RSS Feed

Subiectele de BAC de la română din ultimii 7 ani. Ce spun ele despre noi?

vezi toate articolele de
29 Jun 2011 la 13:07 47 comentarii 4821 vizualizari.

Am citit subiectele din ultimii 7 ani date la limba şi literatura română, în cadrul BAC-ului.

Dacă te uiţi pe bareme şi pe lista mare de subiecte din care se tot alege, premiza ar fi următoarea. Elevul trebuie să cunoască ceva clasici, pînă la unul-doi postbelici (Preda şi Nichita); accidental, poate chiar unii scriitori născuţi după 1960. Să ştie să recunoască elemente de bază într-un text literar etc.

Dar alegerea subiectelor îmi arată şi o altă tendinţă interesantă: literatura e prezentată ca o miere zaharisită, o chestie prea dulce, prea din altă lume, fără nici o miză, fără nici un mesaj care să clatine cumva vreun fir de praf aşezat pe prezent. Amoruri ftizice, înşelătorie de iatac, meditaţie cît cuprinde, natura ca o peltea verde din poveştile lui Calistrat şi cerinţe demne de ironiile lui Creangă despre manualele de limbă de acum două secole.

Începem cu subiectul de acum cîteva zile. Extras din “Nuntă în cer”, de Eliade. Un text despre dragostea unei tipe pentru un intelectual care face o concesie şi o iubeşte, vezi doamne, deşi ar trebui să se ocupe cu chestii complexe, creaţie etc. Frivolizez, dar e sugestiv că sînt alese numai astfel de texte în cheie de floare-albastră-eminesciană. Eliade ar putea provoca mintea unui tînăr cu pasaje ceva mai interesante, provocatoare, controversate chiar. Liceenii ar trebui să înveţe mai multe inclusiv despre derapajele sale de tinereţe, nu doar despre flori, fete sau băieţi. Ca să nu mai vorbim şi de faptul că moda Eliade de acum 30 de ani s-a cam stins, poate e cazul să mai schimbăm obsesiile interbelice.

Alt subiect, tot de anul ăsta, îndemna candidatul să facă un mic comentariu pe marginea vorbelor lui Nichita Stănescu: “A avea un ideal înseamnă a avea o oglindă”. Pasul narcisist numărul doi a fost făcut cu încredere. După o macho-meditaţie de amor, vine în mod firesc idealul gol din oglindă.

Nu mai comentez cererile din barem. E clar că literatura şi limba sînt privite ca un soi de mijloace de supravieţuire în deşert: să ştii să formulezi propoziţii simple (Ajutor!) dacă rămîi fără apă. Iar în caz că intri în delir să-ţi conştientizezi sinele. Şi toate aceste cerinţe simpliste sînt dublate de sentimentalism rudimentar, anchilozare în analiză psihologică complet desuetă.

2010

Mioara şi Lina stau de vorbă. Mioara e nobila plictisită. Lina e burgheza înecată în rutină. Un fragment din piesa Mioara de Camil Petrescu – bănuiesc că aţi citit-o cu toţii, haha.

Subiectul al doilea, comentarea unui citat din Nicolae Manolescu, despre cititul ca multiplicator de experienţă. O idee cîndva fertilă, în modernismul timpuriu. Acum, doar încă o formă de a grava cu litere de o şchioapă pe cimitirul literaturii că nu textul este decît un vehicul  de “trasport” şi “transă”.

În cealaltă sesiune a anului 2010, găsim un fragment dintr-o altă piesă celebră, de data asta semnată de Alecsandri, Iorgu de la Sadagura. Ideea: o tipă îşi  ascunde amantul în dulap. El zice că nu se ascunde pînă nu-i spune ea că-l iubeşte. Ceea ce duduia şi face pîn’ la urmă. Alecsandri e un scriitor extrem de interesant, autorul unor pagini de călătorie sau de frescă socială de-a dreptul memorabile. Dar nu ştiu de ce, pînă şi autorii mari trebuie prezentaţi ca un soi de ciudaţi de care, dacă te apropii şi după BAC, rişti să fii contaminat cu boli antisociale grave.

Subiectul al doilea pe care nu-l mai comentez: comentaţi “fapta bună laudă pe om”.

2009

Livada s-a încins în somn. Din genele-i de stufuri

strâng lacrimi de văpaie:

licurici.

Pe coastă-n vreji de nouri

creşte luna.

Au avut de comentat poezia Înfrigurare de Blaga. Natură idilică, iarăşi ceva amor anemic, iarăşi modernism de clasa a doua. Iarăşi texte literare după care îţi vine să vezi toată seria din American Pie ca să-ţi revii puţin în simţiri.

Subiectul doi:

Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de rânduri, despre iubire, pornind de la ideea

identificată în următoarea afirmaţie: „Iubirea e din altă lume şi se iveşte din senin, fără ca să ştii de ce,

se dă pe faţă, fără ca să ştii cum, şi te duce fără ca să ştii unde”. (Ioan Slavici, Mara)

Eu aş rezolva acest subiectul foarte rapid. I-aş adresa comisiei un mesaj: “bă, voi aţi citit Slavici?, acuma l-aţi făcut şi pe ăsta, ochiul cinic al burgheziei transilvănene de acum două secole, profetul iubirii?”.

2008

Nichita Stănescu cu o cioraniană de buzunar, plină de un pesimism jucăuş, plină de nostalgie şi iubire, normal. Părem campionii amorului depresiv. În comparaţie cu subiectele noastre de la BAC, nordicii ar putea să-şi ia scriitorii să-i bage la categoria stand-up comedy.

Atit de nefericiti sa fim noi

incit sa trebuiasca sa ne iubim.

Atit de nestabili sa fim noi

incit sa trebuiasca sa ne prelungim

prin nastere

tristetea noastra urita

si dragostea noastra infrigurata ?

Subiectul al doilea ar trebui pus pe frontispiciul inspectoratelor scolare: „Timpul se schimba. Trebuie sa ne schimbam si noi cu dansul”. A zis-o bietul Lovinescu, cel mai prost înţeles critic din toate timpurile.

2007

I-aş spune anul groazei în bacalaureat. A fost ca un soi de prezicere a crizei financiare. Subiecte total aiurea, anacronice, stupid-dificile. Cînd lumea începea să se răstoarne a fost tras la sorţi cel mai “evazionist” set de subiecte.

Un fragment din Calistrat Hogaş, acel prozator care a găsit probabil cele mai tari ciuperci halucinogene montane şi nu s-a mulţumit cu atît, a vrut să şi scrie sub influenţa lor. Citez:

Un sunet prelung şi jalnic de aramă sunătoare, lovită în răstimpuri deopotrivă de depărtate, înfioră şi făcu să tremure umbrele singuratice ale văzduhului; şi valea largă se umplu, până la marginile de deasupra ale munţilor săi, de glasul sfânt al rugăciunii şi al păcii… Era clopotul schitului, care vestea închinătorilor pustiului ceasul slujbei de seară…

Puteai obţine 4 puncte dacă – citez din barem – făceai următoarea chestie: “Explică folosirea punctelor de suspensie în enuntul “Amurgul începuse a se ridica din adîncuri…”".

Alt subiect halucinant – unul care l-a lăsat cu gura căscată inclusiv pe autorul citatului, Manolescu (criticul a declarat că alegerea acelei fraze scoase din context e complet ridicolă). Elevii au avut de comentat următorul fragment:

Scrie un eseu argumentativ de 2-3 pagini, în care să prezinţi imaginarul poetic tradiţionalist într-o poezie studiată, pornind de la ideile exprimate în următoarea afirmaţie critică: “Tradiţionalismul nu e convertirea sămănătorismului: tradiţionalismul e un stil, o formulă inventată de poeţi moderni ieşiţi adesea din şcoala simbolismului” (Nicolae Manolescu, Metamorfozele poeziei)

2006 (capcanele pentru elevi)

Iarăşi un an foarte dificil, plin de scandaluri. Jurnalista pe atunci Melania Mandas Vergu (care între timp a ajuns şi prin echipa lui Funeriu, şi-a tras nişte fonduri grase etc.) a cumpărat subiectele de BAC cu o seară înainte.

