RSS Feed

Prostest la concertul lui Billy Idol (FOTO) Încălzirea: ”Până când gardul ne va desparți”

vezi toate articolele de
29 Jun 2014 la 20:44 35 comentarii 1821 vizualizari.

Câțiva zeci de clujeni s-au adunat astăzi (duminică) în Piața Unirii din Cluj pentru un protest inedit: să joace badminton deasupra un ”fileu”, constituit dintr-un baner pe care scria mesajul ”Până când gardul ne va despărți”. Acțiunea reprezintă, de fapt, o ”încălzire” înaintea concertului pe care Billy Idol îl va susține luni în Piața Unirii.

Protestul a fost cauzat de intenția organizatorilor concertului lui Billy Idol de a ridica un gard înalt de 4 metri, care să împiedice vizionarea spectacolului. Din punctul de vedere al celor care au inițiat mobilizarea pe Facebook, decizia reprezintă o acaparare (privatizare) a spațiului public. În același loc, la începutul acestei luni, a avut loc un protest și la proiecția documentarului ”București, unde ești?”, de Vlad Petri, în cadrul Festivalului Internațional de Film ”Transilvania” (TIFF). Supărarea de atunci a celor câteva zeci de clujeni era legată de faptul că într-un spațiu consacrat în ultimii ani ca fiind unul al exprimării libere ar fi fost nevoiți să plătească bilete pentru a viziona un documentar despre… proteste. Supărarea de la TIFF a fost atenuată însă de faptul că gărdulețul amplasat în jurul scaunelor spectatorilor cu bilete, acreditări sau invitații, permitea, totuși, vizionarea filmului și din afară.

Istoria contemporană a Pieței Unirii din Cluj este una extrem de zbuciumată și a început în urmă cu exact 20 de ani când, după decizia fostei Administrații Funar de a deschide două șantiere arheologice aici. Au urmat numeroase proteste împotriva acestor cercetări sau pentru susținerea continuării lor, dezbateri publice, acțiuni ale grupurilor civice, luări de poziție, declarații politice. Protestele din toamna anului trecut pentru Roșia Montană au consacrat Piața Unirii din Cluj, ca un spațiu al exprimării libere.

ISTORIA RĂZBOIULUI DE 20 DE ANI PENTRU PIAȚA UNIRII O PUTEȚI CITI AICI.

***

Foto de la ”încălzirea” de duminică (credit: Márkó László). Clujenii au discutat și modalitățile prin care vor discuta în timpul concertului lui Billy Idol, dacă organizatorii își vor menține ideea de a ridica un gard care să împiedice vizibilitatea.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

35 comments
  • 1

    Numele meu este: Márkó Laci sau László (Laslo) :)
    Laci fara accent :)
    “Loţi” ca la Bölöni

    Márkó Laci
    2014-06-29 21:06:04 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    @Márkó Laci:

    mulțumesc, corectat ;)

  • 3

    Niste frustrati. Mergeti la munca si faceti rost de bani de bilet!

    Nazgul
    2014-06-29 22:15:51 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    Treaba cu “gardul” are mai degraba legatura cu baietii destepti (adica mafiotii) care detin drepturile de autor, marile studiouri. Ca cica acum exista camere performante HD cu optica buna accesbile oricui si le pirateaza opera pe (Inter)net. Internetul ii avantajeaza si promoveaza pe cei mici si ii dezavantajeaza pe marile case de inregistrari ca nu mai au monopolul la muzica (proasta) pe care o promoveaza ei.

    CopyLeft
    2014-06-29 22:17:27 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    Daca pana maine vor renunta la aberatia de gard de 4 metri (!), va fi o dovada in plus ca singura varianta viabila pt democratie o reprezinta protestele si atitudinea civica.

    p.s. Cand nu vrei sa “beneficieze” de show-ul “tau” decat cei de la care ai luat bani, iti organizezi concertul intr-un spatiu privat. Altfel, pe spatiul public, al meu si al concetatenilor mei, organizatorul imi e dator (daca nu cu bani, atunci cu libertatea de a urmari concertul, daca am chef).

    fain
    2014-06-29 23:02:27 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    Deci pot pirata numai cei care intra la spectacol cu bilet? :P

  • 7

    s15.postimg.org../

    unom
    2014-06-29 23:26:59 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 8

    Faptul ca un spatiu este public inseamna, dpdv legal, ca este in proprietatea statului (aici intra administratia locala, judeteana, comunala, etc). Nu inseamna ca este si proprietatea mea si ca atare pot sa cer apa si pamantul.

