![]() | Muncă şi românivezi toate articolele de Vasile Dâncu21 Mar 2010 la 23:18 36 comentarii 1475 vizualizari. |
Nu am folosit o sintagmă clasica în titlu, de genul, munca la români, pentrucă munca este pentru tractoare si chinezi, spunem noi adesea. Alteori spunem: fac orice, daca nu degenerează în munca. Mircea, fa-te ca lucrezi sau Noi ne facem ca muncim, ei se fac ca ne plătesc. Muncă inseamnă viata, dar nici lenea nu a ucis încă pe nimeni. Este greu să găsim un subiect mai bun de glume la români decât munca.
Sigur, este un subiect din categoria haz de necaz, pentru că munca nu este subiect plăcut pentru noi. Am inventat dihotomia dintre a munci si a face bani. Cine munceşte nu are timp să facă bani. Povestile filosofice persane sunt nimic pe lângă infinita noastră rezervă de glume legate de muncă.
Recent, a tinut prima pagină, doar cateva zile, subiectul mortii unei tinere la Bucuresti, de extenuare, spun unii, evident nu angajatorii. A mai murit acum vreo trei ani o fata la o multinationala (ambele morti sunt in curtea unor angajatori straini) iar in ultimii 2 ani peste 300 de oameni au murit in accidente de muncă. Totul a durat putin, societatea isi urmeaza cursul politicienii din opoziţie au făcut un pic de campanie, cei de la putere s-au apărat cum au putut si, rapid, toată lumea a uitat subiectul.
Nu s-au intrebat nici analiştii, dar nici guvernantii , despre amploarea fenomenului muncii peste program si nici cel al nerespectării clauzelor contractuale de către angajator. Să nu mai vorbim de munca la negru, aspect care ar trebui sa fie la ordinea zilei mai ales pentru cei de stanga.
Văzând asta unul din tinerii mei colaboratori mi-a propus să facem un studiu ştiinţific pentru a vedea cât de extins este fenomenul munncii peste program si, in general, ce mai cred românii despre muncă. Nu ne aşteptam să intereseze prea mult autorităţile, aşa ca l-am finanţat noi, să spunem din curiozitate ştiinţifică.
Nu am avut mari surprize, dar rezultatele nu sunt bune pentru a ne face să dormim liniştiţi. Studiul ne arată că tot mai mulţi români lucrează ore suplimentare, dar reacţiile si percepţiile lor sunt încă destul de naive, caracteristice pentru o societate in care cultura muncii este încă intr-o forma primitiv dezvoltata.
In aproape o treime din locurile de munca activitatea nu este normată in nici un fel, iar procente zdrobitoare dovedesc ca oamenii sunt mulţumiţi de program , 85%) si 59% sunt mulţumiţi de salariu. Deşi consideră că locul de muncă este solicitant, doar 15% caută un loc de muncă. Interesanţi sunt şomerii si casnicele, doar vreo treizeci si ceva la sută dintre ei caută un loc de munca, restul nu ştiu ce au în plan. Deşi 59% dintre romani observă pe propria piele ca legislaţia muncii din România nu protejează angajatul, si 76% cred ca legislaţia muncii nu se respecta în ţara noastră, ei nu vor nici o schimbare, putini s-ar revolta, putini ar face reclamaţii sau ar căuta o ameliorare a situaţiei.
Sa nu mai luam în calcul lipsa de mândrie: 76% ar accepta un loc de munca sub pregătire lor, 75% un loc de muncă în care se fac ore suplimentare, 56% sută ar accepta si un salariu mic, sub aşteptări . Deşi 63% din angajaţi au avut in ultimele 12 luni un cunoscut care a pierdut locul de muncă, doar 41% din romani sunt îngrijoraţi pentru locul lor de munca, oamenii fiind, în general, mulţumiţi.
Lipsa de mândrie a a angajaţilor din România este explicabilă şi prin lipsa unui angajament real din partea sindicatelor pentru programe de solidaritate cu angajaţii. In timp ce Franţa a fost paralizată câteva luni de grevele privind primul contract de muncă, in România se conturează tot mai mult o masa de manevră imensă care nu este capabila s-şi reprezinte situaţia de dominare şi să reacţioneze. Sindicatele se luptă doar câteodată, pentru salarii, iar politicienii îşi aduc aminte doar in campanie de aceste subiecte.
Am văzut şi în acest studiu, în ţara lui Dorel, despre muncă vorbim cu lejeritate ca si cum nu ar fi vorba despre propria nostră viaţă. Munca înnobilează, spuneau comuniştii, dar romanii le-ar răspuns corect ideologic: dar noi nu avem nevoie de nobili.
Suntem in prezenţa unei conştiinţe sociale încă premoderne, unde timpul nu costă bani şi munca nu este valorizată ca fiind sursa cea mai importantă, pentru cei mulţi, sursă pentru succes şi prestigiu. Câştigurile la Loteria română hrănesc visul de a scăpa de muncă: nu o sa mai muncesc niciodată, a spus acum câţiva ani un câştigător la loterie din Tulcea.
