RSS Feed

Malaxa sau Stelu? Falimentul nostru şi ideile nebuneşti ale “elitei”: retrocedările ad integrum

vezi toate articolele de
04 Mar 2015 la 11:55 20 comentarii 1469 vizualizari.

Începem cu concluzia: decizia retrocedărilor ad integrum  a fost una dintre cele mai aiuritoare idei politice ale Estului. În blocul est-comunist, concluziile au fost de obicei cel mult moderate: s-au dat despăgubiri (cu prag maximal, desigur) pentru victimele confiscărilor şi asta a fost. În felul acesta s-a evitat reproducerea la scară 1 la 1 a inegalităţilor şi abuzurilor trecutului.

Mari clienţi ai statului român şi în interbelic, controversaţi (puţin spus), precum Malaxa au fost despăgubiţi cu 250 milioane de euro de statul postcomunist român. Evident, din averile unor Malaxa sau Auschnitt, casele de avocatură mari au mai tras şi ele procente consistente 50% uneori) – chestie important de precizat pentru o clasă politică dominată de avocaţi timp de două decenii. (În prelungirea acestor idei apar şi pretenţiile bisericeşti pentru restabilirea unor proprietăţi încă înainte de Cuza  – că doar de ajuns să începi o prostie, dup-aia nu se mai termină).

În tot acest timp am auzit teoria ideii bune prost aplicate. Adică n-a fost nimic în neregulă cu restituirea isterică (aia care duce la retrocedări de sate, munţi, dealuri etc), doar că a fost prost aplicată şi virusată de corupţie. Sincer, puţin îmi pasă dacă banii ajung la nepoţii lui Malaxa sau la Stelu al lu’ Cocoş al lu’ Udrea a lu’ Băsescu. Să văd profitorii unui sistem corupt de acum 70 de ani (abuzat apoi de un sistem totalitar) cum se plîng că mulţi din corupţii zilei le iau din avut, ăsta da spectacol neinteresant. Inutil de spus, aceşti corupţi ai zilei au fost însoţiţi de zeci-sute de samsari mai mititei care i-au abuzat fără probleme exact pe cetăţenii care aveau de recuperat “averi” minimale – o casă, un teren mic etc.

Poate, pentru cei care n-au deschis o carte de istorie, interbelicul o fi fost paradisul. Pentru mine nu. Trebuia să existe o preocupare pentru retrocedarea micilor proprităţi sau despăgubirea micilor proprietari – dar legea de la bun început a fost concepută pentru marile tunuri, asta trebuie să înţelegem. Unul care avea de recuperat o casă sau un teren cu dimensiuni medii n-ar fi fost deranjat de un prag maximal de 100-200 de mii de euro.

Pe exact aceste aberaţii s-a întemeiat marea falangă “anticorupţie” Băsescu-Bica-Cocoş şi cîţi alţii, falangă care, în timp ce promova toleranţa zero faţă de corupţie şi anticomunism de cinci stele, fura cu amîndouă mîinile.

De aceea, înainte de a mai încerca să dregem ceva, trebuie să recunoaştem că ideile proaste chiar ucid, falimentează, distrug. Obsesiile neointerbelice ale elitelor noastre nu s-au lăsat doar cu sute de albume despre Bucureştiul interbelic şi despre eleganţa aristocraţiei de atunci. Aşa cum acuzaţiile că Macovei a însemnat tocmai “revoluţia” retrocedărilor nu sînt doar calomniile adversarilor politici. Sînt calomnii placate pe adevăr, exact cum se întîmplă şi în cazul în care Macovei acuză pesedişti de corupţie. Mă rog, toată aberaţia s-a lăsat şi cu un tabel precum ăsta, o ciorbă de ciocoi vechi şi noi, de Stelu şi Malaxa:

sursa

Sigur, veţi spune că una e să ai un industriaş controversat precum Malaxa, el măcar crea industrie, moderniza. Şi alta e Stelu (Gheorghe Stelian, omul lui Cocoş etc). Dar şi Stelu a creat stat de drept, a susţinut cu bani politicieni care au făurit justiţia puternică, nu?

