![]() | …prea saraci pentru a ne permite luxul prostiei!vezi toate articolele de Alin Fumurescu30 Jun 2010 la 20:51 71 comentarii 1253 vizualizari. |
…oarecumva in completarea apelului SAR pentru introducerea studiului obligatoriu al literaturii universale in scoli, redau mai jos un Memoriu al Societatii de Studii Clasice din Romania, adresat Ministrului Educatiei (preluat inclusiv pe site-ul Dilemei Vechi). Ce propune memoriul?
1) reînfiinţarea secţiilor clasice, o singură clasă, în două sau unul din liceele teoretice, la profilul uman, din Bucureşti, ca şi la Cluj Napoca şi Constanţa; aici ar urma să se studieze obligatoriu, săptămînal, la toţi anii, 4 ore de limba latină şi 2 ore de limba greacă veche şi neogreacă (greaca modernă);
2) menţinerea în trunchiul comun, la toate clasele a IX-a din ţară, a unei (1) ore de limba latină (latina nu pentru latină, ci pentru limba română);
3) studierea obligatorie la profilul uman din filiera teoretică şi la toate clasele a 2 ore de limba latină;
4) studierea obligatorie, săptămînal, în tot învăţămîntul vocaţional, profilul teologic (seminarii) a 2 ore de limba latină şi 2 ore de limba greacă.
5) cooptarea în comisiile de alcătuire a planurilor de învăţămînt preuniversitar a unui cadru didactic de specialitate (latină-greacă veche) din învăţămîntul universitar sau preuniversitar.
Care sunt justificarile (daca mai era nevoie)?
Menţionăm doar cîteva repere, de altfel bine cunoscute.
• Limba română este, dintre limbile neolatine (romanice), cea mai apropiată de latină, în materie de gramatică.
• Rolul formativ al limbii latine este de asemenea evident. Latina constituie matematica, ori altfel spus, algebra ştiinţelor umanistico-sociale.
• Terminologia ştiinţifică din toate domeniile comportă, în proporţie covîrşitoare, cuvinte de origine greacă şi latină.
• Limbile clasice vehiculează mentalitatea unei societăţi, care a făurit conceptele de democraţie, legalitate etc. Ele au slujit şi slujesc încă propagării valorilor fundamentale ale umanităţii, inclusiv ale creştinismului.
• Există pe teritoriul ţării noastre zeci de mii de documente în limba latină, încă netraduse şi chiar necitite.
Pe de altă parte, din perspectiva procesului internaţional actual de integrare europeană, aflat în plină desfăşurare istorică, forurile internaţionale implicate evidenţiază, prin luări de poziţie oficiale, faptul că ereditatea latină joacă în cadrul acestui proces un rol unificator:
• Studierea limbilor clasice în general, în mod special a limbii latine şi a civilizaţiei romane, care, prin intermediul dreptului roman, a pus bazele instituţionale ale primei Europe unite, reprezintă pentru educaţia tineretului european de azi o necesitate absolut obiectivă şi, totodată, o forţă indipensabilă echilibrului internaţional.
• Latinitatea joacă un rol central şi universal în schimbul de idei, în conlucrare şi integrare.
Aici mi-as ingadui sa mai adaug o motivatie: suntem prea saraci pentru a ne permite luxul de a ramane, pe vecie, inculti. Stiu ca presedintele isi doreste mai multi ospatari, frizeri si tinichigii, dar – pentru binele acestui popor pe termen lung – n-ar strica nici ca ospatarii, frizerii si tinichigii sa inteleaga maca ca “una hirundo non facit ver” ![]()
Acest apel a fost semnat de: Prof. Dr. Alexandru Barnea, preşedinte al Societăţii de Studii Clasice din România, Prof. Dr. Liviu Franga, secretar general al Societăţii de Studii Clasice din România, Acad. Prof. Dr. Ionel Haiduc, preşedinte al Academiei Române, Acad. Prof. Dr. Marius Sala, preşedinte al Uniunii Latine, Andrei Pleşu, rector al Colegiului „Noua Europă”.
În numele lectorilor străini din Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine a Universităţii din Bucureşti, au semnat prof. Laura Santini (Italia), prof. Thomas Schares (Germania) şi prof. Barbara Nelson (SUA).


Cristian Teodorescu azi la 10:16 |
A cotit cu dibăcie Băsescu la întrebarea ziariştilor dacă se mai întîlnesc cu el la [ citeste mai departe ]
Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 19 May la 17:59 |
Ca şi Mugur Ciuvică, despre care tocmai am scris, tot din categoria celor pentru care pare a [ citeste mai departe ]
| 1Domnule Teodorescu, daca v-au placut Iliescu si Nastase o sa va placa si Ponta, fiti fara grija! Sunt la fel de ambitiosi, orgoliosi, grei la suflet! Se construieste pe razbunare, ranchiuna, ura si interese!... | ||
| 2Intrebari si raspunsuri:1. De cand se iau deciziile cu sondajele de opinie pe masa? Adica in urma unor sondaje la care au raspuns in medie 1000 de persoane, presa, televiziunile, plus cei doi agarici/pogonici... | ||
| 3@Teodorescu Cristian I-auzi taticu'!De unde stie @Calin ca ai ginit un post de atasat cultural?De meritat,ce-i drept,meriti!Ai dat cu sarg la flasneta in anii astia din urma.R.Cernea s-a capatuit,urmezi... | ||
| 4GAVRILACHE gigiPoanta,toanta asa cum este ponta in ochii vostri v-a facut muci.Asta este teapa voastra.Uite cum ies toate smenozelile politice in cirdasie cu asa zisa justitie.Au instrumentat... | ||
| 5Totusi, ingrata pozitia domnului Teodorescu. Nu fiti rautaciosi. Sa trebuiasca sa te dai obiectiv pe dupa hidrant si sa-ti iasa asemenea jene de texte...... | ||
| 6RomaniaFilm prezinta filmul: "Free Bombonel!!!" - un film de dragoste despre cum se violeaza o Justitie oarba si bolnava.Coproductie Haznaua3-iRealitatea. In rolurile principale: Adrian Nastase, Ponta... | ||
| Mihai Goţiu 10959 citiri |
| Cristian Teodorescu 9978 citiri |
| Costi Rogozanu 8971 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4164 citiri |
| Alin Fumurescu 3962 citiri |
| Constantin Creţan 3396 citiri |
| Dorin Tudoran 2898 citiri |
| Elena Vijulie 2663 citiri |
| Dan Duca 2478 citiri |
| Ciprian Şiulea 2320 citiri |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 61351 citiri |
| Cristian Teodorescu 40318 citiri |
| Costi Rogozanu 38163 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18212 citiri |
| Alin Fumurescu 17868 citiri |
| Viorel Dobran 12327 citiri |
| Dan Duca 11278 citiri |
| Constantin Creţan 11155 citiri |
| Elena Vijulie 9288 citiri |
| Dorin Tudoran 8725 citiri |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Viorel Dobran 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Domnule Fumurescu Cum adica ne trebuie Latina. Nu ati auzit de ultimile indicatii pretioase de la presedintie ? Ne trebuie Chelneri si tinichigii. Sa stiti ca deja Zeus a inceput sa fie iritat ca sunteti “deviationist”
2010-06-30 21:27:06 | Raporteaza
Fumurescule, tu ai o problema cu titlurile: le alegi ca nuca in perete, si asta cu
“prea saraci pentru a ne permite luxul prostiei!”