    Deci, daca cel care detine spatiul public (adica statul) a dat autorizatie de construire a gardului, acesta poate fi ridicat si cu asta basta. Spatiu public nu inseamna ca este proprietatea lui Marko, fain sau Gotiu. Proprietarul este statul.

    Teoretic, gardul va sta ridicat 4-5 ore intr-o noapte de luni spre marti, deci nu prea inteleg ce meci de badminton va intrerupe.

    Daca organizatorii nu au autorizatie… atunci gresesc grav.

    Haplo
    2014-06-30 10:50:59 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    Ce sa-ti spun, imi plange plua de mila milogilor care vor bilete gratis.

  • 10

    Ai adus vorba de şantierele arheologice deschise de Gheorghe Funar, dle Goţiu. Îmi pare rău, dar aici nu sunt de acord cu tine şi cu alţi opozanţi ai acestora: valoarea vestigiilor romane de sub Piaţa Unirii contează mai mult decât personalitatea controversată a fostului primar al Clujului. Se pare, totuşi, că bursele Soros şi-au spus cuvântul: dumneata şi alţi jurnalişti “reeducaţi” în taberele escrocului internaţional Schwartz Gyorgy (alias George Soros)aţi aplaudat gestul autorităţilor centrale (ţărăniste) de atunci, de a “conserva prin acoperire” vestigiile romane. Ca să nu se supere UDMR.

    septimiu pop
    2014-06-30 11:08:27 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 11

    Mi se par foarte tari si print-urile lui Szakats Istva pe tema asta

    dancing with myself
    2014-06-30 11:28:34 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 12

    Si stadioanele sunt spatiu public si sunt restrictioneaza accesul pe baza de bilete. Nimeni nu are o problema cu asta. Daca nu au fost in stare sa umple Cluj Arena cu platitori de bilete, atunci sa inchirieza stadionul CFR care-i mai mic. Sau Teatrul National daca au strans pana-n 1200 de oameni. Piata Unirii e agora orasului. Maine ne trezim ca-i dau autarizatie lui Gica Fulgerica sau lui Nelson Mondialul ca tot e localnic sa-si faca nunta in centru

    Respect pentru simbolurile orasului
    2014-06-30 11:54:14 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 13

    @Haplo:
    “Public = Adj. Care aparține unei colectivități umane sau provine de la o asemenea colectivitate; care privește pe toți, la care participă toți.”

    Spatiul public este spatiul deschis tuturor.

    Sofismele cu public, deci de stat, si de stat deci privatizabil tin de logica spagii. Majoritatea “intreprinzatorilor” ce au devenit apoi politicieni au “inceput” prin insfacarea de bucati de spatiu public sau proprietate publica prin girul “statului”.

    In fapt, statul e legitim cat timp reprezinta comunitatea cetatenilor. Daca-si incalca aceasta functie, reprezentantii statului comit acte de coruptie, deci contrare intereselor statului. Inclusiv prin autorizarea construirii unui gard de 4 metri la un concert desfasurat in piata centrala a unui oras.

    fain
    2014-06-30 13:00:49 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    un stadion poate fi in administratie publica dar nu e un spatiu public. nu poti intra cum vrei tu pe un stadion atunci cand nu e meci. o piata publica insa are alt statut. piata chiar e un spatiu public si nu poti scoate bani din ingradirea ei.

    lazy
    2014-06-30 13:01:00 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 15

    Pe bune, cât mai durează până să se organizeze nunți în centrul Clujului ?

    Precedent
    2014-06-30 13:21:11 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 16

    Da, sa puna gard sa nu vada milogii nimic! Altfel e lipsa de respect fata de cei care au platit bilet si datorita carora e posibil acest concert.
    Bai, milogilor, pai voi chiar credeati ca vedeti concertul fara sa platiti? :) )) sunteti mai rai ca tiganii care merg fara bilet pe Ratuc ca aia chiar nu-si permit, voi sunteti doar prea calici si credeti ca vi se cuvine totul mocca. Sa va dea statul, sa va dea primarul sa va dea UE, si voi sa stati ca niste trantori sa parazitati societatea.

    georgian
    2014-06-30 13:42:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 17

    Intre un stadion de fotbal si o piata publica a unui oras(care face parte din domeniul public al comunei, nu din cel privat) e o mare diferenta.