La facultate, îmi aduc aminte despre primul deceniu de după revoluţie, nu aveam pe nimeni să-şi dorească să predea un curs de sociologia muncii si, de regulă, apelam la jurişti care vorbeau mai mult de dreptul muncii şi nu despre fenomenul social ca atare.
Fascinanta lume a lui Dorel este un teritoriu în care râdem cu pofta, dar cu tot mai accentuată amărăciune. In alte culturi, publicitatea creează semnificaţii in cadre specifice ale consumului, atunci când imaginează diferite situaţii. Acolo se proiectează mirajul, evaziunea, chiar si parodia. La noi, însă, mergem in alta direcţie, una din producţiile publicitare de cel mai mare impact , serialul publicitar la cognacul Unirea (genială, trebuie să recunoaştem) ia in tărbacă tocmai munca, adică tocmai cultura muncii şi regulile ei.
Nu vreau să spun că nu se munceşte în România. Se munceşte, probabil, tot mai greu , dar şi ineficient. Dezorganizat, fără raţiune, fără tragere de inimă, cu un management al procesului care dă o productivitate mică.
România care munceşte este un teritoriu tot mai trist. Oamenii fără apărare acceptă tot mai multe servituţi. Nu mai visează la ceva mai bine, se mulţumesc cu puţin, spun că totul li se pare bine si frumos la locul de munca pâna îl pierd, deşi peste jumătate nu vad nici o posibilitate de angajare. Aici nu mai este vorba doar de o cultură a muncii, cum am scris mai sus, împrumutând vocea sociologului, poate. Este vorba de ceva mai grav. Începem sa devenim tot mai sclavi, ne pierdem independenţa de a alege şi de a dispune liberi de forţa si energia noastră. Vom munci tot mai greu, tot mai mult şi pe bani tot mai puţini dacă nu băgăm de seamă că munca este mai importantă decât credem noi acum şi că de la legislaţia muncii si până la şcolarizare, de la o justă ierahizare a profesiilor la o strategie de reprofesionalizare a României , sunt zone întregi de social faţă de care suntem iraţionali şi orbi. Ca de la politicieni, la absolvenţii de clasa a VIII, suntem un popor care nu ia munca în serios, o consideră poate neimportantă si de aceea este un teritoriu lăsat chinezilor si tractoarelor.
Pedeapsa pentru cei care nu iau munca in serios să fie oare trimiterea lor in sclavie?
NB. Rezultatele studiului lansat astăzi se pot vedea la adresa IRES.
Textul poate fi găsit şi pe blogul lui Vasile Dâncu.


Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 19 May la 16:58 |
Cînd tînjeam şi eu mai tare să pot scrie despre altceva decît plagiate şi incompatibilităţi [ citeste mai departe ]
| 1@-rk- nu fi taran de la Maglavit! Patapievici si Neamtzu nu au pozat in fete mari ecologiste,atee si gayfest ca amicu' tau Cernea! Iar ca si cultura,comparatia nu iti face cinste! PS-faci pariu ca... | ||
| 2Domnu' Cristian, aveti dreptate 100%. Numai ca aici zace paradoxu": pentru ca sa nu mai iasa in strada, lumea trebuie sa iasa in strada ! Cu nici unii din asa-zisii politicieni de azi nu se poate face... | ||
| 3Extreeeeeeeeeeeeeem de putin convingatoare pledoaria doamnei Vijulie cand e vorba sa explice de ce ceea ce se poate in MBritanie nu se mai poate in România: practic toata explicatia e o retorica tare ridicula... | ||
| 4@tamara's nephew: REmus Cernea? Nu de alta,dar aveam mare incredere in el. Zice gura presei ca ar fi fost atras cu un post caldut de secretar de stat.Asta ar fi o dovada ca "exista un Dumnezeu" pe... | ||
| 5Nota 10 autorului ptr. acest articol; e printre cele mai bune articole in româna pe care le-am citit in ultimii ani. Zic asa ca p`aia cu "cel mai bun articol" am impresia ca deja am mai bagat-o, si zic... | ||
| Mihai Goţiu 10779 citiri |
| Cristian Teodorescu 9524 citiri |
| Costi Rogozanu 8870 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4134 citiri |
| Alin Fumurescu 3937 citiri |
| Constantin Creţan 3392 citiri |
| Dorin Tudoran 2871 citiri |
| Elena Vijulie 2549 citiri |
| Dan Duca 2473 citiri |
| Ciprian Şiulea 2304 citiri |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Cristian Teodorescu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 61171 citiri |
| Cristian Teodorescu 39864 citiri |
| Costi Rogozanu 38062 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18182 citiri |
| Alin Fumurescu 17843 citiri |
| Viorel Dobran 12313 citiri |
| Dan Duca 11273 citiri |
| Constantin Creţan 11151 citiri |
| Elena Vijulie 9174 citiri |
| Dorin Tudoran 8698 citiri |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Cristian Teodorescu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Viorel Dobran 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Domnule Dancu, un fapt extrem de ingrijorator mi se pare acela ca foarte multi romani nici macar nu stiu ca au libertatea de a alege si a dispune liberi de energia si forta lor( spuneti dumneavoastra- eu as adauga si talentul sau vocatia, evident, acolo unde exista). “Ce sa fac? Am de ales?” se aude foarte des astazi. Si nu, nu numai de cind se manifesta criza, ci si inainte. Pentru ca daca cei mai multi acumulau bunuri(si rate, din pacate),doar ei nu puteau ramine mai prejos.
