RSS Feed

…Nistorescu raspunde provocarii lui Comanescu!

vezi toate articolele de
27 Mar 2010 la 17:03 52 comentarii 1417 vizualizari.

…daca va mai amintiti, acum vreo doua saptamani, Iulian Comanescu a lansat o provocare unui grup de ziaristi din generatia ‘40 (scuze, Costi:): unde am gresit noi, cei din presa scrisa? (Au raspuns atunci, printre altii, Costi, Doru, Mihnea, si suprasemnatul.) Iata ca astazi, pe cotidianul.ro, Cornel Nistorescu preia si el leapsa, oferind propria varianta de raspuns:

Pe neaşteptate s-a născut o dezbatere profesională. Cine e de vină pentru situaţia presei scrise din România?Un cronicar de media lasă să se înţeleagă că o anume răspundere ar sta şi pe umerii generaţiei de 40 de ani. Ba pe alocuri se strecoară şi aluzia că generaţia celor de 40 de ani ar fi ratat preluarea ştafetei. Dacă am privi lucrurile cu ţâfnă, ele s-ar vedea destul de simplu. Generaţia mea poartă stigmatul, responsabilitatea etc. pentru că a trăit în comunism, iar generaţia de 40 de ani a ratat pentru că n-a făcut minuni. Cum nu se poate mai simplist. Şi enervant, în acelaşi timp.
 
Intregul articol poate fi citit aici:
Faptul in sine este graitor si se cuvine consemnat ca atare - Cornel Nistorescu a gasit de cuviinta sa raspunda provocarii unui gazetar de 40 de ani - ba inca s-o faca, pentru intaia oara intr-o lunga perioada de timp, fara obisnuitele spumele la gura! Laudabil! (Si spun asta fara nici o umbra de ironie – textul imi reaminteste de ceea ce-a fost o data Cornel Nistorescu.)
Cateva observatii punctuale:
- oricat s-ar stradui (si, repet, de asta data chiar s-a straduit) CN tot nu poate trece peste complexul grandorii: Iulian Comanescu este un anonim “cronicar de media”…
- singura vina pe care CN o gaseste generatiei sale este ca “nu a ratat sansa actionariatului”.Cei care am continuat să facem jurnalistică şi după 1990 am avut norocul unui alt început, inclusiv economic. Asta n-au putut repeta cei care ne-au urmat (deşi mulţi dintre ei şi-ar fi dorit-o!). Asta poate fi şi motivul unui resentiment uşor de sesizat la cei care încearcă o periodizare.” Nimic despre “santajul si etajul”, nimic despre imixtiunea intereselor economice in cele editoriale. S-ar putea crede ca actionariatul era una, jurnalistica, alta.
- o observatie ce i-ar fi placut lui Mao care, intrebat fiind despre semnificatia Revolutiei Franceze, a raspuns: “E prea devreme pentru a ma putea pronunta“: “Generaţia 40 nu poate fi acuzată că ar fi ratat ceva atâta vreme cât ea n-a încheiat ceva. Abia se află în plină încercare. Joacă piesa modernizării presei. Operaţiunea de trecere de la print la Internet se află în plină derulare. Nu ştim cine a pierdut şi cine a ratat. Rezultatele ar avea o anume relevanţă doar de la distanţa câtorva decenii.”
- se mai simte ceva din Nistorescu-pe-stil-vechi, gazetarul “de moda veche”, pentru care scriitura, stilul, conteaza. Mai mult, fac toata diferenta. “Mai rămâne de discutat un lucru. Scriitura. Şi aici e necesară distanţa timpului. La 40 de ani nu se poate spune nimic despre scrisul cuiva. Abia începe să aibă expresie şi profunzime. Cei care se cred campionii presei de azi (pe net sau pe print) sunt încă departe de un stil. Unii nu-l vor avea niciodată.”
Una peste alta, un text care aminteste ca Nistorescu n-a fost intotdeauna asa cum il stim acum. Undeva, sub mahmureala si maimutareala de astazi, Nistorescul de 40 de ani, inca se mai zbate. Inca isi mai cauta un drum spre lumina.
 
