![]() | Când presa îşi ia la revedere. Update: ziarele noastre contau. În 1940 :)vezi toate articolele de Alexandra Bădicioiu21 Jan 2010 la 16:38 38 comentarii 3524 vizualizari. |
“Cam atât, dragilor”, sunt ultimele cuvinte pe care le tastează personajul. În loc să apese Publish, mouseul se îndreaptă spre Delete şi dă click.
Sau.
“Cam atât, dragilor”, sunt ultimele cuvinte pe care le tastează personajul. După care îşi ia iubita în braţe, iar tentacule ei lungi de agenţie de PR îl ţin înlănţuit, până se sufocă.
Sau.
“Cam atât, dragilor”, sunt ultimele cuvinte pe care le tastează personajul. După care deschide fereastra, se uită afară şi îşi dă seama că locul este numai bun pentru a plana.
Dacă ar fi o poveste, ar putea să se termine aşa.
Personajul are de mult decesul anunţat. Se poate numi ziarul. Sau presa. Sau un jurnalist oarecare. Ar putea fi chiar Superman.
Cu ultimele puteri, muribundul
E criză şi cică în spatele ei, aşteaptă alta. Aşa că s-au închis ziare, iar cele care trăiesc încă îşi dau oamenii afară. Nu doar în România. Au murit ziare de 100 de ani, la fel cum au murit altele tinere de un deceniu sau de abia lansate. New York Times a renunţat, şi el, la un etaj, două.
Ceea ce ne face să ne întrebăm (cu patos, deznădejde, poetic): asta a fost tot?
Întrebarea nu e nouă şi de abia asta face ca soarta presei să fie mai deosebită decât cea a industriei auto, de exemplu. Sfârşitul ei nu este cauzat de recesiune, ci doar accelerat, scos în evidenţă, promovat. Moartea îi era prevestită cu mult înainte de criză, de oracoli pesimişti, cu badgeuri de experţi, întruniţi pe înserat la conferinţe mondiale.
Frumos, la modul dramatic, în această situaţie, e următorul fapt: ne anunţăm singuri decesul. Suntem singura industrie care poate face asta. Şi dacă putem, ar fi păcat să ne abţinem. Ne analizăm propria dispariţie, ne-o căinăm, devenim ştire la nivel colectiv. Lista cu exemple, pe care stă şi acest articol, merge mult în urmă.
De exemplu, The Economist întreba încă din 2006: Who killed the newspaper?. Iar articolul era ilustrat aşa.
Newspaperdeathwatch face necrologuri din martie 2007: Moartea chiar citeşte ziarul.
Nici măcar Superman nu ne mai poate salva, zice caricaturistul laureat cu Pulitzer David Horsey, de la Seattle Post-Intelligencer.
(Ziar care s-a stins, de asemenea, cu o astfel de copertă de Adio. Supravieţuieşte, însă, urmaşul lui online).
S-au epuizat toate tonurile de relatare a acestei ştiri. De la analiză la prevestiri sumbre, de la ironie la glume.
E clar, ceva moare zilele astea (anii ăştia). Nu doar dinozauriidehârtie. Ci şi câteva capete ale acestei creaturi vag delimitate, pe care o numim presă.
Ştirea care a umblat pe twitter acum vreo două săptămânia fost asta: Sky News instalează forţat tweetdeckuri pentru jurnalişti. Colegii români de breaslă cu astfel de ustensile au dat RT şi au oftat într-un colţ, gândindu-se la un viitor în care colegii lor vor fi forţaţi să facă acelaşi lucru, în loc să mediteze „nu am înţeles niciodată ce e aia”.
Aşa se anunţă viitorul.
Un încăpăţânat
Dar eu închei cu o nostalgie. Toţi cei care au trecut la un moment dat prin Casa Presei îl ştiu pe bătrânelul care aşteaptă pe scări şi cere ziare de la trecători. Pentru cine nu îl cunoaşte, pe scurt, povestea e aşa: de câteva sute de ani omul colectează, în fiecare zi, braţe cu ziare de la cei care se îndură să îi aducă.
Multe din glumele şi scenariile noastre referitoare la destinul presei îl au ca personaj principal. Dispăruse la un moment dat, îngrijorându-ne peste măsură: „măi, nenea cu ziarele a aflat ceva ce noi nu ştim”.
