![]() | Szasz Jeno: Ar trebui să avem o zi naţională a tuturor locuitorilor ţării, nu doar a românilorvezi toate articolele de Dan Duca01 Dec 2011 la 14:06 36 comentarii 1000 vizualizari. |
O idee cu care unii, poate cei mai mulţi dintre noi, ne obişnuim greu. Chiar dacă se întâmplă de aproape o sută de ani. Însă faptul că o parte din locuitorii acestei ţări nu au motive să sărbătorească ziua de 1 Decembrie nu ar trebui ignorat. Maghiarii din România.
Preşedintele Partidului Civic Maghiar, Szasz Jeno, vorbeşte într-un interviu pentru VoxPublica despre promisiunile neonorate din Proclamaţia de la Alba-Iulia, despre faptul că România ar mai trebui să aibă o sărbătoare naţională, una care ar putea să fie a tuturor locuitorilor ei sau despre cum sunt încă maghiarii cetăţeni de mâna a doua ai acestei ţări.
Szasz Jeno: Pentru mine personal această sărbătoare reprezintă o sărbătoare neonorată de majoritatea românească, din cauza faptului că în Proclamaţia de la Alba Iulia ni se promitea că minorităţile vor avea autonomie. A rămas o promisiune neonorată. În ceea ce priveşte sărbătoarea, ştiţi, libertatea mea personală are o limită, acolo unde începe libertatea dumneavoastră. Dacă suntem solidari şi egali, şi ar trebui să fim nu doar în faţa lui Dumnezeu, ci şi în faţa legilor, ar fi frumos ca în secolul XXI, trăind într-o Europă civilizată, trebuie să clădim o ţară comună, care nu e doar a majorităţii, prin modificarea unui singur articol din Constituţie, acela care susţine că România e stat naţional, şi care ar trebui să spună că România e stat multinaţional, pentru că nu sunt doar români în această ţară, ci şi minorităţi. Ar fi un pas către civilizată.
R: Şi atunci 1 Decembrie nu ar mai trebui să fie Ziua Naţională a României?
S.J: Sunt ţări unde sunt mai multe zile naţionale. Vă dau exemplul Ungariei, unde sunt trei: 15 martie – aniversarea Revoluţiei de la 1848, 20 august – Ziua Sf. Ştefan, fondatorul Ungariei moderne şi 23 octombrie – aniversarea Revoluţiei din 1956. Eu cred că ar trebui să găsim o zi naţională în afară de 1 Decembrie. O zi care să fie sărbătorită cu sufletul împăcat de toţi cetăţenii români. Nu ştiu, mă gândesc la ziua în care am scăpat toţi de comunism, 22 decembrie. Sigur, ştim acum că nu a fost revoluţie atunci, dar cei de atunci aşa au perceput-o. Vorbesc de o zi naţională care să fie pe lângă 1 Decembrie, pentru că nu vrem să vă răpim această sărbătoare.
R: Şi atunci cum se simte un maghiar în această zi?
S.J.: Dumnezeu m-a făcut maghiar. Şi sunt mândru de asta aşa cum şi dumneavoastră ar trebui să fiţi mândru că sunteţi român. Dacă pe mine Dumnezeu m-a trimis în Secuime, am devenit maghiar şi cetăţean român, am această cruce. Şi nu am voie să o dau jos de pe umeri. Într-un fel mă apasă şi într-un fel mă apără. Pentru că cel care îmbrăţişează Crucea, îl îmbrăţişează pe Hristos. Ceauşescu a făcut această greşeală istorică teribilă când i-a vândut pe evrei şi pe saşi. Fiecare etnie, fiecare comunitate naţională e un plus pentru ţara românească. Noi ne-am născut acolo, părinţii noştri s-au născut acolo, au murit acolo, aici, în Secuime. Şi nu înţeleg de ce cerinţele noastre nu sunt onorate. Eu nu sunt de acord cu politicienii români care dintr-un sediu de la Bucureşti spun că maghiarii din România trăiesc bine. Noi ar trebui să ne declarăm mulţumiţi. Eu nu înţeleg cum se poate ca la Târgu Mureş, de la Universitatea de Medicină şi Farmacie care a fost fondată de profesorii maghiară să ne dea afară şi să ne nimicească. Noi am fondat-o pentru comunitatea noastră… Noi nu avem dreptul să devenim rectori, noi avem dreptul să devenim doar vice-. Vice-rector, vice-director, mereu vice. Noi nu suntem buni să fim directori, noi nu suntem buni pentru armată, nu suntem buni pentru poliţie, nu suntem buni pentru diplomaţie. Acest lucru este deranjant, suntem cetăţeni de mâna a doua. Nu avem ambasadori, pentru că nu suntem de încredere. Eu ce să-i spun copilului meu? Du-te în armată, dar nu eşti de încredere. Du-te în diplomaţie, dar nu vei fi niciodată ambasador pentru că nu eşti de încredere.
