RSS Feed

Cum a fost învins Guvernul corupt. Studiu de caz și o poveste excepțională. Cu aur și apa

vezi toate articolele de
13 Apr 2011 la 10:56 52 comentarii 1898 vizualizari.

Trăind permanent sub amenințarea cu moartea (după ce o parte din colegii lui au fost asasinați sau torturați), Francisco Pineda și-a continuat lupta cu colosul minier canadian Pacific Rim și cu autoritățile corupte, salvând resursele de apă ale El Salvadorului. Pentru activitatea lui, Francisco Pineda a primit luni, la San Francisco, distincția Goldman Prize pentru America Centrală și de Sud. Ieri, când am prezentat povestea Ursulei Sladeck, cea care a avut un rol esențial în schimbarea politicii energetice a Germaniei, unii comentatori au argumentat că acest lucru a fost posibil datorită civismului ridicat și al respectului Guvernului german pentru opinia cetățenilor. Ei bine, în El Salvador, civismul stă mult mai rău decât în România, iar corupția e cel puțin la fel de mare. Și, cu toate acestea, Francisco Pineda și susținătorii lui au învins.

Problema apei

Pentru micii fermieri şi comunităţile rurale din El Salvador, apa este mai valoroasă decât aurul. Fără o infrastructură la nivel național de livrare a apei, oamenii din aceste zone trebuie să se bazeze pe cursurile de apă din apropiere pentru a alimenta culturile lor şi pentru a-și acoperi nevoile lor personale. Cu toate acestea, se estimează că 90% din cursurile de apă de suprafaţă ale țării sunt contaminate. Aproape toate apele uzate menajere şi industriale sunt deversate în râuri şi golfuri, fără tratament, reducând disponibilitatea de apă curată pentru populaţia rurală. În doar 3% din râurile Salvadorului mai curg ape curate. Printre acestea se numără și Rio Lempa, cel mai lung fluviu din El Salvador, ale cărui apă este esențială pentru viața și mijloacele de existență ale oamenilor din regiunea rurală. Patru milioane de salvadorieni se bazează pe această sursă de apă.

Exploatările miniere reprezintă cea mai mare amenințare la adresa surselor de apă din El Salvador. Acordul de liber schimb CAFTA* (încheiat între SUA și mai multe țări din America Centrală – care prevede o serie de facilități nu doar pentru comerț, ci și pentru investiții) a deschis larg ușa companiilor străine. Astfel, au fost eliberate autorizații de explorare pentru o varietate de proiecte de dezvoltare, inclusiv mine de aur și argint, considerate a fi printre cele mai dăunătoare mediului. Operatorii minieri folosesc la procesare metoda cianurației, prin care cianura este amestecată cu apă și amestecul aplicat rocii, pentru a extrage aurul. America Centrală și de Sud oferă numeroase exemple în care, în ciuda asigurărilor date de investitori, s-au înregistrat scurgeri toxice de apă cu cianură, care s-a răspândit pe terenurile din jur, contaminând râurile, golfurile și apele subterane.

Agricultorul Francisco Pineda

Francisco Pineda este un agricultor cu o diplomă în agricultură durabilă şi este fondator şi preşedinte al Comisiei pentru mediu din Cabañas, o asociație de voluntari ai comunității locale. În procesul de organizare a comunităţii sale împotriva realizării depozitelor de cianură și steril care ar fi poluat resursele de apă, el a învățat despre ecologia apei și a devenit un lider de mediu în regiunea lui.

În 2002, gigantul minier canadian Pacific Rim a început faza de explorare pentru o mină de aur şi argint în Cabañas. Îngrijorarea crescândă a populației în privința consecințelor de mediu pentru pădurile din regiune și pentru Rio Lempa a fost într-o mare măsură ignorată de către Guvernul salvadorian. Situația s-a schimbat în 2004, când pârâul care furniza apa pentru irigarea culturilor lui Pineda a secat. Mergând pe maluri, Pineda a găsit pompele celor de la Pacific Rim care extrăgeau apa pentru a o folosi în zona de explorare din amonte.

