![]() | După IPS Bartolomeu, și Marino ar fi turnător. Se întâmplă iar…vezi toate articolele de Mihai Goţiu30 Apr 2010 la 10:34 17 comentarii 659 vizualizari. |
Când IPS Bartolomeu a fost ”desconspirat” ca posibil turnător al Securității de către CNSAS m-am abținut în a scrie ceva pe marginea subiectului. M-au deranjat atunci contextul și interpretarea prin care s-a ajuns la această concluzie (”argumentele” erau două acte, pe care IPS Bartolomeu le amintește în ”Memorii…” ca fiind ”declarații”, iar CNSAS le cataloghează drept ”note informative” – diferențele sunt enorme, toți foștii deținuți au fost obligați să dea declarații, fără ca acestea să fie în mod necesar și delațiuni – iar IPS Bartolomeu vorbește de declarații olografe, în timp ce CNSAS prezintă notele informative ca fiind bătute la mașina de scris: cum ar veni acuzațiile CNSAS se bazau pe modul în care Securitatea a catalogat acele declarații).
Acum aflu că și Adrian Marino ar fi fost turnător. Și din nou această acuzație vine într-un context în care recent apăruta ”Viața unui om singur” a clătinat ierarhiile elitei autohtone. Iar dacă Marino deranjează prin etichetele puse (în special) asupra valorii operelor celor analizați (fără a-i menaja însă nici în privința comportamentului social și moral al activității lor), CNSAS livrează documente care atacă dreptul lui Adrian Marino de a face astfel de valorizări.
Ei bine, fie că a turnat, fie că nu a făcut-o, Adrian Marino are tot dreptul, conferit de anvergura lui intelectuală, să pună concluzii și să dea verdicte. Interpretarea și critica operei lui Adrian Marino nu se pot face prin prisma eventualelor lui delațiuni. Dacă s-ar ajunge aici, am putea spune că Securitatea și-a dus misiunea la bun sfârșit.
Că IPS Bartolomeu ori Marino sunt sau nu martiri ori dacă ”au călcat strâmb” e cu totul altă discuție. Care sunt limitele rezistenței umane le pot stabili doar cei care au trecut prin anchetele și pușcăriile comuniste. În urma celor doi (și ai altora) rămân însă lucruri, cărți, acțiuni, idei. În urma detractorilor?
Etichete: adrian maruino, bartolomeu, cnsas, ips bartolomeu, marino, viata unui om singur


Irina Zamfirescu azi la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie azi la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu azi la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu azi la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1@Goth: lucrurile le vad cam asa: mai intai au fost pelasgii. mai vechi decat dacii, thracii, scitii, celtii, mai vechi chiar si decat sumerienii. au existat intr-o zona unde aveau ajutor din partea naturii:... | ||
| 2Declarația lui Balaban-Grăjdan: "Motivul pentru care ... să zic ... conștiința m-a obligat să fac acest lucru este pentru că se împlinesc 150 de ani de cînd Alexandru Ioan Cuza a înființat această structură... | ||
| 3@Alin Fumurescu: Aștept cu interes părerea dvs. despre demiterea lui Vladimir Tismaneanu și Ioan Stanomir de la conducerea Institutului pentru Cercetarea Crimelor Comunismului, dar și despre retragerea... | ||
| 4@tamara's nephew 55 - "Precum te arata si numele,prostu’ pana nu-i fudul,nu este prost destul!" In RO prenumele Ioan este cel mai frecvent prenume pentru etnicii romani. Diminutive pentru Ioan/Ion: Ionel,Ionut,Nelu.... | ||
| 5Domnule Rogozanu, cu totul offtopic mă întreb dacă ați putea face o anchetă asemănătoare și asupra dosarului ”Trofeul calității”. Cu siguranță sunteți la curent cu noile evoluții ale dosarului: ISC s-a... | ||
| 6@tamara’s nephew: Mai onanist portocaliu,tu nu-ntelegi ca esti prost?Nu intelegi ca esti BUFONUL de pe Vox?eu intru aici sa ma mai distrez,sa rad de voi,de proastele de udrea si anastase,de voi talmacenii... | ||
| Mihai Goţiu 11991 citiri |
