|
Ion Bogdan Lefter: Herta Müller atacă articolul 1 din Constituţia României!vezi toate articolele de vox
08 Oct 2009 la 16:43
27 comentarii 1379 vizualizari.
|
Premierea Hertei Müller cu Nobelul pentru literatură va stîrni mari valuri în cultura română. Două lucruri sînt acum de spus, în primele clipe după anunţul Comitetului suedez:
■ În primul rînd, că e un premiu categoric meritat: Herta Müller e o excelentă scriitoare – şi ca prozatoare, şi ca eseistă, şi ca – surpriză! – poetă. În povestiri şi în romane a găsit o manieră personală de a trata subiecte româneşti (sau hai să zicem „româno-şvăbeşti”!) cu o stilistică „nemţească”: face arheologie identitară pe o zonă extrem de interesantă din punct de vedere comunitar, foarte legată de contextul etnic, istoric şi cultural românesc; şi o face într-un stil apropiat acelor formule postbelice ale prozei germane care au inventat o sintaxă nervoasă, decupată scurt, ritmată alert, neliniştitoare, polemizînd implicit cu tradiţia thomasmanniană – şi mai veche, de fapt – a frazelor interminabile, a lungilor, mult-prelungitelor „perioade” (cum le numesc lingviştii). Ca eseistă, scrie tăios, exprimînd foarte radicale atitudini morale. Şi s-a „jucat” agreabil şi cu miez în poemele-colaje publicate în ultimii ani. Pe scurt, Herta Müller are stil şi are clasă. Binemerită Nobelul.
■ În al doilea rînd, premierea ei obligă literatura română, cultura autohtonă şi întreaga populaţie să accepte adevăruri care au mai fost susţinute în ultimele două decenii, după căderea regimului comunist, stîrnind nu o dată mari polemici, în special în mediile intelectuale, sau chiar tensiuni interetnice în rîndurile populaţiei. De fiecare dată, după ce apele s-au liniştit, temele respective au fost – însă – mai degrabă ocolite decît asumate. Va fi mai greu acum, căci Nobelul Hertei Müller va avea extraordinare ecouri internaţionale şi va fi însoţit de discuţii care vor ajunge exact la aceste adevăruri: că România este şi ea un stat multinaţional, ca toate cele europene şi ca mai-toate ale lumii, ceea ce înseamnă că articolul 1 al Constituţiei noastre este fals şi abuziv, limitativ, naţionalist; că şi un „ne-român” poate fi reprezentantul românilor şi al culturii noastre comune, multietnice, multilingvistice; şi, privind către subiectele din proza Hertei Müller, extrase sistematic din viaţa Banatului româno-şvăbesc, va trebui să recunoaştem că minorităţile etnice au fost uneori – sau adeseori? sau întotdeauna?! – discriminate de majoritatea etnic-românească. Subiecte delicate, a căror dezbatere n-a fost şi nu va fi uşoară.
