![]() | Un nou retailer alimentar european intră pe piață. Un kilogram de cafea pentru 10 tone de varză. Iobăgirea Românieivezi toate articolele de Mihai Goţiu12 Dec 2011 la 10:05 52 comentarii 2325 vizualizari. |
Mi-am început săptămâna cu două știri. Prima, din Gândul, anunță despre intenția unei noui rețele de hipermarket-uri de a intra în România, primul magazin urmând să fie deschis anul viitor în București. Este vorba de francezii de la Leclerc, specializați în comerțul cu alimente. A doua știre, de pe stirileprotv.ro, este, de fapt, o transcriere a emisiunii de duminică din serialul ”România, te iubesc!”. Un reportaj despre modul în care o mare parte a legumelor țăranilor români din comuna Matca ajung la gunoi. Sau sunt vândute pe câțiva bani mafiilor piețelor. Un exemplu cinic: la piața de gros din comuna Matca, un kilogram de roșii se vindea cu 60 de bani. Unul de varză, cu 10 bani. Un pahar de cafea (în care, în cazul fericit, sunt 1-2 grame de cafea măcinată) cu un leu. La un calcul simplu, un kilogram de cafea măcinată este echivalentul a 5-10 tone de varză! Într-un restaurant din centrul Bucureștiului sau din alte orașe mari ale României, o ceașcă de cafea costă de la 5 la 10 lei. Nu mai încercați să faceți alte echivalări, că s-ar putea să aveți frisoane. Lecția este simplă: până la urmă, totul depinde unde și cum îți vinzi producția.
Să arăți cu degetul exclusiv către țăranii români și să-i faci proști ar fi simplu. Dar ar fi, de asemenea, o prostie. Nimeni nu s-a născut învățat. Și nu te poți aștepta ca deodată cu ploaia să cadă peste România și știința organizării unei rețele de distribuție ori a înființării unor micro-întreprinderi de prelucrare a legumelor (a laptelui sau a cărnii, după caz). La nivel guvernamental, timp de 20 de ani, n-am văzut nicio inițiativă publică de educare în acest sens. Ce să mai vorbim de un eventual program de sprijin financiar (a nu se confunda cu subvențiile; e vorba de facilități fiscale pentru primii ani de activitate sau de sprijin pentru cofinanțarea în diferite proiecte). Există, dar pot fi numărate pe degete, câteva ONG-uri care, în limita posibilităților, mai fac câteva în acest sens (educație ori sprijin pentru redactarea proiectelor de finanțare).
La fel de prost se prezintă și administrațiile locale ale orașelor României. În cele mai multe dintre acestea (în marea lor majoritate) nici măcar nu se cunoaște conceptul de piețe volante, destinate exclusiv producătorilor autohtoni. Și care nu pot fi controlate de mafia piețelor. Majoritatea țăranilor nu își permit să închirieze o masă într-o piață permanentă, pentru că nu are suficientă producție care să-i permită să vândă 7 zile/săptămână. Avantajele ar fi cumulate. Pe de o parte, producătorii reali ar putea obține un preț mai bun (și corect) pentru marfa lor. Pe de altă parte, cumpărătorii ar beneficia de produse mai sănătoase și mai ieftine (prețul situându-se undeva între cel cu care țăranii vând en-gros la piețarii actuali și cel pe care aceștia din urmă îl practică). Unde mai pui că o mare parte a banilor ar rămâne astfel în comunitatea locală (sau regională) și nu s-ar dilua în conturile marilor rețele de retail.
Nu e nimic inovativ în cele prezentate mai sus. Conceptul de economie locală a început să fie deja practicat peste tot în lume. Cel puțin în acele locuri în care s-a înțeles că situația în care s-a ajuns (o echivalență a cantităților de importuri și exporturi a aceluiași tip de produse) e o aberație. Este consumatoare de resurse energetice, generează costuri suplimentare, iar beneficiul important nu ajunge la producătorii reali (cu excepția cazurilor în care producătorii nu sunt și mari comercianți), ci la mânuitorii de hârtii și power-point-uri. Iar dacă prețurile finale se întâmplă să fie mai mici, explicațiile sunt simple: fie ai de-a face cu alimente provenite din agricultura industrială (cu riscurile de sănătate ulterioare suportate de consumatorul care are impresia că face economii și de către sistemele de sănătate publică), fie e vorba de achiziționarea pe doi cenți de la producătorul real.
Toate acestea sunt lucruri deja cunoscute (sau care ar trebui să fie cunoscute) de către autorități. De ce nu se schimbă însă nimic într-o țară în care atât ministrul de specialitate, cât și premierul afirmă că nu-și valorifică decât un sfert din potențialul agricol? Răspunsul simplu ar fi: din incompetență și prostie. Un răspuns mai amănunțit s-ar putea să-l primim însă peste câțiva ani, când se va face inventarul marilor latifundiari ai României. Și când se va constata cum au achiziționat terenurile pe prețuri de nimic. Atunci, însă, va fi deja târziu. Țăranii de azi vor fi iobagi pe fostele lor pământuri (asta dacă nu vor fi ”importați” asiatici ori africani care să le lucreze) sau vor îngroșa periferiile marilor orașe.
