![]() | 23.000 de români susțin includerea Roșiei Montane în patrimoniul UNESCO. Întrebări pentru Hurezeanu, Turcescu, Bușcu și Cristian Teodorescuvezi toate articolele de Mihai Goţiu30 Aug 2010 la 01:33 80 comentarii 2326 vizualizari. |
Cristian Teodorescu crede (încă) în puterea societății civile. Și consideră că activarea acesteia ar putea ajuta românii să iasă din apatie.
” Cu s-ar putea exercita presiunea societăţii civile asupra politicienilor? Prin flash-mobu-uri, prin mitinguri şi prin iniţiative avînd semnături de susţinere care ar putea duce la referendumuri. (…)
Dacă vom rămîne în somnolenţa civică de azi, le vom da aripi politicienilor care îşi închipuie că ne reprezintă, deşi cei mai mulţi dintre ei nu mai reprezintă decît afacerile de partid şi pe cele personale, cu care sufocă România”, susține Cristian Teodorescu.
Îi dau dreptate: societatea civilă reprezintă o forță. Doar că al naibii politicieni și firme de PR au reușit să bulverseze bine termenul de ”societate civilă”. Numărul ONG-urilor și al fundațiilor s-ar putea să depășească numărul firmelor care funcționează la modul real, la ora actuală, în România. Și cele mai multe dintre ele sunt specializate în exerciții teoretice care, în practică, nu fac decât să consume banii publici.
Mai mult, corporațiile au împrumutat discursul societății civile. Confuzia a mers până acolo, încât am ajuns să dau peste ONG-uri înființate pentru a susține o firmă multinațională, care are în spate, ca acționari, câțiva dintre marii miliardari (în euro și dolari) ai lumii.
Și, atunci, cum faci deosebire între societatea civilă reală și cea de hârtie? Cum poți să discerni și să decizi în cunoștință de cauză cine reprezintă și cine nu cu adevărat societatea civilă.
Și dau exemplul Roșiei Montane (și pentru că e un subiect fierbinte și pentru că e un caz pe care îl cunosc foarte bine). Începând cu 2002 (data de la care opoziția față de proiectul canadienilor de la RMGC a început să se organizeze), împotriva proiectului s-au pronunțat cele mai diverse personalități, specialiști și ONG-uri. Printre aceștia: membrii Academiei Române, reprezentanții cultelor (inclusiv prin vocea ÎPS Bartolomeu), profesori universitari și cercetători, arheologi, arhitecți, economiști, specialiști în mediu, psihologi și sociologi, membrii Asociației Ad-Astra (compusă din cercetători români afiliați la universități de prestigiu din afara României), organizația studenților români din străinătate, personalități din diferite domenii. Și lista e mult, mult mai lungă.
În urmă cu câteva luni, pe Facebook a fost format grupul ”Rosia Montana in UNESCO World Heritage”. Inițiativa vine după ce, la începutul anului, ministrul Culturii, Kelemen Hunor, a promis că va suține includerea Roșiei Montane în patrimoniul valorilor universale, în urma depunerii la minister a documentației preliminare necesare în acest scop. Doar că, între timp, a uitat de această promisiune.
Ei bine, numărul membrilor grupului de pe Facebook, a celor care susțin inițiativa includerii Roșiei Montana în patrimoniul UNESCO, a ajuns la 23.000 (două zeci și trei de mii) de persoane! Spre comparație, în plină campanie electorală, beneficiind de o promovare mai mult decât agresivă, numărul membrilor grupurilor de susținători ale lui Antonescu, Geoană sau Băsescu aveau în jur de 5-6.000 de membri. O altă inițiativă, ”Treziți-vă! Asta nu e România noastră!” (aparent o acțiune a societății civile, în fapt creația unui PR dintr-un trust de presă) a strâns ceva mai mult de 10.000 de membri. Când avea 7.000 de membri, publicațiile de business l-au prezentat ca subiect de deschidere. În vreme ce, aceleași publicații care beneficiază masiv de reclama RMGC (9 milioane de euro ”investiți” în mass-media românească doar în 2009), ignoră inițiativa includerii Roșiei Montana în patrimoniul UNESCO ori o expediază, în cel mai fericit caz, la ”știrile de pe coloană”.
Și atunci, din perspectiva presei, am câteva întrebări pentru Emil Hurezeanu, Robert Turcescu, Doru Bușcu și ceilalți jurnaliști care au acceptat să-și petreacă vacanța (după cum am mărturisit unii dintre ei) pe banii RMGC în Noua Zeelandă. O inițiativă care a adunat 23.000 de aderenți (în contextul lipsei aproape totale de mediatizare) reprezintă sau nu un subiect deschidere de ziar, jurnal de știri sau temă de talk-show la o oră de maximă audiență? Pot instituțiile media pe care le reprezintă să abordeze o dezbatere legată de subiectul Roșia Montană și din altă perspectivă decât cea propusă de RMGC?
În contextul deschiderii discuției legate de soluția activării societății civile, am câteva întrebări și pentru Cristian Teodorescu. Are societatea civilă vreo șansă reală de a-și impune punctul de vedere, atâta timp cât într-un caz concret –includerea Roșiei Montane în patrimoniul UNESCO -, caz în care societatea civilă a fost extrem de activă, presa l-a minimalizat ori l-a prezentat tot din perspectiva RMGC? Mass-media mai reprezintă o componentă a societății civile?
În ciuda polarizării dezbaterii legate de Roșia Montană, vreau să-i asigur pe cei vizați că întrebările sunt cât se poate de oneste. Și ele vizează nu atât subiectul Roșia Montană, cât raportarea presei la temele reale ale societății civile.
***
Nu am uitat nici de promisiunea legată de informațiile extrem de interesante referitoare la implicarea unui membru de vârf al staff-ului lui Tony Blair în afacerea Roșia Montană. În curând
.
***
P.S. În timp ce scriam acest text peste 100 de persoane au aderat la grupul ”Rosia Montana in UNESCO World Heritage” de pe Facebook.
Etichete: Cristian teodorescu, Doru Buscu, Emil Hurezeanu, Mihai Goţiu, Robert Turcescu, rosia, rosia montana in UNESCO world heritage, unesco


Remus Cernea azi la 21:30 |
Un astronom grec, pe nume Aristarh din Samos, susţinea, prin anul 280 î.e.n., că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 17:30 |
Vezi şi Caţavencii.ro
Cît a durat schimbarea gărzii la Palatul Victoria, prefecţii şi [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran azi la 14:42 |
Un cuib de lilieci ideologizați până la isterie cere să fie privit cu atenție. Îl privesc. [ citeste mai departe ]
Ioana Paverman azi la 13:58 |
Ultimele săptămâni ni se desfășoară în amintire ca un asalt de întâmplări tumultuoase. [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea azi la 12:36 |
Ca de obicei, apariţia unui personaj politic relativ nou şi tînăr precum Ungureanu a produs [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 09:36 |
Acest text nu este despre ACTA, ci despre proteste. Mai exact despre protestele de la Cluj, cauzate [ citeste mai departe ]
Cristian Bândea 11 Feb la 15:20 |
Vă rog ca înainte să citiți acest text sau să comentați să parcurgeți textul [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 11 Feb la 14:20 |
1. L-am ascultat ieri seară pe Crin Antonescu, timp de cîteva minute, la tv. De [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 10 Feb la 18:32 |
Daniel Funeriu se poate considera o victimă a ”efectului Udrea”. Numele lui nu se afla pe lista [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 10 Feb la 16:54 |
În timp ce românii mor sinistraţi sub munţi de zăpezi, Biserica Ortodoxă Română cere bani [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 10 Feb la 15:05 |
Mîine, la Piaţa Universităţii în Bucureşti se iese împotriva ACTA, după 17.00. [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 10 Feb la 14:00 |
Cât din drepturile fundamentale ale omului putem încălca pentru a proteja drepturile [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 10 Feb la 12:16 |
Știrile despre calvarul oamenilor blocați în trenuri aproape trei zile în mijlocul viscolului [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 10 Feb la 10:35 |
Recent o idee buna a fost emisa referitor la renuntarea din 2013 la un al 3-lea acord cu FMI. Nu [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 10 Feb la 03:52 |
Auzindu-l pe Ponta cum retracta, corecta si incerca disperat sa isi explice de-a lungul zilei [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 09 Feb la 23:28 |
Numirea dlui Mihai Răzvan Ungureanu în funcţia de premier şi polemicile declanşate de [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 09 Feb la 21:37 |
Miniştri care fac afaceri cu statul, comunişti sau fii de comunişti, colaboratori dovediţi ai [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 09 Feb la 19:55 |
Știu, guverne noi, tensiuni în USL, showbiz politic la TV. Dar vă invit puțin în România [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 09 Feb la 17:53 |
Crin Antonescu e furios. I se pare că are şi de ce.
