RSS Feed

Cu Tolo despre capitalism. Şi Valentin Lazea

vezi toate articolele de
11 Oct 2011 la 19:34 21 comentarii 1277 vizualizari.

Lumea se surpă, deci să filozofăm. Să pop-filozofăm.

Un text-întrebare pentru Cătălin Tolontan (inutil să mai spun cît îl respect pe tip, dar iată că sînt undeva acele lucruri care ne despart). Nu ţine de partea din articolul ăsta care se referă la Ghiţă & Schwartzenberg. Acolo-s de acord că oamenii trăiesc în filmul lor ciudat, poate chiar cu nuanţe de paranoia&servicii, cum spune Tolo că a auzit în Dorobanţi. Nu-s de acord să mai stabilim şi partea bună, şi partea rea.

Eu şi Tolontan nu ne vom înţelege probabil niciodată asupra sfinţeniei proprietăţii, deja o frază “de dînşii inventată” pentru ceea ce aş numi mai curînd “proprietarul de datorii”. Eu sînt proprietar de datorii şi lucrez la proprietar de datorii mai mari, cam asta e una din esenţele capitalismului. Putere şi vulnerabilitate, ambele pe datorie.

Ce m-a deranjat e că şi Cătălin repetă fraze propagandistice fără să le cearnă atent aşa cum face cu alte ocazii. De exemplu, repetă celebra lamentaţie cu insuficientul capitalism românesc:

Nu suferim de prea mult capitalism, ci de prea puțin.

Or, Cătălin, din tot ce văd în jur văd doar exces de capitalism şi prea puţin din acea chestie pe care Vestul n-o pune în broşurile de răspîndire a religiei pieţei libere: reglementare, grijă faţă de angajaţi, taxare, capitole strategice în piaţă coordonate atent de stat. Pentru că da, istorici importanţi au căzut de acord măcar asupra acestei chestiuni: capitalismul e strîns legat de stat. Ăia care concurează liber pe piaţă sînt antreprenorii naivi sau ultrainventivi şi au businessuri neglijabile ca volum – ăia care lucrează cu reglementări privilegiate, monopoluri, ăia sînt “capitalişti” de dicţionar şi despre din “ăia” discutăm şi în România şi despre ăia vorbim şi cînd privim cu invidie la măreţele corporaţii de energie, telefonie etc.

De ce nu vorbim cinstit (iar tu ai fost mult mai încercat decît mine) despre cum a distrus “piaţa liberă” foarte multe lucruri pe care le iubeam amîndoi (inclusiv visul unei prese ceva mai bune).  După 20 de ani cred că am învăţat doar capitalism sălbatic, am auzit numai poezia eliberării prin inventivitate şi muncă şi restul a fost numit “socialism” – uită-te la mine cum am ajuns să fiu numit comunist pentru că vreau sistem de sănătate de stat sau pentru că vreau întîi reglementări puternice în zona corporate şi nu lovituri drastice în clasa săracă (în care intră şi mai toată fostă “clasă de mijloc”).

România e un exemplu de manual despre cum capitalul erodează alert orice formă de exprimare democratică atunci cînd statul îi face jocul umil şi propagandistic – o erodează, nu o distruge, clasic, iarăşi. Să nu-mi spui că mai crezi şi în chestia aia “capitalism fără democraţie nu se poate”.

Citezi cu nesaţ din articolul lui Voinescu – care la rîndul său cita din celebrul discurs al lui Sarkozy.Un articol tradus blînd unde nu apar aşa de dur ideile exprimate de preşedintele francez: “Ideea atotputerniciei pieţei care să nu fie deranjată de nicio regulă, de nicio intervenţie politică, a fost o idee nebunească. Ideea că pieţele au întotdeauna dreptate a fost o idee nebunească.” (Voinescu traduce “idee folle” prin “idee proasta”, ha). Sarkozy spune că esenţa capitalismului este antreprenoriatul,  că acolo ar trebui să ne întoarcem. Istoria nu ne spune asta, dar ne trebuie prea mult timp şi loc pentru argumente aşa că nu mai explic, doar îmi asum: capitalismul e un lung şir de crize şi reaşezări, cele mai echitabile redistribuiri ale capitalului către cei mulţi făcîndu-se doar providenţial-politic. În rezumat: poate ar trebui să fim mai precauţi cu preamărirea capitalismului pur şi frumos cînd pînă şi cei care au profitat din plin de pe urma lui se nuanţează şi se reaşează.

