![]() | Legea jurnalistului a murit! Trăiască legea jurnalistului! Și cum ajută Severin presa din Româniavezi toate articolele de Mihai Goţiu23 Mar 2011 la 11:20 25 comentarii 1092 vizualizari. |
Comisiile juridică și pentru drepturile omului din Senat au dat aviz negativ proiectului Ghișe de legiferare a profesiei de jurnalist. Cum inițiativa a ajuns acolo unde îi era locul, la gunoi, nu mai insist asupra aberațiilor pe care le prevedea. Mai important e faptul că reprezentanții noștri din Senat nu au renunțat la ideea unei legi în domeniu.
Până pe 3 mai, organizațiilor de media le-a fost solicitat un proiect care să consitutie baza unei noi inițiative legislative care vizează profesia de jurnalist. Aparenta deschidere spre dialog este, însă, doar o mimare a democrației: consultarea membrilor organizațiilor de media, dezbaterea și elaborarea unui proiect legislativ într-o lună este, practic, imposibilă.
În plus, primul lucru care trebuie dezbătut este necesitatea și oportunitatea unei asemenea inițiative legislative. Este nevoie de o lege a profesiei de jurnalist sau de o lege a presei? Personal, consider că reglementarea actului jurnalistic în sine este un abuz. Singurul efect al unei asemenea abordări ar putea fi o lege anacronică și inaplicabilă.
Libertatea de exprimare a unui jurnalist este egală cu libertatea de exprimare a oricărui cetățean. Ideea unei legi care să impună reguli, restricții și sancțiuni pentru o categorie profesională, altele decât cele universal valabile pentru toți cetățenii, reprezintă o discriminare și o încălcare gravă a drepturilor și libertăților omului.
Dezvoltarea tehnologică a ultimului deceniu face posibilă exprimarea publică a propriilor opinii și distribuirea de informații pentru orice cetățean, fie că este sau nu este jurnalist. Așadar, stabilirea de reguli, sancțiuni și limite pentru această exprimare liberă nu se poate referi doar la un grup profesional. Răspunderea, civilă și penală, pentru eventuale informații false ori opinii defăimătoare și/sau jignitoare reprezintă obiectul unor reglementări generale, de drept civil și drept penal, valabil aplicabile pentru fiecare cetățean care se exprimă în mod public..
O lege în domeniu se poate referi, eventual, la modul de organizare și funcționare a instituțiilor mass-media, la relațiile dintre patronate și jurnaliști, la transparența surselor de finanțare (așadar, o lege a presei), și nu la actul jurnalistic în sine (legea profesiei de jurnalist).
***
Modul de punere a problemei, antecedentele create de proiectele inițiate de diferiți parlamentari precum și includerea presei în categoria ”vulnerabilităților la adresa siguranței naționale” (în strategia CSAT) indică faptul că demersul legiuitorilor este unul de rea-credință. Că ceea ce își doresc nu este, așa cum susțin, ”apărarea profesiei de jurnalist și responsabilizarea actului jurnalistic”, ci, dimpotrivă, o limitare a actului jurnalistic.
Un exemplu cât se poate de actual: informațiile frunizate și opiniile exprimate în cazul Adrian Severin pot fi lesne încadrate ca fiind ”campanie de presă”, conform strategiei CSAT. O asemenea încadrare ar oferi acoperirea legală patronilor din mass-media să blocheze articolele jurnaliștilor sub pretextul că ”reprezintă o campanie de presă”! Asta nu i-ar împiedica însă, atunci când au interese, să-și asume campanii de presă, indiferent de sancțiunile pe care le vor primi și de procesele pe care și le-ar permite să le suporte.
Și, atunci, de ce e nevoie: de o lege care să se refere la ”campaniile de presă” (la actele și produsele jurnalistice), ori de o lege care să reglementeze relațiile dintre patronat și jurnaliști (o lege a presei)? O lege care să prevadă, la adică, sacțiuni consistente în cazul în care patronul sau reprezentantul patronului într-o instituție media încearcă să blocheze articolului unui jurnalist cu care are contract ori să-i impună ”teme”, din alte considerente decât cele strict jurnalistice.
