![]() | Inteligența și arhitecții români. Cum am rămas în urma americanilor cu o sută de anivezi toate articolele de Mihai Goţiu21 Sep 2010 la 14:45 55 comentarii 1718 vizualizari. |
Uite o idee. Nu-mi aparține. A propus-o Edward Bernays, cel considerat a fi părintele PR-ului, și a fost pusă în practică în SUA în primele decenii ale veacului trecut. Librarii și editorii americani i s-au plâns că vânzările de carte scad în mod drastic. Bernays i-a pus în legătură cu… arhitecții. Propunându-le acestora din urmă să prevadă, în proiectele de locuințe pe care le realizau, spații speciale pentru biblioteci. Arhitecții au răspuns pozitiv solicitării. Librarii și editorii au fost salvați. Îmi place să cred că americanii nu și-au achiziționat în acea perioadă cărți doar pentru decor. Ci au mai și citit din ele.
Zilele trecute am căutat un apartament. Am văzut la fața locului peste zece apartamente nou construite și pe net am consultat alte câteva zeci de proiecte. Apartamente cu două sau trei camere. Credeți că am văzut vreun proiect care să aibă prevăzut un spațiu și pentru bibliotecă ? Exclus. Living, bucătărie (sau spațiu pentru bucătărie), unul sau două dormitoare (cu spațiul prevăzut strict pentru pat, noptieră și, eventual, dulap).
Nu are sens să vă povestesc în amănunt reacția oamenilor care îmi prezentau apartamentele când îi întrebam unde aș putea plasa o bibliotecă. Precum un personaj cel puțin coborât de pe Lună ori de pe Marte era modul în care mă priveau. Iar când insistam și aduceam discuția despre posibilul spațiu pentru amplasarea unui birou doar că nu-mi săreau la jugulară. Sunt convins că cei mai calmi dintre ei au rămas cu ideea că nu făceam altceva decât să caut un nod în papură apartamentelor lor, pentru a obține un preț mai bun la negociere.
Ieri am publicat rezultatele unui studiu (și comentariile aferente) referitor la nivelul de inteligență al românilor. Domeniu în care ne plasăm (din nou) la coadă. Psihologul Anca Dobrean, cea care a realizat studiul, corela aceste rezultate cu rezultatele unor studii referitoare la nivelul de acumulare a cunoștințelor de către elevii români și cu educația continuă, unde, de asemenea, suntem pe ultimul loc în Europa.
Și nu puteam să nu mă gândesc despre ce educație continuă (adică acea perfecționare și continuare a acumulării de cunoștințe și după finalizarea oficială a studiilor) poate fi vorba în România, când spațiul privat (locuința personală) este din start gândit pentru a o descuraja. Când o locuință, vorba unui prieten, este gândită strict ca un ”adăpost” – un loc în care să dormi, să mânânci, să faci copii și în care să-ți depozitezi lucrurile personale -, nicidecum în funcție de utilitățile necesare a fi îndeplinite.
Și mă întrebam dacă soluția lui Bernays, din secolul trecut, ar mai avea șanse de succes acum. Să zicem că arhitecții ar fi dispuși să-și regândească proiectele. Ar mai trebui convinși însă și dezvoltatorii imobiliari să execute asemenea proiecte. Dar și aceștia ar putea fi convinși dacă ar exista cerere. Și, atunci, vă întreb pe d-voastră: ați fi dispuși să plătiți, la achiziționarea unui apartament nou, între 5 și 10.000 de euro în plus pentru a aveau un astfel de spațiu? Și niște întrebări colaterale: avem sau nu nevoie de educație continuă? Câți dintre d-voastră ați continuat să studiați, să acumulați cunoștințe, în domeniul în care activitați sau în alte domenii, după încheierea oficială a studiilor și obținerea unei diplome? Fie că ați făcut-o individual, pe cont propriu, fie urmând diferite cursuri, masterate, școli post-universitare.
Etichete: arhitecti, bernays, edward l. bernays, inteligenta, inteligenta romanilor, iq


Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1Pai cum sa apara cand e clar ca se face de cacao? Cum sa raspunda la atatea intrebari unde nu ai cum sa raspunzi fara sa te dai in stamba? si cum sa apara si sa stea fata in fata cu cel care a zis Oprescu... | ||
| 2Sunt gay si nu m-ie rusine sa spun. Il sustin pe domnul Cernea, el este un adevarat copac, cu radacinile infipte in realitatea vietii. Homosexuali, travestiti, ori familisti nu conteaza, fiecare il ocrotim... | ||
| 3Penalul asta vrea destramarea culturii romanesti, distrugerea bisericii, propagarea culturii homosexuale in tara noastra. Esti un abject mai Cernea, un excrement politic. Ai fost exmatriculat de la Universitatea... | ||
| 4Penalul asta vrea destramarea culturii romanesti, distrugerea bisericii, propagarea culturii homosexuale in tara noastra. Esti un abject mai Cernea, un excrement politic. Ai fost exmatriculat de la Universitatea... | ||
| 5@Goth: lucrurile le vad cam asa: mai intai au fost pelasgii. mai vechi decat dacii, thracii, scitii, celtii, mai vechi chiar si decat sumerienii. au existat intr-o zona unde aveau ajutor din partea naturii:... | ||
| 6Declarația lui Balaban-Grăjdan: "Motivul pentru care ... să zic ... conștiința m-a obligat să fac acest lucru este pentru că se împlinesc 150 de ani de cînd Alexandru Ioan Cuza a înființat această structură... | ||
| Mihai Goţiu 10565 citiri |
| Cristian Teodorescu 9431 citiri |
| Costi Rogozanu 8770 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4075 citiri |
| Alin Fumurescu 3914 citiri |
| Constantin Creţan 3386 citiri |
| Dorin Tudoran 2836 citiri |
| Dan Duca 2464 citiri |
| Elena Vijulie 2346 citiri |
| Ciprian Şiulea 2285 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 60957 citiri |
| Cristian Teodorescu 39771 citiri |
| Costi Rogozanu 37962 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18123 citiri |
| Alin Fumurescu 17820 citiri |
| Viorel Dobran 12272 citiri |
| Dan Duca 11264 citiri |
| Constantin Creţan 11145 citiri |
| Elena Vijulie 8971 citiri |
| Dorin Tudoran 8663 citiri |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Cristian Teodorescu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Elena Vijulie 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
As plati dar numai daca spatiul respectiv poate fi folosi si ca parcare auto.
