RSS Feed

Cine are dreptate în Crimeea şi cum ne doare pe noi chestia asta

vezi toate articolele de
19 Mar 2014 la 15:11 29 comentarii 2000 vizualizari.

Zilele ăstea o grămadă de lume e foarte indignată de încălcarea dreptului internaţional în Crimeea. Sună frumos, ca atitudine, numai că cel puţin tot la fel de multă lume iubeşte dreptul internaţional doar atunci cînd îi convine – cînd acest drept merge împotriva intereselor lor, parcă el dispare, aşa, cumva. SUA e hiper-indignată că Rusia ar fi invadat Crimeea: din tonul declaraţiilor, America pare complet îngrozită de o astfel de monstruozitate nemaipomenită – nu mai are nici o importanţă că, de exemplu, invadarea Irakului din 2003 a fost declarată ilegală de ONU.

În Kosovo a fost voie să se facă referendum fără întrebarea sîrbilor, în Crimeea nu e voie să se facă referendum fără întrebarea ucrainenilor. Situaţii diferite? Nicidecum, e mult mai simplu: interese diferite. Dreptul internaţional e o glumă, dintr-un motiv foarte clar: un sistem de drept nu poate exista decît dacă are un mecanism de aplicare minim imparţială şi minim consecventă a principiilor lui. Ceea ce nu e cazul dreptului internaţional, care (dacă e să fim foarte generoşi, doar) putem spune că e o aspiraţie frumoasă care încă nu funcţionează.

Nici în Crimeea, nici în Ucraina în general, nici în Siria şi nici în alte părţi nu e vorba de drept, e vorba de putere, mai exact de confruntarea statelor mari care chiar au aşa ceva. Şi mai e vorba de ceva, de situaţii istorice care în timp îşi creează propria legitimitate. Pe un criteriu maximalist de drept, şi noi trăim într-un stat ilegitim, creat în urma unei suspendări arbitrare a ordinii constituţionale. La fel multe alte ţări, pe plan intern, la fel nenumărate regiuni disputate între ţări, pe plan extern. Iar argumentul că ultima lovitură de stat doar corectează penultima lovitură de stat nu prea ţine – pe argumentul ăsta mergem pînă în antichitate şi asta nu are sens.

Pe argumentul ăsta, anexarea de acum a Crimeei e doar o reparare a actului din 1954, prin care Rusia a transferat benevol Crimeea din teritoriul ei Ucrainei. Dar dacă spui asta, poţi să spui şi că acum sute de ani era un hanat tătar în care Rusia nu avea nici o treabă şi că ar trebui să revină la starea respectivă. Nu există dreptate de genul ăsta. Pe lîngă că dreptul internaţional e mai mult PR decît realitate, nu există genul ăsta de “reparare” a istoriei.

Există putere şi există aspiraţii. Statele mari au mai mult putere, statele mici mai mult aspiraţii. Sigur, situaţia din Crimeea e decisă mai mult de Rusia decît de Crimeea, dar sînt aspiraţiile locuitorilor Crimeei ilegitime în vreun fel? Eu nu m-aş grăbi să le desconsider. Dintr-o sumă de motive (în principal conflictul dintre SUA şi Rusia, dar şi acele transferuri ciudate de teritorii făcute de URSS), Ucraina a devenit acum o patrie care promite mai mult nefericire decît altceva.

La asta s-ar putea răspunde că ne doare mai puţin de interesele lor decît de ale noastre. Sigur, dar interesele noastre nu stau chair aşa de rău. Isteria românilor care se văd cuceriţi mîine de ruşi e grotescă. Sîntem în NATO, sîntem în UE. Sînt alţii care au situaţii cu adevărat grave din punctul de vedere al păcii şi securităţii, nu e cazul nostru. Sigur, nu judecăm ţările în termeni de morală individuală, de egoism şi altruism, dar parcă e prea multă orbire să nu vezi asta.

