![]() | Există cultură la nivel local? Dezbaterea SAR. V-ar deranja cultura cu forţa?:)vezi toate articolele de Costi Rogozanu10 Mar 2010 la 18:25 26 comentarii 1055 vizualizari. |
O invitaţie la o dezbatere interesantă, joi 11 martie la Hilton, Societatea academica din Romania (SAR), despre descentralizarea în cultură. Se pare că o să fie prezent şi preţiosul la vedere Kelemen Hunor. Punctul de plecare al discuţiei ar fi rezumat de un editorial al lui Sorin Ioniţă din care citez o bucată:
Regiunile şi primăriile în Franţa nu finanţează state de salarii, ci cumpără proiecte culturale selectate la licitaţii, cu obiective, un anume profil, început şi final. La noi, s-a ajuns la situaţia ciudată ca pe alocuri subvenţia pe bilet vândut la concerte locale să fie în jur de 150 de euro – ţinute în săli improprii, luni sau marţi, pentru că artiştii sunt oricum navetişti, cu cartea de muncă în alte trei părţi.
Cu aceşti bani, cu rezervări din timp, se pot cumpăra fiecărui spectator un zbor low cost la Milano şi un bilet de calitate media la Scala, rămânând şi timp pentru un tur al oraşului. Sigur, trebuie susţinută producţia locală la Filiaşi, dar nici consumatorul de cultură nu trebuie uitat, pentru că banii sunt până la urmă ai lui.
Şi e de discutat ce contribuie mai mult la luminarea maselor: o improvizaţie locală sau un proiect de plimbat 2.000-3.000 de cetăţeni pe an pe la Scala. Acest exemplu exagerat (dar rupt din viaţă) arată că întrebarea corectă pentru consilierii locali este nu „ce finanţăm”, ci „ce obţinem de banii cheltuiţi”? Ce rezultate reale, la nivelul publicului consumator şi al brandului cultural local. (evz.ro)
Dacă am prins nişte fonduri PHARE şi reabilităm două monumente, muzeul de etnografie şi trei case memoriale în care nu intră nimeni, se cheamă că am pus oraşul pe hartă?
Cine este în stare la nivel local să construiască nişte produse integrate atractive, să creeze emulaţie şi cerere, să iasă din rutina bugetară şi să facă actul de cultură să fie cool? Astea sunt întrebări nu doar pentru criză, ci şi pentru perioada de după.
Cîteva comentarii haotice acum.
E amuzantă ipoteza cu Scala, dar nu, nu asta e soluţia. Nu ştiu cîtă diferenţă poate simţi o ureche neexperimentată între orchestra din slobozia şi aia de la Milano. Şi nici nu cred că e importantă diferenţa de calitate – experienţa ar fi turistică, nu culturală în sensul în care văd eu o experienţă culturală.
Cultura, fie ea locală sau de capitală (unde avem provincie cît cuprinde, să fim serioşi), şi-a pierdut rolul social, nu mai poate funcţiona ca loc de întîlnire, măcar. Asta cu unele excepţii: sînt case de cultură în România unde se fac tot felul de cursuri (mai ales cele de fotografie) care funcţionează perfect. Dar sînt puţine exemple.
În rest, clienţii culturali locali funcţionează ca mulţi alţi clienţi politici, nici o surpriză. Cei cîţiva scriitori, artişti locali fac jocurile lor mici de putere, se publică şi laudă între ei şi mai iau nişte bani pentru cîte o dudă artistică.
Se reflectă în public o lipsă a selecţiei culturale credibile în România. oamenii nu mai au încredere în critici, în instanţele care recomandă şi ierarhizează. Soluţia pare a fi, din lipsă de altceva, marketingul – cam aiurea pe termen lung.
Da, soluţia franceză invocată de Ioniţă ar fi ideală. Dar cine vine la licitaţie? Mă îndoiesc că va rezista unei noi reţele pricepute la licitaţii orice grup de artişti cu spirit de iniţiativă. Care ar fi soluţia totuşi?
Soluţia teatrelor de provincie – unele funcţionează deja foarte bine alternative la buricul-pămîntului-Bucureşti. ce avem de învăţat de-acolo – că oamenii valoroşi pot fgace lucruri poate mai interesante dacă pleacă din Capitală.
