RSS Feed

…la rascruce: Aligica sau Ghinea? (sau despre paradoxul pragmatismului II)

vezi toate articolele de
20 Feb 2011 la 09:05 19 comentarii 767 vizualizari.

…asta este: am fost deturnat. Episodul al doilea din Paradoxul pragmatismului – teoria ca teorie, dar practica il omoara – era menit sa aiba drept subiect, inca o data, revolutiile si/sau rascoalele din lumea araba. N-am uitat, vine si asta repejor, dar deocamdata atentia mi-a fost capacitata de confruntarea pe www.contributors.ro a doua perspective asupra viitorului politicii romanesti: sa le zicem ‘viziunea Ghinea‘ si, respectiv, ‘viziunea Aligica‘. Una sustine necesitatea aparitiei unui nou partid pe scena romaneasca, cealalalta o ia, mai mult sau mai putin subtil, peste picior. Cum insa dezbaterea – imi pare – se afla in directa legatura cu paradoxul pragmatismului despre care vorbeam in postarea trecuta, imi ingadui sa ma strecor si eu, undeva, pe la mijloc.

Cristian Ghinea sustine necesitatea crearii unui partid pe baze fundamental diferite fata de cele existente. Nu mai intru in detalii – se cunosc (sau se pot citi direct de la sursa). Desi este un om declarat ‘de dreapta’, proiectul nu are de-a face cu ideologiile sau cu politicile. Are, in cuvintele autorului, de-a face cu “blatul”, nu cu “frisca”. [Nota: In legatura cu ceea ce se cuvine sau nu sa intre in "blat" s-a pronuntat si Mihail Neamtu. Marturisindu-mi incompetenta in confeterie, mi-am consultat sotia: pare-se ca frisca nu intra, totusi, in blat. Una-i una, alta, alta.] De cealalta parte, Dragos Paul Aligica, decalarat si el tot ‘de dreapta’, sustine, afirmativ, proiectul. Practic, il face praf, luandu-l la, pardon, un misto dialectic.

Dincolo insa de zambetele pe sub mustata si ironiile fin-dialectice, Aligica aduce argumente cat se poate de pertinente – dincolo chiar de citatele din Radulescu-Motru. Nu le detaliez nici pe acestea, din aceleasi considerente enumerate mai sus. Ceea ce ma intereseaza acum e – hai sa folosim o pretiozitate – Weltanschauung-ul unuia si a celuilalt. Cristian Ghinea inca mai crede ca lumea poate fi schimbata. Mai intelept cu varsta, Dragos Paul Aligica nu isi mai face asemenea iluzii. Argumentul sau, altminteri cat se poate de intemeiat pragmatic, aduce cu o replica din “Padureanca“: Ce vreati voi, ma? Sa mutati muntii? Vin altii si-i pun la loc.

Asa e. Pragmatic vorbind, idealismul nu e “rentabil”. Pragmatic vorbind, toate revolutiile esueaza intr-un fel sau altul. In teorie. Practica, insa, omoara pragmatismul, dupa cum s-a vazut inclusiv in Decembrie ‘89. Era atunci “rentabil”, “pragmatic” sa iesi in strada? De buna seama, nu. Dupa cum mi-a spus, cu intelepciunea varstei, mama unui prieten cand m-am dus sa-l chem la iesit in strada, altminteri o femeie exceptionala, “mai stati, mama, sa vedem cum iese, va puteti nenoroci viitorul“. Avea perfecta dreptate. Daca-mi amintesc bine, si atunci cand FSN-ul lui Petre Roman s-a desprins din ceea ce avea sa devina FDSN-ul lui Iliescu, argumentatia celor mai multi a mers in aceeasi directie. Ba chiar si mai tarziu, cand Basescu l-a detronat pe Roman si a pornit, programatic, lupta imptriva a ceea ce deja era PSDR.

