![]() | Puterea Patriarhuluivezi toate articolele de Răzvan Vintilescu24 Nov 2009 la 16:06 51 comentarii 1308 vizualizari. |
Este modelul moral al lui Mircea Geoană. Este capul unei instituţii aflată pe primul loc în topul încrederii românilor. Pe vremea când era mitropolit a instruit o generaţie de preoţi în ale jurnalismului. Are CEA MAI MARE REŢEA MEDIA din România: televiziune, radiouri, ziare, săptămânale, lunare, agenţie de ştiri. Din punct de vedere al impactului,mesajele pot ajunge instantaneu la o turmă de oiţe obediente. Publicul fidel al acestei reţele nu este nici măcar acelaşi cu cel al reţelelor media convenţionale. Mesajele respective nici măcar nu sunt monitorizate în mod curent. Vă imaginaţi pe cineva ascultând la radio o predică, iar cinci minute mai târziu să vizioneze o dezbatere electorală la tv? Sunt zone în România, unde Trinitas-ul e singurul post cu recepţie clară precum cristalul. Şi dincolo de această perdea de tămâie, într-o ţară profund religioasă, este corect să punem întrebarea: “Pe cine susţine Patriarhul?”. Nu este blasfemie, nu este un păcat. Este o întrebare pusă într-o ţară unde parlamentarii trag sforile pentru construirea bisericilor, unde oameni politici sunt pictaţi pe zidurile sfintelor locaşuri. Şi dacă alegerea unui nou preşedinte este dificilă pentru creştinul de rând, buimăcit de declaraţii contradictorii, de evenimente absurde, cred că ar fi un semn de “normalitate” ca Patriarhul să îşi ia rolul în serios şi să îşi îndrume oiţele pe cărarea cea bună. Altfel, mimarea separării Bisericii de Stat, mimarea rolului de conducător şi mimarea încrederii în cele sfinte nu mai au niciun rost. Nu în logica desfăşurării vieţii religioase din România. Patriarhul a fost implicat direct în viaţa politică de către Mircea Geoană. Iar în acest caz, tăcerea nu este de aur. Deşi în turul al II-lea, s-ar putea ca fericiţi să fie cei săraci cu duhul.


Laura Cernahoschi azi la 12:30 |
Când Monica Macovei atrăgea atenția asupra faptului că PSD-ul, revenit la putere, chiar și sub [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:16 |
A cotit cu dibăcie Băsescu la întrebarea ziariştilor dacă se mai întîlnesc cu el la [ citeste mai departe ]
Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 19 May la 20:12 |
După ce-am văzut fragmente din teza de doctorat a procurorului general al României, Laura [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 19 May la 18:00 |
Copertă & Copyright 2012 - ION BARBU
Anunțul făcut de unul dintre cei mai guralivi și [ citeste mai departe ]
| 1@GAVRILACHE: Ai vazut, Laura, a fost doar exces de zel! Si tu iti faceai probleme! Zau asa!... | ||
| 2@markus: Pai probabil asta era rolul lui: sa- faca pocinogul si sa fie schimbat. Cu ce ma incalzeste ca-l schimba cu altul dupa ce deja raul a fost facut? ISC s-a retras din procesul cu nastase. Si asta... | ||
| 3@markus: demis, demis dar treaba si-a facut-o ! se mai impinge putin procesul spre termenul de prescriere.... | ||
| 4@ despre orice: Vorbarie degeaba, vorba multa si savanta, precum la filozofii cu carul, care care doar sa bata apa-n piua stiu sa faca. Paralel dintr-o lume paralela, esti. Iti defulezi trecutul, pasiunile... | ||
