![]() | După 12 ani. Acum vor să ne schimbe numele…vezi toate articolele de Vasile Dâncu17 Jun 2011 la 10:28 49 comentarii 2452 vizualizari. |
Transilvania a rămas pentru mulți trăitori din București o problemă culturală. Nu știu cum s-o abordeze, ce să facă cu ea, cum să se raporteze la ea. Este privită cu suspiciune sau cu ură, este invidiată sau admirată în secret. Puține atitudini și percepții sunt normale, firești, fără excese emoționale. Puțini înțeleg firescul locuirii interetnice din Transilvania, cu bune și cu rele. Cei mai mulți politicieni și falși strategi de la București nu înțeleg mare lucru și, dacă tot nu înțeleg, se îngrijorează suplimentar. Se îngrijorează sau mai degrabă folosesc simularea îngrijorării pentru a ține totul sub control. Un control iluzoriu, o formă a amăgirii.
Discuția despre reorganizarea administrativă a fost deturnată foarte repede spre mize și rațiuni false: de la fonduri europene și până la distrugerea baronilor locali. Dar, cel mai ușor este să vorbești despre poftele lui Tokes sau ale băieților de la UDMR. Este cea mai bună perspectivă pentru ca să blochezi autostrăzile care ar duce la Budapesta (fără să vedem că ele, în fapt, duc și la București). Este absurd să păstrezi mereu UDMR la guvernare, dar să te prevalezi de pericolul unguresc atunci când este vorba de descentralizare sau învestiții în Transilvania. Dar asta este o discuție mai lungă …
Acum am fost șocat de proiectul de a numi actuala regiune de dezvoltare cu centrul la Cluj ”Crișana”, în loc de Transilvania de Nord sau Transilvania de Nord Vest. Această regiune conține și Crișana, o parte destul de mică, dar generic este Transilvania de Nord. Și regiunea dennumita ”Centru” este de fapt ”Transilvania de Centru”.
De ce le este frică guvernanților de cuvântul Transilvania? Cum își poate închipui vreun politruc că ardelenii de pe Someș vor accepta o etichetă falsă, adică minciuna că trăiesc pe Crișuri? Ce minte mică se mai sperie că o regiune numită Transilvania, cu 80% dintre locuitori de naționalitate română, va fi luată sub braț de cineva și va fugi cu ea la Budapesta sau la Viena. Vrem prin asta să arătăm lumii că a dispărut Transivania și că nu mai avem nici o dispută cu ungurii?
A te juca cu cuvintele și numele este o tehnică veche. Confucius spunea că dacă ar fi pentru o singură zi împărat ar schimba numele lucrurilor și ar putea să stăpânească mai ușor. Orwell miza pe manipularea pe care o poți face punând etichetă contradictorie cu conținutul.
Cuvintele pot schimba realități, dar nici în așa hal! Au trecut două decenii de la Revoluție sau ce o fi fost lovitura aia de stat cu un public care murea eroic de gloanțe adevărate crezând că dacă moare vom fi liberi. Regăsesc un articol pe care l-am scris acum 12 ani și constat că nu s-a schimbat nimic, mergem în cerc.
Dar să ne schimbați numele este, totuși, prea mult. Nu cred că mai putem accepta, băieți!
Îl redau mai jos:
Transilvania, patria mea de hârtie şi celuloid
Despre Transilvania există multe discursuri: poetice, istorice, revendicative şi identitare. Ele îşi au originea la Bucureşti sau Budapesta, niciunul nu este produs de către ardelenii care văd, în fiecare dimineaţă, soarele răsărind de după dealurile transilvane.
De la Bucureşti, Transilvania este un teritoriu unde se bea palincă, se mănâncă slană şi se vorbeşte lent sau ungureşte. Pentru un bucureştean, Ardealul este o provincie un pic mai evoluată, de care îşi aduce aminte de pe vremea în care mergea cu bilet de sindicat la băi. Un loc despre care poţi să-ţi aduci aminte în serile ploioase de toamnă. Ardelenii ajunşi în Capitală sunt absorbiţi repede şi nu îi mai interesează micile afaceri regionale. Cad dealurile peste sate, regiuni întregi sunt inundate, mândria ardelenilor e călcată în picioare când ei refuză ceva şi li se bagă pe gât vreo sentinţă. Toate guvernele vorbesc de Transilvania ca despre un loc simbolic, ireal. Un loc simbolic faţă de care eşti dator doar cu iubire şi veneraţie, dar care nu trebuie să-ţi mai încarce bugetul.
Văzut de la Budapesta, Ardealul este o zonă frumoasă, locuită de maghiari şi o armată de valahi primitivi care, la începutul modernităţii, au coborât din păduri şi s-au înmulţit ca iepurii stricând echilibrul etnic. Un loc care trebuie menţinut în conservare până la o viitoare oportunitate istorică. Orice ardelean român este considerat automat un naţionalist extremist pornit la luptă cu ungurii. Nici ardelenii unguri nu contează prea mult pentru puterea de la Budapesta. Ei sunt nişte rude sărace care ar putea veni în Ungaria să lucreze mai ieftin. Unii sugerează chiar că sunt ţigani. Şi pentru ei Transilvania este tot un loc simbolic, o miză electorală, pe seama ei vegetând aleşi ai poporului în ambele parlamente.
De zece ani, presa încearcă să construiască o altă Transilvanie. Transilvania a devenit tot mai mult un teritoriu de hârtie şi celuloid. Vineri, 11 iunie 1999, în presa scrisă din SUA au apărut în jur de treizeci de articole despre „problema” Transilvania, în timp ce aici, în Ardeal, nu s-a întâmplat nimic special. A trecut un preşedinte în scădere de popularitate şi a aruncat nişte vorbe negândite despre o ameninţare care nu exista, iar un frustrat posesor de fundaţie a luat ideea din zbor.
În general, în presa românească, Transilvania este un teritoriu de handicapaţi şi realităţi bizare. Care sunt personalităţile Transilvaniei cu cea mai mare reprezentare în presa românească şi internaţională? Să facem o mică incursiune, o simplă analiză de frecvenţă a celor mai mediatizate personalităţi. Gheorghe Funar, un politician modest, dar abil în folosirea pe gratis a mediei naţionale, pentru nişte fapte care ar trebui ignorate cu indulgenţa pe care o datorăm celor mai puţin dotaţi. Degeaba se întreabă lumea cum se face că este votat din primul tur la o primărie într un oraş universitar. Notorietatea naţională şi internaţională conferită de media este responsabilă pentru aceasta. Degeaba se miră bucureştenii că în Cluj se vând foarte prost ziarele centrale. Ioan Gavra, fost jurnalist şi activist comunist, pentru care coerenţa gândirii, logica şi morala sunt trufandale inaccesibile. László Tökés, pastor cu mintea rătăcită în labirintul urii primitive. Ioan Stoica, un ţigan semianalfabet care, sub ochii indulgenţi ai autorităţilor, a escrocat o ţară întreagă, aducând şi la noi o logică de factură fanariotă. Sever Mureşan, transfug cu delegaţie, care, cu calitatea de consul onorific, dată de Bucureşti, a reuşit să devalizeze cea mai reuşită afacere privată din domeniul financiar, Dacia Felix.