***
Etichete: agricultura, comuna matca, economie locala, hipermarket, leclerc, matca, Mihai Goţiu, retail, romania


Costi Rogozanu azi la 16:59 |
Cu Victor Ponta s-au strîns deja destule: rămîne principala problemă a noii legi electorale. [ citeste mai departe ]
Tudor Darie azi la 15:27 |
Așa a fost să fie ca eu să fiu persoana responsabilă din partea Guvernului pentru susținerea [ citeste mai departe ]
Iulian Leca azi la 15:15 |
Altfel, imi imaginez ca multi vor vota cu mana taiata. Ce vremuri.... macar odata cineva ameninta ca [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi azi la 12:30 |
Update: Grăjdan a fost demis. De aici semnul întrebării din titlu. Oricum, încă o lovitură de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu azi la 10:16 |
A cotit cu dibăcie Băsescu la întrebarea ziariştilor dacă se mai întîlnesc cu el la [ citeste mai departe ]
Irina Zamfirescu 23 May la 16:13 |
Bucureștiul pare că ar fi inepuizabil. Construcții P+inifinit, spații verzi transformate în [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 23 May la 15:30 |
Uninominalul pur, în forma adoptată ieri de Parlamentul României, e o mare mizerie. Argumentele [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 23 May la 14:29 |
Legea privind sistemul electoral majoritar uninominal a trecut ieri de Camera Deputaţilor, după ce [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 23 May la 14:22 |
Ce e în neregulă cu POSDRU? Am tot fost avertizaţi că face Comisia Europeană verificări. [ citeste mai departe ]
Laura Cernahoschi 23 May la 12:10 |
Apare doar la emisiuni cu Gâdea, Alesandra Stoicescu sau duminicale de cancan, unde nu i se vor [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 23 May la 10:00 |
Uninominalul pur şi dur la care a visat Traian Băsescu pe vremea cînd era pe val s-ar putea [ citeste mai departe ]
Cristian Cojanu 23 May la 09:54 |
From Romania with Art,
25 mai, ora 21.30, Grădina Verona
Pe 25 mai, de Noaptea Albă a Galeriilor, [ citeste mai departe ]
Iulian Leca 23 May la 04:30 |
Cea mai mare critica adusa sistemului electoral ce tocmai a trecut si de Camera Deputatilor e ca [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 22 May la 22:27 |
Prima lună de după o căsătorie este numită ”luna de miere”. Prima lună a [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu 22 May la 19:36 |
… s-au inmultit atacurile impotriva lui Basescu pe ultimul front ramas disponibil – [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 22 May la 18:11 |
Astăzi USL a demonstrat că tot ceea ce a spus în ultimii cîţiva ani împotriva PDL nu a fost [ citeste mai departe ]
Elena Vijulie 22 May la 14:19 |
Premierul Victor Ponta şi ministrul afacerilor europene Leonard Orban au anunţat ieri că [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 22 May la 12:06 |
Monica Macovei susţine că guvernul Ponta, despre care premierul spune că e cel mai curat, e cel [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 22 May la 04:22 |
Întrebat despre participarea financiară a României la achiziționarea de către NATO a unor [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 21:55 |
Nişte fapte. Traian Băsescu s-a întîlnit ieri cu vice-preşedintele Chevron, compania care vrea [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 19:43 |
Nu mai e doar o impresie de început de campanie. Ci o confirmare: Emil Boc a evitat până în [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 21 May la 19:05 |
În ţara în care Eminescu, Creangă, Caragiale şi Preda n-au fost absolvenţi ai vreunei [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 18:20 |
Useliştii au început ofensiva de vară puţintel mai devreme, presaţi de calendarul [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 21 May la 15:38 |
Alegerea dintr-un tur a primarului generează tot felul de efecte secundare. De exemplu, negocierea [ citeste mai departe ]
Stelian Tănase 21 May la 12:17 |
Traian Băsescu aflat la Chicago, printre români, a profitat că se afla departe de casă şi [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 21 May la 11:00 |
Am văzut și români care (încă) îl iubesc pe Traian Băsescu. E drept, nu în România. Trebuie [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 21 May la 10:03 |
Şi ducîndu-se dumnealui Traian sin Băsescu la sfat în cele străinătăţi l-au însoţit alai, [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 20 May la 15:44 |
Săptămîna asta cele mai discutate probleme au fost cîinii vagabonţi, curăţenia oraşului, [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 20 May la 12:38 |
Fostul ministru german al apărării a ieşit din politică şi a pierdut titlul de doctor în urma [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 20 May la 10:15 |
Înainte de începerea festivităților de lansare a candidaților USL la Consiliul Județean și [ citeste mai departe ]
