![]() | Vasile Ernu propune Manifestul cărţii: “Trăim încă din infrastructura şi materia cenuşie produse de vechiul regim, distrugînd continuu resturile care au mai ramas”vezi toate articolele de vox28 Feb 2010 la 16:07 68 comentarii 3426 vizualizari. |
Ceea ce urmează se referă la o problemă culturală majoră, dar care porneşte de la un exemplu concret: situaţia cărţii în ansamblul său. Ştiu că în România e bine să spui doar ceea ce e bine să se audă şi să deranjezi doar atît cît îţi permit diversele centre de putere. Voi încălca această regulă. Ceea ce urmează nu e nici o condamnare, nici o tragere la răspundere, nici o analiză exhaustivă, ci o încercare de a depista problemele profunde, de a le pune în discuţie şi de a propune anumite soluţii.
de Vasile Ernu
Nu am pretenţia de originalitate, căci o bună parte din idei „plutesc în aer” şi sînt cunoscute destul de bine în mediile de specialitate; doar că nu se prea discută public. Voi vorbi despre „carte” într-un sens larg, considerînd-o cel mai bun, sigur şi ieftin instrument de educaţie şi, de aceea, şi cel mai important. Prin „literatură”, în acest text, definesc orice gen, cu excepţia carţilor de ştiinţă. Deci, cum putem salva industria cărţii şi mări numărul cititorilor?
Situaţia actuală
Trebuie să pornim de la o constatare simplă: în acest moment, Statul şi instituţiile sale care se ocupă de domeniul cultural nu dispun de nici o analiză serioasă şi credibilă a domeniului cultural în ansamblu şi în mod special al situaţiei cărţii de la noi. E lăudabil că Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii încearcă să ne ofere din cînd în cînd cîte o analiză, dar totul e încă timid, ca la început de drum. Mediul privat nu a făcut nici el mai nimic în acest sens. Deci, nu avem nişte date statistice serioase şi nici discuţii publice cu actorii principali ai acestui domeniu, aşa că despre piaţa de carte din România nu se ştie mai nimic.
Toată lumea aproximează. Nu ştim cît producem, cît vindem, cîţi şi ce cititori avem, cum se împart ei pe categorii, care sînt tendinţele etc. Nu credeţi statisticile publicate la sfîrşit de an sau cele de la tîrgurile de carte: sînt irelevante şi au alt scop decît oferirea unor date exacte. Datele reale sînt altundeva, însă ele trebuie adunate, clasificate şi analizate de instituţii independente şi specializate în aşa ceva. Cu reţelele şi numărul de librării stăm foarte prost, iar bibliotecilor, nici nu le mai ştim numărul exact şi ce au în gestiune.
Datele minime de care dispunem ne arată că numărul cititorilor scade, bibliotecile dispar, librariile de stat au devenit mai întîi papetării sau ABC-uri, după care, sedii de bancă. Librării private s-au deschis doar pe Magheru şi în centrul cîtorva oraşe mari. Pentru achiziţia de carte pentru biblioteci nu sînt fonduri, iar profesorilor le-a fost tăiat fondul pentru achiziţa de carte.
Aşa că, draga mea nouă Patrie, intrată în NATO şi UE, ai luat-o într-o direcţie greşită. Secolul XXI e în direcţia opusă. Noii politruci, chiar dacă nu le pasă de această problemă, ar trebui să pornească de la abordarea pragmatică: pentru a avea un stat prosper sau măcar pentru a a-şi spori propriile averi, au nevoie de oameni educaţi.
În sec. XXI, nu putem folosi scuturile antirachetă şi nici accesa fonduri europene dacă nu ştim carte. Statul român şi elita financiară românească ar trebui să ştie că nu-şi permit luxul de a nu cheltui bani pentru educaţie şi cultură. Pe termen mediu şi lung e mult mai costisitor să nu cheltuieşti bani pe aceste domenii. Vom plăti un preţ prea mare după aceea şi nu cred că vom mai putea recupera ceva. După al II-lea război mondial, în Europa, inclusiv în România, s-au cîştigat nişte drepturi (educaţia, cultura şi asistenţa medicală gratuite pentru toată lumea), drepturi care la noi, după 20 de ani de „tranziţie democrată” sînt pe cale de dispariţie. Voi reveni pe această temă.
Încă o precizare şi trecem la subiect: să nu uităm că nivelul de şcolarizare, de acces la educaţie, şi infrastructură culturală (şcoli, universităţi, biblioteci, librării, asociaţii cultural-profesionale, teatre, case de cultură, cinematografe etc.) au fost în vechiul regim la un nivel ceva mai decent decît avem acum. Fireşte, avem nevoie de analize şi date statistice ca să ştim despre ce vorbim, însă putem cădea de acord asupra unui fapt concret: după 1990, educaţia şi infrastructura culturală s-au degradat continuu. Ar fi bine să facem un exerciţiu de gîndire, dar mai ales un studiu.
Să încercăm să trecem dincolo de fobiile ideologice şi trucurile propagandistice ale vechii şi noii ideologii, şi să analizăm tendinţele de dezvoltare a educaţiei, a infrastructurii educaţiei şi culturii de la noi în anii `60, `70, `80 în întregul context european. După care să facem o comparaţie cu tendinţele din ultimii 20 de ani. Vă garantez că vom avea mari, mari suprizele. Cu alte cuvinte, „vechea moştenire” este o „epocă donor”, iar tranziţia o „epocă căpuşă” care se „hrăneşte” din ea: noi trăim încă din infrastructura şi materia cenuşie produsă în acea epocă, fără a o îmbunătăţi, ci distrugînd continuu resturile care au mai ramas. Simple întrebări: de ce să distrugi bibliotecile şcolare din judeţe şi sate? De ce să distrugi casele de cultură şi să nu le reutilizezi? De ce să distrugi cinematografele? De ce să distrugi reţeua de librării? Piaţa o cere, le-am privatizat, trebuie să rentabilizăm şi să eficientizăm, ni se spune. Greşit. Fals. Idea de „piaţă liberă” care reglează tot şi salvează tot, e un simplu „nou chip cioplit” la care elita noastră se închină.
Cînd va regla „piaţa liberă” ceea ce s-a distrus în ultimii 20 de ani? Vă spun eu: NICIODATĂ. Dacă Statul nu intervine urgent, copiii de la sate, populaţia săracă, care este majoritară în această ţară, vor avea acces la carte şi la educaţie în proporţii insignifiante. Vom creşte oameni needucaţi de care nu are nevoie nici o structură de stat sau privată. „Privatul” poate îşi permite acest lux, fiind concentrat în mîinile unor mici elite, însă Statul Român nu are voie să gîndească măcar că îşi poate permite acest lux.
Teza simplă de la care pornesc e următoarea: infrastructura (drumuri, căi ferate, resurse energetice, şcoli, spitale, librării, biblioteci, teatre, cinematografe, galerii etc) ar trebui să fie bunuri naţionale şi prioritare pentru Stat. Ele nu ar trebui să fie privatizate şi nu li se poate schimba destinaţia iniţială decît în situaţii de excepţie. Fără a fi mare specialist, observaţia de bun simţ de la care pornesc e următoarea: distrugerea, degradarea sau inlocuirea unei infrastructuri de stat gratuită şi ieftină cu una privată, exclusivistă şi scumpă va duce la o fragmentare socială tot mai mare, la degradarea educaţiei majorităţii populaţiei sărace şi la crearea unor inegalităţi majore. Dispariţia unei legături de căi ferate dintr-o anumită zonă poate duce la ruperea unei comunităţi întregi, la degradarea ei şi, în final, la dispariţie. La fel e şi cu infrastructura culturală.
Dispariţia unor şcoli, biblioteci, librării poate duce la dispariţia unor comunităţi. Unele infrastructuri fac legaturi sociale pe orizontala, altele, pe verticală. Dar, atenţie, pastrarea infrastructurii culturale de stat nu presupune inexistenţa reţelelor private. Trebuie însă să regîndim urgent rolul Statului român în economie, iar în cazul nostru, rolul lui în domeniul cultural. Mitul că ce e de stat e prost gospodarit şi ineficient şi că ce e privat e bun trebuie distrus.
Edituri
Aici nu aş vorbi prea mult fiindcă avem editori foarte competenţi şi oameni în domeniu care cunosc mult mai bine situaţia decît mine. Însă cîteva observaţii: nu mă voi referi la traduceri, ci doar la literatura română. Este inadmisibil, de exemplu, ca o editură cu un nume şi o forţă atît de mare cum este Editura Humanitas să nu resuşească să descopere şi să impună pe piaţa literară macar cîţiva autori români: ea s-a axat fie pe „redescoperirea” autorilor interbelici, fie pe editarea unor autori deja afirmaţi în comunism sau descoperiţi de alte edituri (vezi cazul H.R.Patapievici). A încercat de cîteva ori să pornească colecţii de tineri autori români, dar nu a reuşit. Să sperăm că pînă la urmă va reuşi.
Un alt rol important pe piaţa de carte românească îl are Editura Polirom. Aici avem un alt gen de problemă: editura Polirom în decurs de 7-8 ani a reuşit să pună monopol pe literatura română. E admirabil faptul că această editură a reanimat, practic, începînd cu anii 2000, interesul publicului pentru literatura română, care a trecut după `89 printr-o situaţie foarte grea. Polirom a reinventat tehnic şi managerial literatura română. A creat colecţii pentru autorii cunoscuţi, serii de autor şi a pornit colecţia EgoProză care promovează autori tineri şi care deja face istorie. Aici însă avem o altă problemă: riscul care decurge în urma creării unor monopoluri, mai ales dacă ţinem cont că Polirom are în gestiune şi Cartea Româneacă. Monopolurile nu fac bine nimăniu şi, în special, pieţei literare şi scriitorilor. In acest context, nu e neapărat vina editurii. Ceea ce lipseşte într-o bună măsură la noi sînt editurile mici, de nişă, independente care au altă funcţie decît cele mari. În ţările cu tradiţie în acest domeniu, vom vedea că cele care descoperă autori, îi impun pe piaţă, experimentează şi impun diverse curente nu sînt editurile mari, ci cele mici.
Editurile mari sînt cele care selectează, clasifică, ele „betonează”, plătesc mai bine. Editurile mari de obicei nu sînt creative: ele preiau ce a fost deja descoperit şi impus. Ele „clasicizează” şi dau „prestanţă” (simbolico-financiară). Editurile mici sînt un soi de pepiniere pentru cele mari, fiindcă au timp să caute, să descopere, să promoveze şi să impună. Ele se pot concentra pe un autor. De obicei, ele se ocupă de cîţiva autori pe an, cele mari, de zeci, dacă nu sute. Editurile mari nu au timp să caute şi să promoveze nume noi, nu au capacitate să descopere, însă au bani şi putere să ţină şi să producă „clasici”. Aceste probleme însă nu pot fi rezolvate prin decrete de stat, ci doar din interiorul lumii editoriale. Oricum e încurajator că edituri mijlocii precum Curtea Veche, Cartier, Trei, Art etc. au inceput să publice constant scriitori români.
Mass-media şi cartea
Pentru o ţară care este literaturocentrică, mass-media acordă mult prea puţin spaţiu cărţii şi pieţii de carte în ansamblul ei. Cîteva observaţii pe tema: prezenţa cărţii în mass-media noastră.
La noi se mai face încă o confuzie mare între PR, critică literară şi jurnalism cultural. E comic cum uneori, criticii literari devin PR-işti, iar PR-iştii, critici literari. PR-ul din domeniu are ca obiect manipularea publicului prin orice mijloace cu scopul de a vinde cartea. Jurnalistul informează şi este şi un „entertainer cultural” ce crează o „atmosferă” care te îmbie la lectură. Criticul nu vinde cărţi sau autori, nu face galerie nimănui, nu te distrează, ci te ajută să înţelegi, te ajută în procesul de reflecţie asupra cărţii şi mai ales, te ajută să selectezi şi să iei decizii în favoarea unei cărţi sau a alteia. Criticul literar nu e prieten cu autorul, ci cu cititorul.
