RSS Feed

De ce a pornit răscoala împotriva CORUPŢIEI DIN ÎNVĂŢĂMÎNT. E corupţie sau e stadiul pre-privatizare?

vezi toate articolele de
14 Jan 2014 la 10:54 50 comentarii 2168 vizualizari.

Mama care a înregistrat discuţia cu o învăţătoare care-i batjocorea pe părinţi a scris o scrisoare. Sună cam aşa:

M-am gandit ca trebuie sa judece o lume intreaga daca e bine, daca e corect, daca e frumos sa vorbesti asa cu parintii copiilor a carui dascal esti, cu oamenii in general.
Am fost educata sa nu ma supun, sa nu accept lucrurile fara sa le inteleg, sa ma revolt atunci cand ma simt nedreptatita. Asta am si facut. Nimic mai mult. (…)

Nu vreau sa victimizez sau sa afirm cu tarie ca sunt impotriva strangerii de bani pentru scoala pentru ca nu a fost asa. Cred ca majoritatea dintre noi suntem dispusi sa bagam mana in buzunar cand este vorba despre copiii nostri. Nu putem sa trecem nepasatori peste faptul ca in scoli nu sunt conditii, ca nu au hartie igienica, sapun, creta, caldura, banci…

Doamna invatatoare ne-a spus ca are nevoie de un calculator, de o multifunctionala, rafturi, boxe, rechizite, curatenie suplimentara si noi ne-am dat peste cap sa i le oferim pe toate in cel mai scurt timp. Si cum sa te opui cand o invatatoare iti spune ca are nevoie de toate acestea pentru ca isi doreste si ne garanteaza rezultate, ca are nevoie de conditii pentru performanta, ca ii trebuie suport pentru calitatea actului educational. Am bagat deci mana in buzunar cu drag.

Un astfel de fragment ne spune totul despre ambiguităţile şi iluziile pe care şi le fac unii părinţi care cred despre ei că sînt progresişti. Doamna a fost revoltată de LIMBAJUL învăţătoarei. N-a mai suportat felul în care li se adresa. Iar asta nu e vreun curaj. E o nebunie să suporţi în general astfel de adresare.

Dar actul în sine, de plată pentru şcoală, nu a fost chestionat real. Ca de obicei s-a dus în “anticorupţie” idioată, cu o mică cruciadă pornită împotriva cadourilor din şcoli. Cadourile iau nu doar forma şi asemănarea cadrelor didactice, ci şi a părinţilor, a statutului lor social şi a ideilor din capul lor.

Altă scrisoare ne arată elitismul păgubos în care plutesc unii părinţi:

Sîntem o familie normală. Avem studii superioare, am fost premianţi şi olimpici amîndoi (eu mai puţin, doar la partea umană, soţul – universal), deci consider că pot vorbi pertinent.

Nu discut stilul acelei învăţătoare, e evident condamnabil. Asta nu exclude revenirea sa în învăţămînt pentru că avem miniştri care reacţionează cu excluderi populiste după ştirile de la tv. Presa are rolul ăsta (Tolontan îl subliniază entuziast), dar nu face nimic constructiv cînd izolează cazuri şi obţine mici victorii cum ar fi acuzarea în masă a unei tipe nesimţite. Acea femeie trebuie să nu mai predea – dar guvernanţii trebuie să se asigure că fac totul legal; am un sentiment că totul s-a făcut pe fugă, de frica televizorului.

Sistemul subfinanţat e o parte a problemei. Mult mai importantă e partea invizibilă: şi anume că  părinţii care-şi permit cît de cît cheltuieli pe educaţie încurajează conceptul de şcoală segregată, “cu fiţe de centru” cum zicea învăţătoarea blamată.

Deşi învăţămîntul public românesc e garantat gratuit, subfinanţarea duce la privatizarea perversă. Exact aşa cum medicii au găsit supape prin clinici particulare să extragă bani la pachet cu instituţia publică, aşa fac la scară mult mai mică oamenii în învăţămînt.

Părinţii bogaţi vor să fie în colectiv cu alţi părinţi bogaţi care să alimenteze un soi de şcoală paralelă performantă. Ochii sînt închişi. Iar aici nu e vorba de corupţie. În timp, oamenii învaţă să nu încalce flagrant legea, îşi fac after school-uri, unde e evident că-ţi vor copilul dacă vrei rezultate. E vorba că se acceptă încălcarea principiului extraordinar de important al gratuităţii şcolii şi al egalităţii de şanse pentru toţi elevii. Guvernanţii ştiu şi ei ce se întîmplă şi acceptă ca oamenii să-şi tragă ceva bani cu auxiliare, fondul clasei şi ce-o mai fi pentru că altfel nu mai poţi ţine pe nimeni în sistem. Şi, ce e mai grav, e că acceptăm oprobriul public în numele anticorupţiei a unei clase profesionale care oricum rezistă nefiresc într-o situaţie imposibilă.