Nişte cifre de încheiere luate din ZF-ul de ieri şi de pe siteul oficial al ANRP:

  • 70 000 de dosare înregistrate la ANRP. Alte 200 000 cereri la primării
  • din 91 pînă în prezent: 9000 de clădiri retrocedate, peste un milion de hectare retrocedate
  • statul a plătit în bani şi acţiuni la Fondul Proprietatea – 5 md lei
  • Ponta a anunţat că mai sînt vreo 8 miliarde de plătit
  • în 2013 se dă o lege de restituiri “pe puncte” (punctele se vor putea valorifica începînd cu ianuarie 2017) – ZF avertizează în legătură cucrearea unei bule periculoase – se fac deja tranzacţii la gri cu 0,2 – 0,3 lei / punct
  • numai pe 2014 – 394 de titluri de despăgubire, în cuantum de 664.871.672 lei; (sursa, raportul ANRP pe 2014)

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

20 comments
  • 1

    Buna radiografia.

    Maxa
    2015-03-04 12:18:33 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    Intrebarea care ar trebui pusa e doar daca da Macovei, in calitate de avocat, a reprezentat efectiv in procese legate de retrocedari si, mai ales, daca a reprezentat pe vreunii dintre cei care au beneficiat de cele mai mari despagubiri. Nu vad altceva decat spusele lui Eugen Nicolicea.
    Chiar daca nu ar fi asa, asta nu are legatura cu faptul ca legea 274/2005 e proasta si a permis asemenea situatii. Eu inca o suspectez pe dna Macovei ca e doar unilaterala, nu ca ar fi si corupta (desigur, cele doua nu se exclud).

    Maxa
    2015-03-04 13:08:47 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 3

    Cam mult ai scris cand din fiecare rand perspira doar principiul iliescian “Proprietatea privata e un MOFT”.

    Huitzilopochtli
    2015-03-04 14:43:40 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    nu mai laudati prostul, sa nu inceapa sa creada ca e vreun jurnalist

    mataxa
    2015-03-04 14:52:29 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    Excelenta analiza. Dovezile impotriva MM sunt covarsitoare
    Bravo!

    Maxa
    2015-03-04 14:55:28 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    Pe ce vă bazaţi când faceţi afirmaţia “profitorii unui sistem corupt de acum 70 de ani”? Pe “procesele” anilor 50 cumva? Aveau băieţii de la Caţavencu acum 10-15 ani o rubrică mişto, se chema “Loc de retrocedat cu capul”. Nu ar strica să consultaţi o colecţie şi să vedeţi despre ce e vorba, domnu’ Rogozanu. (Colecţia respectivă nu ar strica să o consulte nici împărţitorii dreptăţii din zilele astea, oricum am înţeles că pe vremuri, unii de pe la servicii îşi scriau sintezele pe baza a ceeace scria la Caţavencu…)

    Emil
    2015-03-04 15:14:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    şmenozeala cu legea retrocedărilor din 2005 provine de la băsescu… el a “operat” cu retrocedările pe legea “lupu” pe când era primar al capitalei şi a sesizat potenţialul de îmbogăţire frauduloasă…
    macovei a fost unealta care pus în operă legea aberantă prin care ţiganii din timişoara împroprietăriţi pe drepturi litigioase au scos spitalul de copii cu copii cu tot în stradă…
    dar timişoara e o afacere provincială şi fără impact major pe bugetul public în raport cu ceea ce au creat la centru axa băsescu-udrea-cocoş

    trolu
    2015-03-04 17:00:35 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 8

    De multe ori v-am ascultat la televizor si am citit mai multe articole scrise pentru diverse publicatii de Dumneavoastra. Ati devenit un aparator al hotilor de “stan ga” si un critic al “hotilor” de dreapta, deci un fel de manipulator. Cred ca locul va este la Antena 3.

