RSS Feed

Cât de pregătiţi am fi pentru un atac terorist? Update: o provocare

vezi toate articolele de
29 Mar 2010 la 08:25 37 comentarii 1073 vizualizari.

Mijloacele de transport în comun sunt o ţintă predilectă a atacurilor teroriste. O vedem acum, la Moscova, am văzut-o în aceeaşi capitală în urmă cu şase ani, am văzut la Madrid (trenuri locale) sau la Londra. În cazul atentatului din Moscova, deocamdată nu putem decât să facem speculaţii asupra autorilor şi a scopurilor lor. Ştim însă că un atac terorist care vizează metroul face multe victime, paralizează metropola, milioane de persoane se tem apoi să se deplaseze către locul de muncă. În plus, în cazul metroului, localizarea subterană a atentatului face ca intervenţia forţelor de salvare să fie îngreunată, iar evacuarea să fie dificilă şi eventual să producă noi victime, atunci când călătorii încearcă cu disperare să iasă din tuneluri.

România, care a fost implicată cu trupe în Irak şi se află în continuare în Afganistan, aliat al Statelor Unite, are premisele pentru care ne-am putea gândi că ar putea deveni ţintă a terorismului. Cât de pregătite ar fi autorităţile din Bucureşti să reacţioneze în cazul unui atac? Nu putem decât să facem speculaţii. Dar, cu siguranţă, oraşul ar fi paralizat. O grevă la metrou dă peste cap aproape toată activitatea Bucureştiului. Dacă am adăuga la asta isteria fricii, nu ştiu dacă am avea puterea londonezilor de a coborî din nou la metrou pentru a ne duce la muncă.

P.S.: Codex Politic consideră că România e la adăpost de un atac terorist. Cred că am deja în minte câteva din argumentele care pot fi citate în sensul ipotezei lui. Dar aştept să îşi prezinte ipoteza ca să îl pot contrazice. Şi dau leapşa mai departe pe tema asta, dacă ar putea fi România ţinta unui atac terorist sau nu, către Mihnea MăruţăFocus Blog, patruped: bun biped:rău şi orice alt blogger interesat de temă.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 


37 comments
  • 1

    Suntem puternic pregatiti.
    Cand nu ascultam telefoane, la ordinul lui Zeus, ne ocupam de “prevenirea si combaterea” terorismlui.

    Sunt cat se poate de convins ca un asmenea eveniment nedorit, in Romania, nu ne va prinde “cu chilotzii in vine”, cum ne prinde zi de zi in toate celelalte domenii ale vietii noastre.

    Eu am incredere ca autoritatile noastre, asa corupte pana in maduva oaselor cum sunt, vegheaza la securitatea noastra a tuturor.

  • 2

    Cat de pregatiti am fi noi, ca cetateni, sau autoritatile ? Cred ca si unii si altii, suntem pregatiti. Sa ne aducem aminte de Madrid. Adica de ce s-a intamplat, la nivel de Capitala ( in alte orase nu stiu ), imediat dupa atentatele din Madrid. In perioada aceea mergeam des cu metroul. In afara de politistii inarmati care erau prezenti, la vedere , in fiecare statie de metrou, m-a surprins vigilenta calatorilor. Toti se uitau cu mare atentie la cei care aveau bagaje cat de cat voluminoase, la cei care parca nu-si gaseau locul, erau atenti, in vagoane, ca nimeni sa nu-si abandoneze sacosa….. Cred ca suntem pregatiti. Si mai cred ca vom merge, in continuare, cu metroul, indiferent ce s-ar intampla.Psihoza ( nu sunt sigur ca am nimerit cuvantul ) asta a maselor se pare ca functioneaza in sens bun la noi, in asemenea situatii.Nu stiu daca este cazul sa ne panicam mai mult decat este cazul. Totusi, serviciile noastre, asa blamate cum sunt, lucreaza in folosul nostru. Zic si eu.

  • 3

    @Cris: Hi ! Hi ! Hi ! Consecvent, omule, consecvent !