Avansez şi un pronostic: premierea Hertei Müller va avea efecte pozitive în ambele privinţe. Absolut previzibile la primul punct: opera ei va deveni – evident – mult mai cunoscută, se vor face noi traduceri, va fi citită, recitită, comentată, cum li se întîmplă tuturor „nobeliştilor”. Importantă va fi consecinţa în planul celălalt, al multiculturalismului nostru încă neasumat ca atare: cred că adevărurile cu pricina vor fi mult mai uşor acceptate aşa, într-o dezbatere legată de o scriitoare etnic-germană. Să ne imaginăm ce reacţii naţionaliste s-ar fi putut stîrni dacă laureatul ar fi fost un ungur român sau un evreu român! Reamintesc faptul că Norman Manea, celălalt scriitor al nostru cotat cu mari şanse de a cîştiga premiul, a spus de mai multe ori că speră să nu ne pună vreodată în faţa unei asemenea situaţii…
Etichete: Constitutia, Herta Muller, Lefter


|
Costi Rogozanu 12 Mar la 00:08
|
Jorge Luis Borges este un scriitor argentinian care a infestat științele umaniste cu modul său [ citeste mai departe ]
|
Iulian Leca azi la 23:43
|
Ezit sa scriu despre povestea unui om aflat in coma. Exista riscul de a deveni patetic sau nerealist. [ citeste mai departe ]
|
Cristian Teodorescu azi la 23:12
|
E o informaţie pe care v-o datorez. Nicolae Manolescu m-a anunţat printr-un mail că a plătit în [ citeste mai departe ]
|
Ioan T. Morar azi la 21:43
|
Viaţa a intrat în normal, dacă se mai îndoia cineva, Adrian Năstase a fost reales, lejer, în [ citeste mai departe ]
|
Laura Cernahoschi azi la 19:36
|
Când îmi doream şi eu să îi iau apărara lui Geoană, pentru a-şi păstra funcţia din fruntea [ citeste mai departe ]
|
Lucian Davidescu azi la 18:35
|
Vă amintiţi cum a început toată mizeria de acum? Peste Ocean, politicienii au promis şi au [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu azi la 18:29
|
"În calitatea de demnitar pe care am avut-o şi pe care o am şi acum, fãceam un [ citeste mai departe ]
|
Alin Fumurescu azi la 18:21
|
...atat oameni dinlauntru cat si din afara PD-L (y compris suprasemnatul) s-au aratat ingrijorati de [ citeste mai departe ]
|
Mihai Tiţa azi la 17:49
|
Ce-am gasit mai bun in ultima saptamana si asa mai departe.
THE NATIONAL (link)
pe matt [ citeste mai departe ]
|
Liviu Antonesei azi la 16:24
|
|
Ionel Lespuc azi la 15:43
|
Îmi închipui un dialog între George Copos şi Mitică Dragomir. "M-am înţeles [ citeste mai departe ]
|
Daniel Spătaru azi la 14:44
|
În fotbalul românesc se vorbeşte mult şi prost. Tone de tâmpenii sunt debitate în fiecare [ citeste mai departe ]
|
Laura Cernahoschi azi la 14:32
|
Mogulii noştri, ştim, s-au implicat activ în campania electorală pentru prezidenţiale din [ citeste mai departe ]
|
Paul Vîrvea azi la 14:30
|
Ce pretext mai minunat decît acesta pot avea să-mi alcătuiesc un top of the tops pentru top of [ citeste mai departe ]
|
Alexandru Funieru azi la 14:18
|
Sloganul care alcătuieşte prima jumătate a titlului este, desigur, o parafrază ironică, în [ citeste mai departe ]
|
Ioan T. Morar azi la 14:18
|
Sînt nefumător, ba chiar nefumător militant. Sînt de acord că trebuie să existe o campanie [ citeste mai departe ]
|
Gabi Bartic azi la 13:49
|
Rebecca Miller este fiica lui Arthur Miller. Cred că e important să scriu asta. Rebecca Miller [ citeste mai departe ]
|
Adrian Prioteasa azi la 13:46
|
E atat de usor sa fii neutru intr-o disputa dintre Iancu si Copos! Indiferent de cine si cata [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu azi la 13:13
|
"În 2009, pe fondul crizei economice, am înregistrat o foarte bună creştere a [ citeste mai departe ]
