![]() | răutate.comvezi toate articolele de Mugur Ciumăgeanu11 Dec 2009 la 11:07 18 comentarii 4994 vizualizari. |
Dacă intrați pe site-ul nostru, veți descoperi cîteva aspecte inedite ale răutății umane. Mai mult frînturi, decît bucăți definitive de adevăr. Participanții la discuții (în acest mediu inocent al www-ului) sînt atent selectați și invitați în a‑și exprima opiniile. Pentru astăzi, vă oferim o avanpremieră a chat-room-ului nostru – vor performa la taste Lordul Darth Vader, cel care a optat pentru latura întunecată a forței, Robert Louis Stevenson, jekyll-și-hyde-ul de serviciu, Michael Jackson, în ipostaza de victimă a răutații celorlalți și, nu în ultimul rînd, laureatul Jeffrey Young, un psihoterapeut de succes care ne invită să ne reinventăm viața.
2. in the chat-room
user ID Darth Vader – răutatea înseamnă acces la putere. Optez pentru răutate pentru că răutatea îmi dă o infinitate de posibilități de acțiune. Latura luminoasă a forței este monocromă – nu poți să fii bun decît într-un număr limitat de feluri…
user ID R.L. Stevenson – există un nucleu de adevăr în ceea ce spuneți, Lord Vader. Curiozitatea asupra acestui fenomen m-a făcut însă să reduc răutatea la o trăsătură interioară, o forță tenebroasă pe care avem obligația să o ținem în frîu cu orice preț. A opta pentru răutate deschide o cutie a pandorei însă. Infinitatea acțiunii duce inevitabil la dezonoare și suferință.
user ID Michael – cei buni ajung să culeagă roadele răutății celorlalți. Răutatea stă la baza războaielor, a neglijenței față de aproape, răutatea generează răutate…
user ID Darth Vader – dimpotrivă, tinere domn, răutatea este un factor de ordine. Universul are nevoie de această energie creatoare, tocmai pentru că bunătatea este statică. N-ai rezolvat nimic afișîndu-ți ostentativ bunătatea, iar în final ai reușit să te definești prin răutatea celorlalți. Există un sens în întunecime.
user ID Jeffrey Young – cred că această discuție degenerează – răutatea nu este o trăsătură, este mai degrabă un răspuns. Mi-e și groază, ca profesionist psi, să scriu sau să pronunț cuvîntul răutate. Această polarizare de trăsături nu este caractersitică profesiei mele. Noi vorbim de răspunsuri și nu de însușiri. Ceea ce voi numiți răutate este în esență un răspuns maladaptativ.
user ID R.L. Stevenson – da, aceasta este și concluzia mea. Răutatea este nebunie. Este un demon intern care are nevoie de controlul rațiunii.
user ID Jeffrey Young – cred că m-ați înțeles greșit. Răutatea nu este nebunie. Într-un fel, nici măcar opțiune, cum propovăduiește Lordul V. Răutatea, ca și comportament și intenție în același timp, este rezultatul unei sinteze schematice a interacțiunilor noastre precoce cu părinții sau cu cei care s-ar presupune că ne poartă de grijă în copilăria mică. Sînt rău pentru că nu știu să răspund realității în alt mod, pentru că, la limită, mi se limitează prin experiență posibilitatea de a fi bun.
user ID Michael – experiența mea precoce, după cum spui tu, Doc, m-ar fi recomandat să fiu rău. Să fac rău. Eu am stat ca o stîncă, însă, în fața răutății…
user ID Darth Vader – doctorul atinge aici alte coarde sensibile decît propriul tău destin, cîntărețule. El îmi spune mie, unui conducător, că puterea de a face rău – sau nu – este înscrisă deja într-un scenariu de supraviețuire a identității mele, înainte de a opta conștient pentru asta. Aceasta mi se pare o mare porcărie. Răutatea este un forță exterioară mie, un val pe care pot să mă arunc precum surferii pe plajele havaiene, iar dacă am abilitatea de a nu pica de pe placă a rămîne pe acest val devine un scop în sine.
