![]() | Studiu psihologic: românii sunt codași și la capitolul inteligență. Vă miră?vezi toate articolele de Mihai Goţiu20 Sep 2010 la 16:17 130 comentarii 4287 vizualizari. |
Uite o perspectivă pentru ceea ce ar putea deveni românii: ”Vom deveni nişte curiozităţi europene superstiţioase, cu o cultura horoscopică de tip asiro-babilonian, care însă au o imagine distorsionată asupra lor, percepându-se ca (1) inteligenţi şi capabili (deşi datele ne plasează pe ultimele locuri), (2) nedreptăţiţi în recunoaşterea performanţei lor ştiinţifice (mereu alţii ne-au furat ideile) şi (3) urmând “dreapta credinţă” (dar mergând în acelaşi timp la astrologi şi vrăjitori)!”.
Această tendință a ”devenirii” românilor este semnalată de profesorul universitar clujean, doctor în psihologie, Daniel David, în articolul ”SOS. Inteligența românilor are probleme”, publicat pe blogul personal, pe care și l-a lansat la sfârșitul săptămânii trecute.
Articolul pornește de la o cercetare realizată de colega lui de catedră Anca Dobrean referitoare la nivelul abilităților cognitive ale românilor. Studiul, realizat în 2005 pe un eșention reprezentativ național, a fost comparat cu studii din Germania, Polonia, SUA și Ungaria. Scorurile înregistrate de români s-au situat sub cele înregistrate în celelalte țări, dar datele nu au fost făcute publice pentru că nu exista certitudinea că studiile realizate în țările în discuție sunt reprezentative la nivel național.
Recent însă, în Marea Britanie a fost efectuat un studiu reprezentativ național legat de abilitățile cognitive. Comparația cu datele referitoare la români ne este, din nou, defavorabilă. Analiza a fost discutată săptămâna trecută la un simpozion internațional, la Viena. ”E o problemă de educație”, consideră Anca Dobrean. ”Alte studii au arătat că în domeniul educației continue – învățarea adulților după finalizarea oficială a studiilor – suntem pe ultimul loc în Europa. De asemenea, testele PISA arată că elevii din România acumulează cele mai puține cunoștințe. Există o corelație între nivelul inteligenței și cunoștințele mai puține, respectiv educație”.
În privința comentariilor lui Daniel David pe marginea studiului, acesta și-a dat acordul pentru a prelua integral articolul de pe blogul personal.
Mă obişnuisem cu imaginea în care România era mereu în coada clasamentelor în ceea ce priveşte performanţa educaţională şi de cercetare. Explicaţia că resursele financiare sunt limitate şi că o universitatea românească care are un sfert din bugetul celor din Top-500 nu are cum să ajungă la performanţa acestora este una de acceptat. În plus, contraexemplele legate de performanţa olimpicilor români, dublate de ideea larg acceptată în ţară privind “inteligenţa nativă” a românilor, îmi dădeau un strop de curaj: cu o reformă adecvată şi finanţare pe măsură putem, în principiu, ieşi din coada clasamentelor.
Am început să am o îndoială când studiul STISOC a arătat că doar aproximativ 15% din populaţia României este „alfabetizată ştiinţific”, majoritatea fiind un amestec eterogen de neştiutori, superstiţioşi şi/sau fanatici ai pseudo şi/sau non-ştiinţelor. Ilustrativă şi tragico-comică a fost o discuţie la un post de televiziune (cu anvergură naţională) în care invitaţii experţi, chemaţi să comenteze asupra lipsei de alfabetizare ştiinţifică, erau, prin argumentele aduse, adepţi ai astrologiei pe care o prezentau ca o ştiinţă. Lipsa unei educaţii ştiinţifice serioase şi atractive în şcoli – dacă elevii se tem încă de matematică şi fizică în şcoli, cum să nu alerge spre astrologie? – poate fi cauza acestui analfabetism ştiinţific. Rămânea speranţa că dacă s-ar face educaţie în mod adecvat, inteligenţa acestui neam ne-ar scoate din calitatea de „analfabeţi ştiinţifici”.
Şi acest licăr de speranţă s-a prăbuşit recent când colega mea, conf. univ. dr. Anca Dobrean, a prezentat rezultatele comparative asupra inteligenţei în mai multe ţări de pe suprafaţa planetei (în acest sfârşit de săptămână aceste rezultate s-au discutat la un simpozion în Viena). Şi atunci s-a stins un mit…şi aici românii sunt pe ultimele locuri!!! (ultimul loc în Europa, având cei mai mulţi oameni cu performanţe foarte scăzute la testele de inteligenţă). Da, am scris corect. Repet, suntem pe ultimele locuri şi în ceea ce priveşte Inteligenţa! Inteligenţa evaluată cu Testul RAVEN – unul din cele mai riguroase şi mai utilizate teste de inteligenţă la nivel internaţional – se referă la inteligenţa generală nonverbală (factorul G), adică la aptitudinea (1) de a opera simultan cu mai multe variabile complexe şi cu concepte mai abstracte care facilitează o mai bună rezolvare a situaţiilor cu care ne confruntăm şi (2) de a stoca şi reproduce informaţii.
Capacităţile intelectuale, inclusiv inteligenţa, reprezintă un rezultat al interacţiunii unor factori genetici cu cei de mediu. Deoarece se presupune că factorii genetici sunt relativ egal distribuiţi în populaţia globului, diferenţele în inteligenţă se pot datora mai ales factorilor de mediu, care, în interacţiune cu cei genetici, pot potenţa sau inhiba expresia şi dezvoltarea acestora.
Ce soluţii avem? Iată câteva uşor de aplicat:
(1) Alfabetizarea ştiinţifică a populaţiei. Manualele de ştiinţe trebuie regândite astfel încât ele să fie atractive şi utile. Este anormal ca în liceele din ţară să se înveţe lucruri care se învaţă în universităţile de top din SUA. Asta duce, la asimilarea materiei doar de câţiva olimpici, şi refuzul ei de marea majoritate a elevilor, majoritate care este astfel împinsă spre pseudo şi non-ştiinţe. Manualele de ştiinţe trebuie regândite prin colaborarea specialiştilor în diverse ştiinţe cu psihologia, astfel încât să nu ofere doar cunoştinţe ştiinţifice riguroase, ci şi un stil ştiinţific şi critic de gândire, în care logica şi teoria argumentării să fie bine reprezentate.
(2) Reorganizarea învăţământului superior şi a cercetării pentru a promova standarde minimale internaţionale la nivel de masă şi standarde de excelenţă internaţionale la nivel de „elită” (să nu ne mai raportăm doar noi la noi!). În plus, este inacceptabil să avem în corpul academic oameni - profesori, dar şi studenţi - care nu au cunoştinţe minime de logică şi epistemologie, cunoştinţe care fac parte din fondul comun de cunoaştere necesar oricărui intelectual, mai ales dacă activează şi în domeniul academic. De asemenea, trebuie în mod necesar concentrate resursele prin reducerea numărului de universităţi (am ajuns să avem mai mulţi profesori universitari ca meseriaşi bine calificaţi, în orice orăşel găsind profesori universitari, unii abia vorbind corect româneşte).
Dacă reforma educaţiei şi cercetarii nu implementează aceste mecanisme, nu avem cum cu o populaţie (1) nealfabetizată ştiinţific, (2) superstiţioasă şi (3) cu o inteligenţă generală mai scăzută ca a vecinilor europeni să ieşim din acest impas naţional. În plus, aşa cum am spus adesea în intervenţile mele publice, ştiinţa şi religia trebuie să-şi dea mâna pentru a salva această naţiune. Ştiinţa trebuie să creeze oameni performanţi în punerea şi rezolvarea de probleme, cu impact asupra civilizaţiei şi a nivelui de trai, iar religia trebuie să creeze oameni cu morală şi atitudini proactive, cu impact asupra valorilor şi normelor sociale. Altfel vom deveni nişte curiozităţi europene superstiţioase, cu o cultura horoscopică de tip asiro-babilonian, care însă au o imagine distorsionată asupra lor, percepându-se ca (1) inteligenţi şi capabili (deşi datele prezentate aici ne plasează pe ultimele locuri), (2) nedreptăţiţi în recunoaşterea performanţei lor ştiinţifice (mereu alţii ne-au furat ideile) şi (3) urmând “dreapta credinţă” (dar mergând în acelaşi timp la astrologi şi vrăjitori)! Lăsăm spaţiul public la îndemâna pseudo-ştiinţei şi non-ştiinţei prostind această naţiune? Sau facem ceva? Cine este dispus să înceapă această “cruciadă” de repunere a raţionalităţii la locul ei, şi, fără a fi o sintagmă mare, practic de salvare a acestei naţiuni?
Etichete: anca dobrean, daniel david, inteligenta, inteligenta romanilor, iq, psihologie


Tudor Darie azi la 15:27 |
Așa a fost să fie ca eu să fiu persoana responsabilă din partea Guvernului pentru susținerea [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 15:15 |
Altfel, imi imaginez ca multi vor vota cu mana taiata. Ce vremuri.... macar odata cineva ameninta ca [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:30 |
Update: Grăjdan a fost demis. De aici semnul întrebării din titlu. Oricum, încă o lovitură de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:16 |
A cotit cu dibăcie Băsescu la întrebarea ziariştilor dacă se mai întîlnesc cu el la [ citeste mai departe ]
Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
| 1@Saint Peter: OH Si pentru astia doi sa-l invocam pe Stefan Cel Mare. Sau pe Mihai Viteazul. Ceva nume sonor oricum.... | ||
| 2I'll tip my hat to the new constitution Take a bow for the new revolution Smile and grin at the change all around me Pick up my guitar and play Just like yesterday And I'll get on my knees and pray We... | ||
| 3Buna dimineata Iuleca. Te-ai trezit? Cam tarzior. Si asta pare a fi ... numai inceputul. Ati glumit infantil, v-ati dat in petec impotriva "puterii si/sau a lui Basescu" (asa scrie in cartile de la... | ||
| 4Domnule Ponta, urmatorii "spalati" trebuie sa fie Catalin Voicu si Florin Costiniu.... | ||
| 5@K* Ne-am incrucisat vorbele @44 - @46 (nu ma 'retii' deloc) Toate cele bune... | ||
| 6@K+ Eu vorbesc numai despre books (si alea digitale in mai multe formate). Pentru hardware si alte alea: sigur ca e vechea problema, sa vorbesti cu un amic sa-ti ia un device, un laptop ceva din State... | ||
| Mihai Goţiu 11177 citiri |
| Cristian Teodorescu 10718 citiri |
| Costi Rogozanu 9124 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4231 citiri |
| Alin Fumurescu 4020 citiri |
| Constantin Creţan 3405 citiri |
| Dorin Tudoran 2914 citiri |
| Elena Vijulie 2759 citiri |
| Dan Duca 2488 citiri |
| Iulian Leca 2441 citiri |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Iulian Leca 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 61569 citiri |
| Cristian Teodorescu 41058 citiri |
| Costi Rogozanu 38316 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18279 citiri |
| Alin Fumurescu 17926 citiri |
| Viorel Dobran 12350 citiri |
| Dan Duca 11288 citiri |
| Constantin Creţan 11164 citiri |
| Elena Vijulie 9384 citiri |
| Dorin Tudoran 8741 citiri |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Iulian Leca 7 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
(3) urmând “dreapta credinţă” (dar mergând în acelaşi timp la astrologi şi vrăjitori)
ha ha ha!
daca “dreapta credinta” inseamna credinta in dumnezeu, apoi care-i diferenta intre asta si astrologie?
si mai e o chestie in articol:
)
cum poate stiinta si religia sa-si dea mana sa salveze tara? mai degraba zic ca stiinta sa salveze tara de religie (se poate si invers, vezi iran
ignorant basterds!
