![]() | Minciunile ”garanțiilor” și ”ecologizării” de la Roșia Montană. Studii din Australia, Canada și SUA. Și de ce Gabriel nu are poliță de asigurare pentru accidente sau catastrofevezi toate articolele de Mihai Goţiu07 Oct 2011 la 13:41 45 comentarii 1436 vizualizari. |
135 de milioane de dolari este garanția pe care Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) a promis că o va constitui pentru reabilitatea ecologică a proiectului minier pe care intenționează să-l pornească. Această sumă a fost readusă în discuție zilele trecute în Comisia PETI a Parlamentului European (PE) și Comisiei Europene (CE) în urma unei petiții depuse anul trecut de asociația cercetătorilor români Ad Astra. CE a dat un prim răspuns, conform căruia această sumă s-ar încadra în minimul necesar pentru respectarea normelor europene, însă a solicitat informații suplimentare autorităților române despre modul în care a fost calculată.
Ei bine, răspunsul e destul de simplu și poate fi găsit în studiile cercetătorilor australieni efectuate la peste 300 de mine care generează deșeuri oxidate sulfidic și eliberează scurgeri acide (detalii aici). Conform acestora, costurile de depoluare a scurgerilor acide sunt de 100.000 de dolari (sau mai mult) pe hectar. Costurile de tratare a apei contaminate din galerii sau falii ar fi suplimentare. Raportat la suprafața proiectului RMGC (de aproximativ 1.300 de hectare) s-ar ajunge, practic, la acea sumă de 135 de milioane de dolari promisă ca și garanție. Dar…
***
Garanțiile reale: de cel putin 5 ori mai mari
… dar suma avansată de cercetătorii australieni nu se referă la suprafața exploatării, ci la suprafața afectată de exploatare. Iar între suprafața exploatată și suprafața afectată de exploatare (pânză freatică, mediu natural) există un raport de 1:5 (conform raportului ASE din 2010). Așadar, din start, costurile de ecologizare și întreținere a zonei afectate ar trebui înmulțite cu 5. Ajungând la peste 650 de milioane de dolari.
… dar costurile avansate de cercetătorii australieni, pe baza studiilor făcute la minele din Australia, sunt mult mai mici decât în Canada. Citând date ale programului canadian de mediu și drenaj a scurgerilor acide provenite de la mine (MEND), cercetătorii australieni arată că, la o cantitate similară de deșeuri acide generate de exploatările miniere, costurile sunt de la 3 până la 5 ori mai mari pentru minele din Canada, decât cele din Australia. Acum, rămâne d-voastră să stabiliți cu ce se pot compara mai mult condițiile climatice și rețeaua hidrografică din Munții Apuseni – cu cele din munții și pădurile Canadei, ori cu cele din deșerturile Australiei. Și astfel o să aveți surpriza unor costuril de ecologizare și întreținere a zonelor afectate care se ridică la miliarde de dolari. Cum vor putea fi acestea acoperite din ”garanția” de 135 de milioane de dolari promisă de RMGC? Și de către cine? Răspunsul îl veți găsi în propriul buzunar și în cel al generațiilor viitoare.
Și, totuși, să luăm de bune promisiunile RMGC (și ale Gabriel Resources, firma care deține 80,69% din RMGC) și, fie că e vorba doar 135 de milioane de dolari, fie că e vorba de miliarde, să acceptăm că acestea vor fi acoperite în totalitate. Ce înseamnă această ecologizare și întreținere a zonei afectate? Practic, peste munții de steril și deșeuri acide rezultate în urma exploatării se va așterne un covor verde și se va încerca menținerea unui nivel acceptabil al apei în iazul de decantare, astfel încât să nu ajungă în pânza freatică. Vă rog să-mi scuzați expresia, dar singurul lucru care se realizeză e, de fapt, vopsirea rahatului în verde. Iar studiile recente demonstrează acest lucru.
Cât de ”sigură” e ecologizarea
În primăvara anului trecut, v-am prezentat studiul realizat de cercetători americani de la Universitatea Michigan din grupul Psysicians for Human Rights (grup distins în 1997 cu Premiul Nobel pentru Pace) la Mina Marlin din Guatemala. Mina Marlin a fost deschisă în 2005 și utilizează aceeași tehnologie cu cianuri preconizată a se folosi și în proiectul de la Roșia Montană. Ce arată acest studiu (îl puteți citi în enegleză aici):
”Cercetatori in domeniul sanatatii mediului de la Universitatea din Michigan – SUA, au descoperit niveluri mai ridicate de metale grele potential toxice in probe de urina si sange ce provin de la cetateni din Guatemala, care traiesc in imediata vecinatate a unei controversate mine de aur si argint, situata in zona de vest a tarii, in comparatie cu probe ce provin de la guatemalezi care traiesc in zone mai indepartate de respectiva mina.
