![]() | Intermezzo ştiristic – Poveste seculară din Varşovia. Mici comparaţii între Polonia catolică şi România ortodoxăvezi toate articolele de Paul Vîrvea10 Aug 2010 la 11:32 30 comentarii 1448 vizualizari. |
Da, veţi spune că am un fix – îl am şi mi-l asum, pentru că de acolo pornesc multe forme fără fond, preacunoscute nouă.
Mai întîi, muzică – Swans – “Love of life” – o piesă dragă mie de ani buni, degrabă dătătoare de senzaţii oximoronice precum transa lucidă.
Vezi mai multe video din Muzica
Am urmărit cu interes conflictul din Polonia legat de prezenţa unei cruci de lemn în memoria lui Lech Kaczynski în faţa Palatului Prezidenţial din Varşovia. Pentru cine doreşte detalii, puteţi găsi aici, aici sau dincolo.
Pe scurt: după tragedia de la Smolensk şi pelerinajul incredibil din faţa Palatului Prezidenţial, în faţa acestuia a fost lăsată o cruce de lemn. Cînd episcopul Varşoviei şi edilii locali au decis mutarea crucii într-o catedrală din prejmuri, cîteva SUTE de demonstranţi ultracatolici s-au strîns în jurul crucii, s-au caftit chiar niţel cu poliţia şi, în cele din urmă, au convins autorităţile să lase crucea acolo. Ei bine, aseară, cîteva MII de tineri, mobilizaţi pe Facebook printr-un grup intitulat “Operaţiunea Crucea” au făcut un ditamai flashmobu’ în faţa aceluiaşi Palat, cerînd scoaterea unui simbol religios din faţa unuia din principalele simboluri ale statului polonez, secular prin Constituţie.
Argumente ale apărătorilor crucii:
- dacă acolo un milion de oameni şi-au plîns preşedintele mort în accidentul aviatic, crucea, cel mai simbol dintre simbolurile polonezilor, trebuie să rămînă.
- mutarea crucii ar fi, nici mai mult, nici mai puţin, o insultă la adresa memoriei lui Lech Kaczynski (înmormîntat, altfel, alături de marii monarhi polonezi).
Argumente ale “duşmanilor” crucii, altele decît cele constituţionale, exprimate prin slogane şi lozinci, aseară:
- “Folosirea crucii în bătălia politică e opera Satanei! Jaroslaw Kaczynski (fratele defunctului preşedinte, n.m.), pocăieşte-te!”
- “Distrugeţi palatul prezidenţial, că face umbră Crucii!”
- “Crucile în biserici, Polonia este stat laic, respectaţi Constituţia”
- “Puneţi o roată în locul crucii” etc.
Povestea din Varşovia încă nu are deznodămînt, crucea de lemn e tot acolo, iar aseară nu s-au înregistrat bătăi sau îmbrînceli, pentru că poliţia s-a interpus între MIILE de demonstranţi anti-cruce şi ZECILE de contramanifestanţi catolici. Epic şi simbolic însă, s-au întîmplat destule cît să-mi permit cîteva comparaţii subiacente tematic între polonezi şi români.
Vorbim, aşadar, de o Polonie la fel de milenar catolică pe cît de milenară este ortodoxia la români. O Polonie în care clerul a sărit mereu în apărarea libertăţilor sociale, aşa cum le-a înţeles el, atît în timpul ocupaţiei naziste cît şi, mai ales, în timpul regimului comunist. O Polonie în care regimul s-a temut de biserică, şi în care dizidenţa preoţilor a fost regula, nu excepţia. O Polonie unde acum vreo două luni a fost canonizat un preot, Jerzy Popieluszko, pe care comuniştii l-au omorît în 1984 pentru că era solidar cu Solidaritatea lui Lech Walesa şi pentru că le vorbea enoriaşilor, din amvon, despre libertate, democraţie şi drepturile fundamentale ale omului. O Polonie în care biserica a fost parte activă a disidenţei anticomuniste. Totodată, o Polonie care a dat un papă care a săpat cu succes la groapa comunismului în Europa de Est. O Polonie profund catolică, încă homofobă şi antiavort, menţionată alături de Irlanda, Grecia şi Italia drept campioană a religiozităţii în Europa. O Polonie în care, iată, se găsesc cîteva mii de tineri care să sesizeze că prezenţa unui simbol religios în faţa unuia al statului este neconstituţional.
