RSS Feed

Mentalitate de europarlamentar: să lăsăm RMGC să fure și să distrugă Roșia Montană și n-o să mai avem conflicte…

vezi toate articolele de
16 Jan la 13:15 39 comentarii 3010 vizualizari.

Una dintre cele mai mari tâmpenii care sunt vehiculate atunci când se aduc în discuție diferite dezvoltări industriale e punerea în opoziție a ecologiei (protejarea mediului) cu bunăstarea pe care asemenea proiecte le-ar aduce-o comunităților locale. Că o asemenea abordare face parte din arsenalul propagandistic al companiilor interesate nu miră pe cineva. Și nici nu riscă să ducă prea multă lume în eroare. Mai grav e atunci când un astfel de ”argument” e servit opiniei publice de persoane cu un anumit nivel (mai mare sau mai mic) de credibilitate.

Europarlamentarul Cristian Preda este recidivist în susținerea proiectului minier de la Roșia Montană. A făcut-o, la nivel de discurs, de mai multe ori, dar și faptic, în mai 2010, când s-a poziționat în minoritatea din Parlamentul European care a votat împotriva interzicerii utilizării cianurilor în mineritul din UE (rezoluție adoptată, totuși, de PE cu aproape 80%). Nu consecvența cu care Cristian Preda se menține favorabil exploatărilor de aur este cea care deranjează cel mai mult, ci, mai ales, tonul superior și autosuficient cu care repetă și multiplică povești specifice arsenalului lobbystic al corporațiilor (faptul că recenta intervenție din Adevărul folosește o documentare parțială și o perspectivă unilaterală asupra cazului pe care îl aduce în discuție indică o influență directă ori doar o remanență inconștientă a argumentelor servite de lobbyștii aurului de la București și/sau Bruxelles).

Care e teza lui Cristian Preda în articolul ”Goana după aur față cu ecologia” (pe blogurile Adevărul,  15 anuarie 2014)? Foarte pe scurt spus: că într-un moment în care există programe care vizează exploatarea aurului (și a altor resurse) din spațiu (de pe asteroizi), pe Pământ ecologiștii divid comunitățile locale și, atenție, ”impun noi poveri asupra săracilor” (!). Care sunt greșelile fundamentale pe care le face Cristian Preda în argumentarea lui și câte locuri comune folosește cu pretenția relevării unui mare adevăr?

Mai întâi, Cristian Preda (și nu e singurul) nu pune niciun moment sub semnul îndoielii necesitatea în sine a extragerii aurului. Necesitatea e subînțeleasă la nivel de axiomă. Asta chiar dacă istoria (antică, medievală, modernă și contemporană) dovedește cu vârf și îndesat că aurul a fost în permanență sursă de conflicte, de războaie, de tensiuni, soldate inclusiv cu dispariția unor civilizații, ori, mai recent, cu mari dezechilibre economice care au afectat și afectează milioane și zeci de milioane de persoane. În special pe cele sărace de a căror soartă se arată interesat Cristian Preda. Asta în timp ce utilitatea reală a aurului (pornind de la metalurgia antică și până la înalta tehnologie contemporană) s-a aflat mereu pe plan secund. De altfel, conform unor diferite statistici (pe care le-am mai prezentat aici), la ora actuală, la nivel mondial, aproximativ 50% din aurul extras se află depozitat în bănci (având un rol pur speculativ), 40% este folosit în fabricarea bijuteriilor (cei mai mari consumatori fiind China și India) și doar aproximativ 10% (zece la sută) se utilizează în industrie. Pentru acest procent de 10% nu mai e necesară extragerea aurului, fiind suficientă recliclarea celui deja extras (operațiune mult mai ieftină/profitabilă și cu daune infinit mai mici pentru mediu).