Analizand impactul asupra mediului, oamenii de stiinta au descoperit de asemenea, diferente semnificative de calitate a apei intre probe preluate din parauri aflate in aval de mina, comparate cu probe de apa preluate din amonte fata de amplasamentul minei si dintr-un rau mai indeparat. Oamenii de stiinta avertizeaza ca expunerea la metale cauzata de operatiunea miniera este posibil sa creasca in timp, si poate dura timp de decenii.
Studiul arata ca probe biologice preluate de la un esantion de rezidenti din vecinatatea minei au niveluri mai ridicate de mercur, cupru, arsenic si zinc in urina si plumb in sange, decat persoane care traiesc la 7 km. departare de mina”.
Concluziile studiului sunt precaute, arătând că nivelurile ridicate de metale toxice din sângele, mai mare decât normalul din regiune se încadrează, totuși, în limite acceptabile în raport cu standardele științifice recunoscute internațional. Atenție, însă, probele au fost luate de la localnici în 2009, la doar 4 ani de la începerea operațiunilor miniere și la doar doi ani de exploatare propriu-zisă. La ce niveluri vor ajunge metalele grele din sânge (care au ”proprietatea” de a nu putea fi eliminate de organism) după 10 ani de exploatare? Dar peste 100 de ani de la închiderea exploatării?
Ce înseamnă, de fapt, ”ecologizarea” RMGC
Și acum referitor la acea reabilitarea ecologică (acel ”covor verde” care arată așa frumos în power-point-urile RMGC). Exploatările miniere în cariere deschise din Munții Apalași au făcut obiectul mai multor studii ale cercetătorilor americani. Atenție, este vorba de mine de cărbune, așadar generatoare de deșeuri mult mai puțin nocive în comparație cu deșeurile rezultate din exploatările cu cianuri de la minele de aur.
Studiile arată cât de afectat rămâne mediul (permeabilitatea solului, schimbarea temperaturilor, a rețelei hidrografice etc.) în ciuda ”ecologizărilor” (”regenerărilor”) efectuate de companiile miniere. Vă citez din concluziile studiului din 2008, coordonat de profesori de la Universitatea Maryland (studiul îl puteți citi în format .pdf, aici). Date despre vizibilitatea internațională în domeniul cercetării a autorului principal, Jeffrey A. Simmons, găsiți pe internet.
”În prezent, obiectivul regenerării (al reabilitării ecologice – n.a.) constă, pur și simplu, în acoperirea (a carierelor și a munților de deșeuri – n.a.) cu o vegetație permanentă. Această abordare este mioapă și nu ia în considerare importanța proceselor ecosistemului, cum ar fi ciclul nutrienților, nici condițiile potențial dăunătoare create, cum ar fi solul și creșterea temperaturilor. Ca urmare, recuperarea funcțiilor ecosistemului, la un nivel comparabil (celui anterior exploatării – n.a.) va dura de la zeci de ani la secole (s.a.). Efectele nocive ale minelor de suprafață ar putea fi reduse prin efectuarea unei restaurări (restabilirea unui ecosistem similar), mai degrabă decât prin regenerare. Reabilitarea necesită o vedere pe termen mai lung, cu accent pe procesele ecosistemului și restabilirea celor mai multe componente ale comunității. Practici cum ar fi adăugarea de materie organică în sol, plantarea de specii native și evitarea compactării solului ar grăbi recuperarea ecosistemului și restabilirea funcțiilor ecosistemelor de bază”.
Asmenea practici (implicit și costurile aferente) nu le veți regăsi în proiectul propus de RMGC. O mostră de ”ecologizare” propusă de RMGC este pusă în aplicare de statul român chiar la halda de steril de lângă Roșia Montană: e acoperită cu plastic și un strat de ”gazon”. Atât de ”bine” a fost realizată operațiunea în 2009, încât o parte din acest ”gazon” a luat-o la vale în acest an. Și acum e refăcut. Alte costuri, altă distracție și efect mai mult de… imagine.
***
Și, totuși, cine plătește ”ecologizarea”
Pentru a încheia această discuție legată de ”ecologizare” trebuie amintit și un articol din contractul de societate al RMGC.
În Art. 5.7. aliniatul 1, actualizat în această vară și disponibil pe site-ul Ministerului Economiei se arată: ”Urmare a transferului licențelor de concesiune miniere pentru Proiecte de la Minvest catre Societate, până la mutarea de către Minvest a echipamentelor și instalațiilor respective, Minvest rămâne răspunzătoare pentru operațiunile sale în perimetrele respective, precum și pentru eventualele pagube produse mediului ca rezultat al activităților desfășurate în perimetre până la data mutării echipamentelor și instalațiilor, dar care sunt identificate și/sau produc efecte după această dată.”