user ID R.L. Stevenson – mă scuzați, domnilor, dar această discuție mă disconfortează. Răutatea este o trăsătură care necesită vigilența rațiunii noastre. Domnul Hyde, dezgustător și brutal, sălășluiește în fiecare dintre noi, iar moment de moment noi sîntem datori să nu-l chemăm spre întrupare. Răutatea din noi, atunci cînd este dezlănțuită, e vizibilă pentru ceilalți, generează repulsia laturii onorabile din noi și din alții. De aceea îi spun nebunie, amenințare la adresa sănătății noastre mintale.
user ID Jeffrey Young – în primul rînd, n-aș vrea să-i creez anxietăți Lordului Vader. Accesul lui la propriile emoții este minimal, odată ce a ajuns la concluzia că răutatea lui absolută îl protejează de abandon. A răspuns cu cea mai bună variantă la o amenințare funciară, aceea de a pierde iubire. Pot să-i înțeleg destinul, chiar dacă îi condamn faptele. În fond, aceasta este limitarea mea ca psihoterapeut. A înțelege nu are nimic rău sau bun în sine. Pe de altă parte, Hyde nu este un dublu înfricoșator, ci colecția noastră de experiențe de neiubire și de vulnerabilitate. Din păcate, nu rațiunea îl ține în frîu, ci o istovitoare încercare de reparație a unor experiențe emoționale precoce.
user ID Michael – haide, Doc. Nu ne mai ține prelegeri. Monștri precum Vader îi găsești replicați în orice politician, în orice paparazzi care trăiește și face bani din propria răutate. Ești perfect incapabil, împreună cu colegii tăi, să repari o societate și am îndoieli că ai putea repara un individ. Răutatea poate fi stîrpită în masă, dacă toți cei care vrem binele am face un nesfîrșit lanț iar energiile noastre ar vindeca lumea.
user ID Jeffrey Young – n-am spus în nici un moment că sîntem polarizați în răi și buni. De aceea e improbabilă soluția unui lanț al bunătății. Răspunsurile noastre la realitate sînt în permanență influențate de context, de experiență, de retrăiri. Trăsăturile pure sînt mai degrabă dovada de rigiditate schematică, de reproducere inistentă a aceluiași model – scuze, lord Vader, dar nu m-am putut abține! Din păcate, nu putem fi buni sau răi pînă la capăt decît dacă sîntem rigizi și predicitibili în răspunsuri.
user ID R.L. Stevenson – dar dincolo de asta, majoritatea dintre noi au putința de a recunoaște răutatea. La noi sau la ceilalți. Știu că Lordul Vader e rău pentru că face rău. Pentru că îi simt răutatea în fiecare respirație. Din păcate, aceasta îmi inspiră și un oarecare respect, cu care nu mă pot împăca. Așa cum nu mă pot împăca cu faptul că eu însumi conțin răutatea în mine.
user ID Michael – am dat multe log-out-uri la viața mea, dar pe ăsta îl dau mai degrabă confuz. Răutatea este a celorlalți, răutatea este în pozițiile voastre contrare, în lipsa de simplitate a lumii.
user ID Darth Vader – răutatea stă în egoismul artistului care-și face bagajele și pleacă pentru că lumea nu arată ca un Neverland. Poziția mea rămîne fermă, răutatea este o forță ordonatoare.
User ID Jeffrey Young – dacă aș spune că înțeleg punctele voastre de vedere, m-ați acuza de superioritate. Meciul este nul, domnilor. Am răspuns fiecare dintre noi cum s-a priceput mai bine. Cum l-a împins experiența sa precoce să o facă. Răutatea este a părinților părinților noștri. Și bunătatea la fel…
…. connection timed-out
3. disclaimer
Opiniile exprimate pe acest site nu sînt în mod neapărat ale Uniunii Europene. Ar fi o răutate să spunem că am inventat ceva, dar nu ne putem abține. În loc de concluzii, invităm alte nume mari să continue dezbaterea.


