![]() | Cand munca ucide. Scapa cine poatevezi toate articolele de Mihai Goţiu15 Mar 2010 la 08:11 24 comentarii 1094 vizualizari. |
În comunism, munca a fost definită ca o obligație socială. Să nu muncești era deja o infracțiune, care în România purta numele de ”vagabondaj”. Corporatismul e mult mai ”uman”: i-a lăsat omului libertatea de opțiune, inclusiv cea de a nu munci, însă a creat sistemul recompenselor false. Conform acestui sistem, cu cât muncești mai mult, cu cât ai o carieră mai de succes, cu atât recompensele primite (casă, mașină, vacanțe, bunuri mobile, servicii etc.) sunt mai mari. În realitate (cum am scris și cu altă ocazie) recompensele nu sunt mai mari, ci doar mai… scumpe.
Din acest punct de vedere, corporatismul s-a dovedit mult mai ”eficient”, mai ”productiv” decât comunismul. În comunism exista obligația legală de munci 8 ore pe zi, timp de 6 zile pe săptămână. De voie, de nevoie, oamenii s-au conformat, iar excepțiile au fost extrem, extrem de rare. Corporatismul a reușit performanța să-l determine pe om să muncească (nota bene: voluntar) 10, 12, 16 ore sau chiar mai mult pe zi. Spre deosebire de comunism, corporatismul îți lasă opțiunea de a spune ”nu” (fără ca acest lucru să fie sancționat cu închisoarea). Cu toate acestea, cazurile celor care spun ”nu” sunt aproape la fel de rare precum în comunism.
Am citit comentariile la articolul precedent, referitor la femeia care a murit (conform informațiilor mediatizate) pentru că a muncit prea mult. Recunosc că nu am insistat foarte mult asupra valorii de adevăr ale acestor informații (mai exact dacă, într-adevăr, femeia a murit din cauza suprasolicitării; că a fost un factor determinant sau doar un factor agravant, suprasolicitarea a existat însă în acest caz).
Ce am observat însă în cazul răspunsurilor primite? Că majoritatea fac trimitere tot la sistemul de recompense (banii). Soluțiile oferite sunt legate îmbunătățirea sistemului (perioade mai lejere sau pauze după o perioadă epuizantă, așadar tot o recompensă) și, în câteva cazuri, soluția extremă (căutarea unui alt loc de muncă sau asumarea statutului de liber-profesionist ori de mic întreprinzător). Iar aceste din urmă răspunsuri au venit din partea unor oameni care chiar au și pus în practică ceea ce au afirmat.
Așadar, există și varianta ieșirii din sistem. Fără ca acest lucru să ucidă. Ce nu există e curajul de a face acest pas.
Cum supraviețuiești la marginea sistemului corporatist și, în același timp, interacționând cu acesta este, însă, o altă poveste.
Etichete: comunism, corporatism, munca


Iulian Leca azi la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 19 May la 15:22 |
La Cluj se dă bătălia simbolică cu ultima redută a regimului Băsescu. [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 19 May la 14:05 |
Am citit cu mare întîrziere Spovedanie la Tanacu şi Cartea [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 13:53 |
Motanul de partid a apucat de l-a încoţopenit pe marchizul de Carabas, într-un sector al [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 19 May la 08:49 |
Cazul Laurei Codruta Kovezi e special. Nu ea, ci reactiile la acuzatiile de plagiat aduse de GIP la [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 04:47 |
Dacă, în vremea regimului democratic al lui Iliescu, un fost consilier al președintelui [ citeste mai departe ]
riscograma.ro 19 May la 00:54 |
Chiar nu mai e nimic bun de copiat în ţara asta?