    ascbr
    2015-03-04 17:17:34 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    Domnule Costi Rogozan, v-am urmarit interventia de la Realitatea legat de pretul medicamentelor – scuze ca scriu pe acest material! Sunt medic de familie si, pentru ca lucrez in sistem, cunoscand modul de prescriere a medicamentelor, afirm cu responsabilitate ca nu cunoasteti modul de prescriere a medicamentelor, ca aduceti grave acuze medicilor de familie care ar face excursii pe banii firmelor de medicamente pentru ca le promoveaza produsele. Medicii de familie prescriu medicamente in sistem compensat sau gratuit pe DCI – denimire comuna internationala – asta insemnand ca daca prescriu o reteta aceasta cuprinde substantele active din medicamente si nu denumirea comerciala a acestora. Beneficiarul la farmacie primeste medicamentul recomandat de farmacie. Deci, la farmacie se vand medicamentele si nu la MF. Si, pentru ca CNAS plateste substanta activa si nu numele produsului, farmacia va vinde produsul cel mai scump al carui pret il suporta pacientul si nu sistemul de asigurari. Daca, cautati medici care se duc in excursii exotice pe banii firmelor de medicamente, cautati-i printre oncologi, diabetologi, in nici un caz printre medicii de familie.

    Catalin Petrencic
    2015-03-04 17:20:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 10

    @Maxa de la #5: vad ca nu esti in stare sa citesti ce am scris, dar esti in stare sa scrii. Asta da performanta. Iti repet: indiferent de implicarea sau nu a lui MM in retrocedari in perioda in care era avocata, legea ei din 2005 e o tampenie si un cadou nemeritat unei mafii. Cam astea-s faptele.

    Maxa
    2015-03-04 17:27:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 11

    @Maxa:
    Ce spui tu (indiferent de implicarea sau nu”) imi aduce aminte de un banc care circula pe vremea comunista , cand alimentarele erau goale.
    - Nu aveti carne ? intreaba un cetatean in magazin.
    - Aici nu avem cascaval, la magazinul de alaturi nu au carne – raspunde vanzatorul.

    Mircius_
    2015-03-04 17:57:27 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 12

    3 fapte ca sa nu raspandim idei gresite

    1. dimensiunea restituirii e enorma pentru ca a fost enorma si dimensiunea confiscarii, mult mai mare ca in alte tari foste comuniste unde oamenii nu si-au pierdut locuintele, de exemplu

    2. restitutio ad integrum e o idee proasta, dar combinatia ei cu despagubirile a dat lovitura finala bugetului si institutiei proprietatii in general, evident trebuia tratament unic, si fixat o singura data, si plafonat, dar nu s-a putut, asa a fost echilibrul de putere al tranzitiei noastre, si finalmente ambele abordari au devenit in mana statului corupt ce erau menite sa devina, adica un instrument de a imparti privilegii si nu de a face justitiem ci dimpotriva.Exista un raport comprehensiv al SAR pentru Parlamentul European pe aceasta tema pe sar.org.ro../

    3. daca de ideologia Monicai Macovei are oricine dreptul sa se indoiasca, mai ales ca si ea face declaratii simpliste care nu o pun in valoare, este o calomnie ordinara ca abordarea ei in chestiunea asta era din interes personal. Ea e servit in putine procese de proprietate, probono in general, si nu avea mari proprietati de recuperat. Dl Niculicea a fost un fervent luptator contra legislatiei anticoruptie si nu are credibilitatea sa o acuze pe Macovei.

    alinaMP
    2015-03-04 21:50:27 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 13

    @alinaMP:
    3. interesul personal al lui macovei a fost motivat de lichelism şi servilism ca şi a lui ritzi care a ajuns la puşcărie pentru acelaşi motiv…
    adică macovei ca un bun procuror stalinist a primit ordin de la băsescu să facă o lege puternică de restituri babane din care să se poată înfrupta gruparea băsistă
    …cu toate că macovei avea interese divergente: părinţii ei au primit de la stat o casă naţionalizată de comunişti

    trolu
    2015-03-04 22:34:31 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    Mah, are dreptate si Rogozanu: de ce sa isi recupereze chiaburii ce le-a confiscat avangarda clasei muncitoare, cind se puteau bucura “tovarasii” de proprietatile alea in cadrul marii avutii populare. De ex doamna Mioara Roman sau, de ce nu, generalul Plesita.

    Ex-Quyanty
    2015-03-04 22:38:02 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 15

    @trolu:
    Mai nou tu esti noul @nae al platformei, dupa cate vad.

    Mircius_
    2015-03-04 22:39:34 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 16

    @Mircius_: Tupeist pan’la moarte, Nedormitule?