R: Şi totuşi ce le uraţi românilor, ce uraţi majorităţii româneşti de 1 Decembrie?
S.J.: Eu la urez sănătate tuturor românilor, ca ţara să prospere, avem toţi nevoie de asta şi ca ei să iniţieze ca promisiunile de la 1 Decembrie 1918 să fie respectate de către elita politică românească.
Etichete: 1 decembrie, maghiari, secui, secuime


Tudor Darie azi la 15:27 |
Așa a fost să fie ca eu să fiu persoana responsabilă din partea Guvernului pentru susținerea [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 15:15 |
Altfel, imi imaginez ca multi vor vota cu mana taiata. Ce vremuri.... macar odata cineva ameninta ca [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:30 |
Update: Grăjdan a fost demis. De aici semnul întrebării din titlu. Oricum, încă o lovitură de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:16 |
A cotit cu dibăcie Băsescu la întrebarea ziariştilor dacă se mai întîlnesc cu el la [ citeste mai departe ]
Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 19 May la 21:32 |
… c-acum nu mai e de gluma. Acum e serios. Acum nu mai e vorba nici de USL, nici de PDL, nici de [ citeste mai departe ]
| 1Cat de amuzanta este caracterizare ca fiind antipdl, uslisti, uslinosi! Acesti critici ori s-au trezit din somn lung azi, ori sunt parasutati de manioasele si incultele dne AnastasoUdriste!E vorba... | ||
| 2O postare de o ipocrizie monumentala. Dar nu poate fi chiar de mirare; e semnata Iulian Leca.... | ||
| 3@despre orice: e mult mai bine cand nu se deviaza de la subiect. ramane problema cantitatii de energie obtinuta in raport cu investitiile, cu costul obtinerii ei. una e sa obtii energie din vant sau apa,... | ||
| 4Stimate dle Gotiu, de ce introduceti notiunea de iubire in loc de orientare din punt de vedere ideologic? Dvs credeti despre mine ca iubesc un om chel si chior? Atunci printr-o simple deductie pot sa afirm... | ||
| 5Demisia şarpelui constructorA fost demis şi Balaban Dosarul el l-a măsluit Poate-l crezuse tot cârlan Azi a rămas doar uluit!Dosaru-acel lui bombonel Care zăcea de zece ani A fost făcut mai... | ||
| 6@ Leca: "Mihalache, SGG: DNA si ANI, institutii de Tv, examinate pentru schimbare" Asta este guvernarea de care sunt capabili USL-isti ... Cat timp au fost la butoane, PDL-istii au reusit sa tina lucrurile... | ||
| Mihai Goţiu 11230 citiri |
| Cristian Teodorescu 10865 citiri |
| Costi Rogozanu 9151 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4244 citiri |
| Alin Fumurescu 4036 citiri |
| Constantin Creţan 3407 citiri |
| Dorin Tudoran 2918 citiri |
| Elena Vijulie 2777 citiri |
| Iulian Leca 2637 citiri |
| Laura Cernahoschi 2499 citiri |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Iulian Leca 3 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 61622 citiri |
| Cristian Teodorescu 41205 citiri |
| Costi Rogozanu 38343 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18292 citiri |
| Alin Fumurescu 17942 citiri |
| Viorel Dobran 12353 citiri |
| Dan Duca 11290 citiri |
| Constantin Creţan 11166 citiri |
| Elena Vijulie 9402 citiri |
| Iulian Leca 8899 citiri |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Costi Rogozanu 28 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Iulian Leca 7 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Acest domn este in afara de problema.Ziua de 1 Decembrie nu este ziua nationala a romanilor ci a Romaniei si prin extrapolare este ziua nationala a tuturor cetatenilor acestei tari.Este o grava confuzie pe care ungurii o fac mereu ,confundand marfa cu ambalajul.Deoacmdata domnul respectiv traieste in Romania si ziua de 1 Decembrie este si ziua lui nationala .Daca este cetatean roman.Daca nu ii convine nu are decat sa renunta la cetatenie is nu este pentru tara nici o paguba! Dimpotriva!Ii doresc succes in demersurile de renuntare la cetatenie.
