|
O afacere de 50 de milioane de euro uşor ascunsă sub preşvezi toate articolele de Costin Ilie
azi la 20:58
13 comentarii 1868 vizualizari.
|
La un moment dat, pe la sfârşitul anului trecut, aveam nevoie să ştiu cum devine treaba cu taxele datorate pentru difuzarea de muzici într-un spaţiu public. Răspunsul, venit de la un om căruia problema îi era destul de familiară, a părut o glumă. „Hai să-ţi dau un exemplu extrem, îmi zice. Dacă îţi deschizi o cârciumă, în care cânţi tu, iar piesele sunt compoziţii proprii, eşti scutit de taxe doar dacă nu ai clienţi. Dacă ai o masă ocupată, eşti bun de plată. Evident, în cazul unui proces ai câştiga, dar până atunci se va găsi o organizaţie care se ocupă cu colectarea drepturilor de autor care să-ţi ceară nişte bani”.
Cam bizar, nu? Aşa am zis şi eu. Dar nu este prima dată când absurdul este statuat prin lege în România. Şi, ca multe alte legi, aveam de-a face cu una suficient de interpretabilă încât cineva să scoată profit de pe urma ei. Iar acest cineva nu se pupă mai deloc cu aceia care muncesc pentru a crea, indiferent dacă vorbim despre muzică, film, dans sau altceva, la ei ajung doar nişte firimituri. CREDIDAM, UCMR-ADA, UPFR şi încă alte câteva asociaţii asemenea, dar mai mici, colectează cu un talent nebun nişte zeci de milioane de euro pe an, în numele artiştilor. Ce ajunge la aceştia din urmă? Păi, să-i lăsăm pe ei să spună:
Anul trecut am avut 20 de piese în heavy-rotation, din care 8 number one-uri la radiourile mari. Cu toate acestea sumele încasate de la UCMR-ADA au fost foarte mici… asta în situația în care ADA a colectat peste 25 de milioane de euro în 2008 iar la autorii care aduc banii în organizație s-au dus câteva zeci de mii de euro. Unde se duc sumele exorbitante declarate de această organizație dacă noi compozitorii de succes primim atât de puțin?
Radu Bolfea – Play&Win -co-autor pentru Inna, Morris, Andra, Play&Win, 3SE, Zero, Activ
Întotdeauna am optat pentru modernizarea sistemurilor de playlist și repartizări pentru a fi în pas cu vremurile în care trăim. Organismele de gestiune a drepturilor de autor trebuie să găsească o modalitate mai transparentă și mai performantă pentru acești bani. Nu sunt puțini: peste 50 de milioane de euro au fost colectați de UCMR-ADA, CREDIDAM și UPFR în 2008!
Marius Moga
Principala problemă pe care o au toți cei care dețin sau folosesc opere muzicale este corupția: autorii se plâng că UCMR-ADA are metode cel puțin ciudate de a împărți banii, interpreții se plâng că fondurile sunt blocate sau dispar la CREDIDAM. În plus, utilizatorii (radio, TV, cablu, cluburi etc.) se plâng că banii plătiți se duc pe apa Sâmbetei și nu ajung la artiști datorită organismelor de gestiune.
Florin Grozea, Hi-Q
Cea mai mare problemă a mea ca autor este modul în care se împart banii din Fondul Comun UCMR-ADA. Aceștia sunt foarte mulți dar playlistele după care se împart drepturile sunt alese ciudat, nedrept pentru autorii care aduc cei mai mulți bani în organism. În general am avut mereu senzația că îi deranjează că mă duc pe la sediu și pun întrebări.
Ciprian Blaga, compozitor
Sumele trimise autorilor din Romania sunt penibile, un calcul personal este din start imposibil. Organului ii lipseste transparenta!