Dar a mai fost un scandal. Unul cu o “capcană” pentru candidaţi. În 2011, capcana a fost să se analizeze un text dramatic din Caragiale, Sorescu sau Camil (la alegere). Capcana a fost cuvîntul “dramatic”, mulţi sărind să analizeze romanul “Ultima noapte” şi nerealizînd că examinatorii se refereau la “teatru” şi nu la caracterul dramatic al vreunei situaţii, personaj etc. Subiectul e perfid pentru că nu îndeamnă liceenii la gîndire, cum pretind oficialii ministerului, ci pentru că speculează inerţia din şcoli. Romanele lui Camil Petrescu sînt studiate pe larg, în timp ce opera sa dramatică e absolut secundară în programă (şi pe bună dreptate).

Să revenim la 2006. Marea capcană. Liceenilor li s-a cerut  să prezinte condiţia intelectualului în romane scrise de Liviu Rebreanu, Camil Petrescu sau Marin Preda. Foarte mulţi l-au ales pe Ilie Moromete sau pe Ion din Rebreanu din motivul logic că sunt opere-fetiş în liceu. Să-l alegi pe Ion e aiurea: dar nu din motivul pe care îl invoca un oficial de atunci:

„Orice elev care a citit romanul „Ion” ar fi trebuit sa-si aminteasca cel putin momentul in care Ion si Ana fac amor pe cuptor. Scena aceea ramane de obicei in mintea elevilor. Si ar fi trebuit atunci sa se gandeasca la faptul ca un intelectual nu face amor pe cuptor”

Ilie Moromete nu e intelectual, au mai spus oficialii. Or, aici chestiunea chiar e interpretabilă. Poate un ţăran care citeşte, face politică, discută despre viaţa comunităţii să fie intelectual? Se pare că s-a stabilit clar: Ilie nu e intelectual şi punct, pentru că n-are studii.

E de reţinut că aceste capcane pentru elevi sînt de fapt nişte speculaţii ale viciilor de sistem venite din partea aceluiaşi sistem. Se cunosc inerţiile de care suferă profesorii, programele etc. şi exact sistemul care le girează se apucă să facă farse.

Să mai amintim un efect al aceluiaşi mecanism: febrilitatea cu care sînt date publicităţii perlele elevilor. Ele vin de multe ori pe calupuri direct din comisiile de corectură sau din inspectorate. E aceeaşi mişcare de prost gust în care sistemul de învăţămînt face mişto de el însuşi.

2005

Să încheiem frumos, ca-n compunerile de a doua, cu nişte versuri apocaliptice de Arghezi:

Sunaţi în amintire, voi, suflete, pe rând.

Câte-aţi trecut prin mine şi câte-aţi mai rămas,

Câte v-aţi stins de-a pururi şi cărora un gând

Sau licăr de lumină vă ţine loc de glas.

Când sufletele toate de tot vor fi tăcut

Va mai rămâne, poate, un clopot viu la poartă.

Cine-o veni atuncea din vechiul tău trecut

Să sune-n întuneric şi-n timp cu mâna moartă ?

Morala

E evidentă anchilozarea într-un anumit tip de literatură extrem de lipsită de priză la prezent. Nu mă refer prin asta la “actualitatea” autorilor citaţi, ci la o modalitate complet păguboasă de apropiere de nişte cititori atipici, liceenii (unii dintre ei aflaţi probabil la ultimul contact cu literatura imprimată pe celuloză, mulţi dintre ei complet prinşi în noua ordine de comunicare mondială, experţi în jonglat cu identităţi digitale etc.).

Dacă e să ne luăm după subiectele de mai sus, literatura e o chestie plicticoasă, scrisă majoritar în limbaj arhaic, complet desprinsă de realitate etc. Evazionism perfect. Estetizare dusă la absurd. Poezie leneşă, vorba lui Arghezi, cît cuprinde. Cam tot aia promovăm şi ascultăm inclusiv pe posturi culturale dedicate, avem sute, mii de evenimente literare la fel de plicticoase. Nu e doar o problemă de BAC. Aşa ne place nouă literatura: ceva de recitat la un pahar sau în vreun discurs sforăitor.

Marii autori canonici sînt promovaţi cu textele cele mai cuminţi, cele mai puţin “periculoase”. Interpretările sînt şi ele timide, fără vînă. Un autor puternic şi care are şi acum o priză incredibilă la real, la Rebreanu mă refer, poate fi repede pus cu botul pe labe dacă-l citim în cheie ultra-estetizantă. Să mai amintesc că interpretarea clasică la “Ion” este cum un ţăran s-a îndrăgostit pătimaş de pămîntul lui (şi al altora)?

Literatura nu e aşa. Sînt texte care cîndva au zguduit, au cutremurat, au schimbat retorici, filozofii, au schimbat politica vremii uneori sau au lăsat moştenire expresii puternice ale epocii în care au fost scrise. Dacă e să se înceapă o reformă a învăţămîntului, ea ar trebui să înceapă cu o reformă a alegerii textelor literare pentru BAC (ştiu, mai e de purtat o discuţie despre manuale, asta cu altă ocazie). Cu o mai mare atenţie acordată şi literaturii străine (din păcate, nu sîntem doar noi pe pămînt). Cu o redescoperire a clasicilor ca purtători de mesaj pur şi dur, în loc de prezentarea lor ca meşteşugari ai limbii într-o de colecţie kitsch de lălăieli manieriste, demni de vreo expoziţie cu vînzare la Muzeul Satului.

Ne mirăm că moare industria de carte. Dar pătura cea mai groasă de cititori este făcută ferfeniţă în patru ani şi, la final, de BAC, i se înfige şi o bomboană pe colivă. Să-i fie ţărîna uşoară.

P.S. Dacă doriţi să vedeţi cum sună un subiect de BAC în Franţa, intraţi aici. Cerinţe clare. Texte variate, satirice sau centrate mult pe stil, scriere şi rescriere (dar cu cerinţa de a decripta mecanismul scrierii, nu de a elogia cine ştie ce epitet). Mă rog, cum ar trebui să fie. Şi cum n-ar fi deloc greu să fie şi pe aici.