Aşa că întrebarea mea este: vor părinţii sistem public finanţat corect şi GRATUIT pentru toată lumea? Sau vor doar şcoli de fiţe, bine izolate de zonele sărace, cu probleme, în care învăţătoarele să accepte şpaga cu cuvinte frumoase, nu cu triluri de mahala.

Chestiunea cu after-school-ul, businessul învăţătoarei care evident că pervertea orice rost al şcolii, e cum spuneam semnul că direcţia e privatizarea. Aşa cum despre sănătate aud tot timpul “decît cu şpagă mai bine plătesc direct”. Aici e pericolul. Învăţătoarea aia nu face altceva decît să anticipeze direcţiile sugerate de diverse guvernări. Deja au apărut şcoli private de diverse feluri în care clasa de mijloc superioară îşi securizează educaţia copiilor.

Nu discutăm public destul şi ferm dacă chiar asta vrem: sănătate şi învăţămînt private? Amînarea discuţiei duce la struţocămile prin care guvernanţii încurajează privatizarea, una imorală prin care sistemele publice devin paravane pentru afaceri private. Asta pentru cei mai descurcăreţi – cei cu o etică puternică a profesiei vor fi eliminaţi.

Aşadar, de ce ne indignăm cînd copiii ne preiau vina de a fi apolitici şi doar zgomotoşi cînd cineva ne vorbeşte urît? Copiii văd în şcoli ce-i aşteaptă de fapt: totul e pe bani Deşi acea mama se pretinde contr-curentului, ea e perfect în interiorul curentului: bani pentru şcoală cine are, cine n-are se descurcă el cumva.

Subfinanţarea e un îndemn la privatizarea unor drepturi. Tare-mi e că părinţii mai înstăriţi sînt de acord cu asta, vor în general segregare de dragul (spun ei, e un “drag” iresponsabil însă) al progeniturilor.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

50 comments
  • 1

    Foarte bine punctat! E struto-camila romanească, jumate de stanga, jumate de dreapta, dar în acelaşi timp!

    Basilicus
    2014-01-14 11:01:25 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    Excelent articol.

    Andrei
    2014-01-14 11:06:00 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 3

    Da, evident. Scoala privata. Copilul meu e inca bebe dar eu pentru asta strang bani de pe acum. Scoala privata e mult peste scoala publica romaneasca. Nu e precum in comparatia universitate particulara vs universitate de stat.

    Nu, din scolile private din Bucuresti poti avea acces direct in universitati cu reputatie din Vest.

    N-am bani de Scoala Franceza de pe DN1 sau nu mai zic de Scoala Americana. Mi-ar placea sa am bani de diversele British School de prin centru. Goethe nu imi place. Cel mai avantajos calitate/pret ramane scoala/liceul ala privat din Dristor. Informatica la nivel ultra-avansat. Adica un viitor asigurat copilului.

    PS: Sunt dispus sa fac credite pentru scoala privata continuata de universitate in vest.

    marius.v
    2014-01-14 11:09:12 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    Da, un articol pe care il asteptam si care spune lucrurilor pe nume.
    Totusi, inteleg ca autorul nu are copii, dar daca ar avea, l-as intreba la ce fel de gradinita si apoi scoala i-ar plasa?

    Maxa
    2014-01-14 11:20:42 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    @marius.v: de apreciat sinceritatea. Am insa niste intrebari tangentiale: credeti ca e vreo problema cu sistemul de educatie romanesc preunuversitar in ansamblul lui (stat + privat)? Daca da, credeti ca ar trebui rezolvata? Credeti ca ar fi o idee buna ca si copiii ai caror parinti nu isi permit o scoala particulara sa poata sa frecventeze o scoala buna?

    Maxa
    2014-01-14 11:24:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    Ce face o scoala particulara “superioara” unei de stat? Cladirea, programa sau profesorii?

    Nu cumva, din nou, totul pleaca de la salarizarea profesorilor?

    bibicu
    2014-01-14 11:27:02 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    maxa – asta ma intristeaza cel mai mult, esti parinte? atunci trebuie sa intri in malaxor: sa cauti scoala cea mai buna, sa nu+ti sacrifici copilul. in acelasi timp, in anii 90, dintr+o familie cu venituri modeste puteai ajunge mult mai usor la invatamint de calitate, asta e drama.

    Costi Rogozanu
    2014-01-14 12:05:15 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 8

    @Costi Rogozanu: si mai e ceva: @marius.v nu e un caz tipic doar pentru ca isi doreste sa isi trimita copii la nu siu ce British School, ci si pentru ca doreste sa isi pregateasca copii pentru o decolare in afara. Chestia cu “universitatea din vest” nu e legata doar de studii, ci si de stabilirea copiilor lui intr-o alta tara. El stie ca supercalificarea lor nu are cautare in Romania, dar spera ca va avea in alta parte.
    E un fenomen social deja. Cunosc multi oameni cu scaun la cap, fara fite, dar cu situatie materiala buna aici, care isi pregatesc copii pentru a invata in Germania sau Anglia inca de la scoala primara, in ideea ca acestia sa emigreze mai apoi. E halucinant pentru mine, dar asta e.