2011-12-01 14:47:00 | Raporteaza
si cine te opreste sa sarbatoresti si tu 1 dec.? tu nu (si alti ca tine ) nu treaiesti in ROMANIA?ce va mai sifonati atit…repectati tara care v-a dat posibilitatea sa traiti
aici si nu ati fost trimisi la plimbare in est…..
mai terminati cu prostiile ….sinteti atit de inversunati impotriva romanilor……plecati..eliberati Tara de energia negativa ce o raspinditi….VALEA…
2011-12-01 15:06:24 | Raporteaza
chesia e ca, daca oamenii astia ar vrea cu adevarat sa isi faca o tara a lor acolo, in secuime, nu prea ai cum sa te opui. ce faci declansezi razboi? in timp ar fi acceptati si international. nu prea pricep ce pretentii poate avea un roman din diferite zone ale tarii la teritoriul locuit de secui.
sa li se dea autonomie, in baza unui referendum local – anumite comune de margine poate nu vor sa fie in Tinutul Secuiesc si nici Targu Mures probabil n-ar fi in acest tinut, deoarece acum e majoritar romanesc – si gata cu discutiile astea fara sens.
nu sunt de acord cu modul in care unii unguri si secui se manifesta, insa ideea de baza, autonomia lor, cu ce ar afecta populatia majoritara???
2011-12-01 15:12:33 | Raporteaza
Sintem romani si azi e ziua noastra ,daca te consideri roman petrece impreuna cu noi, daca nu, du-te la origini si petrece acolo si nu mai veni inapoi.
LA MULTI ANI ROMANIA !
2011-12-01 15:43:38 | Raporteaza
@mihai: Domnule,probabil ca nu esti la curent cu politica pasilor marunti facuta de UDMR si de presiunile celorlalte forte politice unguresti.Daca pana acum au vorbit de Tinutul Secuiesc,iata ca mai nou vorbesc si de Partium,judetele din NV tarii (Satu Mare,parte din Maramures,Bihor,Salaj si probabil vor revendica si Clujul.Ce parere ai ,sa fim de acord? Atunci hai ca sa scapam de o treaba,sa dam Moldova sa se uneasca cu cealalta Moldova sa facem Moldova Mare,sa dam Dobrogea la Bulgari,ca oricum nu suntem in stare sa o gestionam ca zona turistica,Banatul sa il dam si pe ala la sarbi si unguri,Oltenia sa devina independenta,iar Romania sa se rezume la Bucuresti si Ilfov ca oricum mai mult de atat nu putem gestiona.Ce ramane necedat,sa constitue un stat al tiganilor cu denumirea de Tigania ,si iata cum am rezolvat si problema migrarii tiganilor in tarile europene.!
2011-12-01 15:43:57 | Raporteaza
@mihai: Sau cumva te cheama Mihaly?
2011-12-01 15:45:07 | Raporteaza
amice, te intreb: daca se pune de-o miscare masiva in secuime, daca faca tot ce le sta in putinta sa se desprinda de ROmania, cum ii poti opri? ce poti face tu?
e o discutie absolut fara sens. daca secuii ar vrea cu adevarat desprinderea si ar avea suport international, ar face-o si toti patriotii ati inghiti galusca.
eu sunt roman neaos si daca oricare regiune ar vrea independenta sau autonomie, n-ar avea nici dracu ce sa faca.
sa li se dea autonomia aia si sa ne lase in pace. iar ce vor ei si ce se poate face e altceva. nu au cum sa ceara teritorii in care nu sunt majoritari. asa ca prostiile cu luatul CLujului, Bihorului, etc sunt povesti de speriat copiii.
din punctul meu de vedere nimeni nu trebuie tinut cu sila.
si, fii sigur sase-sase, tu nu ai misca un deget si n-ai avea ce sa faci daca o anumita regiune ar opta pentru autodeterminare. Tirolul, Friuli, Aosta sunt regiuni cu diferite grade de autonomie. asa ca fricile astea nationaliste sunt niste prostii. la o adica, chiar nu ai ce face.
2011-12-01 15:59:19 | Raporteaza
Pai ziua de 1 Decembrie este ziua NATIONALA A ROMANIEI si a Romaniilor.Voi astia care nu va simtiti ROMANI aveti doua posibilitati Ori nu o sarbatoriti ori plecati naibii din tara ROMANEASCA unde vreti sa sarbatoriti ce ziua vreti unde vreti.Cica o zi a tuturor Romaniilor .Cica a tuturor.De parca 1 Decembrie nu ar fi a tuturor.Cumva el se considera un alt fel de Roman .
2011-12-01 16:00:22 | Raporteaza
Faceti-va dlor cate un ADN si o sa constati ca sunteti aproape frati(Vadim cu Tokes).Cate ciorbe cu natii diverse s-au facut din sec.al III lea si pana-n sec. al X lea cand au venit cateva triburi de maghiari numai rase pure nu mai suntem pe aceste meleaguri.De fapt voi secuii ati venit pe la anul 670 si sunteti mai apropiati de avari cu care v-ati retras in Marca Avara prin sudul Austriei si nordul Croatiei.De acolo si din Normandia,Valonia,Saxonia etc. regii Ungariei au stramutat populatii care au devenit unguri.Asa hai sa respectam principiul majoritatii in niste granite stabilite international.
