![]() | Binecuvantata vulgarizarevezi toate articolele de Vlad Stoiculescu23 Mar 2010 la 15:14 10 comentarii 450 vizualizari. |
Cand ai mai putin timp decat Mutu creier, e mai greu sa scrii constant. Aici urma sa ma plang de calitatea jurnalismului din Romania si despre cum presa si-a adus propria moarte. Nu-i nevoie, au facut-o altii cu mai mult succes. Prefer sa atrag din nou atentia asupra unui adevar evitat : vulgarizarea mediatica nu deranjeaza cu-adevarat.
In acceptiunea originala, termenul ”vulgarizare” semnifica incercarea jurnalistilor de a face o informatie accesibila, de a o populariza. E vorba in esenta de o ”traducere”. In cazul lumii media romanesti, procesul se rezuma la adaugarea adjectivelor ”porno” si ”SENZATIONAL” la orice corp de text.
Ca simplu posesor de blog, m-am revoltat in trecut pe tema tupeului unor tabloide si a televiziunilor de camin cultural. E greu insa de spus daca vrem sa schimbam ceva . Sa fie din cauza imposibilitatii de a educa rapid un public masiv ? N-as zice. Daca ar exista intentia ar aparea si rezultatele. Tabloidizarea nu este un proces ireversibil. Daca 1000 de bloggeri ar scrie concomitent articole informative incat sa infunde reziduurile online s-ar misca ceva dar…
Adevarul e ca ”initierea” ne gadila placut. Ne place sa fim informati corect si exhaustiv, ne place sa nu stim cine e Magda Ciumac si sa recunoastem asta public (cu un strop de aroganta, evident). Ne place ca intr-o discutie sa detinem monopolul argumentelor si al informatiilor, ne place sa stim cine-i Salman Rushdie si sa nu credem ca energizantele au legatura cu bovinele. E pur si simplu un mecanism de selectie. Desi e la moda sa ne plangem ca lumea se uita la OTV, ne place sa stim ca exista oameni care amutesc in fata lui Dan Diaconescu. Sunt momente de ”glorie” care ne gadila placut.

E la fel si cazul hulitelor manele. Dupa primele perioade de rebeliune, nu mai incerci sa ‘’salvezi” pe cineva. In fond, de ce anume l-ai putea salva ? De o preferinta compozitional inferioara celor ascultate de tine ? Ati observat cum majoritatea mesajelor anti-manele incep cu ”Eu nu ascult asa ceva”. Da, promovatorii genului muzical si ascultatorii lui nu au un renume deosebit. Problema e ca , de fapt, nu prea conteaza cum ai putea face un pusti de 12-13 ani sa asculte altceva. Te gadila faptul ca muzica pe care o asculti tu este , evident, mai buna. E o contradictie intre curente aflate in cu totul alte sfere. E ca si cand ai scoate capul dintr-un Lamborghini la unul cu Logan ca sa faci intrecere cu el pe autostrada. Nu vrei sa-l ajuti sa-si ia alta masina, vrei doar sa vada ca TU ai Lamborghini.
Da, suntem egoisti, de la cititorul cult pana la ”intelectualii” tarii care dau solutii despre iesirea din ”impasul cultural”. Problema e ca daca n-am fi egoisti, ne-am irosi si bruma de timp ramasa pentru a profita de propria evolutie. Intervenim pentru ca ne irita, nu pentru ca ne pasa. Nimeni nu vrea sa se dedice salvarii intelectuale a Romaniei si nici n-ar avea de ce. Adevarul e ca majoritatea initiativelor de culturalizare si ajutorare (inclusiv cele ecologiste) pornesc din egoism si dorinta de afisare. Noi suntem aia care facem totul bine, luati-ne drept model ! Uite, noi promovam muzica de calitate ! Uite, noi ajutam !
Succesul vine din calitatea schimbarii lasate in urma, nu din numarul de declaratii publice. Scopul nu scuza mijloacele , rezultatul face asta. Prin urmare, mai bine multumim parintilor, profesorilor si propriei persoane pentru realizari si sa apreciem fanii Click pentru ca ne confirma inconstient.