 
PS Cu Nistorescu s-a petrecut un fenomen interesant: in loc ca fluturele sa iasa din cocon, intinzandu-si aripile, a parcurs drumul invers: si-a lasat aripile  infasurate in straturi tot mai groase de resentimente orbesti, pana cand s-a transformat in vierme. Poate acum o ia de la capat. M-as bucura.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

52 comments
  • 1

    “Poate acum o ia de la capat. M-as bucura.”

    Ma scuzati, dar mîine-poimîine o sa afirmati ca mortii invie si vreti sa va credem.

    victor L
    2010-03-27 17:13:33 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    Mai mult decat in alte profesii (considerand jurnalismul
    o profesie),conteaza mai putin talentul decat
    OMUL.Mai exact spus,caracterul lui.Parerea mea,
    subiectiva,de altfel.

    val_one
    2010-03-27 17:21:41 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 3

    alin: resentimentul nu e o musca, man, e chiar cazanul cu ciorba de pe foc. numai unul nici prea tanar nici prea batran, nici Kurva nici fata mare, se bucura sa vada pe altul ca inca e viu odata cazut in nenorocitul ala de cazan la 1oo de grade

  • 4

    Daca insistati , tu , comanescu si alti bloggeri- ziaristi-fara-ziar poate va lasa Nistorescu sa-i faceti pantofii

    it mortar
    2010-03-27 17:30:52 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    @it mortar: de ce,tu te-ai saturat sa tot faci asta? ;)

    iezii_cucuieti_istetzi
    2010-03-27 17:34:20 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    afara ca e antipatic, nici nu are stil!(scrie bolovanos, in stil “scinteistic”- e comunistoid mai ales atunci cind vrea sa fie anti-)

    generatia 30-40 face foarte bine ca redefineste; asta trebuie sa faca orice generatie, e legea firi.Tot asa va face si generatia 20 la vremea ei..iar vremea trece repede.

    nistorescu ar trebui sa stie ca, daca nu se reinventeaza la fiecare decada si se bizuie doar pe bani si putere, daca nu pastreaza dialogul, daca nu traieste in prezent..poate deveni oricind un soi de personaj vetust sau burlesc ( nu vrau sa dau exemple).

    nistorescu exemplifica perfect “legea barbatului de 50 de ani” – cu atit mai mult cu cit se afla in virful lantului trofic.

    “”"Cu Nistorescu s-a petrecut un fenomen interesant: in loc ca fluturele sa iasa din cocon, intinzandu-si aripile, a parcurs drumul invers: si-a lasat aripile infasurate in straturi tot mai groase de resentimente orbesti, pana cand s-a transformat in vierme. Poate acum o ia de la capat. M-as bucura.”"” – subscriu :D

  • 7

    corect pana la un punct.daca voi nu ati folosi portalul realitatea si ar exista numai voxpublica.ro sau cum vreti voi as mai zice dar asa ……. , iar ca sa fie si mai si daca aveati un ziar publicat pe hartie chemat voxpublica cu un tiraj macar de 10.000 de ex pe zi mai ziceam dar asa…………..pana la maretele infatuiri numai bine.

  • 8

    ami: ce vesela esti azi :) cooool!

  • 9

    Mare dreptate aveti dle Fumurescu,nistorescu-tescovina este un vierme si o lipitoare scabroasa.

    danali
    2010-03-27 17:54:36 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 10

    Împupat Piaţa Independenţei. Stop.