Dar s-a întors. E pe scări, în fiecare dimineaţă şi ne roagă acelaşi lucru. „Dacă găsiţi pe undeva, un ziar, două. Pentru soţia mea”. Acum, noi suntem pe la online şi nu mai primim presa. Ceea ce i-am spus, toţi, colectiv şi separat, de multe ori. Nu ne aude sau, oricum, nu ţine minte. Nu îl interesează. Stă pe scări şi aşteaptă. Uneori mă roagă de trei ori pe zi să îmi fac milă şi să îi aduc presă.
„Nu mai există, v-am spus. Nu mai sunt” şi mă uit în ochii lui să îmi dau seama dacă e senilitate sau neîncredere.
„Mai căutaţi, poate găsiţi. Un ziar două, pentru soţia mea”.
Dacă aş avea cum, i-aş da linkul ăsta din Life, când ziarele contau.
Nu am cum, aşa că trebuie să abdic la repetiţia absurdă a conversaţiei: „Nu mai sunt, v-am spus chiar acum 10 minute”. „Mai căutaţi, eu aştept aici”. Şi chiar aşteaptă. Şi tot aşa.
Update:
Costin îmi atrage atenţia să mă uit mai bine la propriul link. Adică aici:
The Whole World Over. Romanian newspaper vendors in Bucharest hold up papers announcing the Nazi invasion of Greece and the Blitz in London, 1940. Photo: Hugo Jaeger./Time & Life Pictures/Getty Images


Cristian Bândea azi la 15:20 |
Vă rog ca înainte să citiți acest text sau să comentați să parcurgeți textul [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan azi la 14:20 |
1. L-am ascultat ieri seară pe Crin Antonescu, timp de cîteva minute, la tv. De [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 10 Feb la 18:32 |
Daniel Funeriu se poate considera o victimă a ”efectului Udrea”. Numele lui nu se afla pe lista [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 10 Feb la 16:54 |
În timp ce românii mor sinistraţi sub munţi de zăpezi, Biserica Ortodoxă Română cere bani [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 10 Feb la 15:05 |
Mîine, la Piaţa Universităţii în Bucureşti se iese împotriva ACTA, după 17.00. [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 10 Feb la 14:00 |
Cât din drepturile fundamentale ale omului putem încălca pentru a proteja drepturile [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 10 Feb la 12:16 |
Știrile despre calvarul oamenilor blocați în trenuri aproape trei zile în mijlocul viscolului [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 10 Feb la 10:35 |
Recent o idee buna a fost emisa referitor la renuntarea din 2013 la un al 3-lea acord cu FMI. Nu [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 10 Feb la 03:52 |
Auzindu-l pe Ponta cum retracta, corecta si incerca disperat sa isi explice de-a lungul zilei [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 09 Feb la 23:28 |
Numirea dlui Mihai Răzvan Ungureanu în funcţia de premier şi polemicile declanşate de [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 09 Feb la 21:37 |
Miniştri care fac afaceri cu statul, comunişti sau fii de comunişti, colaboratori dovediţi ai [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 09 Feb la 19:55 |
Știu, guverne noi, tensiuni în USL, showbiz politic la TV. Dar vă invit puțin în România [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 09 Feb la 17:53 |
Crin Antonescu e furios. I se pare că are şi de ce.
