![]() | Înviorarea universităţilor? Simplu: nimeni nu mai are voie să rămînă în facultatea în care a absolvit!vezi toate articolele de Costi Rogozanu09 Mar 2010 la 21:19 30 comentarii 983 vizualizari. |
Tot aud propuneri complicate de restructurare, revoluţionare a învăţămîntului românesc. Am şi eu una simplă. inspirată, evident, de alţii, mult mai experimentaţi.
Una dintre cele mai mari probleme este anchilozarea universitară. Profesorii, asistenţii, conferenţiarii ies foarte greu cu idei, cărţi, dezabteri importante. Şi nu mă refer de succes la marele public, ci la succes chiar în mediul academic şi intelectual. Nu prea ai cum să ai succes dacă nu ai o reţea bine pusă la punct.
Una dintre cauze cred că este şi felul în care se rămîne în facultate. Sistemul de promovare este netransparent, plin de inerţii şi necunoscute. (O ştiu destul de bine, am văzut-o, am auzit-o, eu însumi am predat în calitate de doctorand la Litere vreo 5 ani. Deci nu sînt un outsider complet.)
S-a scris mult despre asta: dar eu nu nepotismul, nu pilăreala, nu simplul capriciu al profesorului care vrea un tînăr sau altul, nu despre asta vreau să vorbesc. Mai ales că sînt de părere că atunci cînd se scrie astfel se nedreptăţeşte un număr de merituoşi reali care-şi bat capul cu învăţămîntul universitar.
Ci despre un oarecare spirit de aventură al tînărului studios. Ce-ar fi să le interzicem celor care termină facultatea în Universitatea Bucureşti sau în Cluj să şi predea acolo. Ce-ar fi să fie nevoiţi să ajungă în alt centru universitar şi să încerce s-o ia de la zero în altă parte.
E doar o idee, să nu-mi săriţi în cap că propun, de fapt, o nouă “repartiţie”, pentru că nu e aşa ceva. Dar dacă tot avem universităţi în Sibiu, Cluj, Timişoara, Constanţa etc. de ce să nu încercăm să facem sesiuni de concursuri ultra-transparente în care tinerii cu vocaţie să-şi încerce şansa fără să vîneze vreun concurs afişat discret pe la cine ştie ce avizier?
Propunerea ar funcţiona mai ales în domeniul umanioarelor, unde cunosc situaţia cît de cît. E vitală comunicarea dintre universităţi. Ce ar putea fi mai benefic decît schimbul real de sisteme de predare, schimbul de bibliografii în care facultăţile sînt înţepenite zeci de ani de zile fără modificări sensibile etc.
Ce-ar fi să se facă o comisie specială la nivel naţional de evaluare şi examinare a doritorilor de învăţămînt universitar? Ce-ar fi ca toate universităţile, cu toată autonomia lor, să cadă de acord că vor tot ce e mai bun din absolvenţi, indiferent de locul în care au absolvit?
E doar un “ce-ar fi dacă”. Aşa că nu vă speriaţi.
(Apropo de blocarea angajărilor la nivel universitar, Gabriel Andreescu demontează foarte bine în ultimul număr din revista Timpul această prejudecată. O face cu legea în mînă. După lege, nu au cum să blocheze angajarea tinerilor.)


Cristian Teodorescu azi la 00:32 |
Cînd îl auzi vorbind la vreo televiziune pe parlamentarul român, îţi vine să crezi că [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 18 Feb la 18:08 |
În urmă cu o lună, când scriam că PDL și PSD și-au dat mâna pentru a susține un [ citeste mai departe ]
Florin Puscas 18 Feb la 14:27 |
Dan Dianconescu, prin intermediul OTV şi al partidului de troglodiţi pe care îl conduce, vine [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 18 Feb la 11:41 |
O veste tristă. A murit Cornel Mihai Ionescu, unul dintre cei mai mari erudiţi pe [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 17 Feb la 22:59 |
Vezi şi Catavencii.ro
Fix 1,5 la sută din PIB vrea premierul MRU să aducă la buget, în două [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 17 Feb la 12:01 |
Mircea Sandu: Acum... o să vedem asta cu băut din iaz...