Înțelegând situaţia potenţial devastatoare, el şi vecinii lui s-au adresat imediat autorităților locale, care le-au răspuns însă că mina va merge mai departe, indiferent de protestele lor. Oficialii au susţinut că oportunităţile de dezvoltare şi ocuparea forţei de muncă depăşește eventualele probleme. După o documentare și analiză mai atentă, Pineda si colegii lui și-au dat seama însă că populația locală nu e calificată pentru a ocupa locurile muncă pe care le-ar crea Pacific Rim, care necesitau o pregătire tehnică superioară. Astfel, Francisco Pineda a inițiat o amplă mișcare populară, care a reușit să stopeze mina, dar s-a dovedit fatală pentru mulți dintre cei implicați.
Activiști torturați și uciși
Pentru început, Pineda și colegii lui au vizitat comunități din Honduras, care se confruntau cu probleme similare în lupta unor operațiuni miniere. Acolo au văzut efectele de otrăvire chimică a oamenilor, dar au devenit conștienți și de potențialul de violență pe care vor trebui să-l suporte în înfruntarea lor cu Pacific Rim. Pineda s-a întors în El Salvador și a început imediat educarea oamenilor din Cabañas, mergând din ușă în ușă și organizând întâlniri cu localnicii. Din 2004, mișcarea a crescut, ajungând să includă 26 de comunități și peste 450 de membri. Pineda a contribuit și la crearea unei coaliții naționale anti-miniere, care a organizat o serie de demonstrații locale și naționale, pentru a atrage atenția asupra problemei.
Când mișcarea a luat amploare, susținătorii din Cabañas ai minei, suspectați a avea legături cu Pacific Rim, au trecut la amenințări și atacuri mortale. În 2009, trei dintre colegii lui Pineda au fost asasinați. Un alt asasinat s-a produs asupra unui opozant în timp ce acesta se afla sub protecția poliției. O lună mai târziu, un grup de asasini a fost angajat să-l ucidă pe un alt membru al comisiei de mediu. Pentru că nu l-au găsit acasă, i-au ucis soția însărcinată. Un alt activist anti-minerit a fost răpit și torturat. Acum, Pineda trăieşte cu protecţia poliţiei timp de 24 de ore pe zi. Dar el a promis că va continua lupta, indiferent de consecinţe.

Atac la suveranitatea Salvadorului

Sub presiunea opoziției conduse de Pineda, Guvernul din El Salvador nu a acordat companiei Pacific Rim avizele necesare pentru extracție, iar zona de explorare a fost redusă cu 50%. Mișcarea de rezistență a beneficiat de o puternică susținere publică pentru a determina Guvernul să acționeze în acest sens, în ciuda stimulentelor financiare și a fondurilor de dezvoltare oferite de Pacific Rim.
Bătălia nu s-a încheiat încă. Pacific Rim nu a renunțat însă la pretenții și, invocând acordul CAFTA*, a deschis un proces internațional, prin care solicită El Salvadorului despăgubiri de 100 de milioane de dolari, sub pretextul încălcării contractului. Specialiștii afirmă însă că acest proces pune în discuție suveranitatea națiunilor care sunt părți ale CAFTA, precum și drepturile lor de a decide pentru ele însele cum să administreze proiectele de dezvoltare. Cum Canada nu este parte a CAFTA, Pacific Rim a evitat această problemă prin intermediul unei filiale din SUA. Data procesului încă nu a fost stabilită.

***

Notă: * Unul dintre cei mai importanți critici ai acordului CAFTA este Joseph Stiglitz, laureat al Premiului Nobel pentru economie, care susține că principalul efect va fi creșterea sărăciei în țările semnatare. Conform lui Stiglitz, deschiderea prematură a piețelor pentru produsele agricole din SUA, îi va pune pe fermierii locali în imposibilitatea de a concura cu importurile, în timp ce națiunile în cauză nu au capacitatea de a suporta costurile de reconversie profesională cu resursele lor de capital disponibile și nici să suporte consecințele șomajului pe termen scurt. Astfel, subliniază Stiglitz, CAFTA este un acord geo-politic, mai mult decât economic, și nici într-un caz acord de liber-schimb.

(Asupra modului în care dezvoltarea agriculturii în România este stopată inconștient și/sau cu rea voință, prin blocarea accesării fondurilor europene – în special programul LEADER -, prin lipsa de legislație care să impulsioneze dezvoltarea asociativă, și prin lipsa infrastructurii voi reveni cu o analiză separată. Precum în cazul țărilor CAFTA, subdezvoltarea agriculturii în România deschide larg calea ”investitorilor strategici” care vizează resursele naturale, și prezentarea lor ca ”unică soluție de dezvoltare”).
***

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 


52 comments
  • 1

    [...] Articol voxpublica » Business & Economie [...]

  • 2

    Experienta coloniala a Salvadorului,le-a mentinut treaz spiritul combativ al acestor oameni .In Romania ,colonialismul a fost introdus prin mijloace mai perfide si cozi de topor de genul lui Basescu ,care a jurat sa nu le iasa din cuvant stapanilor sai si prin el acestia sa controleze total tara .
    Distrugerea scolii ,prabusirea economica ,falsificarea si “diluarea” istoriei,au adus poporul in mizerie materiala ,precursorul mizeriei morale si al distrugerii constiintelor .De aici pana la transferul tuturor resurselor nu mai e mult .
    Sub umbrela crizei ,populatia este “acomodata” cu saracia si renuntarile .

    Espinosa
    2011-04-13 11:45:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 3

    @Espinosa: Tare mult va place voua, USL-istilor sa mintiti, sa manipulati si mai ales, sa rescrieti istoria dupa bunul vostru plac! As putea sa jur ca apucaturile voastre sint aceleasi cu ale stalinistilor… Stai! Am uitat! Voi aveti si radacini comune cu stalinistii si in plus, liderii vostrii care se inteleg foarte bine cu rusii…

    Asa ca inteleg si apucaturile si faptul ca sinteti atit de porniti impotriva lui Basescu… Lucru care se vede de la o posta – indiferent cit ati incerca sa il ascundeti sub expresii elevate si termeni academici. Daca dati termenii si expresiile la o parte, ramine doar ura imensa si dorinta de a distruge prin orice metoda ceva ce nu puteti controla. Dupa cum spuneam… Stalinisti…

  • 4

    @Bongo: Mai bine stalinisti, (cu litera mica, mocofane) decat tradatori!