Double L -compozitor, producator, Corina, Puya, Sisu, Cedry2k, Bitza
Toate declaraţiile de mai sus, alături de multe altele, sunt strânse pe un site special creat (le puteţi vedea aici). De ce mă interesează pe mine sau pe voi? Pentru că mie nu îmi plac şemcheriile, iar toată treaba asta cu drepturile de autor îmi pute (consultaţi aici cât a produs din drepturi de autor fostul ministru Adrian Iorgulescu, un mare compozitor în viaţă, pe vremea când era şef la UCMR). Pentru că sunt bani pe care, într-un fel sau altul, îi plătim noi. Un bănuţ din preţul berii, altul din cel al tricoului cumpărat de la mall, o fărâmă din abonamentul la cablu… se strâng vreo 50 de milioane de euro pe an. Care ar trebui să ajungă la cei care îi merită, nu la nişte contabili descurcăreţi (asta ca să nu le spun paraziţi).
Etichete: credidam, drepturi de autor, http://artisro.wordpress.com, ucmr-ada


|
Dorin Tudoran azi la 00:49
|
Pentru Mohammad-Reza Djalili (”Iran: l’illusion réformiste”, Presses de Sciences-po, [ citeste mai departe ]
|
Edwin Keleti 03 Sep la 21:24
|
O sa incep prin a recunoaste ca nu am televizor de vreo trei ani si, pe cale de consecinta, urmaresc [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu 03 Sep la 21:19
|
”M-am săturat de toată ipocrizia şi prostia existentă la nivelul unora dintre colegii de [ citeste mai departe ]
|
Daniel Oanta 03 Sep la 15:15
|
Am urmărit cu atenţie primele declaraţii ale noilor miniştri din Guvernul Boc. Mărturisesc cu [ citeste mai departe ]
|
Florin Puscas 03 Sep la 15:11
|
După ce l-am parafrazat pe stimabilul Bulgakov, mă văd nevoit să încep cu o scurtă povestire [ citeste mai departe ]
|
Cristian Teodorescu 03 Sep la 14:18
|
După 112 ani Dracula a scăpat din ghearele Hollywoodului pentru a reintra în posesia familiei [ citeste mai departe ]
|
Andrei Ţăranu 03 Sep la 13:24
|
Când în şah ajungi la un număr nelimitat de mişcări – ceea ce, nu e aşa, este inversul de a [ citeste mai departe ]
|
Mihai Tiţa 02 Sep la 23:09
|
Mai ţine cineva minte primele două albume Underworld sau primul single, Underneath the [ citeste mai departe ]
|
Viorel Dobran 02 Sep la 19:55
|
Oamenii de ştiinţă cărora criza nu le-a tăiat fondurile de cercetare se ocupă de fotbal la [ citeste mai departe ]
|
Laura Cernahoschi 02 Sep la 18:58
|
Cu tripleta BVB rămasă şchioapă de două picioare în executiv, cu Videanu autoexilat la partid [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu 02 Sep la 18:33
|
Am așteptat cu nerăbdare întoarcerea acasă a ”lotului Noua Zeelandă”. Mai exact a [ citeste mai departe ]
|
Ioan T. Morar 02 Sep la 14:46
|
Gîndindu-mă la ce vor zice principii deontologiei, în ţară, despre călătoria noastră la mina [ citeste mai departe ]
|
Costi Rogozanu 02 Sep la 12:18
|
Culmea prevenţiei. De ziua jandarmeriei, în Satul Mare s-au făcut simulări de luptă cu [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu 02 Sep la 08:56
