RSS Feed

ActiveWatch: ”Cel mai flagrant caz de presiune economică asupra presei e legat de Roșia Montană”

vezi toate articolele de
03 May 2011 la 01:01 53 comentarii 1598 vizualizari.

O sinteză a Raportului FreeEx ”Libertatea presei în România 2010”, realizat de Agenția de Monitorizare a Presei ActiveWatch, a publicat-o deja Costi Rogozanu. Vă voi prezenta acum, integral, modul în care Raportul FreeEx, prezintă cazul Roșia Montană.

”Cel mai flagrant caz de presiune economică făcută de o companie în 2010 e legat de exploatarea minieră de la Roșia Montană”, se arată în capitolul ”Presiuni politice și economice. Presiuni ale autorităților”, sub titlul ”Cenzura Roșia Montană Gold Corporation”.

”12 jurnaliști cunoscuți și cu funcții de management editorial (Robert Turcescu, Ioan T. Morar, Mihai Tatulici, Emil Hurezeanu, Doru Bușcu, Dragoș Nedelcu, Sorin Freciu, toți din grupul Realitatea-Cațavencu; Livia Dilă – B1Tv, Floriana Jucan – Qmagazine, Vlad Macovei – Evenimentul zilei, Rareș Bogdan – Ziua de Cluj, Adrian Bucur – Prima TV, Marian Voicu – TVR, Roxana Voloșeniuc – Elle) au făcut în luna august o călătorie în Noua Zeelandă, plătită de Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), firma care vrea să înceapă exploatarea. Excursia a costat câte 10.000 de euro pentru fiecare invitat. Contactat de jurnalişti, Robert Turcescu a susținut că e în concediu, iar alții au spus că vizita e una de documentare și nu îi obligă să scrie favorabil despre proiect. Deplasarea într-o excursie de lux a unui editor, pe cheltuiala unei companii care poate fi subiect de documentare jurnalistică, poate avea un efect direct de auto-cenzură asupra jurnaliștilor aflați în subordinea respectivului editor.

Nu e prima excursie de acest gen. „În perioada 2004-2010, politicieni locali și ziariști din aproape toate trusturile de media au participat la deplasări în Finlanda, Noua Zeelanda și Spania, la mine care folosesc tehnologii similare cu cea pe care RMGC intenționează să o folosească la Roșia Montană”, a scris HotNews.ro, citând o firmă care prestează servicii de comunicare pentru RMGC.

Majoritatea televiziunilor și ziarelor naționale difuzează publicitate de la RMGC. Cotidianul a lansat cifra de 12 milioane de euro plătiți presei în ultimii trei ani, în special către televiziuni. O excepție e ziarul Adevărul, care a refuzat în 2010 publicitatea motivând: „Roșia Montana este un proiect controversat, cu care nu vrem să ne asociem. Este un proiect pe care eu îl cred profund imoral”, a spus Peter Imre, directorul general al Adevărul Holding.

Pe 3 martie, o parte din redacția revistei Academia Cațavencu și-a dat demisia, invocând presiuni editoriale, inclusiv în subiectele legate de Roșia Montană.

Pe 6 iulie, jurnalistul freelancer Tiberiu Lovin a găsit în Săptămâna Financiară un text publicitar pentru RMGC, prezentat ca articol jurnalistic.

Pe 28 ianuarie 2011, Platforma pentru București a semnalat că articole din România Liberă și Capital, care dăunau intereselor RMGC, au dispărut de pe site-urile lor la scurt timp după publicare. 40 de ONG-uri au acuzat publicațiile de cenzură. România Liberă a răspuns acuzațiilor astfel: „deciziile editorilor au vizat strict imperativele clarității și conciziei, fără ca ele să afecteze în vreun fel informația esențială din articol, dar și nevoia ca într-o dezbatere atât de controversată precum este cea din jurul proiectului <<Roșia Montană>> să fie prezentate atât punctele de vedere exprimate de contestatari, cât și cele ale susţinătorilor acestuia”.

O căutare după „Roșia Montană” pe site-ul României Libere afișează, însă, o suită de articole scrise parcă de firma de PR a RMGC, cum ar fi „Roşia Montană, alături de rugby-ul românesc”, „Constructorii susţin Proiectul Roşia Montană” sau „Roşia Montană Gold Corporation are un nou vicepreşedinte de resurse umane””.

Textul integral al Raportului FreeEx (în format .pdf) îl puteți citi aici:

Despre ”excursia” jurnaliștilor români în Noua Zeelandă ați putut citi și pe VoxPublica (unde, de altfel, am publicat în premieră informația). Pe lângă cele cuprinse în raport, tot pe VoxPublica v-am prezentat modul în care importante ziare centrale au publicat un comunicat de presă al RMGC referitor la poziția unui așa-zis expert UNESCO (de fapt ICOMOS) sub formă de articole jurnalistice de ”producție proprie”. Mai mult, după ce conținutul acelor articole-comunicat de presă a fost infirmat printr-o luare de poziție oficială a ICOMOS (organism raportor UNESCO) -, ziarele în discuție nu au mai publicat ceva (detalii aici).

În fine, în primele luni ale acestui an, cenzura legată de subiectul Roșia Montană a continuat. Despre modul în care a dispărut un articol critic la adresa RMGC de pe ediția online a ”Ziua de Cluj” ați putut citi tot pe VoxPublica (articolul aici). Desigur, asta nu-i împiedică pe reprezentanții RMGC să se plângă că ar fi… ”discriminați” de către mass media românești.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Vezi aici episoadele din seria BOOKFACE!

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Romania Curata
Curs de Guvernare

Ultimele comentarii

afacerea roşia montană alburnus maior alex mazilu antonescu banci basescu blaga blog Blogviu interviu Boc Bruxelles Bucuresti candidatura cianură cluj CNA comisia europeana corupţie criza CTP curtea constituțională Dan Diaconescu Dinu Patriciu educatie Elena Basescu europarlamentare experiment Facebook gabriel resources gaze de șist Gigi Becali guvern humanitas internet iohannis Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu macovei Media mihai goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza parlament Parlamentul European pdl Plesu Polirom ponta presedinte protest proteste psd riscograma romani rosia roșia montană Rusia salarii securitate Senat sondaj steaua SUA suspendare Tariceanu tiff TRU UBB UE uichendist.ro unesco Vanghelie Vasile Blaga victor ponta voiculescu

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!