![]() | De ce scriu despre Roșia Montană. Să aibă gura celor de la ”Evenimentul Zilei”, ”Capital”, ”Jurnalul Național” și ”România liberă” ce mânca. Bașca niște blogerivezi toate articolele de Mihai Goţiu08 Feb 2011 la 06:11 91 comentarii 1559 vizualizari. |
Mai jos sunt câteva dintre motivele pentru care mă încăpățânez să scriu despre Roșia Montană. Lista e departe însă de a fi exhaustivă. Așadar…
… pe 6 februarie 2011 s-au împlinit 1880 de ani de la atestarea documentară a Roșiei Montane (cea mai veche atestare documentară a unei localități din România). Momentul a fost marcat, în diferite moduri, în mai multe localități din țară și străinătate. Nu însă și de oficialitățile din Roșia Montană. Printr-un comunicat remis presei, primarul Eugen Furdui afirmă că ”Ziua Minerului, sărbătorită în fiecare an în ultima duminică din august este adevărata sărbătoare a locului”.
Că, aproape în fiecare an, Ziua Minerului a fost sărbătorită în altă săptămână (lucru care se poate verifica), ori că Ziua Minerului la Roșia Montană nu s-a potrivit decât arareori cu Ziua Minerului în Valea Jiului sau cu Ziua Minerului în Gorj sunt amănunte care au mai puțină importanță. Pentru că, oricum, Sărbătoarea Sfintei Mucenițe Varvara, patrona și protectoarea minerilor, e pe 4 decembrie. Doar că pe 4 decembrie e cam greu să aduni lumea la un party câmpenesc. Chiar dacă încerci să-i momești cu ”patru mici și o bere”.
Clarificarea semnificației reale a Zilei Minerului și afirmația primarului Eugen Furdui că atestarea documentară a primei localități din România este mai puțin importantă decât un chef cu mici și bere sunt două banale informații pentru care merită să scriu despre Roșia Montană.
… la fel cum merită să consemnez faptul că un grupuleț de blogeri, fără legătură (aparent) unii cu alții, de prin București, Deva și alte localități au considerat că ar fi de interes să relateze despre evenimentele organizate de Ziua Roșiei Montane. ”Bravo!”, am exclamat. Până la urmă, faptul că un grup de blogeri consideră că aniversarea celei mai vechi localități atestate documentar din România reprezintă un subiect de interes, nu poate fi decât de lăudat.
La fel cum un sincer ”bravo!” merită și pentru faptul că, spre deosebire de alte ocazii, de această dată nu doar că nu au scris ”după ureche”, ci s-au prezentat la locul faptei. Mai mult, toți au fost înarmați cu aparate de fotografiat și filmat și reportofoane. Profesionalism curat! Și un efort neașteptat din partea unor blogeri, obișnuiți să scrie câteva rânduri în viteză, în pauza de cafea.
Ce nu am înțeles însă e cum au ajuns toți blogerii în discuție la aceeași concluzie. Mai exact că toate acțiunile legate de Ziua Roșiei Montane ar fi avut în spate niște ONG-uri care duc lipsă de activitate. Și că scopul acțiunilor lor e doar acela de a-i tapa de bani pe diferiți Mecena. Desigur, dacă s-ar fi obosit să pună câteva întrebări organizatorilor, ar fi aflat și care au fost costurile acțiunilor și cum au fost acoperite. Dar munciseră deja prea mult pentru a mai face și acest efort.
… ei bine, coincidența acestor concluzii (și faptul că aceaste ”concluzii” sunt oricum vehiculate de propaganda RMGC de ani buni) reprezintă un motiv pentru care eu consider că merită să scriu în continuare despre Roșia Montană. Asta pentru că propriile mele concluzii sunt puțin diferite. Nu ONG-urile duc lipsă de activitate și de bani, ci anumite bloguri și ziare. Despre cei aproape 200.000 de dolari ”investiți” de la RMGC în presă în schimbul unor articole favorabile au scris colegii de la ”Kamikaze”. În același text, ei au prezentat și modul în care articole ”periculoase” pentru proiectul canadienilor au dispărut din edițiile online ale ”Capital” și ”România liberă”.
Eu vă propun o altă mostră de obiectivitate și corectitudine jurnalistică. Pe 30 noiembrie 2010, în presa autohtonă a făcut vâlvă știrea conform căreia un ”expert UNESCO”, Dennis Rodwell, a declarat că Roșia Montană ”nu are valoare pentru a fi inclusă în patrimoniul UNESCO”. Ia priviți și comparați modul în care a apărut această știre în ”România liberă”, ”Capital”, ”Evenimentul Zilei” și ”Jurnalul Național”. Încercați să descoperiți deosebirile: am mari dubii că veți găsi. Căutați (în aceste articole) opinia sau punctul de vedere contrar celor afirmate de Dennis Rodwell. Ei bine, pun la bătaie un camion de bere și o ladă de whisky pentru cel care le găsește.
Credeți că aceste coincidențe se opresc aici? Deloc
. Întâmplarea face că Dennis Rodwell să nu fie expert UNESCO, ci expert ICOMOS (”International Council on Monuments and Sites” – organism raportor pentru UNESCO). Cum e posibil ca aceeași greșeală, aceeași confuzie, să apară și să fie repetată în toate cele patru ziare menționate? De data asta nu pun nimic la bătaie, pentru că răspunsul e destul de simplu: informațiile provin dintr-un comunicat de presă al RMGC preluat fără nicio verificare de cele patru instituții media (și de altele), fără citarea părții adverse și asumat fie de redacție, fie sub semnătura unor redactori!
Altfel, la o minimă verificare, s-ar fi putut afla:
1. Care e diferența dintre UNESCO și ICOMOS;
2. Că așa-zis-ul raport reprezintă, de fapt, niște ”reflecții” și că Dennis Rodwell nu a efectuat vreo expertiză proprie în cazul Roșia Montană, toate afirmațiile din aceste ”reflecții” bazându-se, așa cum și recunoaște, pe ceea ce i-au relatat ”unii” specialiști români și străini, pe care, însă, nu-i numește;
3. Faptul că Dennis Rodwell e unul dintre cei aproximativ 9.000 de experți ICOMOS;
4. Că Dennis Rodwell e acel ”unul din aproximativ 9.000 de experți ICOMOS” care îi consiliază pe cei de la RMGC;
5. Că, în aceeași zi în care au fost publicate articolele legate de ”expertiza” lui Dennis Rodwell, la Bruxelles, a avut loc o conferință internațională dedicată Roșiei Montane (la care a fost prezent și a luat cuvântul și Dennis Rodwell);
6. Că după această conferință a fost prezentată și POZIȚIA OFICIALĂ a ICOMOS în cazul Roșia Montană;
7. Că poziția oficială a ICOMOS (adică aproximativ 9.000 de experți mai puțin domnul Dennis Rodwell) este că Roșia Montană îndeplinește criterii esențiale de a intra în Patrimoniul Mondial (UNESCO), ba, mai mult, că îndeplinește criterii care o pot plasa într-o poziție privilegiată pentru includerea în această listă.