Şi nici nu e cazul ca panicarzii să fie încurajaţi chiar de liderii statului. Că Băsescu şi Ponta repetă prostiile şefilor lor vestici e oarecum normal, dar să plusezi şi să zici că Rusia încearcă să refacă URSS e cam aiurea. În URSS erau şi ţările baltice, care au toate garanţiile NATO şi UE. Mai erau şi toate actualele state musulmane din sudul asiatic al Rusiei, care au acum cu Rusia relaţiile de dependenţă “normale” faţă de un vecin care e mare putere, cum avem şi noi şi alte ţări europene mai amărîte faţă de alţii. Sigur, e posibil ca în Uzbekistan să nu existe expresia asta, că “facem parte dintr-un club select”, cum e la noi. Asta da, e o diferenţă.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

29 comments
  • 1

    Adevarul este ca nu e bine deloc sa ne punem rau cu rusii… Dupa ce PSD-ul si PNL-ul isi vor duce pina la capat planul de lichidare a partii din justitie care a inceput sa functioneze europenii ne vor pofti afara din UE. Si asta ne va trimite direct in bratele Mamei Rusia care, dupa cum se stie, nu uita si nu iarta nimic… Sfatul meu este sa incepeti sa invatati rusa.

    gjgj9
    2014-03-19 15:28:57 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    Corect. Cam asa e si povestea cu referendumul din insulele Falklands din 2012 (teritoriu ocupat si colonizat de britanici, in urma disolutiei Spaniei coloniale, desi insulele reveneau Argentinei in urma acordurilor cu Spania).In cazul asta e OK cu dreptul la autodeterminare: “In 2012 William Hague, the British Foreign Minister, wrote on ‘The Times’: “only the Islanders can be the masters of their future’. In other words, the Islands will remain a British Overseas Territory until their inhabitants will wish to be so.”
    ispionline.it/i../

    Falklands
    2014-03-19 15:31:53 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 3

    @gjgj9

    “Adevarul este ca nu e bine deloc sa ne punem rau cu rusii…”

    Da, nu e bine deloc sa ne punem rau cu rusii pentru ca, intr-un asemenea caz, intaiul notar al Romaniei, I. Basescu, ar ramane fara monopolul de facto asupra tranzactiilor imobiliare ale GAZPROM si, implicit, fara cea mai mare parte din venituri. Mai mult, nici un trafic de influenta in favoarea ALRO Slatina (Vimetco) pe “axa Cocos-Udrea-Stolojan-Basescu” nu ar mai fi posibil si, implicit, procurorii lui Basescu nu ar mai avea de distrus peste 800 de CD-uri cu interceptari audio.

    Vladimir
    2014-03-19 15:54:40 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    “Sigur, situaţia din Crimeea e decisă mai mult de Rusia decît de Crimeea, dar sînt aspiraţiile locuitorilor Crimeei ilegitime în vreun fel? Eu nu m-aş grăbi să le desconsider.”

    Dincolo de considerentele de ordin istoric, structura etnica era la recensamantul din 2001: rusi – 58.5%, ucrainieni – 24.4%, tatari – 12.1% s.a.. Este greu de crezut ca, privind acel la 58.5%, aspiratiile majoritatii locuitorilor din Crimeea nu sunt convergente cu intentiile Rusiei.

    Vladimir
    2014-03-19 16:07:24 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    “Isteria românilor care se văd cuceriţi mîine de ruşi e grotescă. Sîntem în NATO, sîntem în UE. Sînt alţii care au situaţii cu adevărat grave din punctul de vedere al păcii şi securităţii, nu e cazul nostru”

    Corect. De exemplu Republic Moldova cu asa-zisa republica Transnistria in coasta si cu Gagauzia si mai aproape de noi. Ei sunt sau nu intr-o situatie grava? Caci vor sa se aproprie de UE, vezi acordul de la Vilnius.