Cabinetul Ungureanu a fost învestit cu [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 09 Feb la 17:48 |
Văd că mai mulți colegi de Voxpublica sunt indignați de faptul că văd ceva ciudat în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 09 Feb la 16:28 |
Apreciat de majoritatea comentatorilor ca fiind ”echilibrat”, discursul lui Victor Ponta i-a [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 09 Feb la 16:07 |
Pe-un picior de plai,
Pe-o gură de rai,
Iată vin în cale,
Se cobor la vale,
Trei turme de [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 09 Feb la 15:57 |
Update: A ieşit Antonescu, cuminte, a spus că nu s-a simţit reprezentat de [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 09 Feb la 15:35 |
A vorbit Ponta in Parlament. Nu a mai injurat. Nu i-a spus lui Mihai Razvan Ungureanu, asa cum [ citeste mai departe ]
Bogdan Ciuclaru 09 Feb la 14:42 |
Guvernul Ungureanu a trecut. Ar fi putut fi o singura stire. Dar nu e doar atat. Ponta a mutat [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 09 Feb la 14:10 |
Este de remarcat faptul că neînțelegerile dintre Ponta și Antonescu au plecat de la șefii [ citeste mai departe ]
Ionel Blănculescu 09 Feb la 14:04 |
Preocupati mai mult cu tumultul vietii politice din ultima perioada, am acordat o atentie mai redusa, [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 09 Feb la 10:11 |
Cele 69 de ONG-uri membre ale Coaliției de Mediu din România i-au solicitat în mod public [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 09 Feb la 08:36 |
Sâmbătă, 4 februarie, a fost declanşată ceea ce unii numesc acţiunea Liberate DC. [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 08 Feb la 18:58 |
Nu ma intereseaza deloc noul cabinet ce urmeaza sa fie maine prezentat Parlamentului. El este in [ citeste mai departe ]
Dan Duca 08 Feb la 18:45 |
În agitaţia unei alte zile în care ai senzaţia că totul se naşte, creşte, explodează în [ citeste mai departe ]
Alexandru Cumpănaşu 08 Feb la 17:55 |
Politica romaneasca din aceste zile pare sa fi paralizat atat administratia publica cat si [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 08 Feb la 17:02 |
Vezi si Caţavencii.ro
Nişte comentatori cărora frigul le face rău la cap au ajuns la [ citeste mai departe ]
Marius Cosmeanu 08 Feb la 16:46 |
Iertat să-mi fie, dar la cât de în batjocură ne tratează majoritatea politicienilor de azi, la [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 08 Feb la 09:54 |
Traian Basescu stie bine principiul lui Arhimede. I l-a predat lui Tariceanu si l-a demonstrat [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 08 Feb la 09:23 |
Gestul Andreei Paul Vass de a renunța la nominalizarea la funcția de ministru al Economiei [ citeste mai departe ]
| 1bencze miklosUCMR n-ar fi trebuit sa-ti preia nicio taxa atata timp cat nu foloseai niciun "produs" de-al lor. Abuz!... | ||
| 2:|... | ||
| 3Bandea, esti oligofren. Esti intr-atat de cretin incat scrii negru pe alb ca sustii PIPA si SOPA. 'Nuff said. Te-napoi in nascatoarea manie-ta de anencefal. In loc de concluzie: a citi nu e acelasi lucru... | ||
| 4UCMR prin lobby sau prin presiune politica ca sa nu zic coruptie au trecut prin parlament o lege care nu ii obliga la nici un serviciu in schimbul banilor primitiIn strada lumea striga impotriva ACTA... | ||
| 5WhispererNu mi se pare corect ca voi astia de pe net sa nu suferiti nicio repercusiune a legii de copyright, in timp ce @bencze miklos a trebuit sa-si inchida cafeneaua din cauza aceleiasi legi de... | ||
| 6@ georgeSingurul aspect in care sunt de acord cu autorul este ca multi actioneaza isteric din spirit de turma (de imitatie). Dar il consider doar un aspect enervant nu si concludent.Intradevar... | ||
| Mihai Goţiu 30491 citiri |
| Costi Rogozanu 14110 citiri |
| Cristian Teodorescu 9481 citiri |
| Adriana Săftoiu 8769 citiri |
| Alin Fumurescu 8646 citiri |
| Remus Cernea 7506 citiri |
| Ciprian Domnişoru 7494 citiri |
| Iulian Leca 7136 citiri |
| Laura Cernahoschi 6420 citiri |
| Dorin Tudoran 5673 citiri |
| Mihai Goţiu 11 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Dorin Tudoran 6 postari |
| Cristian Teodorescu 5 postari |
| Iulian Leca 4 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Laura Cernahoschi 3 postari |
| Ionel Blănculescu 2 postari |
| Filip Standavid 2 postari |
| Mihai Goţiu 120941 citiri |
| Costi Rogozanu 79403 citiri |
| Cristian Teodorescu 47641 citiri |
| Alin Fumurescu 32532 citiri |
| Iulian Leca 26988 citiri |
| Remus Cernea 25424 citiri |
| Viorel Dobran 19340 citiri |
| Ciprian Domnişoru 17140 citiri |
| Constantin Creţan 15830 citiri |
| Adriana Săftoiu 15767 citiri |
| Mihai Goţiu 47 postari |
| Costi Rogozanu 33 postari |
| Cristian Teodorescu 26 postari |
| Dorin Tudoran 16 postari |
| Constantin Creţan 14 postari |
| Iulian Leca 14 postari |
| Alin Fumurescu 12 postari |
| Viorel Dobran 11 postari |
| Elena Vijulie 8 postari |
| Ciprian Şiulea 8 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Optimismul tau este de-a dreptul molipsitor!