Să nu vă închipuiți că poziția oficială a ICOMOS nu ar fi fost comunicată instituțiilor media în discuție. Ei bine, acest lucru s-a întâmplat. Dar echipele editoriale care au considerat că punctul de vedere al unuia dintre cei 9.000 de experți ICOMOS (întâmplător și consilier al RMGC), reprezintă un subiect de ”interes public”, care merită tratat pe larg, au ajuns la concluzia că poziția oficială a ICOMOS în același caz nu mai reprezintă a fi ”informație de interes public”. Drept pentru care veți căuta degeaba poziția oficială a ICOMOS legată de Roșia Montana în publicațiile respective.
… ei bine, pentru toate acestea (și pentru multe altele, de la excursia de ”documentare” a altor jurnaliști români în Noua Zeelandă și până la intervențiile făcute pentru a-mi bloca unele articole despre acest subiect – despre care am povestit cu alte ocazii), consider că merită să scriu în continuare despre Roșia Montană. Păi fără o opoziție față de proiectul minier al RMGC ar mai avea despre ce să scrie unele instituții media și blogeri? Ar mai avea gura lor după ce bea apă? Eu aștept mulțumiri din partea lor. Pentru că le dau de lucru (în fond, și transcrierea unor comunicate de presă e o ”muncă”) ba mai le și asigur și bugetele de publicitate.
***
Precizări:
Insituțiile media menționate în text nu sunt singurele care au publicat și publică (difuzat și difuzează) pe bandă rulantă comunicatele RMGC sub formă de știri (și fără o minimă atenționare că e vorba de publicitate), ori care consideră că pozițiile criticilor proiectului RMGC nu sunt ”de interes public”. Chiar și atunci când reprezintă punctele de vedere ale unor personalități ori instituții de prestigiu (de la Academia Română, la ICOMOS, ASE, Uniunea Arhitecților, Ordinul Arhitecților etc.).
Toată stima pentru acei jurnaliști (reporteri și/sau editorialiști/analiști/comentatori) care, în ciuda politicii instituțiilor media în care lucrează ori cu care colaborează, continuă să-și facă munca onest. Nu la ei face referire acest articol.
Blogurilor care și-au descoperit simultan interesul pentru Ziua Roșiei Montane pentru a ajunge la aceeași concluzie (livrată deja ”pe piață” de ani buni de propaganda RMGC) am decis să nu le fac publicitate. Dacă sunteți curioși, în text aveți suficiente elemente (cuvinte cheie) cu ajutorul cărora să le găsiți.
Etichete: Capital, dennis rodwell, evenimentul zilei, icomos, jurnalul national, kamikaze, Mihai Goţiu, rosia, unesco, ziua rosiei montane


Irina Zamfirescu azi la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie azi la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu azi la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu azi la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1@elenick tu la cat esti de retardat,ma intreb daca nu iti scriu neamurile comentariile.Cred ca am dreptate,nu-i asa?... | ||
| 2@ALL Ponta este favoritul meu! Este un baiat frumos si destept si in plus isi face vacantele in Dubai. Sa moara prostimea USL-ista de necaz! PS-mie mi-a adus speranta in suflet!Speranta ca poate da... | ||
| 3mac gregor,nu fa pe prostul, ca te poate crede cineva. L-am auzit pe ala de la ISC cu urechile mele : auditul intern si raportul aferent au fost facute din 2008 si constatau acelasi lucru: 0 prejudiciu.... | ||
| 4E penibil. Nici un om nu am vazut, din cei care vor vota cu Oprescu, sa spuna ca nu e adevarat, nu a furat etc. TOTI cei care il voteaza STIU ca a furat. Stiu ca minunatele proiecte nu ii ajuta absolut... | ||
| 5@Sonia: da, trebuie sa mai si credem ca intr-adevar se poate face ceva.... | ||
| 6Da, reteta de nesimtire a lui Ponta. In toate procesele de coruptie: 1 pui un sef nou, USL, la institutia prejudiciata 2 ala se retrage din proces declarand ca nu exista prejudiciu 3 neexistand prejudiciu,... | ||
| Mihai Goţiu 11779 citiri |
| Cristian Teodorescu 10634 citiri |
| Costi Rogozanu 10081 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4437 citiri |
| Constantin Creţan 4318 citiri |
| Dan Duca 4169 citiri |
| Alin Fumurescu 3994 citiri |
| Ciprian Şiulea 3323 citiri |
| Dorin Tudoran 2855 citiri |
| Iulian Leca 2380 citiri |
| Mihai Goţiu 8 postari |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Costi Rogozanu 7 postari |
| Constantin Creţan 5 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Ciprian Şiulea 3 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Mihai Goţiu 62838 citiri |
| Cristian Teodorescu 40983 citiri |
| Costi Rogozanu 39042 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18191 citiri |
| Alin Fumurescu 17889 citiri |
| Viorel Dobran 13043 citiri |
| Dan Duca 12046 citiri |
| Constantin Creţan 11329 citiri |
| Elena Vijulie 8826 citiri |
| Dorin Tudoran 8781 citiri |
| Mihai Goţiu 31 postari |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Costi Rogozanu 29 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Viorel Dobran 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Vlad Macovei, redactor-șef la Evenimentul zilei, Robert Turcescu (ex-Realitatea-Cațavencu), Ioan T. Morar (Academia Cațavencu), Mihai Tatulici (R-C), Livia Dilă (B1 TV), Doru Bușcu (director editorial A.C.), Emil Hurezeanu (președintele Grupului R-C), Daniel Apostol (director executiv Money Channel), Floriana Jucan (director general Q Magazine), Sorin Freciu (președintele Consiliului de Administrație al R-C), Rareș Bogdan (Ziua de Cluj) și Roxana Voloșeniuc (Elle).
Interesanta lista de turisti neozeelandezi, nu-i asa?
Felicitari, Mihai. Le meriti ca unul care a refuzat sa se prostitueze si care vede mai departe de propriul buzunar. Esti o specie pe cale de disparitie, si nu numai in presa. Altii, pentru bani de o bere, ar sustine si crearea unui depozit de deseuri radioactive in Delta. Sper sa nu le dau idei cu asta…
Altfel, “Gavriil” Resources se agita degeaba, nu pupa ei Rosia Montana. Sa-si pastreze cianurile si sa faca baie in ele.
2011-02-08 08:29:25 | Raporteaza
tare
2011-02-08 09:43:35 | Raporteaza
Nu erai dator cu amanunte despre Bruxelles? Sau am sarit eu articolul?
2011-02-08 09:56:05 | Raporteaza
Poate ar fi util de precizat ca unii din acesti mari bloggeri sunt prieteni de ani buni cu purtatorul de cuvant al Gold Corporation. Deci, este o chestiune de prietenie, coane Fanica, ma intelegi.
2011-02-08 10:06:05 | Raporteaza
bravo, avem sanse ca jurnalistii romani sa fie si onesti! Cam putini, dar, domnule Gotiu, “putin aluat dospeste toata plamadeala” , zice Sf. Pavel; fiti acea plamadeala frumoasa si nu va faceti griji, MRGC vor pieri pe limba lor (dar, Doamne, tare otravita – in toate sensurile cuvantului – mai e si limba asta!…) Bafta!
2011-02-08 10:21:28 | Raporteaza
Multumim, Dl Gotiu, in primul rand ca va documentati articolele cum se cuvine, apoi ca impartasiti cu noi ce aflati. Asta se numeste informare in beneficiul locuitorului cetatii. Sa latre cainii cat vor.