Bibliotecile, muzeele? Aici – şi glumesc totuşi pe jumătate – nu cred decît în culturalizare cu forţa. E inadmisibil să nu-ţi vizitezi măcar o dată muzeul oraşului. Costă 1-2 lei, îţi ia o oră şi, culmea, se poate dovedi interesant şi instructiv chiar dacă e megakitsch. Am încercat-o în cîteva orăşele de provincie şi am plecat mulţumit din muzeu. Aşa că, excursii organizate cu şcoala:) – nu că ar salva financiar pe cineva, dar ar fi un început.
“Viaţa culturală” trebuie să înceapă cu spaţiul de întîlnire. Muzeul Ţăranului e modelul – probabil 5 % dintre cei care beau o bere la Muzeu au intrat şi în muzeu. Totuşi, în numai doi ani, s-a format acolo un public interesant pentru lansări,concerte, festivaluri. E ceea ce trebuie. Şi în provincie situaţia e aceeaşi – sînt spaţii, unele minunate, complet închise publicului. Sînt biblioteci mişto la care nu se duc decît şcolarii împinşi de profi. Şi e păcat. despre muzee sau case de cultură nu mai vorbesc. Nu spun să tragi o bodegă pe lîngă fiecare bibliotecă şi muzeu. Dar poţi găsi soluţii de deschidere a uşilor. De exemplu, unificare bibliotecilor cu mediateci, anunţarea publică a titlurilor noi, anunţarea electronica a abonaţilor despre lucruri care merită consumate. şi tot aşa.
Dacă nu ai oameni convingători (în şcoli, în principal) care să transmită elemente esenţiale pentru gustat muzică clasică, de exemplu, e greu de crezut că vei avea vreodată public pentru aşa ceva. A pune problema în termeni de ce cere piaţa e fals din start. Nu există educaţie artistică, fie ea şi minimală, fără un efort şi fără să te împingă cineva cu forţa în aria culturală. Pasionaţii de literatură, muzică bună, artă au de predat cîteva lucruri mari: răbdare, curiozitate, chef de consum alternativ. Cu alte cuvinte, tînărul care se duce la un eveniment cultural trebuie să simtă totuşi că face ceva deosebit, nu ceva obosit.
Mă miră, de exemplu, că nu se creează mai multe cine-cluburi. Filmul are cel mai mare potenţial şi este exploatat incredibil de prost în România. Cu muzica (nu doar simfonică, ci şi jazz sau muzici alternative de tot felul) iarăşi se stă foarte prost.
Pînă la urmă, cred că şi aici e nevoie de o re-centralizare. Fără campanii naţionale, fără idei care să implice proiecte la nivel extra-orăşenesc, cultura nu va putea fi gustată cu adevărat. Cultura modernă nu poate avea formă “băştinaşă”. Or, în momentul ăsta e nevoie de detribalizarea culturii, de de-localizare (nu în sens capitalist, ho!:)). Şi da, poate cetăţenii ar fi buni de plimbat, dar nu pînă la Milano, ci pînă în oraşul vecin, unde e o premieră interesantă.
Etichete: cultura locala, Hunor, Ionita, SAR


Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1Pai cum sa apara cand e clar ca se face de cacao? Cum sa raspunda la atatea intrebari unde nu ai cum sa raspunzi fara sa te dai in stamba? si cum sa apara si sa stea fata in fata cu cel care a zis Oprescu... | ||
| 2Sunt gay si nu m-ie rusine sa spun. Il sustin pe domnul Cernea, el este un adevarat copac, cu radacinile infipte in realitatea vietii. Homosexuali, travestiti, ori familisti nu conteaza, fiecare il ocrotim... | ||
| 3Penalul asta vrea destramarea culturii romanesti, distrugerea bisericii, propagarea culturii homosexuale in tara noastra. Esti un abject mai Cernea, un excrement politic. Ai fost exmatriculat de la Universitatea... | ||
| 4Penalul asta vrea destramarea culturii romanesti, distrugerea bisericii, propagarea culturii homosexuale in tara noastra. Esti un abject mai Cernea, un excrement politic. Ai fost exmatriculat de la Universitatea... | ||
| 5@Goth: lucrurile le vad cam asa: mai intai au fost pelasgii. mai vechi decat dacii, thracii, scitii, celtii, mai vechi chiar si decat sumerienii. au existat intr-o zona unde aveau ajutor din partea naturii:... | ||
