RSS Feed

Opriți legea exproprierii munților României! Citiți ce prevede cel mai dur atac la adresa proprietății românilor de la cooperativizare încoace

vezi toate articolele de
27 Aug 2011 la 14:30 92 comentarii 3486 vizualizari.

Poate că unii sunt surprinși de amploarea pe care cazul Roșia Montană a luat-o în ultimele două luni. Ei bine, explicația se găsește într-un proiect legislativ care urmează să intre la votul final în Camera Deputaților la începutul acestei toamne. Declarațiile lui Traian Băsescu și ale susținătorilor săi și ai proiectului RMGC de la Roșia Montană încearcă să inducă ideea unui interes național în acest caz (și a celor similare care vor urma). De ce? Pentru a ”justifica” instituirea unor măsuri fără precedent legate de exproprieri speciale în cazul activităților miniere în care interesele private surclasează la modul cel mai evident interesele publice.

Inițiat în 2009 de senatorii Ion Rușeț (PDL) și Toni Greblă (PSD), proiectul de modificare a Legii minelor nr. 85/2003, a trecut de Senat (cel mai probabil, votat ”după deget”), fără a avea parte de vreo dezbatere publică reală. Între timp, proiectul a obținut avizele majorității comisiilor Camerei Deputaților (din nou fără o dezbatere reală și transparentă), urmând să intre la vot în viitoarea sesiune parlamentară (care va începe pe 1 septembrie).

Din start trebuie menționat că aceast proiect reprezintă, de fapt, instituirea unei proceduri speciale de expropriere (nu o modificare de esență a Legii Minelor), procedură care îi lasă, practic, fără apărare pe proprietarii de imobile din zonele vizate de proiecte miniere. Iar Roșia Montană este doar unul dintre cazurile vizate de proiect. Că este vorba de o lege specială de expropriere, și nu de o modificare a Legii Minelor se arată chiar în punctul de vedere al Guvernului nr. 1547/ 16.06.2010, remis Camerei Deputaților: ”Din analiza măsurilor care vor fi adoptate rezultă că se are în vedere modificarea și completarea Legii nr. 85/2003, în sensul stabilirii unor proceduri speciale de expropriere (s.a.) pentru punerea la dispoziția titularilor de licențe a terenurilor ce urmează a fi afectate de exploatări, explorări miniere, precum și lucrări de dezvoltare, dar și o serie de derogări de la reglementările în materie de urbanism și amenajarea teritoriului, în materie silvică, de mediu, cu privire la autorizări și proceduri prealabile proiectului (s.a.)”

***

Premise. Ce legi mai prevăd proceduri speciale privind exproprierea

Legea nr. 194/2008 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de drumuri de interes național, județean și local;

Legea nr. 407/2005 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de reabilitare și extindere a infrastructurii feroviare;

Legea nr. 106/2008 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică a terenurilor necesare lucrărilor miniere pentru exploatarea zăcămintelor de lignit.

Comentarii:

- În cazul Legii 194/2008 și a Legii nr. 407/2005 utilitatea publică este mai ușor de înțeles; de asemenea, în cazul Legii nr. 106/2008 se poate vorbi de o utilitate publică, ținând cont de susținerea strategiei energetice a țării și de faptul că statul român este cel care exploatează minele de lignit;

- În privința exploatării aurului nu există o necesitate economică și niciuna strategică; o asemenea strategie nu poate fi stabilită printr-o declarație de presă a președintelui României (în acest sens a se vedea reacțiile reprezentanților BNR referitoare la ”necesitatea” creșterii rezervei de aur a BNR);

- În cazul deținătorilor de licențe de explorare și exploatare a aurului, interesul este majoritar privat (în proproție de peste 80%) – invocarea ”utilității publice” în cazul unui asemenea procent este o supralicitare;

- În cazul Legii nr. 106/2008 sunt reglementate aspecte importante precum: conținutul documentației tehnico-economice, sancțiuni care intervin în cazul în care titularul licenței nu-și respectă obligațiile până la începerea lucrărilor efective de expropriere (sancțiuni care merg până la blocarea procedurilor de expropriere) ; proiectul de modificare a Legii nr. 85/ 2003 nu face nicio referire însă la aceste documentații și sancțiuni.

Cu dedicație, domnului ministru Kelemen Hunor

Art. 11, aliniat 3 (din proiectul legii, așa cum a fost adoptat de Senat): ”Adoptarea unei hotărâri a Guvernului este necesară în cazul în care nu se efectuează descărcarea de sarcină arheologică și/sau declasificarea respectivelor zone”.

Comentarii:

- Această prevedere permite Guvernului să ia o hotărâre (cu caracter politic) fără să fie nevoit să țină cont în niciun fel de opțiunea specialiștilor și în ciuda opiniei acestora (în condițiile în care specialiștii nu acordă descărcarea de sarcină arheologică);

- Mențiunea ”și/sau declasificarea respectivelor zone” este o prevedere ”cu dedicație” pentru proiectul de la Roșia Montană:  chiar dacă într-un mod ilegal, încâlcând o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă, RMGC a obținut o nouă descărcare de sarcină arheologică pentru Masivul Cârnic; acest lucru nu înseamnă, automat, și declasificarea acestuia de pe lista Monumentelor Istorice de clasă A (pentru care e necesară și o procedură inițiată de Comisia Națională a Monumentelor Istorice);

- Interesante în acest sens sunt declarațiile ministrului Culturii, Kelemen Hunor, care, după descărcarea de sarcină arheologică a Cârnicului, a afirmat că ”nu a semnat și nu va semna declasarea” și că ”decizia îi aparține Guvernului”; practic, Kelemen Hunor a anticipat votarea acestei legi, care i-ar lăsa Guvernului să adopte o hotărâre prin care Cârnicul să fie declasat evitând procedura Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice (pentru a înțelege această procedură, vezi și interviul cu arhitectul Ștefan Bâlici, aici).

Art. 11, aliniat 5: ”Prin derogare de la prevederile art. 5 din Ordonanța Guvernului nr. 43/2000 privind protecția patrimoniului arheologic și declararea unor situri arheologice ca zone de interes național (…) certificatul de descărcare de sarcină arheologică se emite pentru fiecare parte de teren din perimetrul de exploatare care poate fi redată activităților umane curente”

Comentarii:

- Aceasta este o nouă prevedere ”cu dedicație” expresă pentru proiectul RMGC de la Roșia Montană și Masivul Cârnic. După anularea primului certificat de descărcare de sarcină arheologică, după cum deja se știe, RMGC a obținut noul certificat de descărcare de sarcină arheologică pentru 80% din Masivul Cârnic – în vederea proceselor care vor urma RMGC are nevoie de această prevedere pentru a susține că nu este vorba de ”un nou certificat de sarcină arheologică”, fiindcă e vorba ”de o parte” din Cârnic (80%), nu de tot Cârnicul (cum era precedentul). E evident că și exploatarea a 10% sau 20% dintr-o zonă protejată poate duce la distrugerea întregii zonei, când vorbești însă de ”o parte de 80%” să mai susții că monumentul istoric e protejat e deja aberant;

- Valoarea unui monument istoric este evaluată în ansamblu (ca sumă a tuturor părților componente), nu pe bucăți; faptul că o parte este mai puțin valoroasă ca alte părți, nu înseamnă că aceasta poate fi extrasă din întreg.

Cui îi este ”mai favorabil” proiectul

Art. 21, aliniatul 2: ”Prevederile legale existente la data acordării licenței rămân valabile pe toată durata acesteia, cu excepția apariției unor eventuale dispoziții legale mai favorabile titularului”

Comentarii:

-  Această excepție de la principiul neretroactivității legii (cu excepția legii penale mai favorabile) exprimă esența întregului demers: în favoarea titularilor de licențe de explorare și exploatare, și în defavoarea proprietarilor de imobile aflate sub riscul exproprierii și a legilor legate de protecția patrimoniului cultural și natural.

Art.25, aliniatul 2: ”Titularul licenței de exploatare poate solicita extinderea perimetrului pentru executarea lucrărilor de construcții aferente utilităților specifice necesare stocării produselor miniere, a sterilului și a produselor reziduale, în condițiile în care extinderea nu se suprapune peste o concesiune/ dare în administrare aparținând unui alt titular și nu blochează accesul la resursele/ rezervele minerale utile”

Comentarii:

-  Acest aliniat nou denotă (în plus) reaua- credință a inițiatorilor: din formulare lipsește o mențiune esențială – că extinderea s-ar putea face ”în condițiile legii”; în lipsa acestei mențiuni, rezultă că solicitarea extinderii va fi admisă fără alte proceduri (indiferent de statutul terenului pentru care se solicită extinderea – că e sau nu de utilitate publică, monument istoric sau natural).