    Plisken
    2011-04-13 12:19:37 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    Bongo

    “distruge prin orice metoda ceva ce nu puteti controla. Dupa cum spuneam… Stalinisti…”

    stai linistit de ce esti asa nerabdator nu mai este mult un an si un pic si o sa vedeti voi stalinism si ce o sa se poata controla.Avortonul pentru mortii reformei,betivul chior pentru saracirea si infometarea populatiei,anastase pentru furtul din parlament si udrea pentru celelalte furturi, o sa poata fi “controlati” la greu.Nu va scapa niciunul.

  • 6

    asa o fi in Salvador, dar uite…in Romania “dusmanul” este unde te gandeai mai putin, si anume la aia pe care ii sprijini tu politic:
    adevarul.ro/act../

  • 7

    @Plisken: Citind ce ai scris tu mi-a venit in minte o intrebare: Oare ce a oferit Geoana in schimbul sustinerii pe care a primit-o de la rusi?
    @nae: Sint sigur ca asa veti proceda. Desigur, ca si in dosarul Flota, fara sa va amestecati in procesul de justitie. La fel cum, fara sa va amestecati in procesul de justitie vor scapa de “controale” Vintu, Nastase, Patriciu si Voiculescu… Nu stiu cum sa-ti spun dar nu ai facut altceva decit sa confirmi ceea ce am spus eu.

  • 8

    @ribelalu’

    Pai, madam Valean s-a “sucit” dupa ce si-a primit gropul de la RMGC. Practica asta e patentata de PSD. Nu putea sa actioneze altfel decat conform principiilor acestui partid de oportunisti si spagari notorii.

    marean
    2011-04-13 13:07:38 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    @Mihai Gotiu:

    Tot sstept o reactie din partea dvs. fata de modul cum se face jurnalism la RTV. youtube.com/wat../

    Asteptam punctul de vedere al dvs. ca jurnalist si ca presedinte al Asociatiei Profesionistilor din Presa.

    marean
    2011-04-13 13:22:46 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 10

    @marean:
    madam Valean nu e de fapt sotia domnului Antonescu, “idolul” unora care scriu aici despre RMGC? Intreb si eu, nu dau cu parul…

    P.S. Nu stiu de ce dracu, in naivitatea mea, ma gandeam sa aflu despre virajul de 180 de grade al Valeancii-Antonescu chiar aici, la Gotiu pe blog…n-a fost sa fie.

  • 11

    @ribelalu’:

    Corect, am facut o confuzie in legatura cu madam Valean. Ai dreptate, e sotia lui Antonescu si e membru PNL.

    Da’ n-am gresit prea mult in conditiile in care PNL s-a aliat cu PSD, era normal sa imprumute din apucaturile celor care populeaza PSD-ul. Vaz ca madam Valean face tandem cu madam Daciana Sarbu. Asta a cui sotie o fi ?

    marean
    2011-04-13 13:55:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 12

    @ribelalu`:

    cauta prin arhiva pe vox, prin ianurie 2010; daca tu doar acum ai aflat de Valean e problema ta; asta nu inseamna ca nu am scris, inca de mai bine de un an

    voxpublica.real../

  • 13

    [...] Continuarea este aici (text în engleză). Alte informaţii în română se găsesc aici. [...]

  • 14

    @Mihai Gotiu:

    Mihai, ma bucur ca ai scris si despre Valean, dar, revin, despre nesimtitii astia youtube.com/wat../ cand ne scrii ?

    marean
    2011-04-13 14:11:24 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 15

    @marean:

    cand o sa-mi permit sa ma duc la Valcea, sa vorbesc cu ”lesinata” si cu medicul care i-a acordat primul ajutor, eventual niste martori – faptul ca, intr-adevar pare ca scena e regizata nu inseamna si, obligatoriu, ca e;

    din pacate, niciunul dintre colegii din Bucuresti (si nici din Valcea), care au acuzat ”regia” nu au facut acest demers (desi le este mult mai la indemana decat imi e mie de la Cluj);

    e, intr-adevar, un caz care ar merita dezbatut intr-o eventuala Comisie de bune practici jurnalistice (pentru infiintarea careia pledez), dar o eventuala luare de pozitie nu se poate baza doar pe faptul ca ”pare regizata”

    (totusi, inca sper ca cineva dintr-o redactie din Bucuresti sau din Valcea va face o investigatie pe tema asta – care ar putea oferi si ”marfa” necesara (daca e cazul) pentru o sesizare a CNA)

  • 16

    @Mihai Gotiu:

    OK, ai dreptate ! Da’ ca simplu telespectator, ce parere ai ? E regie ?