| 6Declarația lui Balaban-Grăjdan: "Motivul pentru care ... să zic ... conștiința m-a obligat să fac acest lucru este pentru că se împlinesc 150 de ani de cînd Alexandru Ioan Cuza a înființat această structură... | ||
| Mihai Goţiu 10561 citiri |
| Cristian Teodorescu 9426 citiri |
| Costi Rogozanu 8766 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4072 citiri |
| Alin Fumurescu 3913 citiri |
| Constantin Creţan 3385 citiri |
| Dorin Tudoran 2832 citiri |
| Dan Duca 2464 citiri |
| Elena Vijulie 2342 citiri |
| Ciprian Şiulea 2285 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 60953 citiri |
| Cristian Teodorescu 39766 citiri |
| Costi Rogozanu 37958 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18120 citiri |
| Alin Fumurescu 17819 citiri |
| Viorel Dobran 12271 citiri |
| Dan Duca 11264 citiri |
| Constantin Creţan 11144 citiri |
| Elena Vijulie 8967 citiri |
| Dorin Tudoran 8659 citiri |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Cristian Teodorescu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Elena Vijulie 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Costi, de ce zici ca dom’ Kelemen e pretios la vedere? Din experienta mea, e unul dintre cei mai ok comunicatori cu presa din citi ministri ai culturii am avut, a raspuns promt invitatiilor. Sa fi fost numai suficienta presa interesata de opiniile si planurile sale!
2010-03-10 18:57:20 | Raporteaza
@dle.Rogozanu
cultura la romani este cam ca parul pe broscute!
Sa nu mai fim ipocriti;cultura a fost,este si va fi pentru middle and up(sa nu spun pentru elite).
Putem sa credem ca erikson,el dorado si altii asemenea lor ar putea asculta si Musorgski?
Eu am luat cursuri intensive si tot imi dau seama ca sunt la pamant cu cultura(sic)
PS-pare vanghelie un cult,dar hrebe?
2010-03-10 19:56:29 | Raporteaza
george – mai, eu l-aam pindit si nu l-m prins. am extrapolat o experienta personala. dar miine il prind:)
nepotu – nu e asa elitista cultura, nu fi crud. un roman politist bun ar merge din mina in mina daca ar fi bine pus de cineva pe raftul bibliotecilor. iar un mozart merge si in urechi burgheze. Cu o conditie: sa-si elibereze timpanele de dopurile de vata:)
2010-03-10 20:27:31 | Raporteaza
Accident de muncă pe un şantier, soldat cu una bucată muncitor picat de pe schelă. Singurul martor, un copil…
Poliţia, la faţa locului, deschide ancheta:
- Spune tu la nenea, băieţaş, ce-ai văzut? De ce a căzut nenea de pe schelă?
- Păi, dacă nu credea în Dumnezeu…
- De unde ştii tu că nu credea?
- Păi, dacă suduia tot timpul: ”Tu-ţi D-zeii mă-tii de copil, nu mai scutura de schelăăă!!!”…
2010-03-10 20:42:40 | Raporteaza
de loat in calcul ca trebuie atrasa generatia tanara,copiii si liceenii(parintii sunt deja pierduti:) )
o masura interesanta ar fi reinfiintarea cluburilor pentru copii,dar nu cu aero si navomodelism sau karting cum erau odata ci cu sectii de pictura,fotografie sau cenacluri de poezie si proza.aici intervin profesorii din scolile comunei sau orasului care pentru asi intregi veniturile se pot implica pe post de monitor si coordinator al
2010-03-10 20:42:59 | Raporteaza
@ Tot_golan

Gând la gând…
2010-03-10 20:44:30 | Raporteaza
de loat in calcul ca trebuie atrasa generatia tanara,copiii si liceenii(parintii sunt deja pierduti:) )
o masura interesanta ar fi reinfiintarea cluburilor pentru copii,dar nu cu aero si navomodelism sau karting cum erau odata ci cu sectii de pictura,fotografie sau cenacluri de poezie si proza,trupe de teatru sau proiecte proprii de actorie si film.aici intervin profesorii si invaratorii din scolile comunei sau orasului care pentru asi intregi veniturile se pot implica pe post de monitor si coordinator al clubului in timpul vacantelor si weekend-urilor.o camera in primarie sau caminul cultural sunt de ajuns.o alta idee este ca odata pe luna sa se faca cinematograf infantil.pentru copii