2011-12-01 16:11:24 | Raporteaza
O ZI NATZIONALA MOHORITA A UNEI TZARI PUSTIITE…
O TZARA DISTRUSA DE KONSUMATORI SCLAVI….
SCLAVAGISMUL MODERN E MAI RAU KA CEL TRECUT…ESHTI SKLAV KA NATZIE,KA POPOR.KU VIITORUL KOPIILOR TAI STABILIT DE ALTZII…ALTZII KARE N-AU NICI UN INTERES SA AVEM KOPII
INDEPENDENTZI PRIN KUNOSHTINTZE…PLUSVALORILE LE IAU PENTRU EI…RESTUL E PLEAVA,VIITORI SKLAVI KONSUMATORI…
O ZI NATZIONALA A UNEI NATZII ADORMITE…
2011-12-01 16:11:58 | Raporteaza
ia sa fie Romania o tara condusa cu pricepere, o tara in care coruptia sa fie minima, o tara in care respectul fata de cetatean sa primeze, o tara in care regiunile sunt echilibrat dezvoltate, o tara in care clasa politica sa aiba anvergura europeana… atunci ar mai vrea cineva ceva sau i-ar mai fi cuiva frica de ceva?
e datoria noastra sa-i facem pe secui sa se simta bine in Romania si sa nu mai viseze si sa se uite cu nostalgie Ungaria. sa nu se mai simta exclusi si nici pusi la colt.
Asa ca, da-i domnule omului ce vrea. Da-i chiar mai mult. Sa vezi ca atunci nici n-o sa stie ce sa faca si-o sa se uite ca vitelul la poarta noua.
Spunea un istoric ca autonomica secuilor ar duce la asimilarea mai rapida a acestora, pentru ca nu ar mai avea pentru ce sa lupte.
2011-12-01 16:17:24 | Raporteaza
bine si, sa ne spuna unde apare in ungaria, ziua … printre altele referitoare la romani !!!, ca, apar doar zilele dedicate strict, evenimentelor maghiare, ce spuneti voi aici este …o gluma !, cu ziua nationala a romanilor se glumeste ca la “gradinita ?, e bine de stiut, “sa glumim si noi” cu … altele.
2011-12-01 16:22:23 | Raporteaza
youtube.com/wat../
2011-12-01 16:25:04 | Raporteaza
sa luam exemplul Frantei:
- toti cetatenii ei sunt francezi 100% indiferent ca sunt albi, negri, galbeni, mov sau violet. acolo nu exista minoritati si de-aia sarim toti de cur in sus ca zic aia ca romanii fura cand de fapt fura tiganii. pentru ei tiganii, secuii, tatarii, lipovenii din Romania sunt romani. scurt. ei habar nu au de alte “nationalitati conlocuitoare”
- Ziua nationala a Frantei este la fel sarbatorita si in Paris, si in Polinezia si in Guyana franceza si in Corsica si in Alsacia si Lorena.
Sa luam exemplul SUA
- cate universitati mexicane, cu predare in spaniola sunt in Texas sau California? Ca sunt mexicani cacalau si acolo
Sa vedem in Regatul Unit:
exista universitati numai pentru scotieni, galezi, irlandezi, pakistanezi, negri etc? toti sunt britanici.
Mai oameni buni, politicieni unguri si chiar romani… nu va mai uitati in urma…ce a fost a fost. Asa au fost si nemtii cu francezii, francezii cu englezii samd. S-a terminat…priviti spre viitor. Europa se uneste, nu se desparte. In cativa ani probabil ca va fi cetatenia europeana. Vreti sa fiti ca aia din insula Man (autonoma fata de Marea Britanie) care NU sunt membrii ai UE si au nevoie de tot felul de vize sa intre chiar si in Romania?
Kosovo e idealul vostru? Daca asta va doriti, asa o sa fie probabil in viitor, dar autonomia inseamna ca e tot Romania acolo, nu Ungaria, si armata romana, jandarmeria, politia nationala si justitia nationala o sa fie acolo mult mai multa ca acum. Si o sa-i platiti voi atunci, nu noi. Sa vedem din ce, ca voi, fara Romania, mureati de mult de foame in tinutul ala al vostru inghetat.
2011-12-01 16:49:32 | Raporteaza
“…asa cum si dumneavoastra ar trebui sa fiti mandru ca sunteti roman…”
Se vede ca sangele de ungur tot sange de ungur este… Daca era om, spunea: “asa cum si dumneavoastra sunteti mandru…” nu “ar trebui sa fiti mandru…”…
De unde stii ca noi romanii (nu scursurile), nu SUNTEM MANDRI?
TRAIASCA ROMANIA DODOLOATZA!