***
Să nu se înțeleagă cumva că aș fi mulțumit de starea actuală a presei autohtone. Și că jurnaliștii nu fac decât să se plângă, să blocheze inițiative și să aștepte ca lucrurile să se schimbe de la sine. După îndelungi dezbateri, controverse și negocieri, la sfârșitul lui 2009, reprezentanții organizațiilor profesionale, reuniți în Convenția Organizațiilor de Media, au reușit să adopte în unanimitate Codul Deontologic Unic al Jurnaliștilor. Acest Cod ar urma să constituie ”legislația” necesară constituirii unui Grup de bune practici jurnalistice și a unui Comitet pentr respectarea Codului Deontologic Unic (format din reprezentanți ai mass-media și ai publicului – detalii aici). Desigur, mi-aș dori ca insituirea Grupului de bune practici jurnalistice și eliberarea de către acesta de Certificate de bune practici jurnalistice instituțiilor media să fie urgentată. Sunt conștient însă că acest lucru e un proces de durată, în condițiile în care întâmpină rezistență atât din partea patronatelor, cât și a politicienilor. Dar asta nu înseamnă că am renunțat la luptă.
Etichete: certificat de bune practici jurnalistice, codul deontologic unic, legea ghise, legea presei, legea profesiei de jurnalist, mass-media, Mihai Goţiu, presa


Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1Boc nu trebuia sa plece pentru ca el nu a plasat acei tovarasi in pozitii cheie pentru a-i servi intereselor sale personale. In schimb Ponta este cu kurrul adica cu capul in alta barca. Astazi este o... | ||
| 2@simona: in vremea de azi s-a refacut proverbul. nu mai e corb la corb nu-si scoate ochii, ci corb cu corb ne "scoate" ochii, ca sa rimeze.... | ||
| 3Plagiatul in lucrare de doctorat oare sa fie identic ca semnificatzie si consecintze cu plagiatul intr-un articlo scris la revista facultatzii ?Adica e tot aia ?Adica aia de scriu acolo "la revista"... | ||
| 4bal si can, adica balcan ... balc(vâlc),bal(cf.alb boll:e), la - sarpe (balcescu - adica balaurescu, bal+c - de la can... canis, caine/lup), balaur - sarpe cu cap de caine/can(e)/lup) ...balac (balaci... | ||
| Mihai Goţiu 10633 citiri |
| Cristian Teodorescu 9482 citiri |
| Costi Rogozanu 8810 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4107 citiri |
| Alin Fumurescu 3924 citiri |
| Constantin Creţan 3389 citiri |
| Dorin Tudoran 2860 citiri |
| Dan Duca 2466 citiri |
| Elena Vijulie 2413 citiri |
| Ciprian Şiulea 2292 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 61025 citiri |
| Cristian Teodorescu 39822 citiri |
| Costi Rogozanu 38002 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18155 citiri |
| Alin Fumurescu 17830 citiri |
| Viorel Dobran 12297 citiri |
| Dan Duca 11266 citiri |
| Constantin Creţan 11148 citiri |
| Elena Vijulie 9038 citiri |
| Dorin Tudoran 8687 citiri |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Cristian Teodorescu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Viorel Dobran 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
D-le Gotiu, fiind in afara fenomenului, tind sa va dau dreptate. Cred ca o lege a profesiei de jurnalist care sa ingradeasca dreptul la libera exprimare a jurnalistilor si a opiniei publice, in general, este o greseala imensa.
De asemenea, cred ca este nevoie totusi de un cod de norme deontologice ale jurnalistului, norme care sa fie mai strict reglementate si care sa prevada si sanctiuni in cazul nerespectarii lor.
Habar n-am daca exista sau nu asa ceva, insa pot vedea ca presa din romania a ajuns, dupa cum si dvs. lasati sa se inteleaga, o galeata de gunoi, de unde trag concluzia ca chiar daca exista norme ce reglementeaza strict activitatea de jurnalist, ele nu sunt respectate.
Vedem ca in occident presa arata mult mai bine decat in Romania, pare mai curata si mai serioasa.