2011-02-08 10:27:58 | Raporteaza
Acu´ ar trebui sa apara Domnu´ Consul ITMoraL ca sa combata putin.Dar probabil ca acum e platit pentru altceva: pregatirea votului prin corespondenta !
2011-02-08 10:44:48 | Raporteaza
Nu uitati domnule Gotiu, ca si Realitatea, cea care sprijina acest portal, a cam facut reclama celor de la Gabriel.
2011-02-08 11:12:15 | Raporteaza
un artist se judeca cu aia, care ii fura din creatia sa, cu plagitorii, de ce nu ar face -o si un ziarist, un scriitor?
2011-02-08 11:43:14 | Raporteaza
Multumim domnule Gotiu pentru faptul ca ati ramas onest si pentru ca ajutati opinia publica sa cunoasca adevarul despre acest subiect!
2011-02-08 11:58:17 | Raporteaza
Sa mai amintesc si eu ca despre demonstratia de la Ministerul Culturii a celor 300 de sustinatori ai includerii Rosiei Montane pe lista patrimoniului UNESCO nimeni nu a relatat absolut nimic? Eu o numesc “dictatura coloneilor”, dar nu cea din Grecia anilor ‘60, ci a coloneilor acoperiti din presa romaneasca, care, din postura lor de “gatekeeperi” au grija sa cenzureze orice eveniment legat de Rosia Montana, care contravine intereselor lui Gold Corporation.
2011-02-08 12:27:20 | Raporteaza
Nu-l mai vad pe “belitul” de Bogdan Baltazar !Ii simt lipsa cu sfaturile lui dezinteresate privind aceasta dezmostenire .
Ce “procopseala” daduse peste noi.Cum scapam noi de saracie, daca pe langa multiplele cadouri facute mafiei internationale,mai dadeam si acest cadou Rosia Montana !
Flota ,Petrom,Sidex,Posta,Alro,COS Targoviste,IMGB,Petrotub,etc
Pana sa facem cadou viile si cramele ,vinul era mai ieftin ca apa .
2011-02-08 12:34:34 | Raporteaza
Nici despre evenimentul de la Ministerul Mediului, in care a fost construit un portal roman care sa sugereze galeriile antice, nu s-a spus nimic. Nici despre pichetarea sediului Glod Corporation din Bucuresti si Alba nu s-a spus nimic, pe nici o televiziune si in nici un ziar. Daca au fost 1-2 relatari telegrafice, au disparut imediat de pe paginile web. Nu mi-am putut inchipui ca in Romanika poate opera o cenzura mai feroce ca in anii comunismului. Un amic de la un important cotidian central imi marturisea ca departamentul marketing al ziarului incasa 60.000 dolari pe luna doar ca sa NU publice nimic ce ar putea leza absolutismul Gold Corporation. Se intampla in anul 2000, acum probabil pretul a saltat.
2011-02-08 12:34:45 | Raporteaza
@Nickmann:
am specificat si in text, cele patru institutii media in discutie nu sunt singurele care au promovat mesajele RMGC;
pe de alta parte insa, pe langa mesajele RMGC, Realitatea.net (pt. a nu mai spune de VoxPublica) a fost unul dintre portalurile care au gazduit si cele mai multe mesaje ale criticilor proiectului;
in fine, daca unele institutii media accepta publicitatea RMGC nu e un lucru condamnabil din start, atata timp cat se respecta niste reguli esentiale:
1. marcarea explicita ca ”publicitate” a mesajelor respective;
2. mesajele publicitare trebuie sa fie corecte si adevarate (a nu se confunda cu exagerarile specifice publicitatii, acceptate in anumite limite, mai ales cand exista atentionarea ca e vorba de mesaje publicitare);
intr-o vreme, in contractele de publicitate se mentiona dreptul institutiei media de a refuza mesaje publicitare pe care le considera a fi neadevarate, rasiste, xenofobe etc. – din pacate n-am auzit sa fi fost pusa vreodata in aplicare…
2011-02-08 12:43:54 | Raporteaza
Pacat ca autoritatile nu inteleg ca pentru Romania inseamna la fel de mult si “aurul” adus de turisti.
Probabil ca investitiile pentru a aduce turisti sunt mult mai mici decat pentru exploatatrea metalului numit aur.
Problema e ca cel mai “benefic” pentru unii este sa fie un singur investitor, ca sa nu ne stie toata lumea si 10% dintr-o mie e clar mai mare decat 20% dintr-o suta….
Sper sa ne unim cat mai multi si sa putem stopa distrugerea ireversibila a Rosiei Montane.
2011-02-08 13:06:33 | Raporteaza
In presa apar si comunicate ale companiei si comunicate ale opozitiei. Nu vad nimic rau in asta. Partea cu documentarea, sa fim seriosi! La cate subiecte sunt pe zi cine are timp sa intre in profunzime. In plus, poti sa-ti dai seama de stire, comunicat sau articol ancheta. Fiecare tip are un rol.
Prin urmare, domnule Gotiu, exagerati. E clar de ce scrieti despre Rosia Montana. E un subiect la moda, care va creaza f multa publicitate. Ca de altfel, n-ar fi stiu nimeni de dvs.
2011-02-08 13:23:03 | Raporteaza
sa inteleg ca tu nu scrii pentru ca sustii cauza respectiva, ci doar pentru ca mogulul a zis sa scrii impotriva alotor ziare. Atata tot, nu? Restul nu conteaza? Ce daca oamenii de acolo vor muri de foame, tu ai de dus un razboi mediatic si asta e tot ceea ce conteaza, nu? Urat…
2011-02-08 13:29:13 | Raporteaza
Nu vad cine decide ce parere este mai importanta. Adica: sa ridicam in slavi ziarele care scriu ce va convine dvs si sa denigram pe cele care nu prezinta ceea ce vreti sa auziti. Cam asta ne spuneti?
2011-02-08 13:30:05 | Raporteaza
am aflat raspunsul la intrebarea din titlu:
SCRII DEGEABA!
Ca UNESCO, ca ICOMOS …. Dar ce pana mea le pun astia in blid la romani?
2011-02-08 13:30:28 | Raporteaza
As crede in cauza ta daca ar fi una pe bune! Dar nu prea pare a fi, mai ales dupa ceea ce am vazut ca s-a intamplat in Bucuresti la asa zisa sarbatoare a Rosiei Montane. Protestari cu poze de gat de la alte extractii miniere, incurcaturi de ani si coroane cu flori pentru SARBATOAREA zilei Rosiei Montane? Mi se pare ca au fost doar niste oameni care aveau chef sa iasa din casa, sa socializeze, nu oameni care au cu adevarat un scop, o cauza de sustinut.
2011-02-08 13:35:08 | Raporteaza
Domnule Gotiu
Nu stiu cu ce deranjati in asemenea hal si pe cine deranjati, dar ultimii postaci(as avea motive sa cred ca e doar unul) sunt cand imbecili, cand jigodii. Sunt scarabeii, domnule Gotiu, gandacii faraonilor. Si ca totul sa aiba o corespondenta in Romania, scarabeii faraonului s-au transformat in gandacii de balegar (kakat)ai presedintelui. Trebuie sa munciti mult sa ii starpiti. Dati-le cu Flit!