|
Simona Tache azi la 12:57
|
Mulţi dintre noi ne-am trăit o mare parte din copilărie la cozi. Când zvonul c-a sosit raţia [ citeste mai departe ]
|
Doina Doru azi la 12:49
|
Sînt puţini cei care ştiu că astăzi se împlinesc 20 de ani de cînd a fost citită [ citeste mai departe ]
|
Ioan T. Morar azi la 12:13
|
Pentru că articolul publicat aici a stîrnit o reacţie disproporţionată şi jignitoare semnată [ citeste mai departe ]
|
Alex Mazilu azi la 12:09
|
Paseam cu o cana de cafea in mana. Era mai frig decat ar fi trebuit sa fie. Mi-a trecut prin cap [ citeste mai departe ]
|
Viorel Dobran azi la 11:44
|
Mitică este şeful LPF şi este judecat pentru luare de mită. Georgică este patronul [ citeste mai departe ]
|
Iulian Leca azi la 11:37
|
In traducere libera - lupta lui Traian Basescu cu presa ticalosita si falsificatoare de democratie. [ citeste mai departe ]
|
Paul Vîrvea azi la 10:25
|
Asculta mai multe audio Muzica
Invit trecătorii de pe ceste cyber-meleaguri la un mic [ citeste mai departe ]
|
Teodor Tita azi la 09:26
|
PD-L administreaza teribil de stangaci tentativa de inlaturare a lui Mircea Geoana din fruntea [ citeste mai departe ]
|
Alin Fumurescu azi la 08:54
|
...Cozmin Gusa are o calitate - convinge. De ce convinge, nici nu mai conteaza. Important e ca [ citeste mai departe ]
|
Eugen Istodor azi la 07:03
|
ABCDERTYU) Da. Pe 29 martie cinta la Bucuresti. Brendan Perry. Are capul intre umeri. Cu chestii [ citeste mai departe ]
|
Mihai Goţiu azi la 01:32
|
Una dintre marile dileme ale copilăriei a fost cine ar fi câștigat confruntarea directă dintre [ citeste mai departe ]
| 1Tot levantul nu,dar o buna parte din vizitele lui geoana se pare ca da.hahahaha!... | ||
| 2@gura sparta #17: e doar un (c)hix :lol:... | ||
| 3nesimtire cosmica... | ||
| 4Bre hix(esti bulgar,nu?)o scriere buna se comite si pe maculator chiar daca nu te dai pe mina peshtilor cu barba care distribuie premii de consolare pentru dedarea la carnea de caprioara..iti traduc bulgarule? hahahahaha!... | ||
| 5X si Vasile Gogea, Incetati cu dezinformarea ca N. Manolescu si V. Vosganian fac munca patriotica la USR - amindoi sint platiti, fiecare cu echivalentul a 1000 de euro.... | ||
| 6@Paul Vîrvea: Cum il poti compara pe Tudor Gheorghe cu Grigore Lese? Lese are o voce dumnezeiasca iar repertoriul e autentic, stravechi. Intra pe net si vezi ca are concerte in toata lumea, organizate... | ||
| 7( ( (M_Bercea_presedinte ) and (E_Urdra_presedinte) ) = TRUE ) ( ( (M_Bercea_presedinte ) && (E_Urdra_presedinte) ) == TRUE ) unde M_Bercea_presedinte si E_Urdra_presedinte sunt 2 variabele... | ||
| 8Inteligenta sau nu ...arata binisor doamna Udrea.... defapt nu asa vrem noi barbati sa fie femeile ? frumoase si proaste ! salutari all !... | ||
|
Mihai Goţiu
35280 citiri |
|
Laura Cernahoschi
26096 citiri |
|
Costi Rogozanu
25209 citiri |
|
Alin Fumurescu
19919 citiri |
|
Cristian Teodorescu
13283 citiri |
|
Ioan T. Morar
13080 citiri |
|
Iulian Leca
12200 citiri |
|
Dragoș Stanca
8630 citiri |
|
Eugen Istodor
5949 citiri |
|
Costin Ilie
5427 citiri |
|
Mihai Goţiu
24 postari |
|
Costi Rogozanu
18 postari |
|
Laura Cernahoschi
15 postari |
|
Alin Fumurescu
15 postari |
|
Ioan T. Morar
14 postari |
|
Eugen Istodor
11 postari |
|
Iulian Leca
10 postari |
|
Cristian Teodorescu
10 postari |
|
Alex Mazilu
8 postari |
|
Viorel Dobran
6 postari |
|
Mihai Goţiu
184928 citiri |
|
Laura Cernahoschi
138014 citiri |
|
Costi Rogozanu
74128 citiri |
|
Alin Fumurescu
70893 citiri |