Dragoș Năstase: Nu... e un pahar de [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 16 Feb la 11:11 |
Numărul deceselor în urma hipotermiei este tot mai mare. Autoritățile iau măsuri, Raed Arafat [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 16 Feb la 11:07 |
Geamurile fumurii se lasă ireal de încet în jos. Albul zăpezii îmi lovește retina. Îmi [ citeste mai departe ]
Tudor Darie 16 Feb la 01:43 |
Aveam șase ani când am auzit o teorie frumoasă despre tineri. Cel care mi-a spus-o nu era un [ citeste mai departe ]
Marius Cosmeanu 15 Feb la 22:15 |
Într-un audiovizual în care ayatolah e Dan Diaconescu iar precursor, mai bretelatul său [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 15 Feb la 20:56 |
E şi-n Caţavencii.ro
Fiindcă tot sîntem în criză de prezidenţiabili n-ar fi momentul să [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 15 Feb la 17:05 |
Asocierea dintre Federația Română de Fotbal și Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) a fost [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 15 Feb la 15:35 |
Se pare că presa a atins limita: fundul lui Boc. Facebookul a ars în flăcări deontologice şi [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 15 Feb la 14:36 |
Coaliţia la guvernare susţine tratatul fiscal european, deşi părerile privind tratatul privind [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 15 Feb la 13:29 |
Vezi şi Caţavencii.ro
Dacă nu s-a dus cu Ponta în America, fiindcă nu ştie engleza, Crin [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 15 Feb la 12:45 |
Noul guvern promoveaza si un nou program de guvernare. Acest program are 3 mari componente : 1) [ citeste mai departe ]
riscograma.ro 15 Feb la 11:22 |
Mihai Răzvan Ungureanu: "Militarii îngheaţă la deszăpeziri, locuitorii stau la căldură. [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 15 Feb la 09:05 |
Marți (ieri), în jurul orei 18.00, un prieten mi-a semnalat un articol publicat de [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 15 Feb la 05:12 |
Celor 300 de candidați tineri şi cu studii în străinătate care aspiră la funcția de consilier [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 14 Feb la 23:21 |
... de fiece data cand cred ca mai jos nu se poate cobori, ceva se incapataneaza sa ma convinga de [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 14 Feb la 23:15 |
Dacă întreaga masă a lui Stamate reuşea să se sprijine pe calcule şi probabilităţi, iată [ citeste mai departe ]
Tudor Darie 14 Feb la 23:14 |
În ultimele zile, ortacii lui Voronin se plâng pe site-ul grenada.md că poliția a inițiat o [ citeste mai departe ]
Mihai Eminescu 14 Feb la 22:02 |
Iunie 1882
Îngerul meu blond,
Te-aș acoperi toată cu sărutări, cum argintarii îmbracă [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 14 Feb la 13:59 |
În anul de graţie 2009, când un cumul de factori externi si interni au forţat Romania să [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 14 Feb la 13:10 |
Zahar Prilepin, un scriitor rus de care v-am mai povestit aici, spunea zilele trecute pe BBC despre [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 14 Feb la 10:36 |
Pe când era Prim Secretar al Partidului Socialist Francez, François Mitterand a fost întrebat de [ citeste mai departe ]
Dan Duca 14 Feb la 10:06 |
"Asta este o ţară care a făcut vedete din toate pipiţele şi nu-şi respectă veteranii de [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 14 Feb la 09:19 |
Din 40.000 de bucureșteni anunțați pe facebook au fost numărați la Protestul [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 14 Feb la 00:41 |
… si nu, asta nu are nimic de-a face cu ecologia. Are de-a face cu politica. Mai exact, cu [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 13 Feb la 18:57 |
E şi-n Caţavencii.ro
Acum vreo cîţiva ani, cînd se bătea în apariţii la inundaţii cu pe [ citeste mai departe ]