| Cristian Teodorescu 10781 citiri |
| Costi Rogozanu 10198 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4470 citiri |
| Constantin Creţan 4322 citiri |
| Dan Duca 4184 citiri |
| Alin Fumurescu 4041 citiri |
| Ciprian Şiulea 3338 citiri |
| Dorin Tudoran 2896 citiri |
| Iulian Leca 2411 citiri |
| Mihai Goţiu 8 postari |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Costi Rogozanu 7 postari |
| Constantin Creţan 5 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Ciprian Şiulea 3 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Mihai Goţiu 63050 citiri |
| Cristian Teodorescu 41129 citiri |
| Costi Rogozanu 39159 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18224 citiri |
| Alin Fumurescu 17936 citiri |
| Viorel Dobran 13054 citiri |
| Dan Duca 12061 citiri |
| Constantin Creţan 11333 citiri |
| Elena Vijulie 9022 citiri |
| Dorin Tudoran 8822 citiri |
| Mihai Goţiu 31 postari |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Costi Rogozanu 29 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Viorel Dobran 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Hotii stiga hotii, asa zisi disidentii-toti au turnat la greu
2010-04-30 10:59:27 | Raporteaza
Comiti o grosolana eroare: nu stii unde sa tragi linia, unde sa separi ‘cartea’ unuia de ce-a facut el in viata pe alte planuri. Ca poti sa admiri pe unul pentru talent, dar sa-l dispretuiesti pe plan uman. Si Stefan a fost pare-se un curvar, cat il slavim noi ca-i Mare. Iar Bernard Shaw tinea discursuri de exterminare a evreilor..
Cum ii intrebam si pe altii: tu stiai ca Geoana, presedintele cat-pe-ce al Romaniei contemporane, e fiu de fost general de Securitate al lui Ceausescu? Ti-ai pus vreodata intrebarea cum naiba, din zeci de milioane de romani, tocmai cu unul de-asta sa voteze jumatate din tara acum numai 6 luni? Ca altfel, toate plangerile tale/voastre referitoare la gusterii de la putere devin total desuete si hilare.
2010-04-30 11:21:54 | Raporteaza
Bravo, domnule! Despre asta este vorba, intr-adevar. Eminescu a fost un dement sifilitic, dar asta nu ii scade valoarea operei. Nu cred ca cineva spera cu adevarat sa scape comunismul, nu cred ca erau prea multi care ar fi rezistat presiunii securitatii de a-i racola. In mod cert, cei care sunt cei mai rai de gura astazi nu ar fi facut-o, dupa cum se gudura dupa unul sau altul dintre marii zilei. Dar esenta lucrurilor: in afara de mancat ce nu trebuie, a mai ramas ceva? A adus o lumina in viata altora? sau a fost o rama morala si o rama profesionala? Intre un Marino nul intelectual si un Marino poate turnator (desi sunt o gramada de nuante, numai cine nu a aumblat pe documente isi poate inchipui ca un document reda contextul), ce e de preferat?
2010-04-30 11:27:07 | Raporteaza
Domnule Gotiu e o mica problema cu rationamentul propus: cartea lui Marino nu e o opera literara. Din cate inteleg (nu am citit-o, am citit doar despre ea), e o carte plina de judecati de valoare, judecati morale. Or, nu oricnine are dreptul de a emite astfel de judecati. in cazul in care autorul judeca, este importanta moralitatea acestuia.
Cum sa judecam un om care a facut puscarie sub Gheorghiu-Dej, e deja alta poveste. Si cum nu am citit cartea si nici nu cunosc in detaliu biografia lui Marino, ma abtin de la a pune vreo concluzie.
2010-04-30 11:40:03 | Raporteaza
Imi este o greata teribila de toti cacanarii de “anticomunisti” vopsiti. Merita un sut in fund si dispret. Daca ii cauti la dosar majoritatea au mincat rahat cu ghiotura in trecut. Ii urasc pentru ca datorita lor, mentalitatii lor, mai binezis, tara aste este tot timpul cu privirea inapoi, spre trecut. Ignora prezentul si nu tiu ce-i de facut in viitor. Niste mascarici “trendy”. Fara valoare.