    Ala mic si-al Dracu'
    2010-03-29 08:48:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    @Mihai “in fiecare statie de metrou, m-a surprins vigilenta calatorilor. Toti se uitau cu mare atentie la cei care aveau bagaje cat de cat voluminoase”. Toti se uitau, dar daca facea bum, ramaneau cu uitatul…

    Laura Cernahoschi
    2010-03-29 08:48:46 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    Sunt victime nevinovate în războiul altora. Dumnezeu să-i odinească pe toți.

    cosmin s
    2010-03-29 08:52:58 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    @Laura Cernahoschi: Hmmmm…. Aici este un pic mai mult de ” dezbatut “.Vedeti dumneavoastra, eu am observat un lucru : in viata, in societate ( ca si in familie, de altfel ) , nu lucrurile bune si frumoase te intaresc si te unesc, ci greutatile si necazurile.Am vazut cu ochii mei cum se formau grupuri ad_hoc ( este corect ? ) formate din 3-4-5 indivizi care clar, nu se cunosteau intre ei si abordau cate un individ cu tenul mai masliniu, cerandu-i sa le arate ce are in sacosa.Pe urma, cat de nespecialist sau neprofesionist ai fi, tot trebuie sa stii ca ” teroristul” cam fuge de oamenii suspiciosi. Si asa este el in tensiune maxima. Inca o data, nu cred ca trebuie sa ne facem mari griji. Daca pana si Cris are incredere in serviciile noastre, cred ca este clar.

  • 7

    @Mihai Asta e alt pericol: va mai amintiti cum ii luau la bataie pe strada, la revolutie, “revolutionarii”, pe potentialii teroristi? Care erau judecati tot dupa criterii de genul “ten masliniu”…asta vrem?

    Laura Cernahoschi
    2010-03-29 09:05:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 8

    @Laura Cernahoschi: Cum Dumnezeu sa nu-mi amintesc ? Am avut luneta de la Oltcit sparta !Cred ca judecam sau gandim in alt context. Si nu sunt de acord cu “judecata” maselor, evident ! Eu mai tin minte si plantatorii de panselute si pe cei care munceau, nu gandeau. Si inca multe alte lucruri.revin : are cine sa aiba grija de noi. Asta nu inseamna ca nu trebuie, la nivel personal, sa fii putin, nu mult, vigilent. Ca si cum ai fi atent la masinile care sunt parcate in apropierea locuintei tale si care , parca, nu ar trebui sa fie acolo.

  • 9

    nu cred ca suntem pregatiti.

  • 10

    Scuze ! Revin. Nu “revin : “

  • 11

    Nu suntem pregatiti.Si cred ca este fals sa dam vina pe
    autoritati.Sa nu uitam ca in astfel de cazuri,nici alte metropole nu s-au descurcat mai bine.Tokyo,Londra,Madrid,
    Moscova.Singura metoda eficienta este preventia.
    Putem la fel de bine sa ne intrebam daca suntem pregatiti de cutremure,inundatii si alte calamitati naturale.Teoretic da,dar practica ne “omoara”.

    val_one
    2010-03-29 09:27:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 12

    nu cred ca riscul unui atac terorist in Romania este comparabil cu cel al unui atac in Marea Britanie, Spania sau Rusia, tari mult mai vizibile pe plan international. mai bine asa, oricum lumea se calca in picioare in metrou, un atac terorist ar mai lipsi

  • 13

    @val_one: Daca imi permiteti :locuitorii metropolelor la care faceti referire au o mare incredere in autoritati. Asa de multa incredere, incat pana si autoritatile respective se culca, de multe ori, pe o ureche. Plus ca la ei este o mare concurenta intre diversele servicii. La noi nu este cazul. Noi nu avem incredere in mana dreapta, cand stanga este pe volan. Si suntem mai ” bagaciosi “, din fire.Daca mergeti cu metroul, va propun un exercitiu :o bservati cat de atenti sunt pasagerii, unii la altii ! Stiti cum se spune : detaliul face diferenta ! Sau poate asa vad eu.

  • 14

    Noi nu suntem pregatiti in general pentru nimic.
    Suntem surprinsi ca ninge, ca ploua, ca sunt inundatii.
    In general suntem mereu uimiti de cate ceva.
    E adevarat si ca apareun soi de solidaritate la rau la noi dar care functioneaza cam anarhic.
    Nu suntem pregatiti nici pentru cutremur care, oricum, e mai cert decat un atac terorist.
    Mie mi-e mai teama de panica si de prostie decat de un atentat prorpiu-zis.
    Noi functionam dupa principiul: cum o vrea Dumnezeu, maica!

    krasnaia vodka
    2010-03-29 09:48:15 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 15