2011-02-08 14:13:22 | Raporteaza
Singura problema pe care am sesizat-o eu in cele de mai sus este una referitoare la acel bilet cu mici/beri. Cred ca dvs. ati fost la Ziua Minerului (care e drept, se tine in zile diferite deoarece traditia domnu’ Gotiu spunea ca aceasta zi se organizeaza in “ultima duminica din August” care, dupa cum bine stiti, cade te miri cand) si pe dvs. v-a deranjat ca pe acel bon sunt trecuti 4 mici si o bere, si nu 4 beri si un mic. Corect? Pentru ca vorba lui Setila (parca): mancarea-i fudulie, bautura-i temelie! Hai noroc si la multi ani!
PS1: nici pozitia altor specialisti ICOMOS/UNESCO, ref. la tema de mai sus nu reprezinta pozitia oficiala a acestor institutii, ci reprezinta luari de pozitie la fel de individuale, din ipostaza de specialist/i abilitat/i, idem celei exprimate de d-l Rodwell si atat de contestata de dvs. Cu mentiunea ca domnii respectivi se cred/pretind institutii!
PS2: am inteles ca se inchide fabrica Ursus de la CJ (ceva necazuri pe acolo). Propun sa se declare respectivul stabiliment sit UNESCO. Voi demara procedura de listare printr-o pagina Facebook si unu/doua bloguri. La fel ca in cazul Rosia Montana, sper sa fie sufiucient.
PS3: acum ca Ursus-ul nu se mai produce local, veti trece pe Heineken sau pe Noroc?
2011-02-08 14:21:30 | Raporteaza
Pana acum cateva luni nimeni nu s-a gandit la inscrierea Rosiei Montane in Unesco. Pana acum cativa ani nimeni nu stia unde e Rosia Montana. Dar nimeni nu zice nimic de asta. Preocuparea pentru inscrierea Rosiei Montana in Unesco e doar un mecanism pentru a opri proiectul minier. Macar sa vin sinceri.
Nu s-a preocupat nimeni de rosieni ci doar de asa zisele scopuri nobile si ecologiste. Ca si Ziua Rosiei Montane. Nu am auzit sa se fi dus cineva la Rosia sa bea o bere cu locuitorii. Nu incercati sa ne duceti cu zaharelul.
2011-02-08 14:23:33 | Raporteaza
@david:
faptul ca d-voastra n-ati auzit de Rosia Montana pana acum cativa ani, nu inseamna ca “nimeni” nu a auzit; cine a citit prozele lui Agarbiceanu, cine a invatat istorie ori cine a vazut “Nunta de piatra” nu avea cum sa nu fi auzit de Rosia Montana – ignoranta nu e un argument;
iar daca pana acum cativa ani nu se punea problema protejarii Rosiei Montane, acest lucru are o explicatie foarte simpla> nimeni nu se gandea ca exista pericolul sa fie distrusa
2011-02-08 14:40:14 | Raporteaza
@traian:
1. ICOMOS si-a precizat oficial pozitia; nu e o opinia “altor specialisti”, ci opinia ICOMOS, asumata sub semnatura si stampila<
2. Traditia (crestina) spune ca Ziua Minerului cade pe 4 decembrie; celelalte "traditii" variaza de la un primar la altul
2011-02-08 14:44:02 | Raporteaza
@alin:
d-voastra decideti cine are dreptate sau nu; daca nu va deranjeaza sa cititi in patru ziare diferite, aceleasi informatii, sub semnaturi diferite, repetand aceleasi greseli si ignorand pozitia partii adverse in articole de informare, nu aveti decat sa-i credeti
2011-02-08 14:48:07 | Raporteaza
@viorel:
nu moare nimeni de foame la Rosia Montana, asta chiar daca romii din ONG-ul Pro Dreptatea din Rosia striga ca mor de foame si ca vor sa fie mineri, intrebati-i cati dintre ei au fost mineri cand minele de stat inca erau deschise
2011-02-08 14:50:07 | Raporteaza
@ mihai:
aratati-mi cand si unde au publicat “RL”, “Capital”, “EVZ” ori “Junralul National” comunicatele criticilor proiectului
2011-02-08 14:51:43 | Raporteaza
@david: Eu cred ca esti acelasi imbecil care semneaza alin, mihai, catalin, etc. Pe intelesul tau, boul baltii, avem o avere imensa sub pamant si niste smecheri de afara vor s-o ciordeasca, dar nu numai atat, ci sa mai otraveasca pamantul.
2011-02-08 15:00:40 | Raporteaza
@Mihai Goţiu:
Mai trebuia sa-i amintiti pe Calsitrat Hogas si Iulia Hasdeu (la sectiunea “autori care au mentionat Rosia Montana”) si totodata filmul “Flacari pe comori”, filmat in 1985 (parca), la sectiunea “Rosia Montana in cinematografe”. Si totodata super-mega-giga capodopera filmului documentar sincer, dezinteresat, recte “New El Dorado”.
Vorba lui Mihai Mireuta, militian din “Reconstituirea” – “am mai citit si noi cate ceva”!
2011-02-08 15:12:30 | Raporteaza
@Mihai Goţiu:
Traditia (crestina) spune ca 4 dec este ziua in care se sarbatoreste Sfanta Varvara, ocrotitoarea minerilor! In acea data la Rosia Montana se marca ceea ce se chema “oprirea steampurilor”, cu alte cuvinte se marca momentul la care inceta activitatea intr-un an.
Ziua Minerului, cea pe care o ironizati prezentand acel bon, este o sarbatoare distincta, care se intampla asa cum am spus, in ultima duminica a luni august. Si nu cred ca ma puteti contrazice – ma trag din zona si imi amintesc si cum se sarbatorea aceasta zi inainte de ‘89, si cum s-a sarbatorit dupa ‘89, basca am auzit ce povesteau batranii despre aceasta zi si cum anume se sarbatorea ea in perioada anterior nationalizarii din ‘48.
Cat priveste semnatura si stampila ICOMOS – si aici insist sa spun ca ceea ce precizati dvs. este pozitia unor specialisti, asemeni d-lui Rodwell, si nu pozitia institutiei! Daca aveti stampile/semnaturi – puneti documentul pe blog!
2011-02-08 15:23:37 | Raporteaza
Eu nu inteleg incapatanarea ta, pe bune! Tot ce se scrie pro proiect e platit iar tot ce este contra proiect scrie din convingere. De ce nu poti si tu crede ca sunt oameni care cred in acest proiect? Chiar este asa greu de crezut?
2011-02-08 15:27:30 | Raporteaza
Unesco ar fi o optiune, dar oare chiar asta vrem? Ok, nu vrem sa extragem acum aurul, dar poate la un moment dat vom vrea. Nu cred ca ne ajuta cu nimic faptul ca aurul sta in munti.
