă mai amintiți de Ridzi? Monica Iacob Ridzi? Doamna ministru care plătea pentru niște [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 10 May la 23:21 |
Pe vremuri, cîrnățarii care dădeau de bani își cumpărau titluri nobiliare. Cîrnățarii de [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 10 May la 20:08 |
Începe luna oficială de campanie electorală. Probleme:
datoriile făcute de autorităţile [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 10 May la 18:51 |
... intrebarea nu mai este "ce articole a plagiat Ioan Mang?", ci daca exista articole pe [ citeste mai departe ]
George Pleşu 10 May la 14:09 |
În Spania, finala a fost transmisă de un post public, Telecinco - important de precizat lucrul [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 10 May la 08:53 |
Ar fi putut fi așa de frumoasă finala Europa League. Să ținem minte pentru multă vreme [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 09 May la 17:56 |
Le plac vorbele mari, dar, după ce le rostesc, se reped să le golească imediat de conținut. Nu [ citeste mai departe ]
| 1Dane, te respect.Din articolele de anul trecut am inteles ca esti simpatizant PNL. Inca cred ca esti, ceea ce e ok.Imi place ca nu te lasi orbit de simpatii si spui lucrurilor pe nume - spui cand... | ||
| 2@Loda: Si eu as fi bun de ministru!... | ||
| 3Ilinco !Te rog sa nu-l contrazici pe Gavrilache ! Nu vezi ca ,,le stie" pe toate ? :) Sunt pline blogurile de savanti ....... | ||
| 4chestie de viziune si democratie:chiar in aceste momente marete cand intregul popor se pregateste sa scoata la vanzare hidrocentrala Portile de Fier I, cea mai mare lucrare hidrotehnica din Europa,... | ||
| 5@gavrilache Nu toata lumea e de acord cu ce afirmati. scri.ro/doi-i-s../ ... | ||
| 6@poweraxxel: Cine-a spus ca Eminescu e nepereche?!... | ||
| Mihai Goţiu 13241 citiri |
| Costi Rogozanu 9855 citiri |
| Cristian Teodorescu 9146 citiri |
| Constantin Creţan 5464 citiri |
| Alin Fumurescu 4304 citiri |
| Dan Duca 3028 citiri |
| Stelian Tănase 2602 citiri |
| Dorin Tudoran 2484 citiri |
| Ciprian Domnişoru 2417 citiri |
| Iulian Leca 1983 citiri |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Mihai Goţiu 5 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Cristian Teodorescu 4 postari |
| Dan Duca 2 postari |
| Alin Fumurescu 2 postari |
| Dorin Tudoran 2 postari |
| Ciprian Şiulea o postare |
| George Pleşu o postare |
| vox o postare |
| Mihai Goţiu 63710 citiri |
| Cristian Teodorescu 38137 citiri |
| Costi Rogozanu 35435 citiri |
| Ciprian Domnişoru 16501 citiri |
| Alin Fumurescu 15938 citiri |
| Viorel Dobran 13117 citiri |
| Dan Duca 9169 citiri |
| Stelian Tănase 8113 citiri |
| Constantin Creţan 8109 citiri |
| Dorin Tudoran 7956 citiri |
| Mihai Goţiu 31 postari |
| Cristian Teodorescu 27 postari |
| Costi Rogozanu 26 postari |
| Alin Fumurescu 9 postari |
| Ciprian Domnişoru 8 postari |
| Viorel Dobran 8 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 7 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Constantin Creţan 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
nea Aline printre multele mele pasiuni ie si jocu la bursa. Fac si io uneori tranzactii in inteval de ore sau zile, ca mai trebuie sa ma duc si la munca sa am cu ce finanta banii pierduti la bursa:).
Nu te lua dupa povesti, faptu ca se fac High Frequency Trading nu-nseamna ca si cistig, de multe ori se vinde ca sa se limiteze pierderile. La o scara mai mica face asta orice bursier amator cind isi baga los stop, adica se vinde sau se cumpara automat cind se atinge o anumita limita.