|
Ioan T. Morar
67764 citiri |
|
Cristian Teodorescu
54045 citiri |
|
Viorel Dobran
27195 citiri |
|
Dragoș Stanca
21917 citiri |
|
Iulian Leca
20998 citiri |
|
Florin Puscas
20847 citiri |
|
Mihai Goţiu
82 postari |
|
Laura Cernahoschi
66 postari |
|
Ioan T. Morar
63 postari |
|
Costi Rogozanu
55 postari |
|
Alin Fumurescu
48 postari |
|
Eugen Istodor
37 postari |
|
Cristian Teodorescu
37 postari |
|
Alex Mazilu
28 postari |
|
Viorel Dobran
22 postari |
|
Alexandru Funieru
18 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
[...] Mi-a plăcut abordarea invitatului nostru Ion Bogdan Lefter care vede în succesul Hertei Müller un bun moment pentru discutarea abordării naţionaliste din Constituţie în definirea României. Pentru că nu e aberant să spunem că Müller reprezintă şi România. Dar e aberant să nu înţelegem cum, în ce fel este ea atît de legată de noi. Va fi mai greu acum, căci Nobelul Hertei Müller va avea extraordinare ecouri internaţionale şi va fi însoţit de discuţii care vor ajunge exact la aceste adevăruri: că România este şi ea un stat multinaţional, ca toate cele europene şi ca mai-toate ale lumii, ceea ce înseamnă că articolul 1 al Constituţiei noastre este fals şi abuziv, limitativ, naţionalist; că şi un „ne-român” poate fi reprezentantul românilor şi al culturii noastre comune, multietnice, multilingvistice; şi, privind către subiectele din proza Hertei Müller, extrase sistematic din viaţa Banatului româno-şvăbesc, va trebui să recunoaştem că minorităţile etnice au fost uneori – sau adeseori? sau întotdeauna?! – discriminate de majoritatea etnic-românească. Subiecte delicate, a căror dezbatere n-a fost şi nu va fi uşoară. (citeste aici) [...]
2009-10-08 18:16:03 | Raporteaza
Statutul de stat national nu exclude multiculturalitatea. Numeroase alte exemple decat Romania, de state europene nationale si multiculturale totodata, sustin, daca mai e nevoie, aceasta fapt evident.
Restul subiectului e bla, bla, bla, pornind de la o premiza falsa.
2009-10-08 18:17:30 | Raporteaza
Aplica pe jobs.realitatea.net
[...] Avansez şi un pronostic: premierea Hertei Müller va avea efecte pozitive în ambele privinţe. Absolut previzibile la primul punct: opera ei va deveni – evident – mult mai cunoscută, se vor face noi traduceri, va fi citită, recitită, comentată, cum li se întîmplă tuturor „nobeliştilor”. Importantă va fi consecinţa în planul celălalt, al multiculturalismului nostru încă neasumat ca atare: cred că adevărurile cu pricina vor fi mult mai uşor acceptate aşa, într-o dezbatere legată de o scriitoare etnic-germană. Să ne imaginăm ce reacţii naţionaliste s-ar fi putut stîrni dacă laureatul ar fi fost un ungur român sau un evreu român!” (s.m., Olahus. Restul articolului, inclusiv o referire la Norman Manea, aici) [...]
2009-10-08 23:49:40 | Raporteaza
[...] Avansez şi un pronostic: premierea Hertei Müller va avea efecte pozitive în ambele privinţe. Absolut previzibile la primul punct: opera ei va deveni – evident – mult mai cunoscută, se vor face noi traduceri, va fi citită, recitită, comentată, cum li se întîmplă tuturor „nobeliştilor”. Importantă va fi consecinţa în planul celălalt, al multiculturalismului nostru încă neasumat ca atare: cred că adevărurile cu pricina vor fi mult mai uşor acceptate aşa, într-o dezbatere legată de o scriitoare etnic-germană. Să ne imaginăm ce reacţii naţionaliste s-ar fi putut stîrni dacă laureatul ar fi fost un ungur român sau un evreu român!” (s.m., Olahus. Restul articolului, inclusiv o referire la Norman Manea, aici) [...]