| 5@gica: Simplu, nea Gica : nu mai discuta fiindca majoritatea nu erau adevarate! Erau, daca ma-ntelegi, doar efectul fenomenului "hidrant cu batista de borangic"! Corect este insa ceea ce spui despre dosarul... | ||
| 6Sa va fie rusine, domnule Teodorescu, ca l-ati banuit pe dl. prim ministru de asa o magarie fara seaman! Iata, dl.Ponta n-a stiut nimic si l-a demis pe bandit! Sa nu veniti acum sa ne spuneti ca nu credeti,... | ||
| Mihai Goţiu 11020 citiri |
| Cristian Teodorescu 10165 citiri |
| Costi Rogozanu 9005 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4178 citiri |
| Alin Fumurescu 3976 citiri |
| Constantin Creţan 3398 citiri |
| Dorin Tudoran 2903 citiri |
| Elena Vijulie 2681 citiri |
| Dan Duca 2481 citiri |
| Ciprian Şiulea 2323 citiri |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Iulian Leca 2 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 61412 citiri |
| Cristian Teodorescu 40505 citiri |
| Costi Rogozanu 38197 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18226 citiri |
| Alin Fumurescu 17882 citiri |
| Viorel Dobran 12331 citiri |
| Dan Duca 11281 citiri |
| Constantin Creţan 11157 citiri |
| Elena Vijulie 9306 citiri |
| Dorin Tudoran 8730 citiri |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
| Iulian Leca 6 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Şapca lui Iliescu, dezastrul socialist şi reeducarea liberală (Mihail Neamţu)
Câte asemănări va găsi publicul educat între Radu Mazăre şi Varujan Vosganian, între Viorel Hrebenciuc şi Zoe Petre, între Ion Iliescu şi Crin Antonescu, între Marian Vanghelie şi Adriana Săftoiu? Răspunsul firesc putea fi: „nici una”. Într-o lume normală, diferenţa dintre cele două serii de nume şi personalităţi ar fi eclipsat prăpastia dintre un zbor la Moscova (sau Teheran) şi un priveghi la capul morţilor din Timişoara (sau Chişinău). În România, însă, bântuie duhul smintelii. Iată şi contextul.
22 Noiembrie: câteva lecţii
Traian Băsescu a câştigat primul tur al alegerilor prezidenţiale, după o primă etapă de campanie purtată în condiţii vitrege, sfidând ostilitatea vehementă a tonomaţilor, dar folosind şi resurse neconvingătoare sub raportul imaginaţiei retorice şi al acţiunii electorale.
Liderul de la Cotroceni a pierdut un important segment din susţinătorii tineri, cuplaţi zilnic la Facebook, Twitter şi You Tube. În virtutea experienţei şi a calităţilor sale naturale, temutul actor politic a obţinut totuşi o nouă victorie împotriva mogulilor de presă şi a comentatorilor-tonomat. Pe fondul bruiajului mediatic şi al unei oboseli psihologice explicabile, Traian Băsescu n-a reuşit să convingă o parte din clasa de mijloc, atrasă de promisiunea schimbării. Crin Antonescu a magnetizat mulţi oameni cu studii universitare, sensibili la dezbaterile cu miez doctrinar, convinşi poate de marota Johannis şi fermecaţi pesemne de frazările anti-Băsescu ori replicile sagace împotriva lui Geoană emise de candidatul liberal.
Pe de altă parte, Crin Antonescu a pierdut în faţa populismului PSD. Susţinut de maşinăria baronilor locali, votat de o imensă masă rurală din regiunile slab dezvoltate economic (Oltenia, îndeosebi), liderul socialist a apărut ieri seară într-o masă de steaguri roşii, lângă umărul ocrotitor şi basca leninistă a lui Ion Iliescu. Este foarte probabil ca întregul bazin electoral de dreapta să fi privit scena regrupării stegarilor roşii cu spaimă şi oroare.