2011-12-01 16:53:04 | Raporteaza
si totusi, minte, cu “toata seriozitate” !!!, pai, in armata au fost si sunt o gramada de maghiari, acum au o gramada de ministri, ai culturii intro tara majoritar romaneasca, ministru maghiar !!!, al sanatatii intro tara majoritar r …, e maghiar, etc, bai oameni buni, se spune ca hartia poate inghiti o sumedenie de minciuni, asta e, dar asta e in stare sa minta si in afara romaniei si altii il pot crede, cu atatia ministrii in guvern si cu … minciuna ca, sunt “oropsiti” …, ce mizerie, sa ai guvernul plin de ministri maghiari si sa spui ca esti oropsit !!!, ce mizerie … umana !.
2011-12-01 16:59:07 | Raporteaza
pai ziua de 1 decembrie e ziua tuturor locuitorilor tarii, ca doar toti suntem romani. sau stimate domn in buletinul dumitale emis prin harghita sau covasna o fii scriind emis de autoritatile maghiare? sunteti obisnuiti sa aveti prea mari pretentii pt statutul de minoritate pe care il aveti. ati stat cu mana intinsa in fiecare guvernare,ca doar doar mai ciupiti de ici de colo. sa va fie rusine. in vreme ce voi ungurii aveti drepturi mai mari decat noi romanii,in aceeasi tara, romanii din ungaria sunt terorizati. nici nu au curaj sa se declare romani. sunt dovezi in acest sens . asa ca hai noroc. la multi ani tuturor romanilor din tara si de peste tot. restul ,reveniti la vechiul vostru statut,de pri nsecolele 4 -5 acela de migratori. drum bun fratilor si nu va mai deranjati sa ne deranjati
2011-12-01 17:11:05 | Raporteaza
vreti ziua voastra??? o luati usor pana la nadlac si treceti in partea aia unde sunt fratii vostri,dar atentie mare sa nu cumva sa veniti mai multi decat ati plecat.
2011-12-01 17:19:20 | Raporteaza
Autonomie “la ce” vor acesti domni? Am fost in concediu la Tusnad, am locuit la o familie maghiara si ne-am simtit la fel ca la romani. Nemultumirea era ca se simt ca un copil vitreg si al Ungariei si al Romaniei. Sefii UDMR apara propriile interese. Vor autonomie dar ce-i impiedica sa curete parcul sau sa repare drumurile? Una din zece case sunt parasite si lasate intr-o paragina crunta, strandul termal e in paragina si inchis. Primarii de acolo nu cunosc acele realitati? De ce nu fac schimb de experienta cu ceilalti primari- spre ex. cel din Olanesti- sunt localitati absolut asemanatoare, dar, in timp ce la Tusnad iti era frica sa cobori la Olt prin parc, la Olanesti sunt lucratorii de la primarie care tund iarba crescuta aiurea cu masinile. Pacat ca nu se ingrijesc de zonele alea si primariile, caci sunt foarte frumoase. Singura grija e sa adune taxele si impozitele si taxa la taxa si impozite la impozite. Proprietarii de pensiuni fac tot ce pot, dar nu sunt ajutati si indrumati de nimeni. Pai daca nu-i ajutati, nu cereti fonduri , nu aveti idei,( ma refer la primarii lor maghiari) cum ati vrea ca si maghiarul de rand sa nu se simta ca un copil vitreg?
2011-12-01 17:33:05 | Raporteaza
Aceeași porcărie era vehiculată anul trecut de alt ungur(nu mai țin minte care).
Eu propun ca fiecare minoritate, toți asupritorii și criminalii nației noastre să aibă o zi națională paralelă. Fiecare să sărbătorească uciderea unui mare român și distrugerea României:
unguri – tragerea pe roată a lui Horea
turci – decapitarea lui Constantin Brâncoveanu
nemți – asasinarea lui Mihai Viteazul
jidani – execuția lui Ion Antonescu
țigani – execuția lui Nicolae Ceaușescu (care i-a pus la muncă)
Alte idei? Vă rog să completați lista minorităților…
2011-12-01 17:39:34 | Raporteaza
@România Liberă: Hotii, lenesii si prostituatele să sarbatoreasca ziua TA de naştere. Aaa, astia nu sunt minoritari… scuze.
2011-12-01 18:27:19 | Raporteaza
@mihai: autonomia e imposibila la ora asta. Ar rezulta o zona autonoma maghiara, in care ar exista cateva enclave romanesti (sate, comune) care si-ar putea revendica si ele autonomia de romani in interiorul tinutului maghiar-secuiesc, pentru ca deja ar exista un precedent. Apoi, in aceste sate si comune, poate or fi grupuri de 2-3 familii maghiare, care ar putea dori autonomie maghiara in enclava romaneasca din tinutul maghiar-secuiesc. Daca o obtin, si prin casatorie le intra in familie un roman/romanca, apoi si el/ea ar avea dreptul la autonomie. Si daca Gheorghe cumpara o gaina de la Istvan, gaina aia ce-i? Ii trebe acte de transfer interetnic? Va trebui tratata mai respectuos decat gainile lui Ghio, sa nu provocam incidente interetnice? Deci, vezi bine ca nu se poate…
2011-12-01 19:51:13 | Raporteaza
@PRO: te-ai intrebat oare si daca pentru secuime se aloca fonduri la fel de generoase ca pentru restul tarii? nu stiu cum se face, dar in Ardeal recunosti componenta etnica a satelor dupa starea drumurilor: acolo unde sînt drumuri proaste, poti fi siguri ca e vorba de sate unguresti.