Ciprian Domnişoru 16 Feb la 11:11 |
Numărul deceselor în urma hipotermiei este tot mai mare. Autoritățile iau măsuri, Raed Arafat [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 16 Feb la 11:07 |
Geamurile fumurii se lasă ireal de încet în jos. Albul zăpezii îmi lovește retina. Îmi [ citeste mai departe ]
Tudor Darie 16 Feb la 01:43 |
Aveam șase ani când am auzit o teorie frumoasă despre tineri. Cel care mi-a spus-o nu era un [ citeste mai departe ]
Marius Cosmeanu 15 Feb la 22:15 |
Într-un audiovizual în care ayatolah e Dan Diaconescu iar precursor, mai bretelatul său [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 15 Feb la 20:56 |
E şi-n Caţavencii.ro
Fiindcă tot sîntem în criză de prezidenţiabili n-ar fi momentul să [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 15 Feb la 17:05 |
Asocierea dintre Federația Română de Fotbal și Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) a fost [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 15 Feb la 15:35 |
Se pare că presa a atins limita: fundul lui Boc. Facebookul a ars în flăcări deontologice şi [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 15 Feb la 14:36 |
Coaliţia la guvernare susţine tratatul fiscal european, deşi părerile privind tratatul privind [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 15 Feb la 13:29 |
Vezi şi Caţavencii.ro
Dacă nu s-a dus cu Ponta în America, fiindcă nu ştie engleza, Crin [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 15 Feb la 12:45 |
Noul guvern promoveaza si un nou program de guvernare. Acest program are 3 mari componente : 1) [ citeste mai departe ]
riscograma.ro 15 Feb la 11:22 |
Mihai Răzvan Ungureanu: "Militarii îngheaţă la deszăpeziri, locuitorii stau la căldură. [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 15 Feb la 09:05 |
Marți (ieri), în jurul orei 18.00, un prieten mi-a semnalat un articol publicat de [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 15 Feb la 05:12 |
Celor 300 de candidați tineri şi cu studii în străinătate care aspiră la funcția de consilier [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 14 Feb la 23:21 |
... de fiece data cand cred ca mai jos nu se poate cobori, ceva se incapataneaza sa ma convinga de [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 14 Feb la 23:15 |
Dacă întreaga masă a lui Stamate reuşea să se sprijine pe calcule şi probabilităţi, iată [ citeste mai departe ]
Tudor Darie 14 Feb la 23:14 |
În ultimele zile, ortacii lui Voronin se plâng pe site-ul grenada.md că poliția a inițiat o [ citeste mai departe ]
Mihai Eminescu 14 Feb la 22:02 |
Iunie 1882
Îngerul meu blond,
Te-aș acoperi toată cu sărutări, cum argintarii îmbracă [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 14 Feb la 13:59 |
În anul de graţie 2009, când un cumul de factori externi si interni au forţat Romania să [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 14 Feb la 13:10 |
Zahar Prilepin, un scriitor rus de care v-am mai povestit aici, spunea zilele trecute pe BBC despre [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 14 Feb la 10:36 |
Pe când era Prim Secretar al Partidului Socialist Francez, François Mitterand a fost întrebat de [ citeste mai departe ]
Dan Duca 14 Feb la 10:06 |
"Asta este o ţară care a făcut vedete din toate pipiţele şi nu-şi respectă veteranii de [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 14 Feb la 09:19 |
Din 40.000 de bucureșteni anunțați pe facebook au fost numărați la Protestul [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 14 Feb la 00:41 |
… si nu, asta nu are nimic de-a face cu ecologia. Are de-a face cu politica. Mai exact, cu [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 13 Feb la 18:57 |
E şi-n Caţavencii.ro
Acum vreo cîţiva ani, cînd se bătea în apariţii la inundaţii cu pe [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 13 Feb la 18:55 |
Economia Romaniei opereaza intr-o lume aflata in flux in care diferentele si nuantele conteaza. [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 13 Feb la 16:38 |
Update. Nu rezist. Am auzit declarația lui MIrcea Toader (PDL): unul [ citeste mai departe ]
Bogdan Ciuclaru 13 Feb la 16:21 |
Transmitem alb-negru! De dragul contrastului. De alb se ocupa iarna. De negru...lopetile.