Cititi textul Alinei Mungiu-Pippidi despre BAC.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

Etichete: , ,


47 comments
  • 1

    Fac parte dintr-o specie pe cale de disparitie. Cei care mai citesc.
    Nu doresc sa fac vreun comentariu asupra celor scrise de Dvs. Tot ceea ce vreau sa spun e faptul ca invatamantul romanesc sufera de inadecvare.

    dan danache
    2011-06-29 14:11:11 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    Mda, nasol momentul – mişto coliva! Dacă nu inginerii stabilesc subiectele la bac, sigur asta se face inginereşte, doar şi Filo produce ingineri literari pe bandă rulantă.
    Dezlegarea ar veni de acolo unde profii de română ar fi ei înşişi cunoscători, ar avea organ pentru arta literară. Zicem c-ar fi şi dintr-ăştia destui – măcar cît să poată alcătui o comisie de profil. Dar ar junge ei vreodată acolo? “Un literat” e un ciudat pe care-l laşi în boii lui dar căruia nu-i încredinţezi misiuni de maximă importanţă pentru venitorele învăţămîntului superior românesc – căci bacul ce alt rost poate avea decît pe acela de a-ţi permite accesul în facultate?
    S-ar putea invoca realitatea că totul pleacă de la “programă” căci subiectele de la bac de acolo trebuie să provină, nu din altă bibliografie. Iar acolo, greutatea e dată nu de organul literar al “programatorilor” ci de metodica predării limbii şi literaturii române – de unde, pretenţiile stilistice, retorice şi de tot felul, cu care bieţii elevi dau piept şi cărora le rezistă doar perseverînd pe ideea că – odată şi-odată – vor scăpa şi de tîmpeniile astea.
    Mai vine şi criteriul “dificultate” – vezi, Doamne – adică examinatorii sînt pretenţioşi. În înţelesul miliţienesc al cuvîntului, întinzînd capcane, umblînd la texte minore, obscure, la chichiţe – ce mai! Asta-mi aminteşte de un asistent din vremea mea – Jenică Marinescu, pentru cine l-a apucat – care îi băga-n draci pe studenţii de la ff cu următoara întrebare: Ia să-mi spuneţi voi alte tiluri din Rebeanu decît Răscoala, Ion, Golanii, Ciuleandra! Şi ăia ce să spună – Plicul, eventual.
    Mai ales Principiul lui Jenică pare a funcţiona etern: Eu nu-i întreb ce ştiu ei, îi întreb ce ştiu eu.
    Adică, atît ştiu din literatură şi marii “programatori”
    ai studierii limbii şi literaturii române. Başca teama permanentă de a nu cădea în păcatul incorectitudinii politice.

    InimaRea
    2011-06-29 14:20:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 3

    Amice, daca tie ti se pare ca Ilie Moromete ar putea vreodata sa fie perceput ca un intelectual atunci tu chiar nu stii ce inseamna acest cuvant. De la a sti sa citesti si a face politica la fierarie pana la a fi intelectual e cale lunga. Dar lunga rau de tot.
    Pont: Udrea nu e intelectuala desi face politica, stie sa citeasca si chiar da si cu matura.

  • 4

    @vlad: “amice”, bine ar fi sa fie asa de simplu. dar nu e. evident, moromete-tatăl nu intră la “intelectuali”, dar nici nu intră ferm la categoria “ţărani”. sa mai fac şi o listă cu scriitori-intelectuali fără studii?

    Costi Rogozanu
    2011-06-29 15:08:30 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    Limba romana este de genul neutru, hutui mumu ei in cura.

    daniel P.
    2011-06-29 15:31:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    Doamne, mari tampiti in inspectoratele alea…

    Laura Cernahoschi
    2011-06-29 15:43:08 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    Puteti comenta calitatea subiectelor de anul acesta si pe romaniacurata.ro
    (romaniacurata.r../)

  • 8

    Consider ca subiectul de anul acesta de la bacalaureat(limba si literatura romana) ar trebui dezbatut deoarece nota pe care o vor obtine elevii va fi decisiva pentru viitorul lor. Nota la care a contribuit si proasta exprimarea a celor care au formulat subiectele.In primul rand Camil Petrescu figura in programa pentru bacalaureat doar ca romancier, nu ca dramaturg. In al doilea rand exista o diferenta intre “text” si “gen”.Sper ca se va face ceva in acest sens, iar cei raspunzatori pentru aceste lucruri sa plateasca.

    Alexandra
    2011-06-29 17:09:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    Eu am dat bacul in 2006. Daca tin bine minte, l-am ales pe Niculae Moromete ca intelectual.

    Sunt foarte ciudate examenele astea. Daca dai examen la romana, ar trebui sa stii sa te exprimi cursiv, nu sa inveti comentarii si sa citesti opere fara continut interesant.

    @Alexandra
    ” nota pe care o vor obtine elevii va fi decisiva pentru viitorul lor.”
    Nu e decisiva pentru viitorul lor ci doar pentru unde urmeaza sa fie admisi. Insa sunt de acord ca sistemul de invatamant pune accentul pe lucruri care nu sunt relevante in ceea ce priveste viata de zi cu zi.

    Adrian
    2011-06-29 17:29:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 10

    Articolul mi se pare scris cu concluzia in buzunar, si de asta nedrept. Eu vad in multe exemple incercarea de a iesi un pic din gargara comentariilor prefabricate de pe vremuri si a textelor clasice. E de apreciat asta, desi evident, se poate mai mult, si se poate mai bine. Se uita care e sistemul, se uita parintii, profesorii, elevii. Dar a acuza in bloc e mai simplu si atunci ajungi inclusiv la argumente stupide de genul moda Eliade de acum 30 de ani, narcisismul idealurilor sau, vezi doamne, iubiri prea anemice pentru liceenii nostri, care ca urmare vor da cartea din mana pe American Pie-ul de pe ecran.

    Nu comentez discutia cu intelectualul autodidact de la sat (mar[m]ota comunista care vad ca are inca succes), dar caracterizarea liceenilor ca “cititori atipici” mi se pare antologica. Experti la jonglat cu identitatile virtuale, da? Altfel spus, multi tocmai au trecut de pe Hi5 pe Facebook, felicitari, au intelectul format.

  • 11

    [...] Mai multe, pe VoxPublica. [...]

  • 12

    Domnule Rogozanu, va rog sa cititi biletul de rezerva al probei de Lb. Romana de la bac!
    Acesta nu are subiect capcana! Oricum nu are un subiect capcana cu pondere 30 de puncte!!!
    Subiectul 3 din biletul de la examen, probabil, s-a dorit a fi o capcana, dar nu a fost formulat ca atare. De exemplu, daca enuntul ar fi fost “textul din genul dramatic”, atunci capcana era ca elevii, stiind ca operele lui Cmil Petrescu, din genul dramatic, nu au facut parte din tematica pentru examenul de bac, sa aleaga “Ultima noapte…”, care este roman si nu apartine genului dramatic. Asta cred ca s-a dorit, insa…
    Dupa ce citesc de 4(patru) ori “text dramatic” in enuntul subiectului si abia la ultimul punct (din ultimul subiect!!!) dat, elevii descopera, intr-o paranteza(!), acel indiciu “indicatii scenice” , abia atunci realizeaza ca, obligatoriu, textul ales trebuie sa fie din genul dramatic. Adica, tocmai cand subiectul(poate toata lucrarea) era la final, elevul avea sa constate restrictia in alegerea textului. Asta suna, ori a greseala de enunt din partea autorului subiectului, ori denota bataie de joc la adresa muncii copiilor. Fireste, au si subiectele capcana rostul lor, iar daca punctul 4(cel cu indiciul salvator) ar fi fost primul punct propus spre rezolvare in subiectul 3, atunci era in regula, dar asa…

    In concluzie, avand in vedere ca prin programa scolara si prin forma subiectelor date elevilor spre testare, pe parcursul liceului, nu exista genul de subiecte capcana, dat fiind faptul ca biletul de rezerva nu contine subiect capcana sau, repet, nu are o pondere de 30 de puncte, eu cred ca cineva a gresit, iar cand altcineva si-a dat seama, abia dupa ce subiectele au fost scrise pe tabla, faptasilor le-a fost mai simplu sa gaseasca o explicatie “logica” , in loc sa recunoasca greseala si imediat sa anunte inlocuirea subiectului 3 cu unul din biletul de rezerva.

    In logica matematica, lucrurile suna cam asa: “genul dramatic” include cel putin un “text dramatic”, dar un “text dramatic” nu este obligatoriu sa apartina “genului dramatic”!