  • 11

    cum judecati voi pe altii…amintiti-va ca inainte de toate si jurnalistii sunt oameni…cu sentimente,necazuri,care trebuie sa ia anumite decizii care uneori nu se dovedesc a fi cele mai bune…domnule Fumurescu…nu lasa trufia tineretii sa te domine…mai ai pana ajungi la profesionalismul lui Nistorescu…ar trebui sa-l respecti ,nu sa-l judeci…pentru ca ai ce invata de la el in meserie…dar asa e cand suntem tineri…ne credem cei mai…iar ceilalti mai in varsta ai credem…demodati…decazuti…mosi…fara scrupule…doar noi cei tineri avem scrupule…noi le stim pe toate cate-n luna si in stele…pana ajungem sa fim si noi judecati la randul nostru de alti tineri…care si ei se cred la randul lor…destepti…

  • 12

    Ăla cu Revoluţia Franceză era Ciu Enlai, care avea ceva studii(bune!) la Paris. Şi de ce mi-ar păsa de presa românească? Ei i-a păsat de cititori? Aşa că, pa! Cum şi-a aşternut, aşa doarme! Restul discuţiei e onanie intelectuală.

  • 13

    @ val_one – conteaza si caracterul, dar cu un inger fara talent nu poti face presa:) Ce-i drept, nici cu un drac stilat nu faci mare lucru:)

  • 14

    @ Marius Delaepicentru – nu e nici o Piata a Independentii:)
    @ marco – nu judec mai mult decat judeca Nistorescu la 40:) Adica judec – in sensul in care gandesc:)))

  • 15

    ok…judeci in sensul in care gandesti sa fie…dar gandesti cum gandeste un tanar de varsta dumitale…cu ceva studii e drept…asta nu inseamna ca gandesti matur…in profunzime…Nistorescu are sanse mult mai mari sa gandeasca mai matur si profund fie si datorita varstei si experientei sale…

  • 16

    Insistat cam mult pe cazul Nistorescu d-le Fumurescu. E poate un semn ca pana la urma nutriti un soi de respect, exprimat cam contondent e adevarat,fata de el. si n-ar fi rau pana la urma. Personal am mai postat pareri despre CN; spuneam in esenta ca nu e tocmai moralitatea intruchipata, dar macar e frecventabil, Avea curaj sa faca presa de calitate in anii duri ai presei din timpul lui nastase, cand multi faceau in pantaloni de frica. ASA SUNTEM NOI, AVEM MEMORIA FOARTE SCURTA. Omul are o minima consecventa in ideile sale; l-a sprijinit pe Basescu pentru primarie dar a declarat, fara ai face anticampanie, ca nu e potrivit de presedinte. A avut dreptate, din pacate.
    Totusi, ar fi interesant sa analizam prestatia de jurnalisti a unor somitati (ca imagine)ca Ion Cristoiu, CTP.etc. Aici avem materie prima pentru ipocrizie si manipulare cat pentru 20 de ani de p(r)osttranzitie…Ne bagam?

  • 17

    @Alin Fumurescu: plecam de la premiza ca fara o doza de talent nimeni nu are ce cauta in presa.Eu tin totusi la parerea ca integritatea morala primeaza.Nu caut opere literare in ziare.Ci informatii de buna credinta.
    In ultima vreme ma limitez la presa online,din comoditate
    si din placerea feedback-ului.Este si un mod placut de socializare,pana la urma,nu? :)

    val_one
    2010-03-27 20:35:49 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    @ultor…e un punct de vedere interesant felul cum pui problema…in opinia mea jurnalismul trecand de chestiile astea expirate cu deontologia,impartialitatea obiectivismul…nu se poate face fara bani…banul vorbeste peste tot,ai bani,ai putere…si pentru bani faci multe lucruri pentru care uneori condamni alti oameni…ca ei au facut asa si pe dincolo,ca nu au verticalitate etc…pe naiba…fara bani esti un nimeni,iar un nimeni nu poate fi vertical cu atat mai mult…si stii de ce?pentru ca nu-l baga nimeni in seama…de ce?pentru ca e un nimeni…fiecare om are simpatii si antipatii politice…pe langa asta are si sefi,sau oameni mai sus situati,influenti de care tre sa tina seama…daca nu tin seama risca sa fie marginalizati…si ce rezolvi cu asta?sa traiesti o viata in mizerie consolandu-te cu faptul ca ai fost vertical?si vazand pe altii fara nici o chemare,fara nici un talent in ale scrisului cum ajung vedete in jurnalism?pentru ce atunci?