Mai apoi, în același articol, Cristian Preda deplânge blocarea unui proiect minier uriaș în Peru în urma protestelor populației autohtone. ” (…) Țara aceasta e unul dintre cei mai importanţi exportatori ai preţiosului metal. În anii din urmă, a fost mult mediatizat proiectul Conga al holdingului Minera Yanacocha, care îşi propunea să extragă, dintr-o regiune aflată în nordul ţării, 200 de tone de aur şi 180 de mii de tone de cupru, în ceea ce putea deveni, până în 2017, cea mai mare mină din lume. Proiectul a fost, însă, blocat, după ce comunităţile locale au făcut greve săptămâni de-a rândul şi au organizat un marş de 850 de km, sub stindardul „Agua – si, oro – no!”. Motivul? E vorba despre o te(a)mă care a apărut şi-n dezbaterile de la noi despre Roşia Montană: frica de infestare a apei cu cianură. Nu insist, pentru că în Peru ecologiştii vorbesc ca la noi.”. Cum spuneam, domnul Preda are mari lipsuri de documentare. Opoziția față de proiectele miniere din Peru nu s-a născut din teama  (frica) infestării apei cu cianură (adică înainte de pornirea proiectului), ci DUPĂ ce apa a fost infestată (în primul rând cu metale grele – amănunt, de asemenea, mai puțin cunoscut de domnul Preda) de una dintre cele mai mari exploatări miniere din lume. Proiectul Conga nu este unul nou, ci doar o extindere a celui deja existent la Yanacocha. Nu de frica drobului de sare au ieșit peruanii în stradă, ci pentru că le-a fost înfipt cuțitul până la prăsele între coaste. Mii de familii din apropierea mizeriei de la Yanacocha au rămas fără apă (la propriu), iar cea care le-a mai rămas nici vacile nu o beau. Pe zeci de kilometri în jurul minei nu se mai poate desfășura vreo altă activitate economică. Iar bunăstarea pentru comunitățile locale (măcar pe termen scurt) ia-o de unde nu-i.

Localnicii s-au ”ales” cu restrângere drastică a veniturilor obținute din agricultură (creșterea animalelor) și cu bolile care le scurtează viața și de care reprezentanții companiei și ai autorităților se spală pe mâini. Pentru că nimeni nu e dispus să plătească cercetările care să dovedească faptul că mina (și poluarea produsă în zonă, care nu se rezumă nici pe departe doar la cianură) este responsabilă de situație.

Roșia Montană și alte localități din zona preconizatelor proiecte miniere similare din România (de la Deva la Brad ori Baia Mare) au șansa de nu repeta povestea din Peru. Mai mult, au șansa de a învăța din greșelile comise  în timpul fostelor exploatări de stat chiar aici. Pentru că înainte de a autoriza noi proiecte ar fi necesară o evaluare a stării sănătății populației și a mediului din zonele fostelor exploatări din Apuseni (mult mai mici decât cele aflate acum pe țeavă). La Abrud, la Baia de Arieș, la Zlatna și așa mai departe. Pentru a evalua, măcar în parte, și care sunt costurile economice (pentru a nu aduce în discuție problemele etice) ale acestor proiecte. Facturile pe care le plătim și astăzi, fie din bugetul de sănătate, fie prin pierderea unor resurse (ape, păduri, fânațe) care aduceau (sau puteau să aducă) beneficii localnicilor (și, implicit, și bugetului de stat). Iar cine își închipuie că aceste distrugeri de mediu trec cu cianură, dinamită și buldozere are o mare prpblemă de raportare la realitate.

Cu bună știință ori dintr-o suficiență condamnabilă, Cristian Preda ignoră toate ”amănuntele” și argumentele care arată că ecologia nu e un moft, ci (printre altele) o abordare rațională, economică și cât se poate de contemporană a diferitelor dezvoltări industriale. Ecologia nu blochează dezvoltarea, ci doar scoate în evidență costurile uriașe ale unor astfel de proiecte, costuri necunoscute sute de ani și ascunse, negate sau transferate în sarcina comunităților și a bugetelor publice în ultimele decenii (de când au fost conștientizate). Așadar nu ecologia e cea care blochează proiectele miniere distructive, ci propriile probleme ale proiectelor (pe care ecologia nu face decât să le prezinte).