Intrebare: Exista in tarile occidentale, civilizate, legi care sa reglementeze profesia de jurnalist ?
2011-03-23 12:26:39 | Raporteaza
Da` de ce sa nu fie legiferata meseria de jurnalist? Ce…politist, judecator, avocat, doctor, popa etc poate fi oricine? de ce mai exista facultati de jurnalism? cine are patalama e jurnalist cu niste drepturi…cine nu are e un chibit sau un necalificat cu alte drepturi.
In rest libertate de opinie o are oricine…insa si libertatea asta este in anumite limite. nu trebuie norme speciale pentru ziaristi. ca uite csibi barna ce a patit? chiar acum da cu subsemnatul pe la parchet ca si-a exprimat liber niste opinii in care probabil crede. aaaaa..stiu, Constitutia bla bla bla. Si eu sunt “regalist”…asta inseamna ca incalc Constitutia?
Deci libertatea de opinie inseamna pe intelesul tuturor “fiecare pasare pe limba ei piere”
Sa trecem si la ce a zis CSAT-ul. Tu crezi ca alora le era frica atunci de tine? Aia aveau deja date referitor la actiunile lui Vantu, la care multi dintre voi, ziaristii, ati fost partasi, cu voia sau fara voia voastra. Acolo a fost un atac din partea unuia sau mai multe trusturi de presa, nu impotriva unei persoane, ci impotriva statului de drept.
Iar Codul ala Deontologic este “vax albina crema puca”. ia uite ce scrie chiar aici la voi pe vox:
“VoxPublica este o comunitate deschisă, în care puterea cuvântului este deţinută de oricine ştie să o folosească cumpătat.”
“Singura condiţie pentru a fi primit în comunitatea VoxPublica este ca stilul tău să corespundă normelor pe care membrii săi le împărtăşesc: inteligenţă, echilibru, argument”.
Aici mai e cum mai e. Dar uite ce zic colegii vostri de la Cotidianul:
“Cotidianul.ro militeaza pentru exprimare civilizata si isi rezerva dreptul de a sterge/edita comentariile care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum si comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob. Comentatorii ce nu respecta conditile mai sus mentionate vor fi tratati ca atare”
E ca astia ai lui Nistorescu au umor?
2011-03-23 12:35:31 | Raporteaza
@marean:
da, ne-au luat-o ungarii ”inainte” cu o lege a presei care a ajuns pana in Parlamentul European, care a adoptat o rezolutie comuna prin care a cerut Ungariei sa suspende respectiva Lege a Presei;
Ungaria a modificat ”de urgenta” acea lege a presei, insa aceste modificari au fost considerate insuficiente de PE, care a revenit cu o noua rezolutie;
din cate stiu, si in Bulgaria se pregateste o reglementare asemanatoare…
exista legi ale presei in UE, dar sunt legi care, asa cum am scris se refera modul de functionare a presei, nu la actele jurnalistice;
problema nerespectarii normelor deontologice (care exista) vine si din faptul ca patronatele (mana in mana cu politicienii) fac tot ce le sta in putinta sa evite auto-reglementarea interna, pe criterii profesionale
2011-03-23 12:38:47 | Raporteaza
@ribelalu`:
imposibilitatea reglementarii profesiei de jurnalist tine de obiectul de activitate – libertatea de exprimare; certificarea ca jurnalist tine de asumarea voluntara a unor norme profesionale (iar un organism profesional poate certifica faptul ca respecti acele reguli);
insa nimeni nu-i poate opri pe cei care nu au o asemenea certificare sa se exprime liber in mod public (iar tehnologia moderna ajuta la acest lucru);
in aceste conditii, raspunderea pentru informatiile si opiniile exprimate nu poate fi decat generala, aceeasi si pentru cei care sunt si au ”certificare” de jurnalist si pentru cei care nu au un asemenea certificat – asadar nu aceasta raspundere nu poate face obiectul unei legi speciale
2011-03-23 12:47:27 | Raporteaza
@androidul cu sobolani:
nu vad nimic rau, ci doar inaplicabil ceea ce spui, faptul ca va exista o lege care prevede acreditare, comisie de etica etc. nu te va scapa de cei pe care ii enumeri, ii vei vedea in continuare, chiar daca nu isi vor spune jurnalisti;
