![]() | Herta Müller: “Mulţi scriitori cred că fac parte dintr-o castă separată, care nu trebuie să se intereseze de lucrurile mărunte”vezi toate articolele de Costi Rogozanu10 Jun 2010 la 11:13 41 comentarii 1142 vizualizari. |
Tîrgul de carte are o ofertă consistentă de carte Herta Müller. E firesc. E foarte bine. Humanitas, Polirom şi-au făcut treaba perfect. Cine vrea să citească un scriitor cu Nobel “aproape român” (nu mă mai satur de confuzia amuzantă produsă în capul provinciei noastre culturale, hehe) are marfă suficientă. Prea puţine lucruri se ştiu însă despre scriitoarea cu pricina, prea puţine se ştiu despre contextul din care a explodat. Din punctul ăsta de vedere, apariţia unui supliment dedicat în întregime Hertei Muller Aktionsgruppe Banat de revista Corso, chiar e un eveniment.
Pentru că nu e simplă încrengătură de recenzii sau de laudatio. Este contextualizarea perfectă: te poţi lămuri cine au fost oamenii ăia din Banat care au incomodat regimul comunist de pe poziţii de stînga, poţi citi un interviu cu adevărat important cu o Herta Muller care îşi critică dur ţara de adopţie şi confraţii scriitori, dar fără emfaze gratuite, ci cu directeţea aia de care ai nevoie nu doar de la un înnobelat, ci de la artişti în general (în România, prea izolaţi în turnul de fildeş). Ştiţi poate că nu mă încurc de obicei în laude şi toate alea, dar m-am obişnuit ca atunci cînd văd ce va deosebit să o şi spun tare: căutaţi suplimentul ăsta, este cu adevărat de pus deoparte în bibliotecă.
Un reproş al Hertei, din interviul cu Marius Cosmeanu, îndreptat către intelectualul român în care cred şi care sper să aibă vreodată efect:
Intelectualitatea din România nu prea este interesată de viaţa civică. Mulţi scriitori cred că
fac parte dintr-o castă separată, care nu trebuie să se intereseze de lucrurile
mărunte, dar din lucrurile acestea mărunte se compune viaţa noastră şi fiecare om simte, la un moment dat, când ceva nu e în regulă. Pe ei acest lucru nu îi interesează. Nu i-a interesat nici înainte, în dictatură, şi nu-i interesează nici acum. Există un fel de a vedea lucrurile cu care probabil s-au obişnuit de mai multe generaţii.
Cum spuneam, foarte importantă este contextualizarea, găsiţi portrete ale membrilor AktionsGuppe care redeschid apetitul pentru cunoaşterea adevărată a rezistenţei în România şi a mai ales a ceea ce aş numi tupeul de a fi artist, curajul pe care-l presupune o “meserie” ca asta.
Un text al unuia dintre mebrii grupului, Richard Wagner prinde în cîteva fraze paradoxul lor incredibil, acela de a lupta şi împotriva propriei comunităţi cu tradiţionaliştii ei, şi împotriva regimului:
S-a ajuns astfel la renaşterea tradiţiilor şi a folclorului şi, nu în ultimul rând, la un fel de provincialism
autosuficient. Or, ca om tânăr, nu poţi să nu te poziţionezi critic faţă de propria minoritate, iar acest
conflict ne-a determinat să dispreţuim tradiţia. Autorii Grupului de acţiune Banat
parodiau tot ceea ce tradiţionaliştii considerau a fi sacrosanct.
Căutaţi-l şi citiţi-l. E despre România şi despre nişte cetăţeni ai ei care au fost altfel. Iar acest “altfel” unora le-a fost fatal.
Etichete: aktions gruppe, corso, Herta Muller, supiment


Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Eu cred ca tine de libertatea artistica a fiecaruia sa faca ce vrea. Opinia doamnei e la fel de extremista: seamana cu alea de la inceputul comunismului: daca nu scrii despre popor si problemele lui, nu ai nicio valoare si nici nu ai ce cauta sa existi ca scriitor.
2010-06-10 11:27:09 | Raporteaza
@Nikko: Nu cred ca sufera comparatie: Herta Muller nu obliga pe nimeni sa faca cum vrea ea, cum facea regimul comunist, doar isi exprima o opinie. Nu este o opinie extremista, in niciun caz. Dupa parerea mea, este o opinie justa.
