RSS Feed

Capitalismul ca fenomen religios. Fragment din Agamben, Profanări

vezi toate articolele de
14 Apr 2012 la 12:54 13 comentarii 1497 vizualizari.

Ce pot să vă urez de aceste sărbători mai mult decît să daţi peste o carte inteligentă, provocatoare şi să vă bucuraţi de ea? Iată un fragment din Profanări, a lui Georgio Agamben, în care comentează un text esenţial din Walter Benjamin. Vă recomand cărţile din colecţia Angelus Novus, Editura Tact. Pentru pasionaţii de teologie şi filozofie este exact ce trebuie. Nu vă feriţi de provocări sau chiar de profanări. Sînt mai profitabile decît veşnica lîncezeală între două ecranizări ale Patimilor şi trei pastorale despre cum strică televizorul poporul. După cum ştim cu toţii, mai mult sau mai puţin intuitiv, e ceva mai complicat de atît.

Capitalismul ca religie este titlul unuia dintre fragmentele postume cele mai penetrante ale lui Benjamin. După Benjamin,  capitalismul nu reprezintă doar, ca la Weber, o secularizare a credinţei protestante, ci este el însuși un fenomen religios, care se dezvoltă în mod parazitar pornind de la Creștinism. Ca atare, ca religie a modernităţii, el este definit prin trei caracteristici: 1. Este o religie culturală, poate cea mai extremă și absolută care a existat vreodată. Totul în interiorul său are sens numai cu referire la împlinirea unui cult, și nu relativ la o dogmă sau o idee. 2. Acest cult este permanent, este „celebrarea unui cult sans trêve et sans merci”. Nu putem distinge, în interiorul său, între zile de sărbătoare și zile de muncă, ci există o singură, neîntreruptă zi de sărbătoare, în care munca coincide cu celebrarea cultului. 3. Cultul capitalist nu este consacrat izbăvirii sau ispășirii unei vini, ci vinii însăși. „Capitalismul este poate singurul caz de cult non-ispășitor, ci culpabilizant… O monstruoasă conștiinţă vinovată care nu cunoaște izbăvire se transformă în cult, nu pentru a-și ispăși în acesta vina sa, ci pentru a o face universală… și pentru a-l captura, în final, pe însuși Dumnezeu în vină… Dumnezeu n-a murit, ci a fost încorporat în destinul omului.”

Tocmai pentru că tinde cu toate forţele sale nu către izbăvire, ci către vină, nu către speranţă, ci către disperare, capitalismul ca
religie nu vizează transformarea lumii, ci distrugerea ei. Iar dominaţia sa în timpul nostru e atât de totală, încât până și cei trei
mari profeţi ai modernităţii (Nietzsche, Marx și Freud) conspiră, după Benjamin, cu el, sunt solidari, într-un fel sau altul, cu religia
disperării. „Această trecere a planetei om prin casa disperării în solitudinea absolută a traseului său este ethos-ul pe care îl defi -
nește Nietzsche. Acest om este Supraomul, adică primul om care începe să realizeze în mod conștient religia capitalistă.”

Dar și teoria freudiană aparţine sacerdoţiului cultului capitalist: „Refulatul, reprezentarea păcătoasă… este capitalul, căruia infernul inconștientului îi plătește dobânda sa”. Iar la Marx, capitalismul„cu interesele sale simple și compuse, care sunt o funcţie a vinii…
se transformă imediat în socialism”.