În fine, dincolo de dezamăgirea provocată de modul în care o persoană obișnuită (totuși) cu o anumită exigență academică (o exigență care ar fi obligat-o la o mai atentă documentare a unor situații, înainte de a le folosi în argumentare), o iritare profundă e produsă de concluzia articolului. ”De când aurul a ajuns o problemă de ecologie, comunităţile sunt profund divizate. Cazul peruan o vădeşte cel mai bine, dar nu e singurul. În America latină, dar şi în Africa, există sute de conflicte legate de minele de aur, iar presiunea ecologistă pare să impună noi poveri asupra săracilor.”, afirmă Cristian Preda. Sublinierile îmi aparțin și scot în evidență cea mai nocivă interpretare (concluzie) a textului. Cea conform căreia ecologiștii ar fi vinovați de divizarea comunităților și de apariția conflictelor, în opoziție cu marile corporații care nu ar fi altceva decât binefăcători neînțeleși. Cum ar veni, nu o mare corporație (mână în mână cu o castă politică iresponsabilă) care devalizează și distrug resursele divizează o comunitate, ci persoanele care atenționează asupra furtului și distrugerilor. Să le lăsăm să fure și să distrugă și vom avea un imens consens! Nu hoțul, dă de înțeles Cristian Preda, e cel care impune noi poveri asupra săracilor, ci persoanele care se împotrivesc furtului! Există sute de studii (sociologice, economice) care evidențiază că exploatările miniere din America latină și până în Africa sau Europa (îndeosebi cele de suprafață, că folosesc sau nu cianură) NU aduc bunăstare pentru comunitățile locale. Că la finalul unui proiect minier, comunitatea locală e mai săracă decât a fost înaintea acestuia (rămânând nu doar fără resursa minieră, ci și fără alte resurse alternative – ape, păduri, pășuni, terenuri agricole, patrimoniu cultural – distruse definitiv de exploatare). Toate acestea sunt ignorate/ expediate superior de Cristian Preda (de genul nu insist, ecologiștii vorbesc peste tot la fel).

Concluzia e nocivă nu doar pentru că abate atenția de la conflictul real (cel dintre interesele unei firme miniere și interesele comunității locale), ci generează și susține un conflict artificial: cel dintre puținii beneficiari locali ai unor astfel de proiecte și marea masă a perdanților. Chiar și pentru localnicii care chiar cred că proiectul ar fi benefic și care culeg niscaiva fărâmituri de pe urma lui, inamicul nu îl reprezintă ecologiștii ori localnicii care se opun. Nu din cauza opoziției, cea mai mare parte a angajaților locali ai RMGC (exceptând șefii și șefuleții) au salarii modeste și contracte de muncă pe trei luni sau maxim șase luni! Nu din cauza opoziției bugetul pentru salariile lor e de cel puțin zece ori mai mic decât bugetul pe care compania îl cheltuie cu publicitatea sau de zece ori mai mic decât veniturile dintr-un an ale CEO-ului de la Toronto! Nu din cauza opoziției, ei nu vor avea parte de niciun venit compensatoriu dacă mâine se închide prăvălia, în timp ce purtătorul de costume și de vorbe pe la televiziuni Dragoș Tănase (o persoană care n-are vreo legătură nici cu comunitatea locală, nici cu mineritul și nici cu afacerile – ținând cont de antecedentele dezastruoase de la UPC) va încasa, în aceeași situație, sute de mii de dolari. Iar exemplele pot continua. În realitate, presiunea opoziției e cea care a mai adus, pe ici, pe colo, câteva beneficii și pentru unii localnici (angajări ca să aibă RMGC ce să arate la televizor; niște bani pentru pentru patrimoniu, prețuri ceva mai ridicate – dar departe, oricum, de valoarea reală – pentru proprietăți ș.a.m.d.).

Domnule Cristian Preda, cei care pun, în realitate, noi poveri asupra săracilor trebuie căutați în altă parte, nu printre ecologiști. Cu puțin efort s-ar putea să-i găsiți printre sponsorii campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare din 2009. Ori printre cei ai campaniei electorale care tocmai bate la ușă.

***

BONUS:

Așa arată Yanacocha acum… Resursele de apă pe zeci de kilometri din jurul minei au fost acaparate de companie sau au fost poluate.  După ce activitatea minieră se va opri (în câțiva ani), aici se va trăi din creșterea animalelor și turism… Sau nu?

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

39 comments
  • 1

    Sunt de acord cu tot ce spuneţi. Dar de ce vă adresaţi doar d-lui Cristian Preda? Scrie şi el ceva ca să umple spaţiul din ziar.Nu este factor de decizie.
    Lecţia de mai sus ar trebui să o predaţi parlamentarilor şi guvernanţilor.

    Maria Popescu
    2014-01-16 13:57:33 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    1. Ce scarba provoaca acest Preda pe cuvant …
    2. Cum mai ai stomac sa diseci asa tampenii ale domnului DolarParlamentar….