    Ce parere ai despre faptul ca, in studiourile RTV, puterea si opozitia nu sunt reprezentate in mod egal ? (cica sunt reprezentate direct proportional cu sondajele curs, unde PDL are incredere 6%) Ce parere ai depre publicul invitat in emisiuni doar pentru a reactiona la indemnurile lui Soviani (evident, doar impotriva puterii) ? Ce parere ai de oamenii in carucior prezentati intr-un mod dramatic pe tv, numai pentru a arata cu degetul catre cotroceni, lasandu-se impresia de basescu e de vina ca sarmanul ala e in carucior ? Ce parere ai, in general, despre modul cum se face presa la RTV ? s.a.m.d.

    Spune-mi punctul tau de vedere ca telespectator. Si, eventual, spune-mi daca tu ai proceda la fel.

    marean
    2011-04-13 14:38:09 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 17

    @Mihai Goţiu in cazul stirilor regizate: Oaaa iar o luam cu prezumtia de nevinovatie. Nu se pune problema sa pateasca cineva ceva. Regia este atat de proasta incat cu greu pot sa cred ca cineva nu observa mistificarea de cea mai joasa speta.
    Daca in PE se mergea pe prezumtia de nevinovatie Adrian Severin ne dadea inca lectii de morala politica.
    Mai da-o dracu de treaba, zau asa! Chiar nu te poti pronunta?
    Ieri ne dadeai lectii despre cum a facut nemtoaica presiuni in domeniul energetic. Uite, facem si noi presiuni in domeniul jurnalistitc.
    Continui sa nu vrei sa te pronunti? Continui sa spui ca trebuie sa stai de vorba cu lesinata? Continui sa stai legat la ochi?

    Transfagarasanescu
    2011-04-13 14:46:24 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    @marean:

    :) ma uit la televizor la competitiile sportive live, uneori la filme (dar am propria mea colectie :) ) si, uneori, la stirile TVR;

    uneori, cand e un singur invitat (si nu se lasa cu ”show”), mai ma uit si la cate o dezbatere

  • 19

    @Transfagarasanescu:

    ti-ai gasit gresit tinta asupra careia sa faci presiuni; fa presiuni asupra institutiilor media (care iti convin tie) sa faca o investigatie in acest caz – daca suporti costurile de transport, cazare si diurna pot face si eu o asemenea investigatie;

    nu garantez ca rezultatul investigatiei te va multumi, ci doar ca o voi face corect

  • 20

    @Transfagarasanescu:

    P.S.: cazul Severin are la baza o investigatie jurnalistica, nu parerea/opinia cuiva ca Severin a luat spaga

  • 21

    @Mihai Gotiu:

    :) Bine faci ! Cred ca asta o sa fac si eu de acum incolo.

    marean
    2011-04-13 14:56:19 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 22

    @Mihai Gotiu:
    si situatia din Salvador releva un adevar istoric: doar oameni dedicati si inzestrati cu anumite capacitati de autosacrificiu pot schimba lumea!

    de aceea eu si prietenii mei vom sustine orice demers (inclusiv al tau!) care urmareste prezervarea mediului natural/ cultural in detrimentul afacerilor veroase, periculoase pentru oameni si mediu si in care statul roman e doar colector de deseuri…

  • 23

    Ia te uite, bai nene, ca de asta muncesc romanii ca sclavi prin multinationale (ore multe pe bani putini) ca sa nu aiba unde se duce la spital daca se imbolanvesc.

    E mega ESCROCHERIE !!!

  • 24

    Câtă vreme aurul rămâne etalonul bogăţiei nu schimbati voi nimic. Tot se găsesc portiţe.

    Schimbaţi mentalitatea oamenilor, cum că bogăţie = aer curat, apă cristalină, sănătate şi împăcare sufletească, apoi să-i vedeţi cum nu mai pun preţ pe aur.

    Ce-i conferă valoare aurului? Valoarea intrinsecă? În niciun caz… doar raportarea la monedă. Ce conferă valoare monedei şi sistemului monetar? Accepţiunea cu ochii închişi a dominaţiei instituţiilor financiar-bancare şi a corporaţiilor…

    See the big picture, bre. Poţi pierde o bătălie, important e să nu pierzi războiul…

  • 25

    @Mihai Goţiu:
    coane…acum un an ai scris ca au vandalizat unii gardul PNL-ului. eu ziceam de ce s-a intamplat recent la Bruxelles. sau pe tine nu te intereseaza subiectul si personajele?
    si eu acum 15 ani am citit ca petre roman, basescu si stolojan sunt in FSN, radu vasile in PNTCD, melescanu in PDSR, antonescu, patriciu si tariceanu sunt in PNLAT sau PL 93, geoana e ambasador si voiculescu e profesor umanist. dar viata merge inainte si se intampla mereu lucruri noi.

    P.S. Urlati e in Prahova nu in Valcea. Si localitatea este mai cunoscuta dupa etichetele sticlelor decat dupa spitalul cu performante remarcabile de acolo.

