![]() | ”Futu-vă Paștele și Evanghelia! La muncăăă!” De ce era mai bine în comunism (studiul Fundației Soroș și un film)vezi toate articolele de Mihai Goţiu23 Dec 2011 la 11:09 60 comentarii 2342 vizualizari. |
Ce cred adolescenții de astăzi despre perioada comunistă, comparativ cu cea contemporană (studiu Soros):
Respectul față de lege: Era mai bine în timpul comunismului: 65,5%; este la fel: 20,3%; este mai bine astăzi: 14,2%.
Nivelul de trai: Era mai bine în timpul comunismului: 38,9%; este la fel: 21%; este mai bine astăzi: 40,1%.
Învățământ: Era mai bine în timpul comunismului: 39%; este la fel: 21%; este mai bine astăzi: 40%.
Spitale și sănătate: Era mai bine în timpul comunismului: 37,8%; este la fel: 29,4%; este mai bine astăzi: 32,8%.
Studiul a vizat adolescenții actuali ai României (clasele a VIII-XII-a), adică tineri care n-au avut ocazia să traiască ”pe viu” nicio zi a comunismului.
***
Cea mai simplă explicație a acestei percepții (și, într-o anumită măsură, reală) e nemulțumirea față de perioada actuală, fapt care duce la idealizarea unei alte perioade. Iar cea mai la îndemână (prin opoziție) este perioada comunistă. Cum studiul arată că această percepție este formată preponderent din discuțiile cu părinții (și într-o măsură mai mică cu profesorii) e de așteptat ca și ”perioada comunistă” să fie redusă la ultimii 10-20 de ani ai acesteia, eliminând din comparație anii 50-60 ai secolului trecut, pe care nici părinții nu i-au trăit (adică exact prioada de ”maxim” a comunismului, cea care a executat cea mai mare parte a elitei autohtone și ale cărei consecințe le trăim și astăzi).
Însă chiar și comparația cu ultimele decenii comuniste ar trebui să genereze cifre mai favorabile actualei perioade. Când spui ”respectul față de lege”, ar trebui să iei în calcul și legile în vigoare (în minte îmi vine doar faptul că un grup de mai mult de două persoane pe stradă, după lăsarea întunericului, putea fi considerat deja drept ”grup subversiv”). Și Doamne ferește să fi avut vreun litigiu în justiție cu vreun activist, securist ori politruc. Să vezi atunci ”respectul legii”. Ori așa-zisa ”egalitate de șanse” din timpul perioadei comuniste în educație, când, din cele câteva zeci de locuri la diferite facultăți, 70-80% erau rezervate pentru fii și fiice de granguri. Iar pentru celelalte 20-30% era, într-adevăr, ”egalitate de șanse”. Cât despre ”spitale și sănătate”, ”să mori cu zile” (din lipsă de medicamente, aparatură, tehnologie etc.) era o stare de fapt/ o ”normalitate”, astfel că nimeni nici măcar nu se revolta într-o asemenea situație.
Iar exemplele și comparațiile ar putea continua, dar nu aceasta e tema. Problema e cu totul alta. Și anume faptul că ne aflăm în fața unei generații care tinde să idealizeze perioada comunistă (prin comparație cu cea actuală). Asta nu înseamnă că acești tineri și-ar dori, cu adevărat, comunismul. Ci doar că idealizează un sistem autoritar, un sistem centralizat, cu multiple prerogative acordate statului și autorităților. Fără ca cineva să-i avertizeze în privința demonilor pe care îi naște un astfel de sistem. Înlocuirea unei iluzii cu o altă iluzie (pe sens invers față de 89) nu este semn de maturitate socială, ci de stagnare (ba chiar de involuție).
În 89, una dintre principalele revendicări ale celor ieșiți în stradă a fost ”alegeri libere”. Comasarea ”localelor” cu ”generalele” asumată prin răspundere guvernamentală zilele trecute îi lasă indiferenți pe cei mai mulți dintre români. Chiar dacă (are și istoria ironiile ei) această decizie a devenit lege exact în zilele în care în urmă cu 22 de ani românii cereau în piață ”alegeri libere”. Citind alte răspunsuri ale Studiului Fundatiei Soros, ai în față imaginea clară a conformismului social înspre care se îndreaptă adolescenții de azi.
Încercând să facă un portret robot al ”bunului cetățean”, 53% dintre respondenți consideră a fi ”foarte important” ca acesta ”să respecte legea”, iar 35% consideră acest lucru ”important”. Pe măsură ce întrebările se nuanțează, procentul scade simțitor. 42% apreciază ca ”fiind important” și 34% ”foarte important” ca un ”bun cetățean” să participe la activități care promovează drepturile omului. 35% (”important”) și 27% (”foarte important”) ca un ”bun cetățean” să participe la un protest pașnic împotriva unei legi despre care crede că nu e corectă. În fine, doar 28% (”important”) și 26% (”foarte important”) ar fi dispuși să ignore o lege care încalcă drepturile omului.
Așadar, din cei 88% care apreciază ca fiind importantă și foarte importantă respectarea legii (cu 53% la categoria ”foarte importantă”), doar 54% ar fi dispuși să ignore o lege care încalcă drepturile omului. Din start, pentru 34% (un procent uimitor, din punctul meu de vedere) dintre adolescenți, calitatea legii (legilor) nu are relevanță. Și, atenție, întrebarea viza o inacțiune (de ignorare), iar răspunsul este doar unul de intenție. Măcar la nivel de intenționalitate (nu de participare efectivă) aș fi fost curios câți ar fi dispuși să participe la acțiuni la limita legii (nu neapărat violente) împotriva unei legi care încalcă drepturile omului.
Oricum, procentul de inactivitate socială, de abandonare pe mâinile ”autorităților” (conform principiului ”statul știe cel mai bine ce e bine pentru tine”) este îngrijorător. E sindromul unei deresponsabilizări sociale, decompensate prin participarea la acțiuni de interfață ”la modă”. 40% consideră a fi ”important” și 39% ”foarte important” ca un ”bun cetățean” să participe la activități care urmăresc protejarea mediului înconjurător, la modul general; conform unui alt sondaj, realizat de IRES, peste 80% dintre români consideră calitatea mediului înconjurător ca factor determinant al calității vieții; cu toate acestea, un procent infim se implică în acțiuni reale de protecție a mediului, atunci când acesta este amenințat – vezi cazul Roșia Montană, a râurilor din Făgăraș și alte zone de munte, a șoselei care ar trebui ”să taie” Rezervația Retezat. În aceeași măsură infimă a fost (și este) participarea la acțiuni împotriva proiectului Ministerului Afacerilor Interne referitor la modificarea Legii Adunărilor Publice, care aduce grave încălcări drepturilor omului.
Acel 88% al ”bunului cetățean” care ”respectă legea”, indiferent de calitatea acestei ”legi” mă sperie. Pentru că girează (sau pot ajunge să gireze) o dictatură sau măcar autoritarismul (dictatura îmbrăcată în hainele democrației – de altfel, nu e nicio noutate, încă din Antichitate, în mare parte dictaturile s-au născut ”legal” și ”democratic” și nu în urma unor lovituri de stat).
***
Citind acest sondaj, mai mult decât îngrijorător, mi-am amintit reacțiile stârnite în vară de proiecția filmului lui Lucian Pintilie, ”Balanța”, la TIFF. O pensionară și un tânăr (nu avea mai mult de 30 de ani) îl acuzau pe Pintilie de ”anti-românism” pentru ceea ce a arătat în film (și a scris și Băieșu în carte omonimă care a stat la bazele peliculei). ”Nu asta e România”, afirmau ”bunii cetățeni” despre producția care descria, în amănuntele cele mai intime și personalizate, ultimii ani ai comunismului. Ai în film ”de toate”: și sistemul de sănătate, și cel educațional, și ”respectarea legii” în comunism. Mă hazardez în a afirma că adolescenții care idealizează acum perioada comunistă și-ar schimba opțiunea dacă ar vedea acest film (care a făcut săli arhipline la începutul anilor 90). Și ar avea frisoane când ar recunoaște o replică celebră a primarului comunist (interpretat magistral de Victor Rebengiuc) în discursul unui șef de stat contemporan: ”Băăă… futu-vă Paștele și Evanghelia de enoriași! La muncăăă!”.
Și îmi permit să-i parafrazez pe Băieșu și Pintilie, pentru replica finală, ”dacă iese normal (cu referire la pruncul nenăscut – n.a.) îl împușc cu mâna mea”. Acum aș putea spune: dacă iese ”bun cetățean” îl împușc cu mâna mea.