Cabinetul Ungureanu a fost învestit cu [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 09 Feb la 17:48 |
Văd că mai mulți colegi de Voxpublica sunt indignați de faptul că văd ceva ciudat în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 09 Feb la 16:28 |
Apreciat de majoritatea comentatorilor ca fiind ”echilibrat”, discursul lui Victor Ponta i-a [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 09 Feb la 16:07 |
Pe-un picior de plai,
Pe-o gură de rai,
Iată vin în cale,
Se cobor la vale,
Trei turme de [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 09 Feb la 15:57 |
Update: A ieşit Antonescu, cuminte, a spus că nu s-a simţit reprezentat de [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 09 Feb la 15:35 |
A vorbit Ponta in Parlament. Nu a mai injurat. Nu i-a spus lui Mihai Razvan Ungureanu, asa cum [ citeste mai departe ]
Bogdan Ciuclaru 09 Feb la 14:42 |
Guvernul Ungureanu a trecut. Ar fi putut fi o singura stire. Dar nu e doar atat. Ponta a mutat [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 09 Feb la 14:10 |
Este de remarcat faptul că neînțelegerile dintre Ponta și Antonescu au plecat de la șefii [ citeste mai departe ]
Ionel Blănculescu 09 Feb la 14:04 |
Preocupati mai mult cu tumultul vietii politice din ultima perioada, am acordat o atentie mai redusa, [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 09 Feb la 10:11 |
Cele 69 de ONG-uri membre ale Coaliției de Mediu din România i-au solicitat în mod public [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 09 Feb la 08:36 |
Sâmbătă, 4 februarie, a fost declanşată ceea ce unii numesc acţiunea Liberate DC. [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 08 Feb la 18:58 |
Nu ma intereseaza deloc noul cabinet ce urmeaza sa fie maine prezentat Parlamentului. El este in [ citeste mai departe ]
| 1Evolutionismul modern defileaza în continuare plin de viciile de constructie exact ca pe vremea lui Darwin, când nu se cunostea baza genetica a variabilitatii intraspecifice si nici nu fusese elaborata... | ||
| 2Multumesc, Jimmy, am modificat acum... Din pacate, aici nu e ca la ziar sa beneficiezi si de o corectura si de un "cap limpede"... Astfel ca, scriind in mare graba, uneori mai scapa mici astfel de erori...... | ||
| 3Comentariu civilizat : 1. Autorul articolului e un om inteligent si rafinat ,care stie cum se amesteca elegant adevarul cu ipoteza . 2. Hawking e o inventie relativ recenta ,un personaj umflat artificial... | ||
| 4@costin:Dle Andries,In vreme ce eu continuu sa va trimit la dictionar, dvs. “continuiati” sa bateti campii. Rugati-i pe cei care v-au bagat, sa va scoata din priza. Altfel, riscati sa produceti... | ||
| 5Remus, ne vorbesti in articolul tau despre cultura, cunoastere, democratie, dar chiar in titlu exista ditamai dezacordul: "[...]ÎI reneagă pe Copernic și PE Galilei, [...]". Îi, nu îl, pentru că IE doi.... | ||
| 6presupun ca si dumneaiei se considera prea tinara.Un guvern de shoimi ai patriei si s.pioniieri condus de un Utecist intr-o deplina bataie de joc.Si cand te gandesti ca Petre Roman avea varsta... | ||
| Mihai Goţiu 32023 citiri |
| Costi Rogozanu 13392 citiri |
| Cristian Teodorescu 10582 citiri |
| Adriana Săftoiu 9072 citiri |
| Alin Fumurescu 7920 citiri |
| Iulian Leca 7177 citiri |
| Remus Cernea 7115 citiri |
| Laura Cernahoschi 6446 citiri |
| Ciprian Domnişoru 6223 citiri |
| Dorin Tudoran 5933 citiri |
| Mihai Goţiu 11 postari |
| Dorin Tudoran 6 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Cristian Teodorescu 5 postari |
| Iulian Leca 4 postari |
| Remus Cernea 3 postari |
| Laura Cernahoschi 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 2 postari |
| Filip Standavid 2 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Mihai Goţiu 120494 citiri |
| Costi Rogozanu 77491 citiri |
| Cristian Teodorescu 49330 citiri |
| Alin Fumurescu 32194 citiri |
| Iulian Leca 26699 citiri |
| Remus Cernea 24393 citiri |
| Viorel Dobran 19362 citiri |
| Constantin Creţan 16441 citiri |
| Dorin Tudoran 16293 citiri |
| Ciprian Domnişoru 15620 citiri |
| Mihai Goţiu 48 postari |
| Costi Rogozanu 32 postari |
| Cristian Teodorescu 27 postari |
| Dorin Tudoran 17 postari |
| Iulian Leca 14 postari |
| Constantin Creţan 13 postari |
| Viorel Dobran 11 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Ciprian Şiulea 9 postari |
| Elena Vijulie 8 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
[...] Articol voxpublica » Business & Economie [...]
2010-08-30 01:49:45 | Raporteaza
Pai cu o campanie in care sa avem 10 ani la dispozitie gasim 5 milioane de romani care sa voteze includerea casei poporului in patrimoniu UNESCO. Nu stiam ca site-urile se includ prin referendum. In alta ordine de idei, contrar asteptarilor tale, si aia care vor sa rada rosia de pe fata pamintului si sa scoata aur, de ce n-ar fi societate civila? Cei care vor sa lucreze in exploatare de ce n-ar fi societate civila?
Somnolenta civica vine din scirba. Din scirba fata de agenda ascunsa inclusiv a celor din tabara “binelui”. Cei din tabara “buna” au incercat sa manipuleze de la bun inceput si si-au batut joc de inteligenta publicului. RMCG de ce n-ar incerca sa faca asta daca terenul a fost pregatit?
Inca odata, ati avut 10 ani sa faceti 10 pensiuni, 2 restaurante si 3 ateliere mestesugaresti si acum vii si-mi spui ca primarul e rau si nu da autorizatii? Dar acum 10 ani ce primar era? Look back over your shoulder. In spatele pletelor nu e decit o mare de imbirligaturi in care ati incercat sa prostiti publicul cu incantatia magica “cianura e rea, s-o omorim”.
Pe de o parte spuneti povesti cu “ar trebui sa mearga camioane bara la bara nu stiu citi ani pe x km ca sa ridice digul ala” si pe de alta cu “vor exista doar 200 de locuri de munca”. De ce sa va cred? De ce sa vin sub steagul vostru?
Inclusiv postul de astazi e scris pentru imbecili. Daca vreti imbecili de partea voastra, de ce va plingeti ca RMGC ii plateste pe altii pentru aceeasi poveste?
2010-08-30 02:05:11 | Raporteaza
@skin:
asa zici tu
) societatea civila a manipulat, RMGC n-o avut incotro;
tot societatea civila e de vina ca s-au deschis doar cateva pensiuni, nu Primaria ca a refuzat sa dea autorizatii, nu Consiliul Judetean, care, de 4 ori a eliberat certificate de urbanism ilegale dupa ce acestea au fost anulate in instanta – interesanta logica;
iar datele legate de numarul locurilor de munca sunt de pe site-ul oficial al RMGC: de ce sa crezi tu ce scrie pe site-ul oficial al RMGC (unde daca ar fi scrise minciuni ar risca sa aiba probleme cu actionarii), cand poti sa crezi ce zic in reclamele pe care le dau la televizor?
desigur, la inteligenta ta, esti o persoana care nu poate fi manipulata; tine-o tot asa
2010-08-30 02:22:09 | Raporteaza
@MihaiGotiu vad ca invariabil in articolele tale te invarti in jurul cozii Rosiei Montane. Initial am crezut ca o faci din convingere personala dar incepe sa devina evident faptul ca nu e asa.
In spiritul transparentei pe care declari ca il sustii, poate ar fi momentul sa introduci o nota la finalul articolelor prin care atentionezi asupra faptului ca esti pe statul de plata al lui X sau Y. Nu este o rusine sa iti asumi ceva!
2010-08-30 06:48:02 | Raporteaza
Care societate civila,domnule Gotiu?Ai vazut dumneata asa ceva in Romania ultimilor ani?Toti cei care se bat in piept ca ei sunt societatea civila s-au inregimentat politic de o parte sau de alta in functie de diferite interese ,intre care primeaza cele financiare si sinecurile aruncate de politicieni pe post de os de ros.Ceilalti sunt niste idealisti,aruncati in derizoriu de realitatea politica si economica.