  • 26

    @Mihai Goţiu: domnule, cu tot respectul. Iti dai cu parerea despre orice. Acum nu poti sa-ti dai cu parerea decat daca vezi rechizitoriu penal sau ancheta CNA?
    De un an de zile sau mai mult iti citesc comentariile, asocierile, unele dintre ele nefericite. La cea mai mica banuiala ca X a facut Y treaba ai varsat o tona de ‘ la noi ca la nimeni’, ‘ altul care scapa’ etc. Acum gata? Mergem numai pe dovezi beton si bancnote pe care scrie ‘mita pentru un gunoi de om care si-ar vinde si mama’?

    Transfagarasanescu
    2011-04-13 15:24:00 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 27

    @ribelalu`:

    #25 ceea ce ai citit tu acum e reincalzirea subiectului de acum un an si ceva, pentru ca acum Adevarul (Patriciu) a vrut sa-i mai dea o castana lui Antonescu (ori Dumnezeu stie de ce si-au ”amintit” de subiect doar acum); ”vandalizarea” sediului PNL a fost tocmai ca reactie la lobby-ul facut de Valeanca (altfel, nu e singura care face asta la Bruxelles, cap de afis sunt Eba si TRU) – vrei sa scriu despre asta in fiecare zi?

    altfel, da, Urlati e in Prahova

  • 28

    @Transfagarasanescu:

    #26 imi scriu opinia referitor la ce fac unii sau altii, la ce declara unii sau altii, nu la ce mi se pare mie (ori altora) ca au facut (sau zis) unii sau altii;

    chiar daca semnele pe care le face reporterita par a se adresa ”lesinatei”, nu e obligatoriu ca lesinul sa fie regizat – de obicei reporterii se inteleg cu 2-3 persoane inainte de a intra in direct (nu-i intreaba cand sunt in direct, daca vor sau nu sa intre in direct); majoritatea persoanelor (care nu fac asta toata ziua) care intra in direct la TV au emotii, iar pe fond de oboseala, nervi, varsta, alte afectiuni pe care le au, emotiile respective pot cauza si un lesin;

    nu spun ca asta s-a intamplat; cel mai probabil e regie (”cel mai probabil” nu este insa suficient); in acelasi timp, nimic nu-i impiedica pe cei care acuza regia sa faca si o investigatie care sa le confirme (sau nu) parerea; pe mine ma impiedica resursele (financiare si de timp – din cauza distantei), lucru care nu e valabil in cazul institutiilor media din Bucuresti sau locale

  • 29

    Nu vreau mai mult. Pentru ca ‘cel mai probabil este regie’.
    Dar atat timp cat inchidem ochii si trecem mai departe la discutii marunte facem fix nimic.
    Se regizeaza stiri in direct. Nu e o noutate. Maestrul Tatulici o face de pe vremea CARITAS. Imi aduc aminte cum isi incepea un reportaj: ’sa-l tina Dumnezeu cat pamantul (pe maestrul Stoica care in timpul asta excroca oamenii)’ sau asa ceva. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne obisnuim si sa trecem peste. Si mai ales voi ziaristii trebuie sa strigati ‘BLAT!’.
    P.S.: am vazut ca scrii si in zona sportiva. Ce zici de blatistii din fotbal? Le-a cam scazut cota, nu crezi? Presa n-ar trebui sa ajunga asa. Este o putere, nu un hobby.

    Transfagarasanescu
    2011-04-13 16:02:16 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 30

    @Habarnam:

    “Ce-i conferă valoare aurului? Valoarea intrinsecă? În niciun caz… doar raportarea la monedă. Ce conferă valoare monedei şi sistemului monetar? Accepţiunea cu ochii închişi a dominaţiei instituţiilor financiar-bancare şi a corporaţiilor…”

    Corect. Creiere spalate pedele, deschideti ochii.
    Nu mai fiti idioti ca Talmacean, Popoviciu, Hoara si alti obtuji din acest partid sinistru.

    Cautati-va izbavirea pana nu e prea tarziu. Custile sunt pregatite.

  • 31

    “în El Salvador, civismul stă mult mai rău decât în România” – Doamne, ce iluzii ieftine :( .
    Cu siguranta n-ati cunoscut latinos si credeti ca spiritul civic e direct proportional cu numarul de blocuri construite sau procentul de studenti.

    seeker
    2011-04-13 18:20:25 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 32

    @Cris: Tu esti mereu cu gandul la mancare si asta te impiedica sa vezi realitatea.
    Aurul nu are numai valoare de “moneda”, ci si valoare industriala. Cam 10% din consumul anual de aur este datorat industriei, iar cea mai mare parte este folosita pentru fabricarea bijuteriilor (cam 80%). Oricum, consumul anual de aur este aproape o data si jumatate mai mare decat productia de aur nou. (o medie pe pe 6 ani indica o productie de 2600 de tone anual si un comsum de 3800 de tone)

    Nepriceputul
    2011-04-13 18:53:22 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 33

    Wow! Astazi Mihai este in forma, comenteaza la greu in afara subiectului pe care el insusi l-a ales :) .