2009-10-09 00:01:10 | Raporteaza
IOANE, MIADUC AMINTE DE O CONSTATARE DE-A TA DIN ‘79 -CENACLUL DE LUNI!!- VORBESC CA MOISE-N PUSTIU!
2009-10-09 07:42:26 | Raporteaza
daca nu cunoasteti specificul din banat si transilvania nu va mai pronuntati.
datorita istoriei,in banat,traiau inainte de “80 mai multi nemti ca in alte parti a tarii.trebuie sa spunem ca nemti erau si in dobrogea,samd.
in anii 80-90, din banat si alte parti ale tarii, nemtii-cetateni romani,care au dorit sa plece definitiv la rude,pe baza de cerere si aprobare au emigrat in masa legal,pe baza de conventie intre tari, in germania de west. deci nu au fugit.
inainte de acesti ani,cand nu era pusa la punct aceasta procedura,au fost si cazuri de nemti,ca si alti cetateni romani care au fugit ilegal peste granita.
dna laureata,cetatean roman de nationalitate germana,probabil ,in anul 1987,a emigrat legal .
de aici si pana la afirmatia unui ion bogdan lefter, bucurestean, n. dupa “50,de profesiune critic literar, profesor de literatura, analist politic,nonistoric,cum ca romania,ar fi stat multinational,punand la indoiala art 1 din constitutie: “(1) România este stat national, suveran si independent, unitar si indivizibil”,se inscrie in corul revizionistilor si propagandei antiromanesti de dezmebrare a statului unitar roman.
dnu critic literar se vede ca este “lefter” la istoria si literatura patriei si daca nu le cunoaste, sa le lase pe cele de dinainte de “89 si sa se ocupe mai bine de productia literara romana din ziua de azi,care este egala aprox. cu 0.
2009-10-09 10:18:54 | Raporteaza
Asa cum spune si aly, multiculturalitatea e una, statului de stat national e alta. Cele doua nu se exclud deloc. Ma mir ca Ion Bogdan Lefter face asemenea gafe penibile.
2009-10-09 15:01:26 | Raporteaza
[...] Iar o abordare inteligenta: e momentul sa discutam nationalismul din constitutia romaniei (si nu numai). Herta Muller ataca articolul 1 din constitutia romaniei! [...]
2009-10-09 15:29:36 | Raporteaza
e al doilea premiu nobel pentru o persoana nascuta in Romania. Pe Elie Wiesel din Sighet l-ati uitat? El e evreu din Romania. A facut ceva ecou premiul sau Nobel? Se invata el in scoli, nu stiu? A schimbat cumva mentalitatea romanilor in ce priveste aprecierea/dispretul fata de cultura minoritatilor etnice?
2009-10-09 15:53:28 | Raporteaza
Herta Müller nu “ataca” nimic din constitutie. Dansa e in acelasi timp germana, romana, svaba, banateanca. Fiecare dintre aceste identitati au facut sa fie ceea ce este. Daca elimini una elimini o parte din viata si opera ei. Ele nu se exclud deloc ci au cladit destinul ei unic.
2009-10-09 16:02:55 | Raporteaza
Cand traieste in Romania este dusmanul neamului, dupa ce il alung, si in strainatate primeste un premiu de rezonanta mondiala atunci e de al nostru. Nui asa?
2009-10-09 17:44:46 | Raporteaza
Gresesti, fiindca nu a fost alungata de popor ci de Ceausescu.
2009-10-09 19:04:31 | Raporteaza
e al “nostru” daca povesteste si de suferintele noastre sau a parintilor nostrii in regimul Ceausescu. Atunci e neaparat “a noastra”, zic eu.
2009-10-09 20:31:58 | Raporteaza
Draga Dle Lefter,
va solicit atentia intr-o chestiune, sunteti istoric literar: anul trecut a aparut prima monografie Herta Muller in Romania, semnata de germanistul, universitar craiovean, Cosmin Dragoste, o analiza a celor 6 romane ale autoarei aparute pana atunci. Stiti ca la noi au fost traduse pana acum doar doua.