| 1"Principalele reproşuri venite dinspre PDL şi reţeaua mediatică puternică pe care şi-au creat-o cu grijă în ultimii 5"Retea puternica? Va bateti joc de noi?!? Care este cota de piata a trustului Intact,... | ||
| 2Altfel, pe langa obsesia de a-l suspenda pe presedintepai psihopatologic/psihanalitic e evaluat ca fiind obsesie numai de bassainistii arhaici (Leca si 90 % din autorii VOX)Pentru mine ar fi... | ||
| 3"Dacă Ponta nu intervine în acest caz..." Va interveni, dar la TV.Ponta e produsul politic al lui Nastase, iar legatura dintre cei doi e mai mult decat profesionala. Mirarea si dezamagirea fata de... | ||
| 4"Victore, lasa restauratia pana dupa alegeri!"Pai o lasa! Ce vedeti acuma e CEL MAI CINSTIT guvern pe care il poate oferi USL, oameni unul si unul pusi acolo sa ia fatza votantilor cu cinstea lor.... | ||
| 5Debarasarea de BalabanNoi ne-am făcut treaba cu el Inspectorul peste inspectori Să-l curăţăm pe bombonel O uscătură fără vreascuri!De el ne-am folosit doar noi Dosarul lui demult zăcea Vreo... | ||
| 6Ce penibili sunteti ca-i cereti ajutorul lui Basescu dupa ce l-ati injurat atatia ani! Si nici acum nu renuntati, pe final de articol! Ei bine, aveti tara pe care ati construit-o cu atata truda. Injuraturile... | ||
| Mihai Goţiu 11279 citiri |
| Cristian Teodorescu 11026 citiri |
| Costi Rogozanu 9327 citiri |
| Ciprian Domnişoru 4264 citiri |
| Alin Fumurescu 4051 citiri |
| Constantin Creţan 3412 citiri |
| Dorin Tudoran 2925 citiri |
| Iulian Leca 2842 citiri |
| Elena Vijulie 2794 citiri |
| Laura Cernahoschi 2689 citiri |
| Cristian Teodorescu 8 postari |
| Mihai Goţiu 7 postari |
| Costi Rogozanu 7 postari |
| Constantin Creţan 4 postari |
| Alin Fumurescu 3 postari |
| Ciprian Domnişoru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Iulian Leca 3 postari |
| Ciprian Şiulea 2 postari |
| Elena Vijulie 2 postari |
| Mihai Goţiu 61671 citiri |
| Cristian Teodorescu 41366 citiri |
| Costi Rogozanu 38519 citiri |
| Ciprian Domnişoru 18312 citiri |
| Alin Fumurescu 17957 citiri |
| Viorel Dobran 12357 citiri |
| Dan Duca 11293 citiri |
| Constantin Creţan 11171 citiri |
| Elena Vijulie 9419 citiri |
| Iulian Leca 9104 citiri |
| Cristian Teodorescu 30 postari |
| Mihai Goţiu 29 postari |
| Costi Rogozanu 29 postari |
| Alin Fumurescu 11 postari |
| Constantin Creţan 10 postari |
| Ciprian Domnişoru 9 postari |
| Dorin Tudoran 8 postari |
| Dan Duca 8 postari |
| Iulian Leca 7 postari |
| Ciprian Şiulea 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
[...] Articol voxpublica » Business & Economie [...]
2011-12-12 10:26:26 | Raporteaza
“La un calcul simplu, un kilogram de cafea măcinată este echivalentul a 5-10 tone de varză!”
La prima privire, ai putea sa crezi ca domnu’ Gotiu are dreptate si sa ii dai dreptate atunci cind lucreaza de zor sa dea jos PDL-ul si sa aduca USL-ul la putere.
Dar… daca o iei mai atent, realizezi ca domnu’ Gotiu are o problema. Sau este atit de prost incit nu stie sa faca nici macar un calcul simplu sau este atit de disperat sa aduca USL-ul la putere incit este capabil sa debiteze orice minciuna! Pentru ca, in realitate, daca luam un pret de 10 bani pe kg de varza, un kg de cafea face cit 300 de kg de varza!!
Si atunci, unde este greseala de calcul sau manipularea bolsevica? Pai… 2 grame de cafea nu costa in nici un caz 1 leu… In leul ala intra taxele, profitul vinzatorului, chiria, amortizarea aparatelor si asa mai departe.
Acum, imi vine greu sa cred ca domnu’ Gotiu este chiar atit de prost incit sa nu stie asta. Sau ca nu stie ce adaos comercial au restaurantele de ajung la 5 lei / ceasca. Importanta este ideia de baza: aveti incredere in Gotiu cind va spune ca este bine sa dati jos PDL-ul si aduceti USL-ul cit mai urgent la guvernare! Omul asta este cinstit si chiar nu va minte niciodata!
PS. Mi-ar fi placut sa aduceti aminte si faptul ca toata lumea poate sa cumpere de la piata de gros. Poate pentru producatori, un pret de 10 bani / kg de varza nu este unul bun. Dar pentru cei care stiu sa mearga la piata de gros, este foarte bine ca pot, intr-un an de criza sa poata sa cumpere la pret mic legumele pentru iarna. Desigur, acest lucru nu ajuta USL-ul sa ajunga la guvernare are ca nu trebuie mentionat.
2011-12-12 11:26:13 | Raporteaza
@Bongo: atunci cand ai decis sa-ti iei nume de maimuta te-ai gandit sa-ti vopsesti coada in portocaliu??? MARS PDL-ist pupator de gauri maro!
2011-12-12 11:43:12 | Raporteaza
Domnule Goțiu, întru totul de acord cu dvs. Vă lipsește însă un element important din articol. Îl găsiți aici: money.ro/fmi-si../.
2011-12-12 11:53:02 | Raporteaza
@Viorel: Mda… Comportament tipic de USL-as fara cei 7 ani de acasa: daca nu poti sa contrazici atunci te pui sa arunci cu jigniri gratuite.
@Sorin Sfirlogea: Mda… Chiar era nevoie sa demonstrezi ca inca nu ai iesit din comunism si ca principiile economiei de piata iti sint complet straine!