Să încercăm să continuăm refl ecţiile lui Benjamin din perspectiva care ne interesează aici. Vom putea spune, atunci, că sistemul
capitalist, ducând la extrem o tendinţă prezentă deja în Creștinism, generalizează și absolutizează pretutindeni structura separaţiei care defi nește religia. Acolo unde sacrifi ciul marca trecerea de la profan la sacru și de la sacru la profan, dăinuie acum un unic, multiform și neîntrerupt proces de separare, care investește orice lucru, orice loc, orice activitate umană pentru a le despărţi de ele însele, și care e total indiferent faţă de cezura sacru/ profan, divin/ uman. În forma sa extremă, religia capitalistă realizează forma pură a separaţiei, fără să mai aibă ceva de separat. O profanare absolută și fără reziduuri coincide acum cu o consacrare tot atât de vidă pe cât de integrală.
Și tot așa cum, în cazul mărfi i, separaţia este inerentă formei însăși a obiectului, care se scindează în valoare de întrebuinţare
și valoare de schimb și se transformă într-un fetiș de neatins, în același mod astăzi, tot ceea ce e acţionat, produs și trăit – chiar și
corpul uman, chiar și sexualitatea, chiar și limbajul – este separat de el însuși și dislocat într-o sferă separată care nu mai defi nește
vreo diviziune substanţială și în care orice întrebuinţare devine imposibilă pentru totdeauna. Această sferă este consumul. Dacă, așa
cum s-a mai spus, numim spectacol faza extremă a capitalismului, pe care o trăim astăzi, în care fi ecare lucru este expus în separaţia
sa faţă de el însuși, atunci spectacolul și consumul sunt cele două feţe ale aceleiași imposibilităţi a întrebuinţării. Ceea ce nu poate
fi întrebuinţat este, ca atare, consemnat consumului sau exhibării spectaculare. Dar asta înseamnă că profanarea a devenit imposibilă (sau că ea cere, cel puţin, procedee speciale). Dacă a profana înseamnă a reda întrebuinţării comune ceea ce a fost separat în sfera sacrului, atunci religia capitalistă în faza ei extremă vizează crearea unui Improfanabil absolut.


GIORGIO AGAMBEN (n. 1942), filosof italian. A studiat la Roma, Paris şi Londra şi a predat în Italia (la Universităţile din Macerata şi Verona), Statele Unite ale Americii (la Universităţile Berkeley, California şi Northwestern, Evanston) şi Germania (la Universitatea Heinrich Heine din Düsseldorf). În prezent, este profesor la Institutul Universitar de Arhitectură din Venezia, la Collège International de Philosophie (Paris) şi la European Graduate School (Saas-Fee, Elveţia). Printre scrierile sale se numără: Stanze. La parola e il fantasma nella cultura occidentale [Stanze. Cuvânt şi fantasmă în cultura occidentală] (1979), Idea della prosa [Ideea prozei] (1985), La comunità che viene [Comunitatea care vine] (1990), Homo sacer. Il potere sovrano e la nuda vita [Homo sacer. Puterea suverană şi viaţa nudă] (1995), Quel che resta di Auschwitz. L’archivio e il testimone [Ce rămâne din Auschwitz. Arhiva şi martorul] (1998), Il tempo che resta. Un commento alla «Lettera ai romani» [Timpul care rămâne. Un comentariu al «Epistolei către romani»] (2000), Stato di Eccezione [Starea de excepţie] (2003), Profanazioni [Profanări] (2005), Il regno e la gloria. Per una genealogia teologica dell’economia e del governo [Împărăţia şi gloria. Pentru o genealogie teologică a economiei şi a guvernării] (2007), Signatura rerum. Sul Metodo [Signatura rerum. Despre metodă] (2008), Il sacramento del linguaggio. Archeologia del giuramento [Sacramentul limbajului. Arheologia jurământului] (2008).

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Vezi aici episoadele din seria BOOKFACE!

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Romania Curata
Curs de Guvernare

Ultimele comentarii

afacerea roşia montană alburnus maior alex mazilu antonescu banci basescu blaga blog Blogviu interviu Boc Bruxelles Bucuresti candidatura cianură cluj CNA comisia europeana corupţie criza CTP curtea constituțională Dan Diaconescu Dinu Patriciu educatie Elena Basescu europarlamentare experiment Facebook gabriel resources gaze de șist Gigi Becali google guvern humanitas internet iohannis Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu macovei Media mihai goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza parlament Parlamentul European pdl Plesu Polirom ponta presedinte protest proteste riscograma romani rosia roșia montană Rusia securitate Senat sindicate sondaj steaua SUA suspendare Tariceanu tiff TRU UBB UE uichendist.ro unesco Vanghelie Vasile Blaga victor ponta voiculescu

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!