Cît despre certurile astea mici  Ghiţă-Vîntu, tu eşti un fericit, ai aplicat teorema pură a proprietăţii şi ţi-au ieşit o victimă şi un agresor. Eu m-am săturat să vorbesc la scară mică Ghiţă-Vîntu-Voiculescu-şi-cine-mai-vrei şi-ţi spun că greşim constant cu ce ne dorim. Vrei capitalism pur şi dur? Atunci îţi doresc să citeşti cît mai puţine ştiri cu “rogozanu a plecat de ici-colo, de colo-dincolo” şi îmi doresc să citesc şi mai puţine ştiri cu “Tolontan a plecat dincolo şi apoi dincolo şi a luat-o iar de la zero”. Sper ca într-o zi să nu mai vrei atît de puţin. Dar cît timp ne mai tîrîm prin treaba asta numită capitalism, măcar să n-o mai investim cu atîta forţă etică, filozofică, mistică de-a dreptul uneori.

Şi ceva despre V. Lazea

Domnul Valentin Lazea lucrează la BNR şi a ieşit pe Hotnews cu multe sfaturi pentru “populaţia” românească cu mentalitatea ei de toată jena. Mi-au reţinut atenţia cîteva fraze:

- “mai multa muncă şi mai puţină distracţie”. Aici se dă exemplul cu neamţul care munceşte şi grecul care petrece – dacă un specialist BNR vede lucrurile exact ca în Bild nu mai zic nimic.

- şochează repetarea insistentă a cuvîntului “populaţie“. Cînd vor învăţa să spună “cetăţeni” sau măcar “oameni” atunci vom face un mare pas şi în ce priveşte mentalitatea bancherilor – că despre ea nu vorbeşte nimeni.

- Domnul Lazea mă ia prin surprindere citînd din Franzen ca suport pentru gîndurile domniei sale despre mentalitatea americanilor: “Pentru ca ei au o alta teorie si va recomand cartea “Libertate” de Jonathan Franzen, care spune ca in America lumea s-a dus pentru doua concepte: sa se imbogateasca sau ca sa dobandeasca libertate.” Eu în cartea aceea am găsit tocmai americani care ar fi vrut să gîndească progresist, pozitiv şi care cad de fiecare dată ba în afaceri murdare în Irak, ba în lobby dubios cu nuanţă ecologistă. Dar e bună literatura şi la asta: că-ţi serveşte prejudecăţi în haină nouă.

P.S. Veşti bune din Polonia: scor neaşteptat pentru partidul anti-clerical condus de Janusz Palikot.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 


21 comments
  • 1

    Ca sa ma laud as fi putut scrie ai bine ca tine !! Acuma serios: dupa parerea mea ai perfecta dreptate in acest articol. Si nici nu ai mai dat cu nuci in perete aiurea.

    Si ca alta noutate pt mine: e prima data cand sunt de acord cu: “Sarkozy spune că esenţa capitalismului este antreprenoriatul, că acolo ar trebui să ne întoarcem.”

    Este ciudat ce multi “capitalisti pur sange” posteaza impotriva statului, a bugetarilor, a pensionarilor, a copiilor a tot ce vrei nerealizand ca sunt exact in aceeasi oala. Capitalismul antreprenorial este masura muncii, harniciei si a inteligentei. Tot respectul pt. antreprenori. Dar multi dintre ei nu vad ca se apleaca sa culeaga faramituri. Corporatiile fac legea (si politica). Dar pentru a-i valoriza ar trebui sa inteleaga rolul statului in reglementare si sa sprijine statul (atunci and aesta vrea reglementare, nu incurajarea monopolurilor sau olgopolurilor).

    Si da, domnul Lazea a fost jenant, in tot intervul dansului.

    Tudor Bugetar
    2011-10-11 20:22:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    Costi, da-mi, te rog, o explicatie. De ce au statele datorii? Pentru ce se imprumuta statele? Si mai ales, la ce folosesc banii imprumutati?

    Alupigus
    2011-10-11 20:30:30 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 3

    @Tudor Bugetar: pai chiar te rog. Da-mi un text si il public si daca nu e mai bun decit al meu:). Nu glumesc, invitatia aia cu voxul mereu deschis nu e de ochii lumii.