Poate va fac rost de carte si v-o trimit.
Ideea e: cineva a scris deja aceasta monografie fara sa mizeze neaparat pe succesul ei de azi.
Restul e… comentariu.
2009-10-09 22:48:23 | Raporteaza
S-a trezit şi măreţul critic literar Lefter!
@klink
De fapt este… a treia persoană originară din România: Emil Palade spune ceva? Dar ne plac, nu-i aşa, numai indivizi din soiul Wiesel, oameni care ştiu vreo 20 de limbi fără să fie înţelese în nici una (mă refer numai la tovarăşul mossadist Wiesel).
2009-10-10 01:53:51 | Raporteaza
mie imi plac toate premiile castigate de oarecine din Romania, dvs va plac doar premiile castigate de cei de rasa pura romaneasca. Asta e marea diferenta.
2009-10-10 03:37:57 | Raporteaza
HERTA MULLER a fost premiata pentru literatura,adica… imaginatie !…NICIDECUM pentru STIINTA JURIDICA !
CARACTERUL multinational al unui STAT, NU ESTE DAT de OPINIA unor scriitori, CI DE ARGUMENTE STIINTIFICE JURIDICE !!! FAPTUL CA ROMANII AU FOST OMENOSI-in timp-
cu GRUPURI NOMADE,PRIMINDU-le AICI, NU DAU ACESTORA DREPT
DE PRETENTIE CA FONDATORI AI STATULUI ROMAN !
S.U.A.- au fost fondate de mai multe neamuri si au acest
caracter multinational…Regatul Unit, la fel…
POLONIA-NU!…UNGARIA-NU!…GERMANIA-NU!…
NIHIL SUPRA POTEST ADDI…
2009-10-10 11:00:21 | Raporteaza
In anul 1980 am intrebat un emigrant 100% roman ce sentimente are fata de romania si patriotism,a spus citez:NICI UNA,REFERITOR LA PATRIE “PATRIA ESTE TARA CARE ITI CREAZA CONDITII DECENTE DE TRAI” Sint indignat de prostiile ce se debiteaza in legatura cu romania intrebati mai bine milioanele de romani care au fost obligati din difreite motive sa plece,dupa acea sa se vorbeasca de ROMANIA………………………………………………
2009-10-10 16:06:24 | Raporteaza
1. nu vorbesc depre toate comentariile!!!
2. din modul in care va adresati unii, altora, se vede asa de bine se vede ca sunteti 100% romani. vreti sa omorati capra vecinului in ori ce chip!!!
3. ce inseamna stat national, dar multinational? stie cineva ce vorbeste, sau credeti ca toti cei care intra aici sunt analfabeti si prosti???
4. ce inseamna multicultural, poate avea un stat national o cultura multinationala, dar un stat multinational o cultura nationala? numai gandirea de tip Caragiale va poate raspunde!!!
5. credeam la inceput ca romania este populata de mitomani, de oameni saraci care contra unei mese la pranz sunt instare sa-si vanda oasele stramosilor. acum sunt sigur ca certificarea sanatatii este obligaorie nu numai celor care sunt numiti sau alesi sa reprezinte ceva, ci intregii populatii a romaniei. toti ar trebui sa faca ac examen la fiecare 6 luni!!!
scuze pt duritate, dar cred ca va place sa fiti tratati asa. va lipsesc sedintele de partid si tortionarii. pt mine este clar, voi sunteti inca o generatie pierduta.
2009-10-10 19:26:01 | Raporteaza
herta muler sau oricine altcineva discriminata de romani? aberatie de nesimtit. hm spune ea insasi ca a-nvatat romana abia la 15 ani. e limpede ca a fost crescuta in dispret si superioritate fata de romani si romania. singura s-a “discriminat” izolandu-se prin ura si desconsideratie fata de un popor in intregul sau creand conditii pt a propaga idei profund antiromanesti. acum o da usor la intors doar din scop pur comercial. cartile s-ar putea vinde mai bine si in romania. un laureat nobel pt lit ar trebui sa fie ,cred eu,profund umanist. este asa hm?