2010-09-21 15:07:14 | Raporteaza
imi pare rau ca tot ce am de spus e doar o critica: uimitor cum ati putut lega ideea de lectura, cultura, inteligenta de ideea de bani, mai precis vreo 5.000-10.000 de euro. e o performanta. adicatelea daca nu as fi dispusa sa dai constructorilor de apartamente 5-10 mii euro atunci ce? atunci nu citesc? nu pot depozita cartile altundeva decit in o camera-biblioteca? nu exista citit pe internet spre exemplu? repet: daca nu sint dispusa sa dau banii astia atunci ce? ce concluzie trageti dvs?
2010-09-21 15:07:38 | Raporteaza
De fapt, Guta vrea sa ne spuna ca are bani, pe foametea asta isi cauta apartament pe la “dezvoltatorii imobiliari”, adica NOU.
De parca alea vechi, tot fara spatiu dedicat culturii (asa cum o percepe Guta), nu se puteau umple bine mersi cu carti.
2010-09-21 15:13:19 | Raporteaza
nu stiu cum vei convinge arhitectii si dezvoltatorii sa faca loc si de-o biblioteca, daca trendul in domeniu a fost stabilit in acest deceniu de catre basescu:
cauti pe goagal si afli ce zicea herodot!
si-atunci la ce-ti mai trebuie biblioteca?
2010-09-21 15:20:31 | Raporteaza
fara suparare, dar ce inseamna PR?
2010-09-21 15:24:08 | Raporteaza
[...] Articol voxpublica » Business & Economie [...]
2010-09-21 15:43:26 | Raporteaza
Aveti dreptate, D-le Gotiu, ca ati ridicat aceasta problema, internetul este internet, dar ptr a educa dragoste de carte copiilor, in orice casa trebuie sa existe o biblioteca. Sa va vada copilul cum va atirnati cu cartea, cum o cititi, sa le povestiti si lor momente importante si interesante ptr a le trezi dragostea si interesul . Copiii mei au inceput a citi carti de la virsta de 5 ani, dar si acum nu se lasa de citit,cu toate,ca au si internet.Tot ideea copiilor a fost de a cumpara de la Pratiquer scinduri lungi de vre-o 3m si late de 30 de am facut polite ptr carti pina in pod de au aranjat cartile dupa tematica, alea artistice pe alte polite si cu o scarita ajung la ele.
2010-09-21 15:48:03 | Raporteaza
Se pot citi foarte bine carti imprumutate de la biblioteca. Cine doreste sa citeasca are oricind o solutie. Pe de alta parte, am cunoscut oameni foarte “cititi” care aveau probleme cu capacitatea de lua decizii singuri pentru ca romanul vietii este mult mai complex. Nu m-as grabi sa-mi plasez compatriotii pe ultimele locuri la capitolul inteligenta numai pentru ca nu au votat cum trebuie. Avem exemplul german din secolul trecut.
2010-09-21 15:52:05 | Raporteaza
nu cunosc pe nimeni care sa aiba o camera special facuta pentru biblioteca. Cu toate astea toti au carti acasa. Exista alternative. Adevarul este ca mie mi-ar placea o camera separata pentru biblioteca si birou.
2010-09-21 16:03:30 | Raporteaza
O biblioteca poate fi asezata oriunde ai o camera disponibila. Iti iei o camera in plus sau folosesti sufrageria. Eu mi-am proiectat singur locuinta cu un spatiu cu destinatia birou + biblioteca. Daca e un apartament nou cu camere putine dar mari atunci e simplu sa faci o compartimentare. Dar presupun ca ideea de baza e ca romanii nu citesc…si atunci modul prin care atragi atentia asupra acetui fapt (cat se poate de real) nu e tocmai inspirat. Succes!
2010-09-21 16:09:32 | Raporteaza
la ce iti trebe birou bre ca tu oricum scrii pe genunchi?