2010-06-10 11:45:34 | Raporteaza
sunt incantat de felul in care Herta Muller pune problema. Datul culturii romane, eseistica bazata pe fente stilistice si melancolii abisale, este expusa in punctul ei cel mai sensibil – lipsa de legatura cu viata de zi cu zi. E drept, eu unul nu cred ca este o trasatura imprimata numai de scriitori, este si o cerinta a consumatorului de cultura mediu. Poate este insa timpul sa aflam ca acest consumator de cultura mediu are foarte multe fatete si poate reactiona si la altfel de discursuri.
@nikko, #1, extremist, neextremist, ea vorbeste de ceva ce lipseste si are potential critic la adresa formelor culturale hegemonice. Nicio legatura cu vreun comunism. Daca vrei sa intelegi …
2010-06-10 11:51:24 | Raporteaza
Eu cred ca fiecare are dreptul sa-si aleaga si cu asta, basta. N-am zis ca are legatura cu comunismul, doar am dat un exemplu de parere oarecum similara.
2010-06-10 12:06:56 | Raporteaza
intelectualul bou.ro
SPUNE JUST Herta Müller.
………………
felicitari pt.postare!
sincer.
2010-06-10 13:05:52 | Raporteaza
Nu stiu cum era in dictatura, dar acum e normal sa nu ii intereseze. De indata ce vin cu idei sau isi manifesta simpatia pentru niste oameni, sunt improscati cu noroi. Luati cazul lui Liiceanu.
Problema e ca multi romani de rand inca sufera de o mentalitate comunista, de turma, sintetizata prin expresia: “La munca cu intelectualii.” Cum incearca cineva “mai cu mot” sa-si exprime parerea, este trimis inapoi in turnul sau. Intelectualii raman in continuare subestimati sau chiar de-a dreptul stigmatizati de indivizi marunti care fie nu le inteleg utilitatea, fie ii vad ca pe niste piedici in calea intereselor lor de grup.
2010-06-10 13:16:01 | Raporteaza
de ce nu ai dat si citatul in care il pune la punct pe Cartarescu?
2010-06-10 13:23:47 | Raporteaza
Miles
Problema cu unii dintre intelectualii romani e ca au trecut fara rezerve intr-o barca de unde sprijina absolut orice initiativa venita din directia respectiva si tac asurzitor atunci cand ar avea motive sa critice. Unii, si eu l-as numi mai degraba pe Patapievici sau Baconschi, nu pe Liiceanu, au devenit pur si simplu agenti de propaganda.
2010-06-10 13:33:52 | Raporteaza
@Nikko: cred ca ar trebui sa citesti direct interviul hertei; discutiile dupa ureche nu sunt folositoare. altfel, iti spun un lucru: tocmai asta e diferenta dintre unii si altii, la masa civilizatiei europene, unii fac ce vor, altii fac ce trebuie. noi facem ce vrem, ca suntem liberi, dar rezultatul e mizerabil. de reflectat, nu crezi?
2010-06-10 13:35:58 | Raporteaza
@Gherman Adrian, #7: maestre, nu achiesez! chiar voiam sa-l felicit pe rogozanu ca s-a abtinut sa treaca pasajul cu pricina. eu unul sunt satul de cacaturile astea partizane care apar imediat si pervertesc sensul oricarei critici.
herta muller l-a ajutat pe cartarescu in cariera, critca ei nu are nici pe departe sensul pe care il dau cititorii de-la-noi-din-tara. si nici nu este limitat la intelectuali.
2010-06-10 13:46:39 | Raporteaza
@liberal: pasivitatea intelectualilor nu-i benefica. in special cand politica abuzeaza. Mai mult! intelectualitatea trebuie sa se implice in politica… altfel locurile vor ramane vacante… si o sa fie ocupate (cum dealtfel sunt) de catre becalioti.
2010-06-10 13:52:00 | Raporteaza
ma mir ca tocmai tu, rogozane, pui citatul acela. te vezi cumva nefacand parte din peisaj?
problema lui Nikko si-a altor ne-“aproape român” (ca stau si-o freaca la rece in ro, in loc sa manance salamuri veritabile fara soia prin occident) e ca prefera sa caste gura la niste scriitorasi de mana a treia (“rahatii scriu in loc sa puta”, cum zicea pastorel), deveniti toti businessmeni si cu “interesul poarta fesul”.
poate fiindca ii simt “mai aproape de ei”. la IQ.