Excepții de la excepții

Art. 401 : ” (1) Prin derogare de la prevederile alin. (2) și (3) ale art. 92 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) emite autorizația de scoatere din circuitul agricol, la solicitarea persoanei care deține licență de activități miniere, după obținerea avizelor de la toate celelalte autorități, în conformitate cu prevederile legii. Avizele se emit de autoritățile relevante, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării ANCPI.

(2) În cazul în care într-o anumită unitate administrativ-teritorială nu este aprobat niciun plan de urbanism, terenurile folosite exclusiv pentru activități miniere, din clasa I și II, pot fi scoase definitiv din circuitul agricol pe baza planurilor de amenajare a teritoriului (PATJ) redactate pentru zona relevantă”.

Comentarii:

- Alin. (2) și (3) ale art. 92 din Legea 18/1991 se referă la interdicția de ”amplasarea a construcțiilor de orice fel pe terenuri agricole din extravilan de clasa I și a II-a de calitate, pe cele amenajate cu lucrări de îmbunătățiri funciare, precum și pe cele plantate cu vii și livezi, parcuri naționale, rezervații, monumente, ansambluri arheologice și istorice este interzisă (s.a.)”.  ”(2) Se exceptează de la prevederile alineatului precedent construcțiile care servesc activitățile agricole, cu destinație militară, căile ferate, șoselele de importanță deosebită, liniile electrice de înaltă tensiune, forarea și echiparea sondelor, lucrările aferente exploatării țițeiului și gazului, conductele magistrale de transport gaze sau petrol, lucrările de gospodărire a apelor și realizarea de surse de apă.”

- Se observă că activitățile miniere nu se numără printre aceste excepții; astfel, chiar dacă, aparent, Art. 401 alin. (1) , instituie o excepție referitoare la autoritatea competentă să emită autorizația de scoatere din circuitul agricol (Direcția Agricolă, cu avizul Ministerului Agriculturii), de fapt, se lasă loc interpretării conform căreia se instituie o excepție de la interdicția de a construi utilități miniere în parcuri naționale, rezervații, monumente, ansambluri arheologice și istorice!

- Aliniatul (2) al art. 401 reprezintă, din nou, o prevedere ”cu dedicație” pentru cazul Roșia Montană, unde Planul de Urbanism General (PUG) din 2002 a fost anulat defintiv și irevocabil de instanță; în 2009, Consiliul Local Roșia Montană a reconfirmat însă același PUG anulat de judecători! În primăvară, Tribunalul Alba a anulat din nou PUG-ul, în toamnă urmând să fie judecat recursul la Curtea de Apel. În condițiile în care Curtea de Apel menține sentința Tribunalului, RMGC este asigurată că își poate porni proiectul chiar și fără existența unui PUG (pe baza căruia se emit majoritatea certificatelor și avizelor)!!!

- Aberațiile merg mai departe, prin propunerea introducerii art. 431-433, care prevăd că actele obținute pe baza unui certificat de urbanism expirat sau invalidat sunt menținute în vigoare (!), precum și posibilitatea emiterii de certificate de urbanism chiar și în lipsa unor planuri urbanistice generale (!).

Cele mai dure prevederi: Adio, proprietate privată! Adio, justiție!

La final, am lăsat partea cea gravă a acestui proiect de lege, setul de 16 articole noi, propuse să fie introduse cu numerele 101-1016.  Iată câteva prevederi din acest set (selectiv, proiectul, în forma votată de Senat, îl puteți citi aici):

”Art. 102: Se declară de utilitate publică lucrările miniere pentru exploatarea substanțelor minerale utile, care se execută în baza unei licențe de exploatare.”

”Art. 103, alin. (1): Pentru lucrările declarate de utilitate publică în condițiile art. 102, expropriator este statul român, prin titularii licențelor de exploatare, operatori economici.”

”Art. 108, alin. (1): Plata despăgubirilor pentru imobilele ce urmează a fi expropriate în temeiul articolului 105, alin.(1) se face de titularul de licență direct titularilor de drepturi reale, în numerar sau prin consemnarea sumelor într-un cont bancar la dispoziția acestora.”

”Art.1012, alin. (2): Judecarea cauzelor ce au ca obiect exproprierile pornite în temeiul prezentei legi se face cu precădere, iar termenele stabilite în cursul judecății de către instanțele învestite nu pot fi mai mari de 7 zile.”

”Alin. (3): Instanța competentă poate suspenda executarea unui act emis în procedura exproprierii dacă se depune o cauțiune de 10% din cuantumul sumei contestate, iar în cazul cererilor al căror obiect nu este evaluabil în bani, o cauțiune de până la 10.000 de lei.”

Comentarii:

- Fiecare articol și aliniat din acest set merită câte un comentariu separat, selecția a fost făcută doar pentru a scoate în evidență caracterul flagrant prin care proprietarii de imobile (terenuri și case) din zonele vizate de exploatările miniere sunt expropriați și puși în imposibilitate de a-și apăra drepturile, precum și favorizarea expresă a titularilor de licențe de exploatare;

- Expresia ”substanțe minerale utile” este vagă și intră în contradicție cu Legea minelor nr. 85/2003, în care mineralele care fac obiectul exploatărilor sunt menționate expres, pe categorii;

- Titularii de licență devin expropriatori în numele statului – lucru inadmisibil într-un stat de drept, fiind de neconceput ca o persoană privată să primească prerogative și să îndeplinească proceduri care țin de competența exclusivă a instituțiilor statului;

- Plata despăgubirilor sau consemnarea sumei într-un cont bancar nu poate fi făcută de către titularul licenței, între acesta și expropriat neexistând relații directe; statul este expropriatorul și el este singurul care poate îndeplini toate procedurile legale legate de expropiere, inclusiv plata sumelor cuvenite;

- Nu există nicio justificare pentru judecarea cauzelor legate de expropriere ”cu precădere”; nu există niciun temei prin care cauzele legate de interesele miniere ar putea fi prioritizate în raport cu alte cauze (care ar fi amânate din acest motiv); mai mult termenul de 7 zile este unul neconstituțional, anulând, practic orice demers de aducere în probatoriu a unor dovezi, acte, expertize sau contra-expertize noi (ca exemplu: o parte solicită amânarea pentru a obține un act administrativ care să-i probeze cele afirmate, termenul legal general de eliberare al actelor administrative este de 30 de zile; de asemenea pentru solicitarea unei expertize ori contra-expertize termenul de 7 zile este total abuziv). Prioritizarea cauzelor legate de exproprierea specială prevăzută de acest proiect și termenul de 7 zile sunt, însă, o dovadă în plus a caracterului acestei legi – de favorizare expresă a titularilor licențelor de exploatare minieră;

- În fine, cauțiunea de 10% este, la rândul ei, neconstituțională și revoltătoare, anulând un drept fundamental al oricărui cetățean într-un stat de drept: cel la petiționare (acces la justiție). Practic, 99% din cei vizați nu au la dispoziție acel 10% necesar cauțiunii (la o valoare medie de 50.000 de euro a unui imobil, teren și/sau casă, câți dintre d-voastră ați avea un disponibil de 5.000 de euro pe care să-i blocați într-un proces?). Mai mult, chiar în răspunsul Guvernului referitor la aceast proiect de lege se menționează expres cazul ”Iosif ș.a. împotriva României”, câștigat de reclamant la CEDO. În motivarea CEDO se arată expres că ”măsura instituirii unei cauțiuni este disproporționată și aduce atingere înseși existenței dreptului de acces la justiție”.

