|
Icoanele din şcoli încalcă drepturile omului, a decis CEDOvezi toate articolele de Laura Cernahoschi
04 Nov 2009 la 07:55
11 comentarii 339 vizualizari.
|
Decizia de ieri a Curţii de la Haga Strasbourg ar putea avea consecinţe inclusiv în şcolile din România, deşi se referă punctual la un caz din Italia. O mamă de origine finlandeză, al cărei copil învăţa într-o şcoală din Nordul Italiei, a cerut îndepărtarea crucifixului din clasă. S-a ajuns până la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, care a decis că “şcolile de stat seculare trebuie să respecte neutralitatea confesională în contextul educaţiei publice”. Altfel, sunt încălcate dreptul la libertate religioasă şi la educaţie liberă. CEDO nu a cerut Italiei să îndepărteze crucifixurile din şcoli, dar a obligat statul să plătească mamei finlandeze 5.000 de euro. Decizia ar putea fi urmată de alte cazuri asemănătoare, ridicate în întreaga Europă. Părinţi din România care se simt lezaţi de icoanele de pe pereţii claselor în care învaţă copiii lor ar putea deschide cazuri asemănătoare. Poate pe unii dintre ei chiar dorinţa de a câştiga o sumă de bani, precum mama finladeză, îi va împinge către asemenea proceduri juridice. Pe alţii, principiul libertăţii religioase îi va face să apeleze la justiţie. Este un precedent care ar putea declanşa o întreagă ofensivă de secularizare a spaţiului de învăţământ de stat.
Este interesant de amintit faptul că în Italia crucifixurile au devenit obligatorii în şcoli în anii ‘20, în timpul regimului fascist. Implementarea acestei legi a devenit mai laxă începând din 1984, când catolicismul a încetat să fie religie de stat în Italia. Fireşte, decizia CEDO a fost condamnată de Vatican şi de statul italian.
P.S.: Decizia a deschis deja polemici aprinse, cel puţin între colegii mei. Părerea mea personală este că religia şi religiozitatea ar trebui să fie o opţiune personală, nu instituţionalizată. De aceea susţin varianta francezilor: fără simboluri religioase în şcolile de stat.


|
Mihai Goţiu azi la 13:13
|
"În 2009, pe fondul crizei economice, am înregistrat o foarte bună creştere a [ citeste mai departe ]
|
Simona Tache azi la 12:57
|
Mulţi dintre noi ne-am trăit o mare parte din copilărie la cozi. Când zvonul c-a sosit raţia [ citeste mai departe ]
|
Doina Doru azi la 12:49
|
Sînt puţini cei care ştiu că astăzi se împlinesc 20 de ani de cînd a fost citită [ citeste mai departe ]
|
Ioan T. Morar azi la 12:13
|
Pentru că articolul publicat aici a stîrnit o reacţie disproporţionată şi jignitoare semnată [ citeste mai departe ]
|
Alex Mazilu azi la 12:09
|
Paseam cu o cana de cafea in mana. Era mai frig decat ar fi trebuit sa fie. Mi-a trecut prin cap [ citeste mai departe ]
|
Viorel Dobran azi la 11:44
|
Mitică este şeful LPF şi este judecat pentru luare de mită. Georgică este patronul [ citeste mai departe ]
|
Iulian Leca azi la 11:37
|
In traducere libera - lupta lui Traian Basescu cu presa ticalosita si falsificatoare de democratie. [ citeste mai departe ]
|
Paul Vîrvea azi la 10:25
|
Asculta mai multe audio Muzica
Invit trecătorii de pe ceste cyber-meleaguri la un mic [ citeste mai departe ]
|
Teodor Tita azi la 09:26
|
PD-L administreaza teribil de stangaci tentativa de inlaturare a lui Mircea Geoana din fruntea [ citeste mai departe ]
|
Alin Fumurescu azi la 08:54
|
...Cozmin Gusa are o calitate - convinge. De ce convinge, nici nu mai conteaza. Important e ca [ citeste mai departe ]
|
Eugen Istodor azi la 07:03
|
ABCDERTYU) Da. Pe 29 martie cinta la Bucuresti. Brendan Perry. Are capul intre umeri. Cu chestii [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu azi la 01:32
|
Una dintre marile dileme ale copilăriei a fost cine ar fi câștigat confruntarea directă dintre [ citeste mai departe ]
|
Ioan T. Morar 10 Mar la 21:59
|
Ştiţi imaginea cu semnalizatorul care atrage atenţia şoferilor că, prin anumite locuri, trec [ citeste mai departe ]
|
Eugen Istodor 10 Mar la 20:12
|
iarasi nebuna, ucigatoarea seara. ati facut amor [ citeste mai departe ]
|
Alin Fumurescu 10 Mar la 20:06
|
...PDL s-a varat, pofticios, in inlocuirea lui Mircea Geoana de la presedintia Senatului. [ citeste mai departe ]
|
Costi Rogozanu 10 Mar la 18:25
|
O invitaţie la o dezbatere interesantă, joi 11 martie la Hilton, Societatea academica din Romania [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu 10 Mar la 18:20
