![]() | A avea sau nu scut american. O problema de barbatie. Si o decizie istoricavezi toate articolele de Mihai Goţiu05 Feb 2010 la 10:01 45 comentarii 1830 vizualizari. |
Nu-i înțeleg pe cei care se plâng că România a devenit o țintă prin acceptarea de participare la scutul antirachetă al americanilor. Oare chiar nu-și dau seama că, tocmai din cauza faptului că eram un stat slab, cu un sistem de apărare deficitar, România a fost și până acum o posibilă țintă? Că un presupus atac se dă în zonele unde inamicul este descoperit, nu unde s-a baricadat? Ca membru NATO, România a fost tot timpul o țintă pentru adversarii NATO. Acum are însă șansa să se transforme într-o țintă mai greu de atacat.
Nu mă așteptam ca decizia CSAT, de acceptare a invitației lui Barack Obama de participare la scutul antirachetă, să întrunească opinii favorabile în unanimitate. Dar asta nu mă împiedică să nu remarc anumite aspecte legate de argumentele contestatarilor.
În primul rând e vorba de o semi-isterie generată de posibilele repercusiuni pe care România le va suporta din cauza deranjamentului pe care l-a provocat Rusiei. Pe ideea că americanii sunt departe, iar rușii lângă noi (scriam și ieri), întrebarea obsedantă care a urmat a fost ”Dar ce o să spună Rusia?”. E întrebarea care denotă mentalitatea fratelui mai mic, pus să aleagă între doi frați mai mari care ba se ceartă, ba se împacă (cel puțin de fațadă), în condițiile în care nu știi sigur care dintre ei e mai puternic.
Ei bine, ”Dar ce o să spună Rusia?” e întrebarea fricii. A unei fobii istorice, care ne-a făcut de nenumărate ori să rămânem pe margine și apoi să ne plângem că suntem marginalizați. Acceptarea scutului american scoate România din periferia NATO (și UE) confirmându-i rolul real pe care îl are în geopolitica actuală – acela de graniță. O graniță care trebuie susținută pentru a se putea apăra și singură.
Nu știu câți au înțeles ideea și esența Planului Marshall, cel care a scos Europa Vestică din criză după cel de-al doilea război mondial și care, în cazul Germaniei, a propulsat-o mult timp ca a doua putere economică a lumii. America a susținut economia vestică nu din considerente umanitare, ci dintr-o strategie simplă: e mai bine (și mai ieftin) să-ți ajuți aliații să ajungă la nivelul de a se apăra singuri, decât să intervii de fiecare dată în sprijinul lor. Iar dacă Germania a profitat într-o mai mare măsură decât alte țări vestice de acest plan a fost și pentru că mai bine de 50 de ani a fost o țară de graniță (și nu o periferie) cu statele comunisto-sovietice.
Unii au calificat declarația premierului Emil Boc – ”scutul antirachetă e garanția democrației în România” – ca fiind inabilă din punct de vedere diplomatic. Cu toate acestea, Emil Boc are dreptate. Prezența rachetelor americane (așa-zișii ”interceptori” sunt, practic, rachete, să nu ne ascundem după cuvinte), a bazelor și trupelor americane pe teritoriul țării noastre au nevoie de un nivel ridicat de stabilitatea politică și, implicit, economică. Nu sunt americanii cei care să-și plaseze trupele și cea mai performantă tehnologie de război (mai mult, să includă acele baze în strategia de apărare a SUA), într-o zonă de conflict ori instabilă politic. Iar stabilitatea politică e în directă legătură cu stabilitatea economică a zonei respective.
Apoi, a doua mare temere scoasă ieri la iveală de către contestatari e legată de transformarea României într-o țintă pentru presupuse atacuri. Cel mai mult m-a făcut să zâmbesc argumentarea conform căreia prima dată ar fi lovită România (pentru a distruge sistemul de apărare american) și doar apoi SUA, rămasă fără apărare. Cum ar veni, americanii ar pasa României rolul de prim tampon, de avangardă, într-un eventual război. Spun că acest raționament m-a făcut să zâmbesc din două motive:
1. nu cred că sistemul de apărare american se bazează doar pe scutul antirachetă din Europa de Est și Mediterana;
2. ideea de a ataca (obligatoriu) prima dată România și apoi SUA, l-ar pune pe presupusul atacator în postura de ”pisică cu clopoței” – atacând România, și nu SUA, practic nu faci decât să-ți anunți intenția de atac și să le dai americanilor timp de ripostă; nu spun că un asemenea lucru nu s-ar putea întâmpla, dar asta ar fi decizia ilogică, nu cea logică a presupusului atacator.
Teoria ”țintei” este o altă teorie dezvoltată din frică. Nu sunt adeptul forței, dar nici nu pot accepta ideea că un stat slab va fi un stat lăsat în pace de toți, în timp ce un stat puternic va fi ținta tuturor. Un stat slab e un stat care trebuie să stea în poziția ghiocel în fața tuturor, un stat puternic e un stat care poate să le țină piept tuturor. Singur sau ajutat. Frivol vorbind, e ca o poveste de ”după blocuri” – dacă ai un pic de minte în cap știi că nu e bine să te pui cu băiețașul firav și cu ochelari, oricât de mare ai fi, dacă în spatele lui se află un tip de două ori cât tine. Și, cât timp nu-ți rupe nimeni oasele, nu-ți sparge nimeni fața și ochelarii, ai și tu șansa să te faci mare.