    Maxa
    2014-06-30 15:03:20 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    @georgian: Se putea sa nu apara si un manelist careda cu banii fara numar si are valoare ?

    uite ca a aparut Nelson Mondialul
    2014-06-30 15:10:57 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 19

    Gata , ai dat-o pe distractie ? …io-te aici :licenţele acordate de Guvernul Ponta companiilor NIS – Gazprom, Rompetrol – KazMunaiGaz, OMV – Austria si Rusia sau MOL – Ungaria sunt atat pentru explorare cât şi pentru exploatare şi dezvoltare, respectiv extragerea de hidrocarburi prin metode neconvenţionale.” Bai de asta nu mai pomeniti nimic , comunistilor ? Unde sunt hippsterii unde e Gotiu? A , dupa 2016 ,daca vine alt guvern …am inteles.

    titi
    2014-06-30 15:30:49 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 20

    @fain: Huuh? Exact asa se gandea si pe vremea comunismului: pai, n-a zis tovarasul ca totul este al poporului?
    Cand vorbim despre lege conteaza definitia din LEGE. Din DEX sau de pe clopotel.ro, nu are valoare in discutie sa evaluezi eticheta. Se putea numi spatiu interuman cu garduri.
    Referitor la reprezentare: iar incepeti ca in 2012 cu logica aia de fier…? Ai facut tu un sondaj cat de cat ok sa vedem daca ce cereti este reprezentativ sau nu?
    Repet, problema se pune asa: daca au autorizatie sau nu. Daca au, mi se pare foarte OK sa protestezi PANA cand incepe evenimentul, apoi deranjezi tu alt public care are dreptul sa ceara excluderea ta din acel spatiu public. Care este si al lui, mergand pe logica ta.

    Haplo
    2014-06-30 16:45:40 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 21

    Chiar, ia s-o reclam pe tipa aia cu tricou “meseriaş” de la unitislavam. Şi pe organizatori+ câţiva blogeri de aici care o promovau cu sârg. Nu mă apuc eu să fac contrademonstratii, dar poate aşa vă treziţi şi voi.

    Haplo
    2014-06-30 17:16:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 22

    Haplo, n-ai dreptate. Daca ar fi cum zici tu, publicul ar trebui sa ceara autorizatie statului ca sa se plimbe prin spatiul public. E de cacat sa ridici un gard de 4 metri ca sa poata unii sa tina un concert privat pe un spatiu public. Poate vrei sa vina si jandarmii sa pazeasca zona speciala de siguranta publica care este spatiul destinat concertului. Daca vrea sa fie concert privat, corporatia care organizeaza sa-si inchirieze un spatiu privat, nu sa ia din spatiul public si sa mai ia si lumea la bataie ca se uita peste gard.

  • 23

    flesh, am dreptate. Verifica ce zice legea.

    Haplo
    2014-06-30 18:53:14 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 24

    @Haplo: Dupa logica pumnului, daca legea scrisa la comanda iti zice sa-ti torni vecinul sau sa iti aplauzi conducatorii criminali, nu conteaza ce spune principiul moral sau dreptul international.
    Spatiul public este PUBLIC nu din cauza vreunei definitii, ci pentru ca asa este. Nu-i de stat, ci public. Si exista spatiu public mult inainte sa fi existat stat.
    Cu “autorizatie”, se poate face un cort permanent in locul pietei Unirii in care sa-si bea cafeaua si grupul Bilderberg. Iar publicul sa-si tina gura, ca “statul” e de acord.
    Habar n-aveam de concert, pacat ca aflu de el in asociere cu o actiune atat de ridicola si de arogant-cinica a organizatorilor. Dar sa folosesti o piata publica in locul unui spatiu inchis pentru ca e mai fancy, si in acelasi timp sa confisti respectiva piata in interes privat pentru ca banul face legea e si anti-cetateneasc, dar si ilogic. Ce urmeaza? Sa se acopere monumentele publice, centrele istorice ale oraselor etc. si dezvaluite numai platitorilor de bilet.
    La limita, abolirea spatiului public in totalitate.
    Legi se pot face si pentru asa ceva, totul e sa fie dobitoci care sa le inghita.

    fain
    2014-06-30 19:47:54 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 25

    @fain: am înţeles.
    Pai, eu sun hotărât, o voi reclamă pe faţă de care vorbeam. În rest, o să reclam orice faceţi, până la urmă piaţa PUBLICA ESTE SI A MEA. Şi eu vreau gardul.
    Voi habar n-aveti ce-i legea, dar protestati. Incredibil

