![]() | Dezbatere VoxPublica: Ar trebui să avem în buletinul de vot o căsuţă goală pentru “opţiunea albă”?vezi toate articolele de vox12 Oct 2009 la 13:26 21 comentarii 523 vizualizari. |
E deja o stare de spirit care renaşte cu ocazia fiecărei sesiuni electorale. Mulţi spun că nu votează, că n-au de unde alege, că îşi anulează votul. Alţii spun că trebuie să aleagă răul cel mai mic. Într-atîta dezamăgire, ne întrebăm dacă nu cumva ar fi utilă o căsuţă albă în buletinul de vot în care să voteze nemulţumiţii. Ar aduce o căsuţă albă mai mulţi oameni la urne?
Adrian Moraru de la Institutul pentru Politici Publice spune că a făcut această propunere în 2004, dar că nu a fost băgată în seamă. S-a considerat că e de ajuns să laşi votul alb sau să ştampilezi de două ori pentru a anula. Moraru însă vede un sens suplimetar în prevederea acelei căsuţe speciale NOTA (None of the above):
Eu am vrut să se bage special această opţiune pentru că în felul acesta separi proştii care îşi anulează involuntar votul de aceia care chiar vor să opteze pentru anularea votului. Şi nu doar în semn de protest Ştiu cazuri de oameni din mediul rural care merg la vot pentru că e un eveniment al satului, dar care îşi anulează, în cabină, buletinul, pentru că nu au un favorit clar. Oamenii aceia ar trebui să aibă o căsuţă specială unde să voteze.
Adrian Moraru nu crede că acea căsuţă pentru NOTA nu ar aduce oameni mai mulţi la votare (“poate doar prima oară, cînd ar însemna ceva nou”), dar crede că am avea o informaţie preţioasă despre cîţi oameni ar fi dorit cu adevărat alţi candidaţi.
Laura Cernahoschi a făcut o scurtă trecere în revistă a statelor care acceptă “căsuţă albă” în buletinul de vot:
Opţiunea “votului alb” există pe buletinele de vot din mai multe ţări, în special acolo unde votul este obligatoriu:
Valeriu Stoica vedea, într-un interviu pe care ni l-a acordat, această dorinţă de a sancţiona prin anularea votului sau prin neprezentare ca o probă de imaturitate a alegătorului român care se lasă amăgit şi care apoi devine dezamăgit:
E firesc să fii dezamăgit după ce te-ai lăsat amăgit. Singura cale ar fi să nu te laşi amăgit. Eu cînd votez aleg, aleg între mai multe variante, nu votez pentru că sînt amăgit. Partea proastă este că oamenii cînd aleg au în minte propriul portret şi, cînd nu-l găsesc pe lista de vot, spun „dom’le nici unul nu mă reprezintă”. Asta este un viciu fundamental de gîndire al alegătorului. Pentru că în democraţie alegătorul nu se poate alege pe el însuşi. Din păcate, dorim idealul. Şi numai noi sîntem ideal pentru noi înşine. Ar însemna să avem 22 de milioane de aleşi.
Ar trebui să amintim şi de paradoxul democraţiei, votul alb, aşa cum apare el într-unul dintre cele mai frumoase romane de meditaţie socială, “Eseu despre luciditate”, al lui Saramago. Oamenii din capitala unei ţări hotărăsc un soi de revoltă mută, votînd aproape toţi alb. Ce urmează de aici? Guvernul devine paranoic şi începe să caute isteric motivele acestei revolte stranii, după ce părăseşte în pripă capitala. Iar oamenii îşi continuă viaţa nestingherit, în ordine. O frumoasă utopie… Credeţi în ea?


