RSS Feed

Despre pornografie şi Catedrala Mîntuirii Neamului. Modeste considerente asupra postărilor domnilor Rogozanu şi Puşcaş

vezi toate articolele de
11 Feb 2010 la 01:12 73 comentarii 2752 vizualizari.


Asculta mai multe audio Muzica

Intenţionam să scriu exclusiv despre intrarea în linie dreaptă a proiectului catedralei mîntuirii neamului, un demers cît un mega-şut în fund dat statului de drept care se presupune că ar fi România. Şi nu e vina Bisericii că e aşa, biserica ortodoxă nu face decît să culeagă, serenă, ce-a semănat pe-aceste plaiuri de cînd s-au creştinat românii.

Macheta Catedralei

Macheta Catedralei, sursa. basilica.ro


E vina tuturor românilor, de la vlădică la opincă, pentru faptul că acceptă compromisuri halucinante cu normele de bază ale democraţiei liberale pentru care, aparent, mămăliga a explodat în decembrie 1989. Complexele istorice de care suferă românii – inclusiv biserica lor majoritară -, dublate pervers de respingerea aproape organică a transplantului de democraţie “de-a gata” propus de modelele europene fac posibilă o astfel de catedrală. Salut pe această cale demersul ONG-ului lui Remus Cernea, Asociaţia Umanistă Română şi sper ca problemele menţionate să fie, dacă nu rezolvate juridic, măcar mediatizate pe măsura gravităţii lor ca principiu.

Anunţul Patriarhiei s-a suprapus, însă (în lectura mea, absolut fortuit), minidezbaterii locale de pe VoxPublica despre pornografie. Fără să-mi doresc intrarea în polemică, aş vrea să dau un posibil răspuns întrebării retorice lansate de Costi Rogozanu. Relaţia schizoidă – extrinsec şi intrinsec – a românului cu sistemele de valori tot de el acceptate duce la enunţuri ca cele ale lui Florin Puşcaş. Pe Florin Puşcaş – nu îl cunosc decît prin textele lui, sper să am cîndva ocazia – îl consider o victimă emblematică a acestei relaţii schizoide (citeşte: ipocrite) a românilor cu condiţia umană, inclusiv cu propria condiţie. Costi Rogozanu trebuie să ţină cont de faptul că două din cauzele majore ale acestui tip de situaţie îl constituie confuzia generalizată a conaţionalilor noştri între etică şi morală şi, mai grav, confiscarea ambelor noţiuni de către biserică, sub sintagma uniformizantă “morala creştină”. Pe Florin Puşcaş l-am remarcat cu un material al cărui predicat este, iertată fie-mi formularea tranşantă, o inepţie. Trăim de jure într-o Europă a libertăţilor civile care, spre deosebire de România, are inteligenţa şi versatilitatea de a se adapta provocărilor vremurilor. Şi care garantează libertăţi de manifestare cum nu găseşti nici în America! Pilda cu germanul creştin îmi aminteşte de cultele (neo)protestante şi de numeroşii ortodocşi care refuză asistenţa medicală pentru că, nu-i aşa, viaţa e un dar de la Domnul, şi dacă Dumnezeu zice că ţi-a sunat ceasul, apăi aşa e. Bullshit. Vorbim despre o Germanie în care Statul protejează Biserica, fiind separat de ea, şi în care învăţămîntul DE STAT prevede norme minime de educaţie şi igienă sexuală, menite să-l pregătească pe micul Fritz pentru contactul cu prima dragoste, cu internetul, cu XXX-ul şi cu cartierele roşii, cu care invariabil se va intersecta în viaţă. Un exemplu şi mai elocvent este cel din perfidul Albion, unde e ditamai dezbaterea despre introducerea orelor de educaţie sexuală în învăţămîntul primar. Unde copiilor li se explică, pe înţelesul lor, de ce Jimmy şi Maggie nu sunt la fel sub chiloţel, de ce e bine să se spele des, la ce şi cînd le foloseşte şi cum să se responsabilizeze cu ce-au ei acolo cînd vor fi mari. Mi-aş permite şi o speculaţie personală – presupun că lamentatio-urile lui Florin Puşcaş privind prigoana anticreştină şi proliferarea pornografiei au legătură directă deopotrivă cu trecerea prin complexul Haşdeu, cu mariajul timpuriu şi cu antrenamentul pentru paternitate – domenii în care, de altfel, îi doresc toate cele bune şi multă fericire. Şi are respectul meu pentru că îşi exprimă convingerile, chiar dacă nu sunt de acord cu ele – sper să accepte şi critica pozitivă.

În completarea tezei privind relaţia schizoidă aş vrea să punctez – evident, speculativ – cîteva asemănări/analogii între creştinismul românesc şi pornografie. Nu sunt nicidecum primul care ar susţine că pornografia poate fi, ca orice fenomen care atinge praguri mistice, o religie. Precizez – pentru puritanii ambelor – că mă refer la Biserică deopotrivă ca instituţie de utilitate publică şi ca trup spiritual al Mîntuitorului, iar în ce priveşte pornografia – la tot ce decurge, etimologic, din πόρνη şi γράφω.