Poţi să-l înţelegi până la un punct pe [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 18 May la 17:49 |
Unul din motivele pentru care Băsescu ar trebui suspendat este faptul că ignoră moratoriul impus [ citeste mai departe ]
| 1Reiau un comentariu pus si sub Ciprian Sulea, fiindca subiectul e acelasi si nu am alt punct de vedere. Se bate apa in piua de pomana! Oricum ar fi, parlamentarul odata ajuns in parlament nu mai reprezinta... | ||
| 2I just posted my first blog on blogspot. How will people find it? Do i have to give them the link, or can just anyone find it?.... | ||
| 3I am working on consolodating my online brand and identity. How to i set my blog up to receive the comments i post on others blogs or the questions I answer on Yahoo Answers or Linked in Q&A? . . What... | ||
| 4I have heard about sites that will pay you per post on your blog . . The one im planning on joining pays $10 per post. . Anyone know any good ones? Or better ones for that matter?.... | ||
| 5Am new to blogging. So would like to know more about blogs..... | ||
| 6How to start a blog. Kindly suggest books on the subject?... | ||
| Mihai Goţiu 10955 citiri |
| Cristian Teodorescu 9323 citiri |
| Costi Rogozanu 9152 citiri |
| Constantin Creţan 4284 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4243 citiri |
| Dan Duca 4112 citiri |
| Alin Fumurescu 3698 citiri |
| Ciprian Şiulea 3139 citiri |
| Dorin Tudoran 2562 citiri |
| Cristian Bândea 2057 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 5 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Ciprian Şiulea 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Dan Duca 2 postari |
| Mihai Goţiu 62014 citiri |
| Cristian Teodorescu 39671 citiri |
| Costi Rogozanu 38113 citiri |
| Ciprian Domnişoru 17997 citiri |
| Alin Fumurescu 17593 citiri |
| Viorel Dobran 12990 citiri |
| Dan Duca 11989 citiri |
| Constantin Creţan 11295 citiri |
| Dorin Tudoran 8488 citiri |
| Iulian Leca 8044 citiri |
| Mihai Goţiu 30 postari |
| Cristian Teodorescu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Viorel Dobran 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Doar o mica “corectura”: nu “vagabondaj”, ci PRAZITISM, care se pedepsea cu inchisoare, prin “procedura de urgenta”, conform celebrului Decret 3oo! Era o amenintare
iminenta continua pentru “indezirabili” (de orice nuanta: dizidenti, opozanti, abstinenti, “evazionisti”) deoarece puteau fi dati oricind afara din servicii si, daca nu-si gaseau urgent un alt loc de munca (de obicei, mult sub calificarea lor) puteau fi arestati si “izolati”. In esenta, nu “morala comunista a muncii” ii pastra pe “cimpiile muncii” pe oameni, ci sistemul politienesc politic al unei societati totalitare.
In rest, tema e corecta. As spune chiar chiar de o dramatica (la nivelul individului) actualitate.
2010-03-15 08:48:12 | Raporteaza
Ne putem intreba care este diferenta dintre corporatism si comunism ori, mai degraba care sunt asemanarile. Cei ce muncesc in corporatiile transnationale stiu bine ca desele team-building-uri se aseamana cu sedintele de partid comunist, unde toti aplauda “binele comun”, “succesul de piata” etc., hoarde de zombi zambesc tamp, gandind “pozitiv”. Nimeni nu mai are voie sa se distanteze de “goal”, “target” (de parca limba romana ar fi inexistenta, toate desfasurandu-se in hilara Rongleza),caci daca nu mai este “hope” ne-am dus pe sfarla.
Tovarasii pui de comunist au fost degraba preluati de maestrii corporatisti, dusi la “training”-uri in strainatate, MBA-uri si alte cele, iar la intoarcere, din aceleasi pozitii de comanda carmesc sclavii “brain-washed” spre “noi si noi succese”, pe culmile corporatismului de asta data.
In cazul de fata, sincer cred ca munca a fost cauza decesului sarmanei femei, sclav pe plantatia corporatista, el putand surveni si in cea mai “umanista” societate. Nu Basescu, nici macar Iliescu nu este raspunzator de asemenea tragedie. Sa nu ne ascundem dupa deget si sa nu distorsionam realitatea, de dragul aceluiasi Zeu Corporatist.
2010-03-15 08:49:01 | Raporteaza
Nu vorbi!!!!! ia vezi, lenea cate victime produce? din punctul meu de vedere lenea a distrus Romania. Alles…..
2010-03-15 08:57:05 | Raporteaza
@) Vasile Gogea
Corect, mai putin numarul decretului, care era 153!