***
Etichete: băieșu, balanța, comunism, lucian pintilie, Mihai Goţiu, soros, studiu, Victor Rebengiuc


Costi Rogozanu azi la 16:35 |
Dacă erai critic cu americanii şi politica lor oficială (reprezentată lamentabil de ambasadorii [ citeste mai departe ]
Ionel Blănculescu azi la 14:58 |
In urma cu nu mult timp, la 15.01.2012, publicam pe voxpublica si pe site-ul propriu, [ citeste mai departe ]
Tudor Darie azi la 14:32 |
Bani, bani, bani... vize, vize, vize... acestea sunt asocierile în mințile multor cetățeni [ citeste mai departe ]
Florin Puscas azi la 13:57 |
„USL e în această clipă o alianţă de stânga, iar o alternativă la Uniune trebuie să fie, [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu azi la 11:23 |
”Chemaţi organele să-mi pună cătuşele, să mă lege, dar să ştiţi că o să daţi [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 09:42 |
Vreo 20 de tineri pedelişti s-au dus la Parlament să-i dea deşteptarea lui Crin Antonescu. Mai [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu azi la 08:29 |
... zbaterile PDL-ului pentru a iesi din groapa electorala pe care singur si-a sapat-o m-ar induiosa [ citeste mai departe ]
Cristian Bândea 22 Feb la 21:33 |
Săptămâna asta a apărut în mass media o nouă "amenințare" la adresa libertății virtuale. [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 22 Feb la 19:23 |
Sondajele de opinie vin să confirme ceea ce Puterea a negat: Guvernul Boc a fost schimbat în urma [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 22 Feb la 17:03 |
Trăim epoca ştirilor, a breakingnews-ului. Vom avea minimum 10 televiziuni de ştiri. Digi24, TVH2. [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 22 Feb la 12:59 |
În an de recesiune, Petrom a făcut un profit de neam-prost, de 887milioane de euro, în creştere [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 22 Feb la 08:29 |
Dupa manifestatiile din ianuarie, autoritatile, in loc sa genereze si sa implementeze idei pentru [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 Feb la 21:05 |
Încă una. Poate ultima după episodul de săptămâna trecută de la Federația Română de Fotbal, [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 21 Feb la 18:16 |
Paradox: "Am vrut să fiu un om întreg și m-am trezit un [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 21 Feb la 17:32 |
Comisia Europeană a confirmat astăzi oficial ceea ce a anunţat ministrul afacerilor europene [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 21 Feb la 17:03 |
Cu o saptămână înainte de a deveni Ministru de Finanțe, Bogdan Drăgoi împrumuta România cu 1. [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 Feb la 16:53 |
PDL s-ar agăţa de MRU ca înecabilul de pai. Dar dacă premierul îşi dă independenţa pe [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 Feb la 15:56 |
Un om cuminte, raţional, cu capul pe umeri. Să zicem că aude ştirea zilei de azi, că se [ citeste mai departe ]
vox 21 Feb la 12:37 |
E greu să crezi că unicul motiv pentru care România nu recupera 1.5% din PIB pierdut prin [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 Feb la 10:19 |
O prelată a stadionului ”Ilie Oană” din Ploiești care unea o peluză de tabela de marcaj și [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 21 Feb la 09:59 |
Proiectul de reconfigurare urbanistică a Pieței Universității în vederea transformării [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 20 Feb la 23:31 |
"E spart apartamentul unei familii. În timpul jafului, acasă e doar femeia, în jur de 40, cu [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 20 Feb la 20:56 |
Astăzi se aniversează dezrobirea romilor din 1856. Este prima oară cînd aniversarea se [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 20 Feb la 20:35 |
Mă răscoleşte în seara asta o tipă în buzunar, dar n-apucă să facă şi extracţia. Ieşisem [ citeste mai departe ]
Dan Duca 20 Feb la 20:27 |
Ne-am văzut de puţine ori în aceşti ani. De infinit prea puţine ori. Ne-am cunoscut în Sibiu [ citeste mai departe ]
Florin Puscas 20 Feb la 20:20 |
Industria cărţii din România seamănă cu o junglă. Fiecare încearcă să supravieţuiască [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 20 Feb la 19:34 |
Din cand in cand, apar articole de analiza in care se compara situatia din Romania cu cea din alte [ citeste mai departe ]
vox 20 Feb la 19:12 |
Am lansat cîteva întrebări/teme unuia dintre cei cinci candidați la rectoratul UBB, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 Feb la 18:35 |
Cînd au început colonizarea Tasmaniei, la începutul secolului al XIX-lea, britanicii au ajuns la [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 20 Feb la 18:05 |
A nimerit-o bine premierul alegîndu-l pe Dan Suciu purtător de cuvînt. Nu numai fiindcă DS [ citeste mai departe ]
| 1Eu sunt una din cei multi din fata televizoarelor, care sunt de acord cu cei 20 de tinrei pdl-isti si am si o propunere de slogan: "Antonescu presedinte pentru ciumpalacii fara minte"... | ||
| 2Ce nu inteleg e de ce fruntasii PD-ului nu-si asuma cinstit candidaturile, daca tot au facut ceea ce spun ei ca au facut: modernizarea tarii, reforma, salvarea de la grecizare, binele cu forta, etc. De... | ||
| 3Programe au toti, pdl, psd, unpr... Inclusiv pcr-ul a avut programe. Care e diferenta? Regimul si persoanele care ar trebui sa le aplice. Regimul nu mai e, dar persoanele inca mai sunt. Cat despre marele... | ||
| 4@unik: Aceasta a fost si intentia mea! Imi pare bine ca gustati un astfel de umor, amar ce-i drept, pe propria noastra piele! Este renumitul, haz de necaz! Blanculescu... | ||
| 5Mi-e dor (culmea !) de Biju Morar. Cum le zicea el, cum lingea in augustul kur presidintiaL ...... | ||
| 6@trolu: Perfect de acord cu dvs.!In afara de o supraimpozitare a profiturilor acestor companii petroliere, din care nu castigam mai nimic, banii ducandu-se la buget, pentru alimentarea si a sau in special... | ||
| Mihai Goţiu 27103 citiri |
| Ciprian Domnişoru 10079 citiri |
| Cristian Teodorescu 8362 citiri |
| Costi Rogozanu 6854 citiri |
| Florin Puscas 4269 citiri |
| Alin Fumurescu 3482 citiri |
| Viorel Dobran 2377 citiri |
| vox 1807 citiri |
| Elena Vijulie 1356 citiri |
| Daniel Oanta 1271 citiri |
| Mihai Goţiu 8 postari |
| Cristian Teodorescu 6 postari |
| Costi Rogozanu 4 postari |
| Florin Puscas 3 postari |
| Viorel Dobran 2 postari |
| Alin Fumurescu 2 postari |
| Tudor Darie 2 postari |
| vox 2 postari |
| Lucian Isar 2 postari |
| Ciprian Domnişoru 2 postari |
| Mihai Goţiu 105037 citiri |
| Costi Rogozanu 51460 citiri |
| Cristian Teodorescu 47282 citiri |
| Alin Fumurescu 25394 citiri |
| Ciprian Domnişoru 21006 citiri |
| Remus Cernea 17916 citiri |
| Viorel Dobran 16867 citiri |
| Dorin Tudoran 15188 citiri |
| Iulian Leca 12531 citiri |
| Cristian Bândea 11206 citiri |
| Mihai Goţiu 38 postari |
| Cristian Teodorescu 26 postari |
| Costi Rogozanu 25 postari |
| Dorin Tudoran 15 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Viorel Dobran 10 postari |
| Constantin Creţan 8 postari |
| Iulian Leca 7 postari |
| Ciprian Domnişoru 7 postari |
| Lucian Isar 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
asta nu sa vazut in balanta.locuiesc intr-un sat din oltenia,pe timpul ala mergeam la bucuresti cu trenul ca sa aducem paine.faceam cu rindul,ne ajungae rindul la 3 saptamini.piinea o taiam pe lungime ,si puneam un surcel la mijloc sa se usuce mai bine,cind era uscata o stropeai cu apa si o bagai in cuptor,asta mincam.ba imbuibatilor mai bine ca acu n-au duso romanii niciodata,numai ca avem memoria scurta si am uitat.
2011-12-23 11:32:15 | Raporteaza
@cormoran: …Si dupa cum se stie, cine-si uita istoria e condamnat sa o retraiasca! Cui ii e dor de un film facut de nord-coreeni, ca tot sunt acum mai “sub reflector” ?
2011-12-23 12:20:37 | Raporteaza
S-o luăm pe rînd:
1. Tinerii de azi cred că era mai bine în comunism.
Asta li se spune de acasă. Am auzit-o de zeci de ori. Cu câţiva ani în urmă, eram profesoară de română, membru în comisie de bacalaureat. La proba orală, elevii aveau de dat răspunsuri “la liber” pe subiecte nonliterare. Apare un puşti cu creastă (ştii freza aia a lor gen Oblio) şi cu cercel in ureche şi trage bilet: “Credeti ca e mai bine acum sau pe vremea comunista”? Puştiul: “Pe vremea comunistă”. De unde ştii şi de ce. Păi mi-a spus bunica. Lumea avea ce munci. Nu m-am putut abţine şi i-am zis: “S-o întrebi tu pe bunica ce i se-ntâmpla unui elev dacă venea la şcoală cu freza ta şi cu cercel în ureche”.
2. “Oricum, procentul de inactivitate socială, de abandonare pe mâinile ”autorităților” (conform principiului ”statul știe cel mai bine ce e bine pentru tine”) este îngrijorător.”
Asta vine de la şcoală, părerea mea. Elevii sunt şocaţi când îi intrebi ce părere au despre cutare chestie. “Adica sa zic cu cuvintele mele???” Şcoala românească nu încurajează exprimarea opiniei, dialogul în contradictoriu, afirmarea personalităţii (în fond). Elevii trebuie să fie “cuminţi”, să nu “vorbească neîntrebaţi”, să strea în bancă şi să scrie.
Îmi amintesc şi acum şocul pe care l-am citit în ochii unui director care mi-a intrat în clasă când făceam un koc de rol, “interviul de angajare” (nu eram eu geniala, e in programa, trebuie doar sa te deranjezi…). Un elev era la catedra, o eleva în prima banca discuta cu el, alţii îşi aşteptau rândul. Eu eram aşezată pe o bancă în rândul 3-4 (da, pe). Clasa se amuza de toata chestia şi era foarte relaxata, iar dom director nu parea sa înţeleagă ce dracu fac ăştia la ora de română.
Mi-a povestit un prieten ca a asistat la un moment dat la o lectie de literatura in Olanda, unde elevii luau cuvantul şi vorbeau la microfon, pe un piedestal, in fata clasei, dupa care cel care avea opinie opusa facea la fel. SI colegul meu nu intelegea, ce naiba trebuia microfon, ca doar se auzea intr-o clasa si fara. Iar profesoara i-a explicat ca elevii trebuie sa invete de mici ca ei au un cuvant de spus si ca trebuie sa si-l spuna.
Chestiune de abordare…
2011-12-23 12:38:50 | Raporteaza
“Joc de rol”, scuze
2011-12-23 12:40:53 | Raporteaza
Pai nici bor care fura in stânga si dreapta nu era în comunism
)) tot mai bine fata de astăzi
Nici bugetari care freacă menta cata frunza și iarba
2011-12-23 12:49:42 | Raporteaza
Eu nu inteleg cum e mediul amenintat de proiectul de la Rosia Montana, cand tocmai el are in plan si o ecologizare, prin care s-ar spune “stop” poluarii din zona. De ani de zile, mediul de acolo este afectat si “procentul ala infim” nu s-a sesizat pana acum. Oare de ce? fiindca acum sunt alte interese in joc?
2011-12-23 13:13:31 | Raporteaza
Cred ca este primul articol al dvs. cu care sunt de acord Sunt nascut in 90, deci am la activ 0 zile sub comunism, insa curiozitatea, parintii si unele articole m-au impins sa vad si eu cam ce a fost in perioada aceea. Un singur lucru am de adaugat la articolul de mai sus (desi clar argumentele anti-comunism sunt multe) pentru cei care sustin ca era mai bine cu ’secera si ciocanul’ sa citeasca un pic despre fenomenul Pitesti
2011-12-23 13:32:24 | Raporteaza
Lu
“Păi mi-a spus bunica. Lumea avea ce munci”
“S-o întrebi tu pe bunica ce i se-ntâmpla unui elev dacă venea la şcoală cu freza ta şi cu cercel în ureche”.
“esti beton”.Deci este mai bine sa fii cu o tunsoare de apucat decit sa ai unde muncii.
Prntru asta, pentru freze,pentru golaneala neingradita,pentru grotesc si grobian toate la liber fara restrictii s-a facut revolutia? Jalnic.Munca este o apucatura comunistoida.Mai bine lenevim ne drogam si ne punem cercei ca sitem liberi.Uite ce gfacem cu libertatea o bagam in gard si pe ea,la fel cum s-a intimplat cu toate cele pe care “am pus mina”pina acum.
2011-12-23 13:38:46 | Raporteaza
capitalism , comunism , socialism , sunt aspiratii ale omenirii in care vor fi oameni multumiti si nemultumiti ,
Orice regim va fi pe lume ,in orice tara , trebuie sa faca ca balanta intre bogati si saraci sa fie cat de cat echilibrata .
Cand balanta se inclina intr-o parte sau alta , se lasa cu scantei .