de la tara este ceva sa vada ultimele filme de animatie disney si pixar.este nevoie doar de coordonare intre ministerele culturii,al invatamantului si a autritatilor locale.un retroproiector isi permite sa cumpere orice primarie de comuna si sa amenajeze un spatiu destinat special.orice profesor,medic sau baba pensionara cu veleitati artistice(tesut covoare sau facut oale de lut frumos decorate) poate fi convins ca mai bine scoate cinci milioane in plus la salariu sau pensie din treaba asta decat din cultivatull rosiilor sau al castravetilor. prin includerea in zona activitatilor extra scolare daca tot se vrea modificarea legii nvatamantului prin aerisirea programei.ideea cu excursiile e numai buna(nu doar la muzee dar si la ferme sau firme din comuna sau oras si chiar la manastiri de importanta culturala,ca de aia e ministerul culturii si cultelor iar orle de biologie/zoologie sau economie/sociologie pentru liceeni pot fi mult mai atragatoare si mai edificatoare fara sa fie nevoit copilul sa invete pe de rost manualul ).si DA ,se poate obliga copilul sa participe prin notarea absentei sau prezentei si a valorarii notei saumcalificativului pentru anul scolar.e nevoie de un pic de implicare si seriozitate din partea autoritatilor.cerem prea mult pentru viitorul romaniei?dar vrem ca in franta ,anglia germania sau spania.de asta ei au “succesuri” si personalitati culturale internationale si noi nu.si totusi sa nu uitam si stadioanele si bazele sportive din orase si comune ,pentru cei care nu au talent pentru cultura.si fotbalul poate fi o arta.minte sanatoasa in corp sanatos spunea un om destept;)
2010-03-10 21:33:44 | Raporteaza
bai nene, daca tot va-nsira astia intr-un clasament de citiri/postari, incearca si tu niste titluri de ‘captatio benevolentiae’ macar sa faci omu’ sa dea clic pe tine. hai ‘dorele’, putin talent sa n-o mai vad pe securista asta gretoasa pe locul 2.
2010-03-10 21:35:33 | Raporteaza
azi tastatura mobilului imi joaca feste ….sorry pentru juma’de comment
super bancul:))))))))
2010-03-10 21:38:48 | Raporteaza
O sa fiu scarbos si o sa ma iau de forma articolului si nu de continut, dar nu mai pot.
Rogo, te rog io mult, manca-ti-as ochelaru’ tau de doctor in litere, nu mai pune emoticoane in titlurile articolelor. Macar in titluri, daca in corp acu’ in 2010 o fi musai sa apara cate-o mutrisoara culcata pe urechea dreapta.
Nu de alta, dar asa cum pana acum 15-20 de ani s-a putut scrie mult si bine fara a se recurge la emoticoane pentru a se semnala tonul vocii si emotia, scriitorii bizuindu-se exclusiv pe desteptaciunea cititorilor si pe propria abilitate, ar trebui sa se poata si mai departe.
2010-03-10 22:02:49 | Raporteaza
@Costi Rogozanu
Sistemul de finantare culturala publica nu e deloc la indemana artistilor. Cum crezi ca s-ar putea schimba asta daca s-ar mai si anula descentralizarea? Da, in orasele mici grupuri de artisti batrani si ingusti la minte controleaza totul, dar alora macar poti sa le intri pe sub piele. In schimb, iti dai seama ce spiel-uri s-ar face daca banii s-ar aduna toti undeva?
Apoi, motivul pentru care arta din orasele mici e la pamant, e ca toti banii se duc la biserici (Ministerul Culturii si CULTELOR). Si, in acelasi timp, faptul ca orice trezeste interesul publicului e huiduit instant de oamenii partidelor pentru ca nu e “decent”. Nu-ti permiti mai nimic pe bani publici.
Nu crezi ca proiectele cu adevarat viabile si interesante trebuie finantate privat? Mie mi se pare ca atat timp cat banii sunt de la stat si oamenilor li se falfaie de aspectul profit, sandramaua o sa le cada la un moment dat in cap.
Si o alta mare problema e networking-ul la noi. E atat de in fasa, incat daca esti agent cultural din provincie ti-e foarte greu sa gasesti artisti extraordinari, chiar daca ei traiesc chiar in ograda micului tau oras.
