![]() | Siluim presa sportivă. Poate prea mult.vezi toate articolele de Alex Enăşescu21 May 2010 la 15:16 18 comentarii 463 vizualizari. |
De la subsolurile articolelor până la comentarii venite din breaslă, s-au înmulţit vocile care sancţionează felul în care a ajuns să se facă presă sportivă în România. „E prea mult ce se întâmplă” spun cei lehamesiţi de derapaje. Şi nu greşesc. Gazetăria sportivă căzută într-o demenţă tabloidă a ajuns o antologie a mizeriei din societatea românească. Am să încerc o explicaţie pentru cum s-a ajuns aici şi ce cred eu că se poate face.
Publicul e de vină
Când jurnalismul e întâi o afacere şi abia apoi un serviciu public, el devine un joc al majorităţilor, o ecuaţie a celor mulţi. Iar în România, cei mulţi formează acel tip nou de lumpen de care vorbeşte Ruxandra Cesereanu, un hibrid între ţăranii alungaţi de la sate în timpul comunismului şi masă deja periurbană de muncitori din marile cartiere de la marginea oraşului. Asta e publicul ţintă şi are gulere de un albastru întunecat. Iată de ce, presa sportivă, la fel ca televiziunile, flatează straturile sociale joase, ca să împrumut o expresie a lui Mircea Cărtărescu.
Dacă privim tirajele sau cifrele de audienţa, începem să înţelegem că obiceiurile de consum ale românului mediu gravitează în jurul aceleiaşi zone: mahalaua. Manelele, presa bulevardieră și otv-ul au trezit aplecarea românului pentru mahala. Treptat, acest model de entertainment a fost emulat şi perpetuat în majoritatea zonelor media. Presa sportivă s-a adaptat pieței, adoptând „modelul de business tabloidizat”. O decizie logică, ţinând cont că primele patru cele mai bine vândute ziare din România sunt tabloide. Să ne înţelegem, şi în Anglia „The Sun” e de departe cel mai bine vândut ziar. Ar fi absurd să aşteptăm să se întâmple altceva la noi, un popor în creierul căruia s-a stricat ceva în ultimii 50 de ani, vorba lui Neagu Djuvara.
Jurnaliştii sunt de vină
Lumea pare să creadă că a existat la un moment dat o răspântie, un moment în care presa sportivă a avut de ales şi a mers pe calea jurnalismului de rigolă, direcţie dictată de ratinguri şi tiraje. E un adevăr parţial. De fapt, această alegere nu a fost la îndemâna lor. Realitatea deprimantă e că majoritatea gazetarilor sportivi de la noi operează cu mult în afară sferei lor de competenţă, oricare o fi aia. Nu au şcoală, nu respectă meseria pe care o practică şi dacă n-ar fi în redacţii i-am găsi în shaormerii sau pe taxiuri. Hazardul postcomunist şi nu vocaţia sau talentul sunt responsabile pentru că ei stau în faţă unei tastaturi pe care o siluiesc zilnic.
Mircea Mihăieş a zis-o cel mai bine:
Multă vreme am crezut că ziariştii coboară în mod deliberat ştacheta limbajului, simplificând informaţia pentru a fi înţeleasă de Neica-nimeni-cititorul. Aşa s-o fi întâmplat în primii ani post-comunişti. [...] Astăzi, marea majoritate a reporterilor sunt la fel de idioţi că şi cititorul căruia I se adresează. [...] Presa română arată aşa cum o ştim: adică imbecilă, iresponsabilă, agramată şi amorală pentru că aşa sunt cei/cele care o fac.
Luaţi orice meserie din lume. Ce faci ca să devii profesionist? Urmezi o şcoală de specialitate şi încerci să înveţi de la cei mai buni din domeniu. Câţi jurnalişti sportivi care să fi terminat Jurnalism ştiţi? Ok. Atunci câţi care să aibă modele din presa vestică de specialitate? Aşa mă gândeam şi eu. S-a tradus teribil de puţin din literatură sportivă de limbă străină, şi chiar dacă s-a tradus, cine i-o fi citit pe Hornby sau pe Galeno?