Irina Zamfirescu azi la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie azi la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu azi la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu azi la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1@ALL va mai aduceti aminte de un domn,Remus Cernea pre numele sau? Ei bine,nu mai este catindat,este consilier de stat! Este si el roman neaos,ca noi toti si ii este foame si lui.... | ||
| 2@marius: dar azi la stiri am vazut ceva ce aminteste de vremurile dinainte de 2004. oameni batuti de mardeiasii fostului primar psd dintr-o nush ce localitate, pentru ca erau pdl-isti. cam cum faceau psd-istii... | ||
| 3Multumesc autorului pentru ca a scris un articol care a strans asa de multe comentarii portocalii/verzi. Adevarul este ca e reconfortant sa vezi aceleasi nick-uri din ultimii 4 ani care sunt la fel de... | ||
| 4@ALL lume,lume, mare meci mare!Rapid-Dinamo. Who cares about this shit?... | ||
| 5I simply couldn't leave your web site before suggesting that I actually enjoyed the usual info a person provide to your visitors? Is gonna be again continuously in order to inspect new posts... | ||
| 6Lenutza for president! Cine are ceva de spus,sa spuna acum sau sa taca pe vecie!... | ||
| Mihai Goţiu 11821 citiri |
| Cristian Teodorescu 10666 citiri |
| Costi Rogozanu 10110 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4440 citiri |
| Constantin Creţan 4318 citiri |
| Dan Duca 4172 citiri |
| Alin Fumurescu 4000 citiri |
| Ciprian Şiulea 3327 citiri |
| Dorin Tudoran 2861 citiri |
| Iulian Leca 2388 citiri |
| Mihai Goţiu 8 postari |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Costi Rogozanu 7 postari |
| Constantin Creţan 5 postari |
| Ciprian Şiulea 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Dan Duca 2 postari |
| Mihai Goţiu 62880 citiri |
| Cristian Teodorescu 41014 citiri |
| Costi Rogozanu 39071 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18194 citiri |
| Alin Fumurescu 17895 citiri |
| Viorel Dobran 13045 citiri |
| Dan Duca 12049 citiri |
| Constantin Creţan 11329 citiri |
| Elena Vijulie 8871 citiri |
| Dorin Tudoran 8787 citiri |
| Mihai Goţiu 31 postari |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Costi Rogozanu 29 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Viorel Dobran 7 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Da!
Consider ca si expresia nemultumirii fata de figurile politice actuale este un drept al nostru pe care, cu siguranta, ar fi suficienti oameni dispusi sa si-l exprime.
As merge chiar mai departe incat sa legiferez ceva de genul: daca peste 50% din voturile exprimate sunt voturi albe, votul sa fie declarat nul si sa se organizeze un alt set de alegeri cu alti candidati.
2009-10-12 13:40:24 | Raporteaza
Da.
2009-10-12 14:19:21 | Raporteaza
eh, daniel, acuma esti utopic, prea utopic:) Crezi ca se vor urni mai multi din casa ca sa voteze cu Mickey Mouse?
2009-10-12 14:20:37 | Raporteaza
Costi,
Probabil ca publicul larg nu o sa se urneasca din amorteala lui ca sa voteze cu “nimeni” (none of the above), dar daca se face chestia asta, poate chiar vor face un partid “NOTA” cei ce doresc cu adevarat sa schimbe clientela politica din Romania.
Oricum, indiferent de rezultatele de la urne, macar la nivel de imagine, initiativa ar putea spune lumii ca avem un proces electoral deschis (adica suntem in the land of choice
).
2009-10-12 14:25:13 | Raporteaza
Cred ca sunteti copilarosi.
Propunerea aceasta mi se pare una copilaroasa. Avem in fapt votul alb, el este dat de toti cei care aleg sa nu mearga la vot. Este acelasi lucru, credeti ca cei care aleg absenta se vor simti astfel indemnati sa participe la un fel de sufragiu fara finalitate?
Personal, sunt unul dintre cei care nu gasesc in oferta din aceasta toamna un candidat care sa ma reprezinte. Nu ma pot duce, atunci, la vot… Ani de zile am mers si am votat pe considerentul “sa nu iasa cel rau, sa aleg raul mai mic”. Constat astazi, dupa atatea exercitii de acest gen, da nu s-a schimbat nimic, si ca mi se propune practic aceeasi varianta. De data asta nu voi mai merge sa votez raul cel mai mic.
Observ, cu amuzament, ca generatorii de opinie publica, simtind si ei acest caracter al votului la romani, au incercat sa il si foloseasca pentru a legitima unele din oferte. Observ curentul “sa votam orice, numai sa nu mai iasa Basescu”. Nu imi place Basescu. Dar nici Geoana, Antonescu sau Oprescu. De ce sa ii votez?…
Asa ca nu voi mai merge pe formula raului minim. Asa ca am ales sa nu votez anul acesta cu niciunul din candidati. Voi imi cereti sa merg la vot si sa spun asta in scris. Nu am sa o fac in scris, am sa o fac asa cum am spus, prin absenta. Votul alb este o micuta smecherie simpaticuta a la romani. Este un fel de misto. Nu am chef sa fac misto. Sunt satul de mistoul pe care il fac politicienii in ceea ce ma priveste. Nu doresc sa raspund cu aceeasi moneda. Nu am chef sa fac misto de ei. Asa ca de alegeri am sa imi iau sotia si baiatul si vom merge la un spectacol. De teatru, de opera, de circ, ce om gasi. Poate si la un film, la un muzeu. Poate am sa fac si un gratar. Asa, macar, ma voi simti bine in acea duminica alaturi de oameni pe care ii iubesc. Si voi decide astfel ca, macar in acea zi, nu voi permite nimanui sa faca misto de mine. Si nici eu nu voi face misto de nimeni. Ma voi considera un om normal intr-o zi oarecare.
