RSS Feed

Bookfest 2016: avangardă, poezie, critică & eseu, proză

vezi toate articolele de
31 May 2016 la 01:59 comenteaza acum 633 vizualizari.

Este din nou anul avangardei: acum un centenar Tristan Tzara, care se traduce în mai multe evenimente la târgul de carte, dedicate cunoscutului părinte al dadaismului sau pur și simplu avangardei; se rețin astfel:

• reeditarea din 1996 a traducerii lui Ion Pop la niște Lampisterii și manifeste de Tzara (oarecum îmbunătățită);
  • Petre Răileanu, cu Dada în direct, la Tracus Arte, unde se insistă pe motivele pentru care Tzara a fost trimis (expediat) de familie la Zürich (dar ce făcuse? ce făcuse?);
  • vizită scurtă la „Cabaretul Voltaire” – „25 de poeme” de Tristan Tzara, ilustrate de Mircea Bochiș, la Editura Hasefer.

Mai departe, în avangardă, va conta cartea lui Ovidiu Morar de la Editura Universității din Iași, Literatura în slujba revoluției (cercetare istorică a stângii și a conexiunilor cu avangarda artistică în perioada interbelică, în special), un număr omagial Caietele Avangardei (coord. Ion Pop) pentru Ilarie Voronca, Rodin, Meunier, Brâncuși, de Cristian-Robert Velescu (la ICR). Oricum, antologia avangardei  a lui Ion Pop, de la editura pe foiță de biblie patronată de Eugen Simion (1600 de pagini de avangardă, deci) este o lucrare ce rămâne etalonul antologiilor (Editura Muzeului Literaturii Naționale Române)

În grațiosul domeniu al poeziei se remarcă, de această dată, Editura Paralela 45. Trebuie menționată, mai întâi, colecția „Qpoem”, o colecție care a selectat dintr-un grup considerabil de pe Facebook 13 poeți, mulți dintre aceștia debutând cu ceastă ocazie. Qpoem (Quantum poem) este girat de un binecunoscut autor optzecist, acum editorul Călin Vlasie, care a investit energie într-o secțiune de nișă (cum se spune); de altminteri, colecția de poezie a Editurii Paralela 45 avea semnătura cunoscătorului: debutantele Maria Pilchin, Andreea Voicu și Marina Popescu, publicate înainte de Qpoem, au primit mai multe premii, printre care și pe cele ale Uniunii Scriitorilor. Așadar, ieșind din lumea internetului, din lumea Facebookului, în lumea pieței de poezie, apar sau revin nume interesante, precum: Victor Latunski, Emilia Ajule, Costel Suditul, Liviu Mățăoanu, Mihail Gălățanu, Teodor Sinezis, Gabriela Schuster, Adi Filimon, Dumitru Andreca, Mihai Amaradia, Ioan Barb, Adela Efrim, Ottilia Ardeleanu.

Tot la Paralela 45, Opere complete ale unor poeți deja clasici: Ioan Es. Pop, Adrian Alui Gheorghe, Liviu Ioan Stoiciu și Emil Hurezeanu, ambasadorul care s-a fost născut poet.

Cartea Românească aduce câțiva alți debutanți: George State (traducător al lui Celan), precum și Alina Purcaru. Editura Vinea (Nicolae Tzone) mizează și ea pe colecția de poezie românească în limba franceză, deja prezentată la Salon du livre din Parisul acestui an. Semnificativă este și Casa de Pariuri Literare, cu Poeme la microfon, ce va prezenta scriitori din colecția „Poezie CDPL”. O nouă perspectivă despre fenomen se găsește tocmai la Editura Universității de Vest, cu Rețeaua. Poezia românească a anilor 2000, de Graţiela Benga.

Și clasicii au locul lor, de exemplu, la Editura ePublisher așteaptă Viteazul în piele de tigru de Rustaveli, epopeea națională a Georgiei, ce va fi lansată în prezența ambasadorului acestei țări la noi. Iar clasicii noștri, mai de demult sau mai de acum, sunt cuprinși de Editura Casa Radio (cartea vorbită), cu excelente audiobookuri în lectura autorilor ; așteptată este varianta Exuviilor Simonei Popescu.