Dacă există riscuri și posibile efecte negative legate de scutul antirachetă, ele nu vin din exterior, ci de ceea ce se va întâmpla pe plan intern. O dezbatere reală ar porni de la întrebarea dacă nu cumva aceste antirachete nu vor aduce cu ele și sistemul de securitate american, acuzat și blamat că ar intra în conflict cu anumite libertăți ale persoanei. De asemenea e de discutat statutul și răspunderea (civilă și penală) a trupelor americane pe teritoriul României (cu atât mai mult cu cât există un precedent și o traumă nevindecată încă – moartea lui Teo Peter).
Aceste aspecte ar merita o mai mare atenție și nu teama că România ar urma să suporte repercusiuni din partea Rusiei ori că s-ar transforma într-o țintă. Țintă am fost și până acum fără să realizăm asta. Fiind un stat slab, cu un sistem de apărare deficitar, eram o țintă tocmai prin slăbiciunea noastră. Singura diferență e că acum ne-am transformat într-o țintă la care trebuie să te gândești de mai multe ori dacă e bine sau nu să o ataci.
P.S. Mă întreb dacă nu cumva sunt mulți români care doar acum înțeleg ce înseamnă să fii membru NATO. Un membru NATO cu drepturi (și obligații) depline, nu doar un membru tolerat în Alianță. Aderarea la NATO s-a făcut în mare grabă după atacul de la 11 septembrie 2001. Și s-a făcut cu o doză infinită de inocență și inconștiență. Pentru că România nu era pregătită din punct de vedere militar să facă parte din NATO, dar își asuma riscurile în aceeași măsură cu ceilalți membri NATO. Atunci, când eram aproape lipsiți de apărare, nu ne-a fost frică. Paradoxal (sau nu) teama a apărut tocmai în momentul în care am început să ne întărim.
P.S. 2 Uite și o analiză foarte interesantă, care arată că Rusia nu e chiar așa de deranjată că elemente ale scutului american antirachetă vor fi amplasate în România, de Laura Cernahoschi: ”Americanii s-au înţeles cu ruşii să plaseze scutul în România”.
***
Citește și:
Etichete: antiracheta, Iran, NATO, obama, scut, scut american


Mihai Goţiu 10 Feb la 18:32 |
Daniel Funeriu se poate considera o victimă a ”efectului Udrea”. Numele lui nu se afla pe lista [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 10 Feb la 16:54 |
În timp ce românii mor sinistraţi sub munţi de zăpezi, Biserica Ortodoxă Română cere bani [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 10 Feb la 15:05 |
Mîine, la Piaţa Universităţii în Bucureşti se iese împotriva ACTA, după 17.00. [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 10 Feb la 14:00 |
Cât din drepturile fundamentale ale omului putem încălca pentru a proteja drepturile [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 10 Feb la 12:16 |
Știrile despre calvarul oamenilor blocați în trenuri aproape trei zile în mijlocul viscolului [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 10 Feb la 10:35 |
Recent o idee buna a fost emisa referitor la renuntarea din 2013 la un al 3-lea acord cu FMI. Nu [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 10 Feb la 03:52 |
Auzindu-l pe Ponta cum retracta, corecta si incerca disperat sa isi explice de-a lungul zilei [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 09 Feb la 23:28 |
Numirea dlui Mihai Răzvan Ungureanu în funcţia de premier şi polemicile declanşate de [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 09 Feb la 21:37 |
Miniştri care fac afaceri cu statul, comunişti sau fii de comunişti, colaboratori dovediţi ai [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 09 Feb la 19:55 |
Știu, guverne noi, tensiuni în USL, showbiz politic la TV. Dar vă invit puțin în România [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 09 Feb la 17:53 |
Crin Antonescu e furios. I se pare că are şi de ce.