In nici-un caz nu putem sa ne opunem selectiei naturale , ca specie , omul , incerca sa supravietuiasca , si va castiga cel mai puternic si cel mai inteligent.
Asta este viata pe Terra , depinde cine se va adapta cel mai bine , probabil vor triumfa gandacii si sobolanii
))
2011-12-23 13:41:30 | Raporteaza
@Curios: Eroare.
Atunci TOATĂ LUMEA era un fel de ”bugetară”. Că avea sau nu o finalitate economică, munca era plătită ”de la stat” (cică). Asta și lasă unora impresia că era mai bine: oricum/ oricât munceau, cu sau fără rost, comunismul ”le dădea ceva”.
BOR avea mai puține afaceri, într-adevăr. Dar mult mai mulți informatori/ ofițeri sub acoperire…
2011-12-23 13:48:02 | Raporteaza
mai tăt anul Roșia Montană în sus Roșia Montană în jos,
nu v-ați ales acest titlu tot anul și acum de Sfintele Sărbători vine …ca nuca-n perete ori ca trântitul mucilor în fasole
2011-12-23 13:56:51 | Raporteaza
Cu scuzele aferente pentru autocitare. “Orice idelogie pusa la indemana unor ticalosi devine briceagul din laba (mana) maimutei”
Romanii au ramas cu aceleasi defecte si naravuri ca si inainte de 89. Doar ca si le-au amplificat. Cu aceeasi masura cu care ne-au administrat comunismul, ne administreaza si “democratia”.
P.S. Care credeti ca ar fi fost reactia lui Ceasescu fata de RM ?
2011-12-23 14:01:36 | Raporteaza
@nae: Cine esti tu sa spui la altul cum sa se tunda? Si atunci aveai de lucru si daca nu era nevoie de munca ta. De asta a fost si ineficienta economia comunista. Normal este sa primesti de lucru doar daca cineva are nevoie de tine. Nu asa, doar pentru ca respiri. Daca nu esti capabil de nimic atunci nu mananci. Sau cauti o meserie care sa ti-o plateasca cineva. Pentru ca daca tu muncesti ceva ce nu are nevoie nimeni cineva va munci ca sa primesti tu acei bani. Si este incalcarea drepturilor omului.
Cum de te-au scapat “teroristii” la revolutie?
2011-12-23 15:05:46 | Raporteaza
Pana sa se puna problema privatizarii sistemului de sanatate ii priveam si eu ca pe niste creaturi bizare pe nostalgicii comunisti, In momentul in care statul nu-ti mai garanteaza viata, democratia devine o filosofie de prost gust. Asa cum de prost gust e si sa mai cauti argumente gen: “pai ce atunci se gaseau medicamente ?” Probabil ca nu dar prerogativa nr 1 al unui stat ar trebui sa fie lupta cu toate fortele pentru pastrarea in viata a cetatenilor sai. Apoi pt libertatile lor. si apoi ca o consecinta a celei de-a doua, lupta pentru proprietatile lor.
2011-12-23 15:12:32 | Raporteaza
cristi
inseamna ca de munca voastra nu are nevoie nimeni.Ce ati facut voi in ultimii 22 ani.Nimic doar furaciuni distrugeri si smenuri.Cei de care zici tu ca nu era nevoie au facut 90% din ce vezi in jurul tau si nu ati apucat inca sa distrugeti nefiind in stare nici macar sa le intretineti sau mai bine zis nici macar sa le zugraviti,o sosea, un sidex un transfagarasean etc. Acum voi ca nu este nevoie de munca voastra cumparati pina si suruburile ca mai bine ne facem o freza de apucat sa fim cu muci in freza decit sa muncim.
Ce s-ar fi intimplat daca si cei care au muncit gindeau ca tine,probabil ca tu nu ai mai fi existat. Si poate era mai bine.Zic si eu.
2011-12-23 16:06:00 | Raporteaza
@deja e o gluma proasta
Pe bunee… in usa recent au introdus medicare si medicaid … Programe socialiste pentru cei care nu au asigurare provata (ca numai cu asigurare privata mergea pe acolo) … La un talkshow prezentatoru’ a intrebat publicu “pai daca ala care nu are asigurare pica in strada ce facem il tratam pe bani de la buget sau il lasam sa crape” … raspunsu strigat de public o fost … “nu va atingeti de banii de buget ca is ai nostri,nu a lu’ ala”…. deci nu ii aia ordinea corecta…
2011-12-23 16:08:18 | Raporteaza
democratia nu este un fapt castigat. pentru asta trebuie luptat in fiecare zi. slaba reactie a societatii civile la abuzurile regimului basescu isi are cauza in mimarea democratiei si in lozinci anticomuniste fara fond. anticomunismul ca forma fara fond a fost din pacate un laitmotiv al intelectualitatii romanesti postrevolutionare. o intelectualitate muta in anii ceausisti s-a dovedit foarte vocala anticomunist dupa, fara a-si asimila insa valori profund democratice. vedem asta astazi cand intelectualitatea romaneasca este in majoritate din nou tacuta. unde sunt scrisorelele deschise de altadata?
cititi mai multe pe site-ul meu….
2011-12-23 16:26:58 | Raporteaza
@nietzsche: in sua… e treaba lor. dar aici daca propietatea ta privata imi poate salva copilul fac ceva pe dreptul tau asupra ei. Iar daca te opui, viata ta nu inseamna nimic pt mine fata de viata copilului meu. Iar daca ai copiii,,, poate ca asta as putea fi mai uman fata de ei, dar as considera ca le sta mai bine orfani. St
2011-12-23 16:31:03 | Raporteaza
@nietzsche. sau poate vrei sa spui ca egoismul tau e mai important decat egoismul meu ? Ti sa te contrazic, egoismul meu e mult, mult mai important ca al tau si de vreme ce am anulat orice limitare a egoismului… sutem care pe care!
2011-12-23 16:46:36 | Raporteaza
nae draga, mai ai putin si faci apologia muncii la canalul Dunare-Mare Neagra. Si nu ma refer la ala din anii 80, ci la ala din anii 50. Ei, au mai murit niste oameni acolo, dar ce mai conteaza, a iesit un sant chiar frumos. Astia de acum nu pot nici sa taie buruienile de pe marginea lui..
P.S. Economia asta de astazi care nu e capabila de nimic exporta anual de 40 de miliarde de euro. Compara cu acei 5-6 miliarde de dolari din exporturile anuales produse de mareata industrie a lui nea Nicu. Cum oare e posibil? Propaganda capitalista, stim noi mai bine..
2011-12-23 16:47:33 | Raporteaza
@nietzsche: @bolsevicul stirnerian:
Până să decideți care din voi e mai tare (în opinii, desigur), reforma sănătății se pune la cale pe cu totul alte criterii e ”eficiență”.
2011-12-23 17:48:19 | Raporteaza
@bolsevicu
Ai vrea tu … vi pe proprietatea mea, sau te uiti fara permisiune la ea … o sa te bucuri ca nu ai trait mai mult ca copilu’ … instantaneu o sa te bucuri…
2011-12-23 17:49:46 | Raporteaza
silicoane
esti varza tata, consulta si tu un statistician care stie ceva de preturi ponderate, comparabile.etc etc.
Dupa tine daca comparam si si pib-ul romaniei a crescut s-a dublat sau chiar mai mult. Traiesti mai bine de trei ori ca inainte de 89, iei salariul de trei orii mai mare etc etc.Sa faci comparatie numai cite salarii medii iti trebuia inainte de 89 sa-ti cumperi o casa si o putea face oricine care vroia si vezi cite salarii iti trebuiesc azi sa cumperi o casa.75% din populatia romaniei are salariul pina in 1000 lei.I-a tu adeverinta de sa. de 1000 lei/ luna si du-te la banca sa faci credit sa-ti cumperi o casa. Vezi sta cineva de vorba cu tine, iti da credit.Sa vii sa-mi spui si mie.Pe urma sa vorbesti de exportul romaniei .
2011-12-23 18:34:01 | Raporteaza
silicoane
si inca ceva exportul romaniei depinde in proportie de 80% de dacia, sidex si pina mai ieri nokia si tot profitul intra doar in buzunarul celor trei. Pe cind inainte de 89 daca se exporta 1000 lei banii intrau de exemplu in clantele de la spitalul din orasul tau care se defectau si trebuiau schimbate.
Asa ca tu sa fii fericit ca imbogatesti pe indian, sefii de la renault, si pe sefii de la nokia si tu te scobesti in buzunare cautind banii sa-ti iei un cozonac ca tot vine craciunul. Asa ca fii fericit exportam 40.mil euro. dar banii unde sint ca eu nu vad nimic, nimic.
2011-12-23 18:46:25 | Raporteaza
@cristi versus nae
“nu era nevoie de munca ta”
Zau mai @cristisor?? Uite ce zic:
E posibil ca numai 1% work sa fie cu adevarat util
in lumea asta infecta de azi: capitalista + socialista.
Am lucrat (design and development) pentru super-softuri in super-capitalism si anume in super-corporatii si
nu sunt mandru deloc de acest work cu zeci de datamart in data warehouse, cu databases cu multe table sizes = hundert milion rows or bigger.
Cu tot felul de measures & facts on several tiers, cu export, import, gross, forecast, reporting partners , geographies, products and product lines.
Cu baze de date multidimensionale (cubes), cu scule de reporting avansate.
Cu agregari de tot felul…
Cu diverse aplicatii pe mai multe sisteme: Unix, Windows.
Toate astea cu zeci de release, pentru ca apoi sa fie vazute niste ‘data’ de catre unii manageri grasi, in general niste bogatani, in general infecti.
Si pana la urma deciziile sunt luate tot intr-un joc (aproape satanic) al actiunilor pe bursa.
Nu sunt prea mandru de munca mea.
Si ma cam cac imprastiat pe acest capitalism scarbos contempoan si pe acel fost socilism ceausist sau sovietic,
cum si aceste Sisteme s-au cacat mereu imprastiat pe oameni, mai tot timpul (cu exceptia unor scurte perioade ceva mai rezonabile).
2011-12-23 19:32:24 | Raporteaza
@nae
Sa-i spui lui silicon_v ca si uncia (troy ounce) de aur
a crescut de la vreo 300(350) USD la aproape 1800 USD in ultimii 20 ani.
(vezi:
goldprice.org/s../
>20 years)
Asa ca USD de acum 22 de ani era cu totul si cu totul alceva decat USD ($) de astazi.
Era un USD bengos
( deasemenea, chiar prin 2001 1USD >= 1.1 Eur si 1 USD = circa 7 francs FR).
Asa ca poate-i inchizi un pic gura, ca 5 miliarde USD de-atunci nu-s foarte departe de 30 miliarde de azi.
Si bunanteles, azi e vorba de export Renault, ArcelorMittal , ex Nokia, Lafarge etc si nu e export ROmania.
Si ca pe vremea lui Ceausesco era mult dumping, de exemplu la legume, fructe, carne dar si la substanta/materie prima medicamente, se vindeau/exportau mult prea ieftin, din pacate .