    Maxa
    2014-01-14 12:12:09 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    *copiii x 2

    Maxa
    2014-01-14 12:14:08 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 10

    se schimba ambalajul + 10% gratis la kilu de invatamant?

    un exemplu cuantificabil ar fi pozitia invatamantului superior romanesc: de anul trecut nu mai avem nici o universitate (de stat ori privata) in ‘top 500′ ; daca te uiti pe satul respectivului clasament, citesti mentiunea:
    ‘peste poz.500 nu se fac clasificari’.

    in schimb, au aparut in top doua universitati din… Venezuela lui Hugo Chavez (pb. ca au urcat treptat in timp ce era in viata).

    problema nu se reduce la chestiunea ’salarizarii’: si inainte de 1989, profesorii aveau salarii mai mici decat alte categorii (program mai lejer, vacante lungi) dar aveau prestigiu social si asta obliga la un anumit nivel profesional si o anumita conduita;inevitabil si profesorii erau ‘oameni si oameni’ dar stacheta pusa era suficient de sus.

    meditatii lua cine credea ca are nevoie; eu nu am luat niciodata,in schimb am dat meditatii inca din clasa XI de liceu, apoi ca student.

    despre invatamantul de azi iti faci o idee clara lovindu-te de nivelul de cultura generala si gramatica ’stiristilor’ , ‘ mediatorilor’ din media si a majoritatii junilor titrati de dupa sticla;ca politicienii- daca nu au fost loaze ori repetenti inainte de ‘89, au facut ‘liceul’ si ‘facultatea’ dupa.

    berbecu mioritei
    2014-01-14 12:20:26 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 11

    Privatizarea este superioara clar cel putin in aceasta ramura. De ce? E foarte simplu: pentru ca exista concurenta si tu ai posibilitatea sa taxezi aceasta concurenta. Daca sunt mai multe scoli private eu ma duc sa dau banul la aia care are cele mai bune referinte, evident in masura in care imi permit. La stat cum e? Pe cine intereseaza calitatea actului de invatamant din moment ce alocarea se face din bugetul de stat din banii retinuti direct prin impozitare. Eu pe cine trag la raspundere? Ma duc la altii? Si cui ii pasa? Vor veni alti copii iar statul va aloca sumele necesare pentru ei.

    Catalin
    2014-01-14 12:23:30 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 12

    @maxa – de acord, intrebarea e daca clasa de mijloc romaneasca poate tine pasul cu scumpirile educatiei in vest. sa nu-si ia vreo pacaleala… Apoi, mai cred ca unii presupun ca UE o sa fie din ce in ce mai deschisa si mai ne-discriminatorie. Daca sintem lucizi, acceptam cred ca tendinta e exact inversa..

    Costi Rogozanu
    2014-01-14 12:23:31 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 13

    Un ultim comentariu.
    @Catalin: ar trebui sa iti pui si problema ca genul asta de abordare (fac ce-i mai bine pentru copilul meu, sistemul nu ma intereseaza) ar putea avea o legatura cu ceea ce spunea @marius. v. mai sus. Anume ca dupa terminarea studiilor preuniversitare, obligatoriu copilul trebuie sa mearga sa isi continue studiile universitare in afara, evident nu pentru a se intoarce in Romania.
    (am facut si eu studii SI in afara, cunosc calitatea invatamantului occidental, a nu se intelege ca e vreo pozitionare nationalista din partea mea in problema asta).

    Maxa
    2014-01-14 12:31:26 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    @Catalin:anul trecut, la un liceu privat de fitze din Buc. gasira copii cu paduchi; in urma cu doi ani,tot acolo, asisderea; sa vedem in primavara lui 2014…

    eu am dat examenul de admitere la o facultate de varf, inainte de ‘89: 6/loc, cea mai mare medie a fost 9.63, cea mai mica 9.28..cu 9.53 am avut poz.75 (eram grupati la fiecare sutime in ordine alfabetica);departajarea la sutime era datorata practic micilor diferente de corectura.

    cinci colegi proveneau din camine de copii,facusera scoala si liceul ca atare-cu certitudine fara ‘cadouri,’fondul clasei’ etc.,fara ‘meditatii’ si nu la scoli ‘bine cotate’;au facut facultatea cu bursa sociala,
    doi au obtinut si bursa de merit.

    berbecu mioritei
    2014-01-14 12:39:35 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 15

    Articolul reflecta realitatea, dar dupa parerea mea face o mare magarie ca o condamna.

    Suntem o societate care incepe sa simta curentii si care se adapteaza.

    E preferabil decat sa moara intre cadre teoretice marxiste.

    Oamenii simt ca sistemul capitalist pe care il urasti, Rogozane, inca permite individului sa ajunga la bunastare prin profesionalism si competenta.