Imi permit sa va atrag atentia ca Mircea a tot precizat in ultima vreme ca acel “fa-te ca lucrezi” insemna de fapt “arata ca tu chiar asta faci, ca poporul sa stea linistit ca el deja s-a apucat de treaba”.
2010-03-21 23:51:46 | Raporteaza
Stimate domn Dancu,
.
care sunt propunerile dvs. concrete ?
Dvs. stiti ca in SUA sunt multe state care nu au cod al muncii si nici nu cred ca sunt asa de stresati angajatii lor?
Adevarul este ca de la un om de stinga nu pot sa ma astept decit la exemple cu sindicalisti, care sunt foarte eficienti in a genera greve
Ati vazut multe greve in China ?
Dar in SUEDIA sau Finlanda ?
Dar in SUA ?
O duc mai rau ca noi?
Stimate domn, Romania are nevoie de o dreapta adevarata.
Nu de Patriciu, preten cu Nastase si Antonescu , preten cu Geoana.
Nici de un PDL asa zis popular, dar departe de ceea ce ar trebui sa fie dreapta.
Natia asta din Romania are nevoie doar de niste lideri si restul vine de la sine, inclusiv productivitatea si munca de calitate.
2010-03-22 00:03:33 | Raporteaza
Buna seara,
e trist tabloul, in 90 glumeam amar pe seama sloganului minerilor ”noi muncim, nu gandim”, acum am ”evoluat”: nu doar minerii muncesc fara sa se gandeasca de ce muncesc – au ajuns si cei cu studii superioare sa faca asta.
2010-03-22 00:06:10 | Raporteaza
scrieti articole bune dar, cel putin eu, nu vreau sa va mai aud. Aveti ziarele, televiziunea, alte tribune, va auzim destul.Nu este nici macar un coltisor neinvadat de politic.
Dl. Cristian Preda s-a retras – din decenta, din bun-simt sau din calcul politic – nu stiu din care motiv. Sa inteleg ca pe dvs. nu va atinge nici unul din aceste lucruri?
2010-03-22 00:41:38 | Raporteaza
Am vazut in toate datele amintite in articol o cifra imbucuratoare, daca atitudinea e motivata pozitiv, si nu din disperare: 75 la sute dintre romani ar accepta un loc de munca unde se lucreaza ore suplimentare. Asta ar putea fi un indicator pozitiv al mentalitatii fata de munca si success. aveti idee care e motivul pentru care ar accepta oamenii sa ceva? Era vreo intrebare in sondaj (presupun ca despre un sondaj e vorba)?
Altfel, ma bucur mult sa (re)vad, fgie si din spatele unei oglinzi unidirectionale
2010-03-22 01:20:25 | Raporteaza
in Romania tot raul a plecat si pleaca de la politica.inutil ca vin doi trei opinionisti sa arate cit sunt de luminati in a da cu gindirea pe taste cind in fapt, dincolo de balmajeala, practic nu fac nimic.liderii sindicalisti sunt corupti au averi imense si li se filfie da cei a caror drepturi ar trebui sa le reprezinte si cind vrea muschiul lor trec in politica- vezi cazul Mitrea -ca de acolo se fura mai ok…nu avem partide politice avem gasti.nu romanul este cel care refuza sa lucreze bine, corect, etc este o decadere a calitatii muncii cam planetara! va puteti imagina un produs elvetian ca se duce dracului dupa 2 saptamini de folosinta’? ei bine da! muncitori care lasa nisipul in fata casei dupa ce au montat dalele, nu in Romania ci in Canada!sa nu mai vorbim de cazul Toyota…o singura treaba ei au si noi nu, ei au legi care-i mai si apara si au justitie care-i mai si pedepseste pe corupti indiferent cine a fi…noi nu!
2010-03-22 01:21:35 | Raporteaza
Cufundat in imediat,poste nu realizati dimensiunile ironiei: La 10 ani de pe vremea cind Boc lua pozitie de drepti cind treceati pe linga el pe holurile facultatii, azi sunteti catalogat ca “opinionist” pe un site in care informatia nu mai are loc de chipul micului preparator. Nu regret c-am plecat.