P.S: Stima de sine se alimenteaza prin realizari si comparatii. La modul ideal, comparatiile se fac doar cu cei din varful piramidei dar nu cu ei ne intalnim zilnic in autobuz. Nu vei spune niciodata cu voce tare ‘’sunt mai bun” si poate nu o vei spune nici propriei persoane. Te vei rezuma la un banal ”Uitati-va la aia !”. Puteam sa va scutesc de un articol imens prin zicala ”Daca n-ar fi prosti..”.
Etichete: click, comparatii, intelectuali, ipocrizie, stima de sine


Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 19 May la 15:22 |
La Cluj se dă bătălia simbolică cu ultima redută a regimului Băsescu. [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 19 May la 14:05 |
Am citit cu mare întîrziere Spovedanie la Tanacu şi Cartea [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 13:53 |
Motanul de partid a apucat de l-a încoţopenit pe marchizul de Carabas, într-un sector al [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 19 May la 08:49 |
Cazul Laurei Codruta Kovezi e special. Nu ea, ci reactiile la acuzatiile de plagiat aduse de GIP la [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 04:47 |
Dacă, în vremea regimului democratic al lui Iliescu, un fost consilier al președintelui [ citeste mai departe ]
riscograma.ro 19 May la 00:54 |
Chiar nu mai e nimic bun de copiat în ţara asta?
Poţi să-l înţelegi până la un punct pe [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 18 May la 17:49 |
Unul din motivele pentru care Băsescu ar trebui suspendat este faptul că ignoră moratoriul impus [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 18 May la 12:20 |
Cele aproximativ 250 de hectare de teren din Dealul Lombului – cea mai mare suprafață compactă [ citeste mai departe ]
| 1Bate-mă, omoară-mă, că tot n-am să înţeleg ce caută postmodernitatea aici. Mai bate-mă o dată, mai omoară-mă o dată, că tot n-am să înţeleg cum se împacă postmodernitatea cu existenţa a numai 3 meşteri. În... | ||
| 2lacramatia asta cu reprezentarea a fost repetata de atatea ori ca a ajuns sinonima cu prostia - da, uninominalul nu este proportional. mai aveti putin si va plangeti ca scoateti mana pe geam si nu se vede... | ||
| 3sa dai maimutelor libertate nu-i chiar ideea cea mai buna. nu mai vin inca o data comunistii, aia adevarati cu vana in ei nu reformatii astia de azi, si sa mai faca o deratizare ca-n anii 50. in plus,... | ||
| 4asta cu placutul rusilor si americanilor dau niste exemple, nu c-ar fi asa in cazul meu Exemple posibile Nu-mi plac filmele USA anii 2000 cu exceptia Joel si Ethan Coen in schimb imi plac Tarkovski,... | ||
| 5@victor L:Sunt mizerabil?Adica, dumneavoastra marturisti ce marturisiti (sigur, in gluma...), dar eu sunt mizerabil.Revenind la obiect: tableta de zi.Inca o data: care sunt "opiniile"... | ||
| 6@23 pentru moshInterlocutorilor diversi toate cele bune... | ||
| Mihai Goţiu 10915 citiri |
| Cristian Teodorescu 9280 citiri |
| Costi Rogozanu 9135 citiri |
| Constantin Creţan 4280 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4210 citiri |
| Dan Duca 4109 citiri |
| Alin Fumurescu 3611 citiri |
| Ciprian Şiulea 3067 citiri |
| Dorin Tudoran 2464 citiri |
| Cristian Bândea 2043 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 5 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Ciprian Şiulea 3 postari |
| Dan Duca 2 postari |
| Ionel Blănculescu o postare |
| Mihai Goţiu 61974 citiri |
| Cristian Teodorescu 39628 citiri |
| Costi Rogozanu 38096 citiri |
| Ciprian Domnişoru 17964 citiri |
| Alin Fumurescu 17506 citiri |
| Viorel Dobran 12973 citiri |
| Dan Duca 11986 citiri |
| Constantin Creţan 11291 citiri |
| Dorin Tudoran 8390 citiri |
| Elena Vijulie 7849 citiri |
| Mihai Goţiu 30 postari |
| Cristian Teodorescu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Viorel Dobran 7 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Bine zis, ne place sa avem pe cine critica…
2010-03-23 16:02:08 | Raporteaza
Vlad, cred ca ai dreptate! Dar problema pe care o vad eu nu este existenta programului plebeic ci uniformizarea mediala. Cari vrea sa zica: e bine sa avem din ce alege, si asta e valabila pentru toti. Problema este ca nu prea avem! Dar asta nu este un adevar romanesc, ci o treaba de actualitate in intreaga lume. Programele de doi bani (pentru mine cel putin) sunt prea prezente si ceea ce as vrea sa vad intr-adevar nu exista. La capitolul ziare este mai bine international decat in Romania. Totusi nu pot sa nu observ moartea jurnalismului de calitate. Totusi, independenta informatiei este un mit si lumea ar trebui sa se obijnuiasca a analiza critic orice informatie. Un jurnalist german a spus odata: “Nu cred decat in statisticile pe care le-am falsificat eu insumi!”