  • 3

    pe ‘vremuri’ era un banc:

    -’ce mai faci domle, nu n-am vazut de ceva timp,unde mai lucrezi’-aaaa, bine,sunt asistent; ‘-la Universitate?’ -nuuu, la construirea socialismului!.

    asistati,asistati,asistati! si comentati….; de la cine vreti solutii? visati institutii care sa functioneze de la sine ca in replica personajului lui Caragiale:

    ‘daca Dzeu da cuiva o functie, negresit ii da si mintea de trebuinta?’

    de la generatia mea,intre care multi NE simtim vinovati ca am distrus tara in dec.’89 crezand cu naivitate ca altii sunt mai instruiti,capabili si experimentati decat noi, deci stiu mai bine ce fac???repetabila greseala?

    berbecu mioritei
    2014-01-16 15:05:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    Preda asta functioneaza pe sistemul Ponta.
    Ponta s-a opus proiectului pentru ca il vroia Basescu iar Preda il vrea pentru ca il vrea Basescu.

    tara de prosti
    2014-01-16 15:07:10 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    Asta e democratia reprezentativa UE. E mai usor si mai ieftin de mituit un europarlamentar , decat intreaga comunitate afectata .
    Europarlamentarii fac legi si dau directive obligatorii pentru Romania.

    Asa ca nu votati o Constitutie in care scrieca Romania este obligata sa aplice hotararile UE , si boicotati alegerile europarlamentare.

    Parlamentul Romaniei ar trebui sa reprezinte , prin delegati speciali , Romania la UE.

    Azi un europarlamentar are mai putine voturi decat un primar de comuna , si nu exista cvorum.

    Vi se pare normal ca un Preda sau o Eba ,votati de mai putini oameni decat un primar, sa faca legi deasupra legilor Parlamentului ?

    Cu ce legitimitate ?!

    Daca pentru presedinte trebuie cvorum, pentru Constitutie trebuie cvorum, pentru cei care decid DEASUPRA presedintelui si a legilor romanesti nu trebuie cvorum ?

    Pe cine reprezinta acesti super-legiutori ?

    tara de vint
    2014-01-16 15:47:48 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    Daciana lui P0nta, EBA, Preda si restul aciuiti pe la Bruxelles aceiasi valoare de nimic.

    Unii ar trebui judecati pentru crime impotriva umanitatii prin dezastrele ecologice pe care le provoaca cu buna intentie si multa spaga. Mari dubii ca peste o suta de ani se va descoperi vreo metoda sa se repare dezastrele facute in prezent sau in ultimii zeci de ani. In Goana dupa Spagi.

    Offtopic. Ce realizari au astia de atatia ani de cand sunt ei europarlamentari platiti cu 7-8000 de euro pe luna. Cu cateva exceptii nicio realizare in favoarea celor care i-au ales, din toata activitatea lor “profesionala” ! Niste NULITATI!

    Spaganaut
    2014-01-16 17:26:25 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    Pentru un personaj ca mine, care fuge de orice conexiune cu lumea politicului, Cristian Preda era un nume fara conotatii – nici erou (ca oricum dintr-astia nu sunt in politicul actual), nici “om de scandal” – cum par mai toti a fi. Asta pana ieri cand am citit niste aberatii rusinoase ale acestui Preda la adresa jurnalistului Eminescu. Iar azi mi-e dat sa citesc acest articol. Domnule Preda, ati trecut linia de demarcare – intrati in randul celor “de scandal”, celor multi si slabi politicieni ai Romaniei contemporane.

  • 8

    O mare deziluzie (din pacate nu singulara) acest Cristian Preda care nu stiu pe cine reprezinta si pe care nu stiu cine l-a votat. Asta ne conduce la teribila intrebare: noi pe cine mai votam la europarlamentarele ce se apropie ? Sper sa mai apara si fete noi, ca de astia ni s-a acrit.