e o excelenta dovada: inteleg bine ca el apare in pledoaria celor despre care ne informezi, si ca oamenii aia au perfecta dreptate, si ca tu doar i-ai citat, dar vezi tu, a-l cita in chiar titlu e problematic pentru tine (si pentru toti cei care cunosc America), caci exista oarece elemente ale realitatii care disturba tabloul asta idilic care zice ca “saracie –> prostie” sau “prostie –> saracie”. Din pacate, ecuatia e mult mai complicata si era fantastic daca tu evitai sa ne duci cu gandul la acest fapt amasr: tu ca traitor printre americani, care sunt poporul cel mai incult dintre cele occidentale, trebuia sa prevezi nepotrivirea si asta ar fi trebuit idealmente sa-ti sugereze prudenta cand e sa alegi titluri doar de dragul socarii lectoratului; americanii printre occidentali sunt si bogati si inculti, au si un “lux” la care europenii doar viseaza, dar sunt in acelasi timp si de-o ignoranta inspaimântatoare. Ce ne facem? Pana la urma dilema ta (si a celor pe care îi citezi e falsa, drept pentru care ce trebuie explicat românilor (si mai ales guvernantilor) e ca prostia costa, chiar si daca costurile astea nu-s neaparat usor traductibile in dolari, si ca impulsul spre educatie trebuie sa fie unul de dragul educatiei si din respect pentru propria persoana, si nu de dragul iesirii din saracie, sa de teama de a nu ajunge la ea.
Repet ca sunt total de acord cu sensul textului si initiativa ta de a milita pentru mai multa cultura si educatie in România merita respectul cuvenit.
2010-06-30 21:38:37 | Raporteaza
@Virgil: Aha, deci aceia nu sunt buni ?? Ei, as dori sa stai ( de iti vei putea permite vreodata sa mananci si altceva in afara de chiftele bagate in chifle)la masa, intr-un restaurant, si sa-l chemi pe ospatar : ” dom’ profesor, inca o sticla ! ” Intelegi ??!! Iar cand vreodata iti vei permite luxul unei masini si o vei gasi lovita in parcare, sa o duci la reparat la Universitate.
2010-06-30 21:44:35 | Raporteaza
Alin, referinţa la cele spuse de preşedinte ştii că e o mică răutate, dar te iert.
Preşedintele a lăsat să se citească în modulaţia sonoră ghilimelele, atunci cînd a zis “filozofi”. El s-a referit la impostura din învăţămînt. La fabricile de diplome, ce produc oameni… aerieni, ce-şi închipuie că odată diplomaţi şi parafaţi, nu au voie să se atingă de o menghină.
2010-06-30 21:47:45 | Raporteaza
@Unul Care Are Masina si Mananca la Restaurant:
dupa ce citesc ce scrii tu ma intreb daca nu cumva ar trebui si un apel sa invete copii mai mult logica si de ce nu sa citeasca si inteleaga un text
2010-06-30 21:53:05 | Raporteaza
@Fumurescu: arata-i lui Virgil cum se scrie in latina: esti un postac monoman
2010-06-30 21:54:23 | Raporteaza
una hirundo non facit ver sau cu o floare nu se face primavara
2010-06-30 21:56:47 | Raporteaza
@Virgil: corect, numai că e rîndunică
2010-06-30 22:00:10 | Raporteaza
@Striveste nuci intre buci:
ia cauta sensul pentru “Stultus est sicut stultus facit”
2010-06-30 22:00:24 | Raporteaza
@Marius Delaepicentru: Stiu.
2010-06-30 22:01:09 | Raporteaza
@Virgil: rade-te pe piept
2010-06-30 22:05:01 | Raporteaza
@Alin Fumurescu:
ca american sadea, trebuia sa-ti incepi sustinerea printr-o comparatie simpla: “la noi in State, in fiecare oras resedinta de stat si inca in 5 alte orase, americanul imberb aprofundeaza latina si greaca pentru a-si largi orizontul de cunoastere”
altfel ar fi bine ca sistemul actual de invatamant liceal romanesc sa invete limba romana (sau materna) pe cati mai multi tineri, plus cateva abilitati elemntare pentru viata care-i asteapta…
ps: am invata – cu placere pot spune – latina intr-un liceu de elita iar chestia m-a ajuta substantial in domeniul juridic dar… pragmatismul american ne invata ca in preocuparile de masa trebuie sa ramana doar ceea ce va folosi maselor
2010-06-30 22:05:38 | Raporteaza
@Striveste nuci intre buci: wrong answer , mai incearca. (btw cred ca tu esti ras pe creier si ai ras si circumvolutiunile)
2010-06-30 22:06:57 | Raporteaza
@tatelu: Auzi coane asta “la noi in State, in fiecare oras resedinta de stat si inca in 5 alte orase, americanul imberb aprofundeaza latina si greaca pentru a-si largi orizontul de cunoastere” nu e un text scris de ITM pe vremea cand era dizident la Viata studenteasca ?
Doar intreb nu dau cu parul !!!