2010-09-20 16:33:11 | Raporteaza
Romanii sint umili, stau cu capul plecat, romanii sint codasi la capitolul inteligenta, romanii isi vind tara, guvernul Boc e o catastrofa.
Dle Gotiu,
inafara de dvoastra si de cei apropiati, banuiesc, mai vedeti pe cineva cităv la cap in tara asta?
Oricum, CFR-ul nu poate fi luat in seama, numai cine nu vrea nu ii bate.
2010-09-20 16:35:37 | Raporteaza
Mai intai verifica asta:
“…pe care și l-a lansat…”.
Pe topic, si eu credeam ca romanii sunt inteligenti. E greu sa contrazic un studiu stiintific, mai ales ca argumentatia pare solida. Nu-mi ramane decat sa sper ca esantionul a fost nereprezentativ: cu ce institut s-a colaborat, care a fost esantionul? Din ce medii au fost alesi repondentii?
2010-09-20 16:40:43 | Raporteaza
corectie, gotiu: romanii din Romania! ca milioanele alea plecate contribuie la ‘cati sunt de destepti altii prin alte tari’
si de ce te mira? v-au plecat si va pleaca inca desteptii, ramaneti voi si politicienii. sunt curios, cand o sa ramana doar presa si guvernul intr-o tara goala, care-o sa-l sfasie pe care?
2010-09-20 16:44:09 | Raporteaza
@Canuta:
da, mai sunt, dar stati linistit, nu faceti parte din acea categorie
2010-09-20 16:52:27 | Raporteaza
Citindu-te nu ma mira nimic.
Din experienta pot sa spun ca suntem absolut banali printre straini. Nici mai prosti, nici mai destepti. Exista insa si un Enescu, asa cum exista si un Gotiu. Ne incadram si noi, ca si altii, in clopotul lui Gauss.
Daca domnul din care citezi ne poate prezenta un grafic in care clopotul are alta forma ma inclin.
Apropo: studiul ala britanic in care spune ca romanii acumuleaza cele mai putine cunostinte? Pai depinde ce etalon folosesti prietene. Problema este ca romanii au in continuare o programa scolara scoasa din contextul lumii normale la cap. La noi se studiaza chimie organica incepand cu clasele a 8-a si a 9-a. Analiza matematica incepand din generala. Tu chiar crezi ca in Marea Britanie e la fel? Acolo pana la sfarsitul liceului elevii abia apuca sa inteleaga care e treaba cu tabloul lui Mendeleev pe care tu l-ai descoperit in a 6-a.
Cui foloseste? Nimanui. Avem un sistem de invatamant absolut cretin. Dar sunt curios cati britanici ar fi in stare sa rezolve niste sisteme de ecuatii?
2010-09-20 16:58:31 | Raporteaza
P.S.: catd e pregatiti sunt romanii pentru viata? Foarte putin. Si continui sa nu inteleg de ce dracu se supara profesorii ca li s-au micsorat salariile? Sau asteapta in continuare indrumare de sus? N-au inteles ca e timpul sa faca si ei ceva?
2010-09-20 17:00:09 | Raporteaza
Dle Gotiu,
va sta bine cum ati raspuns la @5.
Tocmai asta spuneam: aprecierile dvoastra nu au nicio validare.
2010-09-20 17:01:11 | Raporteaza
Subscriu la punctul unu. Cărţile de istorie citite după liceu (Boia, Djuvara) mi-au părut mult mai accesibile decât manualele noastre – o încâlceală searbădă din care singurul lucru interesant erau pozele.
Din păcate orice încercare de a mai aerisi materia şi a o face mai accesibilă se loveşte de o opoziţie beton, toţi profii vor sări cu fraze de genul “vreţi să scoateţi x? dar e nemaipomenit de importantă” sau “vreţi să prezentăm ca pentru proşti?”.
Rezultatul e că nu se învaţă chiar nimic, profii admit asta, dar o consideră rea-voinţă, nu-i nevoie decât să stea un pic părinţii cu băţul pe elevi în loc să se arate îngăduitori.
2010-09-20 17:04:00 | Raporteaza
@Canuta:
te consideri centrul universului pentru a emite judecati de valoare in numele tuturor cititorilor mei? am o veste proasta pentru tine: nu esti – de ce nu esti nu ai cum sa intelegi, chiar daca explicatia se regaseste exact in studiul pe care l-am prezentat
2010-09-20 17:05:34 | Raporteaza
Nooooo, nu se poateeeee! Cum, nu sint romanii ai mai telijentzi si dasteptzi de pe planeta?
Lasind gluma deoparte, care-i noutatea aici? Eu am un criteriu simplu si de bun simtz de evaluare – rezultatul a ceea ce faci. Americanii au facut o tara ca America, asta e rezultatul a cea ce au facut ei ca popor. Francezii au facut o tara ca Franta, germanii una ca Germania, englezii una ca Anglia.
Tragem linia si socotim. Romanii au fost in stare sa faca o tzara ca Romania. Rezultatul vorbeste de la sine. Iti spun eu la ce sint romanii cei mai buni, de departe cei mai buni din lume – la vorbe!
2010-09-20 17:08:32 | Raporteaza
E bine ca stim unde ne aflam. Acum avem un punct de reper si in ce directie ar trebui sa o luam. In caz contrar, putem macar stagna sau sa mai dam inapoi un pic. S-a demonstrat printr-un studiu atropologic: o cultura ce se considera atotstiutoare si se izoleaza de restul lumii printr-un aer de superioritate, involueaza, nu numai ramane in urma, ci pur si simplu se intoarce la un substract cat mai inferior.
PS Acum cativa ani am urmarit un interviu facut, cred, de TVR1 prin Spania si Portugalia, iar intrebarea principala era: unde este Romania? Mare parte au raspuns la fel: Africa. Daca o tinem in pasul asta, poate ne trezim azi maine cu ceva bushimani printre noi sau ceva triburi de prin Congo-Kinshasa, uitate de lume.
2010-09-20 17:14:14 | Raporteaza
Dle. Gotiu,
tema educatiei in Romania a fost de curand abordata de colegele dvs de platforma dna. Laurentiu – din perspectiva externa si anume sondajul ELLI – si complementar din perspectiva interna de dna. Saftoiu.
Am avut placerea citirii unor comentarii foarte bune la articolul dnei. Saftoiu dar din pacate nu am experimentat din nou aceeasi neputinta ca in cazul comentariilor la dna. Laurentiu, caci pe langa comentatorii “in subiect” am avut senzatia ca incerc marea cu degetul.
De ce ?
Este observabil de catre oricine ca nu putem vorbi de recompenarea unei educatii solide in Romania, insa cand vine vorba de a intreprinde ceva pentru educatie, exista (doar putine) persoane care stiu si cum.
Va recomand dialogul intre dl. Radu si morringain de la articolul dnei. Laurentiu.
Si va urez bafta unor comentarii mai de pret….
2010-09-20 17:14:20 | Raporteaza
nu prea.
Au iceput sa va manance viermii haita urata putreda pnl psd pc si ziaristi si COMENTATORI si militieni si judecatori si avocati care v-au aparat si ajutat. Musca din voi moartea. Fiecare lucrusor dracesc care l-ati facut si il veti face a fost si va fi o doza de moarte in voi si cei hraniti de voi si se va transmite in urmasii vostrii si urmasii urmasilor vostri pentruca a adus durere si moarte Romanilor CU BUNA STIINTA SI DISPRET PENTRU OMUL BUN. Demolarea si defrisarea Romaniei, furtul de mii de miliarde care au tinut Romania in Epoca Primitiva iliescu, acoperirea si scutirea de dari a golanilor criminali ca vantu voiculescu patriciu catre Tara, cultura parazit bandit comunist zeloasa securist criminala, mintirea dezbinarea depresia sinuciderie sant durerea si moartea aduse Romaniei care s- depune in voi cheag de moarte si tragedie ce traiti si veti trai voi si urmasii vostri ce se vor hrani din mormintele voastre.
Trebuie vazut ce va mai tine pe voi muribunzii bandei iliescu comunistii zelosi securisti tortionari psdpcpnl. Ce ite moarte va mai tine glasul pitigaiat sa miorlae. Trebuie sa va dam cu un sprai sa va curatim mintile de boala si blestemul iliescu sa va puneti unul la celalalt catusele sa mergeti singuri ametiti implticiti direct la jlava sau balaceanca sa va inscrie vadim nebunu in partidul blestemul si moartea iliescu membrii pe viata adica pentru voi, pe moarte ca nu se poate spune ca traiti.
Golanii potai lingai de impu ticiune vantu ciutacu si tuca ma cenzureaza la jurnalul national, ca si haznalele realitatea tv si antena 3. Sant tare suparati de adevar ji ganiile.
Cand diavolii cenzureaza se umfla blestemul si moartea din ei cu fiecare cenzura.
2010-09-20 17:15:20 | Raporteaza
Mi-e teama ca aveti mare dreptate. Suntem codasii batranului continent si noi, in nelipsita infatuarea de popor, nu putem recunoaste nici in ruptul capului.
Imi pare insa foarte rau ca schimbarea de mentalitate nu va veni prea curand. De la mentalitate se porneste catre schimbarea de sistem si de aici catre progres.
2010-09-20 17:19:49 | Raporteaza
gotiu, edgar asta e de-al vostru, militian din tura de noapte? sau a scapat din studiul alora? bagati-l la loc, sa nu-i molipseasca si pe altii
2010-09-20 17:23:18 | Raporteaza
@Mihai Goţiu: Multa lume face o confuzie intre inteligenta si pregatirea scolara. Am inalnit analfabeti care jucau sah extraordinar. Eu nu spun ca suntem buricul pamantului, dar cu siguranta nu suntem printre ultimii. La toate manifestarile ce implica inventii si inovatii sunt mereu prezenti si romani in numar mare. A doua limba vorbita la Silicon Valley este romana si exemplele pot continua. Daca ati scris despre acest studiu sunteti convins ca este si adevarat?
2010-09-20 17:25:37 | Raporteaza
Sa-ti raspund intrebarii din titlu. Da, ma mira. Experienta mea personala contrazice studiul pe care il citati. Nu am timp si nici pregatire sa il iau la puricat, dar de cite ori aud de “studii” imi pun oarece semne de intrebare.
1. Cit de mare si cit de diversificata a fost populatia ca sa fie considerata “reprezentativa” (au fost si Olteni sau v-ati concentrat pe o regiune geografica), cine a tradus intrebarile (ca sa fie echivalent probabil ca aceleasi intrebari au fost puse in toate tarile ?) In SUA (unde si programa e slaba SI elevii dezinteresati) au introdus testare obligatorie ca o masura de a imbunatati invatamintul.
2. Cum definesc cercetatorii variabilele. Vorbim de “inteligenta nativa” sau de sistemul de invatamint si de cit au asimilat “subiectii”? Inteligent dar lenes nu inseamna prost ! Inseamna needucat.
3. Cine l-a finantat ? Am vazut muuulte studii finantate de persoane/organizatii cu un interes ca rezultatul sa iasa “cum trebuie” – cel mai intalnit exemplu sunt companiile de medicamente.
4. Solutiile pe care le propuneti nu strica, dar nu vad cum sunt legate de problema. Inteligenta nativa n-ar trebui sa aiba de a face cu alfabetizarea stiintifica.
Canuta la #8 are dreptate – nu ati fost un gentleman. Si da, si eu ma intreb daca nu cumva aveti o agenda urita, ceea ce mi s-ar parea trist.