Cabinetul Ungureanu a fost învestit cu [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 09 Feb la 17:48 |
Văd că mai mulți colegi de Voxpublica sunt indignați de faptul că văd ceva ciudat în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 09 Feb la 16:28 |
Apreciat de majoritatea comentatorilor ca fiind ”echilibrat”, discursul lui Victor Ponta i-a [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 09 Feb la 16:07 |
Pe-un picior de plai,
Pe-o gură de rai,
Iată vin în cale,
Se cobor la vale,
Trei turme de [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 09 Feb la 15:57 |
Update: A ieşit Antonescu, cuminte, a spus că nu s-a simţit reprezentat de [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 09 Feb la 15:35 |
A vorbit Ponta in Parlament. Nu a mai injurat. Nu i-a spus lui Mihai Razvan Ungureanu, asa cum [ citeste mai departe ]
Bogdan Ciuclaru 09 Feb la 14:42 |
Guvernul Ungureanu a trecut. Ar fi putut fi o singura stire. Dar nu e doar atat. Ponta a mutat [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 09 Feb la 14:10 |
Este de remarcat faptul că neînțelegerile dintre Ponta și Antonescu au plecat de la șefii [ citeste mai departe ]
Ionel Blănculescu 09 Feb la 14:04 |
Preocupati mai mult cu tumultul vietii politice din ultima perioada, am acordat o atentie mai redusa, [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 09 Feb la 10:11 |
Cele 69 de ONG-uri membre ale Coaliției de Mediu din România i-au solicitat în mod public [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 09 Feb la 08:36 |
Sâmbătă, 4 februarie, a fost declanşată ceea ce unii numesc acţiunea Liberate DC. [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 08 Feb la 18:58 |
Nu ma intereseaza deloc noul cabinet ce urmeaza sa fie maine prezentat Parlamentului. El este in [ citeste mai departe ]
Dan Duca 08 Feb la 18:45 |
În agitaţia unei alte zile în care ai senzaţia că totul se naşte, creşte, explodează în [ citeste mai departe ]
Alexandru Cumpănaşu 08 Feb la 17:55 |
Politica romaneasca din aceste zile pare sa fi paralizat atat administratia publica cat si [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 08 Feb la 17:02 |
Vezi si Caţavencii.ro
Nişte comentatori cărora frigul le face rău la cap au ajuns la [ citeste mai departe ]
Marius Cosmeanu 08 Feb la 16:46 |
Iertat să-mi fie, dar la cât de în batjocură ne tratează majoritatea politicienilor de azi, la [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 08 Feb la 09:54 |
Traian Basescu stie bine principiul lui Arhimede. I l-a predat lui Tariceanu si l-a demonstrat [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 08 Feb la 09:23 |
Gestul Andreei Paul Vass de a renunța la nominalizarea la funcția de ministru al Economiei [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 07 Feb la 23:50 |
... poate unii dintre dumneavoastra isi vor mai amniti bancul de pe vremea lui [ citeste mai departe ]
Adriana Săftoiu 07 Feb la 23:09 |
O dimineață rece. Ne salutăm politicos, protocolar fără prea mult elan. Urcăm în avionul [ citeste mai departe ]
| 1bolsevicii basescu,ponta ,crin si partidele bolsevice pdl,psd,udmr, pnl si parlamentul basist demis ca si presedintele basist demis si ca si usa scarnava n-au nici o morala decat moralagorbaciovista asta... | ||
| 2Domnule...imi pare rau...dar nu v-am retinut numele...ce ati vrut sa spuneti prin "inlocuirea fortuita" a lui funeriu.???..pt ca eu o vad oricum numai nu intamplatoare..sa indraznesc sa apreciez ca nu... | ||
| 3Kioru a facut o mutare inspirata prin numirea lui MRU in functia de premier, iar Zambilica Antenescu e in pozitia de sah. A intrat in panica vazandu-si periclitata pozitia de candidat preferat la funtia... | ||
| 4Bag de sema ca incepe sa se infiripe un soi de mit Funeriu - reformatorul,capabilul,intransigentul etc.In ultima instanta acest mit porneste doar de la povestea ultimului bac garnisit cu camere video.Cu... | ||
| 5gewd -- e ca la postaci. e suficient sa vezi acelasi stil ca sa-ti dai seama ca e vorba de aceeasi persoana.dar daca zici ca esti din acelasi oras dar nu-l cunosti pe om, de ce sa nu te :) cred?... | ||
| 6acum inca nu sunt necestitati nici internetul, nici vaccinurile pentru bolile sezoniere sau nou aparute(care, ne ameninta specialistii, vor fi din ce in ce mai ucigatoare, asa, dintr-o data, dupa mii,... | ||
| Mihai Goţiu 28863 citiri |
| Costi Rogozanu 13249 citiri |
| Cristian Teodorescu 9328 citiri |
| Adriana Săftoiu 8456 citiri |
| Alin Fumurescu 8456 citiri |
| Ciprian Domnişoru 7415 citiri |
| Remus Cernea 7381 citiri |
| Iulian Leca 6970 citiri |
| Laura Cernahoschi 6266 citiri |
| Dorin Tudoran 5576 citiri |
| Mihai Goţiu 11 postari |
| Dorin Tudoran 6 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Cristian Teodorescu 5 postari |
| Iulian Leca 4 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Laura Cernahoschi 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Lucian Isar 2 postari |
| Dan Duca 2 postari |
| Mihai Goţiu 119313 citiri |
| Costi Rogozanu 78542 citiri |
| Cristian Teodorescu 47488 citiri |
| Alin Fumurescu 32342 citiri |
| Iulian Leca 26822 citiri |
| Remus Cernea 25299 citiri |
| Viorel Dobran 18692 citiri |
| Ciprian Domnişoru 17061 citiri |
| Adriana Săftoiu 15454 citiri |
| Dorin Tudoran 15336 citiri |
| Mihai Goţiu 47 postari |
| Costi Rogozanu 33 postari |
| Cristian Teodorescu 26 postari |
| Dorin Tudoran 16 postari |
| Iulian Leca 14 postari |
| Constantin Creţan 13 postari |
| Alin Fumurescu 12 postari |
| Viorel Dobran 11 postari |
| Elena Vijulie 8 postari |
| Ciprian Şiulea 8 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Era mai sugestiv titlul anterior
In rest, sunt perfect de acord.
