RSS Feed

Stolojan sau Vosganian. Cine e mai deștept în războiul ”băieților deștepți”. Cine sunt fraierii se știe

vezi toate articolele de
26 Oct 2010 la 01:03 77 comentarii 1568 vizualizari.

Am rezistat cu greu să urmăresc până la capăt emisiunea ”Ora de foc” (și continurările) de la Realitatea TV de aseară, legată de presupusul trafic de influență realizat de cuplul Udrea – Cocoș în favoarea patronilor ruși de la ALRO pentru a obține la un preț preferențial energia electrică. Un război al surzilor, în care singura miză din spatele acuzațiilor și declarațiilor incendiare era de a arăta cine a furat mai mult. Cine a fost mai ”deștept”.

Semnificative în acest sens sunt declarațiile lui Theodor Stolojan și Varujan Vosganian, referitoare la motivul pentru care diferite firme (de ”băieți deștepți” – care cumpără ieftin și revând scump energia, respectiv de investitori strategici) au posibilitatea să plătească mai ieftin energia decât aproximativ 20 de milioane de români care beneficiază de curent electric.

”ALRO consumă 24 de ore aceeaşi cantitate de energie şi nu produce vârfuri de sarcină. Sistemul energetic naţional trebuie să păstreze tot timpul rezerve de capacitate de energie. ALRO este îndreptăţit să primească energia electrică la un preţ mai mic pentru că ei consumă constant”, a argumentat Stolojan, adăugând că românii care dau drumul deodată la televizor pentru a urmări știrile crează astfel vârfuri de sarcină.

O asemenea aberație de logică mi-a fost rar dat să aud. Conform raționamentului domnului Stolojan, ar însemna că dacă utilizatorii casnici ar consuma energie în mod constant (adică ar lăsa televizoarele, lumina, mașina de spălat etc. pornite non-stop) ar avea și ei dreptul la un preț preferențial! Ce uită (sau se face că uită) domnul Stolojan e faptul că în momentul înregistrării vârfului de sarcină, și ALRO și alți investitori ”strategici” contribuie prin consumul lor la acel vârf de sarcină. Despre un eventual preț preferențial s-ar putea vorbi, eventual, în cazul în care acei privilegiați ar fi funcționa exclusiv în orele în care consumul de energie este redus.

Aparent mai logică (și mai adaptată economiei libere) a fost afirmația lui Varujan Vosganian care a afirmat că pe perioada mandatului său de ministru al Economiei, contractele bilaterale dintre furnizorii de energie electrică și diferiți alți agenți economici au fost negociate la bursă. Dar asta doar după stabilirea unui preț etalon pentru energie, preț plătit de consumatorii casnici. Inevitabil însă, prețurile pentru energie negociate la bursă s-au situat sub acest etalon.

Unde e greșeala în argumentarea lui Varujan Vosganian? Orice țăran care își vinde marfa în piața i-ar putea spune. Cine cumpără cea mai mare cantitate de produse obține prețul/produs cel mai mic. Aceeași regulă o cunosc și comercianții en-gros. Nu însă și un fost ministru al Economiei. Pentru că prețul etalon este stabilit în raport cu consumul a 20 de milioane de români, aceștia trebuie văzuți unitar, nu individual. Așadar, în numele lor, statul (reprezentanții statului) au dreptul (și posibilitatea) să negocieze cel mai mic preț (cumpărând, cumulat, cea mai mare cantitate de energie electrică). Astfel, prețul plătit de alți consumatori privați, nu poate fi decât mai mare (nu mai mic) decât prețul plătit de cel mai mare client – cetățenii români.

Practic, atât Theodor Stolojan cât și Varujan Vosganian nu au ajuns asupra unui numitor comun dintr-un motiv simplu: fiecare vedea într-un mod diferit justificarea unui furt național de miliarde de euro. Nu furtul în sine. În tăvălugul de acuzații și injurii aruncate ”în luptă” de invitații emisiunii ”Ora de foc”, cele două argumentări (ale lui Stolojan, respectiv Vosganian) au fost cele mai puțin analizate și comentate. Au trecute aproape neobservate. Deși ele exprimă miza reală a războiului din energie: cum reușești să acoperi și să justifici miliardele de euro ajunse în contul ”deștepților” și/sau ”strategicilor” din buzunarele a 20 de milioane de fraieri.

Post to Twitter Post to Delicious Post to Facebook Post to StumbleUpon

 

77 comments
  • 1

    [...] Articol voxpublica » Business & Economie [...]

  • 2

    @Gotiu: Stii ceva nepoate? Lasa vrajeala si nu mai bate campii! Orice copil stie ca marile contracte in energie au fost initiate de gasca PSD-ista! Adicatelea de comunistii aia pe care-i iubesti tu!

    Daca esti ziarist adevarat, informeaza-te si spune-ne cand au fost initiate aceste contracte, ce autoritati au fost implicate, ce nume si din ce partid proveneau, ce clauze prevedeau contractele si care sunt efectiv numele firmelor si personajelor incadrate la categoria baieti destepti!

    Daca vei gasi toate aceste date si le vei publica, se va observa ca in 80% dintre ele apare gasca PSD!

    Mai e ceva de comentat?

    Sache Nicolaescu
    2010-10-26 01:41:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 3

    Goţiule, prostia ta se confirmă din ce în ce mai mult. Citez : “La un moment dat, Hidroelectrica a scos pe OPCOM o cantitate de energie de 1,7 Twh, aceasta fiind vanduta imediat catre Arcelor Mittal, la pretul de 138 lei/MWh, in conditiile in care pretul de piata era de 160 lei/MWh“. 1,7 TWh înseamnă 1.700.000.000 kWh. Împărţit la 20.000.000. de români, înseamnă 85 kWh per cap de român, adică consumul unei familii de patru persoane pentru circa patru luni. Diferenţa de preţ de 0,22 bani per kWh, la un consum de 85 kWh, este de fix 18,7 bani. Asta înseamnă cu mult, mult mai puţin decât costul încasării notei de plată. Desigur costurile de încasare de la Mittal sunt cu mult mai mici.
    În concluzie : nu vorbi dacă nu ştii, pentru că acel “cel mai mare client” este mai puţin rentabil decât un consumator industrial.

    Nepriceputul
    2010-10-26 01:59:44 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    PS ALRO are un necesar de energie electrica de 3.000.000.000 kWh (3 TWh) anual. (150 kWh per cap de rumân – vorba lui Ţiriac – inclusiv rumân d’ăla care nu se mai complică să-şi tragă legal electricitate).

    Nepriceputul
    2010-10-26 02:14:28 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    Dormi in pace,Natiune !
    Basescu vegheaza
    Pentru binele lor ,
    La capataiul tau !

    Mos Ion Roata
    2010-10-26 02:28:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    Gotiu
    ”ALRO consumă 24 de ore aceeaşi cantitate de energie şi nu produce vârfuri de sarcină. Sistemul energetic naţional trebuie să păstreze tot timpul rezerve de capacitate de energie. ALRO este îndreptăţit să primească energia electrică la un preţ mai mic pentru că ei consumă constant”, a argumentat Stolojan, adăugând că românii care dau drumul deodată la televizor pentru a urmări știrile crează astfel vârfuri de sarcină.

    O asemenea aberație de logică mi-a fost rar dat să aud.

    Habar nu ai Gotiule!