    E groaznic ca se gasesc unii sa comenteze, in diverse site-uri de stiri(antena3.ro, hotnews.ro), pe tema asta tragica, in cheie rusofoba si “anticomunista”! E rusinos ca unii romani(?) sa aplaude sfartecarea unor oameni nevinovati doar fiindca acestia sunt rusi!

    bogdan
    2010-03-29 09:52:37 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 16

    “iarna nu-i ca vara” e un sablon care nu a invins
    sablonul “autoritatile au fost luate pe nepregatite”. Toti au ras de teroristul butelie, ca si de eroii care l-au arestat in papuci…aia a fost preventie

  • 17

    Atentatul terorist in Romania este in buzunarele romanilor si are caracter de continuitate, se petrece zi de zi, in cadrul politicii de infometare si exterminare rapida a populatiei initiat de sinistrul Guvern Boc.

  • 18

    @Mihai: Cu psihoza maselor, în sensu’ bun al acesteia, e o întreagă discuţie, să fim mai ponderaţi. Nu aţi vrea să aveţi de-a face cu o mulţime isterizată, setată pe cine ştie ce, sau doar cu turnătorii vigilenţi, mai răspândiţi printre noi decât ar părea la prima vedere…. Nu e deloc lipsit de importanţă că după atentatul de la Londra din 2005, “londonejii” purtau rucsaci din materiale transparente. Să se vadă că nu e vorba de bombe înăuntru… Este şi asta un gest de sfidare şi de simţ al umorului englezesc, da’ refuz să cred că că toţi care în acele zile pustau astfel de accesorii erau din middle class-ul tipic englezesc atât de reprezentat în clişeele noastre despre ei. Să nu uităm cum a fost ucis de poliţie tipul ăla care nu avea nici o treabă (îmi scapă numele acu’), doar pe baza culorii tenului şi a unor vagi descrieri făcute tot aşa, de cetăţeni vigilenţi @ casnice bovarice. Credeţi că conceptul de Nea Ion, care trebuie să aibă şi el o opinie despre orice, că “şi el ie om”, este ceva pur românesc? M-am înfiorat de-a dreptul când am citit despre cum “se scanau” unii pe alţii călătorii în metrou, de aia mi-am permis acest răspuns.

  • 19

    @val_one, #11: “Nu suntem pregatiti.Si cred ca este fals sa dam vina pe
    autoritati [...] Singura metoda eficienta este preventia.”

    Aha!… “preventia”!… Foarte bine, dar cine ar trebui sa se ocupe de “preventie” daca nu tocmai (si in primul rand) autoritatile?! Pentru ca cetateanul de rand (mai mult sau mai putin organizat) nu dispune de niciun fel de mijloace in acest sens – nici vorba de servicii de informatii (si nu numai) la dispozitia lui. Faptul ca Londra, Tokyo etc. “nu s-au descurcat prea bine” nu spune decat ca autoritatile de acolo nu au demonstrat o prea mare eficienta.
    In Romania de astazi, insa, mai aproape si… concret este terorismul exersat de “Celula basescu-boc-udrea-pdl”. De terorismul asta ar trebui sa ne protejam mai intai.

    Ramstein
    2010-03-29 10:12:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 20

    @Emil: Desigur. Eu nu am exercitiul luarii informatiilor de pe net si mi-am permis sa redau ceea ce am vazut cu ochii mei.Despre multimi isterizate, cititi, va rog ce am scris la & 8. Va rog sa intelegeti ca , nefiind un sofisticat lingvistic, nu pot mai mult. Dar am o mare incredere in concetatenii mei, care cred ca se pot coaliza impotriva unui ( Doamne fereste )pericol iminent si nu in ultimul rand, pot sari cu usurinta in ajutorarea altora. Acest lucru l-am observat , prima data, in 1977.