|
Șansa unei remanieri serioase de Guvern ori chiar a unei schimbări și mai drastice – a [ citeste mai departe ]
|
Costi Rogozanu 01 Sep la 18:21
|
Zizek mai da o mică lovitură pentru că e simpatic şi pentru că provoacă moderînd ludic, aşa, [ citeste mai departe ]
|
Alin Fumurescu 01 Sep la 18:02
|
...Paul Virvea, un om pe care-l admir pentru indarjirea oarecum obsesiva de care dovada in apararea [ citeste mai departe ]
|
Dorin Tudoran 01 Sep la 15:38
|
Malek Chebel publică în acest an, la Hachette, Manifeste pour un islam des [ citeste mai departe ]
|
Lucian Davidescu 01 Sep la 15:35
|
În timp ce România parcă se zbate să se afunde în recesiune, la aproape de graniţe se [ citeste mai departe ]
|
Dragoş Nicolae 01 Sep la 15:03
|
http://www.youtube.com/watch?v=oOwU-nTokFU
Videoclipuri realizate pentru nume importante ale [ citeste mai departe ]
|
Costi Rogozanu 01 Sep la 14:20
|
O provocare mişto de la oameni care-mi plac. Bogdan Ciuclaru şi Vlad Craioveanu s-au gîndit aşa: [ citeste mai departe ]
|
Tudor Darie 01 Sep la 13:50
|
[Update, 2 sept., 11:25] După ce depășim Macedonia, vom fi in TOP 5. Va fi mai greu, dar nu [ citeste mai departe ]
|
Eugen Istodor 01 Sep la 12:12
|
Caut idei de reportaj. Aveti? Ce ponturi imi [ citeste mai departe ]
|
Cristian Teodorescu 01 Sep la 12:07
|
Un text din Academia Caţavencu de azi.
Nicolae Breban e un scriitor de mîna întîi care de [ citeste mai departe ]
|
Alex Mazilu 01 Sep la 09:43
|
14 grade si vant, 1 Sptembrie...
Cand am ajuns la finalul verii? Iar am ajuns [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu 01 Sep la 09:42
|
În așteptarea remanierii, scenariile ”pe surse” legate de numele miniștrilor care vor fi [ citeste mai departe ]
|
Paul Vîrvea 01 Sep la 08:47
|
Doresc, pe scurt, să semnalez încă o dovadă - dacă mai era nevoie - că noi, românii, nu prea [ citeste mai departe ]
|
Alin Fumurescu 01 Sep la 07:47
|
...sau pot face, dar atunci nu mai sunt autori, asa ca motivul grevei dispare de la sine. [ citeste mai departe ]
|
Doina Doru 31 Aug la 21:29
|
Potrivit sociologului si consilierului prezidential Sebastian Lăzăroiu, partidul anuntat de Dan [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu 31 Aug la 20:46
|
După ce a primit cartonașul galben de la Boc, Cristian Preda nu s-a potolit. Și, într-un [ citeste mai departe ]
|
Tudor Darie 31 Aug la 20:03
|
Am decis să public repetat articolul de anul trecut, referitor la Ziua Limbii Române în Republica [ citeste mai departe ]
| 1Eu stii ce as face cu baietii astia platiti SAU MITUITI CU EXCURSII de RMGC..??LE-AS ZICE CA SUNT DE ACORD CU PROIECTUL LOR DACA SI EI SUNT DE ACORD SA TRAIASCA LANGA UN LAC CU CIANURA TIMP DE 10 ZILE... | ||
| 2Domnule Tudoran... noi nici macar nu am "plantat". Boborul nostru, ca si cel Iranian, NU vrea sa planteze. Ar implica decizie. Unul din trio-ul de zei de care, de-o istorie, fuge boborul rRoman. Decizie.... | ||