Din nou, muzică – din nou, Swans, trupa mea de inimi bleumarine, de data aceasta cu o elegie:
Asculta mai multe audio Muzica
Vorbim, aşadar, şi despre o Românie ortodoxă, în care clerul vizibil a fost adesea antisemit, în timpul legionarilor şi al regimului Antonescu şi, CNSAS ştie mai bine, colaboraţionist – fie şi prin tăceri vinovate şi limbi omagiale date Conducătorului Iubit în timpul regimului comunist, dacă nu prin clasica turnătorie. Nu-mi veniţi cu exemplele clasice “martiriul lui Steinhardt”, “arestarea părintelui Stăniloae” sau “numeroşii preoţi morţi în temniţele comuniste”. Onoare lor, însă toţi aceştia au fost excepţia, nu regula. La polonezi a fost invers, iar acum cîţiva ani ieşeau la iveală, ca rîmele după ploaie, preoţi colaboraţionişti care fie se retrăgeau ruşinaţi din preoţie, fie îmbrăcau rasa monahală, sperînd iertarea. O Românie în care o formă organizată, vocală şi vizibilă de disidenţă a fost, practic, inexistentă. Vorbim despre o Românie unde, în incinta Palatului prezidenţial, a fost renovată o biserică – şi asta cu bani grei, inclusiv după izbucnirea crizei (Da, veţi spune, Palatul Cotroceni e monument istoric, are o biserică acolo de cînd a fost construit, iar restaurarea se impunea. Ce caută, atunci, şeful statului la sfinţire?). Despre o Românie unde, în instituţia cea mai încărcată simbolic pentru stat – Parlamentul – domneşte un crucifix chiar deasupra prezidiului. În imediata vecinătate a aceleiaşi instituţii se pregăteşte ceva mult mai mare şi mai greu de mutat decît crucea de lemn din faţa palatului prezidenţial polonez: Catedrala Mîntuirii Neamului care, în afara existenţei inoportune şi a altor precondiţii cel puţin discutabile (bugetul, legalitatea obţinerii terenului, finalizarea proceselor de revendicări ale terenurilor, sursa de bani etc) va domina vizual – şi, implicit, şi simbolic – Palatul Parlamentului, principalul simbol al statului român şi a doua clădire, ca mărime, de pe planetă. Comparată cu CMN, crucea de la Varşovia pare un mizilic ridicol – şi totuşi, pentru simbolistica acestui mizilic ridicol s-au adunat cîteva mii de tineri.
Polonezii, aşadar, au putut încă o dată. Românii… mă întreb cîţi ar veni să se opună, în numele laicităţii statului – garantată de Constituţie – construirii catedralei în general, în coasta Parlamentului în special? În afară de Remus Cernea şi verzii lui, de membrii ASUR şi de cîţiva de-alde mine, care ţipă pe bloguri? Cît le pasă românilor că prea-iubita lor biserică naţională intenţionează să strîngă sute de milioane de euro ca să materializeze visul tuturor patriarhilor români, de cînd e BOR autocefală? Întrebarea e, evident, retorică. Ne vom pleca în continuare capul, să nu-l taie cine ştie ce sabie. Dacă n-am fi, aşa cum din păcate bine a spus Băsescu, o ţară de mîna a doua, mobilizarea ar depăşi nivelul unor grupuri pe Facebook.
La final, din nou muzică – aceeaşi piesă ca mai sus, într-un cover recent, pe care eu îl găsesc şi extrem de reuşit.