- Şi pornografia, şi biserica sunt extensii fireşti şi multimilenare ale condiţiei umane (omul ca animal social), au fost de cînd se potcovea puricele cu ‘j de ocă şi vor exista pînă la finis mundi;
- Ambele îndeplinesc necesităţi de bază ale omului – nevoia organică de raportare la o entitate superioară şi de în-frînare, respectiv nevoia organică de onirie coitală şi des-frînare.
- Ambele au pretenţia că răspund exhaustiv nevoilor individului care se raportează la ele. Există sfaturi duhovniceşti, practici propăvăduite pentru orice problemă umană, aşa cum există filme pentru adulţi specializate pentru orice fantasmă mai mult sau mai puţin stereotipă.
- Ambele propăvăduiesc forme ale sublimării eresului uman: mîntuirea şi iertarea eternă a păcatelor, respectiv ejacularea perfectă la capătul unei erecţii perfecte, stimulate de perfecte trupuri-arhetip ale idealurilor voluptăţii.
- Ambele se vor religii – creştinismul e şi recunoscut ca atare – şi ambele funcţionează ca bunuri de larg consum senzorial şi spiritual, au în spate industrii proprii şi generează venituri.
- Ambele au locuri de pelerinaj – Mănăstirea Nicula vs Cartierul Luminilor roşii, Moaştele sf. Parascheva vs. Place Pigalle, Tîrgul de carte şi articole bisericeşti versus Erotica Expo etc.
- Ambele sunt instituţii sexiste inventate de bărbaţi, dar care depind în enormă măsură de femei – ce ar fi pelerinajele şi liturghiile duminicale fără evlavia femeilor, în general mai prezente şi mai devotate decît bărbaţii în corpus-ul bisericii ? La acest capitol mi-aş permite o menţiune. “Pornografia” femeilor, spune un clişeu, înseamnă romanele amoroase şi filmele siropoase, adică text implicit sexual (vorbe dulci, minte-mă frumos) şi nu senzorialitate (vizuală) explicită sexual. Ataşamentul mai substanţial al femeilor faţă de text – şi nu de imagine – ar putea explica, într-un astfel de raţionament, predispoziţia mai mare a româncelor, în comparaţie cu flăcăii, de a crede că Verbul s-a întrupat.
- Ambele au cărţi sacre revelate, plus nenumărate exegeze – Biblia şi patristicele respectiv Justine, Călugăriţa, Venus în blănuri sau minunata Poveste a poveştilor lui Creangă.
- Ambele au sfinţi şi martiri, de la Sf. Ioan Gură de Aur la răstignitul Larry Flint, arhanghelul Rocco Siffredi, martirii John Holmes şi Moana Pozzi ori, de ce nu, Sylvia Saint (!) – plus nenumăraţii mucenici şi mironosiţe ale juisării contractuale de pe Internet.
Probabil că lista poate fi mai lungă şi ar putea fi îmbogăţită – de altfel, dacă cei care au citit aceste rînduri au sugestii, le aştept la comentarii.

Românul se raportează antitetic şi schizoid la cele două suprainstituţii, lucru foarte vizibil la nivel de limbaj. În timp ce ne e frică să criticăm biserica (“să nu supărăm pre Domnul”, “te bate Dumnezeu”, “e păcat să..”) şi manifestăm, făţiş, o teamă respectuoasă şi pioasă de preoţi, suntem numai spume la gură cînd criticăm venalitatea bisericii (“jigodiile astea de preoţi care te jupoaie la botez, nuntă şi înmormîntare, care cer bani pentru orice” etc). În acelaşi timp în care criticăm preoţimea, manifestăm – la fel de schizoid – un respect la limita adulaţiei pentru duhovnicii-vedetă, al căror cuvînt este legitimat pînă la sacrosanct de garanţia postului şi a rugăciunii. Şi care cuvînt, în unele cazuri, jigneşte pur şi simplu inteligenţa şi spiritul prezentului. În ce priveşte pornografia, românii o iubesc, fără să aibă curajul să o spună. Detestată şi stigmatizată, aproape demonizată în discursul public, pornografia este tratată, mai intim, cu alint: “pornache”, “pornet”, “pornuleţ” pentru filme, “pornăciune”, “pornoacă” pentru divele pornografiei. Am văzut români care se aşează în genunchi la biserică pe Libertatea şi Click – publicaţii pe care, de altfel, le cumpără/răsfoiesc/transmit cu religiozitate (!). E o altă manifestare a schizoidiei noastre. A propos de iconografia porno, vă amintiţi abundenţa de publicaţii cu poze sexy de la începutul anilor ‘90? Oblio, Infractoarea, Infractoarea Mov, Ţîţe etc? Concomitent cu apariţia emisiunii “Viaţa Spirituală” care a sufocat, aproape “Viaţa Satului” la TVR? Singura concluzie la care ajung văzînd cele două decenii de evoluţie paralelă a imaginii celor două suprainstituţii la români este că formăm un popor duplicitar şi că ne manifestăm ca atare.

La final, aş vrea să prezint scuze celor care s-au deranjat să parcurgă aceste rînduri, cu una din piesele mele sacre (sau piesele mele fetich, care-i diferenţa la nivelul interpretării?) :-)

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Vezi aici episoadele din seria BOOKFACE!

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Romania Curata
Curs de Guvernare

Ultimele comentarii

afacerea roşia montană alburnus maior alex mazilu antonescu banci basescu blaga blog Blogviu interviu Boc Bruxelles Bucuresti candidatura cianură cluj CNA comisia europeana corupţie criza CTP curtea constituțională Dan Diaconescu Dinu Patriciu educatie Elena Basescu europarlamentare experiment Facebook gabriel resources gaze de șist Gigi Becali guvern humanitas internet iohannis Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu macovei Media mihai goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza parlament Parlamentul European pdl Plesu Polirom ponta presedinte protest proteste psd riscograma romani rosia roșia montană Rusia salarii securitate Senat sondaj steaua SUA suspendare Tariceanu tiff TRU UBB UE uichendist.ro unesco Vanghelie Vasile Blaga victor ponta voiculescu

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!