2010-02-05 10:12:14 | Raporteaza
au şi apărut lăudătorii; aplaudacii.Unul din zecile de mii este acest Goţiu care se miră şi iar se miră de ce unii nu pricep ce bine e sub americani.Mihai Goţiu nu o să fie Romanika mai tare dacă e sub un scut străin, că nu ai fost tu mai tare cînd te-ai ascuns după fusta mamei. De unde să vină azi un atac? Ne ameninţă Rusia cu ocuparea,Ungaria cu luatul Ardealului?
Ce deranjament a provocat Romanika Rusiei? A orăcăit oleacă Băsescu? Şi pt asta tu eşti speriat şi vrei scut antirachetă?
2) Amice la chestiunea cu planul Marshall eşti total pe dinafară. Planul acela nu a scos Europa din rahat, ci a fost un plan de creditare din care a cîştigat SUA şi fraţii tăi perciunaţi. În acadrul acelui plan cela mai mari credite le-a primit Anglia, pe locul 2 Franţa şi Deutschland care pînă în 1949 nici nu a existat ca stat a fost pe 3. României i s-au dat credite uriaşe şi de aia a ajuns în asemenea hal. Tu apucă-te de grădinărit că aici îţi prinzi urechile.
Cît costă treaba asta şi cine plăteşte nici nu te-ai întrebat,ziaristule fripturist.
2010-02-05 10:45:24 | Raporteaza
“Cu toate acestea, Emil Boc are dreptate. Prezența rachetelor americane (așa-zișii ”interceptori” sunt, practic, rachete, să nu ne ascundem după cuvinte), a bazelor și trupelor americane pe teritoriul țării noastre au nevoie de un nivel ridicat de stabilitatea politică și, implicit, economică.”
Romania nu in nici un caz o tara stabila politic (vezi circul politic din a doua jumatate a anului trecut) si nici economic (suntem aproape de incapacitatea de plata, daca ni se taie liniile de finantare, n-avem bani nici de mancare).
“Pentru că România nu era pregătită din punct de vedere militar să facă parte din NATO”
Romania nu e pregatita nici acum sa faca parte din NATO (nici tehnic, nici operational – n-are bani suficienti pentru asa ceva, in conditile in care imprumuta bani pentru mancare). Mai suplinim si noi cu cate o trupa de mentinere a pacii in zonele de conflict.
2010-02-05 10:45:55 | Raporteaza
“..trauma nevindecata inca-moartea lui Teo Peter” Domnule,sunt zeci de familii omorate pe soselele Romaniei si soferii criminali nu sunt condamnati. Ne-am pus un “fix” pe nenorocita catana americana fara sa vedem civilii romanasi [si nu numai civili] aflati in aceeasi situatie: fuga de la locul crimei si facuti scapati de justitie. Nu cred ,sincer, ca rusii,chinezii,iranienii,pakistanezii,indienii ne-au pus gand rau cu ocazia acestui acord. Cel mult ne simtim noi,romanii, oleaca mai bine. Si as vrea sa-l vaz si eu pe acela care va explica,poporului, exact si precis in ce consta “scutul” .Sa nu uitam ca un asteroid hiclean pandeste a lovi si nimica nu stim despre locul cu pricina.
2010-02-05 10:49:17 | Raporteaza
Hei, te grabesti. Nu-i bun rationamentul tau. Prin amplasarea scutului antiracheta Romania poate deveni tinta unor atacuri TERORISTE si nu tinta efectiva a unor rachete. Asta e frica cea mare.
E suficient sa sara un mall in aer si romanii isi schimba radical pozitia fata de scutul antiracheta
Pozitia Rusiei nu trebuie neglijata. Este destul de puternica si de influenta. Ne poate crea mari probleme.
E foarte bine ca am accepta acest scut, dar prezenta lui ne face dusmani noi. E pregatita Romania sa le faca fata??? Asta e tema de discutie!
2010-02-05 10:51:57 | Raporteaza
unde e problema de barbatie din titlu???!!
Vad ca tu vorbesti cand de SUA cand de NATO amestecandu-le si punand una ca justificare pt alta! Un fel de falfait cu gratie, dar falfait!
Raspunde-mi scurt: Scutul asta antiracheta este american (only SUA) sau este parte a apararii NATO??
Bazele americane de la noi sunt baze SUA sau baze NATO (in fin militari americani sub conducere NATO!
Pana la urma noi suntem parte NATO sau facem alianta separata cu un singur membru NATO, chiar in pofida altor membri NATO!?
2010-02-05 10:53:13 | Raporteaza
Nici nu am observaat titlul, e ca nuca in perete. Problema de barbatie???? In politica internationala in acesti termeni se pune problema, barbatie???
In relatiile internationale, in afara de o matematica rece, nu exista niciun fel de sentiment sau principiu chiar daca ele sunt declarate. Aici exista doar interese. Primele si cele mai importante sunt cele economice. In cazul de fata este vorba de producatorii echipamentelor respective care trebuie sa vanda si de protejarea zonelor de interes economic pt. americani. Pentru politicienii romani interesele sunt sutinerea politica din partea Americii si eventuale contracte pt. construirea bazelor militare ce vor adaposti scuturile antiracheta. Apoi urmeaza apararea nationala. Dar daca tinem cont la cat de des am fost atacati de la sfarsitul celui de al doilea razboi mondial aceste scuturi nu se justifica.