Minvest reprezintă în această ”afacere” statul român. Care e semnificația acestui articol? Pe de o parte, arată că povestea confom căreia poluarea existentă ar fi suportată de către RMGC e o manipulare grosieră. Da, va fi suportată de către RMGC, dar de către partea română (statul) a RMGC. Pe de altă parte, până la ora actuală nu am la cunoștință să existe o evaluare a costurilor pe care Minvest le are de suportat. O efectuare a acestei evaluări după începerea proiectului minier ar putea muta cea mai mare parte a costurilor în sarcina Minvest (o mare parte a suprafeței proiectului RMGC se suprapune peste cea în care a activat Minvest). Eventuale litigii ar putea fi soluționate în instanță. Asta dacă instanțele ar mai avea pe cine să tragă la răspundere după încheierea proiectului minier.
***
Garanțiile pentru ”ecologizare” NU sunt asigurări de risc
La final, mai trebuie făcută o distincție esențială. Garanțiile promise de RMGC pentru ecologizarea și mentenanță după încheierea proiectului minier nu au nicio legătură cu asigurările de risc ale iazului de decantare ori a haldelor de steril rezultate. Documentele Gabriel Resources arată foarte clar că, din cauza costurilor foarte mari a polițelor de asigurare, asemenea asigurări de risc s-ar putea să nu fie încheiate nici măcar pentru perioada desfășurării proiectului (cu atât mai puțin pentru zecile și sutele de ani în care riscul se va menține după terminarea exploatării).
În raportul ”MD&A” (”Discuții și Analize de Management”) aprobat pe 10 martie 2010 (și disponibil pe Sedar.rom) se arată: ”Gabriel deţine o asigurare pentru a o proteja împotriva unor riscuri legate de operaţiunile sale actuale în sumele pe care aceasta consideră că este rezonabil, în funcţie de circumstanţele fiecărui risc identificat. Gabriel poate alege, cu toate acestea, să nu se asigure (s.a.) împotriva unor riscuri din cauza primelor mari sau pentru diverse alte motive. În cursul de explorare, dezvoltare şi producţie a proprietăţilor minerale, anumite riscuri, în special neaşteptate sau neobişnuite, cum ar fi condiţiile geologice de operare, inclusiv explozii în stâncă, falii și peșteri în stâncă, incendii, inundaţii şi cutremure care pot să apară. Nu este întotdeauna posibil să fii asigurat pe deplin împotriva acestor riscuri (s.a.) ca urmare a primelor mari sau din alte motive. În cazul în care astfel de riscuri apar, profitabilitatea sa pe viitor ar putea fi redusă sau eliminată şi să ducă la creşterea costurilor şi o scădere a valorii titlurilor de valoare lui Gabriel”.
Așadar, o spun direct cei de la Gabriel Resources: ”Nu este posibil să fii asigurat pe deplin împotriva acestor riscuri”. Iar analiza managementului Gabriel Resources arată clar că polițele pentru asigurarea împotriva unor asemenea riscuri ar fi atât de mari încât proiectul ar putea să nu mai fie profitabil. Dar Gabriel se referă strict la perioada derulării proiectului (maxim 20 de ani). Are de gând statul român să încheie asemenea polițe de asigurare după finalizarea extracției? Sau ne vom baza pe ”cum ne-o fi scris”?
Etichete: ecologizare, gabriel, garantii, Mediu, Mihai Goţiu, riscuri, Roşia Montana, studii


Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1@tamara's nephew: REmus Cernea? Nu de alta,dar aveam mare incredere in el. Zice gura presei ca ar fi fost atras cu un post caldut de secretar de stat.Asta ar fi o dovada ca "exista un Dumnezeu" pe... | ||
| 2Nota 10 autorului ptr. acest articol; e printre cele mai bune articole in româna pe care le-am citit in ultimii ani. Zic asa ca p`aia cu "cel mai bun articol" am impresia ca deja am mai bagat-o, si zic... | ||
| Mihai Goţiu 10667 citiri |
| Cristian Teodorescu 9496 citiri |
| Costi Rogozanu 8825 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4113 citiri |
| Alin Fumurescu 3930 citiri |
| Constantin Creţan 3390 citiri |
| Dorin Tudoran 2866 citiri |
| Dan Duca 2466 citiri |
| Elena Vijulie 2453 citiri |
| Iulian Leca 2294 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 61059 citiri |
| Cristian Teodorescu 39836 citiri |
| Costi Rogozanu 38017 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18161 citiri |
| Alin Fumurescu 17836 citiri |
| Viorel Dobran 12303 citiri |
| Dan Duca 11266 citiri |
| Constantin Creţan 11149 citiri |
| Elena Vijulie 9078 citiri |
| Dorin Tudoran 8693 citiri |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Cristian Teodorescu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Viorel Dobran 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Pai si garantiile si ecologizarea pe vechea exploatare cine a facut-o? Sau mai bine zis cine trebuia sa o faca? Legat de viitoarea exploatare exista un buget alocat ecologizarii si altul pentru situatii de risc. Sumele pe situatiile de risc sunt blocate intr-un cont special, la care accesul se daca doar in cazul in care apare ceva.
2011-10-07 14:21:57 | Raporteaza
Ai un paragraf italic când el nu cred că se dorea aşa. Penultima întrebare din text începe cu un typo, de asemenea.