A vota presupune a alege. Politicienii nostri au tot primit in ultimii ani mesaje privind lipsa de rezonanta a mesajelor lor la electori. Ii doare in cot. Nu s-a schimbat nimic. Ca sunt alesi de 100 sau de 10 oameni, putin le pasa, sunt la fel de alesi…
Pe mine nu ma doare in cot. Pentru ca deciziile lor ma afecteaza direct. Dar macar am sa ma joc de-a nepasarea. Oricum rezultatul va fi acelasi.
Daca voi vreti sa mergeti sa votati in alb, va doresc succes. Si sper ca asa veti fi descoperit un mijloc de a misca lucrurile. Eu nu cred.
2009-10-12 14:54:20 | Raporteaza
O imbecilitate de copil retardat mintal! Baaaai, acestia, voi mai ganditi vreo secunda?
2009-10-12 16:06:53 | Raporteaza
Eu sunt de acord cu ce spune Daniel. Ar fi o modaliate pentru noi de a ne declara revolta fata de politicienii nostri. Si poate, un semnal pentru clasa politica. Desi imi este greu sa cred ca vor pricepe ceva din aceasta….
@Costi. Cred ca daca este suficient mediatizat si prezentata semnificatia acestui vot alb, se vor urni mai multi decat in mod normal.
2009-10-12 16:15:20 | Raporteaza
Eu sint mai aproape de Stoica – nu trebuie totusi sa fim naivi. Niciodata nu-l vom găsi pe Jesus pe o lista de votare ca sa punem stampila “cu tot sufletul”…
2009-10-12 16:30:26 | Raporteaza
da, asa ne-am putea exprima “dezinteresul” mult mai clar. Si cred ca ar creste prezenta considerabil.In plus, viitorul presedinte nu s-ar mai putea bate cu pumnul in piept ca l-au ales romanii (asumandu-si fraudulos vointa poporului), in momentul cand ar sti ca 30 la suta au votat casutele albe.
2009-10-14 11:26:33 | Raporteaza
Ce este mai firesc si democratic decat a putea (propune) si pe altcineva decat “oferta” prefabricata a partidelor.
Este o forma de LIBERTATE o optiunii.
2009-10-16 08:33:36 | Raporteaza
Lumea vorbeste de mult, cand veti trece la fapte ?
webocrat.ro/../
2009-10-16 08:35:07 | Raporteaza
Sincer?
Ar trebui sa aibe numai casute albe!
2009-10-21 11:19:53 | Raporteaza
Eu fac lobby de mai bine de trei ani pentru introducerea a inca doua optiuni pe buletinele de vot. respectiv “NICI UNUL DINTR CANDIDATI” si “ORICARE DINTRE CANDIDATI”, in ideea reintregirii dialogului electoral. In aceste conditii votul poate fi si obligatoriu pentru ca cei nemultumiti de oferta si cei indiferenti s-ar regasi in aceste optiuni. Si ar trebui completata si legea electorala astfel ca in cazul in care “NICI UNUL DINTRE CANDIDATI” obtine 50%+1 din voturi sa se reia scrutinul dar candidatii respinsi astfel sa nu mai aiba dreptul sa participe. Eventual partidele sa returneze banii luati de la buget pentru campania respectiva pentru ca nu au fost in stare sa convinga electoratul.
2009-10-22 12:53:06 | Raporteaza
Doresc sa mai adaug ca votul in alb sau casute albe sau alte nazbitii in alb sint tot atitea invitatii spre frauda. Asa cum candidatii sint inscrisi in clar, si optiunile NICI UNUL DINTRE CANDIDATI si ORICARE DINTRE CANDIDATI trebuiesc clar stipulate, astfel ca sa nu se lase loc de fraude sau interpretari. Vedem ca nici un absenteism de 70% nu e recunoscut de clasa politica si de tonomatele ei ca o palma pe obrazul lor, de ce sa nu se constate clar optiunile electoratului ? Eu merg si mai departe si va sfatuiesc ca, in cazul in care nu gasiti nimic convenabil de votat, sa va desenati un dreptunghi intr-un loc liber din interiorul buletinului de vot, sa scrieti NICI UNUL DINTRE CANDIDATI, sa stampilati si sa bagati in urna. Nu se incadreaza in cele 4 cazuri de anulare a buletinului prevazute de lege, dar buletinul va fi totusi anulat. Insa nu este totuna sa fie 1 milion de buletine anulate din diverse motive sau un milion de buletine anulate pentru ” NICI UNUL DINTRE CANDIDATI”. Daca in loc de 70% absenteism avem 60% “NICI UNUL DIN CANDIDATI” si 10% absenti nu cred ca vreun politician va indrazni sa ignore vointa cetatenilor. Iar candidatii perdanti , uneori si la fractiuni de procent, se vor folosi de pretext sa ceara reluarea alegerilor. Poate atunci vor fi tiparite si cele doua optiuni pe buletine.