2010-06-10 14:02:17 | Raporteaza
Ghermane si altii, mai incetati cu “intelectualitatea”!
ce-i aia? cu ce gandeste unul ca rogozanu mai bine ca tine? unde-i e “intelectul” acela bubuitor, ca-mi scapa?
2010-06-10 14:06:04 | Raporteaza
Iar in societatea romaneasca,daca pui problema faliei dintre ordinary people si intelighentie,ori esti luat la misto”hai,bre,ne lasi cu pasoptismele si pasunismele astea!”,ori ti se comunica doct ca ea,intelighentia are cu totul alt rol decat de a propune un proiect si /sau de a veghea la derapajele politicului.
Sau poate chiar au dreptate…
In fond,ce sa mai asteptam de la intelectuali?
2010-06-10 14:06:22 | Raporteaza
@Gherman Adrian: crezi asta? eu unul nu cred ca rolul intelectualitatii este sa faca politica, sau ma rog, nu direct. cred ca politicienii au rolul asta si basta. intelectualul ar trebui, dupa parerea mea bineinteles, sa le livreze politicienilor “materialul” care trebuie: idei, strategii, un electorat de calitate, etc. dar ca sa faca asta intelectualul trebuie sa fie capabil de gandire analitica, scris clar, vorbit clar (elementele de baza ale public-relation-ului.), sa fi capabil, intr-un cuvant, sa “comunice” cu politicienii. exista la noi foarte putini intelectuali care pot comunica (aka “vorbi o limba pe care sa o inteleaga si politicianul”) si asta si pentru ca discursul/argumentele lor se bazeaza de cele mai multe ori pe teorii de import, pe idei auzite dupa ureche, neexperimentate, nestudiate, etc. ori exact despre asta vorbeste si herta in interviul ei, despre lipsa de realism a elitei locale, lipsa de ancorare in realitatea studiata si inteleasa, care duce la o lipsa a gandirii analitice si la un mesaj greu de inteles.
2010-06-10 14:11:44 | Raporteaza
@hmmm: is in corzi! acuma imi dai la ficat
intelectualitatea conformista. exact cum a spus Herta Muller. Ei nu se compromit… nu se amesteca prin politica.. in conceptia lor este un lucru degradant. Pai… tocmai din cauza acestei fragilitati/neparticipari clasa politica arata cum arata.
2010-06-10 14:15:15 | Raporteaza
forta intelectualitatii romane (partea aia care are valoare, nu partea de care vorbeste @hmmm) sta in creativitate, dar asta nu-i destul daca creativitatea nu se leaga intr-un discurs.
2010-06-10 14:19:29 | Raporteaza
@liberal: politicianul nu trebuie sa fie doar omul care stie sa te alunece cu discursurile. politicianul trebuie sa aiba si pregatire. sa aiba un rationament sanatos. Fara implicare din partea intelectualilor decat asa cum spui tu.. e ca si cum ai pune unu la conducere… ca pe urma intelectualul sa-l invete. Pai… daca avem unu gata invatat, de ce sa il punem pe unu care trebuie invatat?