  • 21

    Noi nu suntem pregatiti nici macar pentru un incendiu la metrou. Suntem in siguranta, d-aia platim 7 servicii secrete.

    bassesco
    2010-03-29 10:26:06 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 22

    Nu prea inteleg rostul intrebarii? Exista vreo tara pregatita? E vreo tara pe lumea asta unde niste teroristi priceputi sa nu arunce in aer ceva? Sa fim seriosi…

  • 23

    ” În cazul atentatului din Moscova, deocamdată nu putem decât să facem speculaţii asupra autorilor şi a scopurilor lor. ”
    Laura, deja te-ai gindit la Madrid si Londra. Deja ai spus despre eventualul risc al unui atentat aici avind in vedere ca avem trupe in Irak.. cu fraza de mai sus te cam contrazici. Atentat sinucigas.. este “clar ca cristalu’”, vorba americanului, cine au fost atentatorii si scopul lor. Cit despre riscul ca asa ceva sa se intimple la noi, Camil cred ca are dreptate. Aceste atentate sint in primul rind infaptuite pt maxim de expunere media. Faptasii sint clar islamisti, cel mai propabil separatisti ceceni. Dar sa nu intram acum si aici in aceste teritorii islamofobe.. pentru ca intuiesc explicatia pe care o ai.. e clar ca Bush e de vina.
    Postarea ta e senzationalista si cinica.

  • 24

    parerea mea e ca oricum subiectul te depaseste asa ca ai putea sa renunti de pe acum la plimbatul cu metroul…

  • 25

    Noi nu suntem pregatiti nici de o deraiere de tramvai.Si atunci creem panica,aruncam cu apocalipse,chiar inainte ca autoritatile abilitate sa ajunga la fata locului si sa constate evenimentul.
    Ce sa mai vorbim de vizibilitatea autoritatilor,cand facem aburi si aruncam in derizoriu orice,transformand orice stire in golaneala?

  • 26

    Teroristii nu sunt niste diletanti intr-ale razboiului asimetric.
    Nu pot fi combatuti de niste firme de paza care au in componeneta diletanti in antiterorism.
    Nimeni, responsabil in Romania, nu poate da garantii ca in Metroul bucurestean sunt luate toate masurile preventive antiteroriste.
    Deocamdata, teroristii nu au avut un interes iminent sa atace Metroul.
    Poate in astfel de situatii populatia si autoritatile constientizeaza ce inseamna sa ai un sistem de siguranta nationala eficient in combaterea amenintarile asimetrice.
    E greu sa realizezi asta cand se striga pe toate drumurile mass media ca militarii au salariisi pensii nesimtite.
    Dumnezeu cu mila!

  • 27

    Eu cred ca nu suntem de ce spun asta!
    Pentru ca sunt mulți derbedei care lucreaza in servicile secrete romanești! De 20 de ani ne spune ca mai sunt 15%la suta colaboraționiști a-i regimului criminal comunist adică securiști, verișori KGB-lor.
    Cand a fost sumitul NATO la Bucuresti erau urmăriți opozanți regimului comunist vezi doamne ei ar reprezenta un pericol si o faceau pe fata fara pic de rusine.
    Dar caini regimului comunist(securisti) nu cred ca erau urmariti si diferiti justitiei.Tovarasul Plesita in loc sa fie urmarit si diferit justiției sta si primea pensia în ospiciu de lux.Doamna Herta Muler laureata premiului Nobel cand a vizitat Romania era urmarita de organele abilitate ale statului vezi doamne ar fi un pericol national si o faceau pe fata fără pic de rușine.
    Apropo câți colaboraționiști ai regimului criminal comunist sunt urmăriți si diferiți justiției ma refer la securiști?
    Au pierdut razboiul sunt învinși!Statul roman protejaza și recompenseaza cu pensi speciale pentru atentate și crime la adresa națiuni romane,câți colaboraționiști criminali comuniști din securitatea comunista au fost trași la raspundere?
    Vi se pare normal domnilor guvernanți ca urmași KGB-lui(securiști) sa primească pensi nesimțite în Romania???

  • 28

    @Orlando: Dar pe tine cine te condamna pentru atentat terorist asupra gramaticii limbii romane ??

    Ala Mic si-al Dracu'
    2010-03-29 12:08:20 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 29

    Laurici, din punctul meu de vedere, nu vb pt toti din patrupedbun, intrebarea e absurda pentru ca n-ai cum sa fii pregatit pt asa ceva. ce inseamna a fi pregatit inafara de reactiile de DUPA explozii? victimele deja exista

  • 30

    @costin Intrebarea era alta: ar putea fi Romania tinta unui atac terorist? sau nu e vizata?