Coşmarul socialist
De ce? Pentru că România ultimilor douăzeci de ani a recunoscut în PSD cea mai antireformistă forţă politică a ţării. Sufocată sub mafia frăţiilor securistice şi neo-feudale, românii cu simţul răspunderii istorice au căutat să iasă — mai ales sub mandatele domnilor Emil Constantinescu şi Traian Băsescu — de sub blestemul mizeriei şi tirania imposturii (umane, instituţionale, statale). Folosind reţeta „pâine şi circ”, televiziunile mogulilor din vecinătatea PSD au perpetuat cultura subzistenţei, politica amneziei şi o viziune post-istorică, contemplând în linişte „pacea eternă”. Protestul raţiunii critice şi apelul colectiv la demnitate s-au trezit călcate în picioare cu fiecare mare prilej: de la dosarele Revoluţiei şi ale mineriadei până la controversatele mari privatizări. A câştigat frecvent logica minciunii, legea omertei şi perversitatea camuflajului imoral dar legal.
Cetăţenii de dreapta cunosc foarte bine sloganul socialismului românesc de tranziţie: „Fă-te că munceşti!” Pe spinarea încovoiată a micului întreprinzător, epuizat de biruri, taxe şi reglementări, a înflorit o birocraţie omnivoră, dar şi averea unei oligarhii plutocrate, capabilă oricând să cumpere dreptul la manipulare şi dezinformare (eventual prin recursul la „neutralitate” al unor jurnalişti de mucava). Tartorii socialismului cu faţă umană au tolerat orice – atât luxul din şoseaua Kiseleff, cât şi sărăcia lucie Ferentarilor –, dar nu discutarea dosarelor Securităţii, deschiderea arhivelor PCR, rostirea adevărului despre trecut, încurajarea cetăţenilor cu iniţiativă, o masă de studenţi mobili şi competenţi, un corp profesoral integru la universităţi competitive european, fermierii autonomi, oamenii de afaceri mobili, o presă liberă şi gazetari dezinhibaţi, gata să participe la o dezbatere publică despre valorile naţionale.
Socialismul a încurajat la noi fobiile primare ale colectivităţii (de la mineriade până la mişcările sindicale), stagnarea minţii în formule gândite de funcţionărimea etatistă, căpuşarea industrială, mentalitatea parazitară şi egalitarismul invidiei, pensii nomenclaturiste, îndobitocirea prin agitprop şi divertisment (voinţa umană fiind redusă la fantasmele de tip Click!), ipocrizia conştiinţei care una spune şi mereu alta face (între Bruxelles şi Bucureşti). La capătul acestui program sistematic, soluţia socialistă întruchipată de basca lui Iliescu nu poate reprezenta decât garanţia involuţiei.
Cu spatele la viitor
Frazele de mai sus reprezintă o evidenţă pentru electoratul lui Traian Băsescu şi, respectiv, Crin Antonescu. Deloc întâmplător, actualul preşedinte a primit un masiv sprijin din partea ardelenilor (cu peste 40% într-un judeţ ca Bistriţa).
Transilvania este binecunoscută prin faptul de-a fi contestat mereu hegemonia spiritului dâmboviţean în politică, încurajând în schimb etosul antreprenorial, investiţia privată, descentralizarea administrativă, claritatea regimului de proprietate, turismul cultural. Pe scurt, Transilvania poate fi identificată drept vector al modernizării României contemporane (fapt evidenţiat şi de contribuţia netă a judeţelor Cluj, Arad sau Timiş la PIB).
Decizia liderilor PNL de-a sfida orientarea reformistă a electoratului lui Traian Băsescu, în beneficiul calculelor conjuncturale ale grupării Iliescu, Năstase & co., poate reprezenta un pas fatal pentru tot ceea ce înseamnă posteritatea liberalismului în România.
Dacă dreapta aduce totuşi un plus de responsabilitate în cheltuirea banului public, stimularea micului întreprinzător, un regim simplificat de fiscalitate, relansarea educaţiei de performanţă şi diminuarea birocraţiei – proiectul de colaborare cincinală PNL & PSD va plăti preţul reeducării ultimilor mohicani ai liberalismului autohton.