|
Ioan T. Morar mi-a atras atenția asupra unei campanii inedite pe care a inițiat-o portalul [ citeste mai departe ]
|
Tudor Darie 10 Mar la 17:57
|
Ziariștii de la Chișinău nu au timp să se plictisească. Show-ul politic este incitant și [ citeste mai departe ]
|
Ioan T. Morar 10 Mar la 16:07
|
Da, am trăit s-o vedem şi pe asta. Ştiu că tot asa mi-am inceput si textul precedent. Dar sînt [ citeste mai departe ]
|
Dragoş Nicolae 10 Mar la 15:03
|
Înainte şi după ceremonia premiilor Oscar 2010 s-au făcut analize şi s-au emis opinii asupra [ citeste mai departe ]
|
Laura Cernahoschi 10 Mar la 14:54
|
Pentru că mai toată ziua scriu despre bărbaţii din politică pe Voxpublica, m-am decis să le [ citeste mai departe ]
|
Laurentiu Matei 10 Mar la 13:07
|
Poate sunt eu mai tânăr și nu înțeleg, dar Senatul nu ar trebui să fie un for al bătrânilor [ citeste mai departe ]
|
Ionel Lespuc 10 Mar la 12:55
|
Să zicem că mă cheamă Loţi Boloni. Tocmai am plecat de la Standard, după un mandat care a [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu 10 Mar la 11:18
|
Mircea Geoană este doar un nume. Putea să fie oricine în locul lui, mai deștept ori mai [ citeste mai departe ]
|
Viorel Dobran 10 Mar la 10:51
|
Mă întreb dacă am avut vreodată fotbal ca să emitem acum pretenţii că suntem vreo mare [ citeste mai departe ]
|
Paul Vîrvea 10 Mar la 10:16
|
Voi fi scurt, fiindcă vă ştiu atitudinea. Doream doar să consemnez informaţia, şi să vă [ citeste mai departe ]
|
Alex Mazilu 10 Mar la 09:23
|
Un instantaneu contre-jour, un moment de liniste in lumina soarelui la apus, intr-o [ citeste mai departe ]
|
Laura Cernahoschi 10 Mar la 09:21
|
Singurătatea tribunului de cursă lungă...Aşa se întâmplă în viaţă, toată lumea te [ citeste mai departe ]
|
Eugen Istodor 10 Mar la 09:13
|
a) sir lung de iluzii si de ipoteze
B_ timpul cit "pleaca mangafaua la Ploiesti"
c) un mister
dT un [ citeste mai departe ]
|
Cristian Teodorescu 10 Mar la 02:03
|
Dacă nu-mi plătesc pînă vineri cotizaţia de membru al Uniunii Scriitorilor risc să mi se [ citeste mai departe ]
| 1"sa nu coborim discutia!" OK/bine ! 1: mama lui Mihai Goţiu nu este cuminte. 2: tata lui Mihai Goţiu nu este heterosexual.... | ||
| 21.asta ori e prost ori mizeaza ca jap nu au asistat la campania electorala din romania si conform tiparului ai va smenozi si pa astia. 2.tu, ardelene cu analiza ta nu cred ca daca urci feleacul il mai... | ||
| 3:( x2... | ||
| 4@Liviu Alexa: sa nu coborim discutia!... | ||
| 5"Mesajul lui mi se pare destul de clar" Iti pare o pul....un penis!... | ||
| 6@gica contra: stiu. asa se intampla si la ziarul Clujeanul, pe care l-a distrus cu pronache si articole despre cum a murit tatal sau in accidente. in general, gotiu e un frustrat. Pe unul Botez, care i-a... | ||
| 7Corect!:)))... | ||
| 8@Mihai Goţiu: P R O S T U L E !... | ||
|
Mihai Goţiu
33258 citiri |
|
Costi Rogozanu
23812 citiri |
|
Laura Cernahoschi
23556 citiri |
|
Alin Fumurescu
18734 citiri |
|
Cristian Teodorescu
13046 citiri |
|
Iulian Leca
11773 citiri |
|
Ioan T. Morar
11432 citiri |
|
Dragoș Stanca
8544 citiri |
|
Eugen Istodor
5790 citiri |
|
Costin Ilie
5300 citiri |
|
Mihai Goţiu
23 postari |
|
Costi Rogozanu
17 postari |
|
Alin Fumurescu
14 postari |
|
Laura Cernahoschi
13 postari |
|
Ioan T. Morar
12 postari |
|
Eugen Istodor
11 postari |
|
Iulian Leca
9 postari |
|
Cristian Teodorescu
9 postari |
|
Alex Mazilu
8 postari |
|
Viorel Dobran
6 postari |
|
Mihai Goţiu
182906 citiri |
|
Laura Cernahoschi
135473 citiri |
|
Costi Rogozanu
72731 citiri |
|
Alin Fumurescu
69708 citiri |
|
Ioan T. Morar
66116 citiri |
|
Cristian Teodorescu
53808 citiri |
|
Viorel Dobran
26986 citiri |
|
Dragoș Stanca
21831 citiri |
|
Florin Puscas
20791 citiri |
|
Iulian Leca
20571 citiri |
|
Mihai Goţiu
81 postari |
|
Laura Cernahoschi
64 postari |
|
Ioan T. Morar
61 postari |
|
Costi Rogozanu
54 postari |
|
Alin Fumurescu
47 postari |
|
Eugen Istodor
37 postari |
|
Cristian Teodorescu
36 postari |
|
Alex Mazilu
28 postari |
|
Viorel Dobran
22 postari |
|
Alexandru Funieru
17 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Pentru o societate care mereu a atarnat pe peretii claselor de scoala cate un idol (ca se chema rege,maresal, troika comunista, secretar general de partid, etc) e cam greu sa se dezbare de acest obicei.