Pe gerul si pe criza asta chiar era nevoie de o astfel de imbarbatare!
Stiu ca nu-i de ras dar nici nu trebuie disperat. Priveste fenomenul ca pe o curatenie de primavara in care trebuie sa dai foc la crengile uscate sau putrezite din gradina!
2010-01-21 16:48:27 | Raporteaza
Six, textul suna mai pesimist decat este sau as fi intentionat
Las ca scriu unul vesel despre viitor
2010-01-21 16:51:37 | Raporteaza
dispare presa scrisa. ei, si? ce atata vaicareala?
2010-01-21 16:57:38 | Raporteaza
Eh…. erau niste vremuri cand presa era o forta, cand se sesizau institutii, cand se facea dreptate sau macar omul avea iluzia ca se intampla ceva.
Omul acum stie ca citeste, se informeaza si… cam atat.
Mancarea tot atata costa, functionarii birocrati sunt tot acolo, iar vedetele politice isi vad de treburile lor, si nu mai pot de grasi…
Nu cred ca putem sa facem prohodul presei pe motiv de criza…dar simpla informare a publicului nu mai tine de mult de foame.
2010-01-21 16:58:29 | Raporteaza
Nu numai ziarele mor.
Moare si un anume mod de viata.
Moare si o parte din cultura unui popor.
Sigur digitalizarea informatiilor, raspandirea lor cu viteza mare pe internet, mult mai rapida decat in variantele print contribuie in mare masura.
Pe de alta parte decredibilizarea presei prin actiuni partizane, prin excesiva labartare a tabloidelor cu stiri fanteziste au dus si ele pe drumul pieirii.
Eu personal “gust” mai mult un ziar care miroase a gaz, decta un ecran rece si impersonal.
Dar, vorba lui Goerthe: c’est la vie, in traducere romaneasca” asa-i la vie.
2010-01-21 17:06:21 | Raporteaza
Cris, da, moare mai mult decat presa scrisa, moare un fel de a face presa. Si, partea ironica, chestia asta e o stire, la randul ei.
2010-01-21 17:29:30 | Raporteaza
Stii ce voi regreta cel mai mult? Mirosul de tus, fosnetul hartiei si bucuria de a frunzari un ziar la prima ora.
Presa online nu poate sa-mi dea asta.
2010-01-21 17:38:02 | Raporteaza
Uite-o si pe micuta mea.Uff,ce dor mi-a fost!Mi-a mai crescut un pic moralul.
2010-01-21 18:00:46 | Raporteaza
@Alexandra Bădicioiu:
Eu zic ca cine vrea sa faca presa, la modul profesionist, o poate face (cat timp nu te leaga cineva de maini sau iti pune un plasture la gura), chit ca mijlocul de comunicare e hartia sau internetul… ceea ce nu exclude ce ai spus tu, ca unii nu mai fac presa, ci santaj jurnalistic (Chirieac, SRS si altii) ceea ce e cu totul altceva.
Eu ma refeream la un fenomen mai grav. Acela, cand ziaristul face presa autentica, lumea citeste, se informeaza dupa care … nu se intampla nimik. Nici macar o umbra de emotie pe fatza celui vizat. Nicio reactie, nicio dezmintire, niciun punct de vedere…NIMIK.
Traim epoca tzepelor pe fatza, uneori corect reflectate e presa, dar aproape intotdeauna fara efecte in planul decidentilor.
Adica, ne informam, comentam, combatem, vechiculam puncte de vedere dupa care … totul ramane la fel, nu se schimba nimic in sens pozitiv. Jurnalistii resimt acest lucru.
2010-01-21 18:06:09 | Raporteaza
@Alexandra Bădicioiu:
mda! esti chiar frumusica!!!