in lista ta il nominalizezi pe Mircea Badea: Mircea Badea nu e jurnalist (si o afirma chiar el); e un actor care realizeaza o emisiune de divertisment care are ca subiect (in cea mai mare parte a ei) presa – asta nu il face jurnalist; asadar, din start, lui nu i s-ar aplica aceasta lege;
nu-i poti impune (prin lege) unui jurnalist sa nu faca ceea ce este liber sa faca orice alt cetatean;
din punct de vedere profesional, pe baza unui cod etic elaborat de catre profesionisti si eventual o comisie care se pronunta in diferite cazuri, se poate face o delimitare intre un jurnalist si restul persoanelor care exprima opinii in public sau difuzeaza informatii;
aceasta e singura sanctiune: faptul ca nu si-ar putea revendica statutul de jurnalist;
un jurnalist nu poate rapsunde pentru opiniile si informatiile prezentate/distribuite nu poate raspunde insa intr-o alta masura decat in cea in care raspunde orice alta persoana;
faci referire la reglementarea profesiei de psiholog; ne scuteste asta de abundenta opiniilor ”avizate” ale astrologilor, parapsihologilor, vrajitoarelor etc.?
o lege poate interzice unei persoane practicarea unor profesii (in conditiile lipsei studiilor necesare sau a practicarii ei frauduloase, nocive etc.) – medic, ahitect, psiholog, avocat etc. -, dar nu poate impune o interdictie generala de exprimare publica in lipsa unei atestari – diferenta intre acele profesii si jurnalisti e obiectul activitatii: libera exprimare, care e o libertate universal valabila, nu e aplicabila doar jurnalistilor
2011-03-23 13:11:51 | Raporteaza
@Mihai Gotiu #3:
Sunt de acord cu ce spuneti in ultima fraza si chiar ma bucura ca si dvs. recunoasteti ca patronatele sunt mana in mana cu politicienii, de aici rezultand ca si dvs. admiteti ca politica editoriala a multor ttrusturi de presa din romania este impusa de catre patronate in vederea atingerii intereselor lor personale sau de grup. Ce ati uitat sa precizati este ca in aceasta ecuatie intra si jurnalistul.
Stiu ca in zona asta ne aflam pe nisipuyri miscatoare pentru ca jurnalistul, ca orice cetatean, are dreptul sa aiba optiuni politice pe care sa si le exprime public. Problema intervine atunci cand jurnalistul, in loc sa-si exprime puntul de vedere, face de-a dreptul politica.
Granita dintre aceste doua aspecte este atat de fragila, incat jurnalistul poate iesi de fiecare data cu fata curata. Nu-l poate judeca nimeni ca nu si-a facut cum trebuie meseria de jurnalist, el motivand ca si-a expus liber un punct de vedere.
Normal ca patronii evita autoreglementarea interna, pe criterii personale, ei nu au nevoie decat sa-si recapituleze mijloacele necesare atingerii intereselor personale. Din pacate, printre mijloacele pe care ei le folosesc in scopuri nu chiar nobile sunteti si voi, jurnalistii. De aceea cred ca, in primul rand, voi, jurnalistii ar trebui sa va autoreglementati conceptele proprii in ceea ce priveste jurnalismul. Concepte care sa tina cont de cuvintele alea frumoasa si pline de semnificatie, cum ar fi: etica profesionala, echidistanta, obiectivism, etc.
2011-03-23 13:32:08 | Raporteaza
@marean:
#7:
chiar in ultimul paragraf al articolului am facut referire la auto-reglementare si la eforturile care se fac in acest sens;
) ;
eu cred ca, in ciuda amanarilor si a rezistentei patronatelor/politicienilor la ideea auto-reglementarii profesionale, pana la urma vom reusi (altfel, nu m-as fi implicat direct in lupta asta
insa sunt constient ca aceasta auto-reglementare nu va fi posibila intr-un termen scurt (din pacate, in faza actuala, nici macar jurnalistii nu cred cu totii in ea)
2011-03-23 13:37:57 | Raporteaza
D-le Gotiu, eu va urez succes si sper sa reusiti! Cu cat mai repede, cu atat mai bine. Nu numai pentru noi, ci si pentru voi.