***

Comentarii finale:

- Așa-zisul proiect de modificare a Legii Minelor nr. 85/2003 este, în esență, proiectul unei legi de expropriere (în cea mai mare parte a prevederilor proiectului se fac referiri la expropriere, nu la activitatea minieră);

- Toate modificările majore aduse acestei legi sunt ”inspirate” din cazul Roșia Montană, scopul lor fiind să anuleze toate actele, procedurile și avizările legale pe care RMGC nu a reușit să le obțină și să le parcurgă până în acest moment;

- Aplicabilitatea acestor măsuri nu se rezumă însă la Roșia Montană, ci vizează toate licențele de explorare și exploatare (și nu doar cele legate de aur) existente în acest moment în România (cele mai multe dintre ele în județele Alba, Hunedoara, Caraș-Severin, Bihor, Maramureș și Mureș);

- Ideea instituirii unei ”cauze de utilitate publică” în privința unor proiecte din care statul român nu deține nici măcar 20% (în unele cazuri și mai puțin) nu este doar o forțare a definiției ”cauzei de utilitate publică”, ci de-a dreptul revoltătoare;

- Nu există nicio justificare pentru favorizarea intereselor titularilor privați ai unor licențe de explorare și exploatare minieră în detrimentul intereselor cetățenilor români proprietari de imobile în zonele vizate; această favorizare neconstituțională, care aduce o atingere gravă dreptului la proprietate privată, transformă România, la modul cel mai concret (nu doar teoretic), într-o țară colonie; Într-un interval de 20-50 de ani, România va rămâne fără toate resursele ei minerale, fără Munții Apuseni (în principal), încasând niște fărâmituri și adunând costuri uriașe (pe sute de ani) legate de conservarea și administrarea munților și lacurilor de deșeuri pe care le vom ”moșteni”.

***

P.S.: Lansat online în urmă cu mai puțin de două săptămâni, și fără a beneficia de vreo promovare specială, setul de petiții referitoare la stoparea acestei legi și a abuzurilor din cazul Roșia Montană a strâns deja peste 10.000 de semnături, care vor fi depuse la Camera Deputaților, la începutul noii sesiuni parlamentare. Puteți semna acest set de petiții foarte simplu, aici.

Iar aici puteți afla ce puteți face concret pentru a opri votarea acestui proiect de lege.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 


92 comments
  • 1

    Nu lui kelemen hunor i se zice “drujba de aur” pentru randamentul cu care despadureste muntii din secuime?

    Antonescu
    2011-08-27 14:39:52 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    @Antonescu:

    nu, ”drujba lui Dumnezeu” e Verestoy

  • 3

    Folosesti cuvinte prea grele pentru o initiativa legislativa similara in multe alte state. Nimeni nu va veni sa iti ia proprietatea, e vorba doar de incadrarea unui anumit timp. Legea la noi e proasta. Acelasi lucru e si in cazul lucrarilor de infrastructura. Pentru ca un Gigel nu vrea sa vanda se sisteaza toata lucrarea. Si de aia avem noi asa “multi” kilometri de autostrada si facem un pasaj in 10 ani de zile. Pentru ca la noi traditionalismul si spiritul comunist inca nu a pierit.

    Marius
    2011-08-27 14:45:28 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    Ce ma distreaza mentalitatea asta comunista. Noi nu ne vindem tara. Combinata cu paranoia ca dispar munti, ca ne dau afara strainii din casele noastre iese o lucrare geniala! :) ) La fel nici Korea de Nord nu are nevoie de ajutor din partea altor state. Se descurca ei singuri si acolo e ok, nimeni nu iti ia proprietatea. Stai, mananci radacini de copac (duminica doar) dar esti fericit ca niciun strain nu calca la tine in tara si iti poate fura bogatiile. Da, un model de urmat!

  • 5

    Eu as zice altfel: opriti-l pe Gotiu.
    Omul asta a inceput sa semene cu Vadim cind se porneste.

    victor L
    2011-08-27 14:53:25 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    Cu Vadim zici? Eu zic ca poate lua lectii Vadim de la el. LePen, Fidel Castro, Hugo Chavez pot invata multe din asta. De fapt, si Hugo Chavez a facut ceva asemanator. Erau britanici acolo si exploatau petrol pana intr-o zi cand a zis Chavez ca nu ii mai place si i-a dat afara din tara. Si acum, Columbia e in primele 5 economii ale lumii, nu? Asta e modelul de urmat!

    Ovidiu
    2011-08-27 14:57:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    @Mihai: Da, asta e modelul de urmat. Uite asa sa fim si noi youtube.com/wat../

    Marius
    2011-08-27 14:59:41 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 8

    @Marius: adica nu din cauza lui Tariceanu avem noi ‘multi’ km.de autostrada?

    octavescu
    2011-08-27 15:02:20 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    Stiti ce iti propun Gotiule? Ca tot am vazut ca esti cu flash moburi. Sa facem un flashmob in care sa chemam toti sustinatorii proiectului. Nu stiu, ma gandesc la un stadion. Si sa ii executam pe toti pentru tradare nationala. Ce zici? Merge?

  • 10

    @octavescu: Da, din cauza lui. Ca Boc a facut mii de kilometri pana pe autostrada. De fapt, acum plec pana la Arad si multumita autostrazii Bucuresti Brasov si autostrazii transilvania o sa ajung in 4 ore. NOT!

    Marius
    2011-08-27 15:07:15 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 11

    @Mihai: mare dreptate ai,adanc adevar ai postat!
    proprietarii astia privati sunt neste comunisti! sa fi fost proprietatile statului cum le dadea el de-a moaca cu toate cele 4 maini,nu le vindea!

    apoi,ce-a fost de privatizat s-a cam terminat! ca sa nu ne oprim din privatizare in plin avant trebuie sa expropiem mai intai!

    dupe ce expropiem,privatizam cui trebuie…ce-i asa greu de inteles pentru unii?

    octavescu
    2011-08-27 15:17:41 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 12

    Din cauza legii exproprierilor nu avem atatea autostrazi pe cate ne-ar trebui si pare ca din aceeasi cauza va trebuie sa suferim si in cazul “Rosia Montana” si sa ne refuzam dreptul de a fi cel mai mare producator de aur din Europa. Mare pacat!

  • 13

    Chiar este un interes national pentru Rosia Montana. Nu vreau sa ratam sansa de a deveni cel mai important producator de aur de pe continent, sa ratam cele 70 milioane pentru patrimoniu sau cele peste 3000 de locuri de munca puse la dispozitie. Trebuie ca proiectul RMGC sa inceapa cat mai curand, nu vreau sa ratam o sansa la mai bine pentru ROmania.

    Vasile
    2011-08-27 15:27:26 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    Daca nici argumentele pe care le-am expus mai sus nu sint convingatoare, chiar incep sa cred ca sintem un popor care ne meritam reforma dusmanului meu politic declarat, Traian Basescu. Sintem un popor discretionar futabil si refutabil. Irefutabil!

    victor L
    2011-08-27 15:27:33 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 15

    La 20 de ani de la sfarsitul Epocii de trista amintire, statul roman ne da inapoi cu 60 de ani. Ce mai poti sa spui? Iata dovada ca toate partidele sunt o apa si un pamant, ca indiferent de cine ne conduce, populatia este batjocorita si talharita fara scrupule.
    Pana la urma, ne meritam soarta.
    Lasa bai frate sa inceapa oricat de multe exploatari vor ei. Poate asta meritam noi romanii, ca sa intelegem ca dreptul la o viata normala se castiga, nu se da la liber. Lasa ca meritem. Suntem un popor prost. De vina nu sunt politicienii ca isi bat joc de romani, ci noi, toti romanii, ca ii lasam.
    “Daca m-ai furat o data, sa-ti fie rusine. Daca m-ai furat a doua oara, sa-mi fie mie rusine.” Proverb roman.
    Praful sa se-aleaga de tara asta, ca n-o meritam.
    Cu durere in suflet o spun: sa inceapa proiectul RMGC ca oamenii de acolo sa vada cu ochii lor si sa simta pe pielea lor urgiile pe care le aduce o astfel de exploatare. Razbunarea naturii si a istoriei va fi crunta pt. acesti oameni care se lasa pacaliti si momiti de niste salarii. Se vor cai, le va parea rau… Dar va fi prea tarziu. Cand se vor cai, vor fi deja bolnavi, multi dintre ei morti, iar acel colt de rai, va di devastat.
    “Da-i Doamne romanului mintea cea de pe urma”… cand mintea ii va veni la cap romanului, va fi prea tarziu si nu va mai putea fi reparat nimic.
    In concluzie, dragi rosieni, va transmit condoleantele mele. Imi pare sincer rau pt. ceea ce urmeaza sa se vi se intample, dar a fost alegerea voastra si veti plati pentru ea. Din pacate, chiar cu pretul vostru.
    Asta este. Noi n-avem ce sa va mai facem. Vi s-a spus ce se va intampla, vi s-au dat alternative.. dar pentru voi este prea tarziu. Doamna in negru va asteapta dupa stancile cu arginti.

    viktor
    2011-08-27 15:28:41 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 16

    Apai draga-Anda-vad ca tu esti un pic mai plapanda intelectual,de ce nu stai mai bine la cratita,si lasa pe altii sa comenteze,pe tine acest lucru,nu te prinde.Nu mai bine faceai o supa,sau vedeai de copii.Lasa-i pe barbati sa faca politica.