2011-12-01 19:56:19 | Raporteaza
Dan Duca,
Felicitari pentru curaj.
Szasz Jeno,
Ai dreptate. Pentru noi, romanii ardeleni, e din ce in ce mai clar ca “unirea” de la 1918 ne-a adus doar mizerie, saracie, coruptie si balcanism salbatic. Am citit multe despre intimplarile nefericite de acum aproape o suta de ani si stiu ca majoritatea romanilor ardeleni nu a fost deloc entuziasmata de “unirea” cu tara. Romanii ardeleni se uitau chiar cu frica la oltenii si moldovenii invadatori. Elita romaneasca din Ardeal (Maniu, cardinalul Iuliu Hossu si ceilalti), in schimb, voia unirea fiindca romanii erau tratati prost in Ungaria, si asta e un adevar. Asta a fost prostia si greseala ungurilor. In plus, ungurii, fiinca s-au indepartat de credinta in Dumnezeu, erau deja slabi si dezorientati si de aceea au pierdut.
Imi e evident ca romanii din Ardeal sint cu totii imigranti care au trecut muntii dupa anul 1000 si ca nu pot sa revendice nimic pe baze istorice.
Stiu foarte bine ca vreo 500 de ani regatul Ungariei a fost o mare putere in Europa Centrala si ca asta s-a intimplat doar fiindca Sfintul Stefan i-a crestinat pe unguri. Altfel ar fi disparut si ei, ca multe alte popoare migratoare.
Din pacate, dupa 1800, credinta ungurilor in Dumnezeu a slabit tot mai mult. Asa a aparut Hungarian Soviet Republic a evreului Bela Kuhn in 1919. Asa se explica faptul ca, azi, Budapesta e unul din centrele pornografiei mondiale. Ungaria moare daca nu se intoarce la Dumnezeu.
Draga Jeno (am avut un vecin cu care mergeam la pescuit cind eram copil pe care tot Jeno il chema), noi ardelenii avem de facut urmatoarele lucruri:
1. Sa ne intoarcem la Biserica
2. Sa acceptam ca – asta e situatia – Ardealul e populat si de unguri si de romani
3. Sa facem afaceri noi, ardelenii, intre noi
4. Sa aducem vorba de cite ori avem ocazia despre un referendum privind separarea Transilvaniei si a Banatului de Romania si constituirea unui stat independent.
5. Si in ziua cind referendumul nu va mai putea fi evitat, sa votam.
Pe scurt, noi, romanii din Ardeal si din Banat, avem mult mai multe in comun cu ungurii decit cu oltenii, moldovenii sau bucurestenii. Putem face, impreuna (pacat ca sasii au plecat) o tara care sa fie buna pentru toti.
2011-12-01 22:38:40 | Raporteaza
Cine e acest Remus L. Borgea? Un nou pseudonim al lui Laszlo Tokes? Sau poate e din grupul Gherman, Pecican & co, agenții Budapestei care și-au luat nume românești(așa cum făceau jidanii bolșevici cândva). Dacă ar exista 1 român trădător sau doar mancurtizat de străini, care să debiteze așa un text(cu 3 minciuni la 2 cuvinte), ăla ar merita numai un glonț între ochi:
”Cine-au îndrăgit străinii
Mânca-i-ar inima câinii,
Mânca-i-ar casa pustia
Şi neamul nemernicia.”
2011-12-01 23:04:29 | Raporteaza
@Remus L. Borgea:
“Imi e evident ca romanii din Ardeal sint cu totii imigranti care au trecut muntii dupa anul 1000 si ca nu pot sa revendice nimic pe baze istorice.”
de unde iti e ma asa clar? si voi de unde ati venit ma acum 1000 de ani? voi revendicati Siberia ba…patria voastra de bastina. Ba..in Maramures, departe de Dunare sau Balcani de unde spuneti voi ca am emigrat au existat familiile nobiliare romanesti Balffy si Dragffy, urmasii voevozilor Dragos si Balc. Astia v-au dat multi conducatori ai Ardealului. I-ati maghiarizat voi, dar originile sunt tot romanesti. La fel cu Iancu de Hunedoara si Mathias Corvin, descendenti ai familiilor nobiliare romanesti din Ardeal.
baaa…si daca am emigrat, am emigrat de aproape nu ca voi din Siberia.