E clar ca lumina zilei că îngrijorarea lor pentru mediu e de intensitatea unui gând de-al fiicei preşedintelui ţării.
După mine, postacii…
2011-10-07 14:23:23 | Raporteaza
[...] Articol voxpublica » Business & Economie [...]
2011-10-07 14:29:43 | Raporteaza
nu sunt de acord cu termenul de vopsire. replantarea de vegetatie inseamna ca mediul sa aiba ocazia sa isi revina. chiar daca vorbim de etape progresive, asemeni unui organism, mediul are capacitatea de a se “vindeca” atunci cand i se ofera o mana de ajutor. “plantarea” de specii s-ar putea sa nu garanteze evolutia pe care mediul ar alege-o in mod normal si ar putea sa faca mai mult rau decat bine.
2011-10-07 14:35:36 | Raporteaza
iar ai comparat cu o mina unde nu se aplica normele europene. Chiar nu e asa de greu, la noi se aplica, sunt cele mai stricte din lume. Apropo de norme “CE a dat un prim răspuns, conform căruia această sumă s-ar încadra în minimul necesar pentru respectarea normelor europene”. Lasa-i pe ei sa calculeze ca au habar despre ce vorbesc.
2011-10-07 14:36:03 | Raporteaza
De fapt problema e ca nu e nicio problema. Exista acea suma pentru garantie, poate fi recalculata, marita, negociata daca se constata ca zona afectata ar fi mai mare, dar sa nu o marim inutil ca suprafata daca nu va fi afectata. Apoi exista si asigurari pentru anumite riscuri. Da, le alegi pe cele mai probabile nu poti sa platesti zeci de asigurari pentru ceva ce nu se va intampla. Uneori iesi mai profitatbili sa platesti atunci decat sa rezolvi roblema, decat sa platest 20 de ani pentru ceva ce e putin probabil sa se intample. Prin urmare, nu e nicio anomalie…
2011-10-07 14:45:37 | Raporteaza
iar impotriva riscurilor nu poti niciodata complet asigurat. nici in minerit nici in niciun alt domeniu. daca ar fi sa nu mai initiem niciun proiect din cauza riscurilor, pana acum probabil ca nimeni nu ar fi ajuns pe luna, sau nu am fi putut beneficia de telecomunicatii si multe altele. daca plecam de la inceput cu o gandire de tipul, va fi un dezastru, nu ne este de niciun folos. atat timp cat se iau masuri de siguranta, iar acestea sunt impuse de comisii de specialitate, putem sta mai linistiti.
2011-10-07 15:09:40 | Raporteaza
Aici e vorba de aurul , uraniul si argintul Romaniei , care trebuie sa ramana
in totalitate in Romania , fara vreun pret , adica moca , gratis , doar e al nostru ,
al romanilor !!!!!!!!
Romani , spuneti un NU hotarat JAFULUI planuit de RMGC la Rosia Montana ,
in cardasie cu statul roman corupt, pastorit de chiorul betzivan !!!!!!!!
Suntem capabili sa ne extragem singuri bogatiile naturale, nu trebuie sa ni le
jefuiasca altii !!!!!!!!!!!!
Romani , nu va lasati corupti si mituiti de jigodiile RMGC-iste !!!!!!
2011-10-07 15:25:49 | Raporteaza
pai moca, gratis, pe degeaba e al nostru. dar ce faci cu el daca il tii in pamant pe moca? la ce te ajuta? realist vorbind, aurul nu poate fi scos din pamant fara nicio cheltuiala, iar statul nostru in mod clar nu isi permite cheltuielile care ar presupune exploatarea si nici nu stiu cat de riguros al lucra avand in vedere experienta anterioara. iar daca in cazul celor de la rmgc, care pot fi totusi trasi la raspundere pentru actiunile lor, pe domnul stat roman cine il sanctioneaza? in mod clar face ce il taie capul din moment ce rosia montana e poluata si polueaza de ani de zile.
2011-10-07 15:43:41 | Raporteaza
trebuie sa ramana in totalitate in Romania, sa fie blocat sub munti? Asta cu ce ajuta? Cu nimic, nimanui. Iar starea exploatarii vechi a statului ne arata ca nu e in stare sa extraga, nici din punctul de vedere al mediului, nici din punct de vedere economic, mina veche a statului functionand in pierdere.
2011-10-07 15:59:36 | Raporteaza
De acord cu Dacul Liber. Postacii nu sunt urmasi ai dacilor ci ai unor popoare migratoare care au navalit in tara noastra.
Oricum cei care sunt impotriva exploatarii scriu mai putine comentarii pentru ca nu sunt platiti ca sa stea toata ziua pe net si sa posteze, o fac atunci cand le ramane timp si din patriotism.