Asculta mai multe audio Muzica


Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1Boc nu trebuia sa plece pentru ca el nu a plasat acei tovarasi in pozitii cheie pentru a-i servi intereselor sale personale. In schimb Ponta este cu kurrul adica cu capul in alta barca. Astazi este o... | ||
| 2@simona: in vremea de azi s-a refacut proverbul. nu mai e corb la corb nu-si scoate ochii, ci corb cu corb ne "scoate" ochii, ca sa rimeze.... | ||
| 3Plagiatul in lucrare de doctorat oare sa fie identic ca semnificatzie si consecintze cu plagiatul intr-un articlo scris la revista facultatzii ?Adica e tot aia ?Adica aia de scriu acolo "la revista"... | ||
| 4bal si can, adica balcan ... balc(vâlc),bal(cf.alb boll:e), la - sarpe (balcescu - adica balaurescu, bal+c - de la can... canis, caine/lup), balaur - sarpe cu cap de caine/can(e)/lup) ...balac (balaci... | ||
| Mihai Goţiu 10629 citiri |
| Cristian Teodorescu 9479 citiri |
| Costi Rogozanu 8806 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4104 citiri |
| Alin Fumurescu 3922 citiri |
| Constantin Creţan 3389 citiri |
| Dorin Tudoran 2859 citiri |
| Dan Duca 2466 citiri |
| Elena Vijulie 2408 citiri |
| Ciprian Şiulea 2291 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 61021 citiri |
| Cristian Teodorescu 39819 citiri |
| Costi Rogozanu 37998 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18152 citiri |
| Alin Fumurescu 17828 citiri |
| Viorel Dobran 12296 citiri |
| Dan Duca 11266 citiri |
| Constantin Creţan 11148 citiri |
| Elena Vijulie 9033 citiri |
| Dorin Tudoran 8686 citiri |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Cristian Teodorescu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Viorel Dobran 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Aveti dreptate domnule Virvea.
2010-08-10 11:59:46 | Raporteaza
Domnule Varvea,si eu cred ca statul nostru este un stat laic.Dupa Constitutie.Dar populatia , care a “citit”constitutia pe diagonala si a votat-o orbeste la referendum nu stie asta.N-ar fi nici o nenorocire,probabil ca nici polonezii sau italienii nu stiu.Ce ma intriga este faptul ca nici clasa politica nu stie acest lucru.Si oare cum intr-un stat laic demnitarii jura cu mana pe Biblie cand sunt investiti in functie?Si de ce la judecatorie(tribunal,curte de apel)trebuie sa juri pe Biblie sau crucifix?
Deci una spunem si alta fumam.Nu sunt impotriva religiei,ci impotriva amestecului acesteia in spatiul public si politic.
2010-08-10 12:31:16 | Raporteaza
ca intotdeauna, imi plac articolele tale, Paul. exprima mai bine in scris decat as putea sa o fac si ceea ce cred eu. multe lucruri sunt anormale in Romania, unde se intelege gresit ca democratia e dictatura majoritatii, in cazul acesta majoritatea ortodoxa. inca nu se cunoaste cu adevarat rolul statului, acela de a garanta drepturi egale tuturor cetatenilor. cum poate sa mai vorbeasca statul roman de echidistanta cand simbolurile religioase troneaza in locuri care ar trebui sa fie neutre, intrucat reprezinta toti cetatenii?
2010-08-10 12:35:30 | Raporteaza
O mica tradare, venita din zona de dincolo de cenzura constiintei:
“Da, veţi spune că am un fix – îl am şi mi-l asum, pentru că de acolo pornesc multe forme fără fond, preacunoscute nouă.”
Preacunoscut si-n psihiatrie, purtand numele de nucleu delirant…
In rest, de discutat si unele si altele, dar nu ca fixuri ci ca ipoteze de lucru, chiar si atunci cand una dintre acestea ne pare, fiecaruia dintre noi, a fi mai plina de fond, mai credibila, mai adevarata.
2010-08-10 12:44:00 | Raporteaza
Aqiesez.
2010-08-10 13:09:59 | Raporteaza
Statul roman actual e un stat satanic si barbar, nu laic, si nici,VAI!, ORTO DOX. Evident, din cauza fostelor organe si al avortonilor lor blestemati care lucreaza mass-media…
Eu zic sa-i iei pe Robert Curcescu, si pe “fataza de maimutza, de minutze,
si da mergeti impreunatzi sa protestazi in bublic.
WOW! n-as ezita su va dau cu pulanu peste bot, poti sa fii si-gur de asta, dobitocule satanic.
2010-08-10 13:14:04 | Raporteaza
jandarme, toleranta si bunatatea crestineasca e bine cunoscuta, sint sigur ca ai face si un gratar cu ei daca ai putea.
in aceeasi ordine de idei fii sigur, dobitocule crestin, ca si noi ti-am da cu acelasi pulan peste acelasi bot, cu aceeasi placere.