Singuru care cistiga intotdeauna ie statu pt. ca se plateste impozit pe bursa.
2009-10-02 20:30:50 | Raporteaza
Bursa are un efect regulator al pietei. Dar piata bursiera e influentata direct de efectul psihologic. O firma anunta ca va lansa pe piata un produs revolutionar cu care-si va zdrobi concurenta. Investitorul afla, tresare si cumpara actiuni. Ca el si altii. Pretul actiunilor incepe sa creasca. Computerul asteapta insa sa creasca pretul ca sa cumpere si el. Cand pretul scade, vinde si el, tot dupa lemnele indienilor luandu-se. Deci computerul nu actioneaza decat ca un investitor mai ignorant, ghidat numai dupa trendul pietei. Un fel de snob. Pe langa el si pe spatele lui, marii jucatori la bursa vor lucra precum creatorii de moda. Odata lansat cu succes trendul nu ramane decat sa-i culegi roadele, la momentul ales de tine schimbi trendu’ si-i lasi pe snobi sa mearga la vale pana cand isi vor da seama si ei de noua schimbare. Nu vad schimbari majore, si pana acum majoritatea jucatorilor la bursa erau sensibili doar la acest indicator, cresterea sau scaderea pretului.
2009-10-02 21:04:07 | Raporteaza
si speculatiile bursiere au avut rolu lor la declansarea crizei. Singura modalitate e prin impozitare. De ex. acum citiva ani in Germania daca vindeai dupa Spekulationsfrist, cred ca era un an, nu plateai impozit. Acum se plateste orcind le cumperi si vinzi, deci pot cumpara si vind ein fiecare minut.
Nasoala cu impozitu e insa ca numai daca se itroduce in toaata lumea are efect pt, ca altfel unii sau altii vor fugi cu capitalu din tara in tara.
2009-10-02 21:22:33 | Raporteaza
Partial in afara de subiect. Ce parere ai de piata publicistica VOXPUBLICA. 29 de publicisti si 9 categorii pentru o oferta de dezbatere a problemelor cotidiene fara precedent pe piata romaneasca. Programul de clasificare statistica a incepu deja sa functioneze dar probabil ca va mai trece ceva timp pana ce datele statistice vor fi relevante. O piata publicistica libera e ceva deosebit. Pot exista speculatii intr-o asemenea piata?
Daca ai fi un investitor intr-un asemenea domeniu ai putea considera evenimentul ca un moment zero pentru stabilirea unei viitoare redactii de vis? Se pot deturna rezultate printr-o strategie adaptata stilului de promovare statistica, impus de aceasta platforma?
Unii au devenit extrem de prolifici, altii compun titluri cat mai indraznete. In afara acestui start pot fi facute si strategii pe termen lung? Se vor schimba obiceiurile celor care publica, vor devenii mai prolifici, mai profunzi sau vor incerca sa contraatace cu subiecte si abordari tabloizante?
2009-10-02 23:02:22 | Raporteaza
Fumi, de acord cu concluziile dar ceva corectii:- programele alea care iau deciziile nu sunt chiar asa simple, si nici nu sunt de cumparat. Ele sunt “Crema” si bijuteria oricarui birou de trading. Ca exemplu de complexitate am auzit ca au ca input inclusiv stream de close caption de la televiziuni. Asa ca daca tanti Floare zice pe TVR ca si-a vindut actiunile de la Microsoft, si asta ajunge de influenteaza “decizia”. Ideea e de a corela cit mai multe date si a “prevedea” pretul (exact ca indianu tau!). In general sunt matematicieni care lucreaza in domeniu (stiu de la un fost coleg, universitar din Bucuresti). E drept ca nu se fabrica nimic intre timp, e doar un joc de suma nula in care programu care le prevede mai bine cistiga. Eu aici as vede valoarea, chiar daca e oarecum imoral sa faci bani in felu’ asta, nu e ilegal si macar banii merg la niste baieti destepti:) Ei au un avantaj doar fata de cei care merg doar pe metode clasice dar e loc de fiecare.