2011-12-23 20:14:21 | Raporteaza
Era mai bine in comunism? Sa le dea Dumnezeu, la toti ce sustin asta, exact ceea ce isi doresc. CRACIUN FERICIT!
2011-12-23 22:47:21 | Raporteaza
Poate ca un procent infim s eimplica in ecologie insa procentul ala a pierdut pe drum orice urma de umanitate din moment ce doar in asta se mai implica.
2011-12-23 23:26:49 | Raporteaza
@Anda: Stii ce? Parerile unor de aici sunt exact ca-n comunism! Daca nu e ca ei nu e ca nimeni. Ori e ca securitatea
2011-12-23 23:34:14 | Raporteaza
@Mihai Gotiu: Daca articolul s-a bazat pe date oferite de Fundatia Soros, poate ar merge un update cu mentionearea celui mai recent proiect, respectiv siteul impotriva uitarii.
istoriacomunism../
2011-12-23 23:35:47 | Raporteaza
A NU SE RATA interogatoriul din linkul de mai sus (buton dreapta sus)
Have fun
2011-12-23 23:36:58 | Raporteaza
era destul de bine,eram mandrii ca suntem romani,economia duduia,aveam fabrici si uzine,aveam produsele noastre,nu aveam somaj,coruptie generalizata.Acum nu mai avem fabrici si uzine,suntem prostii Europei,importam totul din afara,suntem piata de desfacere pentru vestul Europei,meseriasii care ii aveam,au plecat si sau stabilit in alte tari.Capitalismul din tara este vai de capul lui.Patronii, pot sa mearga sa mai ia lectii din vest.
2011-12-23 23:54:15 | Raporteaza
stimati domni traim in minciuna hoti care astazi nu poate fura spune ca a fost mai buni in epoca de auri .cine ar trebuie sa lucreze nu lucreaza ca spune ca nu gaseste de lucru,nu gaseste ptr ca nu vrea e mai usor sa plinga sigur ca era mai usor in comunism ca aveai de loc de munca chiar ca nu produceai nimic erai paznic ,pompier turnatori nu faceai nimic nici macari nu era nevoia sa stii sa scrii numele sau sa pui un cruce in loc de samnatura sa sti sa minti luai salarul bine meritat dupa ce ai intors acasa dupa o noapta greu/a dormit pina dimineata/mergea,domnul la furat la Colectiva siguri ca e dor de epoca de auri.!.SCOALA majoritate din elita SMECHERIIlori de astazi a terminat cursuriile in diferita scoli ca nici macari nu stia unde este scoala dar diploma are in buzunar dovada gasiti in fiecare zi urmariti activitatea parlementariilori ….dar de laudat acea merge bine..stiai sa minti sa fii cu doua fete sa fii turnatori sa vinzi prietenul,parinti,vecini,etc.etc.erai APRECIAT,erai om de incredere,atunci ai primit si tu un kg de ceva indiferent ca ce dar erai mindru ca erai om de INCREDERE.astazi pling ca era mai bun in epoca de auri.nu mie tare greu sa recunosc tovarasii aceasta printre aceasi zisi REVOLUTIONARI.uni care multi dintre ei urla si bate din palma si in vis si visa de ceausescu.astazi plinge in loc sa munceasca. BINE NU LA ROSIA MONTANA la mina /nu vrea sa moara.Ce e diferenta intre aZi si in trecut ?INDIFERENT REZULTATUL CE ARATE ACEA E TRIST CA INCA SINTEM IN EPOCA DE PIATRA SCOPUL CONDUCEI ESTE DE A TINE POPULATIA IN INTUNERIC /MENTAL/SA NU POTI GINDI SINGURI ,NU E BAI CA TRAESTI IN MINCIUNA.ACEA E PRINCIPAL SA DEVI OM DE INCREDERE /ADICA om CU DOUA FETE/RIDEM DE COREENI?SI NOI DEVENEAM COREENI DACA NU ERA 1989.ce E DIFERENTA INAINTE SI DUPA 1989 ?INAINTE DE 1989 AI FURAT UN CARTOFI SI ERAI OM SIMPLU TE A BAGAT LA RACOARE 6 LUNI ERAI TOV CU FUNCTII INALTA PUTEAI SA FACI ORI CE NU AVEAI NICI UN BAI…DUPA 1989TOT UN OM DE RIND FURA UN KG DE CARTOFI BAGA LA RACOARE VREO 6 LUNI.IAR UN TOVARASI /PARDON/DOMN FURA CITVA DE MII,MILIOANE DE EURO PRIMESTE DIPLOMA /INGINERI ,MEDIC!!!FARA SA STIE CA UNDE E INSTITUTUL ACEA DE INVATAMINT DE LA CINE PRIMESTE DIPLOMA ACEA /OARE IN STRAINATATE DE CE NU RECUNOASTE DIPLOMA DIN ROMANIA?/DECI ACEST OAMENI NU SINT TRAS LA RASPUNDERE CE E DIFERENTA? NIMIC…CINE NU A PLACUT SA LUCREZE ACEA NICI ASTAZI NU LE PLACE SA LUCREZE CINE A FOST HOTI MINCINOSI ACEA SI ASTAZI TOT ACEA A RAMAS OMUL SIMPLU CINSTIT A RAMASI IN STRATUL SE JOS IN SOCIETATEA DE ASTAZI STRATUL DE MIJLOC NU EXISTA.PREA PUTIN RESTUL??PROFITORI..NU MERITA SA VORBIM SE EI………ACEA E PRINCIPAL STRATUL DE JOS SE POATE MANIPULA PROSTII DUS DE NAS CA BOU LA ABATORI CU UN MICI SI O BERE O RECLAMA LA TELEVIZORI BOSOROGUL CARE VREA SA LUCRA LA SI CERE SA FIE PORNIT MINERITUL LA ROSIE MONTANA SI UN ANALFABET CARE PLINGE TOT IN RECLAMA PTR ROSIA MONTANA VORBESTE FARA SA STIE CA CE SPUNE NU CONTEAZA ACEA E PRINCIPAL CA A DEVENIT” VEDETA LA TELEVIZORI”. MARE E GRADINA ZOOLOGICA AL DUMNEZEULUI….
2011-12-24 00:12:28 | Raporteaza
Zau sunteti tampiti majoritatea! Nu v-ati prins ca traiti sub acelasi regim, cosmetizat pe ici, pe colo? Aveti impresia ca traiti in democratie? Intr-o economie libera de piata? Ha, ha ha!
2011-12-24 04:54:31 | Raporteaza
Dezolant de ilogic Gotiu nostru… Intrebarile se refera la respectul legii, educatie, sanatate si nivel de trai, iar el bate campii cu anii `50-`60, in care cica comunistii omorau “elita”. Pai omului simplu i se rupea de elita, tot asa cum elitei i se rupe azi de omul simplu, daca-l durea ceva in anii aia erau hartuielile colectivizarii. Vai, mare “elita” decimata, ce sa zic, acea elita care a facut politica si viata intelectuala descentrata a României dinaintea comunismului, cu toate excesele fasciste, superstitzioide si nationaliste, cu toata coruptia si lipsa de viziune economica. De ce nu compari cu anii `70, cand se traia mai bine decat in anii `80? Acesti ani parintii actualei generatii i-a apucat, asa cum i-am apucat si eu, si azi in mintea mea ramân etalonul dupa care judec ce-am realizat in viata, in raport cu ceea ce parintii mei au realizat. Comparatia mi-e clar favorabila, dar asta doar pentru ca am emigrat, altfel, desi poate material situatia mea n-ar fi fost foarte rea, ca si calitate a vietii, sigur n-as fi putut atinge in România capitalista de azi ce-au atins parintii mei in România comunista a anilor `70! Trist e faptul ca nici macar in tarile capitaliste dezvoltate, nivelul si calitatea vietii din acei ani nu mai e atinsa azi, de cei care pornesc in viata sau sunt la un inceput care nu indatorat trecutului acesta aproape mitic.
Cea mai simplă explicație a acestei percepții (și, într-o anumită măsură, reală) e nemulțumirea față de perioada actuală, fapt care duce la idealizarea unei alte perioade. Iar cea mai la îndemână (prin opoziție) este perioada comunistă. Cum studiul arată că această percepție este formată preponderent din discuțiile cu părinții (și într-o măsură mai mică cu profesorii) e de așteptat ca și ”perioada comunistă” să fie redusă la ultimii 10-20 de ani ai acesteia, eliminând din comparație anii 50-60 ai secolului trecut, pe care nici părinții nu i-au trăit (adică exact prioada de ”maxim” a comunismului, cea care a executat cea mai mare parte a elitei autohtone și ale cărei consecințe le trăim și astăzi).
2011-12-24 06:40:09 | Raporteaza
Gotiu: Ori așa-zisa ”egalitate de șanse” din timpul perioadei comuniste în educație, când, din cele câteva zeci de locuri la diferite facultăți, 70-80% erau rezervate pentru fii și fiice de granguri.
MINTZI, mai Gotiule, si minti inca din ignoranta se pare (ceea ce e rusinos), asta pentru ca probabil n-ai intrat intr-o facultate decat, asa, ca noile generatii, pe baza de chitantza la secretariat, si nu de examen de admitere in scoala…
Esti absolut ratacit cand afirmi ca 80 la suta din locuri erau rezervate ptr, plozii grangurilor, si minciuna asta poate fi sanctionata de imensa majoritate a absolventilor acelor ani, care erau copii de tarani sau in orice caz copii veniti de la tara: cu ei concuram noi, cei de la oras, si acesti tineri motivati si silitori reprezentau cosmarul plodului de orasean inscris la un examen. Nu cred ca nici macar 1 la suta din locuri reveneau prin frauda plozilor elitei politice. Toti acesti copii de tarani si provinciali care azi sunt inca absolventi ai scolilor superioare comuniste, nu pot decat sa-ti dea un scuipat pentru fabulelele pe care le indrugi aici! Cu un an inainte de a intra la facultate la fizica, un profesor renumit (Hristev) a indraznit sa aranjeze un examen pentru bani (in favoarea unor copii taranilor legumicultori, putrezi de bogati, din Magurele), si nu pentru favorizarea unor “granguri”, iar omul s-a ales sanctionat cu pensionarea, dar asta a fost singura instanta in care in acei ani de crunta concurenta la admitere s-a vorbit despre incorectitudini la examen. Opinia mea e ca “grangurii” comunisti erau infinit mai putin corupti si lichele decat aia pentru care dai tu azi cu clantza, si ati fi chiar foarte norocosi, tu si plozii pe care eventual ai reusi sa-i faci si cresti in minunata Românie capitalista, sa fiti tratati tot atat de just si egalitar pe cat ne tratau pe noi comunistii!
