![]() | EXCLUSIV: AUR ROMÂNESC PENTRU ARABI. Băsescu l-a sunat vineri pe Emirul Hamad bin Khalifa Al Thani, care, prin Qatar Holdings, a pus ochii pe aurul din Hunedoaravezi toate articolele de Mihai Goţiu20 Nov 2011 la 17:21 105 comentarii 2208 vizualizari. |
Mai multe agenții de știri arabe au difuzat vineri, 18 noiembrie, și ieri (sâmbătă), informația conform căreia Emirul Qatar-ului, Hamad bin Khalifa Al Thani, a fost sunat de președintele României, Traian Băsescu. Quatar News Agency și AlArabiya, notează extrem de succint, în edițiile în limba engleză, că cei doi șefi de stat au discutat relațiile bilaterale dintre cele două țări și modalitățile de consolidare ale acestora.
Ce relații există (și de când) între România și Qatar? Ei bine, după cele existente în perioada comunistă, relațiile dintre cele două țări au fost relansate în februarie 2006 de Traian Băsescu, în timpul unei vizite în statul arab, unde s-a întâlnit cu Emirul Hamad bin Khalifa Al Thani. La finalul întâlnirii, Traian Băsescu a făcut declaraţii oficiale de presă prin care i-a invitat pe oamenii de afaceri din Qatar să investească în România. „Preşedintele României a enumerat pentru oamenii de afaceri din Qatar domeniile propice pentru investiţii pe care le are ţara noastră. Astfel, şeful statului s-a referit la industria de maşini şi industria lemnului, la turism, transporturi şi sectorul minier (s.a.)şi de rafinare” (Hotnews, 15 februarie 2006).
Vizita lui Traian Băsescu în Qatar a fost urmată de o întâlnire la Bucureşti cu Hamad bin Khalifa Al Thani, pe 5 martie 2008. În acest an, pe 27 februarie, Băsescu s-a văzut din nou cu emirul Qatar-ulu, în Kuweit, cu ocazia aniversării a 50 de ani de la înfiinţarea statului arab. Din ţările europene doar doi şefi de stat au participat la acest eveniment, Regele Spaniei, Juan Carlos, şi preşedintele României.
Hamad bin Khalifa Al Thani nu este, însă, doar şef de stat, ci şi un potenţial investitor, familia regală arabă deţinând gigantul QatarHoldings. Pe 3 octombrie 2011, reprezentanţii Qatar Holdings au ajuns la un acord cu European Goldfields (conform unui comunicat de pe site-ul oficial al European Goldfields), prin care au achiziţionat peste 40 de milioane de acţiuni, contra unui împrumut de 600 de milioane de dolari, la care s-ar adăuga un un împrumut garantat de 150 de milioane de dolari, care ar urma să fie pus la dispoziţia acţionarilor. De asemenea, Qatar Holdings a ajuns la acorduri separate cu alţi doi acţionari ai European Goldfields, Aktor Construction şi Dimitrios Koutras, de la care a achiziţionat alte 18 milioane de acţiuni, cu opţiunea de a achiziţiona alte 9 milioane. În urma acestor acorduri, Qatar Holdings ar ajunge să controleze European Goldfields, companie care are proiecte de exploatare a aurului în Grecia, România și Turcia.
După cum am mai scris (detalii aici), European Goldfields deţine (prin subsidiara Deva Gold) licenţe de exploatare şi explorare pe o suprafaţă impresionantă din judeţul Hunedoara (cel mai avansat proiect fiind cel de la Certej). În numeroasele referiri pe care Traian Băsescu le-a făcut referitor la proiectul RMGC de la Roşia Montană, a anunţat că acesta va fi urmat de alte două proiecte miniere de exploatare a aurului, Agenţia Naţională de Resurse Minerale (ANRM) afirmând că e vorba chiar de proiectele European Goldfields din judeţul Hunedoara.
***
Aceasta nu este singura legătură a lui Traian Băsescu cu „băieţii deştepţi” ai aurului românesc. Principalul sponsor oficial al PDL din ultimii ani, Arpad Paszkany se află (prin holding-ul Trigranit) în relaţie directă de afaceri cu Peter Munk, fondatorul şi preşedintele Barrick Gold, cea mai mare companie de exploatare a aurului din lume. După implicarea în două proiecte de explorare în judeţele Arad şi Caraş-Severin, Barrick Gold a cumpărat în luna iulie un pachet important de acţiuni la Carpathian Gold, care deţine licenţe de explorare în judeţul Hunedoara. Mai mult, Barrick Gold şi-a anunţat intenţia de a cumpăra la începutul anului viitor Cuprumin Abrud (pentru exploatarea de la Roşia Poieni), unde se află zăcăminte de cupru estimate la peste 7 miliarde de euro. Chiar dacă în ultimul an a avut profit, Cuprumin Abrud aur urma să fie privatizată din cauza acordului cu FMI. Peter Munk este unul dintre principalii acţionari ai Trigranit, al cărui reprezentant în România este Arpad Paszkany, finanţatorul PDL şi celebrul „cetăţean de la Cluj” pentru care Traian Băsescu a intervenit la procurorul general al României (într-un dosar în care Paszkany era cercetat pentru şantaj). Detalii aici, aici şi aici.
Desigur, aceste ”amănunte” nu l-au împiedecat pe Traian Băsescu să afirme că nu ar avea vreo legătură cu cei care intenționează să exploateze aurul românesc.