Cititorul de ziare şi privitorul la televizor din ţară şi străinătate nu ştie despre noi mai mult decât atât. Nu are în memorie scriitori ardeleni, nici oameni de ştiinţă, doar o trupă de cântăreţi ce îngână „Tu, Ardeal” de sărbători. Nu cunoaşte nimeni un patron ardelean cinstit, deşi există mii de cazuri. Revistele literare ale Ardealului au murit din cauza lipsei financiare. Bugetul Ministerului Culturii n a găsit bani pentru reviste care apar de aproape o sută de ani. Până şi echipele de fotbal ale Ardealului retrogradează (şi) din cauza aranjamentelor din campionatul naţional. Senzaţia de nedreptate nu poate fi uşor reprimată mai ales tinerilor ardeleni. Nu cred în strategii şi conspiraţii, dar analiza faptelor converge spre existenţa unor programe de decapitare culturală şi dezindividualizare a Transilvaniei, campanie care ar conveni ambelor capitale. Evenimentul Zilei l-a creat pe Funar încă de la primul număr. Presa centrală comandă zilnic corespondenţilor articole despre starurile derizoriului (amintite anterior). Şi despre subiecte care n au legătură cu realitatea noastră: homosexualii din Cluj îşi fac partid, taţii îşi violează fiicele, mamele îşi prostituează fetele. O realitate halucinantă ia locul celei cotidiene. O Transilvanie a obsesiilor de jurnalist paranoic se suprapune peste blânda noastră realitate. Încet, încet, Transilvania cea adevărată dispare după perdeaua de fum pe care o construieşte cercul vicios al politicului şi mass media.
Tot ceea ce ar fi putut reprezenta Ardealul a căzut în derizoriu sau a fost bagatelizat de presă. De câte ori un intelectual serios pune o problemă, este luat în şuturi de unguri sau de românii din Capitală. Ungurii se tem să nu devină un adversar ideologic, iar bucureştenii să nu devină o personalitate care să-i concureze. Este luat deoparte şi i se spune că nu este momentul, că este periculos să se vorbească despre Transilvania. Singurii care au legitimitatea discursului despre Transilvania sunt politicienii paranoici (selecţionaţi tot de Bucureşti să ne reprezinte) şi istoricii care dezvoltă de o sută de ani un discurs legitimator care nu mai interesează pe nimeni.
În tot acest timp, în Transilvania cea reală trăiesc oamenii – români şi unguri, saşi şi ucraineni, ţigani maghiarizaţi şi ţigani românizaţi. S-au uitat un pic spre cer după Revoluţie, dar văzând că nu cade nimic, s-au apucat de lucru. Etniile de aici nu trăiesc într o armonie idilică, dar nici nu se urăsc ca în viziunile lui Tökés ori ale lui Vadim. Uneori se înjură, la beţie se mai şi bat, dar nu s-ar extermina unii pe alţii ca în fosta Iugoslavie. Nimeni nu-i ascultă, dar ei suduie politica la fiecare pahar de palincă. Tinerii mai curajoşi şi fetele mai iubeţe se mai căsătoresc cu „duşmani” din cealaltă etnie. Se supără puţin familia, apoi le trece. Viaţa curge ca un râu liniştit, speranţele mor, alte iluzii le iau locul şi nimic nu prevesteşte marele pericol care se abate peste noi. Doar că unii ardeleni devin tot mai trişti când se vorbeşte despre politica făcută la Bucureşti. Nici ungurii nu se mai entuziasmează de emisarii Budapestei. O vreme, în timpul Revoluţiei, unii vecini n-au vorbit, o prăpastie s-a căscat între ei, o clipă au crezut că istoria va face tot felul de tumbe. Ruşinaţi, s-au reunit în faţa sticlei de palincă, s-au îmbătat şi acum nu mai vorbesc despre asta. Câteodată se gândesc că nimic nu mai e ca înainte, dar viaţa a revenit în cursul ei firesc, între malurile lui ieri şi mâine. Despre Revoluţie şi evenimentele ei nici nu se mai vorbeşte, pentru că toţi au să şi reproşeze câte ceva. Un gând, o înjurătură, un vis scăpat să rătăcească pe străzi. Oamenii citesc presa, se uită la televizor şi observă că Transilvania lor a fost înlocuită cu o fantomă. Proiecte diferite dau acelaşi rezultat: un teritoriu al vieţii şi culturii este substituit cu o copie folosită la negocieri diplomatice.
Ardelenii nu s-au săturat de România, s-au săturat să fie o miză politică, un subiect electoral care nu mai e interesant după ce politicienii şi au văzut sacii în căruţă. S au săturat să populeze un loc simbolic, la care unii se închină şi pe care alţii îl profanează ca să i enerveze pe primii. Suntem locuitorii unui ţinut al oamenilor, nu ai unei scheme didactice, construite pentru orele de istorie. Ar trebui să fim luaţi în serios, proiectele trebuie discutate înainte de a fi respinse şi ar trebui să aveţi încredere în iubirea noastră. Nu ne obligaţi să semnăm prea des declaraţii şi adeziuni pentru că suntem parte din sufletul neamului care i-a dat pe Eminescu şi Caragiale. Câteodată poate îl iubim exagerat pe Caragiale, dar îl iubim pentru că vorbeşte despre noi toţi. Pentru că ne face uneori să ne fie ruşine de faptele noastre, că ne ajută să ne cunoaştem mai bine.
Şi mai ales, nu înlocuiţi regiunea noastră cu o copie de hârtie sau celuloid. Ne am săturat să fim un loc simbolic faţă de care eşti dator doar cu iubire şi veneraţie, dar care trebuie înlocuit cu o copie pentru a nu-l fura ungurii.


Irina Zamfirescu azi la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie azi la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu azi la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu azi la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1@Goth: lucrurile le vad cam asa: mai intai au fost pelasgii. mai vechi decat dacii, thracii, scitii, celtii, mai vechi chiar si decat sumerienii. au existat intr-o zona unde aveau ajutor din partea naturii:... | ||
| 2Declarația lui Balaban-Grăjdan: "Motivul pentru care ... să zic ... conștiința m-a obligat să fac acest lucru este pentru că se împlinesc 150 de ani de cînd Alexandru Ioan Cuza a înființat această structură... | ||
| 3@Alin Fumurescu: Aștept cu interes părerea dvs. despre demiterea lui Vladimir Tismaneanu și Ioan Stanomir de la conducerea Institutului pentru Cercetarea Crimelor Comunismului, dar și despre retragerea... | ||
| 4@tamara's nephew 55 - "Precum te arata si numele,prostu’ pana nu-i fudul,nu este prost destul!" In RO prenumele Ioan este cel mai frecvent prenume pentru etnicii romani. Diminutive pentru Ioan/Ion: Ionel,Ionut,Nelu.... | ||
| 5Domnule Rogozanu, cu totul offtopic mă întreb dacă ați putea face o anchetă asemănătoare și asupra dosarului ”Trofeul calității”. Cu siguranță sunteți la curent cu noile evoluții ale dosarului: ISC s-a... | ||
| 6@tamara’s nephew: Mai onanist portocaliu,tu nu-ntelegi ca esti prost?Nu intelegi ca esti BUFONUL de pe Vox?eu intru aici sa ma mai distrez,sa rad de voi,de proastele de udrea si anastase,de voi talmacenii... | ||
| Mihai Goţiu 11988 citiri |
| Cristian Teodorescu 10781 citiri |
| Costi Rogozanu 10197 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4469 citiri |
| Constantin Creţan 4322 citiri |
| Dan Duca 4184 citiri |
| Alin Fumurescu 4041 citiri |
| Ciprian Şiulea 3338 citiri |
| Dorin Tudoran 2895 citiri |
| Iulian Leca 2411 citiri |
| Mihai Goţiu 8 postari |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Costi Rogozanu 7 postari |
| Constantin Creţan 5 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Ciprian Şiulea 3 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Mihai Goţiu 63047 citiri |
| Cristian Teodorescu 41129 citiri |
| Costi Rogozanu 39158 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18223 citiri |
| Alin Fumurescu 17936 citiri |
| Viorel Dobran 13054 citiri |
| Dan Duca 12061 citiri |
| Constantin Creţan 11333 citiri |
| Elena Vijulie 9021 citiri |
| Dorin Tudoran 8821 citiri |
| Mihai Goţiu 31 postari |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Costi Rogozanu 29 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Viorel Dobran 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
conform costituţiei din 20 febr. 1938, în ziua de 14 aug. 1938, s-a publicat în Monitorul Oficial noua lege administrativă care prevedea următoarele circumscripţii teritoriale: comuna, plasa, judeţul şi la care adăugându-se ţinutul. Regatul României având 10 ţinuturi, eliminând teritoriul pierdut postbelic, ajungem la varianta actuală de 8 ţinuturi (macroregiuni).