2011-02-08 15:31:28 | Raporteaza
@traian:
nu ironizez sarbatoarea campeneasca, ci afirmatia primarului din Rosia ca o asemenea sarbatoare campeneasca ar fi mai importanta decat o sarbatoare care are semnificatie nu doar pentru localitate, ci pentru istoria Romaniei;
daca lasati o adresa de mail valida la comentariu (nu e publica) o sa va trimit si documentele solicitate
2011-02-08 15:41:40 | Raporteaza
@gabi:
nu am spus vreodata ca tot ce se scrie pro proiect ar fi platit; si in cazul de fata si in alte cazuri am semnalat insa incalcarea unor reguli jurnalistice elementare (verificarea informatiilor, citarea opiniilor contrare, lipsa avertismentelor legate de articolele cu continut publicitar) in cazul unor articole de informare, din partea unor ziare care au pretentii “quality”;
iar incalcarea repetata a acestor reguli de catre aceleasi institutii media imi da dreptul sa banuiesc ca e vorba de incalcare intentionata a acestor reguli
2011-02-08 15:46:30 | Raporteaza
@sorina:
eu sunt curios cu ce ne-ar ajuta extragerea aurului de la Rosia Montana, altfel decat ne-au ajutat cupoanele marilor privatizari din Romania?
cat despre faptul ca ne dorim sau nu UNESCO, intrebarea e corecta, dar fiind vorba de un monument de patrimoniu NATIONAL (si international, dupa cum sustin specialistii ICOMOS, Europa Nostra, UAR, OAR, Academia Romana etc.), la aceasta intrebare trebuie sa raspunda toti romanii
2011-02-08 15:50:51 | Raporteaza
Felicitari! Dati-i inainte draga domnule Gotiu.
Nici eu, nici alti romani nu vom avea de castigat nimic daca proiectul Gold Corporation se va realiza. Vor avea de castigat doar cateva lepre cu gulere scrobite care ar vinde-o si pe mama lor pentru un pumn de parale. Ce nu pot eu sa accept este ca niste haimanale de aiurea vin sa rada cu buldozerele niste munti despre care am invatat la scoala, pe care i-am admirat de nenumarate ori. Ce nu pot accepta, este modul de actiune hotesc, incarcat de un profund dispret la adresa unei tari pe care o considera mai rau decat pe o proprie colonie. Tupeul astora impreuna cu voracitatea celor cateva lepre locale constituie reteta clasica de distrugere a tarilor bananiere. Cu asta nu ma impac. Ma intreba deunazi un amarat care a cumparat actiuni GC, ce interese am eu in zona Rosia Montana, ca nu am casa acolo, ca nu-mi trece buldozerul prin curte etc. I-am raspuns ca nici el n-are nimic altceva cu Rosia Montana si ca e treaba lui daca vrea sa sponsorizeze GC n-are decat! Sunt banii lui, treba lui, dar muntii aia nu apartin catorva localnici care s-au lasat mituiti de GC, nu apartin Guvernului, Presedintiei sau Academiei, ci tarii asteia, Europei si lumii intregi.
2011-02-08 16:25:26 | Raporteaza
Poate ca rosienii chiar sarbatoresc ziua minerului ca zi a localitatii. Iarna o fi prea frig. Probabil ca aceata este si explicatia pentru faptul ca ONGurile nu au sarbatorit ziua in Rosia ci in alte orase, fara legatura. In plus, daca tot suntem la capitolul “aratat cu degetul” se pare ca nici macar ONGurile nu stiau cati ani implineste. Se vede clar pe bannerele lor ca au cam incurcat borcanele.
In fond, nu mai conteaza ce salvam, important e sa salvam.
stirileprotv.ro../
2011-02-08 16:38:42 | Raporteaza
@traian: tu tii neaparat sa tarasti in derizoriu o cauza? Cativa km de galerii miniere romane, vechi de 2 milenii nu se compara, evident, cu o fabrica de bere moderna, dar iti admir spiritul bascalios balcanic. Ideea e ca 60 hectare de lac cianurat pe un sol carstic si calcaros inseamna moartea vietii pe 200 ani de acum incolo, a unei regiuni care dupa exploatare chiar ca nu va mai avea din ce trai, si asta nu se rezuma la acea comuna, ci la cateva judete limitrofe cel putin. Dezastrul din Ungaria, musamalizat cu succes in Romanika, nu va da deloc de gandit.
2011-02-08 16:39:58 | Raporteaza
@sorina: si te ajuta daca este extras de o companie constituita intr-un paradis fiscal, de catre un dublu condamnat pt trafic de droguri, care a obtinut contractul exclusiv fara licitatie, in conditii “strict secrete” pt marele public? Ne-a ajutat cu ceva sa privatizam petrolul si gazele Romaniei?
2011-02-08 16:42:08 | Raporteaza
@david: nici Putna, Voronet, Sucevita, Moldovita sau Horezu nu sunt pe lista monumentelor UNESCO, ca sa nu vorbim de castelul Bran, Sarmizegetusa sau Adamclisi, de Histria sau Densus. Asta inseamna ca nu au valoare si ca maine pot fi demolate si inlocuite cu malluri, “generatoare de locuri de munca”?
2011-02-08 16:52:05 | Raporteaza
@silviu Pe acest principiu, cu ce ne-ar ajuta UNESCO? Traieste Romania din turism? Nu. Cu ce i-ar ajuta acum pe acei oameni? Pana are loc inscrierea, pana se hotarasc, poate nici nu devine patrimoniu,timpul va trece iar Rosia Montana va ramane nesalvata.
2011-02-08 16:52:08 | Raporteaza
@septimiu Extractia aurului nu presupune automat si distrugerea patrimoniului. RMGC va investi milioane bune de dolari pentru conservarea si restaurarea zonei protejate din Rosia Montana. Ce va face statul roman pentru zona? Nimic.
2011-02-08 16:59:42 | Raporteaza
@Mihai Goţiu: Cam tot de atatea ori de cate au publicat aceste contra-opinii “Adevarul”, “Financiarul”, “Saptamana financiara”, “Gandul”, TVR, Pro TV, Antenele, adica NICIODATA. Este uimitor cum se pot umple pagini sau telejurnale intregi cu accidente sau pisici care ling geamuri, dar manifestatia fie si a unui grup de 100 persoane “nu prezinta interes public”
2011-02-08 16:59:44 | Raporteaza
@matei
S-a sarbatorit si in Rosia Montana.
Apoi, sunt de acord ca treaba cu banerul gresit a fost penibila, totusi te-as ruga sa nu generalizezi. A fost neglijenta unei singure persoane, iar banerul a fost corectat de oameni care stiau ca sunt 1880 de ani.
Personal, l-as fi aruncat in secunda doi, insa asta e doar opinia mea.
2011-02-08 17:03:58 | Raporteaza
@silviu:
Dragul meu, bascalios si balcanic – corecta afirmatia! Cu mentiunea ca, din pacate, daca ati cunoaste realitatile povestii, ati vedea ca ceea ce am spus eu cam asa si este…
Toata treaba se rezuma la blogul aci de fata si la o pagina Facebook, din care ar trebui sa rezulte bunastare pentru o comunitate! Plus cateva flashmoburi de tineri si mai varstnici hipioti, intamplate prin orasele tarii, la mare distanta de Rosia Montana!