Nu e totul pierdut
În virtutea tabloidizării, presa sportivă aderă la narative facile si la acel raport sinistru, 20% sport – restul vedete, cancanuri, femei, maşini, lux căruia i s-a spus infotainment. Amusing ourselves to death, asta facem și nici măcar.. E un model de afacere care va da greş pe termen lung, din trei motive simple, prezentate în „Elements of Journalism”:
1. Dacă le serveşti oamenilor doar „mondenităţuri inutile”, vorba Guerillei, le vei dizolva apetitul pentru orice altceva în afară de asta.
2. Strategia infotainment-ului distruge autoritatea organizaţiei jurnalistice de a prezenta ştiri serioase şi astfel îi îndepărtează pe cei care caută aşa ceva.
3. Când transformi ştirile în entertainment, amplifici avantajele altor canale media decât al tău. Cum pot ştirile să concureze cu entertainment-ul, în termenii entertainment-ului? De ce ar vrea să facă asta? Valoarea ştirilor ţine de altceva. Ţine de relevanţă. Strategia de infotainment, deși atrage un public pe termen scurt şi producţia e ieftină, va dezvolta un public superficial, pentru că se bazează pe forme, nu pe fond.
Nu sugerez că se apropie disoluţia acestul model de a face presă, ci doar că el îndepărtează o bună parte a publicului, la care nu ştiu dacă cotidianele şi televiziunile de sport îşi permit să renunţe. Vânzările GSP aproape s-au injumatatit din martie pana in decembrie 2009. GspTV-ul se pregătește să dea oameni afară, se aude pe surse. A fost un an de încercare pentru presă.
Gsp.ro – studiu de caz
Pagina web a celui mai bine vândut cotidian de sport de la noi, e una din cele mai acceesate, făcută sandviş între versiunile online ale Cancan şi Libertatea. Pe gsp.ro, poţi să te înscrii la turnee de poker, să-ţi cauţi un apartament sau un job, să-ţi planifici vacanţă în Cancun, sau chiar să vezi numere de striptease, via Antena 3. Poţi să faci cam orice vasăzică, mai puţin lucrul pentru care ai intrat de la bun început: să citeşti ştiri şi comentarii bune despre sport. GSP a coborât atât de jos nivelul scriiturii încât redactorii nici măcar nu mai urmăresc meciurile despre care scriu. În pseudo-cronica de meci de după Fulham - Hamburg, aflăm că şutul lui Gera din careul mic a fost de fapt „specialitatea casei - lovitură de cap”; articolul se încheia anunţând jenant că avem o finală „second-hand”, catalogată astfel din cauza că nu era transmisă de postul care trebuie probabil.
Desigur, Catalin Tolontan încă își ia în serios rolul de câine de paza al democrației. Anchetele GSP au dat jos miniștrii și au adus statului sute de mii de euro înapoi, ne este amintit constant. Astfel de materiale sunt însă subminate de fojgăiala tabloidă cu care e umplută pagina în mod curent. Câtă greutate poate să aibă un text de opinie încadrat de un clip porno şi un titlu scabros ca „Sfâșiat de câinii pe care îi violase”?
‘The press becomes boy who cried wolf. It is squandering its ability to demand public’s attention because it has done so too many times about trivial matters. It is turning watchdogism into a form of amusement’. (Elements of Journalism, Kovach & Rosenstiel)
Întrebarea e unde vor ajunge aceşti cititori, care nu se mai regăsesc în presa sportivă actuală. După mine, e responsabilitatea cotidianelor quality să aspire acest public, printr-un supliment de sport solid, cu interviuri şi reportaje scrise cum trebuie. Asa se întâmplă în presa occidentală, însă paginile de sport din presa noastră de calitate sunt mult sub nivelul celorlalte secțiuni. Îngrijorător acest fel condescendent-elitist de trata sportul drept o zonă care nu merită atenția jurnaliștilor care se ocupă cu lucruri serioase.
Etichete: audienţă, Cărtărescu, Djuvara, fotbal, gsp, presa sportiva, public, rating, tabloid, Tolontan


Cristian Teodorescu azi la 18:57 |
E şi-n Caţavencii.ro
Acum vreo cîţiva ani, cînd se bătea în apariţii la inundaţii cu pe [ citeste mai departe ]
Lucian Isar azi la 18:55 |
Economia Romaniei opereaza intr-o lume aflata in flux in care diferentele si nuantele conteaza. [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu azi la 16:38 |
Update. Nu rezist. Am auzit declarația lui MIrcea Toader (PDL): unul [ citeste mai departe ]
Bogdan Ciuclaru azi la 16:21 |
Transmitem alb-negru! De dragul contrastului. De alb se ocupa iarna. De negru...lopetile.