2010-02-05 11:07:32 | Raporteaza
M Gotiu: crezi ca daca esti jurnalist ai calificarea sa faci analize de la miscari sindicale la flacara violet??? ca si Lauriciu care a fost translator la SRI iar acum e experta in politici externe?
faptul ca detii un echipament militar ultraperformant indreptat agresiv impotriva unei tzari belicoase poate constitui un motiv de ingrijorare pt orice individ..
am inteles, chestia este pretul platit ca suntem membrii NATO dar sa sustii a la gâgă, ideea ca rusii nu vor ataca acele echpamente (nu Romania!!) este ilogic, pt ca sensul scutului antiracheta este sa intercepteze rachetele intercontinentale rusesti (nord coreenii si aiahtolahii sunt glume pt prosti?) inca din faza initiala, pe traiectoria ascendentă si sa le distruga! exect pe zona noastra nord-est-europeana!! si nu te intreb daca stii ce incarcatura au acele rachete, in nici un caz nu au porumbei ai pacii…
2010-02-05 11:12:02 | Raporteaza
perceptia noastra in aceste chestiuni e, ca sa nu zic ciudata, cel putin diferita: cel mai bun prieten al meu, plecat cu 35 de ani in urma in SUA, unde e o “poveste de succes”; cand noi ne dadeam de ceasu’ mortii sa intram in NATO, el imi scria: la ce-i trebuie Romaniei NATO? N-am corespondat cu el, dar ceva imi spune ca m-ar intreba: la ce va trebuie acum scut antiracheta?
2010-02-05 11:13:15 | Raporteaza
Şi la urma urmei DE CINE ne apără drăgălăşenia asta de scut dacă nu de ruşi? Ne-au pus iranienii gând rău? A dat ayatollahul vreo fatwa că s-a trezit dimineaţa nervos pe vlahi? Sau pakistanezii, saudiţii, “uite-l, nu e” Bin Laden?
A, dacă se vede la orizont unirea cu Basarabia, iar scutul foloseşte ca Rusia că nu-şi scoată colţii e ok.
Dar mi se pare doar un fel de Bechtel, să se mai scoată un ban din jerpelitul nostru buget: “să salvăm România, fără scut or să sară toţi s-o facă ferfeniţă mai rău ca maidanezii pe o friptură de porc”. Revin: care “toţi”?
2010-02-05 11:15:18 | Raporteaza
@trolu: ai fi mai convingator daca te-ai concentra asupra unui singur subiect; in principiu sunt de acord cu tine, dar de ce sa citesc intai perdaful adresat lui gotiu, care nu e subiectul dezbaterii, ca sa ajunf in cele din urma la subiect?
2010-02-05 11:15:40 | Raporteaza
@valer: de rusi ma tem ca nu ne apara; ca rusii n-au nevoie de rachete, ca sa ne dea peste cap; ajunge un robinet de la gaz…
2010-02-05 11:16:48 | Raporteaza
Cred ca decizia de ieri are mai mult legatura cu consolidarea parteneriatului dintre SUA si Romania, nu cu siguranta in fata unui atac din partea Rusiei.Asta in ceea ce ne priveste. In ceea ce-i priveste pe americani, Obama vrea sa-si faca simtita prezenta si aici, asta pentru ca lupta pentru Orientul Mijlociu se va intensifica in urmatorii ani. Altfel, forta militara a lui Medvedev&Putin ar spulbera orice scut antiracheta din Polonia, Cehia si Romania.
Motivul invocat de americani, protectia in fata unui eventual atac din partea Iranului sau Coreei de Nord, e o tampenie. Ar fi absurd ca in eventualitatea unui conflict dintre Teheran pe de-o parte, SUA si Israel de alta parte,iranienii sa-si bata capul cu cateva trupe americane de pe teritoriul Romaniei sau cu forta militara a noastra. Ei abia vor face fata atacului cu focoase nucleare venit din Israel si din golf.
Desigur, scutul antiracheta din Europa de este si un mesaj pentru absurdul si megalomanul Ahmadinejad, care n-o sa renunte la programul nuclear pana cand nu va fi inlaturat de la putere.
2010-02-05 11:20:45 | Raporteaza
O gândire bună se exprimă în enunţuri clare şi logice. Semnalez o greşeală de acord în articolul dvs: “Prezenţa rachetelor americane (…) au nevoie…”.
Detaliez pe dictare-online.../ .
2010-02-05 11:52:49 | Raporteaza
Ca de obicei, Iliescu este pro rus si antiamerican, Geoana o scalda pentru ca nu are curajul unei opinii, iar Nastase incearca sa fie proamerican.