    Laura Cernahoschi
    2010-03-29 12:31:42 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 31

    @nr.27
    Confirmi cele spuse mai sus.
    In loc ca opinia publica sa fie preocupata de amenintarile prezente, tu si multi altii va cantonati in probleme de reglare de conturi cu trecutul.Muriti in Metrou cu acele frustrari, daca nu va treziti.Sau intrati voi in fortele speciale antiteroriste care sa-si riste viata fara salarii si pensii nesimtite. Nu poti sa pui semnul egalitatii intre teroristii de astazi si fostii securisti sau kgb-isti.
    Poate ai dreptate ca nici in serviciile secrete nu mai sunt specialisti in amenintarile asimetrice.

  • 32

    personal, nu gasesc motive ca romania sa fie exclusa de pe lista potentialilor organizatori ai unui atac terorist. asta in ciuda relatiilor mai mult decit strinse cu “tarili” arabe. bai gum, mai, za arungam in aer la romani, gind noi am invadzad adidea lugruri frumoaze de agolo ji am zgos valize de dolari bezte vama? za ne lovim zinguri zurza de bogazie, mai? dar, cine stie ce grup smintit de nonconformisti sa ia vreo initiativa si sa treaca la actiune…

    indianul ochi de aragaz
    2010-03-29 13:21:08 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 33

    18 Decembrie 2007
    Florin Ioan Lesch, un roman convertit la islam care a fost arestat in timp ce se afla la bordul unei masini-capcana, a fost condamnat la 12 ani de detentie. Lesch voia sa se arunce in aer intr-o piata aglomerata din Timisoara, in iunie 2006, in semn de protest fata de prezenta trupelor romane in Afganistan si Irak.

    In toamna anului 2005 la Iasi a fost descoperita o celula al-Qaida, formata din sauditi, sirieni si sudanezi, informeaza NewsIn.
    9am.ro/stiri-re../

  • 34

    Hadeti domnisoara Laura cum sa nu fim pregatiti ? Pai autoritatile noastre, veri de ce culoare ar fi, dau tot timpul pieptul cu teroristii ; iarana-zapada, primavara si toamna-inundatiile,vara-canicula, pe noi toate ne iau prin surprindere si actioneaza ,,terorist” :) ; iar serviciile noastre, numeroase de la depasesc pe cele americane, sunt oocupate tot timpul sa intercepteze opozitia, oricare ar fi ea ! Un singur ,,terorist” am avut cica si noi, pe Haissam ,si si pe ala l-au ,,pierdutara” chiar serviciile.Norocul nostru (prost sa fii, noroc sa ai) este ca oricat de mult ne imburicam,nici macar teroristii nu ne baga in seama .Decoamdata luptam cu teroarea preturilor ;)

  • 35

    @Ramstein:

    Eu nu ascult Ramstein.Prefer Haggard. :)

    val_one
    2010-03-29 16:51:03 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 36

    [...] ca am primit o leapsa din partea Laurei Cernahoschi, o sa ma dau si eu cu parerea daca Romania ar putea fi tinta unui atentat terorist sau [...]

  • 37

    [...] Mă întrebam dimineaţă cât de pregătiţi am fi, noi, românii, în cazul în care un atac terorist s-ar petrece în metroul din Bucureşti. Am fost imediat contrazisă de Codex Politic, care crede că România nu poate fi ţinta teroriştilor islamişti, deci nici nu trebuie să ne punem întrebarea dacă suntem sau nu pregătiţi. Argumentele? Diplomatia romaneasca n-a abordat niciodata un punct de vedere “cruciat” pe tema Orientului Mijlociu, deci n-am avut de unde sa atragem cine stie ce ura. N-avem absolut niciun fel de importanta in ochii terorismului international, ca tinta. Suntem o tara amarata de tranzit pentru o multime de probleme europene si mondiale, de la arme la traficul de persoane, nu o societate in care colcaie iredentismul. [...]

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

alex mazilu Andrei Plesu antonescu aur Becali blaga blog Blogviu interviu Boc Bucuresti calatorie candidatura catalin voicu cercetare cianura cluj concert crin criza CTP Curtea Constitutionala demisie Dinu Patriciu EBA economie Elena Basescu experiment Facebook FMI fotbal humanitas Iliescu instantanee intelectuali internet Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu manipulare Media Mihai Goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza ortodoxie parlament Parlamentul European pd-l PE Plesu Polirom presedintie protest radu duda Realitatea TV reforma riscograma romani romania rosia Roşia Montana salarii securitate Senat sindicate sondaj sorin oprescu steaua SUA Tariceanu tiff TRU TVR UBB uichendist.ro Vanghelie Vasile Blaga

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!