Primul [ citeste mai departe ]
Ionel Blănculescu azi la 14:02 |
Am cumpanit mult daca sa public pozitia mea referitor la, de ce falimentul Greciei ar putea sa [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 07:18 |
Că Victor Ponta își asumă un discurs de învingător anticipat nu ar trebui să deranjeze prea [ citeste mai departe ]
Remus Cernea 12 Feb la 21:30 |
Un astronom grec, pe nume Aristarh din Samos, susţinea, prin anul 280 î.e.n., că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 12 Feb la 17:30 |
Vezi şi Caţavencii.ro
Cît a durat schimbarea gărzii la Palatul Victoria, prefecţii şi [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 12 Feb la 14:42 |
Un cuib de lilieci ideologizați până la isterie cere să fie privit cu atenție. Îl privesc. [ citeste mai departe ]
Ioana Paverman 12 Feb la 13:58 |
Ultimele săptămâni ni se desfășoară în amintire ca un asalt de întâmplări tumultuoase. [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 12 Feb la 12:36 |
Ca de obicei, apariţia unui personaj politic relativ nou şi tînăr precum Ungureanu a produs [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 12 Feb la 09:36 |
Acest text nu este despre ACTA, ci despre proteste. Mai exact despre protestele de la Cluj, cauzate [ citeste mai departe ]
Cristian Bândea 11 Feb la 15:20 |
Vă rog ca înainte să citiți acest text sau să comentați să parcurgeți textul [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 11 Feb la 14:20 |
1. L-am ascultat ieri seară pe Crin Antonescu, timp de cîteva minute, la tv. De [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 10 Feb la 18:32 |
Daniel Funeriu se poate considera o victimă a ”efectului Udrea”. Numele lui nu se afla pe lista [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 10 Feb la 16:54 |
În timp ce românii mor sinistraţi sub munţi de zăpezi, Biserica Ortodoxă Română cere bani [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 10 Feb la 15:05 |
Mîine, la Piaţa Universităţii în Bucureşti se iese împotriva ACTA, după 17.00. [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 10 Feb la 14:00 |
Cât din drepturile fundamentale ale omului putem încălca pentru a proteja drepturile [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 10 Feb la 12:16 |
Știrile despre calvarul oamenilor blocați în trenuri aproape trei zile în mijlocul viscolului [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 10 Feb la 10:35 |
Recent o idee buna a fost emisa referitor la renuntarea din 2013 la un al 3-lea acord cu FMI. Nu [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 10 Feb la 03:52 |
Auzindu-l pe Ponta cum retracta, corecta si incerca disperat sa isi explice de-a lungul zilei [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 09 Feb la 23:28 |
Numirea dlui Mihai Răzvan Ungureanu în funcţia de premier şi polemicile declanşate de [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 09 Feb la 21:37 |
Miniştri care fac afaceri cu statul, comunişti sau fii de comunişti, colaboratori dovediţi ai [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 09 Feb la 19:55 |
Știu, guverne noi, tensiuni în USL, showbiz politic la TV. Dar vă invit puțin în România [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 09 Feb la 17:53 |
Crin Antonescu e furios. I se pare că are şi de ce.