2010-03-22 01:34:56 | Raporteaza
@george: De ce nu lasi tu prostiile?
De ce s-a retras Cristian Preda? I-a cerut cineva asa ceva?
Eu chiar imi doresc sa gasesc aici opinii de politicieni neintrerupti de vre-un moderator tv prea prost pregatit sau doar prea prost.
2010-03-22 06:21:37 | Raporteaza
In sfarsit si-a gasit Gotiu un partener de discutie: jumatate din “grupul de la Cluj”
2010-03-22 07:28:59 | Raporteaza
@ Vasile Dancu – Vasile, mai intai, ma bucur ca nu te-ai “retras”! Mai apoi, ma bucur ca scrii in continuare bine. Si mai pe urma – as fi taiat (stilistic vorbind) ultima fraza/intrebare retorica. Dilueaza finalul – just a thought:)Finalul trebuie sa fie ca o secure. Cu prietenie.
2010-03-22 07:58:00 | Raporteaza
@Florinaa: Cum sa alegi liber daca Boc impune: ori pensie ori salariu? De ce nu spune si :un singur salariu de la stat? De ce Boc avea dreptul sa cumuleze salariul de profesor, primar si cine mai stie ce, iar pensia pentru care oamenii au cotizat sa le fie luata? Unde este libertatea de a alege? De ce doamna Gratiela Iordache (si multi altii) pe langa salariul de la Fondul Proprietatea mai are inca vreo 7 venituri de la stat pentru ca face parte din “n” comisii? Cine capuseaza statul, asa cum ii place lui Boc sa spuna? Pensionarii care inca mai munceau, sau ei, politrucii cu “n” salarii “nesimtite?” Nu, nu avem libertatea si nici corectitudine. Daca cei de la varf se comporta impotriva firii, ce pretentii sa avem de la ceilalti? Ce va spune zicala “capul plecat sabia nu-l taie?” Dar “fa-te frate cu dracul pana treci puntea”? Cand vreodata s-a respectat la noi legea si codul muncii? Cei care sunt platiti sa depisteze munca la negru, chiar daca o fac de cele mai multe ori inchid ochii pentru binecunoscuta spaga. Muncitorii se multumesc cu munca la negru, pentru ca se bucura de venitul mai mare (pentru ca nu mai platesc impozite) dar nu se gandesc ca necotizand nu au nici o pensie sau asigurare medicala. Sau, chiar daca au carte de munca, accepta un salariu mai mic pe hartie negandindu-se ca pensia lor va fi mai mica ( in functie de cat au contribuit).Romanii sunt slugi pentru ca patronii sau statul le baga pumnul in gura. “Nu-ti convine, pleaca. Sunt atatia oameni care-si cauta un loc de munca.” Totul pleaca de la varf! Daca cei care sunt platiti sa verifice conditiile de munca, programul, daca acestia ar sanctiona de fiecare data ilegalitatile , poate ca alta ar fi situatia. Daca “sclavii” ar avea curajul sa denunte ce se intampla acolo unde muncesc, poate am putea sa indreptam ceva. Din pacate nici angajatorul si nici angajatul nu sunt corecti. Trebuie sa invatam sa fim corecti. Corectitudinea este inexistenta in Romania.
2010-03-22 10:18:05 | Raporteaza
@george:
ai toata liberatea de a nu da click pe articolul meu. Poti fi un adevarat dictator in ceea ce ma priveste.
Foloseste-ti aceasta libertate.
2010-03-22 10:59:51 | Raporteaza
@Dan:
Ai dreptate. Am si solutii si daca o sa incingem o discutie despre asta, as putea sa public propunerile mele. Dar nu cred ca vor interesa prea mult pe cineva.
Sunt de acord ca nu protestul sau boicotul sunt lucrurile cele mai importnte, chiar daca ele pot sa porneasca dintr-o constiita a apartenentei sau din interiorizarea unor valori.
Cultura muncii insa se construieste, face parte din identittea individului si este o constructie colectiva complicată, realizata pe termen lung. Dar de undeva trebuie inceput, asta vroiam sa spun.
2010-03-22 11:06:03 | Raporteaza
@Alin Fumurescu:
Fumi: Am taiat o parte din final care explica mecanismul intrarii in sclavie. Am gandit apoi ca o sa sară unii pe mine pentru consideratii rasiste, desi vroiam sa fac consideratii despre clima. Greutatea securii e mai sugestiva decat taietura bisturiului. stiu. O sa tincont de asta. Iti trimit cele doua rapoarte in semn de multam.
2010-03-22 11:10:02 | Raporteaza
@Florinaa:
inteleg aia cu Mircea… este o exagerare a mea. Dar este sugestiva pentru altceva. Pentru nevoia noastra de teatralizare, chiar in toate momentele. Raspunsurile la sondaj au fost influentate de asta. Am senzatia ca suntem un popor de semioticieni sau subiecti pentru scoala dramaturgiei sociale: suntem atenti la semnificatii, mai mult decat la actul in sine.