Da, practic, Aligica are dreptate. Suntem neseriosi. Un partid cere bani, energie, voluntariat, sedii, s.a.m.d. Cine sa inceapa, de unde sa inceapa, si, mai ales, de ce? “Mai stati, mama, sa vedem cum iese! Iese prost. Si Revolutia din Decembrie (ingaduiti-mi s-o scriu cu majuscula, dat fiind ca cei ce-au murit au facut-o, ca sa spunem asa, de buna credinta, nestiind ca va fi furata), a fost (sic) furata. A iesit prost. Dar tanda pe manda, furata cum a fost, tot ne-am ales cu ceva. Zic eu. Altminteri n-am avea acum aceasta disputa in public, condusa de pe ambele maluri ale Atlanticului. Nici Havel n-a fost pragmatic si nici Doina Cornea. Nici Michnik si nici Goma. Calin Nemes cand si-a dezvelit pieptul in fata plutonului de la Continental n-a mai stat nici el, mama, sa vada cum iese. A iesit ceva, nu satsifacator, dar a iesit. Asa, ca si chestie.

Burke, epitomul conservatorismului, spunea ca  “a State without the means of some change is without the means of its conservation“.Voila de vezi, cum ar spune o prietena: Nu poti ramane la fel daca nu te schimbi.

Sa recapitulam: Are Aligica dreptate? Fara doar si poate (n-am gasit alta rima).  Ghinea e un idealist care-si imagineaza ca tot ce zboara se si mananca. Noi, astia mai in varsta (si ma includ automat aici), stim insa diferenta.

Ar putea ajunge un asemenea partid la guvernare? Dupa cum marturiseste si Ghinea, nu. Va putea ajunge in parlament? Fara doar si poate! Renteaza?

Eu, conservator fiind, zic ca da. Repet, daca n-ati inteles nimic dupa toate revolutiile si conspiratiile: Pragmatismul e bun in teorie. Practica il omoara cu o precizie matematica de-a lungul istoriei. Mai devreme sau mai tarziu.

Cine (mai) are rabdare?

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 


19 comments
  • 1

    aligica? ghinea ? la ce formatie canta astia ? azur ? apropos : intraba 100 de insi pe strada daca au auzit de ei Daca raspund 2 ca “da”, e bine.

  • 2

    Un partid nou?
    E imposibil. Nu are cum sa iasa altceva cand scopul este acelasi: sa decida asupra unei colectivitati. Chestiile astea nu se schimba ca e bine sau rau; se schimba cand le vine vremea (sigur, o mana de ajutor putem sa dam si noi).
    Desi te crezi batran (uneori iti dau dreptate da’ nu referitor la intelepciunea batranilor) sunt altii si mai batrani ca tine. Tot referitor la altceva decat intelepciunea.
    Pe de alta parte, nimic nu se poate face din prima. Asa ca ..un partdi, doua noi sau noua trebuie ca sa avem ce invata. Cand e gata? Niciodata.
    Emil

  • 3

    In tot puhoiul asta de discutii degeaba care au rolul de a ne da impresia de “participare” la viata cetatii, uite o kestie intr-adevar interesanta. Acum, in ceasul al 11-lea, ba chiar 11:30, e poate momentul de a ne decide: vrem sa schimbam ceva? Nu intreb “avem nevoie?”, asta deja presupune pragmatism. Eu, sanis, am nevoie sa se schimbe ceva? Ma descurc multumitor, daca vroiam sa ma descurc si mai bine furam, intram in politica (e acelasi lucru?), munceam mai mult, imi schimbam cariera, poate chiar tara… Schimbarea la virf (morisca politica) ma lasa rece, stiu ca astia sunt absolut la fel ca aia, jaful va continua. Societatea va evolua incetisor, uneori pi loc, ca la hora romaneasca: doi pasi inainte, unul inapoi si alti trei laterali… Cumva, cu multa rabdare, tot vom ajunge… undeva. Nu exact unde am dori, dar…

    Dar as vrea sa se schimbe ceva? Aici cred ca sunt si eu un idealist. Precis trebuie. Poate clasa politica romaneasca sa se schimbe din interior? Man, astia sunt PRAGMATICI! De ce ar schimba ceva care le aduce atitea foloase? Putem NOI schimba ceva? Nope, nu prea multe. De ce? Pentru ca, pe undeva, si noi avem foloseale noastre. Acum ne stim descurca, daca schimbam ceva… nu mai stim cum va fi. Suntem “conservatori” – dar fara a intelege ca ceva trebuie schimbat cind si cind, daca vrem sa ramina lucrurile la fel.