    In sistemul national, in fiecare moment puterea produsa de catre centrale (termice si hidro) trebuie sa fie STRICT EGALA cu puterea consumata. Curba de sarcina variaza zilnic dupa o curba care are doua maxime: dimineata la 7-8 si seara 18-21. Aceste varfuri sunt date de consumul casnic si trebuie acoperite foarte rapid, altfel sistemul se dezechilibreaza. Pentru aceasta sunt pastrate in starea de asteptare multe centrale care sa preia acest consum. Cele mai potivite la varf sunt hidrocentralele (daca avem apa) care debiteaza rapid. Cele termo au o inertie mult mai mare.
    Curentul consumat la varf este mult mai scump decat cel consumat in restul zilei. Retine, si scaderea drastica in cursul zile a consumului poate crea probleme. De aceea un consumator care consuma noaptea este o binecuvantare.

    In cazul in care nu se poate realiza acel echilibru Pprod=Pconsumat (ca nu mai ai centrale sa bagi in sistem de ex) sunt deconectate instantaneu localitati, judete sau chiar regiuni intregi. O defectiune in aceste clipe poate duce la prabusireaa intregului sistem national (vezi celebra avarie din 1977 cand pagubele produse au fost mult mai mari decat pagubele produse de cutremur.)

    In cazul ALRO, consumator mare, constant- energia pentru el trebuie sa fie mai ieftina decat ceea ce consumi tu sau eu. In cazul energiei electrice , constant inseamna ceva care nu produce varfuri de sarcina, consum si in perioada golului (noaptea) deci mai ieftin. Asa e in toata lumea.

    Stolojan nu e de specialitate, dar s-a documentat.
    Ceea ce tu, luat de avant (sau de vantu :) ) nu ai facut.

    Mircea
    2010-10-26 02:33:35 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    fleosc cu mucii din nou. de unde pina unde cele 22 de milioane cel mai mare consumator? se pare ca n-ai fost curios sa vezi cum functioneaza un sistem energetic si care e faza cu virfurile de sarcina samd, si cum e mult mai complicat sa-ti ajunga tie energia in priza comparabil cu alro, de ce eolienele sint o durere de cap pentru orice sistem energetic samd. populist pina la singe. eu si cu tine nu sintem nici pe departe acelasi client.

    ca sa-ti faci o idee vaga despre ce inseamna virf de consum si cum modulezi puterea uite niste link-uri aici:

    transelectrica.../
    transelectrica.../
    transelectrica.../

    exista o serie de filosofii despre cum e mai bine sa platesti energia, s-o produci, sa taxezi consumatorii samd. ca sa functioneze sigur ca trebuie sa stii ce naiba vrei si sa ai o viziune. sigur ca sint si baieti destepti care intra pe fir si paraziteaza sistemul. sigur ca la noi e o amestecatura de ipocrizie (gen gotiu – sa dam curent ieftin la oameni) cu aiureala si cu smechereli. dar ca sa intelegi toate astea, nu la realitatea trebuie sa te uiti. din pacate prea putin se vorbeste despre asta la noi si cind vorbeste e parazitat de latrai ca tine, oana stancu si diversi guristi sindicali sau nu.

    si da, ce spuneau stolojan si vosganian cuprindeau niste rudimente de filosofie din cea pomenita mai sus, poate ii duce mintea si mai mult decit s-or fi certat, dar o emisiune moderata de ursu si stancu nu e un loc propice pentru altceva decit scuipat intre ochi sau linsaj public. dar ca sa intelegi mai mult e nevoie de un pic de documentare si de munca, si nu prea am vazut jurnalisti sa fie dispusi sa faca pe la noi. mai scurma un pic si prin riscograma pina una alta, incet incet vin idei.

  • 8

    E greu gotiule,….logica nu-i de tine! tu esti jurnalist.
    Sti ce m-a socat pe mine in aceste stenograme? “Ca astia nu se pupa pe gingii…nu injura pe nimeni…nici macar nu se ascund…se intalnesc in salonul de protocol al guvernului…spre deosebire de escrocii lui vantu, astia varsa si sacul de bani la bugetul de stat….” citez un prieten.
    Nu ma mai uit la realitatea si sunt curioasa, au dat stenogramele cu patronul lor?

    meletia
    2010-10-26 08:41:49 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    ia-i prins si p-astia gotiule!
    mai incearca, ca pina sa egalezi calitatea stenogramelor lui nush,mai ai multa fasolica de papat.
    dar inainte sa te-arunci ca gaina la muci,documenteaza-te.ca nimeni nu s-a nascut invatat.iesi din birou si pentru ceva munca de teren nu doar pentru ca da unul sau altu o berica la terasa.

    petcu silviu
    2010-10-26 08:49:51 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 10

    dle gotiu, nu te mai lua de pedelisti! ei tot timpul au dreptate (nu degeaba au facut parte din alianta DA).
    problema e nu cum se calculeaza nu stiu ce pret, problema e cum a avut Alro acces la acel pret, cate sfori au invartit, cate spagi au dat… si cui.

    doctoru
    2010-10-26 09:19:18 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 11

    @Mircea:

    ok, sa inteleg ca si tu esti de acord cu ideea ca in cazul in care clientii casnici ar consuma constant (nu doar la anumite ore) ar fi pe picior de egalitate cu orcie alt client;

    chiar e asa de greu de inteles ca in momentele de varf de sarcina consuma si ALRO si alti ”privilegiati”?

  • 12

    @petcu silviu: @meletia:

    e… :) partea cu stenogramele va las voua bucuria sa o studiati; asta doar daca va intereseaza sa aflati cine reprezinta cu adevarat interesele rusilor in Romania ;)

  • 13

    @skin:

    nu are nicio legatura varful de sarcina cu pretul curentului; mai exact cu diferentele de pret platite de consumatorii casnici in raport cu firme private;

    ideea de a fi stabilit un asemenea pret la bursa (cum se intampla, de altfel, si in alte tari UE) e corecta; doar ca la bursa trebuie sa aibe sansa sa participe si consumatorii casnici – cum tehnic s-ar bloca daca ar participa cateva milioane de clienti casnici, statul, in numele lor, are dreptul sa negocieze (ca tovarasii din guvern si parlament pe clientii casnici ii reprezinta, nu cele cateva echipe de baieti destepti) – si daca o face corect, tinand cont ca, cumulat, clientii casnici sunt cel mai mare client, asadar are toate premisele sa obtina cel mai bun pret;

    cand exista firme care platesc curentul la un pret mai mic decat cel de productie (iar asta a constatat-o Videanu inca de anul trecut, dar de ancheta pe care a promis-o s-a ales praful) nu ti-e clar cine plateste diferenta?

  • 14

    @ Gotiu : mai taticule, tu tot p’aia, gaia-matzu, ca virful ala de sarcina n-ar mai aparea daca s-ar deconecta ALRO :D si deci, curentul ar fi ieftin pentru poporul de grivei votator … Cand doi iti spun ca esti beat, ar trebui sa te duci la culcare ;)
    Apropo, tu ai facut agricultura la FF ? impreuna cu “doctoru” ? :D
    Inca ceva: consumul casnic e de 10 ori mai mic decat cel industrial, poate chiar mai mic decat consumul ALRO … vezi si tu cum merge negocierea, in cazul asta ;)

    speedofmind
    2010-10-26 09:36:50 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 15

    @Nepriceputul:

    asa. si? de ce trebuie impartit consumul individual pe fiecare casnic in conditiile in care exista un singur reprezentant – Guvernul?

    si, daca tot vorbim de economie libera: de ce o firma privata care are 2-3.000 de angajati are posibilitatea de a-si negocia o un pret preferential la energie electrica, in timp ce 100.000 de firme, care dau de lucru la un milion de oameni nu au aceasta posibilitate?

    chiar e asa de greu de priceput ca e vorba de concurenta neloiala atat a firmelor ”desteptilor strategici” in raport cu clientii casnici, cat si cu restul firmelor din Ro, ba, mai mult, nu e doar concurenta neloiala, dar profitul ”strategicilor” e realizat pe cheltuiala celorlalti (casnici ori privati ”nestrategici”)?

