![]() | CEO-ul unui fond de un trilion: Inegalităţile sînt prea mari. Ce ne facem cînd EI vorbesc ca NOI?vezi toate articolele de Costi Rogozanu07 Dec 2011 la 15:50 17 comentarii 795 vizualizari. |
Mohamed el-Erian e CEO la PIMCO, unul dintre fondurile de investiţii imense (învîrte cam un trilion de dolari), critică direct sistemul capitalist aşa cum arată el azi. Şi nu se poate să nu-ţi dea de gîndit. Priviţi acest fragment de interviu, pentru că multe dintre contradicţiile zilei sînt puse pe masă într-un fel imposibil de conceput acum 3-4 ani:
Aşadar, omul spune că Occupy Wall Street şi toate celelalte mişcări sociale nu sînt mofturi, sînt indicatori puternici ai faptului că nu se mai poate, că trebuie schimbat ceva fundamental. Revoltele ne spun clar că principala problemă e distribuirea din ce în ce mai inegală a veniturilor. Că am pierdut, cum spune El-Arian în altă parte cele trei ancore mari: economic, financiar şi, mai nou, social.
Moderatorul îl întreabă firesc dacă asta înseamnă că îşi va modifica comportamentul de CEO. Nu, răspunde, sîntem parte din sistem şi acţionăm cum ne cere el. Dar dacă întrebaţi ce ar trebui să facem…
Mai spune El-Arian: Nici un sistem nu poate funcţiona cînd din ce în ce mai multă lume simte că acesta e injust. Şi asta e percepţia acum, că e injust. Sistemul a privatizat cîştiguri masive şi după 2008 a redistribuit public (nu ştiu cum să traduc “socialized”) pierderi masive.
Întrebarea cu schepsis e: ce faci cînd ei (reprezentanţii capitalului mare) vorbesc ca noi (cetăţeanul amărăştean cu munca drept singur motor de supravieţuire)? Ce înseamnă asta? De ce nu ne mai mint măcar (bine, el-Arian e o excepţie, nu toţi vorbesc aşa, dar e o excepţie solidă)? E adevărat, jocul e mai complicat: se aruncă totul pe politicieni, iar noi, cei din sistem, ne vedem de treabă? Răspunsul însă nu e aşa de simplu…
Să-mi trec întrebarea asta îngrijorătoare în spaţiu autohton. A trecut destul depuţin serios discutată afirmaţia lui Traian Băsescu dintr-o conferinţă The Economist:
Nu vreau să plătim factura unor economii care o duc mai prost. Filialele băncilor străine sunt bine capitalizate în România, sunt în regulă, dar teama mea e să nu fim plătitorii de factură ale erorilor din altă parte. Nu vreau o politică în care pentru recuperarea pierderilor pentru alte pierderi să se retragă bani din România. Băncile şi-au menţinut fluxurile de capital în primii doi ani de criză. Nu aş vrea să cred că 2012 este anul în care România va fi în dificultate.
Băncile austriece nu sunt orice bănci. Deţin peste 30% din piaţa bancară din România. Ţara noastră fost presată extraordinar să-şi privatizeze sistemul bancar înainte de intrarea în UE, dar asta nu înseamnă că România poate fi pusă într-o situaţia dificilă. Nimeni nu a zis ”privatizaţi-vă băncile, pentru că ele îşi pot lua capitalurile înapoi când vor ele.
Privatizarea şi liberalizarea sectorului bancar au fost condiţii în negocierile de aderare. Nu reproşez nimănui nimic. Aş reproşa lipsa de moralitate dacă România ar fi lipsită de capital într-o astfel de situaţie. Domnilor ați obținut profituri uriașe, iar dacă vă pregătiți să lăsați economia românească fără finanțare în timp de criză, va fi un act lipsit de fair-play în relația cu România. S-au creat mecanisme de capitalizare a băncilor și mesajul meu e să apelați la aceste mecanisme, nu să sugrumați economia românească.
Ce se întâmplă aici? Preşedintele unei ţări din Est recunoaşte oficial şi public ce ştiam toţi, dar dacă spuneam deveneam automat comunişti anarhişti nebuni. Că: 1. integrarea României nu a fost o romantică alipire de Europa mamă, ci s-a făcut contracost; 2. că ne-a mai rămas doar apelul la moralitate ceea ce pe oameni grei din sistemul financiar îi tăvăleşte pe jos de rîs.