2010-04-30 11:40:51 | Raporteaza
Mihai Dumbrava
“Ti-ai pus vreodata intrebarea cum naiba, din zeci de milioane de romani, tocmai cu unul de-asta sa voteze jumatate din tara acum numai 6 luni? ”
Dar dumneata ti-ai pus vreodata intrebarea cum alta jumatate de tara au putut vota un betiv-grobian si aproape “academician”>Mai mult de atita cel care a citit in parlament fituica “condamnarii comunismului” este unul din fosti cei 2040 nomenclaturisti, si securist pe linie directa nu indirect ca geoana fiu de securist.Si apoi poti cumva face o diferenta intre un om care nu a trcut nicidata de prima pagina din levantul si educatia fiului de securist geoana.Asa ca ciocul mic cu manelistii politici portocalii pe care ii sustii,iar din punct de vedere educational betivul ii pate face doar ghetele fiului de securist.
2010-04-30 11:46:14 | Raporteaza
@sebi:
Trecand peste injuraturi, sunt de acord ca privim prea mult spre trecut si prea putin spre viitor. Stii de ce? Pt. ca toti intelectualii nostri au tacut vreme de 45 de ani. Ii obsedeaza si ii rusineaza tacerea asta asurzitoare (cine spunea asta?) si isi inchipuie ca se vor spala in fata istoriei cu anticomunismul lor tomnatec, de catifea. Veste proasta: istoria e mai desteapta decat e poporul roman in zilele noastre.
2010-04-30 11:46:35 | Raporteaza
@nae
Uite ce scrisesem la Fumurescu, pe-aceeasi tema: “Preventiv: care ma ia cu ‘nu-i vinovat fiul pentru tata’ e total idiot.”
Iar tu ori esti bou sadea, ori tot “uns cu alifii”. Si poti sa te speli pe cap si cu “betivul-grobian”, ca nu mi-e mai drag. Va bateti unii ca chiorii pe-aici ba pentru “prostanac”, ba pentru “betiv”, fara sa mai vedeti cat sunteti de penibili.
2010-04-30 12:06:20 | Raporteaza
Exista varianta prin care, la un moment dat, prin interzicerea intrarii in biserica, ordonata de catre Ceausescu impotriva activistilor si securistilor, a luat o alta forma, mai exact, nu intrau ei in biserica, ci…venea biserica la ei! Incurcate sunt Caile Domnului!
2010-04-30 12:16:06 | Raporteaza
Dumbravica tata
“din punct de vedere educational betivul ii pate face doar ghetele fiului de securist.”Tu nici macar atit.Esti “beton”.Sa faci cit mai multe croaziere ca nu ai sa mori inecat.
2010-04-30 12:31:20 | Raporteaza
Mihai Dumbrava
“tu stiai ca Geoana, presedintele cat-pe-ce al Romaniei contemporane, e fiu de fost general de Securitate al lui Ceausescu”
Sa fie clar, nu simpatizez chiar deloc personajul, dar ce zici tu e chiar o mare aberatie.
A ales Mircea Geoana profesia tatalui sau? Cu ce-i el de vina pentru ce-a facut taica-su? Nu cred ca i-a cerut voie fiului sa fie general de securitate si nici nu trebuie fiul sa aiba aceleasi convingeri pe care le-a avut tatal sau.
2010-04-30 12:56:48 | Raporteaza
Ceea ce am trait in anii 50-60,fiind copil si adolescent,nu voi uita in veci.Si doar am asistat la suferintele altora,care au facut puscarie pentru o idee,nu am “beneficiat” de regimul corectional din inchisorile vanzatorilor de tara si care au distrus acest popor.Nici macar nu indraznesc sa gandesc rau,cu atat mai putin sa condamn pe cei ca Adrian Marino.Va rog sa binevoiti, Dumneavoastra cei care aratati cu degetul spre Adrian Marino,sa va informati despre teroarea acelor timpuri inainte de a emite acuzatii jignitoare.Am convingerea ca situatia in care am ajuns vi se datoreaza.