2010-09-20 17:27:58 | Raporteaza
@Otto: ei Otto, si eu in Franta am fost intrebata “Ce este dupa Romania, Polul Nord?”. Si era totusi un student…mi-am pus intrebarea daca studentul francez are o cultura generala proasta, in speta, in materie de geografie sau,mai plauzibil, atunci cand auzi numele unei tari si ai o idee formata in legatura cu nivelul sau, automat pozitionezi tara geografic aijderea nivelului? Am ales raspunsul doi pentru ca nu era necesar sa ma umflu in pene. Romania e un nimic pe o harta de orice fel.
2010-09-20 17:28:05 | Raporteaza
@edgar: Vai, Dumnezeule. Speram sa nu dau peste un exemplu si aici.
2010-09-20 17:31:53 | Raporteaza
Cum-cum? aici pe blog s-au adunat cei mei dăştepţi rumani?
Bravo, dom` Gotiu.
2010-09-20 17:40:09 | Raporteaza
Gutza e precis printre aia destepti

2010-09-20 17:41:08 | Raporteaza
‘A doua limba vorbita la Silicon Valley este romana’
da, da, mai e putin si devine prima!
dau si aici peste enormitatile piticului de gradina (vezi c-a facut Cernea partidul Alba ca Zapada, da fuga).
bai molusca, nu zice nimeni ca nu-i plin de romani destepti peste tot prin lume (ca e), dar da-le drak de exagerari din sula carpatilor, ca d-aia va detecteaza aia cu iq-ul la pamant. tu habar n-ai cate natii diferite traiesc pe-acolo
2010-09-20 17:43:24 | Raporteaza
Gunoiul Gutsa pute din nou.
Si tot mai urat
2010-09-20 17:43:36 | Raporteaza
ah, stai! molusca se gandea sigur la Microsoft, dar pentru el Silicon Valley e tot una, tot pe-acolo, tot o companie

nici macar la Microsoft nu e valabil, asa ca zuuut la lectii, fa-ti intai temele si-abia apoi calculator si ai voie sa iesi pe-afara la joaca
2010-09-20 17:46:26 | Raporteaza
@Mihaela
Stiai ca Asmara e capitala Eritreii. Ce sti depre Eritrea? Sti exact unde e situata? Sti care sint poetii lor nationali? Sti ceva despre istoria lor?
Ei, imagineazati ca pentru un francez, american, neamtz, englez. Romania si romanii sint al fel de importanti ca pentru tine Eritrea si locuitorii ei. De obicei ai cunostinte depre lucrurile care te intereseaza. Pentru un francez sa nu stie nimic de3spre Romanai nu e lipsa de cultura ci lipsa totala de interes.
2010-09-20 17:50:05 | Raporteaza
Adica se poate spune ca suntem o tara de tampiti.Nu face nimeni un studiu pentru realizarea unui top 500 al celor mai tampiti?!
2010-09-20 17:55:48 | Raporteaza
@Mihaela:
Stai linistita,Edgar isi face doar job-ul…
2010-09-20 17:57:44 | Raporteaza
@sandokan: Ti-am mai raspuns si in alta parte, dar de dobitoci nu scapi usor: E adevarat si daca nu crezi, intreaba si tu pe cineva, te mai culturalizezi cu ocazia asta. Ai inceput iar cu glumele de doi bani si scazi rata iq-ului de p`aci. Incearca la Arici Pogonici!
2010-09-20 18:02:04 | Raporteaza
Dragilor, chestia asta cu IQ-u’ este o chestie foarte delicata… Chiar “controversata”… Romania este inca tara in care orice inteligenta superioara este suspecta rau. V-o spune o persoana care a trecut prin multe in viata si poate “ghici” IQ-u’ oricui, fara nici un test, doar din… ochi si urechi. Basca, daca i se spune adevarul sau ba, ca asta-i… psihologie de kindergarten! Singurul rezultat palpabil pe care l-am obtinut “etalandu-mi” IQ-u’ real, intr-un test efectuat la cererea angajatorului, a fost… concedierea! Ba chiar am auzit si acuzatii ca as fi umblat cu… pixelul albastru!
2010-09-20 18:03:43 | Raporteaza
@Canuta:
#21 nu, nu-s cei mai destepti romani aici, mai esti si tu si inca vreo cativa care ajutati din plin la media relevata de studiu
2010-09-20 18:10:15 | Raporteaza
Domnule Gotiu, si aici se blocheaza comment-uri? Ca pe Madame Plugary?
2010-09-20 18:15:18 | Raporteaza
articol interesant pana ajunge sa-i dea cu dreapta credinta. oameni sanatosi mintal mai exista in tara asta? ce anume creaza religia unor pastori semiti de acu’ 6000 de ani? morala asta pe care o traim zi de zi. si o inteligenta care sfarseste in anacolut.
2010-09-20 18:20:04 | Raporteaza
Dle. Gotiu
Ce inseamna “spatiul public” ?
Cum se defineste el ?
2010-09-20 18:33:41 | Raporteaza
@autorul
prin raspunsul pe care-l dai la comentariile altora dovedesti ca studiul e pe bune.
2010-09-20 18:42:19 | Raporteaza
Dacă studiul sa făcut pe Goţiu normal să iasa aşa.
2010-09-20 18:43:25 | Raporteaza
Ce blestem pe roman … si codas si codos …
2010-09-20 18:44:33 | Raporteaza
[...] ”Vom deveni nişte curiozităţi europene superstiţioase, cu o cultura horoscopică de tip asiro-babilonian, care însă au o imagine distorsionată asupra lor, percepându-se ca (1) inteligenţi şi capabili (deşi datele ne plasează pe ultimele locuri), (2) nedreptăţiţi în recunoaşterea performanţei lor ştiinţifice (mereu alţii ne-au furat ideile) şi (3) urmând “dreapta credinţă” (dar mergând în acelaşi timp la astrologi şi vrăjitori)!” Mai multe AICI! [...]
2010-09-20 19:01:53 | Raporteaza
@canutzica
hopa, fii atent ca Gotiu zice subtilissim ca esti prost gramada. Nu te supara, dar trebuia sa-ti spun, m-am gindit ca poate nu intelegi.
2010-09-20 19:27:29 | Raporteaza
@M.GOTIU….dupa raspunsurile date CANUTEI nu s-ar zice ca faci parte din minoritarii studiului !Divergenta de opinie nu inseamna inteligenta in minus !Apoi cine a zis ca cine-ti da dreptate este mai inteligent ?Acelasi studiu ?
2010-09-20 19:29:08 | Raporteaza
@Otto:. ai spus : Stiai ca Asmara e capitala Eritreii. Ce sti depre Eritrea? Sti exact unde e situata? Sti care sint poetii lor nationali? Sti ceva despre istoria lor?
Ei, imagineazati ca pentru un francez, american, neamtz, englez. Romania si romanii sint al fel de importanti ca pentru tine Eritrea si locuitorii ei. De obicei ai cunostinte depre lucrurile care te intereseaza. Pentru un francez sa nu stie nimic de3spre Romanai nu e lipsa de cultura ci lipsa totala de interes.
1. “stii ca…” deci se scrie cu doi “i”. eu stiu, tu stii, etc. primul “i” e din radacina cuvantului, al doilea e terminatia de la persoana a doua plural.
2. imagineaza-ti. ai “uitat”cratima. alfel spus “tu iti imaginezi”. “ti” e pronume, deci cuvant separat.
3. “sunt” nu “sint”. asta e muult mai elementar, dar vad ca si aici e destul de greu.
4. “neamt”, nu “neamtz” ca nu reinventam limba romana pe messenger.
5. cuvantul “romani” se scrie cu litera mica. Doar Romania se scrie cu litera mare, asa cum ai scris Eritrea, un stat de care, recunosc, nu am auzit.
Bun. Si acum dupa o evaluare a cunostintelor slabe de gramatica, te rog sa recitesti comentariul meu. Poate nu am fost destul de explicita. Recopiez comentariul si il analizez :
deci :”ei Otto, si eu in Franta am fost intrebata “Ce este dupa Romania, Polul Nord?”. Si era totusi un student…mi-am pus intrebarea daca studentul francez are o cultura generala proasta, in speta, in materie de geografie sau,mai plauzibil, atunci cand auzi numele unei tari si ai o idee formata in legatura cu nivelul sau, automat pozitionezi tara geografic aijderea nivelului? Am ales raspunsul doi pentru ca nu era necesar sa ma umflu in pene. Romania e un nimic pe o harta de orice fel.”
In momentul respectiv am avut concomitent doua raspunsuri in cap:
1.cultura generala proasta a francezului
2.avand in vedere “faima” Romaniei ca tara inapoiata, nu i-a fost greu sa o creada undeva langa Polul Nord (adica lipsita de conditii, cu oameni inapoiati, etc. Acelasi rationament ca in cazului raspunsului “Romania e in Africa!”).
Asa cum am spus si in comentariu, al doilea raspuns l-am gasit cel corect (din cele doua). Am spus “mai plauzibil”, iar la sfarsit am specificat ca am ales a doua varianta.
Acum, dupa o explicatie pe larg, poate te prinzi, nu te aprinzi.
2010-09-20 19:38:58 | Raporteaza
ce dracu poti sa mai comentezi: SICTIR GOLANE
2010-09-20 19:42:59 | Raporteaza
romanii nu sunt nici mai prsoti nici mai destepti ca alte popoare, la nastere. Din pacate invatamantul romanesc (mai ales prin metodele folosite, dar si prin programele de invatamant) nu contribuie in destul de mare masura la educarea si dezvoltarea inteligentei native. Cat despre formele de educatie/invatamant permanente (dincolo de ciclurile scolare) mai bine sa nu vorbim.
Adevarat, avem si varfuri. Dar media este relativ scazuta, deoarece avem si genuni. Si dupa cum se stie, genunea pe genune o cheama…
2010-09-20 19:59:07 | Raporteaza
@condolin
säti fie rusine romani sant destepti asa, sä sti.?
a zis si d-mnul boc cä nu existä altä cale a cresteri economice decat reducerea cheltzuielilor
ca si mariana care se i-a de CANUTA !!!
rusine
2010-09-20 20:09:29 | Raporteaza
Despre poporul roman s-au spus si se vor mai spune multe.
Si bune si rele.
Numai ca din pacate unii au o adevarata placere din a scoate la lumina, exact (si numai)acele stiri in care suntem aratati drept ULTIMII.
Multe persoane stiu, atunci cand merg pe drum,sa evite rahatii, altele calca cu pofta in toti, ii iau pe talpa pantofului si ii duc mai departe cu sentimentul satisfactiei, ….. ca ei nu mai e nimeni.
Ce alt material mai sta in pregatire???’
2010-09-20 20:13:48 | Raporteaza
A reaparut din “praf cosmic” si “ciorba primordiala” I.T.Morar dupa ce lumea a comentat indelung ca s-a procopsit brusc cu o functie pa la Paris, datorita zelului aratat in intreaga activitate jurnalistica, pe langa fundul lui Zeus.
Ii recomandam sa-si deschida comentariile sa poata spune lumea deschis ce parere are despre ceea ce scrie.