  • 16

    @marius.v: replica dumneavoastra mi se pare halucinanta. am prieteni care au invatat in scoli private si habar n-au pe ce lume traiesc, si consuma in continuare din banii parintilor, asa cum am prieteni care au invatat in scoli publice, ca noi toti, si care isi construiesc bine mersi o cariera. V-as sfatui sa cheltuiti banii din credite pe formarea vocationala a copilului, pe descoperirea a ceea ce, de fapt, ii place sa faca. S-ar putea sa aveti surpriza ca nu o sa fie un manager de multinationala excelent, ci un compozitor genial sau, Doamne fereste, cercetator.

    Andrei
    2014-01-14 13:00:39 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 17

    @mac gregor: eu zic sa nu luam in discutie ‘marxismul’ si ‘capitalismul’-adeca neste etichete generale aplicate peste un non-continut- pe care odata ce le aplicam ne potolim agitatia din creier.

    sa luam in discutie,daca vrei etichete, ’sistemul de la noi’: ce eticheta sa poarte?

    berbecu mioritei
    2014-01-14 13:02:58 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    @macgregor, esti un ametit iremediabil.

    @macgregor
    2014-01-14 13:07:28 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 19

    Sincer, ca d-na Nuland ?
    Ma doare-n kur de anticoruptia voastra ,de invatamintul gratuit si pentru toti.

    Eu am de pregatit copilul meu , il asteapta o viata a naibii de dura si vreau sa-i ofer toate atuurile posibile. Ma doare-n kur de politica voastra,de copiii vostri si de basinile voastre moraliste. Morala trece prin stomac. E mai aproape pielea decat camasa.
    Mandela a stat 26 de ani in puscarie, Helmuth Kohl e director la OMV. Te-ai prins ? Coruptia e buna. Cine poate, oase roade.
    Decat Rogozanu, mai bine SOV.

    real uman
    2014-01-14 13:07:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 20

    Ceea ce spuneti voi se numeste concurentza neloiala si este conditia succesului in lume si viatza. Intr-o lume atit de drastic concurentiala , morala este un handicap.

    Concurentza neloiala ,prin coruptie , se practica in toate domeniile social economic politic etc.
    Pentru a avea si succes desigur ca nu e suficienta , dar e indispensabila. Realist, priveste in jur. Mai ales in occident.

    marinescu
    2014-01-14 13:20:45 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 21

    subiectul ”dărilor” din învățământ e vechi , scandalul e nou , ca să parafrazez un banc potrivit aici ,subiect care a stat la baza propulsărilor din învățământ de la elev la profesor sau director /inspector ,cine cunoaște sistemul știe , dar nici usturoi n-a mâncat !Sânteți curioși să aflați pe ce criterii sânt numiți ”managerii” , ia cercetați , o să descoperiți că toți cei care se comportă ca madam Blându sânt favoriții , un om corect , profesionist n-are nicio șansă , va fi marginalizat ,într-un fel sau altul ! În toată lumea părinții contribuie la educația de stat , acolo unde n-o fac ,educația școlară e pe măsura necontribuției ,sistemul construit pe șpagă și trafic de influență produce aceleași ouă !De fapt , se dorește umilirea profesorilor și justificarea nefinanțării sistemului pentru că ”unii” ,desteptii ,își duc copiii în afară , au bani de școli înalte , restul e pe principiul ”țara te vrea prost ”!

    loara
    2014-01-14 13:21:52 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 22

    ” parintii copiilor a carui dascal esti ”

    Bine ca macar vrea sa vorbeste cu noi. Se vede clar ca n-a avut bani de fondul clasei.

    grigore
    2014-01-14 13:31:33 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 23

    Rogozanu, esti sarit de pe fix, mon cher!

    Ai gasit tu o alta chestie unde “privatizarea” este vinovata de ESECUL STATULUI, ce sa zic! Care privatizare, nene, esti dus cu capul? Parinti aia facuti ca o albie de porci de catre UN ANGAJAT AL STATULUI (adica platit tot din banii parintilor) pentru ca NU mai doreau sa dea MITA la alti angajati AI STATULUI!? Deci de ce privatizare vorbesti, domnule, chiar nu ai capacitatea intelectuala de a distinge? Faptul ca “doamna” invatatoare avea un afterschool inseamna privatizare?

    Asta este absolut un mic detaliu in golania morala si penala care are loc in invatamantul DE STAT romanesc. Pe langa faptul ca toate studiile comparative recente au aratat ca scoate pe banda rulanta analfabeti functionali, acest sistem de STAT este incapabil sa-si defineasca niste coduri etice normale, sa-si angajeze profesori competenti si decenti (da, inclusiv dpdv moral), sa isi finanteze normal sistemul etc.

    I-ai gasit tu vinovati pe parintii care din disperarea de a-si vedea copiii invatand in conditii normale (adica cu apa la chiuveta, toaleta in cladire, hartie igienica, tabla moderna, banci noi, sala zugravita etc!) isi rup din salariile lunare sa iti plateasca tie informal acest DEMENT SISTEM DE STAT!