    Eugen Roman
    2011-06-29 18:14:51 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 13

    frumos si bine spus.
    autorul in stilul propriu si de neconfundat ne prezinta situatia dramatica,ce spun io dramatica,absolut tragica a acsolventului de liceu contemporan care este supus la incercari draconice supraomenesti in ULTIMII SAPTE ani.
    Dar memoria colectiva a aceluiasi acsolvent isi aduce-aminte acele vremuri de auri de dinainte de acestiultimi SAPTE ani cind scoala era scoala,bacu bac iar facultatile infloreau ca ciupercile dupa ploaie.iar cine cu adevarat era doritor de educatie putea kiar sa termine un masterat cinstit kiar inainte de a avea o amarita de diploma de bac in bozonar.
    Domne ce vremuri,parca mi se umezesc okii cind imi aduc aminte de acei mari indrumatori ai educatiei romanesti.
    unde mai gasim noi un maior sau o abramburica?
    unde sunt ei cind copii nostrii au nevioie de ei?
    unde este garantul educatiei romanesti?
    stiu o sa ziceti toti in coe ca togmai a fost ejaculat.dar sunteti de o rautate gratuita fara margini daca va veti cobori la nivelul acesta de discutii.
    Ne-aducem cu totii aminte cu emotie de batrinii nostri dascali care-au scos mari caractere de pe bancile scolii.aceste caractere puternice si limbi ascutite,cu care ne clatim auzul si ne bucuram privirea zi de zi seara de seara.
    unde este o doina doru care prin talentele ei deosebite a reusit sa-i ia urma lui fane babanu togmai in inima ungariei.
    unde este marele pielea piulii acest mare caracter al jurnalisticii romanesti.
    unde sunt acei absolventi de filozofie sau drept care acum ne sunt baci si formatori de opinie?
    toate astea dragii mei nu mai exista.Acesti oameni au fost formati si educati inainte de acesti tragici SAPTE ani.
    dar sa nu disperam,va iesi soarele si pe strada noastra,si vom fi kiar mai mult decit am fost.

    esantion ecritorian dela birca
    2011-06-29 18:18:54 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    Un text spumos de Alina Mungiu-Pippidi despre subiectele din acest an pe romaniacurata.ro Era misto daca Costi se referea la el, e mult mai direct si radical! Si pune intrebarea legitima de ce cei de specialitate, care traiesc aici (ca dna Pippidi mai mult pe afara) cu se organizeaza vontra mafiei programelor si subiectelor…

  • 15

    togmai am terminat de studiat subectele la bac de dinainte de acesti 7 ani negri in ceru gurii.
    domne,ce subiecte frumoase,o placere sa dai bacu.nici nu-i de mirare ca valori ca vanghelie a reusit sa faca facultatea kiar si fara ajutorul bacului.
    domne ce vremi de aur,cum au reusit ei bietii militieni cu ajutorul generos al potentilor acelor vremi sa-si ekivaleze 10 clase la ff seral cu facultatea de drept si acum sa poate imparti dreptatea sau dupa caz sa te apere in fata dreptatii.
    cum au reusit ei ziarisit agramati si subinculti sa dea lectii despre orice oricind si oricui.
    ehe! mai greu o sa mai pupam noi vremi ca alea.dar nu-i imposibil.
    daca vom iesi cu totii la vot ca sa gustam macar un mic si-o berica,sa ne bucuram de-o galetica si-o minunata mtaura,miracol al tehnologiei moderne.doar asa vom putea rasturna aceasta orinduire nedreapta si vom putea sa ne urmam calea cea buna inceputa acu 20 de ani si deturnata de fortele raului doar temporar acum 7 ani.
    asa sa ne-ajute dumneze!

    u son le neij dantan
    2011-06-29 19:32:53 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 16

    @laur: ii pun link acum si de aici

  • 17

    @calauza: nici vorba, poti vedea si asa concluziile, ca pe o evolutie lenta. Numai ca in aceeasi paradigma, una a literaturii molcome si plicticoase. nu am inteles de ce ar fi “cititori atipici” o sintagma aiurea – scoala ii forteaza sa citeasca pentru examene. pentru multi e si ultima data. n-ar trebui sa profitam?

    Costi Rogozanu
    2011-06-29 20:46:35 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    “Acum, doar încă o formă de a grava cu litere de o şchioapă pe cimitirul literaturii că nu textul este decît un vehicul de “trasport” şi “transă”.”

    Ce-i aia “nu textul este decat” ? Tu ai luat bac-ul ? Sa reformulez: tu stii romaneste ? Explica-ne ce-ai vrut sa spui. Poate ai vrut sa spui “textul nu este decat” ? Daca da de ce n-ai scris asa ? In foarte multe dintre articolele dumitale folosesti gresit cuvantul “decat”. Esti cumva in sevraj dupa “deci” ?

    ma ia lectii de limba romana tigane
    2011-06-29 20:55:34 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 19

    @ Rogozanu

    Excelent articolul, si nu-mi sta in fire deloc sa spun asta. Cei care fac subiectele habar nu au ce e aia literatura si la ce foloseste: sa-ti dezvolte gandirea si creativitatea.

    Desi subscriu si la comentariul 18, poate nu chiar in acelasi ton.

    adrenalitera
    2011-06-29 22:15:36 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 20

    Nu am ce sa retractez. Ies la lins bere. Azi.

    victor L
    2011-06-29 22:35:04 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 21

    Toata lumea stie sa arunce cu multe vorbe urate in subiecte. Or fi ele mai ciudat formulate uneori, dar suntem, pana la urma, la un examen de maturitate la limba si literatura romana. Iar daca semnatarul acestui articol propune subiectele frantuzesti, si alea, la fel ca si ale noastre, au fost cumva studiate/aprofundate in scoala (cel mai probabil prin metode diferite). Iar cei care nu au studiat au scris ce-au apucat si cum s-au priceput.
    Sa refuzam literatura “canonica” si sa ne axam pe literatura mai contemporana, sa spunem asa, nu ar rezolva problema de fond. Cel putin in cazul subiectului de mare confuzie de acum (personaj dramatic), nu cred ca cineva care a dat cat de cat pe la scoala putea sa fie in vreo incurcatura. O profesoara de limba romana mi-a spus asa (citez intocmai, sper sa nu fie nimeni prea pudic): “Au gresit doar aia prosti si fuduli. Ala care n-a invatat mai deloc, cand a vazut Caragiale, a scris de Scrisoarea pierduta, ca atata stia. Ala care a invatat si-a ales ce-a stiut mai bine. Iar ala prost, dar fudul, a vrut sa faca pe desteptul si a scris drama intelectualui St. Gheorghidiu, ca doar e dramatic, sufera, nu?”.
    Personal, cand am vazut subiectele, chiar mi-am spus ca in sfarsit sunt niste subiecte rezonabile, la care tot elevul va putea scrie cate ceva.
    Chiar nu cred ca poate cineva spune cu inima pe inima ca au fost subiecte imposibile. Si-n plus, de cand trebuie toata lumea sa treaca si sa ia note mari?
    Nu sunt deloc fan Funeriu, ba din contra, mi se pare un libidonos frustrat (cel putin), dar de data asta, tin cu el.
    Felicitari autorilor subiectelor de anul acesta!

  • 22

    Pai la noi textul e inca vazut ca monument si ca atare tre’ sa fie frumos, statuar, dichisit, demn, meta-orice, departe de lut etc. Si nu se face propriu-zis comentariu de text, decat in masura in care asta inseamna o demonstratie riguroasa a importantei lui. Si deci a autorului. Amandoi or sa fie inevitabil foarte importanti si, in virtutea acestei importante, transmit cititorului un mesaj celest si ideal. Sa faci critica de text in adevaratul sens al cuvantului sau sa discuti texte in paralel …. se crede probabil ca astea sunt deprinderi pentru scolile doctorale. Oricum experienta mea cu luiteratura romana din liceu era una in care eu trebuia sa ajung la ineluctabila concluzie ca literatura romana e importanta.