Regiunea de N-V numindu-se Ţinutul Someş, actualmente nu cred că ar fi o problemă da că ar avea acelaş nume sau Someş-Crişana.
Nimic nou sub soare, cu puţină reflexie spre trecut.
2011-06-17 11:12:59 | Raporteaza
Multa tristete,multa resemnare,multa retorica .Unde-i diagnosticul ? Cine-s vinovatii ? Care e solutia ? Cine-o pune in practica ?
Ca in Baudlaire :
“Greselile,pacatul,mizeria ,prostia,
Ne-arunca-n suflet zbucium,
Si-n trupuri framantari,
Iar noi nutrim cu grija ,
Blajine remuscari sporind in noi
Menajeria naravurilor rele “.
Ce-ati facut pentru ca sa nu se ajunga aici ?
Mai toti cei ce ni se perinda prin fata ,au fost sau sunt implicati politic .Sedintele lor de partid au revenit ( daca s-au abatut vreodata ) la modul de desfasurare a sedintelor pcr .Presedintele de partid ,a luat locul secretarului pcr .
Daca pe vremea secretarilor pcr se mai punea problema valorii profesionale si a moralitatii ,acum odata castigate alegerile,se instaureaza legea bunului plac pentru patru ani .
In numele democratiei,responsabilitatea pentru faptele iresponsabile ale politicienilor si functionarilor numiti de ei,se transfera alegatorilor :”Noi raspundem politic !”
Adica ,pentru furturile,faradelegile ,abuzurile ,incompetenta ,inpostura lor ,eu cetatean cu drept de vot sunt vinovat ?
Pentru distrugerea economiei ,a invatamantului,a sistemului de sanatate publica ,a sistemului de securitate nationala si a cetateanului ,a sentimentului national,a identitatii noastre ,noi cetatenii care am votat ,suntem vinovati ?
Daca un guvern evita sa traga la raspundere pe cei ce cu iresponsabilitate au produs distrugeri de natura celor enumerate mai sus ,si altele cu efecte similare ,o face cu gandul de a repeta aceleasi fapte .
Pana cand acesti indivizi nu vor fi trasi la raspundere ,responsabilitatea celor ce ar trebui sa se ocupe de bunul mers al natiunii va fi ZERO ,procesul distrugerii nationale accentuindu-se .
Numai sub amenintarea pierderii propiilor averi si chiar a libertatii ,impostorii vor pregeta sa se aseze in fruntea institutiilor statului sau orice afacere legata de stat .Cea mai buna cenzura este autocenzura !
Pana cand o formatiune politica nu va aduce in spatele sirmei ghimpate acesti indivizi lacomi si iresponsabili ,nu are sens sa mergem la vot .Ne-am alege astfel niste stapani ,strangatorii de biruri ,nicidecum guvernantii .
2011-06-17 11:43:31 | Raporteaza
Am citit articolul Dvs. si imi permit doua mici (si umile) aprecieri. In primul rand una de fond, a substratului care cred eu ca sta la baza acestui “demers organizatoric”. Unii l-au numit o “tinta falsa”, o abatere basesciana de la problemele vitale si urgente ale momentului (si ma refer in principal la criza economica). Cred eu aici ca, in sine, este acelasi demers de diletantism ce caracterizeaza decizia politica postrevolutionara. Ne facem intotdeauna ca ne organizam, ca ne “restructuram”, ca ne “reinventam” atunci cand nu stim ce sa facem cu adevarat. Titanicul se scufunda si noi ne certam pe ce nume sa punem barcilor de asa-zisa salvare, pe cine sa stea la geam ca sa vada mai bine, pe multe alte “nimicuri”. Exact ca si studentul care, in loc sa puna mana vartos pe invatat se apuca sa-si faca curat in camera, in cursuri si caiete, promitandu-si un viitor mai consecvent.Si asa-zisa tema cu reorganizarea ia proportii tot mai mari si mai false, pe masura incompetentei guvernantilor, a clasei politice in ansamblul ei pana la urma, a crizei financiare in care ne adancim in inconstienta si incompetenta celor care ar fi trebuit sa ia decizii urgente si indispensabile. “O tara se cucereste prin sabie sau prin datorii” – John Adams. Se pare ca noi am scapat de “pericolul” sabiei.
O a doua problema este cea legata de ardeleni. Sunt si eu, ca si dumneavoastra, apartinator al acestor locuri (putin mai la sud si mai “de pe Sieu” decat Salva). Dar cred ca este si o problema a ardelenilor de a se raporta la cei din afara Ardealului. De multe ori am sentimentul ca ne-am obisnuit sa ne caciulim, sa ne purtam modest nu neaparat din bun simt si eticheta, ci mai degraba din teama si lipsa de incredere in propriul nostru rol in ansamblul national. De la Cluj ardeleanul priveste cu mandrie spre oltean, moldovean, “ragatean” (si sincer nu intotdeauna cu justificare), dar odata ajuns in afara Ardealului devine brusc un speriat, o miza usoara pentru “miticul” abil din fata Garii de Nord, pentru chelnerul de pe terasele litoralului, pentru “antreprenorii” marginilor de drum oltenesc, si asa mai departe. E oarecum normal deci sa fim si noi tratati pe baza unor stereotipii atunci cand tocmai noi o facem atat de usor. Principala problema a Ardealului si a ardelenilor este, dincolo de toate, una de marketing. Ca in multe alte lucruri doar noi stim sau credem ca suntem mai cu mot decat altii. Poate a venit vremea sa si facem ceva concret pentru a convinge cu fapte si nu doar cu vorbe ca suntem o zona ce merita privita si traita cu interes.
(discutie inceputa, D-le profesor, acum 15 ani, intr-un tren de noapte de la Bucuresti la Cluj, si continuata cu voia Dvs. acum)
2011-06-17 11:59:32 | Raporteaza
Pai bine jegosule,
dar te guverneaza unul de la Cluj,
acu’ ce nu-ti convine?
Transilvania e o denumire straina
data de un stat strain – care nu are nicio legatura cu Romania – …data unei provincii aPARTINAND lui!
Transilvania deci apartine pentru totdeauna celui care a creat-o. Transilvania nefiind niciodata stat – nu exista statalitatea proprie a transilvaniei – ci apartinand intotdeauna ALTUI STAT. Statutul special al Transilvaniei a fost desfiintat pentru totdeauna de catre Ungaria prin 1867 – iata de ce Romania nu s-a unit niciodata cu TRANSILVANIA. spectacolul grotesc pus la cale de oltenii dezertori de la Marasesti fiind o grandioasa MINCIUNA.
Eu nu recunosc nicio TRANSILVANIE
si nu-i consider pe ardeleni ROMANI!
(a fost odata… haaa
ca poate s-or obisnui
si s-or da pe brazda
Dar, vremea a trecut, jigodiile au demonstrat tot ce aveau de demonstrat
iar eu ma consider dator sa-i fac ingerasi,
buni ca panea calda
si vorbesc serios
nu voi ezita nicio clipa sa ucid ardeleni pentru tzara mea!
2011-06-17 12:49:35 | Raporteaza
@Un ardelean BUN e un ardelean MORT: Aceasta scrisoare v-a fost scrisa la dictare de catre un om cu mintile ratacite aflat in camasa de forta .El este frustrat pe presedintele lui ,mai bolnav decat el care umbla liber desi camasa de forta i-ar fi locul cel mai potrivit .