2010-02-05 11:57:52 | Raporteaza
@zorin: nu sunt jurnalist, n-am stil, am doar ofuri sau pareri pe care le expun cum stiu!!
de obicei nu ma deranjeaza pozitiile dlui Gotiu sau ale altor jurnalisti dar acum cred ca a exagerat prezentand o opinie care ar putea fi si a unui consilier pe aparare de la Cotroceni care vrea sa ne convinga de binefacerile scutului ceea ce ar fi ok dar un jurnalist ar trebui sa prezinte si inconvenientele problemei
2010-02-05 11:59:33 | Raporteaza
A MAI TRAS UN TUN IN ROMANIA AMERICANU SA VEDETI CIT O SA COSTE ASTEA TOATE LA UN LOC IAR ISI VIND NISTE ARME CA DOAR AMERICANILOR NU LE MERGE BINE TRBUIE SA VINDA ARME DACA NU EI NU POT SUPRAVIETUI ASTEA SINT JOCURI POLITICE SI CORUPTIE CARE INCEPE DE LA FMI ITI DAU CU O MINA SI IAU CU DOUA PLUS DOBINDA CHIAR DE ASTA AVEM NEVOIE DRAGI ROMANI
2010-02-05 12:11:28 | Raporteaza
@ 16 trolu:
Da, si eu sunt de acord ca seamana mai mult a articol din revista “Pentru patrie” decat a punct de vedere jurnalistic.
2010-02-05 12:11:48 | Raporteaza
Super articol, felicitari! Ma bucur ca exista oameni care gandesc!
2010-02-05 13:13:00 | Raporteaza
@Karl: tu cumva te numesti KARL MARX????!!!Dupa comentariul tau acesta pari a fi……
2010-02-05 13:15:11 | Raporteaza
Nu se poate respinge chiar asa usor problema TINTEI militare. STRATFOR spune ca deplasarea riscului asupra partenerilor face parte din strategia SUA:
Washington can simply defend its allies, letting them absorb the risk and then the first strike before the United States counterstrikes rather than rely on its intelligence and offensive forces in a pre-emptive strike. This defensive posture on Iran fits American grand strategy, which is always to shift such risk to partners in exchange for technology and long-term guarantees.
stratfor.com/we../
Deci problema se pune nu din frica, ci tot in termeni de realpolitik. Pur si simplu nu ne alegem cu mai nimic dintr-o astfel de pozitionare.
Faptul de a fi granita nu este niciodata ceva care sa reprezinte element de siguranta. Cu totul dimpotriva. Macar precedentului Imperiului Roman ar trebui sa ne aminteasca acest lucru. Zonele de granita ale imperiilor sunt cele mai vulnerabile si sunt “calcate” de toti in picioare.
In schimb, intriga termenii in care puneti problema – care sunt efectele pe care scutul le poate avea asupra libertatilor civile?
2010-02-05 13:18:11 | Raporteaza
@neaFlorica: Nene, incerca sa intelegi ca oricine declara razboi Aliantei, declara automat razboi si Romaniei, asa cum oricine ar declara razboi Romaniei (putin probabil in viitorul apropiat, intr-adevar) declara razboi Aliantei. Am intrat in hora, jucam pana la capat. Nu ne convine? N-avem decat sa parasim Alianta
2010-02-05 13:19:36 | Raporteaza
Daca nu veneau astia cu scutul se zbiera pe toate canalele cum ne ignora SUA si cum nu suntem bagati in seama de catre marile puteri si cum ne sta noua in fire gaseam rapid maxim 3 vinovati(asta e cifra maxima de vinovati la noi si in toate cazurile altii sunt de vina si niciodata noi.Cand o sa vina ziua in care un roman o sa isi recunoasca 100% vina si sa spuna EU SUNT DE VINA o sa fie soare in IAD).Acum ca Obama a schimbat strategia militara si a abandonat planul BUsh cu amplasarea scutului in Polonia si Cehia si a ales ROmania au si aparut zvonurile cum ca polonezii si cehii nu l-au dorit etc etc si ca noi suntem de umplutura,deja clasica nebunie made in Romania unde orice faci niciodata nu e bine.Dpdv militar e o reusita,noi nu am fi in stare nici in 1000 de ani sa avem un astfel de sistem si nu din lipsa de materie cenusie(ca avem destula)ci din surplusul major de prostie pe care il avem si asta nu doar ca anuleaza materia cenusie de buna calitate dar o pune si intr-o inferioritate clara.
2010-02-05 13:24:44 | Raporteaza
De ce rade Basescu cand se plimba prin Palatul Victoria?
Il gadila Boc la fund (sau il … pupa?)
2010-02-05 13:44:21 | Raporteaza
Un scut pentru protectia “democratiei” securistice.
Baze americane sant si in Columbia, de ce nu si in singura tara bananiera din EU, condusa de securisti
2010-02-05 13:47:14 | Raporteaza
Instalarea scutului antirachetă în România ameninţă securitatea Moscovei, spune un analist rus
Planurile americane de a instala elemente ale scutului antirachetă în România reprezintă o ameninţare reală pentru securitatea naţională a Rusiei, a declarat un analist militar rus, citat de RIA Novosti.
“Vorbim despre plasarea sistemului terestru Aegis în România până în 2015, care foloseşte noul interceptor de rachete SM-3. Această armă ar putea, fără nicio îndoială, să reducă semnificativ capacitatea de disuasiune a Rusiei”, a declarat colonelul Igor Korocenko, redactor şef al revistei Apărarea Naţională.
El a precizat că rachetele SM-3 vor putea intercepta rachete balistice rus la scurt timp după lansare, pe traiectoria lor iniţială de zbor.
“Rusia trebuie să avertizeze România că, dacă elemente ale scutului antirachetă sunt plasate în ţară vor deveni ţintă a tirurilor de rachete de prevenire ale Rusiei”, a spus Korocenko.