În acest context întrebarea lui Ponta (în sfîrşit o intervenţie de politician de opoziţie adevărat) pentru Traian Băsescu e una cu greutate, cum a subliniat Fumurescu: Ce poziţie va avea România pe 8-9 decembrie? NU ştim, nu ne spune nimeni. Cu cît mai puţin democratic, cu atît mai eficient financiar, pare să fie răspunsul.
Cînd puterea însăşi, finaciară sau politică, începe să-şi toarne cenuşă încap, se produce un efect straniu. Pe de o parte, fraternizăm cu ei, pentru că simţim toată vulnerabilitatea aceea mult mai apăsat decît ei, dar poate ne şi relaxăm – pentru că au descoperit culmea populismului – vorbesc ca noi şi cîştigă ca ei. Se lamentează după ritmul străzii şi acţionează după regulile misterioase ale sistemului la care noi nu putem avea acces.
Notă: Acest EI şi NOI e evident o dihotomie artificială, de dragul demonstraţiei – de foarte multe ori EI şi NOI se găsesc în interiorul aceluiaşi individ.
P.S. Andrei Cornea scrie un text despre antologia Criticatac, grup din care fac şi eu parte şi cu care vă tot bat la cap pentru că merită:). Titlul e “Intelectualii lui Ponta?!”. Răspunsul din text e “nu, nu sînt ai lui Ponta” (ar fi fost şi culmea să fie “da”, gruparea fiind tot ce s-a văzut mai independent pe plaiurile noastre intelectuale). Dar eticheta e pusă totuşi. Să compari asta cu ploconelile triste “de dreapta” din cărţile de interviuri ale lui Cristi Pătrăşconiu mi se pare o jignire. Da, Andrei Cornea ar avea tomuri de scris tocmai despre compromisurile taberei domniei sale, în loc să vorbească despre posibile virtuale compromisuri ale altora. Şi, da, ar avea de învăţat despre cum să critici un partid sau un pol ideologic cu care teoretic ai afinităţi.


Irina Zamfirescu azi la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie azi la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu azi la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu azi la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1@Mia 29 - "Deci inca odata: presedintele a vorbit despre locurile 3 si 4, mai clar n-am cum sa explic." Deci inca o data ;) Presedintele a vorbit de UNINOMINAL PUR. Salut faptul ca desi pe banda se aude... | ||
| 2erata : alegerile locale au fost...... | ||
| 3@Hexenschuss: #33 Nu cred ca alegerile locale a fost /este principala problema a PDL-ului. Or sa obtina fara probleme 25-30% la primarii (fenomenul se stie, primarul care este, ramane).Problema e... | ||
| 4@CuriozitateSolutia mea e simpla , nicio rascumparare de la securisti, TB, Adriean V si SO (daca e cazul) la brutarie! reanalizarea dosarelor Costanda, Grueff Mosia Dudesti Cioplea etc Cu Liviu... | ||
| 5@CuriozitateDe aici: nicusordan.ro/c../ ....omul de afaceri Matei Paun, specialistul in branding si strategie Cosmin Alexandru, istoricul Andrei Pippidi, Voicu Radescu, managerul Green Hours si... | ||
| 6@Curiozitate @Laura CParerea mea despre toti primarii-secu asta batrani sau in curs de imbatranire am exprimat-o deja la postarea mea anterioara @30.Eu zic: Nu am nicio sansa. Sa-mi explice... | ||
| Mihai Goţiu 11647 citiri |
| Cristian Teodorescu 10533 citiri |
| Costi Rogozanu 9970 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4412 citiri |
| Constantin Creţan 4314 citiri |
| Dan Duca 4163 citiri |
| Alin Fumurescu 3964 citiri |
| Ciprian Şiulea 3310 citiri |
| Dorin Tudoran 2823 citiri |
| Iulian Leca 2359 citiri |
| Mihai Goţiu 8 postari |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Costi Rogozanu 7 postari |
| Constantin Creţan 5 postari |
| Ciprian Şiulea 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Dan Duca 2 postari |
| Mihai Goţiu 62706 citiri |
| Cristian Teodorescu 40881 citiri |
| Costi Rogozanu 38931 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18166 citiri |
| Alin Fumurescu 17859 citiri |
| Viorel Dobran 13034 citiri |
| Dan Duca 12040 citiri |
| Constantin Creţan 11325 citiri |
| Dorin Tudoran 8749 citiri |
| Elena Vijulie 8681 citiri |
| Mihai Goţiu 31 postari |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Costi Rogozanu 29 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Viorel Dobran 7 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Costi,
revin cu rugamintea de a verifica de ce am ban pe IP.