  • 17

    @Anda: de acord cu tine;eu sunt de acord cu Rosia montana;statul roman nu va mai avea capacitatea financiara si manageriala de a investi semnificativ pentru multa vreme.

    se pune insa problema daca mai are macar capacitatea ori vointa minima de a manageria in interes public (atat cat este cazul) investitiile straine; restul plansetelor -raportate de ex. la Rosia Montana-sunt mofturi,le putem lua pe rand-incepand cu cianurile si pana la ‘descarcarea arheologica’ si monumentele istorice.

    daca nu era proiectul asta,se alegea praful de monumente cum se intampla pretutindeni in tara,in nepasarea generala.

    octavescu
    2011-08-27 15:48:58 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    Daca proprietarii de imobile din Rosia Montana nu si-ar fi vandut proprietatea,acum probabil erau pe strazi pentru ca imobilele erau acum cativa ani sub orice critica. RMGC le-a renovat, desi nu castiga nimic, si va mai baga 70 mil $ in patrimoniu, chiar daca interesul companiei nu se indreapta spre monumente – care ar trebui sa fie treaba Ministerul Culturii si al Turismului. Si, Bibi, nu te mai lua de oameni, Anda are dreptate.

    Corina
    2011-08-27 15:58:35 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 19

    @ 14,
    clona.

    victor L
    2011-08-27 16:07:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 20

    @bibi: cine te incurajeaza pe tine sa fii , in afara de lipsit de o parere proprie vad ca te alimenteaza sa fii si misogin. ar trebui sa-ti crape obrazul de rusine in clipa asta.

    Mircea
    2011-08-27 16:14:50 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 21

    @ 5&19
    genuin
    Inspaimantator, nu?!

    victor L
    2011-08-27 16:16:15 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 22

    Stai ca vad ca ai si cunostinte de legislatie. Ai terminat si dreptul la fara frecventa sa inteleg.. sau ti.a scris stefi simion articolul si tu doar ai datcopy/paste? :)

  • 23

    Sunt de acord cu Anda si Octavescu. Statul roman nu are capacitatea sa exploateze resursele din subsol si fara RMGC, Rosia Montana ar mai fi ramas mult timp in umbra. Acum, toata lumea stie de RM si eu zic ca e un lucru bun.

    Octavian Popa
    2011-08-27 16:18:20 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 24

    Sunt de acord cu victor L.

    Octavian Preoteasa
    2011-08-27 16:20:45 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 25

    in mod fundamental, lipsa unei astfel de legi conduce la a bate pasul pe loc, pe scara dezvoltarii unei tari, dar in schimb, in loc sa vedem cladiri moderne (ar fi frumos sa fie modernizate cele vechi dar acesta nu este decat un vis frumos..) vedem numai cazaturi. in loc de autostrade sau proiecte indraznete de infrastructura , vedem sate de cocioabe. loc pentru case noi/ blocuri/ cladiri nu exista decat in tinuturi indepartate iar tara asta, continua sa arate ca dupa bombardament, pe alocuri. civilizatia are un pret.

  • 26

    [...] Articol voxpublica » Business & Economie [...]

  • 27

    Draga Corina,ce inseamna renovare pt. tine?Faptul de a pu ne 2-3 scanduri,a rezema ceva?Acolo se face renovare de ochii lumii,avem noi romanii un proverb(afara e vopsit gardul,inauntru leopardul).Si cu siguranta daca oamenii care au plecat din Rosia Montana nu vindeau( la pret de Romania) casele nu cadeau pe ei.Ei ce sa mai zici,toate merg impotriva noastra ca romani,sa speram ca se va discuta,negocia, si va fi pe primul loc interesul national,nu a unor grupuri de interese.

  • 28

    pai asteptati sa voteze legea . exista CEDO

  • 29

    @Mihai Goţiu: probabil ca nu realizezi cat suntem de in urma europei. altfel nu-ti inteleg incapatanarea. nicaieri in tarile civilizate, nu se pune problema ca proprietatea sa se interpuna cu un proiect industrial. mai mult decat atat, nu mai este cazul, pentru ca se respecta oarecare linii invizibile. insa la noi, inca trebuie mult lucrat pentru modernizare si implicit, recurs si la expropriere (dar cu relocare – asta probabil ca ti-a scapat din micul tau plan diabolic de a mai suci mintile )

    Elena Buga
    2011-08-27 16:29:38 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 30

    @tudor: ceea ce se dorea a fi descoperirea zilei, s-a intors ca bumerangul impotriva autorului, dovedind cat este de superficial de fapt ;)

    Ondina
    2011-08-27 16:43:45 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 31

    Toata tevatura din jurul cazului “RMGC” ma duce cu gandul la o imensa teorie a conspiratiei in care canadienii sunt bau-bau-ul care ne vrea raul. Din fericire, nu este cazul. Ma trag din zona aia si tare mi-ar fi placut sa vina un proiect de o asemenea amploare cand eram mic. RM are nevoie de mai mult si,pana acum, numai “Gold Corporation” a pus umarul sa faca ceva.

  • 32

    Sunt medic psihiatru.
    Ai grija de tine.
    Nu evoluezi bine.
    Esti intr-o stare de deruta care te poate duce la violenta.
    Ai senzatia ca “acum ori niciodata”
    Crezi ca ai o misie de care depinde natia.
    Daca nu-ti revii, foarte curand o sa innebunesti.
    Sper, totusi, desi nu cred ca ma insel, sa fii atat de duplicitar incat sa joci rational o sceneta in care nu crezi. Sper sa fie asa. Poate e mai bine lichea, decat nebun.

  • 33

    @marius!!nu de aia nu avem autostrazi ca legea e proasta!!cred ca esti tu mai prost daca crezi asta!!avem politicieni era sa zic prosti dar nu sunt prosti sunt doar ticalosi tradatori si hoti!!!

    arader
    2011-08-27 17:16:57 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 34

    @Ionut: Esti sigur ca te tragi din zona aia? Te intreb asta, pt. cei de la kamikaze mi-au spus ca toate comentariile pro RMGC de pe site-ul lor sunt date de pe ip-uri din strainatate :) . Germania, Franta, SUA si Canada :D . kamikazeonline.../
    @ Pascu: D-nul psiholog, va sfatuiesc sa scrieti pe google-ul dvs urmatoarele 4 nume de localitati: Kutahya, Bergama, Kolontar si Baia Mare, plus cuvantul “dezastru”.
    Reactia lui Mihai Gotiu este absolut normala. Au murit zeci de oameni si sute de animale din cauza exploatarilor.
    Dvs. ca psiholog, cum vi se pare mai uman: sa stopezi un tip de proiect care a facut victime omenesti, de animale si pagube materiale, sau sa iti asumi riscul pierderii acestor vieti? CUm e mai deontologic din punct de vedere profesional? Sa pui vieti in pericol (ma repet, au existat dezastre naturale care s-au soldat cu decese datorate de exploatarile de aur) sau sa elimini orice risc, oircat de mic ar fi el, da pune vieti omenesti in pericol?

    viktor
    2011-08-27 17:23:55 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 35

    Eu cred ca cea mai buna varianta pentru Romania este ca noi – toti romanii – sa il expropriem pe chioru de Romania. Poate asa va intelege chiariasul de la Cotroceni ca Romania nu este nici mosia lui si nici a jidovilor-masono-americani.

    Exproprierea chiriasului de la Cotroceni
    2011-08-27 17:44:10 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 36

    Comentarii anti-Gotiu idioate, partizane si subtirele.
    Dl.Gotiu are dreptate.

  • 37

    Pascule,

    ai consiliat cumnva nationala ? Nu stiu, da’ Nea Pitzi si baietii cred cam acelasi lucru.

    Peruanu'
    2011-08-27 17:48:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 38

    @Viktor: N-are omu’ voie sa se traga din RM si sa fii emigrat pentru o viata mai buna?