2010-09-21 16:26:46 | Raporteaza
rar am citit o idiotenie mai mare decit articolu asta.
cei mai multi oameni pe care i-am cunoscut personal ca mari cititori si care m-au impresionat prin faptul ca au si inteles ceva din ce-au citit (ca de fapt e singura chestie care conteaza cu adevarat) nu aveau acasa o biblioteca prea serioasa. nu stiu cum dracu se face ca toti aia pe care ii stiu eu ca au acasa o biblioteca impresionanta si care mai si citesc la greu din ea nu mi-au facut niciodata impresia ca au inteles ceva din ce-au citit. nu-mi explic dar asta e contatarea mea din experienta personala.
urmind logica lu gotiu arhitectii sint de vina ca nu fac case cu cite o sala de sport ca sa fim sanatosi, ca nu concep sufragerii dotate in prealabil cu vesela rosenthal, kpm sau royal copenhagen ca sa ne simtim imbolditi sa nu mincam toate laturile si sa devenim automat gourmetzi, ca nu atirna pe pereti tablouri de bun gust si nu doteaza livingurile cu combine muzicale performante alaturate unei biblioteci pline cu muzica buna sa ne dezvolte bunul gust artistic, ca nu incorporeaza o mica capela sau arice alta incapere destinata practicarii unui cult religios sa fim mai morali, ca nu aranjeaza dormitoarele in asa fel incit sa devenim la fel de performanti sexual ca actorii din filmele porno si cite si mai cite…
prin anii ‘50 comunistii ii scoteau pe oamenii muncii in strada sa strige lozinci importiva dusmanilor poporului. de unde la inceputul coloanei se striga conform pretioaselor indicatii “jos fascistii” la sfirsitul coloanei ajungea sloganul “jos farmacistii” ceea ce oamenii si strigau. in acest sens: JOS ARHITECTII!!!
2010-09-21 16:27:20 | Raporteaza
Eu as veni cu alta observatie. Cand eram eu copil, in casele in care mergeam biblioteca insemna pur si simplu rafturi pentru carti. Sase, sapte, opt etc rafturi fixate frumos intr-o carcasa si puteai pune sute de carti. Azi daca vrei sa cumperi o biblioteca, ti se ofera o combinatie de suport tv+un dulap+ doua raftulete, care oricum numai pt carti nu este destinata….
2010-09-21 16:29:05 | Raporteaza
Cum am ramas in urma? Intrebare retorica. Intreaba-i pe dragii conducatori alogeni ai Rromanikai de dupa 1989 si sunt sigura ca vei obtine raspunsul dorit. Ce legatura sau ce vina au arhitectii pentru situatia dezastruoasa de azi? Cap avet, minte ce va mai trebuie, ziaristii lu’ Peste…
2010-09-21 16:31:51 | Raporteaza
Guta esti mare cu articolu asta!!
e pe sufletu meu, zau!!!
2010-09-21 16:35:03 | Raporteaza
si cum ar arata acest spatiu dedicat, in afara de cei patru pereti pe care ii are dormitorul sau livingul? e nevoie de o instalatie de control a umiditatii, bibliotecara inclusa?
2010-09-21 16:41:54 | Raporteaza
@autorul
cine pretinde ca are o asa de mare biblioteca incit ii trebe un loc special,inseamna ca a invatat ceva din cartile alea.invatind ceva l-a ajutat sa-si cistige existenta in asa fel incit sa aiba lovele sa-si poata construi o casa cu o incapere destinata special acelei biblioteci foarte dragi.
daca nu, atunci cartile alea nefolostoarepot sta inghesuite pe niste rafturi intr-un apartament.pentru impresie artistica.
uite vezi jiji becali daca a studiat acu are ditai casoiu cu trei camere pline cu carti.jumate din ele sunt carti sfinte.nici n-are curajul sa le atinga.
2010-09-21 17:59:44 | Raporteaza
@Rudi: Ai dreptate. De aici ar trebui inceput, iar banii in plus despre care se face vorbire ar putea umple rafturile cu carti. Cat despre o camera separata, nu stiu…Daca ai banuti poti cumpara un apartament cu o camera in plus careia sa-i dai aceasta destinatie.Rafturi pentru carti nu vei gasi oricum. Doar sa ti le faci la comanda.
2010-09-21 19:03:07 | Raporteaza
ORDINEA
1- variantă-Sufrageria românească-living :canapea extensibilă,masă, 6 scaune,2 servante,TV…prin’70
2- variantă-Sufrageria românească-living :canapea extensibilă cu bibliotecă-rafturi deasupra,masă,6 scaune
2 servante,TV…prin’90
3- variantă-Sufrageria românească-living :canapea extensibilă cu o bibliotecă cât un perete de sus pînă la
podea plină cu bibelouri şi cărţi,TV…prin’00
4- variantă-Sufrageria românească-living :canapea extensibilă,măsuţe,TV-Big screen-Plasma,bar,orgă de lumini…prin’10
…La ce bun să ai bibliotecă dacă nu citeşti ???
…
1- varianta americană: Living-room,canapea extensibilă
măsuţe,bibliotecă cu cărţi şi bibelouri,Tv.
2- varianta americană:Dinning-room[sală de mese] cu masă,
6 pînă la 12 scaune,2 servante.
3- varianta americană:Eat in Kitchen-bucătărie cu spaţiu
limitat de sufragerie-sală de mese,Tv…
4- varianta americană:Day-room ori Game-room cu bibliote
că,Tv,birou-computer,bar,orgă de lumini,pool-table.