| 3Edwin, cind te referi la profesionalismul emisiunii, cred ca de fapt ai vrut sa te referi la Fifth Gear. Dar poate, asa cum as vrea sa cred, ai vrut doar sa faci o referire la entertainment. Intr-adevar,... | ||
| 4Hmh. Nu ma asteptam la mai nimic altceva de la baiatul acesta. Dar, o data cu colegii de hoinareli, e firesc, fiind vorba de faptul ca au fost chematii "on a mission". E deja asa de obisnuit, incit era... | ||
| 5@Gondolin: De acord. Totusi: Erau mai luminate mintile "gradinarilor" lui Miron Cozma veniti la Bucuresti sa "planteze flori in fata Teatrului National", a celor ce-i incurajau scandand "noi muncim,... | ||
| 6@Mihai Gotiu. Esti independent deci? Bravo tie. Nu uita insa ca jurnalismul adevarat trebuie sa combata argumentele nocive ale proiectului, nu ale sustinatorilor proiectului. Nu transformati polemica... | ||
|
Mihai Goţiu
18797 citiri |
|
Costi Rogozanu
11163 citiri |
|
Alin Fumurescu
8516 citiri |
|
Cristian Teodorescu
5795 citiri |
|
Laura Cernahoschi
4785 citiri |
|
Ioan T. Morar
4232 citiri |
|
Lucian Davidescu
2718 citiri |
|
Dorin Tudoran
2515 citiri |
|
Daniel Oanta
2297 citiri |
|
Florin Puscas
2208 citiri |
|
Mihai Goţiu
10 postari |
|
Costi Rogozanu
8 postari |
|
Cristian Teodorescu
6 postari |
|
Alin Fumurescu
5 postari |
|
Ioan T. Morar
4 postari |
|
Dorin Tudoran
4 postari |
|
Tudor Darie
3 postari |
|
Dragoş Nicolae
2 postari |
|
Doina Doru
2 postari |
|
Lucian Davidescu
2 postari |
|
Mihai Goţiu
79067 citiri |
|
Costi Rogozanu
42036 citiri |
|
Cristian Teodorescu
37818 citiri |
|
Alin Fumurescu
37585 citiri |
|
Ioan T. Morar
20248 citiri |
|
Viorel Dobran
18686 citiri |
|
Laura Cernahoschi
15807 citiri |
|
Lucian Davidescu
9899 citiri |
|
Dorin Tudoran
9125 citiri |
|
Dan Duca
8829 citiri |
|
Mihai Goţiu
36 postari |
|
Cristian Teodorescu
32 postari |
|
Costi Rogozanu
31 postari |
|
Ioan T. Morar
25 postari |
|
Alin Fumurescu
24 postari |
|
Dorin Tudoran
17 postari |
|
Viorel Dobran
10 postari |
|
Eugen Istodor
9 postari |
|
Lucian Davidescu
8 postari |
|
Laura Cernahoschi
7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
bun
si daca deschid o carciuma si pun muzica inregistrata in camin de studentii de la conservator pe care oricum nu-i baga nimeni in seama, daramite sa-i ajute cineva sa scoata oaresce album, o sa fiu obligat sa platesc la mafiotii aia de la muzicologi? sau o sa-i puna pe ei la plata cotizatiei?
2010-02-04 21:39:24 | Raporteaza
Tu vei plati, iar ei, ca sa aiba parte de ceva, trebuie sa se inscrie in organizatie.
2010-02-04 21:44:12 | Raporteaza
Aplica pe jobs.realitatea.net
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/virtualhost/voxpublik.ro/htdocs/wp-content/themes/voxpublica/comments.php on line 20
apoi nu te supara da tara asta e dusa rau
adica sa platesc taxa chiar daca pun muzica in “carciuma” cu Luiza Zan sau Maria Raducanu sau studentii de la conservator, ca sa ce?