    Iulian
    2011-06-29 23:17:25 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 23

    articol excelent!

  • 24

    Vad ca asta nu s-a schimbat.

    Oricum, misto citatul din Calistrat Hogas. :) )

    Iulian
    2011-06-29 23:20:12 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 25

    Subiectele, facute de cine si cum… dar ce sa mai zicem de atitudinea profesorilor, a dirigintilor, care au pretins copiilor bani pt “protocol”?!! Ar trebui sa se faca cercetari pe aceasta tema si nu cred ca n-ar exista elevi, parinti, care sa marturiseasca adevarul!

  • 26

    E destul adevar in ce spuneti. Dar, ca demonstratia sa fie completa si sa nu fie doar un gicacontrism, propuneti d-stra niste subiecte. Ar putea fi interesant.

  • 27

    Mda, mare problema si cu Bac-ul asta.
    Dar mi se pare mie, sau vizita presedintelui grec a fost ignorata de presa? Chiar asa, subiect jurnalistic de Bac. Pornind de la ipoteza ca sefii de stat nu-si parasesc tara in timpul grevelor generale, decat in caz de extrema urgenta, ce ar fi putut discuta seful grec cu Base asa de important?
    Bai, tara arde…

    rodica
    2011-06-30 04:05:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 28

    Analiza critica a presei actuale

    STAREA PRESEI DE KAKAT

    In presa noastra-s multi kacati,
    Unii grotesti altii stilati,
    Ori santajisti ori santajati,
    E plina presa de kacati !

    Dar comportament de dictator
    Au kacatii de televizor !
    Acesti kacati cu mintea-n fesa
    Si-au impus dictatura-n presa !

    Caci duhnesc deodat sau fac cu schimbul
    Si zilnic mananca kacat,
    Si ei stiu ca mananca kacat,
    Si asta le ocupa tot timpul !

    Pe ziaristii talentati
    I-au dat afar-acesti kacati,
    Si-n tara noastra amarata,
    Kacatii scriu in loc sa puta !

    In loc sa va uscati la Soare,
    Duhniti prin televizoare,
    Si nervii zilnic ni-i tocati,
    Firati ai dracu de kacati !

    MENAJERIA DE KACATI,
    (Pampersii lui Felix)

    Pe la tocsouri daca cati
    Vezi menajeria de kacati:
    Kacatul giutac-cacatul cu bale,
    Neras, nespalat, improscand cu fecale,

    Stan-kacatul diplomat
    Intr-o emisiune de kacat
    Se-agita rau, da in damblale,
    Si screme judecati anale.

    Istorescu-kacatul cu mot,
    Gaunos, agitat si coleric
    Stanescu-un kacat de turnator
    santajist si hot,
    Si greaca-kacatzelul isteric,

    Kacatul dumitrescu-kacatul subtil
    Kacat de tauleta, kacat cu mult stil,
    Cu multa pompa-si intra-n rol
    Si jura ca-i profiterol !

    Cetepeul-kacatul scortzos,
    Dur, crocant, kacat cu mult rost,
    Se teme s-arunce palavre,
    Dar cand coaja ii crapa si iese pe post,
    Duhneste cat mii de cadavre !

    Caci un ziarist ,chiar talentat,
    De la principii cand abdica,
    Devine-n presa un kacat,
    Redus la stadiul de ciuvica

    Chiriac-kacat fonfonit, insistent
    Kacat reciclat ingalat
    Kacat second hand, purulent
    Un jeg de kacat transpirat!

    Giuvica-kacatul frustrat,
    Era odata … eheee…crema de kacat,
    Mancat doar de guzganii rozacei
    Si-acum se-mpute in Haznaua 3!

    Hinescu-poet de kacat!
    Un kacat de poet de kacat !
    Boier de kacat !
    Un kacat de boier de kacat!
    Hinescu ….un kacat de kacat !

    Si tu dor-kacatul turbat
    O rusine de kacat fermentat
    O balega cu idei slute,
    Si totul in tara ii pute !

    Si badea-kacatul suprem,
    Kacatul cu muci si cu freza,
    Cand baga turbo pe sistem
    Gibonii cred ca-i maioneza !

    Caci iese seara la atac,
    Cu-aruncatorul de kacat,
    Cu kacat fin direct din rect,
    Si-si sufla mucii in direct !

    Si lumea toata o improasca,
    Se crede miezul din dodoasca.
    Va rog, ma credeti pe cuvant
    Ca ii descriu exact asa cum sunt !

    Si-n fine Kacatul cel Mare
    Kacatul de hruba, de tainite reci
    Kacatul cu mazga, kacatul de beci,
    Kacat cu sfoiag lipit de dosare,
    Kacatul ce-n veci nu se usca
    Kacatul cel Mare –kacatul cu musca !

    Kacatul al carui trecut
    Provoaca doar voma si sputa
    Plateste kacatii cu bani care put,
    Plateste kacatii sa puta !

    Acesta este un pamflet si trebuie tratat ca un pamflet ! Nu se refera la personaje reale !
    Descrie situatia de pe planeta Marte! Caci numai acolo, pe planeta Marte, se pot gasi astfel de jeguri intelectuale. De exemplu, acolo este un baiat – mucea badea -un prostalau oarecare, nebun pe jumatate, dependent de Xanax si de Viagra, un cretin, un gibon, un dobitoc, un oligofren, un ciumpalac, o jigodie, un bou, un impotent, care a fost gonit cu scarba de o nevasta nefericita si apoi a fost scos in suturi din dormitor de o raduleasca ca adimensionat si nefunctional. Vazand ca a ajuns motiv de glume chiar si intre adolescente, prostalaul, de oftica, s-a facut “MISOGIN “ . Acest misogin (fortat de lipsa unei dotari normale) a pus odata mana pe un microfon, a intrat in cabina unui aruncator cu kacat si a inceput sa se razbune pe ceilalti martieni cu dimensiuni normale.
    Vezi ,ba, filozofule ca dimensiunea conteaza ?
    Baricadat in statie narodul parea intelept pentru multi giboni si oligofreni de pe planeta Marte pentru ca el avea microfon si ceilalti nu aveau. Dupa ce i-au luat microfonul a redevenit un prostalau oarecare ca alta meserie n-are . (“kacatii fara microfon n-au nici o valoare”-proverb de pe planeta Marte ) Talentul manuirii aruncatorului cu kacat, utilaj deosebit de sofisticat , l-a mostenit de ai lui, care pe timpuri turnau cu utilajul la intreprinderea “Tanti Mili & Nenea Secu, unde erau considerati adevarati artisti in operatiile de calire prin naclaire dupa cum povestesc vecinii, rudele, prietenii apropiati si colegii lor de serviciu.