    Am observat un lucru. Nu se exista ca cineva sa propuna ceva care ar duce, chiar si remote, la o schimbare (o persoana noua, o idee noua, un partid nou…) fara ca o multime sa nu sara sa faca praf propunerea. Te si intrebi: ce naiba au ASTIA cu respectivul? Ce au cu ideea? Ce au cu aparitia unui partid nou? Democratic este sa nu ii voteze, nu? Nu, pentru ei nu e suficient. Ei trebuie sa distruga din fasa, sa ingroape! Sunt multumiti (cum de?) cu actuala clasa politica, pentru ei “schimbarea”, MAREA, UNICA schimbare nu poate fi decit “ai nostri in locul celor ai lor!” Ceva in genul “Hai Rapid!” Mai conteaza ca PSD si PNL au furat ieri si PDL fura astazi, iar USL va fura miine? “Ai nostri fura mai putin” e un argument suficient. Cu un subtext: ai nopstri fura SI PENTRU MINE!

  • 4

    @pulitologului Alin Fumurescu.

    Voi, ăştia mai in vârstă (şi te includ automat aici), care ştiţi dar minţiţi, chiar credeţi că schimbaţi istoria ?

    1. FSN a fot înscris ca partid politic la 6 februarie 1990 de ideologul vostru Brucan.
    2. FDSN a fost înființat în 1992 de către un grup de fesenişti nemulțumiți de alegerea lui Petre Roman ca președinte al FSN.
    3. FSN nu s-a dizolvat niciodată. El există şi astăzi. După ce a fuzionat cu scursurile securiste “măgurene”, căcaţii grupaţi in “vatra românească” şi “stolojanii” poartă numele PD-L.

    Tatamere
    2011-02-20 10:44:40 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    din păcate pentru noi, cărţile au căzut prost. şi nu de azi, de ieri. orice alegere pare a fi perdantă. nu ne mai iese de-un full, un caré iar o quintă royală este de-a dreptul o utopie.

    în actuala configuraţie politică, singura forţă care se califică din punct de vedere etic şi moral spre o reprezentativitate care să şi conteze pe eşichierul politic este societatea civilă.

    spun etic şi moral doar, pentru că din punct de vedere logistic nu văd cum ar avea vreo şansă. este prea divizată şi confuză. este un cor care cîntă pe mai multe voci, unele false, altele distonante. un cor fără dirijor. iar lipsa acesului la resurse nu e de natură a ajuta societatea civilă să facă un pas măcar spre o coagulare politică, să devină nucleul unui nou partid.

    val_one
    2011-02-20 10:55:29 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    @val_one: “societatea civilă să facă un pas măcar spre o coagulare politică, să devină nucleul unui nou partid”

    Nici nu este de dorit ca societatea civila sa fie reprezentata de un singur(!) partid (ca sa nu mai vorbim de faptul ca, de exemplu, multi nu se simt deloc reprezentati de elemente de butaforie gen Monica Macovei). Si, oricum, (si dincolo de lipsa de logistica sau, macar, a unui “providential” toxic pentru rolul de locomotiva – vezi momentele de “betzie electorala” Iliescu si Basescu) nu aparitia unui nou partid ar rezolva problemele “etice si morale”. Societatea civila este reprezenata de partidele care exista, deja, bine-merci – este esential sa fie mai multe de… unul singur. Problema priveste, de fapt, calitatea reprezentarii. Dar solutia de vindecare nu consta in “a face sa creasca un al treilea picior, pe langa cele doua, bolnave” (picior care – chiar presupunand, cu un optimism absurd, ca este realmente alb-ca-zapada, are mari sanse sa se… imbolnaveasca, la randul lui, datorita “contextului”). Societatea civila trebuie sa faca presiuni (sa construiasca “contextul”, mijloacele de constrangere) pentru vindecarea picioarelor pe care le are – altfel, la fel ca un miriapod, va fi nevoita sa consume tot mai multa energie pentru controlul a tot mai multe picioare, ramanand fara resurse pentru altceva.