2011-03-23 13:49:28 | Raporteaza
O noua modalitate prin care puterea va baga unghia in tiroida.Tiroida este glanda responsabila cu cresterea.Ei insa si-au propus ca urmasi urmasilor vostri sa ramana pitici de un metru ca in hitul acela scabros facut de bug mafia.Este ura la romini,tradare si “blestemuri”.Nu toata lumea vrea “sa vorbeste” cu tine,de cand romini au ajuns sa vorbeasca singuri cu televizorul.cam din prioada cand au inceput scandalurile politice in ziare(libera exprimare frate),nu mai cumpar hartie ccacioasa.
2011-03-23 14:02:03 | Raporteaza
@ Gotiu:
M-ati inteles gresit. Eu vreau ca prin legea presei sa se defineasca doar cine este ziarist si cine nu. Si cred ca exemplul dumneavoastra cu Mircea Badea nu este cel mai fericit. Spuneti ca este artist. Si unde joaca? La Teatrul Nottara? e circar la Circul de Stat? e balerin la Opera Romana?
Nu domnule Gotiu…este angajat la un trust de presa ca realizator. (Faptul ca a fost figurant intr-un film de Sergiu Nicolaescu nu il face artist.) ba mai mult, este un ziarist formator de opinie. Poate ca Plinut, Nae, Lehman sau Cris il vad ca pe Brad Pitt, dar tot jurnalist este.
Si din aceste cauze trebuie trasat un cadru legislativ, pentru a separa “artistii” de ziaristi.
Nici argumentul cu “libertatea de exprimare” nu tine pentru ca aceasta libertate o avem toti, asta nu inseamna automat ca toti suntem si ziaristi.
Sunt de acord insa cu raspunderea pentru cele publicate. Nu trebuiesc legi speciale pentru a trage la raspundere un ziarist.
2011-03-23 14:20:08 | Raporteaza
@Sorinel:
o mica precizare…legea a fost propusa de senatorul PNL Ghise, nu de putere.
2011-03-23 14:33:19 | Raporteaza
@ribelalu’:
Lasa-i, frate, ca astia (ca Sorinel, Plinut, Rika, Lehman, cris, nae, trolu, etc.) nu citesc articolele, ei au mandat precis sa posteze anti-basescu si anti-pdl ! Numai ca, in ignoranta lor, nu-si dau seama cat de mare prejudiciu de imagine le aduc usl-asilor.
2011-03-23 14:47:13 | Raporteaza
O lege pentru jurnalisti?
Io stiam ca de lege se impiedica prostii, desteptii o ocolesc.
Dar, vorbind serios, o reglementare, ceva, tot ar fi necesara.
Macar pentru ca specimene de tipul Nistorescu, Chirieac ori SRs sa nu mai primeasca dreptul de a se numi jurnalisti; le ajunge escroci.
2011-03-23 15:53:41 | Raporteaza
Total gresit domnule Gotiu, de fapt chiar as spune ca incerci sa fraieresti cititorii, fiindca…..
Daca iti iei un scaun, te duci in piata publica, pui pe ON amplificatorul si te pregatesti de discurs catre natie, NIMENI, dar absolut NIMENI nu are dreptul sa-ti spuna:
DA-TE MAI jOS DE PE SCAUN CACI NU AI VOIE SA VORBESTI.
Pana aici CORECT—ai dreptul la LIBERTATEA CUVANTULUI.
Dar daca in cadrul discursului tau ai cautat sa distrugi institutii statale spunand numai minciuni, sau divulgi secrete de stat, sau distrugi pur si simplu onoarea si viitorul unor persoane facand afirmatii fara nicio acoperire si chiar intentionat mincinoase doar fiidca ai interes pesonal in distrugerea acelei persoane……atunci lucrurile se schimbe….trebuie sa raspunzi penal si financiar pentru ceea ce ai facut.