2011-02-08 17:09:58 | Raporteaza
@Adrian: si ce ar fi trebuit sa poarte de gat? AKM-uri? Aruncatoare de grenade? Lansatoare de flacari? Ca sa spuneti dupa aceea ca sunt extremisti, teroristi sau mai stiu eu ce? Intr-adevar, e greu sa mai mobilizezi niste oameni pt indiferent ce cauza in Romania. Dar daca romanii nu mai ies in strada pt nimic nu inseamna ca peste noapte avem afaceri transparente si avantajoase pt statul roman, justitie eficienta si curata, autoritati competente si invatamant de top. Ci ca lumii ii e lehamite de tot si de toate, inclusiv de televiziunile care boicoteaza subiectul Rosia Montana sau mistocarii “superiori” ca tine, domnule Catalin Hossu, hai sa-ti spunem pe numele real!
2011-02-08 17:10:54 | Raporteaza
@traian: nu, prietene. Este o poveste surda, dusa prin subterane, de 15 ani de zile, cu proiecte aduse de aventurieri condamnati pt trafic de droguri, de legi miniere inspirate statului roman de acelasi personaj, de caiete de sarcini croite “cu dedicatie”, cu adjudecari fara licitatie, cu sentinte judecatoresti impotriva proiectului timp de 7 ani, intoarse ulterior cu 180 grade, cu autoritati ai carei reprezentanti sunt in acelasi timp actionari la compania interesata de exploatarea aurului, de sentinte judecatoresti date in 24 ore de la solicitare, cu usile inchise, fara citarea partii contestatare, fara sentinta publica, fara motivarea sentintei, de cifre de profit umflate mai rau ca la Caritas, nu de 8, ci de sute de ori, de activitati economice alternative interzise prin hotarari de Consiliu judetean, de autoritati locale cu birouri in sediile RMGC, de functionari cu trei randuri de neamuri angajate la RMGC samd. Deja este un caz demn de Sudan, Gabon sau Liberia. Si asta mi-e suficient.
2011-02-08 17:18:11 | Raporteaza
“Investitorul strategic” a inteles ca este mai ieftin sa cumperi mass-media si bloggerii decat sa investesti in tehnologie. Dezastrele din Africa si de la Yellowstone au demonstrat ca nici o exploatare de acest fel nu este sigura, iar consecintele se intind pe SUTE de ani. Nu cred ca avem o tara atat de mare si teren suficient sa ne refugiem in caz de calamitate. Si nici nu cred ca asa-zisele beneficii ne-ar permite sa stergem patru munti de pe harta Romaniei. Am vazut ce s-a ales de asemenea lucrari faraonice. Si vedem de 20 ani si ce autoritati competente si cinstite avem. Ma indoiesc ca cineva va mai raspunde, candva, pt un dezastru ecologic, sau ca vom mai da de urma “liderilor de opinie” sau a “bloggerilor” care au sustinut cauza RMGC.
2011-02-08 17:26:13 | Raporteaza
@magda: draga mea, iti dau exemplu grecilor de la Copsa Mica. Au difuzat in presa comunicate triumfaliste care anuntau reducerea cu 30% a poluarii cu negru de fum. Au uitat sa precizeze – si jurnalistii de Spiru Haret au omis sa verifice asta, ca si lor le venisera comunicatele gata scrise – poluarea se redusese prin… inchiderea fabricii, datorata falimentului “investitorului strategic”
2011-02-08 17:28:46 | Raporteaza
Va duceti cu discutia prea departe. Avem un exemplu in Bucuresti, in buricul targului, la Podul Eroilor. Ceea ce trebuia sa fie Casa Radio, ulterior adjudecata de alt megainvestitor israelian, a ramas in stadiul de ruina, dupa ce acesta si-a inghetat afacerile pentru trei ani. Intre timp, vreme de un an, se chinuise sa sparga niste grinzi turnate pe vremea lui Ceausescu si nu reusise decat partial. Ma intreb ce se va alege de marele baraj de 185 metri inaltime de la Rosia Montana, care va zagazui cateva zeci de milioane de metri cubi de cianuri, la 2 km amonte de Abrud. Pe hartie este din beton, intre timp, din economie, se va rezuma la steril batatorit. Vom termina, la prima fisura, si cu judetele Hunedoara, Gorj, Dolj si Caras-Severin, dar si cu Bulgaria si Grecia.
2011-02-08 17:33:51 | Raporteaza
@septimiu Nu fi suparat. Pana la urma manifestatia nu s-a facut pentru presa ci pentru a sarbatori o zi. Sau cel putin asa sustineau manifestantii.
2011-02-08 17:34:25 | Raporteaza
@cosmin:
#42 Albac traieste din turism, Rimetea traieste din turism: sunt doar doua licalitati, comparabile ca dimensiuni cu Rosia Montana si aflate in apropiere in care turismul ofera mai multe locuri de munca decat va oferi RMGC;
nu se distruge nimic si nu exista vreun risc, iar acele locuri de munca sunt pe zeci de ani, nu doar pe 10-15 ani
2011-02-08 17:38:44 | Raporteaza
@laur: atunci, fiecare sarbatoreste cu ce are la dispozitie. Nu-i nici o suparare. Nu toti au bani sa-si cumpere spatii publicitare la televiziuni, pagini de ziar sau reclame sanctionate de CNA cu “ce se poate face cu 4 miliarde” ba de dolari, ba de euro, nu conteaza, oricum n-o sa-i vada nimeni, cum n-am vazut nici fondurile nerambursabile de la UE.
2011-02-08 17:39:55 | Raporteaza
@cosmin:
#43 faptul ca, in mod vinovat, statul refuza sa-si indeplineasca obligatiile pe care le are, nu este un argument sa distrugi zona, ci sa pui presiune asupra statului sa-si respecte obligatiile;
cat despre ”milioanele de euro” investite de RMGC in patrimoniu stau dovada casele monument istoric, aflate in proprietatea lor, si distruse deja pana acum
2011-02-08 17:42:16 | Raporteaza
@Mihai Goţiu: si Arieseni, unde e o frumoasa statiune de ski, la nu foarte multi kilometri distanta. Dar acolo statul nu a interzis prin PUG-uri si PUZ-uri orice alta activitate decat mineritul cu cianuri, ca la Rosia. Intai creezi vidul economic, pt ca apoi sa vii cu unica solutie salvatoare. Dar am si eu o intrebare: daca tot vorbesc de “dezvoltarea durabila”, de ce nu exploateaza aurul in galerii, ca si pana acum? Le-ar ajunge pt vreo suta de ani. S-a putut doua milenii, nu mai merge un secol?
2011-02-08 17:43:03 | Raporteaza
@Mihai Goţiu:
Albac NU traieste din turism! Traieste, din pacate din exploatarea si furtul masei lemnoase (cele 2 aflandu-se intr-o relatie de 40/60%).
2011-02-08 18:06:30 | Raporteaza
@traian: Ati vrut pozitia oficiala a ICOMOS, “cu semnatura si stampila”? Dati un click pe urmatorul link: international.i../
Va rog sa remarcati ca documentul dateaza inca din 2008. Va sugerez sa studiati punctul 4 (pag. 3) si sa remarcati ca este o pozitie oficiala (“cu semnatura si stampila”) referitoare la “the Roman site of Alburnus Maior in Rosia Montana, an outstanding mining settlement and cultural landscape in Romania, as a potential World Heritage Site”. Si, mai ales, cititi concluziile!
Felicitari d-lui Gotiu pentru inca o dovada de jurnalism adevarat.