sa ajunga banii ai aintro pusculita unde sunt laolalta cei mentionati mai sus cu unii SALAM or something
pai asha ceva e comunism sau un fel de “roata tiganului”
nunteleg de ce nu se revolta muzicienii
este extrem de simplu sa se faca un site unde sa poti alege cui vrei sa dai banii, ca sa nu dea mafiotii “dreptul” de autor la tarfele lor
ma rog, tara lu’ peste
2010-02-04 22:06:26 | Raporteaza
Bravo! In sfarsit, ai atacat o chestiune cu adevarat interesanta! Chiar am fost sunat in ianuarie de un artist care era nemultumit ca dupa 3 ani de munca a primit de la CREDIDAM o suma simbolica :800 ron! E o mafie de nedescris in zona respectiva! Incaseaza milioane de euro si le distribuie cum si cand au ei chef. Fiind asociatii, nici nu te poti baga usor peste ei, au relatii peste tot! repartizarea sumelor se face aleator, zic ei, de catre un program computerizat!(mare problema sa ceara ceva programatorului de soft…incat sa nu castige niciodata artistii).Cei care sunt inscrisi in CREDIDAM ar trebui sa solicite un desfasurator al aparitiilor si al modului de calcul,lucru ce oricum nu-l vor capata! S-au infiripat afaceri de miliarde la umbra unor organisme ce trebuiau sa fie de gestionare colectiva, in interesul membrilor asociatiilor si nu doar a staf ului acestora! Ar trebui sa fie introdus si statul in consiliul director, trebuie sa fie cineva de la finante sa vada cum si unde zboara banii…Se spune ca daca faci valuri prea mari, primesti inclusiv un telefon de amenintare…Oare, asa sa fie? Sa fi ajuns Romania sat fara caini?
2010-02-05 01:03:41 | Raporteaza
Chiar am lucrat ca si contabil ,in 2003, la un local si plateam taxa asta,ca difuzam muzica de la radio. Le-am spus ca am statie si am CD-uri cumparate,ca nu difuzam muzica de la radio.Ei mi-au spus ca atata timp cat statia este dotata si cu radio sa platesc.De unde stiu ei ca eu nu dau drumul la radio. Ce mai poti spune!
2010-02-05 08:49:32 | Raporteaza
Te felicit pentru subiect. Unul dintre puţinele demersuri jurnalistice, pe VoxPublica, în ultimul timp. Am mai scris ceva pe tema asta şi aici: voxpublica.real../
Ideea ar fi că, întotdeauna, se vor găsi paraziţi pe talent, iar scandalul care se face pe tema pirateriei este doar o fațetă a ipocriziei pe care sunt clădite toate relațiile – interumane, economice, politice etc.
2010-02-05 12:07:41 | Raporteaza
[...] – Ne cred fraieri Realitatea.net – O afacere de 50 de milioane de euro Monden.info – Scandal: artiștii vs UCMR-ADA și CREDIDAM Musichat.ro – Artiști pentru [...]
2010-02-05 17:48:54 | Raporteaza
Costin, multe din datele tale sunt false. S-au strans 25 de milioane de euro si nu 50!
Pe de alta parte, din acesti 25 de milioane, 19 au plecat in strainatate. Astea 6 mil care raman se impart la mii de artisti. Unii chiar au impresia ca ar merita sa castige sute de mii de euro pentru ca li se pune piesa la radio sau la tv, in schimb merg sa cante la cuca macaii pentru 1.000 de euro.
Te ajut cu mai multe date daca vrei, nu de alta dar e ok cand scrii un material sa ai ambele tabere.
2010-02-05 19:40:47 | Raporteaza
@George: auzi prietene! si eu m-as duce la cuca macaii pt. 1000 de euro, care e problema? aia se duc pt. ca le e foame, asa cum imi e si mie si fac arta de calitate si nu ma ia nimeni, las-o moarta ca ai dat-o in bara. rusine nu e sa muncesti si vinovati nu sunt aia care se duc la cuca macaii, ci cei care cer acea muzica si rastaorna scara de valori cu ,,gusturile” lor formate in comunism si in saracie spirituala si materiala!sau prostie.
2010-02-08 00:45:44 | Raporteaza
le-am facut anul trecut reclamatie ambelor institutii. am cerut, impreuna cu casa mea de discuri – roton , un raport exact cu ce , cand si unde s-a difuzat.
ne-am amuzat teribil.
pentru piesa ” tornero ” noi am primit rpoarte de difuzari din 29 de tari, in vreme ce ei ne-au azvarlit cateva amarate de difuzari , in cea mai mare parte din romania.
casa mea de discuri din grecia a raportat ca piesa ” tornero ” , spre exemplu , s-a dufuzat la 160 de radiouri grecesti dintr-un total de 180.
ucmr-ul ne-a raportat DOAR 4 radiouri din Grecia.