Cat despre spitale, habar n-am cat de rau era in “vagauna” ta clujeana pe atunci, as fi putut sa jur ca nu era deloc rau pentru omul simplu in comparatie cu ce i se ofera azi (dar daca tu zici altfel, atunci fie!, vagauna e…), insa in Bucuresti, ca fiu al unei familii simple de clasa medie, de functionari si tehnicieni fara functii politice (alta decat apartenenta la PCR), eu am avut parte de niste servicii de foarte buna calitate, si zic asta azi in foarte cunostinta de cauza, pentru ca in virtutea jobului pe care il fac si experientei de pacient, stiu ce e si ce nu e un bun serviciu medical intr-un spital universitar occidental.
La fel invatamantul… Daca un ziarist roman si nu oricare, inca nu pricepe evidentza ca oferta fostului regim in materie de sanatate, educatie si ordine reprezinta azi idealuri spre care doar tindeti inca, ce sa ma mai mir de elucubratiile unui simplu fraier fara nici un fel de posibilitate de informare si tendinta cultivata spre obiectivitate!?
2011-12-24 07:16:35 | Raporteaza
Asta e Românica-cianurica….plină de ,,ţăranul cu Maserati”,ţărăncuşa de Nedelea cu ,,bemveu”,etc,etc
2011-12-24 07:19:02 | Raporteaza
Lu: “scoala româneasca nu încurajeaza exprimarea opiniei, dialogul în contradictoriu, afirmarea personalitatii (în fond). Elevii trebuie sa fie “cuminti”, sa nu “vorbeasca neîntrebati”, sa strea în banca si sa scrie.”
Pai in pana mea de ilogica ce esti, “scoala” aia esti tu, tu si popii aia care predau absoluturi, dogme si contorsiuni logice, unde chielea mea sa faci “exprimari de opinie in contradictoriu” la ora de de indoctrinare religioasa si idiotizare????? Si era rau, zici, pe timpul scolii comuniste, ca nu-i primea cu creasta, eh?
2011-12-24 07:26:28 | Raporteaza
@Lu: Excelent. Uite, fii-mea a terminat cu ceva timp in urma un liceu bilingv din capitala unde au ore si profesori “nativi”. In clasa a X-a a avut un profesor din Noua Zeelanda. In afara de faptul ca fii-mea se vaita mereu de accentul individului, a primit si am primit de la acest OM o lectie de viata extraordinara. Hai sa-ti povestesc: le-a dat de facut un eseu despre mitologie. Fii-mea i-a facut o chestie interesanta pe care a primit fix 6. In schimb cei care au scris despre Ceausescu si perioada comunista au luat 10. Fii-mea, gura mare, s-a luat de tip si i-a spus ca aia nu-i mitologie ci este realitate, ca n-are un sambure de adevar, ci este chiar adevarul. Profesorul i-a spus ca ii mai da o sansa sa-si mareasca nota si o lasa sa-si refaca lucrarea. Eu ii zic sa scrie despre Ceausescu si revolutie. Eu imi zice NU! Asta nu-i mitologie. Eu: daca asa vrea profesorul… Ea: lasa-ma-n pace! Scriu ce stiu eu ca-i mitologie. Eeeee, si iar a primit eseul cu nota 6. Si iar l-a refacut! Tot asa de vreo 4 ori la rand. Pana cand fii-mea, infuriata, scrie un eseu in care da definitia mitologiei din cateva dictionare, ii spune ce au zis marii nostri scriitori despre ce este mitologia etc. si i-l trimite tipului pe mail. Profu’ ii raspunde ca n-a auzit despre acei scriitori si ca in opinia lui mitologie nu este ceea ce spun marile dictionare si, evident, ii zice sa refaca eseul. Era ultima ora din an cu tipul asta, iar fii-mea ii raspunde la mail cu ceva de genu’: “opinia mea, care este la fel de importanta pentru mine pe cat este opinia dvs. pentru dvs. coincide cu ceea ce zic dictionarele. Scriitorii romani fac parte din literatura universala si daca ati venit sa predati in Romania trebuia sa cititi macar cateva randuri scrise de ei. Iar faptul ca opiniile noastre nu coincid nu inseamna ca eu nu am dreptate.” Si ii trimite mailul. Apoi mi-l arata. Normal, ce-a fost la gura mea…. nu mai povestesc. Cred ca “obraznica” a fost cel mai cuminte lucru pe care i l-am spus. De acum ma asteptam sa fiu chemata la scoala, sa mi se frece ridichea etc. Deja ma gandeam la toate relele din lume. Cand ajung seara acasa fii-mea imi spune ca acest profesor i-a dat nota 10! Olelei, puiu’ mamii, ce s-a intamplat? Profesorul a scos-o in fata clasei si le-a spus: Acest copil a refacut eseul de 5 ori. De fiecare data a adus argumente din plin pentru opiniile ei. A scris lucruri frumoase si inteligente. Pentru asta ii dau nota 7. Dar …. a avut curajul sa-si sustina opinia, contrar a tot ceea ce spuneam eu. M-a sfidat. Si-a asumat riscul unei note mici, si nu numai atat, insa si-a spus clar si raspicat parerea. Pentru asta ii dau 10. Pentru ca lumea are nevoie de oameni inteligenti. Dar inteligenta fara curajul opiniei este egala cu zero.”
Cred ca de astfel de profesori avem nevoie. De oameni care sa provoace discutii si sa-i indemne pe copii sa vorbeasca liber, sa se exprime, sa aiba curajul sa-si spuna parerea chiar daca este contrara cu a “profului”. Iar “profu’” ar trebui sa aiba intelepciunea sa respecte opinia celuilalt, chiar daca este un pustan cu mucii-n batista. Daca profesorii (si parintii normal) isi vor incuraja elevii (copiii) sa se exprime si sa aiba respect pentru opinia celorlalti, deja putem avea o scoala mult mai buna. Si mai cred ca nu avem niste copii prosti, ci doar timorati, inchisi in carapacea lor, cu frica de exprimare, pentru ca nu gandesc. Le este frica sa gandeasca tocmai pentru ca de cele mai multe ori, ei gandesc ALTFEL. Iar restul lumii rade de ei. Si atunci…. nu-i mai comod sa tocesti? Nu-i mai simplu sa zici “‘teles sefu! traiti sefu’!”? Copiii nostri trebuie invatati sa gandeasca si sa vorbeasca liber.
Acum fii-mea este studenta in Anglia. Si in fiecare an a avut profesori care au afirmat ca sistemul de invatamant romanesc este foarte bun. Prima data cand a auzit acest lucru, fii-mea a replicat: “va inselati, doamna!” Si a primit raspunsul urmator: “un sistem de invatamant care scoate elevi atat de competitivi ca tine este un sistem excelent. Nu conteaza numarul lor intr-o generatie. Unul daca exista, acela va duce lumea mai departe.” O alta lectie importanta pentru mine.
Ti-am povestit aceste intamplari, nu ca sa ma laud, ci ca sa generez o schimbare de mentalitate in noi toti. Cred ca este important sa ne privim copiii cu alti ochi si sa le incurajam opiniile, chiar daca pe moment ni se par obraznicii. Poate sa-i mai temperam in violenta verbala si in patosul lor, dar sa-i incurajam sa VORBEASCA LIBER. Sa-i obligam sa gandesca si sa se exprime liber. Pentru ca, in final, d-asta am facut “revolutie”, nu? Pentru libertate, pentru gandire libera, pentru libertatea de a alege si pentru a avea ce si de unde sa alegem. “Nu stiu altii cum sunt”, dar eu pentru asta am iesit in strada.
2011-12-24 08:47:34 | Raporteaza
Bai nesimtitule ce-i cu titlul asta de manelisto ghiolban!?
2011-12-24 09:04:35 | Raporteaza
@_rk:
Bai rk TU MINTI! pentru a intra la facultate in primul rind te lua la dosar. Si daca nu corespundeai te chinuiai de pomana. Si atunci cind cineva aranja examenele in afara sistemului, da era “pensionat” in rest se “nimerea” ca cei care trebuiau sa intre sa fie intr-o sala unde subiectul cel mai greu (sau chiar doua) nu era scris pe tabla. Seful de sala era sanctionat prin avansare si toata lumea (cu origine sanatoasa) era fericita. In spitale nu era nimic! Totul trebuia adus de acasa, si daca aveai alcool, fase sau medicamente de import erai intrebat de unde. Politia era a lor si pentru ei, o vreme a aplicat “principiile sanatoase” dar apoi la ordin politic a lasat borfasii pentru a fi folositi ca masa de presiune. E adevarat ca (daca nu erai politruc sau progenitura lui) nu aveai sanse sa aburesti justitia in caz de accident auto, viol, crima sau furturi mai mari de 10000 lei. In rest bimic prin magazine (ok, creveti vietnamezi la discretie, dar nu era ulei…)Tot ce era era pe ratie, chiar si piinea. Program TV sau radio?!! De la bulgari poate. Orasele nu erau aglomerate, fiindca in Buc. de exemplu calatoream toti cu vreo 200 autobuze (mai degraba scari, ca toti era pe scara, dar pentru cine nu a vazut….). Incalzirea centrala era la fel pentru toti: 10 grade in casa! In blocurile smechere cu centrala proprie pe pacura erau adunati ai lor si acolo era bine.
Daca ti-e dor de comunisti du-te in coreea de nord si simte-te bine.
2011-12-24 09:45:11 | Raporteaza
Cetateanul Roman: Bai rk TU MINTI! pentru a intra la facultate in primul rind te lua la dosar. Si daca nu corespundeai te chinuiai de pomana.
Cetatzene prea tanar pe certificat sau la minte, eu replicam la afirmatia ingrozitoare si enorma a lui Gotiu, care sustine ca 70-80 la suta din cei admisi in universitati erau granguri; chiar n-ai reusit sa pricepi???
Faptul ca `”dosarul era considerat”, mi se rupea, 90 la suta dintre romani, nu aveam nici un fel de dosar care sa ma puna rau cu regimul, apoi chestia cu dosarul cred ca era vorba mai mult prin anii `50, dar in deceniul `80 cand am dat eu examen n-am auzit de nimeni care sa fie respins pe astfel de criterii politice, si asta probabil pentru ca opozitie si opozanti nu mai existau de mult: fie fusesera ucisi, fie crapasera de batranete, fie nu mai aveau varsta sa fie capabili sa urmeze studii universitare, si sa fim lucizi, nici nu prea existau motive de opozitie: oamenii erau multumiti.
Fapt e ca 99 la suta din populatia tarii care nu se opunea regimului si n-avea nici o problema cu dosarul, Militia sau Securitatea, tot asa cum romanii nu sau opus nici precedentului regim capitalist care nu i-a tratat deloc mai bine, asa ca romanii nu aveau nici o dificultate cand doreau sa urmeze studii universitare.
Cetateanul Roman: Si atunci cind cineva aranja examenele in afara sistemului, da era “pensionat” in rest se “nimerea” ca cei care trebuiau sa intre sa fie intr-o sala unde subiectul cel mai greu (sau chiar doua) nu era scris pe tabla.
Tu de unde pana mea vorbesti (in dodii)? Tu ce varsta ai? Prin ce vagauni ai trait?
Spune aberatiile astea milioanelor de romani care au avut ocazia si chiar au urmat si absolvit studii universitare in perioada comunista.