    Dar ce s-a intamplat?! S-a stins farul calauzitor “PDL-Basescu”?!

    Ramstein
    2011-02-20 12:03:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    @val_one: Dupa parerea mea, nici nu e de dorit ca societatea civila sa se transforme in partid. Societatea are nevoie de o zona neutra, neinregimentata politic, neinfluentata de interese partizane de care puterea politica e insotita permanent.
    In societatea civila trebuie sa gaseasca sprijin si cetatenii cu simpatii de dreapta, stanga sau de centru. Daca vom avea numai partide politice, cine va mai face presiuni asupra lor?

    SC din Romania s-a autodiscreditat prin faptul ca s-a apropiat prea mult de zona politica, ca a devenit de cele mai multe ori o prelungire a intereselor partidelor in dauna intereselor cetatenilor.

  • 8

    @Ramstein: fir-ar sa fie! urasc sa repet comentariile precedente. :)

  • 9

    In plus, am mai avut, cu totii, experienta asta cu “societatea civila si partidul sau”: experienta “Alianta Civica”, care s-a metamorfozat, pe scena politica, in PAC, care s-a metamorfozat, la randul lui, pe scena timpului in… nimic.

    Ramstein
    2011-02-20 12:14:04 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 10

    Toti trei aveti dreptate si asta dintr-un motiv simplu.
    Natia este aproape infinit de diversa in privinta desteptaciunii, ambitiei, dorintelor, pasiunilor…..
    In plus, la noi, parca acestea se schimba cu viteza mare.
    Suntem “la inceputuri”. individualisti, fiecare cu dreptatea lui la care renunta imediat..asa de-al dracu.
    Am avut in ‘90 peste 400 de partide. Erau de ajuns? Se pare ca. nu.
    Suntem speciali.

  • 11

    @dan:

    “Toti trei aveti dreptate…”
    - Mda, ca in anecdota aia cu rabinul…

    “Am avut in ‘90 peste 400 de partide. Erau de ajuns? Se pare ca. nu.”
    - Fiecare cetatean sa isi faca propriul partid?!

    Tocmai este prezentata, la TV, o arestare la nivel… mondial si nu pot sa nu “compatimesc impreuna” cu sustinatorii luminii calauzitoare de la Cotroceni, care traiesc, astazi, drama decimarii clanului prezidential, incepand cu… rudele prin alianta. Si cand te gandesti la vremurile minunate din 2009, cand tovarasul naviga prin tzara ca detinator al functiei prezidentiale, pe banii tuturor contribuabililor (indiferent de preferintele lor politice), intru nobilul scop al unei timpurii campanii pentru alegerile prezidentiale, aparand interesul national etc. etc….

    Ramstein
    2011-02-20 13:24:30 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 12

    Ce amploare a luat o banala pisica aratata de Basescu PDL-ului. Tara de naivi, pana si profesorii de filozofie politica emigrati prin america sufera de boala credulitatii. Fara suparare domnu’ Alin…

    Alba ca Zapada, noul partid “asteptat” nu e foarte clar de cine este o iluzie.

    Faptul ca la mult prea nebuloasa intrebare “va doriti un ALT partid?” multi raspund dupa principiul – ce bine-ar fi sa fie bine – nu inseamna mai nimic pentru ca ALT partid nu inseamna deloc acelasi lucru pentru toti subiectii. Spre exemplu la intrebarea “doriti un alt partid condus de Monica Macovei, Cristian Preda si alti Basisti?” raspunsul s-ar putea sa fie mult mai modest, iar daca o adaugam pe Udrea probabil ramane doar nucleul hardcore al fanilor presedintelui. In schimb exista un alt segment care l-ar vrea (partidul) format in jurul unuia ca Mircea Badea iar altii poate il vad pe un Mugur Isarescu sau un Rayed Arafat coagulant pentru un nou partid. Iar marele val de nemultumire populara are momentan un inamic clar definit in Basescu si PDL. Si nu are neaparat nevoie de un vas nou pe care sa il umple, poate foarte bine sa sufle in panzele USL asa cum in 2004 revolta anti Nastase/PSD a suflat in panzele ADA si nu a vreunui partid nou si asta desi PD si PNL dezamagisera crunt in timpul guvernarii CDR.