Primul [ citeste mai departe ]
Ionel Blănculescu 13 Feb la 14:02 |
Am cumpanit mult daca sa public pozitia mea referitor la, de ce falimentul Greciei ar putea sa [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 13 Feb la 07:18 |
Că Victor Ponta își asumă un discurs de învingător anticipat nu ar trebui să deranjeze prea [ citeste mai departe ]
Remus Cernea 12 Feb la 21:30 |
Un astronom grec, pe nume Aristarh din Samos, susţinea, prin anul 280 î.e.n., că [ citeste mai departe ]
| 1@Caragea: Ce vorbeşti? Cum să nu se împace în privinţa locului naşterii lui Isus? Toate Evangheliile sunt de acord că locul naşterii lui Isus este Betleem.Cele patru Evanghelii autentice (scrise de... | ||
| 2[...] surse azi (intre care mentionam ipoparul, ca-i mai muncit scrisa si mi-a iscat si mie pofta) ca Gotiu a dat o lovitura de presa in adevaratul sens al cuvintului. Bravo lui (si fraier e el ca nu-si... | ||
| 3@camelia: Draga Camelia, Ai mare dreptate. Astia de la antene "e aserviti cu totii" lu Felix ( si Otilia ). Ma si mir ca la mintisoara ta cit nuca ai inteles ca reporterii ne fac rau. Sunt nedrepti cu... | ||
| 4[...] Alburnus Maior, descrisă în articolul publicat de Mihai Goţiu pe VoxPublica, cu o parte a doua deja promisă, reprezintă fără doar [...]... | ||
| 5@nepot mic: am tot ignorat de ceva timp un nepot mic, mic, cam mic mi-am zis ca sa-mi sterg pantofii cu el, dar vad ca tot insista, totusi as putea sa-l iau in locul lui Boc, ca tot e mic, numai bun de... | ||
| 6[...] Mihai GOŢIU, Voxpublica.realitatea.net [...]... | ||
| Mihai Goţiu 23794 citiri |
| Costi Rogozanu 11725 citiri |
| Cristian Teodorescu 9696 citiri |
| Ciprian Domnişoru 7135 citiri |
| Remus Cernea 5472 citiri |
| Alin Fumurescu 4308 citiri |
| Cristian Bândea 3934 citiri |
| Constantin Creţan 3778 citiri |
| Dorin Tudoran 3760 citiri |
| Dan Duca 3728 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 4 postari |
| Costi Rogozanu 4 postari |
| Lucian Isar 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 2 postari |
| Dorin Tudoran 2 postari |
| Cristian Cojanu 2 postari |
| Alin Fumurescu 2 postari |
| Constantin Creţan 2 postari |
| Daniel Oanta 2 postari |
| Mihai Goţiu 115120 citiri |
| Costi Rogozanu 62284 citiri |
| Cristian Teodorescu 50587 citiri |
| Alin Fumurescu 32170 citiri |
| Remus Cernea 22448 citiri |
| Iulian Leca 18647 citiri |
| Dorin Tudoran 17680 citiri |
| Ciprian Domnişoru 17663 citiri |
| Viorel Dobran 17100 citiri |
| Cristian Bândea 13949 citiri |
| Mihai Goţiu 41 postari |
| Cristian Teodorescu 27 postari |
| Costi Rogozanu 27 postari |
| Dorin Tudoran 17 postari |
| Constantin Creţan 11 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Iulian Leca 10 postari |
| Viorel Dobran 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 7 postari |
| Cristian Bândea 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
o bunatate de articol, domnule ciumageanu – si ma bucura onoarea de a deschide seria de comentarii pe marginea lui
lord vader, anyone?
2009-12-11 12:04:56 | Raporteaza
Defineste “rau” si “bun”. Vezi ca ajungi la “arbitrar” si “subiectiv”. Cind vorbesti despre valoare trebuie sa ai si termenul de comparatie, la ce anume raportezi. Nu stii de unde vii , incotro mergi si de ce. Poti doar sa constati ca ceva te impinge sa traiesti si sa lasi urmasi. Nu e nimic rau sau bun in asta.
2009-12-11 12:56:52 | Raporteaza
Oamenii care aleg raul, o fac din complexe, din frustrari, lipsa de maturizare si, in final, din lene. A fi (din ce in ce mai) bun, echivaleaza cu un efort permanent de autocunoastere, de autoacceptare si autodezvoltare.A fi bun cu sine= a te dezvolta= a te iubi=act de vointa=efort.
2009-12-11 12:57:45 | Raporteaza
Vorbind despre femei, totul se simplifica:
-fetele “bune” inghit;
-fete “rele” scuipa.