2010-06-30 22:08:54 | Raporteaza
Ce a spus @Unul care are masina…. vroiam sa-tzi spun si eu, fumurescu. Neavand habar de Romania, itzi potzi permite sa batzi campii cu necesitatea insusirii elinei, dar noi, AICI, cand ni se sparge o tzeava avem nevoie de instalatori stiutori sa manuiasca cheia franceza nu declinarile latinesti. Caci si fara si cu latina&elina, scoala din rrrominika va produce tot avortoni ca vergilica asta, care dupa ce a terminat ca vai de el o facultate pe banii nostri ii mulge acum pe prostii de canadieni ca welfarist. Dixit et salvavi animam meam.
2010-06-30 22:11:31 | Raporteaza
@lucid: repara-i teava lui Virgil
2010-06-30 22:13:24 | Raporteaza
@lucid: Domnule eu am terminat o facultate pe banii lu tata si mama (ca si ei plate impozite ca sa ma exprim pe limba ta)
Intamplator am cam terminat aceeasi facultate da nu stiu cum dracu tu ai iesit asa idiot
Ideea este mult peste limitele cognitive pe care le ai . Nu zice nimeni ca nu e nevoie de chelneri, mecani instalatori (chiari si marinari ca sa te simti bine) dar diferenta o fac tot elitele. Printre elite sunt si cei care stiu limba latina pe dinauntru si nu pe dinafara
2010-06-30 22:15:55 | Raporteaza
@lucid: Cat priveste salariul meu poti sa zic ca nu o sa-l ai tu nici daca-l pupi in fund pe zeus personal (asa ca sa te oftic
)
2010-06-30 22:17:33 | Raporteaza
@lucid: si o completare la salariu si alte venituri. Base nu o sa te plateasca nici odata la cat am eu salariu aici nu de alta dar el are limbisti mai de soi (gen Mihaiesi , TRU , Patrasconiu) asa ca tu nici macar la capitolul asta nu excelezi.
2010-06-30 22:24:49 | Raporteaza
@Virgil: repara-i teava lui lucid
2010-06-30 22:28:16 | Raporteaza
@lucid: si daca tot te dai latinist macar copiaza corect
se zice “Dixi et salvavi animam meam”
Nu te intreb ce inseamna ca-ti omor neuronu iradiat de la catacombe
2010-06-30 22:29:07 | Raporteaza
@Striveste nuci intre buci: Dictionarul roman contine mai multe cuvinte decat teava si a repara. Mai incearca esti pe drumul cel bun (poti sa ajungi si eruoparlamentar)
@Alin Fumurescu cum naibi de se strang la o tema importanta asa gunoaie. Mai lipseste nepotu lu tamara si eventual Victor L care o sa arunce el o soparla cum ca Norica Nicolai nu stiu ce a mai facut (ca in bancul ala “da ce ba voi nu aveti KKK?)
2010-06-30 22:33:25 | Raporteaza
@Virgil: de ce esti nervos?
2010-06-30 22:35:56 | Raporteaza
@Striveste nuci intre buci: Nu sunt deloc. Chiar ma amuza prostia (atata vreme cat nu e “in my backyard” )
auzi am o intrebare: tu tot cu PDL-ul ai votat ?
2010-06-30 22:40:06 | Raporteaza
E firesc si usor de inteles entuziasmul pentru limbi al SAR.
2010-06-30 22:43:20 | Raporteaza
nu. am votat cu PNL
2010-06-30 22:43:38 | Raporteaza
@Striveste nuci intre buci: pacat ti se potriveste ca profil (adica incult , agresiv, cu un limbaj de maidan numa bun de votat base)
Sa inteleg ca te pregatesti sa-l votezi Pe Dan Diaconescu in direct si in reluare ?
2010-06-30 22:45:33 | Raporteaza
de ce ma intrebi? ai vreo scranteala cu PDL-ul ? o mica paranoia, ceva? si tu crezi ca porcii zboara iar margarii voteaza cu PDL, sau cum, desteptule?
2010-06-30 22:47:17 | Raporteaza
@Striveste nuci intre buci: NU coane era o simpla estimare statistica.
N-am nici o apasare cu cine e la putere in Romania. Doar ca nu sunteti in stare decat sa dezvoltati clisee dupa maretele cuvantari si iesiri (in decor) ale marelui carmaci (sau timonier ca sa fim in bon ton cu termenii marinaresti)
2010-06-30 22:50:23 | Raporteaza
Ok, bravo tie. Acum aranjeaza-ti pijamaua, ca vin domnii aia in halate albe sa te intrebe cum te simti.
2010-06-30 22:52:05 | Raporteaza
@Striveste nuci intre buci: Da ce au trecut intai pe la tine.
Auzi coane hai las-o moale. E un subiect care depaseste inteligenta asa ca du-te in alta parte ca din pacate domnul Fumurescu chiar nu are nici o vina ca sunt pe lume si oameni ca tine , lucid si multi altii
2010-06-30 22:54:16 | Raporteaza
Extras din biografia lui Sergio Marchione, administrator delegat la Fiat, cel care a salvat firma italiana de la faliment: Licentiat in drept la Osgoode Hall Law School of York University, Master in Business Administration (MBA) la University of Windsor, licentiat in filosofie la Universitea din Toronto. Iata ca sunt si filosofii buni la ceva.
In Italia cine face Liceo Classico se poate lauda ca a facut o scoala de elita, fiind privit cu respect in societate.
2010-06-30 22:54:33 | Raporteaza
Asa, Virgilica, bun baiat.
2010-06-30 22:57:09 | Raporteaza
@marcello: Pai Marcelo in romania se lauda cu cate jipane are , cate mii de dolari “au spart” in cluburi “de fite” si cate de idioti sunt ca au terminat Spiru Haret.
Ce dumnezeu sa le ceri.
Cred ca romania ar fi mai bogata decat elvetia si Luxemburg daca ar pune taxa pe prostie.
2010-06-30 22:57:56 | Raporteaza
Tzoparlanilor, va rugam sa-l lasati pe latinistul deosebit de inteligent, care-si stalceste propria limba materna, Virgil adicateela, sa discute singur si erudit pe subiectul pus in discutie de autor.
Concluzia articolului ne-a prezentat-o de la bun inceput: PDL e o hazna, Basescu e o loaza iar el e dastept decat oricine
2010-06-30 23:11:21 | Raporteaza
Deci sa inteleg ca daca d-voastra sunteti axat pe partea soft a stiintelor mai toata lumea ar trebui sa faca la fel.
Plusul de valoare din ce va veni ?