    Dictionar martiano-roman :
    -in limba martienilor “raduleasca” inseamna :
    “o strasnica cunoscatoare; o fina degustatoare ;o experta pasionata; o meseriasa; care nu se multumeste cu facaturi (dopuri)”
    Pe planeta Marte, prin sintagma “Kacati de presa” (sau pampersii lui felix) se intelege : ziarist-prostituat platit de mafiotii de pe planeta Marte ca sa-i reguleze pe adversari. A nu se confunda cu “Presa de kacat “care este depozitarul cakatilor, locatzia, ogeacul, bordelul in care se produce fapta.
    Pe planeta Marte “Kacatii de presa” (sau pampersii lui felix) sunt organizati in plutoane de executie numite conspirativ “colective de redactie” euphemism pentru “televiziuni de atac si batalioane de santaj “

    Mic dictionar martziano-roman

    vasileasca=kacatel de parasuta, diaree cu plamani, partz de fatza ne-ututa de vreo doua saptamani
    monika ka koiu=basina gaurita de camila desumflata, lunga, sluta si zaluda, kurva beata neciufuta.
    Diagonu=kacat de mare prost jucand pe prostu, partz neb-bun de mascarici, kacat-bici de securici cu limbrici de bolsevici si damf greu de caghebici (n-am gasit alta rima, da’ rima e buna !)
    Banichioru=kacat de macac sau macac de kacat
    urezean=kacat eco tunat, de vaca filosofala, exemplar de margarina,
    gatea=diaree constipata asexuata cu glazura din hahalera fina.
    tanase=fas perfid de ipocrit ,
    ghise= dejectie contra vantului, defecatie nereusita, kacat in ploaie, sublimat de bou
    bolcash=kacat de sconcs basinos intors pe dos
    stoiceasca=kacatel cu tzavna, partz intors de cotzoharla
    atanasiu=kacat de bici securist cu ifose de semidoct urcat in metrou, limba de bou
    shoviani=kacat de vant turbat pe sistem cu esapament blocat
    stanku=latrina-i mobile, dejectii de iapa, basina gonflabila
    pampers cu mufa. Mufa laringiana !
    ursu=hasnaua-i mobile, partz turbat reshapat ,o cazatura de kacat reevaluat.
    dangu=distilat de kacat, flegma de bou
    dragoteasc= screm incovoiat de baba
    stanciuleasca=basina urata curentata, pampers cu gaura.
    baba penele=flatulatie de gasca
    l avramescu=kacat de securist cu extract de magar
    sandru=gainat de papagal,
    bogdante=kacat constipat,ingalat,basina-ncovoiata
    hanibal=kacat stresat, expirat, basina ingramadita
    musat=kacat curentat, defecatie in sus
    negoita=kacat de vorbete acefal (creer fara tva, redus cu 24% fata de cat permite legea)
    anbon=spalator traditional de pampersi de la “Vechea Kacatorie “
    oanagobre=kacatel sleit ,nefolosit, basina avortata neregulata
    Peleanu=kakat ca toti kakatii un pic mai dens
    chilian=basina behaita, dintr-o mie de kururi, cloaca beata de maimuta troglodit-alcolizanta
    stirible-kakat ordinar, fara pretentii.

    z…ICERE

    de pe mail
    2011-06-30 07:38:59 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 29

    mi-a placut analiza. cred ca e singulara. am fost prea optimist cand am vazut genul de subiecte, am sperat ca sunt de creatie. dar nu. tot copiute si toceala in gol, sabloane, sabloane.
    conservatorism gretos, libidinos, plin de intortocheri si batut apa in piua.
    la fel si baremul si corectorii.
    astept explozia, pe cand?

  • 30

    de pe mail: Domn’e, ai inveţie verbală – nu glumă! Iar kestia cu Felix (Kacatul al carui trecut
    Provoaca doar voma si sputa
    Plateste kacatii cu bani care put,
    Plateste kacatii sa puta !) e mortală în final!
    Riscul – asumat, cred – al viziunii scatolgice asupra lumii e să cam duhnească totul a latrină. Dacă asta ţi-a dorit, ţi-a ieşit.

    InimaRea
    2011-06-30 11:59:03 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 31

    @laur: .pentru ca astfel ar disparea mafia meditatiilor.
    Si se traieste bine dand maditatii …elevilor disperati .
    Si dupa de dai acest BAC ce esti …..un somer ….sau un student ….tot viitor somer.
    Cine te intreaba la angajare daca stii sa faci caracterizari de personaje…..din texte dramatice ori nu.
    MAi bine le-ar da elevilor sa caracterizeze personajele tragico-comice ale zilelor noastre (Boc, Basescu , etc)…..era o gluma

    Betina
    2011-06-30 14:46:51 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 32

    Far subiecte sofisticate la examen ar disparea meditatile
    Si se traieste bine dand maditatii …elevilor disperati .
    Si dupa ce dai acest BAC ce esti …..un somer ….sau un student ….tot viitor somer.
    Cine te intreaba la angajare daca stii sa faci caracterizari de personaje…..din texte dramatice ori nu.
    MAi bine le-ar da elevilor sa caracterizeze personajele tragico-comice ale zilelor noastre (Boc, Basescu , etc)…..era o gluma

    Betina
    2011-06-30 14:50:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 33

    Opinia scrisa aici e un mod perdant de gandire. In primul rand pentru ca, la fel ca multi gazetari romani, generalizeaza gratuit iar autorul nu vrea sa faca efortul de a privi cazurile individuale si in context.
    In primul rand, invatamantul ca sistem sufera de o singura chestie, dar e aceeasi chestie de care sufera si statul roman ca sistem la toate nivelele: tranzitia continua.
    In invatamant, tranzitia asta se manifesta prin acele “experimente” cu modele de examen, modele de programe scolare, etc. Victimele sunt elevii, dar nu din cauza ca n-ar trebuite facute aceste experimente, ci pentru ca cei care le fac, le fac romaneste, adica orbeste, fara un scop clar, fara studii, fara modele, etc.
    Anul asta, pentru prima data, subiectele au fost clare, corecte si concise.
    Chestia cu “genul dramatic” nu e nici neclaritate, nici capcana. E o specificatie clara si directa. Genurile si speciile literare sunt subiect in programa si trebuie cunoscute.

    E gresit sa acuzi sistemul de invatamant ca tot, fara sa subliniezi responsabilitatile diverselor nivele.
    Ca om care face subiecte, singura responsabilitate e sa faci subiecte care sa testeze cunostintele elevului conform programei de invatamant. Ideal e sa nu dai prioritate unui subiect anume (aici e greseala care a incetatenit “slabiciunea” pentru unii autori). Dar tragem linie pe ideea ca obligatia e testarea cunostintelor, pentru a asigura trecerea la nivelul universitar doar a celor cu niste minime cunostinte. Problema nu a fost la subiecte, atata vreme cat acestea sunt conform programei, nu pot fi acuzate. Nu vad niciun motive de a acuza nivelul elevilor pentru a scade dificultatea subiectelor. La urma urmei care e scopul? Sa ne facem ca testam? Nu cumva ar trebui sa muncim pentru cresterea nivelului elevilor?

    Pe de alta parte, la nivel de licee, valoarea variaza mult. Sunt licee bune si proaste, profesori buni si slabi, elevi buni si slabi. Testele sunt si trebuie sa fie unice, nu ajustate la nivel.

    Problema e ca trebuie sa ne hotaram: la ce nivel vrem sa fie studentii nostri?