2010-08-30 06:54:59 | Raporteaza
Hmh. Societatea Civila. Maare vorba. Societatea Civila de Vanatoare a Caprelor Membrilor, vrei sa spui, domnule Gotiu? Chiar daca exista, si exista, in domeniul Rosia Montana, steagul va fi sus pina in momentul in care va fi ceva de castigat din a conduce aceasta Societate Civila. Moment in care aceasta Societate Civila va deveni un partizanat pe fata pentru alt procedeu de extragere al aurului, “mai putin daunator”. Putinii intelectuali dispusi sa se angreneze in asa ceva pleaca in momentul in care societati de gen sint deturnate spre alte chestii, deoarece asta e datul nostru: pune intelectuali sa adune lume, da-i afara si fa bani din ce au adunat ei. Nu spun ca ce face RMGC e ok, caci nu e. Dar spune-mi si mie: exista vre-o garantie ca cei implicati vor ramine si dezinteresati? Ma refer la cei ce conduc aceasta “neinteresare” generala. Stiu, e cul sa pozezi cu cartoane cu scrisuri “anti”, dar daca vrei sa faci ceva, faci pasii ceruti de lege, adica semnaturi-referendum-respingerea proiectului. Altfel, e doar scandal permis de RMGC ca sa nu se spuna ca interzis opiniile contra. Daca ar interzice prin varii mijloace veroase, atit de obisnuite la noi, prostestul, ar avea probleme absolut nerentabile si dezastruoase afara. Ceea ce le convine mult-mult mai putin decit 25ooo de romani pe care, si asa, nu-i asculta forurile decizionale. Si, culmea, nici macar nu trebuie sa plateasca pentru aceasta actiune. Si nici ca actiunea sa ramina la acest nivel. Un 10+ pentru intentie, un celebru tricou cu Che Guevara pentru aplicarea ei. De ce nu te apuci dumneata de politica? Ai face cariera serioasa, dupa cum actionezi. E o adevarata arta sa zbieri eficace si sa actionezi conplect ineficace. Iar ziaristica e paguboasa, in ziua de azi. Si te mai pune sa si stai la cozi…
2010-08-30 07:36:03 | Raporteaza
Daca cu banii obtinuti prin aceasta exploatare putem face doua autostrazi N-S si E-V , da, ar fi o idee. Dar daca isi umplu buzunarele niste jmecheri si noi ne alegem cu…200 de locuri de munca, eu zic sa lasam si muntii si aurul in pace.
2010-08-30 07:54:58 | Raporteaza
Tricoul dvs., domnule Gotiu:
mahmurintrefant../
Sa-l purtati cu placere!
2010-08-30 08:28:58 | Raporteaza
Cîtorva zeci de milioane de români li se rup plulile de ce a făcut buşcu în nz. Iar lui buşcu i se rupe plula de întrebările lui goţiu. Am dat un exemplu.
2010-08-30 08:32:00 | Raporteaza
Bun.
Matematica spune ca 23.000 : 23.000.000 inseamna 0,001.Deci 1 la mie dintre romani se opun proiectului Roaia Montana.
Asta dupa cifrele furnizate de Dvs.
Primul lucru; acestria 23.000 sunt locuitori din zona sau de la Corabia si Turnu Severin?
Societatea Civila despre care faceti vorbire e o himera.
Acea parte care se erija in a o reprezenta, s-a imburghezit, s-a ingrasat, s-a ciocoit si a ajuns la concluzie ca nici o lupta nu merita efortul de a renunta la comoditati.
Ce ne ramane? Pensionarii din Cismigiu, baietii veseli de prin piete, tinerii intelectuali frustrati care vor sa ia locul alora de se imburghezira?
Nu cred in seinceritatea dezinteresata a mesajului Dvs. Si asta din cauza limbajului Dvs. deseori agresic si pentru ca simt eu ca nu va-ti da la o parte , la o adica, de la bataie.
Si-atunci de ce trebuie sa va cred?
Eu vreau un singur lucru: un sondaj serios facut printre locuitorii din zona. Inainte de orice, glasul lor trebuie ascultat.
Restul e o gargara ipocrita.
Parerea mea!
Faptul ca vreti sa dati cu scarna in cateva voci sonore si bine conturate, fara a sti ce vor sa spuna, imi spun un singur lucru; sunteti UN TANAR NERVOS SI NELINISTIT.
2010-08-30 08:37:52 | Raporteaza
Militantii despre care Gotiu vorbeste sunt doar de fatada. Multi dintre ei nici nu sunt romani ca sa nu mai spun ca nu stiu ce inseamna sit UNESCO.
2010-08-30 08:44:52 | Raporteaza
Sau, pentru a-i asigura macar supravietuirea cat mai durabila ar fi bine sa includem intreaga romanie in patrimoniul UNESCO? Nu de alta, dar nu avem nici o sansa sa urmam indemnul lui Churchill sentinta.ro/art../
2010-08-30 08:45:46 | Raporteaza
@The Wolfman:
la prima parte a comentariului #6 sunteti in preajma realitatii in anumite cazuri si, corect, nu se poate garanta pentru nimeni ca va tine steagul sus pana la capat (va fi tema unui articol viitor);
apoi: in paralel cu actiunile de informare si imagine, se actioneaza si legal, mai putin pe ideea referendumului (daca ai analiza un pic modul in care se poate initia un referendum national ai intelege ca e in asa fel reglementat incat, practic, e imposibil)
in fine, eficienta unui ziarist nu se masoara in numar de suruburi produse, ci in informatii si idei transmise mai departe
2010-08-30 08:49:48 | Raporteaza
@de_exemplu:
de exemplu ofera un alt exemplu in care o initiativa (indiferent de natura ei si de modul in care a fost realizata/promovata) a strans in Romania mai mult de 10-15.000 de adeziuni?
apropo, intre timp, inca 200 de romani au aderat la acest grup;
si pentru ca aduci vorba de referendum, ar trebui sa stii ca un subiect legat de includerea unui monument in Patrimoniul UNESCO este un subiect cu implicatii nationale si internationale, astfel incat un eventual referendum nu poate fi decat national (ca sa intelegi: daca localnicii din Muntii Orastiei ar vota sa se transforme cetatile dacice din zona in pasuni pentru oile lor, distrugand cetatile, chiar ar trebui sa se intample acest lucru? )
2010-08-30 08:51:59 | Raporteaza
@andreea:
2010-08-30 08:57:47 | Raporteaza
@) Gotziu
Meritoriu. Semnez si eu.
Dar dupa aia ne vom lupta sa includem si Ferentariul, sau macar zona Zabrautzi, in patrimoniul UNESCO.
Trebuie sa ne asumam pastrarea puritatii Romaniei.
Paupere per sempre.
2010-08-30 09:00:43 | Raporteaza
@de exemplu:
io zic, daca esti din Bucuresti, ca merita luptat mai mult pentru Lipscani decat pentru Ferentari
parerea mea…
2010-08-30 09:03:59 | Raporteaza
Nu putem compara o campanie electorala cu o campanie sociala. Toata lumea empatizeaza cu campaniile sociale pentru ca vrem sa credem, ca in adancul nostru, suntem chiar buni. Si in final, cat de greu este sa dai un like pe Facebook dupa care sa te intorci la ale tale? La noi implicarea in societatea civila este mai mult din vorbe si mai putin din fapte.
2010-08-30 09:12:51 | Raporteaza
@Mihai Gotiu: daca te dai militant ACTIV pentru o cauza, fii ACTIV. In rest, e doar politica. La care realizarea afirmatiilor lasa de dorit. Personal sint complect impotriva a ceea ce vrea RMGC la Rosia Montana. Tot sprijinul celor care vad asa problema. Insa sa vad ceva concret, inceput cu dreptul. Nu, nu imi fac iluzia ca as putea incepe eu asa ceva, TOCMAI fiind ca pozitia nu imi permite sa iau actiunea in mainile mele. Dar altii ar putea face mult mai mult, si, in orice caz, mai concret decit fac.
2010-08-30 09:26:18 | Raporteaza
[...] Cateva recomandari: ultimul articol scris de Mihai Gotiu, despre societatea civila si mass media exemplificata pe cazul Rosia Montana, in care este vorba [...]
2010-08-30 09:40:13 | Raporteaza
@) Goţiu
Ok. I Got it. Agree.
Pax vobiscum.
Am vrut olecuţă de polemică. Asa de intărâtare.
Uşoară ca o vodcă de vară.
2010-08-30 09:55:01 | Raporteaza
26.000 ? WOW….
))
Zona aia cu paraul rosiatic intra si ea in patrimoniu UNESCO?
Asa ca sa putem si noi evalua sansele initiativei.
2010-08-30 10:05:07 | Raporteaza
O initiativa a lui Raul Muresan, unul dintre cei mai valorosi oameni de stiinta din Romania si promotorul si al campaniei de pe Facebook:
regenerationrom../
2010-08-30 10:39:44 | Raporteaza
O intrebare si pt clujeanul nostru care nu are nicio pb cu ceea ce a facut, ba mai mult e mandru! ziuadecj.ro/edi../
2010-08-30 10:48:31 | Raporteaza
Ei si?
10 milioane de romani au votat reducerea parlamentului la o singura camera si nr parlamentarilor la 300.
Dar asta nu conteaza deloc sau n-ai voie sa scrii despre asta dle Gotiu?
2010-08-30 11:17:03 | Raporteaza
@4
“o nota la finalul articolelor prin care atentionezi asupra faptului ca esti pe statul de plata al lui X sau Y.”
asa. Daca cineva poate fi banuit ca nu poate fi aprins de o idee nobila pentru a ACTIVA VOLUNTAR, cum de poate fi banuit un X sau un Y ca ar baga bani intr-o idee in care nu crede? Iar daca ar crede, care ar fi ea? “Saracirea” celor de la RMGC?