  • 16

    @speedofmind:

    inainte de vorbi de tot consumul industrial, vezi ca doar o parte din consumul industrial are posibilitatea sa negocieze cu Stolojan preturi preferentiale la energie; doar cateva firme sunt ”strategice”, restul intra la categoria fraieri

  • 17

    2autorul
    stai sa-mi aduc aminte care mare postac nushist a bagat-o p-aia ca jurnalistu nu tre sa verifice informatiile pe care le raspindeste,cum ca n-ar fi treaba lui.
    cum ii zice ca-mi sta pe limba!
    misule te rog o mina de ajutor.
    acu ca m-ai ajutat si tot esti acilea hai sa vedem ceva nume de vip-uri in contact direct cu maica rassia via moskva
    iliescu
    dizidentul portofel
    presedintre pentr-o zi g. eoana
    petrolistu patriciu
    nush care serveste interesele americanilor direct de la kishinev
    ala,cum ii zice,glanda,a! ba nu ,gushe
    juma din conducerea armatei si securitatii si melitiei,care-a fost dezactivata in 86 de nea nicu pe motiv de rusofilie.si reactivata imediat in decembrie 89 de bunicuta.
    mai baga si tu ca io am putina treaba si revin
    cu nume mari din sfera de influenta a jurnalismului romanesc.
    uite-ncep io cu doo nume mari
    ctp
    tinu
    continua tu!

    petcu silviu
    2010-10-26 09:47:08 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    Inteleg din stenogramele Realitatii ca SRI nu a avut nicio jena sa intercepteze convorbiri suspecte ale apropiatilor lui Basescu. DIn toata treaba asta, SRI iese cel mai bine. Iar Procuroru Nastatsiu iese cam sifonat in conditiile in care ii cere lui Vantu 50.000 de euro pentru a da din casa. Nu stiu daca scandalul e facatura sau nu, asa cum zice Turcan. Important este ca aceste stenograme exista si ele nu puteau fi facute decat de o institutie a statului / SRI. Macar cineva si-a facut treaba. Poate nu pana la capat, dar daca nu si-o facea SRI-ul nu mai auzeam astazi despre aceste minunate conversatii.

    Adrian Enescu
    2010-10-26 09:47:40 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 19

    @petcu silviu:

    stolojan, cocos, videanu, basescu…

    e randul tau

  • 20

    @autorul
    misule un detaliu te rog.cind zici c-a inceput discriminarea asta energetica?
    din ce an si sub al cui mandat a-nceput pulimea sa plateasca mai mult decit industriimea?
    macar un link ceva si citeva nume de atunci.

    petcu silviu
    2010-10-26 09:51:00 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 21

    @misu autorul
    si basescu vinde curent electric,tu-l in basca azi si miine?
    sau el a negociat direct pentru ca avea fabrica de inghetata?
    sau el e doar omul rusilor?
    amanunte,nu ma lasa asa cu ea la intrare.

    petcu silviu
    2010-10-26 09:53:16 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 22

    @ Gotiu: stiu ca tu aveai o problema cu comunistii nu ca esti fan al gandirii proletare!!! Citeste din nou propriul tau articol … Este un exemplu demn de socialism stiintific! Inainte de comunism, taranii faceau cel mai sanatos comert. Atunci, vindeau mai ieftin celui ce voia mai mult. Dupa ce comunismul a venit, am fost fortati cu totii sa gandim: de ce ala plateste mai putin si noi mai mult!!!
    In privinta emisiunii, cred ca mult iau avut aceeasi impresie ca mine! Au incercat sa transforme o basina in bici … Oricum am retinut o remarca scapata asa … prin emisiune! Astept sa vedem daca cineva se sesizeaza si faceceva cercetari! Remarca era “intrebati pe domnul Chireac”! Ce ziceti domnule Gotiu, va bagati? Ca colegii din Realitatea este evident ca au ordin sa nu se bage acolo!!!

  • 23

    PS: Domnului Gotiu: si ce-a mai tare! Vorbiti dumenavoastra cu doamna Stancu daca puteti transmite din parte3a noastra o intrebare! De ce despre stenogramele cu Vantu realitatea nu a scapat un cuvintel si face bici din basina asta cu ALRO? As intreba personal, dar doamna Stancu si Realitatea a inchis toate “supapele”! Aici este capitalism frate nu democratie!!!

  • 24

    @autorul
    misule daca tu poti sa dovedesti macar o parte din kestiile astea esti tare.macar unul din astia daca-i dat de tine pe mina justitiei,ti-ai facut treaba de jurnalist.macar ca tolontan cu ritzi.
    esti jurnalist investigheaza.ai un pont,pe ei pe mama lor.
    altfel nu faci decit sa pierzi timpul pe blog asa cum fac si io.pe bloguri si io si tu suntem la fel.un floc in calea pluii.informatiile noastre si dezvaluirile nu fac doi bani.suntem doar pareristi.
    esti tare iesi pe sticla cu dezvaluirile si daca ai informatii asuma-ti-le.
    de ce crezi tu ca nimic din ce-a fost dezvaluit impotriva lu dictatoru n-are valoare?
    pentru c-a fost facut pe bloguri d-aia!
    nimeni n-a venit pa sticla sau sa publice in ziar sub semnatura,cum ca basescu vinde arme teroristilor sau joaca poker pe dezbracate-lea cu bin laden
    totul a fost o incercare de intoxicare a pulimii care considera ca cu cit acuzatiile sunt mai grave cu atit probele conteaza mai putin.
    iar daca vre-unul din cei desconspirati se ofuskeaza si vrea sa dea in judecata pe zvoner,ala-i arata degetu sexual si zice ca aia-i opinia lui pe blogu personal si traim intr-o tara libera.sau ca ,nu-i asa,a fost un pamflet.
    dar daca zice la ziar si semneaza,a pizdit-o daca ce scrie acolo nu-i adevarat.
    d-aia lu tolontan i-a reusit cu ritzi,dar a dat-o-n maracini cu udrea.

    petcu silviu
    2010-10-26 10:07:58 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 25

    @petcu silviu:

    faptul ca unii au furat nu este un argument ca si altii au dreptul sa fure;

    locul tuturor ar fi in celula; si ca sa fie si mai distractiv – in aceeasi celula

  • 26

    @petcu silviu:

    #24 am dat la viata mea ;) e drept, nu din domeniul energetic, ci din cel spalarii de bani si a traficului de frontiera; doar ca niste procurori destepti l-au scapat peste granita – articolele sunt la biblioteca (pe atunci nu era net);

    din pacate, la ora actuala, nu am resursele necesare pt. a mai face jurnalism de investigatie – cand vor exista resurse pt. a plati onest jurnalismul de investigatie voi reveni

  • 27

    mai nea Nae, pe intelesul tau. Daca ma-ta vine la piata cu 100 kg castraveti si apare un cumparator pentru toata cantitatea, ii va vinde mai ieftin, decat cate un kg la 100 de clienti.
    Apoi mai uita-te si ce se intampla in alte tari. Daca productia de en. electrica ar fi privatizata, nu crezi mai tolomac ca toti producatorii s-ar bate sa-l aiba de client pe Alro si i-ar vinde cel mai ieftin?
    Daca nici asa nu intelegi…

  • 28

    ce sarcină, unde, cine? goţiu, ce-ai făcut, mă? de ce-ai fost, mă, fraier?

    moaşa comunală
    2010-10-26 10:18:14 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 29