2010-08-10 13:22:10 | Raporteaza
Probabil raspunsul la nelinistea autorului este cu mult mai simplu – nu prea e cine sa fie impotriva acestui proiect – si cu asta basta. Iar cine e, fie nu e de religie ortodoxa – nu poate atrage pe nimeni de partea sa, fie nu convinge. Dar acest raspuns nu il avantajeaza deloc, astfel ca prefera sa ii faca pe cei ce nu sunt de partea lui capete plecate samd, samd. Patetic. Incercare esuata, treceti la alt subiect
2010-08-10 14:18:09 | Raporteaza
Nu stiu ce s-ar rezolva printr-un mare protest. La noi toate protestele sunt luate in bascalie de mai marii care ne conduc, indiferent de unde vin.Am vazut proteste ale dascalilor, medicilor, pensionarilor, chiriasilor, proprietarilor,e.t.c.Si vi se pare ca au fost luate in seama?Daca e interes politic ,poti sa protestezi pana te loveste damblaua, ca ei tot ce stiu fac…Iar credinta s-a transformat intr-o afacere cu excursii, suveniruri si tot felul de donatii mai mult sau mai putin obligatorii, tocmai din cauza clericilor care vor sa scoata bani si din piatra seaca. Vor sau sunt obligati asta nu mai stiu, dar credinta nu sta in cate lumanari cumperi, sau cate excursii faci pe la manastiri, sau cat de mare e biserica in care te rogi.Credinta tine de suflet, de bunatate, de respect,de dragoste.Din pacate sunt din ce in ce mai putini preoti care propovaduiesc asta prin exemplul personal…
2010-08-10 14:28:30 | Raporteaza
oho si cite ar mai fi de adaugat la cele scrise de dvs!
2010-08-10 15:02:10 | Raporteaza
@ Jijiel
corect !
2010-08-10 15:06:39 | Raporteaza
f bine spus…
2010-08-10 16:14:42 | Raporteaza
@paul virvea esti la fel de bine “intentionat” precum tovarasa ‘gradu si blonda laura cernahoschi si duda de pe pandorra, care deja si-au produs “mizeriile “la adresa BOR.Continuati, fratiile voastre; daca nu ati scrie la comanda, ati fi demni de mila:
“Actualitate religioasă|Joi, 05 August 2010
ziarul LUMINA
Drept la replică: Medaliile patriarhilor României evidenţiază lumina, nu umbrele
BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE
În legătură cu unele dintre opiniile exprimate în mass-media faţă de punerea în circulaţie de către Banca Naţională a României a unui set de cinci monede din argint, dedicate patriarhilor Bisericii Ortodoxe Române, Miron Cristea, Nicodim Munteanu, Justinian Marina, Iustin Moisescu şi Teoctist Arăpaşu, Patriarhia Română face următoarele precizări:
În conformitate cu prevederile Legii nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, aceasta a pus în circulaţie, în scop numismatic, începând cu data de 19 iulie 2010, un set de cinci monede din argint dedicate patriarhilor Bisericii Ortodoxe Române, Miron Cristea, Nicodim Munteanu, Justinian Marina, Iustin Moisescu şi Teoctist Arăpaşu, întrucât anul acesta se aniversează 125 de ani de dobândirea oficială a autocefaliei de către Biserica Ortodoxă Română (1885) şi a 85 ani de la ridicarea ei la rangul de Patriarhie (1925).
Deşi plachete şi medalii aniversare sau comemorative cu patriarhi ai Bisericii Ortodoxe Române au mai apărut în ultimii ani, fără să existe obiecţii faţă de punerea în circulaţie a acestora, totuşi constatăm cu surprindere că recenta iniţiativă cu caracter comemorativ a Bancii Naţionale a României a provocat reacţii nejustificate de contestare a personalităţii celor cinci patriarhi români trecuţi la cele veşnice.
De fapt, unele dintre opiniile negative la adresa patriarhilor Miron Cristea, Justinian Marina, Iustin Moisescu şi Teoctist Arăpaşu au fost deja respinse de către istorici bine documentaţi, iar altele rămân doar simple speculaţii şi acuzaţii nefondate, abordări mai degrabă ideologice, decât ştiinţifice.