@10
“un sondaj serios facut printre locuitorii din zona. Inainte de orice, glasul lor trebuie ascultat”
Adica, de la cei care si-au vindut proprietatile, casele, scoala, mormintele, biserica – iar acum asteapta “pleasca” unui job la RMGC? Lasind intre timp, mai bine de 10 ani, zona complet nedezvoltata – in timp ce alti cetateni, traind in conditii similare, fac si ei ce pot in zonele lor: crescind animale, dezvoltind mestesugurile, turismul…
Sigur ca la un proiect care va marca INTREADA tara e normal sa fie intrebati TOTI locuitorii tarii. Altfel, matematica dvoastra este similara cu cea care il da pe Presedintele tarii votat de “cel mult 15% din intreaga populatie”. Importanti sunt cei 23 de mii care spun ceva, nu cei 23 de milioane care nu spun nimic! Pina la coada, nu ii impiedica nimeni sa spuna ceva.
2010-08-30 11:29:31 | Raporteaza
Sedeti blanzi,oameni buni,Biju Morar si-a inceput campania de sprijin pro cianuri,isi face efectul vitamina NZ-or sa urmeze si altii,ca geme,intr-unii,deontologia ca apa-n biscuiti!
Susnumitul Biju a pornit la un nou asalt pe baza de CTP & Coaca Cola & Olimpiada Sidney 2000,greu de ajuns din urma,ca doar ce mi-e Gabriel Resources/RMGC,ce mi-e Coca Cola,sponsor oficial al nu stiu cator olimpiade!De pe malurile Dambovitei toate se vad la fel!
2010-08-30 12:05:28 | Raporteaza
Ioan T. Morar scrie cu frica totusi, cu comentariile inchise despre Rosia Montana.
2010-08-30 12:07:59 | Raporteaza
@Mihai Goţiu: Sunteţi vinovaţi de dezinformare, (comentariul #3) şi uite de ce:
tot societatea civila e de vina ca s-au deschis doar cateva pensiuni, nu Primaria ca a refuzat sa dea autorizatii …cine este Primăria aceasta? Este un OZN fără nr de înmatriculare? Uite ce nu văd eu în presă, nici în articolul de aici: este vinovat primarul Ion Cutărescu (foto stânga) şi consilierul local Gheorghe Xulescu (foto dreapta) care nu au semnat autorizaţiile. Şi pozele lor puse pe toţi stâlpii din zonă. Şi întrebaţi şefii lor de partid din judeţ, şi dacă nu răspund la telefon sunaţi a doua zi, a treia zi, saptămâna următoare, luna următoare. Şi sunaţi şi la un an jumate după refuzul eliberării de autorizaţie şi întrebaţi “dom’le, ce s-a rezolvat cu făptaşul (primarul)? Şi scris iar un articol cu titlul “vă mai amintiţi de Cutărescu, primarul de la…”
…dar nu, vă mulţumiţi cu ştirea că autorizaţia nu s-a dat . Aia mor eu pe diateza asta reflexivă din presă… băăăăăăăă… păi dacă nu daţi nume de infractori, cum dracului mai vreţi să evoluăm???
Da, sunt nervos. Şi da, am dreptul să fiu nervos pe ziarişti. Fiindcă dezinformează. Nu instituţia a greşit, ci OMUL. Aşa cum de comentariul nr #3 nu se face vinovată “presa”, ci Mihai Goţiu…
2010-08-30 12:10:13 | Raporteaza
Poftim nume…
Licenţa este acordată de Guvernul Radu Vasile şi este constrasemnată de Mihai Ianăş, ca preşedinte al ANRM, Radu Berceanu, ca ministru al industriei, şi de Decebal Traian Remeş, ca ministru al finanţelor.
Compania de stat şi Gabriel Resources înfiinţaseră cu un an înainte compania Euro Gold Resources SA Deva, companie care urma să exploateze zăcămintele din Roşia Montană.
După aprobarea licenţei de exploatare, Euro Gold îşi mută sediul la Roşia Montană după care îşi schimbă denumirea în Roşia Montană Gold Corporation SA.
La scurt timp, participaţia companiei de stat în acest proiect scade de la 33,8%, la doar 19,3%, iar cea a firmei Gabriel Resources creşte de la 60, la 80% (în acţionariat mai figurau trei firme româneşti cu o pondere de sub 1% fiecare). După diluarea participaţiei statului, Ministerul Industriei şi ANRM aprobă tranferul licenţei de la Minvest Deva, la Roşia Montană Gold Corporation.
2010-08-30 12:15:25 | Raporteaza
@Habarnam:
asta se intampla cand citesti doar pe sarite
primarul care nu a dat autorizatiile a fost ”pe toate gardurile”, deja s-a ales cu prima condamnare penala, deocamdata, e drept, cu suspendare, dar procesele continua
;
si ii vine randul si actualului – doar ca asta e viteza justitiei in Romania; altfel, nu poti sa scrii aceleasi lucruri in fiecare zi – pentru faptul ca actualul primar se opune listarii UNESCO a Rosiei Montane am mai scris, precum si despre alte fapte ale lui;
cat despre consilierii judeteni care au eliberat pe banda rulanta certificate de urbanism ilegale – le vine si randul lor; dar, cum scriam, asta e viteza justitiei in Romania
2010-08-30 12:19:27 | Raporteaza
@Mircea:
Corect, Mircea!
S eu ma refer la “cianuri” dn comoditatea de exprimare, dar necazul cel mai mare nu este cu poluarea si cu devastarea patrimoniului, ci cu minciuna si HOTZIA – statul roman se alege cu nimica toata!
2010-08-30 12:29:06 | Raporteaza
@Mihai Goţiu: Mulţumesc de adăugiri. Dau o bere
Şi de informaţiile oferite opiniei publice prin comentariul dumneavoastră: numele primarului anchetat, al procurorului de caz, al primarului actual căruia îi vine rândului, al consilierilor judeţeni, etc. Şi mai ales vă mulţumim de fotografii că ni le-ati arătat, acuma ştim şi noi clar despre cine este vorba în propoziţie
2010-08-30 12:59:53 | Raporteaza
Poate le va veni rîndul să o ia la caka şi unor jurnalişti ecologişti. Fără suspendare. S-ar putea să le şi placă.
2010-08-30 13:07:38 | Raporteaza
@de_exemplu: MITICUS OTOMANUS NU ARE NICI UN DREPT ASUPRA ROSIEI MONTANE, AICI TREBUIE SA SE PRONUNTE NUMAI ARDELENII !! ASA CA VORBA MARELUI LEGIUITOR DAMBOVITEAN -MIKI SPAGA :: “CIOCUL MIC” SI TERMINATI CU MINCIUNA SI FURATUL !!
2010-08-30 13:10:30 | Raporteaza
Dresda a fost scoasa din patrimoniul UNESCO acum 2 ani, ca pedeapsa pt ca nemtii au hotarat sa construiasca un pod intr-o zona in care UNESCO nu si-a dat avizul.
Populatia din Dresda n-a fost deloc suparata ca zona respectiva a fost scoasa din UNESCO.
Dimpotriva chiar. Odata cu construirea acelui pod, traficul a crescut, turistii s-au inmultit, circulatia in zona a fost descongestionata si toata lumea e fericita si nu da 2 bani pe UNESCO!
2010-08-30 13:33:22 | Raporteaza
@Dresda:
2010-08-30 13:47:19 | Raporteaza
@Gotiu, alta replica mai tampita n-ai gasit?
Faptul ca tu esti platit pt a-ti scrie ineptiile te convinge ca toata lumea e atinsa de morbul infantilismului pseudojurnalistic?
Documenteaza-te inainte sa faci aasemenea afirmatii.
Dar se pare ca ori nu te duce capul ori n-ai voie!
Asta e. Fiecare cum isi asterne!
2010-08-30 13:54:58 | Raporteaza
@Gotziu
Cu acele 23.000 de persoane care chipurile sustin includerea RM in patrimoniul UNESCO o sa patiti exact asa cum ati patit vinerea trecuta.
V-ati infoiat pe bloguri si pe TV ca 500.000 de cetateni sunt alaturi de voi si va sprijina actiunile impotriva fiscului, legate de drepturile de autor.
Uite ca din cei 500.000 cu care v-ati laudat, vinerea trecuta v-ati adunat doar 30-40 de bloggeri amarati care ati zornait din borcane ca niste copii debili. Au fost mai multi paparazzi decat protestatari!
Nici vorba de 500.000, nici de 100.000 nici de 1000, nici macar de 500 de persoane. Nici macar 100 ( O SUTA)
Au fost pur si simplu 50 de gugustiuci. Asta e adevarul.
Cam asta e sustinerea voastra, a pseudojurnalistilor, in randul populatiei!
Din 500.000 au protestat 0,01!!!