  • 19

    val_one: moralitate dincolo de gard. badea criticandu-l pe voiculescu sau razvan dumitrescu pe vantu cand judeca ei de cuviinta. moralitate cu aprobarea patronului. o frumoasa pilda.

  • 20

    mai bine ne-am abtine cu totii de la dat lectii de morala sau recomandari culinare tigrului, sau sa ne luam de shoarecul care fuge din calea pisicii pe motiv de lasitate morala.

  • 21

    @tx2: ete,na,tocmai p-astia mi i-ai gasit? :lol:
    Detectat-ai vreo urma de talent la ei?
    Badea,jurnalist! hi hi hi

    val_one
    2010-03-27 20:56:24 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 22

    asta e: jurnalistul e un vandut cu acte. isi stie limitele si nu trece peste ele.trece eventual pe dedesubt. obisnuiti-va si luati-va la revederele de la sanatatea presei.

  • 23

    val1: badea e bun si vinde bine. mult mai bine decat oricare altul in presa de azi. vinde era verbul, precizez ca sa nu trebuiasca sa desprecizez dupa aia :)

  • 24

    @tx2: n-am nimic cu Badea.Marfa lui,clientii lui.La fel
    si Florin Salam,vinde mai bine decat Iris. :)
    Incasarile nu spun nimic despre valoare.

    val_one
    2010-03-27 21:10:16 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 25

    val1 : poetul are valoare. omul care munceste pentru copiii lui are valoare. ala micu care invata alfabetul dar nu ca sa se faca jurnalist, are valoare si el :)

  • 26

    uita-te la cei care nu se multumesc sa publice probe de la dosar, dar mai au si pretentia ca ceea ce publica ei sunt SINGURELE PROBE CARE CONTEAZA. `pai de ce nu v-ati facut direct judecatori?
    TOTUSI :e un mare noroc ca presa exista la fel cum e un mare noroc ca exista bransha fetelor care o fac pe bani platiti dinainte: o zic fara nici cea mai mica urma de ironie.

  • 27

    @ marco
    In tara asta(mai mult decat in altele)”banii vorbeste”. Problema e ce facem ca sa schimbam situatia, ca daca nu si peste 20 de ani o sa umplem blogurile cu aceleasi frustrari…Avem in fata o problema, fara a parea pretios, metafizica: cum naiba mai putem crea constiinte, personalitati cu un puternic spirit egotist care sa asume la nevoie si un teribilism fata de atotputernica banului. Pentru un autor stima de sine ar trebui sa conteze, altfel, avem ce avem:zbatere.

  • 28

    @tx2: corect!Dar mai este ceva muuult mai important.
    Presa scrisa poate fi pe duca.Dar avem presa online.
    Traiasca Voxpublica.Eu prefer un dialog cu tine,de ex.
    unui ziar pe hartie sau o emisiune la RTV sau Antene. :)

    Off topic:
    roblogfest.ro/c../
    Traiasca blogosfera! :)

    val_one
    2010-03-27 21:29:10 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 29

    @ marco – ma dezamagesti. Da, daca e cazul, sa traiesti toata viata in mizerie, consolandu-te cu faptul ca ai fost vertical! Da, fara discutie! Si da, ziarele se fac cu bani multi, dar ziaristica, nu! Ziaristica se face (sau, ma rog, ar trebui sa se faca) cu talent si probitate (aici ii dau dreptate lui val_one). Daca sunt si bani, foarte bine. Daca nu – asta e…
    Nu ma mir ca il admiri pe Nistorescu cu o astfel de viziune… Ma mir ca NU il admiri pe Nastase…

  • 30

    alin: uite, ZI-MI UN ZIAR FARA CENZURA,UNDE FIECARE POATE ABORDA CE SUBIECT VREA SI CUM VREA, de aici sau de oriunde, si promit sa-l citesc numai pe ala.stii vreunul?