2010-01-21 18:07:14 | Raporteaza
Heeey, te stiu de undeva dupa nume, dar nu-mi dau seama de unde te stiu :-s
Mai citesc si poate imi aduc aminte
2010-01-21 18:07:25 | Raporteaza
Asta imi aminteste de o replica de prin anul I de facultate, deci nu cu mai mult de 3-4 ani in urma. Un anume redactor sef voia sa ma angajeze (in ciuda protestelor – am fost mereu pe publicitate/PR, alt domeniu in coma). Avand speranta ca voi lucra online, am primit replica : Ha, online ? E doar o moda, o sa vezi in 3-4 ani !
2010-01-21 18:08:23 | Raporteaza
Bine spus, “La revedere”.
Sau poate, si mai bine, “Adio, dar raman cu tine”.
(Nu cred ca e cazul sa dramatizam …)
2010-01-21 18:16:31 | Raporteaza
@Cris (10): Bine punctat. Subscriu.
2010-01-21 18:19:00 | Raporteaza
Cris, tocmai, conteaza ce face jurnalistul, dar devine cu adevarat relevant in contextul publicului, al mediului breslei, al momentului (ca parte dintr-o etapă). Moare o parte de creatură frumoasă şi complicată.
Dar îi cresc alte capete – pentru cei de aici care mă acuză de dramatism
Care, spun eu, nu trebuie judecate încă. Să le mai dăm o şansă
2010-01-21 18:26:09 | Raporteaza
Lavoisier: nimic nu se pierde nimic nu se cistiga, totul se transforma. Si ceea ce numim presa.Au disparut dinosaurii si locomotivele cu motor cu abur, au aparut alte fiinte si alte masinarii. E momentul in care si ,,presa” asa cum o cunoastem sa fie inlocuita de internet sau altceva ce nu stim inca.Putem plinge pe umarul ei , dar lumea merge inainte.Si noi trebuie sa ne cautam si gasim in continuare rost in ea. O zi buna!
2010-01-21 18:42:23 | Raporteaza
Poate ca o altfel de presa ,ar fi putut supravietui ! Dar cea care a aparut dupa 2007 dar mai ales in 2009, era sortita dezastrului.Astept falimentele si concedierile de la INTACT ,acolo unde manipularea,minciuna,falsul,jigodiile slujbase,tonomatele si-au creiat o adevarata fortareata!Pacat de turnura pe care a luat-o Becalitatea -in 2009 ,de copie fidela a antenei 3 .Gadea=Dumitrescu,Teodorescu=Tanase,Stan=Dinescu,Ciuvica=Ciuvica.Pacat,sau faliment grabnic !
2010-01-21 18:45:34 | Raporteaza
@Alexandra Bădicioiu (16_2): Ma asteptam/speram sa fiu inteles, ca mesaj in sine.
(In fond, suntem consonanti; nu si prin Emoticon)
2010-01-21 18:55:27 | Raporteaza
Nu-mi pot imagina diminetile fara cele 10 minute de frunzarit cu aroma de cafea a ziarului…
P.S. “… iar tentacule(LE?) ei lungi de agenţie de PR îl TINE înlănţuit, ”
Mi se pare mie sau ceva vine de nu se acorda cum trebe?…
2010-01-21 20:52:23 | Raporteaza
Gicu Maracine, am corectat, merci. Fraza a avut mai multe variante si au ramas 2 bucati care nu se acordau
2010-01-21 21:12:20 | Raporteaza
Ziarele s-au omorit si singure. Cindva citeam Catavenvu…pina sa inceapa si pe-acolo sa bata Vitu… Dar..probleme serioase amestecate cu nuante de pamflet…
Acu’ ori e serios si trebuie trata ca atare, ori paqmflet. Alti “presari”, in loc sa se documenteze-si-aici vorbesc de legi, regulamente, scriu “ce cred ei ca”… Scoaterea din context..ca sa iasa o stire de scandal… Nu mai poti in 2010 sa scrii “cred ca era mai bine sa”, cind exista legislatie pina si pentru produse cum ar fi prezervativele ! Totul e catalogat, normat, legiferat dupa UE… dar, noi romanii, continuam “sa credem ca”… CRIZA… nimeni, din Romania, nu va scoate tara din criza:doar va atenua efectele. Criza e “la impuse”. Cind Germania importa Dacia, e putred ceva pe-acolo…Dar: Guvernul nu face nimic sa scoata tara din criza !!! Si dai cu “pixu’ pin’ la ziua”… Sa nu uitam ultima campanie electorala: mai toti l-au ridicat pe dl.Geoana atit de sus … si-acum ? Nu mai stiu cum sa se dezica de el… Nu am ce citi in presa romana ! Poate in Magazin Istoric… Nu am ce vedea la televiziunile romanesti: noroc cu Discovery ! Ca pe net sunt mai multe din categoria “Ferentary’s DEX” decit decenta minima… si “prea multe pareri despre”…”uniti in cuget si simtiri”…scuzati-ma: pe dracu’ !