@neamtu – sa ai spor si sa-i inmultesti.
2009-10-02 23:20:45 | Raporteaza
Domnu’, nu mă interesează Bursa. Dar computerizarea şi globalizarea merg mînă-n mînă – cum ar mai fi Bursa Mondială pe fază, lucrînd cu humani? Programele de urmărit – ca şi de aburit – Bursa vor fi tot mai sofisticate, pierderile vor fi tot mai mari dar nu se vor compara cu cîştigurile. Chestie de profit. Ăsta-i capitalismul. Pierderea nu e mare ori mică decît raportată la profit. De obicei, profitul creşte prin limitarea pierderii dar, dacă pierderea e-ncăpăţînată, trebuie mărit profitul, cumva.
Pe mine, m-a mirat – un pic, recunosc – surpriza americanilor cînd li s-a dus Bursa de-a dura. Mare parte dintre ei chiar credea că se descoperise piatra filsofală a cîştigului garantat. Ignorînd (?) că, acolo unde ei – ‘j’de milioane de acţionari – puneau speranţa unei bătîneţi tihnite pentru ei, şi pe a unei cariere frumoase pentru copiii lor, alţii învîrteau sume astronomice, ca la jocuri video.
La noi, eternul Vasiliu al BNR spunea ceva de genul “Traiul generalizat pe credit a apărut, în America, atunci cînd americanii se cam leneviseră, o lăsaseră mai moale cu munca. Pentru a-i stimula, li s-a arătat El Dorado: E ca şi al vostru, vă băgaţi?”. Doar cu buletinul, cum s-ar zice pe la noi.
Trăim pe Planeta Computer – şi asta e. Binele computeristic e mai mare decît răul, cu cîteva condiţii care – nerespectate – duc la Răul după care nu mai e posibil nici un pic de bine. Problema problemelor: computerul n-are conştiinţă – deci e în afara moralităţii. Cînd acest defect va fi remediat – ceva de genul “morală fără conştiinţă” – atunci să vezi viaţă!
Să primesc un mail anunţîndu-mă că Regula-mi cere să mă car, fiiindcă randmentul meu nu mai justifică cheltuiala cu mine. Indicînd – cu toată curtoazia – dead line: De mîine, 4 am, veţi fi delete din toate fişierele. Good bye, Sir!
2009-10-02 23:32:45 | Raporteaza
Aline, îţi înţeleg frica de tehnocraţia integrală şi de ciclurile vicioase induse autonom-mecanizat. Realitatea este însă ceva mai prozaică şi mai umană. Poate prea umană. Programele alea nu fac decît să se supună voinţei operatorilor, strict în limitele ce li se dau. Treaba lor e doar să gestioneze in/de-crementele, gradientele, adică, doar partea anostă a licitaţiei. La burse se merge pe încredere. Multă încredere. Exemplul evreilor din Amsterdam este elocvent. Doi evrei se întîlnesc. Unul zice: –”Băi, am un diamant de vînzare.” –”Cît?” –”Zece mii.” –”OK.” Şi se despart fără măcar să încheie vreun contract scris, dar îcheie tranzacţia verbal. Unul se duce să facă rost de cei zece mii. Celălalt, să facă rost de diamant. Acuma, vînzătorul poate avea ghinion să nimerească o perioadă nefastă, şi să procure diamantul peste preţul de învoială. Dar e riscul lui. Tranzacţia se va petrece, deoarece niciunul dintre parteneri nu se îndoieşte de celălalt. Aşa e şi la Bursă. Ceea ce destabilizează bursele e “democratizarea” lor. Milioane de amatori joacă. Chiar şi soacră-mea, deşi nu foloseşte niciodată calculatorul. Iar cînd, proporţional, numărul şi ponderea amatorilor creşte peste limita critică, apare ciclul vicios. Fie cel crescător, fie cel rapid descrescător. Dar ciclurile induse de amatori sunt motivate strict psihologic. Pe ei nu-i poţi învinui de ceva. Însă destabilizatori nu sunt numai amatorii. Mai e o categorie. Cea de jucători interlopi. Ăia-s mai periculoşi, pentru că albesc bani la Bursă. Iau în captivitate companii întregi. Şi le storc. Uneori, întind momeli tocmai amatorilor, bazîndu-se tot pe reacţiile lor iraţionale. De aceea, trişul se şi sancţionează atît de aspru în lumea financiară.