Cetateanul Roman: Seful de sala era sanctionat prin avansare si toata lumea (cu origine sanatoasa) era fericita.
Toata lumea avea “origine sanatoasa”, mai putin o minoritate infima de cativa privilegiati ai vechiului regim. Mi se rupea de ei, tot asa cum li se rupea si lor de taranii exploatati la sange si omorati cu tunu`cand se revoltau contra acestor privilegiati, ori eu din taran ma trag, asa cum se trag 95 la suta din romani.
Cetateanul Roman:In spitale nu era nimic! Totul trebuia adus de acasa, si daca aveai alcool, fase sau medicamente de import erai intrebat de unde.
Cetateanul Roman: Politia era a lor si pentru ei, o vreme a aplicat “principiile sanatoase” dar apoi la ordin politic a lasat borfasii pentru a fi folositi ca masa de presiune.
Si acum politia e tot a celor la putere, vei observa asta cu prima ocazie in care de foame si de prapaditi ce sunteti, veti iesi sa va strigati necazurile, caci pentru principii, ei bine, pentru asa ceva ar fi trebuit s-o faceti deja de mult, insa de unde nu e, nici Dumnezeu nu cere…
Cetateanul Roman: E adevarat ca (daca nu erai politruc sau progenitura lui) nu aveai sanse sa aburesti justitia in caz de accident auto, viol, crima sau furturi mai mari de 10000 lei. In rest bimic prin magazine (ok, creveti vietnamezi la discretie, dar nu era ulei…)Tot ce era era pe ratie, chiar si piinea.
Tu vorbesti despre deceniul 9, care nu e reprezentativ pentru toata perioada regimului comunist; in deceniul 8, si in deceniul 7 chiar, in magazine gaseai tot ce-ti trebuia; inainte fusese criza de dupa razboi, o perioada dura si pentru lumea vestica. Criza anilor 80 (deceniul 9) a fost provocata de decizia leaderilor de a achita pronto datoria, ori rigoarea provocata de frica de datorii si bugete deficitare, iata, o traiti si voi azi, o traim si noi azi, cei care suntem in Occident si o vom si veti trai inca un deceniu de aici incolo, si asta fara comunisti si Ceausescu… Singura diferenta e ca veti bali in fatza vitrinelor, in timp ce satrapii vechiului regim aveau macar decentza sa nu va faca sa lingeti vitrinele de pomana, le ascundeau.
Cetateanul Roman: Program TV sau radio?!! De la bulgari poate. Orasele nu erau aglomerate, fiindca in Buc. de exemplu calatoream toti cu vreo 200 autobuze (mai degraba scari, ca toti era pe scara, dar pentru cine nu a vazut….). Incalzirea centrala era la fel pentru toti: 10 grade in casa! In blocurile smechere cu centrala proprie pe pacura erau adunati ai lor si acolo era bine.
Am trait acei ani, si n-am avut niciodata 10 grade in casa, si asta fara nici un fel de incalzire suplimentara in afara celei furnizate central. Am stat in cartierul Drumul Taberei, care nu era un cartier de nomenclaturisti, dimpotriva, era foarte proletar, si in acea zona oamenii N-AU tremurat asa cum sustii. Au fost scurte perioade de presiune scazuta la gaze, intr-adevar, si e adevarat ca transportul in comun era o mizerie si o rusine, insa exagerarile prostesti ma fac sa vomez pe voi, noii fanatici: a-ti aduce aminte de frigul de atunci, in timp ce acum, in secunda asta chiar, sunt sute si mii de familii care au ales sa se debranseze de la caldura pentru ca nu-si pot permite s-o plateasca, si in timp ce sute de mii de prapaditi traiesc in mizerie, infometati si fara posibilitatea de a-si castiga o paine in mod decent, tine foarte mult de prostie, de o prostie tipica, pe care o recunosc, are aproape o componenta etnica.
Cetateanul Roman: Daca ti-e dor de comunisti du-te in coreea de nord si simte-te bine.
N-am de gand sa merg nicaieri, sunt deja la o varsta si, stai linistit, raman senin la capitalistii astia, care in orice caz ma trateaza cu MULT mai mult respect decat sunt tratati românii IN PROPRIA LOR TARA! De ce-as pleca in Coreea sau Cuba, cand numai in ultimii 2 ani mi-am cumparat 2 masini, una de 35 000 de dolari si alta de 48 000 (si asta fara a ma priva de o vacanta in Europa), cand platesc o casa care costa mai mult de o treime de milion de dolari, cu piscina, garaj, obiecte inauntru cam tot ce poate visa cineva, si asta din pozitia unui prapadit de lefegiu, NU a unui escroc, NU a unui bandit, NU a unui exploatator si speculant. In contrast cu tine si multi alti fraieri din România, eu inteleg FOARTE BINE in ce MICA masura tot confortul asta relativ mi se datoreaza, si in ce MICA masura acelasi confort e datorat sistemului sau modelului capitalist de economie, la care va inchinati voi ca boii. Doar prostii cred in retete miracol, doar prostii cred ca daca adopti capitalismul, sau retetele lui, atunci esti automat pe drumul bun spre prosperitate! Majoritatea tarilor capitaliste ale lumii sunt sarace, si sunt saracele dintotdeauna capitaliste si sarace (
), deloc foarte departe de ce e Cuba sau ce era România pe timpul bolsevicilor. Confortul de azi al cetatzeanului simplu din Occident, atat cat mai este el (si nu mai este foarte mult, sa nu faci greseala sa ma iei etalon
, caci din pacate pentru visurile voastre roz, de fomisti ametzitzi, venitul anual pe familie pe care il am eu, mai mult de 75 la suta dintre canadieni NU-L AU!!!), se datoreaza in cel putin aceeasi masura jafurilor colonialiste din trecut, sclavagismului modern din epoca capitalista, exploatarii crunte a generatiilor trecute de prapaditi, banditismului economic postcolonial, cat si calitatilor, care cert exista, ale modelului liberal de economie.
2011-12-24 11:27:59 | Raporteaza
@_rk
legat de invatamantul 1980- 1990
1) Liceele erau foarte diferite, un liceu bun de matematica-fizica (bucurestean etc) te ‘trimitea’ direct in Politehnica (Universitate tehnica) fara nicio problema.
Aveam profesori excelenti la liceu: am invatat elemente de algebra superioara, logica matematica si mai ales calcul diferential/integral direct din clasa (clasele 9 – 12). Nu mai vorbesc de fizica (dinamica, mecanica fluidelor, termodinamica cu elemente de termotehnica, camp electromagnetic).
2) Intrarea la Facultate tehnica (inclusiv Constructii, Instalatii) era cinstita,
Cred ca cinstita si grea era si la: medicina/filologie/geologie.
Despre filosofie-drept nu prea stiu ce sa zic, cred ca era rezervat fiilor de Secu…
3) Facultatea era in pricipal NEECHITABILA, necinstita.
Erau favorizati NET activistii (ascr , pcr ) si ceva mai discret-subtil fii de Secu sau studentii-turnatori.
Despre repartitii (guvernamentale) nu mai vorbesc.
Fii de secu sau activisti grei pcr erau ‘aranjati’ bine, ‘trasi’ spre locuri OK, dupa maximum 1 an stagiu.
(eu n-am apucat Stagiatura in comunism, stiu ca era in cea mai mare parte dezumanizant/descalificant)
4)Despre incalzirea incintelor (apartamente, institutii, hale):
era muuult sub Norme!
Am folosit continuu calorifer cu ulei, radiator electric.
Apa calda era rara (0.5h pe zi maximum) si calaie – vezi trupa Parazitii: (“a venit ba apa calda? A venit da-i rece!”).
Un foarte bun profesor universitar a facut un calcul:
a demonstrat ca economia de import de pacura era o prostie imensa ceausista, ca ‘ne furam singuri caciula’).
Pe-atunci toate CET urile de la cele bucurestene (Sud, Vest, Grozavesti, Progresu-cel cu cosul de fum micsorat din dementza lui Ceausescu caruia i pare urias),
cele dinIasi, Timisoara, Deva, Brasov, Giurgiu, Borzesti, Brazi etc
produceau mixt energie electrica SI energie termica (termoficare urbana + abur industrial + agent termic industrial).
Cu cat se utilizau mai multe grupuri in scheme si incarcari eficiente, cu atat randamentul global ar fi fost mai mare
Dehhh, economie la pacura a unor cretini supusi lui Ceausesco!
In schimb se exporta substanta/materie prima medicamente muuult mai valoroasa , la preturi de cacat!!
2011-12-24 12:38:16 | Raporteaza
@gunoaie capitaliste si gunoaie bolsevice: Nu stiu in ce masura exporturile comunistilor ptr. plata datoriei ne ajutau sa scapam de ele, sau nu, comunistii se poate ca au luat mai multe decizii imbecile decat bune, fapt e ca situatia din anii finali, de criza, nu pot fi reprezentativi pentru toate cele 5 decenii cat a durat regimul. Exact ptr. ca stiam de pericolul de a ajunge sa lucrez la tara, am facut studiile la seral, asta insa a avut, fireste, un cost, pe care nu toata lumea era disponibila sa-l plateasca, anume prelungirea studiilor si nevoia de a fi tot timpul legat de un loc de munca, fie el si cu efort usor. Favoritisme, astea au existat si-n Romania, INSA ELE EXISTA PESTE TOT SI IN OCCIDENT: in Canada sunt facultati ale caror corpuri profesorale si echipe administrative sunt acuzate ca favorizeaza anumite etnii (facultatea de medicina a universitatii mcgill, e acuzata ca respinge studentii de alte entii/religii decat aceea evreiasca, si bietii oameni care chiar tin sa studieze acolo, sunt obligati sa faca un bacalaureat la alta facultate (biochimie, de ex.), ca doar mai apoi sa aiba sanse sa intre printre “belitzi”). Ei bine, astfel de mici ticalosii exista peste tot, si orice imigrant stie cat rahat e de mancat din partea majoritarilor, ca sa-si croiasca si mentina un loc; de aici si pana la a sustine ca cea mai mare parte a locurilor in univeritatile Romaniei din vremea bolsevicilor erau ocupate de granguri, e drum foarte lung. Stiu ca existau familii in Bucuresti care sufereau de frig, aveam amici in Pantelimon, de ex., insa eu, si cei mai multi dintre cunoscutii mei, n-am avut astfel de probleme; si nici n-am suferit vreodata de foame. Cu toatea astea, am fost un om simplu, cu parinti care nu erau nomenclaturisti, care locuiau intr-un cartier banal (in drumul taberei, la intersectia actualelor blvd. timisoara si brasov). Si ca sa intru la fizica, mi-a fost suficient un liceu industrial (IMEB, nr. 2), n-am avut nevoie de unul de matematica fizica. Recunosc insa ca parintii au bagat meditatii in masa, ca sa pot intra in perioada aia cand concurenta era dementa, o concurenta pentru care pana la urma regimul era de vina (desi, nu e cu nimic mai destept sa lasi oamenii sa faca studii daca nu poti sa le si dai dupa aia un mediu economic in care sa-si gaseasca de lucru, si la capitalisti exact porcaria asta se intampla, mai ales cu fraierii de imigranti in Canada, cum sunt si romanii, care vin si fac aiurea (in sensul de nepotrivite pietei) studii de ciclul 2 si 3, ca mai apoi sa se pise pe ele, ca nu-si gasesc de lucru).