2010-03-15 08:58:30 | Raporteaza
@vasile gogea:
da, nu am retinut termenul corect din legislatia penala comunista, dar, intr-adevar, ”paraziti sociali” li se spunea in PR-ul comunist
2010-03-15 08:59:57 | Raporteaza
Rectific eroarea : “NU munca a fost cauza decesului sarmanei femei”
2010-03-15 09:07:39 | Raporteaza
@Liviu Antonesei
Asa este! (au trecut, totusi, multi ani de atunci!)
2010-03-15 09:07:40 | Raporteaza
Nu a murit de munca! Si chiar daca a fost asa ma doare in cot! Avea 1500 euro/luna? La revedere,pa!Ce putea sa faca pentru banii aia? Cati din tara asta au salarii asemanatoare?Altii sapa santuri pentru max 300 euro/luna si asta lua 1500 pt. a sta la calculator. RIP but…
2010-03-15 09:39:44 | Raporteaza
Comparatia cu sistemul dinainte tine pana la un punct. Obligatia legala de a munci (8 ore) inainte de 89 era instituita de stat si indeplinita in raport cu el. Ceea ce poate impune acum o companie privata angajatilor ei, fie ca e o mare corporatie de gulere albe sau o fabricuta din provincie, nu mai are nici o legatura cu statul, fiindca firmele respective sunt state in stat. O fi legal concediul de 21 de zile, ziua de munca de 8 ore, niste sarbatori legale, dar nu pentru statele in stat, care stabilesc dupa propriile reguli timpul de lucru, concediul, cat de liber esti de fapt in concediu, daca ai pauza de masa si alte detalii. Am tot vazut discutii demagogice despre “stanga” care ar trebui sa apere drepturile angajatilor din corporatii sau fabricute. Dar cum le poate apara, din moment ce statul n-are parghii sa oblige firmele la nimic? Investitorul (care, nu-i asa, face o favoare statului ca plateste impozite si face o favoare societatii ca a creat locuri de munca) ameninta ca isi ia jucariile si pleaca oricand, ba mai si face reclama proasta tarii, fiindca el se astepta sa gaseasca aici forta de munca ieftina si flexibila si in loc de asta are parte de un stat “ostil investitorilor”, si asa mai departe. Deci in afara de lamentari ca a murit un om din cauza supraincarcarii si de indemnul “scapa cine poate”, nimeni nu le poate face nimic statelor in stat. Cine si-a dorit “retragerea statului din economie” si-a vazut visul cu ochii, din punctul asta de vedere.
2010-03-15 09:42:48 | Raporteaza
Munca ucide ?Probabil. Dar poate ”trasul” la tarnacop, lupta cu betoanele, asta in conditiile in care nu te hranesti ( in primul rand )corespunzator.Munca la calculator, orice ai face, ma indoiesc.Biata inima femeii cred ca a cedat datorita celor 10 cani cu cafea baute zilnic, a celor 10 cutii ce asa zise energizante si a unicului sandvis pe care il papa zilnic. ( banuiesc ca facutul mancarii era pe plan secund )De ce spun asta ? Cunosc oameni care muncesc la calculator ( pe proiecte )cate 15-16 ore, zilnic.Constientizeaza situatia si nu fac abuzuri, de nici un fel. Iar masa de pranz, cu proteinele obligatorii, este lege.Cand suntem sub un factor de stres extrem, hai sa lasam naibii salatele si silueta, ca nu aduc nimic bun !
2010-03-15 09:52:52 | Raporteaza
e buna comparatia intre corporatism si comunism. mai rau decat munca prestata acolo, corporatismul determina un mod de gandire care-i face pe oameni de stanga.
de la patronate si conducerile de la varf care influenteaza legislatiile tarilor si limiteaza concurenta pana la angajatii din “middle management” care devin ecologisti, multiculturalisti, libertarieni, atei, sau mai jos la simplii lucratori care se “functionarizeaza” (actioneaza ca angajatii la stat – procedurile inseamna sa se acopere de hartii, lipsa de atitudine, teama de sefi).