***
Bonus: Dacă ați ratat cumva, Moise Guran, despre locurile de muncă și publicitatea RMGC:
Etichete: abrud, aur, barrick gold, carpathian gold, cuprumin, european goldfields, Hamad bin Khalifa Al Thani, Mihai Goţiu, moise guran, paszkany, quatar, quatar holding, Roşia Montana


Irina Zamfirescu azi la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie azi la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu azi la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu azi la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1Sunt gay si nu m-ie rusine sa spun. Il sustin pe domnul Cernea, el este un adevarat copac, cu radacinile infipte in realitatea vietii. Homosexuali, travestiti, ori familisti nu conteaza, fiecare il ocrotim... | ||
| 2Penalul asta vrea destramarea culturii romanesti, distrugerea bisericii, propagarea culturii homosexuale in tara noastra. Esti un abject mai Cernea, un excrement politic. Ai fost exmatriculat de la Universitatea... | ||
| 3Penalul asta vrea destramarea culturii romanesti, distrugerea bisericii, propagarea culturii homosexuale in tara noastra. Esti un abject mai Cernea, un excrement politic. Ai fost exmatriculat de la Universitatea... | ||
| 4@Goth: lucrurile le vad cam asa: mai intai au fost pelasgii. mai vechi decat dacii, thracii, scitii, celtii, mai vechi chiar si decat sumerienii. au existat intr-o zona unde aveau ajutor din partea naturii:... | ||
| 5Declarația lui Balaban-Grăjdan: "Motivul pentru care ... să zic ... conștiința m-a obligat să fac acest lucru este pentru că se împlinesc 150 de ani de cînd Alexandru Ioan Cuza a înființat această structură... | ||
| 6@Alin Fumurescu: Aștept cu interes părerea dvs. despre demiterea lui Vladimir Tismaneanu și Ioan Stanomir de la conducerea Institutului pentru Cercetarea Crimelor Comunismului, dar și despre retragerea... | ||
| Mihai Goţiu 12005 citiri |
| Cristian Teodorescu 10784 citiri |
| Costi Rogozanu 10209 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4471 citiri |
| Constantin Creţan 4322 citiri |
| Dan Duca 4185 citiri |
| Alin Fumurescu 4047 citiri |
| Ciprian Şiulea 3338 citiri |
| Dorin Tudoran 2900 citiri |
| Iulian Leca 2415 citiri |
| Mihai Goţiu 8 postari |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Costi Rogozanu 7 postari |
| Constantin Creţan 5 postari |
| Ciprian Şiulea 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Dan Duca 2 postari |
| Mihai Goţiu 63064 citiri |
| Cristian Teodorescu 41132 citiri |
| Costi Rogozanu 39170 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18225 citiri |
| Alin Fumurescu 17942 citiri |
| Viorel Dobran 13055 citiri |
| Dan Duca 12062 citiri |
| Constantin Creţan 11333 citiri |
| Elena Vijulie 9030 citiri |
| Dorin Tudoran 8826 citiri |
| Mihai Goţiu 31 postari |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Costi Rogozanu 29 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Viorel Dobran 7 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Ce nu intelege Moise Guran este ca locurile de munca promise de RMGC nu vor fi alocate exclusiv in mina si compania miniera nu a pretins niciodata acest lucru. Cele 3600 vor fi atat joburi directe, dar mai ales indirecte (in domenii adiacente, de care proiectul nu se poate debarasa, ca industria textila, constructii, transport s.a.)
2011-11-20 17:47:07 | Raporteaza
Sunt unii care, pentru ”mai multi bani”, si-ar vinde si mamele! Si dintii de aur din gura mamelor!
2011-11-20 17:48:11 | Raporteaza
M-a zapacit autorul: ba Qatar, ba Quatar, Quatar Holdings, QatarHoldings. Nu inteleg nici unde e exclusivitatea, dar in sfarsit – suntem obisnuiti cu nivelul de atentie la detalii a jurnalistilor din ziua de azi.
In rest… am vrea noi sa ne tragem de sireturi cu qatarienii!
2011-11-20 17:55:54 | Raporteaza
multumim, Mihai Gotiu, pt articolul bogat in informatii relevante despre legaturile intre “baietii destepti” din domeniul aurului si oficialii de rang inalt ai Romaniei.
2011-11-20 18:07:18 | Raporteaza
interesant articolul, dar chiar asa orice telefon dat intr-un stat trebuie sa aiba legatura cu ce a afirmat acu 5 ani traian basescu in legatura cu o posibila investitie, mie imi pare ca e cam scos pe nerasuflate si este doar un secundum quid
2011-11-20 18:18:24 | Raporteaza
@relativ21:
astept comunicatul administratiei prezidentiale, in care sa spuna ce a vorbit presedintele Ro cu Emirul; cum presa araba a prezentat informatia, e vorba de o conversatie ofiala – asadar astept ”lamuriri” oficiale despre ce ”relatii bilaterale” e vorba
2011-11-20 18:22:08 | Raporteaza
[...] Articol voxpublica » Business & Economie [...]
2011-11-20 18:26:00 | Raporteaza
Nu inteleg care e problema ca presedintele tarii sustinute investitiile straine si incearca sa reinvie industrii aproape moarte, cum e cea miniera. Este o atitudine demna de lauda si investitiile in minerit chiar ne pot ajuta sa trecem mai usor prin criza si ca minerii sa aiba locuri de munca. In cazul RMGC, e chiar mai mult de atat: si in patrimoniu si mediu avem parte de avantaje.
2011-11-20 18:27:10 | Raporteaza
@Anda:
Asa e! Sa nu uitam de industria de pompe funebre si cimitire!
Desi, fiind zona monoindustriala, nu prea inteleg cum vor functiona alte industrii in afara de cea miniera??
2011-11-20 18:27:45 | Raporteaza
DA AVEM DE TOATE PENTRU TOTI DA NUMAI GAM LA NIME SO GACU JAFUL.TARA II A ROMINILOR SI ROMINI SINTEM CITI AM MAI RAMAS NU-I A NICICUNUI PRESEDINTE.
2011-11-20 18:28:49 | Raporteaza
@salim: Cred ca acum infloreste industria de pompe funebre si cimitire ca nu stiu cati rosieni mai pot trai cu rauri rosiatice la poarta si cu 6 ron/zi.sa ne gandim la transport. feroviar, de marfa, sa zicem. Momentan, nu cred ca sunt curse spre RM, pt ca nu isi au sensul. Dar cand va incepe proiectul, materiile prime trebuie transportate cumva, rmgc va plati costul la CFR Marfa si prin crearea unei noi rute, alti oameni vor avea de lucru. Pentru ei, se platesc impozite la salarii, salariatii au alta forta de cumparare (din care TVA-ul ajunge la stat) etc. Si uite cum ajunge statul sa “pescuiasca” ceva si de aici si industria de transport sa mearga si mai bine. Sau industria textila – e nevoie de uniforme pt angajati (nu exista fabrici de asa ceva in Rm). Sau constructii (mai multe firma romanesti s-au aratat interesate sa se implice in constructia celui mai sigur baraj minier din lume si deja destui muncitori au avut un job pentru construirea unui cartier rezidential modern la Alba Iulia, pt rosieni).
2011-11-20 18:59:59 | Raporteaza
Din acest articol, dovezile care il “incrimineaza” pe Basescu sunt vizitele OFICIALE pe care acesta le-a intreprins in Qatar.Saracu’ de el: omul vrea sa aduca investitori straini in Romania, dar noi nu suntem de acord,devenim xenofobi si il acuzam ca are alte interese.Cu asemenea atitudine nu o sa ajungem nicaieri. De fapt, se vede ca ne dorim sa ramane in acelasi stadiu, sa nu ne dezvoltam, sa nu imbratisam progresul cand exact in industria miniera amanam un proiect benefic. Si nu de cateva luni, ci de 14 ani!
2011-11-20 19:08:20 | Raporteaza
@Anda:
Toate acestea le rezolva si o fabrica de mobila sau jucarii de lemn! Si fara cianura!
Dar nu se doreste asta.