Multumim
2010-09-20 20:26:28 | Raporteaza
Astea sunt “cercetările” occidentului: după ce ne-au distrus ţara în 20 de ani, acum tot ei dau vina pe noi că suntem săraci, bolnavi, needucaţi. România a avut între cel mai bune sisteme de educaţie de la fondarea statului modern şi pânâ în 1989, care promovau cultura generală, creativitatea, gândirea critică(nu e nevoie de aşa ceva în “democraţiile” occidentale); după 1989 s-a distrus învăţământul, au venit slugile străinilor spunând că la noi se învaţă prea mult, că orarul şi materia sunt prea încărcate, că ar trebui să avem şcoala ca la americani: specializare doar într-un domeniu, în rest propagandă şi îndobitocire. Poporul român este inteligent şi creativ, cu mult deasupra nemţilor, britanicilor şi americanilor care nu au dat nimic bun lumii astea, doar au furat de la alţii; un român a inventat primul stilou cu cerneală modern(până în 1945 50% din populaţie trăia în analfabetism),un român a inventat primul avion cu reacţie(iar astăzi trebuie să cumpărăm vechiturile NATO ca noi), un român a descoperit insulina(astăzi cercetarea românească este la pământ), o româncă a perfecţionat un tratament revoluţionar anti-îmbătrânire(media noastră de viaţă nu trece de 70 de ani), etc., etc.
2010-09-20 20:30:09 | Raporteaza
@Goţiu
Bine că te crezi tu deşteaptă!
2010-09-20 20:44:10 | Raporteaza
eu cred ca nu trebuie sa ne rusinam cu rezultatul studiului, pentru ca nu ne dauneaza deloc. occidentalii nu o sa isi strice parerea despre noi,…pentru ca o au proasta deja! iar studiul arata, in fond, ca suntem prostii europei.
daca sa ne suparam sau nu, este o discutie de nuanta, depinde ce vrem sa intelegem din studiu: oricum occidentul nu este ceva unitar, exista o civilizatie scandinava, una anglo-saxona, una mediteraneana, deci … sunt mai multe occidenturi. cf studiului noi ne situam dupa TOATE ACESTE civilizatii. atat!
ce nu trebuie sa facem?
1. sa dam vina numai pe invatamant: in afara de invatamant, care este foarte prost, avem probabil cei mai prosti parinti si in curand vom avea si cei mai prosti bunici.
2. sa ne ascundem dupa cei mai buni dintre noi care s-au remarcat afara: ei lucreaza pentru/in contextul altor civilizatii, nu intr-a noastra. e un fapt.
3. sa credem ca noi suntem altfel decat “occidentalii” si in consecinta studiul nu se potriveste pe cultura noastra. nu suntem diferiti de occidentali ci suntem diferiti de scandinavi, anglo-saxoni, mediteraneeni. studiul a fost aplicat tuturor acestor culturi si am iesit ultimii. asta nu e bine, pt ca de cand am intrat in modernitate nu mai poti fi chiar atat de diferit fata de restul europei. nu mai poti sa traiesti ca noi si sa vrei sa ai elementele de civilizatie si confort ale lor.
ramane deci sa facem socoteala cu ce avem acasa, si bune si rele. eu unu nu ma supar pe acest studiu: daca este eronat cu atat mai bine. daca este veridic rezultatul, de ce ne-am supara?
2010-09-20 20:52:21 | Raporteaza
Inteligenta nu poate fi analizata ca entitate separata. Se pot gasi oricind teste care sa ofere rezultate in functie de ceea ce autorul experimentului doreste sa considere ca prioritar in gindirea unui om. Omul este atit de complex incit testele de inteligenta nu fac decit sa arate cit de departe sintem de realitate. In perioada actuala se pune accentul pe inteligenta in dauna intelepciunii pentru ca ultima este dincolo de orice test stiintific, iar inteleptii sint indezirabili pentru orice sistem. Inteligentii sint sclavii perfecti.
Romanii sint pur simplu produsul istoriei lor. Au calitati si defecte ca orice natiune. Inteligenta germana a perfectionat tehnologiile de ucidere in masa. Daca aveau un dram de intelepciune, Hitler nu ar fi avut nici o sansa. De americani ce sa mai vorbim.
Fiind o natiune mica, romanii nu prea au avut sansa de a-si apara inventiile. Daca ne referim numai la inventarea insulinei, avem un exemplu perfect de imixiune a politicului in stiinta medicala.
2010-09-20 20:54:08 | Raporteaza
@Dr.X: americanii, britanicii si nemtii nu au dat nimic bun lumii? poate ai sa spui si ca egiptenii si sumerienii erau niste analfabeti pe langa cei care stateau prin Dacia acum vreo cinci mii de ani (stiu, o sa vorbesti de Tartaria – cu o floare nu se face primavara). Nu devenim cu nimic mai buni sau mai grozavi daca ne reducem la a-i face prosti pe ceilalti. Daca studiul respectiv greseste, hai sa facem ceva care sa le arate ca s-au inselat, sa aducem argumente valide (ca tot vorbeai de gandire critica), nu sa ajungem sa-i injuram ca la usa cortului!
2010-09-20 20:54:42 | Raporteaza
Esti ceea ce gandesti; romanii continua sa primeasca si sa inghita doar lucruri negative zi de zi, stire dupa stire
Normal ca incepem sa gandim ca suntem cei mai prosti, cei mai nenorociti etc………… na ca acum am iesit prost si la testul asta…………….
ceva pozitiv despre romani, Romania? exista????
2010-09-20 21:00:56 | Raporteaza
@dr x
d-aia studiul ala e adevarat.
pentru ca tu stii sigur ca un roman a inventat avionul cu reactie.
daca studiul spunea ca romanii sunt cei mai destepti ai fi stiut ca inventatorul ala roman care traia in occident s-a ocupat de inventarea principiului motorului cu reactie,si legat de asta exista in fizica un efect care-i poarta numele.efectul coanda asupra gladiolelor.
este ca romanii-s cei mai tari au o suta de meserii si se descurca cam greu cu veniturile?
2010-09-20 21:10:14 | Raporteaza
@dr x
intr timp am aflat de la tine ca o romanca se ocupa si cu anti-impatrinirea.cum se numeste asta mai simplu,intinerire?
luam un mos si-o baba ii bagam in malaxor si iese un androgin nou nout,sau cum?
2010-09-20 21:12:33 | Raporteaza
@morringain: Eu nu m-am referit la popoare, ci la state, la imperii ce cuceresc alte popoare, au universităţi de top, dar numai cu experţi străini. Toate popoarele sunt egale, fiecare cu potenţialul lui creativ, ăsta e crezul meu. Numai că unele sunt subjugate şi ţinute în subdezvoltare, apoi sunt defăimate cu ipocrizie chiar de către opresorii lor(cazul acestui studiu). Da, egiptenii erau mari, da, chinezii sunt geniali(tiparul şi praful de puşcă cu 1000 de ani înaintea Europei).
2010-09-20 21:14:24 | Raporteaza
@silviu petcu: Ai auzit vreodată de Ana Aslan şi Gerovital? Ea nu a inventat tinereţea veşnică, dar a avut o contribuţie serioasă la dezvoltarea gerontologiei şi geriatriei. Astăzi institutul care îi poartă numele e în paragină, cercetările ei şi drepturile asupra Gerovital au fost furate de străni, iar românii trebuie să îngroaşe profiturile corporaţiilor farmaceutice şi cosmetice pentru astfel de tratamente, ca apoi să li se spună că nu sunt inteligenţi, de aia ţara lor e o ruină…
2010-09-20 21:29:31 | Raporteaza
Comentariul nr. 39 semnat „nedo” este o javră de clonă. Îi urez javrei să se uite la mă-sa cum e violată în timp ce mănîncă fecale. Iar ăsta să fie cel mai plăcut şi fericit eveniment din viaţa javrei! Suferinţă şi chinuri, scîrnă ce eşti!
2010-09-20 21:31:32 | Raporteaza
PT.DOMNUL GOTIU,
Ne cerem scuze ,nu am stiut cum sa va contactam altfel, subiectul nostru nu are legatura cu cele discutate de dumneavoastra acum, dar va rugam sa ne ajutati si sa faceti dumneavostra mai multe investigatii mai ales ca stim cat ” iubiti” birocratia, Primaria CLUJ, serviciul parcari in special.
REPARTIZAREA LOCUINTELOR ANL
Suntem un grup de cetateni care asteapta de ani buni o locuinta ANL repartizata de Primaria Cluj-Napoca.
In fiecare an avem grija sa refacem dosarele, sa le depunem in termenele stabilite.Anul acesta speram sa obtinem multi dintre noi locuinta mult asteptata.
Dar surpriza noastra a fost mare ,multi dintre noi nu am primit cu toate ca stam in chirie, avem unul sau doi copii, deci se presupune ca ar trebui sa avem punctaj mai mare.Si mai curios este cum de sunt pe listele afisate la Primarie str.Motilor nr 7,figureaza o gramada de angajati ai primariei care s-au strecurat printre noi cei nevoiasi si care depunem de multi an dosare,deci ar trebui sa avem prioritate.
Dau numai doua exemple, in speranta ca dumneavoastra aveti mai multa putere decat noi si ne veti ajuta.Pe lista figureaza domnisoarele IULIA ARDEUS, LUCIA LUPEA- sef serviciu achizitii si TOADER IRINA angajata serviciului parcari .Amandoua necasatorite,fara copii si obligatii , cu dosare puse de niciun an au reusit sa fie pe liste, cu mult inaintea unora care au cate doi copii ,de ex domnisoara TOADER IRINA este pe locul 23.
In speranta ca ne veti ajuta si ca veti investiga dumneavoastra mai amanuntit si mai ales ca veti face publica ”MAREA REPARTIZARE” a locuintelor ANL,fiti convinsi ca mai figureaza si alti angajati ai primariei, VA MULTUMIM.
UN GRUP DE CETATENI
2010-09-20 21:34:02 | Raporteaza
Daca as lua de bun studiu doamnei dr. as fi tentat sa spun ca da, romanii sunt mai timpiti ca altii, as mai zice, insa, ca nu e permis ca o doctorita sa faca confuzie intre cultura si inteligenta, dumneai ar putea fi o dovada la ceea ce sustine.
Pt. mine cea mai concludenta ar fi o comparatie intre tinerii care au crescut in acelasi conditii si ma refer in special, la copii romanilor nascuti in occident. Nu am nici o statistica la indemina da imi permit sa afirm ca plozii romanilor pe care-i cunosc pe aici, nascuti si crescuti in Germania, sunt cel putin la fel de buni, sau ma rog rai, ca nemtii.
2010-09-20 21:40:48 | Raporteaza
@doctor icsulescu
doctore,de la ceea ce a facut ana aslan si pina la anti-imbatrinire e ca de la vanghelie la coanda.
deci sa nu exageram.sa nu ne umflam ca-n parabola aia cu broasca care s-a vrut vaca.
vad ca dupa ce ana aslan a inventat antiimbatrinirea iar capitalistii verosi i-au furat inventia,sustii ca d-aia traiesc aia mai mult ca romanii nu-i asa?
din cauza gerovitalului speranta de viata in germania sau franta e mai mare decit la romani?
doctore,las-o-asa cum a cazut!
2010-09-20 21:42:17 | Raporteaza
@Dr. X: dintotdeauna centrele puternice ale lumii au atras oamenii de stiinta. Nu numai pentru ca acolo erau bani, ci pentru ca acolo se polariza cunoasterea. Fara cunoastere, fara o continua dezbatere esti mort, nu ai cum sa descoperi nimic. De cele mai multe ori aceste varfuri ale unor popoare din periferie plecau de bunavoie, nu siliti, nu furati. Unii aleg sa se intoarca, daca au la ce; altii aleg sa ramana acolo sau sa mearga in alta parte unde considera ca vor putea produce ceva important in domeniul lor. Herodot care a ales sa studieze in Egipt e un exemplu clar ca asa s-a petrecut din cele mai vechi timpuri. Apropo, cati studenti americani, britanici si germani avem in Romania?