Nu ca as tine eu mortis sa apar pe-aici, dar pana la urma e neplacut sa stii ca te-arunca barmanu’-n strada cand tu ai baut, toata seara sifon!
2011-12-07 16:18:43 | Raporteaza
Alo!!! Haideti sa nu mai dezinformam oamenii cu minciuni tipice bolsevicilor. Da, privatizarea bancilor a fost o conditie. Dar motivul nu are nici o legatura cu ceea ce insinuati dumneavoastra. Radacina problemei este alta: care societate comerciala (banca sau nu) avind actionar majoritar statul roman a generat profit si nu a avut nevoie de subventii? Ba mai mult, din cite tin eu minte, marile falimente si fraude bancare din Romania s-au dat la banci care aveau actionari romani. In concluzie, este o mare porcarie sa afirmi ca a trebuit sa platim ca sa fim admisi in UE. In realitate, nimeni nu vrea un mar stricat linga merele sanatoase… Valabil si pentru Romania ca intreg si pentru sistemul bancar roman…
PS. Foarte interesant faptul ca ati fost marcat de acuzatia de comunist anarhist… Daca va comportati ca unul…
2011-12-07 16:23:47 | Raporteaza
Multa ipocrizie: “Moderatorul îl întreabă firesc dacă asta înseamnă că îşi va modifica comportamentul de CEO. Nu, răspunde, sîntem parte din sistem şi acţionăm cum ne cere el.” Da bine sa critici capitalismul, dar nici de-al dracului nu-ti place in Cuba ori Coreea de Nord.
Cit despre supararea criticatac-ului pe A. Cornea, e normala; nici A. Plesu nu are parere mai buna despre stingacii de acolo. Dar ei, cei de la criticatac, sint singurii care au dreptate; ca fostul pecere, nu gresea niciodata.
2011-12-07 16:24:52 | Raporteaza
@Bongo:
1. bancile si celelate enumerate de tine au fost devalizate premeditat inaintea privatizarii; acesta a fost actul de nastere al clasei politice post-revolutionare.
2.’subventiile’ acordate atunci au avut aceeasi destinatie ca si cele asigurate astazi unitatilor in care statul este actionar majoritar; pana sa le spuna FMI, politicienii romani nu s-au gandit timp de 20 de ani sa eficientizeze managementul inloc de a pompa subventii in unitatile ramase despre care discutam astazi?
3.’Privatizarea bancilor’ si desfiintarea TUTUROR bancilor cu capital romanesc sunt chestiuni diferite;
BCR de ex. era clasata in TOP 200 EU, avea suficient capital si putea fi privatizata catre romani.
4.Am o mentiune speciala cu privire la banci, asazisele faliment BANCOREX,BANKCOOP, BANCA AGRICOLA- unde este capitalul, unde sunt activele lor ? nu cumva capitalul unor banci straine care au cumparat sistemul bancar romanesc provine tot din aceste active?
eu sunt convins ca DA!
2011-12-07 18:39:15 | Raporteaza
@Rogozanu
ai dreptate cu impartirea profitului, in sensul ca nu stiu ce sa-ti raspund. Daca firmei in care lucrezi are ii creste masiv profitul, cum faci ca sa beneficiezi si tu de o felie in plus?
Pot foarte bine sa-mi imaginez o companie cu profituri de miliarde si cu angajati platiti incredibil de prost, gen chinezi.
Daca imi imaginez ca toate firmele ar fi asa, ar fi urmeaza logic un crash al firmelor pt ca nu mai este cine sa cumpere productia imensa.