    Haplo
    2014-06-30 20:13:41 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 26

    pana una alta, organizatorii se pare cau si un nume: Amprenta Advertising, iar o duduie din cadrul primariei responsabila cu PR ambaleaza cam asa legea pumnului: “În viitor se vor mai face astfel de manifestări şi nu ar trebui deloc să îi surprindă pe clujeni.” Adica daca ati huzurit pana acum, aflati ca de maine va fi mai rau.
    Nu la fel de explicita e d-na respectiva in ce priveste raportul pret-concert-amplasare: biletele de 90 de lei care sunt folosite ca motiv de a “proteja” cu gard, jandarmi (si sarma ghimpata) cumparatorii de profitorii care s-ar putea sa se afle in zona – au costat 90 de lei pare-mi-se, si cand concertul trebuia sa se tina la Cluj Arena. Acum, desi s-a mutat dintr-o locatie usturator de costisitoare in piata publica, biletele raman de 90 de lei. Desigur, cu un comision bine plasat la Primarie piata publica devine un stadion ad-hoc, doar mai central si mult mai ieftin.
    Evident, in conditiile astea Primaria descopera ca “nu există suficiente evenimente plătite în Cluj” =))

    Si, in logica binecunoscuta, cine plateste Primaria ia autorizatie, cine o sanctioneaza primeste bataturica, pardon: jandarmi.

    fain
    2014-06-30 20:37:14 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 27

    Nu vreau sa stiu cum o fi sa canti (sau sa asculti) “Rebel Yell” printre stratageme neoliberale cinice.
    Dar se pare ca “oferta” de gard de 4 metri nu a fost suficienta pentru a orbi cumparatorii de bilete la supra-pret:
    dcnews.ro/scand../

    elefantul din sufragerie
    2014-06-30 23:51:06 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 28

    actiune civica si rezultat:
    adevarul.ro/loc../

    :)

    de ce trebuie sa protestam
    2014-07-01 00:14:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 29

    Discutia despre spatiul public este una.
    Discutia despre gratuitatea actului artistic este alta.

    Sunt categoric impotriva monopolizarii spatiului public in scopul valorificarii lui private.
    In acelasi timp tare ma tem ca indirect vor suferi tocmai artistii independenti precum cei de la fabrica de pensule care incearca sa traiasca din ce vand si care se lovesc de mentalitatea ca arta este gratuita(de la “Cantarea Romaniei” urmare)

    doua taisuri
    2014-07-01 10:59:52 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 30

    @doua taisuri:
    Refaceti aceeasi schema de deviere a atentiei dinspre cauza problemei spre tapul ispasitor: In cazul de fata s-a ascuns un tun organizatori-primarie prin inventarea trecatorilor “fara bilet”.
    In problema costului artei se ascunde cel mai mare incasator si mancator de bani din lantul productiei artistice, care nu e in niciun caz artistul, ci: organizatorii, casele de distributie, editurile etc.
    Astfel ca, daca milioanele de amatori de arta nu platesc preturile piperate ale produselor artistice (pentru ca, de la Bourdieu incoace, arta a devenit in epoca globalizarii neoliberale aproape exclusiv o modalitate de cumparare a distinctiei sociale si economice), sunt acuzati ca lasa artistul sa moara de foame (!). In conditiile in care preturile la care se ajunge in INDUSTRIA artistica sunt prohibitive pentru cei cu venituri mici, chiar si medii. Astfel, accesul limitat, deci elitist la produsul artistic reprezinta cea mai mare parte din “valoarea” produsului confiscat si aditivizat de catre intermediari.

    fain
    2014-07-01 11:56:53 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 31

    @fain: Sa luam un exemplu autohton. spectacol d teatru, performance, teatru-dans INDEPENDENT. Sa zicem ca este un regizor/coregraf si doi actori/peroformeri/dansatori. Desi mai e nevoie de sunetist, luminist, masinisti sa zicem ca le fac ei pe toate. Lucreaza o luna. . 3 salarii minime pe economie insemna 2400 ron. cu impozite, taxe si contributii 4800 ron. Astea sunt cam obligatorii fiindca altfel asociatia contractoare e acuzabila de folosirea muncii la negru. Fara a mai calcula cat s-a investit in scenografie, deplasarea la locul de repetitie, eventuala chirie a spatiului de repetitie, drepturi de autor daca este cazul pentru text si muzica.
    Pe un bilet nu poti sa ceri mai mult de 25 ron ca lumea e saraca.
    In contextul asta sa mai incurajezi intratul fara bilet mi se pare chiar iresponsabilitate cu atat mai mult cu cat multi dintre protestatarii aici de fata sunt tot artisti independenti (ce-i drept din domeniul artelor plastice, nu performative)
    Dar no, cand traiesti de pe urma granturilor din bani publici e usor sa ii desconsideri pe cei care incearca sa se finanteze exclusiv privat.