2010-09-20 21:46:06 | Raporteaza
hai dom gotiu ca aici ai cam dat-o in transversala. ce aveti cu inteligenta noastra? inteligenti suntem, nu avem reguli, cam asta e treaba. si sunte si mamaligari. cam asta e. si nici nu prea suntem perseverenti. dar de inteligenti nu ne poate zice nimeni nimic. si nici sansa nu avem. si si capra vecinului sa moara. si ce p la mea vor nemtii aia? si noi suntem rumini. salutare!
2010-09-20 21:48:45 | Raporteaza
@neamtu tiganu: pai asta spun si ei: “Capacităţile intelectuale, inclusiv inteligenţa, reprezintă un rezultat al interacţiunii unor factori genetici cu cei de mediu. Deoarece se presupune că factorii genetici sunt relativ egal distribuiţi în populaţia globului, diferenţele în inteligenţă se pot datora mai ales factorilor de mediu, care, în interacţiune cu cei genetici, pot potenţa sau inhiba expresia şi dezvoltarea acestora.”
)
2010-09-20 21:50:45 | Raporteaza
@morringain: absolut de acord cu tine, nu ca ar fi prima data!
) studiul nu arata ca suntem prosti in sine ci arata defapt ca suntem la marginea civilizatiei europene. epicentrele, ca nu mai exista unul singur, sunt in alta parte dar nu aici…
2010-09-20 21:54:00 | Raporteaza
@Liberal: multumesc. sincer, nu a fost decat o platitudine ce am spus mai sus, un lucru arhicunoscut. Dar se pare ca inca e nevoie sa tinem cont de asemenea platitudini, pentru ca altfel riscam sa cadem in ridicol.
2010-09-20 22:06:21 | Raporteaza
Neamtu Tiganu este prost cu siguranta,pentru ca s-a nascut in Romania,dar fi-su e destept pentru ca s-a nascut in Vaterland!
Cris nu e prost,are doar fixatii unilaterale.
Dl.Gotiu este frumos si iscusit intr-ale literelor,e lumea rea ca nu-l stie prea bine!
Sandokan este destept si lupta pentru drepturile pesedistilor deposedati de bistari.
Gondolin este intelept ca un guru liberal si emite judecati fara drept de apel.
Nepotu’ lu’ Tamara este usuratic si face bascalie de mosnegii seriosi.
Banel Nicolita este un rrom ce fuge repede.
Otto este bun la vorbe.
Romanii sunt……
2010-09-20 22:11:32 | Raporteaza
Dupa atata discutie si autoflagelare, invit toti comentatorii in frunte cu autorul articolului, sa faca un test RAVEN online, ca sa stiti despre ce e vorba.
Dupa care fiecare sa se priveasca in oglinda.
Iar apoi sa exerseze cu inca vreo 3, 4 teste si sa constate cum se imbunatatesc rezultatele.
Pentru a imbunatati rezultatele la testul RAVEN nu e necesar sa schimbi programa scolara la mate, fizica sau orice alte discipline.
E suficient sa se introduca in scoli putina practica pe combinatorica specifica a matricilor respective.
Sau sa se lanseze o moda virala cu teste RAVEN in loc de integrame sau sudoku (daca ar fi sa se dea un test international comparativ la integrame romanii ar iesi fruntasi)
Dupa cateva saptamani de practica (sau de jocuri) pe testul RAVEN toti ar iesi geniali la test iar romanii s-ar clasa pe primul loc in lume.Ar fi o chestie de palmares , nimic altceva.
Daca am vrea sa fim pe primul loc in lume la rezolvat testul RAVEN, atunci sa scoatem toate materiile si sa predam numai jocuri RAVEN.
Toti ar fi geniali (pe hartie).
2010-09-20 22:32:29 | Raporteaza
@all.
dar exemplele astea nu ne fac pe noi mai destepti decit altii.
Personalitati si locuri remarcabile din Romania:
• Petrache Poenaru – inventatorul stiloul cu penita
• Ştefan Odobleja – creatorul psihociberneticii si parintele ciberneticii generalizate
• Nicolae Paulescu – descoperitorul insulinei
• Henri Coandă – inventatorul motorului cu reactie si descoperitorul efectului care ii poarta numele
• Nadia Comăneci – prima gimnasta din lume care a primit nota zece intr-un concurs olimpic de gimnastica
• Legenda lui Dracula (Vlad Tepes – Dracula a stat la baza best-seller-ului lui Bram Stocker “Dracula”, ce a inspirat zeci de ecranizari)
• Mircea Eliade – primul care a scris o lucrare despre istoria religiilor
• Cimitirul Vesel – faimos pentru multitudinea de cruci multicolore si pentru poeziile satirice inscriptate pe cruci
• Helmuth Duckadam – portar de fotbal al României care a reusit sa apere patru lovituri consecutive de penalty
• Limba romana – a doua limba vorbita in compania Microsoft
• Stilul maramuresean – portile din Maramures sunt unice in lume datorita arhitecturii
• Constantin Brâncuşi – unul din cei mai mari sculptori ai secolului al XX-lea
• Mânăstirea Voroneţ – “albastrul de Voroneţ”
• Stil brâncovenesc – recunoscut astazi ca fiind primul stil romanesc
• Baseball-ul – la baza baseball-ului este un joc sportiv traditional romanesc, oina
• Sunt cunoscute si bucataria traditionala, vinurile si berea romaneasca.
2010-09-20 22:38:17 | Raporteaza
@Mihaela #19: Pe partea cealalta a argumentatiei, si eu am fost surprins sa intalnesc in Finlanda pe cineva care stia istoria moderna si contemporana a Romaniei la un nivel absolut uimitor. Omul nu era istoric, ci inginer. Mi-a spus ca a citit despre asta *pentru*ca*l-a*interesat*.
Pe romani ce ii intereseaza? Daca procentul celor care si-au format un obicei sa adoarma cu cartea in mana si nu cu telecomanda (si aia setata pe OTV) ar fi mai mare, poate ca altfel ar sta si lucrurile…
2010-09-20 22:41:28 | Raporteaza
@silviu petcu: Vesticii trăiesc mai mult pentru că ţările lor au furat de la alte popoare, au avut (neo)colonii pe care le-au spoliat de resurse naturale, în timp ce populaţia lor trăia în subdezvoltare şi mizerie. Copiii din Africa mor de foame cu milioanele pentru ca englezii să aibă case, automobile, vieţi lungi şi lipsite de griji; ecuaţia e foarte simplă.
Copiii români cu potenţial nu au şansa la educaţie, savanţii români geniali rămân cu proiecte nefinanţate, v-aţi întrebat vreodată de ce educaţia şi cercetarea românească au fost distruse? Poate pentru că un popor needucat este mai uşor de condus? Ar trebui să înlocuiţi fascinaţia asta oarbă faţă de occident cu un patriotism şi un antiimperialism sincer. Pentru că toate popoarele lumii au dreptul la autodeterminare, dezvoltare liberă şi bunăstare a populaţiei.
2010-09-20 22:45:16 | Raporteaza
M-am saturat sa tot aud ca suntem codasi la…
Decat sa spui ca românii sunt codași și la capitolul inteligență , mai bine spui ca romanii sunt fruntasi la capitolul prostie. Suna mai optimist!
2010-09-20 22:45:23 | Raporteaza
si ca sa ne treaca supararea ca suntem ultimii pe lista,cu voia dumneavoastra, inkeiem pe o nota optimista.poate rasare soarele si pe strada noastra.
pe youtube incercati a world without romania.
2010-09-20 22:45:58 | Raporteaza
Gotiu, ai facut vreodata un testa RAVEN?
Nici nu e nevoie, pot sa-ti spun sigur ca ai obtine un scor mizerabil pentru ca nu ai abilitati abstracte ci abilitati verbale.
2010-09-20 22:46:20 | Raporteaza
@dr x
copiii romanesti pot lua diplomele de la o anumita facultate si fara sa aiba educatia necesara.
hai sa nu mai dam vina pe altii pentru toate esecele noastre.
cum ne asternem asa dormim.nu ne-au furat capitalistii ci noi le-am vindut lor pe mai nimic.adu-ti aminte unde s-au dus dupa 90 fabricile romaniei.la fier veki daca nu stii.n-au fost furate de hoti ci vindute de hoti.
2010-09-20 22:50:41 | Raporteaza
A scris lumea pe aici despre orice, numai despre un singur lucru nu a scris si anume “fraudacii PDL”.
Roberta Anastase a crezut ca se poate fura in Parlament ca la vot, cu vagonul… si ca lumea in tara asta e oricum extrem de idioata si de flamanda pentru a mai reactiona.
2010-09-20 22:52:35 | Raporteaza
@silviu petcu:
• Petrache Poenaru – inventatorul stiloul cu penita -nu mai foloseste nimeni stiloul!
)
)
) !
• Ştefan Odobleja – creatorul psihociberneticii si parintele ciberneticii generalizate – a murit in mizerie, deci.. un ratat!
• Nicolae Paulescu – descoperitorul insulinei – ma rog…
• Henri Coandă – inventatorul motorului cu reactie si descoperitorul efectului care ii poarta numele – era sa ia foc cand cu avionul cu reactie – un zapacit care nu stia ce inventase!
• Nadia Comăneci – prima gimnasta din lume care a primit nota zece intr-un concurs olimpic de gimnastica – e batrana!
• Legenda lui Dracula (Vlad Tepes – Dracula a stat la baza best-seller-ului lui Bram Stocker “Dracula”, ce a inspirat zeci de ecranizari) – nu ne-o asumam, doctrina oficiala spune ca vlad era bun, ungurii au fost rai ca l-au zugravit in culori sumbre, deci pa!
• Mircea Eliade – primul care a scris o lucrare despre istoria religiilor – nu o citeste nimeni in romania dar toti vorbesc de ea…
• Cimitirul Vesel – faimos pentru multitudinea de cruci multicolore si pentru poeziile satirice inscriptate pe cruci – se refera la lumea cealalta, deci nu se contabilizeaza in contul nostru!
• Helmuth Duckadam – portar de fotbal al României care a reusit sa apere patru lovituri consecutive de penalty – moare de foame!
• Limba romana – a doua limba vorbita in compania Microsoft – poate la veceu!
• Stilul maramuresean – portile din Maramures sunt unice in lume datorita arhitecturii – nu sunt unice, mai au si altii, cultura sinto!
• Constantin Brâncuşi – unul din cei mai mari sculptori ai secolului al XX-lea – nu se vinde!
• Mânăstirea Voroneţ – “albastrul de Voroneţ” – s-a spalacit de tot, mai ales pe latura de nord!
• Stil brâncovenesc – recunoscut astazi ca fiind primul stil romanesc – si ultimul!
• Baseball-ul – la baza baseball-ului este un joc sportiv traditional romanesc, oina –
• Sunt cunoscute si bucataria traditionala, vinurile si berea romaneasca. – singurul lucrul care e cunoscut, si inca de departe e mirosul de mititiei! a zis-o si aviatorul ala care obisnuia sa vina de la paris pe firul dunarii si cand simtea miros de mititei , vira la stanga …spre bucuresti!
2010-09-20 22:54:16 | Raporteaza
Bun, si ca sa nu va complexez, totusi.
Eu sunt unul dintre romanii foarte destepti pe hartie.
La toate testele de inteligenta pe care le-am dat am obtinut punctaje infiorator de mari.
Asta nu m-a scutit ca in viata, in situatii reale sa fac o multime de prostii si sa ma gasesc uneori in postura unui idiot desavarsit.