2011-11-20 19:16:28 | Raporteaza
Bravo Basel.Vinde tot ce a mai ramas.Ca asa le place unora sa fie sclavii si prostii altora.@Anda se vor crea 3600 locuri de munca un CACAT.Ce textile visezi .Poate sa le faca baba asta din reclama chiloti si sosete din lana.Nu pea am umblat prin multe locuri doar Ungaria,RF,Yugoslavia,Franta,Israel ,Spania dar popor mai naiv ca Romanii nu am vazut.Mai sado-masochisti nu exista.Si-ar vinde si mortii incepand de de la politicieni pana la plebe doar primii pt comisioane grase iar ultimii pt salarii de mizerie.Si cand nu o sa mai aiba ce vinde o sa sufle-n degete.Este o mina de suprafata locuri de munca practic create cateva sute.
2011-11-20 19:20:44 | Raporteaza
Imi pare rau ca Sanda Lungu a ajuns sa fie nevoita sa-si planga de mila pe la televizor si prin presa, dar asta reflecta situatia disperata in care au ajuns rosienii dupa ce, 14 ani, sansa lor la o viata decenta a tot fost amanata de la o autoritate la alta.Ce ar mai putea sa faca, macar asa or spera ca ii baga cineva in seama si le aproba proiectul care i-ar scapa din r*h*t?
2011-11-20 19:21:14 | Raporteaza
@Marianus:
daca Sanda Lungui si altii care mor de foame de 14 ani i-au reales pe cei care au hotarat ca zona este monoindustriala si nu se poate face nicio afacere in zona, isi merita soarta!
mai ales ca zona e buna pentru:
Turism
Creşterea animalelor
Minerit
Comerţ
Prestări servicii
Agricultură în gospodării private
Turism:
Galeriile Romane
7 lacuri (miniere) artificiale
Casa lui Cloşca
Piatra Despicată şi Piatra Corbului – monumente ale naturii
Situl arheologic Alburnuş Maior – Roşia Montană
Centrul istoric al localităţii – case din sec. XVIII-XX
Mormântul lui Simeon Balint
Muzeul mineritului cu exponatele specifice mineritului – steampuri
Monument funerar de la Taul Gaurii – unic în România, conservat în situl arheologic Alburnus Maior
ghidulprimariil../
2011-11-20 19:29:41 | Raporteaza
e laudabil capresdintele incearca sa aduca investitori in tara. e ingrijorator ca, cel putin deocamdata, investitiile se refera la exploatarea de resurse. adice ceva ce dai pt. totdeauna, ramanand fara. ca sa aduca investitori sa plece cu resursele din tara poate orice stat african si uite ce bine le merge acolo.
2011-11-20 19:42:03 | Raporteaza
@JohannM:
Presedintilor din Africa le merge bine, nu? Doar asta conteaza!
2011-11-20 19:45:26 | Raporteaza
ha ha!basina si investitorii!!!bah sunteti nebuni!?asta a furat o flota o casa in mihaileanu si a bagat o pe eba prin frauda dovedita la bruxxeles!!!asta vreti sa aduca investitori!!??asta doar hoti produce!!
2011-11-20 19:55:00 | Raporteaza
sanda lungu e doar un roman!ce facem ii talharim pe celelalte 22 de milioane si le dam cianura cu lingurita sau atragem cele 30 de miliarde de la bruxxeles !!!???e aiurea!clar stop rmgc un spitz in chur si catre casa si politicienii sa puna mana de la mana sa aduca alea 30 de miliarde in tara dupa aia nu o sa mai auzim de sanda lungu!!
2011-11-20 19:57:51 | Raporteaza
Deci, daca nu-i barfa, atunci miroase a informatie de la servicii secrete. Nu vad legatura cu zacamantul aurifer. E o deductie personala, dle Gotiu?
2011-11-20 20:01:00 | Raporteaza
@jiji:
adevarat!
2011-11-20 20:04:00 | Raporteaza
Referitor la clipul video: Locuitorii din Rm stiu cel mai bine ce e bine pt ei, iar daca ei spun ca mineritul, atunci cred ca ar trebui sa-i credem.Pana la urma, nu degeaba s-au ocupat de asta din tata-n fiu, iar acum experienta lor sa nu mai conteze. Avem cu ce, dar nu avem unde. Poate se schimba lucrurile astea…
2011-11-20 20:07:24 | Raporteaza
@arader: In primul rand, nici nu mai suntem 22 milioane (vezi ultimul recensamant). In al doilea rand,nu o sa ne talhareasca nimeni, acum pare ca ne furam nimeni, fiindca daca acest proiect ar fi functionat la ora actuala, ne-ar fi intrat sume importante in bugetul de stat, pe care acum le pierdem.Si deja cianura e un subiect demodat: stie deja toata lumea ca nu o sa patim nimic, ca e o procedura care e folosit de ani buni, in alte state CIVILIZATE si nu s-a intamplat nimic nasol.
2011-11-20 20:38:34 | Raporteaza
@JohannM: Dar nu o sa plece nimeni cu toate resursele din tara. De unde ai scos asa ceva? Vom lua 97 de tone de aur, care altfel nu ar fi intrat in visteria BNR – ca noi nu avem cu ce sa le scoatem, financiar vorbind-, plus patrimoniul este renovat,mediul ecologizat, bani la buget si joburi noi vor deveni active.
2011-11-20 20:42:04 | Raporteaza
E bine de stiut ca familia acestui emir controleaza fondul de investitii Paramount, care va deveni actionarul majoritar al Eurobank-Alpha Bank dupa majorarea de capital din 2012. Fondul este acum actionar minoritar al Alpha Bank Grecia.
2011-11-20 21:07:15 | Raporteaza
Parerea mea sincera e ca situatia doamnei Lungu chiar e de compatimit. Si e evident ca e disperata, dar guvernantilor ce le pasa? tot amana luarea unei decizii, din cauza unei lasitati excesive, ca nu le chioraie lor matzele sau ii sacaie poluarea!si uite asa se duce de rapa o traditie in minerit milenara si posibilitatea ca Romania sa ajunga cel mai important producator de aur de pe continent.
2011-11-20 21:07:33 | Raporteaza
HA HA!anda cat de proasta tre sa fii!cianura e demodata!!!??in ce sens??nu mai te imbraci in asa ceva sau?din contra pitizipoanco cianura ucide mii de vieti si distruge viata a miliaone de animale!!!!din 1800 oamenii luau cianura ca sa se sinucida si ai decretat o tu substanta simpatica dar cam demodata!!??ha ha!bai sti ce!ma bucur sa vad ca sustinatorii acestui proiect criminal pt romania sunt ori idioti cum esti tu anda sau hoti si ticalosi cum e basinescu!!!!daca beshescu a spus ca e pro proiect stiind ca a furat o flota si a batut jod de toti romanii din tara asta bugetari,politisti,judecatori,pensionari!!!atunci e clar cam ce hram poarta rmgc!!!la gunoi cu voi ticalosilor!~
2011-11-20 21:18:29 | Raporteaza
bassescu e disperat si ca orice shmenar face ce stie: vinde aur, vinde resurse naturale doar mai produce niste bani pentru clientela de partid care-l mentime la putere…
care dintre tarile UE isi vand avutia nationala? nici macr Grecia care-i in belea pana-n gat nu vrea sa privatizeze companiile strategice dar bassescu vinde tot
2011-11-20 21:52:59 | Raporteaza
vyper, nu exista nicio tara pe lumea asta, care sa se fi imbogatit vanzandu-si resursele.
in alta ordine de idei, as prefera ca aurul ala sa stea in pamant, pana cand o veni o generatie mai buna, care sa faca ceva cu el. pt. ca acum, nici tu, nici eu si nici restul de cate milioane om mai fi,nu vom castiga nimic de pe urma aurului ala.