(zero virgula zero unu!!!)
Acum fa pe desteptul si justifica-ti aberatiile!
2010-08-30 14:04:03 | Raporteaza
habarnam,ai primit raspunsul!!!!!!!!!!!!!CITESTE GOTIU 37 SI TE CRUCESTE !!!!!!!
2010-08-30 14:05:05 | Raporteaza
@Dresda:
iar n-ai inteles mare lucru, nici tu, nici tovarasii guvernanti – un protest inteligent se face cu cap: la ora actuala sunt cateva sute de mii de romani care NU au depus declaratiile in cauza si care au intrat in greva fiscala – astept cu nerabdare ca statul sa incerce sa recupereze contributiile in discutie;
ca si in cazul UNESCO, sunt unii care se prind mai greu de idee
2010-08-30 14:10:13 | Raporteaza
No, protestez, dom` Gotiu nu abereaza.
El e un salariat sincer. Incearca sa-si merite bănuţii.
2010-08-30 14:15:12 | Raporteaza
@Gotiu
Sunt la fel de sigur pe cat ati fost dvs cand v-ati facut purtatorul de cuvant al celor 500.000.
Realitatea nu poate fi trucata domnule Gotziu.
Ca nu va convine, e treaba dvs. Insa NUMAI ceea ce se intampla in realitate conteaza, nicidecum ceea ce va doriti, va imaginati sau scrieti voi sub tutelele lui Vantu, Voiculescu sau Patriciu.
Deocamdata n-ati reusit sa-i convingeti sa va sprijine nici macar pe cei pe care-i “reprezentati”. Va imaginati ca o sa-i convingeti pe cei pe care-i atacati (din motive bine-stiute) si care va dispretuiesc?
Cu asemenea logica va mai intrebati de ce ati ajuns ceea ce ati ajuns?
2010-08-30 14:41:09 | Raporteaza
@ I T Morar:
S-a dat startul? Cat ai norma?
Nu stiu ce-o sa faci cand o sa trebuiasca sa bei ceva cianura ca sa dovedesti ca nu e toxica.
2010-08-30 14:49:38 | Raporteaza
@Dresda: sa nu amestecam capra cu varza. Rosia Montana e una, faza cu ziaristii e alta. Si amploarea e cu totul alta. Tot la fel, nu trebuie facut din tantar armasar. Insa, intrebarea mea e alta: va bucura faptul ca vinerea trecuta Statul, plin alesii sai, reprezentati prin pilosii sai, a reusit sa mai dea un exemplu de marlanie, va bucura asta? Ca, dupa ton, ma tem ca asta se intelege… Ca restul rRomanilor de bine a tacut malc, vinerea trecuta nu dovedeste decit gradul de prostie al lor. Fiind-ca daca nu iei atitudine la gesturi de gen, faci ce face boborul de-o istorie: isi da si nevasta la f**** numai sa nu fie scos din ale lui. Minte odihnita, trup odihnit, prostie crasa.
2010-08-30 14:53:32 | Raporteaza
@misu: ma tem ca pentru stomacul d-lui Morar cianura va fi ceva usor, cam ca o salata. Ca el are. Stomac, ma refer.
2010-08-30 14:56:22 | Raporteaza
@Wolfman
Las-o mai usor cu nemultumirile.
Pt ca, daca la ora asta la guvernare ar fi Ponta sau Crin, tu si 5 milioane de romani care l-ati votat pe Geoana ati fi multumiti in timp ce eu si alti 5 milioane de romani care l-au votat pe Basescu am fi nemultumiti.
Pur si simplu s-ar schimba calul de bataie.
Gotiu, tu, lehman25, ati lauda la foc continuu guvernele PSD-PNL in timp ce eu si ceilalti le-am denigra.
Bineinteles ca presa ar fi de partea PSD-PNL pt ca asa TREBUIE.
Hai sa nu devenim absurzi folosindu-ne de articolele “marilor ganditori” Gotziu, Leca sau Cernahoski.
Acesti mici trompetisti nu reprezinta absolut nimic in domeniul presei. Sunt niste bieti bloggeri platiti CA SA SCRIE ceea ce scriu nu PT CEEA CE SCRIU!
Daca intelegi bine. Daca nu, iar bine!
2010-08-30 15:01:32 | Raporteaza
Da’daca Gotiu,Leca si Cernahoski sunt”mici trompetisti”,cine sunt,in opinia”dresdeiana” liderii de opinie ale caror opinii chiar ar conta?
Acord vecinica recunostiinta ptr.cateva indicii,trebuie sa stiu daca eu cred bine ce cred despre Rosia Montana asezonata cu cianura,ori ba!
2010-08-30 15:29:29 | Raporteaza
@RMV
Intrebari copilaresti.
Nu cunosc lideri de opinie in Romania. Ma refer la adevaratul sens al cuvantului.
Politicienii si cei care intr-adevar pot sa hotarasca soarta RM vor raspunde in fata electoratului sau a justitiei pt deciziile lor, mai devreme sau mai tarziu.
Insa “trompetele” de care amintesti nu raspund decat in fata mogulilor de presa.
Acestia au fost deja sanctionati de electorat. SOV este falimentar in domeniul presei, Patriciu si Felix abia isi mai duc si ei zilele.
Vorbim de formatori de opinie ca si cum am discuta despre brigadierul de la CAP care spune ca “la anul vom avea recolta bogata daca indeplinim sarcinile de partid”
Nu exista formatori de opinie. Exista doar mii de indivizi care exprima zeci de mii de opinii.
Fiecare dupa cum il duce capul sau interesul.
2010-08-30 15:57:55 | Raporteaza
@Dresda:
#43 eu nu sunt purtatorul de cuvant al celor 500.000,
stiu, in schimb, ca din cele peste 500.000 de persoane vizate de aberatiile ordonantei in cauza peste 400.000 au refuzat sa se puna la cozile lui Seitan, Vladescu si Boc;
asta e realitatea, ca iti place ori ba;
altfel sunt foarte multumit unde am ajuns, iar pentru faptul ca la ora actuala sunt unul dintre cei mai cititi/urmariti/citati/comentati jurnalisti romani nu are de ce sa-mi fie rusine, dimpotriva e un motiv sa ma simt bine – spre deosebire de cativa ilustri anonimi care se ascund in spatele unor nick-name-uri pe bloguri ori ale unor fosti ziaristi candva, pe care nu-i mai citeste cineva
2010-08-30 16:06:12 | Raporteaza
@Dresda:
#49 o negatie nu este o dovada; spre disperarea ta si a majoritatii politicienilor romani mai exista formatori de opinie; si mai exista formatori de opinie care nu au cedat in ciuda tuturor presiunilor la care au fost supusi
2010-08-30 16:08:03 | Raporteaza
La ora asta, cei care sunt formatori de opinie sunt cei mai neindicati pt acest lucru. Si totusi le merge.
Ciutacu este de exemplu doar o trompeta. Adevaratul formator de opinie este Voiculescu.
Gotiu este doar o trompeta. Adevaratul formator de opinie este SOV.
La fel si in cazul lui Basescu.
Deci cei care ne prezinta zilnic la TV si in presa “opinii” nu fac altceva decat sa preia rolul unor difuzoare prin care adevaratii “formatori de opinie” isi prezinta programele, ideile si dorintele.
Mai simplu si mai clar de-atat n-am cum sa va explic.
2010-08-30 16:19:27 | Raporteaza
@gotiu
in orice tara normala oricine refuza sa-si plateasca darile sau inseala fiscul(kiar si cu jmekeria drepturilor de autor)intra-n kkt urgent.
voi ar fi trebuit ,daca erati de buna credinta ,sa va ofuscati cand ati aflat ca printre adevaratii autori, care creeaza ceva,sunt infiltrati vreo juma de milion de neautori, care-s acolo doar pentru foloase necuvenite.
nu ti se pare ca juma de milion de autori e cam mult pentru o tara asa de mica si cu rezultate asa de slabe ca sa nu zic zero rezultate?
tu crezi ca fata aia muller hertha parca,nu plateste impozite?sau n-o fi autoare,cidoar soferii si maturaresele de la realitatea sunt.