    Stelian Galos
    2014-01-16 19:05:48 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    @shtrudelkreiger: Oricat de antipatic ar fi Crin Antonescu, din pacate in problema Rosia Montana a fost singurul lider politic care a oferit un sprijin protestatarilor. Desigur, din considerente electorale, cum de altfel a si recunoscut.
    Macar pentru asta un minim de non-combat la adresa lui este necesar pentru a eficintiza demersul civic. Atunci cand nu esti partid politic si ai doar cateva revendicari esti cel mai putin combativ cu politicianul care da mai mult si din pacate pentru unii care au sperat intr-un reviriment al dreptei prin proteste, nu Basescu a dat cel mai mult

    Protestatar
    2014-01-16 20:26:46 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 10

    @Protestatar:
    oricat de simpatic iti este,nu uita ca nevasta-sa e aia care a facut lobby pro exploatari in PE

    shtrudelkreiger
    2014-01-16 20:31:31 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 11

    Din păcate, dementa mentalitate sălășuiește în multe scăfîrlii țuguiate ale mai marilor acestei lumi. Din interes economic și meschin, acești oameni pun pe jar a treia planetă din sistemul solar, crezînd că dacă o pîrjolesc și otrăvesc; ei se vor muta pe altă planetă.

  • 12

    Din păcate, România nu face export de aur, argint, bușteni, produse și materii prime. Nu! Străinii sînt cei ce vin și le recoltează sau „recoltează” și așa ceva se va întîmpla și cu grîul, porumbul și alte materii prime de bază.

  • 13

    Pun si eu o intrebare, poate grea, dar imi tot da tărcoale: cine e , frate, Cristian Preda ăsta ?

    barbu maria
    2014-01-16 21:41:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    pentru proiectele gen rmgc trebuie intgrodusa raspunderea personala penmtru cei care semneaza! de ce nu? medicii au raspundere personala, sudorii atestati ISCIR au raspundere personala pentru munca lor, de ce parlamentarii nu raspund pentru ceea ce semneaza? sunt parlamentarii niste stapani de sclavi?

    yehudy
    2014-01-16 23:13:15 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 15

    @Maria Popescu: deacor cu tot ce se spune….domnii euro$$ ar trebui sa stea in banca lor….ei pot doar da “sfaturi” nu pot impune nimic….dar in cazul nostru exista un FMI …banca mondiala…si altii care ne impun chestii “ca sa primiti re re re re finantare”….sincer am ajuns mai rau ca in perioada interbelica….x guverne intr-o legislatura…..

  • 16

    @Maria Popescu: Corect! Chiar tiparita si impartita prin tara in facsimil. Impartita prin cancelariile profesorilor, pusa in cutiile postale , tiparita in presa care mai are coloana verticala, postata pe internet, aruncata din avioooooooon! Daruita odata cu painea la Alimentara!

  • 17

    Eu cred ca dl. Cristian Preda este un oprtunist feroce care spera sa mai prinda un mandat de europarlamentar bine platit stiind ca atat Dl. Basescu cat si actualul guvern vor sa porneasca exploatarea aurului cu cianuri la Rosia Montana si nu numai.
    Poate dl. C. Preda nu are pregatirea necesara ca sa inteleaga ce inseamna exploatarea aurului cu cianuri pentru mediu, dar daca nu pricepe ce inseamna dezvoltare durabila, importanta istorica si arheologica a sitului Rosia Montana, atunci are o mare problema. Daca se pretinde un intelectual ar trebui sa aiba bunul simt sa ia de bune cele ce spune Academia Romana, ASE, geologi si arheologi de prestigiu despre Rosia Montana. Cat despre plansul pe umerii saracilor, s-o lase mai moale, ca macane.
    Dl. C. Preda imi aduce aminte de nevertebratul fost ministru al culturii Daniel Barbu care isi dadea cu parerea despre orice, chiar daca habar nu avea, ca-ti venea sa vomiti cand il auzeai.
    Dar, ma intreb, Romania mai are intelectuali?. Ma tem ca prea putini. Eu ineleg prin intelectuali persoane culte, cu un inalt simt civic, dispuse sa se puna in slujba binelui tarii, cum au fost cei care au facut revolutia de la 1848 si cei care au modernizat Romania pana la al doilea razboi mondial, nu niste arivisti pusi pe capatuiala cu orice pret.
    Cred ca motii n-ar trebui sa slabeasca protestele incepute in toamna anului trecut, sa fie siguri ca 80% din populatie sunt de partea lor. Romanii trebuie sa-si ia tara inapoi.