    @marean: Ti-a raspuns elegant la intrebariule tale, a uitat doar sa mentioneaza ca din cind in cind se mai uita si pe blogul lui Ciutacu si mai comenteaza print-screen-urile de acolo :)

    @Transfagarasanescu: ai vrut sa dai in Gotiu?…nu stiai ca dai in fabrici si uzine? :)

    @ribelalu`: nici o sansa baiete, astia din Cluj sunt recunoscuti ca baieti destepti (pe bune!), iar Mihai este exceptia care confirma regula!

    Cel mai nostim mi s-a parut cind Mihai argumenteaza ca in cazul Severin este vorba de ancheta jurnalistica…in care unii vin si se dau ce nu sunt, ceea ce nu prea este ok, dar…cit timp politia face astfel de chestii…probabil si jurnalistii isi pot aroga acest drept. Cel putin aia au pus dovezi clare pe masa cind au acuzat! Si ma intreb, chestia cu emailul Kovesi a fost tot ancheta jurnalistica? In afara de un print-screen ce dovezi au mai fost aduse? Aaa!…o dovada zdrobitoare, comunicatul ce nu mentioneaza nimic…si atuinci prin analogie…facem deductii…ceea ce insemna nimic, nu?

  • 34

    @Adi: pari a avea ceva logica. Bun. Iesi din logica ‘lovirii’.
    Am vrut sa-i stiu parerea. Atat.

    transfagarasanescu
    2011-04-13 20:51:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 35

    @Mihai Goţiu: cu Valeanca ai dreptate, insa cu clipul Realiatii nu. Referitor la ce a scris si @ adi, tin sa-ti reamintesc faptul ca imediat ai pus botul la vrajeala lui Ciutacu, infierand cu manie proletara procurorul gemeral fara ca tu sa nu ai nici cea mai mica dovada, bazandu-te pe un print-screen real al unui mail ce poate fi falsificat in 2 minute de un copil, fara photoshop. “dovada” poate fi demontata in 2 minute aici: ->
    ribelalu.blogsp../

    pe de alta parte toate marile trusturi de presa (inclusiv Realitatea si Antena 3) au primit de la parchet, pe cale oficiala, rechizitoriul curatat chiar pe data de 14.

    detalii aici:
    curentul.ro/201../

  • 36

    erata: “tu sa ai”

  • 37

    @ribelalu`:

    ma bucur pt. tine ca pretinzi ”curentul” ca fiind sursa de informatie :) , dar ce prezinta ei acolo nu face decat sa confirme inca o data incercarea de manipulare: ei prezinta mailul trimis de Parchet cu rechizitoriul, nu cu stenogramele;

    inca o data iti reamintesc ca stenogramele in forma ”scurta” au aparut in presa in data de 18 octombrie dimineata in evz.ro, din alta sursa decat dosarul de la tribunal

    ”rechizitoriul curatat” e o prostie, nu exista asa ceva :) ; rechizitoriul e public in totalitate si nu se ”curata” (documentele atasate la rechizitoriu, printre care si stenogramele, sunt alta mancare de peste)

  • 38

    În 2000 Argentina dãdea faliment prin politica monetarã de adoptare a consiliului monetar 1pesos egal 1dolar. Un prieten argentinian îmi spunea cã dacã Argentina ar putea sã intre pe piaţa SUA cu cereale la preţurile cu care intrã europenii, datoria de 300mld. usd ar fi putut fi plãtitã în trei ani…

    argentina 2000
    2011-04-14 07:15:06 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 39

    @Mihai Gotiu: 37#

    Vad ca despre alte publicatii iti dai cu parerea fara sa ai dovezi. Numai cand vine vorba de trustul Realitatea te sugruma si te paralizeaza sentimentele deontologice.

    Ca presedinte al Asociatiei Jurnalistilor de Presa, ce parere ai despre asta ?

    “Desi presa romaneasca, nationala si mai ales locala, a intrat intr-o criza etica fara precedent, putini jurnalisti manifesta interes pentru a gasi solutii de a o depasi. Subjugarea redactiilor unor interese ce deturneaza demersul jurnalistic catre propaganda si manipulare, santaj si denigrare este inca apasatoare, iar jurnalistii par a fi resemnati cu postura in care au fost adusi. Aceasta realitate nedorita l-a determinat pe profesorul american de jurnalism Jerome Aumente sa afirme ca presa romaneasca este in urma cu peste o suta de ani fata de presa occidentala.”

    marean
    2011-04-14 09:11:11 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 40

    @Mihai Gotiu:

    Pana la urma, pe voi ce va deranjeaza la stenogramele alea: modul, legal sau ilegal, in care au fost facute publice sau continutul lor ?

    marean
    2011-04-14 09:13:50 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 41

    Uite ca s-a intamplat si documentarea.
    adevarul.ro/act../

    Si parerea lor este ca ‘cel mai probabil este regie’. Din nou: nu se pune problema de a arunca vina pe cineva. Se pune problema demistificarii.
    Am retinut o singura contradictie flagranta: doamna cazatoare a spus ca a fost inconstienta pana la spital, medicul sau asistentul de ambulanta a spus ca au conversat despre antecedentele doamnei in drum spre spital. Asta e tot.
    Repet: conteaza demistificarea, nu pedepsirea.