2010-01-21 21:20:44 | Raporteaza
Daca mor ziarele, sunt mai multe sanse sa traiasca padurile. E numai normal sa mergem inainte.
2010-01-21 21:35:16 | Raporteaza
Tzuc pe ea de jurnalista frumoasa!
2010-01-21 22:11:26 | Raporteaza
@Alexandra…
cel mia bun articol de ziar pe care l-am citit eu in Ro..! de ce oare acest articol NU poate si nu ar fi putut niciodata sa apara in presa???
presa nu miai e presa de cind a fost complet corporatizata….fara a se pastra libertatea editoriala..asta a scazut dramatic calitatea si profesionalismul..a agravat fenomenul tabloidizarii..a redus competitia …in fine..a omorit media..
..corporatismul a omorit media….oamenii din presa au si ei vina de a fi tacut, considerind-se la adapost si superiori…importanti si interesanti…au facut ceea ce li s-a spus si au pierdut atit credibilitatea cit si elementele fundamentale calitative si axiologice ale acestei profesiuni literare si sociologice la limita.
cred ca si calitatea execrabila a invatamintului privat si de presa de la noi din ultima decada isi spune cuvintul..
mai rar cite o voce proaspata, inspirata , corecta…si nimeni n-are nevoie de asa ceva..patronii vor injuraturi si maskareala..
poate ca ar trebui cu totii sa protestam, refuzind sa mai mintim in scris sau televiziv..aparindu-ne profesiune..
poate ca ar trebui sa scoatem gazete noi, independente, formate noi, ..
iti doresc succes. ai grija de talentul tau..nu-l irosi!
2010-01-21 22:17:16 | Raporteaza
@Andra
Frumos! Foarte frumos! Mai fa din astea!:)
2010-01-22 00:43:09 | Raporteaza
Alexandra, intr-adevar, presa strabate o perioada de transformari majore. Nu numai in Romania, ci in intreaga lume.De fapt cred ca de acolo s-au propagat “undele seismice” si la noi, la fel ca si criza economica.
Dar nu se stie niciodata ce aduce ziua de maine. Acum ceva ani produsele de patiserie au alungat banalii covrigi din mesele frugale ale romanilor. Acum e o nebunie intreaga cu acesti covrigi, au aparut simigerii la fiecare colt de strada.
Nu cred ca presa tiparita va disparea, un public-nisa tot o va cere. Sa nu uitam ca se vorbeste tot mai mult de online cu plata.
“Cand se inchide o usa, se deschide o fereastra.”
P.S. Scrie mai des, scrii foarte bine. Postarile tale au “suflet”.
2010-01-22 00:51:44 | Raporteaza
@alexandra
nu cred ca formatul tiparit va disparrea curind in Ro.- sa ne gindim- utilizatorii de pc care sa mai si citeasca presa sunt totusi o minoritate ( si dupa cum “merge” dinamica educationala…) ; apoi exista piata – nu pentru quality ( dar mai exista quality???)
nu cred ca fenomenul de care vorbesti are lagatura cu “criza”; nicio legatura, cel putin nu la noi!
( patronatele corporatsite fac in continuare profituri uriase pe timp de criza, deci nu e cazul sa se victimizeze sau sa concedieze in massa)
hai s-o spunem pe-aia dreapta: jurnalismul capoteaza prin ..implozie.
prea multi amatori, prea multa complezenta fata de establishmentul corporatist, prea multa abdicare de la mijloacele literare si rigorile eetice ale profesiunii, prea multe poze, prea putin respect fata de public…prea multe poze, prea multe clishee, limba de lemn …prea multe copy-past-uri din the sun si the guardian.
o mare eroare sa imitam presa britanica- recunoscuta ca fiind penibila.
jurnalismul amator din Ro. a reinventat limba de lemn fara sa fie obligat de vreo diktatura..e tragic, aproape hamletian.
apoi nu era teoria aceea cu “dak sunt privat fak ce vrea mushchiul meu..cui nu-i place sa schimbe kanalu’” – ei bine, acesta este rezultatul..s-a ajuns ca “presa” nu mai scrie decit pentru obsedatzii sexulai si pentru precupetze..(exagerez putin..dar nu foarte mult).