2011-10-07 16:08:55 | Raporteaza
@Aura, Norbi si altii care vb fara voi. Si peste 20 de ani in cazul in care e un dezastru ecologic… unde veti fi voi toti care militati pentru acest proiect. Sa investeasca statul in acele mine… nu sa vinda totul la strainii cu multi bani. Nu facem altceva decat sa imbogatim oameni mai bogati pentru a putea linge si noi un dolar din fundul lor. Si probabil ca uni dintre voi chiar asta faceti. Toata lumea stie ca va fi bine… dar cat de hotarati sa iesiti in fata sunteti… daca nu va merge? Ah… si mai taceti cu acele idei bune care le aveti… statul Roman se agita ca un pepsi sa faca o autostrada de ani buni si nu ii iese. Statul roman a pierdud contract cum ar fi Mercedes si mai noi Nokia, care isi inchide fabrica la Cluj(In Ungaria statul a ajutat compania cu bani special pentru a nu se inchide si pentru a creea noi locuri de munca), deci mai taceti voi cu comisii de evaluare si potentialul statului roman.
2011-10-07 16:40:12 | Raporteaza
Domnule Gotiu,ma intreb,pana cand hepatocitele dvs vor
fabrica bila in exces,la adresa Presedintelui?
Atat investitorul,proiectantul au dat asigurari ca
ecologizarea mediului va fi ca la carte,iar Basescu a
spus clar ca va fi de acord cu proiectul atunci cand
investitorul va promite ca apa va fi potabila dupa
decantare!
Dvs frecati …aurul din Rosia in fiecare zi!
2011-10-07 17:03:03 | Raporteaza
graba de secatuire a tarii de orice fel de resurse e o tampenie nemarginita. dupa ce terminam tot unde ne mai ducem? pe Marte? statele care nu sunt de mana a saptea asa cum este Romania exploateaza sau cumpara resursele altora pe ale lor pastrandu-le sau exploatandu-le cu zgarcenie. iar necesarul de aur pentru industria noastra e acoperit cu varf si indesat. ce rost are sa secatuiesti rezevele tarii de minereu aurifer si sa poluezi cumplit o zona destul de mare? singura explicatie pe care o pot gasi e ca unele personaje corupte din zona de varf a puterii vor primi o spaga.
2011-10-07 17:14:12 | Raporteaza
pentru toti postacii pro RMCG de buna credinta (sa presupunem ca exista asa ceva): cum va profita Romania si cetateanul roman de pe urma realizarii acestui proiect? singurii care vor profita cu adevarat vor fi cei de la RMGC. daca tot ne doare in c** de mediu si de patrimoniul istoric si cultural de ce nu exploatam noi zacamantul respectiv pentru a pastra to profitul la buget. bani pentru investitii s-ar fi gasit usor. numai din fondurile risipite fara rost de Udrea ( cu rost pentru clientii pdl) s-ar fi incropit un capital frumos pentru declansarea lucrarii.
2011-10-07 17:23:06 | Raporteaza
@DANA:
nu cumva esti un DAN?
de obicei formula cu frecatul este utilizata de baieti…
desigur ca am inteles strategia rmgc: comentariile postate de femei sunt mai ’simpatice’ si nu pot fi atacate dur dar prin asta cu ‘frecatul’ ti-a etalat sexul in public!
… si cu bassescu in gura de parca bassescu editeaza adevaruri irefutabile!
2011-10-07 17:25:45 | Raporteaza
@Alina m: cät de naivä poti fi ! Säntem in discursuri cu o interprindere capitalistä si matale speri cä recalculäm marim o sumä cu ceva mii de miloane asa in cadrul usi.sau incheiem asiguräri valide dupä catastrofe ?
2011-10-07 17:38:42 | Raporteaza
@DANA: noi suntem oameni destepti si stim ca vorba zboara dar ce e scris ramane. De asta ne uitam in contractele scrise si nu in gura presedintelui, sau a RMGC -ului.
2011-10-07 17:41:13 | Raporteaza
Abia astept sa inceapa treaba la RM, sa-mi iau salariul de sofer de basculanta si sa ma doara-n motzul de la basca de Gotiu, Cernea si de toti ipocritii de pe aici.
2011-10-07 18:11:40 | Raporteaza
randunel-esti ca prost,se vede ca judeci cu picioarele.Cat crezi tu ca ai sa iei plata pt. soferit?MINIMUM pe economie.S-ar putea sa ai noroc.Orice partid vine dupa pdl,e de acord cu proiectul.Ce sa faci,daca ai fi om politic si ai avea actiuni la rmgc,oare te-ai mai gandi la prostime?Sa-u te-ai gandi ca tu si familia ta sa o duci bine pe veci?
2011-10-07 19:18:26 | Raporteaza
Randunel, daca tu esti sofer de basculanta eu sunt pilot de supersonice. Am o rugaminte la urmatorul postac daca are tupeul necesar. Sa raspunda punctual la 3 intrebari ale lui Gotiu, la cele refecritoare la cifre.
Aveti tupeul necesar, dra(c)gi RMGC-isti ?