Repet…ti se da voie sa vorbesti (libertatea cuvantului), dar raspunzi pentru ceea ce ai zis.
Chiar si marturia falsa in fata unui judecator e pedepsita prin lege…..nu poti invoca ca ai mintit in fata instantei in virtutea libertatii tale la exprimare.
Mai mult decat atat, dumneata iei bani pe LIBERTATEA ASTA DE EXPRIMARE numita jurnalism, deci trebuie sa ai si responsabilitati cu atat mai mult pentru ca te adresezi unor zeci de mii de persoane, in schimb eu ca simplu cetatean ma pot preleva mai scuzabil de libertatea mea de exprimare atunci cand sunt mai slobod la gura.
Trebuie sa ai si obligatii si responsabilitati atunci cand la sfarsit de luna bagi banutzul in buzunar pentru ceea ce spui.
2011-03-23 17:24:12 | Raporteaza
Tocmai lipsa legilor sau neaplicarea lor naste monstrii.
Priveste doar la cazul Adrian Severin…o Europa intreaga ii spune ca e scarbos ceea ce a facut, dar culmea e ca tipul nu poate fi dat afara din Parlamentul european…nu se poate, lipseste legea….iar tipul tocmai de asta se prevaleaza, face soriciul gros si merge pe burta mai departe.
Ce conteaza ca toti colegii lui de parlament ( si nu numai ei) il vor privi ca pe o ceapa degerata , atata timp cat lipseste legea tipul continua sa traca pe la casierie luna de luna.
Ce crezi Gotiule, in acel video clip cu Severin, poate el invoca libertatea de exprimare ?????
Apropo, despre Vadim Tudor ce ne poti spune, il lauzi fiindca e liber in exprimare ????????
2011-03-23 17:39:00 | Raporteaza
Scuze…am zis undeva la @ 15 ” ma pot preleva”.
A se citi “prevala”. Sper ca de data asta am nimerit-o
2011-03-23 17:45:24 | Raporteaza
Ce se intampla?
Au fost dati afara Oana Stancu si Ursu;
Ati inceput sa-i “vedeti” pe Crin si Ponta;
Toti, ati luat atitudine, in ce-l priveste pe Severin;
Traian Basescu da interviu (lui Striblea, ce-i drept), la RTV…
Va e frica de Blejnar?
)))
2011-03-23 18:18:28 | Raporteaza
Scuze, e in afara subiectului, dar “uitam” ideea…
2011-03-23 18:19:34 | Raporteaza
domnilor si tu misule,
io zic sa nu ne inflamam prea tare pina nu aflam si parerea unuia dintre cei mai avizati oameni ai momentului in privinta legii presei.
acest titan al lobbyului unei legi a presei un pic mai altfel, are si el un cuvint greu de spus.
dar pentru ca din motive independente de vointa lui prsonagiul,caci despre el este vorba,n-a putut fi prezent sa-si spuna opinia,avind intrevedere personala cu ginecologul in privinta unei probleme tehnice,mi-am asumat eu raspunderea sa va prezint punctul sau de vedere in acest aspect deosebit de interesant.
din lipsa de timp(si cu aceasta ocazie imi cer scuze celor atit de aproape sufletului meu de pe acest blog)
am sa fac doar o scurta retrospectiva a aspectelor celor mai importante a acestei alternative legi a presei care era cit p-aci sa ni se bage pe git.dar am avutara noroc.glontul doar ne-a suierat pe la ureke.
daci sa nu mai pierdem timpul si sa prezentam citeva fragmente.
incepem cu articolul 1 si continuam aleator:
S. O. VINTU: Eu nu manipulez pe nimeni, oamenii trebuie sa creada ceea ce este: este organizatia lui Vintu si raspunde la comanda lui Vintu.
S. O. VINTU: Nu, acum imi construiesc o organizatie care sa raspunda intereselor mele de business, businessul meu fiind doar media. Deci, practic, raspunde si intereselor ei. Ca nu vede drumul, sa fie sanatoasa, il vad eu si pe ala merg.