2010-03-22 11:19:27 | Raporteaza
Domnule Vasile Dancu
Si eu tin sa va felicit in mod special pentru faptul ca nu v-ati retras, si pentru faptul ca intelegeti cat de important este dialogul public si ca folositi aceasta oportunitate pentru a fi aproape de oamenii obisnuiti, care n-au fost convinsi inca de tot sa renunte la participarea publica.
Dpdv al imaginii, dvs. puteti deveni “un vehicol al admiratiei fata de PSD”, e vorba despre admiratia “pentru partea buna din PSD”, admiratie pe care, tot o parte (buna…?) a electoratului de dreapta si-o reprima mereu, pt. ca, nu-i asa, e doar vorba despre PSD, nu …?!
Ma bucur ca sunteti aici, sa nu renuntati.
Am sa va pun si eu niste intrebari legate de modul in care PSD a folosit media in ultimii 5 ani. Dar mai tarziu, nu acum. Acum ma bucur de prezenta dvs. aici.
La subiect: exista totusi reglementari, dar nu sunt aplicate.
Daca as fi avocat, as face o firma care sa ajute oamenii sa-i dea in judecata pe patroni pentru bani multi. de fapt, cred ca chiar exista, dar procesele respective nu au avut o mediatizare pe masura madiatizarii de care dispun sindicatele bugetarilor, de exemplu.
ma si mir cum e posibil sa existe o atat de mare abundenta de “drepturi” si sporuri, si ultra-mediatizare si sustinere mediatica, dar exclusiv la cei care nu produc, (bugetarii)
iar pe de alta parte, pentru cei care produc banii din care se platesc acele sproruri, lipsesc apropae complet si mediatizarea si “drepturile” si absolut tot ce vedem in partea cealalata, la cei care consuma
2010-03-22 11:22:03 | Raporteaza
De ce romanii care muncesc in strainatate sunt bine vazuti ?Pentru ca acolo munca lor e rasplatita la adevarata valoare.In Romania ,chiar daca dai in branci,primesti salariul minim pe economie,iar profiturile patronilor sunt enorme.In cazul IMM cu mai putin de zece angajati salariile sunt derizorii,iar 99% dintre patroni,si-au “tras” pe firma masina de oras,de serviciu,au menajera,bona etc,asa au inteles ei capitalismul.
Lucrez in Spania la o braserie unde patronul,fiul acestuia si sotia muncesc cot la cot cu noi,cei douazeci de angajati.Va intreb dle Dancu,cum sa ma fac ca muncesc la un asemenea patron care ma plateste omeneste,la timp si acorda si bonusuri pentru eforturi suplimentare ?
Am lucrat in Romania la o firma de termopane cu sapte angajati,dintre care numai trei “productivi”,ceilalti trei fiind TESA,rudele patronului cu masina ,menajera,bona etc.Bineinteles ca primeam salariul minim pe economie.Iata diferenta de motivatie pentru a munci sau a te face ca muncesti.
2010-03-22 11:37:12 | Raporteaza
Bun articol! Este o carte foarte ok de antropologie care rezoneaza cu prima parte a articolului: Etica muncii la romani de Monica Heintz. Totusi, e scrisa inainte de raspandirea multinationalelor in Romania.
2010-03-22 11:43:38 | Raporteaza
Cand vine vorba de munca si romani,imi aduc aminte de un banc,ce suna cam asa:
“Un investitor neamtz a venit in Romania si a contruit o fabrica.A dat sfoara-n tara ca angajeaza 200 de muncitori.In curtea fabricii s-au prezentat la data anuntata peste 500 de amatori.Patronul apare in fatza lor si le tine un speach:
Va multumesc pentru incredera cu care v-ati prezentat.
Deoarece stiu ca in Romania munca nu e agreata la fel
ca in Germania,m-am gandit ca ar fi bine ca in fabrica mea sa se lucreze doar miercurea.
Multimea izbucneste in aplauze si urale.
Cand se face liniste,unul din ultimele randuri striga:
-Ma cheama Dorel si am doar o intrebare.E obligatoriu sa lucram chiar in fiecare miercuri?”
Bun,e doar un banc.Toutsi,am o abservatie.Avem sindicate,cum sa nu.Chiar foarte active si motivate.
Cum se poate explica lupta lor doar cu statul si numai
in apararea intereselor salariatilor din sectorul bugetar?Pentru unii muma,pentru altii ciuma?
2010-03-22 11:46:37 | Raporteaza
Domnule Dincu, apreciez la dumneavoastra
) sunt extrem de rare in psd.