Cabinetul Ungureanu a fost învestit cu [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 09 Feb la 17:48 |
Văd că mai mulți colegi de Voxpublica sunt indignați de faptul că văd ceva ciudat în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 09 Feb la 16:28 |
Apreciat de majoritatea comentatorilor ca fiind ”echilibrat”, discursul lui Victor Ponta i-a [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 09 Feb la 16:07 |
Pe-un picior de plai,
Pe-o gură de rai,
Iată vin în cale,
Se cobor la vale,
Trei turme de [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 09 Feb la 15:57 |
Update: A ieşit Antonescu, cuminte, a spus că nu s-a simţit reprezentat de [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 09 Feb la 15:35 |
A vorbit Ponta in Parlament. Nu a mai injurat. Nu i-a spus lui Mihai Razvan Ungureanu, asa cum [ citeste mai departe ]
| 1@Mity: Cine vorbeste:aspiratoru´ de aer basi(s)t!Daca te puricam la IP precis esti "netotu"! Sau mircea.Sau luana.Sau eba.Sau talmacean.De fapt tot acelasi kkt portocaliu!... | ||
| 2@Liicheanu si Plescu tu il stii pe unul @ericson? Zici ca nu-l stii?Nici o problema! Singura diferenta dintre tine si el era aceea ca el avea o papusa gonflabila.Avantaj el!... | ||
| 3@Cristian Teodorescu: Ai dreptate TATAIE am gasit articolu lu matale la cod portocaliu la hidroelectrica cu numele georgescu ce zici e corect e frumos ce fac RUMANII.Te-am rugat ceva mai inainte astept... | ||
| 4@nepot mic: #49 Mai, dar ce i-ai socotit tu! "5-6 inzapeziti in sticle", in fiecare comuna din Vn si Bz. Bun. Hai sa acceptam ca ar fi asa: s-a spus ca sunt in jur de 60 de comune cu probleme si ca ar... | ||
| 5@Dl.Cristian Teodorescu stiam eu ca sunteti un tip simpatic si cu simtul umorului. Doar nu degeaba lucrati si cu Catavencii. Sincer,m-ati facut sa zambesc,mare lucru pe timpurile astea inzapezite. Despre... | ||
| 6Dar dealtfel mantzy nu s-a informat bine. Bai, verificarea din trei surse! ca ajungi sa dezinformezi publicul. Varianta originala este:Crin Antonescu catre Dan Voiculescu:“Spune-mi, dacă te-aș... | ||
| Mihai Goţiu 34502 citiri |
| Costi Rogozanu 14800 citiri |
| Cristian Teodorescu 10520 citiri |
| Remus Cernea 9375 citiri |
| Adriana Săftoiu 9303 citiri |
| Iulian Leca 7177 citiri |
| Laura Cernahoschi 6432 citiri |
| Ciprian Domnişoru 6015 citiri |
| Dorin Tudoran 5543 citiri |
| Alin Fumurescu 5471 citiri |
| Mihai Goţiu 11 postari |
| Costi Rogozanu 7 postari |
| Dorin Tudoran 5 postari |
| Cristian Teodorescu 5 postari |
| Iulian Leca 4 postari |
| Laura Cernahoschi 3 postari |
| Lucian Isar 3 postari |
| Bogdan Ciuclaru 3 postari |
| Remus Cernea 3 postari |
| Ionel Blănculescu 2 postari |
| Mihai Goţiu 122231 citiri |
| Costi Rogozanu 78287 citiri |
| Cristian Teodorescu 51615 citiri |
| Alin Fumurescu 31539 citiri |
| Iulian Leca 26421 citiri |
| Remus Cernea 26420 citiri |
| Viorel Dobran 19406 citiri |
| Dorin Tudoran 16661 citiri |
| Ciprian Domnişoru 15524 citiri |
| Constantin Creţan 14795 citiri |
| Mihai Goţiu 48 postari |
| Costi Rogozanu 32 postari |
| Cristian Teodorescu 28 postari |
| Dorin Tudoran 17 postari |
| Iulian Leca 14 postari |
| Constantin Creţan 12 postari |
| Viorel Dobran 11 postari |
| Alin Fumurescu 10 postari |
| Ciprian Şiulea 8 postari |
| Ciprian Domnişoru 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
primul
2010-05-21 15:24:45 | Raporteaza
Ai dreptate.
Pacat de Tolontan. Merita alt ziar.
2010-05-21 18:37:19 | Raporteaza
@Cristianon: N-as zice. GSP-ul e croit dupa chipul si imaginea lui, el are ultimul cuvant. Noi suntem cei care meritam alt ziar.
2010-05-21 19:32:37 | Raporteaza
Inca o “reducere a formatului” si vor egala in performanta “Biletele de Papagal” ale lui Arghezi.
Tot Arghezi a descoperit ca te poti dispensa de serviciile tipografiei imprimindu-si singur zisa publicatie prin manevrarea….manivelei.