    Teoria conspiratiei e in floare atunci cand se vorbeste despre Rosia Montana. Probabil nu mai avem pe cine sa acuzam si ne-am gasit sa ne luam de niste oameni care ne arata cum se pot face lucrurile bune in tara noastra, pentru ca noi nu suntem in stare.

    Catalin
    2011-08-27 17:55:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 39

    Pe principiul asta mai bine nu mai exploatam nimic, punem sigiliu pe tara si o slasam la conservare, ah da lasam fan festu deschis ca sa avem o betie crancena pe an. Pretul aurului e acum ridicat si e rentabil sa exploatezi, nu sti daca si in 10 ani sau mai mult o sa fie aceeasi situatie

  • 40

    @viktor: # 34
    - sa interzicem automobilul…mor multi oameni
    - sa interzicem avioanele
    - sa interzicem trenurile
    - sa interzicem barajele
    - sa interzicem rafinariile
    - sa interzicem industria chimica
    - sa interzicem centralele nucleare
    - sa nu mai facem corabii, vapoare
    - …
    - sa ne mutam in pesteri
    - a vanam
    - sa pescuim
    - sa nu facem foc
    SA NE INTOARCEM IN COMUNA PRIMITIVA
    BAIETE, ESTI MAI NEBUN DECAT GOTIU.

    TU:
    - cu ce esti imbracat?
    - folosesti mijl. auto?
    - de ce ai calc.?
    - ai energie electrica acasa?
    - ai tv?
    - ai gaz metan la aragaz?

    IA PASTILE!

  • 41

    @Tudor: ramane intrebarea : rentabil pentru cine?
    -evident,trebuie sa fie rentabil pentru investitori; chestiune in afara de orice discutie
    -dar,atata timp cat mai suntem cetateni ai unei tari,pe teritoriul careia se afla resurse naturale,este normal sa ne intrebam daca exploatarea acestor resurse se face dupa “modelul” tarilor subdezvoltate (adica in interesul exclusiv al investitorilor si al intereselor private adiacente sustinute de cercuri politice).

    octavescu
    2011-08-27 18:56:31 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 42

    @Ion: Inca o dovada ca voi luati totul in gluma si la caterinca. Existenta automobilului nu ameninta viata. Daca legea ar fi respectata, nu ar exista accidente si pierderi de vieti umane.
    Din fericire, s-au descoperit de mult metode de a stopa poluarea autovehicolelor. Cea mai usoara este reimpadurirea, existenta de spatii verzi numeroase. Exista norme europene si norme ONU de protejare a mediului. Daca si aceste norme si legi ar fi respectate, poluarea nu ar mai fi daunatoare. De asta se platesc taxe de mediu. Pt. protejarea si curatarea mediului.
    FocuL : ) ) ?? Focul se poate aprinde si pe cale naturala .
    Da folosesc mjiloace auto. DIn fericire s-a inventat combistibilul nepoluant. De asemnea, s-a descoperit energia solara => poluare 0. Energia solara produce curent electric, caldura, foc, apa cald. Nu polueaza absolut deloc mediul.
    De asemenea, s-a descoperit alternativa la gazul metan. De asmenea, reciclarea obiectelor contribuie substantial la protejarea mediului.
    Progresul omenirii nu inseamna doar poluare. Daca ar fi fost asa, viata pe pamant ar fi luat sfarsit. Din fericire, tarile dezvoltate au facut tot posibilul pt a prezerva viata pe pamant.
    Eu sunt.. nu de acord… ci FOARTE FOARTE de acord cu interzicerea functionarii centralelor atomice. Nu avem nevoie de ele.
    Daca Companiile n-ar fi hraparete si statele le-ar impune interziceri peste interziceri, de maine intreaga lume nu ar mai fi poluata de loc. Companiile private, in cardasie cu statele sunt direct raspunzatori de poluare.
    Asa cum s-au descoperit surse nepoluante pt. benzina, gaz metan si curent electric, exista si minerit nepoluant ecologic, si a fost descoperit de mii de ani :) . Este vorba de mineritul clasic.
    Daca RMGC se da atat de corecta, sa faca exploatarea clasica, prin mine, nu cu dinamita si cianura.
    IA DE-TI VERIFICA CARDUL!!! RMGC te premiaza pt. slugarnicie si pupat de dos canadian.

    viktor
    2011-08-27 18:56:36 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 43

    Sunt de acord cu Tudor ca in ritmul asta nu mai facem nimic in tara asta, mai ales lucruri bune. Si consider ca a luat atata amploare fenomenul “rosia montana” pentru ca exista un interes sa se tergiverseze acest proiect, poate pentru ca altii considera ca Romaniei ii este mai bine asa cum este si nu are nevoie de progres.

    Andreea
    2011-08-27 19:16:15 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 44

    ooohhhoo, stati ca tocmai s-a descoperit bomba saptamanii: “PDL vrea aurul tarii”. Ma uit la “test de stres” incercand cu greu sa nu scap niste cuvinte “de bine” printre dinti. Nu pot sa cred frustrarea si spumele pe care le face moderatorul ala cu fata de soarec, cand discuta de PDL si indiferent de faptulc a primeste raspunsuri care contrazic ce zice el, o tine pe a lui si buna :P DL vrea aurul tarii. :) )
    Gotiule scuze ca o sa comentez fara sa-ti fii citit articolul, dar mai nou nu mai am rabdare sa “te citesc” Cred ca mai multi cititori simt la fel. AI devenit previzibil si precum moderatorul ala o dai in paranoia si delir.
    Ce pot spune e ca in majoritatea tarilor europene, daca e vorba de un proiect de interes national sau de securitate nationala si proprietatea ta este amplasata pe locul acelui proiect, statul iti ofera un pret peste mediu pt a o obtine. Daca refuzi, in ultima instanta , statul o poate confisca, platindu-ti valoarea minima estimata a proprietatii.

  • 45

    @viktor: # 42
    Eu sunt inginer chimist cu studii si practica in strainatate.
    Cateva intrebari:
    - ai idee ca tehnician de tehnologia RMG?
    - cate mari incidente au fost la astfel de exploatari pe glob?
    - ce zici de instalatiile care produc cianurile? Unde functioneaza ele?
    - vorbeam de victime, nu de poluare in postarea veche
    - cam cati oameni mor din folosirea mijl. auto pe glob?
    - tu cam ce profesie ai? Intelegi ceva din tehnica?
    - esti sigur de pericolul emisiilor de bioxid de carbon?
    - stii ce-i aia minerit clasic la extragerea aurului?
    - daca tu poti renunta la toate avantajele acestor tehnologii periculoase pentru om si natura SI O SI FACI, ai toata consideratia mea.
    DAR A FACE PE ECOLOGICUL DIN AUTOMOBIL SI DIN FATA CALC., NU ESTE NUMAI IPOCRIZIE, ESTE SI O MARE DOZA DE OBRAZNICIE.

  • 46

    @ion: toate aceste intrebari au mai fost puse si raspunsul a fost mai mereu, o alta intrebare. pentru a pleda la infinit o cauza care este inaplicabila, ma gandesc ca trebuie sa fii extrem de plictisit, ignorant sau chiar sa iti aduca un castig, altul decat cel moral. ramane la latitudinea domnilor contra sa decida care li se potriveste cel mai bine. un lucru este cert. terra incognita nu mai este de mult acest pamant. asa ca…de ce sa ne facem viata mai grea decat este deja. sa mergi inainte inseamna sa plusezi nu sa bati pasul pe loc.

    Beatrice Dima
    2011-08-27 20:40:47 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 47

    ehe gotiule. este impresionant cum reusesti sa mai fabrici cate un subiect de articol. cu talent de jurist preschimbat in jurnalist.