Una-i pe hartie, alta-i viata.Voi sa fiti sanatosi.
2010-09-20 22:59:44 | Raporteaza
@junghiul
subscriu cu veselie si cu urmatorul proverb:
Sa nu-i dea Dumnezeu romanului,cat poate sa fure!
2010-09-20 23:33:03 | Raporteaza
Studiul asta a inclus si romanii din diaspora, cumva!?

2010-09-20 23:52:44 | Raporteaza
@junghiul:
Incearca aici:
diaspora-stiint../
2010-09-20 23:54:08 | Raporteaza
Vorbiti niste prostii de va kak a-ti pe voi. Eu si nepotu zdrentei aleia, camara, sintem mai destepti deo mie diori dekit prostovanii aia de frantuji. Io de nouasutenouajnoua si prostanu lu tamra de freo 2 s-au trey ori.
2010-09-21 00:00:42 | Raporteaza
Dar-ar Dumnezeu sa vi se mute toti interlopii in cartier. Sa va tratati la spitalele romanesti si Casa sa va deconteze exact cat dau eu pe voi(incl. netotu) !!
2010-09-21 00:19:23 | Raporteaza
Problema noastra a romanilor este ca gandim sau am fost educati sa gandim intr-un alt mod. Aceste teste se fac in strainatate permanent cu copiii de cand sunt foarte mici. Tot sistemul de invatamant in celelalte tari este astfel gandit ca si cand fiecare exercitiu, fiecare tema de la matematica pana la stiintele naturii sau limbi straine sunt toate asemanatoare acestor teste. Adica cu mai multe variante prezentate, care te pot devia de la varianta corecta care este una singura. In comparatie cu noi care am avut de invatat numai varianta corecta. Eventual pe dinafara. Si cu asigurarea notelor de zece.
2010-09-21 00:32:01 | Raporteaza
@ciprian:
Intradevar, in articol apare aceasta afirmatie:
“În plus, aşa cum am spus adesea în intervenţile mele publice, ştiinţa şi religia trebuie să-şi dea mâna pentru a salva această naţiune.”
Daniel David face un studiu si propune niste solutii.
Nici eu nu inteleg de unde a dedus d/lui ca stiinta si religia “trebuie sa-si dea mana” pentru a salva o natie?
Exista un model aplicat in alta tari astazi pentru intelege cum poate stiinta si religia “sa-si dea mana”, si inca sa “salveze” o natie?
Nu de alta, dar datele empirice arata ca desi
religia nu este exclusa de stiinta (asa cum nu este exclusa nici arta, sau literatura), in realitate educatia stiintifica erodeaza(!) credintele religioase.
Din acest motiv, tocmai ca educatia religioasa e facuta chiar cu “cap” in RO de astazi, intrucat stiinta este luata in deradere de propaganda religioasa.
De pilda, nu astrologii si vrajitorii din RO sunt cei care fac propaganda anti-darwinista in RO. Cine sunt cei care afirma in mod constant despre teoria lui Darwin ca este o dogma? Nu astrologi sau vrajitori am vazut facand asta! In plus se pot vedea preoti la TV in RO care afirma blatant ca Soarele se invarte in jurul pamantului, sau ca “stiinta e instrumentul satanei”…si nu-i contrazice nimeni!
” (3) urmând “dreapta credinţă” (dar mergând în acelaşi timp la astrologi şi vrăjitori)!”.”
E o constatare justa, dar nu stiu cat de mult a reflectat autorul asupra acestui aspect.
Anume, oamenii, desi isi afirma “dreapta credinta”, dar ajung la astrologi si vrajitori, o fac din ipocrizie, sau din pricina unei confuzii?
Asta deoarece, diferenta intre “dreapta credinta” si astrologie si vrajitorie nu exista… decat in “canoane”.
Educatia religioasa diminueaza capacitatea de analiza critica si face posibil ca cel “educat” sa accepte afirmatii fara a solicita argumente/justificari sau sa chestioneze ce ii este oferit,… pentru ca asa
functioneaza “credinta”.
Nu este educatia religioasa cea care face o mare virtute din a crede neconditionat, “cu inima”?
Nu e de mirare, atunci, ca urmarea unei astfel de educatii consta in a ajunge sa crezi orice bazaconie precum astrologia, paranormal, vrajitorii, voodoo etc.
Lipsa unei atitudini critice face posibila acceptarea bazaconiilor, iar aceasta lipsa este “subventionata” de educatia religioasa.
2010-09-21 00:37:40 | Raporteaza
@gigi becali
daca-i vrut sa faci pe prostu;,afla ca ai reusit!
De fapt,cred ca este starea ta naturala din batrani!
@un fleac bla bla
tu dai pe mine mai mult decat dau eu pe tine!
De exemplu,mi-as dori sa te vad in Italia,cu un popa la cap si care sa-ti cante Bandiera Rossa.
Sau daca-ti place mai mult in Franta,sa ai parte de un cor de heruvimi interpretand Marseilleza!
Sau daca vrei la rusi,sa-ti cante un popa matol Kazaciok!
Sau sa te vad intins in Times Square pe nasalie,cu un preot anglican pedofil ce-ti interpreteaza Blue eyes!
Sau daca-ti place jazzul,sa te vad in New Orleans,in cimitirul municipal,condus de o orchestra de negri imbracati in roz.
Daca ai imaginatie,mai zi si tu!
2010-09-21 00:47:42 | Raporteaza
@un fleac…
si daca tot esti neam prost mioritic,sa-ti cante la funeralii Salam Fermacatorul impreuna cu Gyorffy iar eu sa pun berea la rece si sa incing gratarul!
Ca si eu sunt mioritic si-mi place viata!
2010-09-21 00:50:39 | Raporteaza
pentru nea molusca, aka piticul de gradina de mai sus
en.wikipedia.or../
“The highly urbanized Santa Clara Valley within Santa Clara County is also known as Silicon Valley. Santa Clara is the most populous county in the Bay Area region.”
de la recensamantul din 2000: “54.7% spoke English, 17.6% Spanish, 5.7% Vietnamese, 5.3% Chinese or Mandarin, 3.3% Tagalog and 1.2% Korean as their first language.”
o fi devenit deci romana a doua limba pe-acolo, de cand s-au apucat hispanicii, vietnamezii si chinezii s-o invete. duh
hai, invata, si nu mai fi asa prost. te pricepi doar la epitete, dar iese porumbelul din gura, de cum o deschizi sa raspandesti mirosuri
2010-09-21 01:36:38 | Raporteaza
@Mihaela (41)
Oau, da ti-a luat ceva timp sa te ocupi de mine
Draga mea, mi se rupe de gramatica romana
Am vorbit limba romana cotidian doar cinci ani in viata mea si pentru cit am nevoie in viata (adica niciodata si deloc) mi se pare ca stiu mult prea multa romana 
Daca ai fi depasit nivelul penibil de a incerca sa faci pe toasha invatzatoare ai fi observat si singura ca eu doar am intaritr ce ai spus tu si nu a fost deloc in intentia mea sa te contrazic.
Eu draga mea scriu cum imi place mie si daca mula mea vrea sa scrie cu tz si sh si te deranjeaza poti sa nu ma citesti, dar daca te incapatzinezi sa citesti si nu te poti abtine de la comentarii cretine considera ca te-am invitat ceremonios si cu toata deferentza sa ma poopi in exact acel loc de regula puturos si intunecos in care nu prea patrunde soarele. Pe limba mea: kannst mich mal…
2010-09-21 02:38:11 | Raporteaza
Poate ar fi cazul sa spunem ca romanii sint oameni destepti, dar cum trec de 10 persoane la un loc, devin idioti? Si, in aprecierea conationalilor, sa ii alegem pe cei care cu adevarat au fost intelighenti, nu vicleni? Ca avem destui, si nici macar nu-i bagam in seama.
2010-09-21 04:58:08 | Raporteaza
@silviu petcu: M-ai facut praf cu exemplele tale. Bucataria româneasca! Cimitirul vesel! Nimeni nu-si pune întrebarea ca tot alcolul înghitit de femei si barbati a lasat buni mostenitori?
2010-09-21 06:44:38 | Raporteaza
in primul rand psihologia nu este o stiinta exacta. Rareori gasesti doi psihologi care sa cada de acord asupra unui principiu. Dar un lucru e clar, nu mi-as pune increderea in vreun psiholog care ajunge la concluzii de genul “romanii sun prosti” sau “romanii sunt inteligenti”. Pot sa spun ca psihologii si psihiatrii romani sunt slabi pregatiti, asta da, pentru ca nu-mi vine sa cred ineptiile pe care le pot scrie pe internet. Dar generalizari la nivel etnic de genul celui de fatza, credeam ca au disparut odata cu nazistii.
In ce priveste scoala de matematica romaneasca, e binecunoscut faptul ca e una din cele mai bune din lume. Daca e sa schimbi ceva, nu schimba ce ai mai bun. Leave it alone.
Mai bine ne uitam la scolile de pshihologi, acolo sigur se va putea imbunatati ceva.
“Testul” e simplu – as fi fericita ca fiica mea sa studieze matematica in Romania. Nu as avea nicio indoiala ca i s-ar da cea mai buna educatie posibila in domeniu. De fapt oricum ii cumpar manuale si gazeta matematica din Romania. Dar in nici un caz nu as trimite-o la vreo scoala romaneasca de psihologie.
2010-09-21 06:50:25 | Raporteaza
“slab pregatiti” binenteles…
2010-09-21 06:51:52 | Raporteaza
Va invit pe toti cei ce mai au o sclipire de inteligenta sa asistati la un curs de psihologie de la facultatea de psihologie din Bucuresti si sa-mi spuneti daca va foloseste la ceva. Sau mai bine cititi o lucrere stintifica sau o carte publicata de rectorul acestei universitati . Un analfabet ca mine a reusit sa inteleaga un sigur lucru . Profesorii universitari din Romania in marea majoritate a lor nu prea mai au legatura cu educatia din aceasta tara, asta ca sa nu mai vorbim de studii stintifice. Daca am infina asociatia sudentilor si asistentilor universitari fraudati de profesorii universitari de lucrarile stintifice am avea cea mai mare rata de universitari dovediti analfabeti in aceasta tara. Atunci cind un analfabet ca mine trece clasa in ciclul gimnazial ca sa nu strice norma didactica, cand se pricopseste cu o diploma de bacalaureat in schimbul a cateva baxuri de suc si a catorva chile de prajituri . Intra la facultate unde invata ca orice examen se ia cu spaga si restantetele fac parte din politica senatului universitar de a strange mai multi bani . Si ma crucesc cum se poate ca eu analfabetul certat cu gramatica limbii romane si cu semnele de punctuatie sa ascult un discurs anagramat tinut de asistentul sa chiar mai rau de profesorul universitar . Mai fac rost de ceva bani sa platesc un amarat de ” tocilar ” sa-mi faca lurarea de diploma si uite cum ajung analfabet licentiat in ce-mi doresc eu doar folosindu-ma de putregaiul din sistemu asa zis educational . Nu mai dati vina pe sistem pentru ca in bezna mintii mele de analfabet am inteles ca acesta este compus din oameni si fiecare dintre noi poarta vina acestui putregai care unii putrezi de bogati si lipsiti de scrupule care pastoresc educatia si destinul acestei natii il numesc ” Invatamantul Romanesc “
2010-09-21 07:29:20 | Raporteaza
D-le Gotiu, dincolo de mina negativa srict caracteristica articolelor dvs, ma framanta niste intrebari de cate ori se vorbeste de teste si evaluari comparate cu tarile EU sau aiurea.