2010-06-10 14:20:36 | Raporteaza
Dna Muler se referea la masmedia cenzurilor. nu vad stirea ca VOI CU LESCU e fost securist criminal HOTARAREA CURTII DE APEL. Nici pe antene nici pe realitatea nici in gandul …Ma tuca tTatulici Hurezean CRI minalii Romanilor. ACUM ESTI CON DAMNAT voic ulescu SEC URI STULE fe lix. Decizia Curtii este finala. Urmeaza deciziile vantu patriciu. Voi toti patronii paridelor cri min ale psd pnl ale lui iliescu cel mai de ment cri minal DATI LA POPOR MILIA RDELE CARE LE DATOR ATI. Apoi AFA RA DIN PARLAMENT ca un cri minal de ment nu poate plan ge pentru POPORUL PE CARE L-a omorat. Antena 3 si 1 si realitatea tv care sp ala cri mele si ascu nd ho tiile sant televiziuni de se curi sti care om orau oameni inainte de 89 cu tat icii sau rude cri minali dem enti. E dov edit ca tolontan, tatulici turcescu ateu tudor popescu, gadea, badea, gabi (draguta lui felix) ciutacu dumitrescu ursu hurezeanu sint sau fosti sec uristi sau PROGE NITURI ale se cu ristilor cri minali ze losi com unisti sau rudele lor sau po tai cri minale care aparau pe patronii lor fel ix si vantu si banda lui iliescu prin min ciuni si inv rajbiri si mo arte si COMIT CRI ME IMPOTRIVA UMA NITATII. NU SCA PATI UNUL. LA PUS CARIE. Vor urma sova si ma sa cu alti avocati bol navi STRI CATI ai lui nastase si d-ai ca fel ix care va nd proc esele sa ra cilor la bo gati STRI CATI ca ei si acum indeamna la rev olta sar acilor impotriva CELUI MAI PATRIOT GUVERN AL ROMANIEI. Si vor urma po taile pa pagali co munisti zel osi mem brii bor fasi stiuti dov editi psd pnl ca nastase vanghelie mazare mitrea tariceanu vosganian care acum merg catre ci mitirul partidelor cu jarba de crin repetentul in fata cor tegiului fun erar si ponta ducand steagul la inm orm antarea psd pnl cu discursuri copiate de la zelo sul cri minal ilescu de prin anii 50 cand impu sca in cap tar ani si inte lectuali.
2010-06-10 14:21:50 | Raporteaza
@Gherman Adrian: ma rog, inteleg ce vrei sa zici. dar asculta aici: din experienta mea, liderul nu trebuie sa fie un bun specialist, pentru ca daca ar fi asa atunci s-ar pierde in amanunte,…liderul trebuie sa fie un bun strateg. e o falie intre colonei si generali, in orice armata, sa sti. generalii trebuie sa aiba intuitie, noroc, si sa fie bine informati… de catre colonei! herta zice ca problema noastra e ca nu avem colonei de calitate.
2010-06-10 14:29:16 | Raporteaza
bineinteles, liderii din ultimii 70 de ani au vinile lor: si-au recrutat coloneii din randurile bucatareselor (andre glucksmann) si lumpen-proletariatului (vanghelie si prietenii)
)
)
)
2010-06-10 14:34:52 | Raporteaza
@liberal: pai… daca basescu nu cunoaste psihologia oamenilor… decat a marinarilor… si le da tarcoale lui Plesu si Cartarescu (conformisti prin excelenta in comunism) cum crezi ca poate pune la punct un stat? Basescu este un om care in 2004 s-a saturat de faptul ca democratia nu evolua din cauza PSD ULUI. Pai… si Ceausescu a fost un bun strateg. Dar fara o ideologie pusa la punct… fara setea de cunoastere… fara un simt al dreptatii dezvoltat… a ajuns impuscat.
2010-06-10 14:35:27 | Raporteaza
@liberal: #21
nu-i chiar asa. Basescu l-a recrutat pe cartarescu. Bleg prin excelenta.
2010-06-10 14:36:16 | Raporteaza
@liberal: Cine stabileste “ce trebuie”? Ai tu vreun punct de reper infailibil?
@hmmm: Daca ai sti sa citesti, ai vedea ca nu am afirmat nicaieri ca una sau alta e calea cea buna de urmat. Am spus doar ca nu poate nimeni sa reproseze nimanui calea pe care o urmeaza.
Si apropo, tu cu ce te lauzi, revolutionar de tastatura? Ai pornit vreo revolta? Participi activ la “viata cetatii”? Ai facut armata? Ce-ai facut in viata asta de esti asa de pornit sa ataci, “roman cu norma intreaga” ce te crezi? Ei?
2010-06-10 14:38:38 | Raporteaza
e nevoie de o pregatire temeinica in stinte politice. Nu poti face decat o politica de conjunctura fara teorie. Doar cu practica… becaliotul ramane becaliot. ceausescu, ceausescu. basescu ramane basescu. geoana ramane geoana.
lA NOI SISTEMUL DE INVATAMANT NU VIZEAZA IDENTIFICAREA INCLINATIILOR care le are elevul.