2009-12-11 13:06:33 | Raporteaza
Asta in ce categorie intra?
mediafax.ro/soc../
2009-12-11 13:16:53 | Raporteaza
@kattacomba:mentalitate de barbat lovit in cot la caloriferul din baie.
2009-12-11 13:19:55 | Raporteaza
Mugur
Foarte bun text. De pus pe ginduri. Salutari si vb.
2009-12-11 13:34:50 | Raporteaza
Pai era unu’ Nietzsche, care cica definea raul si binele in fct. de un factor pe care l-as numi dimensiunea verticala a omului. N-am timp sa dezvolt, oricum, cine stie cunoaste.
2009-12-11 13:51:43 | Raporteaza
bravo mugur, foarte tare!
2009-12-11 13:55:44 | Raporteaza
bai domnule mugur,…hm…ok,sunteti tanar si aveti viata in fata,dar cat de creativ ar fi momentul daca ati ajunge seara acasa obosit si ati descoperi ca nu puteti deschide usa , pentru ca,veti descoperi peste doua zile , accidental, ca din rautate un un nenorocit trimis de Lord v-a varat in broaca usii guma de mestecat… nu cred ca ar veni Michael sau Sorin sa depaneze usa… din bunatate .oricum, se pare uneori ca doar prietenii se pot manifesta sincer cu rautate . ceilalti o fac din obisnuinta.iar cei care incearca sa repare ceva traiesc cu gandul ca au o portie de viata mai mare pe care numai asa o pot umple creativ. altfel sunteti in miocardul meu.
2009-12-11 15:09:27 | Raporteaza
@sorin tranca: masca pentru obtinerea efectului de respiratie ca-n filme trebuie sa ne luam spre a obtine dramatismul unuia ca Lordul…nu-i asa bai domnule tranca, pentru ca altfel parintii nostrii ne-au dat o zestre buna de rautate dar pe care numai anonim am scoate-o la… la produs progres. altfel va bucurati de consideratiile mele.
2009-12-11 15:22:47 | Raporteaza
Lansezi o dezbatere flozofica ? Puteai sa incerci si chestia cu “ce este adevarul?”
Nu poti sa stii ce este lumina daca nu stii ce este intunericul. omul nu poate fi niciodata rau absolut sau bun absolut. Atat raul cat si binele sunt perceptiile fiecaruia in functie de telurile si aspiratiile sale, de educatia si nivelul sau de cunostiinte, de experienta anterioara si de propriul set de valori.
2009-12-11 15:27:56 | Raporteaza
si avem si bunatate
ivcelnaiv.blogs../
2009-12-11 15:30:51 | Raporteaza
O prostioară.
2009-12-11 21:26:24 | Raporteaza
@golan nesimtit: te rog frumos, defineste ‘lene’. multumesc.
2009-12-13 20:00:36 | Raporteaza
In spatiul incapator al celor doua concepte, “Binele” si “Raul”, intra multe lucruri catalogate astfel, cert e ca toate sunt valori sociale chiar si atunci cand sunt invocate origini divine ce le dau temei de existenta si impunere.
Natura, insa, e amorala.
Noi cum sa fim?
Raspunsul – la alegere… Consecintele oricum le vom suporta!
2009-12-14 22:02:50 | Raporteaza
Darth Vader- un nemernic, ce sa spun altceva ?!Habar n-are cit a suferit bietul MIKI !!Asta nu e o scuza sa-L raneasca.Imi arde inima si mai tare de cite ori aflu de smintiti de-astia care-L ranesc. M-am saturat pina la cer de ei, si in general de tot soiul de nemernici !! Sa nu le ajute DUMNEZEU !!Athina TE va plinge vesnic si TE va iubi din toata fiinta, vesnic, dragul meu, MIKI !!
2009-12-20 13:46:18 | Raporteaza
Mdaa, Love hurts sau mai pe romaneste Da mama cu biciu-n mine. Ma intreb daca nu cumva ura este sora geamana cu dragostea. Rautatea cu bunatatea si altea alea.
Uite aici de la Iisus de-acasa din Nazareth numai durere.
youtube.com/wat../
2010-01-10 00:57:00 | Raporteaza