2009-11-24 16:19:20 | Raporteaza
“logica desfăşurării vieţii religioase din România” ???? la ce anume va referiti? expresia dvs mi-e la fel de neclara ca si “logica desfăşurării vieţii religioase de pe planeta Pamant”
2009-11-24 16:21:03 | Raporteaza
daaa…mare model patriarhul asta..oare face rugaciuni pt iliescu si pt iliescu jr.(dl geoana)….poate face pt iliescu sa ii dea dumnezeu sanatate si t geoana sa ii dea dumnezeu minte
a nu se intelege k am ceva cu patriarhul…dar a fost bagat de dl geoana intrun context doar ca sa castige increderea oaenilor.context in care nu avea ce cauta
2009-11-24 16:22:05 | Raporteaza
Daca Patriarhul isi depaseste atributiunile sale ,pentru care este chemat si pentru care a fost imputernicit si se implica in politica ca mediatorul unei ideologii politice sau alta, atunci ma indoiesc ca ar fi un om al lui D-zeu cu adevarat. Mai curand un simplu reprezentant de interese meschine. Sunt un crestin , realmente practicant, dar sa vad liderii religiosi implicati in LUPTA DUPA PUTERE (CIOLANE)m-as dezice din prima secunda de ei!
2009-11-24 16:22:32 | Raporteaza
Alt mogul ?
Fir-ar ei ai dracu’…sa fie….
2009-11-24 16:25:34 | Raporteaza
“CAND PUTEREA DRAGOSTEI, VA INVINGE DRAGOSTEA DE PUTERE, ATUNCI LUMEA VA DEVENI MULT MAI BUNA”
2009-11-24 16:25:41 | Raporteaza
… si Basescu a vorbit despre parteneriatul stat-biserica!
ministriu pd al educatiei Hardau a abordat in stilul caracteristic bogotzilor problema icoanelor din scoli; un alt ministru, Andrnonescu, preocupata de reforma invatamantului pleda pentru o apropiere dintre scoala si biserica, ca si cum orice alta problema din scoli erau rezolvate;
Intelectualii PD-L, patapievici,vitupereaza si infiereaza secularismul europei oocidentale, pe care o descrie ca fiind “o atitudine natanga” (cuvintele lui!!), iar el Patapievici se angazeaza “ca a cest lucru sa nu se intample in tzara mea!” Si nu este singurulul. Recent, Plesu afirma intr-o emisune 100% garantat in care exprima nemultumirea ca Biserica nu s-a implicat suficient in viaza sociala !!!
Nu este doar “vina” Patriarhului de puterea pe care o are!
2009-11-24 16:27:25 | Raporteaza
@baruch hashem
“Sunt un crestin , realmente practicant, dar sa vad liderii religiosi implicati in LUPTA DUPA PUTERE (CIOLANE)m-as dezice din prima secunda de ei!”
Nu ti s-ar mai normal ca religia ta, crestinismul, sa nu mai fie abuzata de politicieni in scopuri de propaganda?
2009-11-24 16:29:34 | Raporteaza
@razvan vintilescu
si iarna nu-i ca vara
da, m-am lamurit. daca antonescu a zis tudor chirila sa chirila a zis ca nu i-a placut, ar fi normal-ziceti dvs- ca patriarhul sa faca la fel.
dar patriarhul nu e tudor chirila. si geoana nu e antonescu
2009-11-24 16:39:19 | Raporteaza
scuze:daca antonescu a zis tudor chirila SI chirila a zis ca nu i-a placut, ar fi normal-ziceti dvs- ca patriarhul sa faca la fel.
2009-11-24 16:41:07 | Raporteaza
@tx2
“ar fi normal-ziceti dvs- ca patriarhul sa faca la fel.”
… cum crezi tu ca e normal sa zica asta cand primeste srmanul patriarh 100 milioane euro de la buget!
2009-11-24 16:43:36 | Raporteaza
@Yorga
exact! dar nu in primul rand. de venit vine banul spre BOR indiferent cine ar fi la putere
2009-11-24 16:51:16 | Raporteaza
@tx2
“de venit vine banul spre BOR indiferent cine ar fi la putere”
what’s your point?