2010-05-21 19:52:43 | Raporteaza
@Alex Enăşescu: ai dreptate, cu toate ca e un ziarist de talent, tolo e rensponsabil pentru mizeria care este gsp (online n-am acces la versiunea tiparita) si pentru mizeria in care e presa sportiva.
apropos de faptul ca romanii meritau alt ziar de sport: sa stii ca se poate trai si fara. stau intr-o tara nebuna dupa sport unde… nu exista ziar sportiv. sportul e tratat in ziarele generaliste. extrem de pe larg. evident fara gagici goale langa performanta echipei locale.
2010-05-21 20:25:55 | Raporteaza
Cititorii la care te referi au plecat de mult. Nu mai cumpără GSP sau ProSport. Sîmbăta trecută am cumpărat și eu primul, după multă vreme, curios să citesc despre finala Oltchimului. Ce m-a amuzat cel mai tare a fost faptul că ProSport avea pe prima pagină subiectul cu „nevenirea” (!!!!) lui Pițurcă la Steaua. Iar ProTV transmitea finala.
2010-05-21 20:36:32 | Raporteaza
@trustman: Fara ziare de sport sunt convins ca se poate, Anglia e cel mai bun exemplu. Dar fara jurnalism sportiv de calitate? Si asta cred ca se poate, dar ce urat ne-ar fi!
@cățelul alpha: Atata timp cat GSP-ul e al patrulea cel mai bine vandut ziar de la noi, iar site-ul lor al cincilea cel mai accesat, as zice ca n-au plecat cititorii. Sau oricum nu destul de abrupt incat sa treaca pe minus si sa inteleaga ca modelul asta de a face presa nu e sustenabil.
2010-05-21 20:54:48 | Raporteaza
@Alex Enăşescu: Ok, dacă vorbim despre poziția ocupată. Dar ce tiraj avea GSP mai acum cîțiva ani? Sau ProSport în perioada pre-Ringier? E drept că și atunci fotbalul ocupa aproape întreg ziarul, dar era tratat precum un domn.
Literatura sportivă: inexistentă.
2010-05-21 21:19:18 | Raporteaza
Frumos si adevarat ce spui, tratat precum un domn.
Despre literatura, a mai scris T.R.U. ceva, Radu Paraschivescu, oricum mult prea putin. Daca am reusi macar sa traducem mai mult, am castiga enorm ca si cultura fotbalistica. S-au scris cateva carti exceptionale despre fotbal in engleza.
2010-05-21 21:32:54 | Raporteaza
Foarte buna analiza! Felicitari.
Eu zic ca nu va mai dura mult pana sa se formeze acea masa critica ce va cere un ziar de sport quality. Paradoxal, dar tabloidizarea actualei prese de sport ajuta foarte mult aceasta tendinta, prin indepartarea si scarbirea acelui public interesat cu adevarat de sport.
Cat despre Tolontan, cred ca urmareste un fel de utopie: ideea ca poti face presa de calitate pe profit. Doar ca in GSP putine lucruri mai sunt de calitate – si ma refer in primul rand la investigatii (unde ruleaza) si la editorialisti. Altfel, cand intri pe zona de stiri brute…e jale. Numai “surse”, “apropiati ai clubului” si fantasmagorii pe paine…asezonata bine cu Becali.
2010-05-21 21:39:04 | Raporteaza
@Ovidiu: Mersi frumos.
Zona de stiri brute, aia e jurnalism adevarat. Jurnalismul inseamna munca, documentare, incrucisarea surselor, nu proza dantelata. Sistemul nostru de editoriale, care in limbaj de specialitate se cheama de fapt comentarii, e unul tare pacatos.
Incercarea de a face presa de calitate, ceea ce banuiesti la Tolo, nu se reflecta absolut deloc in cum arata ziarul. Deci nu am nici un motiv sa cred ca il motiveaza altceva in afara de profit. Sunt atatea chesti inacceptabil si scatologice de-a dreptul pe gsp.ro pe care le-ar putea schimba pocnind din degete. Si totusi n-o face.
2010-05-21 21:56:24 | Raporteaza
Pe Hornby l-am citit de mult. Pe Galeno tocmai l-am comandat. Mulţumesc de recomandare. Şi cred că mai dau o tură şi pe la ai mei părinţi, unde mai am strînse cîteva cărţi despre sport şi fotbal, achiziţionate în perioada liceului sau în facultate, după multe vizite la anticariat. Am ceva şi de maestrul Teaşcă. “Ce rău v-am făcut?”, dacă nu mă înşel.