2011-11-20 22:05:18 | Raporteaza
Deci: -In primul rand,Rosia Montana este declarata zona monoindustriala de catre politicienii din zona,pentru facilitarea inceperii exploatarii zacamantului de aur.In al doilea rand trebuie sa nu uitam ca si alesii locali au case care pot fi vandute la rmgc.De asemeni se stie faptul ca din actionariatul rmgc,fac parte,miliardari din America care se scalda in bani,si isi cunosc bine interesele,asta trebuie sa ne dea de gandit.Pot cumpara tot,si pe oricine,mai ales in starea de mizerie morala si materiala ,in care se scalda azi ROMANIA.De asemenea,zacamantul de la Rosia Montana este in cantitate mult mai mare decat cel declarat,iar locurile de munca de cateva mii,sunt povesti de spus la prosti, de firma contoversata. De asemeni in localitatea Rosia Montana mai locuiesc f. putini oameni,cu coloana vertebrala,oameni adevarati.Primarul pdl,se bazeaza pt. a fii ales,pe comunitatea de rromi de la Gura Rosiei,un satuc care apatine administrativ de Rosia, situat la 8 km .De aceea si la rmgc sunt f multi din acea comunitate.Sunt multe de spus,imi pare rau ca sunt ROMAN.As fi vrut sa fiu mandru,dar cu clasa asta politica,care este in tara,mi-e greata.
2011-11-20 22:05:36 | Raporteaza
@Vyper:
De aia Africa e plina de statea moderne si bogate!! Si-au oferit resursele investitorilor straini si acum sunt si bogate, si cu locuri de munca, si fericite!
De ce nu face RMGC afaceri acolo?
2011-11-20 22:12:58 | Raporteaza
Gotiu!
Tot despre…AUR este vorba si aici:
curentul.ro/201../
Cum naiba nu ,,descoperi” si alte informatii care sa nu-l aiba in centru pe Basescu?
Sau pe Boc?
Intreb?!
Da` nu trebuie sa-mi dai raspunsul.
Se subintelege!
2011-11-20 23:09:26 | Raporteaza
@LUANA:
Interesant ce scrie acolo! NU stiam ca min. Oprea e bagat in afaceri cu energie? Oare Basescu nu stia?
2011-11-20 23:15:07 | Raporteaza
@victor L:
Auzi?
Tu citisi cu atentie articolul?
Saaau…ca si Gotiu,visezi Basescu?!
Si… tot ce se numeste ,,OPREA”, e musai ministrul la care te referi?!
Oooof,doamne!
2011-11-20 23:27:53 | Raporteaza
@LUANA:
Si, ce vrei sa spui? Ca nu e de vina cine e la putere, ci cine e in opozitie?
2011-11-20 23:31:36 | Raporteaza
Este curios faptul ca politicienii acestei tari vor sa atraga investitorii straini cu orice pret pt. ca acestia sa exploateze bogatiile naturale ale acestei tari. Sa nu uitam ca aceste resurse naturale sunt bogatia noastra a tuturor cetatenilor acestei tari si nu doar ale clasei politice care din interese pur personale sunt dispusi sa le vinda la un pret derizoriu comparativ cu adevarata valoare( parerea mea este ca valoarea acestor resurse este inestimabila)iar cealalta parte sa le intre in buzunarele lor sau sa-si finanteze propriile campanii electorale. Ma intreb cu indignare cum se face ca fabricile si uzinele le -au dus la faliment cu scuza ca nu sunt profitabile si au lasat mii de oameni fara un loc de munca (ex. Uzina ELECTROPUTERE Craiova in incinta careia azi a fost inaugurat centrul comercial Mall, cindva se fabricau locomotive) iar in acest sector nu se face nimic pt. a atrage investitorii straini???????? Adevaratele investitii sunt cele care pun in functiune fabricile si uzinele, turismul,etc. care ramin pe teritoriul acestei tari si creaza locuri de munca concrete nu investitiile in minele de aur care vor fi golite de “smecherii destepti si bogati ai lumii” care ne vor lasa numai enorme gauri goale in muntii Romaniei care probabil vor deveni depozite pt. deseuri radio-active. Ramane de datoria noastra, a cetatenilor sa nu permitem realizarea acestor afaceri care le organizeaza “mai marii acestei tari”, altfel ne vom afla in situatia africanilor.
2011-11-20 23:31:43 | Raporteaza
@gigikent:
NU domnule!
Nu vreau sa spun ce zici tu.
Sunt vinovati,deopotriva…si unii si ceilalti.
Ma deranjeaza DOAR unitatea de masura cu care sunt judecati unii,fata de ceilalti.
Pricepusi?!
2011-11-20 23:35:44 | Raporteaza
@LUANA:
Duduie, puterea si opozitia nu pot fi judecate cu aceeiasi unitatea de masura! Una are totul la indemana, cealalta doar face galagie,
2011-11-20 23:54:50 | Raporteaza
@gigikent:
Ca bine zici!
,,Cealalta face doar galagie.”
Este tot ceea ce stie sa faca.
Si…domnule ,draga (ca io nu pot sa-ti zic ,,duduie”)…uiti ca ,,GALAGIOSII” de azi,sunt cei care ,,au avut totul la`ndemana” pana mai ieri?
Scurta memorie mai aveti,unii dintre voi!
Noapte buna!
2011-11-21 00:12:18 | Raporteaza
[...] Sursa originala si in continuare: Vox publica [...]
2011-11-21 07:46:21 | Raporteaza
Eu cred ca e foarte bine. Decit sa zacå aurul nefolosit, måcar så-l ia cineva care stie så-l valorifice, så-l pretuiascå. Romanii nu au nevoie de aur, ca deja au prea mult. Så-l ia arabii. Dacå as fi Båsescu, i-as plåti pe arabi numai så-l ia odatå. Cå numai probleme si discutii de la aurul åsta. Banul e ochiul dracului. Så se termine odatå aurul åsta, så nu mai existe motiv de ceartå si discutii.