2009-11-24 16:56:24 | Raporteaza
patriarhul e mult mai puternic decat orice om politic din romania, stie asta( nu se deranjeaza sa-i raspunda lui geoana)
negociaza la sange banul primit de la buget, tocmai pentru ca are putere
2009-11-24 17:00:27 | Raporteaza
@tx2
Ok! Comparativ, de ce crezi ca nu se intampla ceva asemanator in Europa de Vest de exemplu?
2009-11-24 17:03:20 | Raporteaza
@tx2
“negociaza la sange banul primit de la buget, tocmai pentru ca are putere”
… si de ce ar fi vorba de negocieri, din moment ce nimeni nu este obligat sa-i dea bani! ce-i obliga pe politicieni sa ii dea bani! lasi deoparte faptul ca nu sunt nici macar bani din buzunarul propiu!
2009-11-24 17:05:09 | Raporteaza
@Yorga
1 se intampla peste tot ce se intampla si la noi, si chiar mai mult. in duminica alegerilor se zice la predica in biserica cine trebuie votat.
2 si biserica catolica sau cea protestanta trag de la buget in fiecare tara- totusi fiecare contribuabil poate alege daca din impozitul anual pe venitul personal da bisericii sau ong-urilor. bifeaza o casuta, care vrea el.
3 biserica e forta politica pe bune in occident. organizeaza manifestatii si mobilizeaza multi oameni cand nu-i convine ceva la nivel politic
2009-11-24 17:13:04 | Raporteaza
Sa-i spuna Geoana lu’ “mutu” de modelele lui…
E fiu de general de securitate si nu vreau sa-mi amintesc cazuri de crestini care stateau cu icoanele prin valize de frica securitatii. Auzi cine si de ce modele vorbeste!!! Cam cate biserici au fost demolate de “aparatul” in care activau Geoana SR, Iliescu, col. Hrebenciuc s.a.m.d. Nici Basescu n-o fi mai breaz dar a condamnat comunismul si a fost fluierat si huiduit. Vorbim de “bun simt” dar…
2009-11-24 17:13:18 | Raporteaza
@tx2
“se intampla peste tot ce se intampla si la noi…”
pai nu prea e asa… altfel nu ar mai avea ce comenta Patapievici despre secularismul Europei de Vest
PS: Nu are sens sa mai comentez si punctele 2 si 3
2009-11-24 17:17:14 | Raporteaza
Buna seara,
Dle ce atatea discutii cu partidele, lasati-ne domnilor puliticieni sa ne alegem PRESEDINTELE !
Pe voi v-am ales si v-ati batut joc de noi !!!
Toti va luptati sa nu pierdeti privilegiile !
Tineti minte : va vine randul si ve-ti da socoteala la vot.
Cum poate un dirijor de Partid sa-mi impuna cu cine sa votez ?
Urmeaza in curand Alegeri anticipate si atunci sa vedem cati dintre dv.vor mai primi votul nostru !
2009-11-24 17:23:38 | Raporteaza
@Yorga
tu chiar crezi tot ce zice Patapievici? omu e animal politic pe val, si valul lui e ca si valul care l-a dus pe geoana la declaratia aia cu patriarhul reper moral: simplificam pe loc pe gustul majoritatii, cam cu ce vrea ea sa auda.
2009-11-24 17:25:07 | Raporteaza
@tx2
Pai Patapievici chiar are dreptate: Europa de Vest chiar este seculara! Io nu-s de acord ca el impinge lucrurile in directia opusa in Romania! My point: nu e singur!
2009-11-24 17:42:44 | Raporteaza
@Yorga
in occident bisericile traditionale au pierdut teren in fata miscarilor tip new age. plus valul gros de imigranti musulmani, tot in vest. numai secularizare nu-i asta. dar daca patapievici vrea sa-i zica asa…
2009-11-24 17:51:25 | Raporteaza
secularizarea nu se refera numai la institutiile statului, se refera si la cat conteaza valorile religioase in societatea data. iar in occident, la asta ultima, nici vorba de secularizare
2009-11-24 17:59:18 | Raporteaza
Nu ai sa vezi filmul asta. Din fericire Patriarhul Romanilor nu face declaratii politice. Da, el spune nu-i votati pe ateii de la partidul verde dar nu va spune cu cine sa votati.