    @poweraxxel:

    nu e comunism, ci chiar liberalism (dar nu de-asta de factura Dambovita ori Somes) dreptul de a putea negocia pe picior de egalitate cu orice strategic; atata timp insa, cat 10 sau 20 de firme ”strategice” au posibilitatea de a negocia un pret mai mic, iar 100.000 de alte firme private (care, cumulat, sunt mult mai ”strategice”) nu au aceasta posibilitate e deja concurenta neloiala ori de-a dreptul furt;

    nu confunda liberalismul cu corporatismul, si nici criticarea corporatismului (care, in esenta, reprezinta favorizarea unui grup extrem de restrans de privati) cu comunismul

  • 30

    Domnule Gotiu, la ce tensiune utilizeaza energia electrica un consumator casnic? Dar un consumator industrial de tip ALRO sau Mittal? Pentru informatia dumneavoastra, marii consumatori cumpara energia electrica la tesiune inalta ( peste 110 kV ) in vreme ce un consumator casnic cumpara energie electrica la tensiunea de 0,4 kV. Asta inseamna ca pentru a ajunge la un consumator casnic, trebuie sa reduc tensiunea intai la 20(6)kv, apoi la 0,4 kV. Trebuie sa plimb aceasta energie intai prin statiile de transformare, apoi prin reteaua de medie tensiune, prin posturile de transformare si apoi prin reteaua de joasa tensiune. Toate aceste schimburi presupun costuri si pierderi. Sa va aduc aminte si de fizica din liceu, unde ati invatat ca pierderile in retea cresc pe masura ce reduceti tensiunea la care se vehiculeaza energia? Pentru informatia dumneavoastra, daca ati fi studiat cat de cat legea energiei si documentele ANRE, ati fi aflat ca toti consumatorii, inclusiv cei casnici, au dreptul sa isi aleaga furnizorul. Daca v-ati fi documentat, ati fi aflat ca un mic consumator comercial poate cumpara energie de la ce furnizor vrea, nu este obligat sa o cumpere de la Electrica/EON/ENEL/CEZ care sunt doar furnizori de ultima optiune.

  • 31

    @Gotiu
    Te porti ca un copil, zau asa ! :)
    Crede-ma Mihai, am ceva scoli prin domeniu, dar nu vreau acum sa-ti fac un curs de teoria sistemelor, chiar am plictisi pe multi, si nici nu ai intelege cu mult mai mult.

    Daca esti convins ca energia la varf este mult mai scumpa decat ce de baza (cand se importa ,din lipse de rezerve ,se platesc preturi de 10 ori mai mari!) este chiar asa de inteles ca varful de sarcina este creat de consumatorul ” indisciplinat” care consuma o scurta perioada [2-3 ore sa spunem] triplu sau mai mult decat consuma in restul zilei ?! Vrem nu vrem , asta e caracteristica consumatorului casnic pentru care trebuie pornite hidrocentrale ca sa le poata satisface cererea.

    Daca ALRO ar consuma mai mult decat in tipul zilei in intervalul de varf de la ora 20, atunci OK, ar merita penalizati. Numai ca ei – pentru a-si pastra consumul constant pe tot parcursul zilei- prefera sa-si deconecteze subunitati decat sa depaseasca consumul aprobat. REPET, IN ENERGETICA CONSUMATOR CONSTANT, INSEAMNA USOR DE SATISFACUT, COSTURI MAI MICI.

    Daca tu ai bilet si mergi pe locul tau pana la Bucuresti si pe drum se suie vreo 50 de cheflii in vagonul tau si merg o statie doar, e aglomeratie mare, intr-adevar, dar tu esti de bai?!

    Uita-te pe diagramele si tabelele pe care ti le-a recomandat skin la #7. Sunt foarte sugestive.

    Nu aici trebuie cautati baietii destepti. Ci la firmele cu 2 angajati si un laptop care reusesc sa vand energie SIDEX-ului. Acolo e bataia pestelui.

    Mircea
    2010-10-26 10:23:42 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 32

    @Mihai Goţiu:
    De ce nu vrei să înţelegi că energia electrică nu o poţi conserva/aduna. De ce nu te-ai informat cât de cât de la specialişti în domeniu înainte de a scrie acest articol?
    Nu poţi pune în balanţă un consumator constant cu unul fructuant.

  • 33

    @Mihai Goţiu: Mihaitza, inca din vreamea abuziv-impuskatului ALRO Slatina era CEL MAI MARE CONSUMATOR INDIVIDUAL din Romania. Situatia nu s-a schimbat. Mai cauta ;) inainte sa te pupi pe gingii Prostganian.

    speedofmind
    2010-10-26 10:27:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 34

    Pfff, ce aiurea merge azi vox-ul … aveti pana de curent? :D

    speedofmind
    2010-10-26 10:29:09 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 35

    @Mircea:

    daca spui ca esti avizat in domeniu, atunci intreb si eu daca stii cat costa o hidrocentrala de reconversie, care ar rezolva problema echilibrului de sarcina a sistemului energetic national, care i-ar permite Romaniei sa se conecteze la sistemul energetic european, implicit sa vanda la liber (dupa principiul cine da mai mult) energie electrica pe piata europeana?

    in plus, de cand exista un astfel de proiect si de ce nu a fost realizat pana acum?

  • 36

    Domnule Gotiu, Romania e cuplata la sistemul european de ani buni.Mai verifica cine exporta energie din Romania si o sa gasesti firme precum GRIVCO (stim cu totii cui apartine ). Problema varfurilor de sarcina nu se rezolva cu o centrala reversibila ( nu de reconversie ), ca varful de sarcina are cateva sute de MW, asa ca ti-ar trebui o centrala cat Portile de Fier ca sa acoperi acest varf. In ceea ce priveste costul energiei, acesta are urmatoarele componente : pretul de productie, pretul de transport, pretul de distributie si pretul de furnizare. Pretul de distributie acopera costurile necesare pentru ca energia electrica sa ajunga la consumator la medie/joasa tensiune. Daca cumpar energie la tensiuni de 400/220 kV, ( asa cum fac ALRO sau MIttal )nu am costuri de distributie!

  • 37

    Gotiu,
    Pot accepta faptul ca nu ai capacitatea tehnica de a intelege explicatiile primite de la alte “rame postace”.
    De asemenea inteleg ca nu prea pricepi cum sta treaba cu comertul, desi asta nu ar trebui sa fie o scuza pentru un om cu oduzina de facultati, mastere si mai stiu eu cate specializari.
    principiul este insa simplu si nu-ti trebuie mari studii ca sa-l intelegi. As spune ca este de bun simt. produsul pentru orice consumator mare si constant costa mai putin decat pentru un consumator ocazional. 1 kw produs pentru casa ta costa mai mult decat un kw produs pentru alro.
    Desi nu este acelasi lucru, incerc sa-ti dau un alt exemplu:un ziar cumparat pe baza de abonament este mai ieftin decat in cazul in care il cumperi de la chiosc.
    Abonamentul pe metrou sau RATB este mai ieftin decat daca iti cumperi bilet/cartela de la chiosc.
    o sa-mi spui ca astea se platesc in avans si de aceea. Partial corect, dar nu dai 50% discount pentru plata in avans ci pentru faptul ca stii ca acea persoana va lua in fiecare zi produsul tau.
    Daca te duci la gogoseria din colt si-i spui ca vrei 10 gogosi pe ora in fiecare zi, o sa-ti dea un alt pret decat il va primi colegul Soviani cand va avea chef de o gogoasa. Asta nu inseamna ca tu esti avantajat sau ca faci trafic de influenta ci doar ca esti un client mare&constant, de aceea gogoasa ta costa mai putin decat a lui Soviani.
    Eu sunt rusofob, dar gandind economic, cei de la Alro au dreptate. Ca sa nu mai vorbesc de implicatiile sociale.
    Ceea ce ar trebui tu sa demasti este cum au ajuns buzaienii si altii ca iei sa cumpere energie ieftina pe care apoi sa o vinda producatorilor mari. Aici este marea “smecherie” a lui tatuca bombonel.
    Daca chiar avem nevoie de traderi de energie, acestia ar trebui controlati de stat, pentru ca sunt o problema de siguranta nationala. la fel ca si distributia gazelor.
    PS: Apreciez totusi faptul ca ai “demascat” tiribomba de presa.