Asta pentru teza cum ca Rusia nici nu s-ar deranja de scutul pus aici.
2010-02-05 13:50:30 | Raporteaza
Deci haoles baoles care mam cosultat cu fratieoru lui nasicu meo deci care a-m ajus la cocluziea ca ie ua probema da barbataie si ua deceziea iztoryca.
Deci care acoma m-a simnt an sfircsit coplect portejeat.
Deci satamina tracuta am entrat an familiea lui Don Profsor Da Alte Cuardenate Isterice ear satamina azta mea pus Donmu Busi zcutu antyrachita dasupra la propietatili mele care mi lea dat da bunavoe nijte cetatiani.
Deci aciasta pa parta da decezie iztoryca.
Pa parta ailanta da barbataie deci cin am aozit ca sa senmat tratatu cu hamericani o data mii sa zcolat paula am loata pa poradela me-a emedeat pa la zpate pa la zpate deci an noo luni ma-i o sa avem uan botez si daca e puradel o sai dam nume nato ear daca e poradela o sai dam nume Uniuna Europana.
Deci nasu o sa fia donmu Hory Patapopovici si boteazu la ICreu.
Deci jos comunizmu si cikalikaciakacia!
2010-02-05 13:54:23 | Raporteaza
cazul razboiului ruso-georgian va spune ceva domnule Gotiu?va spune ceva faptul ca razboaiele se castiga astazi economic si nu militar.va aprindeti cam usor in a sluji cauze ce nu va apartin.ati spus ca sunteti documentat in cazul Rosia Montana si va cred.In acest caz ati dat cu bata-n balta,dimpotriva, vom fi si mai mult in vizorul Rusiei.noi trebuie sa cumparam tehnologie militara americana(cand nu astea-s prioritatile) , treebuie sa fim carpa tuturor.si eu sunt pro-american dar Rusia e mai aproape decat SUA si nu stiu in ce masura ne-ar ajuta SUA, cea pt. care ca sa ajungi la ea trebuie sa te milogesti la ambasada pt un rahat de viza.
chiar credeti ca o amarata de baterie ne poate salva de zecile de mii de focoase nucleare ale Rusiei?de ce nu judecati inainte de a scrie?polonezii , cehii sunt mai tampiti decat noi?
2010-02-05 15:35:52 | Raporteaza
Cu riscul de a ma repeta reamintesc tuturor celor care au opinii pro sau contra ca amplasarea rachetelor este o problema care excede decizia noastra in aceasta directie si astfel discutiile sunt totsl inutile:
domnulsix.wordp../
2010-02-05 15:45:04 | Raporteaza
Pericolele care vin din Est nu mai tin neaparat de vecinii traditionali (fostul Imperiu, astazi Ucraina si oarecum Rusia) ci de Statele din Orientul Mijlociu.
“Paza buna trece primejdia rea” ramane o zicere mereu actuala. Romania urmeaza doar o politica a interesului national si a securitatii regionale. Lucrurile trebuie privite cu calm si seriozitate adica fara infierbantare politicianista aducatoare de voturile “speriatilor’ care clameaza mereu grija pentru “Tarisoara” vesnic amenintata de dusmani imaginari.
Viata a dovedit ca aderarea la NATO nu a dus la pieirea Romaniei (dimpotriva!) iar intrarea in Uniunea Europeana aduce in egala masura indatoriri si avantaje.
Nu exista insa nici o indoiala ca si acest nou statut taie din avantul patriotilor de mucava care in anii ‘90 au provocat framantari interne daunatoare Tarii.
Vremea “nationalismului de braserie” a trecut de multisor.
2010-02-05 15:57:16 | Raporteaza
De ce nu pune Imperiul baze si rachete in Turcia, care are granita cu Iranul?
2010-02-05 16:43:05 | Raporteaza
@Steluta: “MULT”
2010-02-05 16:47:27 | Raporteaza
@Bercea Mondiealu:
slab – naşu musai să fie Băse; sau măcar EBA
2010-02-05 17:14:43 | Raporteaza
@romeo: Cum spunea , pe ocolite , și autorul articolului,e o chestiune de cojones. Suntem în NATO, vom participa la acest scut, ne asumăm riscurile (dar tipic românește,mulți ar vrea să ne asumăm doar beneficiile,sacrifciile să le facă alții )și avantajele, cui nu-i convine să fie sănătos! Se plângeau atâția că nu ne bagă aliatul în seamă, acum se plâng c-o face. Că ne vom face dușmani noi, nue o noutate. Mai bine cu scutul în spate și dușmani mai mulți, decât cu capul în nisip sau cu buzele pe fesele tututror, deh, să nu-i supărăm.
