RSS Feed

Ce nu a publicat Ioan T. Morar despre Liviu Alexa (tot drept la replica)

vezi toate articolele de
13 Mar 2010 la 07:19 31 comentarii 2548 vizualizari.

În urmă cu două zile, Ioan T. Morar a publicat pe blogul său de pe VoxPublica un așa-zis drept la replică al lui Liviu Alexa referitor la un text scris de mine, în care se făceau niște afirmații aiuritoare la adresa mea. Din acest motiv i-am trimis lui Ioan T. Morar un email cu precizări referitoare la dreptul la replică al lui Liviu Alexa, cu rugămintea de a-l publica, astfel încât punctul meu de vedere să ajungă la aceiași cititori. Domnul Ioan T. Morar a refuzat publicarea. Nu voi prezenta aici ”argumentele” refuzului, pentru că: 1. este vorba pentru o corespondență privată; 2. ar necesita comentarii suplimentare care ar deturna atenția. Public însă precizările trimise.

***

D-nule Ioan T. Morar, în temeiul faptului că ați decis publicarea dreptului la replică al lui Liviu Alexa pe blogul d-voastră de pe VoxPublica referitor la un articol scris de mine pe această platformă și datorită faptul că mi-ați solicitat (într-unul din comentariile la acest drept la replică) să nu transform VoxPublica într-un teritoriu al războaielor personale, vă trimit câteva precizări și comentarii legate de dreptul la replică amintit. Cu rugămintea de a le publica pe blogul d-voastră de pe VoxPublica, așa cum ați făcut și cu dreptul la replică al lui Liviu Alexa.

1.Toată povestea a început de la articolul publicat de d-voastră pe VoxPublica referitor  la o campanie inedită despre somarea PSD-ului de a-și plăti datoriile pe care le are (cele mai multe acumulate în timpul campaniilor electorale din 2008 și 2009). Considerând că este o problemă de interes public am scris, la rândul meu, un articol în care m-am referit la un alt aspect referitor la acea campanie: faptul că de multe ori publicațiile locale au prestat servicii publicitare către partidele politice ”pe datorie” (adică doar pe baza unei promisiuni de plată, fără a solicita banii în avans). Ulterior însă, respectivele contracte sau înțelegeri nu au fost onorate (mai ales în cazul partidelor care au pierdut alegerile).

De asemenea, am semnalat un fapt grav (din punctul meu de vedere): și anume că publicitatea electorală nu a fost marcată în respectivele publicații locale (oferind și exemplul cu același interviu apărut în câteva zeci de ziare locale, ca și cum ar fi fost ”producție” proprie), ceea ce reprezintă o încălcare a bunelor practici în materie de jurnalism.

Nu în ultimul rând, am pus întrebări (pe care, de asemenea, le consider de interes public) legate de sursele de finanțare ale diferitelor proiecte media, locale sau naționale, și de transparența lor.

2. În urma acestui articol, Liviu Alexa v-a trimis un drept la replică pe care ați decis să-l publicați. În acest drept la replică nu se oferă însă răspunsuri la problemele semnalate de mine, ci se recurge la atacul la persoană. Față de cele afirmate în acest ”drept la replică”, țin să fac următoarele precizări:

2.1. Scopul articolului meu nu a fost să i-o ”trag” (expresia îi aparține lui Liviu Alexa), ci, așa cum am amintit mai sus, să semnalez derapajele grave ale presei locale în timpul campaniei electorale.

2.2. Aflu că domnul Alexa mă consideră a fi ”cel mai mare adversar/concurent al său din România”. ”Sigur, acum dumnealui a evoluat, scrie la platforma, dar pana mai an, si eu si dumnealui ne zbateam impreuna in mica cloaca proviniciala a Clujului. Asta ca sa nu credeti cumva ca pe dumnealui l-a scos mamica direct jurnalist de “nationala”.”, mai scrie Liviu Alexa.