Cotidienele româneşti au tratat mereu redacţia „culturală”, şi deci, şi rubrica respectivă, pe post de cenuşăreasă. Cultura nu face rating şi e săracă. Cultura nu e eficientă aşa cum o cere piaţa. Odată cu criza financiara, lucrurile s-au înrăutăţit şi mai mult. Multe cotidiene s-au închis, iar cele care au rămas, şi-au restrîns în primul rînd redacţia şi rubrica de cultură.
Presa culturală are cîteva mari probleme. Mai întîi e marea problemă a difuzării – cu presa culturală nu vrea să se complice nimeni. A doua problemă, sînt prea puţini bani pentru a putea plăti suficient de bine, astfel încît autorii să poată trăi din banii „din cultură”. Revistele care vor să reziste au fost nevoite să intre în marile trusturi media, de unde şi posibila dispariţie a „autonomiei critice”.
Dilema Veche, poate cel mai citit săptămînal cultural, ziarul cultural al clasei de mijloc româneşti, acordă mult prea puţin spaţiu cronicii de carte şi articolele sînt prea „pe linie” pentru a provoca. Este o revistă conservatoare pentru un public conservator, sau mai degrabă confortabil. Are însă un public foarte stabil.
Dilemateca, singura revistă românească specializată pe carte, este din păcate cea mai mare dezamăgire. Este un model perfect despre cum nu se face o revistă despre carte. Are un design care nu se mai practică de foarte mult timp, iar conţinutul nu reuşeşte să depăşească nivelul cronicilor de carte înşiruite fără noimă. Adică în loc să polemizeze, să facă critică literară în advăratul sens al cuvîntului, să dezbată teme sau să facă măcar jurnalism cultural, ea face PR (la negru, camuflat sub cronică de carte). Revista nu a reuşit să propună teme şi dezbateri care să ajute cartea, autorul sau diverse segmente a pieţii de carte. Apoi este inadmisibil să nu aibă site: înţeleg că poţi fi amator de design de sec. XIX, dar de ce doar pe hîrtie? Revista are o redacţie prea bună pentru a fi atît de slabă.
România literară, din păcate, nu a putut să se reinventeze şi a rămas în aceaşi paradigmă a perioadei ei de glorie. Gloria a apus, ea a rămas. Ea nu reuşeşte să aibă şi alt public decît fie oamenii de specialitate, şi aceia foarte puţini, fie publicul „biologic” cu care a împărţit gloria tinereţii. Practic, e o revistă „biologică” care se află la a „treia vîrstă” şi moare încet, odată cu cititorii ei. Avantajul ei e că reuşeşte să trăiească din vechea aură, care încă are putere şi asigură un public fidel în oraşele de provincie.
Dacă cotidienele reprezintă „cîinele de pază”, atunci zona presei glossy reprezintă „animalele domestice”. Animalul de casă se gudură, face pe plac stăpînului, aici e plăcut, linişte şi pace: „avem de toate, poftim şi consumaţi”. Revistele de acest gen au început să fie exploatate tot mai mult în ultima perioadă de PR-ul editurilor şi nu fără un oarecare suces. Dar a venit criza şi a mai domolit avîntul glamour, această zonă rămînînd una care nu poate construi, produce, ci doar vinde.
Presa culturală din provincie e într-o situaţie catastrofală: sursele de finanţare „promiscue”, relaţiile de rubedenie, prietenie şi subordonare, lipsa spaţiului de respiro dintre cel ce scrie şi cel despre care se scrie, toate acestea fac revistele de necitit. Principiul feudei care domină presa culturală din provincie o face necredibilă şi neinteresantă. (Excepţie fac Vatra – Tg.Mureş, Timpul - Iaşi şi Idea – Cluj, însă ultimele două nu acordă prea mult spaţiu cărţilor).
Singura revistă care a reuşit să prezinte într-o manieră vie, să problematizeze, să se pronunţe cu texte pro şi contra asupra unei cărţi, să pună întrebări şi să facă interviuri polemice cu autorii este Observator cultural. În acest moment, este singura revistă care joacă un rol semnificativ în domeniul despre care discutăm. Nu vorbesc de gusturile estetice sau linia ideologică asumată, ci doar de modul de funcţionare al acesteia şi de felul în care expune publicului subiectul-obiectul carte-autor.
Mai există Suplimentul de cultură care are momente foarte bune, însă el aparţine editurii Polirom, deci are o situaţie clară pe care şi-o asumă şi Noua literatură care din pacate nu poate fi găsită nici la chioşc, nici pe net. Şi mai este Cultura care are printre cele mai interesante cronici de carte, dar care nu înţeleg cum de nu reuşeşte să se facă mai vizibilă. Era să uit de Adevărul literar şi artistic. El face parte din categoria „săptămînal de trust” care promovează propria producţie, iar rubrica de carte e cel mult PR sau „divertisment cultural” şi nicidecum altceva.
Nu am cablu de 8 ani, aşa că prind numai TVR şi ProTV. D.C.Mihăilescu continuă emisiunea de carte de la ProTV, ceea ce e mare lucru. E o problemă acolo cu orele de difuzare. Cristian Tabără şi-a mutat emisiunea de la ProTV la TVR1. Poate ar trebui să mai schimbe şi invitaţii şi temele că am deseori impresia că e aceaşi emisiune de acum 4 ani care se reciclează saptămînal. Mai mult curaj şi mai diversificat. Dar e puţin, mult prea puţin pentru cîte televiziuni avem.
Cel mai mare suces în acest domeniu îl constituie apariţia blogurilor literare şi cele dedicate cărţii. Sînt mulţi blogeeri care scriu permanent despre cărţi şi comentează tot ce ţine de literatură şi piaţa cărţii. Se discută, se polemizează. Zona online, în anumite momente, începe să aibă un impact mult mai mare şi o funcţie mai importantă decît multe reviste culturale. De ce? Asta e deja altă poveste.
Genuri literare şi cultura de masă
O altă problemă majoră e legată de incapacitatea editurilor noastre, dar şi a lumii literare, de a produce „literatură minoră”, „genuri minore” precum SF, detectiv, thriller, roman istoric, „beletristică bulevardieră” etc. care să devină fenomene de masă, literatură de masă. Eu cred că o literatură „înaltă” şi un cititor de „literatură înaltă” nu poate să existe dacă piaţa literară nu are ca suport literatura şi lectorul „de masă”. Acestea pot fi create, gîndite şi construite. Exemplul foarte bun de succes este Mircea Cărtărescu care a reuşit să vină cu un volum „de masă” precum De ce iubim femeile şi să „mobilizeze” un public foarte mare. VIP-urile media care scot cărţi de mare tiraj nu fac parte din acest fenomen decît parţial. Ele în mare parte îşi vînd în continuare imaginea, dar sub formă de carte.
Una din cele mai delicate probleme este însă literatura de copii. Atît editurile, cît şi scriitorii se fac vinovaţi de a nu lucra cu acest „gen minor”: editurile susţin că din cauza preţului ridicat şi a pieţii mici, scriitorii, fie din ignoranţă, fie din dispariţia unei tradiţii fragile sau interes general, fie din ideea deseori vehiculată cum că acest gen ar fi foarte pretenţios. Însă lipsa unei investiţii în producţia autohtonă de carte pentru copii, cu eroi şi problematici autohtone, va duce la dispariţia viitorilor cititori de literatură autohtonă. Nu poţi să laşi copiii pe mîna industriei de carte de tip „Disney”. Cu tot respectul pentru această industrie, rostul ei nu e să educe copiii să citească, ci să privească, iar asta este o industrie concurentă. Cu ea ne batem. Ele trebuie să coexiste paşnic, însă acum cartea este cea în pericol, nu filmul. Situaţia se poate rezolva în acest domeniu numai cu intervenţii financiare serioase din partea statului. Nu trebuie să ne temem de ideea de „Comandă de stat”. Nişte fonduri pentru acest domeniu (scriere şi ilustrare), aşa cum este în industria filmului, ar putea duce la apariţia unor bijuterii. Sînt edituri care au început să facă cărţi frumoase pentru copii şi ar trebui sprijinite: Nemira, ART, Cartier, Corint etc.
Şi un ultim lucru. A apărut după 1990 o slugărnicie a traducerii incredibilă. O credinţă oarbă în tot ce este „de dincolo”. S-au tradus din engleză cărţi din diverse domenii, care puteau fi cerute tinerilor autori români. Au apărut o mulţime de cărţi care puteau fi comandate şi scrise de orice autor român. Doar slugărniciea, snobismul şi alegerea facilă justifică această atitudine. Nu poţi să dezvolţi o piaţă literară, o piaţă a cărţii autentice doar traducînd la nesfîrşit.
Traducerea şi problema literaturii
De cîţiva ani, scriitorii români au o nouă obsesie (pe lîngă cea cu Nobelul care recent a fost pe jumătate atenuată). Este obsesia traducerilor în străinătate. Să fiu clar înţeles: sînt pentru traducerea şi promovarea scriitorilor români în străinătate. Problema mea este însă alta: obsesia traducerilor în străinătate, această nouă „fata morgana” a literaturii româneşti vine să deturneze o problemă de esenţă literară către una de esenţă economică. Trebuie să ştim foarte clar care este resortul şi mecanismul traducerii în acest moment. Traducerea unui scriitor şi punerea lui pe piaţa externă reprezintă în primul rînd o problemă de MARKETING şi abia în al doilea rînd o problemă de literautură. O carte se traduce în primul rînd pe criterii de marketing, care presupun un lanţ întreg de mecanisme: subiect vandabil imediat, PR agresiv sau subversiv, poziţionare personală, relaţii cu persoane influente, fonduri de traducere, grupuri de interese economice şi culturale etc.
Să nu ne îmbătăm cu apă rece: valoarea estetică a unei cărţi nu primează în acest joc, ceea ce nu înseamnă că nu contează chiar deloc valoarea ei. Nu e nimic rău, fiindcă acestea sînt regulile globale ale jocului actual. Acest joc trebuie făcut, trebuie traduse şi vîndute cît mai multe titluri româneşti în afară. Traducerile aduc un ban în plus scriitorilor, şi aşa săraci, de la noi, cu puţin efort, îi mai scoatem din ţară şi, daca au norocul să meargă la o lansare sau dezbatere, mai vad şi ei la faţa locului ce mai fac colegii lor din alte ţări. Însă asupra a ceea ce vreau eu să atrag atenţia e altceva: să fim atenţi să nu cădem în capcana de a crede că traducerea şi editarea scriitorilor noştri în străinătate ne creşte cumva valoarea literară sau rezolvă starea precară în care se află literatura şi piaţa literară de la noi. Fals.
Valoarea literară şi situaţia literaturii române nu au nici o legătură cu traducerea ei. Traducerea poate cel mult farda problemele noastre. Editarea în străinătate a scriitorilor noştri e importantă, dar trebuie să rămînă secundară pentru noi. Ca o literatură să se dezvolte, înainte de a fi tradusă, ea trebuie să-şi creeze un spaţiu fecund de dezbateri estetice şi politice libere. O literatură nu poate apărea din neant sau stînd în casă singur şi învăţind să meşteşugeşti metafore spectaculoase. Literatura nu este numai un rezultat al metaforelor, ci şi al unui spaţiu fertil, un spaţiu al dezbaterilor şi frămîntărilor. Literatura are ca sens ultim nu esteticul, ci politicul, fiindcă, în mod fundamental, ea nu vrea să distreze, ci să salveze. Bătălia care trebuie dusă aici e bătălia pentru dezvoltarea acestui cîmp al dezbaterilor, iar pe plan pragmatic, pentru a extinde piaţa literară reală (producerea de mecansime care să mărească numărul de cititori).