    Intelegi, DE STAT!!!!

    Asa ca nu mai tracani prostii, facind pe moralizatorul lui peste prajit sau turnind aberatiile tale ideologice marunte. Auzi si tu, scoala de fite! Si cine a catalogat o scoala ca fiind “de fitze” daca nu ANGAJATUL STATULUI in acest context, mon cher!? Ca am auzit si parinti care spuneau ca ei sunt momentan someri si nu isi permit cheltuielile alea? Sau de fita inseamna sa ai clasa curata si zugravita? Si cine e vinovat, Rogozanu, ca in sistemul DE STAT a ajuns ca o clasa (sau scoala) curata sa fie catalogata “de fitze”? Privatii? Nu, nene, statul timpit al matale, sustinut de alti timpiti care cred ca e bine sa te controleze statul.

    Nasty
    2014-01-14 14:04:49 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 24

    CORUPTIE?!? Ati innebunit? De cind a ajuns USL-ul la putere nu mai exista coruptie in tara asta! Gratie vigilentei cu care Rogozanu si ceilalti jurnalisti USL-asi care vegheaza cu mare atentie ca nimeni sa nu fure din banii destinati educatiei copiilor nostri. Ati auzit de vreun caz de coruptie de cind a ajuns USL-ul la putere? Nu. Ceea ce dovedeste clar ca jurnalistii USL-asi isi fac datoria.

    gjgj9
    2014-01-14 14:05:34 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 25

    @berbec

    dat fiind ca mentalitatea “statul sa-mi acorde gratuit” e f puternica, eu zic sa-i punem actualei situatii eticheta de “inevitabila”.

    Dupa cum a ajuns si bleen sa declare ca spaga in domeniul medical este absolut necesara. Sistemul afiseaza ipocrizia nord-coreeana: garanteaza oficial totul gratuit ca asta vrea nae sa auda, desi nu e in stare sa asigure. Si atunci prin spaga se realizeaza cele doua conditii obligatorii pentru ca sistemul totusi sa mai si ramana in viata: plata suficienta si recunoasterea valorii individuale.

    Propun legalizarea situatiei, pentru a o scoate din categoria coruptiei. Coruptie e altceva. Parintii sa poata contribui legal la tot ce tine de imbunatatirea conditiilor de invatamant. Coruptia este cand parintii si profesorii contribuie la inrautatirea conditiilor din invatamant, cum ar fi de exemplu cumpararea bacului.

  • 26

    @gjgj9:

    Era şi timpul să apară atacurile la persoana! Deh, unii cred că şi astea sunt argumente…

    Basilicus
    2014-01-14 14:39:02 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 27

    @mac gregor077@yahoo.com:

    Ei, daca a ajuns bleen sa declare ca…..dar, cine e bleen asta?

    Maria
    2014-01-14 14:40:36 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 28

    Trebuie sa fii si un pic semidoct ca sa te iei dupa bleen si sa compari dreptul la educatie universala preuniversitara cu Coreea de Nord…

    bleen cel plin
    2014-01-14 14:42:34 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 29

    Tre sa fii prea prost sa nu iei spaga si prea prost sa nu dai. Si total imbecil sa ajungi in gura presei. Pina si casa regala a marii britanii practica luarea de mita de la obraz. Acum vreo doi ani au filmat-o cu telefonul pe o lady cum cerea spaga 100.000 de euro pentru barbatul ei , sa dea ala nu stiu ce contract cu statul. Toata lumea ia foloase necuvenite , all over the globe.
    Legea si morala sint pentru fraieri. E mare nevoie de fraieri in natura. Cele mai tari state, natiuni si persoane sint alea care nu dau nici doi bani pe lege si morala. Interesul poarta fesul.

    geta real
    2014-01-14 14:43:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 30

    @bleen cel plin:

    Aaaa, bleen e ala care se da de dreapta pura dar traieste din donatii si sponsorizari….

    Maria
    2014-01-14 14:52:12 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 31

    Si Rogozanu traieste din donatii si sponsorizari ale capitalistilor si asta nu-l impiedica sa zica ca e de stanga.

    Adam Smith
    2014-01-14 15:04:02 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 32

    @Maria

    despre afirmatiile lui insa se pare insa ca nu ai nimic de spus…

  • 33

    mno scuze pt cei doi de “insa”. O zi buna all, mai putin nae.

  • 34

    Ce-mi place mie cum se confirma aici mai multe din cliseele capitalistului burghez: abunda aici de lectii despre cat e bine sa fii biat destept, sa te descurci singur, sa nu-ti pese de morala si de altii de la oameni care, probabil, se dau drept crestini, merg la biserica sau ii indeamna pe altii sa nu mearga, sau care cel putin posteaza pe aici despre cat de imoral e plagiatoru’ Ponta, despre “morala” pietei si a concurentei libere, despre cat de imoral si criminal e comunismul si cat de virtuos si drept e capitalismul. Adica se folosesc tot de moralitate si de judecati moralizatoare pentru a-i infiera pe adversari.