El este patriarhul PSD,PNL,PD-L si tot restul.
Ce zici tu nu e blasfemie dar e nesimtire curata.
2009-11-24 18:08:08 | Raporteaza
@cipslim
1 il prezinti pe patriarh ca si cum ar fi daimonul lui Socrate, care ii mai zicea din cand in cand sa NU faca ceva, dar niciodata ce sa faca
2 si sa zici ca e patriarhul psd, pnl, pdl etc etc (mai putin a verzilor, probabil) e un pic cam repede spus si suna ciudat. oricum nu cred ca o sa-l auzi zicand ASTA niciodata.el e “doar” patriarhul BOR, nu e patriarhul tuturor romanilor si cu atat mai putin al partidelor de care zici
2009-11-24 18:18:27 | Raporteaza
@tx2
“in occident bisericile traditionale au pierdut teren in fata miscarilor tip new age. ”
Cam de cand crezi tu ca in occident biserica a inceput sa piarda teren. Exista de pilda new age in secolul XVII????!!! Sau inainte de asta?
E foarte greu de dus o discutie cu cineva care inventeaza date!
2009-11-24 18:48:06 | Raporteaza
@tx2
“secularizarea nu se refera numai la institutiile statului, se refera si la cat conteaza valorile religioase in societatea data. iar in occident, la asta ultima, nici vorba de secularizare”
Vorbind de valorile religioase si de secularizare, tu ai observat de pilda ca de des pronuntza un politician
cuvantul “God” in discursuri publice?
2009-11-24 19:12:45 | Raporteaza
@tx2
ma lefeream la politicienii din europa de vest, fireste!
2009-11-24 19:14:19 | Raporteaza
Pai, sa intelegem ce nu e de inteles: atit secularizarea cit si Unirea (1918) au fost facute romaneste:
romanialibera.r../
2009-11-24 19:14:35 | Raporteaza
@victor L
bene ca ai venit si tu mos Bodarga sa faci lumina!
2009-11-24 19:21:38 | Raporteaza
@Yorga
1 ma refeream doar la ce se intampla azi (azi in sens larg, din anii 60 incoace) cand ziceam de new age. cineva care de exemplu a fost botezat intr-o confesiune crestina, pierde orice legatura cu credinta bisericii lui, dar ajunge sa se identifice la modul religios cu altceva.
2 nu incercam in nici un fel o comparatie cu situatia din secolul 17 sau 18, ma depaseste. nici nu imi dau seama de ce cineva in particular ajunge sa creada/sa nu mai creada/ sa creada in altceva.
3 e interesanta cartea lui umberto eco “in ce cred cei care nu cred” -poate o stii, in care dialogheaza cu cardinalul carlo maria martini. pe mine, sincer, m-a convins mai degraba eco, si e ateu- stii asta
2009-11-24 19:45:18 | Raporteaza
iar in ceea ce priveste chestiunea “cat de des pronuntza un politician cuvantul “God” in discursuri publice” la noi e destul de clar, la americani la fel (80% sau asa ceva dintre americani chiar cred ca Dumnezeu ii iubeste). in occidentul european in schim mi se pare ca politicianul nu le amesteca, ca functionar public isi face treaba si atat.
2009-11-24 19:52:27 | Raporteaza
@tx2@33 am precizat la @29: ma refeream la europa occidentala; cat despre american este o alta discutie evident pornita pe o pista falsa: pentru ca tu precizezi ca 80% din americani cred in D/zeu, asta nu implica stat ne-secular (procentul ala e de fapt mult mai mare,peste 95%): acest aspect, nr de credinciosi se regaseste si in Europa de Vest. Tu de fapt confunzi secularizarea cu ateismul!