| 1Hai sa inlocuim si chirurgii cu "oameni simpli". De ce nu s-ar pilota avioanele prin vot de catre pasageri, pana la urma ei au dat banii, ei sunt beneficiarii si e viata lor in joc. Pana cand dictatura... | ||
| 2@Florin Puscas:In general legile sunt facute de oameni pentru TOTI oamenii.In Romania de astazi legile facute de asa natura ca ele sa poata fi interpretate, mai mult decat atat, sunt proiectate din start... | ||
| 3Fiind vorba de jurati,nu este nici o problema.Juratii in sistemul de justitie american sint alesi dintre cetatenii onesti,neimplicati in administratie,nu au pregatire juridica iar judecatorul doar incadereaza... | ||
| 4@sase sase: Domnule, eu cred ca se merge din ce in ce mai mult pe principiul "tara are nevoie de prostime", ce din patru in patru ani sa ne voteze" iar pentru asta, ca ne zicem democratzie, nu-i nevoie... | ||
| 5@Florin Puscas: consideri ca taranul roman fara instructie este lipsit de logica elementara?Sunt sigur ca nu trebuie sa fi academician ca sa discerni intre bine si rau... | ||
| 6Mircea,Na belea ! Ai aparut, fara sacose si bata de miner, dar cu internet, cum spuneam. Aceleasi injuraturi. Q.E.D.N-am cum sa ma supar pe tine, serios. E peste poate sa ma supar pe unul dintre... | ||
| Mihai Goţiu 27538 citiri |
| Cristian Teodorescu 12094 citiri |
| Costi Rogozanu 10560 citiri |
| Ciprian Domnişoru 9512 citiri |
| Remus Cernea 5460 citiri |
| Alin Fumurescu 4317 citiri |
| Dan Duca 3796 citiri |
| Dorin Tudoran 3023 citiri |
| Cristian Bândea 2178 citiri |
| Ionel Blănculescu 2164 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 6 postari |
| Costi Rogozanu 4 postari |
| Ciprian Domnişoru 2 postari |
| Lucian Isar 2 postari |
| Alin Fumurescu 2 postari |
| Daniel Oanta 2 postari |
| Dorin Tudoran 2 postari |
| Tudor Darie 2 postari |
| Remus Cernea o postare |
| Mihai Goţiu 111924 citiri |
| Costi Rogozanu 56470 citiri |
| Cristian Teodorescu 47990 citiri |
| Alin Fumurescu 30233 citiri |
| Ciprian Domnişoru 21555 citiri |
| Remus Cernea 18548 citiri |
| Dorin Tudoran 16569 citiri |
| Viorel Dobran 16086 citiri |
| Iulian Leca 15569 citiri |
| Cristian Bândea 12840 citiri |
| Mihai Goţiu 38 postari |
| Cristian Teodorescu 25 postari |
| Costi Rogozanu 25 postari |
| Dorin Tudoran 16 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Alin Fumurescu 10 postari |
| Iulian Leca 9 postari |
| Viorel Dobran 9 postari |
| Ciprian Domnişoru 7 postari |
| Ciprian Şiulea 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Soluţii reale mi se par astea două:
- concurenţă reală între Universităţi pentru a atrage absolvenţii cu potenţial şi cu rezultate bune. Asta se face fie prin perspectiva unei cariere într-o Universitate cu dotări şi prestigiu (perspective pt cercetare etc), fie prin ispitirea financiară. Soluţie oarecum fantezistă pentru situaţia universităţilor din România. Din cauza banilor, a infrastructurii şi a obiceiului de promovare pe baze subiective.
- a doua soluţie ar fi organizarea unui concurs asemănător cu rezidenţiatul. Vrei să prinzi loc la o universitate bună? Completezi lista cu opţiuni şi te prezinţi la concurs.
Asta cu interzicerea continuării în universitatea unde au studiat, oricât de multe chestii ar rezolva, nu se poate face în condiţiile actuale. Ar aduce o discriminarea ciudată. Se face aşa ceva undeva în lume?
O colaborare mai strânsă între universităţi ar fi bună. Eu, absolvind la UBB Cluj şi încercând un master la UV Timişoara, am putut constata cât de diferite erau sursele de informare şi metodele de predare. De-a dreptul derutant. Coraborări şi schimburi de experienţă naţionale şi internaţionale. Asta mi se pare o soluţie care ar putea rezolva problema anchilozării.
Nepotism şi preferinţe personale există peste tot. Deschiderea către nou, contactul nemijlocit cu “lumea reală” (cu locul în care se pun în practică toate cunoştinţele acumulate) şi dotările dau calitatea şi vitalitatea.