    Moralist
    2014-01-14 15:39:14 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 35

    Daca o privesti cu atentie pe invatatoarea denuntata (si nu numai din profil), te frapeaza asemanarea fizica cu Ponta, ca si cea dintre madam Barb si Bombosenko de la Rahova. Chiar si inregistrarea cu “voi sunteti saraci sau nesimtiti” este o alta formulare a indemnului “intai sa-mi platiti taxele si pe urma sa vorbiti”, a celui ce l-a plagiat cateva zile pe Omul Invizibil, cand a fost chestionat despre legea insolventei la trusturile de presa.

  • 36

    @mac gregor077@yahoo.com: nu-i vb. de ‘gratuit’ : nu mai stiti cum se traieste ‘la tara’, e socant;am mostenit si eu o casuta batraneasca,am contact cu realitatea.

    in cazul in speta, acolo a fost o schela petroliera-desfiintata de OMV,deoarece extractia se facea de la 3000m si nu se preteaza daca au si costuri.
    au ramas fara serviciu si fara macar pamant agricol sute de familii in zona: muncitori petrolisti calificati cu liceu industriali,mecanici de utilaje pentru sondaj si auto-utilaje grele, tehnicieni,sotiile care lucrau in servicii pentru schela.Case,rate,copii la scoala… putini au reusit sa plece;au facut recalificari degeaba,cine te mai anjeaza dupa 40de ani? nu au asigurari de sanatate, asigurari sociale pentru pensie, NU AU NIMIC, stau pe intuneric.Dintii stricati,infectie,boli…lucreaza cu ziua pe unde apuca, exact ca in poezia lui Cosbuc: pentru o coaja de malai.

    Am ajutat pe cineva,anul trecut-fusese intepat de un tantar ‘west-nile’ si era plin de larve; la spitalul de profil din Buc. se intrebau cum de s-au dezvoltat larvele atat de mult,iar dupa analize a fost clar: subnutritie grava, PH anormal.

    De acord ca, o cota de somaj este igienica din p.d.v. economic si social in anumite limite, dar nu suntem in situatia asta.Am incercat eu sa fac o chestie pe acolo, dar nu se poate: nu numai hlizeala nesimtita a autoritatilor conteaza, dar deja nu mai sunt apti de munca din cauza depresiei si indobitocirii cauzata de incertitudinea existentei de la o zi la alta.

    Se aduna seara-fara macar o bere sau o tigare, nu isi permit- si deapana amintiri ‘de la serviciu’…

    Intamplator,locul fiind in ‘tara lui Moromete’, iata ce se intampla astazi in ‘Poiana lui Iocan’.

    Cu cine sa voteze, ce parere aveti? dupa un sfert de veac,si ultimul la IQ a invatat lectia asta…

    Pune-i sa plateasca scoala copiilor si vei avea o noua generatie care cine stie? poate va chiar va schimba Romania definitiv si iremediabil.

    berbecu mioritei
    2014-01-14 17:00:09 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 37

    clasa de mijloc romana nu poate si nu va putea tine pasaul cu scumpirile educatie de la noi sau din vest.

    nici clasa de mijloc din vest nu poate tine pasul (acum, nu in viitor!) cu scumpirile educatiei din vest.
    asta e viitorul luminos: educatia va fi un privilegiu!

    Gion Uein Cauboi de Dambovita
    2014-01-14 17:17:44 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 38

    Problema nu sunt banii sau alte donatii care se fac de catre pariniti sau sponsori scolilor.Problema este ca aceste fonduti sau donatii se fac fara transparenta , la negru si nu exista o reglementare clara in acest sens. Ar trebui stipulat ca aceste fonduri sa fie gestionate numai de asociatii ale parintilor elevilor din scaoala , inregistrate ca persoane juridice si cu conduceri alese democratic, cu statut bine precizat.Iar ce se cumpara sa fie introdus in inventarul clasei, scolii etc.Sa se interzica cumpararea de cadouri in afara celor simbolice precum un buchet de flori pentru diferite ocazii. ltfel ne trezim ca parintii platesc rata la masina a invatatoarei sau ca aceasta duce acasa laptopul sau multifunctionala, televizorul sau videoproiectorul.De fapt nici nu stiu ce rost are televizorul intr-o clasa. Nu este nici bar , si nici sala de vizionat programe TV, copii mergand la scoala pentru cu totul altceva.Aici consiluul de administratie al scolii trebuie sa fie foarte hotarat pentru intrarea in legalitate si pentru eliminarea cadrelor didactice din acest circuit.

    sase sase
    2014-01-14 17:55:25 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 39

    Da, bre, așa ar trebui să arate țara asta. De-a dreapta adunați ăia care plătesc taxe, de-a stînga profesorii care dau școală la tot cartierul. Iar în centru să stea întristatul Rogo care stabilească cît e corect să-i plătească unii pe ceilalți.

    fem!
    2014-01-14 18:40:52 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 40

    @berbec

    tragic. Oamenii aia trebuie sa manance si sa munceasca, votul e chiat zero.