Şi încă un lucru foarte important la acest capitol. În ţări precum România, Rusia, Bulgaria, Polonia, ţări din America de Sud etc, ţări cu o slabă dezvoltare a domeniilor ştiinţelor socio-umane (istorie, filosofie, sociologie, politologie, critică socială), literatura a fost cea care a înlocuit funcţia lor. Literatura a avut rolul de a fi şi critică socială, şi istorie, şi filosofie etc. De aceea, în astfel de culturi, fuga literaturii spre estetism are efecte catastrofale şi curentele „estetizante” ar trebui să fie marginale, nu dominante cum e la noi. Într-o cultură ca a noastră, metafora, şi mai ales utilizarea abuziva, poate dăuna mai mult decît temutul regim Ceauşescu. De fapt, acest regim este metafora supremă a culturii române şi un rezultat al acestui gen de discurs cultural.
Dar trebuie să menţionăm cîteva proiecte excelente de la noi. E bine să susţinem iniţiativele bune şi să criticăm ce e de criticat. Una dintre cele mai mari realizări din acest domeniu este, indiscutabil, proiectul Institutului Cultural Român numit Centrul Naţional al Căprţii (CNC) care derulează proiectul: TPS – Translation and Publication Support Program. Este făcut după un model care funcţionează de ani buni şi la case mai mari. Ar trebui atenţie mai mare doar la modul de numire a juriului, care ar trebui să fie bine informat şi fără interese directe (capacitatea noastră de a crea clanuri şi reţele clientelare e incredibilă), precum şi la formele de promovare a scriitorilor noştri în afară. Adică ar fi bine să fie mărit cercul celor care circulă pe banii ICR în străinătate.
ICR e un exemplu de institutie de stat care a evoluat foarte bine. Un alt program extraordinar al CNC este cel de Burse pentru specializarea traducătorilor din limba română. Traducătorii din română în alte limbi, care vin aici la specializare pe banii statului român, sînt cei care vor face lobby în ţările lor pentru scriitorii noştri şi cei care le vor traduce cărţile. Nu e uşor să găseşti un traducător din română în koreeană.
Burse de creaţie
Pentru a scrie literatură, scriitorul are nevoie de două condiţii esenţiale: timp şi libertate. În comunsim aveam timp şi nu aveam libertate. Atunci, scriitorul roman avea la dispoziţie un timp (comunist) care îi permitea să lucreze pentru cărţile sale fără a i se impune un ritm de viaţă prea alert. Cum timpul liber, timpul pe care-l poţi dedica doar cărţii la care lucrezi este legat de bani, în acea perioadă, acest lucru era mult mai bine reglat. Scriitorul avea nişte remunerări (onorarii, burse, premii, împrumuturi cu termen lung de rambursare) şi o infrastructură (case de vacanţă, de odihnă, de creaţie) care-i permiteau să-şi aloce un timp special mai lung pentru scrierea unei cărţi. Astăzi, remunerările sînt atît de mici încît nici un scriitor român nu poate trăi din ce scrie, deci nu poate să îşi producă acel timp liber necesar scrierii unui volum.
Toţi sînt prinşi în zeci de joburi ultraaglomerate. Problema libertăţii? Este invers proporţională în cele două regimuri: în comunism primeai timp liber şi remuneraţii „suportabile” şi le plăteai cu renunţarea parţială sau totală la libertate, iar acum primeşti libertatea şi-o plăteşti cu lipsa timpului de scriere. Atunci însă puteai găsi mecanisme de trucare a diverselor forme de represiune, existau forme de negociere cu puterea, iar libertatea interioară nimeni nu ţi-o putea lua. Acum e mult mai greu să negociezi sau să fentezi mecanismele economice care îţi mănîncă timpul. Pentru a rezolva această dilemă nu e nevoie de un regim aberant precum comunismul, fireşte, libertatea e la fel de importantă în această ecuaţie, însă avem nevoie urgent de crearea unui fond de burse pentru scriitori. Orice ţară care se respectă are astfel de burse de creaţie. Ele trebuie să aloce un loc şi un timp (burse de 3-6 luni şi 1 an) plătit rezonabil pentru ca un scriitor să poată renunţa temporar la jobul său. La noi a început acest gen de burse fundaţia Pro Helvetia. Acest proiect e continuat de Fundaţia „Gabriela Tudor”: există model, există infrastructură, există oamenii care să le organizeze. Mai e nevoie de un fond foarte mic de bani.
Copyright
În acest domeniu trebuie creat urgent un proiect numit, cum l-a botezat un amic (Danilkin), „Pirateria naţională”, care să aibă ca scop punerea în format digital a unui număr cît mai mare de cărţi, iar baza de date să poată fi accesata şi utilizata liber de către orice cetăţean. Toate cărţile care se editează pe hîrtie să se producă şi în format digital. Trebuie să venim cu un proiect de naţionalizare (nu de expropriere) a tuturor drepturilor de autor pentru cărţile electronice. Nu vă temeţi, nu e o idee comunistă, despre asta se discută demult în occident. Drepturile de autor trebuie regîndite şi puse pe alte principii. Ce facem cu drepturile de autor, cum plătim autorii? Foarte simplu, luam bani de unde sînt cu adevărat bani, adică din industria suporturilor, care e infinit mai bogată.
În acest moment, această industrie speculează la greu: îmi vinde suporturi (dvdwright, stick, harduri externe) care au capacităţi astronomice, iar eu nu am bani să achiziţionez „creaţia cu drepturi de autor” (cărţi digitale, filme, muzică) nici pentru 10% din cît pot stoca. Practic, sînt pus în situaţia să fur. De ce să nu instituim ceea ce se face deja: creaţia să fie pusă la dispoziţie gratuit (sau aproape gratuit), suporturile însă să fie taxate, taxe din care să fie plătiti creatorii, după criterii foarte clare. Există şi industria internetului care poate să fie taxată şi să aducă bani pentru creatori după diverse criterii de trafic.
Editorii nu ar trebui să se sperie, căci nu-şi vor pierde cumpărătorii tradiţionali de carte pe hîrtie. Datele arată că apariţia digitală a aceluiaşi volum duce la creşterea numărului de cititori, dar şi la creşterea numărului de cumpărători a cărţilor pe suport de hîrtie. Nimeni nu are de pierdut. Într-un stat cu o populaţie săracă, în care statul nu face mare lucru ca să-şi educe populaţia, trebuie să gasim mecanisme ieftine de aces la carte, la educaţie, prin care populaţia să poată să se autoeduce. Acesul liber la carţi digitale poate salva parţial situaţia gravă în care ne aflăm.
Biblioteci
Mai întîi trebuie făcuta o analiză a situaţiei bibliotecilor din ţară. Ce a mai rămas din bibliotecile construite în anii de dinaintea tranziţiei? După care ar trebui regîndit un proiect care să aibă două priorităţi: reabilitarea, renovarea şi redeschiderea unor noi biblioteci, pe de o parte, şi crearea unui fond de carte care să funcţioneze după nişte mecansime transparente. Pentru a eficientiza aprovizionarea de carte şi reducerea costurilor, se pot pune la dispoziţie bibliotecilor cărţi digitale şi instrumentele necesare pentru a putea fi citite. Nu contează ce fel de biblioteci avem: clasice sau digitale. Ambele trebuie dezvoltate, fiindcă o Bibliotecă este un „terminal” în care se stochează cărţi în diverse formate.
Bibliotecile clasice şi bibliotecarii nu trebuie să se teamă de toată această digitizare, de Internet şi de apariţia unoi noi suporturi. Bibliotecarii nu sînt nişte hamali care cară cărţile dintr-un depozit în altul, ci nişte specialişti. O bibliotecă virtuală nu este un depozit imens în care sînt aruncate cărţi la grămadă, ci un loc bine structurat, aranjat după criterii raţionale şi clare. Bibliotecarii sînt cei care pot să contribuie imens la această nouă formă de organizare. Împrumutul interbibliotecar ar trebui să se generalizeze între bibliotecile universitare şi cele judeţene, pentru ca nimeni să nu fie lipsit de posibilitatea de a citi.
Există o abordare conservatoare la noi, conform căreia Internetul şi diversele suporturi digitale sînt privite cu suspiciune şi ca o formă de lux. Digitizarea nu este un lux, ci un mijloc mai ieftin de educare, informare şi acces la carte. Şi încă un lucru foarte important: bibliotecile nu pot fi privatizate, eficientizate în sesul înţeles acum în economia de tip liberal. Lor nu li se poate schimba destinaţia. De asemenea, nu putem accepta descentralizarea. Da, descentralizarea e la modă, însă Biblioteca are nevoie urgentă de centralizare: are un centru de comandă şi se decide de sus, pe criterii clare şi transparente, cum şi ce se achiziţionează, care sînt priorităţile. În România, proiectele mari şi importante nu se pot realiza decat la nivel centralizat, cu un şef cît mai sus pus şi care să se supună direct „Înaltei Porţi”.
Librării
Cel mai mare jaf care a avut loc în acest domeniu se numeşte „privatizarea reţelei de librării de stat”. Vechiul regim ne lăsase o reţea de librării cu sedii centrale, nu doar în oraşele mari, ci pînă şi în ultimul cătun. În URSS, în anii 1980, într-un sat obişnuit de la periferia Imperiului, unde am locuit cîţiva ani, puteam cumpăra orice carte apărea pe teritoriul lui. Pe cele mai deosebite, gen Enciclopediile, le puteam comanda. Tot acolo aveam acces la 3 biblioteci publice cu cărţi în 4 limbi. Aşa ceva este greu de imaginat azi într-un stat democratic precum România, membru UE şi NATO. Statul, în avîntul său de a privatiza, de a trece totul din proprietatea statului în proprietatea privată, a scos la mezat o excelentă reţea de librării. Ce s-a întîmplat acolo e deja un fel de „crimă cu premeditare”. În cîţiva ani, practic au dispărut mai toate librăriile din sate, orăşele mici, capitale de judeţ, iar treptat şi de pe arterele centrale ale oraşelor universitare.
Spaţiile care aveau ca destinaţie vînzarea de carte s-au reprofilat, aşa cum cere „sfînta proprietate privată şi dumnezeul pieţii” şi s-au transformat în te miri ce: de la vînzări de chiloţi, pînă la parfumuri scumpe, iar în ultimii ani în sedii de bănci. Spaţiile au fost, cum se spune, eficientizate. Întrebarea care se pune este: eficient pentru cine, căci comunitatea şi marea parte a societăţii au avut doar de pierdut. Situaţia, deseori, e cam aşa: cu cît un spaţiu e mai eficient pentru un numar mic de persoane (sau chiar una), el poate fi mai ineficient şi chiar dăunător pentru comunitate.
Nu sînt împotriva privatizării. Nu are nimic sfînt şi nimic diabolic, e doar o convenţie economică cu reguli destul de clare. Însă a distruge o infrastructură de o asemenea importanţă într-un stat modern, de a o privatiza cu scopul de a-i schimba destinaţia este un gest de o iresponsabilitate criminală. Efectele negative pe care le poate avea asupra unei comunităţi şi asupra societăţii în general sînt imense. Fireşte că au început să apară librării private noi, unele chiar foarte bune. Însă acest domeniu nu trebuie lăsat doar în mîna întreprinderilor private. Ei pot deschide cîteva librării în oraşele universitare şi cam atît. Pentru numărul de locuitori pe care-i avem, numărul de librării este foarte mic, de acea sectorul privat nu va putea niciodată rezolva această problemă. Sînt două măsuri pe care le poate lua Statul: fie să motiveze zona privată prin subvenţii sau reduceri fiscale care să ducă la deschiderea de noi librării şi în zone mai puţin „eficiente”, fie să înfiinţeze o reţea de stat. Eu cred în crearea unei reţele de stat, după un proiect bine gîndit care să aibă drept scop acoperirea unei arii cît mai mari. Dacă comuniştii au putut, noi de ce nu am putea?