… e total aiurea ce se intampla !
unde se duc milioanele de euro colectati ?
pe pagina lor oficiala ucmr-ada.ro../ , conform darii de seama pe fiecare an , se strang zeci de milioane de euro.
unde pleaca ?
… eu , prin sesizarile pe care le-am facut impreuna cu roton-ul , am cerut sa mi se comunice clar , pe fiecare luna , la modul : a fost difuzata piesa cutare la radio cutare in data cutare ora cutare. melodia x a avut in luna decembrie 14 difuzari la radio x, 20 de difuzari la tv s.a.m.d.
niciodata nu am primit , nici unul din noi, vreun raport.
nu e musai sa ni-l trimita prin posta .
e foarte ok sa-l primim si pe e-mail .
degeaba gasesc lunar pe card niste banutzi , daca nu stiu de unde provin .
sunt convins ca fac asta intentionat , ca sa poata sa-si faca de cap cu banii colectati.
.. ce mi se pare mult mai ridicol e ca , in urma sesizailor mele la ORDA, imediat luna urmatoare , ambele mele carduri erau PLINE cu niste sume IMENSE de-a dreptul , practic niste sume record .
de ce sau de cine le-o fi fost frica oare ?
si am inteles ca la fel au patit baietii de la animal x . in urma sesizarilor si reclamatiilor , cardurile s-au umplut subit.
n-ar fi rau sa se organizeze cativa compozitori din breasla tanara si cativa artisti … si sa deschida o noua institutie , cu toate actele in regula.
NUMAI in acest fel vom putea sti cu adevarat ce sume intra si ce sume pleaca … si mai ales unde pleaca !
stiu deja cativa compozitori care i-au dat in judecata !
probabil … sau 100 % … vor castiga procesul !
ma intreb cine va raspunde atunci pt. toate milioanele alea ?!
am uitat sa fac o precizare foarte importanta .
nu mi se pare deloc in regula ca un compozitor din breasla veche ( dinozaurii … nu-i mai enumar ) … sa ia mai mult decat un moga sau huiban ori duta etc.
piesele lor nu mai sunt difuzate decat foarte rar pe la radio romania , in vreme ce generatia tanara rupe radiourile in doua si la fel , ambientalul ( cluburi , restaurante etc ) .
poate nu stiti si ca muzica simfonica , muzica de opera etc … e cotata cu 5 puncte ( adik maximum ) si castiga de 5 ori mai bine decat muzica usoara sau populara , cotata doar cu un punct ( adik minimum ) .
asta mi se pare chiar o bataie de joc.
cu alte cuvinte , noi cei din generatia tanara … trebuie sa-i hranim si pe ceilalti care nu sunt aproape deloc difuzati .
2010-02-08 03:18:14 | Raporteaza
@George
Cred ca m-am referit la totalul sumelor. In alta ordine de idei, am sa cer situatia exacta a banilor care au fost platiti artistilor straini, cu nume si prenume. Desi pot sa pariez ca nu o voi primi, am s-o cer.
2010-02-08 13:24:50 | Raporteaza
Ce face institutia care ar trebui sa apere drepturile artistilor? Vezi link-ul
infomm.ro/scand../
2010-02-08 15:54:52 | Raporteaza
Costin, cred ca ai primit raspunsul, nu neaparat si sumele, dupa cum ai vazut, nu se poate

Apropo, adresa mea noua de mail se poate verifica deocamdata doar de la sediul UCMR, daca ai raspuns sa stii ca de aia intarzie raspunsul
Te astept acolo la o cafea oricum!
2010-02-09 22:41:30 | Raporteaza