1. Scrieti cu miez, fara excese si doar cand e ceva de spus
2. Sunteti echilibrat si (aproape) de dreapta; echilibrul si orientarea spre dreapta (chiar daca foarte fina
Cred ca (in sfarsit) inteleg de ce sunteti marginalizat in psd … si, de la plecarea lui Diaconescu, sunteti si din ce in ce mai singur …
Succes in continuare.
2010-03-22 16:54:12 | Raporteaza
@ Vasile Dancu – multzam! Primit.
2010-03-22 19:03:21 | Raporteaza
Domnule Dancu,
cultura muncii exista. Stiti ce lipseste la noi ?
Liderul.
Nu avem elite stimate domn profesor.
Si nu le avem si din cauza dvs. pentru ca ati reusit sa va prostituati in universitati scotind pe banda rulanta oameni fara nici un fel de leadership.
Ei devin leaderi in mare parte datorita pietei muncii si a interactiunii cu oameni din afara mediului academic.
Nu lipseste nici o cultura a muncii in Romania si nici nu a lipsit atita timp cit ai avut conducatori vizionari si care au stiut sa scoata din oameni ce este mai bun.
Lucrez cu oamenii de multi ani si va pot confirma ca pina acum nu am intilnit decit sub 5% oameni lenesi, fara cultura a muncii.
Am intilnit oameni utilizati sub capacitatea lor intelectuala si fizica si creativa.
Am vazut oameni plecati dintr-o organizatie si dupa o perioada scurta in alta organizatie au evoluat foarte rapid intr-o perioada scurta comparativ cu timpul pierdut anterior.
Am in aceste zile un astfel de exemplu si totul se datoreaza leadershipul slab.
2010-03-22 22:19:32 | Raporteaza
@Muselim Selo: Sunt de acord cu Dvs. Dar dincolo de conditii, trebuie rupt acest cerc vicios al ineficientei.
2010-03-22 22:20:18 | Raporteaza
@val_one:
Multumesc, bancul este senzational.
@Dan:
Da, liderul este esential. Sunt de acord 100% cu observatiile Dumneavoastra. Dar dintr-o cultura a muncii existenta unei elite care sa propage valorile reprezinta nu varful, ci temelia. Dar lipsa unei elite care transmite si inovează arata că nu exista o cultura consolidată. Ca in educatie, degeaba avem elevi cu potential, profesorul este esential in actul de educatie.
2010-03-22 22:26:42 | Raporteaza
@V Dancu: 12
1. scuze, am uitat ca cei de “stanga” (exista asa ceva in Romania?) nu suporta parerile contrare. Am inteles, nu suportati o astfel de remarca
2. vad ca aveti deja postacii si aplaudacii proprii. Si de asta ma temeam cand au aparut politicieni pe bloguri.
A, si ce era mai important> vrem sa aveti initiative bune si utile, acolo unde este posibil. Si in functie de cat puteti. Toti romanii se pricep la fotbal si politica, insa politicienii “ii si intrece”: se pricep chiar la toate.
2010-03-22 23:25:42 | Raporteaza
@george:
Draga George, nu am pofta sa polemizam pentru ca nu avem subiect. Tu insa imi contesti dreptul de a exista pe aceasta platforma. Asta este intoleranta, nu te raportezi critic la părerile mele. M-a surprins acest gen de talibanism care vad ca este indeptat nu impotriva politicienilor in general, ci impotriva stangii.
Ai acest drept, eu nu contest dreptul tau de a refuza sa citesti textele mele. Chiar asta te-am indreptat sa faci.
Imi pare rau ca te deranjeaza ca unii sunt de acord cu mine. Este doar o intamplare.
Dar excluderea politicienilor nu rezolva nimic (eu sunt mai degraba un fost politician) ei trebuie atrasi in dialog pentru a invata ceva, pentru a se confrunta cu oameni inteligenti si cu beneficiarii politicii.
Cine scrie pe o asemenea platforma, ca politician, isi asuma un risc, dialogul sub spectrul anonimatului adversarului. Macar asta cred ca ar trebui apreciat la asemenea gesturi.
Iti doresc mult succes!
Noapte buna!
2010-03-23 00:05:10 | Raporteaza
Domnule Dancu, lasand politica deoparte vreau sa va intreb ce parere aveti despre marxistul Paul Lafargue.
“Dreptul la lene” / “Le droit a la paresse”
Etapele Spiralei Infernale
1.Muncim tot mai multe ore si producem tot mai mult ca sa castigam tot mai mult – asa ni se cere ideologic de catre societatea capitalista – ca doar marii industriasi/ patroni au nevoie de oameni motivati care sa le produca mai mult, sa se imbogateasca ei mai mult ; lenea nu e buna, din punctul lor de vedere caci nu muncim pentru ei si nu ne inregimentam sa le fie lor bine….
2. Produsele, la un moment dat, nu se mai vand, caci sunt prea multe, piata e saturata, iar oamenii nu mai au bani – salariile oferite de industriasi/ patroni nu sunt suficiente pentru a face fata tentatiei generate de produse ; intervine publicitatea care ne convinge sa cumparam
3. Suntem tentati de publicitate, vrem sa cumparam. muncim mai mult, sa castigam mai mult, sa ne permitem. Multi ne lasam tentati si facem si credite.