Patriarhia Română consideră că iniţiativa Băncii Naţionale a României a avut ca scop sublinierea rolului important pe care cei cinci patriarhi l-au avut în promovarea unităţii naţionale şi culturii creştine în vremuri grele pentru istoria poporului român. În concluzie, Banca Naţională a României a dorit să evidenţieze lumina din activitatea patriarhilor României, nu să-i judece post-mortem pentru reale sau presupuse umbre. “
2010-08-10 16:46:13 | Raporteaza
Fail.
Tineretul secular polonez iese in strada sa lupte impotriva tentativelor de teocratizare a tarii lor, si tu faci elogiul “catolicismului civic” polonez. Nu inteleg de ce unii oameni non-religiosi de la noi insista fetisizeze catolicismul, sa-l considere cumva mai “tolerant” sau mai “deschis” decat ortodoxia. Ambele reprezinta fatete diferite ale aceluiasi rau.
Pe scurt, la fel cum BOR isi justifica abuzurile impotriva societatii civile clamand rolul extraordinar pe care l-ar fi avut in apararea identitatii romanesti in cursul istoriei medievale samd, catolicii polonezi se folosesc de capitalul moral al rezistentei anti-naziste si anti-comuniste pentru a-si impune agenda ultra-reactionara la nivel social si legislativ. Atunci cand, spre exemplu, femeile poloneze vor drepturi reproductive, popimea schimba subiectul la Lech Walesa si la cum toti polonezii ar face bine sa-i asculte pentru ca, pana la urma, Biserica-Mama i-a scapat de comunism. In acest articol nu faci decat sa reiterezi distorsiunile masinariei de propaganda a bisericii poloneze si e pacat, fiindca ar fi putut fi unul foarte reusit.
2010-08-10 20:42:34 | Raporteaza
Reteta contine si atei militanti, si catolici, si ortodocsi, totul invelit in cateva frunze melodice.Si cu branza si cu carne.O sarmala balcanica.Amestecatura+
o doza de jmecherie unsuroasa *Virvea incearca sa/i incaiere pe ortodocsi cu catolicii in castigul retoric al ateilor militanti.*Dictonul latin Divide et impera practicat in maniera levantina.
Virvea ar putea fi un inovator.Un bashbuzuc al ateismului militant de specie orientala.Un ateist militant in salvari largi, largi.
2010-08-10 23:00:41 | Raporteaza
Asa…deci articolul pe scurt:
- polonezii (uber civilizati si demni), au iesit cu mic cu mare sa protesteze la adresa unei cruci (vai ce ofensa, in Europa, continent de animisti din tata’n fiu, ce mai);
- citiva polonezi (un pic mai putin civilizari, si prin aratarea numarului, clar nu au dreptate) vor crucea acolo in continuare;
- in Romania (niste preoti retrograzi, barbari, antisemiti, colaborationisti si / sau) vor sa faca (auziti grozavie!!!), o catedrala;
- statul roman e laic si o cruce in parlamentul roman distruge dundamentele laice ale statului;
- catedrala nu e buna (acum sau in general) pentru ca: e criza (da, tre’ facuta cind Romania e pe locul 1 ca economie, ca deh, bisericile au mare treaba cu economia); nu are autorizatie de constructie (asta e uber -grav); incurca circulatia (sufletul omului fara un trafic fluid e mort se pare); etc etc;
- iesiti bai romani timpiti (via twitter, facebook, mess etc – asa e cool, altfel e retrograd) sa impiedicam construirea acestei monstruozitati (e biserica da’ ce mai conteaza, pentru corectitudiea politica trebuie sa nu jignim vreun innuit, cetatean roman care poate prefera un totem d’ala stramosesc, de la Decebal);
- in general Polonia catolica e misto, Romania asta (si mai e si ortodoxa…more huuuo) e vai de steaua ei de ne-cool;
2010-08-11 02:18:50 | Raporteaza
@ionut
Oare cat de mare e nesimtirea si/sau tampenia sa pretinzi ca o cladire care costa sute (si nu putine) de milioane de euro n-are treaba cu economia? Oare cat de mare e habotnicia incat sa pretinzi ca magaoaia aia are treaba cu sufletul omului, de parca de constructii faraonice are trebuinta crestinul? Cat de ignorant trebuie sa fii incat sa pretinzi ca CMN e o catedrala ca oricare alta, pusa intr-un loc ca oricare altul? Cat despre cool si necool, daca o tara curata cu oamenii civilizati si care nu se trateaza cu scarba sau nepasare unii pe altii e cool, atunci Polonia aia catolica e mult mai cool decat Romania noastra ortodoxa, sta-ne-ar in gat.