  • 31

    Stilul e important dar informația e fundamentală. Prea multi Nistoreşti si CTPopeşti găsim în presa românească și prea puțini Mile Cărpenişan (Dumnezeu să-l ierte!). Ziarele sunt pline de editoriale, comentarii la comentarii, bârfe de pe la parlament și câte-o anchetă din an în paști. Plus informații răsuflate de pe agenții.
    Chestia cu generațiile mi se pare fără obiect. Eu nu văd mari diferențe intre ele.

    marcello
    2010-03-27 21:39:47 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 32

    @ val_one – uite unul mai on topic:)
    roblogfest.ro/c../
    @ tx2 – te rog sa ma crezi, in ultimii zece ani (sa-i luam numai pe astia) am scris la Ziarul de Cluj, Clujeanul, Business Magazin, EvZ, Money Express, Dilema Veche, Cotidianul, etc – in tot acest interval am fost “cenzurat” (un comentariu mi-a fost amanat, nu interzis) O SINGURA DATA! Asa ca se poate.
    @ marcello – zici si tu ceva – cam dur, dar zici:)

  • 33

    @ALIN FUMURESCU…ba da,il admir pe Nastase pentru inteligenta lui,ceea ce nu pot spune despre Boc…nu sunt de acord cu metodele lui Nastase de a se afirma,dar asta e…are un spirit fin,nu e din topor ca actualul premier…nu siunt judecator sa-l judec eu pe Nastase pt ce a facut,sunt altii platiti pt asta si sunt platiti destul de bine…/si ca sa folosesc un fragment din ce ai spus mai sus…daca sunt bani e cu atat mai bine…daca nu sunt bani…asta e…nu mai facem o ziaristica de calitate…ne prefacem ca scriem,dar nu ne va mai citi nimeni neavand mijloacele necesare comunicarii specifice unui ziar…am exclus internetul din ecuatie pt moment…in plus nu poti scrie cu senzatia de foame in stomac consolandu-te ca esti cica…vertical…nu va tine prea mult…crede-ma domnule Fumurescu

  • 34

    @tx2: #30 Kamikaze spera. Eu zic ca va ramine cu speranta. Sau fara bani.

    Florinaa
    2010-03-27 21:52:40 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 35

    @Alin Fumurescu: merci :)
    eu tocmai vizitm un blog de om :)

    val_one
    2010-03-27 21:53:40 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 36

    alin: te cred. vorbesti de experienta ta personala,doar. dar bagi mana-n foc ca toti ziaristii care publica in ziare/reviste din lista asta o fac in mod liber pe subiect, predicat, si complement circumstantial cauzal? ca asta intrebam de fapt: ziar fara cenzura nu inseamna DOAR ca mai exista si autori necenzurati, nu?

  • 37

    Nastase, spirit fin… :lol: :lol: :lol:

    Florinaa
    2010-03-27 21:55:05 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 38

    @marcello…informatia e fundamentala in zilele noastre…la noi cel putin in tara pentru a fi manipulata…si folosita in diverse scopuri care pot fi comerciale,economice,politice…ca exemplu luati isteria cu ah1n1…cu gripa porcina,…cum au folosit guvernantii informatia ca sa dea vaccinul…stiti foarte bine…in ziua de azi unghiul sub care e tratata informatia e important…nu informatia in sine…e ceva anormal in tarile civilizate…dar la noi e ceva cotidian

  • 39

    marco: pai de ce unghiul e mai important decat informatia? ca nu-nteleg logica ta. si de ce vrei libera circulatie a informatiilor nedistorsionate? doar informatia inseamna bani si banul nu va fi niciodata “democratic” si in mod egal distribuit la toata lumea. informatia de ce ar fi?