Si mai e si faptul ca, in Romania, consumatorul de cultura se asteapta ca ea sa fie gratis. Nu intelege sa plateasca abonament la biblioteca, intrarea la un concert sau o expozitie, pretul unui pachet de tigari pe un bilet la teatru. Si poate oamenii din jurul tau nu sunt asa, dar iti spun ca majoritatea sunt. Majoritatea au atitudinea ca artistul este un jeg al societatii care nu merita sa traiasca pentru ca nu asambleaza avioane, deci ia sa treaca la munca! Ce sa-i finantez eu bautele, ha?! Dar stii de ce? Pentru ca nu isi permite! In orasul meu de bastina salariul mediu e de 700 RON. De unde vrei sa consume oamenii astia altceva decat ignoranta pe paine uscata?!
Cum crezi ca o sa rezolve o campanie nationala problemele acestea? O sa-i invete sa consume cultura? Care cultura? Tot aia finantata privat! Pentru ca cea finantata public nu are cum sa fie altfel decat plicticoasa, din moment ce trebuie sa multumeasca pe toata lumea si sa nu atinga niciun punct sensibil.
Poate ca ar trebui mai degraba sa promovam mecenatul ca pe luxul suprem si sa facem arta marfa de lux. Sa incurajam toti Aufsteiger-ii sa finanteze arta si s-o faca accesibila celorlalti printr-o atitudine de hai sa vezi ce am eu! Chiar daca nu inteleg nimic din ce finantez, sunt detinatorul unui Ferrari social. E singurul potential pe care-l vad momentan, restul e frectie la piciorul de lemn.
2010-03-10 22:23:45 | Raporteaza
sunt convins ca dl Ionita din postura lui dubla de ongist si icrist va gasi o formula ideala de culturalizare a maselor pe model occidental…
si va fi foarte bine pt ca multe proiecte vor fi castigate de Academia de Muzica a lui Florin Salam – omu’ are proiecte indraznete, play list bogat, colaboratori fara numar si are si bani
… si-asa zicea basescu ca 90% din romani sunt manelisti (unguri si tiganii nu intra in calcul)
2010-03-10 22:56:59 | Raporteaza
@tot_golan: Pentru cultura ta generala, cercuri de pictura, sculptura, fotografie, cineclub, au existat dintodeauna la Cluburile Copiilor (Casele Pionierilor). Nu vad de ce modelismul s-ar certa cu poezia. Copiii inteligenți le frecventau pe toate. România a avut de-a lungul timpului campioni mondiali și medaliați la concursuri internaționale de seniori, care au pornit tocmai de la cluburile copiilor.
2010-03-10 23:02:07 | Raporteaza
@MihaiP
e un fel de ras de fundal din progamele umoristice ca sa dau un exemplu din audiovizual
)) de ce sa nu punem emoticoane si in manualele scolare?!sa fie online ca doar Base ne-a spus sa dam si un search pe Google sau Wikipedia daca vrem sa stim cum e cu molecula papadiei.
logic ati atacat si forma si fondul articolului:
in primul rand ca emoticoanele au aparut si evoluat aproape odata cu pc-ul si tastatura adica chestiile astea de care va folositi dv.sa scrieti comentarii pe o platforma de blogg-ing pe web.emoticon-urile sunt combintii de semne de puncuatie care incearca sa transmita o stare sau un sens propozitiei(exemple clasice : ?! sau … sau !!!).
in al doilea rand asta era subiectul articolului :cultura in timpul acual al modernitatii si atragerea oamenilor catre cultura
daca se sugera sa punem carciumi langa muzee
si avea ceva dreptate cum are si Costi sa dreptate sa foloseasca emoticoane in blog-ul sau ca nu il citesc doar academicienii ci si tinerii de dupa blocurile gri(suntem noi majoritatea):)))
e si asta o forma de a transmite un mesaj si/cu un continut
2010-03-10 23:06:40 | Raporteaza
@alma: no comment!!!ai perfecta dreptate! Costi ai legatura…

2010-03-11 00:12:55 | Raporteaza
@marcello: si am zis eu ca trebuie desfiintate ? din contra chiar altele sunt necesare doar sa se schimbe mentalitatea , fiind mai active si mai actuale.pentru cultura generala a tuturor (nu doar a mea) si ca o alternativa la modelul actual de invatare din scoli dar si a modelelor sociale mediatizate in prezent.