Vine Mondialul şi intru în transă
2010-05-21 23:02:37 | Raporteaza
- nu stiu dc esti asa ingrijorat de presa sportiva…print-ul va muri si internetul va fi noua platforma, mai buna, mai interactiva…iar dpdv al calitatii, cu cat o sa fie mai multi manelisti in presa, cu atat jurnalistii adevarati isi vor putea crea branduri proprii si nise in cadrul industriei…
ps: la sfarsitul campionatului, tanarul samuila dezbatea cu patos conflictul dintre 3 suporteri vasluieni si maseorul lui dinamo…eu vad potential de crestere pt gazetaria buna, nu parastas pentru presa sportiva in general…
2010-05-23 08:51:48 | Raporteaza
Salut,
felicitari pentru comentariu. Ai dreptate în ce spui acolo, doar da-mi voie sa te completez. Tot ce se întâmplă cu media se intampla pentru ca asa trebuie sa se intample. De 20 de ani s-a dorit si s-a implementat acest sistem. Sa-ti dau un exemplu: stiu foarte bine cum se angajeaza “jurnalistii” la aceste ziare. Cu cat esti mai ignorant, cu cat esti dispus sa accepti sfaturi de “sus” ai mai multe sanse. Daca pui intrebari sau Doamne-fereste, ai constiinta, esti ca si dat afara sau ti se inchide usa in nas la interviu. N-ai vazut modelul sportro? Nu ai vazut cine sunt “jurnalistii” pusi sa puna intrebari oamenilor de fotbal: fete sarace cu duhul ca sa nu zic altfel, care intreaba despre masini, baruri, etc. Fa un exercitiu: trimite un prieten de-al tau, cel mai destept pe care-l ai sa se angajeze la acel trust, pe un salariu minim, sa vezi ce sanse are. Si apoi trimite o pitipoanca…
Omule, ce vreau sa spun e folosindu-se de acesti oameni, creeaza altii ca ei. Oameni incapabili sa vada mai departe decat copacul din fata ochilor, care sa accepte cu un mic si bere orice mizerie si sa traiasca vesnic in saracie. E un cerc vicios. Daca presa ar dori sa informeze si n-ar servi alte interese, atunci oamenii n-ar mai fi prostita de aceeasi politicieni, ar fi mai constienta de ce se intampla. De ce stirile protv prezinta nunti cu tigani la stiri, dar legi cu adevarat importante ce ar merita dezbateri publice sunt aruncate la final pe scurt, daca mai sunt. Un alt exemplu: trustul pro a ales sa promoveze wrestlingul, uita-te la nivelul comentariilor de pe siteurile lor de stiri: sportro si stirile protv. De ce? De ce nu putea fi promovat baschetul? Macar e sport si e unul chiar practicat in tara asta. Si mult mai putin vulgar. Vrei sa-ti spun de ce handbalul feminin: pentru ca e cu femei. Handbalul masculin e adiacent.
Alex, vor sa ne indobitoceasca, au audiente de 0,1% si spun ca asta vrea publicul.Dobitocii nu protesteaza, nu au idei si nu creeaza/produc.
Cu respect,
Mihai
2010-05-23 09:40:34 | Raporteaza
Exemplele cu trusturile sunt valabile pentru ambele.
2010-05-23 09:41:29 | Raporteaza
@sorin: “print-ul va muri si internetul va fi noua platforma, mai buna, mai interactiva…iar dpdv al calitatii, cu cat o sa fie mai multi manelisti in presa, cu atat jurnalistii adevarati isi vor putea crea branduri proprii si nise in cadrul industriei…”
Crede-ma ca nu e asa simplu precum pare. Eu incerc sa urmaresc dezbaterile din Vest despre viitorul presei sportive si nici acolo nu s-a gasit un raspuns coerent. Vechiul model de business se dezintegreaza, print-ul moare cum spui tu, dar nu vine nimic in loc. Si aici ma refer strict dpdv al producatorilor de continut jurnalistic.