    Gica

  • 18

    Sper ca toti romanii sa priceapa, inclusiv politicienii, ca exploatarea aurului cu cianuri nu este o optiune viabila. Aceasta va aduce doar distrugere si dezastru. Agricultura si turismul pot fi motoarele dezvoltarii Romaniei. Daca ne referim numai la cresterea animalelor, Muntii Apuseni, ca si ceilalti munti, ofera cele cele mai bune conditii.

    Sunt date publice care arata ca in UE este un deficit mare de carne de vita. Pe langa exportul de carne de vita (carcase) se poate dezvolta si o industrie de prelucrare a pieilor rezultate de la abatorizare, marochinarie s.a. Nemaivorbind de posibilitatea de a exporta carne inalt prelucrata (mezeluri, conserve). Italia are una din cele mai dezvoltate industrii de prelucrare a pieilor de vita, nu numai din productie proprie.

    Sa ne gandim apoi la China care vrea sa importe 500 000 de vaci pe an. Asta inseamna 500 000 000 euro pe an, fara a distruge natura. Cererea de alimente este in crestere de la an la an, populatia globului creste. Cine va avea alimente pentru export va deveni o forta.

    Merita sa ne pustiim tara prin scoaterea aurului cu cianuri? Ca sa devenim, ce? Nu avem nici o garantie ca din acest minerit tara castiga cineva, poate doar cativa spagari.

    Gelu

  • 19

    Bai, da’ multi gugumani posteaza ce le trece lor prin cap pe VP! :) ))

    Chianti
    2014-01-17 18:17:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 20

    Gotiu, nu stiu cum se face, dar ai reusit sa scrii un articol care este cu 300-400% mai lung decit originalul lui Preda, desi lasi impresia ca ar fi un fel de raspuns. In plus, speculezi la fel ca idolul tau politic Victorash Viorel: Preda nici macar nu aminteste in articolul lui de RM.

    Iar celor care spun candid ca nu au auzit de C.Preda, poate n-ar strica sa mai puneti mana pe cite o carte. De preferat nu a lui Gotiu.

    Chianti
    2014-01-17 18:20:11 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 21

    “Bai, da’ multi gugumani posteaza ce le trece lor prin cap pe VP! :)
    Chianti”

    Iar in aceasta multime te simti in minus , sau in plus ?

    rasbutin
    2014-01-17 18:31:15 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 22

    @Chianti: mare branza, Gotiu nu se exprima concis si articolul e lung.
    Restul sunt doar abureli de-ale tale. Na, concizie.

  • 23

    @rasbutin

    Ma simt pe langa. Mai ales pe langa acele persoane care se lamenteaza ca “ne-am vandut resursele”, ca si cum ar fi ale lor, acolo la 2-3000 de m sub pamant. Pe care, evident, le-am putea lasa “mostenire” urmasilor, desi naiba stie dc vor avea ce face cu gazele sau petrolul peste 50 de ani. Ce nu inteleg eu e ca dc aceste resurse sunt “ale noastre”, cum se face ca le gasesc mereu strainii si aflam mereu dupa ca sunt ale noastre…

    @Maxa

    Fii un pic mai explicit in evaluari, cam care ar fi aburelile? Ca Gotiu are nevoie sa-l urecheze pe Preda despre ce Preda nu a zis? Ca se leaga de ce nu a zis Preda, dar nu zice nimic de lobbystul principal RMGC la Bruxelles, soata unuia dintre liderii USL, Valean? Ca Gotiu e intelectual incapabil sa inteleaga ce zice Preda despre impactul asupra oamenilor saraci care extrageau aur in mod individual?

    Cred ca astea sunt evidente, nu abureli.

    Chianti
    2014-01-17 19:46:50 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 24

    iar astora de va lamentati ca sunteti saraci ca “ne-am vandut resursele”:

    nu bai baieti, sunteti saraci ca nu stiti sa faceti nimic bun. Omul care stie sa faca ceva bun (o surubelnita, un soft, o masina, o ie) nu va fi niciodata sarac, decit daca il saraceste un guvern socialist ca al vostru sa dea ajutoare la puturosi.

    Chianti
    2014-01-17 19:51:14 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 25

    “Ma simt pe langa.”