2010-06-10 14:38:45 | Raporteaza
erata
stiinte
2010-06-10 14:39:27 | Raporteaza
@Nikko: comunitatea. pe baza culturale. un exemplu (l-am mai dat odata): intelectualii si oamenii cei mai simpli critica la unison modul nostru de viata si calitatea oraselor noastre. nici unii nici altii nu sunt multumiti cu ceea ce ofera azi viata urbana aici. intelectuali TREBUIE sa gaseasca o cale de rezolvare a problemei, care este a TUTUROR, prin gandire analitica.
(solutia importului de modele, nestudiate, si pe care nu le intelege nimeni, nu a functionat: au importat modelul senei, l-au aplicat la dambovita, si rezultatul a fost catastrofal. nu a multumit pe nimeni. nici pe cei simpli, care foloseau traditional raul intr-o forma privata, nici pe cei elevati, care isi doreau un rau complet public si au capatat un canal stupid. in final, problema a fost “rezolvata” de cismar).
2010-06-10 14:56:34 | Raporteaza
la noi e harababura. critici literari (manolescu) cu intelect la nivel de forjor. politician cu intelect de sef de gara (dan nica). Primar de sector intreprinzator la nivel de sistem comunist (vanghelie). politician care trebuie sa se ocupe de parcelarea terenurilor (ponta). Ffulina care trebuie sa prezinte moda si sa fuga de politica ca dracu de tamaie (eba). fufulina care trebuie sa se ocupe de administrarea unui lant de hoteluri (udrea) un invatator care nu trebuie sa iasa din sfera comunala (crin antonescu)
lucrurile is cu susu in jos.
2010-06-10 14:57:04 | Raporteaza
@liberal: Eu sunt de acord cu tine. Daca privesti in ansamblu, sunt perfect de acord cu tine. O acuza generala, e justificata.
Dar nu poti acuza UN intelectual oarecare, UNUL SINGUR, de nimic. Unul singur, el, doar el, poate face ce vrea. Ca nu asculta Cartarescu “Europa Libera” e treaba lui. Asta am vrut eu sa spun.
2010-06-10 15:13:35 | Raporteaza
@Nikko: ca nu asculta europa libera sau ca nu isi bate covorul inseamna ca exista o trasatura specifica a omului conformist iar la capitolul 2… inseamna ca nu trebuie luat de barbat.
2010-06-10 15:20:28 | Raporteaza
trebuie sa ne asumam modul in care se va desfasura viata urmasilor!
si… asta nu-i o chestie la libera alegere. Ca doar deaia te cheama om cu judecata. De la un cioban… nu ai ce sa astepti. de la un asistat social. la un asistat social ii lasi libera alegerea. Noi avem responsabilitati. astia de ne credem ca gandim.
2010-06-10 15:22:18 | Raporteaza
@Nikko: bineinteles ca are dreptul asta,…oricine are dreptul sa traiasca in lumea imaginatiei si nu a realitatii (o spun fara urma de rautate!). problema e ca un asemenea om va propune intotdeauna solutii … aflate dincolo de orizontul comunitatii. o situatie cam revolutionara! eu nu sunt adeptul revolutiilor pentru ca cele mai multe si-au ratat scopul…si cand ratezi…vine contrarevolutia. eu prefer un creator ancorat in realitate, care opereaza cu lucruri mici, marunte, pe care le intelege oricine. o asemenea opera poate sa ma faca pe mine, om simplu, sa inteleg ca am ramas in urma. o opera prea revolutionara nu.
2010-06-10 15:32:15 | Raporteaza
@liberal: Bine, eu oricum in toata discutia asta am avut in minte doar scriitorii si alti artisti, nu intelectualitatea in ansamblul ei. Iar in ce priveste “solutiile”, sincer, nu cred ca ei sunt cei mai indicati oameni din societate sa le ofere – ci alti intelectuali: politicieni de meserie, oameni de stiinta, economisti.