2011-11-21 07:49:41 | Raporteaza
Daca tot vrem/trebuie sa ne vindem muntii cred ca ar fi mai bine sa asteptam sa ii vanda generatia urmatoare. Astia de acum, care nu se scoala fara suta de mii de euro din pat nu ar trebui sa aiba vreodata dreptul de a decide ceva in tara asta. E destul de dubioasa graba asta si insistenta presedintelui cu orice ocazie. Vin alegerile?
2011-11-21 08:13:14 | Raporteaza
daca nu ar fi facut nimic, de ce nu face ceva, acum ca face ceva, de ce face? poate va hotarati si voi odata ce va convine si ce nu. articolul mi se pare din nou a fi plin de speculatii ciudate. carmen, situatiile din africa nu obligatoriu se aplica si in cazul nostru. exista niste legi , o comisie europeana…mai conteaza si lucrurile astea. ca nu degeaba am aderat la ue.
2011-11-21 08:34:57 | Raporteaza
@LUANA: ce faci eleno, iar incerci sa deturnezi atentia ?
e drept ca ai si tu ceva dreptate dar acum se intampla urmatoarele: lingoul cu pdl-ul parjolesc holdele si otravesc fantanile.
2011-11-21 08:51:07 | Raporteaza
@LUANA:
Draga, generatia ta a vandut flota! Las-o si pe Eba sa vanda ceva, la batranete. Ea o sa vanda munti si o sa completeze in declaratia de avere ”din vanzari anterioare”!
PS. Cat a iesit la afacerea cu etnobotanicele??
2011-11-21 09:10:16 | Raporteaza
[...] cifre, nu cred ca depasesc cu mult media zilnic de pe Heathrow (sub 1% din zboruri ca fiind anulate)voxpublica.real../ Varianta 1: Base nu face nimic cu nimeni. Deci e incompetent, nu? Si trebuie suspendat Varianta 2: [...]
2011-11-21 09:14:00 | Raporteaza
bun, dar care e problema ca vor arabii sa investeasca in exploatarile miniere din Romania? ca au alta religie? Domnule Gotiu eu zic ca ar trebui sa faceti un “reportaj exclusiv” de fiecare data cand isi deschide cineva care nu e roman un magazin.
2011-11-21 10:11:00 | Raporteaza
@Marian: graba si insistenta? proiectul e blocat de peste 10 ani, nu mi se pare ca s-au grabit guvernantii, ba chiar dimpotriva. Si amanarea unei decizii pe o perioada asa de lunga de timp nu e deloc un semnal pozitiv pentru investitori din orice domeniu sau natiune/etnie/religie, e un exemplu de cum poti sa astepti ani de zile daca incerci sa lucrezi cu statul. Genul asta de imagine negativa cred ca ne dauneaza mult.
2011-11-21 10:17:53 | Raporteaza
@aura: mi se pare ca legile si normele europene care se aplica si in tara noastra sunt un factor foarte important, un factor care ar trebui sa ne puna in comparatie nu cu tari africane, ci cu tarile scandinave.
2011-11-21 10:24:12 | Raporteaza
Bre Gotiule io iti dau matale un sfat maret:)) Umbla vorba ca sunt prea multi romani in Romania si de aia nu merge tara cum trebuie, io iti propun sa iti iei matale tot si sa faci exact aceleasi articole si acilea prin tarile astea cu care vrei sa ne comparam sa vezi daca iti dau macar ajutor social:))))))))
PS: Eu sincer nu ti-as da decat un picior intre cohones sa iti revii dreacului din revelatia asta a ta idioata, acu arabii is baieti destepi ca vin si arunca cu banii aiurea in tara ca sa ai tu ce mâzgali acilea
2011-11-21 10:56:48 | Raporteaza
@Norbi:
1.De curiozitate, ce companii exploateaza aur in tarile scandinave?
2. Unde a mai exploatat RMGC? Sa vad si eu ce referinte are.
2011-11-21 11:49:42 | Raporteaza
@laura: a tot aparut primarul din Kittila (Finlanda) prin presa in ultima vreme si de curiozitate m-am uitat si eu cine exploateaza acolo si e o firma canadiana. Dar ei nu au participatie in companie, primesc in buget doar taxe si impozite, dar tot considera ca merita pentru efectul pe care il produce in economie. Iar avand in vedere ca RMGC e un parteneriat public-privat romanesc, nu o sa ii vezi referintele in alte exploatari in schimb poti sa vezi profesionalismul cu care a lucrat pana acum, la explorare, la cea mai mare cercetare arheologica din tara de pana acum, la reabilitarea caselor de patrimoniu
2011-11-21 12:33:56 | Raporteaza
@Norbi:
Da,ma uit si eu la Kittila si vad ca
1. e la mama naibii in N, departe de orice alte asezari!!
2. acolo exploateaza o companie serioasa:en.wikipedia.or../
De RMGC nu zice wiki nimic serios.
2011-11-21 12:48:26 | Raporteaza
@laura: atunci poate ai vazut si ca e cea mai mare statiune de ski din Finlanda in acea localitate.
2011-11-21 13:01:17 | Raporteaza
@Norbi:
Da!
Dar la Rosia nu se poate, ca e ”zona monoindustrioala”!!! Si cine a facut presiuni pentru asta? RMGC!
2011-11-21 13:32:02 | Raporteaza
@Norbi:
Da!
Dar la Rosia nu se poate, ca e ”zona monoindustrioala”!!! Si cine a facut presiuni pentru asta? RMGC!
Asa ca nu se poate face comparatia cu Finlanda.
2011-11-21 13:32:27 | Raporteaza
@laura: tu crezi ca in Finlanda e declarata zona intravilana pe perimetrul exploatarii? sa fim seriosi. ca asa e si la Rosia Montana, e monoindustriala pe perimetrul exploatarii, adica pe 20% din localitate. Pe restul se poate face orice. Asta spunea primarul de acolo intr-o dezbatere, cred ca e suficient de bine informat…
2011-11-21 13:51:00 | Raporteaza
@Norbi:
Pune link, eu nu te cred!
2011-11-21 13:54:27 | Raporteaza
@laura: da’ nu trebuie sa ma crezi pe mine, asta a spus primarul din Rosia Montana la o dezbatere de la hotnews saptamana trecuta sau acum doua saptamanai. cred ca e usor de gasit.
2011-11-21 14:24:18 | Raporteaza
@Norbi:
Tu ai facut afirmatia, tu pune link. Altfel te consider un mincinos manipulator.
Imi cer scuze dupa, daca va fi cazul.