    Transfagarasanescu
    2011-04-14 09:20:48 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 42

    @marean:

    #39: sunt presedintele Asociatiei Profesionistilor din Presa Cluj (APCC) – asadar, din acest punct de vedere, aria de acoperire este Cluj; chiar si asa pozitia APPC nu reprezinta, obligatoriu, pozitia mea, ci pozitia colegilor pe care ii reprezint; de fiecare data cand voi vorbi in numele APPC, voi mentiona expres acest lucru – fac precizarea asta pentru a intelege ca in toate celelalte cazuri scriu si fac afirmatii in nume personal, nu in numele APPC;

    apoi, cand am scris despre alte ziare (cum ar fi cenzura in cazul Rosia Montana) am venit si cu dovezi; in plus, Realitatea nu a beneficiat de un statut privilegiat – nu am scris despre B1TV, OTV, ProTV, TVR mai mult decat despre Realitatea (poate despre Badea am scris mai mult – motiv pt. care am avut parte si de o ”atentie” speciala din partea lui);

    #40: in privinta stenogramelor, ma deranjeaza trei lucruri esentiale:
    1. faptul ca, in prima faza, au fost prezentate trunchiat (in special fara replicile unor jurnalisti), iar cand au fost prezentate mai pe larg era deja tarziu – opinia publica avea deja o parere formata;
    2. faptul ca nu erau publice – reprezentau discutii private (care ridica probleme de moralitate, dar nu de legalitate) fara legatura cu cazul pentru care era urmarit penal SOV, iar faptul ca au fost facute publice reprezinta un abuz si o incalcare a legii;
    3. modul in care au fost facute publice (trunchiat, livrate trunchiat si prezentate trunchiat – nu ca rezultat al unei investigatii jurnalistice – unor institutii mass-media, inainte ca si restul presei sa aiba acces la ele) – mod care a dus la o manipulare jenanta; iar faptul ca in aceasta manipulare este implicat direct si Parchetul General este cu atat mai grav (iar la aceasta din urma concluzie nu am ajuns in urma a ceea ce a prezentat Ciutacu, ci a raspunsului pe care Parchetul General i l-a dat lui Ciutacu)

  • 43

    @Transfagarasanescu:

    #41: ma bucur ca cineva s-a ocupat de caz, nu doar si-a dat cu presupusul; ma rog, as fi fost curios si de opinia unui medic specialist, legat de posibilitatea ca afectiunile femeii sa poata duce la un lesin, dar, mai ales, la cat timp dupa un lesin pulsul revine la normal (cum au spus medicii de pe ambulanta ca avea femeia cand au ajuns ei) – asta ar fi putut inlatura si ultimul semn de intrebare;
    altfel insa, cand consideri ca totul e o mistificare, trebuie sa prezinti cazul (ca jurnalist) macar cum au facut-o cei de la Adevarul

  • 44

    @Mihai Gotiu:

    Stiu ca esti un tip istet si priceput in manuirea cuvintelor, calitate care te ajuta sa ocolesti intrebarile directe intr-un mod elegant.

    Dar, repet…
    Ce dovezi ai in favoarea afirmatiei tale cum ca “Curentul” nu ar fi o sursa de informare veridica ? Daca vrei parearea mea personala in acest caz, te informez ca, partial, iti dau dreptate si ca, din punctul meu de vedere, acest cotidian este, intr-o proportie destul de importanta, aservit “puterii” Insa, acest lucru nu-ti poate folosi tie, in calitate de jurnalist, ca argument in favoarea modului cum se face presa la alte trusturi de presa aservite opozitiei sau, mai rau, unor patroni de presa cu interese obscure. Argumentul de tipul: “trebuie sa existe un echilibru”, in cazul de fata, te descalifica ca jurnalist.
    Daca esti un jurnalist corect, nu poti emite afirmatii, facand apel la dovezi, intr-un caz, iar in celalat nu.

    Te intreb inca o data: Care e parerea ta, ca telespectator, fata de modul cum se face presa la Realitatea tv ? Mi-ar placea sa te “citesc” referindu-te chiar la cazuri concrete. Material exista, slava domnului !

    “Desi presa romaneasca, nationala si mai ales locala,…
    Deci, Aumente se refera, mai ales, la presa locala, d-le presedinte ! :) Nu e o ironie…

    marean
    2011-04-14 09:59:44 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 45

    @marean: Bai baiatule! Nu ti se face sila de tine, macar din cand in cand, cand te uiti dimineata, in oglinda? Sau n-ai timp, ca trebuie sa postezi devreme sa-ti castigi banii murdari? Nu vrei, nefericitule, sa te apuci de munca cinstita, sa produci si tu ceva util? Te tii ca scaiul sa demonstrezi ca aia a lesinat la comanda. Habar n-am daca a fost asa, dar tu vrei ca Gotiu sa zica cum vrei tu, ca altfel nu te opresti. O fi fost regizata ori nu, N-a fost totusi atat de evidenta ca furtul voturilor la Paris sau in Parlament de catre Anastase, n-a fost atat de evidenta ca palma lui basescu pe obrazul copilului sau a faptului ca esti un scribalau scarbos aflat in slujba puterii. Saracule!