    Costi Rogozanu
    2011-10-11 20:43:50 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    Excelent scris , am dat si eu o replica la comentariile politice ale lui Lazia.Ramii stupefiat cum un economist cu pretentii poate arunca vina pe popor care este lenes si nu intelege nimic din capitalism .I-am explicat acolo de ce el ,Lazia este vinovat si nu cetatenii acestei tari.Inca o data va felicit ptr. pozitia dvs.

  • 5

    @Rogozanu:

    “şochează repetarea insistentă a cuvîntului “populaţie“”

    Pai asa e privita pulimea votanta… ca o masa amorfa…impozabila… si pe alocuri galagioasa. Fu-tu-le muma’n cour!

  • 6

    Costi, un mic ajutor…
    Nimeni nu pare sa bage de seama cam de unde vine dezechilibrul.
    In toate textele costitutionale din lume exista un text asemanator art 57(alin 2) din sfanta noastra Constitutiune:”Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale”
    Daca deschizi usdebtclock.org../ din cea mai democratica uniune ce vezi?
    Taxele corporate colectate: cca 191 mld.
    Impozitele pi lefuri:826 mld
    Taxe pe venitul global:1047 mld
    Daca faci o socoteala(scurta) taxele colectate de la antreprize, mici, mari si multinationale reprezinta cam 10% din totalul taxelor colectate de unchiul Sam.
    191 versus 826+1047.
    Cum comentati?
    Numaratoarea continua…
    usdebtclock.org../

    STRAJNIK
    2011-10-11 21:30:16 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    va dura ceva timp pana populimea va intelege ca acei 1% nu ii reprezinta interesele iar lazea, radulescu etc se reprezinta intre ei, cu salarii si pensii babane de regula provenite din bugete publice…
    ce indemn constructiv: munciti mai mult si va distrati mai putin, cam ca vitele! acesta trebuie sa fie scopul unic in viata al fiecarui individ?
    asta pentru ca ei sa plece cu avioane scumpe ca sa se relaxeze in vile luxoase din insule exclusiviste?

  • 8

    ThinkProgress.org. (See: America’s Middle Class Crisis: The Sobering Facts)
    As the Occupy Wall Street movement continues to grow, The Daily Ticker wanted to find out just how rich America’s super-rich 1% really is. Jilani recently compiled the following research, entitled How Unequal We Are: The Top 5 Facts You Should Know About The Wealthiest One Percent of Americans.
    As discussed in the accompanying interview, here’s what Jilani outlined on his blog:
    #1) The Top 1% Owns 40% of the Nation’s Wealth:
    Nobel Laureate Joseph Stiglitz points out the richest 1% of Americans now own 40% of the nation’s wealth. This disparity is much worse than it was in the past, as just 25 years ago the top 1% owned 33% of national wealth.
    How much does the bottom 80% own? Only 7%.
    #2) The Top 1% Take Home 24% of National Income:
    While the richest 1% of Americans take home almost a quarter of national income today, in 1976 they took home just 9% — meaning their share of the national income pool has nearly tripled in roughly three decades.
    #3) The Top 1% Own Half of the Country’s Stocks, Bonds and Mutual Funds: The Institute for Policy Studies illustrates this massive disparity in financial investment ownership, noting that the bottom 50% of Americans own only 0.5% of these investments.
    #4) The Top 1% of Americans Have Only 5% of the Nation’s Personal Debt:
    Using 2007 figures, sociologist William Domhoff points out that the top 1% have 5% of the nation’s personal debt while the bottom 90% have 73% of total debt.
    #5) The Top 1% Are Taking In More off the Nation’s Income Than at Any Other Time Since the 1920s: Not only are the wealthiest 1% of Americans taking home a tremendous portion of the national income, but their share of this income is greater than at any other time since the Great Depression, as the Center for Budget and Policy Priorities illustrates in this chart, using 2007 data.