Nu s-a gasit inca o metoda pt ca bloggerii independenti sa poata monetiza eficient continutul pe care il produc. Veniturile lor nu-s atat de mari incat sa le permita sa acopere un eveniment la fel ca jurnalistii clasici, carora ziarul le plateste zborul, hotelul si diurna. Ca sa nu mai zic ca bloggerii nu primesc acreditare de presa. E o perioada de tranzitie, si nu tocmai potrivita ca sa fii jurnalist sportiv la inceput de cariera, sincer sa fiu.
2010-05-23 12:28:57 | Raporteaza
@mihai: Multumesc ca ti-ai luat din timp sa scrii mesajul de mai sus.
Presa n-are forta cu care o creditezi: de a crea oameni si comportamente cu totul, poate doar de a le altera usor. Presa tabloida pur si simplu exploateaza apetitul pentru mizerie al unei felii de public, care in Romania e mai groasa decat in Occident. Scarnavia era in ADN-ul nostru, presa doar a scos-o la suprafata.
“au audiente de 0,1%”. Daca ar fi asa n-ar rezista prea mult pentru ca jurnalismul nu e un domeniu caritabil. Trebuie sa termine pe profit, la fel ca orice business. Si in mod evident televiziunile si ziarele la care te referi INCA termina. Repet, primele 4 ziare din Romania sunt tabloide. Nu-mi zi ca majoritatea publicului vrea altceva.
2010-05-23 12:44:11 | Raporteaza
Multumesc de raspuns. Nu stiu cum sta treaba cu tirajele, respectiv cati oameni citesc, nu cumpara, jurnalele, dar iti spun de la un om de TV cum e cu audientele. Acele emisiuni mizerabile, acele vome televizate in care moderatorii se roaga de unii carora le zic “domnul”( daca ar stii ei de unde vine…) sa mai stea la telefon, sa-i raspunda celui lui x si y, au audiente intre 0,1 şi 0,3%. Cand a fost acel scandal intre becali si dragomir, cei de la sport.ro au “spart” topurile cu un 0,4, pentru ca cel din urma il desfiinta pe oier. Asta inseamna ca aproximativ 900.000-1 milion de oameni s-au uitat. Ti se pare mult?
Mie nu. Poate o sa-mi spui ca sunt mai multi decat cei care se uita la un meci din Liga Campionilor sau o dezbatere pe teme tactice. E partial corect. Pentru ca nicio competitie, personaj, comportament sau sport este promovat la nivelul unui becali, iancu, pitipoance, borcea, manele, etc.
Eu am terminat marketingul si relatiile publice. Oamenii obisnuiti( si ma refer la acel 50-70% din populatie) au dezvoltat un anumit comportament de consum. In orice domeniu: fie ca e mancare, haine sau televiziune si presa. In aceasta majoritate va exista mereu un segment de cocalari, de neciopliti, analfabeti. Acest comportament inseamna ca oamenii aia, incapabili sa discearna, se vor aseza la tv cand vin de la munca si pana se culca, de-aia intre 6.30 si 10 e tronsonul de maxima audienta, ca atunci sunt cei mai multi acasa, liberi si deci, mai multi care se uita la tv. Aici intervine media: daca ei incurajeaza numai cocalareala, prostul gust, ororile, acei consumatori vor continua sa consume si vor ajunge in timp, sa considere ca asa TREBUIE, pentru ca “DOAR A SPUS LA TELEVIZOR”. De cate ori ai auzit replica asta ca argument?
E ca si cu painea. Daca mananci paine, vei manca si paine verde, daca ti se spune ca doar painea aia e la vanzare.
Alex, tiganii manelisti erau izolati undeva la 1 noaptea pe tvr 2 si aveau audienta zero. Daca suntem nascuti manelisti, de ce nu se uita nimeni atunci la ei?
Dar, un anumit trust i-a cosmetizat, i-a adus in prime time, ( Desteapta-te romane pe manele) si, presto: au aparut milioane de manelisti.
In vest, unde educatia si spiritul au fost puternice, presa incurajeaza anumite comportamente. In Romania, unde oamenii au venit dupa 60 de ani de intuneric, unde sistemul crea oi care priveau catre “tatuc” pentru orice, asemeni unui caine pavlovian, presa si media AU CREAT si CREEAZA comportamente. Pentru ca televiziunea a inlocuit “tatucul”.
Cu respect, Mihai
2010-05-23 14:21:31 | Raporteaza