Copiii, insa, trebuie sa aibe in fata ochilor si sa li se imprime pe retina, modele si valori reale. Fie ca sunt figuri istorice marcante, fie oameni de stiinta sau de cultura.
2009-11-04 09:37:29 | Raporteaza
Teoretic corect “fără simboluri religioase în şcolile de stat”. Dar de aici pana la faptul ca se simt “lezati” de un crucifix… Altcineva ar putea spune mai degraba ca se simte lezat de tot curvetul, cocalarii si drogatii care colcaie prin multe scoli dar nu cred ca ar avea castig la Haga.
2009-11-04 09:42:16 | Raporteaza
Aplica pe jobs.realitatea.net
CEDO are sediul la STRASBOURG
2009-11-04 10:21:36 | Raporteaza
@ Niki: corect
. Greşeala ar fi fost de înţeles dacă n-aş fi cunsocut sediul Curţii din Strasbourg…dar m-am obişnuit atât de mult cu sintagma “Curtea de la Haga”, încât îmi iese singură din taste…
2009-11-04 10:36:09 | Raporteaza
De acord, fara simboluri religioase in scolile neconfesionale publice (de stat sau private)
2009-11-04 11:46:11 | Raporteaza
Din pacate decizia CEDO e inca un exemplu de globalizare cu forta si de stergere a identitatilor in numele corectitudinii politice sau a unei false neutralitati. Falsa, pentru ca prin indepartarea simbolurilor religioase se declara in mod clar ca religia si identitatea unui popor nu e respectata.
Mi se pare urat dna ca faceti propaganda printre romani ca sa duca cauze la CEDO pe acest motiv. Cum respectati dumneavoastra drepturile noastre ale acestei majoritati de 86% care se declara ortodoxa?
Cum credeti ca se simt italienii pentru care catolicismul e o parte importanta din identitate cand vine o finlandeza pentru a le impune conceptiile pe care le are in propria tara? Vi se pare ca e vreun respect aici pentru identitatea italiana?
Nu vedeti ca de fapt e o Inchizitie a rebours, in care nu se mai omoara cei care nu erau crestini ci sunt mutilati si marginalizati cei care sunt crestini???
Orice intoleranta este condamnabila! A veni intr-o tara cu o identitate religioasa esentiala sa spui ca tu nu vrei institutionalizarea religiei mi se pare cea mai mare dovada de intoleranta si de lipsa de respect!
2009-11-04 14:06:13 | Raporteaza
[...] problema prezenţei icoanelor în şcoli. Avem pe de o parte o postare a Laurei Cernahoschi care descrie cazul care a determinat verdictul (icoanele în şcoli încalcă drepturile omului), de cealaltă parte, [...]
2009-11-04 15:21:04 | Raporteaza
@6: crestinii mutilati si marginalizati din cauza scoaterii icoanelor de pe peretii scolii?? Nu vi se pare ca totusi exagerati? Macar un pic?
2009-11-04 18:40:32 | Raporteaza
[...] Romania, diversi jurnalisti folositi pe post de trompete ale marxismului intelectualizat comenteaza lucruri despre care n-au [...]
2009-11-04 22:37:18 | Raporteaza
de ce trebuie ca o majoritate sa se supuna unei minoritati, care, pe deasupra, e si suficient de paranoica incat sa se simta lezata de un simbol religios?
dupa rationamentul asta sclipitor, si eu pot cere scoaterea tabelului lui Mendeleev fiindca habar nu am de chimie si sunt frustrat ca nu stiu ce e ala un halogen,nu?
comentariul numarul 6 e foarte de bun simt.
2009-11-04 23:21:42 | Raporteaza
@Cernahoschi
“@6: crestinii mutilati si marginalizati din cauza scoaterii icoanelor de pe peretii scolii?? Nu vi se pare ca totusi exagerati? Macar un pic?”
Ai tupeu sa-i spui asta lui Patapievici?
2009-11-11 01:24:47 | Raporteaza