2010-08-30 16:23:16 | Raporteaza
@Dresda, las-o tu mai usor cu categorisirile oamenilor. Poate nu toata lumea joaca in meciul Cocalarul de Murfatlar contra lui Crinutz sau al lui El Pontandante. Si poate nu toata lumea pune botu’ la cercurile politice. A discutat cineva aici despre presa, sau nivelul ei? Ma tem ca nu. A dat cineva ca exemple articolele acestor oameni? Ma tem ca nu. Singurul lucru de care m-am legat e bucuria ta la faptul ca un ministru PDL-ist a savarsit inca o marlanie, se pare total intentionat. Si cum tu in mod sigur ai votat pentru ca “nu PSD”, e clar de ce te supara ca oamenii iti injura paiata. Stii, te inteleg. E greu sa te mai crezi smecher cind ai votat cu una, si ai primit alta. Dar lasa, domle, frustrarile acasa cind vrei sa te dai impartial. Nu convingi, faza a fost doar o mica meschinarie, legata de capra altora. In rest, abia astept sa aud de la tine CARE sint exemplele de presa demne de-a fi urmate, citite, sau citate, intr-o tara in care TOATA PRESA e de rahao. In prostia mea, si in lipsa de pricepere a celor de aici, care mai comenteaza, indiferent de culoarea politica a lor, nu m-am gandit ca s-ar putea sa dau de un geniu,. Chiar daca am dat de unul frustrat. Si nu, eu nu o sa cint ca tine “ce ma bucur ca ai luat teapa!”. Nu ma demit. Dar o sa te intreb un lucru mic: cum e sa votezi un “om baza”, contra prostului satului care s-a batut singur, si sa descoperi ca castigatorul te-a facut mai de rahao decit daca ar fi castigat prostul? Poate, insa, mai e o varianta: poate lucrezi in sistem. Atunci, scuzele mele, te inteleg! Gestul care ti-a placut atit de mult e pe masura ta.
2010-08-30 16:49:56 | Raporteaza
@silviu petcu: ai dreptate, impozitele trebuie platite. Intrebarea e, insa, cum. Iar lumea s-a suparat pe metoda, nu pe impozit.
2010-08-30 16:51:05 | Raporteaza
@silviu petcu:
faptul ca nu ai citit ce am scris si in urma cu jumatate de an, si in urma cu mai bine de un an, si un urma cu mai bine de doi ani ar putea fi o scuza, dar nu e atata timp cat pui concluzii doar pe baza a ce citesti acum;
din momentul in care am inceput sa inteleg cum functioneaza exact mass-media in Romania si de aiurea am fost adeptul platii ziaristilor pe drepturi de autor, ca unica modalitate prin care isi pot asigura independenta fata de patroni – lucru care mi-a si atras oprobiul colegilor de breasla; si a trecut ceva vreme de cand am atras atentia ca acceptarea abuzarii de contractele de drepturi de autor se va intoarce impotriva celor de buna-credinta;
cu toate acestea, nu pot accepta un abuz din partea statului si nici masurile lui punitive si umilitoare ale acestuia;
dupa mii de ani de practica, in sistemul juridic s-a ajuns la concluzia ca e mai bine sa lasi 9 criminali in libertate, dacat sa risti sa condamni un nevinovat; cei care au ajuns la concluzia asta au stiut ce fac
2010-08-30 16:51:28 | Raporteaza
Care societate civila? Era sa avem cand s-a facut “Alianta Civica”.Cand “cineva” a considerat ca a devenit pericuiloasa (prea puternica!), D-ul Manolescu a distrus-o! Cat despre Rosia Montana:
RASPUNSUL MEU LA „AFACEREA” ROSIA MONTANA :
Textul reproduce scrisoarea unui şef de trib indian (Pieile Roşii) adresată preşedintelui SUA, ca răspuns la cererea acestuia de a le cumpăra o parte din pământuri.
“Cum s-ar putea vinde sau cumpăra cerul ori căldura pământului?
Ideea ni se pare stranie. Dacă prospeţimea aerului şi murmurul apei nu ne aparţin, cum le putem vinde?
Pentru poporul meu nu există colţ al acestui pământ care să nu fie sacru. Un ac de pin care sclipeşte, un mal nisipos, o brumă întinsă în mijlocul pădurii întunecate, totul este sfânt în ochii şi în memoria celor din poporul meu.
Seva care urcă în arbori poartă în ea credinţa Pieilor Roşii; fiecare luminiş şi fiecare insectă sunt sacre pentru memoria şi credinţa poporului meu.
Când albii merg la ceruri şi uită locul natal, morţii noştri nu-şi uită niciodată acest pământ frumos pentru că el le este mamă. Noi facem parte din pământ şi el face parte din noi.
Florile sunt surorile noastre, cerbii, caii, vulturii sunt fraţii noştri; crestele stâncilor, roua preeriilor, căldura din pieptul poneilor şi omul aparţin aceleiaşi familii.
Acest pământ este sacru pentru noi. Iar apa scânteietoare care se prăveleşte în râuri şi pârâiaşe nu este numai apă, ea este sângele strămoşilor noştri.
… Trebuie să-i învăţaţi pe copiii voştri că pământul nostru este sfânt, că fiecare imagine ce se reflectă în apa clară a lacurilor este ca o fantomă care vorbeşte despre întâmplări, despre amintiri ale vieţii celor din poporul meu. Murmurul apei este vocea tatălui meu.
Râurile sunt surorile noastre; ele ne astâmpără setea, ne poartă canoea şi ne hrănesc copiii. Dacă noi vă vindem pământul nostru va trebui să vă amintiţi toate acestea şi să-i învăţaţi pe copiii voştri că râurile sunt surorile noastre şi ale voastre şi de aceea trebuie să le iubiţi ca pe fraţii voştri.
Noi ştim că omul alb nu înţelege modul nostru de a vedea lucrurile. Pentru el o palmă de pământ face cât oricare alta pentru că el este un străin care vine în noapte, îşi ia de pe pământ ceea îi trebuie şi-l părăseşte. Pământul nu-i este frate, ci duşman. Îşi uită mormântul tatălui său şi îşi creşte copiii fără dragoste de pământul natal… El tratează pe mama sa, pământul, şi pe tatăl său, cerul, ca pe lucruri care se pot cumpăra, jefui sau vinde, asemenea oilor şi perlelor colorate. Lăcomia sa va sărăci pământul şi-l va lăsa pustiu.
Eu nu ştiu nimic, modul nostru de a fi diferă de al vostru (…)
Nu există un colţ liniştit în oraşele omului alb. Nicăieri nu se aude creşterea ierbii primăvara sau bătaia aripilor de fluturi.
Dar poate că este aşa pentru că eu sunt un sălbatic şi nu înţeleg.
Zgomotul din oraşe te asurzeşte. Ce rămâne din viaţă dacă nu poţi asculta clipocitul apei şi cântecul broaştelor în noapte?
Dar poate este aşa pentru că eu sunt un sălbatic şi nu înţeleg.
Indianul preferă adierea vântului care mângâie oglinda iazului şi mireasma vântului spălat de ploaia de amiază sau parfumat de pini.
Aerul este scump omului roşu pentru că toţi împart acelaşi suflu. Animalul, arborele şi omul – toţi respiră la fel. Omul alb nu pare să perceapă aerul pe care îl respiră.
Asemenea unui muribund, el nu-i mai recunoaşte mirosul… Trebuie să ştiţi că aerul este cu mult mai preţios şi că suflul aerului este acelaşi în toate lucrurile care trăiesc. Aerul care a dat strămoşilor noştri prima lor respiraţie primeşte, de asemenea, ultima lor privire. Şi dacă ne vindem pământul, voi trebuie să-l păstraţi curat şi sfânt pentru ca omul să poată simţi mângâierea vântului şi dulceaţa câmpului în floare.
… Dacă hotărâm să vă vindem pământ, voi pune o condiţie: omul alb trebuie să trateze animalele de pe acest pământ ca pe fraţii şi surorile sale.
Eu sunt sălbatic şi nu înţeleg alt mod de a trăi.
Am văzut miile de bizoni care putrezeau în preerie, lăsaţi acolo de omul alb care i-a ucis din goana trenului.
Eu sunt un sălbatic şi nu pricep cum acest cal de fier care fumegă poate fi mai important decât bizonii pe care noi nu-i ucidem decât pentru nevoile vieţii noastre.
Ce este omul fără animale? Dacă toate animalele ar dispărea, omul ar muri complet solitar, pentru că tot ceea ce li se întâmplă animalelor i se întâmplă imediat şi omului.
Toate lucrurile sunt legate între ele.
Spuneţi copiilor voştri că pământul de sub picioarele lor nu este altceva decât cenuşa strămoşilor noştri… Învăţaţi-i pe copiii voştri ceea ce noi i-am învăţat pe ai noştri – pământul este mama noastră şi ceea ce i se întâmplă pământului, nouă ni se întâmplă şi se întâmplă copiilor pământului. Dacă omul batjocoreşte pământul, pe sine se batjocoreşte.
Noi o ştim de mult – nu pământul aparţine omului, ci omul pământului.
Noi o ştim bine – toate lucrurile sunt legate între ele, aşa cum sângele face legătura între membrii aceleiaşi familii.
… Nu omul a ţesut pânza pământului; el este doar un fir. Tot ceea ce el face cu pânza pământului, lui îşi face. Nici omul alb, care are un Dumnezeu, nu poate să nu împărtăşească acest destin comun.
Când ultimul om va dispărea de pe acest pământ şi când amintirea sa nu va mai fi decât umbra unei imagini care străbate preeria, râurile şi pădurile vor păstra spiritul fraţilor mei pentru că ei iubesc acest pământ ca pruncul bătăile inimii materne.