    rama-postaca
    2010-10-26 10:52:57 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 38

    @autorul
    dac-o fi sa fie, io as vrea in celula cu udrea si ritzi.
    pe altii i-as dori in celula cu voicu.
    ce lula mea!

    petcu silviu
    2010-10-26 10:55:23 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 39

    @autorul
    parca mi-aduc aminte de ceva tunuri cu modernizarea pe la portile de fier 1,2,3 ,4 scl,samd,etc.
    alea d-ale cui erau?

    petcu silviu
    2010-10-26 11:01:37 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 40

    Doamne Fereste si Apara. Tot romanul s-a nascut inginer electrotehnist. Vezi un articol cu concluzia logica: Nu e firesc ca bizonul sa plateasca mai scump curentul decat ALRO si toti bizonii comentatori care in orice tara normala ar sari imediat sa zica ‘Da , noi vrem sa platim mai putin la curent’ vin si apara ALRO. Portocalii dragutzi, voi chiar nu vedeti ce fac oamenii normali din Europa? Sa ne uitam la francezi. E normal si logic sa le mareasca varsta de pensionare. Dar ei sunt normali si nu le place. Si dau dupa guvern. Surprinzatoare reactie! Scuzati-ma ca ma amestec in ciorba voastra dar modesta mea opinie e ca daca vreti sa pastrati un minim de credibilitate postarilor astora neconditionat pro portocalii din cand in cand trebuie sa simulati un minim de empatie cu marea masa. De ex, chiar daca a scris Gotiu si noi avem tema de casa sa spalam cu el pe jos indiferent ce spune, poate ajuta sa ne gandim cum se vede de afara. Pentru ca riscati ca maine Gotiu sa scrie un articol in care zice ca Basescu e cel mai bun presedinte de la Burebista incoace si voi o sa sariti automat sa injurati si sa ziceti ca nu-i adevarat ;) . Si apropo de tema discutiei, daca ai TZ terawati produsi si ALRO mananca constant 2/3 din TZ, faptul ca bizonii si universul consuma restul nu face ca de vina sa fie bizonii pentru varful de sarcina. Mie mi se falfaie de ALRO, eu sunt un roman normal caruia nu-i iese ninica din faptul ca niste rusi fac aluminiu la pret de dumping folosind curent mai ieftin si eu platesc curent mai scump pe chestia asta. Trebuie neaparat un desen? Si , ca happy end, faptul ca, contractele pentru baieti inteligenti au fost inventate de PSD nu se pune. Basescu a fost ales ca sa mature cu PSD-ul pe jos, nu sa se bucure in 2009 ca-i baga la guvernare. Azi Basescu e presedinte si PDL-ul conduce, si azi ei sunt de vina.

  • 41

    @rama-postaca:

    problema e de mentalitate si de perceptie – consumatorii casnici si consumatorii privati mici consuma mult mai mult curent cumulat si nu au cum sa dispara de pe o zi pe alta; ALRO in schimb da, si nu e vorba doar de ALRO, anul trecut, cand Videanu a promis o ancheta era o lista intreaga de ”strategici” care cumparau energie sub pretul de productie calculat de minister…

  • 42

    @ Goțiu,

    Lăsând la o parte argumentele pro și contra legate de subiectul ALRO, am totuși o nedumerire. Despre GRIVCO, mucles ? Adică, despre faptul că ia energie ”hidro” (de la stat), aproape moca, și-o dădea tot statului la prețuri mișto de tot !? Cine-i GRIVCO ? Întreabă-l pe Felix, Motanul Securist ! Sau mai întreabă-l despre șmenul ”Băneasa” ! Sau mai întreabă-l despre proveniența sutelor de milioane de dolari pe care-i manevra în 1990 ! Sau – de ce nu ? – întreabă-l pe SOV de fugarul Popa, de tanti Vlas, de GELSOR, de FNI, de 300.000 de adormiți liniștiți, de stenograme, de condamnarea lui anterevoluționară ! Sau pe Văcăroiu & Miki Șpagă & Dima FPS & Ion Țiriac (pe Katounis nu mai poți, că-i la 2 m sub pământ) despre Flotă. Că tot e în trend subiectul. Ai sânge-n instalație ? Succes !

  • 43

    @Mihai Goţiu: Cum poate cineva sa fie ata de lipsit de o minima adiere de logica. In primul rand dpdv economic nu exist un singur consumator mare-boborul pt ca atunci ar exista o singura factura-asa ca sa intelegi:), exista cateva milioane de contracte individuale si facturi aferente luna de luna (nici pe luna nu tina argumentarea-cica dvs)
    Din punct de vedere tehnic e imposibil (chiar nu sunt de specialitate-nici macar nu am o formatie real-tehnica). Poate o familie sa aibe consumul constant ? De aceea in realitate exista aceste varfuri de consum.
    Asadar RECOMANDARE: macar in urmatoarele 3 luni sa obtineti un consum constant zi de zi. Daca reusiti-erou national

  • 44

    @ Go’iu,

    A propos de ce spunea mai sus @ Mihai: tu, Goțiu, dacă ai fi stăpânul/managerul unui producător de energie electrică, și ai avea un client permanent, uriaș consumator al produsul tău, constant și bun platnic, ce-ai face ? I-ai da energie electrică în aceleași condiții de preț ca lui ”Gheorghe” sau lui ”Ion”? Dacă-mi spui că da, nu te cred.

    @Mihai…așa e. Mi-am permis să te citez, doar pentru a adăuga comentariului tău, argumentul de mai sus.

  • 45

    Nu ma pricep la chestiile tehnice si las specialistii sa dezbata subiectul. Cu inceputul articolului am eu ce am.
    Gotiu exagereaza cand transforma o actiune de LOBBY in “presupus trafic de influenta”. Lobby se face in toata lumea, la vedere, in birourile parlamentului, la Casa Alba, peste tot. Ca e moral sau nu e alta treaba…important e ca este legal. Ca sa fie trafic de influenta trebuie sa apara cascavalul dat si luat. nu e asa, stimate domn? pai fa comparatie cu stenogramele lui Vantu unde in majoritatea apare cuvantul spaga, fie direct, fie denumit cisterna.
    De ce nu faci un articol despre baietii destepti care INTERMEDIAZA afacerile cu energie, sa aflam si noi mai multe date si culoarea lor politica, pe vremea cui au dat cele mai mari tunuri, de cand, pe cati ani au contractele si cu cine le-au semnat…etc etc.
    Apoi ce treaba are Udrea cand ea nu apare vorbind in nici o stenograma?…Dupa logica ta, tu cand te duci la curve (si aici nu ma refer la Vantu), ti-ar place sa se spuna ca a fost si muierea cu tine?

    laur care nu injura
    2010-10-26 11:28:45 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 46

    @Oscar: nu coane, Gotiu cand avea ziar, la chioscari le dadea cu un pret, iar pe strada ii concura p-aia si vindea ziarul mai ieftin.