Părerea mea de outsider…
2010-03-09 22:48:19 | Raporteaza
problema e mai complexa, ea vizeaza crearea unei culturi a reputatiilor vezi(inceputul de) comentariul 12 la postarea ta “Comentariu la o frumoasa postare; de ce elitismul romanesc….”
problema este cum sa facem ca la nivelul societatii sa existe cerere pentru diplome care sa se constituie drept “etichete de reputatie” numai asa vom modifica si calitatea ofertei universitatilor.
2010-03-09 22:54:06 | Raporteaza
Felicitari! Ar fi, totusi, problema schimbarii domiciliului – eu ma mut de la Bloomington la Chicago si de aici in Ohio, dar pentru multi mutarea de la Cluj la Bucuresti si de aici la Iasi ar fi ceva mai complicata…Dar s-ar rezolva dintr-o lovitura mai multe probleme, pilele ar trebui sa devina mai sofisticate, recomandarile ar ajunge sa conteze, etc…
PS Si-am predat si eu la UBB:)
2010-03-09 22:57:25 | Raporteaza
@ Florin Puscas – in USA NU te angajeaza nimeni la universitatea la care ai terminat!
2010-03-09 22:59:08 | Raporteaza
@Alin Fumurescu: Exista o legistalie in sensul ăsta sau e doar o chestie acceptată tacit şi uniform?
2010-03-09 23:07:56 | Raporteaza
C R:
superba idee. dar romania e tzara de postasi. ai ajuns in/la posta postas , postas ramai toata viata. e mai comod si pentru postas si pentru posta —care-l cunoaste cat rezista si la cate.
la noi casatoria e la baza. o nevasta toata viata. buna rea, tragi de/cu/in ea. iti imaginezi numai cate riscuri, inclusiv venerice, inseamna sa o schimbi cu alta pe care n-o jtii decat din poze si cv?
2010-03-09 23:11:30 | Raporteaza
@ Florin Puscas – nu cred ca e o lege – sincer nu stiu cu siguranta – (banuiessc ca s-ar incalca ceva “drepturi”) dar functioneaza mai bine decat orice lege:) Poti, eventual, sa te intorci unde ai terminat dar numai dupa ce ai dat o tura (si ti-ai aratat masura) pe la alte universitati…
2010-03-09 23:30:16 | Raporteaza
Ar fi grozav daca:
-asa cum spunea dl Fumurescu, s-ar putea realiza lesne schimbarea de domiciliu;
-n-ar deveni, intr-un timp oarecare, o treaba romaneasca de genul ” tu il pimesti pe X si la mine vine Y”.
Asta ca tot spuneati ca universitatile ar fi bine sa cada de acord.
2010-03-09 23:53:39 | Raporteaza
Costele, tacere lebada-ioasa a tuturor “scriitorilor” platformelor trustului despre cererea de declarare a falimentului dragei voastre iRealitatzi, cerere facuta IN JUSTITZIE de Reuters, Mediafax, inca o firma parca de publicitate si, in curand, de institutul ala de sondaje cu exit-pollul de la alegeri. De ce? Pentru tzepele de multe-multe zeci de mii de euroi pe care patronul vostru sov nu li le plateste. BTW, cum te simtzi cand itzi primesti banii pentru comentariile alea de dimineatza de la iRealitatea? Ca tot plangetzi la trust de mila somerilor, la aia care vor fi datzi afara de la firmele carora patronul vostru nu le plateste serviciile, te gandesti vreodata? Ca esti de stanga….
2010-03-10 00:04:59 | Raporteaza
florin – la america ma gindeam. am prieteni care predau in universitati americane, de la ei stiu ca e de neconceput sa predai in facultatea in care ai terminat. Si exact ce spui tu cu bibliografiile si referintele este problema. Autonomia universitara adus la autonomia domeniului insusi. Poate e momentul sa fortam nucleele tari sa se sparga. eu propun o metoda radicala. E interesanta si metoda rezidentiat. Numai ca la umanioare cred ca trebuie sa conteze si ce-ai mai scris, ce-ai mai facut, unde ai combatut.
alin fumurescu – da, marea problema e cu mutatul. Dar ar fi un pas enorm, inmuierea titulaturii de Bucuresti/buricul tirgului. Pe mine nu m-ar deranja sa-mi fac treaba in alta parte. numai sa fie dupa niste reguli clare, cit de cit. Or, in promovarea absolventilor in facultati astea cam lipsesc. Se fac dupa ureche.