Campanie de lectură
Avem modele occidentale, nu trebuie să inventăm nimic, doar să adaptăm. O campanie de promovare a lecturii nu înseamnă doar spoturi publicitare şi afişe stradale, ci o întreagă mişcare care are la bază un concept. O astfel de campanie sensibilizează publicul larg cu „marfa culturală” cartea, cu ceea ce înseamnă ea şi cu scriitorii acestora. Publicul se întîlneşte cu scriitorii şi cu cărţile lor, de aceea campania cuprinde o serie de lecturi publice, dezbateri, diverse manifestări tematice etc. De exemplu, decernarea premiulului Nobel pentru Literatură unei scriitoare de limbă germană născută, trăită o bună bucată de viaţă aici şi care are subiecte legate de România, ar fi fost un bun motiv pentru o campanie sau macar o sensibilizare a posibilului cititor de la noi. Mecanismele actuale de marketing, PR şi management, pe care le tot critic, nu trebuie să ne subjuge, ci trebuie utilizate acolo unde le este locul şi momentul. Scriitorul şi oamenii plătiţi să se ocupe de managementul cultural trebuie să ştie că nu tehnicile managment&PR&marketing ne fac pe noi, ci noi le facem pe ele. De asemenea, Statul trebuie să puna taxe mici pentru publicitatea culturală.
Premii
Premiile literare au ca scop cîteva obiective centrale. Impunerea pe piaţă a unor cărţi, autori şi direcţii literare de autentică valoare; popularizarea literaturii şi a autorilor de valoare; oferirea unui suport simbolic şi material care să ajute în primul rînd autorul şi cartea. Cu toate că în ultima perioadă au apărut premii importante precum cele ale Observatorului Cultural şi ale Fundaţiei Anonimul, cu toate că premiile USR şi cele de debut ale României literare au început să devină tot mai credibile şi obiective din punct de vedere valoric (atît cît pot fi de obiective nişte premii) ele nu au reuşit încă să ofere suficent suport simbolic şi financiar pentru autor şi pentru carte.
Ar trebui ca în următoarea perioadă ele să devină evenimente de mare impact. De aceea, ele ar trebui permanent regindite. Premiile trebuie să aibă asumată o „ieologie” clară. Modelul cel mai bun este Booker Prize. Nu putem să facem un astfel de premiu din multe cauze, însă putem să luam modelul unor ţări din est la fel de literaturocentrice ca şi noi şi care au reuşit să găsească mecanisme prin care să impună pieţei anumite valori şi criterii literare, nu să se subordoneze în totalitate pieţei.
Uniunea Scriitorilor Români
USR nu este o maşină de produs scriitori, ci o organizaţie profesională, care are mai degrabă funcţia unui sindicat. Ea îşi protejează breasla şi de obicei se luptă cu Statul, indiferent că acela e comunist sau capitalist. Statul, la rîndul său, trebuie forţat, pus sub presiune, el fiind tentat mai degrabă să utilizeze structuri de tipul USR decît să le apere interesul. Statul răspunde doar cînd e lovit. USR, scriitorii, intelectualii trebuie să lucreze cu el pe două mari fronturi. Să-şi construiască un lobby puternic în zona politicului, pe care să-l poată influenţa direct, şi să impună proiecte pe care Statul să le pună în aplicaţie. Dacă nu vrea cu binişorul, nu răspunde la texte scrise, să se treacă la acţiuni mai radicale.
Imaginaţi-vă ce impact poate avea o conferinţă de presă cu o problema gravă concretă. (Ideea o susţinea şi domnul Nicolae Breban, recent). De exemplu, suma alocată profesorilor pentru procurarea de cărţi, care a fost tăiată de la buget. Şi apar la TV Pleşu, Dinescu, Manolescu, Patapievici, Breban, Cărtărescu şi îşi spun păsul. Nu reacţionează nici de data asta, se trece la greva foamei. Impactul poate fi colosal. Scriitorii au uitat că ei chiar sînt o forţă, din păcate se comportă angelic şi îşi pierd energiile denigrîndu-se public. Îmi pare rău, dar vechiul stat-regim ne lua mai în serios, se temea de noi. Noul regim nu se mai teme, iar un stat care nu-şi respectă poeţii şi îi exilează într-o formă sau alta, înseamnă că are probleme grave. Intelectualii ar trebui să-şi readucă aminte că rostul lor iniţial nu era acela de a acumula valori monetare şi funcţii publice, ci de a lupta pentru binele comun.
Statul
Avem Statul pe care-l avem, după chipul şi asemănarea noastră. Nu are proiect, iar principalul lui motor e oportunismul şi corupţia. (În ultimii ani elita politică şi culturală din zona dreptei, care e dominantă, propovăduieşte privatizarea totală. E interesant însă că majoritatea apologeţilor „pieţei totale” sînt angajaţi la Stat). Statul mai încearcă să se supună „Înaltei porţi” care se schimbă cu regularitate la 50 de ani. De data asta e una mai luminată, însă să nu ne facem iluzii nici cu privire la „Poartă”, nici cu privire la Stat. Statul nostru nu are proiecte serioase în domeniul educaţiei şi culturii. Nu are idei, soluţii, iar elita culturală nu îl forţează şi nu vine cu propuneri, cu soluţionări de probleme. Statul zice că nu are bani pentru asta. Eu zic că bani are, nu are voinţă. E vorba de foarte puţini bani: cu banii pe cîţiva kilometri de autostradă care oricum nu se face se poate realiza un proiect care ar schimba faţa României. Da, şi cu o echipă foarte mică, dar pricepută.
Dacă vrea o educaţie şi o cultură ieftine, atunci să găsim noi o variantă ieftină şi să-i propunem. Statul român actual este condus ca un SRL. Un amic de-al meu zice şi mai bine: ca un CAP de SRL-uri. Un Stat nu este o afacere care are ca scop doar înmulţirea banilor. El ar trebui să înmulţească şi să dezvolte şi creiere. Statul nu e făcut să-i apere pe cei puţini „privaţi” de „ineficienţa” celor mulţi, săraci, ci este structura care trebuie să creeze condiţii pentru ca toţi să avem aceleaşi şanse, cel puţin la educaţie şi sănătate.
Realizări
Reamintesc cîteva realizări importante din ultimii ani.
UN TEXT DE VASILE ERNU
Etichete: edituri, Ernu, librarii, manifestul cartii, presa culturala, stat


Ciprian Domnişoru azi la 05:46 |
Ionuţ Bilan, Mihail Paşa, Andrei Acălugăriţii sunt numele unor studenţi români care prin [ citeste mai departe ]
Alin Fumurescu azi la 03:22 |
... in linia profetiilor pentru 2012, daca va mai aduceti aminte: scriam ca Iranul va fi pus cu [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 03 Feb la 17:59 |
Facem apel către autorităţile române să declare cod roşu,
Uitaţi vecinii ce repede s-au [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 03 Feb la 13:56 |
Puțin după miezul nopții, Sorin Apostu, primarul arestat al Clujului, îl sună pe liderul [ citeste mai departe ]
Remus Cernea 03 Feb la 13:46 |
Asocierea dintre instituţiile statului şi religie a dus şi încă duce către situaţii [ citeste mai departe ]
Bogdan Ciuclaru 03 Feb la 12:47 |
Nu ma incanta deloc ideea unui presedinte precum Crin. Imi pare gol de continut si legendara lui [ citeste mai departe ]
Lucian Isar 03 Feb la 10:36 |
Romania a imprumutat zilele trecute 1.5 miliarde USD pentru zece ani la o dobanda de 6.875%, cu [ citeste mai departe ]
Cristian Bândea 03 Feb la 05:01 |
După ce politicienii cu ştate vechi au avut grijă să ne facă sclavii Occidentului, Elena [ citeste mai departe ]
Bogdan Ciuclaru 03 Feb la 00:17 |
Si vorbeste despre educatie! In sfarsit am sentimentul ca viitorul tarii este pe maini [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 02 Feb la 22:16 |
Pe Elena Udrea o aşteaptă zile grele după declaraţia ei sfidătoare de azi. Această femeie care [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 02 Feb la 21:25 |
Pentru că m-am săturat de povestea cu ”mineritul e singura soluție la Roșia Montană”, am [ citeste mai departe ]
Ciprian Şiulea 02 Feb la 19:03 |
Mai întîi, CEDO a recunoscut un sindicat al preoţilor din Oltenia, decizie la care BOR a [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 02 Feb la 18:32 |
Ieri am pus o întrebare pentru opoziţie, adică pentru Victor Ponta, am primit şi un răspuns [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 02 Feb la 18:24 |
Elena Băsescu a vorbit din nou în plenul Parlamentului European. Să-i dăm şi noi [ citeste mai departe ]
Constantin Creţan 02 Feb la 15:19 |
În ultimele zile, temperaturile din România au scăzut sub nivelul celor din Siberia. În afară [ citeste mai departe ]
Monica Macovei 02 Feb la 12:36 |
Inteleg ca saptamanile care urmeaza vor fi decisive pentru soarta proiectului minier de la Rosia [ citeste mai departe ]
Ciprian Domnişoru 02 Feb la 08:02 |
Biserica Ortodoxă cere Guvernului să conteste decizia Curţii Europene a Drepturilor Omului de a [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 01 Feb la 20:55 |
Adriana Săftoiu şi-a dat demisia din Parlament. Nu ştiu pe cîţi îi impresionează gestul ei. [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 01 Feb la 17:59 |
Săptămânile trecute, ”Știri de Cluj” a prezentat înregistrarea unei [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 01 Feb la 15:04 |
Avem o opoziţie cu trei capete. Care tocmai ce-a vorbit la PE despre necazurile noastre de aici. [ citeste mai departe ]
Bogdan Ciuclaru 01 Feb la 14:46 |
Zilele trecute am luat decizia de a reveni pe platforma Voxpublica. Iata si textul de [ citeste mai departe ]
Daniel Oanta 01 Feb la 13:57 |
Anul trecut, pe la sfarsit, un oarecare pe nume Becali Gigi povestea, intr-un talk-show de [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 01 Feb la 13:06 |
Vezi şi Caţavencii.ro
Se strînge o mulţime furioasă în faţa palatului lui vodă şi ţipă [ citeste mai departe ]
Dan Duca 01 Feb la 12:12 |
Preocupat să scoată din zăpadă tiriştii din mări şi ţări eşuaţi pe şosele patriei sau [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 01 Feb la 10:27 |
“În ceea ce mă priveşte, sunt de meserie comandant de navă şi n-am ratat [ citeste mai departe ]
Mihai Goţiu 31 Jan la 12:49 |
Așteptam aseară ca Mihnea Blidariu să intre în direct la Realitatea TV. Andreea Crețulescu și [ citeste mai departe ]
Costi Rogozanu 31 Jan la 11:48 |
Pornesc de la două întrebări legitime puse în ultimele zile în legătură cu protestele din [ citeste mai departe ]
Viorel Dobran 31 Jan la 00:33 |
Preşedintele Partidului Naţional Liberal nu mai are nevoie de scuze pentru a-şi justifica [ citeste mai departe ]
Dorin Tudoran 30 Jan la 23:17 |
Prin fereastra biroului meu, privesc zilnic la unul dintre cele două cartiere generale ale [ citeste mai departe ]