    laur care nu injura
    2010-10-26 11:31:29 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 47

    @ Gotiu:
    “dreptul de a putea negocia pe picior de egalitate cu orice strategic; atata timp insa, cat 10 sau 20 de firme ”strategice” au posibilitatea de a negocia un pret mai mic, iar 100.000 de alte firme private (care, cumulat, sunt mult mai ”strategice”) nu au aceasta posibilitate e deja concurenta neloiala ori de-a dreptul furt;”
    Cred ca ai o problema cu principiile economie de piata, sau cu mecanismul numit negociere!!!
    Dreptul de a putea negocia pe picior de egalitate poate presupune dreptul de a pleca de la un nivel stantard!!! Atat!!! Negocierea se finalizeaza dupa ce partile si-au expus avantajele pe care le pot oferi!!!
    Am sa iti dau cateva exemple:
    - poti cumpara bilete mai ieftin la teatru pentru un grup fata de individual (atentie la cantitate!!!);
    - poti cumpara rosii de la piata la un pret mai mic daca iei mai multe, pentru suc sau bulion (atentie la utilizare!!!);
    - poti cumpara mai ieftin de la supermarket decat de la magazinul din colt (atentie la diversitate!!!)…
    Unde este concurenta neloiala?
    Unde este furt?
    Daca lucrurile astea nu reprezinta economie de piata, atunci nu mai avem despre ce vorbi!!!
    Eu inteleg ca in Romania se poarta unele obiceiuri despre care toi stim ca nu sunt tocmai morale. Dar neputand demonstra acest lucru sa ne apucam sa hacuim principii de baza ale economiei de piata precum negocierea este ce-a mai mare prostie si intoarcerea la comunism!!! Adica, maine poimaine domnule Gotiu, o sa dicteze cineva care este pretul corect este?
    Eu intreb, credeti ca Sidex are preturi preferentiale? Toata lumea stie ca da! Credeti ca Sidex ar trebui sa plateasca energia electrica precum platesc eu? Credeti ca InterAgro trebuie sa plateasca gazul precum il platesc eu? Credeti ca Dacia se compara cu un consumator casnic? Credeti ca ALRO trebuie sa aibe alt tratament doar pentru ca acolo sunt implicati unii huliti (pe buna dreptate) in aceste vremuri? De ce dracului schimbati regulile economiei de piata in functie de cum dati cu pietroaie? Aveti un articol la fel de “liberal” precum politica liberalilor, care injura unele masuri ale lui Boc dar le includ in programul lor de guvernare!

  • 48

    @Mihai Gotiu
    Aici gasesti o comparatie Domestic vs Industrial la preturile pentru energie electrica in Europa: i54.tinypic.com../
    Datele sint de aici: energy.eu../
    Sper ca daca explicatiile tehnice nu te-au convins, evidentele o vor face.
    BTW, Romania e singura anomalie pe acolo.

  • 49

    @poweraxxel: intrucat ati adus vorba de Sidex si de vreo 10 ani tot lucrez in domeniul otelurilor, pot sa va zic faptul ca si Sidex, si Mechel Targoviste, si restul firmelor mari de profil din tara sau afara lucreaza cu DISCOUNTURI in functie de volumul cumparat. Daca cumperi 5 tone de otel, cumperi cu un pret, daca cumperi 1000 de tone, cumperi cu 20% mai ieftin. Asta la prima vedere…sistemul lor de vanzare este mult mai complicat si are limitari minime per sontiment, calitate etc etc. Dar e greu de inteles pentru propagandistii astia.

    laur care nu injura
    2010-10-26 11:43:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 50

    @laur care nu injura: nici nu este nevoie sa dam exemplul Sidex in mod normal! Insa domnul Gotiu a ramas setat pe aruncatul cu bolovani si a luat-o pe aratura … Sunt de acord ca poate omul sa injure PDL, Boc, Basescu, Udrea, Stolojan, etc … dar atunci cand te iei de principii de baza ale economiei de piata doar pentru a arunca cu bolovani ai o problema de perceptii!
    Daca taranul de la taraba a inteles ca atunci cand are un cumparator care vrea mai mult e bine sa dai mai ieftin, daca gospodina care cumpara stie ca pentru 3 lagaturi in loc de una poate cere discount, domul Gotiu mai are inca probleme de intelegere … A dracului ecomonie de piata! Era mai simplu cu comunismul! Toti acelasi pret, frati intru suferinta sau bucurie! Dar chiar si acolo erau exceptii …

  • 51

    @Mihai Goţiu: …Pai da, mai gotiule,ARLO poate disparea din piata daca nu are curent mai ieftin si, adios locuri de munca, etc,etc, da’ raman consumatorii casnici…asa-i?

    meletia
    2010-10-26 11:54:44 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 52

    ok, inca o data. Esti un cetatean roman normal si cineva scrie ca tu platesti curent mai scump pentru ca niste rusi sa faca aluminiu la pret de dumping cumparand curentul sub pret. Tu ca cetatean normal platesti mai scump ca sa acoperi costurile de productie si restul. Ce faci tu ca si cetatean normal: a. te bucuri; b. ceri sa-ti scumpeasca si mai tare curentul ca sa nu plece , Doamne Fereste, rusii de la noi si sa faca aluminiul in alta parte; c. de vina e PSD-ul. Voi macar cititi comentariile pe care le scrieti?

  • 53

    @nellu: vorbesti ca Iliescu in ‘90!!! Mai ramane sa ne spui ca “nu ne vindem tara”! Taticu’, nu mai conteaza daca sunt rusi ,americani, indieni, etc … Important este ca daca nu sunt la noi, sunt in alta parte. Iar aia 2500 de angajati nu sunt romani si alta natie! ar noi am fi doar consumatori.
    In Ungaria credeti ca Daimler nu are facilitati??? Toata lumea stie ca da!!! Si totusi, toti ati plans dupa ei cand au decis sa mearga in Ungaria in loc sa vina la noi!!!
    Nokia credeti ca are facilitati? Cu totii stiti ca da! Mai veneau la noi daca nu le aveau? Daca nu mai veneau la noi era mai bine? Platea “un cetatean roman” mai putin?

  • 54

    @poweraxxel: sa lasam astea…domnul Gotiu nu are de unde cunoaste tainele economiei de piata. Insa la politica si barfa sustine ca se pricepe. Si de-aia am intrebat mai sus?… Cum dracu a ajuns la concluzia ca, acum 4 ani, cuplul Udrea-Cocos a fost suspectat de un “presupus trafic de influenta”?…Nutzy cum a aparut in ecuatie?…ca nu au aruncat astia pe piata decat doua discutii de afaceri ale lui barbat-su, iar de ea nu zice ala nici macar ca e in Piata Matache sa cumpere morcovi. discutii pentru care intre noi fie vorba, acum vreun an, pretul cerut a fost de 50.000 de euroi…suma care l-a facut sa se cutremure pana si pe Sorinache. Bine, pretul asta era la en-gros ca erau 2 bucati stenograma cacacioasa. daca lua doar una, pretul probabil era 30.000/ bucata. Dar Dl Gotiu nu are de unde sti cum e cu regula economia de piata.

    laur care nu injura
    2010-10-26 12:05:49 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 55

    @Gotiu
    Nu fi diversionist! :) Ai gresit si gata, nu e un capat de tara, de ce tot insisti. E o chestie tehnica pe care n-are rost s-o invartim ca asa ne-ar iesi noua politic.

    Nu e vorba de cantitate aici. Ci de faptul ca , consumul creste brusc (toti dau drumul seara la ora 8 la televizoare sa vada obiectivitatea de la Realitatea, esti multumit? :) ), dar producatorul nu poate reactiona la fel. La el, “potentiometrul ” care da mai multa energie sunt…hidrocentrale care mentinute in rezerva.