S. O. VINTU: Nu sunteti liberi, nene. Va convine, lucrati, nu va convine, plecati, ce mare c…!
S. O. VINTU: La fel il f… pe Mugur Isarescu, fara sa clipesc, cu toate ca stii ce respect am pentru acel individ. Daca interesele mele de business ar fi cerut-o, nu stateam pe ganduri, Isarescu caca, e rau, daca aste mi-ar fi adus doua puncte de rating. Corect sau nu e corect?
S. O. VINTU: Deci, nu te transforma intr-un agent! Nu te transforma intr-un agent de manipulare al lor!
CORINA DRAGOTESCU: Bine”
S.O.VANTU : – Cred ca cea mai mare tampenie care a facut-o imbecilul asta este ca m-a ales pe mine tinta, inca de acum un an de zile. Era baiat destept, venea la supt p…, imi sugea p… frumos, spunea sarut mana pentru masa si cu asta basta. Ca loviturile mari, boul dracu’, nu cu presa i le-am dat ci cu capacitatea mea de combinatii si de joc.
SERGIU TOADER. – Naspa! Acum trebuie sa ne pregatim sa-l omoram pe Geoana (rade – n.n.).
S.O.VANTU – Dar este elementar, draga Watson (rade – n.n.). Pai, presa traieste din sange, f…, puroaie, de unde traieste presa?! Din fapte pozitive?! Ce dracu’! Da, draga Sergiu”.
iar acu’ atentie sporita ultimul articol prezinta kintesenta kintesentelor si miezul tuturor legilor presei:
S.O.VANTU: – Mai si ca sa spunem pana la capat, suspendarea a fost facuta ca urmare a aliantelor pe care le-am construit eu pentru suspendare pentru ca mi-a deschis dosarul cu Banca Agricola.
CHIRIEAC : Da.
S.O.VANTU: – Si am vrut sa-i dau o lectie, dar nu pana la capat.
CHIRIEAC : – Da, stiu si acest aspect.
S.O.VANTU: – Da, batranelule”.
2011-03-23 18:47:12 | Raporteaza
intrebare,
nu stiu daca s-a scris despre subiectul asta (sunt foarte multe comentarii si nu am timp sa le citesc pe toate). Oricum nu sunt foarte in tema cu legislatia existenta in domeniu, dar tinand cont de ce se intampla la noi, cred ca un minim de reglementari in ceea ce priveste deontologia si etica profesionala sunt absolut necesare. In acest moment este o practica in Romania de a scrie orice si despre oricine. Nu se verifica informatia, dar nu conteaza. Conteaza sa fie o stire de senzatie. In acest moment ca simplu cetatean simt ca nu am la indemana nici o modalitate de a ma apara impotriva unor astfel de practici. Da, pot sa dau ziarul respectiv in judecata sau ziaristul, dar ….stiti ce se intampla. Ar trebui sa existe o relglementare in acest sens, sa aiba si jurnalistii o modalitate de a rapsunde pentru ceea ce scriu in mod deliberat. Si daca o fac denaturand realitatea sau fara sa verifice informatia este vina lor si trebuie sa raspunda pentru asta. Libertatea de expresie este una dar lipsa de responsabilitate si atacul la persoana este alta….si multi jurnalisti de la noi nu inteleg asta.
2011-03-23 19:08:55 | Raporteaza
deci concluzia la legea presei,versiunea nush, se rezuma la atit:
S.O.VANTU: – Mai si ca sa spunem pana la capat, suspendarea a fost facuta ca urmare a aliantelor pe care le-am construit eu pentru suspendare pentru ca mi-a deschis dosarul cu Banca Agricola.
CHIRIEAC : Da.
S.O.VANTU: – Si am vrut sa-i dau o lectie, dar nu pana la capat.
CHIRIEAC : – Da, stiu si acest aspect.
S.O.VANTU: – Da, batranelule”.
2011-03-23 19:15:11 | Raporteaza
Ghise for president
Ca e d-ai nostri!