2010-01-22 01:23:14 | Raporteaza
te joci bine cu emotiile oamenilor. “Intinzi coarda cat trebuie” faina scriitura… incarcata de nostalgie transmisibila.
2010-01-22 02:25:43 | Raporteaza
Va multumesc mult pentru comentarii. Bineinteles, textul poate fi continuat – completat cu aproape fiecare dintre ele.Eu am scris doar o parte, subiectiva, cat m-a lasat timpul.
2010-01-22 07:25:45 | Raporteaza
@Alexandra Bădicioiu: Chiar ieri ma uitam daca ai mai scris ceva.. Acum dupa ce am citit aiureala asta impanata cu poze m-am lecuit.
2010-01-22 08:41:24 | Raporteaza
Asa, si?
Partea buna este demogulizarea presei (si nu ma refer prea mult la cea romaneasca, ci la cea occidentala). In ultimile zeci de ani au fost comasate foarte multe trusturi de presa, astfel incat presa a ajuns sub controlul unui numar foarte mic de oameni. Ei bine, online-ul le-a aratat ca au facut-o degeaba! Informatia nu mai este controlata doar de presa scrisa, radio si TV!
O noua tehnologie disruptiva, un nou inceput.
Long live the change!
P.S.: Recomand youtube.com/wat../
Video killed the radio star. And internet killed the video star.
2010-01-22 19:07:41 | Raporteaza
[...] cu o tipografie second-hand, un format mic, scolăresc si o mână de oameni, un articol ca acesta te face nostalgic. | | | | | [...]
2010-01-24 21:12:36 | Raporteaza
Acum mi-am dat seama, te stiu din newsletterul de la IQ Ads

Ma gandeam eu k trebuie sa fii o tipa dragutsa, acum m-am convins k esti
2010-01-25 01:26:04 | Raporteaza
[...] Badicioiu a scris, pe VoxPublica, un text excelent – care combina date si cifre cu emotie de buna calitate – despre zbaterile (refuz sa [...]
2010-01-25 16:50:40 | Raporteaza
stai linistita ca vor aparea din nou ziarele
este doar o problema de timp, pana atunci avem de spus “la revedere” economiei mondiale (asa cum o cunoastem astazi), la fel si firmelor famaceutice care fac teste pe romani
optlasuta.wordp../
2010-01-25 22:10:57 | Raporteaza
[...] Întrebat dacă se apropie ziua în care va veni sfârşitul presei tipărite, Cătălin Tolontan declară, printre amintiri cu începuturile sale în presă, ouăle ochiuri şi telefoane aruncate la nervi, într-un interviu acordat pentru Libertatea: „Sper să n-o apuc. Mi-e teamă că atunci şi data din calendar va fi obiect de dispută pe net În absenţa ziarelor, parcă ne lipsesc certitudinile”. El a adăugat că tabloidizarea şi apetitul pentru subiecte tabloide se datorează ipocriziei cititorilor, care dublează ipocrizia jurnaliştilor. Şi cu alt prilej, redactorul şef de la Gsp vorbise în termeni asemănători, dar mai nuanţat: „Ziarele au mai murit de câteva ori. Când a apărut radioul, când a apărut televiziunea, când a apărut internetul. De fapt, ele continuă să existe şi să rămână principalul vector de conţinut din media. De conţinut, nu de influenţă. Inclusiv în topul site-urilor americane de informaţie veţi găsi site-urile ziarelor. De ce? Pentru că produc relevanţă în mod profesionist. Nu am nici un fel de simpatie pentru refrenul “presa scrisă va muri”. (Despre moartea presei vă recomand AICI un articol excelent). [...]
2010-02-18 15:25:29 | Raporteaza
[...] PS: Rândurile de faţă vin după textul ăsta. [...]
2010-03-22 16:08:31 | Raporteaza