    STRAJNIK
    2011-10-11 22:42:33 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    Ma mir ca domnul Loazea, care vorbeste de la inaltimea bugetarului scutit de taierea cu 25%-50% a veniturilor castigate la BNR, nu cunoaste statisticile europene:

    “Angajatii cu norma intreaga din Romania au lucrat anul trecut 41,3 ore pe saptamana, cel mai ridicat nivel din UE, unde media este de 39,7 ore, si mai mult decat in tari precum Germania sau Marea Britanie, in timp ce la polul opus se situeaza finlandezii, cu 37,8 ore pe saptamana.[...]
    In privinta concediului mediu anual platit, stabilit prin negocieri colective, Romania, cu 21 de zile, se situeaza la coada unui clasament format din 14 state UE pentru care sunt disponibile informatii. Cipru si Estonia, cu 20 de zile fiecare, ocupa ultima pozitie. De cele mai multe zile platite de concediu beneficiaza danezii si germanii (cate 30 de zile).”

    wall-street.ro/../

    @Cris: pe alocuri galagioasa? probabil te referi la madam Tatoiu. :D In rest, liniste ca-n Elvetia.

  • 10

    Costi, tu sti,sper, ca BNR se deosebeste fundamental de restul bancilor indeosebi prin aceea ca nu are profit propriu (profitul bancii este de fapt profitul guvernului, adica si al tau… teoretic). Deci nu stiu cat de chibzuit e sa te razboiesti cu cativa care, in toata afacerea asta “murdara”, capitalista, cum spui tu, lucreaza pentru tine. Astia-s putin alt fel de bancheri…
    Nu numai, dar mai ales in Romania, unde toate celelalte institutii sunt vraistea, incepand cu justitia ( e de neimaginat ce se intampla acolo, extrem de grav!) si terminand cu cele politice, uite ca sectorul financiar is still kicking. Romania e ca un bolnav in coma, tinut in viata de un chirurg de renume si aparate sale. Chirurgul ala s-ar putea sa iasa la pensie, cum spuneam, sau isi va baga picioarele pur si simplu. Nu-l blamez pentru faptul ca se vaicareste din cand in cand ca pacientul a fumat si a baut toata viata in loc sa aiba grija de sanatatea sa si sa munceasca sa-si intretina familia.

    rodica
    2011-10-11 23:24:32 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 11

    Foarte bun articolul si realist.Cat despre acest model de capitalism,pot spune ca nu este decat o mocirla intr-o jungla capitalista salbatica,dar spre norocul nostru,acest “model”,este in moarte clinica si va disparea cat de curand,acesta fiind mentinut artificial pe spatele nostru(bani si munca),de unii asa zisi capitalisti(cei 1%).Mai apare cate un “ratacit” care zbiara in gura mare,ca daca nu esti pro capitalism salbatic,esti comunist,asta chiar e o idiotenie si cretinatate enorma!

    non bugetar
    2011-10-12 07:55:28 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 12

    IN ROMANIA NU EXISTA CAPITALISM PENTRU CA NU SE POATE TRECE DE LA COMUNISM LA CAPITALISM !!!
    IN ROMANIA DUPA ,,LOVITURA DE STAT DIN 1989 SA INSTAURAT BURGHEZIA-MOSIEREASCA COMUNISTO-SOCIALISTA – CEA MAI PERICULOASA FORMA A COMUNISMULUI !!!
    LENIN-MARX SI ENGELS AU PREVAZUT ACEASTA FAZA A EVOLUTIEI COMUNISMULUI CU MULT TIMP IN URMA !!!
    DACA COMUNISMUL SUB BOLSEVISM A ADUS MULTA SUFERINTA POPORULUI ROMAN , BURGHEZIA -MOSIEREASCA COMUNISTA VA DUBLA ACEASTA SUFERINTA …

  • 13

    In Constanta , pe strada Ileana Cosanzeana nr 10, in imediata vecinatate a Parcului si Lacului Tabacariei se inalta un bloc de locuinte modern, ecologic si confortabil in sistem AMVIC !

    Cautam proprietari hotarati sa-si implineasca visele!
    Apartamente cu 3 camere , peste 100 m.p. / 800 EURO +TVA 5 % m.p.

    rozablu.ro/proi../

    Alexandru
    2011-10-12 10:21:27 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    „După 20 de ani cred că am învăţat doar capitalism sălbatic”
    Si vom mai trai acest capitalism salbatic inca 20 de ani. Daca nu intervine U.E.

  • 15

    @rodica: vorbim de acelasi “chirurg” Valentin Lazea? in plina criza economica, in 2010, dl chirurg ne indemna sa bem si sa fumam:

    “Majorarea salariilor pentru creşterea consumului e formula care ar putea aduce anul viitor creşterea economică prognozată la 1,5%, afirmă economistul-şef al Băncii Naţionale a României (BNR), Valentin Lazea, într-un interviu acordat EVZ.