2010-03-23 16:06:59 | Raporteaza
Denis : Intotdeauna
Black Leviathan : Intrebarea ar fi , daca am avea mai multe optiuni, am face vreo alegere clara ? In mediul online alegerea exista iar consumul TV este mic in randul populatiei mai educate. Ne doar ca jurnalismul de calitate moare si ca proaspetii absolventi prefera sa-si omoare credibililtatea prin LIbertatea. Ne doar dar dintr-o pozitie paternala : Ar trebui sa aiba si ”restul” ceva mai bun. Noi oricum stim ce alegem…
Intr-adevar, independenta informatiei este un mit, unul speculat puternic la noi.
2010-03-23 16:13:28 | Raporteaza
Este “de bine” ca va preocupa, numai ca sinteti putini tineri care ginditi astfel si vreti altceva.De ce? in cea mai mare parte datorita mediei rominesti cum bine spui si da, datorita cresterii,educatiei, etc.
Cine se face vinovat de “tembeliziuni”?! Cum spun ei “cui nu-i place sa nu se uite” dar un mare rol in educatie cui revine?
Articolul mi-a placut ( fiind scris de un tip asa tinar, da un aer de “speranta de mai bine”) dar intradevar se vede ca e scris in mare graba…si nici fotbalul nu-ti place!
2010-03-23 16:39:41 | Raporteaza
Sincer sa fiu si oferta imensa dauneaza. Ma pun pe mine in prim plan, ca ma pot critica cel mai usor si sunt sigur ca nu-mi merge numai mie asa. Am intre timp un ritual zilnic din care greu reusesc sa ies. Ritualul include acesarea anumitor pagini de “Informatie” pentru a vedea ce mai e nou pe lume! Ei bine dupa minute sau chiar ore bune pierdute, daca esti capabil sa faci o analiza sa vezi real ce a ramas si mai ales daca a meritat timpul pierdut, sunt sigur ca majoritatea ar spune ca nu a meritat. Si eu spun la fel. Problema este ca ni se sugereaza in fiecare moment ca am putea pierde ceva important, ca trebuie sa fim pe faza. Si selectia informatiilor este imens de dificila pentru ca sunt prea multe. Deci ori ai puterea sa te autodisciplinezi ori plutesti cu valul si te-nneci in ploaia asta de nimicuri actuale.
Referitor la ce au de ales “ceilalti” nu sunt sigur ca ar alege altceva. Nu degeaba sunt atat de mediatizati Becali, piticul porno etc… Exista o cerere reala. Deci singura solutie dupa parerea mea este o disciplinare a mediilor in asa masura incat acestea sa ridice de buna voie standardul si sa nu mai ofere platforme de destrabalare pentru “starurile autohtone”. Dar atunci nu mai face banutzi CanCanul si nici asta nu e bine.