2010-03-11 02:37:17 | Raporteaza
Pentru ca dragi concetateni, noi romanii suntem mai animale de turma decat alte popoare, nu suportam in mijlocul nostru oameni diferiti decat noi si consideram ca avem o sfanta datorie fata de turma sa aruncam cu pietre in cei care nu respecta profilul moral al staulului.
Mentalitatea-i de vina, nu americanii. Tudor Chirila a inteles gresit.
Cultura e aia vie la care vin oamenii din proprie initiativa, si care e privita cu suspiciune de ceilalti cat timp traieste. Dupa ce moare, e pusa la muzeu si pretuita de toata lumea ca picturile lui Van Gogh. Cat timp traieste, nu stii ce valoare are.
Yoghinii lui Bivolaru; emo; rockerii la vremea lor; Caragiale cu piesele lui de mahala; acolo unde un stat occidental ii trata cu indiferenta egala si pe fanii Nirvana, si pe cei punk, romanii inventeaza comisii care sa puna capat acestor stari de lucruri. Cultura Americii este datorata outsiderilor lor. Noi batem recordul la scriitori francezi de origine romana.
Pai cu Sfanta Ortodoxie Culturala si cu moastele ei conservate in muzee ce noutate credeti ca o sa realizati? Marioara Murarescu cantand muzica populara?
PS Greseli de a considera pe intelepti nebuni s-au facut si in alte dati. Socrate a fost condamnat la moarte de catre concetatenii lui pentru ca “corupe mintile tinerilor”. Bine, majoritatea stiau despre teoriile lui cam cat stia badea Gheorghe despre yoga.
2010-03-11 08:23:50 | Raporteaza
Interesant articol.Dar despre unele comentarii tot ce pot sa spun este: “Poftim cultura”!
2010-03-11 09:14:02 | Raporteaza
Prima dezbatere despre “demetropolizarea culturii” la care am participat s-a tinut in 1984, la Brasov, cu Mircea Iorgulescu “guest speaker”. Subiectul e in continuare actual. Acum, ca si atunci, creatorii si iubitorii de cultura vor avea multe opinii. Respectabile. Vreau doar sa amintesc incheierea lui Mircea Ioargulescu, de la Brasov: “Orwell a scris 1984, o utopie negativa. Noi traim in 1984!”
2010-03-11 11:30:03 | Raporteaza
@ mac gregor
foarte tare!
2010-03-11 12:56:52 | Raporteaza
@tot-golan: Argumentul meu era unul mai snob-conservator: anume, ca am asteptarea ca Rogozanu, care preda la Litere, sa fie in stare sa transmita tonul vocii si emotia prin procedeele literare normale, fara sa recurga la emoticoane precum pustii de 14 ani. Nu ca n-as fi convins ca Rogo e in stare de asa o performanta.
Am vrut doar sa-l atentionez un pic asupra unei chestiuni mai degraba stilistice. Oricum, nu cred ca e cineva (cel putin dintre cei care intra pe vox) atat de idiot incat sa nu priceapa un text daca nu e acompaniat de emoticoane. Nu cred ca solutia pentru ‘a aduce cultura la mase’ e s-o transformam in rahat. Nici mie nu-mi plac scriitorii pretiosi gen Patapievici, dar da-o-n ma-sa, emoticoane?! Cred ca trebuie mentinut un standard minim, chiar daca e pe net. Tot jurnalism se cheama, nu e o discutie pe mess sau un SMS.
2010-03-11 15:40:34 | Raporteaza
Cu toate ca pare atragatoare ideea unei culturi date cu forta, ca siropul de tuse la copii, imi pare ca mac gregor are dreptate.
2010-03-11 20:30:07 | Raporteaza
Cultura la nivel local?
Cititi acest articol dintr-un modestziar local. Ziarista nu exagereaza,totul e adevarat, nici nu poate scrie tot ce stie din cauza spatiului mic pe care il are.