2011-11-21 14:58:32 | Raporteaza
@laura: In primul rand nu vad de ce as minti cu ceva asa de usor de verificat? Ceva usor de cautat pe google? Nu are nicio logica. In al doilea rand puteai sa te abtii de la acuzatii, (pentru ca nu ai dat niciun link care sa le dovedeasca sau) pentru ca pur si simplu nu e in regula sa acuzi oameni (prezumtia de nevinovatie). In al treilea rand
“Eugen Furdui: Este adevarat, dar cei care spun ca la Rosia Montana nu se pot desfasura alte activitati mint. 20% din comuna se afla sub amprenta unei exploatari miniere. Este normal sa tii cont de licenta. Pe 20% nu se poate construi si nu se pot desfasura alte activitati dincolo de minerit, dar 80% este liber. Cei care se opun spun ca in toata Rosia Montana se poate face altceva. E o minciuna usor de dovedit.”
hotnews.ro/stir../
2011-11-21 15:37:32 | Raporteaza
Imi cer scuze!
Dar nu cumva cei 80% sunt la mama naibii? Unde nu e acces?
Asta daca il crezi pe primarul PDL care e mare fan RMGC!!
2011-11-21 15:51:55 | Raporteaza
@laura: nu, sunt in comuna, despre asta era vorba… din nou, de ce ar minti cu ceva usor de dovedit?
2011-11-21 16:03:09 | Raporteaza
@Norbi:
Si atunci de ce nicio afacere nu a primit autorizatie de la primarie?
Nu e ciudat ca in 14 ani nu s-a deschis niciun bufet, pensiune, atelier etc|?
2011-11-21 16:29:57 | Raporteaza
@laura: ba da, e foarte ciudat sa spui asta, avand in vedere ca nu e adevarat. Probabil ca nu s-a scris in ziar cand si-a deschis cineva un magazin in Rosia Montana, sau un bar, dar sincer ar fi fost culmea sa se scrie in ziar.
2011-11-21 16:46:27 | Raporteaza
@ norbi – scuze ca intervin in discutie, dar nu ma pot abtine sa nu remarc urmatorul fapt: Meseria ta e sa umbli cu jumatati de adevar, minciuni si potlogarii.
Trist, mai Norbi, sa traiesti intr-o asemenea mizerie sufleteasca..Pentru 3 arginti , iti vinzi sufletul si demnitatea…
2011-11-21 16:48:15 | Raporteaza
@emil: mai scuteste-ma cu porcariile astea. nu ai ce sa spui si-o dai in acuzatii?
2011-11-21 16:54:27 | Raporteaza
Articol de cacat scris de un “pseudojurnalist” – tot de cacat!
Pofta buna, Gutza!
2011-11-21 17:21:23 | Raporteaza
cata rautate si ura pe lumea asta
2011-11-21 18:02:12 | Raporteaza
cateva informatii concrete: inainte de 2000, zona industriala in Rosia era de 182 hectare.
PUG-ul propus de RMGC si votat de autoritatile publice ( care erau si angajti RMGC in acelasi timp) mareste de 9 ori zona industriala care ajunge la 1641 hectare. Din acestea 1089 hectare ( 67,5% ) sunt proprietati private.
883 gospodarii sunt blocate din start sa faca orice investitie … Aceasta in conditiile in care compania nu avea avizele pt inceperea exploatarii.
In plus, chiar daca or mai fi zone in satele din jur care nu intra in zona declarata monoindustriala, ce investitor este asa tampit sa faca vreo pensiune intr-o zona in care in citiva ani e posibil sa inceapa dinamitari, taieri de paduri si procese tehnologice care vor folosi 13000 tone de cianura pe an … o zona in care se stramuta si mortii din morminte, ca sa nu mai vorbim de populatia vie…
… prin intentiile sale RMGC este o plaga pentru Rosia si atata timp cat vor starui cu proiectul asta, rosienii nu vor avea sansa dezvoltarii durabile pe care o au alte sate similare.
2011-11-21 18:18:03 | Raporteaza
din moment ce in finlanda s-a dezvoltat turismul. acolo langa mina, inseamna ca si la rosia se pot dezvolta alte industrii pe langa minerit. si deocamdata tot turismul pare cel mai realizabil. tehnologiile folosite sunt asemanatoare cu cele din finlanda. degeaba cauti nod in papura.
2011-11-21 18:37:59 | Raporteaza
@aura: sunt cateva diferente esentiale intre mina din Finlanda si cea de la Rosia
1. Mina din Finlanda este la o scara mult mai mica … in total in Europa se folosesc anual 1000 tone de cianura pe an… la Rosia ar urma sa se foloseasca 13000 tone cianura anual
2. Mina din nordul Finlandei e dincolo de cercul polar.
Acolo intr-o raza de o mie de km sunt cateva mii de locuitori, densitatea de populatie in municipalitatea Kitilla din Finlanda este de 0,77/km^2
La noi la Rosia Montana intr-o raza de o mie de km sunt cateva milioane de locuitori. In judetul Alba (care are dimensiunea similara cu municipalitatea Kitilla) densitatea e de 61/km^2, deci cam de 80 de ori mai mare.
Sursa:
en.wikipedia.or../
en.wikipedia.or../
3. Este diferit si procesul tehnologic in sensul ca in Finlanda se utilizeaza cianura numai in circuit inchis si nu se elimina apa cu cianura in natura.
In acest sens poti citi in declaratia unei europarlamentare din Finlanda, dupa votarea rezolutiei anticianuri din 2010:
Finnish EPP member Sari Essayah said, “Therefore, the extraction process in Kittila also involves cyanide, but in closed processes. I do not support a move to ban the use of cyanide totally but I would certainly encourage strict environmental controls with the best available technology and closed processes.”
( theparliament.c../ )
2011-11-21 18:54:32 | Raporteaza
@mada:
Multumesc, ma cam pacalea Norbi.
2011-11-21 19:32:48 | Raporteaza
@mada: Nu inteleg de ce conteaza ce cantitate de cianura e folosita, cand acele tone reprezinta doar materia prima (nu ce va ajunge in iaz) si cand are o concentratie nontoxica, la jumatate din limita admisa de Uniunea Europeana. Avand in vedere ca aici va fi cea mai mare exploatare de aur din Europa, care va face din tara cel mai mare producator de aur de pe continent, e normal sa se foloseasca cantitati mai mari de materii prime.
2011-11-21 20:05:14 | Raporteaza
@mada: faza cu densitatea reflecta faptul ca in Finlanda, mina nu a putut aduce si avantajul cresterii nivelului de trai a unei mari comunitati. Oricum, ce conteaza cate persoane traiesc in jurul unei mine cand ei nu o sa fie afectati negativ de acea exploatare?chiar e mai bine ca o sa fie mai multi, pt ca mai multi vor putea fi ajutati.
2011-11-21 20:52:18 | Raporteaza
@Marian: Cu asemenea atitudine, nu o sa ajungem nicaieri. Fiecare generatie ar amana responsabilitatea catre urmatoarea si…asta pana cand?Copii nostri o sa fie mandri ca am profitat de sansele care ni s-au oferit in vremuri grele si ca traiesc in tara considerata cel mai mare producator de aur al Europei.