2011-12-12 12:03:15 | Raporteaza
E frumos să dai din gură, când nimic nu ai a spune. Adică ceva concret real.Ceea ce nu cunosc autorul articolului şi angajaţii de la tv, este faptul că încercarea de a face o reţea de distribuţie cu ţăranii din Matca, este sortită eşecului din prima. În primul rând că nu sunt uniţi şi nici nu au cel mai mic instinct de comunitate locală. Argumentul este că locuitorii comunei sunt divizaţi pe concepte religioase. Acolo găseşti ce sectă vrei. Păi într-o comunitate unde oamenii se urăsc instinctiv şi şi-au pierdut credinţa strămoşească, crede cineva că poate face ceva?! Niciodată. Cunosc zona şi rămâi uimit să vezi că vecini gard în gard, nu-şi vorbesc, şi dacă îi întrebi care este motivul, vei descoperi că fudulia şi prostia sunt ridicate la rang de relaţie socială. Şi dacă mergi în zonă şi vrei să-i organizezi într-o entitate locală, să aibă şi exporturi multe, te vor privi cu suspiciune sau nici nu te vor băga în seamă. De exemplu, când un cultivator găseşte o sursă de seminţe de legume, foarte bună, nici mort nu va spune de unde le achiziţionează. Nici chiar rudei celei mai apropiate, adică nevastă, frate, mamă sau tată. Dacă unul din ei ajunge într-o localitate cu legumele la vânzare şi vede că piaţa de acolo este deficitară rău de tot în legume, nu va da nici mort un telefon la alţi concitadini să le spună unde se află şi să vină şi ei.Chiar dacă el cultivă şi vinde doar roşii, şi observă că lumea întreabă disperată de varză, nu va suna acasă la vreun vecin care cultivă varză să-i spună să vină acolo la piaţă. Ei când pleacă cu maşinile cu marfă şi sunt întrebaţi unde merg să vândă, vor minţi sau vor ocoli răspunsul, spunând că o iau şi ei la îmtâmplare. Aceasta este Matca şi mentalitatea românilor. Ce poţi face într-o astfel e situaţie?! Normal că nimic, te lupţi cu morile de vânt. De această mentalitate se folosesc samsarii de legume. Şi le convine. Cum să faci să evolueze o ţară, a cărei locuitori sunt bătuţi în cap?!
2011-12-12 12:11:49 | Raporteaza
Cu ce sa-si duca omul marfa la piata?Nu-si permite oricine sa intretina o masina de transport marfa,darmite sa plateasca taxele uriase pentru aceasta inventate de ticalosii care conduc tara!Nu apuca omul sa iasa pe drum cu masina si hop,sar pe el o armata de chiulai bugetari:Garda financiara,Politia,Autoritatea rutiera,Veterinarii,etc,care fac tot ce pot si stiu pentru a determina omul sa-si arunce produsele(daca nu le confiscs banditii susmentionati).Si atunci sa nu ne miram ca sunt scumpe produsele romanesti!
2011-12-12 12:11:56 | Raporteaza
GOTIU ,IAU SI EU O VARZA MARE, FRUMOASA, SI FAC O MANCARICA SA TE LINGI PE DEGETE. CU CAT VAND EU PORTIA ? CU 10N BANI?. BA TU NE CREZI PROSTI?…SAU POATE CA ANUMITI OAMENI TREBUIE SA-TI CITEASCA ARTICOLELE , ASA CA SA LE MENTII MORALUL. CE CALCULE FACI MATALE? LA PRO TV ERA VORBA DESPRE INITIATIVA SI DESPRE CE AR TREBUI SA FACA TARANII CA SA CASTIGE . A FOST O LECTIE FOARTE BUNA DESPRE CUM TREBUIE SA-TI VINZI MUNCA. CE AI INTELES MATALE? DE CE NU INCERCI SA PROMOVEZI SI TU ASTFEL DE LUCRURI ? CA LA DARAMAT VAD CA TE PRICEPI.
2011-12-12 12:17:02 | Raporteaza
Las’ ca vine USL la putere si atunci va fi invers.
1kg de varza va costa cat 3 tone de cafea!
Atunci sa-l vedeti voi pe Gutza al nost’ cum se va umfla in bojoci!
Ce penibil esti bre Gotiule!
Vandut si cu eticheta pusa.
2011-12-12 12:17:24 | Raporteaza
bongo, … nu pot sa cred ca esti atat de prost incat sa “uiti” ca cei 10 bani pe care ii primeste taranul pe kilogramul de varza nu reprezinta profitul lui … ca si in aia 10 bani sunt tot felul de cheltuieli … daca autorul ar fi tinut cont si de cheltuieli am fi aflat ca un kilogram de cafea costa cam cat 20 de tone de varza … pana si trepanatii ar trebui sa fie in stare sa inteleaga asta
2011-12-12 12:18:23 | Raporteaza
@Nelutu: Tu chiar nu ai inteles nimic! Dupa tine, ar trebui ca fie care gospodarie sa aibe tractor, combina si masina de transport. Ei bine… Nu se poate! Pentru asta s-au inventat asociatiile (vezi ce spune Cetateanul).
Un aspect pe care Cetateanul nu l-a mentionat este faptul ca majoritatea romanilor s-au obisnuit sa primeasca fara sa faca nimic in schimb. Si daca intrii intr-o asociatie, atunci trebuie sa lucrezi in rind cu ceilalti. Si acest lucru este prea mult pentru unii…
2011-12-12 12:22:07 | Raporteaza
ieteteeeeeee, … matca e taman in moldova … pai cum asa? … nu e in ardeal? … adica ardelenii “cei gospodari” mananca varza si rosii produse de “moldovenii cei lenesi”? … nu pot sa cred …
2011-12-12 12:25:26 | Raporteaza
@MedComp: Scuza-ma ca iti spun dar ai nimerit-o ca nuca in perete! In primul rind, nu era vorba de profitul net al taranului. In al doilea rind, daca ar fi asa cum spui tu, nu ar mai cultiva nimeni varza – te las sa vezi singur unde gresesti.
Deci… Data viitoare, sa te gindesti de 2 ori si dupa aia sa te arunci cu capul inainte!
2011-12-12 12:32:42 | Raporteaza
Gotiu vrea sa spuna ca Ce Ghevaru si Papadie Antenescu or sa schimbe clima, ca sa plantam arbori de cafea si p-orma o sa cumparam varza creata de la fraierii de belgieni.