Cristian Teodorescu 30 Jan la 22:57 |
E şi în Caţavencii.ro
Dacă toţi cei trei judecători care s-au pronunţat azi în dosarul [ citeste mai departe ]
| 1@ octavescu, imi fac datoria sa te anunt ca prezinti toate simptomele unuia care nu si-a luat pastilele (ori le-a incurcat, dupa indemnul incurca-i, drace).... | ||
| 2Iranul este o tara bogata in resurse naturale pe care le exploateaza singura si in interes propriu;are forta de munca foarte calificata si a dezvoltat o capacitate stiintifica si tehnologica proprie remarcabila.deci... | ||
| 3"Vine o vreme însă când antreprenorii care respecta legea şi îşi respectă angajaţii se simt jenaţi"LOL "capitalisti jenati" .... Domnisorule, nici macar comunistii n-aveau curaj sa scrie asemenea... | ||
| 4"au adresat o petitie Departamentului de Stat, care a reactionat miercuri saptamana aceasta si a oprit colaborarea cu Council for Educational Travel, USA (Cetusa), firma care intermediase programul studenţilor... | ||
| 5@O atee: Inchizitia nu a fost niciodata in Romania. Nu confunda poporul roman cu restu Europei.... | ||
| 6"I.Bobaru 2012-02-04 10:13:41"Sper ca acuma intelegi de ce au umplut comunistii puscariile si canalul cu "intelectuali si oameni politici si oameni de afaceri si jurnalisti". Pentru anumite fapte... | ||
| Mihai Goţiu 15015 citiri |
| Costi Rogozanu 12258 citiri |
| Cristian Teodorescu 9018 citiri |
| Viorel Dobran 5356 citiri |
| Remus Cernea 4531 citiri |
| Bogdan Ciuclaru 3028 citiri |
| Alin Fumurescu 3004 citiri |
| Ciprian Domnişoru 2949 citiri |
| Dorin Tudoran 2531 citiri |
| Cristian Bândea 2507 citiri |
| Costi Rogozanu 6 postari |
| Mihai Goţiu 6 postari |
| Cristian Teodorescu 4 postari |
| Bogdan Ciuclaru 3 postari |
| Dorin Tudoran 3 postari |
| Viorel Dobran 2 postari |
| Alin Fumurescu 2 postari |
| Constantin Creţan 2 postari |
| Ciprian Domnişoru 2 postari |
| Dan Duca o postare |
| Mihai Goţiu 107449 citiri |
| Costi Rogozanu 74242 citiri |
| Cristian Teodorescu 44782 citiri |
| Alin Fumurescu 28321 citiri |
| Remus Cernea 21658 citiri |
| Iulian Leca 21268 citiri |
| Constantin Creţan 18925 citiri |
| Viorel Dobran 17318 citiri |
| Ciprian Şiulea 12031 citiri |
| Elena Vijulie 11757 citiri |
| Mihai Goţiu 42 postari |
| Costi Rogozanu 33 postari |
| Cristian Teodorescu 26 postari |
| Constantin Creţan 16 postari |
| Alin Fumurescu 12 postari |
| Iulian Leca 11 postari |
| Dorin Tudoran 10 postari |
| Viorel Dobran 10 postari |
| Ciprian Şiulea 8 postari |
| Dan Duca 7 postari |
© 2009 VoxPublica.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
M-as bucura daca voxpublica ar organiza in saptamanile urmatoare o serie de dezbateri si mese rotunde cu diversi factori de decizie, pentru a incerca rezolvarea unora dintre problemele foarte grave semnalate mai sus. Felicitari pentru manifest!
2010-02-28 18:03:57 | Raporteaza
[...] în dreapta românească să ofere un răspuns acestei provocări semnate de Vasile Ernu (MN). Biblioteci Mai întîi trebuie făcuta o analiză a situaţiei bibliotecilor din ţară. Ce a mai rămas din [...]
2010-02-28 18:30:38 | Raporteaza
Subscriu la manifest. Exista vreo reactie din partea autoritatilor?
2010-02-28 18:31:51 | Raporteaza
ma gindeam ca va fi o duminica banala…si uite ce mi-e dat sa citesc!oare ce ecou va avea acest manifest se va pierde in banalitatea unei duminici sau poti sa speri ca va fi un inceput care sa scuture putin lehamitea generala…
2010-02-28 18:32:51 | Raporteaza
adie – nu se pierde. Vasile observa bine ca ideile plutesc in aer. eu zic ca va atinge multa lume, poate nu direct, dar cu cit vom enunta mai clar acele idei deocamdata vagi, si pentru multi inca tabu, cu atit vom avea reactii concrete.
2010-02-28 19:11:25 | Raporteaza
Edituri si librarii
Editurile au asociatiile lor asa zis profesionale. Cotizeaza ca – iertati-ma – prostii degeaba acolo, caci nu se inteleg deloc atunci cand e vorba sa faca ceva. Va rog sa evaluati mai intai nivelul de instructie scolara a celor care detin si ocupa piata de carte si veti vedea acolo sursa relelor. Iar daca un Liiceanu, ditai filozofu’ nu sesizeaza acest aspect, atunci inseamna ca si el se complace in aceeasi troaca (in care, in treacat fie spus sunt o gramada de profi universitari, de la filozofie la fizica nucleara sau management).
Raspunsul corect al provocarile pietei libere cu eficientizarea ei este cel putin o retea de librarii, companie privata a asociatiei editorilor. Ar insemna o bariera pentru relelele de librarii frumoase dar gaunoase unde toate cartile sunt mai scumpe, si cine stie, stie despre ce vorbesc, locul unde cartile sunt duse spre vanzare doar ca sa dea bine in schema mall-ului si unde criteriul valoare culturala este ignorat, punandu-se accentul pe promotii si bombe editoriale.
Dar cine crede ca se vor intelege editorii? Cu toata scoala lor, (desi sunt unii care inca nu scriu corect in limba romana, mai au de terminat niste lectii) pusi la un loc editorii romani se transforma in vanzatori de ziare la tarabe.
Rolul statului? sa nu se bage in legislatia comerciala si fiscala cand i se nazare lui mai bine, sa o lase asa. Ca daca desfacere nu este nimic nu este, in special editurile mici. Si sa inceapa odata sa pregateasca noile generatii in spiritul dorintei de a invata, de a se pregati continuu, de a cauta valoarea in tot ceea ce fac.
Slabe sanse sa se indrepte ceva.
2010-02-28 19:33:23 | Raporteaza
[...] Vasile Ernu propune Manifestul cărţii: “Trăim încă din infrastructura şi materia cenuşie pr… [...]
2010-02-28 19:50:49 | Raporteaza
[...] Cititi mai departe… [...]
2010-02-28 20:07:20 | Raporteaza
In general,autorul are dreptate.Cu mici exceptii.Se plange de prea multele trad. din engleza,dar articolul dansului abunda in cuv. ce trebuie,macar unele,cautate in dict.:PR (din belsug!),glosy,glamour,entertainer,thriller,joburi,lobby,books reader,copyrught,stick,harduri.Eiusem farinae.
2)”…zona dreptei,care e dominanta…)Ridendo castigat mores…In Romania,ca si in Europa nu mai exista de zeci de ani “dreapta”.Prietenii stiu de ce…
3)Piata de carte e mult mai importanta in Germania decat la noi.Dar salariile de cate ori sunt mai mari ? Preturile cartilor de la noi sunt de multe ori prea mari,iar uneori aberante.Nu poti sa pui preturi europene la salarii africane…
4)Scara valorilor e in mare suferinta.Noi cream pe “homo pragmaticus”,nu pe “homo sapiens”.
5)In licee erau inainte reviste,cenacluri literare.La TV erau concursuri de cultura generala,cursuri de limbi straine,filme realmente artistice,de multe ori ecranizari dupa opere literare.Acum,nici un concurs de cultura nu mai exista la Tv,nici macar la asa-zisa televiziune romana
6)Politicienii nu sunt oameni de cultura,95% dintre ei nu sunt interesati decat de acumulare de bunuri materiale.Cand va disparea statul securist si capitalismul salbatic,poate se va redresa ceva.
7)Elevii nu mai pot fi obligati sa invete,iar studentia se face pe taxe.
8)Desfiintarea culturii clasice,promovarea violentei,a derizoriului,a non-valorii nu poate avea decat efectele pe care le cunoastem.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas
2010-02-28 23:52:34 | Raporteaza
Draga Vasile,
manifestul tau mi se pare un amestec halucinant aproximari, idealisme, PR, bune intentii, nostalgie gorbaciovista si erori, astfel incit m-am intrebat vreo jumatate de ora daca merita sa-ti raspud sau nu. O fac doar in numele prieteniei noastre, si numai pentru a-ti semnala buba centrala a textului tau.
Spui ca literatura are ca sens ultim politicul (fara sa precizezi ce intelegi prin asta, nici de la ce ar trebui ea “sa salveze”, nici pe cine), dar pledezi pentru implicarea statului in mecanismele de producere si diseminare a ei. Or, in mod logic, statul nu are cum sa sustina un sens politic indreptat impotriva lui si va incerca, asa cum a mai facut-o, sa transforme literatura in propaganda ori, in cel mai bun caz, sa privilegieze o literatura acomodanta, calduta din punct de vedere politic. Practic, tu propui o re-intrumentalizare a literaturii in folosul statului.
Daca am admis ca literatura ar avea drept ultim sens politicul e doar pentru a intra in logica ta si in planul discutiei pe care tu l-ai trasat. Altfel, personal cred ca doar impotenta aprecierii estetice determina aplicarea unei grile politice (fie ea si in sens larg) in valorizarea unui produs cultural si, in cazul de fata, literar.
Iar povesti despre masele largi populare care nu au acces la literatura din cauza preturilor nu accept. Iti amintesc ca ai lucrat la o editura care nu a reusit sa vinda cu 1 euro citeva exemplare din cartile Hertei Muller, dar a tras tiraje succesive din aceleasi titluri, la pretul initial, de peste patru ori mai mare, dupa ce autoarea a cistigat premiul Nobel.
2010-02-28 23:53:08 | Raporteaza
t.o.bobe
ai ratat mesajul textului. discutam pe indelete cind ne vedem.
v.ernu
2010-03-01 00:02:31 | Raporteaza
Vasile,
Ratez iar daca spun ca rostul textului era sa provoace o discutie publica? O provoci, dar o refuzi?
2010-03-01 01:00:15 | Raporteaza
t.o. bobe: Am observat ca ai, mai nou, o problema personala cu Vasile, pe care il ataci public cu fiecare ocazie. E cu atat mai ciudat cu cat pana acum vreo doi ani il laudai, si inca ditirambic. E treaba ta, dar atacurile astea nu au nicio legatura cu textele lui Ernu, sunt pur si simplu “hate spam”.
2010-03-01 02:55:44 | Raporteaza
[...] e dureros în toată această poveste? Tocmai am citit ”Manifestul cărții” publicat de Vasile Ernu pe [...]
2010-03-01 03:31:19 | Raporteaza
[...] Posted on martie 1, 2010 by Claudia S. Scriitorul Vasile Ernu publică pe VOXPublica “Manifestul cărţii” în care încearcă să depisteze problemele profunde ale cărții din Româniă și să propună [...]
2010-03-01 07:49:01 | Raporteaza
t.o. bobe,
corect. vrau sa discutam. Pai hai sa discutam. Dintr/un text de 13 pg tu te legi de o fraza care e marginala. Vreau sa dicutuam si stii bine ca nu depsre “rostul literaturii” discut aici. Stiu ca esti maestrul detaliilor, dar sorry textul este despre altceva. pe acest subiect am scris 2 texte care pot fi citite in OBsCultural: despre rostul poeziei in iad si rai (le poti gasi). Aici discutam despre altceva. Nu e clar subiectul sau cineva a ratat sensul?