2010-08-11 07:50:38 | Raporteaza
@paganu: poate te refereai la tine, cret.in.oid semidoct.Ce iti doresti sa ti se indeplineasca, adica “sa-ti stea in gat”.
2010-08-11 09:08:27 | Raporteaza
@ paganu
de acord
2010-08-11 10:18:03 | Raporteaza
@paganu: Consider ca nu sint nici nesimtit nici timpit exprimind parerile pe care le-am exprimat. Cu logica exprimata de tine nici aia din Vest nu ar fi trebuit sa construiasca magaoaiele alea de catedrale, mai ales in perioade de criza econimica si inadecvare tehonologia…trebuiau si ei sa astepte frumos inca vreo 800-900 de ani pina cind economia isi revenea si tehnologia devenea mai avansata. Se pare ca da, magaoaiele de piatra nu au nici o treaba cu sufletul omului, ce o fi fost in capu’ lu’ Solomon sa faca dihai templu’ cind putea si el sa faca ceva din paie…
P.S.: daca nu iti convine cum e Romania, aia e – poti sa pleci linistit, nu te opreste nimeni si nici nu te condamna…
Alte argumente mai exista?
2010-08-11 16:39:02 | Raporteaza
@Ionut
Unei asemenea argumentatii de ‘bun simt’, asta dupa ce l-ai ‘complimentat’ pe paganu, intr-adevar, nu ai ce sa ii mai raspunzi. Si, mai mult, iti vom urma sfatul. Vom pleca, da, vom pleca din Romania. Dar asta inainte ca din banii mei sa mearga fie si un singura banut pentru ridicarea CMN. Si veti ramane tu si prietenii tai adevarati traitori intr-ale ortodoxiei sa o sponsorizati cu veniturile voastre. La mai mare !
Cat despre ridicarea catedralelor din Occident, vrei sa spui ca societatea actuala ar trebui sa isi propuna valorile Evului Mediu ? Citeste un pic mai multa istorie inainte de a face comparatii anacronice.
O ultima recomandare. Incearca sa eviti epitetele la adresa celorlalti comentatori de pe topic. Te rog sa ma crezi ca nu adauga niciun pic de forta argumentatiei tale. Plus ca mai exista si recomandarile institutiei a carei onoare o aperi cu atata cerbicie de a pune inainte de orice iubirea de aproapele, nu improscarea lui cu insulte. De, poate ca doar ti-a scapat…
2010-08-12 00:27:44 | Raporteaza
Ateii se cramponează de simboluri. De ce ca ateu te deranjează crucea și ai vrea să o înlocuiești cu o roată? E absurd, atât crucea cât și roata, n-ar trebui să aibe vreo semnificație religioasă pt. atei. Ei nu sunt religioși.
2010-08-12 14:54:33 | Raporteaza
@Radu: nu am vazut nici un cuvint de ocara la adresa respectivului. La citeva zile de la postare, am recitit ce am scris si nu era nici o acuza, doar chestionam logica.
Referitor la bani, statul din nefericire aloca banii dupa cum crede. Daca ar fi dupa mine construirea unei catedrale ar fi de 1000 de ori mai utila decit plaltirea unei armate de exemplu.
Ce inteleg eu este ca daca se facea un templu al lui Enki sau Ishtar nu era nici o problema dar daca se face o catedrala e mare scandal.
Oricum, eu am spus ce am inteles din articolul lui Paul Virvea si ce am considerat ca nu e ok…restul a reiesit din postarilor ultra-ortodoxilor din partidul corectitudinii politice.
Cheers!
2010-08-12 19:37:48 | Raporteaza
@ ionut: argumentatia nu tine, bazata pe “daca nu va place asta, sigur va place ailalta mai rea”, iar daca nu va supuneti majoritatii, n-aveti decat sa plecati! DA, este o insulta la adresa logicii interlocutorului. Daca sustii ca o ai, atunci dovedeste-o.