2011-02-08 18:08:01 | Raporteaza
@stefan suciu
Nici macar Arieseniul nu traieste din turism…si daca ai fost acolo, si ai mai fost pe urma macar o data in Slovacia, nu in Austria, atunci sa spui despre Arieseni ca este o frumoasa statiune de ski, inseamna ca esti dus cu pluta…imi pare rau!
Arieseniul (pe unde trec saptamanal) este o grozavie!!!!
2011-02-08 18:16:34 | Raporteaza
@traian: Nu mai mintiti, ca sade rusine! Comuna Albac a fost declarata prin hotarare de guvern, inca din iulie 2005, statiune turistica de interes local. Exista sute de locuri de cazare in pensiuni agroturistice clasificate de la 2 la 5 margarete, dotate la standarde europene. Targul National de Turism Rural a fost organizat… unde credeti? In Albac. De ce oare? La un simplu search pe Google dupa cuvantul cheie “Albac”, din cele 284.000 rezultate peste 90% se refera la turism (cazare, pensiuni, oferte schi etc.).
Albac traieste bine-mersi din turism, asa cum ar putea trai si Rosia Montana, daca nu s-ar interzice prin lege (PUZ, PUG) orice alta investitie…
2011-02-08 18:31:34 | Raporteaza
@Rocky:
Asta e diferenta intre mine si tine:
- eu locuiesc in Campeni (15km de Albac), am prieteni in Albac si vorbesc in cunostinta de cauza;
- tu ai “dat” pe Google si ai obtinut informatiile.
Sounds fair…
2011-02-08 18:37:10 | Raporteaza
@Rocky:
Am uitat sa spun – conf Google Earth Romania are j’de mii de km de autostrada! Cam asta e treaba cu Google, cateodata…
Si da, Albacul a fost declarat statiune de interes local asa cum au fost declarate si zonele metropolitane pe langa orasele mari…adica cu efect nul! S-a intocmit o documentatie care s-a analizat intr-o agentie plina de burtosi si madame care imping vantul, s-a emis o hartie catre primarie, aia de la primarie au pus semne la intrare/iesire din localitate si cam asta a fost tot! Hartia respectiva e prin vreun sertar, uitata, sau sade mototolita langa vasul WC, pentru vremuri cand hartia igienica se va termina…
2011-02-08 18:49:45 | Raporteaza
@Rocky Ar putea e pentru viitor, nicidecum pentru prezent. In scurt timp nu vor mai fi rosieni care sa fie interesati sa-si promoveze zona. Nu mai spun ca ai nevoie de o infrastructura pentru a putea trai din turism, iar pentru ea ai nevoie de bani. Cine va veni cu banii astia?
2011-02-08 18:58:43 | Raporteaza
@silviu:
Pai daca e asa de dura treaba – cum naiba de nu s-a avizat si nu se exploateaza?! Oare n-or fi si niste fisuri in teoria asta a conspiratiei, in care incerci sa ne implici?
2011-02-08 19:01:50 | Raporteaza
@laur:
dezvoltarea Albacului, Rimetei, Ariesenilor, Gardei d.p.d.v. turistic s-a facut in special in ultimii ani; desigur, trebuie sa incepi o asemenea dezvoltare, dar nu o poti incepe atata timp cat iti este interzis (in mod ilegal, de altfel);
bani pt. dezvoltarea infrastructurii pentru proiecte regionale si pentru turism exista mai multi disponibili in UE decat pt. minerit – dar pentru asta trebuie accesati; daca tu iti inchipui ca RMGC are banii cu care se lauda te inseli: spera si ei sa-i faca rost in cazul in care reusesc sa-si avizeze proiectul, desi, chiar in analizele si discutiile de management ale Companiei (MD&A) recunosc ca exista si posibilitatea sa nu obtina finantarile cu care se lauda;
si, atunci, intreb: daca tot vorbim de concurenta corecta, cum e posibil ca autoritatile sa sprijine (dupa cum au aratat si instantele de judecata, de multe ori ilegal) un proiect, iar un alt proiect (de dezvoltare a turismului) sa-l blocheze?
2011-02-08 19:10:26 | Raporteaza
@magda:
Dezastrul de la Yellowstone – aici va referiti la desenele animate cu ursul Yogi? Sau la ce va referiti?!
2011-02-08 19:12:09 | Raporteaza
Se pot face multe pentru Rosia. In prezent sunt doar vorbe. Oricat de ciudat vi s-ar parea, doar aceasta companie a facut ceva in zona. In rest, nimic. Ma surprinde argumentul ca nu se poate, ca zona e inchisa. Imi pare scuza pt lipsa de actiuni. Ok, taberele sunt impartite, intre pro si contra. De ce nu se ajunge la o solutie de mijloc? Nu cred ca nu se poate
2011-02-08 19:33:49 | Raporteaza
@mihai procesul de intrare in Unesco e destul de greoi si necesita timp. Exista si sansa sa nu intram. Si Sibiul, de exemplu, aves sprijinul ICOMOS si sanse mari, si totusi nu a intrat. In final, se va ajunge la blocarea zonei, fix lucrul pe care nu ni-l doream.
2011-02-08 19:39:33 | Raporteaza
@Marius:
#67 da, ”a facut ceva” in zona: a distrus o parte di patrimoniu si a blocat dezvoltarea localitatii, comparativ cu alte localitati din zona
#68 deocamdata zona e blocata de RMGC cu largul concurs al autoritatilor;
altfel, faptul ca un proces e lung, nu e un argument sa nu-l incepi; iar comparatia cu Rosiei cu Sibiul e gresita: se afla la categorii diferite – Rosia are avantajul unicitatii, Sibiul nu;
in plus, in cazul Sibiului nu a existat o pozitie oficiala a ICOMOS de sustinere; a existat doar opinia unui expert ICOMOS angajat ca si consilier; incearca sa vezi despre ce expert ICOMOS e vorba si in cazul Sibiului si o sa ai o surpriza
2011-02-08 19:49:34 | Raporteaza
Din ce am vazut, si asta pt ca am fost la Rosia, RMGC chiar a investit in centrul vechi. Nu avea cum sa distruga patrimoniul, e exagerare. Nici macar nu au inceput proiectul ca sa se puna in discutie problema patrimoniului.
Cat despre Unesco, da, Sibiul intra la alta categorie, poate Rosia are sanse mai mari, dar procesul e acelasi. Cu toate astea, zona respectiva este cunoscuta pt minerit. Ar intra in Unesco pe baza galeriilor romana. Si totusi fix aceasta traditie vreti sa o opriti. Lucrurile se cam bat cap in cap.
2011-02-08 20:53:09 | Raporteaza
@traian: Ai sa razi, dar vizitez des Apusenii si in special zona Albac, Campeni, asa ca nu scriu chiar in necunostinta de cauza. Turismul in zona este o realitate si se poate trai bine din aceasta activitate. Din pacate, rosienilor li s-a interzis prin lege aceasta posibilitate.
Apropo, nu mi-ai multumit pentru “pozitia oficiala ICOMOS, cu semnatura si stampila etc.”… Iar pe viitor mai fa-ti si singur temele!