    De moldoveni va pasa? Intrebari retorice, evident.

    Si, daca si argumentul asta e prea lacrimos, ar trebui sa masurati pe harta dinstanta dintre regiunea Gagauza si Galati de exemplu. Sau dintre locul unde e isi face veacul Armata a 14-a si Iasi.

    Ceea ce face Rusia acum ne afecteaza, oricat de in siguranta va simtiti acum. Banuiesc ca sa se simteau si polonezii dupa ruperea Cehoslovaciei de catre Hitler. “Nu putem sa patim nimic, Hitler doar atat a vrut, noi suntem aliati cu Marea Britanie si Franta, deci nu putem sa patim nimic!” Si, mama, cate au patit.

    Rusia nu trebuie menajata acum. Si nu e vorba de cine are dreptate, e vorba de interesele noastre nationale.

    silicon_v
    2014-03-19 16:19:44 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    Nu-s americanii ușă de biserică, dar nici unul din războaiele lor recente, aprobate sau nu de ONU, nu s-a lăsat cu anexare de teritorii. Mai devreme sau mai târziu, americanii pleacă acasă. E, totuși, o diferență fundamentală. A pune pe picior de egalitate “invaziile americane” cu politicile sovietice/rusești de redesenare arbitrară a granițelor, de schimbare brutală a structurii naționale a populațiilor în zonele respective, e cam mult.

    Horia
    2014-03-19 17:00:50 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    Americanii pleaca acasa, dar dupa ce instaleaza la putere un guvern prieten si dupa ce contractele de exploatare a resurselor au fost semnate de cine trebuie. Ca doar nu poti lasa pe un dictator oarecare, ca Saddam, sa exploateze singur petrolul, nu ?

    P.S. Ar pleca oare acasa americanii daca teritoriul respectiv ar avea nu 60%, ci 30% populatie americana ?

  • 8

    @ autorului

    Romania n-a nici recunoscut Kosovoul. Unde-i inconsecventa taxata cu “Băsescu şi Ponta repetă prostiile şefilor lor vestici” ?

    Intre a cere respectarea unor astfel de “prostii” si a recunoaste nestrictionat dreptul celui mai tare, o prefer pe prima.

    rich guy
    2014-03-19 17:57:42 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    @ gjgj9
    Uneori nu trebuie sa vorbesti ruseste. Este suficient sa gandesti ruseste, ca Siulea, Rogozanu sau cel cu nume conspirativ Vladimir.
    Oricum, dupa ce le-a facut ucrainienilor si ce va face cu Transnistria, Gagauzia si altii, tizul lui Vladimir va fi uns tzar cu numele de Futin I-iul.

  • 10

    nea Siulea:

    Ucraina lasa coada (i.e. Crimeea) ca soparla si intra sub umbrela UE

    1 un pic cam depasit de evenimente, asta cu cine are dreptate cu anexarea Crimeii, cert e ca faptul s-a consumat

    2 Ucraina a spus adio oricum Crimeii

    3 ce conteaza: Ucraina (minus Crimeea) incepe sa fie ajutata de UE, 1 miliard de euro a si intrat, apoi saptamana asta/cealalta semneaza acordul de asociere cu UE, pa si pusi

    4 (gazul rusesc: UE a invatat din crize precedente. are rezerve si resurse alternative la gazul rusesc. in schimb rusia e disperata sa vanda gaz UE. )

    5 etc etc :)

  • 11

    e o paralela clara intre

    –modul cum abordezi tu subiectul crimeea si

    –modul cum abordeaza gotiu subiectul plesu

    frate, io as zice ca sunteti intelesi , da vezi ca gotiu mananca strudel in viena, invita petrom omv,iar tu tre sa te multumesti cu o saorma la fiecare doua duminici ;)