2011-12-24 13:27:55 | Raporteaza
toti cei care spun ca in facultati intrau in primul rind copii de granguri maninca maro cu polonicul.Habar nu au sau au auzit doar pe liiceanu si patapievici care pe linga faptul ca au fost doi profitori ai comunismului mai si mint, la fel ca si tismaneanu fiu de tatal comunismului adus pe tancuri.Invatamintul pe timpul lui ceasca se facea dumnezeieste nu intrai nicaieri nici la scoala profesionala fara concurs de admitere,bacul se lua pe bune nu exista frauda iar la facultate se dadea examen de stat.Repartitiile se faceau in ordinea mediilor de la absolvire si a notei de la examenul de stat. nu conta ca erai fiu de fiu sau fiu de taran mediile contau si nimic altceva.Chiar si pentru copii de granguri.Din total oferta de postruri alegeau cei cu mediile de 10 din ce ramineau cei cu note de 9 apoi cei cu 8 etc etc.nimeni nu o lua inaintea celui care era indreptatit. Ca pe urma tata securistu cauta sa-si aduca fiul de la dolhasca in bucuresti era altceva.Trebuia sa-i caute sa-i faca loc sa ia negatie etc etc si pe urma putea sa mute. Oricine spune altceva nu este decit un mincinos.Eu la revolutie aveam 18 ani de cind am treminat facultatea am trait timpurile stiu cum a fost ca am trait timpul pe pielea mea si nu tine abureala.
In anul cind am intrat eu la facultate au fost 11 pe loc si din cei care au intrat 175 studenti nici-unul nu a fost copil de grangur sau securist.Si in cei partu ani de facultate in anul meu nici nu au fost. Asa ca intrau doar securistii si grangurii este o alta mare minciuna
La facultate erau studenti din toate categoriile sociale fii de tarani, muncitori, ingineri care toti au intrat prin concurs pe merit nu pe pile. Frauda la intrare sau la iesire sau din timpul anului erau foarte aspre pedepsite.Un student prins copiind era automat exmatriculat iar un profesor fraudind intra la puscarie fara dubii.
Scoala o putea face oricine cu o singura conditie sa invete.De restul se ocupau altii.
2011-12-24 14:05:19 | Raporteaza
Pentru simetrie:
– de Craciun dom` Gotiu a gasit o vorba dulce: “Futu-vă Pastele si Evanghelia!”
Eee, de Paste o sa inventeze ceva pe invers, un fel de futu-va Craciunii si Craciunitele
Ca sa fii gurnalist trebe sa ai fantezie, sa ai basca in care sa pui cuvintele si sa le amesteci; dar talentul se arata atunci cind arati cum le scoti: de Paste daca spui ..tu-va Pastele si mai stiu io ce, ce drac de haz sa aiba?
De Craciun f.ti Pastele, iar de Pasti Craciuniul.
Dom` Gotiu, cianura sa n-o uitati!
2011-12-24 15:26:11 | Raporteaza
@nae
Nu stiu din proprie experienta cum au fost anii 70 in invatamantul superior, cunosc insa binisor sfarsitul anilor 80 in invatamantul superior tehnic.
Pot spune insa cu certitudine ce am mai spus la postarea @43, la subpuctele: 1), 2), 4).
Sa dezvolt un pic punctul despre (coruptia din )invatamantul superior tehnic anii 80 tarzii (dupa 1985):
Repartitia ‘guvernamentala’:
- activistii studenti ascr-pcr primeau 0.5 puncte, un bonus imens (media generala devenea din 9.45 ==> 9.95)
- repartitiile puteau fi cunsocute dinainte pe filiera M.I. / Secu; unele posturi erau ‘pregatite’ special pentru copiii astora (de exemplu ‘obscure’ Antreprize care aveau Centrul in Bucuresti, nu era nevoie de ‘negatii’, era suficienta o ‘delegare’ /delegatie permanentizata.
Existau si posturi scoase special anul respectiv pentru copilasii activistilor locali.(au fost si cazuri hilare, cand astia scosesera posturile iar ‘copchiii’
ramasesera rpetentzi, nu absolvisera).
Stiu cazuri cand s-a aflat cu certitudine lista repartitiilor cu zile multe inainte, de la un foarte de treaba fiu al unei familii din esalonul 1-2 M.I.; repet, un baiat foarte OK; aceasta lista foarte secreta nu era cunoscuta nici macar la nivelul rectoratului, sau activistii-ingineri de-acolo nu o cunosteau decat in proportie de 75%, nefinalizata).
Despre profesori:
- erau in acea vreme profesori exceptonali care si-au luat pana si doctoratul dupa 90, marginalizati pentru ca erau anti-politruci, erau oameni demni; acestia
erau si practicieni exceptionali, au contribuit la platforme industraile importante si eficiente, la export de tehnologie etc
- erau si profesori lichele (securisti, turnatori, ofiteri acoperiti)
- erau tot felul de lichele politruce (decani/ pro-decani) care te lucrau si la notele de examen ce tineau de catedrelor dominate de ei, daca:
refuzai/nu mergeai la penibila manifestatie de 23august, la infectele munci agricole fortzate (unde fiecare compensa animalic lagarele alea de munca animalica cu bautura proasta sau sex pe apucate)
etc etc
2011-12-24 15:46:29 | Raporteaza
@_rk
Tot ceea ce spui e perfect credibil, e o situatie normala, standard, a studentilor/elevilor anilor 1980.
Cat despre Canada/USA , 80% din amicii/amicele si colegii mei sunt de mult acolo. Sunt dintre oamenii cei mai buni care au fost candva in Romania.
Multi oameni buni mai sunt plecati (sa nu zic emigrati)si in: Franta, Germania, Irlanda / UK.
Despre mine ce sa zic? Sunt intre 2-3 lumi, iar atunci cand lucrez din Romania e numai si numai export si treaba ‘remote’.
Despre invatatura: e mai bine sa invete oricum ceva , chiar daca nu-si gasesc imediat de lucru; mai bune sa invete decat ’sa se abrutizeze’.
Sunt de acord cu fraza:
“se datoreaza in cel putin aceeasi masura jafurilor colonialiste din trecut, sclavagismului modern din epoca capitalista, exploatarii crunte a generatiilor trecute de prapaditi, banditismului economic postcolonial, cat si calitatilor, care cert exista, ale modelului liberal de economie”
Se mai datoreaza si atragerii unor ‘beautiful minds’, unor terifiante arsenale etc
Un amic din USA – plecat inainte de 1990 si care la vreo 40 si ceva de ani are deja peste 1/2 din viatza in USA – spune mereu cam asa: e constient ca binele (sau binisorul) vietzii sale usa-iste este cauzat cu certitudine de nefercirea altora, din alte zone geografice; nu-si iubeste noua tara si nici pe cea veche…
2011-12-24 16:03:49 | Raporteaza
@_rk
IMEB chiar a existat
Si inca ceva despre IMEB – platforma masini electrice
(de pe fosta strada cu rezonante vietnamiene Ho Chi Minh , azi Erou? Milea ).
Aceasta platforma e azi praf si pulbere fina.
Peste cadvrul IMEB troneaza azi un ’splendid’ Mall cu rezonante asiatice, turcitoarabit si cu actionariat israelian: AFI Palace Cotroceni
IMEB n-a mai fost relocata, a fost pur si simpu ucisa cu sange rece si maruntoita cu buldozerele.
(Nu-i prea istetz rumanu!)
2011-12-24 16:38:28 | Raporteaza
@_rk: Sustin intru totul afirmatiile, absolut corecte.
Eu,(tata muncitor si mama casnica) am intrat primul pe lista la o facultate bucuresteana si in anul nostru – 140 de studenti – nu a fost nici un fiu de grangur.
Mai vreu sa corectez ineptia pe care Gotiu o sustine, cum ca grupurile de peste doua persoane pe timp de seara ar fi fost considerate subversive: Gotiule sau vorbesti din auzite, deci esti idiot, sau o faci intentionat, deci esti nemernic.
Pentru Gotiu si ceilalti postaci aiurea, bagati la cap: Cand faceti analiza unei organizari sociale sa stiti ca punctul de vedere al omului din popor este legat direct de nivelul lui de trai: sa aiba ce pune pe masa copiilor , sa aiba cu ce sa-i imbrace si cu ce sa ii dea la scoala. Comparativ cu societatea comunista , care asigura aceste nevoi bazale, la nivel modest ce-i drept, societatea de astazi este GENOCID. De ce? Pentru ca astazi politica este doar hotie si jaf.
2011-12-24 17:47:50 | Raporteaza
Oameni buni, nu mai cautati termeni de comparatie pentru ca nu exista! Criminali economici si criminali psihologici au existat si atunci asa cum sunt si azi. Insasi articolul de mai sus este o “bomba” psihologica. Pentru omul de rand atat “democratia capitalista” cat si “democratia populara” este de tot siktirul!
Cea mai mare cacialma psihologica este gaselnita cu “DREPTURILE OMULUI”! Adica DREPTURILE DERBEDEILOR. Vedeti cu totii pe toate canalele media cat tam tam se face in acest sens pentru a se scoate din culpa CRIMINALII, VIOLATORII, EXCROCII, HOTII, TRADATORII…
In ce priveste perceptia noii generatii asupra istoriei recente sau asupra prezentului, noi suntem raspunzatori. Nu suntem capabili ca BUNICI, PROFESORI, PARINTI, PRIETENI, COLEGI…etc, cu atat mai mult STATUL, sa-i indrumam intr-o cunoastere profunda si sincera a celor doua sisteme.
Un singur LUCRU le spun eu, un oarecare, tinerei generatii:
In viata politica sunt doar doua curente care pot aduce progres. Unul este cel LIBERAL, iar cel de-al doilea cel SOCIALIST. Restul sunt doar “gaselnite” idioate ale unor vagabonzi ai politicii, ai media, si ai intelectualitatii de carton.
Pana cand copiii nostri nu vor avea termene de comparatie intre aceste doua curente politice si se vor raporta la “circuri” de politica de tip COMUNIST sau PDL-ist, comfuzia o sa existe totdeauna!
CRACIUN FERICIT!
2011-12-24 18:17:45 | Raporteaza
Pentru a elimina o confuzie privind discriminarile din invatamantul superior:
– in toti anii 50 si in mare parte din anii 60 a fost o discriminare INGROZITOARE, copiii ‘dusmnilor poporului’ nu mai aveau acces in Facultati, la studii superioare.