Deci ce ramane? Sa ne obijnuim cu gandul ca ciurda conduce, ca deh…e democratie si majoritatea are un cuvant mai important de spus decat minoritatea. Si atata timp cat nu faci din romanasi un popor de savanti, (si crede-ma ca nu faci) ramanem la status quo cu articolele tale citite de 1000 de cititori pe net si cu ale mele citite de 10 prieteni pe blog si cu arogantele privirii noastre cand folozofam despre manele si despre politica autohtona fara traditie politica dar cu tenta de maidan.
2010-03-23 16:56:22 | Raporteaza
alexandru : Nu stiu daca tine numai de tineri afacerea asta. Chit ca-i vorba si de viitoarele generatii, varfurile de lance ale ”culturii” romanesti sunt altele pe moment
black leviathan : Am si eu un ritual similar insa prin el am inceput sa redescopar modelul ”agendei”. Modul in care un nimic repetat la absurd devine problema publica este ingrijorator.
Nu ai cum sa faci din Romania o tara, dar o tara de savanti. Culmea, am inceput sa scriu si pe Vox (in afara blogului personal, unde semnez cu krossfire) tocmai pentru a vedea la ce rezoneaza cititorul tipic. Concluziile vor fi publicate in curand
2010-03-23 17:13:46 | Raporteaza
Hm. Mie nu imi place sa aud ca Vai, se tabloidizeaza presa! Vai, avem emisiuni de prost gust cu vedete de prost gust! Ce sa spun. Cultura nu se gaseste si nici nu are de ce sa se gaseasca la televizor sau in ziare. Sunt de acord cu tine ca asa-zisii intelectuali se simt bine in pielea lor in comparatie cu “pleava” si nu fac nimic sa schimbe situatia, dar nici nu vad de ce ar trebui s-o faca. “Pleava” e fericita cu ceea ce consuma, nu ca in comparatia ta Lamborghini-Logan. Te asigur ca vecina mea de la tara s-ar simti cea mai nenorocita fiinta din lume daca in loc sa o las sa se uite la Acces Direct si sa asculte manele as obliga-o sa citeasca si sa mearga la teatru. Oamenii NU trebuie culturalizati prin media, cei care vor cultura o cauta singuri, e relativ accesibila.
In plus, nu inteleg catalogarile in functie de genul de muzica ascultat sau de emisiunile tv urmarite. Cunosc pe cineva care asculta Florin Salam in timp ce citea Zola in franceza. Si sa fim seriosi, cu totii ne-am uitat la OTV macar o data. Mass-media prostului gust e de multe ori o placere vinovata si pentru cei care se simt intelectuali.
2010-03-23 17:36:52 | Raporteaza
Pai tocmai, desi poate avea functia asta in anumite conditii, media nu culturalizeaza. Foarte multi o pun la zid de parca daca ar afla zilnic ce recenzii s-au mai facut la ultima carte a lui Pamuk, romanii s-ar simti mai liberi ”cultural”.
2010-03-23 21:31:13 | Raporteaza
@ Mona.
citat “nu inteleg catalogarile in functie de genul de muzica ascultat sau de emisiunile tv urmarite. Cunosc pe cineva care asculta Florin Salam in timp ce citea Zola in franceza. Si sa fim seriosi, cu totii ne-am uitat la OTV macar o data. Mass-media prostului gust e de multe ori o placere vinovata si pentru cei care se simt intelectuali.”
Eu nu m-am uitat niciodata la OTV. Mai mult de 2 minute. E intervalul in care devine plictisitor. Ca si Mitica Dragomir, care poate fi amuzant citeva minute, daca nu ai nimic altceva de facut, dar dupa aia ti se face lehamite. Deci, da, exista oameni care nu asculta manele, si nu se uita la OTV. Stiu ca vi se pare ciudat, dar chiar exista.
p.s. anti/spamul e de fapt spam, de ce nu il notati asa?
2010-03-24 05:32:05 | Raporteaza
Am observat si eu ca imaginile de tip ”captcha” folosesc siteuri ale Realitatii dar colaboratorii Vox n-au legatura cu partea tehnica
2010-03-24 10:19:20 | Raporteaza