Nu cunosc testul RAVEN “– unul din cele mai riguroase şi mai utilizate teste de inteligenţă la nivel internaţional –” asa cum il prezinta autorul, dar am mari dubii ca testul a fost adaptat corect la ceea ce inseamna cultura si limba romana. Nu ar fii prima data cand se iau teste “aiurea” si se traduc mot-a-mot fara ca autorul traducerii sa stie semnificatia intrebarilor in cultura anlofona(sau francaza) si sa obtina aceeasi semnificatie in romana.
Al doilea punct pe care chiar nu-l inteleg, este legat de relatia dintre “inteligenţa generală nonverbală” si “aptitudinea (1) de a opera simultan cu mai multe variabile complexe şi cu concepte mai abstracte” dar mai ales cu “…a stoca şi reproduce informaţii”. De cand memoria e egala cu inteligenta, fie si ea non verbala???
Ipoteza mea e ca se confunda voit lipsa unei “educatii riguroase” cu lipsa “inteligentei” – doua aspecte total diferite ce dau rezultate partial similare(probabil de aici confuzia)
Alte puncte sunt atinse de #18
O zi buna
2010-09-21 07:54:44 | Raporteaza
@silviu petcu: (68)Tu pe unde t-ai izolat până acuma? Suntem în 2010 nu în 1975, numai pe atunci se vechiculau asemenea aberaţii.
2010-09-21 08:15:11 | Raporteaza
Cum bre Mihai? Romanii sunt un popor de cei mai destepti, cei mai frumosi si cei mai inventivi oameni de pe planeta. Romanii ca popor sunt ceva ce doar printr-un miracol au putut aparea pe acest pamant populat de fraieri care muncesc zi de zi, de idioti care isi vad de treaba lor, de tampiti care renunta la democratie pentru ceva ce ei numesc civilizatie… Doamne Mihai, cat de mult poti gresi.
2010-09-21 08:29:22 | Raporteaza
Asta e..
Ar fi interesant un astfel de studiu efectuat pe regiuni: Transilvania, Banat, Moldova, Oltenia,etc..
2010-09-21 09:49:30 | Raporteaza
@rodica:
#91 psihologia are foarte multe ramuri si directii; una dintre acestea – psihologia cogntiv-comportamentala se bazeaza foarte mult pe date statistice si pe experimente; se apropie, asadar, de stiintele exacte;
in cazul de fata, puteti sa nu fiti de acord cu interpretarile rezultatelor studiului, dar nu si cu rezultatele acestuia;
altfel, daca ati cauta ceva informatii despre scoala de psihologie de la Cluj, ati fi avut surpriza sa aflati ca e una dintre cele mai vizibile (din punct de vedere stiintific) din Europa, cu multe cadre didactice cu dubla afiliere, atat la Cluj, cat si la New York, Harvard, Manchester ori Pisa
2010-09-21 10:01:09 | Raporteaza
@dodu:
#94 Testele Raven nu au cum sa fie traduse
. Dintr-un motiv f. simplu, scrie si in text: sunt texte non-verbale; cand o sa intelegeti ce inseamna termenul ”non-verbal” o sa intelegeti si de ce nu pot fi traduse
2010-09-21 10:02:56 | Raporteaza
@Analfabetul:
#93 nu stiu care e situatia la facultatea de psihologie de la Bucuresti, dar cei doi psihologi la care se face referire in acest text sunt de la Cluj
2010-09-21 10:04:09 | Raporteaza
Soluţia este la învăţământul primar şi gimnazial. Dacă informaţiile sunt asimilate bine atunci la vârsta potrivită, nu mai e nevoie de tâmpeniile din liceu şi facultate.
Nu sunt bani pentru educaţie? Păi simplu: renunţi la universităţile de stat şi bagi banii publici doar în şcolile generale. Că doar de-aia sunt bani publici, să beneficieze toată lumea de ei, nu doar ăia care fac facultăţi. Adevărul ăsta de ce nu-l prezintă domnul academician???
Plus că studiul face referire la POPULAŢIE, deci la subiecţii învăţământului primar si gimnazial
Aşa că mucles, dom’ pofresor! Când vezi atâta ipocrizie te ia durerea de cap!!!
Hai să vă mai dau eu o soluţie: la momentul actual un profesor universitar (ăla pe care-l vezi de maxim 10 ori în toata perioada facultăţii) are un salariu pe puţin pe la vreo 5.000 de lei. O învăţătoare (aia care te alfabetizează) are un salariu de maxim (maxim, am zis) de 1.000 de lei. Ceea ce este şi normal, zic eu.
Dar cine face alfabetizarea ştiinţifica a populaţiei? Învăţătorul sau prof univ. conf. dr. Trei surcele???
Apropos, astrologia clasică presupunea calcule matematice şi cunoştinţe de fizică şi geometrie de nivel liceal
Aşa că mucles secondo tempo, dom’ prefesor 
2010-09-21 10:48:22 | Raporteaza
Dle. Gotiu
Ati pus in final o intrebare care ar trebui sa ne dea de gandit daca vrem sa gasim o “solutie” :
Ca sa gasim solutia, ar trebui sa stim exact la ce va referiti:
Ce inseamna “spatiul public” ?
Cum se defineste el ?
Ce importanta are el pentru formarea nivelului general de inteligenta la romani ?
2010-09-21 11:04:10 | Raporteaza
@Mihai Goţiu: Pentru testul Raven am folosit si un al termen: “ADAPTAT”. Din cate stiu eu adaptarea nu se rezuma strict la traducere!(ca tot vorbeam de non-verbal) Spre exemplu, daca inlocuiti niste termeni(sau desenele reprezentand termenii) relativ abstracti gen “mere”, “pere”, “prune” din intrebari(puncte din chestionar) cu “euro”, “dolari”, “franci” … ve-ti fii surprinsi cum creste “inteligenta”. Nu detaliez conceptul de “educatie”, caci sunt de acord cu ideile d-vs..
2010-09-21 11:44:01 | Raporteaza
SLUGA Andra – Imbecila blogurilor, pana si maimutele de pe Blogary te-au cenzurat, incearca sa te ti de tratament si lasa dracului postarile, oricum nu intereseaza pe nimeni fantasmagoriile create de mintea ta bolnava !
2010-09-21 11:53:22 | Raporteaza
Dac-a ajuns blogary sa faca bucurii unora ca tine, Lehman, atunci cenzurarea mea mult folos aduce…
2010-09-21 12:53:59 | Raporteaza
@Andra: care e treba cu spatiul public? ce nu intelegi?
2010-09-21 13:01:56 | Raporteaza
SLUGA Andra – Recunosc ca sunt un pic cam dur cu tine, dar nu se mai poate, esti absolut penibila si starui in aceasta imbecilitate zilnica. E deja de notorietate ca esti o militantista portocalie, fa-ti un blog si scrie acolo ce te framanta . Fa in asa fel incat sa se poata respira aici !
P.S. E bine ca exista cei de pe Blogary, e si amuzant si e si o confirmare a faptului ca inteligenta nu are nimic in comun cu portocalii !
2010-09-21 13:07:57 | Raporteaza
Perfect de acord fratilor!!! Hai sa facem publice aceste date. Multi nu le vor intelege, fiindca nu inteleg nici ei cine sunt (dovada cateva comentarii de aici). Eu spun asta prietenilor si colegilor de ani si ani de zile. Nu poate oricine sa priceapa algebra superioara, analiza matematica si fizica atomica. Axati invatamantul pe vorbire, concepte si stil si veti avea mari surprize. Lasati dascalii sa selecteze si sa trimita mai departe, pe discipline, pe cei mai luminati si creati macar generatii care-si pot exprima propriile sentimente cu vorbe si pot sa gandeasca singuri, iar nu pe baza de clisee auzite “la bloc”. Puteti conta pe mine daca creem o asemenea miscare. Scrieti la antonbeton2010 pe gmail
2010-09-21 13:23:58 | Raporteaza
Hai sa vedem rezultatele inteligente romanilor:
- Sistem de sanatate viabil si functional… este? … Nu este…
- Sistemul de invatamant… ba este … ba nu este…
- Sistemul fiscal… care?
Sunt romanii de vina sau numai politicienii cei alesi?
Dar nah… Prostii din Germania, Marea Britanie, SUA, Austria, ……
2010-09-21 13:51:26 | Raporteaza
“românii sunt codasi si la capitolul inteligența. Va mira?”
Nu stiu ce sa spun.
Cred c-ar trebui s-o intrebam pe colaboratoarea voastra Doria Niculescu.
2010-09-21 14:15:17 | Raporteaza
@strain: Asta este convingerea multor oameni spălaţi pe creier cu “democraţia” şi “libertatea”. Guvernul României nu este expresia poporului român, nici un guvern din ultimii 20 de ani nu a avut legitimitate.
Societatea de azi nu e aceea pe care au vrut-o Tito, Nehru şi Nasser, o lume a statelor libere, suverane şi nealiniate, trăind în pace şi cooperare, fără imperii, fără (neo)colonii. Este(din contră)lumea pe care o vrea dinastia Rothschild: puterea politică şi financiară este concentrată în mâna câtorva familii bogate, statele sunt conduse de marionete, economiile naţionale sunt distruse în favoarea corporaţiilor şi băncilor, popoarele lumii sunt sărăcite şi exploatate.
Că industria României a fost dată la fier vechi, că bogăţiile naturale au ajuns pe mâna străinilor, nu sunt eu vinovat, nici tu. Vă miraţi că România a fost demolată din temelii în 20 de ani? Puneţi aceste întrebări Guvernului Mondial, nu poporului român, pentru că suveranitatea României a fost anulată prin lovitura de stat din 1989.
2010-09-21 15:51:17 | Raporteaza
Bravo d-le Gotiu. Cu acest articol ati pus punctul pe «i», dar din pacate putin sunt cei ce au înteles. În loc sa ne asezam si sa evaluam situatia, începem sa împroscam cu noroi autorii studiului si sa demonstram cît de breji suntem. Dam exemple gen, Henri Coanda, Ana Aslan, olimpicii etc. De acord, dar restul pîna la 22 milioane?Multi fac confuzie între memorie si inteligenta.Din cei 111 care au comentat cîti contrazic aceasta afirmatie «Alte studii au arătat că în domeniul educației continue – învățarea adulților după finalizarea oficială a studiilor – suntem pe ultimul loc în Europa.»? Cred ca a venit vremea ca fiecare sa ne asezam în fata oglinzii si sa facem «un examen de conscience».Adevarul este dureros, dar mai bine o durere trecatoare decît o minciuna eterna.
2010-09-21 17:01:12 | Raporteaza
@Mihai
Nu stiu, nu am auzit de facultatea de psihologie de la Cluj, si nici nu imi e clar ce inseamna “afilierea” cadrelor didactice la facultatile din State. Singurul mod de afiliere pe care-l cunosc e cel al fostilor absolventi ai facultatilor de matematica si automatica din Romania, unde din 100 de absolventi anual, circa 10% sunt cadre didactice (profesori plini, profesori asociati sau asistenti) la scoli din SUA. Eu alta afiliere nu cunosc.
Psihologia cognitiva si comportamentala are elemente stiintifice in sensul ca testul are semnificatie statistica. Dar hibele raman si rezida in principal in modul in care sunt puse intrebarile, dar mai ales in interpretarea rezultatului. Ce rost are un test al carui “rezultate sunt stiintifice”, cum sugerezi tu, dar pe care nu-l poti interpreta?