  • 41

    În condițiile în care funcția sau funcțiile sociale ale statului se și sau privatizat: notariatele publice, școala, spitalele etc; impozitele, taxele, TVA-ul au crescut în comparație cu ce era pe vremea socialismului. Daci, cum dracu se face că plătim mai mult către stat, dar beneficiind mai puțin de funcțiile statului, față de perioada socialismului?

    Nelu
    2014-01-14 19:00:50 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 42

    Subfinantarea e chestie veche.

    Intre timp, s-au mai produs urmatoarele mici mari schimbari:
    pe de o parte,
    - finantarea scolilor pe cap de elev, coroborata cu:
    - limitarea finantarii scolilor si cu intermedierea banilor pentru scoli de catre primarii
    - controlul aberant al cheltuirii banilor proprii de catre scoli, in timp ce pentru a-si suplimenta fondurile aceleasi scoli sunt lasate sa se descurce

    pe de alta parte:
    - strict in ce priveste problema de fata, ESTE INTERZISA PRIN LEGE COLECTAREA FONDULUI CLASEI SI A FONDULUI SCOLII DE CATRE CADRELE DIDACTICE / SCOALA.
    - in schimb, este reglementata asocierea parintilor elevilor intr-o sumedenie de comisii si comitete – iar aceste asociatii de parinti sunt destinate adunarii de bani pentru clasa, scoala, premii, excursii, cadouri si, in fine, ca sa vada si restul cat sunt ei de bine situati social.

    In fine, in scoli gratuite sunt DOAR manualele (acelea recirculate in cate 10 generatii, cum am avut si noi). Dar in clasele primare nu stiu sa fie scoli in care sa nu fie dublat aproape fiecare manual de cate un “caiet special” – care trebuie cumparat.

    Cat despre “egalitatea de sanse” intr-un sistem construit pentru a segrega, nici n-are rost sa mai vorbim.

    Nu stiu daca scopul e privatizarea invatamantului sau distrugerea acestuia pentru privatizarea tarii, mi-e egal si daca vorbim de mare coruptie de stat sau de subordonarea statului corporatiilor. Cert este ca avem o ofensiva a nedreptatii sociale, si prea putini care sa-i reziste.

    suntem deja la pasul al doilea
    2014-01-14 19:15:34 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 43

    @mac gregor: tragic? sa va mai dau un exemplu apropos de ‘vor gratis,vor de la stat, nu sa munceasca’:

    fata celui cu larve in trup, casatorita,cca.30 ani, doi copii impecabili: isteti,curati-hainute ’scrobite’,
    educati si politicosi (nu de la scoala), comportament ireprosabil, ’sarumana domnule/doamna/mama/tata’; sotul-in Germania,zilier constructii-gunoaie-etc. cu ziua, ce apuca platit/ neplatit, sta la gramada cu alti romani ca el.

    gospodarie:pasari,porc,legume-pe langa casa; numerar-zero; se angajeaza in nov.2013 la un super-market in Buc., munca de noapte, orele 22-06/500RON/lunar;trenul (naveta) cu ‘personalul’ o costa 200RON; cu timpul pierdut la mersul trenurilor,
    pleaca de acasa ora 17, 3km pe jos, tren ora 18, ora 19 in Buc. ; la ora 22 intra in schimb, iese la 06, merge la tren etc.-ora 08 acasa: scoala copiii, hraneste, imbraca, trimete la scoala; hraneste animalele, pe la ora 11 se culca;ora 15 se trezeste, vin copiii de la scoala, hraneste copiii, hraneste animalele, ora 17 pleaca la gara 3km pe jos.

    s-a inchis ciclul de 24ore;evident, datorita costului navetei ramane cu 300RON lunar, nu mananca la serviciu (nu are cu ce),hamaleste baxuri pana dimineata; dupa 6 saptamani o aduna dupe jos si o trimet acasa cu salvarea: epuizare,probleme cardiace;doctorii (au spital aproape) : ala eu+,ala eu+, samd.;internare; copiii, de izbeliste; se imprumuta pt. doctori….o ia de la capat

    ce p.l.m. e asta, ca sa fiu politicos cu Romania post-revolutionara-democratica-capitalista?

    iar eu sunt unul care a pornit pe cont propriu in ‘92-stiu ce inseamna o ‘intreprindere’(in sensul francofon) nu numai din teorie ci si in practica,plus experienta dobandita ulterior lucrand ‘pe la case mari’;
    a trecut vremea,nu mai sunt in forta,am probleme mari de sanatate, nu mai pot face mari ispravi ca locuri de munca (mai ales in contextul existent); dar unde sunt fie ‘investitorii’, fie’capitalistii’, fie ‘tinerii intreprinzatori’?

    berbecu mioritei
    2014-01-14 19:59:16 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 44

    o p###, sunt prin germania etc la lucru, cel putin generatia mea. Tragic e ca majoritatea sunt muncitori, nu antreprenori. Si mai tragic este ca anteeprenorii IES din romania, satui de scandaluri de kkt si de mistourile bugetarilor de la fisc. personal stiu 3 tipi din clasa de mijloc care aveau aici de toate si care au plecat ca sa nu se mai intoarca.

    ai emailul meu: trimitemi-l pe al tau.