Din faptul ca vom avea filfizoni care vor putea articula 3 cuvinte intr-o limba moarta /.?
2010-06-30 23:26:42 | Raporteaza
Domnule Fumurescu,
Va multumim pentru aducerea la cunostinta a acestui apel. Intr-adevar cred ca declinul limbilor clasice in scoala romaneasca si aiurea este de rau augur mai ales ca in locul lor apar discipline destul de vagi dar care nu reusesc sa suplineasca nici pe departe bogatia spirituala (folosesc cuvinte cam pompoas, stiu, dar un cuvant mai potrivit nu am gasit). Problema insa nu se afla doar la nivelul deciziei politice, ci si la nivelul persoanelor care timp de douazeci de ani la Societatea Romana de Studii clasice si in Departamentele specializate ale marilor universitati din tara nu s-au prea omorat cu munca.
Am terminat sectia de studii clasice de la universitatea din Iasi si ulterior am facut un master in aceeasi specializare la Univ. din Bucuresti. Pot spune cu mana pe inima ca profesorii ce activeaza acolo sunt niste monstri cu fata umana facand ORICE le sta in putinta pentru a distruge interesul tinerilor in studiul antichitatii. Din pacate la ambele departamente de limbi clasice de la cele doua universitati reaua vointa merge mana in mana cu incompetenta crasa. Va recomand lectura catorva din studiile lui Liviu Franga, de altfel singurul clasicist (autodeclarat) pur sange din lista de semnatari pe care o prezentati. Din pacate, clasicistii universitari din .Ro traiesc intr-o cu totul alta lume neavand nici o initiativa notabila in ultimii ani atat la nivel organizatoric cat si la nivel academic.
Actualmente sunt inscris intr-un program doctoral de studii clasice la o universitate americana de oarecare prestigiu. Privind in urma la studiile efectuate in tara mea pot spune cu adanca tristete ca acesti oameni care acum se plang de situatia dificila a studiilor clasice au cules in sfarsit ce au semanat atatia ani: imbecilitate administrativa.
Spun acest lucru cu mare amaraciune: in urma cu cativa ani si eu si cativa prieteni, din pozitia de doctoranzi bursieri la universitati din strainatate am incercat sa ne inscriem la concursuri organizate in aceste sectii. Am participat la un astfel de concurs avand drept contracandidata chiar o colega care in timpul studiilor de B.A. din Iasi nu s-a remarcat decat printr-o cvasi totala absenta dela cursuri, prin ignoranta a principiilor elementare ale limbilor vechi, precum si printr-o nepasare fata de problemele actuale ale disciplinei studiilor clasice. In schimb se bucura de relatia privilegiata cu mai multi dintre comisiei de examinare (i.e. nora in devenire…hehe). Rezultatul acelui concurs la care individa a copiat copios a fost ca l-am picat cu o sutime (nu exagerez…). Scandalizat am incercat sa vorbesc cu cativa dintre factorii de decizie ba chiar am luat legatura cu seful de atunci al Soc. Romane de Studii clasice. Nu am primit vreun raspuns oficial, insa neoficial am fost trimis in p…..masii. Acestia sunt oamenii cu care azi se faleste Faimoasa societate…Rasfoiti va rog unul dintre ultimele numere din revista Studii Clasice. Sunt sigur ca la gazeta de perete veti gasi articole mai bine scrise.
va salut si incercati sa va si informati inainte de a scrie de acesti pigmei.
Ave Caesar! Morituri te salutant!
2010-06-30 23:37:36 | Raporteaza
@Alin Fumurescu && all
1
1.1
Si cine o sa-i invete latina pe elevi?
Profesorii buni vor aparea in 2-3generatii, greu de crezut…
An inteles ca in RO e un nivel foarte foarte slab al profesorilor de latina;
[cica e unul la Timisoara care a tradus aiurea de tot - inclusiv Abelard!
Despre alti -am niste volume bilingve Augustin cu traducera in romana aproape de neutilizat, din nefercire
]
1.2.
Si relativ la studiile teologice / patristice, chiar daca acestii profesori nu au un nivel foarte slab, sunt aproape sigur ca acestia ca nu pot intelege/traduce Augustin al Hipponei, Lacrantius, Commodianus, nici pe: Sf Ambrozie al Milanului, SF Hilarie din Poitiers [in cel mai bun caz]
Poate doar daca acestia folosesc in ajutor traducerile foarte bune in En – Church Fathers, FR – Sources Chrétiennes , DE – BKV etc
Nu-i vad descurcandu-se nici in Ioan Scotus Evrigena, Albert cel Mare, Anselm nici vorba de vreun Buridan, Ockham, Duns Scot;
nu-i vad a ar putea aborda nici Comentariile lui Petrus Laombardus sau la Metafizca lui Aristotel ale lui Toma d’Aquino
nici vorba de scrierile latine filosofice [cu influente si pt teologie] ale lui Cartesius, Gassendi, Leibniz, Kant [Hant latine! nu germane]
—
2
Apropos de ce zicea @lucidul ala bassist:
- un om care sa stie bine in RO despre multi dintre cei de mai sus [in latina] nu prea gasesti…
In schimb, in RO, in Bucuresti, am gasit imediat saptamanile trecute instalator -> un colaborator al instalaltorului de ale carui servicii beneficia familia deobicei [instalatorul cu care colaboram avea un necaz gra in familie si nu putea veni, mi l-a recomandat in 30 sec pe celalalt pe care l-am contactat in 3min]
In cateva zeci de minute problema era rezolvata [ in acest timp, la final, 'i-am servit'[ca un ospatar] si cafea/apa minerala/suc si am mai vorbit cat de nasol se traieste in RO]
3 Salutare Virgil, cele bune
2010-07-01 00:05:02 | Raporteaza
@Striveste nuci intre buci
Nu vrei sa ti-o strivesti pe-a matale intre niste buci otzelitzi?
2010-07-01 00:08:26 | Raporteaza
Corectii la 38:
Lactantius, Kant – scrieri in latina
etc
2010-07-01 00:11:49 | Raporteaza
domnule fumurescu, declar nesilit şi pe propria răspundere că ţara noastră are destul de mulţi intelectuali perfect conştienţi de originile naţiei române. e în firea noastră de români să ne mândrim peste tot cu originea noastră. păcatul capital pe care îl faceţi e că sunteţi paralel cu realitatea de aici din românia.