Ei bine, eu nu l-am considerat și nu-l consider concurent ori adversar pe Liviu Alexa. Pentru asta mai are mult de tras. În primăvara lui 2009, înainte de decizia de restrângere a activității la nivel local, proiectul online de ziare locale al grupului Publimedia (proiect bazat pe un concept de conținut realizat de către mine) avea, cumulat, în șase județe (Cluj, Timiș, Sibiu, Iași, Bihor și Hunedoara) peste 700.000 de cititori unici/lună, conform SATI. Tot conform SATI, proiectul Citynews (care acoperea tot șase județe în acea perioadă) cumula aproximativ 200.000 de cititori unici. Adică mai puțin de o treime.

Apoi, scriind pe VoxPublica, nici nu am evoluat, nici nu am involuat. Începând cu 1994, am colaborat ocazional sau permanent cu diferite instituții media regionale sau naționale: Fotbal Plus, ProSport, Ziarul Financiar, Ziarul de Duminică, Observatorul Cultural, Gândul. Ca angajat al Radio Romania, am realizat, de la Radio Cluj, emisiuni cu acoperire națională, cu audiențe în acea perioadă de peste un milion de ascultători, și, pe perioada verii, am lucrat detașat la emisiunile Radio Vacanța (realizate de Radio Constanța). De asemenea, texte de-ale mele au fost traduse și publicate în antologii și reviste din Italia, Ungaria, Cehia și Franța.

Da, înainte de a scrie (și) în presa locală, am scris și am colaborat cu presa națională și regională. Între timp am publicat în reviste din străinătate. Dacă domnul Alexa s-a complăcut ”să se zbată în cloaca provincială a Clujului” e opțiunea sa. Sunt curios însă cum reacționează angajații lui când află că își desfășoară activitatea ”într-o cloacă”.

2.3. Referitor la ”stresul” domnului Alexa legat de creionarea și lansarea Citynews, la tipul de jurnalism promovat, s-au pronunțat și alți colegi de breaslă. Fie că a fost vorba de prezentarea ca pictorial sexy cu o presupusă clujeancă a unei fete de pe un site rusesc (http://www.andreicrivat.ro/2007/11/27/teapa-marunta-citynews/ ) , fie, mai recent, despre acuzațiile de plagiat referitoare la o serie de articole publicate pe Citynews sub semnătura tatălului lui Liviu Alexa (http://www.aronet.ro/citynews-si-alexa-acuzatii-furt-intelectual.html ).

2.4. Legat de numărul de abonați și cititori ai publicației lansate în toamnă de Liviu Alexa, aștept auditările oficiale (BRAT și SNA). Acest lucru nu l-am solicitat doar în cazul său. Anul trecut, când s-a pus problema finanțării de către Consiliul Județean Cluj a presei locale, am susținut în mod public, și susțin în continuare, că auditările profesioniste sunt singurele în măsură să ofere date credibile despre performanța unui produs jurnalistic. În urma acestei poziții, care a dus la stoparea inițiativei Consiliului Județean Cluj (nota bene: și eu și colegii mei am fi fost printre benefiarii acelei subvenții publice),  Citynews a publicat mai multe articole denigratoare la adresa mea. Cea mai gravă ”acuzație” care mi s-a adus într-un articol publicat pe Citynews a fost că ”Nu înțeleg cum Goțiu a ținut mai mult la principii decât la bani în timpul discuțiilor cu președintele Consiliului Județean” :) .

2.5. Referitor la afirmația legată de așa-zis-ul ”furt de layout” al fostului produs al lui Sârbu, îmi rezerv dreptul de a-l acționa în judecată pe Liviu Alexa, când îmi voi face timp de așa ceva. Acum menționez doar faptul că cei în drept să reclame un presupus ”furt” erau reprezentanții Publimedia. Nu au făcut-o. Pentru că nu aveau niciun motiv să o facă.

2.6. Dacă este adevărat, așa cum susține Liviu Alexa, că oficiali ai Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) s-au declarat ”presați” de articolele pe care le-am publicat referitoare la acest subiect, nu pot spune decât că mă bucur. Pentru că eu consider că acesta este unul dintre cele mai importante roluri ale presei și societății civile: să atenționeaze și să pună presiuni pentru respectarea legilor în vigoare.