  • 40

    marco: aici e ca si at cand tu vorbesti cu vecina si-ti spune ce mult se iubeste ea cu barbat-su. dar tu auzi toata noaptea si uneori si dimineata usi trantite si vorbe grele si chiar si cate o farfurie aruncata din dragoste spre peretele dormitorului tau. dar vecina spune ca iubeste. tu o crezi pe vecina, ca are informatie de prima mana, nu? si pui de la tine ca “asa-i in dragoste”, ca ea a uitat sa vina si cu informatia asta

  • 41

    informatia inseamna putere…iar cei ce poseda informatia au principalele atuuri pentru acapararea puterii…informatia la noi nu e folosita doar pentru a informa…ci pentru a induce o anumita stare de spirit…pentru a devia atentia de la alte probleme mai acute…exemplul cu unicameralul si cu referendumul e cel mai recent…tara arde si Basescu ne piaptana…azi maine nu mai vom avea ce da copiilor de mancare si medicamente batranilor din cauza crizei si pe guvernanti ai doare la banana…profesorii sunt injositi in ultimul hal,dar nu se pomeneste nimic de angajarile din structurile de servicii secrete platite cu bani grasi…pentru ei exista bani…/ne trebuie avioane de la americani acum?70 la suta din populatie nu mai are bani nici sa treaca strada…de fapt ne vara pe gat porcarii ca sa ne abata atentia de la greutatile cotidiene ale omului simplu angajat care nu face parte din stuctura de putere a partidului aflat la guvernare

  • 42

    Atentie, nu bagati presa in fata jeep-ului, mai ales pe trecerea de pietoni, riscati s-o gasiti la morga! Bagatii-o in cur sa se cace si sa se stearga cu ea!

  • 43

    marco: politicienii nu au fost alesi ca sa se ocupe de problemele populatiei. politicianul iti ia, IARA NU iti pune-n traista. de aceea trebuie mers la vot. vezi unde am ajuns daca nu a votat toata lumea? daca vota toata lumea sigur eram in faliment inaintea greciei. faliment nu stiu ce-nseamna, dar suna bine

  • 44

    nistorescu este de o inteligenta specifica iesita din comun , astfel ca specialistii o catalogeaza pe drept cuvint idiotie…..

  • 45

    ar fi ne-deontologic sa comentez. desi o sa o fac. l-am cunoscut pe domnul cornel nistorescu acum vreo 12 ani. isi dorea sa deschida o agentie de publicitate. fara sa fiu, eu insumi, vreun tip care sa inspire incredere, cornel nistorescu nu mi-a inspirat incredere. eu eram nimeni, el era cineva. i-am spus atunci, intre doua tigari, ca nu cred ca exista presa in romania. cu cinism, imi mentin parerea. daca unii indivizi, care au acces, conjunctural, sau “actionariabil”, la o rubrica, asta nu inseamna ca ei stiu sa scrie. stiu doar sa fie acolo. si comit cea mai mare greseala a presei: scriu pentru ei.

    bogdan
    2010-03-27 23:15:36 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 46

    @ val_one – :) shhht!
    @ tx2 – pai nu, nu exista – dar spune-mi orice meserie in care fiecare sa faca exact cum vrea, cand vrea, cat vrea!:) Aici nu mai e vorba de cenzura, ci de rigorile impuse de o anumita structura…
    @ marco – deci n-am dat-o in bara cu Nastase:)) A propos de discutia cu tx2, vedeti ca ati inceput sa alunecati off topic:)

  • 47

    @Alin Fumurescu: ei,pai cum… :)

    “Undeva, sub mahmureala si maimutareala de astazi, Nistorescul de 40 de ani, inca se mai zbate. Inca isi mai cauta un drum spre lumina.”