2009-10-10 20:50:52 | Raporteaza
Cred că cineva confundă poporul cu naţiunea. Naţiunea cu etnia. Cît de anglo-saxoni sunt chinezii din California? Dar aleuţii din Alaska? Îi împiedică/forţează cineva să se declare americani? Dar pe normanzii din Normadia – francezi? Şi Franţa e stat naţional. Cînd Franţa a devenit republică, abia jumătate din populaţie vorbea curent franceza. Ei, şi? La ce ajută originea etnică? La tanşarea premiului Nobel? Aş! Premiul Nobel nu se acordă unei naţiuni. Nici măcar unui popor.
2009-10-10 21:04:15 | Raporteaza
Pe semne şi Bulgaria are o problemă similară. Vă daţi seama? Elias Canetti era evreu, născut la Ruse. A luat premiul Nobel în 1981. Cum putem tolera cronicizarea unei asemenea crize constituţionale, tovarăşi?
2009-10-10 21:10:18 | Raporteaza
Ştiri de ultimă oră:
Recentul crah de pe piaţa simbolurilor scandinave a iscat un abraziv război diplomatic americano-kenian. Kenia a cerut exclusivitatea colectării şi administrării impozitelor în District of Columbia. Administraţia Prezidenţială este somată de fiscul kenian să plătească impozitul funciar pe anii 2008 şi 2009, cu majorările aferente.
2009-10-10 21:20:08 | Raporteaza
Băi, să ştii că ăştia au pus nitroglicerină în premiu.
2009-10-10 21:26:19 | Raporteaza
Simpaticul Lefter, critic literar, se grabeste si greseste cand vrea sa corecteze si Constitutia daca H. M. a primit Premiul Nobel. Ce are una cu alta? Ce are Lefter cu dreptul constitutional? Aia e o alta profesie decat cea de critic si e penibil pentu un critic priceput sa se intinda mai mult decat decat plapuma. Sa ramanem la literatura, eventual la politica si sa lasam dreptul consititutional pe seama celor care se pricep.
Cred si eu, ca intr-o discutie serioasa pe tema Constitutiei, se poate si trebuie sa discutam despre cum arata Legea noastra fundamentala, inclusiv art. 1. Probabil ca pentru corectarea lui, ar trebui rezolvate cateva probleme delicate ale societatii noastre, ale Romaniei. Nu sunt de acord cu Lefter, asadar, pentru legatura aiurea pe care a incercat s-o faca (gratis?!) intre HM si Constitutie. Problema legaturii dintre HM si limba romana a fost rezolvata si explicata chiar de HM, acum cateva ceasuri intr-un interviu. Simpatice Lefter, inapoi la profesie!
2009-10-11 14:47:00 | Raporteaza
romania e un stat multinational, constitutia poate sa zica ce vrea
2009-10-11 17:59:38 | Raporteaza
Comentatorii au demonstrat constatarile si previziunea domnului Lefter: “va trebui să recunoaştem că minorităţile etnice au fost uneori – sau adeseori? sau întotdeauna?! – discriminate de majoritatea etnic-românească. Subiecte delicate, a căror dezbatere n-a fost şi nu va fi uşoară.”.
Multi habar n-au de tratamentele si dicriminarile la care au fost/sunt expusi minoritatile etnice si nici nu vor sa stie, pt. ca asa au fost invatati, spalati la minte pe vremea comunismului nationalist: romanii cea mai brava,natiune, cei mai toleranti, etc. etc. iar minoritatile sunt de vina pt. toate care totdeauna au fost aia rai.
De altfel deja nici Franta -unde nationalismul e la el acasa- nu se mai declara stat national unitar in Constitutie. Primul articol neaga existenta minoritatilor, dar tradeaza de fapt intentia/visul/mentalitatea acelor politicieni care l-au scris/ acceptat. Adica o Romanie purificata etnic.
2009-10-12 18:41:17 | Raporteaza