2010-03-10 00:12:06 | Raporteaza
florin de la next – ai dreptate, cred ca gindesc problema exclusiv in zona umanioarelor. As da exemplul facultatii de la Brasov de litere – cu oameni foarte buni care s-au desprins de centru. (Intre timp, Caius Dobrescu a ajuns la Univ Bucuresti, dar pe merite incontestabile).
2010-03-10 00:14:04 | Raporteaza
lucid – tu te vezi cit de penibil esti? Iti rapsund totusi: nu stiu decit ca serviciile alea exista, inclusiv mediafax, nu vad pe cineva sa semneye noi contracte daca are de-a face cu un rau platnic. Cit despre datorii, stat, stie sarbu, patronul mediafax, mai bine cum sta treaba…
2010-03-10 00:16:23 | Raporteaza
la brasov e ok pe partea de lrc si lit. rom. (inclusiv la asistenti care sunt atenti la cariera profesionala> adi lacatus -intre timp avansat- rodica ilie etc. dar ei sunt absolventi loco) la limbi cam scartaie. in orice caz, multi ani a functionat un parteneriat benefic cu tg mures (cistelecan senior). de la ignat am auzit ca si andrei terian ar fi avut niste cursuri. mobilitatea e buna.
2010-03-10 00:23:18 | Raporteaza
o idee beton.
2010-03-10 00:40:31 | Raporteaza
Haideti sa
1) legam cariera didactica de rezultatele cercetarii (asa cum e peste tot in lumea civilizata)
si
2) sa facem o evaluare a aplicatiilor de granturi de cercetare ca la carte (citeste NIH sau DFG) folosind evaluatori externi
si sa vedeti cum problema originii catindatilor la posturile de asistent, conferentiar si profesor devine minuscula!!
Intrebati-i insa pe tovarasii profesori XYZ-escu (nici Marga nu-i mai breaz, din pacate!) ce parere au despre “o astfel de abordare” si instantaneu vor incepe sa va vorbeasca despre specificul educatiei si cercetarii romanesti!

2010-03-10 00:47:54 | Raporteaza
Asadar… O universitate investeste intr-un tanar cu potential (viitor, etc.) Tanarul face cei trei ani de colegiu, inca 3 de masterat si alti 3 de doctorat. Ajunge la un oarecare nivel de pregatire si de performanta. In momentul acesta, universitatea e silita sa renunte la investitia facuta initial. Nu cred ca e corect. brain-drain-ul asta intre universitati nu e solutia. Cresterea performantei universitare trebuie facuta prin solutiile lui Gicu Maracine (vezi mai sus). As adauga eliminarea pozitiilor permanente inainte de implinirea a (sa zicem) 45 de ani.
2010-03-10 01:02:56 | Raporteaza
Nu e tocmai o idee buna sa interzici cuiva sa ramana in facultatea in care a terminat. In primul rand, din punct de vedere legal asta se numeste discriminare. Apoi, tocmai in domeniul umanist, ar fi o greseala sa interzici continuitatea, pentru ca ea face ca in domenii precum dreptul sa vorbim de o scoala de la Cluj, una de la Bucuresti sau alta de la Iasi, ceea ce nu e rau deloc. In lipsa continuitatii unele din facultati ar putea sa isi piarda individualitatea si nu cred ca e de dorit asa ceva.
Singurul punct unde aveti dreptate e in chestiunea transparentei in ceea ce priveste accederea la un post din facultate.
2010-03-10 01:34:48 | Raporteaza
@Alin Fumurescu: SUA sunt in multe privinte diferite de noi, europenii si de asta nu prea indraznesc comparatia cu ei. In schimb in Europa nu cred/ nu am auzit pana acum de o asemenea regula, poate si pentru ca la noi nu prea ar avea aplicabilitate.