    Singura ratiune a vehicularii acestei aventuri pe piata politica este cumintirea activului PDL rasculat. Pentru ca Basescu nu mai e locomotiva si poate e chiar frana acum din punct de vedere electoral dar orice speranta de a ramane cumva in carti pentru guvernare in 2012 este intrinsec legata de atuul nominalizarii premierului de catre presedinte. Ori daca acesta isi schimba preferintele spre un nou partid PDL ramane in afara jocului chiar si daca printr-o minune ia 25-30%. Asta e tot ghiseftul, un alt bluff de-al marelui pokerist: faceti ca mine sau imi fac alta jucarie. Nu-l mai crede nimeni, decat niste penibili cu cu think tank si blog. rad si curcile de voi…

  • 13

    Atentie!

    FSN a ramas pe loc, cu Roman si Basescu, adica PD – PDL.

    Iliescu si adeptii lui si-au facut alt partid, FDSN PDSR PSD.

    jeunesse
    2011-02-20 15:33:44 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    @zuzi:te poti informa si o sa-ti prinda bine. Dragos Aligica si Cristian Ghinea au studii serioase si pun in dezbatere probleme imprtante, din acest motiv ii aduce Alin Fumurescu in prim plan, si ca sa-l citez Radulescu- Motru actualizat cu inteligenta de Dragos Aligica “iata ce trbuie sa fac eu, Ion sau Gheorghe”

  • 15

    Bai bulangiilor ce tot ziceti aici? Ce invart astia, Alu’ Gica, Ghinosu sau Radulescu asta din Motru?
    Ce vand, ce cumpara? Voi va tineti de prostii cand potera a pus mana pe Bercea Mondialu (MONDIALU bai fraierilor), taticu nostru. Cine ne mai da si noua ceva de mancat?

    “Bercea Bercea il stie toata lumea
    Bercea Bercea Bercea este puterea…”

    “Sui-te mamă sus pe cruce să vezi duba cum mă duce
    Ma duce ma ocoleste la Jilava se opreste…”

    Asta e…

    gagiu dilo
    2011-02-20 19:08:37 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 16

    A’ma dl Fumurescu, ma tem ca cei doi oamenid e dreapta, ute d’aia, cum suntetm toti in Romania, sa dezbata de fapt intru facututl de ecou cele doua idei care nu se bat, ci testeaza marea cu degetul in singurul partid de dreapta din Romania: adicatelea intelectualii si asa-zisii baroi (relatia e madame Udrea care pare sa dea tonul in ambele grupari). Primii intelectualii astia facutzi in mare parte din lozinci plagiate de pe la altii, sunt distribuiti in rolul reformatorilor (si reforma asta a lor e plina de idei revolutionare si cu totul noua ba din SUA ba din Franta si daca trebuie imprumutam si pe “presedintele “Norvegiei). Ei urmeaza , daca reteta lor se va dovedi viabila, sa ne vare-n cap ca ei mai fac o revolutie (ma-ntreb cine-a furat-o pe aia din 89, Iliescu sau aia care, uitand mortii de buna-credinta, urla c-a fost lovitura de stat pt simplul motiv ca ei au asteptat sa vaza incotro va bate vantul) va fi o revolutie noua a la Mr. Ghinea, ca aia portocalie din 2004. Dar sa stiti ca fiind doar o petarda treaba asta, caare simuleaza diversitatea de gandire la nivelula sa-zisei drepte romanesti :) ) mesajul dlui Ghinea vine dintr-o zona cat se poate de pragmatica: sa testam, sa vedem. Din 96 in 2004 noi am facut doar inventii in materie de politica: am ales schimbarea sia rde-i pe corupti si ne dam mari intelectuali si mari dastepti cu neste vorbe in spatele carora e un gol imens. La fel si drepata asta a noastra, educata in cei mai stranii ani ai comunismului à la Roumaine (hibrid de nationalism interbelic cu comunism ceausist).
    Stiti cum va arata urmatoarea revolutie in materie de partide politice dispre dreapta? Cum se profileaza deja “e rau Boc dar n-avem cu cine-l inlocui”-e un conservatorism à la Roumaine daca doriti, sloganul irlandez “de ce sa schimbam ceva care functioneaza” intors pe dos :) )