    Adrian
    2011-06-30 16:37:55 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 34

    Domnul BASESCU ar trebui arestat pentru atentat la siguranta nationala pentru declaratiile la adresa MAIESTATII sale REGELE MIHAI

  • 35

    @dorin.p: Iar tu ai nevoie urgenta de o vizita pe la spitalul 9

    pretenu' lu' marean
    2011-06-30 17:26:48 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 36

    Subiectele de la bac ele spune despre voi -nu spune nimika ca nu leati facut voi. Voi ati facut articolu asta si lati scris cu greseli gramaticale deci despre voi articolu asta spune ca esti prea prost ca sati dai tu un agramat cu parerea taman despre bacu la romana.

    pretenu lu dusmani sa moara
    2011-07-01 19:35:40 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 37

    Tata…ai auzit de IELTS ? Cauta si vei afla. Prea multa gulguta si prea putin invatamint aplicat. Problema ramine cu limba romana: jurnaliste care spun ca le “place foarte tare”, dl.Ficeac cu “averi uriesesti” si dl.Nistorescu no.ONE !…Acordul subiectului cu predicatu’…
    De crezi ca Rtv a renuntat la “Greselile noastre” ?

    bebelusu'
    2011-07-02 11:58:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 38

    In fond si la urma urmei care-i rostul “limbi romane’ ca materie scolara ?
    Ca sa inveti “limba romana” in scoala o intelegi intr-o limba romana pe care o ai de-acasa ( manelista sau cu fitze).Nu e ca poti invata si intelege “romana” fara a ante-cunoaste cuvinte si grematica supta de la mama ( manelista sau cu fitze )!
    Si nu e ca palavrageala din scoala ar avea vr-un rost altul decat SCOLASTICA medievala …
    Unii zic ca ar ajuta la “gramatica” … pai si aia e DEJA in cap paractic la re-invatarea ei papagaliceasca … ca doar nu poti invata gramatica analitic dupa ce ti-au bubuit-o parintii (manelisti sau cu fitze) …de vorbit tot asa vorbesti precum ti-e “crescuta limba …desii unii au doua limbaje ….chiar!…unul pentru familie + prieteni + reax si altul pentru …..FITZE !
    Alti zic ca “limba si literatura roman” predata in scoala ar fi pentru …cica intelegerea cuvintelor si ….aolew! … formarea , analizarea si concentrarea (?) IDEEILOR …hahaha.
    E chiar ridicol => Pai ideile matematicii le inveti la matematica ( notiunile de numar , integrala si algebra tot acolo ) sa nu mai vorbim de “gramatica” matematicii …
    Notiunile , cuvintele si ideeile CHIMIEI,FIZICI,BIOLOGIEI ,ELECTRONICI …etc. Le inveti separat si ca “LIMBA STRAINA” fiecare cuvant si idee definit fiind …separat de …gramatica sau poetica sau speciile literae uitate , rasuflate sau inventate si ras-inventate …
    …………
    Pai atunci la ce-i buna limba romana din scola pe langs limba romana din afara scolii ….ma gandesc la “dubla-gandire” din “1984″ lu’ Orwell !
    Imi aduce aminte de SCOLASTICA medievala …o adevarata stiinta de PRISOS insa …cu reguli de prisos si adevaruri de prisos si ….STUDII de prisos …si intelepti de prisos ….si dezbateri de prisos si …DOCTORI si FACULTATI cu adevarat de prisos …(deja istorie mucegaita totul) !

    Acuma sincer inte noi …se gandeste cineva la reguli cand vorbeste sau vorbeste dupa cum ii crescut ciocul ( ex.Vanghele sau Becalii sau fiecare dintre noi ). Toceste cineva reguli de gramatica sau vorbeste precum ii vorbeste …ANTURAJUL ! Sau vorbeste cineva cu FITZE daca-i la BULAU ? Sau cu accent in patul conjugal ?…etc.

    Pai daca fiecare stiinta are vocabularul , regulile/teoremele si “gramatica” + multimea domeniilor aplicative proprii …ce rol mai are “limba si literatura romana” altul decat unul ….super generalist , de ASCUTIRE A MINTI si de JOC DE CUVINTE C O L O C V I A L E ?
    Ca de minte se “ocupa” psihologia de lume sociologia si economia de materie fizica si chimia de viu biologia si de tractoare mecanica !
    In afara DOAR a trezirii curiozitati de a jongla cu vorbe precum zicea Wittgenstein-ul de pe urma …LIMBA n-are alt rost in afara restului stiintelor ….si LIMBA o inveti in limbajul supt de la mama ( de-materna) fra gramatica si scolastica ci doar cu corecturi cibernetico-matrimoniale si bombonele sau …injuraturile tovarasilor de coliba +manele si filme pe iutub …kuuul !

    Am vazut romi analfabeti care au invatat franceza super-fain ( FARA absolut nici o notiune de GRAMATICA)dupa un an si intelectuali ce-o poceau dupa cinci ani …asa ca …etc.
    Chomsky zice ca e o vrajeala …gramatica scolara ( fiind doar una din multe ) si ca …etc.

    Literatura e o colectie de …POVESTI si nascociri …+ MINCIUNI SFRUNTATE + DOAR jocuri de cuvinte …..pe care cu siguranta daca ai chef poti aplica …regulile celorlalte stiinte ( ex. PSIHOLOGIA , SOCIOLOGIA si prea des PSIHIATRIA …) .
    UN expert in ” limba si literatura romana” predata in scoala e un habarnis scolastic daca nu are notiuni si cunostinte din celelalte stiinte … pe cand un expaert in vr-una din celelalte e bun si fara ‘materia” asta !
    Nici macar ca exercitiu mintal nu e buna ….
    Mai buna decat materia asta ar fi ….ORE DE DISCUTII si ANTI-MANIPULARE … nu indoctrinari cu ce ar insemna un ROMAN in afara …DA ! … ideeilor scrise citet si lizibil in vorbele din CHIAR el !
    Adica ….cum ?
    Pai daca eu citesc un roman romanesc in romana ce drac sa mai interpretez din el …fara sa adaog sau sa scad !!! ceva la el …HMMM ?
    E o chestie treaba asta cu traducerea unui roman din romana in romana prin prisma ‘criticior+dogmelor” ramasita a scolasticii hermeneutice …pai mai e romanul ala , ala daca l-am TRADUS ??? INTERPRETAT ???
    E ca si cum as gusta o portocala si nu i-as simti gustul pana nu vine unul sa mi-o “interpreteze” ….sau a citi o poezie de Eminescu si … nu simt nici o emotie pana nu vine unul si ma invata/manipuleaza sa simt …aolew pai asta invat de la MAMA odata cu intelesul cuvintelor si legarea lor de emotii prin trairi si nu dresura …etc.

    In privinta intelectualilor pot zice ca-s toti care au INTELECT su nu SCOALA ( aka DRESURA PAPAGALIGEASCA chiar “cum laude”)…
    In plus treba cu identitatile digitale e chiar simpla …intr-un joc de cuvinte interpetativ si construit la metafora de doua cuvinte as zice ca …adolescentii astia joaca pe chat-uri pe ora mai multe roluri decat intr-un roman clasic … si emotional mai coplecsi si mai FALSI (volitiv-constient) decat Caragiale in toat opera lui …de ani !
    Pentru “identitati digitale” coerente si anti-plicticoase iti trebuie mai multa inteligenta manipulatorie decat in toete BAC-urile de la Cuza Voda incoace ….si asta pe minut !

    PS: Aia de iua note slabe la ROMANA la BAC iau pentru ca-s plictisiti de …system …e ca si cum ai pune un maistru intrenational sa joace cu amatori … traim pur si simplu alte TIMPURI … manelismul e o parte a viitorului si wikipedia si chat-ul vor inlocui SCOLASTICA neo-medievala pedagogica !
    :)

  • 39

    AAdrian: Cursiv nu vei putea sa te exprimi cand nu esti invatat cum sa gandesti cu capul tau. Punct.

  • 40

    “Ion” de Rebreanu e realmente un roman psihologic (quintesenta sa fiind :”nu poti fi si cu p**a-n cur si cu sufletu”n rai “) …restul e decor de captuseala palavrageasca si pagini la cantar ( ca doara si Rebreanu-si vroia cartile vandabile ) !
    Desi unii unii nu vad padurea din cauza copacilor si prefera interpretarea ….COLECTIVISTA … a la gheorghiudej :P
    :)
    MDA
    @Mihai dreptate ….ai ! :*

  • 41

    @Costi Rogozanu: “nu am inteles de ce ar fi “cititori atipici” o sintagma aiurea – scoala ii forteaza sa citeasca pentru examene”

    E foarte simplu, daca absolventii de liceu sunt cititorii atipici, care sunt cei tipici?