5-Dormitor american,pat,bibliotecă,computer,Tv,telefon fix şi mobil,pager…prin 2010
…La ce bun să ai bibliotecă dacă nu citeşti ???
…Nu arhitecţii îţi insuflă dragostea de carte….
2010-09-21 19:04:29 | Raporteaza
@autorul
concluzie.
daca vorbesti cu arhitectul intre 4 oki,face el doar pentru tine,la comanda,biblioteca cum vrea muskii lu talica.
la bloc spatiu e limitat si tre sa te adaptezi conditiilor financiare.
d-aia unii stau la bloc iar altii la casa.
unii au biblioteci mari.
2010-09-21 19:11:41 | Raporteaza
@ autorul
treaba-i nasoala daca cumparatorul intreaba vinzatorul unde poa sa-si aseze biblioteca.
io as lua-o ca pe o aroganță de fițe.
e ca si cum te-ai duce la dealer dacia si ai intreba de optiuni pentru mercedes.
2010-09-21 19:14:05 | Raporteaza
Mie-mi lipsea pivnita de pastrat vin, d-aia m-am uschit!
2010-09-21 19:35:39 | Raporteaza
Mare-i gradina…Daca vorbeai cu un constructor te lamurea ca nu e vorba decit de o diferenta de materiale de constructie.In America peretii despartitori se fac de obicei din placi prefabricate si lemn care permit constructorului sa faca tot felul de nise unde americanul pune o servanta ,o biblioteca sau ce vrea sufletul lui de american.Daca tot voiai sa faci o comparatie cu americanii trebuia sa te legi de bibliotecile publice publice americane care dupa parerea mea sint mult mai vizitate decit cele romanesti.
2010-09-21 19:40:50 | Raporteaza
De acord cu ideea principala a articolului desi EBA n-a ajuns in varful muntelui ca a rupt in doua biblioteca cu carti a familiei…
Cred ca o carte, e un suport de informatie care trebuie sa circule, respectiv daca tot taiem paduri, hai sa citim 10-20 de oameni aceeasi carte, pana i se rup copertile…
Nu cred in ideea cu cartile tinute in biblioteca pe post de bibelou.
Luam 1000 de metri cubi din bordurile escrocilor PDL si facem o biblioteca de cartier cu acesti bani sau procuram fond de carte nou.. si vine lumea si se inscrie si citeste….
Cartea ar trebui sa circule… Daca n-o poti valorifica, ar trebui donata. Ar trebui sa fie site-uri cu donatii de carti. Citesc si altii si doneaza la randul lor…
Cartea n-ar trebui sa coste cat un kil de carne de porc sau… invers. Un kil de carne de porc n-ar trebui sa coste cat o carte. In Romania ambele marfuri sunt mai scumpe decat face si raportat la nivelul de trai de mizerie al romanului mediu.
2010-09-21 19:58:19 | Raporteaza
@neamtu tiganu
adevarul este ca tie iti lipseau mai mult portofelele nemtilor!Bine ca le-ai gasit si ramai acolo,sa te-ngroape un pastor protestant,ca e mai naiv!
@Cris
stiam ca pentru tine cartea reprezinta contravaloarea unui kil de carne si ceva vin prost diferenta,dar nu stiam ce fel de vin prost bei.Acum stiu!
2010-09-21 20:11:32 | Raporteaza
Vremea bibliotecilor personale si a cartilor pe hirtie s-a cam dus.
Zilele trecute mi-am cumparat un Kindle cu vreo 200$. Pot sa stochez in el o biblioteca de 3500 carti, plus documente personale. Spre deosebire de ecranele LCD, ecranul unui Kindle are aspectul hirtiei veritabile, fara sa reflecteze lumina, o tehnologie noua, absolut impresionanta. La fel de usor de citit in casa si in exterior indiferent cit de stralucitor e Soarele. Cintareste 250 g si are grosimea de 8,5 mm (190 mm x 123 mm x 8,5 mm), adica mai usor decit o carte si mai subtire decit multe reviste. Display de 6″ (15,24 cm) si 600 x 800 pixel resolution. Bateria poate sa tina pina la o luna daca nu te folosesti de wireless si 10 zile cu wireless on. Cu Wi-Fi si acces gratuit la retelele 3G sau EDGE/GPRS. Peste 670.000 carti, audiobooks, periodice si bloguri disponibile pe amazon.com. O carte se downloadeaza in mai putin de 1 minut. Cartile aparute inainte de 1923 sint libere de copyright si sint oferite gratuit. Unele se gasesc pe amazon, altele in imensitatea internetului. Internet Archive, de exemplu, (www.archive.org) are peste 1,8 milioane de titluri gratuite (din care vreo 800 romanesti).
Acest cel mai nou model Kindle are si un browser experimental pentru internet, un MP3 player si text-to-speech. Browser-ul nu e prea grozav pentru site-urile obisnuite, gindite pentru display-urile calculatoarelor, insa poti sa-ti citesti email-urile oriunde ai fi, poti sa si raspunzi daca vrei, desi tastatura e cam inghesuita.
Nu este un competitor pentru iPad, insa e cel mai bun eReader din cite exista. Iti permite sa recuperezi multe ore altfel pierdute in autobuz, in avion, in metrou, in sali de asteptare.