  • 12

    “În Kosovo a fost voie să se facă referendum fără întrebarea sîrbilor, în Crimeea nu e voie să se facă referendum fără întrebarea ucrainenilor.”
    Esti repetent la Istorie, dle Siulea.
    - in Kosovo referendumul a fost pentru separarea de (fosta) Iugoslavie si era ca urmare a unor atrocitati intre albanezi si sirbi;
    - in Crimeea referendumul a fost pentru unirea cu Rusia dupa ce Crimeea fusese ocupata de trupe rusesti.
    “Şi nici nu e cazul ca panicarzii să fie încurajaţi chiar de liderii statului. Că Băsescu şi Ponta repetă prostiile şefilor lor vestici e oarecum normal, dar să plusezi şi să zici că Rusia încearcă să refacă URSS e cam aiurea”
    – “prostiile sefilor lor vestici”; ai tai, cei rasariteni sint mai destepti pe moment;
    - “să zici că Rusia încearcă să refacă URSS e cam aiurea”.
    Dom` Siulea, nu sa refaca URSS (de unde ai scornit prostia asta?), ci in granitele fostului URSS.
    Ma scuzi, dar esti “cam” repetent la Istorie.

    victor L
    2014-03-19 19:14:58 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 13

    @czc: După cum am zis, americanii nu-s ușă de biserică. Dar între contracte preferențiale americane și cizma rusească-n gură eu știu ce prefer.

    Horia
    2014-03-19 19:22:42 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    @victor L: Coane, personal sunt aproape de a ma declara …invins de amatorismul, de incultura, dar mai ales de lipsa capacitatii de analiza a unor asa zisi jurnalisti de pe platforma Vox, cum va arata oare viitorul ?

  • 15

    Horia

    sa musti din cisma dar ai grija are talpa groasa si s-ar putea sa ramii fara dinti.Si cu ce o sa mai maninci la mac donald

  • 16

    @nae: Americanul nu-mi bagă macdonaldsul în gură cu forța – dovadă e că trăiesc într-o tară cu zeci de astfel de așezăminte și nu le-am călcat pragul de ani de zile. Cu rusul mi-e teamă că mănânc bătăturică la impuse.

    Horia
    2014-03-19 19:45:13 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 17

    rusia are dreptate. jurinovschi spune adevaru, romini. polonezi si unguri drebuie sa si ceara drepturile teritoriale de la ucraina care e in colaks

    traian si decebal gerulas
    2014-03-19 20:10:14 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    @tx2: sunt manipulat, deci exist

    berbecu mioritei
    2014-03-19 20:15:36 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 19

    @Horia: vb.personajului lui Caragiale- ‘numai la foale va e gandul’ ,Un pedagog de Scoala Noua;

    ceva interesant cred: ‘axiologie fundamentala romaneasca:
    stomacul si evenimentele marcante di sec.20-21′ (sau cam asa ceva), cine abordeaza titlul?

    berbecu mioritei
    2014-03-19 20:31:46 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 20

    Simplu: RO nu va fi afectata, Moldova depinde de alegeri, Transnistria va ramane asa cu Gagauzia (Armata a 14-a e acolo). Iar Crimeea e a rusilor, de drept, de prin 1784. Din istorie stiam ca Crimeea era resedinta de vara a Tzarilor Ruisiei. Flota lor e acolo de 200 de ani ! Din vremea corabiilor. Nu nu uitati ca tratatul Ribbentrop Molotov nu e anulat. Ca dovada teava Northstream de la Gazprom “for germans only” ! Restul UE ? Prin Ucraina !
    Hrusciov a lipit-o ca el si familia lui au trait in RSS Ucraina !
    Cel care a influentat mult evoluția orasului a fost Vladimir I (958-1015) care a extins orasul si a pus bazele structurii sale urbanistice. Tot el a oferit supusilor o religie de stat, ortodoxismul. In scurta vreme, Kievul a devenit centrul religios al statului rus.
    Cine zicea de Ucraina ?

    bebelusu
    2014-03-19 20:40:50 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 21