2009-11-24 20:05:04 | Raporteaza
@tx2 @32
“1 ma refeream doar la ce se intampla azi (azi in sens larg, din anii 60 incoace) cand ziceam de new age. cineva care de exemplu a fost botezat intr-o confesiune crestina, pierde orice legatura cu credinta bisericii lui, dar ajunge sa se identifice la modul religios cu altceva.”
Nu poti sa intelegi procesul de secularizare daca te referi strict la ceea ce se intampla azi, intrucat acest proces nu a inceput azi, si nici peste noapte;
In plus faci confuzie intre secularizare si pierderea credintei. Dimpotriva, majoritatea covarsitoare a vest-europenilor isi afirma apartenenta confesionala la una din marile religii crestinism si islamism, majoritatea fiind crestini; ca un crestin are o perceptie ne-traditionalista a bibliei asta nu se datoraeaz unor curente (religioase) externe ca New Age sau Scientology Church
“2 nu incercam in nici un fel o comparatie cu situatia din secolul 17 sau 18, ma depaseste. nici nu imi dau seama de ce cineva in particular ajunge sa creada/sa nu mai creada/ sa creada in altceva.”
Lipsit de sens: vezi mai sus! Din nou: secularizare nu inseamna pierderea credintei!
“3 e interesanta cartea lui umberto eco “in ce cred cei care nu cred” -poate o stii, in care dialogheaza cu cardinalul carlo maria martini. pe mine, sincer, m-a convins mai degraba eco, si e ateu- stii asta”
Ca si mai sus: Discutia este despre principiile stautui secular si nu ateism! Sunt doua chestiuni diferite!
Founding Fathers din America nu erau atei, insa ei au pus bazele unui stat secular!
2009-11-24 20:14:18 | Raporteaza
1Obama zice foarte des “God bless America”. dar zice asta si din cauza ca 80% dintre americani cred ca Dumnezeu ii iubeste .e totusi o diferenta si nu mica intre 1 a crede in Dumnezeu si 2 a crede ca Dumnezeu te iubeste, care e ceva mai mult decat simpla credinta, nu crezi? nu toti care cred in Dumnezeu cred ca ii si iubeste.
2 asa cum- de acord cu tine- ateismul- care e chestiune individuala si secularizarea- care e institutionala dar si la nivelul societatii- sunt doua lucruri diferite
2009-11-24 20:17:34 | Raporteaza
“Obama zice foarte des “God bless America”. dar zice asta si din cauza ca 80%”
Din nou: vorbeam de politicienii europeni pe care nu ii auzi “God Bless UK/France Germany etc”.
“God Bless America” al lui Obama are alta semnificatie, nu-i cea care vrei tu: “God Bless America” la Obama nu institutionalizeaza religia de stat; are evident alta semnificatie, ce nu tzine de contextul discutiei noastre despre statul secular
(ca este asa trebuie sa te gandesti ce a vrut Obama sa spuna “God bless America” in discursul lui de la o universitate catolica unde a cerut ca icoanele/crucifixii etc sa fie acoperiti cu paturi pentru a nu fi vazute;)
2009-11-24 20:26:57 | Raporteaza
@tx2
“2 asa cum- de acord cu tine- ateismul- care e chestiune individuala si secularizarea- care e institutionala dar si la nivelul societatii- sunt doua lucruri diferite”
pai atunci alege: preferi un stat teocratic, cu religie institutionalizata, si deci o societate care ia decizii la nivel de stat si guvern pornind de la superstitii in loc de premize rationale?
2009-11-24 20:28:36 | Raporteaza
1 da, trebuia pornit ca la scoala cu ce intelegem prin secularizare.