2011-02-08 20:56:39 | Raporteaza
@Marius: Despre ce traditie vorbesti? Unde ai mai pomenit tu minerit pe baza de cianuri in exploatare deschisa, la Rosia Montana? Asa stii tu ca faceau romanii minerit la Rosia? Tu gandesti inainte sa atingi tastatura?
Cat priveste patrimoniul, RMGC a cumparat vreo 80% din proprietati, iar majoritatea sunt lasate sa se degradeze pe zi ce trece.
2011-02-08 21:01:07 | Raporteaza
Si gura dvs. din ce mananca, ca doar nu stati pe stomacul gol…
2011-02-08 21:03:32 | Raporteaza
PS.: ICOMOS este un organism consultativ care face recomandari, dar nu ia decizii in privinta Listei Patrimoniului Mondial. Prin urmare totul e posibil.
2011-02-08 21:06:24 | Raporteaza
@Rocky exploatarea la suprafata se face cu cianuri, care mai sunt si reglementate de UE. In plus, tot UE a spus ca momentan e tehnologia cea ma iindicata. Cand se va inventa alta, probabil ca se va renunta la cianuri. Pana atunci, totul e legal. Poate iti faci putin timp sa si citesti inainte sa latri.
Vrei sa-mi spui ca cele 80% din proprietati sunt valori de patrimoniu?
2011-02-08 21:19:41 | Raporteaza
ceea ce nu inteleg eu e cum ii va ajuta turismul pe cei care nu au bani de investit, cum vor ajunge ei sa traiasca mai bine sau cum se va dezvolta zona economic daca majoritatea sunt saraci?
2011-02-08 21:50:57 | Raporteaza
ok, faci afirmatii dar cu ce date sau dovezi le sustii? ca oricine poate spune ce vrea, dar dovezile lasa de dorit – si te mai crezi jurnalist =))
2011-02-08 22:10:52 | Raporteaza
nu imi ramane decat sa fiu impartiala, nu o sa ma pot da de nicio tabara, argumentele sunt bune de ambele parti dar pana nu vad cu ochii mei ca e ok sau nu nu o sa spun da sau nu – cred ca ar trebui sa ramanem toti impartiali
2011-02-08 22:26:47 | Raporteaza
@Marius:
#70 nu am oprit-o eu traditia mineritului; s-a oprit singura pentru ca nu mai era rentabila; acum incearca unii sa resusciteze mortul, facand acea traditie rentabila pe spatele fraierilor si distrugand zona;
am explicat cu o alta ocazie cum o parte din costurile majore (costurile sociale, conservare, garantii etc.) sunt transferate statului roman (adica fraierilor de contribuabili), in timp ce niste tovarasi destepti si niste paraziti din jurul lor incaseaza grosul beneficiilor
2011-02-08 23:12:06 | Raporteaza
romii din Rosia Montana vor CEEEE?!?!??!?! sa fie mineri??? Am ras mai tare decat la votul de la Pasat
)) mai trebuie aia cu vamesii sunt cinstiti si pot spune ca le-am auzit pe toate.
2011-02-09 00:38:01 | Raporteaza
@Marius:
1) “Si totusi fix aceasta traditie vreti sa o opriti.” Am citat din ce ai scris. Poate iti faci putin timp sa si citesti ce ai scris cu manuta ta, inainte sa latri.
Asa ca te intreb din nou (evident, nu astept vreun raspuns logic): Traditia de la Rosia Montana o reprezinta mineritul de suprafata pe baza de cianuri? Ca asta rezulta din comentariul tau super-destept…
2) Arata-mi unde am spus ca “ca cele 80% din proprietati sunt valori de patrimoniu”, si le mananc cu fulgi cu tot. Am spus doar ca majoritatea acestora (intrate in proprietatea RMGC) sunt lasate sa se distruga. Chiar si acelea care sunt valori de patrimoniu…
Concluzie: “Poate iti faci putin timp sa si citesti inainte sa latri.”
2011-02-09 02:16:30 | Raporteaza
mie mi se pare relevant raportul, tipul ala are un salariu de trei ori mai mare decat directorul general rmgc, de ce ar vrea sa fie platit daca ingroapa pe oricine cu banii sai? mi se pare prosteasca afirmatia, daca a venit a vazut a analizat si si-a spus punctul de vedere, ca e sau nu direct sau ca face parte prin alianta cu UNESCO e partea putin relevanta
2011-02-09 05:52:01 | Raporteaza
@Rocky chiar ca e greu. Ti-am explicat de ce la Rosia mineritul se va face cu cianura. Cat despre traditii, nu are legatura cu tehnologia. Daca satul X e cunoscut pentru pomicultura, ca si traditie, e irelevant daca stropeau pomii manual inaite si cu ajutorul unor masini acum.
Cat despre patrimoniu, tocmai te-ai contrazis. Multumesc
2011-02-09 08:06:25 | Raporteaza
@Marius
Este foarte relevant daca se face exploatare de suprafata sau exploatare traditionala. Cea de suprafata (pa baza de explozibil si cianura) va rade tot, in timp ce exploatarea traditionala ti-a lasat ce avem acum la Rosia Montana. Deci, comparatia cu pomicultura nu este potrivita.
2011-02-09 10:00:34 | Raporteaza
@Rocky:
Multumesc pentru pozitia oficiala Icomos – am citit si nu am vazut acolo nimic special. Domnii isi exprimau ingrijorarea si isi ofereau sprijinul catre autoritati. Foarte bine, de asta ducem noi lipsa, de persoane/entitati/organisme ingrijorate…
2011-02-09 10:08:25 | Raporteaza
@traian: “Foarte bine, de asta ducem noi lipsa, de persoane/entitati/organisme ingrijorate…”
Nu, de fapt ducem lipsa de inca un tun dat de o firma inregistrata in vreun paradis fiscal, fara nici o urma de experienta in domeniu, infiintata de un aventurier cu ceva condamnari la activ… De asta ducem lipsa, de distrugerea unei zone incarcata de istorie si cultura ce fac parte din patrimoniul universal. De asta ducem lipsa, de inca niste smecheri care sa mai fure ce era de furat… nu va mai amagiti cu ideea ca Romania ar avea de castigat de pe urma proiectului RMGC, pierderile ar fi imense si nu ar justifica…
2011-02-09 10:17:36 | Raporteaza
@Marius: Cred ca renunt — daca te faci ca nu pricepi nici macar dupa ce ti-am dat citat din ce ai scris singur…
2011-02-09 10:18:42 | Raporteaza
Excelent articol!
2011-02-09 13:41:51 | Raporteaza
@Mihai Goţiu: Mihai, argumentele fac sens doar in cazul cititorilor care mai poseda simtul comun si abordeaza problema Rosia Montana cu buna credinta.
Petru
2011-02-09 14:33:57 | Raporteaza
EXCELENT. Este prima initiativa dupa multa vreme care ma face sa fiu mandru ca sunt roman. Roasia Montana este a noastra si Gabriel can go and f… himself
2011-02-10 18:39:16 | Raporteaza
[...] (unde, de altfel, am publicat în premieră informația). Pe lângă cele cuprinse în raport, tot pe VoxPublica v-am prezentat modul în care importante ziare centrale au publicat un comunicat de presă al RMGC referitor la [...]
2011-05-03 17:15:45 | Raporteaza