2011-10-07 19:29:58 | Raporteaza
In Canada se platesc de catre statul canadian 1.2 MILIARDE DOLARI pe AN pentru a opri infiltratiile de cianura de la minele de aur. Nici ei nu au gasit alta cale de a opri infiltratiile decat prin inghetarea (criogenizarea) solului. La Rosia Montana geologii au spus ca rocile sunt poroase si friabile deci ca este aproape sigur ca vor fi infiltratii. Ce inseamna 135 de milioane fata de miliardele pe care vom fi nevoiti sa le platim tot noi dupa ce ei se cara cu aurul si pe noi ne lasa fara munti, cu un lac imens cu cianura si cu plati de salvare a zonei de miliarde pe an? Astia chiar isi bat joc de noi!
2011-10-07 19:39:44 | Raporteaza
@Diana Gradinaru: pe bune? zeci de miliarde de dolari ……nasol….mersi ca mi-ai deschis ochii. Argumentul acesta pus cele cu riscurile poluarii m-au convins de fapt. Va intreb, avand in vedere aceste riscuri, cumd e au altii curajul sa exploateze aur in alte locatii, sa construiasca centrale nucleare, combinate chimice sau super uzine. Mai bine am renunta la toate si ne-am intoarce a situatia din 1900 inainte de inventarea motorului cu aburi
)
2011-10-07 20:31:13 | Raporteaza
Dle Goagăl,
Este regretabil ca in lume se construiesc centrale nucleare, se exploateaza aur cu metode barbare de distrugere a mediului si apoi tot oamenii fara scaun la cap, incep sa isi puna problema cum sa scape de reziduurile care le fac viata amara.
Germania incepe sa isi dea seama ca a gresit cu centralele nucleare si va renunta la ele in timp. Multe tari interzic fabricile de ciment, sau alte fabricatii cu efecte nocive. Eu cred ca aceste tari vor scoate copii sanatosi in primul rand la cap, nu mai vorbesc de trup. Si mai este ceva.
1% din suprafata Saharei mobilata cu centrale solare – ar acoperi necesarul de energie al Europei!!!! Nu mai vorbesc despre centralele eoliene. Dar sa ne oprim doar la minele de aur si metale grele, din Romania. Eu zic sa le lasam acolo pentru un timp. Asa vom ramane o tara cu potential. Fara aceste rezerve nationale, vom deveni o tara perfect saracita de resurse si fara stralucirea aurului din adancuri, ce va fi inghitit de o mana de afaceristi pusi pe fapte de jaf intr-o tara aparent neguvernabila din Europa.
Nu iti este rusine de aceasta situatie?
Măi Goagăl !
2011-10-07 21:05:39 | Raporteaza
Domnule Mihai Gotiu “ai luat gura lumii” cu un articol kilometric in care ai mai pus si link-uri catre un site in engleza care sa para foarte oficial.Nu ca le-ar pasa comentatorilor tai ce postezi, nici cei pro, nici cei contra pentru ca daca te uiti mai bine s-ar parea ca nici unul nu ti-a citit articolul. Ceea ce da de gandit.
Chiar ma gandeam ca te-ai pus serios pe treaba si ai si inceput sa te documentezi inainte sa scrii balarii dar vad ca esti pus din nou doar pe creat valva fara substanta.
site-ul pe care l-ai tot mentionat nu are nicio legatura cu mineritul de aur sau cianura ci cu uraniul. E vorba de toxicitatea uraniului asupra mediului si despre corcodili. Dumneata ai citit macar ce spune pe acolo? sau te-ai gandit ca nici ceilalti nu or sa citeasca dar da bine un site pe care scrie : guvernul Australian.
Eu zic nici sa nu te mai obosesti sa fabrici articole care mai de care mai “documentate” ca dupa cum se pare, comentatorii tau nu citesc .
Prin urmare nu ai venit cu nimic nou. Aceeasi valva alta abordare
2011-10-07 22:21:51 | Raporteaza
@DANA: Iar dvs., stimata d-soara frecati imaginea lui Gabriel in fiecare postare…
2011-10-07 22:22:19 | Raporteaza
Felicitari, inca un articol serios.
Tineti-o tot asa, ca latraii nu conteaza decat pentru ei insisi. Mi se pare mie, sau opinia civica din Romania nu a mai fost atat de ferm exprimata in ultimii 21 de ani? Oricum, Gabriel ramane, sper, cu cianura in buzunare, si cu postaci platiti. Eh, tot un fel de locuri de munca, dar din cele fara calificare morala.
2011-10-07 22:39:32 | Raporteaza
Doar un retardat poate crede ca in Romania lui basescu unde doar spaga vorbeste va fi respectata vreo masura de protectie a mediului . De la cei din guvern pana la ultimul inspector judetean , toti isi vor primi tainul si vor inchide ochii . Iar in cativa ani apocalipsa va fi uluitoare . Cativa smecheri vor avea conturile burdusite iar romanii vor ramane sa-si planga viitorii morti .