2010-03-01 08:06:20 | Raporteaza
[...] e dureros în toată această poveste? Tocmai am citit ”Manifestul cărții” publicat de Vasile Ernu pe [...]
2010-03-01 09:08:47 | Raporteaza
Vasile,
Despre ce fraza spui ca e marginala? Despre o fraza bolduita? De ce ar fi subliniate niste afirmatii marginale?
Pe de alta parte, in intreg textul tau militezi pentru implicarea statului in producerea si diseminarea literaturii, deplingi starea actuala si regreti vechiul regim. Intrebarile mele, intr-o ordine intimplatoare, sint urmatoarele:
1. De ce folosesti eufemisme? De nu-i spui vechiului regim “dictatura”? Dupa parerea ta, a fost sau n-a fost?
2. Cum explici faptul ca, la sfirsitul citorva decenii ale acestui regim care avea grija de literatura si, in general, de cultivarea poporului, rezultatul a fost ca pe strazile Bucurestiului s-a strigat “moarte intelectualilor” si “noi muncim, nu gindim”?
3. Precizeaza, te rog, ce intelegi prin sensul politic al literaturii. Eu pot banui incotro bati, dar cred ca intr-o discutie termenii ar trebui sa fie clar definiti. Altfel, despre ce discutam noi aici, domnule?
4. In numele banuielii mele de mai sus (pe care si tu o poti banui), nu crezi ca in momentul in care totul devine politic nimic nu mai este politic? Nu duce asta la o estetizare a politicului, la iesirea lui dintr-o logica a finalitatii practice si intrarea intr-o zona a gratuitului, a simplului joc de putere?
5. O invoci in acelasi text pe Herta Muller si apreciezi felul in care ceea ce tu numesti eufemistic vechiul regim avea grija de literatura, Totusi, de cita memorie e nevoie si de cita decenta pentru a te abtine de la asa ceva?
6. Pari a crede ca pretul cartilor le face inaccesibile si pledezi pentru nationalizarea drepturilor de autor si pentru subventionarea de catre stat a e-readerelor. Hai sa ne amuzam, impingind pina la limite proiectia consecinetelor. Daca s-ar intimpla asa ceva, crezi ca un adolescent de la tara, care acum tinjeste, desigur, dupa niste traduceri scumpe din Rusdie sau Antonio Lobo Antunes, o sa plece cu vaca la pascut tinind sub brat un Kindle in care a stocat carti de Livius Cicarlie si Angela Marinescu?
7. Propui o discutie, dar lansezi apoftegeme de tipul frazei “marginale” in care sensul ultim al literaturii nu e esteticul, ci politicul. Regret ca trebuie sa-ti atrag atentia, apoftegmele nu se pot discuta. Poti sa le accepti sau nu.
8. Deplingi faptul ca disparitia unor scoli, biblioteci, librarii duce la disparitia unor comunitati. Dar pledezi pentru implicarea statului. Vasile, nu statul face sa apara si nu el protejeaza comunitatile, ci dimpotriva. Tocmai lipsa acestor comunitati duce la slabirea statului. Nu statul german coaguleaza comunitatile culturale, ci aceste comunitati fac statul german puternic.
9. Asociezi in mod aluziv si abuziv starea cartii din Romania cu intrarea in UE si NATO si cu scutul antiracheta. Inteleg din asta ca UE, NATO si scutul antiracheta (care te deranjeaza mai mult decit ca atacurile nucleare preventive au intrat si in politica militara a Rusiei) sint de vina pentru aceasta stare.
10. Nu crezi ca “slugarnicia traducerii” aparuta dupa 1990 este efectul pervers si intirziat la protectionismul vechiului regim, pe care il apreciezi atit de mult?
Ar mai fi obiectii punctuale, dar e dimineata tirziu, prima zi de martie si cred ca mai am cite ceva de facut p-acilea, prin viata.
2010-03-01 09:24:39 | Raporteaza
t.o.bobe,
ori avem in fata texte diferite ori esti rauvoitor.
1) nu regret vechiul regim. spun o chestiune simpla de bun simt: traim inca din infrastructura culturala a vechiului regim si nu punem in loc nimi ci doar distrugem si ceea ce am avut.
2) La punctele 1,2,3 nu prea e de discutat nimic. Puntul 4 e interesant. meditez. Dar nu cred ca ne paste pe noi acest pericol al politizarii. In acest moment traim o depolitizare totala.
3) Puctul 5 nu-l inteleg.Punctul 6: care e problema? si ce daca? 7- ahhh. m-a dat gata cu apoftegeme… punctele 9 si 10 nu e nimic de discutat.. sorry..
4) la punctul 8 sintem de acord: Nu statul german coaguleaza comunitatile culturale, ci aceste comunitati fac statul german puternic. – corect, nu statu ci sangele – de la herder incoace. chiar leibniz..
5)Despre stat nu spun ca trebuie sa inlocuiasca comunitatile, sa produca cultura ci cer sa ofere cadrul. In acest moment statul este un SRL care nu-si indeplineste functiile. ii cer doar sa-si indeplineasca functiile de baza. atit. Da chiar cred ca Statul nu e o multinationala. in rest am spus ce e de spus in text.
2010-03-01 09:47:54 | Raporteaza
“Privind inapoi, imi dau seama că odată cu dispariţia Uniunii Sovietice şi a comunismului s-a pierdut ceva. N-aş putea să vă spun ce. Poate că s-a pierdut un anumit patos, un anumit mod de a vedea lucrurile şi de a trăi viaţa de zi cu zi, poate entuziasmul de a mai crede In idealuri, poate un anumit fel de a suferi. Nu sint capabil să identific pierderea, trăiesc insă tristeţea acestei pierderi. Cred cu o oarecare convingere că s-a pierdut ceva esenţial şi semnificativ din experienţa noastră umană. Insă această pierdere nu poate fi nici inlocuită, şi nici reabilitată. Cu un oarecare efort cred că această pierdere nu poate fi decit inţeleasă.
Din cind in cind mai vreau să iau un bilet spre URSS, �nsă de fiecare dată trebuie să-mi reamintesc că aşa ceva nu se mai vinde. Nici un tren, nici un avion şi nici un drum nu mai duc spre URSS, din simplul motiv că Uniunea Sovietică nu mai există. Singura formă de a-mi vizita ţara este legată de memorie. Textul ce urmează e povestirea acestei amintiri, a acestei aventuri incredibile.” Vasile Ernu, Nascut in URSS
Inainte de a “semna” manifestul, aveti grija cine e autorul si de ce nostalgii sufera.
2010-03-01 13:06:37 | Raporteaza
Nici mie nu mi-a placut Nascut in URSS. Dar textul asta e cu totul alta poveste. Dincolo de chestiile discutabile, ca excesul de literatura estetizanta (stangistii sustin, cei de dreapta dezaproba, dar se poate discuta) domnul Ernu a pus degetul pe rana si punctul pe i.
Pe mine ma intereseaza cum putem trece de la asemenea manifeste la fapte. Ce facem noi, care nu avem nici un statut public, care nu apartinem de nici un ong. Si care ar fi ong-urile romanesti in a caror arie de activitate intra problemele discutate mai sus?
Pentru ca dincolo de a scrie recenzii pe bloguri, cred ca e nevoie de presiuni “organizate” pentru infiintarea unui numar mai mare de burse de creatie, pentru crearea unui lant de librarii de stat, pentru revigorarea bibliotecilor si pentru toate cele de mai sus. Cum ne implicam?
Inca ceva: domnule Ernu, poate ar fi trebuit sa discutati putin si despre traducatorii din alte limbi in romana, chiar daca e adevarat ca piata literara nu se poate dezvolta doar prin traduceri. Traducerile sunt totusi esentiale, pe langa alte lucruri, pentru dezvoltarea asta si mi se pare mie ca doar prioritatile celor care fac selectia sunt uneori *sau de multe ori* dubioase. Dar mai cred si ca traducerile isi fac treaba numai si numai daca sunt bine facute, iar asta presupune ca traducatorul sa fie motivat, pasionat si profesionist. Ma intreb cati astfel de traducatori exista in .ro, in afara de cele 3,4 nume consacrate.
2010-03-01 14:20:34 | Raporteaza
[...] în weekend de către Vasile Ernu, Manifestul cărţii a adunat deja o mulţime de aderenţi [...]
2010-03-01 14:28:53 | Raporteaza
Bravo Vasile. Un texte care rzumà sitiuatia cum trebuie… S-ar putea cà nu esti destul de dur cu elita majoritarà care de fapt încearcà sà stopeze tinerii scritori care nu sunt pe linie sub pretextul bien conoscute: “nu e momentul.
Claude
2010-03-01 14:47:14 | Raporteaza
@JohannM
Sufar doar de nostalgia copilariei ca orice om intreg la minte si atit. Si nu despre cartea mea discutam.
@ls
corecta observatia cu traducerile.
2010-03-01 15:02:31 | Raporteaza
[...] Foarte mişto şi cât se poate de adevărat şi de trist articolul lui Vasile Ernu de pe Voxpublica. De citit cap-coadă aici. [...]
2010-03-01 16:42:48 | Raporteaza
[...] Punerea urgentă în aplicare a „Legii cărţii”, care e blocată pe la diverse ministere. VEzi continuarea AICI [...]
2010-03-01 17:31:15 | Raporteaza
@ Vasile
OK, inteleg ca refuzi inca o data discutia. Ce-i drept, monologul e mai confortabil.
2010-03-01 18:39:53 | Raporteaza
1 canonul occidental. canonul occidental. canonul occidental. doar un scriitor roman e acolo: celan. esti mort intelectual daca nu i-ai citit ca lumea pe aia mari. nu ai cum sa ai spirit critic daca nu-i citesti
2 si intelepciunea populara romaneasca, care e ignorata aproape total la noi. proverbe, povesti-da, povesti!, mituri.
3 si invatat bine macar o limba straina. 3 e partea cea mai usoara. dar 1 si 2 MI SE PAR cele mai importante
2010-03-01 19:23:36 | Raporteaza
si mai publicati si fara bani. sunteti obsedati cu totii sa traiti din scris
2010-03-01 19:43:34 | Raporteaza
aveti bloguri gratis.publicati acolo! mai dati si voi ceva de la voi, nu numa la vaicareli si la intins mana
2010-03-01 19:45:29 | Raporteaza
t.o.bobe
ne cunoastem prea bine ca sa stim ca pe ambii ne intereseaza tema…
dar chiar nu pricep exact intrebarea. iar la ce ai zis, eu am raspuns cam cit m-a dus mintea…
v.e.
2010-03-01 20:34:23 | Raporteaza
[...] Vasile Ernu propune Manifestul cartii. Comentariile sunt de prisos… Adauga [...]
2010-03-01 22:04:01 | Raporteaza
Va multumesc pentru tema adusa in dezbaterea publica. Si pentru foarte multe reflectii utile. Pacat ca rolul statului (ma refer la potentialul lui pozitiv) e discutat doar din perspectiva experientei comunismului. Poate tarile nordice ar oferi o alta baza de discutie. Poate.
Subscriu la rezervele exprimate de t.o.bobe. Si sper ca va exista totusi o discutie (antrenand si alte voci) care va ingloba si acele rezerve. Cred ca “societatea cunoasterii” vrea profesionisti competenti, dar nu neaparat oameni cu orizont – in sens cultural. Este, dupa mine, mai cinstita sintagma de “information society”. Informatie, nu cunoastere (interpretare, gandire). Know-how, know-why, know-who, cu pretul lui know-what. Cand ultimul e privit ca un detaliu, cand iti pierzi radacinile si devii ‘gandire’ google, sigur ca prolifereaza tot felul de teorii conspirationiste, canoanele se duc pe apa sambetei, atomizarea e inevitabila. Sigur, e o perspectiva subiectiva, dar mi-o asum. Si o aduc in discutie apropo de ce “vrea” statul (real, nu ca potential) si piata.