2010-07-01 00:17:13 | Raporteaza
Mi-a placut ideea articolului. Confirma inca o data povestea cu iadul pavat cu bune intentii
. Evident autorul nu e la curent sau nu-l intereseaza ca restructurarea sectorului bugetar inseamna din p.d.v. al ministerului educatiei printre altele comasarea orelor de fizica si chimie in ore de stiintele naturii? In loc de 2 profi, un prof. Boc si restul stabileau astazi noi si minunate feluri de redus ceilalti bugetari , astfel incat consilierii lor sa ramana ca de obicei acolo. Si unii au naivitatea sa vrea ore suplimentare de latina predate de profi suplimentari? Mi se pare , nu stiu, naiv? Cel putin neinformat ? Complet pe langa ce se intampla la noi zilele astea?
2010-07-01 00:20:16 | Raporteaza
Si e foarte linistitor ca toate astea sunt recomandate si de catre foarte harnicul Domn Andrei Pleşu, care a tradus/studiat/comentat [si dumnealui] enorm din cei enumerati la postarea 38 1.2
E liniste si bine, viitorul suna bine suntem pe maini bune [sau sanki?!]
2010-07-01 00:23:53 | Raporteaza
Va rog sa-mi cititi “operele” de proslavire de “atunci”!
ACUM AM SCHIMBAT MACAZUL,DA´DE OCHII LUMII!
DE FAPT EU SUNT MUNCITOR LA “SERVICII”,IN SLUJBA NEMURITORULUI POSEIDON !
civicmedia.ro/a../
civicmedia.ro/a../
civicmedia.ro/a../
2010-07-01 00:24:44 | Raporteaza
@nellu
cama asta e, o poveste de succes RO, cu final neasteptat…
poate vor comasa cursurile de latina+greaca +[eventual] sanscrita(*)/pali cu unele cursuri de Mecanica Fluidelor – pentru Opatari + masini unelte/tehnologia constructiilor de masini – pentru Tinichigii…
Vor rezulta foarte buni ospataro-tinichigii, prelucatori la rece/cald de tinichigerie subtila, cu calitati rafinate de osptari care vor scurge frumos lichide in pahare; vor scurge laminar [conform criteriu Reynolds] lichide in pahare [ dupa modelari in care vor rezolva usor ecuatiii Navier-Stokes].
Tinichigii-ospatari pentru care Buridan/Ockham/ Leibniz vor eprezenta niste lecturi foarte usoare [ la fel de usoare ca Libertatea/Clic/Zau etc].
Vor traduce rapid din Plotin/Proclus/Porfir [greaca] in drum spre casa, in lungile pauze de condus in aglomeratiile bucurestene;
vor initia ample proiecte de traducere integrala a Rig Veda, Brahmanelor si Puranelor si a mai toate Nikayas [si mai ales Abhidhamma Pitaka]
*) M Eliade a invatat bine sanscrita doar in circa 6luni -> deci se poate.
2010-07-01 00:38:32 | Raporteaza
eu propun in loc de vechea greaca si latina sa invete engleza chiar de la gradinita deoarece o sa aiba nevoie cand ajunge la varsta emigrarii.
2010-07-01 00:43:29 | Raporteaza
@ursul pacalit
e solutia optima;
mai poate invata Elevul la alegere si italiana/spaniola, eventual franceza/chiar si germana
Dar mai bine se grabesc taica-sau, maica-sa sa plece mai rapid cu Elevul la cel putin 1000km vest de Bucuresti, sa nu-l mai chinuie pe Elev in Valea asta a Plangerii
[ in care raul social-politc e ireversibil[
2010-07-01 00:55:49 | Raporteaza
@Despreinsi: Salutare coane.
Nu sunt de meserie si imi e greu sa spun daca 4 ore de latina si/sau limbi clasice sunt de ajuns sau daca pentru liceele de tip uman e suficienta o ora /saptamana.
Detaliile acestea sunt pentru profesionisti. In nici un caz latina sau limbile clasice sunt pentru cei care vor sa intre in politica, sau isi doresc sa devina pitipoance (barvat sau femeie imi e totuna) Este vorba de modul in care ti se formeaza intelectul in momentul in care vorbesti/inveti studiezi mai multe limbi. Nici macar nu inseamna sau nu se lupta ideea cu stiintele exacte acre au un alt palier si un alt tip de formare intelectuala.
sunt si alte domenii pe care tu le numesti soft si care nu ar fi rau daca ar intra in bagajul intelectual chiar pentru un specialist (filosofie , logica, muzica si arta). cat din bagajul unui specialist trebuie sa fie umplut cu limibi straine , arta, muzica , filosofie) Suficient cat sa formeze o cultura generala.
2010-07-01 01:06:04 | Raporteaza
@DespreInsi: #46
iti inchipui o discutie la atelierul mecanic
Proful universitar : crezi ca mi s-a f..t planetara ?
mecanic: indubitabil
2010-07-01 01:12:44 | Raporteaza
@ rk – scuze, data viitoare voi fi mai atent la titluri:)
@ Marius Delaepicentru – cu toata bunavointa, Traian Basescu poate fi suspectat de multe, dar nu si de dragoste de carte:)Nici macar nu se preface.
@ tatelu – invatamantul undergraduate american e departe de ideal. Iar a propos de pragmatism, vezi ce a zis Tocqueville despre educatia americana.
2010-07-01 01:25:20 | Raporteaza
@ lucid – vezi, macar poti injura cu staif!:) Sper sa-ti salvezi sufletul.
@ cassandra & DespreInsi – nu sunt, dupa cum bine stiti, specialist in studii clasice (desi mi-ar fi placut), asa ca nu ma pot pronunta cu privire la nivelul competentei profesorilor, dedicatiei lor, structura departamentelor, concursuri, etc. Imi pare insa ca o idee buna merita promovata si salutata ca atare, indiferent de la cine vine. Nu merita aruncat copilul dimpreuna cu apa din covata, nu?
2010-07-01 01:30:08 | Raporteaza
Sincer, nu vad nici un beneficiu din studiul latinei/vechii greci in licee. Argumentele aduse sunt cu totul irelevante. Si ce daca romana e cea mai apropiata de latina gramatical? Sa mai punem o ora de gramatica romana, mai bine, in licee. Sa invete elevii sa scrie corect romaneste, asta da, inteleg la ce foloseste.