2009-10-03 05:49:40 | Raporteaza
@ neamtu tiganu & aly – de acord: dar asta nu schimba cu nimic argumentul meu – neamtu tiganu tranzactioneaza pe bursa la cateva zie. Estimp, computerul a tranzactionat de cateva mii de ori cu sanse probabilistice mai mari. De ce? Pentru ca majoritatea lumii joaca probabilistic. Vorba Hannei Arendt (citat aproximativ): nu faptul ca oamenii au ajuns sa fie masurati statistic ma ingrijoreaza, ci faptul ca statistica a inceput sa aiba dreptate (si asta era cu muuult inainte de HFT). Faptul ca am devenit previzibili e ingrijorator in sine, dar faptul ca doua computere se pot “ingrijora” reciproc, fara interventie umana, imi pare … mai mult decat ingrijorator.
@ nelu – asta e, intr-adevar, off topic. Da’ e atat de buna intrebarea incat ii voi dedica o postare separata:)
@ ramolitu – da, poate sunt usurel piparate, da’ cine da 500 de lei pe un Ipod, da si 3000 de lei pe un program din asta. Nu asta e pointul Pointul e principiul: avem niste computere care negociaza intre ele!!!
@ Inima Rea – traiesti inca in lumea “reala”: Ce-a zis Vasiliu, ce-a zis mam-mare… Computerul n-are indoieli din astea. Pan’ cei te-ai indoit tu, el a vandut si cumparat mii de actiuni:)
Altfel, la o scara mai mare, imi pare ca ai dreptate. Daca nu sunt singur, ai sa ma ierti – e vineri seara:)
@ marius delaepicentru – imi pare ca de asta data ai pierdut pointul: da, bursele se bazeaza pe incredere si pe manipularea acesteia, dar in cazul in care ‘j de mii de computere fac statistica “increderii”, soacra mare si-ar putea pierde, nevinovata fiind, banii. Sau ar putea sa-i castige; dar tot nevinovata:)Nu poti acuza un computer de psihologie gresita – tocmai asta ma ingrijoreaza…
@ all – in fine, ar mai fi de zis, dar e vineri seara, oameni suntem, nu computere:)
2009-10-03 07:51:30 | Raporteaza
Banii nu se fac asa/ stind la circiuma si-a bea.
2009-10-03 09:17:29 | Raporteaza
@Victor L. –
statistic vorbind, insa, banii n-aduc fericirea:) Haideti sa nu subapreciem “crasmasii”!:)
2009-10-03 10:32:52 | Raporteaza
Acum ca imi vad un comentariu postat ma gandesc ca as fi putut evita niste repetitii, formularea putea fi mai fericita. Bine ca sunt anonim. Lasand la o parte pozitia mea actuala, am o personalitate competitiva si nu cred ca asta e neaparat mereu o calitate. Sentimentul pe care il am privind platforma cea noua este de competitie fara finalitate, inhibatoare creativ. In fond nu e asa rau ca sunt vizibile date care puteau fi accesibile numai administratorului, e un plus de transparenta.
E interesant ce o sa se intample peste mai putin de doua luni cand fiecare autor va respira adinc si se va intoarce catre el insusi si cei putini care vor sa-l citeasca cu adevarat. Nu imi fac iluzii, la cata suferinta si saracie este va exista mereu un loc pentru ura revarsata intr-o directie sau alta, cu mare succes la public, dar sper eu si numarul celor receptivi la dezbateri de idei si cu dorinta de a afla de ce altii gandesc altfel decat ei va fi mai mare.
2009-10-03 14:32:29 | Raporteaza
[...] voxpublica.real../. [...]
2009-10-09 09:21:48 | Raporteaza