nu sunt de acod ca ai scapare in a deveni mic intreprinzator sau liber profesionist. cred ca sunt mai multi mici intreprinzatori care au murit din cauza stresului sau si-au pus capat zilelor decat in orice alt domeniu. mai multi morti decat in armata, mai multi morti decat la sidex, mai multi morti decat pe santierele navale in vopsitorii, mai multi morti decat in multinationale.
ca mic intreprinzator estio fara aparare, nedreptatile care ti se fac zilnic apasa mai mult decat “dead-line-urile”, ziua de leafa e un blestem si mai esti si porcait de media mainstream.
apoi, prostimea (ai de truda ai mass-mediei romanesti) e agresiva. nu ai dreptul la nicio slabiciune. omul si-a pastrat instinctele animalice, il elimina pe cel slab si nu poti sa te astepti sa fii aparat cand esti de fapt inamicul poporului. pentru asta e de vina stanga.
2010-03-15 10:42:40 | Raporteaza
@Mihai Goţiu
Iesirea din sistem e f grea.
Daca ai o gasca [ de sicofanti ai unui regim, coterii diverse] =-> te rezolvi [ultra] rapid cu vreun job/sinecura, vreun ghischeft ‘de pripas’; dar vei avea mult de dat altora, altadata.
Daca ai famile e groaznic/ cu oameni bolnavi apropiatie
-> e iadul pe pamant
Altfel:
Trebuie sa ai rezerve pt cateva [multe] luni / de minmum 10miiUSD.
Sa ai bunuri de valoare mare pe care le vei da unor samasari mizerabili cu 25- 45%
In astfel de momente ai totusi o ‘iluminare’: vezi lumea in adevarata ei lumina. vezi rautatea intrinseca [pacatoasa].
Este Dogville ul lui Lars von Trier
Sa incerci sa sa te-imprumuti de la amici mai este o varianta dar de mica importanta [in general nu prea exsta amici iar prieteni nu exista deloc;
cine nu intelege asta iseamna ca traieste inca o mare iluzie -'maya']
2010-03-15 10:54:43 | Raporteaza
@morometele
“nu sunt de acod ca ai scapare in a deveni mic intreprinzator sau liber profesionist. cred ca sunt mai multi mici intreprinzatori care au murit din cauza stresului sau si-au pus capat zilelor decat in orice alt domeniu. mai multi morti decat in armata, mai multi morti decat la sidex, mai multi morti decat pe santierele navale in vopsitorii, mai multi morti decat in multinationale.”
Corect.
F corect -> e doar iluzia unei ‘libertati care va sfarsi rau’
[poate doar daca spala bani pt vreun 'mob']
2010-03-15 10:57:52 | Raporteaza
@lenesu’
cu un suflet de-asta ‘lenes’ pot sa jungi departe underground
2010-03-15 11:00:18 | Raporteaza
@Morometele
“e buna comparatia intre corporatism si comunism. mai rau decat munca prestata acolo, corporatismul determina un mod de gandire care-i face pe oameni de stanga.”
asa e. tendinte stanga
La alegeri locale Franta:
-paticipare 48%
- PS – SOCIALIST 29.5% !istoric aproape
- UMP – Sarkozy 26%
- Ecologiste european – 13% stanga!
- FN LePen 12# dreapta anti-europeana, anti-corporatista
- Alti stanga 7%
- MoDem – centristi 4% !!
- etc
2010-03-15 11:14:29 | Raporteaza
Mda. Sa mai infieram putin corporatismul si sa victimizam bine bietul om care moare muncind.
Bai, nene, doar un animal poate muri muncind. Ca-l chinuie si-l munceste stapanul pana crapa. Animalul nu stie sa se duca in alta parte si nici nu poate pleca, pentru ca e proprietatea stapanului.
Dar un om? Sa muncesti pana cazi lat? In conditiile in care nu esti o biata femeie de servici cu 10 copii acasa. Hai sa fim seriosi. Daca nu mai poti, pleci.
Asta cu pierdutul locului de munca e poveste. Pai un om isi schimba locul de munca intr-o viata de nu stiu cate ori, inclusiv fara sa fie dat afara niciodata, ci benevol.