    doua taisuri
    2014-07-01 13:17:07 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 32

    @doua taisuri: ?

    ce legatura are una cu alta? Cine vorbea de costurile din teatru? Teatrul e o arta mult mai putin intermediata – unde costurile sunt in mare parte acceptabile, si nu stiu oameni care sa fi facut mofturi la pretul unui bilet de teatru.
    Tocmai de aceea exista teatru pe bani – si mergi de cate ori iti permiti, si exista varianta mai putin complexa a teatrului de strada – mai mult sau mai putin gratuit.
    Cele doua forme de acces la arta trebuie sa coexiste pentru a nu transforma arta doar intr-un instrument de distinctie sociala in mecanismul snobismului elitist.

    Aici se vorbea de altceva: de confiscarea unui spatiu al strazii, si, in plus, de invartirea unei afaceri mai mult sau mai putin dubioase din care nu profita artistul, ci mai ales intermediarii.

    fain
    2014-07-01 13:35:40 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 33

    altfel spus: cine e responsabil pentru pretul artei? care nu se limiteaza nici pe departe la costurile sale de productie. Cat la suta din pretul final reprezinta aceste costuri?
    Cand samsarii iar cea mai mare parte, sub pretextul ‘hranirii artistului’, e semn ca problema nu e la nivelul consumatorului ‘profitor’.

    Pentru corectitudine, incercati sa aplicati aceeasi contabilitate riguroasa concertului in cauza :D
    Tinand de asemenea cont de faptul ca vorbim de un spatiu public, deci al strazii.

    fain
    2014-07-01 13:41:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 34

    in fine: Din motivele desfasurate mai sus, precum si din faptul ca arta este adesea contestatara la adresa structurilor pietrificate si a nedreptatilor sociale, reiese necesitatea subventionarii artei din banii publici.
    Arta este ireductibila la un produs de lux.

    In cazul de fata, insa, folosind cuvintele “lege” si “stat” ca paavan, impropriu si contrar sensului lor real, avem primaria care, in buna intelegere cu agentia organizatoare, nu a redistribuit banii publici pentru a facilita accesul la un act artistic ci, dimpotriva, a jumulit pe de o parte cumparatorii de bilete la supra-pret si, pe de alta, cetatenii cu drept la liber acces la spatiul public. Invocand cu impertinenta foamea de “evenimente platite”.

    fain
    2014-07-01 15:04:33 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 35

    Haplo, legile mai sunt si strambe, de-aia iese lumea in strada sa protesteze, ca sa le indrepte.
    Un exemplu foarte bun in acest sens este legea data de guvernul Ponta acum zece luni, prin care Rosia Montana era luata din spatiul public al Romaniei si distrusa. Am iesit in strada, am protestat si legea a fost respinsa de Parlament.
    Mie mi se pare foarte simplu acest rationament, dar multi romani au totusi o jena in a iesi in strada, desi e un drept al lor. Poate le e frica dupa ce au auzit de oamenii omorati de Ceausescu in 1989 si de Iliescu in 1990. Nu e bine insa sa traiesti cu frica.

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Vezi aici episoadele din seria BOOKFACE!

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

afacerea roşia montană alburnus maior alex mazilu antonescu banci basescu blaga blog Blogviu interviu Boc Bruxelles Bucuresti candidatura cianură cluj CNA comisia europeana corupţie criza CTP curtea constituțională Dan Diaconescu Dinu Patriciu educatie Elena Basescu europarlamentare experiment Facebook gabriel resources gaze de șist Gigi Becali google guvern humanitas internet iohannis Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu macovei Media mihai goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza parlament Parlamentul European pdl Plesu Polirom ponta presedinte protest proteste riscograma romani rosia roșia montană Rusia securitate Senat sindicate sondaj steaua SUA suspendare Tariceanu tiff TRU UBB UE uichendist.ro unesco Vanghelie Vasile Blaga victor ponta voiculescu

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!