@ gingasie: antonim?
2010-08-13 13:52:19 | Raporteaza
M-am mirat si am cautat intotdeauna in Constitutiile Romaniei vreo referinta la laicitate. Nu exista nicaieri mentionat macar cuvantulaza laic. Asadar pe ce s-or baza acesti ziaristi (putini la numar dar zgomotosi) atunci cand vorbesc de statul laic. Romania nu e nici laica nici religioasa ci o imbinare dupa modelul bizantin de altadata intre Stat si Biserica. Nici macar Constitutia comunista nu vorbea de asa ceva. Domnilor neomarxisti chiar nu cititi constitutiile tarii sau ati ramas blocati cu mintea la textele revolutionare.
Cercetati Constitutia si veti afla !
2010-08-17 16:27:41 | Raporteaza
@kostas nikolaon Vai, nu-mi doresc nimic mai mult decat sa traiesc in Imperiul Bizantin restaurat, sa apuc ziua cand noul imparat Iustinian va inchide scolile de filozofie, iar gloatele de crestini cu spume la gura profaneaza Partenonul pentru a-l transforma in biserica. Dar poate eu nu te conving, asa ca te las cu opinia “neomarxistului” Edward Gibbon despre “modelul bizantin”:
“…a tedious and uniform tale of weakness and misery in which not a single discovery was made to exalt the dignity or promote the happiness of mankind[...]“
2010-08-22 01:23:46 | Raporteaza
Toate cuvintele sfarsesc in tacere.youtube.com/wat../
2010-08-27 19:26:31 | Raporteaza
Pe 16 septembrie, la ora 21, crucea respectivă a fost mutată la capela din apropierea palatului prezidențial.
Întâmplarea a făcut să pot vorbi cu ambele „tabere“, cu numai 2 zile înainte de mutare. Ceea ce pot spune, precum rabinul, este că aveau dreptate, cu argumente de bun-simț, și unii și ceilalți. Mă rog, este târziu acum pentru o știre și nu pentru asta am fost eu (și) la Varșovia, dar cu certitudine, îi stimez și mai mult pe polonezi, după ce am fost la ei.
2010-10-08 14:06:27 | Raporteaza
Nu poti face o comparatie justa intre preotii catolici, care erau parte dintr-o ierarhie mondiala cu imensa putere financiara si politica, si cei ortodocsi, care nu beneficiau de astfel de sprijin.
Apoi unde ai vazut tu o statistica care sa demonstreze ca preotii catolici au fost in marea lor majoritate opozanti deschisi ai regimului, in timp ce preotii ortodocsi au fost invers, in majoritate niste colaboratori ai regimului bolsevic? Si mai ales cine ti-a spus tie ca asta e o virtute in sine? Care a fost pana la urma sfârâiala cu predarea economiei tarii pe mâna occidentalilor, desindustrializarea si saracirea ei, in locul dominatiei politice a sovieticilor??? Iar îti prezinti obsesiile fantasmagorice care fac din tot ce e occidental ceva pozitiv, drept probe contra unei institutii care totusi, vrem sau nu, defineste alaturi de alti factori, ceea ce inseamna a fi român?
Insasi ideea de a compara Polonia, o tara mai putin laicizata decat e România (vezi situatia avorturilor, vezi influenta politica a bisericii catolice), cu tara noastra, ia toata credibilitatea smiorcaielilor tare laicizante. Polonezii nu-s mai breji decat românii, si inainte sa organizezi manifestatii contra constructiei unei catedrale ortodoxe, n-ai nici un motiv sa pretinzi ca in tara nu se gasesc oameni care sa doreasca sa se exprime printr-un astfel de miting.
2010-12-12 05:16:27 | Raporteaza
@kostas nikolaon:
domnii neomarxisti (eu, de ex.) stiu foarte bine ca noua constitutie a tarii nu mentioneaza nici ea laicitatea, doar domnii neoliberali, gen vârvea, inca nu stiu asta!
Evident ca tara are o traditie bizantina si ca n-a fost niciodata laicizata, si bineinteles ca va ramâne asa cat timp românii vor fi atat de ignoranti (si d`aia religiosi) pe cat sunt, ai perfecta dreptate.
2010-12-12 05:53:35 | Raporteaza