  • 45

    Din nefericire, daca e sa ne luam dupa presa recenta, in oligopedagogia noastra nu mai avem profesori, ci salariati cu nostalgia de a se emancipa din mizeria invatamântului de stat. Or, tocmai prin privatizarea unitatilor de invatamânt prin metoda MEBO (Management Employee Buyouts) poate ca s-ar reusi adevarata Reforma aici, asigurându-se fara nicio risipa bugetara si descentralizarea, si cresterea vertiginoasa a calitatii serviciilor educative, sub presiunea nemiloasa a pietei, ca-n UE, fara a mai plati parintii minister, inspectorate, institute, onegheuri sau aracipuri!

  • 46

    Vorbiti de parca modelul asta occidental capitalist falimentar ,putred si muribund ar fi inevitabil.

    Mai priviti si prin alte parti ale lumii , exista sisteme in care lucrurile functioneaza mai bine si mai echitabil social.

    scoateti capul din cutia propagandei
    2014-01-14 23:28:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 47

    @berbecu mioritei: pe vremea comunistilor aveam medic stomatology si bibliotecara cu studii superioare la o scoala normal. tot atunci ilie nastase facea tenis gratuity- acum ca sa pregatesti un tanar la tenis te costa mii si mii. totusi, in ultima parte a comunismului mobilitatea sociala era maimica decat in anii 50 si 60. dupa 90 mobilitate sociala maxima – acum aceasta mobilitate se reduce dramatic. elitele se vor fabrica in cateva scoli- asa cum e in franta cu grandesecoles- asta e!

    virgil
    2014-01-15 06:47:33 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 48

    @bibicu:….. si oare profesorii care predau la privat de unde pleaca?

    letitia
    2014-01-16 16:52:38 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 49

    [...] Școlile de stat sunt întreținute cu bani privați și vor deveni, probabil, din ce în ce mai puțin de stat. Statul își deleagă pervers responsabilitățile și se transformă într-un observator participativ al privatizării, pe bucăți, a sistemului de învățământ. În loc să fie tras la răspundere de cei direct interesați ca sistemul să meargă mai bine, se creează falii și mai mari între actorii sociali care, teoretic, ar trebui să lupte împreună pentru schimbări în favoarea lor: părinți, profesori, elevi. În tot acest timp, pe felii, educația se privatizează (vezi și textul lui Costi Rogozanu: voxpublica.real../ . [...]

  • 50

    @Costi Rogozanu: ce cred eu ca nu se ia in consideratie de catre cei care-si ,,spun” punctul de vedere,este ca de fapt statul roman,societatea romaneasca pt. a crea o natiune cu o civilizatie si cultura de nivel european,ar trabui sa puna in practica -nu numai pe hartie-legea invatamantului,si s-o finanteze corespunzator!Daca ”ne batem cu caramida in piept” ca Romania asigura gratuitatea invatamantului de zece clase,cred ca trebuie sa si putem!Daca se intampla ce se intampla-pe alocuri- in invatamantul romanesc …pe undeva ar trebui sa fim bucurosi ca ni se da posibilitatea de a progresa inlaturand ci nu musamalizand -aspectele negative.Unii asazisi ,,formatori de opinie”din massmedia se straduiesc sa generalizeze devenind astfel,,deformatori” de opinie,demonstrand nimic, dar incitand inutil asupra unui sistem de invatamant subfinantat ,dar care-prin unii membrii si elevi ai sai ne aduce inca si bucurii pe plan european si chiar mondial!

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Vezi aici episoadele din seria BOOKFACE!

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

afacerea roşia montană alburnus maior alex mazilu antonescu banci basescu blaga blog Blogviu interviu Boc Bruxelles Bucuresti candidatura cianură cluj CNA comisia europeana corupţie criza CTP curtea constituțională Dan Diaconescu Dinu Patriciu educatie Elena Basescu europarlamentare experiment Facebook gabriel resources gaze de șist Gigi Becali google guvern humanitas internet iohannis Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu macovei Media mihai goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza parlament Parlamentul European pdl Plesu Polirom ponta presedinte protest proteste riscograma romani rosia roșia montană Rusia securitate Senat sindicate sondaj steaua SUA suspendare Tariceanu tiff TRU UBB UE uichendist.ro unesco Vanghelie Vasile Blaga victor ponta voiculescu

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!