4. La un moment dat sunt atat de multe produse pe piata ca nu mai are cine le cumpare – dar spirala infernala continua : ca doar continuam sa muncim mai mult, ca sa ne platim creditele, si…sa consumam mai mult
5. Daca tot sunt dispusi din ce in ce mai multi oameni sa munceasca tot mai mult, de ce sa angajeze patronii 10 oameni in loc de 7, sau chiar 5, ca doar vor munci suficient cei 5 deja angajati, daca sunt bine prinsi in credite si dorinte de consum. Asa apare somajul ! Astfel, tot mai putini oameni muncesc tot mai mult, calitatea produselor/ serviciilor scade, dar nu conteaza pentru patron caci banii vin si asa. In ceea ce priveste somerii – este treaba lor !
6. Creditele sunt din ce in ce mai numeroase si mai mari caci cine intra in cercul lor iese greu
7. La un moment dat piata crapa: locuri de munca, credite, imobiliarul, totul pica.
Ei, noi ne aflam acum in acest al 7-lea moment.
E incredibil, dar acelasi autor ne explica faptul ca daca am munci mai putin fiecare dintre noi, am putea trai toti mai bine, somajul ar scadea – iar nivelul de viata al populatiei s-ar imbunatati. Dar nu ar mai castiga atat de mult patronii.
info : libcom.org/libr../
2010-03-23 11:06:21 | Raporteaza
Domnule Dancu,
folosim termenii : cultura muncii.
Cultura ne duce la ceva legat de studiu individual sau predat de cineva. Pentru ca aceasta cultura a muncii ar trebui sa insemne totalitatea valorilor umane, spirituale si materiale create in decursul anilor si a institutiilor necesare pentru comunirea acestor valori.
Cultura muncii exista. Este formata atit din ceea ce am strins noi prin stramosii nostri, cit si din ce au strins altii.
Dvs. cei care aveti rolul de lideri in societate nu ati transferat cultura de nici un fel, dar aveti pretentia ca marea masa a celor condusi sa o aiba.
Sa fim seriosi.
Puterea exemplului este fundamentala.
Va sugerez sa va legati de SEFI, de LIDERII din cultura, educatie, economie si dupa aceea sa reveniti in agora sa va legati de cei mici si dusi de nas de asa zisele MODELE.
Offtopic:Nu am priceput de ce dvs. , creatorul MMT ( Metro Media Transilvania SRL) , ati renuntat la proiect si ati infiintat anul trecut : INSTITUTUL ROMAN PENTRU EVALUARE SI STRATEGIE (I.R.E.S.) SRL si iesiti in fata cu el ?
Doar pentru ca trebuie sa fie un SRL cu numele care sa includa INSTITUT ?
M-as mira sa fie doar atit.
2010-03-23 11:56:19 | Raporteaza
Stimate domn Dancu,
toti suntem politicieni.
Orice proiect dus la capat si facut bine la noi in comunitate este un proiect politic.
Ca nu toti suntem membrii de partid si activisti dedicati este altceva.
Dar dvs. faceti vreti nu vreti politica si in aceste situatii in care scrieti pe o platforma ca voxpublica.
2010-03-23 12:00:12 | Raporteaza
In 3 ani au murit in Romania (de extenuare, aud) 2 salariati. Ambii amindoi la angajatori straini. Iar in ultimii 2 ani peste 300 de oameni au murit in accidente de muncă. La o populatie de 22 milioane. Vreo statistica, ceva, cu cei morti in propria bucatarie, sau alunecind in cada, sau ca urmare a unei come alcoolice?
Sondajele lui Dancu arata ca romanu’ e prost si munceste ca un rob, pina crapa (deh, binecunoscuta harnicie romaneasca, traditia milenara a muncii indirjite, a ordinii si disciplinei), in loc sa sa se sindicalizeze si sa-i puna patronului piciorul in prag. Ca sindicatele existente sint ca vai de mama lor si nu apara drepturile fauritorilor de bunuri materiale, constructori constienti ai capitalismului pe pamintul scumpei noastre patrii. Ca in loc sa i se ceara fiecaruia sa lucreze dupa posibilitati si sa i se dea dupa nevoi, bietii romani sint platiti dupa cit produc. In ce hal am ajuns!
Ce mai, are dreptate Dancu. Prea dau romanii in brinci de atita munca. Si-apoi, unde vrem sa ajungem? Ca i-am depasit deja pe americani, pe nemti, pe japonezi. Sintem o natie de bogatani, toti cu vile cu piscina si Cadillacuri prin garaje. Ce mama dreaq ne strofocam in halul asta?