2011-10-07 22:51:26 | Raporteaza
161 de Share pe Facebook nu se compara cu trei postaci patetici care se multiplica prin comentariile d-aici.
Cu mine 162 de Share pe Facebook … sa moara postacii si mama la aia care ii platesc.
2011-10-08 00:14:36 | Raporteaza
@american: de cand a intrat in uniunea europeana si romania are de respectat anumite reglementari, iar unele dintre ele sunt chiar foarte stricte. in zilele noastre cand informatiile merg foarte usor dintr-o parte in alta, deja nu mai poti tine multe lucruri ascunse. plus ca e si in avantajul lor sa tina seama de aspecte ecologice. daca ar avea bani sa plateasca atatia oameni cat spui tu, pai nici nu ar mai avea nevoie sa vina sa exploateze aur la noi, ca ar iesi in pierderi.
2011-10-08 00:31:37 | Raporteaza
@aura: Cu tot respectul dar esti o retarda !
2011-10-08 00:55:24 | Raporteaza
@Mishamojo:
Absolut de acord!
Fara perseverenta dl. Gotiu, mafiotii aia ar fi ajuns departe cu proiectul lor iar opinia publica n-ar fi stiut nimic.
E bine ca postaciii RMGC sunt trimisi aici, asta arata ca dl. Gotiu are dreptate.
2011-10-08 01:19:40 | Raporteaza
@aura
Hai cu pompierismul! Scrieti, baieti, scrieti orice, numai sa para logic si sa nu miroasa prea tare.
Da!, ROMANIA e parte din Uniunea Europeana, si DA!, reglementarile sunt stricte, dar pentru ROMANIA, nu pentru Gabriel. Aia or sa-si bage interesu’ in ele de reglementari dupa ce primesc avizul (ca nu se desecretizeaza un contract de interes public, nu?), iar ROMANIA, (adica tu, tzara proasta si corupta) vei plati reglementarile alea stricte. Ce zic eu aici, tu probabil nici nu esti in tara, haladuiesti pe undeva pe la mame vitrege germane, nici n-oi fi femeie, iar “aura” (cu a mic) ti-o parea chiar o gluma buna…
2011-10-08 01:22:01 | Raporteaza
@sictireanu: huuuh? are dreptate? ca ce, ca e obsedat de proiectul asta si ca nu vede altceva in afara de propriul nas?
@ Dacul liber: ai vorbit ca ultimul taran. cu ce te ajuta sa ramana aurul in romania? eu sunt pro exploatare in primul rand pt ecologizare si pt ca stiu sigur ca daca nu o fac aia noi sigur nu o facem! nu ca n-am vrea dar chiar nu avem cu ce
2011-10-08 02:34:06 | Raporteaza
Romania – Belarus 2:2, este sambata dimineata. Sa-i spuna cineva lui Gotiu, sa stinga lumina si sa-nchida peste tot dupa ce termina.
2011-10-08 07:18:37 | Raporteaza
@Pana:
Da domle, e obsedat de proiect si asta e bine. A scormonit si a gasit informatii si argumente cu care, pe mine, m-a convins.
Si e bine ca e perseverent si si-a facut un scop din ”lipsa cianurii” si ca va continua cu acest gen de articole spre disperarea RMGC care si-a mobilizat oamenii sa raspunda cu nick-uri multiple – dupa cum s-a dovedit!
Poate daca era si Base la fel de perseverent, il mai respectam!
2011-10-08 10:03:44 | Raporteaza
@Daniel: Ai dreptate, Daniel. Cat timp a exploatat statul roman, nimeni nu vorbea de ecologizare si garantii pentru situatii de risc si uite unde s-a ajuns: RM e innecata in poluare. Si pana sa vina rmgc cu un plan pentru stoparea acesteia, nici nu s-a interesat nimeni de soarta zonei. Mare pacat ca atunci cand vrea cineva sa faca ceva cu adevarat bun, se gaseste mereu nod in papura. Si eu stiam de un cont in care se vor baga 120 mil de dolari special pentru ecologizare, la care are acces si statul roman, daca rmgc nu-si va indeplini datoria de ecologizare.
2011-10-08 11:39:15 | Raporteaza
@Mishamojo: Atata timp cat un proiect se deruleaza pe teritoriul Uniunii Europene se supune acelorasi legi pe care trebuie sa le respecte si tara in care se realizeaza proiectul. Iar lucruri ca ecologizare si evaluarea riscurilor sunt absolut normale intr-un management modern de proiect-asta afla,de fapt, orice student de facultate care are cursul de “managementul proiectului” (de ex, SNSPA). Iar daca proiectul nu ar fi respectat normele UE, nu ar fi ajuns pana in stadiul asta.
2011-10-08 12:42:07 | Raporteaza
@silviu: daca ii pui sa aleaga intre nu va dam avizele si mariri suma, crede-ma ca o vor mari. ca de nu, tot ce au investit pana acum le iese pe minus si oriucm au un profit destul de mare, ca sa nu mai inca cateva sute de milioane ca sa inceapa exploatarea.