    Veronica
    2011-08-27 20:47:30 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 48

    ce vrajeala!studiati un pic conditile contractului!rmgkk ia totul si romania rmamane cu ppppoooola!!cu ce ajuta economia romaniei cu absolut nimic calculati efectu investitilor rmgc la pib da cu zero virgula ooo la suta!!vorbiti prosti!singura sansa de dezvoltare ramane constructia urgenta de infrastructura cu fonduri europene nerambursabile dar astea nu se pot fura si atunci nu tenteaza pe nimeni si daca se investesc fonduri europene atunci nu se mai pot face din fonduri publice deci se pierde pe 2 fronturi si nu se mai pot fura bani si se construiesc si nu mai e nevioe de alte investiti!rosia montana va supravietuoi cum a facut o de 2 mii de ani si nu a existat rmgckaka!!!

    arader
    2011-08-27 21:30:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 49

    ctp, domnule….

    public
    2011-08-27 21:40:03 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 50

    @ion: Nu, nu sunt tehnician. Dar asta nu inseamna ca nu am cultura generala. Nu inseamna ca daca nu sunt de specialitate, nu ma pot informa si nu pot emite judecati de calitate. Am facut si eu fizica in scoala, si chimie. Nu tre sa fii docotorand sau de meserie ca sa intelegi si sa stii niste lucruri. Daca nu sunt de specialitate, nu inseamna ca nu am dreptul sa ma informez si, dupa asta, sa imi spun parerea. Informatiile sunt la liber pe net. Totul e sa fii intersat.
    Stiu ce tehnologie foloseste RMGC. AM citit proiectul. Stiu ca vor sa foloseasca 16 tone de dinamita pe zi si 40 de tone de subtante chimice TOXICE, din care 12 sunt tone de cianura, timp de 17 ani, ZILNIC.
    De asemenea, ami stiu ca peste satul Corna, care va fi desfiintat, va fi pus un lac de cianuara cu barajul inalt de 185 de metri.
    Poluarea poate face victime. Nu m-am uitat pe o statistica sa vad cati oameni mor in lume, anual, in accidente de masina. Stiu insa ca in Romania mor anual 6000 de oameni iar cauzele sunt: nerespectarea limitelor de viteza, depasiri fara asigurare, depasiri pe portiuni dificile de drum si interzise, consumul de alcool. In concluzie, toate aceste decese in accidetne rutiere se petrec din cauza NRESPECTARII LEGII!!! De asemenea, in Germania mor anual 3000 de oameni din aceleasi cauze ca mai sus.
    Bineinteles ca emisile de carbon sunt periculoase. S-au descoperit totusi alternative: combustibil pe baza de hidrogen, fara arderi. Problema este ca acest combustibil nu este pus in vanzare din cauza COMPANIILOR PETROLIERE.
    Stiu foarte bine ce inseamna minerit clasic. Iei matale frumusel un ciocanel bont si altul ascutit si incepi frumos sa mergi pe filon. Mai e si varianta folosirii tanacopului. Dupa decuparea bucatilor de roca, acestea se duc la steamp, sau se pun intr-un dispozitiv modern de sfaramare a rocilor, se obtine un praf, iar acesta se decanteaza cu ajutorul APEI, nu a CIANURII!!!!!
    Nu fac pe ecologistul. Sunt ecologist, dar in acelasi timp iubesc foarte mult istoria si urmele lasate de oameni de-a lungul timpului. Respect foarte mult munca depusa de om de-a lungul timpului si MILITEZ PT. PASTRAREA EI.
    Nu am automobil prietene :) . Detest acest mijloc de transport. In afara de curentul folosit in casa, nu poluez cu nimic mediul inconjurator. Dar, cum ti-am spus, exista ca alternativa energia solara si cea eoliana. Dar firmele ce furnizeaza energia electrica clasica se incapataneaza sa impuna statelor sa foloseasca serviciile lor si nu lasa formele alternative de frunizare a energiei electrice sa se dezvolte.
    Sunt obraznic ca-i exprim o parere? Dar tu cum esti ca-ti permiti sa ma insulti? Impertinent, nu?

    viktor
    2011-08-27 21:46:28 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 51

    @pascu: cred ca esti pacientul unui psihiatru sau ar fi cazul sa ta cauti…
    fraza scurta si abrupta este un semn pentru psihiatru

    matrix-4
    2011-08-27 21:49:37 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 52

    @ Beatrice DIma: si sa pui muntii la pamant, nu? Ba daca va credeti asa tari, si aveti impresia ca voi aveti dreptate, de ce n-aveti ma curajul sa impuneti un referendum la nivel national? Raspunsul e simlu: pt ca rmgc va primi un mare si puternic sut in cur, d-aia.
    Populatia romaniei nu vrea o firma straina sa ia aurul din ROmania. Austriecii ne-au furat petrolul si asistam la o anomalie groaznica din cauza asta: avem unul din cele mai scumpe preturi la benzina din Europa, in conditiile in care in Romania exista petrol. Petrolul din INsula Serpilor s-a dat inca dinainte sa castigam procesul. Aurul pe care il mai avem, l-am dat? Ba da viata, strainilor, nu vreti sa ne-o dam? Sa faca ei ce vor cu ea… ca oricum nu sunt departe.
    Tara bananiera plina de Iude, asta suntem. Eu nu vreau sa-mi vand resursele nimanui. Las’ sa ramana acolo, ca nu fac rau nimanui. In schimb, exploatarea cu siguranta va face mult rau.

    viktor
    2011-08-27 21:53:41 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 53

    “…Proiectul propus de investitorii canadieni de la RMGC prevede dinamitarea celor patru munţi aflaţi în jurul localităţii Roşia Montana şi crearea unui iaz de peste 600 de hectare pentru decantarea sterilului tratat cu cianuri. În final, la marginea Abrudului turiştii vor putea admira cele 214 milioane tone de steril care vor rezulta după scoaterea la suprafaţă a aurului de la Roşia Montana.” Sabina Fati, RL

    Cine e de acord cu asa ceva in casa, localitatea sau tara lui e un criminal patibular !

    Sorin Maier
    2011-08-27 22:08:26 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 54

    @viktor: # 50
    In social-politic adevarul absolut nu exista. La fel si in arta. in stiinta insa, nu prea sunt mai multe adevaruri. daca discutia se poarta cu mijloace, metode si argumente ce tin de stiinta.
    Tu le cam amesteci. Si politica si gusturi si ceva generalitati de pe vremea liceului din stiinta. E bine sa stii ca, in general, stiinta se cam innoieste cam la 7-8 ani. Poate ai ramas in urma.
    Chiar si asa, iti respect opinia. Problema intr-adevar are multe aspecte. Nu e simpla. Totusi n-o putem concepe numai de pe pozitii ecologice, fara a fi siguri ca aceste restrictii nu sunt respectate.
    Ce nu-mi place la tine, este SIGURANTA cu care crezi, ca si Gotiu, ca aveti toata dreptatea intr-o problema care implica multa cunoastere din multe domenii.
    Daca ati fi de profesie, nu guristi sau difuzoare, ecologisti, v-as intelege mai usor. Ecologia este o disciplina de inalta inginerie, nu de filologie sau drept sau ziaristica. Ecologia nu se face astazi prin neinterventii, ci prin protectie la interventii, adica folosind multa si inalta tehnologie.
    Protectia zonei la cianuri implica mai multa tehnologie decat separarea aurului folosind cianuri.
    Nu-mi inchipui ca te-am convins, dar mi-ar place sa crezi ca poti si gresi.

  • 55

    Incredibil ce seamana comentariile postacilor RMGC-isti! Acelasi text gen “discurs de Miss”, autist.
    @dl psihiatru: sa ne spunei si noua la ce spital lucrati. Daca asa vorbiti cu pacientii, aveti un duh de pacient cand dati sfaturi! (am cunoscut si eu o pacienta cu schizofrenie paranoida care se credea medic psihiatru si ne dadea sfaturi cum sa tratam bolnavii)
    @dl Gotiu: deranjati rau, altfel nu ieseau postacii cu discursuri copy /paste / change user name. Va urez succes, e de inteles ca va mai sar unii altii la gat, presiunea si miza a foarte mare. Deja argumentele contra acestui proiect au fost atat de clar explicate, minciunile RMGC au fost de atatea ori date pe fata, incat deja nu mai decat chestie de inteligenta si bunavointa.

    muresel
    2011-08-27 22:30:31 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 56

    Salutare GIBONILOR PORTOCALIU-VERZUI !
    In alta ordine de idei,ce asociere potrivita de culori,exact asa sunt PORTOCALIU-VERZUII,ca flegmele pe asfalt ,dimineata.