2011-11-21 21:26:08 | Raporteaza
@laura: Referintele rmgcului vin din partea actionarilor straini, personalitati de renume mondial in exploatari miniere, care stiu sa conduca businessuri de succes.Din experienta lor, putem invata si noi si know-how-ul pe care-l vor capata minerii le va fi util si la joburile viitoare.
2011-11-21 22:06:03 | Raporteaza
@Raul: poti sa dai niste nume concrete ale celor care dau referinte pt RMGC? cumva Frank Timis cel condamnat pentru trafic de droguri?
uite o lista cu personalitati internationale care au tras un semnal de alarma pentru salvarea Rosiei Montane:
ecomagazin.ro/p../
2011-11-21 22:19:02 | Raporteaza
Nu inteleg cine le-a spalat creierul unor concetateni de-ai mei. Nu sunt in stare sa discearna adevarul de minciuna sau sunt rau intentionati? Chiar nu sunt in stare sa observe manevrele de sabotare a economiei Romaniei de catre FMI si Banca Mondiala ? Aceste doua institutii financiare subversive au creat numai nenorociri in toate tarile unde au avut acces. Peste tot au sugrumat economia locala pentru a crea o piata de desfacere pentru marile corporatii mafiote care controleaza economia mondiala,creaza in permanenta conflicte pentru a sprijini fabricile de armament ale unor tari,jefuiesc si transforma in adevarate colonii zeci de natiuni de pe planeta in numele unei mincinoase economi de piata.
2011-11-21 22:34:39 | Raporteaza
A vazut-o pe doamna din clipul cu Guran, o tara intreaga si ce s-a rezolvat? inca nimic. Tot nu ne pasa de soarta conationalilor si ne opunem singurei sanse pt o viata decenta a unor oameni de la norocul s-a departat demult…
2011-11-21 22:37:58 | Raporteaza
@mada: Uite aici, mada, actionarii renumiti:hydepark.ro/art../ John Paulson, Beny Steinmetz şi Thomas Kaplan, cu o reputaţie mondială de necontestat, care reprezinta o garanţie de seriozitate si de siguranta in plus a proiectului.
2011-11-21 22:43:41 | Raporteaza
@mada: motivul pentru care la rosia montana se foloseste o cantitate mai mare de cianura este pentru ca si mina va fi mai mare, e logic. 2. vezi ca ai uitat sa pui turistii. sunt foarte multi, din moment ce statiunea dispunde de 24.000 locuri de cazare. 3.nici la rosia montana cianura nu se foloseste in camp deschis, stai linistita, ceea ce ajunge in iaz nu este cianura, ci cianura neutralizata.sunt doua lucruri total diferite, tocmai pentru ca cea din urma nu mai are efectele nocive.
2011-11-22 00:48:45 | Raporteaza
@aura: tocmai marimea proiectului este problema. Acesta este lucrul care ingrojoreaza si uniunea europeana si motivul pentru care au trimis comisia de ancheta asteptata pe 24 noiembrie …
cotidianul.ro/c../
”
Din dezbaterile de la comisia petitiilor in parlamentul european a reieşit clar că acest proiect e unic în Europa prin mărimea sa. Dacă s-ar realiza, ar însemna folosirea a de 13 ori mai multă cianură decât în toate proiectele miniere actuale din toate statele membre. Aşadar, atunci când se invocă faptul că mai există exploatări miniere cu cianură în Europa, trebuie ţinut cont de dimensiunile uriaşe unice ale proiectului Roşia Montană, scrie Renate Weber.
Respectarea legislaţiei europene de mediu presupune inclusiv o analiză din această perspectivă, a mărimii fără precedent a unei astfel de exploatări. “
2011-11-22 10:24:26 | Raporteaza
@laura: nu te pacaleam cu nimic, dar mada pune numai jumatatile de adevaruri care ii convin. de exemplu mina din Finlanda este la scara mai mica pentru ca si zacamantul este mai mic, e un lucru logic. A uitat sa spuna ca zona e vizitata de un numar foarte mare de turisti. Totusi si daca sunt 100 si daca sunt 100 000 de oameni eu nu as fi de acord daca ar fi intr-un pericol real, dar nu sunt. dovada sta mina Martha din Noua Zeelanda, care e construita chiar la marginea unui oras. 3. procesul tehnologic nu e diferit. la fel, se foloseste in circuit inchis, la fel se neutralizeaza, ce ajunge in iaz e sterilul, ala mai are putina cianura ramasa dupa neutralizare, dar e intr-o concentratie infima si se degradeaza rapid. la fel e si la mina din Finlanda. practic, mada e cea care te cam pacalea.
2011-11-22 11:18:31 | Raporteaza
@mada: acest lucru nu ingrijoreaza Uniunea Europeana. ii “ingrijoreaza” pe unii politicieni care provin din partide de opozitie din Romania, e o diferenta majora. Iar respectarea legislatiei europene se face indiferent de marime.
2011-11-22 11:20:55 | Raporteaza
@Norbi: nu cred ca esti tu in masura sa spui ce ingrojoreaza UE si ce nu … daca UE nu ar fi fost ingrojorata nu ar fi trimis o comisie de ancheta in Romania si ar fi inchis petitia. Acest lucru nu s-a intamplat petitia a ramas deschisa si se asteapta concluziile anchetei
iar legat de raspunsul tau catre laura: marimea unui zacamant nu are nimic de-a face cu ritmul in care il extragi. Poti sa il extragi in 50 ani la o scare mai mica si mentinand joburi in zona, sau poti sa il extrtagi in 10 ani si apoi sa te cari cum intentioneaza RMGC
2011-11-22 12:02:00 | Raporteaza
@mada: nu, nu sunt in masura sa spun ce ingrijoreaza UE, dar nici tu nu esti in masura sa faci asta, avand in vedere ca nu reusesti sa faci distinctia intre Comisia de Petitii, care este o institutie care apartine Parlamentului European (institutie politica), care este una dintre institutiile care formeaza UE (totusi cu rol mai scazut daca o compari cu parlamentele din tari obisnuite) si UE. Asadar macar asteapta rezultatele anchetei inainte sa le pui cuvinte in gura.
2011-11-22 12:25:33 | Raporteaza
@mada: la a doua parte a comentariului tau trebuie o mica completare. marimea unui zacamant nu este singurul factor care dicteaza ritmul, ci si concentratia. poti sa il extragi in 50 de ani la o scara mai mica, dar pentru ca are concentratia mai scazuta de aur (un lucru pe care nu l-ai luat in considerare si care face extragerea mai scumpa, e logica elementara) atunci ar fi nerentabil si practic o faci degeaba. Oricum exploatarea RMGC ar dura 25 de ani cu tot faza de inchidere, fara faza de constructie. (din nou tu ai pus jumatate)
2011-11-22 12:27:29 | Raporteaza
@Norbi, @aura, punem de-o afacere in Rosia Montana? Vin eu cu banii de investitie, voi doar sa luati autorizatie acolo. La cata lume se plimba in localitatea aia, sincer, mai bine RMGC-ul ar trece pe turism.