2011-06-17 13:04:09 | Raporteaza
Domule,Dancu trebuie sa se spuna lucrurilor pe nume si bine faceti ,la politicienii de la capitala si la toti cei care nu vor nici in ruptul capului sa priceapa ca acum facem parte dint-o EUROPA care incet isi inceteaza garanitele,nu si STATELE care ocompun.Regiunile de dezvoltare nu vor adace nici un rau iar tinuturile istorice daca vor sa-si valorifice sansa legislativa oferita de comunitatea europeana nu este in detrimentul statului .Pamantul nu poate fi luat incarca si dus in alta tara iar investitiile raman aici is nu in alta parte.
Denumirile istorice ale tinuturilor spun mult mai mult europenilor,care cunosc istorie, daca se dau alte denumiri nu vor face decat sa intareasca opinia ,ca guvernantilor romani le e teama de ceva……ca prin modul prin care se raporteaza la actualele probleme din regiune si din tara ,fac sa se nasca isteria fata de problemele minoritatilor si in primul rand cea maghiara care inca mai este destul de numeroasa in acest regiuni.Asigurarea unui cadru legislativ conform standardelor europene nu diminueaza cu nimic populatia majoritara,este in conformitate cu documentele semnate de Romania la aderarea la uniune.
Aberatiile prin care se incearca sa se dea alte denumiri sau cuprinderea unor tinuturi in regiuni care nu se potrivesc traditional nu va aduce nimic bun nici populatiei.
Reorganizarea este necesara ca painea, s-ar reduce cheltuielile bubetare,birocratia, faramitarea banilor europeni sau bugetari,ar fi create conditii mai oportune de dezvaltare a suprastucturi,si totusi cand trebuie gandit multi din cei chemati sa formeze opinie o dau pe iredentism si povesti venite sa dea ton isteriei nationaliste.Sper ca m-ati inteles ca am vrut doar sa spun ca imi pare bine si ma bucur ca vedeti altfel problemele ardelenesti.Multumesc
2011-06-17 13:21:08 | Raporteaza
@Un ardelean BUN e un ardelean MORT:
Tara ta e o tara de kakat. Esti doar un bozgor cu mintile ratacite. Stii la ce sunt campioni ungurii? La sinucideri. Cauta-ti sapunul si funia, ca de femeile din familia ta, ne ocupam noi.
2011-06-17 13:33:29 | Raporteaza
@Plinut cel Tanar: Chiar daca esti tanar ,daca esti plinut ,s-ar putea sa ai tensiune de aceea in chestia asta cu femeile lor ,ai tot “sprijinul” meu ! Nu ezita sa strigi dupa ajutor .Daca ti-e jena ,pune-o pe ea !
Cum se zice in maghiara ,ajutor ?
2011-06-17 13:38:05 | Raporteaza
@lenus: Mai Lenus ,tu ai luat lucrurile in serios ! Tu chiar crezi ca o hahalera ca Basescu ar putea sa faca ceva serios si durabil in tara asta ? Singurele lucruri serioase si durabile facute de el sunt distrugerile grave pe care le provoaca .
Gunoiul asta ,nu stie decat sa calomnieze, sa corupa ,sa santajeze,sa murdareasca .E o infectie !
Daca tu ai veni cu aura lui Stefan cel Mare ,ti-ar publica o fotografie cu tine pe oala WC-ului ,ca sa te faca Stefan cel mic !
Mandatul lui Basescu este o “Tiganiada” perpetua .
Tu vrei fapte marete ,durabile ,istorice ? Ce dracu !
2011-06-17 13:48:42 | Raporteaza
@Gogu Scriitoru`: Habar n-am. Nu vorbesc maghiara. Cu ele m-am inteles intotdeauna prin semne si au stiut mereu ce vreau. In orice caz, n-am tensiune, dar esti bine-venit la petrecere. Stiu sigur ca fetele nu or sa zica nimic.
2011-06-17 13:51:15 | Raporteaza
@Plinut cel Tanar:
CUCU, CU-CU
cucucucucucu!
Nu te lua de ouale mele uriase
de maghiarozaur
cucu mai asta…
cucu fara nume!
cucu
Voi va considerati
ceea ce va spun EU ca sunteti
cucucucucucu!
pentru ca-l platesc cucu bine pe jegoscucu
ca sa cucu v-o bage pe manele
cucu!
2011-06-17 13:57:14 | Raporteaza
@Vasile Dancu: asteptam mai mult decat o rabufnire nationalist-locala ca nu le place clujenilor numele ales de guvern…
problema este de fond si nu de forma dar acolo nici o zicere din partea sociologului – o analiza ce insemana un superjudet si nimic sub el pana la comuna Avram Iancu / BH, subsidiaritatea europeana se regaseste undeva? etc etc…
si Mihai Gotiu s-a oripilat de numele Crisana, exact ca tiganu care si-a batut copilu pentru ca a deselat iapa de la care ei aveau doar potcoava gasita si aia prin colb…
2011-06-17 15:01:47 | Raporteaza
@Un ardelean BUN e un ardelean MORT: Adevarul este ca ai dreptate transilvania e tara voastra a ungurilor si v-am furat-o noi romanii.Ce sa faci?Asta e !!! Pina ne omori tu pe noi mai bine ne-ai spune si tu cum o chema pe maicata nu de alta da poate o cunosc.
2011-06-17 15:26:28 | Raporteaza
@lenus: In privinta granitelor nu iti dau dreptate.Niciodata ,desi se trece cu usurinta nu va dispare granita dintre Franta si Germania de ex.La fel si la noi granita dintre Romania si Ungaria nu va dispare niciodata,atat fizic cat si spiritual!Uniunea Europeana s-a dovedit un proiect aproape de esuare,extinzandu-se peste masura,fara discernamant,punand sub aceeasi umbrela economii si culturi total diferite,uneori chiar antagonice.Astazi UE este ca un sarpe boa care a luat o masa copioasa si acum se chinuie sa o digere pierzandu-si din agilitate si devenind vulnerabil atat la atacuri cat si la boli!
2011-06-17 18:19:52 | Raporteaza
Cand ma refer la atacuri,ma gandesc la domeniul economic unde China are o dezvoltare agresiva si la sistemul energetic unde dependenta de Rusia este uriasa.Cat despre boili,actuala criza din care se pare ca numai Germania si Polonia au iesit deocamdata destul de nesifonate,iar alte membre UE inclusiv din zona euro sunt dea dreptul botite,nu trebuie alt exemplu.
2011-06-17 18:25:32 | Raporteaza
In concluzie cred ca UE si disparitia granitelor este o utopie esuata,la fel cum esuat este si multiculturalismul dupa cum a declarat oficial doamna Merkel.
2011-06-17 18:28:21 | Raporteaza
De ce te-ai speriat Dâncule?
10 ani ai supt frumos de la PSD iar acum, dupa ce-ai fost dat pe margine inca tot ii mai lingi in dos.
Cine-ti schimba numele?
Se muta cumva Ardealul, Dobrogea sau Banatul din loc?
Care e problema ta?
Scrie cumva la tine in buletin sau in certificatul de nastere ca te-ai nascut in Transilvania?
E scris satul, comuna, orasul si judetul in care te-ai nascut. Nimic altceva.
Dobrogea, Transilvania, Banat, Moldova, Oltenia, nici macar nu exista in documentele oficiale.
Aceste regiuni sunt amintite doar in cartile de istorie sau atunci cand se da prognoza meteo la TV!
Sau scrie cumva la careva in buletin sau in certificatul de nastere ca e din Moldova sau din Ardeal?
Inventati motive pt ca simtiti ca daca se desfiinteaza 30 de focare de coruptie, multi dintre voi va veti pierde obiectul muncii, adica frauda, coruptie si boierie in toata regula!
Auzi la el. Ce angoase are!
Ca o sa-si piarda el identitatea. Ardeleanul de paie al PSD!
Du-te-n amaru’ tau Dâncule ca te-ai facut de ras de fiecare data cu “statisticile” tale care mai degraba seamana a bârfe ieftine , nicidecum n-au de-a face cu adevaratele sondaje!