    Mos Ion Roata
    2011-08-27 22:33:37 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 57

    iti meriti soarta Gotiule, i-ai pupat la un moment dat pe reprez. puterii, i-ai criticat f. dur, fara rost , pe cei ai opozitiei(de parca ei ar conduce)!nu vei reusi nimic!
    rosia montana va intra in buzunarele acolitilor pdisti iar tu ii vei injura pe cei din USL!

    pdistidiot
    2011-08-27 23:29:24 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 58

    ha ha!parca gotiu va suferi daca politicieni isi vand sufletul diavolului?????vor suferi romani!gotiu lupta pt ei!!!si mai ales lupta pt aceasta tarisoara vitregita de toti conducatorii ei!deja o luati razna vorbiti in punga!

    arader
    2011-08-27 23:44:39 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 59

    @pascu:AUTOTRATAMENTUL NU A DAT REZULTATE?INCEARKA KU CIANURI!!VOR VENI IN KURIND DE LA R.M.IA DOZA DUBLA KA NU MAI AI SHANSA….

  • 60

    @ion: NU MAI SPUNE KA ESHTI INGINER,KA SHI EU SINT…SHI INCEPE SA-MI FIE RUSHINE KA UN INGINER POATE GINDI KA TINE
    POATE AI DIPLOMA DE LA SPIRU SHAPIRO HARETZ!!!LA CE SKOR AI LUAT-O?SERVESTE-LE KOPIILOR TAI O PORTZIE DE CIANURA!!!DA-LE SHI PARINTZILOR!!TU SA NU IEI KA PIERDEM UN SPECIMEN RAR:MONUMENTU’ PROSTIEI….
    SHI POATE NICI NU TE ATAKA,KA PROSTIA E INTANGIBILA….
    FORMULA CIANURII DE CESIU O SHTII?DA A APEI OXIGENATE?

  • 61

    LE DORESC CELOR KARE AGREAZA PROIECTUL RMGC,SA-SHI KREASCA COPIII KU CIANURI!!!!KIT MAI MULTE.POATE ASTA E FORMULA DE A SKAPA DE PROSHTI SHI BANDITZI,SHI SE MAI KURATZA TZARA.
    NEA BASEL,IA SHI TU O LINGURITZA,DOUA…

  • 62

    Acum nu avem autostrazi din cauza romanilor care detin in proprietate 5 metri de pamant :) )))) hahahahahahahahaha! NU POT SA CRED CA ASTFEL VA JUSTIFICATI CIANURILE! Proiectul RMGC este o HOTIEEEEEE! Iar voi, voi postacilor, iarasi n-ati avut weekend. Cred ca doare :D

  • 63

    @DAN TUCULEA-ARAD: # 60
    esti produsul unei interventii neprotejate, prin prezervativ, asupra naturii.
    Se vede dupa argumentele folosite.
    Acum inteleg importanta …prezervativului.

  • 64

    Eu nu pot sa inteleg cum 100 de mii de tone de dinamita si 250 mii de tone de subtante toxice (din care 75 de mii sunt tone de cianura) pot conserva patrimoniul si, respectiv, sa nu afecteze grav natura. Este ilogic. Stim cu totii ce face dinamita: rade tot in calea ei. De asemenea, in lume s-au produs 34 de dezastre ecologice din cauza exploatarilor miniere. Iata sursa luptapentrurosi../ . Cautati fiecare caz in parte si veti gasi informatii
    Rog fanii RMGC sa-mi raspunda la intrebare.

    viktor
    2011-08-28 11:22:49 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 65

    Poate ce s-a intamplat la Yellowknife romania-actuali../ va va mai pune pe ganduri.

    viktor
    2011-08-28 11:26:49 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 66

    Si de o parte si de alta exista si vor exista interese. E imposibil sa investesti far sa vrei sa obtii ceva, cum la fel atat tipm cat te situezi de cealalta tabara sa nu urmaresti ceva si sa nu ai de castigat ceva. Cel putin in cazul sustinatorilor proiectului lucrurile sunt evidente in privinta a ceea ce obtin in urma lui. In rest sunt interese politice si economice care se mentin inca in umbra. Mai bine ar juca si opozitia cu cartile pe fata.

  • 67

    @Mihai: @Tudor: @Anda: @Vasile: @ion: @Andreea:
    …stiti voi ce vreau sa va spun.

    Moromete
    2011-08-28 12:24:31 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 68

    @Ely: Deci asa a, toata lumea e pe interes, este? In Romania nu e posibil ca cineva sa faca ceva doar din civilitate, ci neaparat pt bani, este?
    Te inseli amarnic. Opozantii proiectului au un singur “interes”: conservarea patrimoniului cultural istoric vechi de mii de ani si protejarea naturii, a oamenilor si a animalelor. SUnt oameni idealisti, care tin la ideea de natiune si identitate. Pt. asta protesteaza. Nu pt. bani. Ba dimpotriva, vin cu bani de acasa pentru apararea patrimoniului national.
    Am auzis expresia asta de zeci de ori: fiecare om are un pret. Absolut fals. Sunt oameni care lupta din convingere pt niste cauze. Da,sunt putini acei oameni (dovada sta lipsa de reactie a romanilor, in marea lor majoritate, fata de nedereptatile la care se deda statul roman) dar ei exista. Daca nu ar fi existat, comunismul ar fi persistat in Romania.

    viktor
    2011-08-28 12:38:44 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 69

    Dle GOTIU,
    Articolul este foarte documentat si strict la obiect.
    Pentru cei care nu stiu, ar trebui amintit ca Academia Romana a propus un Referendum national in problema Rosia Montana.
    In plus, adaug ceea ce sustine Academia Romana cu privire la conditiile in care ar trebui sa se faca exploatarea aurului de la Rosia Montana:
    “Considerăm că exploatarea aurului din Munţii Apuseni ar putea fi luată în considerare în următoarele condiţii:

    1. Dacă exploatarea s-ar face în galerii şi nu în carieră deschisă. Astfel s-ar evita mutilarea mediului, strămutarea populaţiei, distrugerea unei localităţi şi a vestigiilor arheologice etc.
    2. Daca relatia dintre stat si investitor s-ar baza pe procedura CONTRACTULUI DE ÎMPĂRŢIRE A PRODUCŢIEI şi nu pe concesionare.
    3. Dacă în locul tehnologiei bazate pe cianură s-ar folosi o tehnologie fără acest reactiv. Există în prezent şi asemenea tehnologii, încă puţin folosite, dar imperative în cazul unor zone dens populate.”

    Arcadied
    2011-08-28 21:16:38 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 70

    PDL-ul mai are pretentia ca este partid de dreapta in conditiile in care se pun bazele unei legi ce aduce prejudicii proprietatii private?

    Predoiu inca mai sustine ca Romania este un stat de drept in conditiile in care accesul la justitie ar putea fi conditionat de o taxa?

    O sa ii pun aceste intrebari si multe altele deputatului din colegiul meu uninominal.

  • 71

    @Ionut: Merita luata in considerare propunerea ta! Tepes asa facea cu tradatorii de neam si tara si cu hotii: ii aduna intr-o sala, ii imbuiba pana cadeau lati de beti, si apoi, in focurile ghenei cu ei!

    Unde esti tu Tepes Doamne?!

  • 72

    @Ely: Eu am un singur interes: sa ma pot plimba prin muntii patriei, fara cianuri! Dar propunem ca pe tine si pe restul sustinatorilor acestui proiect sa va trimitem la munca acolo, sa vedeti ce “buna” e investitia asta si ce “papica” buna o sa primiti voi dupa o zi de munca silnica, cu niste legume cultivate direct pe un sol cianurat!

  • 73

    @ion:

    Tie iti dedic urmatoarea strofa a lui Eminescu: “ai nostri tineri la paris invata la gat cravatei cum se leaga nodul, si-apoi ne vin de fericesc norodul cu chipul lor de oaie creata!”

    Chiar nu ne interesa faptul ca ti-ai facut studiile in strainatate! Tot o “oaie creata” esti, si Eminescu pentru tine a dedicat aceasta poezie! Sa pui mana sa o cauti pe net, “savantule”!

    Si daca tu esti dispus sa ti se toarne pe gat cateva tone de cianuri, atunci, te invitam cu drag sa ti le asumi, dar nu in Romania, ci undeva prin Cosmos! Si tot acolo iti punem in carca si cateva sute de tone de aur, ca sa fii fericit ca ti-ai poleit casa cu aur si ca o sa traiesti fericit pana la adanci batraneti, acoperit de aur si de cianurile aferente!

    Si ca sa stii si tu, “savantule” in chimie, studiat prin strainataturi: tehnologia cu CIANURI nici macar nu este de ultima generatie! Mancati mult c..at voi astia, incultii RMCG!