2011-12-12 12:41:45 | Raporteaza
bongo
” majoritatea romanilor s-au obisnuit sa primeasca fara sa faca nimic in schimb. Si daca intrii intr-o asociatie, atunci trebuie sa lucrezi in rind cu ceilalti. Si acest lucru este prea mult pentru unii…”
foarte corect dar soaca-mea cum sa mai munceasa ca are 81 ani,iar tanti ecaterina are 75 ani si asociatia le-a trimes acasa ca ce sa faca cu doua babe care risca sa moara pe cimp la prasila.Si atunci seful asociatiei a zis ca le da produse la toamna scazind si cheltuielile si toamna au primit dupa cum zic babele aprox.15% din ce s-a facut.si babele s-au hotarit au iesit din asociatie cultiva singure atit cit sa manince ele deci subzistenta restul terenului pirloaga.
teoria ca teoria practica te omoara.La fel ca si chiorul incerci abureala.
2011-12-12 12:57:33 | Raporteaza
@Bongo: intr-adevar,in pretul cafelei intra cele enumerate de dvs.,este un produs care ‘isi aduce aportul’ la finantarea bugetului de stat.
in schimb,varza, este o leguma deasemeni comestibila din flora spontana: taranul mamaligar puturos si prost (de unde si denumirea traditional consacrata de ‘prostime’)
nu trebuie decat sa o culeaga,si din ceea ce ramane dupa ce se umfla si el si familia pe saturate cu varza acra pe care nu trebuie sa o plateasca la supermarket ca noi restul,o vinde angrosistului care vine la poarta (!-ce facilitate nemeritata!)si se imbogateste din nemunca.
in pretul verzei nu intra:
-material genetic;
-carburant pentru lucrari agricole si electricitate
pentru irigatii (purtatoare de taxe si accize);
-fertilizanti si tratamente
mai mult nu intra MUNCA : cand vedeti imagini cu tarani care dau cu sapa in camp la temperaturi de 39gr.C ori se balacesc in noroaie, este evident ca fac acest lucru datorita prostiei si inculturii, modului de viata primitiv, pentru a-si mentine astfel conditia fizica eliminand surplusul de varza ingurgitata,in loc de a merge la o sala de fitness.
Mai mult, unii mai primesc si subventii!!! acestea ar trebui anulate si banii restituiti catre UE in sprijinul
monedei noastre a tuturor, a intregului popor european.
Cu privire la calculul dvs. tehnico- economic insa nu pot fi de acord; observand ca simpla numarare ori totalizare ridica adesea mari probleme clasei politice si tehnocratilor post-revolutionari,imi permit sa va dezvalui un secret al matematicii (popular, al artimeticii),se pare bine pastrat de unii manipulatori ai opiniei publice;
se numeste ‘ regula de trei simpla’ si se utilizeaza ca mai jos:
daca 1kg de varza …….costa 0.1RON
cate ?kg de varza …….costa 1.0RON
…………………………………
RASPUNS: ? = 1.0RONx1kg/ 0.1RON=100kg
dupa care, aplicam din nou aceasta metoda aritmetica avansata :
daca 100kg varza..echivaleaza ca pret cu … 2g cafea
?kg varza..echivaleaza ca pret cu .1000g cafea
………………………………………………
RASPUNS: ? = 1000gx100kg/2g = 10000/2=5000kg=5tone varza
Note:
a) simbolul ‘?’ se citeste ‘cat,cate’
b) acceptam ca, deocamdata, 1kg=1000g iar 1tona=1000kg
(sistem metric nereformat)
deci 300kg mentionate in postarea dvs. nu au cum sa rezulte; va rog sa ma scuzati: nu spun ca ati gresit calculul, ci ca desigur ati avut in vedere constientizarea si mobilizarea masselor inapoiate pentru contracararea propagandei dusmanoase.
2011-12-12 13:01:25 | Raporteaza
@octavescu: corect! d.lor, de ce avem POLITICIENI ??? Ca sa rezolve aceste probleme, sa faca asociatii adevarate, cu regulamente adevarate, cu tot ce trebe ! Sa adune oamenii, sa le explice, sa i lamureasca…..Nu sa stea toti, ca belitii, si sa apara la TV vorbind !
2011-12-12 13:59:26 | Raporteaza
@Bongo: Asteptam cu nerabdare cafeau de 30 lei/kg sau cafeluta la pahar de 0.06 lei
Sau mai pe scurt daca nu bei doua – trei cafele la ,,dozator ,, poti sa iti pui varza pentru iarna ……….
2011-12-12 14:00:00 | Raporteaza
Tocmai reteaua de distributie a fost distrusa. Productia a cazut de la sine.
Cand vom cerste mari ne vom da seama ca produsele romanesti sint mai bune si mai ieftine. Si vom refuza la nivel de mase sa le cumparam pe cele straine
2011-12-12 14:02:08 | Raporteaza
M-am codit putin sa scriu..dar nu mai pot..cu atata prostie..Si acum Pentru cel care are Nick-ul @Bongo:
“varza, este o leguma deasemeni comestibila din flora spontana: taranul mamaligar puturos si prost (de unde si denumirea traditional consacrata de ‘prostime’)
nu trebuie decat sa o culeaga,si din ceea ce ramane dupa ce se umfla si el si familia pe saturate cu varza acra pe care nu trebuie sa o plateasca la supermarket ca noi restul,o vinde angrosistului care vine la poarta (!-ce facilitate nemeritata!)si se imbogateste din nemunca.