“Latinitatea joacă un rol central şi universal în schimbul de idei, în conlucrare şi integrare.” Eu nu inteleg ce vrea sa zica fraza asta. Cum ma ajuta latinitatea in schimbul de idei…Nu stiu. Si eu am facut latina in liceu. 2 ore pe saptamana.
2010-07-01 01:44:09 | Raporteaza
@Alin Fumurescu && @cassandra
@cassandra – mult, mult succes!
Daca as putea sa am o editura/cu librarii
m-as bucur sa pot colabora cu oameni ca dumneavoastra.
[i plus imi confirmati - din interior - ceea ce constatasem singur vazund 'cata treaba' si mai ales 'ce treaba' s-a facut in ultimii zeci de ani in RO.
As vrea sa aduc mai apropae de romani multe scrieri alre celor enumerati de mine la postarea 38.
Bunicul meu a fost avocat si profesor de latina, limba romana, a studiat si filosofia [in interbelic]
Cred ca a fost un profesor foarte bun; ca avocat era excelent…
[in comunism s-a termnat [aproape] totul…]
2010-07-01 02:04:47 | Raporteaza
@Alin Fumurescu
A
Dixi et salvavi animam meam. citat gresit de @lucid nu e decat o mizerie finala a lui Marx, finalul:
“Kritik des Gothaer Programms”
“6. Ein wirksames Haftgesetz.
Es war zu sagen, was man unter “wirksamem” Haftgesetz versteht.
Nebenbei bemerkt, hat man beim Normalarbeitstag den Teil der Fabrikgesetzgebung übersehn, der gesundheitsmaßregeln und Schutzmittel gegen Gefahr etc. betrifft. Das Haftgesetz tritt erst in Wirkung, sobald diese Vorschriften verletzt werden.
…
Dixi et salvavi animam meam. |Ich habe gesprochen und meine Seele gerettet.| ”
—–
Eu propun cu totul altceva,
un text din De Trinitate – Augustin
CAPUT II.
4. De Trinitate quomodo hoc in opere disserendum. Quapropter adjuvante Domino Deo nostro suscipiemus et eam ipsam quam flagitant, quantum possumus, reddere rationem, quod Trinitas sit unus et solus et verus Deus, et quam recte Pater et Filius et Spiritus sanctus unius ejusdemque substantiae vel essentiae dicatur, credatur, intelligatur; ut non quasi nostris excusationibus illudantur, sed reipsa experiantur, et esse illud summum bonum quod purgatissimis mentibus cernitur, et a se propterea cerni comprehendique non posse, quia humanae mentis acies invalida in tam excellenti luce non figitur, nisi per justitiam fidei nutrita vegetetur. Sed primum secundum auctoritatem Scripturarum sanctarum, utrum ita se fides habeat, demonstrandum est.
2010-07-01 03:34:18 | Raporteaza
Ignorantul nu poate niciodata sa inteleaga de ce cunoasterea este valoroasa. El stie una si buna si pe aia o tine struna: ca “situatia” din Romania il dispenseaza de orice nu contribuie direct la supravietuirea fizica. Pentru ca, fireste, el a renuntat de mult la luxul de a fi mai mult decat un animal, de a trai desaupra conditionarilor fiziologice. Adicatelea, daca el n-are nevoie de asa ceva, de ce ar fi nevoia asta legitima? Mofturi, monser, ia pune tu mana pe sapa sa vezi ce-ti trece cheful de latina si greaca. Scoala vietii, aia e cea mai importanta, nu-i asa? … Partea proasta e ca astora n-ai ce sa le raspunzi. Eu stau si ma intreb: daca boborul refuza indaratnic orice tentativa de a-l lumina, daca el are impresia ca vrei sa-i faci un rau educandu-l – ca ai ceva cu el, dom’le! -daca el considera ca scrisul aproximativ si numaratul banilor sunt tot ce ii trebuie in materie de invatatura, cu drept sa se impotriveasca unul sau altul unui asa larg consens? Asta e situatia cu poporul roman dintotdeauna: ca avut elite culturale pe care nu le-a vrut! Elite culturale produse de culturile straine, cea franceza, cea germana, mai nou cea americana. Alta nevoie decat cea de folclor el n-a avut, asa se explica si in zilele noastre succesul muzicii etno si al manelelor, astea au inlocuit folclorul. TOATA cultura noastra moderna este o forma fara fond. Si mi-e teama ca e vina fondului, incapabil sa primeasca orice forma.
Persoane foarte apropiate m-au intrebat nu de putine ori, atunci cand eram angajat in diverse proiecte intelectuale: la ce-ti trebuie asta? ce faci cu asta mai departe? “Trebuinta” aici vizeaza, desigur, utilitatea practica. “Facutul”, de asemenea. Dupa o vreme, raspundeam sec: la nimic! Si uite asa am facut o facultate care nu-mi “foloseste” la nimic si un doctorat care nu-mi foloseste la nimic si continuu sa fac lucruri care nu-mi folosesc la nimic. Numai ca nimicurile astea deosebesc natiile intre ele, ele stau in centrul tuturor ceva-urilor, datorita unor asemenea nimicuri unele natiuni intra in istorie iar altele raman simple indicatii geografice, pana cand valurile istoriei le sterg conturuile si le risipesc la groapa de gunoi a istoriei, une nu e nici macar plangerea si scrasnirea dintilor. Toate nimicurile astea s-au bazat pe apropierea asidua a patrimoniului lasat noua de antichitate. Pe grecii antici ni-i amintim nu datorita calitatii drumurilor lor sau a numarului de capre pe cap de atenian. Ma opresc, ca iar m-a luat lehamitea.
2010-07-01 05:04:33 | Raporteaza
@romanita: dar engleza ajuta in schimbul de idei? si daca da, cam de cate zeci de ani? inca ceva, tu chiar ai idei de schimbat? tu crezi ca o idee e cam ce-ti trece tie prin cap cand te uiti la telenovele? tu ai impresia ca schimbul de idei are ceva de a face cu conversatia despre starea vremii?
2010-07-01 05:16:37 | Raporteaza
@nellu: Nellule, ideea e ca starea de fapt trebuie schimbata. E ca si cum eu ti-as spune ca trebuie sa mananci mai multe fructe pe zi si tu mi-ai spune “esti nebun, tu nu vezi ca abia am cu ce-mi cumpara paine si cartofi?” Corect, insa nu e mai putin valabil ca tot trebuie sa mananci mai multe fructe pe zi, ca sa fii mai sanatos.