“Stiu foarte bine ca vreo 500 de ani regatul Ungariei a fost o mare putere in Europa Centrala si ca asta s-a intimplat doar fiindca Sfintul Stefan i-a crestinat pe unguri. Altfel ar fi disparut si ei, ca multe alte popoare migratoare.”
“fuse fuse si se duse” sau “orice cal ajunge gloaba”…baaaaa…voi ati fost pasalac turcesc, noi nu.
Ba..stiu si eu foarte bine ca au mai existat asemenea “mari puteri” in istorie, chiar mai mare ca a voastra: Imperiul Roman, Imperiul Bizantin, Imperiul otoman (care v-a cucerit pe voi), Imperiul habsburgic, Imperiul mongol samd.
Unde sunt ma acum? Italienii, grecii, turcii, austriecii de ce nu revendica ma nimic? Mongolii de ce nu revendica ma China?
“Din pacate, dupa 1800, credinta ungurilor in Dumnezeu a slabit tot mai mult. Asa a aparut Hungarian Soviet Republic a evreului Bela Kuhn in 1919.”
Bela Kuhn ala a fost ardelean de-al vostru, din Salaj…un fel de Laszlo Tokes. Si armata romana v-a scapat de el. Daca nu erau romanii erati al doilea stat bolsevic din Europa si p.la imi era de voi.
“Asa se explica faptul ca, azi, Budapesta e unul din centrele pornografiei mondiale”
gena tata, ADN-ul…
“Sa facem afaceri noi, ardelenii, intre noi”
Asa zic si homosexualii…sa traiasca ei fericiti si sa nu-i deranjeze nimeni.
“Pe scurt, noi, romanii din Ardeal si din Banat, avem mult mai multe in comun cu ungurii decit cu oltenii, moldovenii sau bucurestenii. Putem face, impreuna (pacat ca sasii au plecat) o tara care sa fie buna pentru toti.”
“noi?” da cine esti ma tu sa vorbesti de “noi”? du-te ba tata unde oi vedea cu ochii.
@Traian:
“te-ai intrebat oare si daca pentru secuime se aloca fonduri la fel de generoase ca pentru restul tarii?”
Da..drumurile NATIONALE din secuime au fost primele din tara aduse la standarde europene. Alea au fost finantate de ROMANIA
“nu stiu cum se face, dar in Ardeal recunosti componenta etnica a satelor dupa starea drumurilor: acolo unde sînt drumuri proaste, poti fi siguri ca e vorba de sate unguresti”
Asta pentru ca alea nu mai sunt finantate de Romania ci de Consiliile Judetene Harghita si Covasna. Si voi acolo sunteti pacate amarate. fara fondurile romanesti ati fi muritori de foame.
Chestia asta ar trebui sa te puna pe ganduri:
- drumurile NATIONALE ROMANESTI au fost facute ca in palma cand restul tarii era plin de hartoape (fonduri de la Bucuresti)
- drumurile JUDETENE si COMUNALE, administrate de autoritatile maghiare de acolo sunt ca vai de ele ca nu au bani din fonduri locale.(fonduri proprii Harghita si Covasna)
Asta inseamna autonomie, in conditiile voastre: foamea. O sa mancati cartofi 365 de zile din 365. Si daca da iar o molima ca anul trecut o sa mancati urzici.
Si mai tineti cont de un aspect. Autonomie inseamna tot Romania nu Ungaria. Numai ca o sa trebuiasca sa platiti si armata, politia si justitia NATIONALA care o sa fie omniprezenta acolo.
2011-12-02 10:11:50 | Raporteaza
Of cat lipseste unu ca Tepes in conditiile de astazi… mustata dlui Janos asta ar fi mancata de ciori. Respect natia ungara, dar nu calcati in picioare acest popor care v-a facut de mii de ori bine, voua si intregii ungarii. Va rugam sa ne respectati. Respectati tara asta ca v-a dat paine, pamant si o viata linistita. Nu rascoliti mormintele strabunilor nostrii care au luptat pana la budapesta pentru eliberarea ei. Aveti grija cu rabdarea romanilor. In rest, La multi ani Romania!
2011-12-02 10:52:48 | Raporteaza
@DAN TUCULEA-ARAD: ESTI ANALFABET PRIETENE, CAUTA UN ABECEDAR. “Mama are mere.”