  • 74

    @Anda:
    Draga de tine! Unicul tau neuron a produs o idee?! Bravo! Te “felicitam” si asteptam cu mare interes urmatoarea ta emanatie de idee, peste vreo 300 de ani!

  • 75

    @ion: si eu sunt Ing.Chimist chiar acum fac masterul tot in chimie si eu am invatat la facultate, k cianura defapt nu e asa periculoasa cum se cred cei nespecialisti, defapt e un fel de lichid care are mai multe toxine decat ar avea apa.Aaa si sunt si economist(am facut 2 fac in acelasi timp) si din calculele mele de specialist in economie,Romania are numai de castigat de pe urma proiectului RMG si asta cu tot cu cheltuiliile care va trebuii sa le suporte pt intreninerea barajului pe urmatorii ani dupa exploatare(50-100/ani), da, e de bine!Si nu in ultimu rand paralel cu cele doua facultati am mai facut si fac de istoire si acum constat k toate galeriile alea romane si/sau dacice care se vor dinamita la exploatare, chiar nu au nici o valoare fie de orice natura, drept urmare nu ar merge turismul niciodata chiar daca s-ar investii in infrastructua si reconditonarea ruinelor de acolo..:)) Du-te ma specialistule de aici k pana acum nu ne-ai demonstrat cu nimic ceea ce pretinzi ca esti(acum sa nu cauti pe net formula cianurei de cesiu cum iti cerea cineva mai sus). In afara de a jongla cu niste cuvinte si de a folosii niste pretexte de genu “dar cati oameni mor in accidente auto si inca folosim acest mijloc de transport asa k oamenii oricum mor din accidente, dc sa nu murim si dintr-un accident ecologic??? sau dc sa nu marim nr. de decese canceroase(sunt si doctor, am uitat sa-ti spun..)oricum o sa murim cu totii, deci ce rost are sa incercam sa minimalizam poloarea si accidentele de orice natura…apropo stiai ca nr de oameni decedati in accidente auto (anual) este mai mare decat nr de oameni decedati in accidenta aeriene??? si k se considera(de catre unii) cel mai sigur transport?? tu dc crezi k asa??…astept raspunsul tau de specialist…

    eujiji
    2011-08-29 14:20:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 76

    @ion, ba am uitat sa te intreb: ce ai ma tu in potriva mineritului clasic???(adik fara cianuri), ai de pierdut ceva daca ii obligam pe canadieni sa extraga aurul clasic??? sau poate esti avocatul lor economic, cine stie, chiar nu te inteleg…..

    eujiji
    2011-08-29 14:27:27 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 77

    @eujiji: Frumos zis! :) :) :) Respect!

  • 78

    @eujiji:pe langa ca argumentatia ta e neconvingatoare, ma tot intreb daca e posibil ca un individ agramat si care scrie precum un pusti de 12 ani care isi petrece viata mai mult pe mess decat la scoala si departe de PC, sa fi terminat n-spe facultati
    Ca sa fiu mai scurt: Mars ma ca pute a minciuna !

  • 79

    @al: Si tu puti a postac RMGC.
    Nu e nicio minciuna in faptul ca dinamita (200 mii de tone) si cianura (120 mii de tone) ucid si fac praf Patrimoniul Natural – Cultural – Istoric.

    viktor
    2011-08-29 15:14:47 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 80

    @viktor: Ce postac RMGC nene? Eu nu sunt de acord cu darea aurului nostru pe mana strainilor !!!!!!
    Din pacate @eujiji a avut asa un comentariu incat m-a indus in eroare. Scuze ca l-am inteles gresit !

  • 81

    @al: se vede k esti chiar f prost! si asta pt ca nu te-a dus capul incat sa-ti dai seama k am fost ironic si in acelasi timp am pus si punctul pe “i”….sigur tu nu esti specialistu @ion????..
    Merci @Alina si mie mi-a placut dedicatia ta, dar vezi k mai sunt unele “animale” care nu inteleg asemenea strofe cum ar fi @al….
    @vicktor te rog frumos, daca nu esti specialist nu ai voie sa te dai cu parerea si nici gandesti, deci numai specialistul @ion are dreptul la gandire si la replica aici!!!!…gandire comunista, nu?

    eujiji
    2011-08-29 15:34:26 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 82

    @Ovidiu: Hahahaha!
    @Catalin: Da, sa stii ca ai dreptate: chiar bombardand RM cu cianuri ni se arata noua ca mai putem face lucruri bune in Romania :) :) :)

  • 83

    @eujiji: Mi-am cerut scuze pt ca te-am inteles gresit dar din pacate nu ai bunul simt sa le primesti. Oricum, partea cu gramatica si mess-ul ramane valabila
    Nu, nu sunt ion, domnule detectiv

    Cat despre RMCG, daca imi permiteti domnule @eujiji, nu sunt de acord nici cu metoda propusa pentru exploatare, nici cu distrugerea galeriilor romane/dacice si de fapt ce mama draq cauta astia sa ne ia aurul cand nou avem traditie si specialisti in industria miniera?

  • 84

    “noi avem” in loc de “nou avem”

  • 85

    @al, frate dupa ce ca suntem putini, ne dam si-n cap unu la altu…probabil k in timp ce scriam eu acel comment, tu deja postasei comment-ul respectiv…imi cer scuze, dar urat ca te-ai grabit cu acuze…, nu stiu cum e la tine dar la mine trebuie sa dau refresh la pagina ca sa-mi arate noile comment-uri…

    eujiji
    2011-08-29 15:56:20 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 86

    @eujiji: Nici o problema ! PACE !:)

  • 87

    @al: :) graba strica treaba:))…cam asa fac si eu cand vad un comentariu aberant si fara logica, nici nu ma obosesc sa-l citesc pana la sfarsit(pt k n-are rost)poate numai acele comentarii mai logice si cele cu tenta de manipulare la care le si raspund….

    eujiji
    2011-08-29 16:26:26 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 88

    @Alina:
    Dar este exact invers!
    Sustinatorii cianurilor (nu se poate zice “adeptii dezvoltarii”, pentru ca despre ASTA e vorbam, proiectul in form actuala, nu despre exploatarea aurului in general) stiu foarte bine ce consecinte va avea. Tocmai de aceea iau shpaga de la RMGC, ca sa se poata muta cat mai departe de zona ce va fi afectata! Cum sa ii propui sa locuiasca sau munceasca acolo?!

    Cristian Ioan
    2011-08-29 16:31:18 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 89

    [...] în mod ipocrit poziţia anti-naţională. În timpul acesta se pregăteşte impunerea unor legi dubioase de expropriere a munților României [...]

  • 90

    @Mihai: ai fost acolo??? Se distrug muntii toata zona..daca se vrea sa ajute lumea de acolo se pot face o multime de bani doar cu agroturismul, capsunii din zona sunt excelenti..trasee organizate prin galerii unde turistul sa vada filoane de aur etc..ar aduce mult mai mult profit decat aurul extra de acolo si apoi toata zona poluata, ape, pamant, pesti etc..daca se demareaza acel proiect in Romania o sa fie revolutie o sa vezi!

    cuibus
    2011-08-30 16:54:03 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 91

    [...] – primul este de a justifica o așa-zisă ”utilitate publică” în cazul exproprierilor pe care intenționează să le facă împotriva localnicilor care se opun proiectului; [...]

  • 92

    [...] Voluntarii campaniei Salvaţi Roşia Montană au expropriat sediul UDMR din Cluj, unde au dat nas în nas cu preşedintele Kelemen Hunor. Acesta a bălmăjit ceva că partidul condus de dumnealui nu va vota modificările la Legea Minelor. [...]

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

alex mazilu Andrei Plesu antonescu aur basescu Becali blaga blog Blogviu interviu BNR Boc BOR calatorie campanie candidatura catalin voicu cluj concert criticatac criza CTP Curtea Constitutionala demisie Dinu Patriciu EBA economie Elena Basescu Elena Udrea experiment Facebook film FMI fotbal guvern humanitas Iliescu instantanee internet Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu manipulare Media Mihai Goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza ortodoxie Parlamentul European pd-l Plesu pnl Polirom ponta protest psd radu duda riscograma rmgc romani romania rosia Roşia Montana salarii securitate sondaj steaua SUA Tariceanu tiff TRU TVR uichendist.ro usl Vanghelie Vasile Blaga Videanu

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!