2011-06-17 21:25:57 | Raporteaza
Bucurestiul, de exemplu, a fost impartit in sectoare.
Nici macar nu au un nume.
E vb de Sectoarele 1,2,3…
Si?
Si-au pierdut cumva bucurestenii identitatea?
A disparut vreo strada?
A disparut vreun cartier?
Si-a pierdut careva identitatea?
Oricare bucurestean poate sa spuna ca s-a nascut si locuieste in Sectorul 2 sau daca vrea spune ca s-a nascut in Balta Alba, in Berceni, sau in Ferentari!
Unde e problema?
Va cacati pe voi pt ca nu mai aveti de impartit 41 de posturi babane sa va faceti vile si sa va puneti milioane de euro pe conturi.
De-acum veti fi doar 8.
Chiar daca tot voi veti fi sefii noilor judete, cel putin veti fi 8 nu 41!
O sa va mai rariti.
Asta va doare pe voi!
O adunatura de ticalosi care va mutati de pe o functie pe alta. iar functiile astea trebuie sa fie cat mai multe, sa ajunga pt tot poporul USL-ist, pt ca altfel nu va satisfaceti clientela!
Ticalosi comunisti.
Nu mai scapa Romania de voi nici in 100 de ani pt ca odraslele voastre sunt deja pregatite sa va preia apucaturile, indiferent ca vb de copiii ticalosilor din USL sau de copiii baronilor PDL.
2011-06-17 21:33:21 | Raporteaza
Stiati ca justitia din Romania poate fi in vremuri de criza cel mai bun procurator de fonduri (ilicite evident dar daca e dat de ICCJ ce mai conteaza !)
Folositi trupele speciale ale organizatiei generalului Badea Petre de la Aedificia Carpati din dosul Cotrocenilor si nu veti da gres fie ca “aveti nevoie” in justitie, in servicii, la finante si cam in toate institutiile infecte ale statului mafiot roman.
Apelati cu incredere de exemplu la cuplul av. Briciu si Jud. Minodora Condoiu (ICCJ) si urcati o treapta in top 300 al bogatasilor din Romania. Instructiuni de utilizare a acestei metode cu autoritate de lucru judecat, defintiva si irevocabila puteti solicita generalului Badea Petre de la Aedificia Carpati, organizatie specializata in deposedari frauduloase sau infractionale dupa caz de la buget sau de la cine-i iese in cale.
Cazurile rezolvate de aceasta organizatie prin “metode specifice” sunt de notorietate ca si specialistii sai din justitie care rezolva orice inclusiv aceste gauri, fiecare de zeci de milioane de Euro ceea ce se cam insumeaza la averea (declarata) a generalului Badea din Top 300:
- sediile STS – (inca in derulare cu aprobarea tacita a Curtii de Conturi si a oricui ar avea de a verifica ceva – tun de cca 40 de milioane in ultimii 10 ani de cand tot lucreaza la aceste sedii si nu mai termina; caci nu s-au terminat banii la STS)
- Biblioteca Nationala – (in curs de derulare cu aprobarea personala si televizata a primului ministru – tun de peste 60 de milioane de Euro – nu ne jucam…)
- Muzeul de Arta Contemporana de la Palatul Parlamentului – (lucrare finalizata in colaborare cu Adrian Nastase cu o gaura de 500 de miliarde de Lei cu care se pare si-a cumparat – astfel din fonduri ilicite – oua si termopane pentru care este si cercetat; procurorii care cautau miliardele au disparut, au ramas doar cei cu ouale)
- Palatul Victoria – caci daca esti la guvernare costa, daca nu mai esti costa si mai mult asa cum vedem la fostul prim ministru – tun in derulare de peste 50 de milioane de Euro, ramane de vazut cine castiga alegerile si va stabili cat costa)
- Teatrul National – sau fondul national pentru finantarea urmatoarelor alegeri
- Catedrala Rusinii Neamului – capodopera a statului mafiot roman sub conducerea aceluiasi general Badea Petre evadatul din epoca de aur, mostenitorul metodelor, idealurilor marete si trustului de constructii al elenei Ceausescu – probabil cel mai mare tun financiar din istoria post ceausista estimat la circa …. 300-350 milioane de Euro bani cu care se spune ca Badea Petre i-l va mitui pe Dumnezeu si va privatiza si Biserica Ortodoxa Romana cum a facut cu trustul Carpati, apoi cu justitia si pe urma cam cu toate institutiile statului mafiot roman.
Lista probelor incontestabile ale activitatii profitabile ale acestei organizatii este lunga aidoma listei “cercetasilor”, soldatilor si mercenarilor sai din justitie cu care-si rezolva orice problema, evident legal, definitiv si irevocabil:
- jud. Roxana Popa (ICCJ); Jud. Raducanu Adreea (TB); Jud. ELISABETA ROSU (CAB); Proc. GHERTA CONSTANTIN (PG / ICCJ) ; Jud. IULICA POPESCU (CAB); Jud. ELENA CARCEI (ICCJ); Jud. PETRE POPESCU (CAB; Jud. ELENA URSULESCU (CAB); Proc. GHEORGHE STAN (PG – DGCP); Jud. RUXANDRA MONICA DUTA (CAB); Jud. NICA MONICA (TB)
Lista poate continua caci din palma generalului au mancat copios la hotelul acestuia din Bran sau la cel al lui Dan Radu Rusanu din Sinaia si alde Jipa, Costiniu si chiar si “joker”ul Voicu, aparent sacrificati pe altarul infaptuirii statului mafiot roman. Acestea sunt doar cateva nume pe care le-am putut culege din lumea adevarului virtual. Nu stim cat de mare este armada generalismului “capo di tutti I capi” Badea Petre dar cu siguranta are mult mai multi “acoperiti” in structurile ce l-au propulsat din patul elenei Ceausescu direct in top 300.
ASADAR APELATI CU INCREDERE LA “SERVICIILE” SPECIALISTILOR AEDIFICIA SI ASIGURATI-VA ASTAZI O SENTINTA DEFINTIVA SI IREVOCABILA PENTRU MAINE !
Badea – Condoiu – Briciu & Co va stau la dispozitie !
2011-06-17 23:24:11 | Raporteaza
#4, au aparut diversionistii bozz gori spurcati
v-am mai avertizat!
sunt multi, pe siteul gandul etc, dar si aici exista ‘puiuti’
2011-06-17 23:43:14 | Raporteaza
@17, 18, io zoc sa te desfiintzeze pe tine si pe mta ca si-asa nu strin cine esti si ce plabelesdhti
2011-06-17 23:45:33 | Raporteaza
Buna seara.Atentie,Dancu asta sterge comentariile care-i pun la indoiala capacitatile de sociolog.Asta ca sa nu va chinuiti sa scrieti crezand ca va lasa comentariile.
2011-06-18 00:31:46 | Raporteaza
@un albaiulia:
Bei ciumegule, pune-te pe oule mele
CUCU
si ia-o si pe ma-ta cu toate neamurili
ca sa mi le cloclociti BIIINE!
De cand ARDELENII sunt ROMANI?
Sunteti bolinzi?
Ardealul, si transsilvania mamelelor voastre de FRAIERI!
Ardeleni, partzieni, buco, banatzeni si transilvaneni peste decenii
in statul nost ROMANESC?! Hai ca sunteti NEbuni!
Vi s-a dat aproape 100 de ani
CA sa deveniti ROMANI!
sa iubiti Romania si pe Dumnezeu cu toata fiinta voastra,
iar voi ati ramas tot fetitzele maghiarului
si ii purtati numele in lume
fara nicio rusine,
la aproape 150 de ani de cand si-a desfiintat TRANSSILVANIA lui?
Hai ca-i buna!
Voi nu pricepeti ca pe teritoriul ROMANIEI
nu poat exista istoriile altui stat – un stat invins de noi – nici denumirile pe care le-a dat candva
entitatilor pe care le avea in componenta!?