    Asa si esti. Poate ai treaba , sa faci o ie, un ciorap ceva ? Vad ca ai terminat calcaiul dar chiar trebuie sa-i incepi laba aici ? :P

    rasbutin
    2014-01-17 20:13:29 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 26

    De acord cu tot ce zice dl Gotiu. Unul din motivele invocate in articol, pentru care nu ar trebui permisa dezvoltarea unor astfel de proiecte , este ca ele afecteaza grav sanatatea locuitorilor din zona si nu numai.
    Judetul Alba este judetul cu cea mai mare incidenta a cazurilor de cancer din Regiunea Centru- cca 18 % , fata de judete precum Covasna , Harghita unde acest procent este d cca 2-3 %.
    Acesta afirmatie a fost facuta de Dl Horia Timis – directorul DSP Alba, in emisiunea Dlui Dr Frentiu , difuzata pe Alba TV, in data de 16.ian 2014. Oare de ce nu se cerceteaza si acest aspect, pentru depistarea cauzelor care genereaza acesta tragedie. Exista institutii ale statului , sau organizatii care ar putea face putina lumina in acest caz ?

  • 27

    @Chianti:

    1. despre ce a zis și a făcut Vălean, am scris când a zis și a făcut Vălean
    2. oamenii din RM nu sunt săraci, doar că nu-i lasă în pace niște guverne, unele care se pretind socialiste, altele de dreapta etc.
    3. înainte de a comenta ai face bine măcar să citești ceea ce comentezi (începând cu ce a scris CP, care face trimitere expresă la RM), mă rog, știu că există persoane care nu sunt plătite să citească ce comentează, ci doar pt. că ”comentează”…

  • 28

    Gotiu, nu te umple de penibil crezind ca toti care iti scriu impotriva sunt platiti de cineva. Dc asta e principiul te putem intreba si noi cine te plateste pe tine.

    Dar pe mine asta nu ma intereseaza. Ma intereseaza insa sa nu incerce cineva sa ma manipuleze, cum faci aici raspunzand la niste idei pe care Preda nu le-a rostit. Cit despre cititorii tai care se intreaba candid cine e Preda, ai niste cititori de tot rasul. Pina la urma vorbim de un doctor in filosofie politica, cu Pierre Manent, la Sorbona.

    Chianti
    2014-01-18 09:57:49 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 29

    @Chianti:
    ne-plătitule, ia aici mostră de la maestrul tău, doctor în puparea moaștelor neo-liberale aflate în campanie colonială:
    „Nu știu cu cine vă certați, dar e clar că vreți să polemizați cu cineva”
    Într-un fel, aveți dreptate: propaganda nu înseamnă idei.

    Preda = lingău PDL, RMGC...
    2014-01-18 11:24:36 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 30

    @Chianti:

    nu, nu cred că toți cei care sunt critici față de ceea ce scriu ar fi plătiți de cineva, dar cu cei care scriu ”îți scriu împotrivă” (ca să te citez) am din start o bănuială (pt. că scriu împotriva mea, nu a ceea ce scriu eu); dacă se mai întâmplă să și revină cu alte pseudonomie, dar cu același IP, să scrie pe bandă rulantă și să-i atace și pe alții care scriu pe aici, bănuiala mi se întărește;

    altfel, încă o dată îți recomand să citeșt textul lui CP, în care se face trimtere cât se poate de directă la RM; e dreptul tău să rămâi cu ideea că, de fapt, în textul la care mă refer, CP a scris despre floarea soarelului și nu despre ecologiștii care ar fi marii asupritori ai săracilor din întreaga lume

  • 31

    @Mihai Goţiu: e noua moda in propaganda RMGC / Chevron / USL / PDL, sa scrie mizerii si sa sustina ca vorbesc despre floarea soarelui. de altfel, relatia politicienilor romani cu responsabilitatea e cvasi-inexistenta.

    Preda = lingău PDL, RMGC...
    2014-01-18 14:29:23 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 32

    Gotiu, tu ai puterea si interesul de a promova ideea asta:

    ziuadecj.realit../

    Do it!

    clujean
    2014-01-18 16:10:32 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 33

    Acestui domn Cristian Preda ar trebui sa i se aplice acelasi tratament pe care il promoveaza… sa vedem daca va mai sustine aceste aberatii dupa ce va bea vreun an de zile din apa “pura”, cianura rezultata din minerit.