De ce sa-ti depozitezi in casa mii de carti cind poti sa le ai tot timpul cu tine intr-un Kindle care intra intr-un buzunar?
2010-09-21 20:40:40 | Raporteaza
MASONII ROMANI SUNT MAI IMPORTANTI DECAT CEILALTI.
2010-09-21 20:40:46 | Raporteaza
@iknownothing,
nu vreau sa te contrazic, dar cititul cartilor nu poate fi egalat de nimic, si nici de ecranul monitorului.
Am citeva zeci de carti descarcate, dar nu imi place deloc cititul pe ecran, prefer hirtia.
Si pentru ca citesc de placere si nu fac fise, pot sta tolanit in fotoliu ori chiar in pat.
Probabil viitorul (dar cred ca e tare departat) e dupa metoda ta.
Ca atare , prefer carte pe hirtie.
Nu cred insa ca trebuie sa cauti casa cu loc special construit pentru biblioteca, daca iti plac cartile gasesti locul unde s-o amplaseszi.
2010-09-21 21:15:05 | Raporteaza
da domnul gotiu, nici eu nu am spatiu dedicat pentru biblioteca dar am renuntat la dormitor dedicat….
si am citeva laptopuri si citeva legaturi de internet (stationare si mobile) care au si ele contributie la mentinerea unui oarecare standard de “inteligenta” sau ce-o fi ea acolo…..
iar romanii sint probabil cei mai inteligenti din lume la a gasi “scurtaturi” dar aceasta “inteligenta” nu apare in datele oficiale….
2010-09-21 21:20:09 | Raporteaza
Citesc toate articolele Dv. Îmi plac, aşa, pur şi simplu. Nu cred că v-aţi legat de arhitecţi. Că ar fi de vină a nuştiuce. Un arhitect trebuie să conceapă o clădire după bunul plac ar beneficiarului. Dacă beneficiarul doreşte să aibă în subsol o sală de tir cu pistoale la ţinăt, ori o saună, este OK; trage nişte linii pe hârtie/computer şi gata făcut. Dacă însă ai un apartament cu 2 camere, cum am eu, ai probleme cu cărţile. În aşa-zisă bibliotecă – dulap numai încap, noroc că s-a rupt un picior de la pat (pot pune 5 volume în locu-i).
p.s. Mergeţi în librării, şi/sau biblioteci şi uitaţi-vă la cei din jur: majoritatea apucă de pe raft o carte după aspectul exterior (să fie curat-aproape-nou-nouţ, să, să… Eu prefer totuşi cărţile ajunşi în ultimul hal. Aceea au fost CITITE.
2010-09-21 21:35:49 | Raporteaza
Canuta,
“cititul cartilor nu poate fi egalat de nimic, si nici de ecranul monitorului.”.
Kindle egaleaza si intrece confortul citirii cartilor tiparite pe hirtie. E o tehnologie noua, ecranul e complet diferit de cel al calculatoarelor, nici o legatura cu LCD-urile si poti sta tolanit in fotoliu ori chiar in pat cu el. Ca sa vezi cit e deosebit, intra cu el in baie si stinge lumina. Nu mai vezi nimic pe ecran fiindca nu are lumina proprie. Si e mult mai comod de folosit decit cu o carte. In fotoliu, in pat, oriunde. Trebuie sa vezi ca sa crezi.
2010-09-21 21:47:16 | Raporteaza
«Inteligența și arhitecții români. Cum am rămas în urma americanilor cu o sută de ani»
Ce treaba are inteligenta si arhitectii români.Daca întelg bine din cauza arhitectilor am ramas în urma americanilor.
Nu înteleg de ce tot timpul încearca sa se faca comparatii cu Germania, Franta, Anglia, SUA, Japonia, pai noi suntem ca aceste popoare. De ce nu încercam sa facem comparatie cu turcii de exemplu, pentru ca ne asemanam foarte mult si ne-au lasat multa mostenire. Daca am lua exemplul Turciei cred ca ar fi mai bine.
2010-09-21 21:55:49 | Raporteaza
eu am făcut proiecte pentru cam… 50 de locuinţe, să zicem, şi niciodată, dar absolut niciodată nu am lăsat camera de zi fara un perete întreg pe care să scriu “bibliotecă” şi pe care să se poată aşeza o bibliotecă. aşa ne-au învăţat la şcoală şi aşa fac toţi arhitecţii.
e vina simpaticilor clienţi că îşi pun bibelouri în acel loc. şi sticle. şi televizoare.
aşa că n-am înţeles nimic din articolul ăsta.
2010-09-21 22:12:48 | Raporteaza
Kindle tine minte pagina la care ai ramas, trecerea de la o pagina la alta se face cu o apasare pe un buton plasat chiar acolo unde iti sint degetele, si pe stinga si pe dreapta, gasesti cu usurinta un cuvint sau o secventa de cuvinte in cartea pe care o citesti doar tastindu-l(e), ai doua dictionare Oxford care iti sar in ajutor automat atunci cind muti cursorul prin text, poti sa iti copiezi citate, sa faci note, sa inregistrezi bookmarks cu usurinta etc.