    Daca mai are vreun “mic nistoresc” ascuns undeva in vreun cotlon al constiintei,cel mare are grija sa-i dea peste bot la orice incercare de se face auzit.
    :lol:

    val_one
    2010-03-27 23:42:13 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 48

    Fumurescu: @Andra – este si politizare, dar nu trebuie exagerat prin unilateralizare. Acum vorbeam despre un alt fenomen…

    Alina Mungiu: in 2008 il ocara public in Romania Libera pe Rosca Stanescu pentru ca facea propaganda Basescu=Putin, iar acum raporteaza la OXAN ca Basescu=Putin, si la Dep de stat american ca Presa romaneasca din 2009 a fost una “independenta” (doar asa… vag… dar numai in provincie…. rassurez vous …: politicieni si “grupuri politice” politicieni sau grupuri politice au detinut sau au controlat indirect numeroase institutii de presa….)

    Daca Mungiu vine din trecut si a facut greseli, tu Fumurescu, n-o sa faci greselile ei, probabil, dar in esenta nu e nicio diferenta intre voi, pt. ca faceti exact aceeasi politica: politica celor care stiu ce se intampla, dar tac, pentru ca sa vorbeasca abia dupa ce raul devine ireversibil –
    Dupa care fac sa curga valuri de vorbe sterile si pline de compatimire fata de noi, amaratzii din Romania…

    Am pierdut atat de mult timp pe blogul asta, degeaba, pt. un fake.

    Presa e doar a unora. Si toti lucreaza la ei.

    A doua cauza structurala a situatiei proprietatii in presa noastra tine de rolul statului in aceasta tranzitie. Un studiu in 68 de tari al Bancii Mondiale arata ca se oligarhizeaza acele economii unde statul esueaza in a-si face datoria de protector al proprietatii. Ce inseamna asta? Ca investitorii mai mici si care nu pot recurge la mijloace proprii de protectie a proprietatii lor – confiscata si suprataxata de stat si atacata de altii – se vor retrage, lasandu-i pe unii mai mari care au aceasta forta. Cine a trait primul deceniu de presa libera la noi stie ca asa s-a scris istoria: cu sugrumarea difuzarii de presa, cu monopolul Letea, cu firme proprietate de stat 90% din economie si care dadeau publicitate numai unde aveau ordin. Cum s-a ajuns ca reteaua de presa a Opiniei studentesti, care avea nu stiu cate ziare locale, sa fie cumparata de dl Vantu? De ce a cazut ziarul Gandul, ca si alte cooperative de acest gen?

    Cum au aparut mogulii privati?

    Cand statul, care sufoca presa mica si independenta cu taxe, lasa doar oameni gen Sarbu sa si le amane cu anii, pe Voiculescu sa cumpere energie ieftin de la stat si sa o revanda cu profit, pe Vantu sa faca FNI. si azi gazetele, de la 22 la Evenimentul Zilei, risca sa dea faliment avand milioane de euro la Rodipet, firma de stat, care nu plateste! Trocul influenta contra protectie privilegiata a aparut prin 1996, ultimul an de glorie al presei libere si primul an de moarte al ei. In 1997 deja presa avea moguli care participau la licitatii si ale caror ziare nu mai faceau decat trafic de influenta; chiar dintre adultii primei generatii. Unde era in 1998, an dramatic pentru oligarhizarea presei noastre, Traian Basescu, care a descoperit ca e rea de-abia azi, cand are de suferit din cauza ei? Se bucura ca da in Emil Constantinescu sau in Roman, si nu in el.
    Sorin Rosca Stanescu ii era amic. Unde era Constantinescu? Amic cu Horia Alexandrescu, desi incepea sa se prinda ca a facut o greseala: baietasii protejati ca el, gen Varujan Vosganian, tolerau FNI sa zburde, desi caderea lui avea sa antreneze tot regimul. Unde erau baietii de la Academia Catavencu, amicii mei? Poate de partea mea, care eram in proces cu Sarbu (ma daduse in judecata cu titlu personal, pentru ca indraznisem sa ii cer datoriile catre TVR, bani publici). Nici vorba, erau contra! Nici nu mai stiu de ce si nici nu mai conteaza daca au fost infiltrati sau, pur si simplu, prostiti de gelozie! Bataliile mari s-au dat atunci si s-au pierdut tot atunci. Totul a devenit pseudo dupa asta: Clubul Roman de Presa, care ar fi fost mai inspirat numit Clubul Oligarhilor si al tuterilor lor, ca arbitru al eticii.