Sunt cel putin cateva lucruri care-i despart de romani de cei din vest cand vine vorba de teste de inteligenta facute pe strada:
- nivelul de stres si de sanatate al populatiei. Pune-i unui roman un test RAVEN in fata, dupa ce si-a pierdut jobul, cand nu stie incotro va economia romaneasca, incotro va inflatia, ce va da de mancare copiilor maine, ce va manca el insusi maine. Una e sa faci testul cu burta plina si alta e sa-l faci dupa un pachet de tigari in loc de breakfast.
- lipsa de incredere a romanilor in astfel de teste. In vest aceste teste sunt o moda, exista un interes in ele, sunt pe internet, lumea le face de placere, curiozitate, etc. Populatia e antrenata acolo. In Romania nu. In general examenele in Romania nici macar nu sunt single sau multi choice (ca in vest). In testele romanesti trebuie sa spui povestea de la cap la coada. Tipul asta de examene cu care romanii sunt obisnuiti formeaza oameni analitici, dar nu si lideri/manageri. Aici ar fi o discutie interesanta, poate alta data.
2010-09-21 17:34:18 | Raporteaza
@kijiji,prea curios,liberal
exemplele de mai sus le-am luat de pe youtube,ca sa ridicam puțin moralul romănilor verzi.
mai e o lista d-aia neagra,cu romani care ne fac de rusine in lume.o vreti si p-aia?
daca o postez o iau in freza de la aia care sustin ca romanii sunt cei mai harnici si cinstiti din lume.dar vorba lu anticu ala care lauda pe daci.dar cam betivi.
acu pentru kijiji.fyi.
adica unii pot lauda kina ca acu 1000 de ani au tras cu tunu, sau pe egipteni ca acu fo 5000 de ani construiau niste mastodonti de piatra inutili si nefunctionali,iar io nu pot da ceva ezemple de acu 30 de ani?
da-mi tu citeva din 2010 daca poti.
uite incep io cu un ezemplu de luna trecuta.
in orasul unde locuiesc io,luna trecuta a fost un concurs international de matematica.la o universitate sponsorizata de billy gates.
copiii romanesti au iesit pe primele locuri.
e destul de proaspat ezamplu asta pentru tine?
2010-09-21 17:50:05 | Raporteaza
@rodica
ai dreptate in tot ce sustii.
aia cu tigarea pe burta goala spune insa multe.despre prioritati si romani.
un om care-si permite un paket de tigari pe zi dar n-are bani de mincare la copii,ar trebui sa-si regindeasca putin prioritatile.
2010-09-21 18:29:28 | Raporteaza
@silviu petcu: Nu ai înteles nimic. Nimeni nu zice ca sa nu te lauzi cu exemplele de acum 30 ani si cele cîteva exemple de actualitate. Întrebarea este, sunt relevante? Cît reprezinta la o populatie de peste 22 milioane. Studiul facut nu a fost pentru vîrfurile societatii românesti, a fost un studiu general pentru medie.Greseala pe care o facem noi românii, comparam vîrfurile de la noi cu marginalii occidentali. Dar daca facem comparatia vîrfuri cu vîrfuri, medii cu medii si marginali cu marginali la ce rezultat se ajunge?Toata lumea se vaita de bani. Aici intervine inteligenta, capacitatea de a crea. Care este creativitatea si initiativa româneasca? Sunt atîtea lucruri care se pot face într-o tara care lipseste de aproape tot si unde o populatie de peste 50% traieste ca în evul mediu, cu diferenta ca acum au celulare si antene satelit.Este adevarat românul este foarte inteligent atunci cînd vine vorba de distrugere, furt, înselaciune. Este dureros dar asta este. Trebuie recunoscut adevarul si gasite solutiile pentru a renversa tendinta.Pentru drama actuala, pentru ca este o drama prin care trece poporul român toti suntem vinovati.Întrebarea este ce se poate face si cînd se va începe?
2010-09-21 19:42:04 | Raporteaza
@kijiji
bineinteles ca n-am inteles nimic.ma pot io compara cu tine care le-ntelegi pe toate?
la postarea mea de la 68,pe care ai citit-o si la care te referi,ai sarit prima fraza si cea mai importanta.
dar spre deosebire de altii ,io stiu ce nu stiu.si recunosc ca am limite.
inca odata.lista aia gasita pe youtube am copiat-o ca sa gidil putin orgoliul aloara care au inceput a da exemple cu mari romani,cu care noi de altfel individual nu avem nici o legatura.
salutari din frigidul nord.
un spalator de veceuri.
un spalator de veceuri
2010-09-21 20:14:42 | Raporteaza
@Dr.X
pun si eu o intrebare de bun simt:mai ai frati p-acasa sau esti singurul ratat pe care l-a fatat ma-ta?
2010-09-21 20:14:52 | Raporteaza
@silviu petcu: sunt convinsa ca nu esti spalator de WC-uri, dar si daca ai fii care este problema. Atîta timp cît cîstigi pîinea pentru tine si familie în mod onorabil, personal nu vad nimic rau în asta.Mai rusinos este sa stai cu mîna întinsa sau vaicareala toata ziua. Ai dreptate nu am facut atentie la prima fraza, asa ca scuze.
2010-09-21 21:18:25 | Raporteaza
@Dr. X:….. si propasirea pe cele mai înalte culmi ale culturii si civilizatiei. Parca am mai auzit cîndva acest gen de discursuri care ne-a adus unde suntem.
2010-09-21 21:22:42 | Raporteaza
@tamara’s nephew: ce relevanţă are?
Acest studiu este o mizerie, o defăimare de neiertat la adresa poporului român. De obicei asta fac opresorii: îi învaţă pe cei subjugaţi că sunt slabi, neinteligenţi, fără valoare, fără importanţă istorică, şi că îşi merită soarta.
Să nu uităm că şi nativii americani erau subumani, sălbatici, lipsiţi de societate şi cultură (cum spune propaganda oficială), până au venit spaniolii şi le-au tras un genocid ca la carte(aşa meritau). De 20 de ani slugile lui Soros ne învaţă că suntem un popor de nimic care merită distrus şi că trebuie să fim toleranţi cu opresorii noştri.
Dacă aşa credeţi şi voi, n-aveţi decât! Când trădătorii de ţară în frunte cu dictatorul CIA Traian Băsescu vor sfârşi în faţa plutonului de execuţie, vă urez să le fiţi aproape atunci!
2010-09-21 22:49:43 | Raporteaza
@ M.Goţiu..Că sunt mulţi proşti cu carul,da…dar asta este buba’la români…cade de la sine că suntem codaşi ?
Încă mai avem în sînge acel auto-criticare tovărăşească !
…Luaţi asta români ! Accesaţi pe Answers.com ! Click:
Chesapeake.com Marcellus-Shale….ce spune pe Google…
La subiectul: Cât de educaţi sunt românii în comparaţie cu Vestul Europei ? Citez:
“Romanians has always had an educational system based mostly on theoretical knowledge.Romanians still ranks high in international competition in math,physics,compu
ter science etc. at high school level…..but lack some technological and practical skills…but good especialy:
doctors,in engineering,math,physics,chemistry…the latter being a point of pride…every Romanian will tell you that the second language at Microsoft is Romanian
and in general in exact sciences !”
-Iar când e vorba de clasament ? În lume la câte clase suntem pe locul 50,cu 11.6 clase de învăţământ! Înainte de Mexic-53,Croaţia-57,Latvia-60,Venezuala-63,Emiratele Arabe-67, Serbia-70,Turcia-81,Iordania85…Niger-109…
Mali-110 cu numai 2 clase de şcoală !
Deci se învaţă,se toceşte,nu glumă în România….
Deci fruntea sus,oriunde uşa îi poate fi deschisă unui român,cu cinste şi educaţie ???? 24 Karate Gold !!!
2010-09-22 19:46:11 | Raporteaza
Nu ma consider nici mai prost nici mai destept ca unul din cetatenii altor popoare europene cu care ar trebui sa ma compar statistic.
Dar stiu ca am facut o scoala buna si adevarata .De unde stiu ?-din proprie evaluare .Daca e buna evaluarea ?-e sigur buna .
Ca nu merge treaba cum am dori ?-E adevarat .Nu uitati de unde venim si ce au fost bunicii si parintii nostri -Oprimati !De un sistem acceptat tacit de occidentali ca sa nu fie nevoiti sa fie ei distrusi chiar fizic nu numai material si spiritual .
Suntem asa cum suntem pentru ca ne-au batut toate vanturile istoriei .Si am rezistat …si am invatat sa devenim extrem de adaptabili .
Nu om fi noi super inteligenti ca medie ,dar varfurile noastre sunt cel putin comparabile cu varfurile lor .
E drept ca mult “drot” folosim…
2010-09-23 02:05:51 | Raporteaza
@Mihai Goţiu:
Am ramas dator cu un rapuns complet . Unu din profesorii la care faceam referire pastoreste psihologia si psihologii din aceasta tara de ceva vreme :
Prof. univ.dr. Mihai ANIŢEI
- ales la Convenţia Naţională din 28 martie 2009;
- validat de Comisia de deontologie şi disciplină şi aprobat în şedinţa Consiliului Colegiului din 11 aprilie 2009.
În conformitate cu art. 41 din Legea 213, preşedintele Colegiului are următoarele atribuţii:
a) reprezintă Colegiul în relaţiile cu alte organizaţii şi instituţii din ţară şi din străinătate;
b) încheie convenţii şi contracte în numele Colegiului, cu aprobarea Comitetului director;
c) convoacă şi conduce şedinţele Comitetului director, Conciliului Colegiului şi Convenţiei naţionale;
d) ordonanţează cheltuielile bugetare ale Comitetului director.
Deci si unii din prfesorii care fac intradevar educatie de calitate la Cluj se fac vinovati ca un asemenea specimen pastoreste psihologia din aceasta tara.
P.S.
Poti intreba orice absolvent de psihologie care a trecut un examen prezidat de acest personaj la colegiul psihologilor si o sa intelegi dezgustul si dezamagirea mea de analfabet.
2010-09-23 12:32:05 | Raporteaza
@ tamara’s nephew
Iar ai aparut si tu ratatu lu “ma-ta”..?..Vad ca fara ma-ta ,nu poti sa faci nici o miscare …Cum va numiti voi ..?.. parca retardati…
2010-09-23 15:19:52 | Raporteaza
[...] [...]
2010-09-24 00:45:04 | Raporteaza
e jegos sa tragi concluzia ca suntem mai prosti ca alte natii pe baza DOAR A ACESTUI TEST. de ce?
1 testul raven a fost produs in 1936,de atunci occidentul face fata generatie de generatie din ce in ce mai bine la un asemenea test, si IQ-ul lor masurat a crescut in medie acolo cu 10 puncte pe generatie
en.wikipedia.or../
2 prima generatie testata cu raven test a dat probabil rezultate foarte slabe.
3 dar astea-s detalii,nu?, ca romanii NU AU EXPERIENTA acestui test.
de aia mai zic o data: e jegos sa tragi concluzia ca suntem mai prosti ca alte natii pe baza DOAR A ACESTUI TEST. JEGOS, OK?
2010-09-24 17:19:01 | Raporteaza
si nu cred ca e mai mare rusine pentru un om de stiinta sa fie prins in flagrant delict de rea vointa.
ca nu cred ca psihologii doctori si afiliati in state NU CUNOSC chestiunile de baza legate de un test atat de folosit si de atata timp in occident
2010-09-24 17:24:01 | Raporteaza
We have needed to write like this on my small webpage this also has given us a concept. Cheers.
2012-04-18 20:13:40 | Raporteaza
I appreciate your wp web template, where did you obtain it through?
2012-05-09 12:03:43 | Raporteaza