O problema ar fi saracia de e-carti in romana pentru Kindle. Dar aici ar putea sa intervina spiritul de intreprinzator si vizionarismul romanului, voluntariatul prin facultati etc. Daca exista…
2010-09-21 22:16:04 | Raporteaza
@iknownothing: tu faci publicitate la acest Kindle.Placerea de a tine o carte în mîna nu poate fi înlocuita de aceasta «jucarie».
2010-09-21 22:36:37 | Raporteaza
kijiji,
Am recitit ce am scris despre Kindle si, ai dreptate, chiar pare publicitate, asa ca il rog pe admin sa imi stearga comentariile precedente. Adevarul e ca eu chiar sint impresionat de aceasta jucarie. Ma intreb, doar, daca tu ai vazut cum arata un Kindle…
2010-09-21 22:49:44 | Raporteaza
Si totusi, canuta are si avantajul ca se poate sterge cu ele la cur dupa ce le citeste, ca-n cap oricum nu-i ramane nimic.
2010-09-21 23:14:10 | Raporteaza
@iknownothing:
Deocamdata are valoare doar de gadget… dar daca va integra un touch-screen cu internet mobil prin 3G el va putea inlocui cu succes laptopurile care sunt si greu de carat si fragile si tine si bateria putin.
Asteptam acea etapa…pana atunci mai citim in varianta clasica sau pe net.
2010-09-21 23:34:21 | Raporteaza
CULE
Stiti voi, case fortificate cu etaje ale boierilor olteni, construite asa impotriva carjaliilor si a altor pezvenghii de la sud de Dunare. Alea-s frumoase. Cu tot ce trebuie. Inclusiv loc pentru biblioteca. Arhitectii romani ar trebui sa se inspire din ele, in loc sa construiasca porcariile astea de “vile” tipatoare si colturoase pe care le vedem azi…
2010-09-22 00:32:01 | Raporteaza
@Bigshotnews: Oare Videanu are biblioteca in mastodontul ala de la Snagov?
2010-09-22 00:34:11 | Raporteaza
@nedo: Ce fata de…perna ai ba ,Lingaule,credeam ca am scapat de tine !
Nedo,ia-l pe NEPO si faceti un 69 !Hai ca puteti !
2010-09-22 00:52:08 | Raporteaza
Pe idiotul care semnează cu numele „nedo” îl bag în pyzdă la mumă-sa. Să-şi găsească acolo slobozul tuturor taţilor pe care i-a avut. E o clonă.
2010-09-22 01:47:00 | Raporteaza
eu m-am legat de fatza,nu de nume…
2010-09-22 01:49:02 | Raporteaza
@un fleac,v-am ciuruit!
Şi tu să mergi în pyzdă la mumă-ta, postac cretin ce eşti!
2010-09-22 01:53:03 | Raporteaza
Ţi-ar fi prins bine dacă te-ai fi legat de o chiuretă la timpul potrivit
2010-09-22 01:56:36 | Raporteaza
@iknownothing: Stiu cum arata, dar nu ma impresioneaza, gadgeturile nu sînt pentru mine. Vezi tu, ce este scris ramâne, poti lasa si mostenire urmasilor si în afara de asta mai ai si dupa ce sterge praful.
2010-09-22 05:28:45 | Raporteaza
Articolul acesta mi-a stirnit un ris continu impreuna cu postarile cititorilor .Mai infometat de lectura decit poporul roman nu cred ca mai exista un altul .Dovada aceste comentarii care sunt mai coerente decit articolul, cu simtul practic.Luati voi exemple dela americani ca uite unde au dus lumea -LA CRIZA . Pacat ca ceia ce se scrie e de proasta calitate .
2010-09-22 07:20:49 | Raporteaza
Domnule GOTIU, va recomand Kindle. Poate stoca 2000 de carti lejer. dispozitivul costa 160 de euro dar in schimb toata literatura clasica e gratuita.
2010-09-22 08:10:03 | Raporteaza
Ce aberatii poti sa debitezi omule. Una dupa alta.
Casa ESTE in primul rand un adapost. De ploaie, de vant, de frig etc. Casa TREBUIE sa fie un depozit de lucuri necesare vietii. Printre care, da, si cartile. Casa trebuie sa contina elemente indispensabile vietii. Casa are o bucatarie si o baie pentru ca fara nu se poate. Daca esti atat de intelectual, fa-ti un colt din bucatarie buda si in baie fa-ti biblioteca. Vad ca oricum esti deasupra trairilor lumesti.
Vrei casa cu biblioteca? Construieste-ti! Nu o sa coste mai mult decat un apartament la bloc. Pai unde e inteligenta? Tu o cauti la arhitecti, dar cu a ta ce faci? Iti zic eu: nimic. Esti din neamul lui ’sa ni se dea, sa ni se faca’. Eu cred ca vrei o biblioteca mai langa buda pentru economie de igienica. Hartie that is.
P.S.: Inflamarile astea pseudo-intelectuale erau la moda in anii ‘90.