2011-12-02 12:25:34 | Raporteaza
@dan duca:
off topic, vineri la pranz ai prestat la rtv in cel mai jenant mod la stirea ca primarul pdlist si prefectul de brasov sunt invinuti de luare de spaga!
la asemena stire, ce face dan duca? il trolleaza pe ghise, fost primar al brasovului pentru ca a furat nastase!!! adica hotii vostri au toate scuzele din lume pentru ca si altii au furat candva? asa se ascund stirile actuale despre hotiile pdliste?
jenibil pentru un ziarist dar tipic pentru un pupinbassist
2011-12-02 15:50:17 | Raporteaza
@Remus L. Borgea: Dumneata sa vorbesti in numele dumitale,nu si intr-al meu,ca gresesti amarnic.
Nu ma anima deloc,dar DELOC ideea autonomiei transilvanene,la fel ca mine gandesc si cei din familia mea,si foarte-foarte multi prieteni,colegi si vecini ori tovarasi de transport comun,dar,iarasi,nu vreau sa vorbesc decat in numele meu:de vina pentru starea de saracie a tarii este nu…tara insasi,ci politicienii nostri,iresponsabili,lacomi prosteste si ieftini la cumparat.
Restul ideilor dumitale sunt simple prostii de argat chezaro-craiesc,gunoaie aruncate peste sutele de mii de romani morti in primul si al doilea razboi mondial.
2011-12-02 17:25:10 | Raporteaza
@x: adauga si faptul ca o gramada dintre regii lor au fost angevini,nu maghiari,iar Transilvania a fost principat autonom pana la nenorocitul de act al dualismului din 1865(sper sa nu gresec anul),dualismul austro-maghiar,ca Habsburgii nu-si mai puteau tine nadragii,le trebuiau lachei…
2011-12-02 17:28:55 | Raporteaza
Nu ma pot abtine a intreba daca onorabilul domn Szasz crede ca sub o administratie budapestana ar mai putea notabilitatile maghiare din Secuime sa fure asa cum fura acum,sub nenorocita de administratie a lui”budos olah”-ul de la Bucuresti.
2011-12-02 17:33:22 | Raporteaza
@sase sase:
Gresit
Nu poti obliga pe cineva sa se bucure ca l-ai batut.
Cam asa si cu ziua nationala.Maghiari au pierdut romanii au castigat.Este ca si cum ai zice dupa o partida de pocher celui care a luat banii ;Ma bucur ca ai castigat !
2011-12-02 23:31:06 | Raporteaza
Deci 7% din populatia Romaniei, nu conteaza fiindca sunt unguri. Alti ~10% nu conteaza fiindca apartin altei etnii. Din cei ramasi ~1% care se considera atei sau fara religie iar nu conteaza. 15% sunt minori si din nou nu conteaza fiindca pentru ei deci parintii.. Vreo 2% sunt bolnavi psihic si iar nu conteaza, vreo 2% sunt prea in etate sau sufera de vreo boala incurabila si deja nu mai conteaza. 8% sunt bugetari deci traiesc pe spatele celorlalti si nu conteaza. Daca ii asculti pe multi nici jumatatea feminina a tarii nu conteaza. Cine naiba sunteti voi astia, romanii care contati ?
2011-12-03 19:41:59 | Raporteaza
Stimate domn ai cumva cunostinta de maghiarizarea numelor Romanilor din Transilvania? Ai chiar in fata un exemplu graitor.Mama mea a fost botezata Arvai sau cel putin asa stiu eu sa-i scriu numele de fata. Nu m-a invatat nici macar un cuvint in maghiara,oare de ce? In nici un caz de frica.Mi-a povestit insa cum se proceda cu maghiarizarea numelor romanesti. Sa nu se inteleaga acum ca am ceva cu cetatenii romani de origine maghiara sau cu maghiarii,sunt o natie harnica care ne-ar putea fi exemplu fata de iubirea de tara spre deosebire de unii dintre noi care au creierele spalate de propaganda straina si afirma ca le este rusine ca sunt romani. Poate ei stiu mai bine de ce.
2011-12-05 23:40:07 | Raporteaza
Un ungur prost, teribil si surprinzator (tinand cont ca e totusi ungur) de prost…: “Dacă suntem solidari şi egali, şi ar trebui să fim nu doar în faţa lui Dumnezeu, ci şi în faţa legilor, ar fi frumos ca în secolul XXI, trăind într-o Europă civilizată, trebuie să clădim o ţară comună, care nu e doar a majorităţii, prin modificarea unui singur articol din Constituţie, acela care susţine că România e stat naţional, şi care ar trebui să spună că România e stat multinaţional, pentru că nu sunt doar români în această ţară, ci şi minorităţi. Ar fi un pas către civilizată.”
Acest bou nu stie ca o natiune nu e tot aia cu o etnie… Ca natiunea franceza e formata si din alsacieni care etnic sunt germani, si din tunisieni care etnic sunt arabi, etc. Singura explicatie pentru incultura asta crasa e ca omul e bagat in politica, chestie care iti ocupa atata timp, incat iata, ramai prost sadea!
2011-12-07 10:17:43 | Raporteaza