    Lefurile bugetarilor vor fi majorate anul viitor după ce au fost reduse în vara acestui an cu 25%, iar autorităţile au afirmat că mărirea acestora cu 15% este o variantă de lucru. Dacă şi în sectorul privat salariile vor creşte măcar cu rata inflaţiei, prognozată la circa 8% pentru acest an, aceste majorări vor asigura un avans minim al consumului, apreciază Lazea.”(EVZ)

  • 16

    [...] Costi Rogozanu pe Vox Publica [...]

  • 17

    nu, Lazea e brancardierul sef.
    Nu mi se pare deplasat ce spune. Cica 80% din PIB vine din consum (care depinde de venit/salarii si de ce mai trimitem noi din strainatate). Cresterea economica in toate tarile capitaliste se bazeaza pe sectorul privat, ori cum noi nu avem investitori privati ci doar jafuitori al statului , zice si omul ce vede cu ochiul liber. Oricum iesirile la rampa ale “brancardierilor” in ultima vreme mie imi lasa impresia ca BNR se teme de un risk mare in viitorul apropiat. Si are perfecta dreptare Lazea sa spuna urmatoarele:


    Interventiile reprezentantilor BNR sunt deja resimtite de mediul politic ca o incalcare a unui teritoriu rezervat politicului. Conventia la nivel european este ca bancile centrale sa ramana cantonate in sfera bancara tocmai pentru a-si pastra independenta fata de politic. Acest aranjament presupune insa existenta unei societati civile informate, a unei prese non-partizane si a unor partide competente din punct de vedere economic astfel incat dezbaterea publica sa se faca pe probleme reale chiar in absenta reprezentantilor bancii centrale. Intrebare retorica: ce te faci daca aceste preconditii nu sunt indeplinite in societate?

    Adica ceva de genul “ma, da’ p-astia nu-i informeaza nimeni? Atunci ce dracu facem noi aici, lucram de unii singuri, asa, impotriva curentului? “

    rodica
    2011-10-12 16:45:58 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    @rodica: 17
    deci lazea i-a informa p-astia: lucrati dreaqului mai mult si renuntati la concedii si la distractii, loazelor ca prea au crescut indicatorii din turism(!)

    matrix-4
    2011-10-12 17:35:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 19

    pai cand se ajunge la fundul sacului cam astea sunt informatiile pe care le primesti… uita-te la greci.

    rodica
    2011-10-12 17:48:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 20

    ieri am citit articolul si ma asteptam sa se stranga mai multe comentarii. ce spune rogozanu este foarte interesant, iar uneori interesant este mai important decat corect.

    povestea sa tine cont doar de ce pleaca de la stat, ca si cum statul ar fi sursa societatii si nu invers.

    in plus, putem discuta si despre capitalismul ca tap ispasitor perfect. avem un concept suficient de vag incat sa devina proiectia ideala a tuturor frustrarilor pe care natura umana ni le provoaca.

  • 21

    Ti-am mai zis ca piata n-a fost lasata niciodata libera (doar s-a zis) si d-aia a dat fail. Aparent fail. Pt ca crizele sunt ajustari de piata. Mai rele, pt ca, asa cum e acum, si-a bagat statu tau coada.

    Iar Lazea e unul de-al tau. Urmareste-i cu atentie opera.

    ionut.tudorica
    2011-10-13 00:47:03 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

alex mazilu Andrei Plesu antonescu aur Becali blaga blog Blogviu interviu Boc Bucuresti calatorie candidatura catalin voicu cercetare cianura cluj concert crin criza CTP Curtea Constitutionala demisie Dinu Patriciu EBA economie Elena Basescu experiment Facebook FMI fotbal humanitas Iliescu instantanee intelectuali internet Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu manipulare Media Mihai Goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza ortodoxie parlament Parlamentul European pd-l PE Plesu Polirom presedintie protest radu duda Realitatea TV reforma riscograma romani romania rosia Roşia Montana salarii securitate Senat sindicate sondaj sorin oprescu steaua SUA Tariceanu tiff TRU TVR UBB uichendist.ro Vanghelie Vasile Blaga

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!