In fond, si soarta acestui manifest arata necesitatea aceluiasi tip de vector, de jos in sus. Dinspre comunitati – speram, dispuse sa se mobilizeze pentru o viziune coerenta – spre cei care detin puterea de decizie si actiune.
Nu-mi pot retine o dilema: ?Ori “cititii” regimului comunist au privit cum se distruge infrastructura fara sa le pese prea tare. Fiindca acea infrastructura, creata si folosita ca instrument politic, a pastrat conotatia respectiva, de potential instrument de propaganda. Necerut, deci nerespectat. Si atunci e limpede ca infrastructura singura nu inseamna prea mult.
?Ori am fost atat de incercati de o istorie deraiata incat tot ce a urmat a fost o euforie in care am trait pe osanza de idei si repere creata de tocmai de frustrarea de sub comunism. Am trait asa o sete de a ne bucura ce capatasem, incat nu ne-am dat seama ce se pierde si cat de repede.
Tragand linie, avem macar amintirea unei infrastructuri, exigenta libertatii castigate si constiinta ca lucrurile nu evolueaza spre bine de la sine. Ca “mana invizibila” nu umple bonom rafturile de carti.
PS: Apropo de radacini, ma bucura observatia lui tx2 cu privire la folclor si intelepciunea populara. O fi greu de infipt in conceptul de “elita”, dar avem nevoie sa reziste ca sa rezistam.
2010-03-02 01:02:04 | Raporteaza
Vasile,
vorbesti de infrastructura si te referi la edituri, reviste, librarii, burse etc.
Toate astea n-au cum sa existe, in lipsa interesului pentru literatura si a unei educatii estetice in sens larg. In lipsa ei, orice act cultural va putea fi manipulat pentru a deveni propaganda. Asadar, discutia ar trebui dupa parerea mea trasa in partea invatamintului umanist.
Altfel, chiar si intr-un stat minimal, neintruziv ideologic, putem face trafic de influenta ca sa fie adoptata legea lobby-ului, putem face pe urma lobby ca sa fie adoptata o lege a sponsorizarii decenta, iar rezultatul va fi ca niste neni sau niste companii vor spala niste bani.
2010-03-02 09:20:53 | Raporteaza
t.o.bobe
ceea ce spui mai sus e corect.
Ce zic eu: sa fortam statul sa-si indeplineasca functiile elementare si sa-si stabileasca prioritatile. A sosit vremea sa schimbam placa. Sintem intr/un mare impas. Ce facem mai departe? Incotro? Cum? asta ma framinta. Eu am luat o tema si am propus o dezbatere (nu in josul paginii neaparat). Lumea incepe sa vina cu texte, idei. Eu cred ca a sosit vremea in care trebuie sa regindim multe lucruri si incet, incet vor veni si unele schimbari. Dar trebuie sa pornim de undeva.
2010-03-02 09:50:29 | Raporteaza
[...] completarea unui manifest Domnule Ernu, va multumesc pentru acest manifest si sunt convins ca mai sunt oameni cu putere care cred in necesitatea existentei culturii in viata [...]
2010-03-02 10:06:25 | Raporteaza
[...] banii si statul – criza unui manifest Domnule Ernu, va multumesc pentru acest manifest si sunt convins ca mai sunt oameni cu putere care cred in necesitatea existentei culturii in viata [...]
2010-03-02 10:12:05 | Raporteaza
Incerc sa-mi imaginez un stat neintruziv ideologic in zilele noastre. Nu pot; culmea e ca cel minimal, in sens neoliberal, mi se pare foarte lunecos ideologic. Va citez o definitie pe care o gasesc (accidental pentru preocuparile mele, nu ca as fi vreun specialist) la academici decenti din Europa: “governance primarily works by attempting to affect the hopes, desires and milieu of the people.” (Inda 2005) Lucrarea respectiva este “Analytics of the modern: an introduction. Anthropologies of modernity: Foucault, governmentality, and life politics”, Oxford: Blackwell.
Iar academicii folosesc definitia asta cand discuta strategii si efecte ale IG0-urilor (unele asumat neoliberale).
Eu nu mai cred in sansa teoretica a statului inocent, dar asta nu inseamna deloc fatalism. Citesc si pe “blogul celebrului anonim” (multumesc pentru link) despre dimensiunea globala a eroziunii culturii. Problema nu e ca lucrurile astea nu le face cine s-ar cuveni; depasim indignarea si ne intrebam cine, totusi, in contextul de fata, poate face ceva. Si ce.
S-a discutat deja ca, daca nu exista o presiune dinspre cei reprezentati spre “reprezentanti”, nu se intampla nimic. Ma gandesc ca, pentru inceput, ar fi nevoie de o coeziune din partea celor care au deja constiinta ca trebuie o schimbare si ca ea trebuie impusa in agenda publica sistematic si coerent. Nu putem spera sa convingem o majoritate (cum?) ca e nevoie si apoi sa facem ce? Un referendum informal? Care sa ce si cum anume? Si cu cine…
Dar macar cei care cred in aceste valori isi pot depasi orgoliile institutionale si personale, incat sa existe o presiune sistematica? Nu stiu. E o galagie infernala in spatiul public romanesc, tinte false, umori si reducerea oricarui proiect la persoane, indivizi care intr-un fel sau altul pot fi discreditati sau marginalizati.
Ce institutii (de stat sau nu) ar trebui sa discute in acest moment pentru o asemenea initiativa? Asupra carui nucleu de strategii pot converge interesele lor? Eventual pe termen scurt sau mediu. Domnule Vasile Ernu, va intreb cu acest lucru din postura jalnicica a comentatorului anonim. Nu am decat scuza ca imi pasa. Mentionati mai multe in articol, dar v-as ramane recunoscatoare pentru o sinteza.
2010-03-02 11:01:59 | Raporteaza
[...] Accesează link-ul: voxpublica.real../. [...]
2010-03-02 11:13:04 | Raporteaza
[...] de la Manifestul cărţii semnat de Vasile Ernu şi publicat de siteul nostru. O temă interesantă şi o abordare provocatoare. Poate fi cartea [...]
2010-03-02 13:30:13 | Raporteaza
@aosms
mersi pentru comentariu. observatiie sint corecte. meditez si eu la ele. incerc sa pricep. discut zilnic cu amicii mei care sint interesati de subiectele acestea.
zilele acestea sint pe drumuri si cind prind putin timp poate scriu mai mult. oricum sper sa mai apara unele texte pe subiect.
2010-03-02 15:20:30 | Raporteaza
Cred că textul lui V. Ernu ridică probleme de încadrare ideologică, paradigme culturale, viziune filosofică – fondul teoretic este aşadar discutabil, în timp ce faptele prezentate ţin de evidenţă.
În măsura în care statul se retrage de pe piaţa economică, aşadar tinde spre dimensiuni liliputane, el se poate întări în zona infrastructurii culturale. În măsura în care statul nu poate garanta independenţa instituţiilor culturale care i se subordonează şi în care investeşte capital, riscă să devină el însuşi un actor interesat de consolidarea poziţiilor sale, în conflict cu “piaţa culturală privată” (n-am găsit un termen mai bun). Or, un mediu cultural viu, concurenţial, diversificat e legat, se pare, de diversitatea surselor care produc idei, atitudini etc., cu riscul acceptabil al monopolului. Statul care stipendiază cere docilitate, gândire rectilinie şi devotament. Iar dacă apucă să acapareze ceva, nu mai lasă din mână decât cu revoluţii. Prefer monopolul Poliromului pe literatura contemporana tânără decat zece-cinşpe autori tineri selectaţi de un “board”, de o instituţie de stat. Nu statul ci undergroundul, cultura “indie” (ca la “ei”, în muzică, unde se luptă cu succes împotriva marilor companii de inregistrari) poate regla dezechilibrele, in nici un caz institutii culturale a caror flexibilitate s-a dovedit a fi nula.
2010-03-02 16:31:33 | Raporteaza
Statul are probleme în a se auto-defini: oglinda acestuia e constituţia; în ideea asta, statul nu poate sponsoriza scriitori care contesta o retea de mituri prin care acesta se auto-defineste si se intemeiază. L-ar sponsoriza statul, ma intreb, cu un sejur la o casa de creatie, pe Marius Ianus (dau un exemplu, nu-i singurul, pur si simplu l-am extras ca la loz in plic). Valoarea e o consecinta a independentei totale şi a libertatii totale a scriitorilor.
prea puţin. În perioada com. exista o efervescenta pe aceasta piata de nisa a literaturii pentru copii si tineret, dar din pacate e ideologizata rau de tot. Iar T.O. Bobe, cu vacanta lui, merge la liceu, nu la generala 
La chestiile punctuale nu cred ca se poate obiecta. Avem nevoie de scriitori minori si de literatura minora. Sunt profesor si nu pot recomanda la gimnaziu, la lecturi suplimentare, decat zece cinşpe titluri româneşti, majoritatea interbelice plus Sorescu, plus Naum etc. La elevii de 13, 14 ani, preadolescenti, pur si simplu nu le pot sugera altceva decat siropurile Drumes, Bejenaru, în fine, vă daţi seama, pentru că “Adolescentul miop” e prea mult iar “Dumbrava minunată” e
2010-03-02 16:42:29 | Raporteaza
1 statul, oricum ai intoarce-o, pute. geaba dai cu spray, cu parfum, cu “obliga-l sa”. CINE sa-l oblige? hai ca e de ras. CUM? manifest, petitie, luare de pozitie? CU CE REZULTATE? sa le fie mai comod scriitorilor, si sa sa faca educatie-ntru cultura pentru toti-de exemplu?
2 astea-s obiective????!! pai acum gasesti aproape orice ai vrea sa citesti in google books sau alte asemenea. ce sa faca statul? sa vina cu linkuri si recomandari?!
2 dar confuzia cea mai grava si mai periculoasa mi se pare aia ca statul ar putea avea ceva de spus in zona esteticului. statul vrea buni cetateni. in rest nu-l intereseaza nimic altceva. IAR ACUM CE PROPUNETI? SA OBLIGAM STATUL SA SE OCUPE SI DE LECTURILE OBLIGATORII SI SUPLIMENTARE RECOMANDATE? de tot rasul, monsher
2010-03-02 16:52:36 | Raporteaza
[...] Ernu a redactat Manifestul cărții și l-a difuzat prin majoritatea canalelor media culturale, Info_Culture, Incepem etc. Astăzi a [...]
2010-03-02 16:55:09 | Raporteaza
ia cel mai bun scriitor si da-i subventie de 10 lei de la stat. presupunand ca accepta. daca a acceptat, s-a sinucis. nu mai e liber.va scrie in asa fel ca data viitoare statul sa-i dea 20 de lei. nu va vine sa vomitati? nu vedeti ce s-a intamplat cu atatia si atatia care ziceau ca-s liberi si creatori si care se gandeau ca nu le strica 10 lei, de oriunde le-ar veni? istoria sec 20 si aia a omului recent, ca sa nu merg mai departe e plina de exemple d-astea
2010-03-02 17:00:21 | Raporteaza
@ eruufin
@ tx2
Statul nu e o sursa de cultura (am spus-o de mai multe ori) ci ofera o infrastructura, un cadru jurudic si fonduri.
Avem modele europene berechet. In acest moment statul se comporta cu noi ca ultimul bisnitar.