2011-11-22 15:16:52 | Raporteaza
@Claudiu: Nu o sa treaca RMGC-ul pe turism pentru ca nu are cunostinte in acest domeniu, dar va pune bazele sale si in aceasta zona, prin dezvoltarea infrastructurii si investirea a 70 milioane de dolari in renovarea si conservarea patrimoniului, inclusiv in deschiderea galeriilor romane pentru turisti.
2011-11-22 19:21:36 | Raporteaza
@mada: Oh, ma bucur sa citesc ca exploatarea din Romania ar fi unica in Europa. Vom deveni cel mai mare producator de aur de pe continent, desi asta e vizibil ca ii deranjeaza pe multi – cum sa le convina ca si in Romania se pot face lucruri bune?
2011-11-22 20:09:42 | Raporteaza
@Claudiu: lumea se plimba prin rosia montana, dar din cate am inteles se plimba cateva ori si-apoi pleaca.oamenii nu raman peste noapte pentru ca nu au conditii foarte bune de cazare acolo si nici nu au ce sa vada in mai mult de cateva ore. deci foarte profitabil nu ar fi. asa ca prefer sa mai astept pana sa investesc in rosia montana, astept sa inceapa altii, apoi mai vedem.
2011-11-22 21:19:53 | Raporteaza
@NICOLAE POP: ai expus foarte bine problema.Decat sa ne mai imprumutam de la FMI pt salarii si pensii, ca de sustinerea industriei miniere chiar nu mai poate fi vorba, ar trebui sa sustinem investitiile cu capital strain,in care nu avem nicio cheltuiala, dar prin care mai putem acoperi din datoriile statului.
2011-11-22 22:10:06 | Raporteaza
Dar “aur romanesc pentru unguri” cum suna? Cand Apusenii erau sub jurisdictia Imperiului Austro-Ungar, maghiarii ne-au tot luat din aur si, intr-un final, a ajuns in tavanul Parlamentului din Budapesta. L-au luat fara sa dea nimic inapoi. In cazul actual, cheltuielile sunt suportate de rmgc, este vorba de un parteneriat public-privat reciproc avantajos, luam si aur si alte beneficii- in mediu, patrimoniu, economie,comunitate.
2011-11-22 22:30:12 | Raporteaza
@aura: Sunt de acord. Turistii nu au ce vizita in Rosia Montana la ora actuala(poate doar raul de un rosu infernal), nici unde sa se cazeze si nu cred ca localnicii sunt prea primitori, cand li se citeste disperarea pe chipuri. Sper si eu sa vad investitiile celor de la rmgc realizate si turismul gata sa infloreasca.
2011-11-22 22:35:51 | Raporteaza
@aura: Lumea vine ,vede si pleaca, nu prea ai ce sa vezi in afara de peisaj momentan. Ce-i drept ai pensiuni dar nu ai localuri..sincer localitatea nu prea e facuta pentru turism la cum e “dotata” acum
2011-11-22 23:26:15 | Raporteaza
@Anda: Exista o pensiune in zona din cate am inteles, si la cativa km (nu stiu dxact daca multi sau putini) e una destul de luxoasa, un lucru e sigur cea e acolo e mai mult goala. Cand nu ai ce sa faci in zona nici nu iti vine sa stai
2011-11-22 23:27:28 | Raporteaza
@Liviu Andrei: Oare de ce avem atatea ong-uri care nu vad decat rosia montana si atat? sunt o gramada de zona si proiecte la care ar putea sa mai faca referire si nu fac…oare de gce Ungaria se opune? Nu cumva spera sa exploateze in acelasi stil, pentru ei tot si nimic pentru noi?
2011-11-22 23:28:48 | Raporteaza
@Silvius: Logic si normal ar fi sa fisustinem investitiile straine, dar ce e normal la noi ? In Grecia in 6 ani s-a aprobat un proiect similar, la noi dupa 14 inca ne mai gandim si cu toate astea ne miram ca fug pana si multinationalele de noi, de ajung sa isi mute fabricile la vecini
2011-11-22 23:30:42 | Raporteaza
[...] Un posibil răspuns l-am găsit citind articolul lui Mihai Goţiu, intitulat “EXCLUSIV: AUR ROMÂNESC PENTRU ARABI. Băsescu l-a sunat vineri pe Emirul Hamad bin Khalifa Al Thani… articol postat pe [...]
2011-11-23 14:16:37 | Raporteaza
Bun. Pentru ca discutiile deja inunda in argumente pro (absurde, in mare parte) si contra (corecte, dar insuficiente) proiectului va pun in fata doua cifre simple. Una de pe site-ul oficial al RMGC, in privinta castigurilor ce revin Romaniei si anume 4 miliarde de dolari si cealalta, de pe site-ul “oficiosului” (ca sa nu fiu acuzat ca public stiri din ziarele ce “apartin” de opozitie)care ne informeaza ca datoria publica a romaniei este de 194 de miliarde de lei, adica aprox. 45 de miliarde de euro. Precizez ca stirea e de la inceputul lui februarie anul curent, iar datoria a inregistrat foarte probabil o crestere. Bun, acum va rog sa-mi explicati cum poate salva acest proiect Romania. Presupunand ca suntem atat de naivi sa credem ce spun in continuare cei de la RMGC ca efectul de multiplicare al investitilor va genera un castig de 19 miliarde de euro (ipoteza absurda, de altfel) si presupunand ca datoriile vor ramane la acest nivel (absurd) de unde scoatem 26 de miliarde de euro. Mai taiem niste munti, mai da-mi aproape gratis niste resurse, pana se aduna ca sa facem si noi de-o datorie publica, nu? Si cu ce vom ramane? O tara distrusa, pacalita, furata, dar de, fara datorii. Bun, si in continuare? In ce situatie ne vom trezi dupa golirea tarii? Hai sa investim in ceva, sa oferim ceva. Intrebarea e CE?
2011-11-23 21:54:50 | Raporteaza
Imi cer scuze pentru unele greseli, comentariul a fost scris in graba, iar indignarea provocata de aberatiile de mai sus au favorizat anumite erori.
2011-11-23 22:01:15 | Raporteaza
Luati in considerare ca am ignorat diferenta dintre euro si dolar. Treaca si asta…
2011-11-23 22:15:45 | Raporteaza
I needed to compose you that bit of word to be able to say thanks again for your amazing things you’ve shown above. It was seriously open-handed of people like you giving easily all many of us would have advertised as an e book to generate some bucks for their own end, especially considering that you might well have tried it if you desired. These strategies likewise served as the fantastic way to comprehend most people have the identical fervor the same as my very own to realize a little more concerning this condition. I believe there are lots of more pleasant periods up front for individuals that look over your site.
2012-05-09 08:08:41 | Raporteaza