Este vorba de o parte a sinistratilor din toamna lui 2007, care si-au vandut materialele de constructie venite ca ajutor si traiesc pe banii comunitatii locale. Un caz de antologie (a prostiei autoritatilor, lenei, nesimtirii, degenerarii unui popor?)
impartial.ro/in../ func=articol&domeniu=Tecuci&articol=11
2010-03-11 23:38:51 | Raporteaza
@MihaiP: “Oricum, nu cred ca e cineva (cel putin dintre cei care intra pe vox) atat de idiot incat sa nu priceapa un text daca nu e acompaniat de emoticoane.”
sorry am mai scapat un emoticon
)))
-nu prea as fi sigur de asta.cred ca aici va inselati .in rest aveti dreptate .doar ca i-am luat apararea lui costi sa se simta si el bine
2010-03-12 02:28:30 | Raporteaza
Cultura presupune cel putin doua elemente: producatori de acte sau fapte culturale si consumatori. Intrebarea din titlu in acest context, are ceva din gindirea de lemn. In privinta faptului ca trebuiesc platite proiecte si nu functionari e la mintea cocosului. Chestiunea e ca tot niste functionari decid ce proiecte trebuiesc platite. Dar tocmai de aceea noi umblam pe aratura.Nu avem inca o legislatie care sa stimuleze(nici macar nu o permite) competitia( si asta nu numai in arta).Nici macar nu stim ca acest consept(competitia) presupune reguli stricte si clare.Trebuie s-o luam de la temelie. O zi buna!
2010-03-12 10:24:27 | Raporteaza
@alma
Multa confuzie in textul tau. Cum crezi ca ar fi daca artistii ar decide ce se finanteaza in cultura? Ar fi haos, ei nu sunt in stare sa gestioneze propria ograda, daramite fonduri pentru cultura. Si nici nu trebuie. Artistul trebuie sa creeze, trebuie sa fie platit pentru creatia sa, trebuie sprijinit si admirat daca merita sa fie admirat. Dar nu toti merita admirati. Unii oameni, artisti in cazul nostru, au sclipiri de geniu. Creeaza odata si apoi nu mai creeaza. Daca acea creatie unica este geniala, merita toata admiratia noastra … pentru unicitate. Daca tot ceea ce creaza ulterior este mediocru sau submediocru noi ce trebuie sa facem? Sa-l admiram si aplaudam la fiecara part emanat, pentru ca POATE si acest part va fi unul valoros? Nu cred.
Ai perfecta dreptate ca aproape tot ce se cheama cultura in tara asta este la decizia unor “artisti” batrani si ingusti la minte, dar convingerea ta ca “astora macar le poti intra sub piele”, este exemplul cel mai bun pentru o atitudine defecta, profund defecta si lipsita de initiativa reala. Adica tu, artist tanar, cu oarecare potential, trebuie sa te bagi sub pielea unui alt artist sau non-artist care conduce o institutie in care tu iti cauti locul deoarece altfel nu ai sanse sa evoluezi public. E fals, e gresit fundamental. Hai sa facem odata distinctia intre management si administrarea institutiei culturii si actul artistic sau cultural al acesteia. Haideti sa scoatem artistii din functia de administratori, hai sa-i trimitem inapoi la arta si cultura. Atunci vom avea macar o sansa egala de competitie intre artisti tineri si artisti invechiti, intre produs cultural real si produs cultural fake. Fiindca da, de multe ori orgasmul nostru in fata culturii romanesti este simulat.
Inca ceva, cultura este un serviciu public. Nu poate sa fie gratuit, dar trebuie sa fie cel mai accesibil serviciu public, mai accesibil decat transportul in comun, de exemplu. Cultura-serviciul public nu este insa singura forma posibila de cultura, nici in Romania, nici in restul lumii. Este insa una din componente, cealalta fiind cultura care nu este institutionalizata de stat. Aici sunt de acord cu tine, aceasta poate avea o componenta de finantare din domeniul privat, sponsorizari sau activitati profitabile (arta pentru bani), mecenat nu mai exista. Dar hai sa nu amestecam cele doua domenii de dragul ignorantei.
Pun pariu ca in orasul tau cu un venit mediu de 700 lei lunar, exista de 100 sau 1000 de ori mai multi locuitori care doneaza bani la biserica decat sa cheltuie 10 lei lunar pentru cultura. De ce? Pentru ca probabil la tine in oras nu se ofera nimic de catre cei care ar putea si au obligatia sa o faca. Si totusi, cu 10 lei lunar poti intra in 12 luni la toate muzeele, teatrele, filarmonicile, bibliotecile din orasul tau – macar 1 data! Pe pariu.
2010-03-13 15:28:52 | Raporteaza