2010-04-30 12:58:19 | Raporteaza
Johann! Sunt de acord cu tine. Imi cer scuze pentru limbajul licentios. Insa ma deranjeaza enorm ca, in general, avem tendinta de a fi mereu cu fata spre trecut. Este, dupa parerea mea, o forma de manipulare la care este usor sa accesezi. Este simplu sa te declari anticomunist, este trendy, orice neimplinire sa o pui in spatele comunismului, etc. Eu m-as bucura enorm daca ne-am apuca serios de treaba, chiar si acum, dupa 20 de ani, sa punem tara asta la rind, sa nu cheltuim bani aiurea. Apoi, in momente de mic repaus, sa ne mai amintim de ce a fost, pentru a nu uita, dar sa lasam istoria si faptele in grija istoricilor, a cercetatorilor, a justitiei, acolo unde este cazul. Despre aste este vorba. Bloggerii de pe “vox publica” mi se par cam “trendy” si mai putin realisti, educativi pentru viitor, adica in spiritul educarii generatiilor tinere pentru a aprecia valorile si munca adevarata. Ca despre comunism poate vorbi oricine. Chiar si IT Morar, de exemplu. Oamenii seriosi au probleme mai actuale. Educatia si bunastarea celor tineri. In primul rind. In loc sa-l elogiem pe A. Marino pentru opera sa de exceptie, scrisa intr-o perioada dificila, sa le aratam tinerilor valoarea, curge cerneala pentru scaparile de o clipa, desi nici acestea nu trebuie ignorate. Dar nu trebuie sa le umflam importanta. Aici natia noastra este deficitara. Ne murdarim reperele culturale sau de orice alta natura, dupa bunul plac al unor politicieni meschini si incompetenti.
Lansez o intrebare:
Care credeti ca sunt diferentele intre laudatorii culturali ai conducatorilor comunisti si cei ai lui Iliescu, Constantinescu, Basescu?
Faceti o lista cu ei si analizati-i pe fiecare si contextul in care au facut-o.
A. Marino nu poate fi alaturat nici unuia dintre ei. Asta este diferenta si de aceea el este si va fi un reper pentru cultura romana. El i-a suparat tocmai pe cei pe care tu, eu sau multi altii i-am fi pus pe acea lista de, scuzati-ma, pupincuristi.
Numai bine!
2010-04-30 14:05:45 | Raporteaza
@nae, @xyz,
N-o sa ma cert cu zgubiliticii pe bloguri.. Daca voi nu-ntelegeti probabilitatea ca intr-o tara ce pretinde tocmai ca vrea s-o supa cu trecutul sa nu fii in stare sa gasesti alt candidat la presedentie – si sa-l votezi masiv! – decat un baiat de general securist, sunteti tembeli.
Ce “Marino” si ce “lustratie”, cand totul e circ si papusarii-sefi sunt cei mai cei?! Cu pleava proasta ca braga. Ori simplu ipocrita.
2010-04-30 14:19:15 | Raporteaza
If you take care of your character, your reputation will take care of itself.
American Proverb
(Proverb american: daca ai grija de caracterul tau reputatia va putea sa se protejeze singura.)
2010-04-30 15:42:47 | Raporteaza
Consecinţa unui sistem bazat pe compromis: orice compromis naşte alte compromisuri.
2010-05-01 07:35:31 | Raporteaza
@Mihai Dumbrava: “Ca poti sa admiri pe unul pentru talent, dar sa-l dispretuiesti pe plan uman”
arguentatia ca ar fi fost turnator este foarte subtire si se bazeaza aproape exclusiv pe urmatorul paragraf: „În intervalul 1969-1983 a fost folosit în munca informativă, iniţial pe linie de informaţii interne (artă şi cultură), iar în intervalul 1976-1978 şi 1980-1983 pe linie de informaţii externe. Legătura cu el s-a încetat deoarece «În ultima perioadă s-a constatat, însă la el, rezerve şi chiar nemulţumiri faţă de unele măsuri adoptate în domeniul cultural (…) De asemenea a manifestat unele rezerve şi în ce priveşte furnizarea de informaţii cu privire la persoanele contactate în exterior»“. (Raport cu propunerea de luarea în lucru organizat – prin dosar de urmarire informativă – a scriitorului Marino Adrian din 09.06.1989, întocmit de Tinca Ovidiu, Dosar I210564). (vezi un articol admirabil al Simonei Maria Pop din observatorul cultural: observatorcultu../*articleID_23633-articles_details.html)
faptul ca textul e semnat in octombrie ‘89 desi contine referiri la o perioada care a inceput din ‘76 si s-a terminat in ‘83 mie mi s-ar parea cam suspect. nu poti face imoral un om ce a avut atat de suferit atat inainte de revoluti, dar sa iei drept onest o nota a unui securist scrisa in conditii care ridica cel putin intrebari..
asadar, dupa parerea mea, sentinta ca ar fi fost turnator, deci duplicitar si ipocrit este un pic cam pripita si nefondata..
2010-05-07 20:45:11 | Raporteaza