2011-03-23 21:17:28 | Raporteaza
addendum la legea presei:
gran finale cu luare de motz:
Zvonurile privind discutiile contradictorii din ce in ce mai dese dintre Sorin Ovidiu Vintu si Sebastian Ghita s-au intensificat in ultima vreme si se vorbeste chiar de o despartire iminenta. Despartire care il va lasa pe Ghita cu o gaura in buzunar de vreo doua milioane de euro, iar pe SOV cu o televiziune ingropata in datorii. Sa nu uitam ca la sfarsitul lunii februarie ANAF a pus sechestru pe conturile Realitatea Media pentru o datorie la bugetul de stat de circa un milion de euro, iar in luna aprilie, potrivit informatiilor noastre, ajung la scadenta alte datorii ale firmei . Avand in vedere situatia nu tocmai roz in care se afla chiar SOV, judecat pentru favorizare infractorului Nicolae Popa, care va ajunge de altfel in Romania in cateva saptamani, fapt ce-I provoaca probabil fiori reci, Nus , patronul Realitatii s-a gandit ca e timpul sa gaseasca un nou investitor pentru preluarea gaurilor negre ale televiziunii sale. Surse de incredere ne-au declarat ca Vintu negociaza preluarea Realitatea tv de catre proprietarul Lukoil, magnatul rus Vagit Alekperov.Informatia privind negocierile dintre Vintu si Alekperov a mai fost vehiculata in urma cu o luna, intr-un cotidian aflat in sfera de influenta a lui SOV.
2011-03-23 21:51:10 | Raporteaza
Asa ne place noua, sa reinventam ceea ce altii folosesc deja de un secol… Nici macar “adaptarea la sconditiile specifice romanilor” nu e de-ajuns.
Prin vest, toate (si nu cred ca exagerez) activitatile profesionale se desfasoara intr-un cadru “legal”. Mai precis, nu poti practica meseria respectiva daca nu esti membrul asociatiei profesionale respective. In care nu poti intra decit dupa de faci dovada ca intrunesti cerintele minime (duse sunt diplomele cumparate!) si accepti, cu semnatura, Codul Etic. De multe ori, dai examen ca sa demonstrezi ca il cunosti.
Pe de alta parte, acea asociatie apara interesul si prestigiul ei, a asociatiei, nu a membrilor. Au un comitet de etica ce chiar isi face datoria sa dea afara orice membru care incalca Statutul si Codul. Si, neapartinind Asociatiei, NU AI DREPTUL sa te declari inginer, economist, medic, farmacist, sau chiar sudor! Ai un atestat, un certificat, un “talon” care certifica acest lucru. Poti fi dat in judecata daca profesezi, sau chiar numai te afirmi, a fi ceva ce nu esti. Un inginer este cam nimeni, cel mult un fel de tehnician, daca nu isi adauga “PEng” dupa nume. Iar un PEng care a incalcat Codul nu mai e PEng. Lucrurile sunt simple pentru ca nu se rezolva cu spaga. Nu exista “exceptii”. De aceea, majoritatea romailor ajunsi prin America d eNord sunt “ingineri”, dar nu PEng…
Dar la jurnalisti, e cam greu, recunosc. Un astfel de Comitet de Etica poate fi pro-USL si da afara jurnalisti “pupinbasisti”, sau, dimpotriva
Unde se pune delimitarea? De aceea vorbim despre ciutaci şi M Badea. Carui Cod s-ar supune ei? Iar daca Felix le cere sa latre intr-un anumit fel, cum se pot ei impotrivi? Vorba lui SOV: pot sa plece…
2011-03-23 23:14:50 | Raporteaza
“Constat cu placere că domnul Băsescu nu doar la TVR acum mai are un post unde este foarte iubit şi foarte lăudat sau ca să folosesc o expresie care mi-a fost transmisă de dimineaţă, Realitatea pentru noi este un TVR 2. Pe mine cu o oră înainte m-au atacat din toate poziţiile după care pe domnul Băsescu domnul Striblea nu ştia cum să-l mai laude. Uneori l-am confundat cu doamna Culcer pe domnul Striblea”, a declarat Victor Ponta, într-o conferinţă de presă.
Uite ce inseamna sa nu mai fie cocolit Visctorash
)))
Spuneam eu ca se intampla ceva….
2011-03-24 17:18:13 | Raporteaza