    Hai, ca m-am plictisit. Mai bine vorbim de motiune. :) :)

    Mircea
    2010-10-26 12:07:46 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 56

    @poweraxxel 53 – Intamplator sunt o persoana care n-a votat FSN in viata lui. Nici sub forma de Iliescu, nici sub forma de Basescu. Am si eu o intrebare. Cine a facut de fapt fabrica de la Slatina? Cat au investit rusii de la ALRO in ea? Cu cat cumpara rusii de la ALRO curentul mai ieftin ? In cat timp si-au scos de TZ ori investitia? Eu sunt gata maine sa preiau de la ei managementul. E o afacere pe care orice orb si surdomut o poate conduce fara efort. Iei curent la jumi de pret, faci aluminiul sub costuri si-l vinzi la pretul bursei. Profit frumos bazat eminamente pe pretul scazut al curentului. Apropo, daca statul roman se implica, le mareste pretul la curent si ei se supara si pleaca, statul roman poate prelua afacerea. Din momentul in care actionarul principal e statul, n-are decat sa bage curent subvetionat in fabrica. Pentru ca din acel moment profitul merge la stat si nu in Federatia Rusa. Complicat?

  • 57

    @poweraxxell – tu zici: ‘Taticu’, nu mai conteaza daca sunt rusi ,americani, indieni, etc ‘

    pai mai baiatule, spune-i asta si zdrentzei ordinare “lucaman hi,hi,hi”, care ii tot da cu rusii care o sa vina la rosia montana daca nu incepe gabriel exploatarea.

  • 58

    Astazi, Gutza este specialist in probleme energetice.
    Iari a fost mare ghicitor in …Mutu
    Sa vedem maine ce izmene isi trage pe el!

    Penibil!

    Astazi
    2010-10-26 12:41:07 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 59

    pierdere de timp sa discutzi cu Gotiu pentru ca :

    1- are dreptate se fac bani frumosi din smenuirea enregiei electrice adica mai pe scurt se fura.

    2- pentru ca 1KWh diferit de 1 KWh

    depinde de de tensiunea de furnizare si de regularitatea de distributzie.

    Intotdeuna consumul de baza consumul regulat si constant e favorizat de producatori atunci cand costurile de stocare sunt mari iar la electricitate ele sunt foarte mari il invit pe Gotziu sa vina fuga marsh la mine cu o galeata de curent de a economisit-o el peste noapte si apoi o sa intzlege cum si cat de scump se stocheza buleftrica atunci cand nu se poate varia productzia dintr-o simpla apasare de buton.

    Curentul nu costa la fel nici la fir si nici la baterie.

    PS pt mintea lui Goitziu am auzit ca apa minerala e scumpa la consumator si ieftina la producator de aia se chema cheltuieli de distributzie si daca le “simplifici” e posbil sa cumperi apa minerala mult mai ieftina.

    Sa intretzii fire pentru un oras si de ce nu pentru un judet intreg costa mult sa le metzii asisderea, mult mai mult decat sa tragi o magistrala de curent de la Turceni la Alro.

    Da 1KW nu este egal cu alt 1Kw si nu este egal deorece nu se poate stoca ieftin ca graul in siloz si de aceea pe piatza energie e normal sa apara intrebarea cat e corect si normal sa coste “1kW by request no question asked no precondiution” si cat e normal sa coste unul cu “strings attached”.

    Daca ar veni cu calcule gen UK stocare de buleftrica in centrale hidrcentrale revesibile (asa ceva inca nu exista in Ro) as-i intzlege ca discutam numere adica cat costa stocare si acre este obtziunea diferntzierii intre bear market si bull market intre ora de varf si fund de sarcina.

    Dar Gotziu nu e inginer si daca il intrebi cum se corecteza coeficientul de forma al puterii trifazate habar n-o sa aibe sa-tzi raspunada. Necum cum merge sistemul energetic natzional nu doar in Ro ci si in USA.

    Da, 1 kw noaptea costa si in Germania altfel daca-l vrei diferit de in 1 KW ziua stiatzi de asta ?

    Si da Alao ar tb sa poata sa cumpre la pretz de producator direct de la termocetrala daca mentzine consumul constant si sub pretzul de producator daca admite sa consume in contrapartida consumului casnic by request.

    Pentru ca KW-ul neconsumat este um KW irosit si pentru ca bear market e diferita de bull market.

    Am auzit ca nici biletele de avion de la aceiasi companie pe aceiasi ruta nu costa la fel de paste de craciun vara sau pe 15 februarie poate imi explici tu de ce si cine “fura” la TOATE COMPANIILEL AERIENE la pretzul bileteleor de avion ? Ha ?

    Potzi sa ai dreptate pana la Dumnezeu da daca argumetatzia ta sucks …. mori cu dreptatea in gura, iar ca sa stii sa argumentezi ceva pricepre in domeniu nu strica. Pricepere fie la purtataor fie model cu toarte.

    Ca dezbaterea trebuie sa inceteze acolo unde incepe stiintza exacta. Legile lui Newton n-au fost aprobate prin regerendum si nici in urma unui discurs stralucit.

  • 60

    No, dom` Gotiu nu greseste.
    Voi toti habar n-aveti.
    Imi place de dom` Gotiu ca, desi citiva i-au spus sincer ca e beat muci, nu se duce sa se culce.
    E tare, domne, tare.
    Nu e usor de curentat.

    Cănuţă
    2010-10-26 13:04:44 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 61

    @laur22: asteapta putin, ca trebuie sa treaca Rogozanu si pe aici … sa-l felicite ;) pe Gotiu pentru articol :D …. se poarta felicitarile in familie :D

    OT : excelenta disertatia, din pacate Gotiu&Comp o vor privi ca vitzelu’ …

    speedofmind
    2010-10-26 13:58:58 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 62

    @Mihai Goţiu: …………………………asa zici?……………… :) partea cu stenogramele va las voua bucuria sa o studiati; asta doar daca va intereseaza sa aflati cine reprezinta cu adevarat interesele rusilor in Romania ;)

    ha!ha!ha!…..adica geoana care a fost pe sest la rusi ca sa se inchine inainte de alegeri ,vantu care a fost coleg de celula cu kgbistul stefan kostyal ,unul dintre cei care erau in gasca cu iliescu in decembrie 89,norica nicolai care face afaceri impreuna cu sotul ei in fosta urss……astia or fi cu americanii?…..tare nea gotiule.

    ca sa intelegi de ce consumul de energie electrica din economie e mai important decat cel al populatiei priveste aceste date……

    Populaţia României a consumat peste 15 % din consumul total de energie electrică, după cum rezultă din Buletinul Statistic de Industrie, numărul 4 din 2008, editat de Institutul Naţional de Statsitică.

    lucaman
    2010-10-26 14:08:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 63

    3 Slugi remunerate din banii nostri posteazade la trei IP-uri sub 15 nickuri:@speedofmind: @Cănuţă: @laur22: @Astazi: @Mircea: @laur care nu injura: @nellu: @meletia: @Oscar: @Mihai: @petcu silviu: @rama-postaca: @eon: @Nepriceputul: @skin:
    Basescule,ti-au luat-o SLUGILE razna !

    oranjgutanu
    2010-10-26 14:15:50 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 64

    a ,era sa uit de cretinul lucaman hi,hi,hi…

    oranjgutanu
    2010-10-26 14:17:48 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 65

    @oranjgutanu: vedeti ma?…d-aia ati pierdut si alegerile, prostilor, ca nu stiti nici macar sa inumarati :) )

    laur care nu injura
    2010-10-26 14:29:54 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 66

    Acuma pe bune, daca nu stii cum se pune problema intr-un sistem energetic, de ce iti dai cu parerea despre niste argumente oarecum tehnice?