2009-10-22 13:03:08 | Raporteaza
Si eu imi doresc de multa vreme sa am pe buletinul de vot o casuta in care sa pun stampila pe “nimeni”. Merg la toate scrutinurile electorale, iar atunci cand nu ma multumeste un candidat imi anulez votul (adica stampilez de mai multe ori buletinul de vot). Din pacate, votul nul nu este considerat vot de blam, ci doar votul alb (buletin de vot nestampilat). Pe de alta parte, de teama fraudelor electorale, nu introduc buletinul nestampilat in urna. De aceea, dupa parerea mea, o casuta cu vot alb ar fi cat se poate de binevenita. Nu vad cum ar putea influenta asta fraudarea alegerilor.
2009-10-22 13:19:41 | Raporteaza
Trebuie sa stabilim votul alb sau nul, altfel cei din comisie pot pune “stampila” pe cine vor ei!Asa se explica multe diferente transmise de BEC in diverse etape.
2009-10-22 15:00:10 | Raporteaza
Si de ce un vot alb sau o casuta alba si nu scris efectiv “NICI UNUL DINTTRE CANDIDATI” iar in alta casuta “ORICARE DINTRE CANDIDATI”, astfel ca oricine sa poata sa voteze asa cum doreste, fara a se recurge la artificii si lucraturi usor de fraudat sau de rastalmacit. Cui ii e teama de precizie ? Cine se teme de adevarata semnificatie a votului celor 70% ce au absentat de la vot ? Haita politica dimboviteana care face tot ce poate sa eludeze scuipatul electoratului !
2009-10-22 15:20:23 | Raporteaza
Sunt foarte de acord, la alegerile din 2008 am calatorit special la Craiova ca sa votez si am fost prima in sectia mea de votare la 8.00 a.m.; am barat toate casutele dupa care am scris pe buletinul de vot “nu il consider potrivit sa ma reprezinte pe niciunul dintre cei de mai jos”. O casuta cu “Niciunul dintre candidati” ar face viata de cetatean roman bagat in democratia asta nerespectuasa, un picut mai usoara.
2009-10-22 16:42:54 | Raporteaza
problema falsa.
Solutia consta in informarea corecta a cetatenilor.
2009-10-22 20:53:41 | Raporteaza
(…)
2009-10-23 09:52:34 | Raporteaza
Propunerea asta este ca pretentia de a inregistra la Tribunal o majoritate evidenta si explicit si public exprimata.
Este din categoria acordului prezumat.
Cel mai eficient vot de dezaprobare si de neacceptare este neprezentarea la vot: un “reprezentant” fie el Parlament sau Presedinte ales de catre 10% din electorat nu mai reprezinta pe nimeni si nu il mai ia nici pulea in serios si nu mai semneaza nici macar FMI-ul sau Bechtel vreun acord cu el. Pentru ca nu mai reprezinta Romania.
Din momentul in care te-ai prezentat la vot nu mai ai absolut nici un control asupra felului in care este contabilizat votul tau, fie el alb sau “votez impotriva tuturor candidatilor”. Nu-l mai numeri tu, e suficient ca ai semnat. Nici dracu nu mai poate scoate listele de la BEC si nici nu poti demonstra ca ai votat alb sau oricum altcumva.
In plus, niste alegeri declarate valide si un candidat declarat oficial NU se mai pot contramanda chiar daca ulterior ai dovedi ca a fost frauda. Asta e legea electorala. Trebuie sa fii timpit ca sa votezi dupa regulile astea.
Asa ca singurul mod de a trinti pe toti candidatii este sa nu mergi la vot: se anuleaza turul de scrutin si se organizeaza altele, cu alti candidati. Iar daca astia de la putere propun pe aceeasi candidati asa cum face acum Basescu , atunci repetir pina cind nu mai merge chiar nimeni la vot. Nu poti dizolva electoratul.
2009-10-24 18:23:22 | Raporteaza