2010-09-22 08:25:20 | Raporteaza
Astept si eu un articol un comentariu bine documentat . O parere argumentata . Apropo ca tot era vorba de carti eu unu as interzice cu desavarsire celor care se pretind intelectuali sa mai citeze autorii. Poate asa o sa invete sa aiba o opinie pesonala fara a mai memora ca papagalul citate . Ca tot vorbeam de carti tin sa amintesc colectionarilor si viitorilor colectionari de carte faptul ca sunt destul de periculoase pe masura ce trece timpul . Aceste string o multime de acarieni si o intreaga colectie de microbi . Autorului ia-si recomanda un reportaj la B.C.U. poate asa mai vine si el cu o informatie utila de la profesionisti pentru iubitorii de carte. Sau poate face un curs de biblioteconomie si isi descopera adevarata vocatie.
2010-09-22 09:07:49 | Raporteaza
Discuție arhitect-client devenită clasică:
-… iar aici m-am gândit să îți faci o bibliotecă.
-Ce?
-O încăpere în care mai lucrezi acasă, mai citești, copii nu fac gălăgie, poate nevastă-ta are o prietenă invitată la o tacla și tu nu ai chef să le asculți…
-…
-Dacă în living ești cu prietenii și te caută cineva, ai acolo pe lângă intrare o cameră unde să discuți cu ăla care te caută…
- Nu că n-au voie să mă caute.
-Bine, nu știu, poate mai vin socrii, ai tăi, când rămâne unu singur… poate se mută la voi și îl culci acolo.
-Păi și camera de la subsol?
-Acolo mă gândeam totuși că e cam nasol și să culci eventual o servitoare, bonă… e subsol totuși. Uite, îți spun eu, în bibliotecă (sau biroul tău ca să nu-i spunem bibliotecă) o să fie un loc numai al tău îți așezi toate prostiile cum vrei, nu-ți umblă nimeni în ele…
-Mai bine la subsol.
-Unde?
-Aici unde ziceai că e o încăpere pentru scule, când mai meșteresc ceva.
-Păi acolo am zis că e pentru hobby, sau bagi un biliard, un aparat de fitness.
-Păi da bag-o acolo și biblioteca. Sus lasă living.
-Deci să renunțăm la bibliotecă și devine o parte din living.
-Da. Să fie mai mare! Dacă vine cineva și-s ocupat oricum nu-l bag în casă.
-Deci renunțăm. Măcar pentru depozitare. Vezi că nevastă-ta are tot felu de lucruri… Dacă o întrebi, sigur îți zice că vrea, că nu mai are loc…
- Oh da lasă-mă că înnebunesc când aud… toate prostiile se plânge că nu are unde le pune. Tot acolo la subsol. las’ că-i ajunge! Ș-așa i-am zis că i le arunc într-o zi…
- Atunci renunțăm la un perete și biblioteca devine un colț din living, cu o măsuță, un spațiu mai ferit, amenajat puțin altfel…
- Da. Vedem dup-aia când ajungem la amenajare. Lăsăm tot living. Să fie mare.
-Deci renunțăm.
-Liniștit.
Apetitul clienților pentru spații cu reprezentativitate în detrimentul celor funcționale este deja de notorietate. Arhitectul ca și medicul este o unealtă coruptă a furnizori. Așa cum medicul contra unor comisioane îți bagă pe gât cel mai avantajos tratament pentru el nu pentru tine, la fel fac arhitecții cu materialele, cu dotările unei construcții. Clientul are impresia că îl face om pe arhitect însă acesta mai are și alte interese în relația cu clienții decât cele firești, declarate în prealabil. Atunci când peste două mii de ani urmașii noștri vor găsi printre ruinele unui living mare cd-uri cu manele amestecate cu colecția “adevărului” în vinilin, vor înțelege perfect în ce tipologie socială să ne încadreze, vor descoperi cu adevărat ce ființă popula meleagurile (asta cu meleagu cred că va rămâne veșnic) la început de mileniu doi. Degeaba îi pui lui Nuțu Cămătaru o bibliotecă între cușca leului și grajdul calului că tot nu-l scoți din locul pe care și-l alege singur să-l aibă în istoria omenirii. Un arhitect nu are reptul să-i impună unui client un proiect de locuință chiar dacă este potențial câștigător al tuturor bienalelor de la Veneția până la Tokyo. Locuința este un loc intim care nu trebuie să fie o corvoadă pentru proprietar doar de dragul talentului unui arhitect. Toți avem dreptul să ne configurăm intimitatea așa cum vrem. Problemele mai mari le văd atunci când intimitatea se extinde foarte mult și agresează publicul. Exteriorul unei construcții poate agresa vizual cetățeanul plătitor de taxe. Edilul trebuie să mă protejeze atunci când eliberează o autorizație. Dar și configurația urbană a unui oraș trebuie să răspundă unei voințe comune a cetățenilor pe care o impune prin sfântul vot. Edili vizionari e greu de găsit și responsabilitatea e greu de asumat. Edilul de dragul votului organizează ritmic BMM-uri (bere, mici, manele). Edilul nu supune, fără să fie obligat, dezbaterii publice nici măcar proiectele majore pentru o comunitate. Proiectele de geniu care pot ridica un oraș (de ex. Muzeul Guggenheim-Bilbao) sunt făcute de vizionari curajoși, care își asumă uneori excesiv resposabilități dar au o echipă capabilă în jurul lor și găsesc momentul ideal (banii) pentru viziunea lor. La acest nivel vorbim de edili care nu se pricep la diriguit o comunitate ba chiar sunt stângaci în asta, vorbim de vizionari care nu se gândesc să resusciteze o comunitate ci să o împingă spre progres și modernitate.