Un exercitiu de imaginatie ne-ar ajuta sa ne lamurim si de ce. Imaginati-va ca ati terminat la Cluj si doriti sa predati in facultate. Evident ca locurile de la Iasi si Bucuresti ar fi luate, pentru ca s-au grabit altii sa o faca iar dumneavoastra ar trebui sa va incepeti cariera academica intr-un pseude-centru universitar in Alba Iulia ( din cauza de distanta mica ) la pseudo-universitatea de stat de acolo. Cum v-ar suna asta? V-ar ajuta in parcursul dumneavoastra academic faptul ca ati lucrat in Alba Iulia cu ceva?
2010-03-10 01:47:06 | Raporteaza
@rogo
poti sa predai la universitatea la care ai facut doctoratul dar numai dupa ce faci un postdoc sau un stagiu in alta parte, asa cu zice si alin. interdictia asta ar fi buna si pentru romania si ar fi foarte corecta mai ales ca vorbim despre intreaga europa, nu numai despre bucuresti iasi constanta cluj.
2010-03-10 02:18:12 | Raporteaza
Ce e cu absolventii care raman asistenti la litere sau stiinte politice, sau filozofie? Altfel nu pot sa continue sa studieze cele trebuincioase ca sa poata face ceva important? Lumea academica e un cimitir al elefantilor care nu moseste decat structura, iar structura e buna, cat inveti, cat umpli tabula rasa, dar dupa aia, la ce? Acesti asistenti cu ciorchini de footnotes atarnandu-le ca niste ghiulele de picioare, ce au facut ei?
Spuneti-mi ca au scris “Pe drum” de acolo, de la catedra, sau ca au scris “Antropologia structurala” de la Sorbona.
Sezutul cald intr-o slujba de stergator de tabla si scriitor de lucrari cu norma nu face decat sa roada din cartilagiile sanatoase ale tinarului, sa-i consume timpul intre prea multe subiecte, si sa-l toarne in forme prestabilite.
Lasati calutii sa alerge in voie pe camp. Lasati-i sa moara de foame si sa se incurce singuri in paduri profunde, reale. Asa respira natura, cu multe carcase lasate in urma si cu vajnici armasari plini de cicatrici care rostogolesc lumea de unii singuri – prin sarje spectaculoase, prin salturi conceptuale peste garduri de sarma ghimpata, iar nu prin curricula.
Nu-i vad pe marii umanisiti ai lumii cu urme de creta pe degete. Pe cei romani, care or fi, nici atat.
2010-03-10 06:04:33 | Raporteaza
Lucrez in sistemul universitar si cred ca o astfel de propunere este inutila. Ar incuraja, din punctul meu de vedere, si mai mult non-valoarea. dac de exemplu ar veni la Universitatea din Bucuresti oameni de la Babes sau Cuza, ar fi bine. Dar daca vin de la Craiova sau, si mai rau, de cine stie ce filiala uitata de Dumnezeu? A nu se compara SUA cu Romania. Si nici Europa de Vest cu sistem universitar de multe sute de ani….
2010-03-10 09:15:25 | Raporteaza
@dana
Ai inteles gresit propunerea lui Rogozanu.
Universitatea va ALEGE pe cel mai capabil, cu interdictia ca nu pot fi fosti absolventi la acea Univ.
@Rogozanu
buna idee, acum tb. sa ajunga la Funeriu.
2010-03-10 11:29:07 | Raporteaza
@Costi Rogozanu Ceea ce spui tu e in practica in multe tari, nu doar in America (de ex. Danemarca). In mediul universitar oricum esti privit cam cu suspiciune daca ai facut de la primul an de facultate pana la prof. plin doar la o singura facultate. Nu mi-e clar la ce nivel te referi cu absolvirea, dar in orice caz, schimbarea facultatii e benefica pentru ca implica sa mai iei contact si cu alt mediu, alt stil de lucru, alte abordari, alte idei. Ceea ce e benefic in general in cercetare, nu doar la umanisti
Asa cum zice si pcritique, nu e vorba sa nu revii in veci la o universitate, ci sa nu ramai doar acolo.