in pretul verzei nu intra:
-material genetic;
-carburant pentru lucrari agricole si electricitate
pentru irigatii (purtatoare de taxe si accize);
-fertilizanti si tratamente
Baaaa: varza este o planta leguminoasa bianuala din familia Crucifere(Cruciferae)…si nu face parte din flora spontana(sic) ..dobitocule, nici nu exista flora spontana ci .. flora spontanee…Spontan esti tu in prostie.Asa…termenul de prost nu este unul “traditional” doar in capul tau sec…provine din slavona si are initial un cu totul alt sens, ulterior modificandu-se astfel incat a ajuns sa te reprezinte perfect.Tie poate la bloc ti-a rasarit vreo varza din senin printre antenele de pe acoperis-cam este este nivelul tau-..Material genetic inseamna si semintele care se planteaza, retardatule, apoi ies rasadurile care se replanteaza…Daca faceai clasele 5-8 ai fi aflat asta. Varza este mare consumatoare de apa (si asta costa in zilele noastre)si din pacate are parte si de paraziti…Apoi dupa ce este culeasa..fie e vanduta asa fie este preparata cu saramura..Nici aia nu se face dupa capul unora ca tine.. din nou apa, sare(costa) si trebuie vanturata pentru a fi zeama-”moarea” numai buna de baut si varza de gatit.Daca mai faceai si putina economie ar fi trebuit sa stii ca un produs finit indiferent de marimea lui inglobeaza tot de la A la Z pana vine unul de-asta ca tine care cumpara citez”de la market”(si taranii cumpara de la market).Apoi du-te la originea cuvintelor matematica si aritmetica si mai cugeta. Iar in legatura cu regula de 3 simpla.. se vede ca si aici esti varza…Ron-ul-adeca leul romanesc are sub-diviziune banul..Pai cat de prost poti fi sa calculezi dupa regula de 3 simpla astfel..daca 1 kg varza= 10 bani la tine rezulta ca la 1 RON ai 1 suta kg…Mai nene..Dumnezeu tare mult tine la prosti, astfel n-ar fi lasat atatia.
2011-12-12 14:35:50 | Raporteaza
@octavescu: Ma tem ca 1.0RONx1kg/ 0.1RON nu fac 100kg ci vreo 10. Oricum comparatia dintre varza si cafea este aberanta, e ca si cum te-ai astepta ca 1kg de pufuleti sa coste cat 1kg de carne (sau invers).
2011-12-12 14:55:54 | Raporteaza
Ha, ha, ha, bai “bongo”, bai, cata rautate porti in sufletul tau de postac de partid !
Si cat de mult aer ai in suportul pentru gat pe care-l porti in loc de cap !
A, plus tupeul jegos marca basescu-udrea-anastase, tupeul ala cu care infractorii sustin ca noaptea-i zi, bai, “bongo”, si ca furturile si fraudele lor grosolane se numesc reforme si “modernizarea statului” !
2011-12-12 14:56:57 | Raporteaza
@N.Onestu:
2011-12-12 14:56:58 | Raporteaza
@Bongo:
Sincer, esti prost de bubui si mai esti si fudul, dai lectii altora!
Fireste ca in 1Ron intra cafea, pahar, profir, amortizare etc.
Dar si in aia 10bani kg de varza intra profit, apa, ingarsaminte, taxe etc.
Tu cati bani iei de la PDL? sau te platesc in natura?
2011-12-12 15:07:37 | Raporteaza
@Marian Stanciu:
Corect!
Bongo reprezinta perfect prototipul votantului PDL si, ma tem, si al politicianului PDL: prost, fudul, rautacios, cu aere de superioritate!
2011-12-12 15:09:41 | Raporteaza
Uite alta desteapta care-si da cu parerea…
gabrielacretu.r../
2011-12-12 15:38:42 | Raporteaza
domne ce bun ar fi un gotiu pe varza.dupa aia o cafea neagra.cu ceanura dupe gust.
2011-12-12 15:55:04 | Raporteaza
@Goguta: Rolul POLITICIENILOR nu este de a înfiinta asocatii agricole (si de orice fel). Rolul lor este de a stabili CADRUL LEGAL necesar constituirii în asociatii. Din cîte se pare parca acest cadru legal exista. Atunci problema este alta. Una fiind ca oamenii nu stiu cum si ce sa faca. Statul aici ar trebui sa fie mai activ, dar technocratii si birocratii pe care-i are de ce sa ne mire ca situatia este asa cum este..
2011-12-12 16:06:01 | Raporteaza
N. Onestu … pari onest da’ din dorinta de a fi spontan ai cam facut’o varza
2011-12-12 17:15:38 | Raporteaza
ba da dashtept e gotiu asta…
cum sa compari o cafea pregatita cu varza de pe cimp. inca de la gradinita inveti ca nu compari mere cu pere.
boabele de cafea cresc pe neshte plantatii prin hamerica latineasca, le aducem cu bamporu, trec prin mai multe depozite, cineva le prajeste pe boabe, eventual mai da cu neshte arome pe ele, si apoi iar depozite, iar comert iar vindut transportat si cumparat, pina la urma ajunge la cafenea sau unde mama naibii o cumparam fiarta, cafeneaua aia plateste o chirie, plateste aparatura, mobilieru care trebuiesc amortizate si plateste salarii la aia de ne fac cafeaua si ne-o servesc. si pe tot drumu asta fiecare are profit. cel mai probabil tzaranu de la plantatia de cafea primeste pe kilu de boabe mai putin decit tzaranu roman pe kilu de varza.
da daca din kilu de varza faci varza a la cluj cu cit se pune ca vinzi kilu de varza?
2011-12-12 17:17:00 | Raporteaza
boc e varza!basinescu este varza!!pdl este varza!cat costa varza???de ce nu are pret varza!!!??/vedeti…………………!!!