    Thrill
    2015-03-05 01:15:51 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 17

    Domnule Rogozanu, ma lasi cu pragul maximal.Daca bunicii sau strabunicii tai au avut doar o palma de pamant si o casuta normal ca nu te deranja pragul, dar daca aveai de recuperat o casa sau cateva zeci -sute de hectare cum era?
    Ai dreptate cu profitorii sistemului , sunt de acord 100% , dar trebuie ca justitia sa functioneze si sa-i sanctioneze pe cei care au inselat sistemul.
    Cand mai vii cu ideea pragului maximal gandeste-te la acei oameni care au fost dati afara din case(unii au avut termen 24h sa elibereze casele lor si au stat zile intregi in strada pana au gasit adapost pe la rude sau prieteni cu toata familia , copii si batrani) , au ramas pe drumuri si au mai avut de tras prin puscariile comuniste doar pentru ca au fost mai harnici sau mai priceputi in afaceri decat altii!!!Tu cum te-ai simti daca ti-ar fi nationalizat apartamentule care l-ai cumparat din munca ta , eventual ai platiti dublu la vreo banca in franci elevetieni vreo 20 de ani si apoi sa primesti peste 50 de ani vreo 10.000 de euro(ipotetic) din cauza unuia cu ideile tale de prag maximal ?Statul trebuie sa faca dreptate .Si nu poate, chiar daca recompenseaza 1:1 valoric, pentru durerea pe care au trait- o acei oameni deposedati de toata munca lor si anii de puscarii comuniste cine ii recompenseaza ?Si mai intreaba-ti bunicii sau rudele mai in varsta cum au traiti acei oameni etichetati chiaburi in perioada 50-70 ?

    Pune tunurile pe justitie sa -si faca treaba sa supraaglomereze puscariile toti care au fraudat sistemul de retrocedari si lasa sa se faca dreptate

    stefan
    2015-03-05 10:55:10 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    Excepțional articol. De 20 de ani spun că asupra Estului s-au abătut două catastrofe: privatizările și retrocedările. Victimele lor se numără cu milioanele. Au fost legi u-ci-ga-șe. Cine a obligat statele astea să le dea? Răspuns: Vestul, adică SUA și UE. de ce? Păi de aia, că proprietatea privată este sfîntă. Și la privatizări le pică și lor ceva substanțial. Și că trebuie restituit ce s-a ”furat”.
    Cum de le-a acceptat societatea? Asta e marea întrebare.
    Ca să intre în clubul selecților?
    Datorită trădării intelectualilor?
    Somnolenței clasei muncitoare?
    tehnic, înțeleg cum s-a ajuns la asta: prin coruperea unor indiviyi, cu sume mici, care apoi au devenit vectori de opinie.

    gheorghitazbaganu
    2015-03-05 13:43:00 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 19

    @Mircius_:
    tăticu, ai face bine să te retragi din spaţiul public măcar o vreme aşa cum au făcut cei mai mulţi băsişti…
    tu pari un întârziat dar încă ai timp să te redresezi…
    nici nu-ţi dai seama că povestea cu năstase şase case devine un film de adormit copii faţă de ce-i aşteaptă pe băsişti în frunte cu udrea şi băsescu

    trolu
    2015-03-05 13:53:59 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 20

    Am înțeles : Toți cei de la PSD sunt curați lecrimă.
    Felicitări ?

    Micutu204
    2015-03-08 18:12:16 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Vezi aici episoadele din seria BOOKFACE!

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Romania Curata
Curs de Guvernare

Ultimele comentarii

afacerea roşia montană alburnus maior alex mazilu antonescu banci basescu blaga blog Blogviu interviu Boc Bruxelles Bucuresti candidatura cianură cluj CNA comisia europeana corupţie criza CTP curtea constituțională Dan Diaconescu Dinu Patriciu educatie Elena Basescu europarlamentare experiment Facebook gabriel resources gaze de șist Gigi Becali guvern humanitas internet iohannis Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu macovei Media mihai goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza parlament Parlamentul European pdl Plesu Polirom ponta presedinte protest proteste psd riscograma romani rosia roșia montană Rusia salarii securitate Senat sondaj steaua SUA suspendare Tariceanu tiff TRU UBB UE uichendist.ro unesco Vanghelie Vasile Blaga victor ponta voiculescu

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!