    @Horia: Nu va faceti griji… Romania si-a distrus industria (croita candvs sa lucreze si pentru URSS), rafinarii la fier vechi… Nu suntem interesanti pentru Rusia. Si suntem parte NATO. Nu risca Putin pentru o tara care are deja dusmanii ei: propria-i populatie !

    mmm...
    2014-03-19 20:52:25 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 22

    RO va fi afectata daca UE incepe cu “sanctiunile”… economic… RO: “Sa dezbraci un gol ca napul, Cu ce-si bate pasa capul !” (Cosbuc).
    La cate investitii si firme straine au in Rusia, UE va pierde mai mult ca Rusia ! Banci SUA si UE au bani pe-acolo… Si japonezii sunt pe-acolo…
    Bloomberg se intreba zilele trecute “daca UE poate sa suporte costurile sanctiunilor contra Rusiei”…
    Moldova va ramane stat tampon, ca si Ucraina care va pupa NATO cand Rusia va cumpara California !
    Nimeni nu baga de seama ca Rusia e un echilibru mondial ? La cate fac americanii acum, prin Iraq, Afganistan, “anotimpuri” arabe… SUA a uitat de YUKOS si cam ce-a patit “le boss”…

    cezar50
    2014-03-19 21:09:46 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 23

    @berbecu mioritei: De la foale la creiere se poate extrapola ușor, e nevoie doar de puțină imaginație și bunăvoință.

    Horia
    2014-03-19 21:41:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 24

    BINE ESTE SA DISPARA GRANITELE SAU SA FIE CA UE IN CARE SA FIE BINENTELES SI RUSIA SI LUPTA TUTURORA SA FIE CU LACOMIA,HOTIA CORUPEREA S.A…CUM SPUNE BIBLIA MAI ALES CA DUPA PRIBEGIA NOASTRA PE ACEST PAMINT ORI VREM ORI NU VREM VINE JUDECATA.TATAL DIN CERURI CE NE CERE DE FAPT IN BIBLIE SA NU TENTAM LA BUNU ALTUIA,FIE CA E MATERIAL SAU UMAN

    traian si decebal gerulas
    2014-03-19 21:42:16 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 25

    @traian si decebal gerulas: SI EU SI PUTIN SI BASESCU SI BECALI SI MAZARE. BOGATI SI SARACI POLITICENI SI TOATE PATURILE SOCIALE ORI VREM ORI NU VREM NOI TOTI NE APROPIEM DE ‘GRADINA DE VARA’ MAI DEVREME SAU MAI TIRZIU. DOMNU CONDEIAZA IN CARTEA VIETI NOASTRE TOT CE AM FACUT IN PRIBEGIA NOASTRA PE ACEST PAMINT BINE SAU RAU SI CE AM FACUT CU CE NE A INCREDINTAT EL PE ACEST PAMINT; NATURAL. UMAN. MATERIAL .SOCIAL S.A…

    traian si decebal gerulas
    2014-03-19 22:14:06 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 26

    De ce trebuie sa dam noi cadou 1 miliard de euro rusilor din Ucraina , asta nu inteleg.
    Noi n-am primit nici 1 eurocent de la UE, suntem contribuabuli , cotizam la UE MAI MULT decat am primit vreodata inapoi.
    Deci noi sa “ajutam” Ucraina cu 1 miliard de euro ?! De ce ?!

    Iar in afara de asta, Ucraina are datorii enorme ,cine le plateste ? Ucraina e in faliment, ce nevoie avem de ei ? Ei vorbesc rusa si folosesc alfabetulchirilic, ce legatura au ei cu europa ? Sint rusi , fara discutie. Sa stea cu rusii lor.

    cine plateste datoriile Ucrainei ?
    2014-03-19 22:40:52 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 27

    Siulea

    iti citesc testele si imi vine sa-ti scriu ca esti prost. Apoi iti citest comentariile cititorilor si nu mai sunt convins ca esti chiar atat de prost. Dar esti ghinionist, bai nene!