    Rika Venturiano
    2011-02-21 11:17:14 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 17

    mie imi e extrem de neclar modul in care a fost intampinata initiativa Alinei Mungiu si a lui Ghinea. adica observ un soi de cioban mioritic care isi plange soarta, dar cand aude ca cineva inceraca sa i-o schimbe, il ia in ras.
    eu sunt de acord ca nu va exista niciodata un partid de ingeri, dar nici partidele pe care le avem noi nu reprezinta normalitatea. iar a crede ca actualele partide pot fi reformate e o naivitate. ce om decent ar putea sa creada ca, odata intrat in unul dintre partidele care exista, ar putea sa schimbe intradevar ceva?
    ceea ce propun cei doi, impreuna cu altii, exact asta e: un partid in care oamenii decenti sa isi gaseasca locul si care sa ii reprezinte pe acestia. atat, mai departe om vedea.

    JohannM
    2011-02-21 11:19:10 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    @Alin Fumurescu: rationamentul expus e corect si il aprob. Ai numai de castigat daca visezi, daca ai un ideal, si il pui consecvent in practica (desigur, daca si idealul ala e intr-o randuiala, dar asta e alta poveste).
    Tin insa sa fac o observatie stilistica: ai scris “asa, ca si chestie.” Te-ai infestat si tu de stupidul “si” intercalat unde nu-i e locul, de stupida teama de cacofonie.
    Este “ca chestie” o cacofonie? Evident, nu. Ar trebui sa renuntam la toate “si” urile astea idioate si sa acceptam chiar unele semi-cacofonii. Asa-zisa pudoare anticacofonica (suna bine) stalceste o limba care ar trebui sa fie simpla si clara. Iar grija felului in care te exprimi nu e mai prejos decat fondul discutiei, pentru ca ambele arata ca te iei in seama, si ii iei in seama si pe cititori.

  • 19

    [...] românească: Cristian Ghinea, Vasile Ernu, Costi Rogozanu, Alina Mungiu Pippidi, Mihnea Măruță, Alin Fumurescu, Mihai Goţiu, Ciprian Şiulea, Dragoş Paul Aligică, Ciprian Ciucu. Ne dorim ca dezbaterea să [...]

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala
VoxPublica este platforma de comentarii, bloguri si opinii sustinuta de REALITATEA.NET dar este, si va ramane, un spatiu public, deschis tuturor celor care au ceva de spus intr-un mod civilizat si inteligent: cititori, bloggeri, profesionisti in orice domeniu, jurnalisti freelanceri sau colaboratori ai oricarui grup media sau institutie independenta.
» citeste biografia

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

    alex mazilu Andrei Plesu antonescu aur Becali blaga blog Blogviu interviu Boc Bucuresti calatorie candidatura catalin voicu cercetare cianura cluj concert crin criza CTP Curtea Constitutionala demisie Dinu Patriciu EBA economie Elena Basescu experiment Facebook FMI fotbal humanitas Iliescu instantanee intelectuali internet Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu manipulare Media Mihai Goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza ortodoxie parlament Parlamentul European pd-l PE Plesu Polirom presedintie protest radu duda Realitatea TV reforma riscograma romani romania rosia Roşia Montana salarii securitate Senat sindicate sondaj sorin oprescu steaua SUA Tariceanu tiff TRU TVR UBB uichendist.ro Vanghelie Vasile Blaga

    © 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

    Strategy & Technology: PUBLYO
    Marketing & Sales: Q2M
    Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!