    Cine a inventat mogulii (1)
    Alina Mungiu-Pippidi
    Romania Libera, 06 August 2009

    Raportul Departamentului de Stat USA: “Mass-media independenta a fost activa si a exprimat o varietate de opinii fara nicio restrictie.”

    …Cu toate acestea, politicieni si persoane apropiate diferitilor politicieni sau grupuri politice au detinut sau au controlat indirect numeroase institutii de presa din provincie, (… )iar stirile si tonul editorial al acestora a reflectat in mod frecvent vederile proprietarilor.

    Tendinta de concentrare a institutiilor nationale de stiri in mainile catorva persoane bogate a continuat.

    HotNews.ro
    Vineri, 12 martie 2010
    hotnews.ro/stir../

  • 49

    @ Andra – sunt major, vaccinat:), raspund pentru faptele mele: “dar in esenta nu e nicio diferenta intre voi, pt. ca faceti exact aceeasi politica: politica celor care stiu ce se intampla, dar tac, pentru ca sa vorbeasca abia dupa ce raul devine ireversibil –”
    Care to explain?

  • 50

    alin:1 da, structura obliga. da parca noblesse oblige si mai mult, nu? vaaaaaaaaaaaaaai, nu pot sa imi dau demisia chiar daca nu imi intra materialul cutare, cand m-au angajat n-au zis ca despre asta nu pot scrie, de-abia acum aflai si io. nu pot sa-mi dau demisia dintr-atat, PRESA E VIATA MEA si peste tot e la fel si nici nu stiu sa fac altceva :) noblesse? nu, KKAT
    2 on si off si on topic: e comic cum ziaristii se iau in serios intre ei, e comic cum ne mai obosim :) sa mai observam si asta, dar cel mai comic e ca se mai cauta solutii pentru o presa independenta si obiectiva haahahaha i-auzi, solutii, deontologie :)

  • 51

    alin: off 100% topic: care e bancul care-ti place cel mai mult cu alinusha fetitza sadica? (si chiar crezi ca e sadica? sau e doar un cuvant folosit in mod impropriu pt a caracteriza repede un personaj mai degraba masochist? intrebari off topic, desigur :) )

  • 52

    Aline, am zis “împupat”, iar nu “pupat”. Poate mai nimerit ar fi fost; “re-mpupat”.

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala
VoxPublica este platforma de comentarii, bloguri si opinii sustinuta de REALITATEA.NET dar este, si va ramane, un spatiu public, deschis tuturor celor care au ceva de spus intr-un mod civilizat si inteligent: cititori, bloggeri, profesionisti in orice domeniu, jurnalisti freelanceri sau colaboratori ai oricarui grup media sau institutie independenta.
» citeste biografia

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

alex mazilu Andrei Plesu antonescu aur Becali blaga blog Blogviu interviu Boc Bucuresti calatorie candidatura catalin voicu cercetare cianura cluj concert crin criza CTP Curtea Constitutionala demisie Dinu Patriciu EBA economie Elena Basescu experiment Facebook FMI fotbal humanitas Iliescu instantanee intelectuali internet Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu manipulare Media Mihai Goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza ortodoxie Parlamentul European pd-l PE Plesu Polirom presedintie protest radu duda Realitatea TV reforma riscograma romani romania rosia Roşia Montana salarii securitate Senat sindicate sondaj sorin oprescu steaua SUA Tariceanu tiff TRU TV TVR UBB uichendist.ro Vanghelie Vasile Blaga

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!