Ori esti ARDELEAN, ori esti ROMAN!
Ori esti BANATEAN, ori esti ROMAN!
Ori esti OLTEAN, or esti ROMAN!
Ori esti buco, ori esti ROMAN!
Ori esti dobro, ori esti ROMAN!
Din DOUA UNA, in cazul vostru.
(exceptii fac doar
valahii si moldovenii
care au creat statul nostru ROMANIA
si au pus bazele natiunii moderne!
…iar cu Rep.Moldova e un caz special, n-aveti nici in clin si nici in maneca cu ea)
2011-06-18 00:43:16 | Raporteaza
Nu stiu de ce isi dau cu parerea atatia prosti, sincer (aici nu am vorbit de d-l Dancu ci de ceilalti care comenteaza si zic prostii). Ar fi cazul sa va linistiti mai ales cei care nu sunt ardeleni. Parca ati fi orbi nu vedeti realitatea. Stiti care e realitatea: cel spus de cei care sunt obiectivi (un reporter din rusia a vizitat tara noastra: a aratat mizeria si saracia din moldova si oltenia si cand au venit in TRANSILVANIA ce au zis “parca ar fi un alt stat”, deci ciocul mic). Tot veniti cu istoria asta ca cine a fost primul in ardeal si cum se comporta romanii si maghiarii, stiti ce, ar fi bine sa invatati ceva istorie prezentat de un cetatean de nationalitate romana (uitati un link: inregistrari.an../. Oricum vreau sa le spun moldovenilor si oltenilor ca aici in Transilvania romanii si maghiarii traiesc impreuna, sunt prieteni, se ajuta unul pe celalalt, nu se urasc cum spun unii. Aaaa, e adevarat ca mai sunt extremisti din astia cum e Vadim Tudor, Gheorghe Funar sau Tokes Laszlo si altii care toti ar trebui sa fie expulzati din tara. O idee buna ar fi ca Transilvania sa devina un stat separat (poate impreuna cu cei din Banat), sa nu apartina nici de Ungaria, nici de Romania, nu ar mai trebui sa va faceti probleme din cauza Ardealului, ca va fi furata de maghiari.
Cea mai mare problema in tara asta este ca sunt multi prosti care la o mica scanteie data de extremisti deja va inflacarati si incepeti sa injurati si sa va dati cu parerea chiar daca habar nu aveti de nimic.
2011-06-18 01:26:20 | Raporteaza
@un clujean:
nu compara JEGULE
Moldova cu ceva care nu exista
daca tii sa fii DASTEPT!
Noi suntem urmasii celor care au facut Romania, au fost in razboie si s-au jertfit pentru ea,
VOI CINE SUNTETI?
Noi am invins ungaria si doar noi scriem ISTORIA, niciodata voi
ori nustiu-ce neica nimeni.
Iar pana una alta,
deoarece va vreau BUNI
va rog sa ne spuneti
neBUNILOR
ce ati facut voi pentru ROMANIA si umanitate in general?
(ori chiar ungaria sau austria)
Aratati-ne oamenii de stiinta, laureati ai Premiului Nobel, intreprinzatorii si marii oameni de cultura, ca sa-i comparam …
macar cu aia MOLDOVENI!
(oltenia nu exista – e un fals, o facatura
ca fumu
rescu
2011-06-18 02:17:36 | Raporteaza
@Un ardelean BUN e un ardelean MORT: Nu am stiut ca ati eliberat voi ardealu de ungurii moldoveni betivi si tigani de la bucuresti iar daca noi sintem blonzi voi de ce sinteti asa bruneti?.Iti spun eu de ce.Pentru ca sinteti o corcitura de tigani cu corciturile dintre bulgari si turci si pe ici colo cite un blond care vine din rusia sau din ucraina si zice ca el e moldovean. Adevarul este ca singuri romani adevarati sint in ardeal unde sau corcit dacii si romanii (si avem destule dovezi istorice)iar in moldova sau in bucuresti in afara de corcituri de turci,rusi si de tigani nu mai exista romani adevarati de multe sute de ani de cind vau invadat greci,bulgarii,turcii, rusii,francezii, americanii,italieni si mai nou si tiganii.Iar pentru transilvania ne-am luptat noi romanii din ardeal de la dacii incoace nu voi tiganii de la bucuresti sau rusii din moldova.
2011-06-18 04:03:02 | Raporteaza
@Un ardelean BUN e un ardelean MORT: atunci o sa raspund in aceeasi nota, MAI JEG DESTEPT, Transilvania exista la fel ca si Moldova ta.
Citeste (daca stii sa citesti):
Transylvania has been dominated by several different peoples and empires throughout its history. It was once the nucleus of the Kingdom of Dacia (82 BC–106 AD). In 106 AD the Roman Empire conquered the territory and after that its wealth was systematically exploited. After the Roman legions withdrew in 271 AD, it was overrun by a succession of tribes, which subjected it to various influences. During this time areas of it were under the control of the Carpi (Dacian tribe), Visigoths, Huns, Gepids, Avars and Bulgars. It is subject of controversy whether elements of the mixed Daco–Roman population survived in Transylvania through the Dark Ages (becoming the ancestors of modern Romanians) or the first Vlachs appeared in the area in the 13th century after a northwards migration from the Balkan Peninsula[citation needed]. There is an ongoing scholarly debate over the ethnicity of Transylvania’s population before the Hungarian conquest (see Origin of the Romanians).
The Hungarians (Magyars) conquered the area at the end of the 9th century and firmly established their control over it in 1003, when king Stephen I, according to legend, defeated the native prince entitled or named Gyula.[1][2][3][4] Between 1003 and 1526, Transylvania was a voivodeship of the Kingdom of Hungary, led by a voivode appointed by the Hungarian King. After the Battle of Mohács in 1526, Transylvania became part of the Eastern Hungarian Kingdom which, in 1571, was transformed into the Principality of Transylvania (1571–1711) ruled primarily by Calvinist Hungarian princes. For most of this period, Transylvania, maintaining its internal autonomy, was under the suzerainty of the Ottoman Empire…..
Ma te-ai uitat la asta inregistrari.an../, ti-a placut, ai invatat ceva istorie, ai vazut cum au fost valahii astia.
Ai dreptate voi scrieti istoria cum vreti voi, cum va place voua nu realitatea, asta e marea problema.
La fel te intreb si eu pe tine ce au facut romanii pentru Romania si umanitate, NIMIC. De cand e lumea romanii au fost cu doua fete si in razboiul mondial ati trecut de la Germani la URSS cum si pe timpul lui Stefan Cel Mare, Valahii au luptat de partea otomanilor. Oricum Transilvania l-ati primit pe tava, atat.
Numai tu sa taci cu oamenii de stiinta, laureati ai Premiului Nobel, ia sa vedem – sunt 3 persoane in romania:
Elie (Eliezer) Wiesel – nascut Sighetu Marmatiei.
Herta Müller – nascuta in Niţchidorf, Timiş.
George Emil Palade – nascut la Iasi.
mai sunt multi, ia sa vedem in comparatie cu Ungaria: pai Ungaria are 13 laureati ai Premiului Nobel. Vezi si aici ai scris prostii.
Moldova si marii oameni de cultura?? sa fim seriosi.
Ca si o concluzie Moldova fata de Transilvania este 0^2, adica 0.
Eu aici am terminat ce am vrut sa scriu, in concluzie esti putin dus cu pluta, inainte sa mai scrii gandeste-te.
2011-06-18 04:16:46 | Raporteaza
@un albaiulian: pentru ca exista si tzigani blonzi,
o stii prea bine.
CIVILIZATIA fiind
doar o spoiala
pentru voi,
cei fara tzara,
nume,
DUMNEZEU.