Schimbarea asta de universitate mai are un beneficiu important: intr-un mediu nou poti intra direct intr-o ierarhie la nivelul la care esti atunci. Altminteri e de multe ori greu ca indrumatorul de doctorat sa NU te priveasca etern ca doctorandul lui samd. Depinde evident de la caz la caz, dar ierarhiile nu se schimba asa usor.
Eu as propune chiar ca obligatoriu pentru profesori universitari sa fi facut macar un stagiu fie si de numai cateva luni la o facultate din afara Romaniei. Burse si oportunitati sunt acum, iar deschiderea de orizont poate fi foarte mare.
Inca o idee care poate merita macar mentionata: in Germania nu poti obtine o pozitie de profesor universitar (cel putin pe ingineria programarii) daca nu ai facut macar un stagiu in industrie. Asta inseamna practic ca ai venit cu o idee de cercetare care a convins o companie sa te finanteze si sa colaboreze pe problema respectiva.
2010-03-10 12:08:51 | Raporteaza
Ma bucur sa vad subiectul pe agenda, cu o zi inainte de marile demonstratii impotriva procesului Bologna pregatite la Viena. problema e atat de complicata (atat Bologna, cat si ce-i la noi) incat nici cei care stiu exact despre ce-i vorba nu prea au solutii. propunerea lui Costi are foarte mult sens in contextul nostru (ma rog, nu numai la noi, si in Ungaria de exemplu e fix aceeasi problema). problema e ca nu e suficient sa ai universitati intr-un oras ca sa fie centru universitar. ok, te duci profesor la constanta sau brasov, dar dupa aia tre sa faci naveta tot la bucuresti sau cluj daca vrei sa mai vezi o conferinta, o dezbatere, o lansare. De exemplu, pana de curand la Constanta nu mai erau librarii – de nici un fel.
Cred ca asta-i singura forma de descentralizare cu care as fi de acord: sa se mai intample domne si ceva prin “provincie”:)
2010-03-10 12:53:26 | Raporteaza
Perfect de acord. In sistemul universitar american acest sistem exista deja. La Massachusetts Institute of Technology treaba asta se practica inca de la nivel de doctorat. De exemplu, din cate am auzit eu, cine si-a luat licenta acolo sau un MBA nu poate sa mai ramana si la PhD. Te duci in alta parte si universitatea atrage, la randul sau, pentru doctorat, absolventi de alte institutii. In acest mod se incurajeaza mobilitatea si totul capata, automat, un aer mai fresh la nivel stiintific.
2010-03-10 13:34:50 | Raporteaza
@Florin Puscas:
“Asta cu interzicerea continuării în universitatea unde au studiat, oricât de multe chestii ar rezolva, nu se poate face în condiţiile actuale. Ar aduce o discriminarea ciudată. Se face aşa ceva undeva în lume?”
Se face! in Germania este o regula conform careia nu poti sa ramai profesor la universitatea unde ai terminat “Habilitation”-ul. Trebuie sa mergi la alta universitate pe un pot de profesor, dupa care, peste un timp poti reveni la universitatea mana (toate “miscarile” intre universitati sunt clar pe baza de concurs anuntat public si la care sunt de obicei 20 de candidati pe un loc).
2010-03-10 13:58:39 | Raporteaza
Un ziar din CLUJ, “City News CJ”, face o afirmatie lipsita de elementarul bun simt, la limita mojiciei umane, la nivel de tara bananiera, sesizand negative ca : SCOALA ARATA BINE: TOATE CLASELE SUNT PARCHETATE, SUNT RENOVATE COMPLET PE INTERIOR SI EXTERIOR, BAILE AU GRUPURI SANITARE NOI, SCOALA DISPUNE DE O CENTRALA NOUA SI CALORIFERE NOI, ANTENA PARABOLICA, GEAMURI TERMOPAN SI A FOST CHIAR INTRODUSA APA CURENTA.
Asta ca un repros, parca am fi o tara din Africa. DOMNILOR IN EUROPA, UNDE SUNTEM NOI, ACEST LUCRU REPREZINTA UN MINIM DE CIVILIZATIE SI NU UN EXCES. Dv. a-ti urmat o scoala ce avea WC-u in camp, fara apa curenta, fara geamuri, etc.. ? HALAL ZIARISTI SI OAMENI DE PRESA ! Se refereau la modul de cheltuire a banilor, fct. de prioritati.