    Moara cu Noroc
    2014-01-19 00:36:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 34

    digi24.ro/Stiri../

    Autoritatile locale incep sa se trezeasca?

    Oamenii vor demonstra impotriva prezentei abuzive a jandarmilor.
    Ar trebui sesizata si neconstitutionalitatea legii 60 / 1991.

    Primul protest autorizat la Pungesti
    2014-01-19 09:51:59 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 35

    Gotiu, dar de cind nu mai are voie omul sa aiba o parere ca sar ecologisti ca tine si il fac albie de porci?

    Scuza-ma, cind vorbesti despre Preda ca fiind “autosuficient”, incep sa am dubii ca iti stii limitele intelectuale. Incepi sa devii la fel de sofisticat intelectual ca mIhai gAdea.

    Chianti
    2014-01-19 21:25:47 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 36

    [...] Mentalitate de europarlamentar: să lăsăm RMGC să fure și să distrugă Roșia Montană și n-o … [...]

  • 37

    VEdeti ca s-a pus si Eurogold pe treaba la Certej.
    Cand se va da o lege in tara asta pentru interzicearea cianurarii ?

  • 38

    [...] Aflat pe prima pozitie pe lista PMP, Cristian Preda este un sustinator constant al proiectului minier de la Rosia Montana. A votat in 2010 impotriva rezolutiei anti-cianuri a PE, s-a pozitionat in acelasi sens si in Comisia de Petitii a PE cand s-au discutat petitii legate de Rosia Montana si s-a manifestat similar si cu alte ocazii in spatiul public. Cea mai recenta implicare s-a produs dupa protestele din toamna trecuta, in luna ianuarie a acestui an, cand pe blogurile ”Adevarul” a publicat un text in care ii ataca pe opozantii proiectului pe care ii considera responsabili de conflictele sociale generate de exploatarile miniere si de saracia comunitatilor locale: „De cand aurul a ajuns o problema de ecologie, comunitatile sunt profund divizate. Cazul peruan o vadeste cel mai bine, dar nu e singurul. In America latina, dar si in Africa, exista sute de conflicte legate de minele de aur, iar presiunea ecologista pare sa impuna noi poveri asupra saracilor. In vremea asta, cum spuneam, altii se gandesc la exploatarea aurului din asteroizi” (mai multe aici ). [...]

  • 39

    [...] Aflat pe prima poziție pe lista PMP, Cristian Preda este un susținător constant al proiectului minier de la Roșia Montană. A votat în 2010 împotriva rezoluției anti-cianuri a PE, s-a poziționat în același sens și în Comisia de Petiții a PE când s-au discutat petiții legate de Roșia Montană și s-a manifestat similar și cu alte ocazii în spațiul public. Cea mai recentă implicare s-a produs după protestele din toamna trecută, în luna ianuarie a acestui an, când pe blogurile ”Adevărul” a publicat un text în care îi atacă pe opozanții proiectului pe care îi consideră responsabili de conflictele sociale generate de exploatările miniere și de sărăcia comunităților locale: „De când aurul a ajuns o problemă de ecologie, comunităţile sunt profund divizate. Cazul peruan o vădeşte cel mai bine, dar nu e singurul. În America latină, dar şi în Africa, există sute de conflicte legate de minele de aur, iar presiunea ecologistă pare să impună noi poveri asupra săracilor. În vremea asta, cum spuneam, alţii se gândesc la exploatarea aurului din asteroizi” (mai multe aici ). [...]

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala

Vezi aici episoadele din seria BOOKFACE!

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

afacerea roşia montană alburnus maior alegeri alex mazilu Andrei Plesu antonescu basescu blaga blog Blogviu interviu Boc Bucuresti candidatura cianură cluj CNA comisia europeana concert criza CTP curtea constituțională Dan Diaconescu Dinu Patriciu DNA educatie Elena Basescu europarlamentare experiment Facebook gabriel resources gaze de șist Gigi Becali guvern humanitas internet Istodor Johannis justitie kelemen hunor Liiceanu Media mihai goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza Parlamentul European pdl Plesu Polirom presa presedinte protest proteste Remus Cernea riscograma romani rosia roșia montană Rusia salarii securitate Senat sondaj sri steaua SUA suspendare Tariceanu tiff TRU UBB Ucraina UE uichendist.ro unesco Vanghelie Vasile Blaga voiculescu

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!