2010-06-10 16:09:27 | Raporteaza
,,Intelectualitatea din România nu prea este interesată de viaţa civică. Mulţi scriitori cred că
fac parte dintr-o castă separată, care nu trebuie să se intereseze de lucrurile
mărunte, dar din lucrurile acestea mărunte se compune viaţa noastră şi fiecare om simte, la un moment dat, când ceva nu e în regulă. Pe ei acest lucru nu îi interesează. Nu i-a interesat nici înainte, în dictatură, şi nu-i interesează nici acum. Există un fel de a vedea lucrurile cu care probabil s-au obişnuit de mai multe generaţii.,,
INTELECTUALII.RO:
Stelian TANASE
Virgil TANASE
Mircea DINESCU
&+
Sorin ALEXANDRESCU
Gabriel ANDREESCU
Liviu ANTONESEI
Ştefan BORBELY
Marius BUCUR
Adriana COPĂCEANU
Sorin CUCERAI
Mircea A. DIACONU
Mihai Dinu GHEORGHIU
Doina JELA
Adrian LĂCĂTUŞ
Viorel MARINEASA
Sorin Adam MATEI
Carmen MUŞAT
Lucian NĂSTASĂ
Marius OPREA
Ovidiu PECICAN
Michael SHAFIR
Ciprian ŞIULEA
Cristina TOMA
Dorin TUDORAN
William TOTOK
Daniel VIGHI
Lista este deschisă
2010-06-10 16:17:27 | Raporteaza
@anarholiberal: Dinescu?
)) nu mai zic nemica.
2010-06-10 16:36:38 | Raporteaza
@liberal: numa cu economisti nu cladesti o societate puternica. exact cum nu cladesti o societate puternica numai cu razboinici.
problema estentiala este sa-l pui pe fiecare unde se priecepe.
NOI NU PUTEM FACE ASA CEVA. Din ce cauza? nepotismul. si promovarile senzationale a multor neaveniti. Slabiciunea noastra este banul. Nevoia de siguranta.
Nevoia de siguranta ne stimulaseza “sa punem o vorba buna” pentru progenituri. Nu conteaza ca el este prostanac. E ficior de general mah!
2010-06-10 16:40:12 | Raporteaza
iar imi intra comentariile la spam. ah!!! ce placere as avea sa trag de ureche informaticianul care se ocupa de site!
2010-06-10 16:42:34 | Raporteaza
@anarholiberal:
)
)
) !!! apropos de unul dintre ei: idolii.com/../
2010-06-10 16:46:00 | Raporteaza
@Gherman Adrian, #36: da, banul, sau mai bine zis neintelegerea lui,.. e una din cauze. aia cu ficiorul mi-a placut
)
)
)
2010-06-10 16:53:33 | Raporteaza
Abatandu-ma de la trebi si devenind intaiul cartarescolog din RO, ca autor al unui studiu critic de fezabilitate intitulat Kitsch orbitor si geniu inaripat: Nobel-ul romanului Cartarescu, (Edago, 2007, 576 p.), si postand cartea online pe Scribd sau pe propinatiu.ro, am primit multa corespondenta care confirma obiectiile avansate de doamna Herta Muller. Nu am colectia Revistei 22 a GDS sa verific, dar prin anul 2000, cred, o declaratie similara cu a lui Mircea, privind ignorarea Europei Libere sub bolsevism, ar fi facut si doamna Gabriela Adamesteanu, ceea ce a consternat in acel an iliescian, mai ales ca se cupla cu declaratii numai nostalgice nu privind norocul de a vietui in Romania Regala Mare interbelica.
A te orienta asupra realitatii ca si in ziulica de azi esti bine vazut daca n-ai ascultat Europa Libera si daca nu te intereseaza propriul dosar sau cine te turna la Securitate, deoarece vrei sa-ti pastrezi prietenii, este ca o pilduitoare poveste de succes.
2010-06-10 17:15:45 | Raporteaza
@liberal:
serios. cand vad ca sistemul se duce pe copca din cauza slabiciunilor… ma disper. din cauza asta. nu trebuie sa acceptam jumatati de masura.
hai sa il votam pt ca are o echipa buna. pai… daca un prost domneste peste o tara de destepti… tara nu merge bine. nu are cum. pt ca el s-a instalat in varf. de acolo perpetueaza prostia.
Trebuie sa renuntam la resemnare. trebuie desfintati ideologic.
Ca… domnul parlamentar a spus x lucru… e bine sau ba? si de acolo incepem constructia unor polemici care nu isi au rostul.
Raspundem in felul urmator:
Parlamentarul/demnitarulsfintia sa a spus urmatorul lucru.
raspuns: iel e varza. nu are ce sa zica. vorbele lui nu valoreaza doi bani. Trebuie sa respingem incompetenta ca pe o fatalitate ce tocmai se indreapta spre noi. altfel… pauza. nu realizam nimic.
2010-06-10 18:21:14 | Raporteaza