    Uite niste intrebari ajutatoare:
    - care e costul (si structura lui) de distributie pentru un apartament individual cu curent de 220 si care e pentru un combinat?

    - ce se intampla daca produci energie electrica si nu sunt consumatori in sistem?

    - ce se intampla daca produci prea putin curent fata de cererea din sistem?

    - cam cu ce acuratete trebuie sa estimezi consumul de energie dintr-o zi si cum se fac aceste estimari?

    Dupa ce te documentezi un pic poti sa revii cu analiza discursurilor de la realitatea pentru Grivei…

  • 67

    Guta cap de puta,
    ca esti prost sau inafara subiectului, nu este o crima. Curios este ca nu poti invata nici lucruri simple si tupeul prostiei este imens.
    Ar trebui sa te duci la culcare cam 2-3 ani, pana te uita lumea.
    Mai rar asa prost.

  • 68

    @oranjgutanu 63 – Cum am ajun eu postac PDL, pacatele mele? Chiar nu mai conteaza ce scrii? O sa ajunga iarasi lucaman sa se distreze de nivelul postacilor PSD. Nasol.

  • 69

    @Gotiu: da, ai avut dreptate… sunt hazlii astia! :D

  • 70

    @oranjgutanu 63 : se vede cat de prost poti sa fii! Pentru informatia ta, nu am cum sa am acelasi IP cu ceilalti, pentru ca postez de pe un calculator cu IP alocat dinamic. In plus, daca te uitai la nick, ai fi putut sa iti dai seama ca am / am avut tangenta cu sistemul energetic destui ani ca sa stiu cum se formeaza pretul energiei electrice si la noi si oriunde in UE ( ca peste tot sunt aceleasi reguli, impuse de cateva directive europene )

  • 71

    Romania este o tara deschisa ! Nu ! Nu ,investitiilor aducatoare de prosperitate ,nu ! Romania este o tara dezbracata de orice forma de aparare ,vulnerabila in fata hotilor din launtrul si din afara ei,”disponibila ” pentru orice aventurier predispus la experimente de tot felul:politice ,economice ,militare ,sexuale ,etc .
    Politistii nu se mai pot apara pe ei.Despre noi ,ce sa mai vorbim!
    Nivelul de inteligenta ,pregatirea profesionala ,experienta de viata a judecatorilor ,ii face inapti sa isi evalueze propria viata ,propriul comportament dar sa-i mai pui sa dea o dreapta solutie !
    Suntem atat de derutati ,atat de speriati ca probabil pentru escrocii ce pana mai ieri se fereau cand ne bagau mana in buzunar ,astazi o fac fara sa se mai sinchiseasca nici de faptul ca o fac televizati “live” !Suntem nauci ,suntem narcotizati ,nu ne vine sa credem!
    “Evanghelizatorul” ,Basescu in fruntea unei haite de pradatori ,ne jefuiesc ,ne umilesc in timp ce ne tin lectii despre “decalog” ! Ce se intampla cu noi ?

    Romania -tara deschisa
    2010-10-26 15:15:34 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 72

    @nellu: coane, mergi “undercover”? :) )..aveam eu o presimtire ca d-aia au ajuns ei la 90%

    laur care nu injura
    2010-10-26 15:16:19 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 73

    @laur care nu injura 72 – e frumos pe net. Mai schimbi o impresie, te mai distrezi de fazanii care platesc curentul scump pentru ca baietii nostri destepti trebuie sa castige, nici nu-ti dai seama cum a trecut ziua de lucru. Va urez o dupamasa placuta si sper ca pana maine Boc si PDL-ul sa se abtina si sa nu mai faca o prostie neasteptata. Asa maine veti avea din nou o zi de lucru placuta si va veti intoarce multumit acasa, ca orice brav ostas PDL care a pus umarul nu mi-e foarte clar la ce, ca pana la alegeri mai sunt 2 ani. Dar reforma merge inainte. Apropo, daca tot dau inapoi stimulentele la finante cand incep sa dea salariile intregi din nou la restul? Sau maresc brusc TVA-ul. Sau il micsoreaza? Sau altceva la fel de brusc? Dar perfect integrat in strategia de guvernare. Aia care nu exista ;) .

  • 74

    “… motivul pentru care diferite firme (de ”băieți deștepți” – care cumpără ieftin și REVAND scump energia, respectiv de investitori strategici) au posibilitatea să plătească mai ieftin energia”

    Daca asta e definitia baietilor destepti, de ce intra ALRO in aceasta categorie (si in consecinta ii cravasati fara mila)!? Aveti cunostinta ca ALRO sa REVANDA SCUMP energia cumparata ieftin de la stat!?…

    Gicu Maracine
    2010-10-26 16:48:33 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 75

    @oranjgutanul
    daca-s fi psd-ist sau pnl-ist as cere sa ti se interzica sa iei apararea acestor partide.
    faptul ca io nu sunt ,iar tu le iei apararea,nu face decit sa ma bucure.
    cu oameni ca tine nu-i de mirare ca sinteti in opozitie de atita timp.
    ps
    numai prostii n-au dubii.iar tu esti convins ca sunt 3 postaci cu trei ip-uri.
    bey putza vesela ,adevarul e ca suntem doar unul singur si nici n-avem nevoie de ip ,ca lucram cu flacara violeta.
    ai pricipit?

    petcu silviu
    2010-10-26 17:17:52 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 76

    @oranjgutanu
    lehmane tu esti?
    ti-a atacat dictatoru blogul si-ai intrat sub acoperire pe blogu lu gutza?

    petcu silviu
    2010-10-26 17:20:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 77

    Interesant cati specialisti au tinut sa explice cum e cu “varful de sarcina”…Evident, Gotiu spune o prostie cat el de mare cum ca statul ar putea “negocia” un pret bun pentru populatie.Care stat?Cel german, italian sau ceh, pentru ca distributia a fost vanduta catre firme straine (inclusiv de stat cum este CEZ!)Sigur, ca daca nataraii care ne conduc ar fi incercat sa rascumpere distributia, poate astazi nu mai aveam nevoie de imprumuturi!Cat despre ALRO, de acord ca trebuie sa obtina un pret bun, dar pe bursa!Daca sunt asa smecheri, de ce nu cumpara din import energie?!Uitati-va pe statistici si veti vedea ca in Romania preturile energiei pentru consumul casnic sunt mult sub media UE, dar la industrie-in special la consumatorii captivi-suntem peste medie.Concluzia- pretul mic al “baietilor destepti” e suportat nu de populatie, ci de IMM-uri.

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublica

Ultimele comentarii

alex mazilu Andrei Plesu antonescu aur Becali blaga blog Blogviu interviu Boc Bucuresti calatorie candidatura catalin voicu cercetare cianura cluj concert crin criza CTP Curtea Constitutionala demisie Dinu Patriciu EBA economie Elena Basescu experiment Facebook FMI fotbal humanitas Iliescu instantanee intelectuali internet Istodor Johannis kelemen hunor Liiceanu manipulare Media Mihai Goţiu motiune Năstase obama o fraza o poza ortodoxie parlament Parlamentul European pd-l PE Plesu Polirom presedintie protest radu duda Realitatea TV reforma riscograma romani romania rosia Roşia Montana salarii securitate Senat sindicate sondaj sorin oprescu steaua SUA Tariceanu tiff TRU TVR UBB uichendist.ro Vanghelie Vasile Blaga

© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!