2010-03-15 11:20:41 | Raporteaza
Gotia, nu iti citesc articolele… Stiu din start ca sunt strabatute de mediocru de sus pana jos… ai dovedit asta cu prisosinta… Nu vrei sa te faci tu strungar? Ai avea mai mult succes///
2010-03-15 11:42:31 | Raporteaza
@ Nikko: ia incearca tu sa te angajezi ca mama de doi copii mici. una la mana. a doua e ca nu e ca si cand azi te-ai angajat si de maine ai de muncit 16 ore constant, in fiecare saptamana. orice relatie nesanatoasa intre angajat si firma se dezvolta incet, pe nesimtite. angajatul nu-si da seama nici cum ajunge sa-i creasca volumul de munca si orele muncite, nici ca i s-a subrezit sanatatea suficient incat sa se ingrijoreze. uneori sunt perioade mai relaxate, munca e mai placuta, alteori are satisfactia ca a reusit sa biruie un volum mare de munca sau sa rezolve o sarcina complicata, si atunci isi impinge in continuare limitele fizice fara sa-si dea seama. sefii, colegii, familia il vad si ei ca pe un erou, il dau de exemplu, in loc sa observe sau sa admita ca nu e in regula asa. uneori crede ca e vorba doar de o situatie provizorie si ca se rezolva, fiindca a vazut ca au mai fost perioade grele si au trecut cu bine. uneori n-are timp sa-si caute alt serviciu, sau il prinde necazul tocmai cand isi cauta in alta parte (asa a fost cu Raluca Stroescu, inteleg ca asa a fost si cu femeia de la Ipsos). nu m-as repezi sa judec pe nimeni cata vreme nu sunt in pielea lui (ei).
2010-03-15 11:50:22 | Raporteaza
Oho, de acord cu tine. Orice relatie nesanatoasa intre angajat si firma se devolta incet. Just. Dar sunt doua parti aici: nu e ca si cand angajatorul e Satana si angajatul o papusa de lemn. Amandoi sunt oameni. Si, ca de fapt, asta ne intereseaza, angajatul e om, nu papusa de lemn. Deci, daca te complaci intr-o sitiatie…
Hai sa fim un pic seriosi: in cazul de fata – doamna aceea facea programare, da? In domeniul asta iti poti schimba job-ul, sa fim bine intelesi – nu esti legat de glie ca unul care nu stie decat sa dea cu tarnacopul sau sa mature strazi. Ala, da, nu prea are de ales. Dar doamna….. hm.
2010-03-15 12:38:50 | Raporteaza
Parerea mea : nu munca ucide ci dorinta de un castig cat mai mare , dorinta de afirmare intr’un cuvant lacomia si neglijenta de sine .
2010-03-15 13:16:05 | Raporteaza
Schadenfreude.
Aşa s-ar explica multe comentarii. Adică “bineînţeles c-a murit dacă voia salariu de 1500, să se fi mulţumit cu 500 şi trăia bine-mersi”. Mai că nu se înfierează biblic lăcomia. Ura se redirecţionează între categorii nu foarte distincte de roboţei în loc să se îndrepte spre cei care folosesc roboţeii până la uzura completă. Care apropo, fac profituri mult mai consistente decât amărâţii ăia de o mie cinci sute.
Trec peste faptul că 1500 nu-s chiar venitul lui Warren Buffet. Şi că nu-i chiar aşa de uşor să-ţi găseşti altă slujbă, nici dacă eşti softist. Şi că era puţin probabil ca femeia respectivă să-şi rişte conştient viaţa când avea doi copii de crescut.
Dar mă îngrozeşte majoritatea care consideră un drept implicit al firmei acela de a-şi devora angajaţii. Adică de la o anumită sumă în sus biroul se transformă într-un fel de Afghanistan: vii aici ştiind că ai şanse considerabile să pleci între patru scânduri, dar dacă ai noroc scapi.