TREZITI-VA DOMNILOR, NU MAI DORMITI SUNTEM IN EUROPA ! Scuzati, nu am spus : e vorba de satul Tioltiur, comuna Cornesti, jud. CLUJ, iar ziaristii sunt din Romania, si par a fi absolventi de scoli (cred nu de tip bananier cum i-si doresc ei la tara). Domnilor ziaristi, treziti-va si ocupati-va de problema : NU S-A FACUT LA SCOALA/SCOALA , DESI S-AU INCASAT BANII, sau si mai rau TREBUIE SA SE FACA LA SCOALA/SCOALA SI NIMENI NU SE OCUPA SA .. Ganditi-va trebuie sa mergem mai departe, facand cate ceva.
2010-03-10 16:06:07 | Raporteaza
@Dan:
Aiurea!
Iti dau tz-spe exemple de profi care au ramsa cu neveste cu tot la faculta la care s-au habilitat!
2010-03-10 17:14:36 | Raporteaza
@Alin Fumurescu: Asta cu “in SUA nu e nimeni angajat la universitatea unde a absolvit” este practic o minciuna. In departamentul meu, o parte din postdocii temporari sint fosti doctoranzi tot aici in departament. Cit despre postdocii pe viata, cam toti sint absolventi ai departamentului. Sa dam aparatele pretioase pe mina cuiva care vine de aiurea si sa ii alungam pe cei care au lucrat cu ele multi ani?
@Rogozanu: Daca Yonath, unul din nobelistii de anul asta, lucreaza la Weitzmann, unde si-a luat si doctoratul, e coruptie? Cu ipocrizia asta, am putea sa il alungam si pe Kant din Konigsberg, si pe Gibbs din New Haven. Situatia din Israel e, ca si in Romania, propice raminerii la aceeasi universitate. Unde sa pleci, cind ai 5-10 universitati in toata tzara? Si as vrea eu sa te vad ‘zgonit din Bucuresti in “frumoasele” Cluj / Iasi / Timisoara sau, de ce nu, la Suceava. Au si Mol, si Bingo.
@Gicu Maracine: Alta idee timpita. Tu i-ai desparti pe sotii Curie.
Ce e asa greu de inteles ca universitatile din Romania functioneaza pentru alte motive decit cele normale, cele din alte tzari ale lumii? Orice reguli ati inventa, sa punem decan pe ala care bea cel mai repede o halba samd., problema e ca universitarii romani vor sa ia o leafa sigura, chiar daca e mica, si preferabil fara munca.
2010-03-11 18:52:04 | Raporteaza
“Dar dacă tot avem universităţi în Sibiu, Cluj, Timişoara, Constanţa etc. de ce să nu încercăm să facem sesiuni de concursuri ultra-transparente în care tinerii cu vocaţie să-şi încerce şansa fără să vîneze vreun concurs afişat discret pe la cine ştie ce avizier?”
Domnule Rogozanu,
Daca tot cerea cineva intrare pentru dumneavoastra la dl. Ministru Funeriu, ca sa-i puteti explica ideea asta geniala care tocmai v-a venit, poate ca ar fi bine sa stiti faptul ca legea prevede anuntarea concursurilor din sistemul universitar fix in Monitorul Oficial (bashca un cotyidiaqn national). Cine lucreaza in sistem stie exact ca posturile aflate in concurs se anunta de doua ori pe ani, la inceputul fiecarui semestru. Ele sunt anuntate obligatoriu si site-urile universitatilor.
Problema e alta domnule ziarist cu idei. Cu un salariu de 1.000 ron cat castiga un asistent, e cam greu sa te muti de la Sibiu la Bucuresti, sau de la Timisoara la Iasi. Asa ca daca tot ajungeti la domnul Ministru, poate-l convingeti mai degraba sa umble in grila aia unica de salarizare, ca dupa aceia sa vedeti ce mobilitate rezulta ! Si poate-i mai amintiti si despre competitiile de proiecte de cercetare, ca sa aiba tanarul asistent si cu ce lucra pe unde se duce.
Stiti, cu universitatile astea e ceva mai greu decat cu fotbalul.
2010-03-16 15:10:30 | Raporteaza