    Chianti
    2014-03-20 10:06:39 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 28

    2 chestii de PR pe drept international asa la rece cum vreti sa-l prezentati
    1. povestea cu Kosovo a constituit un episod inept si ticalos de PR al occidentalilor intr-o epoca inc are le dadea manuza sa se distreze in fatza unui adversar incomparabil mai slab
    2. cand Rusia dlui Putin care vrea spatiu economic eur-asiatic, adica un alt fel de URSS, stimate domn, din care au scapat doar tarile Baltice (la o epoca la care se negocia cu Rusia in genunchi si da se negocia dinspre mari puteri)anexeaza un teritoriu in virtutea unui referendum foarte asemanator cu alergerile democratice din 46 din Europa de Est, proportiile difera cinic de episodul Iugoslav. Vorbim de Rusia stimate domn, in fata careia pana mai deunaz sefii occidentali ai celor doi lideri caricaturali ai nostri nu stiau cum sa-si dea jos chilotii pe-ascuns pt un castig imediat.
    3. Daca dvs considerati ca criteriile rationale se aplica unei tari de tip Rusia (in orice epoca), iaertati-ma dar fie nu citit unde trebuie, fie nu-ntelegeti decat ce va place.
    4. Asta e subiectivismul romanesc de tara, da stimate domn, aflata de prea multa vreme in vecinatatea tarii surori si prietene cu capitala la Moscova, eroare istorica mai mare ca colosul rus in orice epoca istorica nu cred sa fi existat. Exceptand Tarile Baltice, rusii n-au dat inapoi nimic din ce-au luat dupa cum i-a taiat capul din antichitate pana azi, unde vreti sa le cautati legitimitatea.
    5. A-i opune mereu americanilor nu este decat un argument fals pt lupta pt pace pe care o duc de la 1900 incoace,”pace de nu va sta piatra pe piatra”, aici chestionati la parinti sau la buncici.
    6. Ai nostri 2 crai de la Cotroceni si Victoria nu mai fac nici macar pe plan intern oficiu de indivizi credibili, in plan extern ei contand pe post de aducatori de zahar pt cafea.

    Rika Venturiano
    2014-03-20 15:06:30 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 29

    cu siguranta oducem bine ,noi avem nevoie de ue sau ei de noi ,, d cotizat sitem buni de primit nu ,someri,da, locuri de munca la anu,

    don esteban
    2014-03-24 09:56:39 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari
Pînă acum m-am ocupat cu: un semestru de politehnică înainte de Revoluţie (deprimant), facultate de filosofie după Revoluţie (plăcut, uşor inutil), 4 ani de predat socio-umane la liceu (masochist, abject), cîţiva ani de cvasişomaj (interesant, mai degrabă plăcut), un an şi jumătate de copywriting/consiliere ideologică pe lîngă un mic partid fără succes (interesant, revelator), cîţiva ani de presă (derizoriu).
» citeste biografia

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Vezi aici episoadele din seria BOOKFACE!

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

afacerea roşia montană alburnus maior alex mazilu antonescu banci basescu blaga blog Blogviu interviu Boc Bruxelles Bucuresti candidatura cianură cluj CNA comisia europeana corupţie criza CTP curtea constituțională Dan Diaconescu Dinu Patriciu educatie Elena Basescu europarlamentare experiment Facebook gabriel resources gaze de șist Gigi Becali google guvern humanitas internet iohannis Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu macovei Media mihai goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza parlament Parlamentul European pdl Plesu Polirom ponta presedinte protest proteste riscograma romani rosia roșia montană Rusia securitate Senat sindicate sondaj steaua SUA suspendare Tariceanu tiff TRU UBB UE uichendist.ro unesco Vanghelie Vasile Blaga victor ponta voiculescu

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!