După toate, noi suntem probabil fraţi şi surori. Există ceva pe care noi îl ştim bine şi pe care omul alb îl va şti, poate, într-o zi: Dumnezeul nostru este acelaşi cu al vostru. Voi credeţi că Dumnezeu este numai al vostru, ca şi pământul nostru. Este imposibil. El este Dumnezeul omului şi are aceeaşi îndurare pentru toţi oamenii, albi sau roşii.
Cel ce-şi murdăreşte patul va pieri într-o zi sufocat de propriile sale mizerii. Dar în timp ce noi pierim, voi veţi străluci iluminaţi de forţa unui Dumnezeu care v-a condus pe acest pământ şi care, într-un scop special, v-a permis să ne dominaţi.
Acest rost este ciudat pentru noi. Noi nu înţelegem pentru ce sunt ucişi bizonii, de ce nu sunt domesticiţi caii sălbatici, de ce lucrurile cele mai ascunse ale naturii sunt înăbuşite de mirosul greu al oamenilor, de ce priveliştea frumoaselor coline este tulburată de strigătele lor.
Unde sunt desişurile ascunse? Au dispărut.
Unde este marele vultur? A dispărut şi el.
Este sfârşitul vieţii şi începutul supravieţuirii. “ NIMIC FARA DUMNEZEU ! S.R.
2010-08-30 17:20:49 | Raporteaza
@gotiu
kiar crezi ca esti atat de talentat incat trebuia sa citesc tot ce ai scris tu de-a lungul timpului?
io vad ceea ce esti tu azi si e de ajuns.
2010-08-30 17:29:36 | Raporteaza
@wolfy
felul cum se platesc impozitele,se intampla de 20 de ani.unii au aflat abia acum cand tre sa plateasca si ei impozite.si despre asta e vorba la autori.restul e doar o scuza de doi bani.
2010-08-30 17:32:36 | Raporteaza
@silviu petcu-ok, asta e de 20 de ani. Trebuie sa continue? Asta e modul statului de-a prinde evazionistii, dupa cum NU stau la cozi, deci NU platesc impozite? Atunci de ce platim garzi peste garzi, agenturi peste agenturi si organe de Porclitzie peste organe? Unii au aflat acum? Ba ma tem ca au stiut toti. Dar abia acum a iesit scandal pe tema asta. Chiar si considerind asta, TOT nu era cazul sa se intimple ce s-a intamplat: marunta pedeapsa a statului pica, in bataie de joc, tot pe cei ce sint cuminti si platesc. Ti-se pare just?
2010-08-30 17:40:13 | Raporteaza
11
SCRISOARE DESCHISA
Scrisoarea unui angajat al lui SOV
,,Mi-a spus că de la 1 septembrie va intra în grevă. Evident pentru că nu şi-a primit salariul de ceva vreme. Mai jos aveţi scrisoarea lui şi un îndemn pentru colegi. Aş extrage o propoziţie totuşi: “Nu suntem însă jurnalişti pentru noi înşine”.
“Nu vă cunosc pe toți. Mi-ar fi imposibil. La fel cum nu îmi cunosc toți verișorii, toate mătușile. În ambele situaţii însă suntem o familie. Una
numeroasă. În copilărie, când făceam câte o prostie, tata era primul care mă disciplina. Sora mea mai mare nu a încetat niciodată să se împotrivească și să se așeze între mine și el. Cu toate că era conștientă că am făcut o prostie şi ar trebui să fiu pedepsit, nu mă putea privi încasând curele peste palme. E o chestie de sânge. E în sângele nostru să fim jurnalişti.
Suntem jurnaliști când îi apărăm pe cei săraci puși de către Guvern să facă sacrificii și mai mari. Suntem jurnaliști când dăm dreptate patronatelor. La fel de jurnaliști când promovăm mișcările sindicale. Nu suntem însă jurnaliști pentru noi înşine.
Am acceptat o situație ciudată – să fim puşi în ipostaza de a urla despre încălcarea drepturilor pensionarilor, bugetarilor, PFA-urilor, medicilor, pacienților sau mamelor, dar să fim muți când ni se încalca nouă drepturile. Cu bună ştiinţă continuăm să urlăm pentru alții în timp ce banca ne ia casa, firma de leasing ne ia mașina, Provident vine după împrumutul de 3 lei făcut pentru pâinea zilei de mâine… Cu bună știință aplecăm capul când managerul ne spune că nu sunt bani pentru salariile noastre printr-un mail trimis din Bahamas unde face team-building cu colegii manageri din trust. Cu bună ştiinţă acceptăm ameninţarea că mâine nu mai avem loc de muncă dacă nu continuăm să acceptăm să lucrăm fară să fim plătiţi.
Compostăm cu putere biletul de RATB care a luat locul bonului de la benzinărie. Nervii, frustrarea, depresia, revolta. Toate rămân în autobuz după ce coborâm în fața Casei Presei Libere. Se pierd printre norii de transpirație mascată cu parfumuri de firmă, sunt domolite de vocea ridicată care ne oferă leucoplast cu rivanol la 1 leu. Intrăm în Casa Presei Libere cu capul plecat și iesim cu capul în mână. Sabia managerului nu iartă pe nimeni.
Am transmis live greve generale, greve japoneze, proteste spontane. Am transmis live negocieri între sindicate si guvern, am transmis live negocieri peste negocieri. Măcar atât să fi învăţat: să fim solidari. Să protestăm. Să nu mai stăm ascunși sub talpa managerială, ci să ne ridicăm pe propriile picioare, să deschidem propriile guri și să ne cerem banii. Să ne cerem drepturile. Să nu mai fim propriii noştri gropari. Cimitirele sunt deja pline.
Newsin, mă auzi?
The Money Channel, mă auzi?
Realitatea FM, mă auzi?
Realitatea TV, mă auzi?
Romantica, mă auzi?
Suntem o familie. O familie cu o voce puternică. Unul lângă altul suntem în stare să ne redobândim drepturile. Dezbinați, să ne fie țărâna ușoară!
Semnat:
Primul angajat care va intra în grevă de la 1 septembrie”.,,
2010-08-30 17:42:14 | Raporteaza
Buscu si Morar vor de la RMGC 20000-30000 euro cu care cred ca scot ziarul Catavencu din faliment. Ce nu stiu ei e ca nu vor primi nici un ban. Si ce nu vor sa inteleaga e ca ziarul a dat faliment.
2010-08-30 17:46:09 | Raporteaza
OK,sa zicem ca Badea sau Prelipceanu,am dat nume la intamplare,ar fi obligati de mogulii rai sa spuna ce spun-dar ce facem cu realitatea,substantiv comun,realitatea in care gafeaza portocalii ceva de speriat?!?
Halul in care guverneaza guvernul Basescu-Boc,tine de ce vor mogulii rai sa vedem,sau de bulibaseala din mintile guvernantilor?
Intreb copilareste,fiindca mie nu mi se pare ca traiesc bine,asa cum hahaia acum 6 ani dom’presedinte.
Si mi se pare mie ca alde dom’Base si-a luat aere de vataf,si i-a contaminat si pe alde Boc,Videanu,Vladescu &Comp.
Ar cam fi timpul sa li se arate pisica,ar cam fi timpul sa priceapa si mintiutele lor ca ei sunt servitorii interesului public si national,NU vatafi pe mosiile mamicilor lor!
Din pacate,mai sunt multi fani oranj care le dau in continuare impresia ca ei,guvernantii,sunt rupti din soare,si ca”:daca ar fi guvernat Geoana si Crinut”etc,puneti dvs.restul frazelor…
In umila mea opinie,istoria nu guverneaza nici cu “ce-ar fi fost daca”,nici cu”parca s-ar fi intamplat”.
Deocamdata,traim o realitate extrem de dificila,iar la orizont,mai ales cu habarnistii care ne guverneaza,nu se intrevede nici o ameliorare.
2010-08-30 17:47:03 | Raporteaza
@wolfy
sistemul e format din oameni.eu,tu, altii.pana cand noi nu ne skimbam mentalitatea(uneori fortat,iar pentru asta exista legi care ne pedepsesc cand gresim si ne forteaza sa mergem pe drumul bun)
orice skimbare naste rezistenta din partea oamenilor.de-aia se face prin legi.altfel nimeni n-ar face nimic de buna voie.
se incearca acum,mai bine sau mai rau sa se skimbe ceva ce nu s-a skimbat de 20 de ani.e normal ca unii(foarte multi se pare)sa inceapa sa maraie.
e ca la fizica cu principiile si legile ei.
la orice actiune exista o reactie egala si de sens contrar.
dar ca sa revenim la subiect.vekii daci aveau o vorba
quis custodiet ipsos custodes
vorbim de oamenii care atunci cand vin in control o fac doar pentru spaga?
vorbim de militianu care te opreste in trafic si scapi doar cu spaga de rigoare?
de doctorul care nu se uita la tine daca nu-i dai plicul?
sistemele,legile sunt acolo de 20 de ani.oamenii care le pun in aplicare sunt corupti.
asta nu s-a intamplat ieri.nu de ieri ies studenti cu diplome false.scandalul de abia acu a iesit la suprafata.nu de ieri pensionarii aveau pensiile mici.acu de -abia s-au marit putin.
toate astea au avut loc in timp.
iar tu spui ca pedeapsa pica tot pe cei care platesc?ei au platit mereu.aia care fac acu scandal sunt evazionistii care n-au platit niciodata si nici nu vor.si pentru ca apartin celei de a patra puteri in stat incearca prin orice mijloc sa n-o faca nici acum
poate-s greseli,sper ca se vor indrepta.
dar ca orice nastere se lasa cu durere.
doctorul tre sa fie acolo sa te ajute.