2011-06-18 04:21:44 | Raporteaza
Autorul exagereaza anumite merite ale ardelenilor , de fapt niste legende ce se prabusesc rapid , realitatea faptelor lui Boc fiind perceputa negativ de catre toti romanii . Nu este vina celorlalti romani ca majoritatea ardelenilor raman provinciali. Comportamentul lor este ciudat , il poti constata acum cel mai bine afara , se grupeaza intre ei ferindu-se de ceilalti romani desi acestia sunt mult mai orientati si mai capabili a se integra la un nivel superior in diaspora . Nutresc provocator sentimente de superioritate (!) fata de “mitici” desi absolut nimic nu le justifica aceasta atitudine . In general moldovenii , oltenii , ca sa-i nu-i mai amintesc pe bucuresteni , ii trateaza cu ingaduinta sau pur si simplu le ignora ifosele raspunzand rar la aceste provocari de indivizi complexati ce simt necontenit nevoia autolaudei . Greseala lor majora este ca vor sa se autoridice incercand sa-i minimalizeze pe ceilalti romani necomplexati in loc sa se comporte superior cu cei care i-au declasificat candva la rangul doi .
2011-06-18 07:06:56 | Raporteaza
@Un ardelean BUN e un ardelean MORT: Baiete , esti un gunoi vorbitor de limba romana . Urasc orice fel de provocari . Am locuit un timp in Ardeal si am avut multi prieteni romani si maghiari , cu unii sunt in relatii chiar si acum .Sigur ca am anumite pareri despre ei in general , le-am expus mai sus , dar nu in acest fel ii poti ajuta pe ei si pe toti ceilalti romani . Personal am avut o experienta urata , eram nou sosit in America si printr-o relatie am mers pentru primul loc de munca la un aradean . Era un baiat simplu , fara prea multa carte , dar afland ca sunt bucurestean a simtit nevoia prosteasca de a jigni toti bucurestenii dupa care a afirmat ca imi face un mare favor primindu-ma pentru proba de lucru . L-am privit atunci cu mila , am lucrat la el doi ani si am ramas in relatii amicale .Nu el era vinovat pentru confuzia din capul sau .
2011-06-18 07:27:47 | Raporteaza
ia mai terminati bai cu atacurile la ardeleni … cand o sa stiti sa taiati si voi branza si in bucati mari si mici atunci sa vorbiti … miticilor ce sunteti
2011-06-18 08:46:09 | Raporteaza
Comentariu la citatul din articol : “A te juca cu cuvintele și numele este o tehnică veche. Confucius spunea că dacă ar fi pentru o singură zi împărat ar schimba numele lucrurilor și ar putea să stăpânească mai ușor. Orwell miza pe manipularea pe care o poți face punând etichetă contradictorie cu conținutul.
Comentariu :
Prin aceasta urzeala diabolica a fost ucis comunismul – flamura cea rosa cu umbra de dreptate ce ne sfinteste de pacate.
Comunistii, comunismul , evreii , ateii, paganii ….au fost etichetati de biserica in mod defaimator .Asa a ajuns Biserica sa manipuleze lumea si sa o subjuge Spiritului intunericului , al tenebrelor, al asmutirilor si impilarilor al, cruciadelor , al instrumentelor de tortura crestine….
Constantin Cel Mare a dat urmatorul articol de lege :
” Daca un sclav fura un blid de mancare sa i se toarne in gura plumb topit ” Acesta este Sfantul Constantin care ne-a crestinat .Biserica crestina l-a ridicat la rang de matuitor al lumii.Hristos in Evanghelia dupa Luca , cap. 19, prg. 27 se reveleaza lumii : “Iara pe acei vrajmasi ai mei care nu au vrut sa imparatesc peste ei aduceti-i aici si taiati-i in fata mea ”
Biblia musteste de sange , de indemn la genocid impotriva barbatilor, femeilor, copiilor , animalelor , impotriva popoarelor. Secaturile de preoti – Axa a Raului – au etichetat totul pe invers .Monstrii oribili ai intunericului sunt slaviti ca mantuitori dar preotul nu stie ce este mantuirea si lumea de dincolo.
Preotii au facut asa cum i-a indemnat Evanghelia dupa Matei :” Sa faci ca Josul sa devina Sus ” si astfel , Din groapa slugilor cu vaier /Ei azi ( diavolii) domesc pe vaste vami de aer./ Stiuta taina dar gelos pastrata /Ce abia tarziu popoarelor fu data /
Prin etichetarea satanica s-a ajuns ca Dumnezeul acestei lumi sa fie Diavolul .
2011-06-18 09:51:35 | Raporteaza
@un clujean: dumneata ce vrei sa spui?
Ca ardelenii sunt ubermenschen,iar moldovenii si oltenii untenmenschen?
Bravo,civilizat om!Citeaza din Hitler si crede ca rosteste panseuri epocale.
@autor:bun articol,domnule Dancu,zilele astea avem nevoie in mod deosebit de oameni lucizi si stapani pe sine si pe discursul lor,ca prea a luat-o razna povestea…
Unii basadesc despre realizarea pe picior a reorganizarii administrativ-teritoriale a Romaniei ca si cum ar mai pune un rand de borduri sau ar mai instala o telegondola eventual in Muntii Macinului.
Altii sar de … in sus si ameninta cu nesupuneri civice si blocari de drumuri.
Peste toate aflam de la Curtea Constitutionala ca ala de tocmai a slobozit howgh-ul cu reorganizarea,habar n-are de Constitutie,da’vrea sa o modifice el,ca pe un cart pe mineralierul propriu.
Daca n-ar fi vremurile cum sunt,as da-o pe ris.Timpuri de asemnea crize genereaza nenorociri mari.
Personal,si ca traitor in Oradea,am o idiosincrazie la harta pe care o clameaza UDMR-ul:fac parte dintre cei care nu au uitat anul 1940.Atunci s-a mai tiparit o asemnenea harta.
Si o intrebare ptr.etnocentristii Hu:in acesti ultimi 20 de ani ce a impiedicat dezvoltarea zonei HarCov?Doar faptul ca se numeau judet Harghita sau Covasna?!?Ca ambele sunt intr-o stare precara,la o urma s-ar cam uni doua saracii.
2011-06-18 10:39:33 | Raporteaza
@un clujean: eu nu vad decat
un roman acolo.
Poate nu vad eu bine,
dar ardelenii NU SUNT ROMANI!
vezi-bine?
2011-06-18 11:30:19 | Raporteaza
Sincer, d-le Dincu: “uniti in cuget si simtiri” ce va provoaca imediat in fata ochilor ? M’is manasturean din Manasturul vechi…Da’ unionistii au fost “poeti”.
2011-06-18 11:38:45 | Raporteaza
Cu toate ca aduceti citeva teme interesante de discutie, tot articolul emana un aer de provincialism usor ridicol…
Imi pare rau dar tara dvs are mult mai mari probleme de rezolvat decit frustrarile unor Ardeleni.
Sa auzim numai de bine.
2011-06-18 11:49:58 | Raporteaza
@un clujean:( see origins of the romanians)Sint dezbateri scolare despre etnicitatea populatiei tansilvane ???? Este o vorba la noi la romani ,,Ca unde-i multa minte ii si multa prostie” Pai daca nu poate nimeni sa contrazica existenta dacilor si al romanilor in transilvania cu mult inainte sa vina ungurii sau alte popoare migratoare, iar daca noi sintem un mixt (amestecatura)de daci si de romani iar limba noastra romaneasca are tot in acest mixt radacinile, ce e chiar asa de contradictoriu?. Ca Transilvania a fost dominata de mai multe popoare migratoare si alti nu inteleg unde anume au trait romanii in perioada asta (in munti?,in oltenia?,slugi la migratorii?sau in peninsula balcanica)nu are nici o relevanta decit ca date istorice ,pentru ca noi romanii ca descendenti ai dacilor si al romanilor avem dreptul legitim sa mostenim transilvania iar hunii si alte popoare nu au dreptul asta peste capul nostru decit impreuna cu noi si cu acordul nostru. Dea lungul istoriei au incercat multi sa ne ingroape ca natie si sa ni se piarda urma ca si cind nu am fi existat(vezi ce sa intimplat cu casa lui Horea dupa ce a fost tras pe roata)si ar mai fi multe exemple, chiar si astazi sint alti care s-ar bucura sa ne dezbine si sa ne piarda urma.Noi nu am fost o natiune mare ca rusii,turcii s.a.ci una mica iar dea lungul istoriei noi am dus o lupta de supravietuire,iar alti au grije de noi sa nu crestem prea mult,prin tot felul de elemente contradictorii.Ti-as mai spune si ce cred eu despre premiul Nobel dar nu am timp acum poate altadata.