2 nu se reduce la institutiile (invatamant, educatie, asistenta sociala etc) statului laic, aconfesional
3 secularizarea se refera si la ce se intampla la niv societatii : la decaderea prcaticilor religioase. nu e cazul, azi e explozie de chestii noi, nu decadere
4 secularizarea are si o componenta culturala: in ce masura arta, chiar stiinta, morala- sunt libere de supozitii traditionale sau noi-din pdv religios? vezi, la fel, ca nu avem secularizare in occident, din contra
5 dar poate ca tu reduci secularizarea la aspecte institutionale ale statului
2009-11-24 20:39:47 | Raporteaza
prefer un stat aconfesional pe model nord american, care apara in primul rand libertatea individului, a fiecarui individ luat in parte.
2009-11-24 20:42:56 | Raporteaza
“3 secularizarea se refera si la ce se intampla la niv societatii : la decaderea prcaticilor religioase. nu e cazul, azi e explozie de chestii noi, nu decadere”
Nu recunosc unproces de decadere al practicilor religioase in Europa de vest seculara: dimpotriva, ca o emblema, slujbele religioase transmise la televizor au un aer ceremonios.
In mod paradoxal insa, intr-un stat ca romania, unde credinta este valoarea suprema la nivel de societate, recunosc o decreptiudine a practicilor religioase: in bisrica e intodeauna vanzoleala, lumea vorbeste/discuta/barfest/ se cearta/ se baseste/blesteama la icoane… in background se aude un preot cantand ceva, ca un fel de radio, nu neaparat pentru a fi ascultat; nu mai pomenesc de fenomenul cozilor de la moaste… de parca ar fi un al doilea Caritas in Romania…. si asta in contast cu calitatea practicilor religioase din Statele seculare ale europei de vest!
C’mon: ironia asta are o semnificatie!
2009-11-24 20:46:11 | Raporteaza
@tx2
“prefer un stat aconfesional ”
ce e aia “aconfesional”. Asta e un termen inventat adhoc: exista in vocabular deja un termen: “secular” se numeste!
nu-mi vii acuma ca si cum ar fi o diferenta intre “secular” si “aconfesional”!
2009-11-24 20:48:08 | Raporteaza
ce sa zic de vanzoleala din biserica si te cozile la moaste? constati lucruri care nu pot fi negate. unii mai mor si inghesuiti la pomana. unuia ii place popa, altuia preoteasa, altuia fata popii…discutia e lunga
2009-11-24 20:53:35 | Raporteaza
secular, laic, aconfesional. or mai fi si alte sinonime
2009-11-24 20:54:55 | Raporteaza
alegerile sunt pragmatice peste tot in lume.Eu zic sa luam o pauza mica de respiratie
2009-11-25 18:52:53 | Raporteaza
Orice ar face Basescu nu mai poate schimba trecutul…iar viitorul pentru el nu exista ca presedinte.
2009-11-25 22:09:57 | Raporteaza
Crin nu va cade la picioare lui base pentru ca nu merita . Tot de catre PNL a fost pus ca presedinte.Acum Crin vrea sa arate ca a bagat un presedinte nepotrivit .Si o sa reuseasca sa-l dea jos tot cu mana PNL.
2009-11-25 22:10:26 | Raporteaza
este mult mai safe pentru Crin decat sa intre in jocul pacalitor al tuturor celor care face parte din MAFIA parlamentara.Sunt sigur ca Crin va merge mai departe!
2009-11-25 22:11:26 | Raporteaza
dintre cine sa aleg Base , Geoana ?amandoi sunt la fel, pentru a schimba ceva votez Geoana…deoarece conditiile puse de Crin va duce Roamnia la dezvoltare economica morala,,,,
2009-11-25 22:12:18 | Raporteaza
ne mintim unii pe altiii unii da bani pentru voturi alti mint iar unii care spun adevar sunt luati ca fiind nesemnificativi. In romania nicodata nu va fi lucruri clare numai atunci cand vor disparea partidele mafie.
2009-11-25 22:13:40 | Raporteaza
Basescu nici nu stie ce vorbeste..deabia astept sa avem un nou presedinte!
2009-11-25 22:14:10 | Raporteaza