2011-12-12 17:32:16 | Raporteaza
Bubi, … esti varza … n’ai inteles nimic … gotiu nu a comparat varza cu cafeaua, ci 1 kilogram de cafea cu 10.000 de kilograme de varza … da’ ca sa’ntelegi asta trebuie sa ai macar trei neuroni
2011-12-12 17:36:31 | Raporteaza
Din pacate pentru tarani, acesti aparatori ai traditiei si ai spiritului national, clasa lor social a fost inventata pentru a satisface nevoia de unelte in agricultura medievala, dupa ce agricultura sclavagista a fost desfiintata. Pana pe la mijlocul secolului XX , mainile taranii au ramas cele mai eficiente unelete. Astazi insa, taranii consuma mult mai mult decat un trator cu toate dotarile. Pentru binele lor si pentru binele public se impune retragerea lor din teren si recalificarea. In masura in care orice munca umana devine ineficienta economic, un stat social, asistential, mult hulit de proapetii capitalisti romani este cea mai de bun simt solutie. Ma rog le dai acolo sa faca ceva care sa nu dauneze prea rau celorlati: sa picteze, sa scrie poezii pe bloguri, sa joace teatru si le dai mancare la schimb.
2011-12-12 17:43:39 | Raporteaza
@N.Onestu: nu Bongo a dat calculul cu regula de 3 simpla, ci eu;
ai calculat corect-si rezultatul meu este corect: doar ca am aplicat un mic truc pedagogic -numit in gluma ‘regula inmultirii si impartirii cu 10′ si invatat de la un mare dascal, pt. a evalua gradul de atentie si intelegere al subiectului;mi s-a parut necesar-cum faci din multipli de 10 prin diviziune la 1 ori 2 sa-ti rezulte 300,ca lui @Bongo
referitor la incadrarea botanica a verzei, ai din nou dreptate:chestia cu flora spontana este evident o ironie la adresa celor care cred ca agricultura inseamna a sta pe langa niste plante, ca ele cresc si infloresc ca floarea-n glastra.
2011-12-12 18:51:06 | Raporteaza
Nu va mai certati pe “nimic”! Ati fost in excursii in UE?
Cred ca DA… Comunitatile multor orase, sau chiar mai mici asezari, organizeaza SAMBATA targuri de produse naturale cu vanzare, alimentare si nealimentare… E tare frumos si practic!!
In RO de ce oare nu se poate face asa ceva?! si NU trebuie sa mearga la zeci- sute de km sa “piarda” timp si bani…
2011-12-12 19:36:47 | Raporteaza
@ana: Tu in ce capat de lume stai, mai fata?
2011-12-12 19:42:41 | Raporteaza
dl. autor a pus un calcul gresit economic si a obtinut ce a dorit, TRAFIC si COMENTARII. Conform logicii, dintr-o ipoteza gresita poti obtine doar o propozitie, ori falsa, ori adevarata. Bine ca nu a facut comparatia cu o cafea de franciza (Starbucks sau Segafredo). Una e un serviciu la botul calului cand vinzi si alta e acelasi serviciu cand cumperi, confortul se calculeaza cu + sau cu -. Cafeaua e al doilea cel mai important bun vandabil, dupa petrol. Eu propun sa vindem toata varza in Coreea sa se “prezidentiasca” aia cu kimchi
2011-12-12 20:19:26 | Raporteaza
@Mihai Gotiu:
sub marota ‘economie de piata” politicienii si executantii lor din administratie nu au oferi taranului roman nici un sprijin efectiv pentru constituirea asociatiilor agricole ba chiar au facut tot posibilul pentru a nu se intampla asa ceva in mod practic…
de ce? din interes material direct: pentru a percepe taxa de protectie de la marii importatori care oricum nu platesc alte taxe la stat…
treaba e valabile si la grau ca si la legume sau fructe
2011-12-12 21:52:05 | Raporteaza
“timp de 20 de ani, n-am văzut nicio inițiativă publică de educare în acest sens”
Gutza, mai informeaza-te. In acest moment sunt sute de micro-intreprinderi unde se prelucreaza (si vinde) legume, carne, lapte. De mirare ca nu stii, pot fi vazute mai ales in Ardeal. Si sunt destui romani care sunt patroni (sau asociati), nu numai sasi si maghiari. PROSTIE nu inseamna doar lipsa de educatie si de experienta – care pot fi acumulate in timp (e drept, 20 de ani incepe sa fie excesiv!), ci si teama de a te implica, lipsa de initiativa. Nu putini tarani au preferat sa isi arendeze pamintul si sa isi faca viloaie, sa isi cumpere masini (deloc agricole) decit sa investeasca in propriul pamint. Cinbe e de vina ca taranul roman respinge orice forma de asociere?
Si, apoi, se pare ca nu stii (sau nu vrei sa stii?): la anul se vor implementa 2.5 miliarde euro in agricultura. E si datoria voastra sa stati cu ochii pe bani, pe modul cum vor fi cheltuiti – si sa ajutati taranii sa inteleaga sansa uriasa care li se ofera.
2011-12-12 22:30:43 | Raporteaza
Stiti ce ma amuza? Sint atiti “destepti” care de abia asteapta sa fie luati de prosti de alde Gotiu! Pe linga asta, cind Gotiu o da in bara, sar ca prostii sa ii ia apararea si sa demonstreze ca nici o aberatie nu este prea mult atunci cind trebuie aparat interesul de partid.
ALOO!!! Voi chiar nu realizati cit de penibili sinteti incercind sa aparati un bolsevic mincinos?!? Minciuna lui Gotie este foarte evidenta: “un kilogram de cafea măcinată este echivalentul a 5-10 tone de varză”. Fara nici un fel de referiri la modul cum creste varza, la profitul net al taranului, la Basescu.