2010-02-05 19:51:18 | Raporteaza
hotnews.ro/stir../
2010-02-06 12:04:05 | Raporteaza
am asa o intrebare: daca, prin absurd, in georgia ar fi fost instalat un scut antiracheta ar mai fi indraznit rusia sa intre cu tancurile? nonsalanta cu care rusia a invadata georgia trezeste unele intrebari si in legatura cu romania. aici chestiunea e simpla: de fiecare data cind romania a intrat in relatii cu rusia s-a ars – 1711 dupa batalia de la stanilesti rusii se retrag, iar turcii impun regimul fanariot, razboaiele ruso-turce din secolele XVIII-XIX s-au purtat toate pe teritoriul romaniei fiind ocupate cind de una cind de alta, anexarea bucovinei in 1774 de catre austria s-a facut cu acordul rusiei, anexarea basarabiei in 1812, regulamentele organice, razboiul ruso-turc din 1856, pierderea celor trei judete din basarabia in 1878, desi romania luptase cot la cot cu rusia, iar aceasta mai si semnase un tratat prin care garanta integritatea romaniei, primul razboi mondial cind armata rusa desi superioara numeric pierde dobrogea si impune armata romana sa se retraga in moldova pierzind cam 500000 ostasi, perioada interbelica cind rusia a finantat instigatori si agenti sovietici in romania, tratatul molotov-ribbentrop, notele ultimative din 1940, anexarea pe linga a basarabiei a bucovinei de nord si tinutului hertei, in 1944, chiar si dupa ce romania a intros armele, armata rosie continua sa faca prizonieri pe care sa ii trimita in lagare (unii s-au intors din mila rusilor si dupa zece ani), anexarea basarabiei dupa razboi si pierderea cadrilaterului, desi armata romana pierduse sute de mii de ostasi in luptele cu nemtii din slovaci si ungaria, impunearea comunismului, nationalizarea, colectivizarea, canalul dunarea-marea negra, jilava, caer, ceausescu, pcr, in 1991, in razboiul de la nistru trupe sustinute de rusia omora romani, iar in transnistria sunt suprimate limba si cultura romana – o restrospectiva superficiala, apare intrebarea ce motive a dat rusia romaniei pentru siguranta pina acum, mai mult, medevedev spune raspicat ca rusia isi rezerva dreptul de a lovi preventiv,asa ca amplasarea rachetelor ii va face pe multi sa se gindeasca de 2 ori
nu inteleg cum multi prefera rusia in locul americii atunci cind romania a avut numai de cistigat din relatia cu sua, tara a intrat in nato desi nu era pregatita, tara primeste bani de la sua pentru baza militara de la constanta, si va primi si pentru complexele de rachete, in germania cit e ea de antiamericana au fost probleme mari atunci cind americanii au decis sa scoata baza din germania dat fiind faptul ca aceasta aducea la bugetul statului 1mlrd de dolari
prin amplasarea scuturilor antiracheta romania cistiga o pondere pare in cadrul nato si devine unul din punctele de sprijin ale usa in europa de est, iar americanii nu ii numesc pe romanii care trudesc “ijo di puta” si “tiganos” asa cum se intimpla in italia, franta, spania
faptul ca tara s-a inglodat in datorii datorita creditelor este problema strict a guvernarilor romaniei fiindca atunci cind iei un credit de 1 mlrd de euro pe 20 de ani cu 0.5%-1% dobinda si perioada de gratie de 10 ani si el dispare undeva nu mai e vina americii
cit despre gazul rusesc tine sa atrag atentia ca rusia are nevoie de cumparatori la fel de mult cum are romania de gaz, din cauza asta gazpromul semneaza contrate pe zeci de ani cu tarile europei in care se prevad penalitati in caz ca tara respectiva nu cumpara volumul de gaz specificat in contract
2010-02-06 13:07:48 | Raporteaza
[...] Davidescu (aici), Laura Cernahoschi (aici) si Mihai Gotiu (aici si [...]
2010-02-07 16:47:42 | Raporteaza
Ce le doua motive care v-au facut sa zambiti sunt doar pareri si supozitii personale. Va doresc o zi buna!
2010-02-09 16:44:31 | Raporteaza
[...] sistemului anti-balistic american am citit pe Codex Politicus, pe Teophile Politeia, pe blogul lui Mihai Goţiu şi pe blogul lui Mihnea Măruţă. Analize pertinente asupra acestui subiect au fost publicate în [...]
2010-02-16 00:07:26 | Raporteaza
Rusia nici nu s-ar deranja de scutul pus aici ?
ba char se deranjeaza si inca cum – nu demult liderul de Transnitriei Igor Smirnov ( din numele intregului popor Transnistrean ) a propus rusiei sa mareasca numarul de soldati dislocati in Transnistria si sa aduca si rakete , ca sa se simta ei mai bine si in siguranta . Dupa cum se stie Smirnov nu face nici o miscare fara indicatiile de la Moscova ( iar voi ziceti nu s-ar deranja – deja se deranjeaza )
2010-04-30 22:15:18 | Raporteaza
De ce nu ?
Un scut care sa ne pazeasca de rusi , ca doar ne stau char linga noi .
Poate ca nu va fi mare folos din el dar totusi va fi ca un os in gitul rusului , plus la toate va fi un argument impotriva rusilor.
2010-05-05 10:09:00 | Raporteaza
rusii,rusii rusii ,ia mai daii dracului
2010-05-09 07:57:20 | Raporteaza
HA HA HA
2010-05-17 00:27:15 | Raporteaza
@Lenin:
da nu tii dushe tu akolo rominule!
2011-04-28 14:39:42 | Raporteaza
@trişaţi: nui de ris!dai de plins
2011-04-28 14:40:35 | Raporteaza