2010-07-01 05:27:41 | Raporteaza
@ giku – fain! Vorba lui Ionesco pe care nu incetez s-o citez: “arta este absolut inutila, dar acest inutil este absolut necesar”
Cam dur, totusi, la # 56…
2010-07-01 05:56:21 | Raporteaza
@ DespreInsi – daca faci/ai toate aceste traduceri e im-po-si-bil sa nu gasesti o editura!
2010-07-01 05:57:24 | Raporteaza
@DespreInsi
Ma bucur cand te vad pe aici! : )) Felicitari pt eforturile carturaresti sipt umanism.
Ai fost tare la #45 . . .
Cat privesc latina si traducerile, avem si noi unele lucrari de merit, pretuite de altii insa, despre care eu n-am stiinta nici pana azi sa fi fost traduse integral. Vezi, de ex, Cantemir cu Istoria Imperiului Otoman, plus alte texte. La fel, Xenopol scrierile integrale de istorie, dar mai ales de filosofia istoriei. Si mult altele . . .
2010-07-01 06:47:55 | Raporteaza
Da. Trist, dar adevărat… Din păcate. Exact aşa cum spun: din păcate!!!
Acuma:
Este foarte adevărat că nu avem ”experţi” pe probleme de patristică sau latină medievală. Întreb: de unde? După ştiinţa mea nu există, în universităţile noastre, linii de specializare în aceste direcţii. Facultăţile noastre au strict specilaizarea: Limbi clasice (i.e. latina – clasică şi greaca veche – clasică). Sunt studiate şi celelalte perioade, dar aici este nucleul. A existat vreodată, la noi, o şcoală sistematică de latină postclasică sau latină târzie, de exemplu? Nu ştiu să fi fost.
Cei câţiva temerari – printre care şi regretatul Vasile Sav, care s-a luptat de unul singur încercând să ţină cât mai aproape de textul original – în loc de sprijin, au primit mai ales injuriile contemporanilor.
Bun. Avem specializarea pe care-o avem: limbi clasice. Şi-acum ajungem la problema de fond. De unde recrutezi oameni pentru aceste secţii, dacă limbile respective nu se studiază în licee? Unde să audă elevul de ele, dacă nu la şcoală? Prin urmare, TREBUIE incluse în planul de învăţământ, şi numai din acest motiv, dacă cineva nu doreşte să ţină cont de cele enunţate în textul apelului.
Apoi, latina şi greaca veche nu înseamnă numai gramatică. Înseamnă şi literatură, şi filosofie, şi religie. Şi arhitectură, şi teatru, şi educaţie civică. Pentru că, pe marginea oricărui text din manual, se poate construi o discuţie serioasă, pe oricare dintre temele de mai sus.
Este adevărat că demersul nu e deloc unul facil, dar rezultatele lui se văd în timp. Limbile clasice au locul lor, aşa cum clasiciştii au locul lor, nu văd de ce i-ar percepe cineva ca pe o ameninţare. E nevoie şi de tinichigii, şi de chelneri şi de ospătari. Dacă e aşa, e nevoie şi de gunoieri, că, fără ei, ne-ar îngropa gunoaiele, cu toată inteligenţa noastră. Şi iar este adevărat că e mai rentabil să şcolarizezi ospătari cerţi, decât să şcolarizezi savanţi incerţi. Problema este că toţi vor trebui să vorbească, să convieţuiască, să se pună de acord. Cum? Scoţându-şi ochii? Sau punându-se unii pe alţii la zid?
Exemple:
1.Educaţia spartană a dat rezultate extraordinare. Pe termen scurt. Ei se bazau pe o disciplină de fier, cum toată lumea ştie, şi pe forţa armelor. Corect. Până când armele au întâlni cuvântul. Pare de necrezut, dar cuvântul le-a doborât.
2. Ca să nu par sumbră:
Să presupunem că un ospătar foarte bun vrea să lucreze, la un moment dat în… Sicilia (no, că asta-mi veni în cap acuma). Îi strică să ştie că Siracuza a fost oraşul lui Arhimede şi a fost colonie grecească?
(După cum vedeţi, m-am ferit să spun că ar putea fi ospătar la Tomis şi m-am făcut că nu ştiu de Ovidiu, ca să nu fiu acuzată după-aceea că, din vina mea, nu s-a mai făcut nimeni ospătar…)
2010-07-01 07:31:42 | Raporteaza
@Alin Fumurescu: Latina? Greaca? Oameni buni, majoritatea elevilor iese din scoala fara sa stie bine limba romana! Fara sa fi citit, proba in comentariile literare de la bac si Capacitate, cartile din minima bibliografie obligatorie. Despre Literatura Universala nu mai vorbim, pentru ca nu se vorbeste deloc nici in scoli.
2010-07-01 08:25:15 | Raporteaza
@cretanu
Multumesc.
Asa e. Eu vorbeam de ultimii 45-55 ani.
Cantemir, Xenopol… cei de-acum sunt piticutzi fata de acestia.
E drept, nicaieri [prin Eu sau aiurea] nu mai apar vreun Pascal, Leibniz, Kant…
dar in ultimii ani in Ro e o smecherie pseudo-intelectuala inspaimantatoare si distructiva
2010-07-01 11:29:59 | Raporteaza
@Alin Fumurescu
Eu vreau editura MEA.
Si avand in vedere patrimoniul [personal/familial] as fi fost pe deplin indreptatit sa am vreo
2-3 edituri/librarii.