2011-06-18 12:24:57 | Raporteaza
Comiteţi un act de patriotism local, d-le Dâncu. Şi nu-l comiteţi corect. “Să mă explic” – vorba ioncristoiului.
Limba română (dialect al daco-românei, aşa spune dialectologia) are 5 graiuri: muntean, moldovean, crişan, maramureşean, bănăţean. Iată o posibilă delimitare – pe graiuri, caz în care someşenii n-ar mai fi deranjaţi c-ar locui în Crişana.
Istoria românilor arată că-n Ardeal/Transilvania au existat “ţări”: Ţara Oaşului, a Bîrsei, a Zarandului, Maramureşului etc. Iată regiuni istorice, gata de a renaşte din evul mediu timpuriu. “Miticii”, cu limba lor ascuţită, au şi sărit cu voievodatele – merge şi-aşa: Al lui Gelu, Glad şi Menumorut. Trecem munţii la Litovoi şi găsim alte voievodate, dar şi “banate” – Banatul Craiovei, al Timişoarei şamd.
At last but not least, merge şi o federaţie, cu Transilvania, Moldova, Muntenia (eventual Oltenia, Muntenia şi Districtul Bucureşti) Dobrogea. Rămîne loc şi pentru Basarabia, ieşim şi la număr, toată lumea fericită şi cu lacrimi pe obraz.
Există, însă, şi variante intermediare – “ţinuturile”, care pot cuprinde banate, ţări, graiuri ba chiar şi limbi diferite; ori metropolele, care să-şi subordoneze administrativ zonele adiacente – Cluj, Timişoara, Braşov etc. Putem împărţi ţara în prefecturi, guvernorate (gubernii) satrapii, principate (de ce nu?) baronii, comitate. O putem întoarce în fel şi chip, o desfacem şi-o realcătuim după cum ne duce mintea la un moment dat; o putem boteza, reboteza, răsboteza – Valahia, ce-are? Dacia n-ar merge?
Problema este: Ce raţiune ar avea – economică, politică, socială, şi-şi, şi-şi-şi?
Problema problemelor: Dar ar avea vreo raţiune? Ar duce la măcar o schimbare profundă, de natură a forţa ieşirea din marasm economic, corupţie politică şi desolidarizare socială?
Toată lumea bună – dv inclusiv – acceptă axiomatic că e neapărat necesară reforma administrativ-teritorială. Cînd e vorba însă de demonstrarea necesităţii, apar prăpăstii – cum e absorbţia fondurilor europene, de parcă n-ar îngădui Comisia de la Bruxelles proiecte comune pentru mai multe judeţe, cît să-ncapă într-o regiune. De parcă asta ar fi împiedicat absorbţia, nu ceea ce dv trebuie că ştiţi foarte bine – rapacitatea clasei politice dominante, care nu lasă nici pasărea să zboare nevămuită. Care “promovează” doar acele proiecte pe care şi le-a croit spre propriul folos;
cum e reducerea birocraţiei, cînd aşa simplu e să desfiinţezi poliţiile de tot felul, procuraturile de tot felul, serviciile secrete care se calcă pe bătături şi se concurează fără milă, extinzîndu-şi “competenţa” unde n-ai gîndi. Ori consiliile judeţene – parazite în cel mai înalt grad. De ce n-ar fi formate din primarii din judeţe? Iar primăriile comunale de ce-ar mai avea nevoie de consilieri care nu doar taie frunză la cîini, mai şi pradă după puteri şi cumetrii?
Cum se zice? Cînd nu poţi ori vrei a rezolva o problemă, înfiinţezi o comisie. Atunci, e valabil şi aşa: Cînd nu poţi ori vrei a schimba cu-adevărat, reorganizezi.
Istoria recentă arată că nici o reorganizare n-a redus ceva, toate au dus la ceva mai mare, mai stufos şi mai greu de controlat. Abia acesta fiind scopul reorganizării, nu-i aşa – d-le Dâncu?
2011-06-18 12:59:02 | Raporteaza
Textul a aparut trunchiat, nu din vina mea.
2011-06-18 13:02:56 | Raporteaza
@Con-futius: adevarat. De la
Periferia-periferiei lumii civilizate
care nici nu mai stie cum se numeste.
Valahia si Moldova fiind pline de paduri pe vremuri – ca nu sunt in stepa- INIMA/ samburele fiindu-le chiar intre paduri din perspectiva stepei – n-au botezat TRANSILVANIA. Ei au preluat doar o denumire de la UNGURII din PUSTA.
(cat despre ARDEAL ce sa mai – ?errdely–> TerrA dely=NEbun/a un pamant framantat nebun pentru o agricultura eficienta
Traim noi azi prin stepe, am devenit un neam de stepa?
2011-06-18 19:28:29 | Raporteaza
au aparut bozz gorii diversionisti ce incita la ura intre romani
2011-06-19 16:51:13 | Raporteaza
Perle de la BAC. : ” ROMANIA MERGE SPRE BINE!” Citeste tot aici: irealitatea.net../
2011-06-21 04:22:22 | Raporteaza
Stramosii mei au murit ca sa-i scape pe ardeleni de sub jugul strain, si acum se cred superiori si ii urasc pe “mitici”, “sudisti”, sau “regateni”. Eu mi-as dori sa fiu cu adevarat Regatean, sa se revina la Vechiul Regat si sa scapam de ingamfatii din Ardeal, Banat si Bucovina!
2011-06-29 00:09:29 | Raporteaza
“Pentru un bucureştean, Ardealul este o provincie un pic mai evoluată” – asta o poate crede numai un ardelean.
2011-06-29 00:14:26 | Raporteaza
@23 Jurassic PARK
roman banatzean bashist. Recunosc, mai beau.
Sa Traiti!
2011-06-29 00:20:18 | Raporteaza
@monodon
stramosii tai au murit pentru a aduce putoarea de la bucale si la cluj. Au reusit si acum e rindul nostru sa ne revansam. Vi l-am donat pe Boc.
2011-06-29 00:21:58 | Raporteaza
@victor L: apropo de putoare, cum se face ca in Sibiu, Arad sau Deva e mai multa mizerie ca in Bucuresti?
2011-06-29 00:29:08 | Raporteaza
Va rog sa transmiteti si de la al XII lea congres de Dacologie care va avea loc in zilee de 12,13,14 la teatrul Odeon din Bucuresti,va multumesc
2011-08-08 16:10:13 | Raporteaza
Transilvanie, mândră ţară
cu puteri şi bogăţii
de Carpaţi împrejmuită,
cu verdeaţă răsădită,
plai cu aur şi cu vii.
Transilvanie, plai de graiuri
diferite-n fel şi ton,
dar în rugăciuni unite
urcă limbile-mpărţite
spre dumnezeiescul tron.
Transilvanie tolerantă
adăpost credinţelor,
până-n zile-ndepărtate
apără în libertate
fiinţa cuvintelor.
Transilvanie, patrie dulce,
ţară a părinţilor,
frumuseţe, slavă ţie,
fiii tăi în armonie
să-i unească doar un dor.
2012-02-04 23:55:08 | Raporteaza