Concluzia e una: e nevoie de un puternic partid de stinga care sa redistribuie echitabil imensa bogatie acumulata in 20 de ani de guvernari de dreapta. Cu Dancu pe undeva pe la butoane, desigur.
P.S. Vasile, studiaza cazul Wal-Mart. Cea mai mare retea de magazine din lume. In USA lucreaza pentru Wal-Mart 1,4 milioane salariati in 3,600 magazine. Salariati pe care sindicatele ii rivnesc cu disperare si tot incearca sa-i momeasca sa cotizeze (ca sint multi si s-ar aduna o groaza de bani), doar ca Wal-Mart nu tolereaza sindicalizarea. Daca azi se pune de un sindicat intr-unul din magazinele lor (pot sa o faca, pentru ca nu e ilegal), miine il inchid, ii trimit pe toti sindicalizatii acasa sa-si numere degetele si intr-o saptamina au demolat magazinul, arat si vindut terenul. Si-apoi, sa-i hraneascu sindicatul. Asta face posibil ca Wal-Mart sa vinda mai ieftin decit orice alt concurent si sa fie cel mai mare business din lume, Vasile. Asta si nu sindicatele tale care nu au produs si nu vor produce niciodata nimic.
–
2010-03-24 10:09:56 | Raporteaza
@twocents:
multumesc de sugestii. Dar politizati foarte mult, nu am propus nimic, am masurat si am comentat. Restul este fandacsie, nu am invocat stanga, pentru ca sub obladuirea ei s-a ajuns aici, nici sindicatele care nu exista. Ce am vrut sa spun este la suprafata textului. Nu am solutii miraculoase si nici nu cred ca exista.
Cazul Wal-Mart il cunosc bine si este un pic mai complicat ….nu de aici vine avantajul competitiv. Dar ma bucur ca ati dus mai departe rationamentele mele, chuiar daca era intr-o directie pe care nu am intentionat-o.
2010-03-24 12:59:38 | Raporteaza
@v dancu: Consider foarte important dialogul cu dumneavoastra si cu alti politicieni. Am sa ma refer intii la raspunsul 26, pentru George. Din pacate, talibanismul de care vorbiti se manifesta impotriva politicienilor indiferent de orientare, nu neaparat impotriva celor de stanga. Cred ca va este cunoscut cazul retragerii de pe Vox a domnului Cristian Preda (care fusese invitat) in urma refuzului domnului Liviu Antonesei de a mai scrie pe platforma atit timp cit vor scrie si politicieni. Personal, cred ca este loc pentru orice scriere de calitate si ca fiecare autor are cititorii sai, deci consider regretabil ceea ce s-a intimplat.
In privinta lui Mircea, din primul meu comentariu, marturisesc: nu m-am putut abtine de la ciupitura ironica aplicata respectivului domn, din cauza insistentei cu care a incercat sa explice ce a fost atunci. Consider insa sintagma bine plasata in textul dumneavoastra.
Va astept in continuare cu deosebit interes.
2010-03-24 19:43:37 | Raporteaza
bonsoire!
mon ami préférée…… de gauche,
este posibil?
viorelpadina.wo../
MERCI!
cordialement,
cc
PARIS
2010-03-25 01:59:42 | Raporteaza
Domnule Vasile Dâncu,
În sfîrşit am onoarea să scriu şi eu unui adevărat
om politic de meserie care are printre altele ‘hobby like
me’literatură… Aici pe blog cu sondajele în procente faceţi literatură ori politică ? Cu scuze vă întreb domnule V.D aţi pus la socoteală şi românii deplasaţi pe
alte’fronturi’ cîteva milioane de români…ce caută ei peste tot ? Îşi pierd timpul cu’deplasări’muncind în Spania unde nu de mult au fost huliţi pe Net…că munceau şi duminicile…calificîndu-i indecent de către
spanioli furîndu-le slujbele…nu ,nu am fost singurii
apropo şi brazilienii !Şi apoi de ce trebuie Sindicat
care este tot o formă politică…eu muncesc,trăiesc în USA de 20 de ani avînd aceiaşi slujbă dar am tot schimbat
locurile de muncă,cred de şapte ori ! Nu mi-a trebuit
Sindicat să fiu acceptată oriunde,ci doar recordul excelent recomandat de către angajatorii mei…pentru că
eu dacă nu sunt fericită la locul de muncă nu stau şi
experienţa mea nu mi-o fură nimeni,apoi dacă m-ă dai afară pe uşă,intru prin fereastră !
2010-04-20 17:19:09 | Raporteaza
[...] fapt, considera sociologul Vasile Dancu, desi muncesc mult, reactiile si perceptiile romanilor fata de munca sunt inca specifice unei [...]
2010-09-29 09:18:37 | Raporteaza
[...] fapt, considera sociologul Vasile Dancu, desi muncesc mult, reactiile si perceptiile romanilor fata de munca sunt inca specifice unei [...]
2011-11-10 15:23:10 | Raporteaza