2010-08-30 18:04:30 | Raporteaza
@wolfy
si ca sa vezi daca-i asa sau nu vezi articolele de pe VP inainte ca procedura de platire a taxelor sa fie aplicata.vezi ce sustineau evazionistii atunci.
vezi cum s-au rasculat toti intreband de ce trebuie ei autorii sa plateasca taxe?si indemnau la revolta inca de atunci,pentru a avea sustinere in demersul lor de aparare al drepturilor ilicite.
2010-08-30 18:09:21 | Raporteaza
24,363 People Like This
Inca un pic si ajungem la 25K
2010-08-30 18:24:37 | Raporteaza
Hahaha…raportarea presei la temele reale ale societatii civile! Facebook causes!
Hai sa fim seriosi…am nici macar un sfert din intelepciunea dumneavoastra, dar de acolo din strafund, repet ce urlu pe blog : sa nu mai fim naivi!
Solutia nu sta in colturile neexplorate ale paradigmei in care ne-am ingropat!
2010-08-30 18:27:24 | Raporteaza
@silviu petcu: nu ma intelegi. Exact asta am afirmat si eu, ca toata lumea stia prea-bine ce are de platit. Insa, oricit ar fi ei de evazionisti sau nu, asta tot nu justifica abuzul statului asupra celor nevinovati. Sau justifica. Depinde strict cine pune problema, nu? Personal, eu nu subscriu la ideea de Stat personificat, cam ca Dumnezeul evreilor, crud si razbunator ca un copil capricios. Sau ca o femeie inselata de amant.
2010-08-30 18:42:13 | Raporteaza
Nu stiu cat de pertinente mai pot fi intrebarile puse de M. Gotiu in acest articol dar titlul articolului dovedeste totala impertinenta fata de societatea civila romaneasca. Nu sunt 23 de milioane de romani. Nu toti stiu macar cu ce se mananca UNESCO si multi nici n-au auzit de Rosia Montana care de fapt il intereseaza pe d-l Gotiu ca astfel nu ar fi scris articolul. In fata unui asemenea diletantism ziaristic mai poti veni cu lucruri serioase? Dar totus trebuie spus ca Rosia Montana va indeplini conditi pentru UNESCO, ca cea mai moderna zona de extractie, numai dupa terminarea extractiei de minereuri care ca vrea sau nu vrea M.Gotiu se va face, ca romanii o doresc.
2010-08-30 19:30:07 | Raporteaza
@wolfy
statul daca e sa zicem asa si-a batut joc de reprezentanti vreme de 20 de ani.acu ce vad io e o incercare de punere a lucrurilor pe fagasul normal.
mai ales ca acum nu zbiara aia care-s asupriti de 20 de ani ci cei evazionisti de 20 de ani.
se pare ca societatea e-npartita deja in jumatate.dar din cu totul alte motive.
asistatii vs platitorii de taxe.
dar daca e sa ne luam dupa statistici(si nu doar dupa ale oranj)numarul celor care nu platesc este net superior numarului celor care platesc.
deci dupa tine ar trebui toti sa-si plateasca darile la stat?
asa cum e el acu,mai simplu sau mai complicat.
2010-08-30 19:50:48 | Raporteaza
@wolfy
m-ai luat cu vorba si-am uitat sa-ntreb
care zici ca-i abuzul asupra celor nevinovati?
daca ai ceva detalii,eventual link-uri,m-ar ajuta sa-mi iau ceata portocalie dupa creier asa cum tie iti place sa spui.
2010-08-30 19:53:20 | Raporteaza
@dl.Gotiu
este adevarat ca printre semnatari apare si Adina Valean?Just asking!
2010-08-30 22:51:02 | Raporteaza
as putea face pariu ca nici macare un sfert dintre cei care un dat like pe facebook ideii de introducere in patriomoniu UNESCO a RM nu sunt oamanei , sa ii numim de rand, care nu fac parte din ONG uri, tot ce apare acolo este promovat pe paginile ONG urilor si toti membri acestor organizatii dau like, si eu pot face acelasi lucru daca pornesc o campanie de salvare a gainilor roz cu gat verde golas … care nu s-au nascut dar urmeaza si cumle or sa fie pe cale de disparitie din cauza proiectului de dezvoltare regionala RMGC … sa fim seriosi ….
2010-09-01 09:46:19 | Raporteaza
cum poate oare ca romania sa miste ceva , cum se pot afirma oamenii de cultura cand mereu cineva le da in cap si ii trage la fund, spre exemplu blaga, trebuia sa ia premiul nobel si cine nu a fost de acord… statul roman(republica romana) … cand avem un proiect care poate scoate o localitate din saracie, unde somajul este de 80% unde aia nu au ce manca si nu au de unde sa bea apa ca e poluata de exploatarile statului roman … noi face campanii nationale, internationale ca am auzit noi ca aia folosesc otrava ca sa scoata aurul de acolo… de ce e aceasta msura inclusa in prevederile europene pentru minerit, de ce este folosita la baia mare in catitai uriase , de 80 de ori mai mari decat cele ce vor fi folosite la RM? si nimeni nu zice nimic… unde va e etica?
2010-09-01 09:50:48 | Raporteaza
spunea cineva ca tara noastra e bogata … avem aur, argint, cupru, munti, vai dealuri, idioti … etc dar daca nimeni nu se foloseste de valori atunci de ce le mai avem, de ce sa includem in patrimoniul unesco o zona care aduce bani multi in romania, care reflecta modul de viata al localnicilor (localitate de mineri), care curata mediul etc … dar pe langa valori avem si ONG uri … care isi faci si ele treaba ca sa iasa din plictiseala .. salvati balenele, nu calcati iarba, nu respirati aerul… cred ca voi nu aveti ce face pe acasa, mai degraba v-ati apuca de munca serioasa, acst proiect este vital pentru zona respectiva, daca ar sta bine cineva si ar intelege ce inseamna acest proiect si ce mod foloseste de extractie a aurului si al argintului nu ar mai zici nicunul pas … documentati-va si lasati campaniile PRiste de plictiseala
2010-09-01 09:55:58 | Raporteaza
dacă tot sunteți atât de ecologist domnule Goțiu sunt curios ce mod de viață aveți, dacă vă călcați iarba din curte, dacă folosiți becuri ecologice… sau lumânări, dacă mergeți cu biocombustibil… daca daca … daca sunteți plătit bine de cineva care are interese si vrea ca RMGC sa plece ca sa ia el zona … etc … mă întreb de unde atâta înverșunare
2010-09-01 10:00:13 | Raporteaza
@bogdan:
inversunarea vine din prea multe cunostinte despre subiect.. cu cat stim mai putine, problema trece mai linistita pe langa noi.. si am fost educati sa stam in banca noastra, in loc “sa dam mana cu mana” iar unii se mai si trezesc..
2010-09-01 20:40:38 | Raporteaza
[...] Pe cei de la RMGC chiar îi înţeleg: au găsit o ţară de fraieri care şi-ar vinde şi creanga de sub picioare fără să stea pe gânduri. Nu vor rămâne ei aici, nici copiii lor. Că unii se lasă cumpăraţi, iar nu-i nicio mirare, nici că vând şi pielea ursului din pădure, pardon, viitorul copiilor noştri ai tuturor. Noroc că mai sunt şi excepţii… [...]
2010-09-02 15:15:48 | Raporteaza
Cat se va mai comenta oare despre acest subiect? Personal pun economia si locurile de munca inainte unor monumente pe care majoritatea dintre voi nici nu le-ati fi vizitat sau pretuit daca nu se facea atat tam-tam.
2010-09-03 20:32:41 | Raporteaza
D-le Gotiu………de fapt ce se intampla la Rosia Montana?
RMGC ii”abureste” pe oamenii de acolo cu tot felul de”chestii sociale”.De exemplu:daca ai vandut propietatea la RMGC(nu conteaza perioada in care ai vandut)iti platesc scoala de soferi profesionisti ptr copil,iti aduc lemne de foc pe gratis si alte de felul asta.De aceea majoritatea oamenilor din zona sunt pro RMGC.Li se arunca firmituri de paine de la masa bogatilor,deci se multumesc cu putin.Pacat ca majoritatea din zona nu au coloana vertebrala.In functie de cine da mai mult(RMGC sau opoazantii proiectului)in acea directie se inclina balanta.
2010-10-22 11:35:40 | Raporteaza