Asta daca n-ar fi existat in ordinea de pe tricou: Basse, VStoica, ANastase, VC T, IIlici, magureni, ungureni, si multi alti pseudodreptaci, securistoizi, mai vechi neocomunisti, figuranti si alte rezerve
2010-07-01 11:35:07 | Raporteaza
@alin fumurescu
desigur, aveti foarte mare dreptate, gestul conteaza. ceea ce ma intriga este faptul ca dupa stiinta mea un astfel de apel cu privire la starea studiilor clasice din romania se naste cam o data la doi trei ani. situatia insa pare a se inrautati. explicatia mea, poate gresesc, este ca persoanele cu functii de decizie in aceasta arie de specializare, se multumesc doar cu astfel de apeluri rasunatoare prin presa.
nu cred ca vor fi elevi doritori sa invete latina si greaca in liceu ca principala specializare atat timp cat la nivel academic nu exista o minima organizare a activitatii de cercetare. nu exista colectii de studii moderne ale autorilor clasici, nu exista dezbateri metodologice, doar din cand in cand mai apare cate o traducere, in general reeditari.
activitatea institului roman de studii clasice este nula. unul din proiectele lor, dictionarul grec-roman, in lucru de vreo 30 de ani, daca nu de vreo 100 de ani, ramane doar la stadiul de proiect. este un instrument de baza pe care filologia clasica din romania esueaza in mod constant sa il puna la dispozitia celor interesati.
asadar, inca o data: ma bucur ca exista printre intelectualii din ro preocupare pentru studiile clasice, dar, din pacate, acest efort de aducere la cunostinta a problemelor trebuie combinat cu un efort de a produce rezultate palpabile si competitive si la nivel academic. aceasta pentru ca studiile clasice au devenit o specializare ce se poate studia aproape exclusiv la acest nivel de cercetare universitara.
la buna vedere!
2010-07-01 11:53:43 | Raporteaza
“Există pe teritoriul ţării noastre zeci de mii de documente în limba latină, încă netraduse şi chiar necitite.”
De departe cea mai interesantă idee din text.De când şi de unde?
De pe vremea lui “ego, Zenovius, votum posui” sau, mult mai probabil, ţin de admninistraţia maghiară din Ardeal?
Oricum, rezolvarea-i relativ simplă: se scanează şi se pun pe un site – cine va fi interesat se poate uita.
Admit că am avut o simpatie pentru latină în generală. Dar simpatia provenea, cred, din faptul că era materia cea mai neimportantă şi cea mai puţin împovărătoare. Dacă ar fi contat la admitere în liceu, dacă ar fi fost probă la bac probabil i-aş fi purtat o ură sinceră.
În ce priveşte relaţia prostie (echivalată cu lipsa culturii clasice) -> sărăcie nu se verifică de nici un fel.
Nici cei mai aprigi susţinătorii ai culturalizării nu pot să scoată o relaţie de directă proporţionalitate între aprofundarea stihurilor lui Martial şi salariul viitor al învăţăceilor.
Elevii – şi părinţii lor – nu-s chiar atât de tâmpiţi cum s-ar crede. Dacă greaca veche şi sanscrita ar fi căutate şi remunerate de patroni, credeţi-mă, elevii s-ar strădui să le tocească. Până atunci or să se străduiască cu engleza şi germana. Sau cu chineza, dacă peste vreo douăzeci de ani va fi util să ştii chineza.
În ce priveşte “luminarea” cu de-a sila, compelle intrare, zic – mai bine lipsă. Esteţilor scârbiţi de lipsa dorinţei de cunoaştere le pot spune că întotdeauna şi peste tot – nu numai în Atena antică – progresul intelectual a fost precedat de cel economic. Adică Fidias şi Socrate au apărut după ce erau suficiente capre pe cap de atenian.
E o cruzime inutilă să-l culturalizezi pe unul care nu poate sări de trei sute de euro pe lună. Când stai într-un apartament prăpădit şi abia te târăşti de la un salariu la altul e mai bine – pentru confortul tău psihic – să-ţi placă Dan Diaconescu şi să ştii că Roma e oraşul ăla de unde mai trimite cumnatul nişte bani.
Iar ăia ce au chef să se culturalizeze în orice condiţii sunt liberi s-o facă. Nimeni nu-ţi dă peste cap dacă faci un doctorat fără utilitate financiară.
Mai e o fază. Punerea în practică. Dacă se mai vâră o oră în programă şi nu contează la bac elevii oricum nu vor învăţa nimic. Dacă va conta ca probă la bac iar nu vor învăţa că se va copia. Poate să bage ministrul câte ore noi vrea muşchii lui proprii.
2010-07-01 12:56:37 | Raporteaza
@Virgil: a-ule ( se citeste Amicule, poate amice, dar uita ca “asa doreste” muschii mei sa ma adresez Mariei Tale ) !Limbajul dvs. elevat , precum si formele corect gramaticale exprimate in scrierilor dvs. denota, fara indoiala, gradu’ superior al studiilor dvs.Vai, noi bietii astilalti, care cu 238 de cuvinte in 16 limbi putem sa cutreieram lumea, ce ne facem ?! Nici in cele mai frumoase vise ale mele nu gandeam ca inteligenta dvs. remarcabila poate da pe alaturi pe Voxpublica. Fii cuminte( CU MINTE ), Maria Ta, caci necunoscute sunt caile internetului. Parol !! P.S. Daca mai sunteti pe aici, Majestate, dupa ce ma odihnesc, poate mai schimbam o vorba_doua……………
2010-07-01 13:46:09 | Raporteaza
@tatelu: Raportz cum ati cerut: Copilu’ meu fac latina din clasa a 6-a. In state. E drept ca merge la scoala privata dar mai sunt pe ici pe colo si scoli publice cu programe de latina sau greaca.
2010-07-01 16:15:29 | Raporteaza
Daca_nu_nu – Good to have you back! Long time no see!:)
DespreInsi – Doamne-ajuta-ti! Nu te lasa!
@ cassandra – una fara alta nu prea cred ca se poate. De undeva trebuie intrat in acest cerc vicios sau virtuos…
@ valer – tocmai pentru ca traiesc in saracie nu ne putem permite sa-i lasam si inculti!
2010-07-01 19:35:59 | Raporteaza
The study of classical languages will not save you from poverty (here, in Italy, where Classical Studies are very, maybe even too much, developed, professors of those disciplines at high school level are very poor, among the worst paid workers); and it is not certain that that study can make people more clever, more smart, more “smecker”, that is what counts in nowadays world. From what I have read, the academic mafia (arranged competitions, personal relationships, favoritisms, etc.) is present in Romania as much as in Italy; but I believe that the situation is similar all over the world. Very very sad.
2011-08-25 22:59:39 | Raporteaza
And I would not be so sure neither of the fact that Romanian is fully a neo-latin language. A great part of the vocabulary is of balto-slavic origin; many scholars thought it was rather a Thraco-Dacic language (Roman occupation being too short in time to have generated a solid linguistic substratum); the fact that it has the declensions, does not depend on a neo-latin origin, but on the influence of Slavic languages, as for the posposition of the articles.
2011-08-29 01:49:14 | Raporteaza