2011-12-07 18:58:34 | Raporteaza
Vrei sa spui ca mai exista inegalitati ? Ma faci fericit. Eram convins ca minunata lume noua in care conditionarea sociala exclude aceste “crime”, s-a instalat definitiv. Iti multumesc ca ne-ai redat speranta, mie si la Aldous, evident
Serios vorbind, nu trebuie sa fi de stanga doar pentru a nu fi de dreapta ! Daca nu poti pune mana pe mijloacele de productie atunci le nationalizezei ? Asta s-a mai facut. Ar fi pacat sa cazi in ridicolul reinventarii unui esec, pari un baiat destept. Oare nu ar fi mai firesc sa distribuim mijloacele de productie unui numar cat mai mare de firme mici, sa limitam acumularile haotice de capital, sa interzicem monopolurile si sa reglementam bursa ? Adica, un fel de “proprietarism” in care nu va veni nimeni sa-ti confiste boii si sa te trimita la canal pentru ca ai fost mai harnic decat vecinul. Arunca un ochi peste distributism. Civilizatia noastra inca nu l-a incerat.
2011-12-07 20:01:54 | Raporteaza
@Bongo: e clar mi-ai strecurat mesajul cu ponta, treci pe la casierie mai tarziu.
dar spune-i totodata lui ponta sa-l inbtrebe pe tariceanu cum a reusit cu bula imobiliara din timpul mandatului lui de calibru la fel de mare ca ponta.
2011-12-07 20:02:17 | Raporteaza
@Bongo:
Esti complet retardat!! Auzi, ”minciuni tipic bolsevice”!!! De parca capitalismul spune numai adevarul!
2011-12-07 20:03:15 | Raporteaza
@victor L:
DEci ca sa critici capitalismul trebuie sa fii coreean sau cubanez??
Esti genial, zau!
2011-12-07 20:07:01 | Raporteaza
@ 8, este Radu Humor.
a iesit din burtica masii fara nume.
2011-12-07 20:09:49 | Raporteaza
aicisa este niste treburi pe care numai cei de stanga le poate deslusi!
Sa vie nea Iliescu si alde liberalii sa faca pace si bunastare in biata tarisoara!
2011-12-07 20:19:35 | Raporteaza
@nepot mic:
De parca PDL n-a fost in internationala socialist?
De parca PDL nu e o aripa a FSNului?
mda, lumea uita cand e nevoie
2011-12-07 20:27:43 | Raporteaza
@sever cotoi
ce sarisi asa verisoare?
Eu sunt mic,nu stiu d-astea!(stii videoclipul)
Vorba este mai nea Cotoaie ca daca stanga romaneasca actuala este reprezentata de alde Geoana,Ponta ,Mitrea ,hrebenciuc si ultimul cu voia dvs.Iliescu,atunci sa fie de capu’ tau!
2011-12-07 20:36:30 | Raporteaza
@rogo:
ai dreptate, acest CEO – si mai sunt cativa inclusiv Soros – ne ofera o perdea de fum democratic, o supapa de dezactivare a presiunii populimii din intreaga lume dar ei nu sunt altceva decat oajdea sau monica macovei de la pdl: reprezinta opozitia interna dar voteaza cot la cot cu hotomanii de pdlisti…
in al doilea rand, si tu si ponta ar trebui sa stiti programul politic al bassescului cu care merge la Bruxelles: austeritate pentru prostime si ‘investitii’ pentru clientela de partid! sa aiba si gura lor sa mananca daca tot sunt la putere
2011-12-07 21:52:55 | Raporteaza
@nepot mic si de kkt: Esti o javra portocalie remunerata din banii poporului!
2011-12-07 22:00:54 | Raporteaza
ce de cacat sunt toti postacii. pentru ce ii rabdati?
2011-12-08 00:10:08 | Raporteaza
Zice Basescu: Nu vreau să plătim factura unor economii care o duc mai prost, si din tonul articolului, pareti sa fiti de acord cu el (daca gresesc, mea culpa).
Intrebarea mea pentru dvs ar fi urmatoarea: dar nu trebuie sa fim solidari cu cei care o duc mai prost decat noi? Nu trebuie sa le dam si lor din resursele noastre, daca avem mai mult decat ei?
De ce trebuie cei care o duc mai prost sa sufere, in timp ce noi o ducem mai bine?
Nu cumva, de fapt, echitabil este sa le platim factura?
2011-12-08 11:21:08 | Raporteaza