Eu unul nu cred că firma are drept să te omoare: nici pentru 1500, nici pentru 15000. Şi mai cred că distracţia supravegherii ar trebui să revină exclusiv statului. Fenomenul ar putea fi ţinut cât de cât în control, dar nu prin amenzi de batjocură: sume consistente, să ieşi în pierdere pe juma de an – atunci de gândeşti mai bine când pui pe unul să lucreze luni întregi doişpe ore pe zi. Răspundere penală pentru superiorii ierarhici, etc.
Dar când preşedintele nostru e încântat că a crescut productivitatea …
Apropo de sistemul comunist, mi-aduc aminte de o fază povestită de maică-mea: cu câţiva ani înainte să cadă Ceauşescu un băiat, fost coleg de liceu al ei, fusese împuşcat pe când încerca să treacă graniţa. Ei bine, părinţii mortului erau furioşi pe fiul lor, nu pe sistem. “De ce o încercat să fugă, ştia şi el că nu-i voie”. Nu şi-au pus nici un pic problema dacă e ok să trăieşti într-un stat-puşcărie.
De asta mă gândesc că predispoziţia la îndobitocire se menţine într-o proporţie constantă în rândul populaţiei. Indiferent de sistem.
2010-03-15 14:34:41 | Raporteaza
ma sperie toate comentariile de mai sus.
NU despre asta e vorba.
voit sau din prea multa teama..se face abstarctie de fondul problemei care este PENAL.
familia dar si colegii au toate elementele pentru a intenta firmei un proces pe care sa-l si cistige.
cred ca in mintea poporului roman a fost sadita o confuzie grava; aceea intre capitalism\corporatism si respectiv caracterul abuziv, fraudulos si ilegal al anumitor actiuni din mediul economic ( fie el privat sau public).
pe undeva chiar si oamenii de media au cultivat acest concept care nu se mai regaseste nicaieri in lumea democrata si civilizata…ca “daca e privat face ce vrea si de nimeni nu depanda” .
nu stiu cum se face ( poate sariti voi si imi explicati…:D ) ca forma acesta anormala de pseudo-capitalism ..e mai putin eficienta si productiva decit alea normale, asezate, cu management serios si cu respect fata de angajati.
a propos de management- cel mai important element este angajatul si maximizarea potentialului acestuia, dar fara sa-l si omorim pentru asta; si mai scrie in orice manual ca in timp de criza NU concediezi excesiv ( dupa ce trece va fi mult mia greu sa gasestio oamenii potriviti, pregatiti si loiali ).
ma mai intristeaza si faptul ca toata media este prudenta fata de numele si imaginea companiei ( OR-ul, ..ah!! PR-ul)..ca si cum numele companiei ar fi mai important decit de a clarifica modul cum A MURIT UN OM!!!
eu cred ca de data aceasta ar trebui sa spunem cu totii stop!
rolul mediei nu e sa aperere firmele si nici sa le protejeze imaginea ci sa apere cetatenii de abuzuri de oricunde ar veni acestea :public, privat,natura, cosmos , presa…sau orice altceva pericliteaza interesele si drepturile cetatenului.
2010-03-15 15:52:20 | Raporteaza
Am inteles ca autorul articolului de mai sus e somer.
Omul mi se pare ca rationalizeaza in vazul lumii, si ajunge sa-si acorde discret “un semn rosu al curajului” ca om plecat de la vreo slujba el insusi.
Reproseaza lumii, asa, nuantat, ca e lasa pentru ca nu fac toti ca el.
In proprii ochi, foarte probabil ca e un erou care nu a acceptat sa se lase exploatat, un erou al principiilor, un om de maxima onoare.
Suntem cu totii ignobili ca nu ne putem ridica la glezna lui, a lui… cum il cheama, Gotiu, sa fim cu totii someri si mandri de asta.
Omul e un cruciat necunoscut de nimeni, aflat “la marginea sistemului capitalist” si care “supravietuieste” (de ce o fi folosit acest cuvant? si nu “traieste”) in urma unei retete proprii, doar de el stiuta.
Poate il conjuram sa ne scuipe si noua, de foarte de sus, firmituri de la festinul sau personal cu intelepciunea.
2010-03-16 07:04:44 | Raporteaza
silentiumlink.b../
2010-09-17 12:19:23 | Raporteaza