    Dar sa lasam asta la o parte. Crezi ca o formulare sau alta a unui subiect de romana la bacalaureat e in masura sa schimbe ce fel de cititor e sau nu un elev?

    Nu subiectul de bacalaureat determina manualul, mai degraba invers. De profesori, parinti, anturaj si modalitati de petrecere a timpului nici nu mai vorbesc – toti acestia sunt factorii adevarati de influenta, nu ca intamplator a fost tras la sorti un text sau altul, un autor mai la moda sau mai canonic, o scena de dragoste sau de razboi, un arhaism sau un neologism.

  • 42

    Domnule Rogozanu, in ciuda faptului ca subiectele propuse elevilor la proba de limba si literatura romana de la bacalaureat ne pot placea mai mult sau mai putin (sau deloc), nimic nu scuza ignoranta crasa si mediocritatea in care se “scalda” majoritatea elevilor de liceu in zilele noastre. Sunt tineri carora nu le place nimic, nu pot formula nici doua fraze intr-o romana cat de cat literara; singura literatura la indemana lor e reprezentata de versurile manelelor lui Guta si ale altora din aceasta categorie.
    Ca o persoana care cunoaste aceasta generatie destul de bine, gasesc ca nu subiectele sunt de vina pentru esecul majoritatii elevilor (atata timp cat acestea se incadreaza perfect in programa de examen, ceea ce nu li se poate contesta subiectelor din 2011),ci refuzul constant al candidatilor de a deschide o carte, refuz sprijinit si de atitudinea generala a societatii care dispretuieste tot ce inseamna studiu si perseverenta si preamareste arta datului din coate si a acumularii rapide pe plan material.

    Eu inteleg chestiunile de finete pe care le puneti in discutie cu privire la subiecte si pot fi chiar de acord cu unele dintre ele, se poate discuta pana la urma pornind de la orice formulare de subiect. Problema e insa alta: va asigur ca mare parte din cei care au picat bacul anul acesta si care v-au urmarit discursul (mai ales cel televizat, oricum eu nu-i cred capabili sa citeasca cap-coada un astfel de articol), va considera unul de-al lor, adica unul din cei care le scuza mediocritatea si care ar fi vrut ca ei sa fie lasati sa copieze in continuare la bac.

    De aceea cred ca genul acesta de atitudine dauneaza grav!

  • 43

    Domnule Rogozanu, va citesc de mult si va apreciez opiniile pertinenete. Dar trebuie sa va spun ca de aceasta data v-ati lasat muscat de sindromul provincialului. Subiectele francezilor catre care ne-ati trimis sunt cu mult mai grele decat “capcanele” noastre pesimist-meditative. Francezii cer sinteza totala. O cunoastere profunda a elementelor de teorie literara si stilistica. Fac trimitere la toate textele pertinente studiate la clasa. Ati observat?
    Autorii folositi de ei credeti ca mai rezoneaza cu societatea franceza de azi? Simbolistii, Voltaire, Moliere, si altii de acum 100, 200 sau 300 de ani…?
    Sunt si autori noi, nimic de zis, dar nu va suparati, Le Clezio si-a dat masura talentului castigand premiul Nobel. Noi pe cine sa punem, de astazi? Poate doar pe Herta Muller… Credeti ca ar trebui sa intre Cartarescu? Poate doar cu Levantul… Iar in rest, poeti contemporani, cine in afara de Emil Brumaru. Si la teatru Matei Visniec. Si atat, domnule Rogozanu.
    Cultura mica, defilam cu ce avem. Sa readucem in scoli Literatura Universala, just. Dar nu amestecata cu Limba Romana. In nici un caz.
    Si inca ceva. Sa bagam gramatica la loc acolo unde trebuie, in liceu, pentru ca poporul asta nu e in stare sa folosesca instrumentul pe care il are la dispozitie. Cunosc ingineri si avocati si politisti si profesori care nu stiu sa scrie. Nu Blaga sau Eliade sunt marea problema. Ci lipsa de subiect si predicat. Daca mai analizati lucrurile un pic, veti vedea ca stam incredibil de prost si la capitolul metodica (nu pentru ca ducem lipsa de metode stupide, inghitite pe nemestecate) pentru ca imprumutatam idei fara sa adaptam. Maiorescu traieste!

    Stress
    2011-07-06 19:36:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 44

    Actualele manuale de limba romana sunt un dezastru. Eu le apreciez ca pe niste “bombe” puse la baza culturii romane.(Oare de catre cine?) Cat priveste subiectele din 2006, ele au fost schimbate in urma unei investigatii ziaristice care a depistat “scurgere de informatie”. Este vorba despre “conditia intelectualului”, subiect formulat in stilul realismului socialist. Asa sau altfel, e grav ca un absolvent de liceu sa nu aiba habar ce presupune notiunea de “intelectual”. Fiica mea care a sustinut Bac-ul in acea sesiune imi povestea ca a fost frustrata pe tot parcursul examenului, intrucat doar ea din aula scria despre personajul Victor Petrini, ceilalti au tratat despre Ion si ILie Moromete.Principalul neajuns al didacticii romanesti este lipsa stimularii gandirii logice si personalizate la abordarea unui text literar sau nonliterar. Va aduc si un exemplu, care m-a durut foarte mult. Un fost elev al meu care si-a facut studiile la Colegiul Banatean din Timisoara si care era “o trestie ganditoare” a tratat la unul din seminare cu profesoara Timofte, asupra romanului “CIOCOII VECHI SI NOI”. Raspunsul a fost impecabil, chiar profesoara a recunoscut acest lucru, dar elevul nu a primit decat nota 6, pentru ca nu a abordat conform criticii literare, adica papagaliceste. Profesoara i-a zis elevului:Aceasta este de la natura, iar eu pentru natura nu dau note mari. De parca “natura” unui elev de liceu nu ar fi alcatuita dintr-o suma de achizitii culturale, implicit literare. Aceluiasi elev i s-a refuzat o nota buna la matematica cu replica de data asta din partea profesorului respectiv:Parca nu e rezolvat de mana ta. Asta – dupa ce elevul rezolvase matematica toata noaptea… Elevul a plecat din Colegiul respectiv, dar oare cate mii sau chiar zeci de mii mai sunt traumatizati in invatamantul romanesc? Cu foaaaaaarte mare parere de rau…. Sper sa-mi publicati mesajul…..

    Profesoara de romana
    2011-07-06 21:56:35 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 45

    We value the content article. Significantly thank you once again. Great.

  • 46

    I came right here in order to learn about something absolutely diverse than exactly what I would most likely. I treasure in order to take in as considerable different data since conceivable, it becomes the greatest part regarding life. You include an internet site additionally, click on the back link to come on by way of as well as find just what you are embracing.

  • 47

    I like this site very much, Its a real nice berth to read and receive info .

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

alex mazilu Andrei Plesu antonescu aur Becali blaga blog Blogviu interviu Boc Bucuresti calatorie candidatura catalin voicu cercetare cianura cluj concert crin criza CTP Curtea Constitutionala demisie Dinu Patriciu EBA economie Elena Basescu experiment Facebook FMI fotbal humanitas Iliescu instantanee intelectuali internet Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu manipulare Media Mihai Goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza ortodoxie parlament Parlamentul European pd-l PE Plesu Polirom presedintie protest radu duda Realitatea TV reforma riscograma romani romania rosia Roşia Montana salarii securitate Senat sindicate sondaj sorin oprescu steaua SUA Tariceanu tiff TRU TVR UBB uichendist.ro Vanghelie Vasile Blaga

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!