Si erau dusmani ai poporului si detinutii si persecutatii politici si tzaranii mai instariti si micii burghezi si micii proprietari, de toate…
(maica-mea a trebuit sa ascunda ca parintii au case nationalizate – fusesera nationalizate ilegal chsi dupa legea comunista – fapt dovedit in Justitie dupa 1996)
- in anii 1980 nu au mai fost discriminari de aceasta natura.
e evident deasemenea ca in Topul absolventilor din anii universitari intermediari si la finalul Scolii Superioare
NU se gaseau adesea copiii marilor activisti sau securisti(fie si pentru faptul ca nu erau prea isteti si mai ales nu erau prea harnici, unii erau deja ’smecheri’, altii ‘playboi’, ii durea in cocosel caci aveau viitorul senin…).
Topul era un top aproape corect (nu era 100% corect, pentru ca exact cum am precizat in postarile anterioare: erau favorizati deseori ascr-istii pentru ‘merite politrucice/propagandistice, pentru ‘munca’ ideologica’ 0
- DUPQ terminarea Facultatii sansele erau total inegale;
copiii de mari activisti, securisti dar si de mari procurori, militieni si politruci din armata de nivel ’superior’
aveau muuuult mai multe sanse decat copiii oamenilor obisnuiti, adica decat copiii intelectualilor onesti nepolitruci, copiii inginerilor, medicilor ,farmacistilor, geologilor ,filologilor, profesorilor obisnuiti, decat copiii tehnicienilor/operatori/muncitori sau tzarani CAP sau altor membrii de cooperatii diverse.
Cine spune ca erau sanse egale minte crunt
2011-12-24 18:38:17 | Raporteaza
@gunoaie capitaliste si gunoaie bolsevice: stiu asta, referitoare la IMEB, si m-a intristat pentru ca in contrast cu alte domenii, in domeniul motoarelor electrice banale, mari salturi tehnologice n-au facut nici occidentalii, si nimeni, drept pentru care farâmarea fabricii a fost stupida, fie datorata unei administratii tampite, fie unor decizii dogmatice, motivate strict politic si ideologic; acum romanii importa motoare electrice din Turcia sau Occident, tot asa cum fac si cu toata electrotehnnica banala, dupa ce-au farâmat uzina de la Sebastian, ca sa puna in loc aceleasi punct de desfacere a marfii altora… Ca maimutzele si catzeii, români sunt fascinatzi de beculetzele de la reclama, si asa uita ca mai au si-un stomac pe langa sistemul vizual. Dupa distrugerea tradatoare, romanii merg cu mâna intinsa sa caute investitori care sa le angajeze muritorii de foame!
Cat despre invatat, da, fireste ca e mai bine sa inveti decat sa stai de pomana, insa pe de alta parte asta te lasa cu gust amar, si aici vorbesc din proprie experienta ca si experienta a unor oameni pe are îi cunosc; studiile de ciclul 2 seamana prea mult cu munca, cu munca (in sensul propriu, nu figurat!) de abrutizare prin intensitate, si daca la final te alegi cu doar o hartie si atat, nu prea e mare fericire nici asta; n-am de ce sa ma plang, am un job decent, sunt tratat decent, insa scolile pe care le-am facut, atat in Romania cat si in Canada, pentru ce pana mea le-am facut? Omul are sadit in el un simt al justitiei, care nu poate fi cumparat doar cu confort material, si cand îi mototolesti acest simt, apar riscuri: am o cunostinta care dupa ce-a facut, inutil, un masterat intr-o ramura a fizicii care nu are atat cerere, s-a angajat la o mare companie doar ca sa-si piarda locul de munca in mai putin de-un an, pe regula ultimul venit primul plecat (unde e competenta aia atat de apreciata in Occident?) si pe criteriul utilitatii (cand e groasa, o mare companie renunta mai degraba la serviciile unui meteorolog, decat la acelea ale unui plimba box-paleti din serviciul expeditii!), fapt care l-a bagat in depresie; azi face o meserie care n-are nici o legatura cu scolile pe care le-a facut in Romania si Canada, si desi omul e satisfacut, si chiar un mare sustinator al capitalismului (deh, generatia lu` `89, nu poti sa le omori dumnezeul cu una cu doua…), e imposibil sa-i judeci viata si sa nu ramâi usor descumpanit de irationalul destinului). Cat despre Canada, e o tara departe de visul pe care mi l-am facut ca membru al generatiei de naivi ai anilor `89, pe de alta parte este o tara aproape cat se poate de buna in lumea asta reala. N-am nimic cu capitalismul, si as fi ultimul care sa puna umarul la darâmarea lui, insa minciunile dogmatice ma dezgusta, iar excesele si ticalosia celor care azi il manevreaza intr-o directie periculoasa, ma dezgusta si inspaimânta in acelasi timp. De multe ori am impresia ca cei care ne conduc aveau chiar mare nevoie de o criza ca aceasta in care ne aflam, pentru a gasi motive pentru reducerea cheltuielilor, care evident ca nu mai pot fi sustinute, intr-o lume in care Occidentul nu mai e singura civilizatie moderna. Nu-s fanul scenaritelor, insa mi-e clar ca daca le propuneai acum 3 sau 4 ani spaniolilor, grecilor, irlandezilor, portughezilor si italienilor taieri in cheltuielile de redistributie, ar fi facut o rasturnare de regim; iata ca azi lucrurile merg cuser pentru barosani, bancherii lor au bagat lumea in criza, tocmitzii bancherilor lor (agentiile de cotare) o tin acum tot acolo, si asta are un rost, anume sa reduca niste cheltuieli devenite sinucigase pentru statele vestice dezvoltate, in lumea de azi cand chinezii si asiaticii in general îi bat la toate rubricile, rubrici d`alea care un Obama naucit, zicea acum cativa ani ca “that used to be us”. Cat despre comunismul real din est, asta e un model deja epuizat, nu poti inainta cu kuru` inainte, si privind inapoi, cum fac nostalgicii, dar nici cum fac maniacii aia care vor sa-l picteze cu tot dinadinsul mai rau decat si asa era! Nimeni n-are nevoie de comunism, daca imbecilii care ne conduc nu tin sa inlature orice sansa de a avea un capitalism macar moralmente just, daca nu si socialmente tot asa.
2011-12-24 23:39:11 | Raporteaza
@gunoaie capitaliste si gunoaie bolsevice: aveau muuuult mai multe sanse decat copiii oamenilor obisnuiti, adica decat copiii intelectualilor onesti nepolitruci, copiii inginerilor, medicilor ,farmacistilor, geologilor ,filologilor, profesorilor obisnuiti, decat copiii tehnicienilor/operatori/muncitori sau tzarani CAP sau altor membrii de cooperatii diverse.
Posibil ca ai dreptate, fapt ramane ca toti aveam un loc de munca corespunzator studiilor, si o viata deloc infernala. Existau privilegii, si o clasa de privilegiati, insa diferentele in destin erau infinit mai reduse decat sunt ele azi, intre clasa de privilegiati si aceea a oamenilor simplii. E usor de uitat ca nomenclaturistii erau totusi o clasa compusa din oameni proveniti dintre noi, si pot sa dau exemple, un vecin de palier in blocul in care am locuit: un simplu inginer tanar pe atunci, probabil bine dotat intelectual sai pregatit profesional, a fost recrutat din pozitia de lector la universitatea (poli)tehnica drept consilier al primului ministru comunist! In cativa ani, lucruri esentiale in viata lui si a familiei lui au inceput sa se schimbe dintr-un bine pe care il aveam cu totii, intr-un foarte bine rezervat privilegiatilor, si doar revolutia din 1989 i-a schimbat, zic eu rusinos, traiectoria, transformându-l intr-o târfa politica; acestui om i se spune azi “miki spaga”.
2011-12-24 23:52:18 | Raporteaza
@gunoaie capitaliste si gunoaie bolsevice: “nu-si iubeste noua tara si nici pe cea veche…”
e trist ca oamenii ajung in halul asta de dezamagire. Lumea ar trebui sa fie mai buna, ne zice o pornire launtrica, dar pornirea asta idealista, am impresia ca e delir curat.
2011-12-24 23:57:46 | Raporteaza
@_rk: ai trait in alta romanie nene
2011-12-24 23:59:48 | Raporteaza
@cormoran: da, am trait in romania reala, nu in aceea pe care v-o servesc drept realitate istorica niste maniaci ignoranti. Si da, intr-un fel ai dreptate, sunt tot atatea Românii cati indivizi care le-au populat in acea vreme sunt, si e normal ca fiecare sa aiba istoria personala si interpretarea (tot atat de personala) a acestei istorii.
România sub comunisti n-a fost deloc un model respectat la care sa fi visat si pe care sa-l fi apreciat in trecut, dar din pacate azi a devenit si pentru mine ca si pentru multi altii, un reper, asta pe masura ce modelul capitalist românesc se dovedeste atat de evident a fi un mare rahat, un fiasco lamentabil! Nu cu un muzeu al comunismului, si nu cu discursurile anticomuniste ale maniacilor pe mâna carora ati incaput, se va lustrui imaginea modelului capitalist, in ochii oamenilor, ci cu mai multa corectitudine si respect ptr. legi, cu mai putin coruptie, cu mai putina capusarie a privatilor pe spinarea statului, pe mai multa echitate si egalitate materiala in societate, ca sa nu mai amintesc de egalitatea sanselor. Voi fanii acestui model ati face bine sa nu repetati greseala comunistilor de a lega toate firele de la baterie de claxon, mai lasati cateva sa mearga si spre motor!
2011-12-25 05:48:48 | Raporteaza
departe de mine sa fac apologia actualului regim din romania,dar nu poate fi comparat,sub nici o forma cu regimul comunist.ia spune domne daca iti ajungeau 20 de litri de benzina pe luna, luati dupa ce faceai coada 2-3 zile.o data la o nunta ,trebuia numar fara sot la msina,daca mai sti ce era ala,am acoperit 8 cu psta de dinti si am facut 9.a oprit militia coloana si a depistat ,,infractiunea,,.am dat o plapuma noua si citeva giste sa scapam.plapuma avea o valoare,care nu a uitat.patrulele de militie cu pmurile in spate de parca eram in razboi le mai tineti minte?eu nu am uitat nimic din tot ce a fost.pulanele luate in cap pentru ca vroiam sa cumpar amarita de perche de blugi,care costau un salari lunar,adica 2000 lei,pot sa scriu citeva ore dar nu ma prea pricep sa scriu,asa ca draga domnule poate ca dumitale ti-a fost bine pe timpul ala ,dar mie nu mi-a fost bine deloc.
2011-12-25 11:10:28 | Raporteaza
Orice regim in care traiesti este mai rau decat cel care a trecut!
2011-12-28 20:16:02 | Raporteaza
În urma acestui articol am urmărit filmul Balanța. Așa am remarcat o asemănare izbitoare între fragmentul din film cu Maia Morgenstern în fața sediului Miliției comuniste și un film de pe Youtube cu câțiva susținători ai Roșiei Montane în fața sediului Jandarmeriei – iată compararea celor două fragmente
Cine zicea oare că cei care nu învață din greșelile trecutului sunt condamnați să le repete?
2011-12-31 03:01:12 | Raporteaza