2011-10-08 12:53:54 | Raporteaza
bah asa vorbiti uni de pe aici zici ca suntem germania sau alta tara civilizata in care democratia si legea functioneaza!sunteti defecti la cap!cu coruptia si cu cu defectarea statului romanesc vor lua vreo 2 3 4 mafioti politici banii si restul vor ecologiza zona inghitind deseurile si resturile de substante interzise!nu vedeti ca e tara plina de deseuri si gunoi aduce prin coruptie din alte tari gen italia franta!!eu de ceea sunt impotriva proiectului pt ca stiu ca odata pornit vor face ce vor vrea in tara lu papura voda sau chioru si bocu voda!sunteti chiar idioti si nu stiu de ce nu va puteti iubi tara sunteti gata sa o masacrati pt un pumn de ceapa degerata!sunteti jigodii anti romani si anti romania!!!ticalosilor!!apropo !am un var nascut crscut in australia si l am intrebat unde ii place mai mult sa traiasca!!??sitit ce mi a spus!ca in romania!!si am intrebat de ce?si mi a spus ca daca ai bani in romania poti face orice daca vezi o fata pe strada o cumperi si faci sex cu ea daca iti place sau cu masina poti sa mergi cu ce viteza vrei doar sa ai 2 3 sute de dolri la tine si a spus ca poate rezolva orice cu bani asta ii place ca daca ai bani esti cu adevarat liber pt ca poti cumpara orice si pe oricine!!!!!ganditi si voi nu fiti plante!
2011-10-08 13:55:35 | Raporteaza
@Cata67 (probabil-tot-falsa-aura)
Hai sa terminam cu elucubratiile. Toti postacii RMGC au ceva in comun: parca citeaza din carti comuniste. Ii tot dati zor cu respectarea regulilor in UE. Hai sa-ti spun eu o regula elementara si in UE si in Romania: un contract care se joaca cu averea nationala este de INTERES PUBLIC. Nu e secret, adica. Adica nu e ca asta cu RMGC. Care pute.
Si stii de ce? Pentru ca vorbele si reclamele nu presupun responsabilitate, asa cum si postacii RMGC or sa taca chitic dupa ce pleaca aia cu aurul si ni se otraveste noua reteaua hidrografica. Ba chiar vor injura guvernul ca le mareste impozitele ca sa plateasca despagubiri Ungariei.
Si o mica corectie pentru ultima ta fraza: daca proiectul ar fi respectat toate normele UE (inclusiv alea morale), nu ar fi ajuns doar in stadiul asta (adica mort de 16 ani).
2011-10-08 14:16:45 | Raporteaza
Bai tata bai:
Astia nu au licenta de operare, n-au nimic legal legat de Rosia Montana, cu exceptia tupeului.
Ce au fost ei lasati(legal) sa faca acolo n-are nici o treaba cu ce VOR ei de fapt sa faca.
Dati drumul la pirnaie si sa nu mai auzim de golanii astia.
Serios…atitia oameni seriosi isi bat capul din cauza un vagabonzi.
2011-11-14 05:44:30 | Raporteaza
Bai fratilor, nu vedeti ca astia au interes la avutul tarii noastre,jefuita din toate partile de guvernul asta hot si jegos!Avem in fruntea tarii pleava in ceea ce priveste conducatori de stat si guverne… astia pt buzunarele lor pline sunt in stare sa pupe in cur pe oricine, pardon asta e pt societatea de jos… la rangul lor putem sune ca sunt in stare sa isi vanda concetatenii!Inteleg… nu aven resurse materiale si umane pt a demara pe cont propriu acest maret proiect de interes national, dar aici e vorba de zacaminte de aur de miliarde de euro. Stie cineva ce inseamna asta?…inseamna relansarea economiei:oferim de munca iar aurul ramas in tara mereste prestigiu si garantia tarii noastre la nivel international.In loc sa gasim solutii in sensul asta, de a plati specialisti in domeniu preferam sa le dam lor aurul pt doar cateva locuri de munca cu salarii de rahat si pt cateva sute de mil de euro.Tineti minte…si un copil mic stie ca o cifra de ordinul sutelor de milioane este mai mica decat cea de ordinul miliardelor.Asta este motivul pt care Romania nu este pe calea cea buna pt ca nu luam atitudine impotriva “capuselor”astea care sug avutul national…dar ma gandesc ca va veti destepta pana la elegeri sau chiar mai devreme.
2012-02-16 22:56:35 | Raporteaza
Many thanks for posting this, It?s just what I used to be researching for on bing. I?d a lot comparatively hear opinions from a person, slightly than an organization internet page, that?s why I like blogs so significantly. Many thanks!
2012-04-13 02:47:08 | Raporteaza
title…
this is my Excerpt…
2012-05-08 05:06:23 | Raporteaza