Și new-entry-ul Editura Hecate are lansări de poezie: Iulia Militaru, Cătălin Pavel.

Este clar că, în domeniu, concurența este acerbă, iar poemele – chiar de calitate.

În lumea cărților de critică și eseu atracțiile sunt majore, de pildă, Ion Bogdan Lefter, cu Începuturile poeziei postmoderne (1977-1985) și „Generaționismul” literar. Concepte, istorie, mărturii, lucrări ce derivă din Flashback 1985: Începuturile noii poezii, din 2005, volum cu o istorie de sertar, caracteristic generației postmoderne. De notat și Radu Vancu, cu o carte despre poezie, de la Pound la Cărtărescu (Humanitas). Apoi, dacă nu mă înșel, debutul la un târg de carte al lui Ștefan Liiceanu, cu discuții despre lumea Japoniei (se știe că deja librăriile Humanitas au început să se transforme în magazine de niponisme). Făcându-se joncțiunea (ștafeta?) între generații, pot fi amintiți Vladimir Tismăneanu și Ciprian Măceșaru, un volum în duet (Trei sute de ceaușești liliputani), adevărată modă printre neoconservatori (ce urmează unui Dan C. Mihăilescu & Ciprian Măceșaru, o modă întărită și de o Anatomie a ratării, semnată tocmai de Teodor Baconschi & Dan-Liviu Boeriu).

În afara schimbului de generații, se va lansa Andrei Oișteanu, cu o carte despre Sexualitate în cultura generală românească, îndelung pregătită, ce survine cercetării despre Narcotice la noi, arătând atracția autorului pentru subiecte controversabile (Polirom). Alte titluri, poetice în sinea lor:

• Terminologia meteorologică românească a fenomenelor atmosferice (știinţific versus popular), editat de Cristina Florescu (Editura Universității Alexandru Ioan Cuza);
  • la Editura Ars Docendi,  Psihosociologice. Panseuri, panseluţe şi scaieţi, de Septimiu Chelcea , precum și amintirile sale: Așa a fost? Așa îmi aduc aminte. 1945-2015 (aceeași Editură a Universității din Iași);
  • de la Editura Tact, un Althusser, Inițiere în filozofie pentru nefilozofi (pref. Alain Badiou), precum și Bruno Latour, Cercetare asupra modurilor de existență.

Proza este invitata acestui Târg. De fapt, Israelul, care înseamnă, acum, scriitori de proză. Dintre scriitorii pentru care se organizează evenimente speciale: Zeruya Shalev, Meir Shalev, Rony Oren (autor pentru copii), Dror Mishani. Nu lipsește o seară Amos Oz (deși lipsește Amos Oz), unde va participa fiica sa, Fania Oz-Salzberger, cu care a semnat un valoros volum. Alte evenimente:

• reeditarea Tratamentului fabulatoriu de Mircea Nedelciu (a treia ediție), romanul emblematic al lui Nedelciu, despre supraviețuire într-o lume de sertar, despre existență în lumea anilor 1980 (Editura Paralela 45);
  • un Solenoid redivivus (în al doilea an de existență, la a doua ediție);
  • un comeback al veteranului George Bălăiță, cu Învoiala (Polirom);
  • volumul de proză scurtă al lui Radu Niciporuc, traducătorul din spaniolă;
  • iocan, revista de proză scurtă, aflată la primul număr, care se găsește la Editura Vellant; concepția este o premieră pentru piața noastră de literatură, iar sub coordonarea lui Cristian Teodorescu, Florin Iaru & Marius Chivu, revista este un pariu al dizidenților din Uniunea Scriitorilor, deci un pariu pentru un alt mod de a concepe scrisul.

Și este doar o mică parte, e clar, a acestui Bookfest. A doua parte se vede, trebuie văzută personal.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

Comentează

Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici

ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari
Scriu de mai multă vreme despre avangardă și modernism în literatura română & europeană, despre care am publicat articole & studii, punctate în 2007 de un doctorat cum laude la Universitatea din București
» citeste biografia

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!