PS
Un exemplu de propagare a kitsch-ului este acoperișul din “țigle metalice”. Arhitectul român în proporție de 95% chiar dacă nu recunoaște, consideră tabla care imită țigla ceramică sau turnată din beton, un kitsch. E o imitație ieftină în genul colecției “adevărul” în vinilin. Cu toate acestea, la presiunile producătorilor care dau comisioane grase, arhitecții impun clienților acest material perfect funcțional dar universal recunoscut ca fiind oribil. Totuși, în puține cazuri cred că arhitectul consideră că face un compromis când propune această tablă. De prea puține ori poți spune “… dacă nu avea mizeria aia de acoperiș era perfect” Problema e că rezistă 100 de ani garantat. Sau 1000? Aștept să văd…
2010-09-22 10:15:57 | Raporteaza
@ Dan şi @ Otto au dreptate
Mai întâi că o bibliotecă nu garantează succesul social, în fine, orice fel de succes, apoi că nu-i treaba arhitecţilor să înzestreze casele cu câte un set de genul Derrida+Feuerbach+Culianu cu intenţia de a-i şlefui pe viitorii locuitori.
Dacă omul nu are chef de cărţi poţi să-l şi închizi cu o carte de Cărtărescu, nu cred că va face mai mari progrese decât un ilustru personaj care tot încearcă să citească Levantul de mulţi ani încoace.
În plus că eu ştiam că apartamentele sunt standard – nu se pot extinde, eventual în altă dimensiune, nici măcar contra a zece mii de euro.
Apoi că cinci sau zece mii de euroi sunt o sumă dureroasă pentru mulţi dintre români – poţi să devorezi trei cărţi pe săptămână, dar să nu ai de unde să scoţi banii ăştia.
Şi oricum, ultima dată când am verificat biblioteca era un fel de loc de depozitare cu rafturi de lemn, iar cărţile nişte obiecte relativ neperisabile. Am cunoştinţe care-şi ţin cărţile pe jos, fiindcă nu mai au loc în bibliotecă. Şi nici mii de euroi de dat.
2010-09-22 11:49:34 | Raporteaza
Autorul are mare dreptate cind se refera la nevoia acuta de studiu si cultura generala,politica,economica si sociala.
Sursa principala de informare si cultura,este azi Internetul,el punind la dispozitie publicatiile si cartile existente,dar si informatiile nemijlocite sau calde de pretutindeni.
Cu toate acestea,cartea clasica,mai ales cea de sinteza stiintifica,capabila sa adune si sa limpezeasca noianul de informatie care ne inunda din toaate partile este fundamentala,pentru a sti pe ce lume traim si a putea sa “activam” pentru propria realizare umana si sociala.
Modalitatile de a duce cartea in casa oamenilor,mai ales la generatiile in formare, nu trebuie lasata numai la voia “pietei” sau preferintei individuale.
Faptul ca in Romania cartea nu se bucura de interesul institutional al ministerului si celor a caror atributie o constituie promovarea ei,a facut ca Romania sa fie deficitara si la capitolul cultura generala,economica si politica. In aceasta situatie,schimbarea asteptata de noi nu are conditiile “culturale” de a se produce,cita vreme nu cunoastem cerintele si tendintele epocii si mai ales instrumentele practice care conduc la progresul individual si general.
2010-09-22 14:03:23 | Raporteaza
@Mihaela: Ei, cum nu cunosti…Adrian Nastase, care a declarat ca are nevoie de 4 case pentru ca are o biblioteca cu zeci de mii de volume, unele de colectie, si nu le poate aseza intr-un apartament obisnuit.
2010-09-24 14:26:02 | Raporteaza
Ti-a citit si un arhitect textul – un arhitect care vrea sa te contrazica.
Biblioteca nu trebuie sa fie un spatiu (incapere) in sine – nu mai suntem in sex XIX cand cei mai instariti aveau un spatiu special amenajat doar pt carti adica o biblioteca personala. Depinde de la un caz la altul cum se amenajeaza un spatiu. Apartamentele de bloc asa zis “comuniste” pe buna dreptate nu au spatii destinate exclusiv pentru a gazdui o biblioteca de dimensiuni medii.Se considera ca spatiul de tip office (biroul) este si camera de lucru/ studiu pp zisa.Din acest motiv se considera ca biblioteca face parte din spatiul de studiu.
Daca doresti – poti sa iti comanzi un spatiu – o incapere pentru birou mai mare – in cadrul sau poate fi amenajat un colt – o zona speciala pentru lectura – se poate realiza si prin separarea incaperii in 2 parti prin mobilier de ex.
De obicei asta se poate realiza si intr-un living (sufragerie)pentru ca se considera a fi incaperea cea mai mare in cadrul unei case – locul in care omul isi desfasoara cel mai mult timp activitatea.
Si in occident locuintele variaza ca dimensiuni si apartamentele se aseamana ca si model functional cu cele de la noi (nu ca si realizare arhitecturala in ansamblu).
Daca vrei – orice arhitect poate sa iti proiecteze o casa care sa includa un spatiu care sa fie destinat lecturii – cum am mai zis incaperea poarta denumirea de birou sau daca se doreste – biblioteca.
2010-09-26 20:17:41 | Raporteaza