Acum, este treaba voastra daca va place sa fiti luati de prosti. In fond, traim in democratie. Exista o regula de bun simt care este valabila mai ales in democratie: cind esti prins cu o minciuna, lasi capul in pamint demonstrind ca totusi mai ai o urma de bun simt. Voi ati ratat ocazia asta. In schimb ati demonstrat ca duhniti a bolsevism…
2011-12-12 22:36:54 | Raporteaza
@octavescu: “doar ca am aplicat un mic truc pedagogic”. Nu era mai simplu sa spui ca esti mai prost de felul tau si ca habar nu ai sa faci inmultiri si impartiri cu multipli si submultipli ai lui 10? Dar te-ai trezit sa dai lectii de folosirea regulii de 3 simpla. Wow!!! As putea sa jur ca vorba aia (prostul daca nu este fudul, parca nu e prost destul) a fost facuta special pentru tine.
Si daca vrei sa sti de unde rezulta cele 300 de Kg, am luat o valoare medie pentru cafeaua macinata din super-market: 30 de lei/kg. Fara nici un fel de calcule avansate: la 10 bani/kg, 300 kg de varza valoreaza cit 1 kg cafea. Punct! Ce naiba este atit de complicat?!?
PS. Si acum cum ramine? Chiar si dupa calculul tau, eu am avut dreptate si Gotiu a exagerat ‘doar’ de vreo 10 ori. Iti vei cere scuze ca m-ai jignit degeaba sau te vei comporta ca restul bolsevicilor?
2011-12-12 22:41:35 | Raporteaza
@Bongo: mai prostovane,dar n-ai vrea tu sa ne spui care-s “submultiplii lui 10″!Bai pulifrici portocaliu!
2011-12-12 22:53:44 | Raporteaza
D-le Gotiu,dar chiar toti tontii,toti semianalfabetii au acces! V-as ruga sa puneti un test pentru determinarea IQ-lui,si doar cei cu IQ>50 sa aiba acces!(urangutan IQ=49,cimpanzeu IQ=55)
2011-12-12 23:00:09 | Raporteaza
@Gotiu
pietele de care spui exista bine mersi. In Ardeal. In Bucuresti nu, ca mafia e puternica.
Iar cine se ia in gura cu Mafia, si-o ia in primul rand de la cetatenii care pot fi ataaat de usor de manipulat prin ziare sa dea in respectivul cutezator. Vezi cazul Basescu.
2011-12-12 23:00:49 | Raporteaza
Si ai dreptate: iobagirea se poate realiza numai pe o solida baza de prostie umana.
In Ardeal baza asta lipseste, si si-au facut singur piete, nu au asteptat sa le “dea” Ministrul Agriculturii.
2011-12-12 23:02:52 | Raporteaza
@Liicheanu si Plescu#42: OK. Recunosc. A fost o exprimare gresita. Viteza este de vina…
2011-12-13 00:51:41 | Raporteaza
@@Liicheanu si Plescu: Dar despre minciuna lui Gotiu nu spui nimic?
2011-12-13 00:53:03 | Raporteaza
In legatura cu taranii din ziua de astazi si comertul. Locuiesc intr-un oras mic din jud. Suceava, unde nu exista producatori mari de legume/fructe. Dar in anii ‘80 piata era plina ce comercianti veniti din sud, tarani din Teleorman care vindeau rosii, vinete, ardei, altii din Galati cu pepeni s.a.m.d. De ce atunci se putea si acum nu? De ce atunci taranii stiau sa-si vanda marfa? Or fi uitat intre timp? De ce atunci puteau pune mana de la mana ca sa vina cu un camion de marfa tocmai pana in nordul tarii? Ii ajuta atunci Ceausescu? Ce sa le mai faca statul in ziua de astazi?
2011-12-13 09:00:33 | Raporteaza
MAI, dar de ce nu va duceti voi cu carutza( sau sa puneti mana de la mana sa inchiriati un camion) pana la Bucuresti????
2011-12-18 18:57:28 | Raporteaza
@Cetateanul: În primul rând, cred că vrei să zici “consăteni”, nu “concitadini”, căci Matca nu e oraş. În al doilea rând, e vorba despre ţărani în general, nu doar cei din com. Matca. În pieţe e o mafie de nedescris. Adevăraţii producători nu pot vinde, nu pt. că nu pot veni în fiecare zi, ci pentru că nu primesc autorizaţie. Nu e normal să avem intermediari în piaţă. Gândeşte-te că şi la buticurile de la colţul străzii, pe lângă ţigări şi biscuiţi, găseşti şi legume. Dar ei plătesc TVA, impozit pe profit etc., în timp ce ăia din piaţă, pe lângă faptul că vând scump, nici nu plătesc nimica la stat, exceptând taxa de “protecţie”. Cel puţin în Bucureşti, nu mai există decât vreo 3 pieţe ţărăneşti; în rest, numai intermediari peste tot. Ia să fie lăsaţi ţăranii să vină în piaţă, că au ei ce vinde. Acum vreo 10-15 ani, în majoritatea pieţelor erau ţărani. După 2000, Băsescu a dărâmat mai multe pieţe, “modernizându-le”. Numai că în limbajul băsescian, “modernizare” în seamnă scoaterea ţăranilor şi aducerea intermediarilor.
2011-12-20 12:41:19 | Raporteaza
PIATA DE GROS UNDE E? E PESTE TOT?
2011-12-25 16:50:10 | Raporteaza
Hi there! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no data backup. Do you have any methods to prevent hackers?
2012-04-12 22:20:00 | Raporteaza