2010-03-02 17:18:18 | Raporteaza
1 ok, vasile. vrei ca statul sa dea mai mult si sa dea echitabil. atat. dar de fiecare data cand va da mai mult, va da cu anumite conditii. va da mai mult, va cere mai mult. uneori nici nu trebuie sa ceara. omu singur se simte obligat sa dea mai mult.
2 la urma urmei ceea ce conteaza e doar cat ia scriitorul de la editura. daca n-are editura are internet. cu internetul lucrurile s-au facut teribil de simple, nu crezi?
2010-03-02 17:25:17 | Raporteaza
Eu cred ca V.Ernu are inca “sechelele” de gindire ale unui “imperiu”!
Apoi, “statul” nu trebuie sa dea nimic celor care “gindesc”: “statul” “da” doar celor care il servesc!
“D-nul” Ernu nu e altceva decit un proletar care s-a “trezit” intr-un supermarket!
Nu mai stie pe unde e iesirea!
2010-03-02 18:01:46 | Raporteaza
Domnule Vasile Ernu si stimati comentatori,
Din nefericire, nu am la dispozitie timpul necesar sa citesc cu atentie toate aceste comentarii si, recunosc spre rusinea mea, nici macar intreg textul (citit peste jumatate integral si restul pe diagonala). Promit sa revin cu o mult mai mare atentie asupra acestei postari saptamana viitoare. Trebuie sa fac insa o precizare acum, cat fierul e cald inca. In ceea ce priveste literatura digitala, exista un inceput. Cu totii cunoasteti eforturile celor de la liternet.ro, editura care aduce in atentie autorii mai putin cunoscuti sau pe acei scriitori care accepta sa le cedeze drepturile de autor pentru cartile nepublicate la edituri. Da, sunt e-bookuri care se descarca gratuit, spre marea pierdere a autorilor bine-voitori si spre castigul cititorilor rabdatori. Dar acesta este un proiect care a ajuns deja la maturitate. Din decembrie anul trecut, in Romania au aparut insa si e-book readerele – suport (unul, mai precis, nu-l mentionez ca sa nu ma acuzati ca fac reclama). Si, lucru important de mentionat, zic eu, ele au aparut cu continut digital romanesc. Da, sunt carti din domeniul public care vor ajunge si la noi sa poata fi descarcate gratuit, dar ma tem ca acest lucru nu se va intampla prea curand. Asta pentru ca nicio editura nu e pregatita inca sa cedeze aceste titluri, gratuit, in conditiile in care nu indraznesc inca sa ofere spre vanzare formatul digital al cartilor noi, cu drepturi de autor si, mai ales, in conditiile in care, nici autorii nu sunt inca dispusi sa cedeze aceste drepturi. Dar lucrurile se misca cu siguranta. Exista si alte planuri in domeniu, compania importatoare a acestor e-readere nefiind singura care incearca sa convinga editorii sa publice si varianta electronica a unor titluri. Libhumanitas.ro si librariadigitala.ro avand planuri mari pentru aceasta primavara. Lucrurile se vor misca insa incet atata timp cat toti cei care doresc sa citeasca continut digital de calitate vor pastra tacerea si nu vor sustine pe orice cale astfel de eforturi.
Da, cartea digitala e mai accesibila din punct de vedere al pretului. Da, e ecologica, desi aparitia ei nu inseamna nici pe departe disparitia printului. Si, da, uneori e mai usor de utilizat, citit, purtat.
Domnule Ernu, va multumesc cu aceasta ocazie, ca ati inclus intr-o analiza foarte punctuala si la obiect, acest subiect mult prea putin cunoscut.
2010-03-02 18:04:23 | Raporteaza
[...] de la Manifestul cărţii semnat de Vasile Ernu şi publicat de siteul nostru. O temă interesantă şi o abordare provocatoare. Poate fi cartea [...]
2010-03-02 20:12:32 | Raporteaza
@ v.ernu 41
Va multumesc si citesc mai departe cu interes comentariile de aici.
2010-03-02 20:17:06 | Raporteaza
nu stiu de ce manifestul are un aer festivist. pe de alta parte, citeva pncte mi se par rezonabile, cu monopolul literaturii sau nonmonopolul humanioarelor etc.
dar, cartea in sine nu e un obict. pe mine nu ma intereseaza reteaua de librarii sau biblioteci, ci felul in care se cauta, in speta educatia, “baza temeliei”. poti fi inconjurat de carti si analfabet.
perfect justificate remarcile lui to bobe. poate ar fi meritat un raspuns mai normal, dle ernu. mai ales aia, cu nostalgia imperiului
2010-03-02 20:20:33 | Raporteaza
pe onoarea mea, sinteti de neoprit, si tu si varu costica. pai, ori traim, ori distrugem, ca nu se intelege.
daca voi si dragoteasca sinteti noile voci, sa moara cocardel, plec in congo. e greu de inghitit atita confuzie bulevardiera.
2010-03-03 01:23:55 | Raporteaza
Da domnule Ernu, infrastructura privata (observati si sensul materialist dialectic) in cultura va fragementa societatea, distruge cultura si dezumaniza omul – va fi razboi civil! Evident, gratie statului “După al II-lea război mondial, în Europa, inclusiv în România, s-au cîştigat nişte drepturi (educaţia, cultura şi asistenţa medicală gratuite pentru toată lumea)” – care daca nu punem la socoteala insaracirea pe care au creat-o, deopotriva materiala si spirituala, crimele comise in numele lor si represiunea la scara planetara pe care au adus-o – “la noi, după 20 de ani de „tranziţie democrată” sînt pe cale de dispariţie”. Asa sa fie Amin! La priv at se plateste intr-adevar, la stat e “gratis” doar pentru oameni care traiesc inca in mentalitatea comunista precum dvs. Pacat de punctel,e interesante din analiza.
2010-03-03 14:02:18 | Raporteaza
art. 33 din constituţie zice că “statul trebuie să asigure păstrarea identităţii spirituale, sprijinirea culturii naţionale, stimularea artelor, protejarea şi conservarea moştenirii culturale, dezvoltarea creativităţii contemporane, promovarea valorilor culturale şi artistice ale româniei în lume.”
cine-mi poate explica cum imi asigura mie identitatea spirituala, cum imi dezvolta creativitatea?
2010-03-03 20:33:19 | Raporteaza
multumesc, vasile!
problema e ca te-ai angajat la un caft dificil. din nefericire, manifestul tau genereaza deja polemici cu iz de trend politic, izvorate dintr-o maree de flash-backuri ce nu au legatura cu problema ridicata. simtim nevoia unei raportari la dreapta sau la stanga cand, de fapt, problema este disolutia culturii. las la o parte faptul ca dreapta si stanga (cele clasice, bien sur!)sunt, discret, pe moarte…
in alta ordine de idei, atentie! disolutia nu este locala – ro nu face altceva decat sa incaseze efectele secundare ale urcarii pe tron al lui homo mayerbachus. insul asta e sef si la londra, si la paris, si la tokyo si pe oriunde altundeva se mai produc blugi Levi Strauss, sa zicem, care nu mai au legatura cu editia princeps de pantaloni din denim. da-i dracu’ pe pantalonii aia: noi ne-am urcat pe tron ca sa facem bani, papagalilor! statul? j’m'en fiche royalement, moi… statul ma asculta pe mine, da? readere, ‘ai…? sa vad daca-mi iese ceva si mai discutam noi, da?
nu raportarea la dreapta sau stanga mi se pare importanta in context, ci macar blocarea disolutiei de care vorbeam mai sus, daca n-om fi in stare sa resuscitam interesul pentru cuvantul scris si pe alte suporturi decat tabloidele.
si, pe bune ca n-am nici cea mai marunta nostalgie comunarda sau de alta natura!
2010-03-04 09:16:36 | Raporteaza
@ sebastian corn
sintem pe aceeasi unda…in cultura e ca si la voi la clinica… doar ca de voi, vor nu vor au nevoie si acei homo mayerbachus… pe cind de tine ca scriitor nu… situatia e complicata..
spor la operatii si la scris
2010-03-04 09:23:15 | Raporteaza
[...] Vasile Ernu a publicat Manifestul cărţii – un text cu verv care enunţă câteva probleme şi propune câteva soluţii. În primul [...]
2010-03-04 18:45:31 | Raporteaza
intre piata si stat mai este un actor – cartea (in calitate de parte generica a culturii)…prostia tranzitiei a fost sa comodifice cultura si s-o tranforme intr-un bun economic deopotriva cu laptele, bijuteriile, spanacul si sa lase “piata” sa decida asupra valorii si continutul circuitului cultural. or, cultura ar fi trebuit sa ramana un bun public, gratuit, accesibil tuturor (aici incape si digitalizarea si accesul gratuit si bibliotecile). scoaterea cartii in afara pietei, este facuta, prin diferite tertipuri, chiar si in citadela capitalismului – SUA, prin intermediul unor retele extraordinare de biblioteci publice asigurate cu carte la zi, unde “proletarii” acceseaza cultura…e, cred, de vina si neintelegerea statului si a marelui business ca cultura este, alaturi de apa, aer si sol un factor de productie strategic, o necesitate curenta pentru o viata umana…
2010-03-05 05:47:31 | Raporteaza
[...] să scriu vreodată, da. Acum însă sugerez o lectură: cea a “Manifestului cărţii” propus de Vasile Ernu. Ştiu, ar fi de discutat unele puncte, de comentat altele, dar eu – de exemplu – m-am [...]
2010-03-20 01:50:35 | Raporteaza
[...] Manifestul cărţii – Vasile Ernu a reuşit să ăşi facă extrem de auzită vocea prin intermediul acestui manifest. ZeList găseşte majoritatea rezultatelor pentru “digitizare” în blogurile care au preluat integral sau parţial acest manifest. Fragmentele din manifest care se referă la digitizare sunt cele de mai jos: Bibliotecile clasice şi bibliotecarii nu trebuie să se teamă de toată această digitizare, de Internet şi de apariţia unoi noi suporturi.Bibliotecarii nu sînt nişte hamali care cară cărţile dintr-un depozit în altul, ci nişte specialişti. O bibliotecă virtuală nu este un depozit imens în care sînt aruncate cărţi la grămadă, ci un loc bine structurat, aranjat după criterii raţionale şi clare. Bibliotecarii sînt cei care pot să contribuie imens la această nouă formă de organizare. Împrumutul interbibliotecar ar trebui să se generalizeze între bibliotecile universitare şi cele judeţene, pentru ca nimeni să nu fie lipsit de posibilitatea de a citi. [...]
2010-04-19 12:02:39 | Raporteaza
[...] diagnostic recent – numit Manifestul cărții – Vasile Ernu observa cum infrastructura culturală din România (şcoli, universităţi, [...]
2010-06-17 16:04:52 | Raporteaza
De ce Ernu nu pune si banul acolo unde ii e gura? Sa-si lase cartile liber la downloadat si mai vorbim dupa aia
2010-07-16 15:11:40 | Raporteaza
[...] pe net “Manifestul cartii”, care isi propune sa traga un semnal de alarma in legatura cu situatia cartilor si sa propuna [...]
2010-10-05 21:39:21 | Raporteaza
[...] cu relansarea industriei editoriale în România. Pretextul de la care am plecat l-a constituit „Manifestul cărţii”, scris şi postat pe Net de scriitorul Vasile Ernu, pe 28 februarie 2011. Fără a relua multele [...]
2011-05-29 22:19:13 | Raporteaza
botas ugg españa
botasuggsaustra../
2012-01-05 10:45:17 | Raporteaza
Claude K. are dreptate, un text care rezuma consistent situatia actuala, fara taietura critica dusa pana la capat. Un sir de banalitati spuse coerent. Nicio solutie, din pacate. Multa scoala gorbaciovista, in general.
2012-01-18 16:55:05 | Raporteaza