    Plinut cel Tanar
    2011-04-14 10:15:14 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 46

    @Plinut cel Tanar:

    Te informez ca te obosesti in zadar sa-mi raspunzi la toate postarile in stilu’-ti caracteristic.

    De regula, evit sa intru in dialog cu cei “odihniti”.

    marean
    2011-04-14 10:24:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 47

    @marean: Pai, mai odihnit ca tine… Te simti incoltit de fiecare data cand aduc vorba de munca. Parazitule! N-o sa te mai bag in seama, dar primeste pe aceasta cale expresia scarbei mele totale in ceea ce te priveste.

    Plinut cel Tanar
    2011-04-14 10:33:41 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 48

    @Plinut cel Tanar:

    Iti marturisesc ca, invariabil, toate dicutiile pe teme politice pe care le am cu adversarii puterii se incheie exact cu aceleasi invective (din partea opozantilor) pe care mi le aduci tu in postarile anterioare.

    Asta nu dovedeste decat calitatea oamenilor care sustin orbeste o alianta “contra bunului simt, care, din pacate, a ajuns, dupa unele sondaje, la 60% incredere.

    marean
    2011-04-14 10:55:02 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 49

    @marean: Fapt este ca voi astia desteptii aveti 10% incredere, fapt este ca din ce in ce mai multi realizeaza ca esti un serv platit al puterii, ca esti mic la suflet si ingamfat. Si dupa toate astea si un sarac cu coada pe sus. Nu sunt invective, pauperule, sunt realitati. Traiesti mereu si mereu aceeasi drama, dovata a inteligentei tale: ai fost membru PNT(vai de tine!)ati iesit din istorie, esti basist si o sa iesiti pe usa din dos. Asta, bineinteles, daca nu iti ies calculele tale faimoase, in care adunati pana la alegeri vreo 30%. As rade cu lacrimi, dar mi se scurge rimelul.

    Plinut cel Tanar
    2011-04-14 11:27:40 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 50

    @Plinut cel Tanar:

    Ai perfecta dreptate, domnule ! In toate societatile, aia mai destepti sunt mai putini ! (cam 10%)

    Din istorie nu o sa scoata nimeni PNT-ul, mai, obositule cerebral !

    Personal, am mai zis si o repet, ma doare fix la basca cat vor lua cei de la PDL in alegerile din 2012. Pe mine, personal, nu ma afecteaza asta ! Am suficienta minte si resurse financiare care sa-mi permita sa duc un trai decent si pe timpul unei guvernari USL.

    Problema mare o sa fie exact a sarmanilor pe care ii prezinta televiziunile. Sarmani care tu crezi ca vor duce o viata mai buna in conditiile unei guvernari USL. Mi-as dori sa se intample asta, dar, crede-ma, ca am suficiente motive sa ma indoiesc de lucrul asta.

    Sper sa-ti deschizi ochii si mintea pana nu e prea tarziu !

    marean
    2011-04-14 11:48:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 51

    @Mihai Goţiu:
    Daca presedintele Asociatiei Profesionistilor din Presa Cluj considera ca Realitatea, Antena 3, Cotidianul sau Jurnalul sunt mai credibile decat Curentul, este problema lui.
    Eu macar ma informez din toate sursele, atat pro, neutre sau antiguvernamentale, atat surse din tara cat si de afara.
    Si acum, vorba ta, uite un bonus ca sa vada toata lumea cum e cu presa asta “independenta” si “profesionista”:
    kamikazeonline.../

    Stiu, au fost doar sa manance si e un lucru firesc. E absurd sa creada cineva ca s-a pus tara la cale.

    Referitor la Ciutacu ramane fiecare cu parerea lui si sa auzim numai de bine.

    @Plinut cel Tanar:

    “As rade cu lacrimi, dar mi se scurge rimelul.”

    Naomi, cand il critici pe Cernea o faci la misto, nu?

    P.S. sper ca de data asta sa intre comentariul.

  • 52

    [...] confruntarile dintre fortele de ordine si protestatari s-au soldat cu morti si raniti. Anul trecut, in El Salvador un alt asemenea proiect propus de o companie canadiana a fost stopat tot dupa ce o parte din [...]

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

alex mazilu Andrei Plesu antonescu aur Becali blaga blog Blogviu interviu Boc Bucuresti calatorie candidatura catalin voicu cercetare cianura cluj concert crin criza CTP Curtea Constitutionala demisie Dinu Patriciu EBA economie Elena Basescu experiment Facebook FMI fotbal humanitas Iliescu instantanee intelectuali internet Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu manipulare Media Mihai Goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza ortodoxie parlament Parlamentul European pd-l PE Plesu Polirom presedintie protest radu duda Realitatea TV reforma riscograma romani romania rosia Roşia Montana salarii securitate Senat sindicate sondaj sorin oprescu steaua SUA Tariceanu tiff TRU TVR UBB uichendist.ro Vanghelie Vasile Blaga

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!