Altfel, pot spune doar că în cadrul unei întâlniri mai puțin protocolare, fostul până nu demult vice-președinte al RMGC, John Aston, a afirmat, de față cu martori, că sunt unul dintre jurnaliștii care au scris despre subiectul în cauză cu care a avut o relație corectă. Iar actualul director de comunicare al RMGC, Cătălin Hosu, este fost coleg de liceu și de presă și prieten până la… subiectul Roșia Montana. Desigur, dacă reprezentanții RMGC consideră că articolele scrise de mine sunt calomnioase au la îndemână soluția justiției pentru a demonstra acest lucru.

Legat însă de afirmațiile lui Liviu Alexa despre acest subiect, rămân cu o întrebare: ”Care sunt relațiile lui cu oficialii RMGC, din moment ce aceștia îi fac confidențe?”.

2.7. De adus, nu m-a ”adus” nimeni la VoxPublica. Am venit pe propriile picioare. Colaborarea am stabilit-o în urma unei discuții cu Dragoș Stanca avută chiar înainte de lansarea oficială a platformei. Contextul a făcut ca această colaborare să se concretizeze doar în a doua parte a lunii ianuarie 2010.

2.8. Bag seama că pe Liviu Alexa îl distrează faptul că prietenii și cunoscuții îmi spun Guță (atenție, însă, se scrie Gutza). Și pe mine mă distrează când el sau alții își închipuie că mă atacă folosind acest ”nick-name”. Ei bine, după cum am și scris de altfel într-un articol pe VoxPublica, am această poreclă de aproape 30 de ani. Nu știu dacă cel la care cred unii că ar face trimitere era născut pe atunci.

2.9. Persoana și viața privată a lui Liviu Alexa nu mă interesează. Publicitatea mascată, sursele de finanțare ale instituțiilor de presă, plagiatul și furtul intelectual  sunt însă subiecte despre care voi continua să scriu în continuare. Chiar dacă unii sau alții le vor cataloga drept ”războaie sau răfuieli personale”.

Acestea sunt precizările pe care am dorit să le fac referitoare la dreptul la replică al lui Liviu Alexa, găzduit de blogul d-voastră de pe VoxPublica. În speranța că veți găzdui și aceste precizări în același loc și la aceeași categorie, vă doresc o seară bună.

Mihai Goțiu

***

P.S. Observ acum că în precizările trimise domnului Ioan T. Morar mi-a scăpat un amănunt. Liviu Alexa susține că a plecat din funcția de redactor-șef al ”Gazetei de Oradea” cu trei ani înainte ca procurorii să-i ridice cu mascații pe șefii trustului ”Gazeta” sub acuzațiile de constituire de grup infracțional organizat și șantaj de presă. Corect. Atâta doar că cercetările în acest caz au vizat și perioada în care Liviu Alexa ocupa o funcție de conducere în acest trust. De aceea, din punctul meu de vedere mi se pare ciudat că Liviu Alexa nu a fost audiat nici măcar ca martor (după cum afirmă) în acest dosar. Să fi fost doar o ”scăpare” a procurorilor?

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Vezi aici episoadele din seria BOOKFACE!

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Romania Curata
Curs de Guvernare

Ultimele comentarii

afacerea roşia montană alburnus maior alex mazilu antonescu banci basescu blaga blog Blogviu interviu Boc Bruxelles Bucuresti candidatura cianură cluj CNA comisia europeana corupţie criza CTP curtea constituțională Dan Diaconescu Dinu Patriciu educatie Elena Basescu europarlamentare experiment Facebook gabriel resources gaze de șist Gigi Becali guvern humanitas internet iohannis Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu macovei Media mihai goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza parlament Parlamentul European pdl Plesu Polirom ponta presedinte protest proteste psd riscograma romani rosia roșia montană Rusia salarii securitate Senat sondaj steaua SUA suspendare Tariceanu tiff TRU UBB UE uichendist.ro unesco Vanghelie Vasile Blaga victor ponta voiculescu

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!